Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:36
BernardV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Precies; Even het gemiddelde wat ik heb betaald sinds ik dynamisch heb

Nov 2022: €0.36/kWh - €1.76/m3
Dec 2022: €0.36/kWh - €1.82/m3
Jan 2023: €0.29/kWh - €1.46/m3 (tot nu toe)
Maar heb je daarvoor je verbruik gestuurd of niet?

Ter vergelijking: ik zat in november en december nog op €0,40 piek en €0,30 dal bij Greenchoice. Zelfs met een 50/50 verdeling zou ik dus onder jouw gemiddelde zijn uitgekomen.

Januari is een heel ander verhaal uiteraard, met een tarief van €0,87/€0,71, vergeleken met jouw €0,29, maar je hebt tot nu toe een zachte en windrijke periode in januari gehad. De maand is nog niet voorbij. Ik denk dat de kans klein is dat je boven die Variabele tarieven komt, maar die gaan in februari ook alweer omlaag. En dan is Greenchoice nog niet eens de goedkoopste. Bovendien is voor veel mensen het prijsplafond afdoende en betaal je (in beide gevallen) niet meer dan €0,40.

We zitten de afgelopen weken met een extreem verschil, maar dat is misschien/waarschijnlijk niet representatief. Net zomin als dat augustus/september representatief waren met extreme teruglever prijzen voor PV.

Ik geloof er zelf wel in en stap over 2 dagen ook over op dynamische tarieven. Maar het heeft me er ook toe aangezet om met te verdiepen in het enrgieverbruik en te gaan kijken wat we kunnen besparen en hoe we kunnen gaan schuiven naar goedkopere momenten. Ik boek niet alvast een vakantie van de besparing die ik zou kunnen maken op basis van de lage tarieven van de afgelopen weken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:37:
[...]
Bovendien is voor veel mensen het prijsplafond afdoende en betaal je (in beide gevallen) niet meer dan €0,40.
Da's natuurlijk niet het hele verhaal. In het geval van variabele tarieven betalen we met z'n allen gewoon het grotere verschil met die 40ct. Zal vast niet voor iedereen een rol (kunnen) spelen in hun keuze, maar voor mij is dat op dit moment een belangrijke factor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:47

paQ

Sarpo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:35:
[...]

ik heb 19-12 de 190 ontvangen van Tibber. Dus niet in mindering gebracht op de rekening van maand december (die vandaag via de mail is binnen gekomen)
Ik heb mail terug van TIbber.
Reden is dat ik geen rekeningnummer in mijn account heb ingevoerd.

Nee dat klopt, want dan ga je vanzelf op automatisch incasso.
Ik zie ook niet in wat het een met het ander te maken heeft als je op je website aangeeft dat je het verrekent op de factuur.

Ik heb mijn rekeningnummer per mail doorgegeven.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik heb nog een vraag en heb het antwoord niet zo snel kunnen vinden:

Salderen met prijsplafond hoe werkt dat voor de terug geleverde energie wat betreft vergoeding, is iemand daar al uit. Even een voorbeeld om mijn vraag te onderbouwen.

Stel je verbruikt aan stroom in een maand 100 kWh. Stel je levert daarnaast in dezelfde maand 200Kwh terug. Dus netto -100 Kwh

Inkoop stroom = Eur 0,50
Verkoop stroom = Eur 0,45

Is de rekening in die maand dan -100 * Eur 0,45 =Eur -45,- of is deze -100 * (prijsplafond) Eur 0,40 = Eur -40,-

Dit is dan voor een dynamisch contract, bij een vast of flexibel is inkoop en verkoop gelijk. Dan is het eigenlijk nog erger.

Inkoop stroom = Eur 0,70
Verkoop stroom = Eur 0,70

-100 Kwh * Eur 0,70 = - Eur 70,- of ook -100 * (prijsplafond) Eur 0,40 = Eur -40,-

In dat geval zou je theoretisch heel veel geld kunnen verdienen met zonnepanelen met het prijsplafond. Ik hoop dat daarover nagedacht is door de regering en energie maatschappijen dat hierbij ook gerekend wordt met het prijsplafond prijs en niet de werkelijke prijs. Anders zou iedereen met solar in de zomer naar een vast contract overstappen en in de winter weer overstappen op een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jvanlith schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:23:
typ 'salderen' in bij de zoekfunctie bovenaan de pagina. uitgebreid besproken.
En uit je post maak ik op dat je sowieso nog niet helemaal helder hebt hoe salderen werkt. dus eventjes inlezen zou ik zeggen. eerlijk is eerlijk, het is ook behoorlijk complex momenteel.
Salderen met prijsplafond hoe werkt dat voor de terug geleverde energie wat betreft vergoeding, is iemand daar al uit.
daar zijn de meesten al uit ja.
Even een voorbeeld om mijn vraag te onderbouwen.

Stel je verbruikt aan stroom in een maand 100 kWh. Stel je levert daarnaast in dezelfde maand 200Kwh terug. Dus netto -100 Kwh
Nee zo werkt het niet. By dynamische tarieven saldeer je per uur, niet per maand of per jaar.
alleen de belastingen worden per jaar gesaldeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 10:31 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:06:
[...]
Tot nu toe is namelijk gebleken dat dynamisch ook zonder sturing van verbruik altijd veel goedkoper is dan de variabele tarieven van de reguliere energieleveranciers.

Mijn december 2022 tarief bij Tibber

26,81 cent / kWh excl. ODE+EB
33,54 cent / kWh excl. 9% BTW
36,5586 cent / kWh incl. alles

Bij Energie VanOns

was het (opengebroken) modelcontract voor S2:
laag: 33,948 cent / kWh incl. alles
hoog: 39,705 cent / kWh incl. alles

December 2022 telt 31 dagen à 24 uur = 744 uren.
Waarvan Enexis Brabant 21 dagen à 16 uur = 336 uren hoog/normaal tarief heeft.
Dus (744-336=) 408 uren laag.
Dit levert een gewogen gemiddelde van 36,5479 cent / kWh incl. alles.
Oftewel
bij Energie Van Ons zou ik in December een fractie lager tarief hebben gehad dan bij Tibber.
(bij een constant verbruik, dus ieder uur dezelfde afname)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
jvanlith schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:23:

Salderen met prijsplafond hoe werkt dat voor de terug geleverde energie wat betreft vergoeding, is iemand daar al uit. Even een voorbeeld om mijn vraag te onderbouwen.

Inkoop stroom = Eur 0,50
Verkoop stroom = Eur 0,45

Is de rekening in die maand dan -100 * Eur 0,45 =Eur -45,- of is deze -100 * (prijsplafond) Eur 0,40 = Eur -40,-

Dit is dan voor een dynamisch contract, bij een vast of flexibel is inkoop en verkoop gelijk. Dan is het eigenlijk nog erger.

Inkoop stroom = Eur 0,70
Verkoop stroom = Eur 0,70

-100 Kwh * Eur 0,70 = - Eur 70,- of ook -100 * (prijsplafond) Eur 0,40 = Eur -40,-

In dat geval zou je theoretisch heel veel geld kunnen verdienen met zonnepanelen met het prijsplafond. Ik hoop dat daarover nagedacht is door de regering en energie maatschappijen dat hierbij ook gerekend wordt met het prijsplafond prijs en niet de werkelijke prijs. Anders zou iedereen met solar in de zomer naar een vast contract overstappen en in de winter weer overstappen op een dynamisch contract.
Ja klopt,

Maar alle kwh die je terug levert wordt niet gesaldeerd.

stel je afname is 1000kwh in een maand. tegen 70 cent.
ipv 1000x 70 cent = 700 euro.
wordt het dan:
zonnepanelen 500 x 70 cent = 350 euro. (saldeer regeling) (als je 500kwh had terug geleverd die maand)
plafond 300 x 40 cent = 120 euro.
boven plafond 200 x 70cent = 140 euro.

totaal 610 euro.

maar tussen de verschillende maanden kan het inderdaad een groot voordeel opleveren,
immers heb je geen plafond op de teruglevering.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

cj1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:37:
[...]

bij Energie Van Ons zou ik in December een fractie lager tarief hebben gehad dan bij Tibber.
Haha oke, disclaimer: Uitzonderingen daargelaten.
Maar voor de grote meerderheid geldt dat ze met hun (recent afgesloten of in prijs verhoogde) variabele contract slechter af zijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sleutie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 08:12
De afrekening van Zonneplan over december binnen gekregen. Eindresultaat: €325 bespaard tov de belachelijke prijzen die Budget Energie me voorschotelde voor december.

Dit was ik zonder tweakers nooit op het spoor gekomen. Hulde aan eenieder voor het delen van zoveel info.

Vanaf eind deze week over naar Engie ivm saldering van de stroom. Achteraf had ik Gas dynamisch moeten houden. Wie weet gaan we voor volgend winter nog eens overstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Haha oke, disclaimer: Uitzonderingen daargelaten.
Maar voor de grote meerderheid geldt dat ze met hun (recent afgesloten of in prijs verhoogde) variabele contract slechter af zijn.
Maar dat zijn er nu dus al direct twee over het voorbeeld van november/december. Januari lijkt tot nu toe anders uit te pakken, mede door de idiote tarieven die zijn voorgespiegeld door veel aanbieders. Maar bijvoorbeeld Samen Om biedt aan voor €0,52/€0,46 (en was geloof ik nog iets goedkoper toen ik in december keek) en januari is nog niet voorbij. Dus als er nu een koude en windarme periode in januari komt zou het nog anders uit kunnen pakken.

Niet om af te geven op dynamische tarieven, maar laten we elkaar wel een realistisch en genuanceerd beeld voorhouden. Er komen hier veel mensen die zich nog niet hebben verdiept en ik zou ze niet de illusie willen geven dat dynamische tarieven automatisch betekenen dat je zonder er verder naar om te kijken tientallen dubbeltjes per kWh bespaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Maar dat zijn er nu dus al direct twee over het voorbeeld van november/december. Januari lijkt tot nu toe anders uit te pakken, mede door de idiote tarieven die zijn voorgespiegeld door veel aanbieders. Maar bijvoorbeeld Samen Om biedt aan voor €0,52/€0,46 (en was geloof ik nog iets goedkoper toen ik in december keek) en januari is nog niet voorbij. Dus als er nu een koude en windarme periode in januari komt zou het nog anders uit kunnen pakken.

Niet om af te geven op dynamische tarieven, maar laten we elkaar wel een realistisch en genuanceerd beeld voorhouden. Er komen hier veel mensen die zich nog niet hebben verdiept en ik zou ze niet de illusie willen geven dat dynamische tarieven automatisch betekenen dat je zonder er verder naar om te kijken tientallen dubbeltjes per kWh bespaart.
Goed dan nuance. in 99% van de gevallen is dynamisch, ook zonder sturing van verbruik, goedkoper.

Het hele idee is natuurlijk dat zowel leverancier als verbruiker een gok doen voor de komende maand. En als jij goed gokt en de leverancier slecht, kun je bij variabel geluk hebben. Maar dat zal dan een uitzondering zijn want structureel zal dat moeilijk houdbaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:55:
[...]

Dat is toch wel iets meer dan een paar dubbeltjes verschil?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv86zyFovGp-JTKB0X1wbTCCarA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZpBhMMDnylDSxJza58DJvdvL.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:13:
[...]
Goed dan nuance. in 99% van de gevallen is dynamisch, ook zonder sturing van verbruik, goedkoper.
In mijn geval was Tibber over de langere termijn goedkoper dan Energie Van Ons omdat de Tibber-prijs in november ruim 3 cent lager was t.o.v. december.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:12
Ik ben benieuwd wat de gasprijzen gaan doen richting de lente/zomer. In de basis 'boeit' het dan minder, omdat je niet hoeft te verwarmen, maar ik vind het interessant om te zien dat de huidige gemiddelde energieprijzen per dag (ruim) onder het prijsplafond zitten en de gasprijs eigenlijk maar amper. Zal dit in de zomer wel het geval zijn omdat de vraag dan een stuk lager ligt?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Rossi46 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:27:
Ik ben benieuwd wat de gasprijzen gaan doen richting de lente/zomer. In de basis 'boeit' het dan minder, omdat je niet hoeft te verwarmen, maar ik vind het interessant om te zien dat de huidige gemiddelde energieprijzen per dag (ruim) onder het prijsplafond zitten en de gasprijs eigenlijk maar amper. Zal dit in de zomer wel het geval zijn omdat de vraag dan een stuk lager ligt?
Dat hangt er helemaal vanaf hoe we deze winter uit komen als Europa zijnde.
Afgelopen zomer waren de prijzen torenhoog omdat alle gasopslagen in europa gevuld moesten worden.
Er wordt gewaarschuwd dat de prijzen straks weer hard stijgen in de zomer omdat we dit jaar helemaal geen gas meer uit rusland krijgen.
Wat dat betreft is deze zeer warme winter tot nu toe, het beste wat europa dit jaar is overkomen economisch gezien. (Ecologisch gezien is dit een enorme natuurramp).
Dit geldt ook nog voor 2024, terwijl in 2025 als het goed is, de extra gasopslagen zijn aangelegd en bepaalde pijpleidingen zijn gemaakt, waardoor we bijvoorbeeld veel meer LNG kunnen importeren, wat eerder voor de kust lag te wachten op gelost te worden worden terwijl er geen capaciteit meer was in het netwerk.

het is een blijft de glazenbol uit dit topic.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Rossi46 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:27:
De vraag zal gedurende de lente en zomer wel aanblijven tot het moment dat de gasopslagen in NL en EU voldoende zijn gevuld. Men verwacht een zelfde situatie of erger dan afgelopen zomer. Simpel gezegd komt het gas alleen naar Europa als de prijs hoog genoeg is. Dus willen we een hoge prijs tot we uit de gevarenzone zijn. En in de woorden die de ECB wel eens gebruikt. "It will be enough".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pali
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-03 17:11
Nou. dit wordt een leuke.
Ik ben begin december overgestapt van Oxxio en Greenchoice naar ANWB Energie. Gezien beide oude leveranciers verschillende opzegtermijnen er op nahielden heb ik op advies van de ANWB klantenservice twee contracten laten aanmaken maken met verschillende startdata, eentje voor gas en eentje voor stroom.

Nu kom ik er vandaag achter dat mijn stroomcontract automatisch is stopgezet nadat mijn gascontract actief werd en ik sinds 24 december geen stroomleverancier meer heb. Hier is geen enkele communicatie over geweest, het viel me enkel op dat mijn verbruik al even niet meer up to date was maar dat was bij Oxxio wel vaker zo.

Zojuist de klantenservice gebeld, veel excuses gehad, en de opdracht gekregen een nieuwe aanvraag in te dienen voor zowel gas als elektriciteit maar wel de melding gekregen rekening te houden met een ingangsdatum van 1 maart. Leuk, maar waar komt m'n stroom tot die tijd vandaan dan?

Tot nu toe ontzettend tevreden over ANWB Energie maar dit valt me dan toch wel rauw op m'n dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Pali schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:05:
Ik ben begin december overgestapt van Oxxio en Greenchoice naar ANWB Energie. Gezien beide oude leveranciers verschillende opzegtermijnen er op nahielden heb ik op advies van de ANWB klantenservice twee contracten laten aanmaken maken met verschillende startdata, eentje voor gas en eentje voor stroom.

Nu kom ik er vandaag achter dat mijn stroomcontract automatisch is stopgezet nadat mijn gascontract actief werd en ik sinds 24 december geen stroomleverancier meer heb. Hier is geen enkele communicatie over geweest, het viel me enkel op dat mijn verbruik al even niet meer up to date was maar dat was bij Oxxio wel vaker zo.

Zojuist de klantenservice gebeld, veel excuses gehad, en de opdracht gekregen een nieuwe aanvraag in te dienen voor zowel gas als elektriciteit maar wel de melding gekregen rekening te houden met een ingangsdatum van 1 maart. Leuk, maar waar komt m'n stroom tot die tijd vandaan dan?

Tot nu toe ontzettend tevreden over ANWB Energie maar dit valt me dan toch wel rauw op m'n dak.
Dat is stom zeg! Tsja, je zult tussentijds toch een andere leverancier moeten hebben. Ik zou een spoed aanvraag doen voor de tussentijd bij een andere dynamische leverancier. Geen reclame, maar mijn spoed aanvraag destijds bij MijnDomein energie werd ruim een maand geleden erg adequaat opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Voor ons begrip: je gas moest eerder overgaan dan stroom en dat is ook gebeurd. Alleen is dus per die datum ook de stroomlevering beëindigd en zit je nu zonder contract voor stroom.

Vraag is: heeft Oxxio je contract onterecht beëindigd, of heeft ANWB het per ongeluk verkeerd opgezegd. Een van beiden moet de fout in zijn gegaan... en die partij moet dat herstellen. Ik zou niet zelf daar tussendoor dingen gaan regelen.

En als je wel een actieve gasaansluiting met contract hebt bij ANWB is er toch geen enkele reden om dat opnieuw aan te vragen?

[ Voor 5% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-01-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pali
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-03 17:11
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Voor ons begrip: je gas moest eerder overgaan dan stroom en dat is ook gebeurd. Alleen is dus per die datum ook de stroomlevering beëindigd en zit je nu zonder contract voor stroom.

Vraag is: heeft Oxxio je contract onterecht beëindigd, of heeft ANWB het per ongeluk verkeerd opgezegd. Een van beiden moet de fout in zijn gegaan... en die partij moet dat herstellen. Ik zou niet zelf daar tussendoor dingen gaan regelen.

En als je wel een actieve gasaansluiting met contract hebt bij ANWB is er toch geen enkele reden om dat opnieuw aan te vragen?
Juist net andersom. De stroom ging over op 09-12, en gas zou pas op 25-12 over gaan. Dit is in principe ook gebeurd.
Tussen 09-12 en 24-12 heb ik stroom gehad van ANWB, dat ging gewoon goed. Sinds 25-12 heb ik nu ook gas van ze, en dit gaat ook allemaal prima.

Het is (waarschijnlijk) foutgegaan bij het ingaan van het gascontract bij ANWB omdat daar een geschat stroomverbruik van 0KW/J op stond gezien ik anders een dubbelvoorschot zou betalen. De klantenservice kon me voor nu niet verder helpen, ik heb just in case een spoedaanvraag bij de ANWB ingediend met het verhaal en de desbetreffende contracten erbij en blijf gewoon dagelijks contact opnemen tot ik weet waar ik aan toe ben.

Het stomme is ook dat in mijn account bij het elektriciteitscontract niet staat dat hij beëindigd is, enkel dat de energielevering is stopgezet. Er is geen einddatum aangegeven, hij staat simpelweg aangegeven als doorlopend contract. Heel verwarrend allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Pali op 10-01-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

cj1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:37:
[...]

Mijn december 2022 tarief bij Tibber

26,81 cent / kWh excl. ODE+EB
33,54 cent / kWh excl. 9% BTW
36,5586 cent / kWh incl. alles

Bij Energie VanOns

was het (opengebroken) modelcontract voor S2:
laag: 33,948 cent / kWh incl. alles
hoog: 39,705 cent / kWh incl. alles

December 2022 telt 31 dagen à 24 uur = 744 uren.
Waarvan Enexis Brabant 21 dagen à 16 uur = 336 uren hoog/normaal tarief heeft.
Dus (744-336=) 408 uren laag.
Dit levert een gewogen gemiddelde van 36,5479 cent / kWh incl. alles.
Oftewel
Counter datapunt:

Bij Frank was mijn gemiddelde kWh prijs 28ct inclusief alles voor December.
Mijn contract bij Oxxio was 68ct dal en 75ct piek.

Ik heb in December 2200kWh verbruikt. Dus voor mij een goede stap geweest.

Voor Januari zit ik tot nu toe gemiddeld op 15ct/kWh.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
"Bij Frank was mijn gemiddelde kWh prijs 28ct inclusief alles voor December."

Bij mij in de app staat E 0,320 gemiddeld voor December.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 19:48
Ik heb net mijn (eerste) maand factuur van Zonneplan over december 2022 gekregen.

Het merkwaardige is dat ze voor alle posten (behalve stroom en gas zelf) zoals energiebelasting, netbeheerkosten en vermindering energiebelasting 21% BTW gerekend hebben, in plaats van het lagere geldende tarief voor 2022 (vanaf juli 2022).
Ook hebben ze de netbeheerkosten en energiebelasting en vermindering energiebelasting op basis van de tarieven in 2023 toegepast en niet die van 2022.
Tenslotte hebben ze de bedragen op een volle maand gebaseerd terwijl mijn energiecontract bij Zonneplan pas halverwege de maand is ingegaan.
In hun online-chat heb ik nagevraagd of er geen fout gemaakt is, maar er werd me verzekerd dat het op de jaar 2023 eindafreking rechtgetrokken wordt. Ik ben benieuwd, dat wordt een hoop reken/controlewerk in december 2023.
Hebben andere zonneplan klanten hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-06 20:28
Harbo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:41:

Dat ligt er natuurlijk aan wanneer je hoeveel elektra gebruikt. Uiteindelijk is je gemiddelde kWh prijs het totaal van de maandfactuur gedeeld door het aantal verbruikte kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Harbo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:41:

Bij iemand anders staat weer wat anders, het is een gewogen gemiddelde toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:41
Sleutie schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:40:
De afrekening van Zonneplan over december binnen gekregen. Eindresultaat: €325 bespaard tov de belachelijke prijzen die Budget Energie me voorschotelde voor december.
Hier ook Zonneplan december binnen, bijna 500,-- bespaard tov de Eneco boeven....

Ik mis alleen nog de factuur van een 5tal dagen uit november (contract gestart 25/11) zal die nog komen of krijg ik die cadeau?

Is er trouwens ook een overzicht van je verbruik per uur op te halen?

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
"Dat ligt er natuurlijk aan wanneer je hoeveel elektra gebruikt. Uiteindelijk is je gemiddelde kWh prijs het totaal van de maandfactuur gedeeld door het aantal verbruikte kWh."

Als ik de stroom prijs voor December deel door het aantal kwh kom ik op exact hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:41
Harbo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:55:
Als ik de stroom prijs voor December deel door het aantal kwh kom ik op exact hetzelfde bedrag.
Dat moet wel want het is 'jouw' gemiddelde december prijs, bij een ander kan het een andere prijs zijn. Bijvoorbeeld als hij alleen maar 's nachts tussen 3 en 4 stroom heeft gebruikt.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
AzertyNL schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:44:
Ik heb net mijn (eerste) maand factuur van Zonneplan over december 2022 gekregen.

Het merkwaardige is dat ze voor alle posten (behalve stroom en gas zelf) zoals energiebelasting, netbeheerkosten en vermindering energiebelasting 21% BTW gerekend hebben, in plaats van het lagere geldende tarief voor 2022 (vanaf juli 2022).
Ook hebben ze de netbeheerkosten en energiebelasting en vermindering energiebelasting op basis van de tarieven in 2023 toegepast en niet die van 2022.
Tenslotte hebben ze de bedragen op een volle maand gebaseerd terwijl mijn energiecontract bij Zonneplan pas halverwege de maand is ingegaan.
In hun online-chat heb ik nagevraagd of er geen fout gemaakt is, maar er werd me verzekerd dat het op de jaar 2023 eindafreking rechtgetrokken wordt. Ik ben benieuwd, dat wordt een hoop reken/controlewerk in december 2023.
Ik vind de factuur niet echt gedetailleerd en kan dan ook niet echt zien waar er 9% en waar 21% btw is toegepast. Het zou ook wel fraai zijn om het gewogen gemiddelde tarief op de factuur te zien, dan hoef je dat niet zelf uit te rekenen.
Verder zie ik het vooral als een gericht voorschot.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 07:36

Hier idem. Nog niet gezocht, maar zijn een aantal van die kosten niet op vooruitbetaling gebaseerd? Ik ben nu al benieuwd naar de afrekening van deze maand. Per 1-2 over naar Tibber (geen gas, en dan is Tibber net een fractie goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
Montalbano schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:01:
[...]

Ik vind de factuur niet echt gedetailleerd en kan dan ook niet echt zien waar er 9% en waar 21% btw is toegepast.
Verder zie ik het vooral als een gericht voorschot.
Door te puzzelen in excel, heb ik ontdekt dat (bij mij) de 9% btw precies past bij de variabele kosten, en het 21% bedrag bij alle overige posten, erg duidelijk is het niet inderdaad.

Ik ben het met je eens dat het als een 'voorschot' op de jaar eindafrekening gezien moet worden, dus er is mogelijk niets aan de hand (alhoewel ik nu wel teveel 'vooruit' betaal). Maar het is gewoon niet fijn dat ik nog een jaar moet wachten om zeker te weten of ze alles corrigeren zoals je zou verwachten.. Stel dat ze dan pas zeggen dat het volledige vaste maandbedrag ook voor 'gedeeltelijke' maanden geldt, dat is dan mooi waardeloos als je contract op de op de 27ste (1 volle maand) startte en op de 3de (nog een volle maand) afloopt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Harbo schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:55:
"Dat ligt er natuurlijk aan wanneer je hoeveel elektra gebruikt. Uiteindelijk is je gemiddelde kWh prijs het totaal van de maandfactuur gedeeld door het aantal verbruikte kWh."

Ik ook ;)

680,24/2357 = 0,28860416

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
J.Kossen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Hier idem. Nog niet gezocht, maar zijn een aantal van die kosten niet op vooruitbetaling gebaseerd?
Als je doelt op een vooruitbetaling (voor de maand 'januari 2023') en niet (december 2022) voor die overige posten, dan ben je (als klant) mooi de klos als je contract in december 2022 inging. Want van je 'vorige' leverancier heb je maar een beetje van de december 2022 energieheffingkorting verrekend gekregen (die in 2022 flink hoger was), en bij je nieuwe (Zonneplan in dit geval) leverancier zou dan de rest van december 'wegvallen' omdat het (ongunstigere) tarief van 2023 gebruikt is. Dit lijkt me niet correct en onwenselijk (hetzelfde geldt voor het toepassen van 21% BTW, dat laatste stuk december 2022 met 9% tarief is ook in het nadeel van de klant (als daar 21% op gerekend wordt).

Kortom, ik zou denken dat het niet logisch is om op de december 2022 factuur/voorschotnota de bedragen als 'vooruitbetaling' voor januari 2023 te zien (staat ook niet als zodanig gerubriceerd). Als je toch gelijk hebt hoor je het in december 2023, en win je 1 gratis bier 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online

Zonneplan
Ja, , irritante manier van afrekenen, zelfs Eneco doet dit beter.
En het ontbreken van een website waar je je gegevens zou kunnen downloaden is ook prut.
Zelfs de (minimale) nota moet via de app.
Kijk het even aan, maar ik kijk toch uit naar een leverancier met een echte website.
Dus niet zo'n flitsende reclame site met geen data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
jusch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Bij iemand anders staat weer wat anders, het is een gewogen gemiddelde toch?
Klopt, zo is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
Pali schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Juist net andersom. De stroom ging over op 09-12, en gas zou pas op 25-12 over gaan. Dit is in principe ook gebeurd.
Tussen 09-12 en 24-12 heb ik stroom gehad van ANWB, dat ging gewoon goed. Sinds 25-12 heb ik nu ook gas van ze, en dit gaat ook allemaal prima.

Het is (waarschijnlijk) foutgegaan bij het ingaan van het gascontract bij ANWB omdat daar een geschat stroomverbruik van 0KW/J op stond gezien ik anders een dubbelvoorschot zou betalen. De klantenservice kon me voor nu niet verder helpen, ik heb just in case een spoedaanvraag bij de ANWB ingediend met het verhaal en de desbetreffende contracten erbij en blijf gewoon dagelijks contact opnemen tot ik weet waar ik aan toe ben.

Het stomme is ook dat in mijn account bij het elektriciteitscontract niet staat dat hij beëindigd is, enkel dat de energielevering is stopgezet. Er is geen einddatum aangegeven, hij staat simpelweg aangegeven als doorlopend contract. Heel verwarrend allemaal.
Niet zo spannend; je gaat de gebruikte Kwh’s over toen je contractloos was afrekenen bij je nieuwe stroomleverancier.

Gezien je naar de ANWB wil overstappen ga je die daar betalen met terugwerkende kracht. Ik zou nog even contact met anwb opnemen dat ze het ook op die manier doen, en mooier; dat ze in deze situatie gewoon de verhuizing zo snel mogelijk in orde maken ipv de verlate ingangsdatum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 13:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er bestaat geen "waar komt m'n stroom tot die tijd vandaan". Zolang je niet fysiek afgesloten bent krijg je stroom. De vraag is alleen: wie moet ik voor mijn stroom betalen. En als je daarvoor de meterstand van voor 24 december voor doorgeeft betaal je dat ook gewoon.
En anders niet, heb je geluk, in het grote geheel wordt niemand daar warm of koud van.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
J.Kossen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Hier idem. Nog niet gezocht, maar zijn een aantal van die kosten niet op vooruitbetaling gebaseerd? Ik ben nu al benieuwd naar de afrekening van deze maand. Per 1-2 over naar Tibber (geen gas, en dan is Tibber net een fractie goedkoper).
Laat als je de eindafrekening van zonneplan krijgt eens weten of ze de teveel betaalde kosten van 2022 terug betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-05 21:39
mahagen schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Hier ook Zonneplan december binnen, bijna 500,-- bespaard tov de Eneco boeven....

Ik mis alleen nog de factuur van een 5tal dagen uit november (contract gestart 25/11) zal die nog komen of krijg ik die cadeau?

Is er trouwens ook een overzicht van je verbruik per uur op te halen?
Ik ben ook 25/11 overgegaan, alleen nog maar een factuur over de periode december gehad. Ben ook benieuwd wat er met de resterende dagen gaat gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• raspaardje
Hier een Zonneplan voorbeeldfactuur: https://zonneplan-site.s3...r-zonder-zonnepanelen.pdf
Gebaseerd op deze uitleg: https://www.zonneplan.nl/...ynamische-energiecontract

Conclusies:
1. Vaste lasten worden over 12 maanden verdeeld, gebaseerd op je opgegeven verbruik.
2. Je betaalt per maand de kosten genoemd onder punt 1 met opgeteld jouw verbruik x jouw maandelijkse gewogen prijs achteraf, niet vooruit. Indien van toepassing worden plafondprijzen toegepast voor het gebruiksvolume onder het plafondvolume.
3. De eindafrekening geeft een correctie van de vaste lasten gebaseerd op je werkelijke jaarverbruik ipv op je opgegeven verbruik.
4. De eindafrekening geeft een correctie op punt 2, gebaseerd op jouw jaarlijkse gewogen prijs ipv jouw maandelijkse gewogen prijs en wel of geen aanspraak op het energieplafond gedurende de maanden ervoor . Daarbij wordt ongebruikt plafondvolume over de maanden tot de eindafrekening meegenomen.

[ Voor 16% gewijzigd door raspaardje op 10-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Kaaschef schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:18:
Factuur van Tibber over de maand December binnen. Voor het eerst dat ik blij wordt van een factuur!

Stroomverbruik december 2022
245,21 kWh à 26,55 ct/kWh € 65,11

Productie december 2022
29,55 kWh à 36,68 ct/kWh € -10,84

Met netbeheerderskosten/(vermindering)energiebelasting kwam ik op ca 36 euro uit.

maar het mooie, is natuurlijk dat ik gemiddeld meer per kWh kreeg voor mijn teruglevering dan voor het verbruik! 8)
Ik kom op iets andere getallen uit...
817,15 kWh à 28,19 ct/kWh
Maar heb nog wel een spaarpotje opgebouwd bij mijn tweede leverancier: Totaal: -152.8 kWh (€ -127.25)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:02
Om je gerust te stellen: bij mij rekende Zonneplan in de factuur van mijn eerste maand (januari 2022) nog een verkeerd tarief voor de teruggave energiebelasting, toen kreeg ik hetzelfde te horen dat het bij de jaarafrekening goed zou komen.

Ik heb laatst m'n eerste (gedetailleerde) jaarafrekening gekregen van Zonneplan en daar is het keurig gecorrigeerd. In feite ook niet zo lastig: ze geven daar precies aan wat de kosten en wat de 'eerder in rekening gebrachten termijnbedragen' zijn, het verschil krijg je terug / moet je betalen. :)

De jaarafrekening was trouwens netjes verdeeld in twee perioden - veroorzaakt door de verschillende BTW tarieven. In mijn spreadsheet die ik zelf 1x per maand bijwerk met verbruik + kosten incl belastingen etc kwam ik op hetzelfde bedrag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
jojost1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Om je gerust te stellen: bij mij rekende Zonneplan in de factuur van mijn eerste maand (januari 2022) nog een verkeerd tarief voor de teruggave energiebelasting, toen kreeg ik hetzelfde te horen dat het bij de jaarafrekening goed zou komen.

Ik heb laatst m'n eerste (gedetailleerde) jaarafrekening gekregen van Zonneplan en daar is het keurig gecorrigeerd. In feite ook niet zo lastig: ze geven daar precies aan wat de kosten en wat de 'eerder in rekening gebrachten termijnbedragen' zijn, het verschil krijg je terug / moet je betalen. :)

De jaarafrekening was trouwens netjes verdeeld in twee perioden - veroorzaakt door de verschillende BTW tarieven. In mijn spreadsheet die ik zelf 1x per maand bijwerk met verbruik + kosten incl belastingen etc kwam ik op hetzelfde bedrag _/-\o_
Fijn te lezen dat de backoffice op orde lijkt te zijn, dank voor het delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:09
Iets raars op mijn Tibber factuur (december): de te betalen EB/ODE staat als 3.68 cent/kWh en 3.05 cent/kWh. Maar bij salderen wordt er 3.80 cent/kWh en 3.13 cent/kWh terug gegeven. Ik vraag me af waar dat verschil vandaan komt.

Nog even de factuur van november erbij gepakt. Daar zijn de getallen weer anders. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
phicoh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:06:
Iets raars op mijn Tibber factuur (december): de te betalen EB/ODE staat als 3.68 cent/kWh en 3.05 cent/kWh. Maar bij salderen wordt er 3.80 cent/kWh en 3.13 cent/kWh terug gegeven. Ik vraag me af waar dat verschil vandaan komt.

Nog even de factuur van november erbij gepakt. Daar zijn de getallen weer anders. Heel raar.
Bij mij zijn die bedragen ook elke maand anders zie ik, ik zal eens in de pen kruipen.

Zijn mij wel hele kleine verschillen

laatste 3 maanden EB / in EB / out ODE / in ODE out
Oktober 3.68 3.68 3.05 3.05
November 3.68 3.68 3.05 3.06
December 3.68 3.66 3.05 3.07

Lijken of afrondings foutjes, maar ik heb al een mail verstuurd.

[ Voor 34% gewijzigd door Smuggler op 10-01-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:35
Op mijn Tibber (december) factuur ontbreekt de vaste vermindering energiebelasting. Zien anderen dit ook? Ik ben halverwege de maand gestart bij Tibber. Ik heb ze een email gestuurd maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Laatst online: 14-04 14:45
Ik begrijp niks van de ANWB energie prijzen:

9 januari van 02:00 - 03:00 0.07 inc, 0.06 ex BTW

Dan de daadwerkelijke kosten:

Verbruik: 16.98kWh
Kosten: 4.17
Berekende kosten per kWh: 4.17/16.98= 0.25 EUR/kWh

Volgens de energiekostentabel:

Verbruik: 16.981
Leveringskosten: 1.02
Energiebelasting: 2.14
Inkoopkosten: 0.30
Netbeheerkosten: 0.03
ODE: 0.00
Vasteleveringskosten: 0.01
Verminderingenergiebelasting: -0.06
BTW: 0.72354
Totaal: 4.16899

Contract:

Inkoopkosten per kWh: 0.01908
Energiebelasting per kWh: 0.04010
ODE per kWh: 0.03325

Kennelijk was het dus geen 0.07/kWh maar VEEL meer... ik snap enkel geen bal van die berekening op de website in combinatie met de bedragen uit m'n contract.

Weet iemand hoe de formule in elkaar steekt? Ik wil graag weten hoe ik van te voren kan berekenen wat de kosten zijn.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
mdvmine schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:16:
Op mijn Tibber (december) factuur ontbreekt de vaste vermindering energiebelasting. Zien anderen dit ook? Ik ben halverwege de maand gestart bij Tibber. Ik heb ze een email gestuurd maar nog geen reactie.
Ik heb:

Vermindering energiebelasting december 2022
31 dagen à € -1,87/dag

Ik ben eind november begonnen bij tibber en daar stond het er ook bij (maar voor minder dagen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:11
Ik heb het wel gewoon erbij staan, onder 'vaste kosten'. Ik ben begonnen op 13 december.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

exyll schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:17:

Contract:

Kennelijk was het dus geen 0.07/kWh maar VEEL meer... ik snap enkel geen bal van die berekening op de website in combinatie met de bedragen uit m'n contract.

Weet iemand hoe de formule in elkaar steekt? Ik wil graag weten hoe ik van te voren kan berekenen wat de kosten zijn.
Voor Zonneplan (die heeft de all-in prijs in de app):

Stel dat de weergegeven prijs in de app voor een bepaald uur €0,40 is. Deze is dan als volgt opgebouwd:

- Energiebelasting (vast): €0,12599
- Inkoopprijs EPEX day-ahead (variabel per uur): €0,20211
- Handling fee: €0,0024793
- Btw (vast): 21%

Kortom: (0,12599+0,20211+0,0024793) x 1,21 = 0,40 per kWh

Handling fee is anders bij ANWB, en vergeet ook niet dat de ODE weg is per 2023, dat deel zit nu in de energie belasting.

0.06 ex is dus geen 0,07 incl maar bijna 25 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
jusch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:23:
[...]
0.06 ex is dus geen 0,07 incl maar bijna 25 cent.
Wat kan ik dan als klant met de tarieven die staan op: https://energie.anwb.nl/uurtarieven

Als 0.06 dan al 25 cent is.... wat is het dan als de vermelde prijs 0.22 is?

Dat maakt heel die pagina waardeloos.

Ramon Smits

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

exyll schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:28:
[...]

Wat kan ik dan als klant met de tarieven die staan op: https://energie.anwb.nl/uurtarieven

dat klopt. maar wat nog erger is, is dat al die ANWB klanten hier continu die verkeerde prijzen posten en feest vieren omdat ze denken dat ze gratis stroom hebben. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rossi46
[...]

Je kunt het prima gebruiken om je schaalbare energie te plannen. Althans, ik ben in dat geval niet geïnteresseerd in de totale kosten, maar het verschil tussen de uren. Op basis daarvan maak ik mijn besluit wanneer de vaatwasser en de wasmachine aan gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:30:
[...]

dat klopt. maar wat nog erger is, is dat al die ANWB klanten hier continu die verkeerde prijzen posten en feest vieren omdat ze denken dat ze gratis stroom hebben. 8)7
We hebben gratis stroom vannacht... Sterker nog, we krijgen geld toe als we tussen 2 en 4 stroom gebruiken... :+

We moeten alleen wel even 15 cent per kWh aan energiebelasting overmaken aan de overheid en de inkoopvergoeding natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 10-01-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

[...]

Dit zijn de variable kosten bij ANWB:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijkHTjvrpMXQ9-ko8sLmPLgBPf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ylyrqzoViOlGoKJttO9wWDm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter

Contract:

Je post is ook niet zo duidelijk.
En ANWB moet zijn kosten nog updaten zie ik:
Deze bedragen kloppen niet meer in 2023: deze gezamelijk zijn per 1 januari 0,1525 cent per kWh.
De belastingen op energie zijn flink gestegen om het plafond te kunnen betalen.

vervolgens worden ook de leveringskosten en vastrecht kosten erbij berekend. (deze betaal je dus elk uur, nouja elke maand, ook al neem je niets af.

dus 17x (7 (kale prijs)+ 15 (belastingen )cent + 3 cent (anwb opslag?) = 4,08 euro. (17x0,24)
nog een beetje BTW erbij, en die vaste kosten die erin verdwaalt zijn.
Die 5 euro per maand, aan anwb lidmaatschap, gedeelt door 30x24 uur = 0,7 cent per uur.

Hier en daar een afronding. volgens mij klopt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
jusch schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Dit zijn de variable kosten bij ANWB:

[Afbeelding]
Mijn contract:

Variabele kosten:

Dagprijs EPEX per kWh 417 kWh × € 0,33872 = € 141,24
Inkoopkosten per kWh 417 kWh × € 0,01908 = € 7,96
Energiebelasting per kWh 417 kWh × € 0,04010 = € 16,72
ODE per kWh 417 kWh × € 0,03325 = € 13,86
Subtotaal € 179,78

Vaste kosten:

Netbeheerkosten stroom € 19,09
Vaste leveringskosten € 6,31
Subtotaal € 25,40

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

exyll schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:37:
[...]

Mijn contract:

Variabele kosten:

Subtotaal € 179,78

Vaste kosten:

Subtotaal € 25,40
Dat moet van 2022 zijn, ODE is er niet meer, dat zit nu in de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:11

Contract:

Kosten voor 1kWh stroom in dat uur = (prijs excl BTW uit grafiek + inkoopkosten + energiebelasting) * 1,21 (BTW).

Wat ANWB en EnergyZero c.s. doen in die tabel is dan per uur ook nog de vaste kosten erbij gooien, berekend per uur. Anderen houden die vaste kosten helemaal apart. Je zou ook nog je vaste kosten kunnen delen door het aantal kWh in die maand.
[...]

Gewoon 18 cent optellen bij de incl BTW prijs. Ja het is stom dat je dat zelf moet doen.
Niet helemaal. Je ziet wel wat de goedkope/dure uren zijn die dag. Je ziet inderdaad niet direct hoe duur/goedkoop ze daadwerkelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[...]
Dit is per 1 januari 00:00 door de overheid verhoogd naar 15,25 voor heel nederland.
Daarnaast is de btw van 9 naar 21% gegaan op dat zelfde moment:

zie ook:
https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s_schimmel
[...]

Mijn contract:

Variabele kosten:

Subtotaal € 179,78

Vaste kosten:

Subtotaal € 25,40
Wat bedoel je met je contract? Je hebt een leverancier met tarieven die per uur verschillen en pas om 13:00 uur bekend zijn voor de volgende dag. Het is voor geen enkele dynamische leverancier mogelijk om afspraken over de tarieven in een contract vast te leggen anders dan de eigen opslag.

Heb je bij de ANWB geen app waar je de kosten in kan zien? Ik kan bij Tibber per uur zien in hun app wat de kosten zijn en daar zit een toggle bij om de belasting aan en uit te zetten.

Als ik op de website van de ANWB kijk zie ik de tarieven inclusief BTW maar exclusief energie belasting. Voor vanochtend 08:00 uur geven ze €0,27 aan waar Tibber bij mij €0,42 aan geeft. Dat verschil is de EB. Wel verwarrend van ze en zou het misleidend kunnen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Pali schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:22:
[...]

OK dus ze hebben onterecht je stroomcontract beëindigd, dus dan is het duidelijk een administratieve fout van de ANWB? Dan moeten zij het herstellen. Ik vind het heel raar dat ze jou daarmee opzadelen en zeggen dat je een nieuwe aansluiting moet vragen met de bijbehorend vertraging. Bovendien mag je helemaal niet zonder contract zijn en daarom is het zo dat de nieuwe Leverancier je contract opzegt en niet de klant zelf.

Ik zou ze echt nog eens bellen en op mijn strepen gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 19:22
Iemand recent nog bij Zonneplan aangemeld en zo ja op welke termijn kunnen zij leveren? Aangezien ANWB pas vanaf 1 maart mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
Onedayflyer682 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:07:
Iemand recent nog bij Zonneplan aangemeld en zo ja op welke termijn kunnen zij leveren? Aangezien ANWB pas vanaf 1 maart mogelijk is.
Wat wordt er door Zonneplan zelf aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Morgen de perfecte accu laad en ontlaad dag. 23u tot 06u nagenoeg kale prijs van 0 euro en vanaf 0800 lekker pieken op 20 cent. Zelfs met slome omvormers ga je maximaal profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 12:25
1 januari aangemeld. 20 januari zou ik overstappen is het plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03-06 13:52
24 december aangemeld en 16 januari start contract. Net bericht dat mijn Connect onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

raspaardje schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Wat wordt er door Zonneplan zelf aangegeven?
21 dagen, dat was het ook bij mij (begin December aangevraagd) .
Heb nog geprobeerd het te verkorten maar dat was niet mogelijk.

Op de site:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dtF4XM-ydyKlz5hZ2ailGj5_gY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9VYxojSQYJHSUHD1dmsguzAK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnuggleS86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2024
Ik, vanmorgen, als het goed is levert Zonneplan vanaf 31 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusch

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Markappelman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:10:
[...]

24 december aangemeld en 16 januari start contract. Net bericht dat mijn Connect onderweg is.
Die connect had ik ook al eerder dan dat het contract inging, heb hem meteen aangesloten.
Dan kun je vast wat spelen met de app (en huilen omdat je nog oude prijzen betaald in mijn geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noukie_
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-06 18:51
Dit heb ik ook aan de hand gehad. Blijkbaar was ik bij de aanmelding een vinkje vergeten aan te zetten bij 'ik woon of werk op dit adres'. Ze zouden dit met de factuur van december in orde maken, maar deze heb ik nog niet ontvangen.

7x415 ZO 41° + 7x415 ZW 41°

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:34

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

antonboonstra schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:26:
Terugblik op de Day Ahead prijzen* elektriciteit in 2022. Ter vergelijk de prijzen van augustus 2021 er ook even bij gezet :o

[Afbeelding]
* prijzen exclusief toeslagen en belastingen
Nog een analyse van 2022

Hoeveel uren in het jaar was een kWh een bepaalde prijs (in stappen van 2 ct/kWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbyGnJhXOFHCw2p0lWk7K7UWzn4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/s0JMzczLrj82ZMopolKtE6NZ.png?f=user_large

Hoeveel uren in het jaar was de prijs lager dan een bepaalde prijs? Ter vergelijk ook 2021 erbij gezet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozZ5lD9PnHbu8BkrvQF3RZrV0CE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KmJWJ695J7TqfcPd6TPNDkee.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reniera
  • Laatst online: 03-02-2023
@antonboonstra

Potverdrie dat zijn interesante tabellen voor een risico analysie. Mag ik vragen waar jij deze grafieken vandaan hebt?

Er zijn zeker geen tabellen van haha

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• mythor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 10:25

mythor

Held in opleiding

Heatmap van 2022 stroom inkoopprijs (excl alles)

x-as = dag van het jaar
y-as = uur van de dag (van 0 tot 23)

Elk blokje is 1 uur
Zie onder voor prijsschaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKDfcrrFn3clYUe9z4G495yfRhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3WpV6usGacixNF6VS614hWyX.png?f=fotoalbum_large

What you say?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Reniera schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:35:
@antonboonstra

Potverdrie dat zijn interesante tabellen voor een risico analysie. Mag ik vragen waar jij deze grafieken vandaan hebt?

Er zijn zeker geen tabellen van haha
Ook weer niet helemaal, eigenlijk zou je je eigen (typische) gebruik er nog over heen willen leggen, dan krijg je pas echt een goed beeld.
Leuk dat er in de nacht altijd goedkope tarieven zijn, maar veel mensen gebruiken die niet of niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik neem aan dat dit bij beide ex btw en belastingen is? De gemiddelde dynamische stroomprijs voor 2023 incl. alle btw en belasting zal rond het prijsplafond liggen, vermoed ik. 50% belasting, begint echt bizarre proporties aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:49
antonboonstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:31:
[...]

Nog een analyse van 2022

Hoeveel uren in het jaar was een kWh een bepaalde prijs (in stappen van 2 ct/kWh)
[Afbeelding]

Hoeveel uren in het jaar was de prijs lager dan een bepaalde prijs? Ter vergelijk ook 2021 erbij gezet
[Afbeelding]
Als ik de uren optel van 2022 in de 2de grafiek kom ik op 11169 uren in 2022 /24 uur per dag is 465 dagen.... Ben geen Einstein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
Ik neem aan dat dit bij beide ex btw en belastingen is? De gemiddelde dynamische stroomprijs voor 2023 incl. alle btw en belasting zal rond het prijsplafond liggen, vermoed ik. 50% belasting, begint echt bizarre proporties aan te nemen.
dit is uiteraard de inkoopprijs ja.
De belasting is niet veel hoger dan in het verleden toch? Met uitzondering van 2022 omdat hij toen tijdelijk even verlaagd was.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:09
Mijn situatie en verbruik;

Contractdatum bij Essent 01 februari 2022
Klant bij Essent sinds mei 2014

5500-6500 kWh per jaar
1100M3 gas

Totaal 7500kWh panelen op Noord-West liggen
Opbrengst is na simulering op sunny desgin ca. 6000-6200kWh

Wat is in mijn situatie aan te raden om te doen ook ivm het prijsplafond?
Blijven zitten? NEE waarschijnlijk (Normaal; 0,9197 kWh Dal; 0,73374 kWh en 2,92796 M3)

Dynamisch contract of variabel/vast contract kiezen?
Het wisselt een beetje tussen maandbedragen met dynamisch en vast/variabel, dynamisch ANWB ca 160.- per maand en flexibel Engie 174,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Hongy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
[...]

Als ik de uren optel van 2022 in de 2de grafiek kom ik op 11169 uren in 2022 /24 uur per dag is 465 dagen.... Ben geen Einstein.
hoe zou je die willen optellen dan? die grafiek is toch cumalatief?

oftewel die 9000 is 100% van de dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-01-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hongy schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
[...]
Welke uren tel je op? De 863 uren dat de prijs kleiner is dan € 0,10 zitten natuurlijk ook al in de 3739 uren dat de prijs kleiner dan € 0,20 is. Alle uren van 2022 (8760 uren) is de prijs lager dan € 0,88 geweest.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reniera
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Ook weer niet helemaal, eigenlijk zou je je eigen (typische) gebruik er nog over heen willen leggen, dan krijg je pas echt een goed beeld.
Leuk dat er in de nacht altijd goedkope tarieven zijn, maar veel mensen gebruiken die niet of niet optimaal.
Eens dat als je het kaal bekijkt het niet waardevol is, echter kan het een echte toevoeging zijn om te bekijken wat prijzen doen i.c.m. zonnepanelen en salderen. Helemaal als je het combineert met de tabellen van @mythor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:45
icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:40:
Analyseren gaat het makkelijkst kaal, je krijgt immers ook bijna 500 euro vermindering van die energiebelastingen.
Totaalsommen zijn daardoor voor iedereen anders en niet te vergelijken. :)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:49
antonboonstra schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Welke uren tel je op? De 863 uren dat de prijs kleiner is dan € 0,10 zitten natuurlijk ook al in de 3739 uren dat de prijs kleiner dan € 0,20 is. Alle uren van 2022 (8760 uren) is de prijs lager dan € 0,88 geweest.
Dat stukje heb ik inderdaad niet aan gedacht om niet mee te tellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Counter datapunt:

Heel goed, maar met €0,15 gemiddeld over de afgelopen weken heb je waarschijnlijk je verbruik flink gestuurd op de tarieven. En ik denk ook zeker dat het dan goed kan werken. Maar het ging er even om dat dynamische tarieven niet automatisch goedkoper hoeven te zijn, dus als je niet naar de prijs stuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jcrs7 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:43:

5500-6500 kWh per jaar
1100M3 gas

Blijven zitten? NEE waarschijnlijk (Normaal; 0,9197 kWh Dal; 0,73374 kWh en 2,92796 M3)

Het wisselt een beetje tussen maandbedragen met dynamisch en vast/variabel, dynamisch ANWB ca 160.- per maand en flexibel Engie 174,-
Check even in de Topic Starter. Daar staat een tabel waarin je kunt kijken wat een goed uitgangspunt is voor jouw situatie qua verhouding verbruik en opwekking. Plus nog een hele hoop meer nuttige informatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:52:
[...]

Heel goed, maar met €0,15 gemiddeld over de afgelopen weken heb je waarschijnlijk je verbruik flink gestuurd op de tarieven. En ik denk ook zeker dat het dan goed kan werken. Maar het ging er even om dat dynamische tarieven niet automatisch goedkoper hoeven te zijn, dus als je niet naar de prijs stuurt.
Klopt, de laatste tijd is de stroom tussen 00:00 en 06:00 vaak. <5ct / kWh geweest, dus ik doe 2 dingen:

1) Ik beperk mijn laadpaal om mijn auto enkel tussen 00:00 en 06:00 op te laden.
2) Ik laat mijn warmtepomp tussen 03:00 en 06:00 extra warm water maken, waardoor er tijdens het douchen s'ochtends geen warm water hoeft te maken tijdens de "piekuren" van 07:00 tot 09:00.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:52:
Kan je een voorbeeld noemen van een contract dat is afgesloten in de afgelopen 6 maanden dat goedkoper is dan dynamisch zonder prijssturing?

Dynamisch prijzen hoeven niet goedkoper te zijn. De praktijk leert dat ze het de afgelopen tijd gewoon wel zijn. In mijn geval kwam Essent aan met 80 cent/kWh vanaf 1 januari en heb ik tot nu toe in januari minder dan 30 cent/kWh betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@bilgy_no1 Je (en @cj1) vergelijkt een gerealiseerd tarief met een contractueel overeengekomen tarief over een langere periode.

Om eerlijk te vergelijken zou je het dynamisch gemiddelde over de gehele contractperiode moeten berekenen, dat geeft je een realistischer beeld.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
phicoh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Kan je een voorbeeld noemen van een contract dat is afgesloten in de afgelopen 6 maanden dat goedkoper is dan dynamisch zonder prijssturing?

Dynamisch prijzen hoeven niet goedkoper te zijn. De praktijk leert dat ze het de afgelopen tijd gewoon wel zijn. In mijn geval kwam Essent aan met 80 cent/kWh vanaf 1 januari en heb ik tot nu toe in januari minder dan 30 cent/kWh betaald.
Ja meerdere, een paar pagina's terug, waar deze discussie begon ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reniera
phicoh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:02:
[...]

Dynamisch is voor mij met een zakelijke locatie in de afgelopen 8 jaar bijna altijd goedkoper geweest dat met normale contracten. Alleen in 2019 was er een periode dat ik een paar cent per KWh gemiddeld meer betaalde dan de grote maatschapijen.

In normale tijden was het al goedkoper (helaas alleen zakelijk) en nu in een crisis wordt dat verschil nog eens versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
@bilgy_no1 Je geeft aan dat je met jouw contract op €0,87 piek en €0,71 dal zit. Dat klopt dus niet want dat is ver boven de dynamische prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Jcrs7 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:43:

5500-6500 kWh per jaar
1100M3 gas

Neem mijn antwoord niet voor waar aan, ik probeer alleen even te toetsen of ik het begrijp want ik ben net nieuw hier :P

Bij Essent ga je jaarlijks salderen. 6000 verbruik (Gemiddeld) - 6000 opwek (gemiddeld) kom je op 0 uit. Dan kost het je niets

Bij bv Tibber doen ze per uur salderen. Dus ieder uur kwh verbruik krijgt een prijs en ieder uur kwh opbrengst krijg een prijs.
Gemiddeld genomen is bij dynamisch de stroom in de zomer goedkoper. Goedkoper om te leveren maar ook wat je krijgt.

Stel je panelen pakken 2000kwh direct verbruik en nog 4000kwh wil je salderen.
Als die 4000 opgewekt is in de zomer a bv 0,10 is die 4000 kwh 400 euro waard
Echter die 4000 verbruik je over het hele jaar. Stel dat je verbruikskosten daar 0,15ct gemiddeld waren dan kost die stroom je 600 euro.

Het salderen gaat je dus in dit geval 200 euro kosten waar die bij Essent 0 was geweest.

Zover ik het nu begrijp is dynamisch interessant als je veel extra moet inkopen en je geen/te weinig panelen hebt.

Benieuwd wat de experts hier van zeggen of dit beetje klopt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s_schimmel
Raymond P schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:04:
@bilgy_no1 Je (en @cj1) vergelijkt een gerealiseerd tarief met een contractueel overeengekomen tarief over een langere periode.

Om eerlijk te vergelijken zou je het dynamisch gemiddelde over de gehele contractperiode moeten berekenen, dat geeft je een realistischer beeld.
Welke langere periode? De tarieven zijn tegenwoordig allemaal variabel en kunnen per maand aangepast worden. Wat Essent e.d. nu aan tarief beloven is voor maximaal de huidige maand te geloven aangezien het per de eerste van de volgende al weer anders kan zijn. Daarbij verschillen de tarieven ook nog eens per moment van de maand waarop je je aanmeld en voor vaste klanten die blijven zitten is het weer anders.

Dynamisch zit de afgelopen maanden structureel onder de prijs van de variabele aanbieders. De verschillen lopen uit een waar Essent en Oxxio e.d. duur zijn en het verschil met een Energie van Ons kleiner is.

Wat opvalt is dat de grote namen of wel heel slecht en duur aan het inkopen zijn, zelf centrales hebben en die lekker winst willen laten maken of optimaal van het prijsplafond willen profiteren.
laurens0619 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:12:
[...]

Neem mijn antwoord niet voor waar aan, ik probeer alleen even te toetsen of ik het begrijp want ik ben net nieuw hier :P

Bij Essent ga je jaarlijks salderen. 6000 verbruik (Gemiddeld) - 6000 opwek (gemiddeld) kom je op 0 uit. Dan kost het je niets

Bij bv Tibber doen ze per uur salderen. Dus ieder uur kwh verbruik krijgt een prijs en ieder uur kwh opbrengst krijg een prijs.
Gemiddeld genomen is bij dynamisch de stroom in de zomer goedkoper. Goedkoper om te leveren maar ook wat je krijgt.

Stel je panelen pakken 2000kwh direct verbruik en nog 4000kwh wil je salderen.
Als die 4000 opgewekt is in de zomer a bv 0,10 is die 4000 kwh 400 euro waard
Echter die 4000 verbruik je over het hele jaar. Stel dat je verbruikskosten daar 0,15ct gemiddeld waren dan kost die stroom je 600 euro.

Het salderen gaat je dus in dit geval 200 euro kosten waar die bij Essent 0 was geweest.

Zover ik het nu begrijp is dynamisch interessant als je veel extra moet inkopen en je geen/te weinig panelen hebt.

Benieuwd wat de experts hier van zeggen of dit beetje klopt :)
Kan, hoeft niet. Kijk maar eens naar de tarieven van afgelopen augustus. Toen was het goed verdienen met je zonnepanelen.

[ Voor 35% gewijzigd door s_schimmel op 10-01-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@s_schimmel Details ken ik niet, ik las over een opengebroken contract met ditto (lage) prijzen wat waarschijnlijk geen variabel betrof.

Maar ook variabel zou je moeten vergelijken over de span van een tariefperiode.
Dat dynamisch (zelfs zonder sturen vaak) goedkoper is ben ik mij geheel van bewust.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Raymond P schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:04:

Een dynamisch gemiddelde zal voor iedereen anders zijn. Dat is het hele punt: met dynamisch kun je flink besparen als je het verbruik naar de goedkopere momenten stuurt. Iedereen doet dat op een andere manier en komt dus op een ander tarief uit.

Ik kom hier regelmatig de stelling tegen dat je met dynamische tarieven ALTIJD goedkoper uitbent en dat is simpelweg niet een stelling die altijd en voor iedereen waar is. De voorbeelden staan er waarin mensen in november en december (en ik vermoed ook in augustus en september) gewoon duurder uit waren dan ik en anderen met een 'normaal' tarief dat ik vorig jaar december kreeg aangeboden (en wat ik al duur vond...).

Ik ben zelf ook enthousiast over dynamische tarieven, maar het is geen magic bullet om zomaar even je energierekening te verlagen zonder dat je er omkijken naar hebt. En aan de vragen te zien komen hier best veel mensen uit wanhoop die door de energiekosten-bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat zij wel een genuanceerd verhaal moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 15:26
JackBol schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:31:
[...]

Counter datapunt:

Nog een data punt.
Mijn gemiddelde stroomprijs bij Tibber, van 19-31 december (contract startte 19-12) was 18,6 cent per kWh, en (helaas heel weinig) teruggeleverde stroom 26.3 cent. Inclusief belasting, exclusief vaste lasten.
Vergelijk met mijn contract voorstel voor december (ontvangen in November) bij Engie: normaal 76 cent, dal 68 cent, gemiddeld in mijn mix ca. 72 cent.
Alleen al op de 310 kWh in die 12 dagen (met slim laden de auto’s geladen) heb ik meer dan 150€ bespaard.
In januari is het allemaal wat minder omdat de overheid weer een extra graai in je portemonnee doet, maar nog steeds month to date 35-40 cent per kWh. Vannacht weer de auto laden met 15 cent all in. :)

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk1987
  • Laatst online: 06-05 16:18
Ik hik nog steeds tegen een overstap aan. Veel gelezen en tabellen gezien, maar persoonlijke ervaring wil ook wat zeggen,

3500 Opwek
3400 verbruikt. Dus practisch 0. ==> Lekker bij Eneco blijven zitten.

Gas verbruik:
2021: 1700M3
2022: 1200M3 ==> Dus bij opletten onder / op de grens.

Is het dan wijs om ENKEL en alleen voor gas over te stappen naar een Dynamische aanbieder, zeker omdat ik weiger de boefjes van Eneco te spekken met onnodig belastinggeld.

Dus ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-03 18:19
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:19:
[...]

Een dynamisch gemiddelde zal voor iedereen anders zijn. Dat is het hele punt: met dynamisch kun je flink besparen als je het verbruik naar de goedkopere momenten stuurt. Iedereen doet dat op een andere manier en komt dus op een ander tarief uit.

Ik kom hier regelmatig de stelling tegen dat je met dynamische tarieven ALTIJD goedkoper uitbent en dat is simpelweg niet een stelling die altijd en voor iedereen waar is. De voorbeelden staan er waarin mensen in november en december (en ik vermoed ook in augustus en september) gewoon duurder uit waren dan ik en anderen met een 'normaal' tarief dat ik vorig jaar december kreeg aangeboden (en wat ik al duur vond...).

Ik ben zelf ook enthousiast over dynamische tarieven, maar het is geen magic bullet om zomaar even je energierekening te verlagen zonder dat je er omkijken naar hebt. En aan de vragen te zien komen hier best veel mensen uit wanhoop die door de energiekosten-bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat zij wel een genuanceerd verhaal moeten krijgen.
Ik heb al sinds 2016 dynamisch. Ik heb het wel altijd als magic bullet ervaren. Jij stelt dat dat het niet is vanwege een extreem bijzondere situatie eind vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
icall5s schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:10:
@bilgy_no1 Je geeft aan dat je met jouw contract op €0,87 piek en €0,71 dal zit. Dat klopt dus niet want dat is ver boven de dynamische prijzen.
Dan moet je me wel helemaal quoten...
bilgy_no1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Maar heb je daarvoor je verbruik gestuurd of niet?

Ter vergelijking: ik zat in november en december nog op €0,40 piek en €0,30 dal bij Greenchoice. Zelfs met een 50/50 verdeling zou ik dus onder jouw gemiddelde zijn uitgekomen.

Januari is een heel ander verhaal uiteraard, met een tarief van €0,87/€0,71, vergeleken met jouw €0,29, maar je hebt tot nu toe een zachte en windrijke periode in januari gehad. De maand is nog niet voorbij. Ik denk dat de kans klein is dat je boven die Variabele tarieven komt, maar die gaan in februari ook alweer omlaag. En dan is Greenchoice nog niet eens de goedkoopste. Bovendien is voor veel mensen het prijsplafond afdoende en betaal je (in beide gevallen) niet meer dan €0,40.

We zitten de afgelopen weken met een extreem verschil, maar dat is misschien/waarschijnlijk niet representatief. Net zomin als dat augustus/september representatief waren met extreme teruglever prijzen voor PV.

Ik geloof er zelf wel in en stap over 2 dagen ook over op dynamische tarieven. Maar het heeft me er ook toe aangezet om met te verdiepen in het enrgieverbruik en te gaan kijken wat we kunnen besparen en hoe we kunnen gaan schuiven naar goedkopere momenten. Ik boek niet alvast een vakantie van de besparing die ik zou kunnen maken op basis van de lage tarieven van de afgelopen weken...
Dus voor januari waren mijn tarieven veel lager en ook gelijk aan of lager dan wat anderen hebben gerealiseerd met dynamisch.

En bovendien is het een logische fout om alleen te vergelijken met het tarief dat je van 1 dure aanbieder hebt kunnen krijgen. Een deel van de besparing is ook al te realiseren door naar een goedkopere 'vaste' aanbieder te over te stappen.

Maar goed, de verschillen over januari zijn inderdaad extreem. Ik wil dat ook zeker niet goedpraten, noch beweer ik dat dynamisch slecht zou zijn. Je moet alleen wel alert zijn op je verbruik en proberen te sturen naar de goedkopere momenten.
CarstenHouw schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb al sinds 2016 dynamisch. Ik heb het wel altijd als magic bullet ervaren. Jij stelt dat dat het niet is vanwege een extreem bijzondere situatie eind vorig jaar.
Maar wie zegt dat 2023 of 2024 weer 'normaal' worden?

[ Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-01-2023 16:45 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 283 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels