Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 08:33
timanrebel schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:32:
[...]

In mijn geval ben ik dat zelf, en had ik vooral een methode nodig die ook te verdedigen is richting de belastingdienst.

Als alternatief zou je elke maand het gemiddelde kunnen opnemen wat je zelf over een maand hebt betaald. Maar dat hoeft dan niet te zijn wat je ook hebt betaald voor het opladen van de auto...

Het is ook aan de belastingdienst bijna onmogelijk te laten zien hoeveel je daadwerkelijk hebt betaald voor de stroom die je auto in is gegaan, en zolang het bedrag dat je ontvangt niet hoger is dan de rekening die je betaald zal niemand er moeilijk over doen dat je iets meer hebt ontvangen dan eigenlijk de bedoeling was. (of minder hebt ontvangen, want wie weet precies wat je betaald hebt?)

[...]

Ik weet niet hoe je werkgever er over denkt, maar als je de meeste recent CBS cijfers gebruikt is dat denk ik prima te verdedigen tegenover de belastingdienst en/of andere overheden.
Ik heb een hoger tarief ingesteld ten opzichte van de huidige stroominkoop (nu nog bij vattenfall a ~0,85€ per kW),
De kosten voor een nieuwe groepenkast, het aanleggen van de paal, etc heb ik gemaakt / zelf gedaan. Dus ik vindt dat de werkgever daar prima een bijdrage in kan leveren.
De laadpaal zelf is wel eigendom van de werkgever.

Kan me niet voorstellen dat dit te controleren valt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarstenHouw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 12:37
djoelzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:39:
Ik zit nu zo'n zes weken bij Mijn Domein Energie. En best wel tevreden, maar wat me stoort is dat het tarief voor gas niet op tijd bekend wordt gemaakt. Gisteren was de gehele dag niet te zien wat de actuele gasprijs was, vandaag is het weer bijgewerkt. Dat kan natuurlijk niet, dan weet je als klant niet waar je aan toe bent. Ik zal eens een klacht indienen erover.
Lekker klagen doet wonderen...

Maar in plaats van een klacht in te dienen, heb je je al bedacht dat de gasprijs van morgen pas 'savonds rond 9 a 10 uur bekend is? En heb je je al bedacht om naar elke willekeurige andere site/grafiek te kijken. Want ik zit ook bij Mijn Domein maar ik kan me niet vinden in jouw klacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
djoelzz schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:39:
Ik zit nu zo'n zes weken bij Mijn Domein Energie. En best wel tevreden, maar wat me stoort is dat het tarief voor gas niet op tijd bekend wordt gemaakt. Gisteren was de gehele dag niet te zien wat de actuele gasprijs was, vandaag is het weer bijgewerkt. Dat kan natuurlijk niet, dan weet je als klant niet waar je aan toe bent. Ik zal eens een klacht indienen erover.
Heb je dit door de week ook, of alleen in het weekend?
Want in het weekend blijft de gasprijs hetzelfde omdat er niet gehandeld wordt.
Tijdens de jaarwisseling hebben ze even wat verkeerde getallen had, net als de andere EnergyZero resellers, maar dat lijkt nu over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
Als je de bijdrage aan dit forum begint met deze aanhef denk ik niet dat veel mensen je serieus gaan helpen.

Maar omdat ik het nu toch gelezen heb mijn reactie:
Je gaat een contract aan vlak voor de kerstdagen met een nieuwe leverancier terwijl je uit het verleden weet dat er mogelijk problemen zijn met de gasmeter.
Je doet dat in een periode dat alle energie bedrijven druk bezig zijn om het prijsplafond te implementeren.
Je sluit je nieuwe contract af bij een reseller van EnergyZero, dus waarschijnlijk moet de mevrouw die jou probeert te helpen het ook maar gaan vragen.
Dan vergeet je ook nog dat de meters beheerd worden door de netbeheerder waar waarschijnlijk van 24 dec. tot 8 januari minimale bezetting aanwezig is.
Misschien eens bij je netbeheerder gaan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
w00key schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:30:
[...]

[Afbeelding]

Het gaat okay met de voorraden, de voorspelling (current average 2022 reduction, zwart stippellijn) is dat het weer gevuld is in juli.

Ik ken erg veel mensen die de CV gewoon uit hebben gezet en soms een uurtje bijwarmen met een kacheltje, dat had ik niet zo verwacht voor deze winter.
Dank je, dat ziet er goed uit.
Neemt niet weg dat de (dynamische én variable) prijzen half april - eind juni wellicht hoger kunnen zijn dan vorig jaar. Helemaal als China weer uit lockdown is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
CarstenHouw schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:38:
[...]

Maar in plaats van een klacht in te dienen, heb je je al bedacht dat de gasprijs van morgen pas 'savonds rond 9 a 10 uur bekend is? En heb je je al bedacht om naar elke willekeurige andere site/grafiek te kijken. Want ik zit ook bij Mijn Domein maar ik kan me niet vinden in jouw klacht.
De gasprijs is recent zelfs op de dag zelf nog niet eens in de app, de site, of op https://www.dynamische-energieprijzen.nl/ te zien, op het moment dat je al gas gebruikt tegen dit onbekende tarief. Zeker dit weekend was de prijs vanaf zaterdag 06:00 niet bekend, en is vanochtend pas verschenen.

Aan de andere kant is bij allerlei leverancies van gasprijzen sinds eind december blijkbaar de boel niet op orde, dus dan is het ook niet zo gek dat het bij mijndomein niet goed werkt (die gebruikt immers energyzero, wat de data weer van ergens anders plukt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 23:25
earthman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:58:
[...]
Aan de andere kant is bij allerlei leverancies van gasprijzen sinds eind december blijkbaar de boel niet op orde, dus dan is het ook niet zo gek dat het bij mijndomein niet goed werkt (die gebruikt immers energyzero, wat de data weer van ergens anders plukt).
Ik heb tot op heden nog nooit problemen gezien met de gasprijs bij Zonneplan.
n=1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 10:09
SidewalkSuper schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Ik heb tot op heden nog nooit problemen gezien met de gasprijs bij Zonneplan.
n=1 :+
Ik had bijna heel Zaterdag geen gastarief in Home Assistant.

Weet niet wat de Zonneplan app dan laat zien, misschien laatst bekende, maar van de API kreeg mijn Home Assistant de hele dag (vanaf 07:15 tot 06:15 de volgende dag, nog net geen 24 uur) dus in ieder geval geen gastarief door.

[ Voor 29% gewijzigd door Polderviking op 09-01-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pman123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-07 12:29
Excuses als dit het verkeerde topic is of als dit al eerder is beantwoord, ik kon het zo niet vinden.

Ik ben zonder al teveel onderzoek overgestapt naar Frank Energie, dit contract gaat per 1 februari in en er zijn al 14 dagen verstreken na aanvraag. Ik kom er nu achter dat FE veel duurder wordt, wat gebeurt er als ik nu weer een contract afsluit bij een andere aanbieder, vervalt het contract dan bij FE voordat het ingaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanlith
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02-2024
Pman123 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:07:
Excuses als dit het verkeerde topic is of als dit al eerder is beantwoord, ik kon het zo niet vinden.

Ik ben zonder al teveel onderzoek overgestapt naar Frank Energie, dit contract gaat per 1 februari in en er zijn al 14 dagen verstreken na aanvraag. Ik kom er nu achter dat FE veel duurder wordt, wat gebeurt er als ik nu weer een contract afsluit bij een andere aanbieder, vervalt het contract dan bij FE voordat het ingaat?
Toevallig had ik hetzelfde. Ik had begin december afgesloten om op 11-2 over te stappen naar FE. Ik heb nu afgesloten bij ANWB en FE via whatsapp laten weten dat ik contract wil annuleren, in mijn geval door verhogen opslag voor gas en betalen voor terug leveren vanuit solar. Deden totaal niet moeilijk in mijn geval. Ze geven zelf aan dat je op ieder moment weg kan als je dat wilt zonder kosten of boetes, staat overigens ook in het contract van FE.

Even een toevoeging, ik kon gewoon bij ANWB op 11-2 starten met het leveren. Dit is niet altijd zo, sommigen hebben een lange wachttijd, tenzij je mogelijk vraagt om en spoedaansluiting, zodat je snel overkunt naar de andere leverancier.

[ Voor 10% gewijzigd door jvanlith op 09-01-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
Pman123 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:07:

De bedenktermijn van 14 dagen is verstreken en tegelijkertijd heeft FE geen opzegtermijn.

Imo ga je sowieso energie afnemen van FE en de lengte van die periode is afhankelijk van de ingangdatum van levering bij een andere aanbieder.
Tenzij je eerder bij die andere aanbieder terecht kan natuurlijk.
Contact zoeken met FE lijkt me wel een goed plan.

[ Voor 7% gewijzigd door raspaardje op 09-01-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
goedemiddag,

ik ga weer dezelfde vraag stellen als iedereen. Ik kom er niet uit en loop ook vast in de laatste pagina's waarin het alleen over het verdienmodel van Tibber gaat. ik kan het terugleveren niet goed invullen in de sheet in de eerste post

5 personen. Ik heb 9 zonnepanelen
Ik verbruik 1180 m3 gas. 6800 kWh stroom en daarvan lever ik zelf 1400 kWh dus 5400 kWh netto. ik lever daarnaast nog 1400 kWh terug.
Loont overstappen en hoeveel ga ik dan ongeveer betalen? Kan verbruik wel enigszins sturen maar heb 3 kinderen met PS en TV. beneden de 60" plasma inmiddels vervangen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heeft iemand van Frank Energie nog op 6 Januari 2023 geld afgeschreven gehad voor de maand Januari?

Op hun site staat het volgende :

"Energie betaal je altijd vooraf. We sturen dan ook een termijnfactuur in de maand voorafgaand aan de maand waarin je levering start bij Frank. Die reguliere factuur wordt verstuurd op de 11e met incassodatum op de 18e van de maand. Indien gewenst kun je ook kiezen voor een betaaldatum op de 25e (laat dat weten via klantenservice@frankenergie.nl)."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 23:25
Polderviking schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Ik had bijna heel Zaterdag geen gastarief in Home Assistant.

Weet niet wat de Zonneplan app dan laat zien, misschien laatst bekende, maar van de API kreeg mijn Home Assistant de hele dag (vanaf 07:15 tot 06:15 de volgende dag, nog net geen 24 uur) dus in ieder geval geen gastarief door.
Ik had zaterdag gewoon de gasprijs in de app, weet niet wat het probleem met de home assistant integratie was, maar die is denk ik niet officieel ondersteund ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-09 10:09
SidewalkSuper schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik had zaterdag gewoon de gasprijs in de app, weet niet wat het probleem met de home assistant integratie was, maar die is denk ik niet officieel ondersteund ;)
Dat mag hoor maar ik had wel gewoon stroomprijzen.
En heb nu ook weer gewoon een gasprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:11
Headhunter07 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:31:
goedemiddag,

ik ga weer dezelfde vraag stellen als iedereen. Ik kom er niet uit en loop ook vast in de laatste pagina's waarin het alleen over het verdienmodel van Tibber gaat. ik kan het terugleveren niet goed invullen in de sheet in de eerste post

Ik verbruik 1180 m3 gas. 6800 kWh stroom en daarvan lever ik zelf 1400 kWh dus 5400 kWh netto. ik lever daarnaast nog 1400 kWh terug.
Loont overstappen en hoeveel ga ik dan ongeveer betalen? Kan verbruik wel enigszins sturen maar heb 3 kinderen met PS en TV. beneden de 60" plasma inmiddels vervangen !
Wat je gaat betalen kan niemand je vertellen, dat ligt zowel bij variabel (wat je nu hebt) als dynamisch aan wanneer je gebruikt tegen welk tarief. Bij variabel is dat een tarief per maand of kwartaal, bij dynamisch per uur. Met jouw gezinssamenstelling kun je inderdaad weinig sturen aan stroom naar de goedkoopste uren, toch zijn de duurdere momenten op de dag goedkoper bij dynamisch dan je nu aangeboden krijgt. Daarentegen heb je zp overschot dus is een variabel contract bij een traditionele leverancier die jaarlijks netjes saldeert het best voor stroom.

Voor gas overstappen levert je voordeel op wanneer de prijs onder prijsplafond prijs zakt. Je kunt dus al overstappen en profiteren van die momenten als ze zich voordoen. Tegen het nadeel van een tarief hoger dan het prijsplafond ben je momenteel verzekerd door de staat bij jouw verbruik dit jaar.
Daarnaast betalen wij met z’n allen minder voor de regeling als je afneemt bij een dynamische leverancier omdat die stukken goedkoper zijn met gas op dit moment dan een traditionele leverancier.
Win-win. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 12:41

NeoflexNL

Forever young

Excuus voor de cross-post in het duurzame topic, maar kreeg nog niet de geschikte antwoordrichting..

Beste Tweakers! Ik zit even met de volgende vraag waar ik wat meer inzicht over wil hebben.. Ik heb een huis met relatief veel zonnepanelen (opbrengst ca. 8800 kwh per jaar). Op dit moment zit ik met het verbruik daar net iets boven (afgelopen contractjaar 2000 kwh positief saldo).

Nu wordt er een warmtepomp geïnstalleerd, waarmee ik naar verwachting dus meer kwh's ga gebruiken, maar gas daarmee buiten beschouwing kan laten (rekent lekker makkelijk). Ik zit op dit moment in een variabel contract van Powerpeers en betaal per januari zo'n 70 cent per kwh, prijsplafond even niet mee gerekend. Mijn energiecontract loopt steeds van juli tot juli.

Het verbruik zag er afgelopen contractjaar zo uit:

juli -434 kwh
augustus -296 kwh
september 137 kwh
oktober 604 kwh
november 741 kwh
december 804 kwh
januari 947 kwh
februari 631 kwh
maart 98 kwh
april -36 kwh
mei -303 kwh
juni -824 kwh

Dit zijn per maand gesaldeerde waarden (dus verbruik van die maand minus de opbrengst). Voor dit contractjaar (vanaf juli 2022) ziet het er al gunstiger uit, met name door enkele doorgevoerde besparingen en een zonnige zomer/najaar.

Grofweg kan je concluderen dat ik van maart tot en (met) september netto geen stroom verbruik, en alleen maar negatieve waarden heb. Nu komt de vraag:

Zou het in mijn geval slim zijn om in de periode september tot maart (winterseizoen) naar een dynamisch contract te gaan (gemiddeld onder de 70 cent lukt al gauw natuurlijk) en in de periode maart tot september (zomerperiode) naar een variabel energiecontract? Zodat ik die waarden in de eindafrekening kan salderen? (praktisch dan 0 verbruik).

Makkelijkste is natuurlijk om 'gewoon' naar een dynamisch contract te gaan, alleen wil ik niet salderen per uur, omdat ik zoveel overproductie heb in de zomer (die ik nu met jaarlijks salderen in de winter 'gebruik').

Maak ik een denkfout hier?

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headhunter07
Bezzerk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Wat je gaat betalen kan niemand je vertellen, dat ligt zowel bij variabel (wat je nu hebt) als dynamisch aan wanneer je gebruikt tegen welk tarief. Bij variabel is dat een tarief per maand of kwartaal, bij dynamisch per uur. Met jouw gezinssamenstelling kun je inderdaad weinig sturen aan stroom naar de goedkoopste uren, toch zijn de duurdere momenten op de dag goedkoper bij dynamisch dan je nu aangeboden krijgt. Daarentegen heb je zp overschot dus is een variabel contract bij een traditionele leverancier die jaarlijks netjes saldeert het best voor stroom.

Voor gas overstappen levert je voordeel op wanneer de prijs onder prijsplafond prijs zakt. Je kunt dus al overstappen en profiteren van die momenten als ze zich voordoen. Tegen het nadeel van een tarief hoger dan het prijsplafond ben je momenteel verzekerd door de staat bij jouw verbruik dit jaar.
Daarnaast betalen wij met z’n allen minder voor de regeling als je afneemt bij een dynamische leverancier omdat die stukken goedkoper zijn met gas op dit moment dan een traditionele leverancier.
Win-win. d:)b
THx.dan klopt het toch wel wat ik zelf al dacht uitgevogeld te hebben. Overstappen gas had ik eigenlijk niet aan gedacht juist vanwege prijsplafond.
mijn overschot PV is natuurlijk juist op de momenten dat dynamisch goedkoop is (zomer tussen 1200 en 1600). Ik kan op overkapping nog 4 pv panelen kwijt die anders georiënteerd worden dan de huidige 9. Daarmee kan ik dan tot later op de dag voor eigen gebruik opwekken. Terugverdien tijd is dan nu bij bijna 70 ct/kWh ook een stuk korter als ik toch overschot blijf houden.
Ik zou nog wel een slimme laadpaal kunnen nemen bij dynamisch om dan 's nachts op te laden. En dan eventueel met gemiddelde tarief verrekenen met eigen BV.
Nu laad ik voor 41 ct/ kWh op 60 meter naast de voordeur publiek.

dus voor nu alleen met gas overstappen? Voor eigen portemonnee en vooral dat er minder vanuit overheid richting ENGIE gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Cr0kie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:52:
Overgestapt!
Zonneplan geworden. (Reden gas, toekomst, laadpaal)
Nog wel een beetje spannend met de wisselende prijzen/maand.
Het is juist dit jaar niet spannend als je onder het prijs plafond blijft. Rutte betaald de schade en loopt het risico. Het enige risico wat jij loopt is dat je minder gaat betalen dan het prijs plafond. Bij bijvoorbeeld Essent is het 100% zeker dat je minimaal het prijs plafond betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dude-nl
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Ha medetweakers...

Wie kan me het laatste beetje hulp geven:

Ik heb besloten over te gaan naar Tibber of Nextenergy.
Gas sowieso naar Nextenergise maar stroom twijfel ik nog.

Als ik de berekeningen doe op de site komt Next er een stuk voordeliger uit, maar Tibber en Next hebben toch hetzelfde concept in basis? Dan moet er toch niet of nauwelijks verschil in zitten?

Ook als je in de Tibber app kijkt naar stroom tarief van dit moment (0,33ct) geeft de Nextapp 0,14ct aan.
Nu ga ik ervan uit dat Next de inkoop laat zien en Tibber het doorgerekende tarief met alle kosten maar heel helder krijg ik het niet.
Wie kan me goed de verschillen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
dude-nl schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:38:
Ha medetweakers...

Als ik de berekeningen doe op de site komt Next er een stuk voordeliger uit, maar Tibber en Next hebben toch hetzelfde concept in basis? Dan moet er toch niet of nauwelijks verschil in zitten?

Ook als je in de Tibber app kijkt naar stroom tarief van dit moment (0,33ct) geeft de Nextapp 0,14ct aan.
Nu ga ik ervan uit dat Next de inkoop laat zien en Tibber het doorgerekende tarief met alle kosten maar heel helder krijg ik het niet.
Volgens mij als je het topic een beetje leest komt dit doordat Nextapp de belastingen niet meerekend.
Dit is sinds ik het topic lees de meest gestelde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk

De berekening die ze wettelijk gezien moeten aanbieden op de site maken gebruik van een tarief. Omdat dat een hypothetisch tarief is, ze moeten immers ergens mee rekenen, lopen ze uit de pas met elkaar.

Andere beelden in het huidige tarief gaat inderdaad over het ontbreken van belastingen.

Algehele beeld hier is wel dat Tibber de goedkoopste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headhunter07
Dit hele energie verhaal is toch eigenlijk te gek voor woorden? Het gaat nu een beetje dezelfde kant op als vroeger toen er op verjaardagen werd opgeschept wie de laagste hypotheeklasten had. Waarbij voor het gemak niet verteld werd dat het 100% aflossingsvrij was.
Ik heb met onze thuiskapster en mijn vrouw bijna ruzie gehad over energie prijzen. Wij hadden net een voorlopig voorstel van €700.- per maand ontvangen. Kapster juist over naar dynamisch en betaalde maar €150.- Uiteindelijk bleek dat ze CV in hele huis uitgezet had en alleen nog maar hout beneden in een kachel stond te stoken.

Daarom blij met eerder advies dat het vanwege PV overschot en het niet zo kunnen sturen op verbruik niet veel hoeft te schelen in mijn geval

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thallium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 08:34
Voor de geinteresseerden hieronder een powershell script om de prijzen van vandaag en morgen te bekijken.
Als je bij entsoe.eu een SecurityToken aanvraag en deze in het script bij $MYTOKEN zet, dan geeft het script je een mooi overzicht.

Het handling fee in het script is het fee van Zonneplan.
Opslag duurzame Energie is er in 2023 niet meer, dat is samengegaan met de Energie Belasting.

#==========================================

[CmdletBinding()]
param(
[switch]$Tomorrow,
[switch]$PrintLegenda,
[switch]$Force
)

function Main($tomorrow, $force) {

if($Tomorrow -eq $True){
$timeHour = get-date -f "HH"
if(($timeHour -ge 13) -or ($Force)) {
$requestDate = (Get-Date).AddDays(1).ToString("yyyyMMdd0800") # datum van morgen
} else {
$StartDate=(Get-Date)
$EndDate=[datetime]"13:05"
$NewDate = New-Timespan -Start $StartDate -End $EndDate
Write-output "De prijzen van morgen zijn nog niet bekend, probeer het nog eens over $($NewDate.Hours) uur en $($NewDate.Minutes) minuten en $($NewDate.seconds) seconden"
exit -1
}
}
else{
$requestDate = (Get-Date).AddDays(0).ToString("yyyyMMdd0800") # huidige datum
}

$INDOMAIN="10YNL----------L"
$OUTDOMAIN="10YNL----------L"
$MYTOKEN='' # <- deze moet ingevuld worden, aanvragen bij entsoe.eu

<# 2022
$BTWHoog = 21 # BTW Hoog
$BTWLaag = 9 # BTW Laag
$HandlingFee = 0.0024793 # Zonneplan Handling Fee
$ODE = 0.0305 # Opslag Duurzame Energie
$EB = 0.0368 # Energie Belasting
#>

# 2023
$BTWHoog = 21 # BTW Hoog
$BTWLaag = 9 # BTW Laag
$ODE = 0.0 # Opslag Duurzame Energie
$EB= 0.12599 # Energie Belasting

if($PrintLegenda){
PrintLegenda
}

$DayAheadPrices = Invoke-WebRequest "https://web-api.tp.entsoe.eu/api?securityToken=$MYTOKEN&documentType=A44&In_Domain=$INDOMAIN&Out_Domain=$OUTDOMAIN&periodStart=$requestDate&periodEnd=$requestDate"

# select-xml -XML $([xml]$sample) -XPath "//*[local-name()='Point']/*" | select-object -expand Node | convertto-csv
$object = select-xml -XML $([xml]$DayAheadPrices) -XPath "//*[local-name()='Period']/*"

$DayAheadPricesArray = @()

$PrijsDatum = Get-date($object.node[0].start)

$object.Node | ForEach-Object {

if ($_.name -eq 'Point') {

$record = "" | select Datum, Uur, PrijsMWh, PrijskWh, MetEB, MetODE, MetHandlingFee, MetBTW9, MetBTW21

$record.Datum = $PrijsDatum
$startHour = [int]$_.position-1
$EndHour = $startHour + 1
$HourRange = [string]::Format("{0:00}-{1:00}",$startHour,$EndHour)
$record.Uur = $HourRange

$record.PrijsMWh = $_.'price.amount'
$record.PrijskWh = $record.PrijsMWh / 1000

$record.MetEB = $record.PrijskWh + $EB
$record.MetODE = $record.MetEB + $ODE
$record.MetHandlingFee = $record.MetODE + $HandlingFee
$record.MetBTW9 = "{0:f2}" -f [math]::round(( (($record.MetHandlingFee / 100) * $BTWLaag) + $record.MetHandlingFee ),2)
$record.MetBTW21 = "{0:f2}" -f [math]::round(( (($record.MetHandlingFee / 100) * $BTWHoog) + $record.MetHandlingFee ),2)

$DayAheadPricesArray += $record

}

}
return $DayAheadPricesArray

}

function PrintLegenda()
{

<# $BTWLaag = 9 # BTW Laag
$BTWHoog = 21 # BTW Hoog
$ODE = 0.0305 # Opslag Duurzame Energie
$EB = 0.0368 # Energie Belasting
#>

Write-Output ""
Write-Output "Algemene gegevens"
Write-Output "-----------------"
Write-Output "BTW Laag : $BTWLaag"
Write-Output "BTW Hoog : $BTWHoog"
Write-Output "Zonneplan Handling Fee : $HandlingFee"
Write-Output "Opslag Duurzame Energie : $ODE"
Write-Output "Energie Belasting : $EB"
Write-Output ""

}

Main -Tomorrow $Tomorrow -PrintLegenda $PrintLegenda -Force $Force

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 13:29
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:20:

Grofweg kan je concluderen dat ik van maart tot en (met) september netto geen stroom verbruik, en alleen maar negatieve waarden heb. Nu komt de vraag:

Zou het in mijn geval slim zijn om in de periode september tot maart (winterseizoen) naar een dynamisch contract te gaan (gemiddeld onder de 70 cent lukt al gauw natuurlijk) en in de periode maart tot september (zomerperiode) naar een variabel energiecontract? Zodat ik die waarden in de eindafrekening kan salderen? (praktisch dan 0 verbruik).

Makkelijkste is natuurlijk om 'gewoon' naar een dynamisch contract te gaan, alleen wil ik niet salderen per uur, omdat ik zoveel overproductie heb in de zomer (die ik nu met jaarlijks salderen in de winter 'gebruik').

Maak ik een denkfout hier?
wij hebben ongeveer hetzelfde beeld. We hebben nu dynamisch (tibber) en stappen in maart over naar variabel, maar we gaan pas weer terug naar dynamisch voor de volgende ronde, zodra we ons overschot van de zomer hebben kunnen weg salderen. Ik verwacht zelf dat dit in november of december gaat worden.

Dan kijken we op dat moment wat er dan handig is, kans is groot dat we dan weer op variabel over gaan stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 11:09
HiBe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:50:
[...]

wij hebben ongeveer hetzelfde beeld. We hebben nu dynamisch (tibber) en stappen in maart over naar variabel, maar we gaan pas weer terug naar dynamisch voor de volgende ronde, zodra we ons overschot van de zomer hebben kunnen weg salderen. Ik verwacht zelf dat dit in november of december gaat worden.

Dan kijken we op dat moment wat er dan handig is, kans is groot dat we dan weer op variabel over gaan stappen.
En wat als we een slechte zomer hebben en je 1000kwh minder produceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
alki schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:55:
[...]

En wat als we een slechte zomer hebben en je 1000kwh minder produceert?
dan stappen we weer eerder over op dynamisch, lijkt me toch niet zo heel moeilijk om te monitoren en beredeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

HiBe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:56:
[...]

dan stappen we weer eerder over op dynamisch, lijkt me toch niet zo heel moeilijk om te monitoren en beredeneren.
Je kan inderdaad per maand goed bijhouden wat er in en uitgaat. Ik houd dit zelf altijd bij in Excel, zodat je nooit afhankelijk bent van een online omgeving (bijv. van de leverancier).

Maar werkt het echt zo eenvoudig dat je gewoon twee keer per jaar switcht van leverancier? De leverancier waar je weggaat saldeert je verbruik neem ik aan op het moment dat je opzegt. In mijn geval zouden ze dan mijn stroomverbruik salderen vanaf juli 2022 en dan nu afrekenen. Dat zou ongeveer op 0 uitkomen in mijn geval. Met een maandbedrag van 350 euro (6 maand lang) levert dat een leuke eindafrekening op (alleen beetje gas dus).

Stel dat ik nu 2 maandjes dynamisch doe en door de vele wind de komende maanden (aanname) een vrij laag tarief betaal, dan zou dat gunstig zijn. Als ik dan in maart weer overstap op variabel begint het eerder genoemde salderen weer. Een Tibber 'saldeert' per uur geloof ik toch? Dus ik begin dan in maart weer op 0 met het saldeerspel..

Klopt het wat ik zeg?

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 08:33
HiBe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Jaarlijks salderen is toch verplicht? Als ik de website van tibber lees is dit tot 2500kW bij hun.
Of begrijp ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

marciej123 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:07:
[...]

Jaarlijks salderen is toch verplicht? Als ik de website van tibber lees is dit tot 2500kW bij hun.
Of begrijp ik dat verkeerd?
Voor de belastingen wel, maar voor de stroomprijzen toch niet? Dat maakt het toch juist dynamisch? Tegen welk tarief zou je anders je netto verbruik moeten afrekenen?

[ Voor 8% gewijzigd door NeoflexNL op 09-01-2023 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
Headhunter07 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:46:

Daarom blij met eerder advies dat het vanwege PV overschot en het niet zo kunnen sturen op verbruik niet veel hoeft te schelen in mijn geval
Even voor de duidelijkheid: je te betalen verbruik is per jaar toch 5400 kW (6800 kW verbruik minus 1400 kw opwek)?

Je levert netto toch niks terug?
Met een verbruik van 5400 kW kan ook voor stroom een dynamisch contract interessant zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Nadelen van Tibber

Zonder Tibber app, dus online via de browser:
  • zijn historische facturen niet inzichtelijk,
  • is het onmogelijk om historische maandgegevens op te vragen (januari 2023 kan ik niet zien wat ik in de maanden november en december heb verbruikt),
  • loopt het verzenden van de maandfacturen met soms meer dan 1 week vertraging (6 december ontvangen, 8 januari nog niet),
  • is het lastig om te vergelijken met hoog/laag tarieven van andere aanbieders (geen uitsplitsing tussen laag en normaal-tarief zichtbaar),
  • kun je geen betaalwijze instellen, dus krijg je geen 190 euro uit de overbruggingsregeling

Voordelen van Tibber

• Laagste maandelijkse kosten,
  • Laagste opslag op de variabele tarieven,
  • Geen Google of andere derde-partijen nodig, zoals re-captcha, om in te loggen,
  • Factuur als PDF bijlage in de e-mail,
  • Compacte PDF-factuur: slechts 61 KB was de laatste PDF,
  • PDF-facturen zijn niet beveiligd, zodat het mogelijk is om tekst te kopiëren.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 09-01-2023 16:13 . Reden: 190 euro overbruggingsregeling ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
cj1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:24:

Nadelen van Tibber

• is het onmogelijk om historische maandgegevens op te vragen (januari 2023 kan ik niet zien wat ik in de maanden november en december heb verbruikt),
  • loopt het verzenden van de maandfacturen met soms meer dan 1 week vertraging (6 december ontvangen, 8 januari nog niet),
  • is het lastig om te vergelijken met hoog/laag tarieven van andere aanbieders (geen uitsplitsing tussen laag en normaal-tarief zichtbaar),

Voordelen van Tibber

• Geen Google of andere derde-partijen nodig, zoals re-captcha, om in te loggen,
Hoog en laag tarief kan je toch gewoon van je meter aflezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:04

Nadelen van Tibber

Voordelen van Tibber

Waarom juist een review van tibber "zonder" app? Bij de dynamische tarieven energie bedrijven vind ik de app juist een belangrijke toevoeging. En juist bij Tibber met hun "power-up" integraties vind ik juist een pluspunt met integraties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:04:
[...]
Maar werkt het echt zo eenvoudig dat je gewoon twee keer per jaar switcht van leverancier? De leverancier waar je weggaat saldeert je verbruik neem ik aan op het moment dat je opzegt. In mijn geval zouden ze dan mijn stroomverbruik salderen vanaf juli 2022 en dan nu afrekenen. Dat zou ongeveer op 0 uitkomen in mijn geval. Met een maandbedrag van 350 euro (6 maand lang) levert dat een leuke eindafrekening op (alleen beetje gas dus).

Stel dat ik nu 2 maandjes dynamisch doe en door de vele wind de komende maanden (aanname) een vrij laag tarief betaal, dan zou dat gunstig zijn. Als ik dan in maart weer overstap op variabel begint het eerder genoemde salderen weer. Een Tibber 'saldeert' per uur geloof ik toch? Dus ik begin dan in maart weer op 0 met het saldeerspel..

Klopt het wat ik zeg?
Ja, precies dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Senaxx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Waarom juist een review van tibber "zonder" app? Bij de dynamische tarieven energie bedrijven vind ik de app juist een belangrijke toevoeging. En juist bij Tibber met hun "power-up" integraties vind ik juist een pluspunt met integraties.
Ik doe niets met de app. Doe mij maar lekker alles in de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:44

Nadelen van Tibber

Voordelen van Tibber

Met beveiliging kan je de tekst ook kopieren :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:51
Headhunter07 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:31:
goedemiddag,

Beetje off-topic maar investeer in een warmtepomp (kan bijvoorbeeld ook een airco waarmee je kan verwarmen). Dan kan je gas met 80% omlaag. Je stroom gaat wel omhoog maar uiteindelijk betaal je veel minder. je moet natuurlijk wel geld hebben voor de aanschaf van een binnen en buiten unit airco. En dan gewoon alles onderbrengen bij een dynamische aanbieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoan
  • Laatst online: 15-09 02:54
Headhunter07 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:46:
Dit hele energie verhaal is toch eigenlijk te gek voor woorden? Het gaat nu een beetje dezelfde kant op als vroeger toen er op verjaardagen werd opgeschept wie de laagste hypotheeklasten had. Waarbij voor het gemak niet verteld werd dat het 100% aflossingsvrij was.
Ik heb met onze thuiskapster en mijn vrouw bijna ruzie gehad over energie prijzen. Wij hadden net een voorlopig voorstel van €700.- per maand ontvangen. Kapster juist over naar dynamisch en betaalde maar €150.- Uiteindelijk bleek dat ze CV in hele huis uitgezet had en alleen nog maar hout beneden in een kachel stond te stoken.

Mwa, in mijn geval heeft het me 200 euro opgeleverd ten opzichte van het tarief dat Eneco me wilde latenbetalen, in twee maanden. En dat met een gemiddeld vebruik van 100kWh en 30m3 per maand over de afgelopen twee maanden. Ik betaalde nu 50 euro per maand, bij Eneco zou ik 150 per maand kwijt zijn geweest bij dat verbruik.

Maar voorstelmaandprijzen vergelijken met elkaar kan helemaal niet, aangezien geen huis/stookgedrag hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
NGM schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Kort na aanmelding bij Tibber heb ik een soortgelijke mail ontvangen waarin Tibber vroeg om een aanvullende toestemming voor mijn gebruiksgegevens per kwartier, die toestemming heb ik vervolgens niet verleend. Tijdje later krijg ik post van mijn netbeheerder met een bevestiging dat ik toestemming heb verleend voor het uitlezen van mijn meterstanden per kwartier 8)7. Heb het laten zitten, maar wel een beetje vreemde gang van zaken.
er zijn mensen die vanwege dat soort verhalen niet eens een slimme meter aandurven..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:17
hackbard schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:12:
[...]

er zijn mensen die vanwege dat soort verhalen niet eens een slimme meter aandurven..
Heb je selectief geknipt uit de mail. :)

Voor facturatie is uitlezen noodzakelijk en heb je al toestemming gegeven. Tibber vraagt toestemming om die data ook te gebruiken voor/in analyses.

Door geen toestemming voor dat laatste te verlenen zouden ze jouw gegevens dus wettelijk niet mogen gebruiken om hun automatisering te finetunen.
Tibber krijgt niet minder data van de netbeheerder maar mag er simpelweg minder mee doen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
CarstenHouw schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:38:
[...]

@djoelzz
ik had een week geleden een bericht aan mijndomein gestuurd, ze streven binnen 10 dagen een reactie te geven. Ergens zit daar nog iemand op vakantie, het probleem zit denk ik verder achterin, in de levering van de beursprijzen. Alle energyzero resellers hadden daar last van rond nieuwjaar en dit weekend weer. Handigerwijze staat bij de tariefen steeds bij dat je er geen rechten van kan ontlenen. En zeker niet als die op nul staan. Helaas heb ik geen epexspot toegang. Heb je dan wel ergens recht op (informatievoorziening)? Wat me ook stoort, is dat ze overal beweren dat de prijzen altijd om 15:00uur bekend zijn voor de volgende dag. Dat kan voor gas helemaal niet, en zou ook niet zo moeilijk zijn om te vertellen. Er zijn idd. schrijnendere zaken, als ze dit tenminste achteraf goed zetten. Maar toch, als dit met stroom zou gebeuren, pas achteraf de prijs bekend maken, dan was het hele dynamische verhaal een roulette en zaten we allemaal bij de toezichthouder ACM te klagen, toch? Tenzij er een nog flinkere korting bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
hackbard schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:33:
[...]

@djoelzz
ik had een week geleden een bericht aan mijndomein gestuurd, ze streven binnen 10 dagen een reactie te geven. Ergens zit daar nog iemand op vakantie, het probleem zit denk ik verder achterin, in de levering van de beursprijzen. Alle energyzero resellers hadden daar last van rond nieuwjaar en dit weekend weer. Handigerwijze staat bij de tariefen steeds bij dat je er geen rechten van kan ontlenen. En zeker niet als die op nul staan. Helaas heb ik geen epexspot toegang. Heb je dan wel ergens recht op (informatievoorziening)? Wat me ook stoort, is dat ze overal beweren dat de prijzen altijd om 15:00uur bekend zijn voor de volgende dag. Dat kan voor gas helemaal niet, en zou ook niet zo moeilijk zijn om te vertellen. Er zijn idd. schrijnendere zaken, als ze dit tenminste achteraf goed zetten. Maar toch, als dit met stroom zou gebeuren, pas achteraf de prijs bekend maken, dan was het hele dynamische verhaal een roulette en zaten we allemaal bij de toezichthouder ACM te klagen, toch? Tenzij er een nog flinkere korting bijkomt.
Helemaal mee eens. En een energieleverancier moet dit gewoon netjes regelen. Ik heb een contract/overeenkomst met de energiemaatschappij en niet met epexspot (of welke informatieketen er ook aan vooraf gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Senaxx schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Omdat ik mijn desktop computer met groot Wacom Cintiq scherm veel fijner vindt werken dan zo'n klein scherm van een telefoon of tablet.

Al die integraties gebruik ik niet, dus daar heb ik niets aan.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:45
Keek net op https://enever.nl/ en schrok me helemaal kapot. Gelijk de gamepc uit :+
De stroomprijzen die nu worden aangegeven daar zijn veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Voor de mensen die zijn overgestapt naar Zonneplan; Hoe lang van te voren kregen jullie de inlog gegevens/P1 reader? Ik ga over 20/01 maar behalve bevestiging nog niets ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Je kan inderdaad per maand goed bijhouden wat er in en uitgaat. Ik houd dit zelf altijd bij in Excel, zodat je nooit afhankelijk bent van een online omgeving (bijv. van de leverancier).

Klopt het wat ik zeg?
dat klopt inderdaad, met dynamisch reken je in principe per dag af (want je kan per dag opstappen, alhoewel in werkelijkheid dit vaak iets langer duurt). Met variabel kan je na 30 dagen van het contract af.

(volgens de tekst op gaslicht.com: "Dit betreft een contract voor onbepaalde tijd en loopt door tot u een nieuw contract afsluit." met opzegtermijn "Opzegging dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen.")

Dus als je 30 dagen vooruit kan denken/schatten/gokken/rekenen dan kun je dus maximaal salderen met variabel en minimaal per kWh betalen met dynamisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

HiBe schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:21:
[...]

dat klopt inderdaad, met dynamisch reken je in principe per dag af (want je kan per dag opstappen, alhoewel in werkelijkheid dit vaak iets langer duurt). Met variabel kan je na 30 dagen van het contract af.

(volgens de tekst op gaslicht.com: "Dit betreft een contract voor onbepaalde tijd en loopt door tot u een nieuw contract afsluit." met opzegtermijn "Opzegging dient schriftelijk te geschieden met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen.")

Dus als je 30 dagen vooruit kan denken/schatten/gokken/rekenen dan kun je dus maximaal salderen met variabel en minimaal per kWh betalen met dynamisch.
Dank voor je reply, ik ga me daar nog even goed in verdiepen en in ieder geval even die dynamische tarieven goed bestuderen (is allemaal nieuw voor mij). Grosso modo lijken die tarieven redelijk voordelig. Bij Engie kan ik nu voor een half jaar vastzetten voor 48 cent per kwh; vond ik ook niet zo slecht eerlijk gezegd, of zit dat er heel vaak onder bij dynamisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
tyfoon_2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
Voor de mensen die zijn overgestapt naar Zonneplan; Hoe lang van te voren kregen jullie de inlog gegevens/P1 reader? Ik ga over 20/01 maar behalve bevestiging nog niets ontvangen
Duurde een paar dagen voordat ik login kreeg. P1-dongle had ik denk ik 2 of 3 dagen voor contractdatum binnen.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raspaardje
tyfoon_2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
Mijn situatie:

30/12 Aanmelding
31/12 Bevestiging van contract
05/01 Bevestiging van opzegging door huidige leverancier
20/01 Start levering door Zonneplan

Nog geen inlog of P1 reader ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:55
raspaardje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Mijn situatie:

30/12 Aanmelding

Mijn situatie:

13/11 Aanmelding
16/11 P1 reader binnen en inlog
03/12 Bevestiging opzegging door Eneco
04/12 Start levering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

raspaardje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Mijn situatie:

30/12 Aanmelding

Bij mij bijna dezelfde situatie, alleen nog geen bevestiging van opzegging Frank Energie die ik sinds 3 december heb...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
30/12 Aanmelding
02/01 Bevestiging van contract

Geen bevestiging van opzegging door huidige leverancier (Frank).Nog geen inlog of P1 reader ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
17/12 Aanmelding
17/12 Bevestiging contract
29/12 P1-reader ontvangen
09/01 Start levering

Nog geen opzegging van mijn oude leverancier (Eneco), verwacht dat een dezer dagen te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
raspaardje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Even voor de duidelijkheid: je te betalen verbruik is per jaar toch 5400 kW (6800 kW verbruik minus 1400 kw opwek)?

Je levert netto toch niks terug?
Met een verbruik van 5400 kW kan ook voor stroom een dynamisch contract interessant zijn.
op de jaarafrekening van Engie heb ik als verbruik 5400 kWh en staan er negatieve bedragen ( hoog en laag tarief) voor in totaal 1400 kWh. Mijn omvormer geeft aan vorig jaar 2800 kWh geleverd te hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Je hebt te maken met een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Je kunt de nieuwe leverancier schriftelijk melden dat je akkoord gaat met de voorwaarden voor het leveren van energie/gas binnen de 14 dagen wettelijke bedenktijd. Je nieuwe leverancier kan vervolgens die levering sneller starten; je oude leverancier zal op de hoogte worden gebracht van je akkoordverklaring en heeft het nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Dank voor je reply, ik ga me daar nog even goed in verdiepen en in ieder geval even die dynamische tarieven goed bestuderen (is allemaal nieuw voor mij). Grosso modo lijken die tarieven redelijk voordelig. Bij Engie kan ik nu voor een half jaar vastzetten voor 48 cent per kwh; vond ik ook niet zo slecht eerlijk gezegd, of zit dat er heel vaak onder bij dynamisch?
voor de toekomst lastig te voorspellen, maar voor november kwam ik uit op 27,6 cent, voor december kwam ik uit op 34,7 cent en voor januari (tot nu toe) kom ik op 26,3 cent. Dus voorlopig voor mij bij Tibber nog onder het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterman53
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16-02 14:35
Ha medetweakers...

Als je je een beetje had ingelezen in dit topic had je antwoord ook kunnen vinden en sowieso gelezen dat NextEnergy niet de meest betrouwbare partij is……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik heb sinds kort een contract bij easyenergy. Nodige leeswerk gedaan en begrijp prijs opbouw etc.

Ook salderen begrepen: gewoon leveringskosten ed gescheiden berekenen van de overheid toeslagen. Eerste gewoon som van prijzen van iedere kWh optellen. De overheid toeslagen echter pas berekenen over saldo op jaarbasis (dus afname en levering stroom verrekenen). Best logisch.

Nu zijn dit al 350+ pagina's aan discussie; mag ik vragen waar de ervaringen staan over de terugkeer vergoeding in de zomer (dynamisch) van zonnepanelen? Easyenergy zegt dat et verschil minimaal is (op leverkosten) in hun berekeningen. Klopt dat een beetje?

Vraag 2: wat is de btw bij een negatieve energie prijs?

Vraag 3: Nou begrijp ik dat de saldering regeling afgebouwd wordt, maar dat is toch super onlogisch eigenlijk.. Je betaald (b.v.) BTW over afname maar mag zelf geen btw rekenen bij terug levering... Die geleverde kwh gaat echter vrolijk naar een andere afnemer waar ook weer btw op getekend wordt... Nooit iemand geweest die dit bij Europese gerechtshof als oneerlijk etc etc heeft aangedragen?

Hmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Ddeklerk79 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:14:
Ik heb sinds kort een contract bij easyenergy. Nodige leeswerk gedaan en begrijp prijs opbouw etc.

Ook salderen begrepen: gewoon leveringskosten ed gescheiden berekenen van de overheid toeslagen. Eerste gewoon som van prijzen van iedere kWh optellen. De overheid toeslagen echter pas berekenen over saldo op jaarbasis (dus afname en levering stroom verrekenen). Best logisch.

Nu zijn dit al 350+ pagina's aan discussie; mag ik vragen waar de ervaringen staan over de terugkeer vergoeding in de zomer (dynamisch) van zonnepanelen? Easyenergy zegt dat et verschil minimaal is (op leverkosten) in hun berekeningen. Klopt dat een beetje?

Vraag 2: wat is de btw bij een negatieve energie prijs?

Vraag 3: Nou begrijp ik dat de saldering regeling afgebouwd wordt, maar dat is toch super onlogisch eigenlijk.. Je betaald (b.v.) BTW over afname maar mag zelf geen btw rekenen bij terug levering... Die geleverde kwh gaat echter vrolijk naar een andere afnemer waar ook weer btw op getekend wordt... Nooit iemand geweest die dit bij Europese gerechtshof als oneerlijk etc etc heeft aangedragen?

Hmm
Zou beginnen met lezen over de ervaringen van Easyenergy in dit topic met de zoek functie.

Vraag 2:
De BTW maar dan negatief. tot je volledig heb gesaldeerd, daarna krijg je geen btw en andere heffing meer terug. en krijg je dus enkel het kale tarief terug.

Vraag 3: Als jij een appel verkoopt aan de winkel, dan mag je hem ook niet terug kopen zonder btw.
zo zijn de regels nou eenmaal, vandaar dat instalaties met accu's steeds intressanter worden naar mate je minder kan salderen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
hremijn schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:08:
Ik ben dit topic gaan volgen in Oktober en tot dan toe was het nog duidelijk.
Daarna is er veel geschreven over het prijsplafond in het algemeen maar ook met betrekking tot de dynamische prijzen.
Misschien is het een idee om een deel 2 van het topic te beginnen en dan alle meningen over de zin en onzin van het prijsplafond te verwijzen naar de topic over het prijsplafond?
Ik dacht ook een bericht van @Smuggler gelezen te hebben dat hij de TS wilde aanpassen, maar dat kan ik nu niet meer vinden.
Topic start heb ik afgelopen week op 3 stukken geupdate net zoals de google sheet.
Als ik perongelijk nog een deel heb gemist, laat het mij dan weten.

Ga deze week aan de FAQ werken, die loopt duidelijk nog achter,
Net als een stukje uitleg over die tabel, wanneer je wat zou moeten afsluiten. zie daar nog te vaak vragen over voorbij komen.

En wat een berichten vandaag, log even een dag niet in vanwege werk, kan meteen 10 pagina's bij lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 09-01-2023 20:11 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:06
[quote]tyfoon_2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:20:
Voor de mensen die zijn overgestapt naar Zonneplan; Hoe lang van te voren kregen jullie de inlog gegevens/P1 reader? Ik ga over 20/01 maar behalve bevesraaabthciz

Mijn contract bij Zonneplan ging 1 januari in, had al zonnepanelen van Zonneplan en ontving de Connect en splitter (ik gebruik ook een P1-Meter vn HW) op 29 december. Inprikken en werken! Elektra prijzen direct zichtbaar, gas pas 1 januari. Duidelijke overzichten, maar ben een leek in vergelijk met alle anderen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik kreeg zojuist mijn Tibber rekening over December 2022.
Had eigenlijk gedacht dat de 190 euro hier in verrekend zou worden, maar dat is niet het geval. Ze leggen het wel zo uit op hun website. \November ben ik pas na de 1e ingestapt. Hoe doet Tibber dit nou?
👉 Het prijsplafond geldt vanaf 2023. Om de resterende maanden in 2022 te overbruggen, ontvangt elk huishouden een tegemoetkoming van €190 per maand in november en december. Je ontvangt deze compensatie als korting op je energierekening.

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 09-01-2023 20:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

paQ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:31:
Had eigenlijk gedacht dat de 190 euro hier in verrekend zou worden, maar dat is niet het geval. Ze leggen het wel zo uit op hun website. \November ben ik pas na de 1e ingestapt. Hoe doet Tibber dit nou?

[...]
november krijg je dan van je vorige leverancier. december zou je van Tibber moeten krijgen.

Er is afgesproken dat de leverancier waar je de eerste bij zat de vergoeding betaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 09-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-09 07:31

[...]
ik heb 19-12 de 190 ontvangen van Tibber. Dus niet in mindering gebracht op de rekening van maand december (die vandaag via de mail is binnen gekomen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
[...]
30 November en 19 December zijn de bedragen van 190 euro los overgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Nou, de enige transactie die ik zie, is mijn betaling van 123 euro aan Tibber over 2e helft november. Verder niets. Geen automatisch incasso.

Over December is de factuur 615 euro, dus wil het ook best zelf verrekenen. Heb ze maar even een mailtje gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 09-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
paQ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:38:
Nou, de enige transactie die ik zie, is mijn betaling van 123 euro aan Tibber over 2e helft november. verder niets.
Bij welke stroomleverancier zat je op 1 november? Daar krijg je de eerste keer €190 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Bezzerk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:39:
[...]

Bij welke stroomleverancier zat je op 1 november? Daar krijg je de eerste keer €190 van.
Eneco.
Die heb ik ook gekregen. Het gaat me om December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
nvm, mag weg

[ Voor 90% gewijzigd door icall5s op 09-01-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:14

Beurlap

Kak!

Ik volg dit topic al een tijdje en ga mede naar aanleiding daarvan over naar zonneplan (per 24/01). Maar nu begin ik toch weer te twijfelen of Zonneplan wel een slimme optie is met het berekenen van het prijsplafond per jaar.

We verbruiken hier zo'n 850 m3 gas per jaar en 3200 kwh stroom per jaar. Daarbij is ons stroomverbruik het gehele jaar gelijk is, zo'n 266 kwh per maand. We hebben geen zonnepanelen.

Zonneplan kijkt naar het daadwerkelijk gebruikte stroomtarief over de gehele periode tot de jaarlijkse eindafrekening. Daar kan het eventuele tegoed tot die eindfactuur worden meegenomen.

Anwb (als voorbeeld) stuurt maandelijks een eindafrekening en berekent het prijsplafond aan de hand van het daadwerkelijke gebruikte stroomtarief van die afgelopen maand. Eventueel tegoed kan dus niet worden meegenomen.

In de maanden april t/m september ligt het prijsplafond voor energie fors lager dan ons maandelijks verbruik. Het is dus gunstig als ik niet gebruikt tegoed uit eerdere maanden kan meenemen, anders kom ik sowieso boven het prijsplafond in deze maanden. Dat zou pleiten voor een jaarafrekening zoals bij Zonneplan.

Maar stel dat bijvoorbeeld in oktober het tarief veel hoger ligt dan het prijsplafond, maar de rest van het jaar lager, dan kan het zijn dat bijvoorbeeld ANWB het prijsplafond toepast in oktober, maar Zonneplan niet omdat het gemiddeld betaalde tarief over de eindfactuur-periode lager ligt.

Gevoelsmatig lijkt mij het kunnen meenemen van tegoed naar volgende maanden (Zonneplan) in onze situatie gunstiger dan het maandelijks afrekenen (ANWB) wat qua prijsplafond gunstig kan uitpakken bij sterk wisselende tarieven.

Is hier een knappe kop die hier iets zinnigs over kan zeggen? (Ook als ik ergens iets niet goed geïnterpreteerd heb)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Factuur van Tibber over de maand December binnen. Voor het eerst dat ik blij wordt van een factuur!

Stroomverbruik december 2022
245,21 kWh à 26,55 ct/kWh € 65,11

Productie december 2022
29,55 kWh à 36,68 ct/kWh € -10,84

Met netbeheerderskosten/(vermindering)energiebelasting kwam ik op ca 36 euro uit.

maar het mooie, is natuurlijk dat ik gemiddeld meer per kWh kreeg voor mijn teruglevering dan voor het verbruik! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansschu
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-09 17:17
@Beurtlap

https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb

Bij onderdeel 6:

Wat als dit voor mij niet het voordeligst uitpakt?
Máár: bij je jaar- of eindafrekening gaan we ook alsnog berekenen of dit voor jou inderdaad de meest voordelige optie is geweest. Als namelijk blijkt dat jij een hogere korting zou krijgen als we deze berekenen vanaf 1 januari of je startdatum bij ons tot je jaar- of eindafrekening en je dus wel je tegoed uit een maand mee mag nemen, dan passen we die methode voor je toe. In plaats van berekening van de korting per maand. Dit kan dus spelen in situaties dat je een bepaalde maand weinig tot geen energie verbruikt (denk aan een langere vakantie) of veel teruglevering met zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 22:25
Ik heb een rekening gekregen voor december van Zonneplan. Daar wordt deels 21% btw berekend en deels 9%. Mij is niet precies duidelijk waarover. Iemand die weet hoe dat zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Kaaschef schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:18:
Factuur van Tibber over de maand December binnen. Voor het eerst dat ik blij wordt van een factuur!

Stroomverbruik december 2022
245,21 kWh à 26,55 ct/kWh € 65,11

Productie december 2022
29,55 kWh à 36,68 ct/kWh € -10,84

Met netbeheerderskosten/(vermindering)energiebelasting kwam ik op ca 36 euro uit.

maar het mooie, is natuurlijk dat ik gemiddeld meer per kWh kreeg voor mijn teruglevering dan voor het verbruik! 8)
Hier ook 13 ct per kWh meer terug dan betaald ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
@Kaaschef
Cool!
Ja dat was ook mijn theorie maar ik dacht dat ik ergens foutje maakte en de saldering methode minder gunstig zou zijn.

Toen zag ik dat tibber de hoge tarieven heeft op de momenten dat mijn zonnepanelen ook opwekken.
Dus kan beter snachts de warmtepomp draaien voor bv 4kwh a 21ct== 84ct.
En dan overdag 4kwh leveren via mn panelen voor 35ct == 1,40

Bij klassiek salderen was het weggestreept en had het mij 0 gekost, nu levert het mij 0,56ct op :) (4kwh verbruikt mn warmtepomp ongeveer om mn boiler te verwarmen wat ik prima kan plannen)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
John245 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:27:
[...]

Hier ook 13 ct per kWh meer terug dan betaald ;-)
Hoe is dat in de zomer? Is stroom overdag ook zo duur??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik wilde overstappen naar ANWB, maar zie dat ik daar pas 1 maart terecht kan. Bij VanOns kan ik per 24 januari al terecht. Beide data is wat er ingevuld wordt als ik "Zo snel mogelijk" kies. Mijn huidige contract is dagelijks opzegbaar.

Als je dat invult en de overstap aanvraagt, passen ze dat dan bij ANWB nog aan zodra ze zien dat je contractvrij bent? Ik denk dat de 24e bij VanOns nu gekozen is omdat ze dan pas de overstap hoeven uitvoeren nadat de 2 weken bedenktijd op is, maar waarom de ANWB dan een maand extra nodig heeft begrijp ik niet goed, tenzij ze nog uit moeten zoeken of je een maand opzegtermijn hebt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
tjberkhof schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Nee,
Bekijk ook deze link uit de TS met al deze informatie: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Het verschil komt hem door wanneer er veel zon is en wanneer niet.
Als de Zon schijnt en het is wind stil, dan is zon veel waard.
Als de Zon achter de wolken zit en het waait goed. Dan is stroom heel goedkoop.

Ook hier een mooi verschil in december, alleen de opwek zelf is waardeloos in hoeveelheid.
22,15 cent afname en 35,8 cent teruglevering. Een mooie 13 cent verschil.

Echter heb ik 705kWh afgenomen en maar 24kWh teruggeleverd in december. dus heel veel effect heeft het niet.
Wat je dus eigenlijk mist in de grafiek is de hoeveelheid zon en wind. maar dan maak je het wel weer ingewikkeld.

Afgelopen augustus heb ik ook voor 36,3 cent gemiddeld kunnen terugleveren, maar het was een rare zomer.

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 09-01-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
tjberkhof schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:43:
[...]

In de zomer andersom, maar leuk om te zien dat vraag en aanbod principe werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Smuggler schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:48:
[...]

Nee,
Bekijk ook deze link uit de TS met al deze informatie: http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

Het verschil komt hem door wanneer er veel zon is en wanneer niet.
Als de Zon schijnt en het is wind stil, dan is zon veel waard.
Als de Zon achter de wolken zit en het waait goed. Dan is stroom heel goedkoop.

Ook hier een mooi verschil in december, alleen de opwek zelf is waardeloos in hoeveelheid.
22,15 cent afname en 35,8 cent teruglevering. Een mooie 13 cent verschil.

Echter heb ik 705kWh afgenomen en maar 24kWh teruggeleverd in december. dus heel veel effect heeft het niet.
Wat je dus eigenlijk mist in de grafiek is de hoeveelheid zon en wind. maar dan maak je het wel weer ingewikkeld.
Hier zelfs 39,86 cent teruglevering. Alleen jammer dat ik in december zo weinig teruglever (en hier moet de belasting en ODE nog bij opgeteld worden).

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 09-01-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianluigi
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-11-2023
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

Wij zitten op het moment (nog) bij Eneco en krijgen vanaf februari: €0,66 per kWh en €2,408 per m3.

Nu twijfelen wij eraan om over te stappen naar een dynamisch contract.

Wij wonen in een (oude) boerderij en hadden vorig jaar 5900 kWh en 2800 m3 verbruikt,
Dit hebben we al geprobeerd lager te krijgen door oa. 1 koelkast en 1 diepvries weg, smorgens later verwarming aan, s'avonds eerder uit en van 21.5 naar 19 graden. Ik weet dus nog niet hoeveel dit gaat helpen, maar hopelijk is het al een stuk lager.

Nu hangt de thermostaat op het moment in de keuken, dit is géén slimme meter.
Als we overstappen naar een dynamisch contract zullen we een slimme meter moeten aanschaffen,
In welke ruimte zouden we deze het beste plaatsen? Weer in de keuken?

Ook heb ik nog een vraag,
Vandaag bijv. ben ik de hele dag alleen thuis geweest en zat eigenlijk de hele dag in de werk/studeerkamer of in de keuken.
Op het moment wordt het hele huis verwarmd óf ik moet overal de verwarmingen dichtdraaien.

Is het mogelijk met een slimme meter + misschien nog iets anders? dat ik via een app of dergelijke kan selecteren welke kamer ik wel en welke ik niet verwarmd wil hebben?
Zo ja, wat heb ik dan nog meer nodig en hoeveel zou zoiets ongeveer kosten?
(Zoals op de foto te zien hebben we ongeveer 9 verwarmingen mocht het een speciale kop of iets zijn wat per verwarming erop gezet dient te worden.)

Ook heb ik nog een vraag over dynamische leveranciers,
Iemand had me geadviseerd hier (enever) te kijken naar de verschillen en tarieven.
Nu denk ik dat meeste mensen gewoon voor de goedkoopste tarieven moeten gaan, maar aangezien wij ook best wel flink boven het prijsplafond zitten met 2800 m3 en 5900 kWh is het dan beter ook te kijken naar toeslag/opslag?
Klopt het dat in dat geval een combinatie van Tibber + Zonneplan het voordeligst/goedkoopst voor ons zou zijn?

Bedankt alvast voor de hulp! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmqhgeOSTdx-v2BZVHI3xWigCss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WMBInlUAFRe8LzruRf221q1m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Gianluigi schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:39:
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

Wij zitten op het moment (nog) bij Eneco en krijgen vanaf februari: €0,66 per kWh en €2,408 per m3.

Wij wonen in een (oude) boerderij en hadden vorig jaar 5900 kWh en 2800 m3 verbruikt,
Dit hebben we al geprobeerd lager te krijgen door oa. 1 koelkast en 1 diepvries weg, smorgens later verwarming aan, s'avonds eerder uit en van 21.5 naar 19 graden. Ik weet dus nog niet hoeveel dit gaat helpen, maar hopelijk is het al een stuk lager.

Als we overstappen naar een dynamisch contract zullen we een slimme meter moeten aanschaffen,

Vandaag bijv. ben ik de hele dag alleen thuis geweest en zat eigenlijk de hele dag in de werk/studeerkamer of in de keuken.
Op het moment wordt het hele huis verwarmd óf ik moet overal de verwarmingen dichtdraaien.

Is het mogelijk met een slimme meter + misschien nog iets anders? dat ik via een app of dergelijke kan selecteren welke kamer ik wel en welke ik niet verwarmd wil hebben?
(Zoals op de foto te zien hebben we ongeveer 9 verwarmingen mocht het een speciale kop of iets zijn wat per verwarming erop gezet dient te worden.)

Iemand had me geadviseerd hier (enever) te kijken naar de verschillen en tarieven.
Nu denk ik dat meeste mensen gewoon voor de goedkoopste tarieven moeten gaan, maar aangezien wij ook best wel flink boven het prijsplafond zitten met 2800 m3 en 5900 kWh is het dan beter ook te kijken naar toeslag/opslag?
Klopt het dat in dat geval een combinatie van Tibber + Zonneplan het voordeligst/goedkoopst voor ons zou zijn?

[Afbeelding]
Je haalt nogal wat termen door elkaar.
De slimme meter wordt geplaatst in de meterkast en is geen thermostaat.
Het is dat kastje waar je de meterstanden kan aflezen (zowel stroom als gas)op de plek waar je stroom binnenkomt -> aka meterkast, vroeger een domme draaischijf, tegenwoordig als het is vernieuwd een digitale meter, met communicatie eigenschappen.

de rest van je post past beter in: Help! De energierekening - kroegtopic
Maar wellicht kan je ook zoeken op tado slimme thermostaat, voor het slim verwarmen van de juiste ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:50
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

[Afbeelding]
Heb je wel een slimme stroom/gas meter? Anders kan je niet overstappen.
Een ruimte slim verwarmen om te sparen is meer een een duurzaamheid / bespaar topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ren-z
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09 20:02
DIJK schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:24:
Ik heb een rekening gekregen voor december van Zonneplan. Daar wordt deels 21% btw berekend en deels 9%. Mij is niet precies duidelijk waarover. Iemand die weet hoe dat zit?
Ik heb vandaag mijn eerste factuur ontvangen van Zonneplan over de periode december. Ik ben eind november overgegaan, de laaste paar dagen van november zijn niet berekend. Kan ik nog een factuur verwachten?

Daarnaast lijkt het erop dat je voor de energiebelasting voorschotten al het nieuwe tarief van 2023 betaald. Die zijn uiteraard met 21% belast. Beetje vreemd vind ik het ook. Dat zal dan wel weer met terugwerkende kracht gecorrigeerd worden op de eindafrekening? Althans dat mag ik hopen.

Het daadwerkelijk gekochte verbruik zal met 9% belast zijn. Morgen de rekenmachine er maar is even bij gaan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

[Afbeelding]
Zonder zonnepanelen (dus salderen) is het sneller interessant om over te stappen, echter blijft het koffiedik kijken. Op dit moment, met de huidige dynamische tarieven is het goedkoper dan de prijzen van Eneco die je noemt. afgelopen maanden zijn er momenten geweest dat het ook duurder was. Je moet niet gaan switchen om er dan vervolgens een jaar niet naar omkijken, denk dat de meesten hier dagelijks de prijzen in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezzerk
Beurlap schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:00:

In de maanden april t/m september ligt het prijsplafond voor energie fors lager dan ons maandelijks verbruik. Het is dus gunstig als ik niet gebruikt tegoed uit eerdere maanden kan meenemen, anders kom ik sowieso boven het prijsplafond in deze maanden. Dat zou pleiten voor een jaarafrekening zoals bij Zonneplan.
Het verbruik is hoger dan het prijsplafond zeg je, welk tegoed denk je dan mee te nemen?
Is je verbruik in andere maanden lager dan het plafond?
marcieking schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:46:
Ik wilde overstappen naar ANWB, maar zie dat ik daar pas 1 maart terecht kan. Bij VanOns kan ik per 24 januari al terecht. Beide data is wat er ingevuld wordt als ik "Zo snel mogelijk" kies. Mijn huidige contract is dagelijks opzegbaar.

Als je dat invult en de overstap aanvraagt, passen ze dat dan bij ANWB nog aan zodra ze zien dat je contractvrij bent? Ik denk dat de 24e bij VanOns nu gekozen is omdat ze dan pas de overstap hoeven uitvoeren nadat de 2 weken bedenktijd op is, maar waarom de ANWB dan een maand extra nodig heeft begrijp ik niet goed, tenzij ze nog uit moeten zoeken of je een maand opzegtermijn hebt.
Die vertraging komt momenteel door ANWB zelf; die zijn net opnieuw begonnen met klanten aannemen onder hun eigen vergunning en kunnen het tempo van de toestroom van klanten niet aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Bezzerk op 09-01-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ren-z schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Daarnaast lijkt het erop dat je voor de energiebelasting voorschotten al het nieuwe tarief van 2023 betaald. Die zijn uiteraard met 21% belast. Beetje vreemd vind ik het ook. Dat zal dan wel weer met terugwerkende kracht gecorrigeerd worden op de eindafrekening? Althans dat mag ik hopen.

Het daadwerkelijk gekochte verbruik zal met 9% belast zijn. Morgen de rekenmachine er maar is even bij gaan pakken.
Het verbruik klopt wel volgens mij
Heb ook het gevoel dat er iets niet spoort met de vaste kosten voor december.
Maar ze zullen hun systemen toch wel met de juiste rekenregels hebben gevoed?
Laat de uitslag van de rekenles hier even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beurlap
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 20:14

Beurlap

Kak!

Hansschu schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:22:
@Beurlap

https://www.anwb.nl/huis/...energie#prijsplafond-anwb

Bij onderdeel 6:

Wat als dit voor mij niet het voordeligst uitpakt?
Máár: bij je jaar- of eindafrekening gaan we ook alsnog berekenen of dit voor jou inderdaad de meest voordelige optie is geweest. Als namelijk blijkt dat jij een hogere korting zou krijgen als we deze berekenen vanaf 1 januari of je startdatum bij ons tot je jaar- of eindafrekening en je dus wel je tegoed uit een maand mee mag nemen, dan passen we die methode voor je toe. In plaats van berekening van de korting per maand. Dit kan dus spelen in situaties dat je een bepaalde maand weinig tot geen energie verbruikt (denk aan een langere vakantie) of veel teruglevering met zonnepanelen.
Dank! Goed om te weten dat ANWB dus feitelijk beide rekenwijzen toepast. ANWB is wel duurder dan Zonneplan. Dat is oorspronkelijk de reden geweest om voor Zonneplan te kiezen. Als de jaarlijkse eindafrekening (en dus het meenemen van ongebruikt tegoed) ook nog eens gunstig blijkt te zijn dan lijkt in mijn specifieke situatie Zonneplan de beste keuze.

Zonneplan
+ Meenemen tegoed
+ Gunstigere tarieven

ANWB
+ past zowel maandelijkse eindafrekening als jaarlijkse afrekening toe en pakt de meest voordelige
- Minder gunstige tarieven
Bezzerk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Het verbruik is hoger dan het prijsplafond zeg je, welk tegoed denk je dan mee te nemen?
Is je verbruik in andere maanden lager dan het plafond?

[...]
Dank voor je reactie!

Het prijsplafond voor energie is in de wintermaanden hoger dan in de zomermaanden, net als bij gas. In mijn geval is mijn energieverbruik het gehele jaar gelijk. De maanden januari t/m maart en oktober t/m december ligt mijn energieverbruik onder het prijsplafond. Dat zijn de maanden waarin ik tegoed kan opbouwen en meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
Ren-z schreef op maandag 9 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Waar ga je dan aan rekenen?
Ze nemen een geschatte prijs per m3 of kWh, vermenigvuldigen dat met je geschat jaarverbruik en berekenen dan hier en daar 9 of 21 % btw, en delen dan alles door 12.
Je krijgt dan een maandelijks voorschot bedrag. Maakt toch niet uit hoeveel dat precies is? Als het maar goed op de eindfactuur berekend wordt.
En ik neem aan dat je zelf ook bijhoudt wat het allemaal kost en je voorschot zelf aanpast?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02
Voor diegene die het interessant vinden hoe een maandoverzicht eruit ziet in de Tibber app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxUXff8An_OFNh6jZgsLBVOBq-Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7SByDp1uZPYwZb8OnKTCMkm.jpg?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

[Afbeelding]
Deze post staat echt vol met allemaal vragen die u vooral eerst zelf even had kunnen googlen. Daarna een gerichte vraag stellen in een kort bericht lijkt mij beter. Mede tweakers hebben u inmiddels naar de juiste pagina verwezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
A3-D schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 01:25:
Voor diegene die het interessant vinden hoe een maandoverzicht eruit ziet in de Tibber app
[Afbeelding]
Iphone neem ik aan? Bij mij (android) mist de data die bij jou tussen haakjes staat.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:02
Raymond P schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:44:
[...]

Iphone neem ik aan? Bij mij (android) mist de data die bij jou tussen haakjes staat.
iOS inderdaad

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJelle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-09 21:59
Hoi mannen,

Ik heb een vraag.

[Afbeelding]
Volgens mij kan je het beste wel speciale verwarmingsknoppen aanschaffen die je smart kan sturen.
Zolang je je verwarming en elektra niet kan sturen zou ik niet naar dynamische tarieven gaan.
Mocht je het wel gaan en niet erg vinden om 2 verschillende aanbieders te hebben dan zijn Tibber in combi met Zonneplan wel de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@JJelle Waarom niet dynamisch?

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
JJelle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Volgens mij kan je het beste wel speciale verwarmingsknoppen aanschaffen die je smart kan sturen.
Zolang je je verwarming en elektra niet kan sturen zou ik niet naar dynamische tarieven gaan.
Mocht je het wel gaan en niet erg vinden om 2 verschillende aanbieders te hebben dan zijn Tibber in combi met Zonneplan wel de goedkoopste.
Waarom niet dynamisch als je niet kunt sturen?
Het piekmoment per dag ligt eigenlijk nooit hoger dan de huidige tarieven die nu voor variabel worden aangeboden, dat uurtje dat je misschien meer betaald dan wanneer je variabel had gekozen maak je in alle resterende tijd ruimschoots goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-WbZlBPXh1k_hjTo7x4dn4kn9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIlxidfUlAHHFcN0cPFGWPB0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bezzerk op 10-01-2023 09:02 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:23

de Peer

under peer review

JJelle schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:48:
[...]

tsja dit soort uitspraken zijn niet zo handig in dit topic ;)

Tot nu toe is namelijk gebleken dat dynamisch ook zonder sturing van verbruik altijd veel goedkoper is dan de variabele tarieven van de reguliere energieleveranciers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:55
de Peer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:06:
[...]

tsja dit soort uitspraken zijn niet zo handig in dit topic ;)

Tot nu toe is namelijk gebleken dat dynamisch ook zonder sturing van verbruik altijd veel goedkoper is dan de variabele tarieven van de reguliere energieleveranciers.
Precies; Even het gemiddelde wat ik heb betaald sinds ik dynamisch heb

Nov 2022: €0.36/kWh - €1.76/m3
Dec 2022: €0.36/kWh - €1.82/m3
Jan 2023: €0.29/kWh - €1.46/m3 (tot nu toe)
Pagina: 1 ... 94 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels