Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Ik begrijp de manier van rekenen van de ANWB niet . Misschien kan iemand me helpen.

De kale gasprijs incl BTW was in januari tot dusverre gemiddeld 84 cent . Ik weet dat daar nog kosten bovenop komen. Ik reken ruwweg met 60 cent extra maar dat lijkt niet te kloppen.

Ik heb tot 7 januari 14,39 m3 verbruikt en de kosten all in zijn €29,38. Dat is dus € 2,04 per m3

Is dit niet aan de hoge kant ? Of zie ik iets over het hoofd ?

[ Voor 30% gewijzigd door RayDelft op 08-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-09 07:09
KC27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:43:
[...]

... Daarmee kopen zij alvast een groot deel van hun benodigde energie in tegen iets aantrekkelijker prijzen. Teveel ingekocht wordt weer verkocht tegen hogere prijzen enz.
Heb je hier een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:52

Rmg

RayDelft schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:08:
Ik begrijp de manier van rekenen van de ANWB niet . Misschien kan iemand me helpen.

De kale gasprijs incl BTW was in januari tot dusverre gemiddeld 84 cent . Ik weet dat daar nog kosten bovenop komen. Ik reken ruwweg met 60 cent extra maar dat lijkt niet te kloppen.

Ik heb tot 7 januari 14,39 m3 verbruikt en de kosten all in zijn €29,38. Dat is dus € 2,04 per m3

De vaste leveringskosten voor de hele maand zitten er al bij (7 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RayDelft schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:08:

Gisteren nog werd precies dezelfde vraag gesteld.

Zie hier mijn antwoord daarop:
Ivow85 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-09 01:07
Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ivow85 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Gisteren nog werd precies dezelfde vraag gesteld.

Zie hier mijn antwoord daarop:
Ivow85 in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Overigens klopt die 60ct ook niet helemaal.
De energiebelasting op gas is 59ct, de inkoop opslag voor gas bij ANWB is ruim 8ct. Samen dus ruim 67ct.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:41
[...]

Jij denkt toch niet dat een bedrijf als Tibber kan leven van 3 euro per maand per klant? Zij hebben slimme software ontwikkeld (AI) waarmee zij zowel ons verbruik als de prijsontwikkeling voor de komende dagen inschatten. Daarmee kopen zij alvast een groot deel van hun benodigde energie in tegen iets aantrekkelijker prijzen. Teveel ingekocht wordt weer verkocht tegen hogere prijzen enz. Er is daar een hele afdeling met hele knappe koppen bezig met portfolio management.
Tibber doet meer op de achtergrond, met oa de geintergeerde EV slim laden benutten voor de onbalans en stabilisatie markt, in de app heb je ook een tab fasen, daar doe je als klant verder niet veel mee, maar wil niet zeggen dat Tibber (mits er snelle terugkoppelings, zoals met de pulse is) daar niets mee doet. (frequentie/balans tussen fasen), Tibber koopt ook gewoon vooraf in op basis van een prognose,
@Janpietertje89 anders kijk eens naar de scriptie van Jacob, hoofd afdeling handel, wat er op achtergrond nog meer gebeurd om net stabiel te houden en handel in zit.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 08:22
carefree7 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:44:
Sorry als dit al eerder is gevraagd, maar waarom kan ik vaak de gasprijzen van de huidige dag niet zien (dus op EnergyZero, Groenestroomlokaal). Ze zeggen dat het op 06:00 wordt bijgewerkt voor de komende 24u maar dat lijkt niet het geval te zijn. Enever toont exact dezelfde prijs als gisteren, dus ik neem aan dat die ook niet actueel is.
De gasprijzen zijn gebaseerd op TTF Day-Ahead & TTF Weekend indexes (LEBA). Omdat de energiehandelaren alleen doordeweeks werken wordt de prijs TTF op vrijdagmiddag bepaald voor het weekend en volgende werkdag. Op vrijdag weet je de gasprijs dan van de komende 3 dagen.

Daarom zijn de prijzen voor zaterdagen en zondagen gelijk aan elkaar. Er zijn wel aparte indexes voor de zaterdag en zondag maar die worden in de praktijk eigenlijk niet verhandeld.

Op vrijdag 06-01 zijn de prijzen voor TTF Weekend (leveringsdatum 07-01 en 08-01( vastgesteld op 70,42 EUR/MWh en TTF Day Ahead (leveringsdatum 09-01) op 69,233 EUR/MWh. Omgerekend naar m3 is dat 68,8 cent per m3 en 67,6 cent per m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
HenryP schreef op zondag 8 januari 2023 @ 07:40:
- omslag Vastrecht naar maandafname: €0,01
Je vastrecht wordt niet hoger of lager op basis van je verbruik, dus het heeft niet zoveel zin om dat bij je kWh-prijs in te gooien. Het vastrecht is gewoon een vast bedrag. Zie het meer als een soort abonnementskosten waarmee je stroom of gas kunt afnemen bij een bepaalde leverancier met bepaalde diensten die erbij horen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sicco92 op 08-01-2023 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15
Gecko123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Heb je hier een bron van?
Ik weet dat partijen als GreenChoice wel langjarig bij producenten inkopen maar dynamische aanbieders lijken mij echt dynamisch. Misschien heeft Tibber wel een aparte handelsafdeling die op termijnmarkten handelt. Daar kopen de meeste normale leveranciers hun stroom. Als dynamische leveranciers daar afgelopen half jaar hun stroom voor begin dit jaar hadden ingekocht gingen ze nu failliet aan het prijsverschil. Zie https://www.theice.com/pr...a?marketId=5776634&span=2
Op basis van deze grafieken zouden de maandprijzen voor stroom in maart flink moeten zakken. Misschien van 65 naar 45 of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
[...]

Jij denkt toch niet dat een bedrijf als Tibber kan leven van 3 euro per maand per klant? Zij hebben slimme software ontwikkeld (AI) waarmee zij zowel ons verbruik als de prijsontwikkeling voor de komende dagen inschatten. Daarmee kopen zij alvast een groot deel van hun benodigde energie in tegen iets aantrekkelijker prijzen. Teveel ingekocht wordt weer verkocht tegen hogere prijzen enz. Er is daar een hele afdeling met hele knappe koppen bezig met portfolio management.
Ze hebben iets van 500.000 klanten in internationaal, dus komt er nu 24 miljoen per jaar binnen. 200 medewerkers, die laten we zeggen gemiddeld 100k per jaar kosten(?), das 20 miljoen. Houden ze 4 miljoen over voor schulden, winst en dergelijke.

Of ze voorspellende ai gebruiken om op die manier winst te maken weet ik niet, wat ik wel weet is dat de tech die ze gebruiken grotendeels geautomatiseerd is en dat ze bijna onbeperkt kunnen schalen zonder veel personeel aan te nemen. En daar zit denk ik de uiteindelijke echte winst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 11:38
Janpietertje89 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Mogen ze dat wel eerder inkopen dan? Wat zou een rechter er van vinden als een bedrijf overal publiceert dat zijn bedrijfsvoering bestaat uit het dynamisch inkopen van energie en het direct leveren hiervan aan klanten tegen deze dynamische prijzen plus een kleine inkoopvergoeding, vervolgens toch stiekem langdurige contacten aan gaat en vervolgens niet meer kan voldoen aan z'n verplichtingen als hier iets mis gaat? Dat lijkt me toch redelijk bedriegen van je klanten want dan maak je als klant en andere risico inschatting als je in zee gaat met zo'n partij.
Aangezien ik achteraf betaal - en dus geen risico loop bij mismanagement - haal ik hier lekker mijn schouders bij op. Puur omdat ik gewoon super tevreden ben met de dienstverlening zou ik het jammer vinden als ze omkiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Laatst online: 21:21
Sorry als dit al eerder is gevraagd, maar waarom kan ik vaak de gasprijzen van de huidige dag niet zien (dus op EnergyZero, Groenestroomlokaal). Ze zeggen dat het op 06:00 wordt bijgewerkt voor de komende 24u maar dat lijkt niet het geval te zijn. Enever toont exact dezelfde prijs als gisteren, dus ik neem aan dat die ook niet actueel is.
Veel storing laatste tijd in hun API. Vind het een kwalijke zaak, ga ze straks ook vragen per dag de prijzen aan mij aan te leveren om het te controleren én mijn eigen administratie weer kloppend te krijgen.
Je biedt een product aan, maar zonder een prijs te noemen. Dat zou toch niet mogen kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenryP
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-02 21:11
Sicco92 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Je vastrecht wordt niet hoger of lager op basis van je verbruik, dus het heeft niet zoveel zin om dat bij je kWh-prijs in te gooien. Het vastrecht is gewoon een vast bedrag. Zie het meer als een soort abonnementskosten waarmee je stroom of gas kunt afnemen bij een bepaalde leverancier met bepaalde diensten die erbij horen.
Mij ging het om de kosten per kWh. Dat de dynamische prijs van energie €0,00 is wil dat niet zeggen dat je er op dat moment niks voor betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Volgens mij is de beurs dicht voor gas in het weekend dus de prijs geld voor het hele weekend. Maandag dan weer nieuwe prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
The__Virus schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:41:
[...]

Veel storing laatste tijd in hun API. Vind het een kwalijke zaak, ga ze straks ook vragen per dag de prijzen aan mij aan te leveren om het te controleren én mijn eigen administratie weer kloppend te krijgen.
Je biedt een product aan, maar zonder een prijs te noemen. Dat zou toch niet mogen kunnen.
Je kan dit nu al bekijken, als je in het webportaal bij 'energiekosten' onderaan klikt op 'Bekijk energiekostentabel' dan zie je voor de geselecteerde periode per uur alles apart gespecificeerd (leveringskosten, inkoopkosten, etc).

Wat je wel ziet is dat ze als ze eenmaal de meterstanden hebben, deze tabel (en dus ook de andere grafieken) ingevuld worden met een of andere onduidelijke prijs voor de uren dat er nog geen prijs bekend was. Als het goed is wordt dit later aangepast als de prijs eindelijk duidelijk is.

Zo zie ik nu bijvoorbeeld dat gisteren (7 januari) vanaf 6:00 met een leveringsprijs van meer dan 1 euro gerekend is (iets van 1,12 euro per m3).

Dat ga ik dus wel even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Sendak239 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Ik weet dat partijen als GreenChoice wel langjarig bij producenten inkopen maar dynamische aanbieders lijken mij echt dynamisch. Misschien heeft Tibber wel een aparte handelsafdeling die op termijnmarkten handelt. Daar kopen de meeste normale leveranciers hun stroom. Als dynamische leveranciers daar afgelopen half jaar hun stroom voor begin dit jaar hadden ingekocht gingen ze nu failliet aan het prijsverschil. Zie https://www.theice.com/pr...a?marketId=5776634&span=2
Op basis van deze grafieken zouden de maandprijzen voor stroom in maart flink moeten zakken. Misschien van 65 naar 45 of zo.
Misschien. Waarom zou Tibber ernaast op de termijnmarkt handelen als zij zich profileren als dynamische leverancier?
[...]

De slimme software die ze maken is schaalbaar. Waarom zouden ze meer dan 40 euro per klant per jaar nodig hebben? Ze hebben 400.000 klanten (juli 2022), groeien als kool en de potentie is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Gecko123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Misschien. Waarom zou Tibber ernaast op de termijnmarkt handelen als zij zich profileren als dynamische leverancier?

[...]

De slimme software die ze maken is schaalbaar. Waarom zouden ze meer dan 40 euro per klant per jaar nodig hebben? Ze hebben 400.000 klanten (juli 2022), groeien als kool en de potentie is enorm.
Zij beloven om te leveren/af te nemen tegen day ahead prijzen. Ze zeggen nergens dat ze alles inkopen op de day ahead markt. Ze hebben een heel goede backoffice en een fantastische klantenservice (altijd binnen 24 uur op werkdagen een antwoord). Dat kost geld. Net als de klanten tegoeden.
Ze kunnen ook handelen over de landsgrenzen (met name Scandinavië).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:43
HenryP schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:59:
[...]

Mij ging het om de kosten per kWh. Dat de dynamische prijs van energie €0,00 is wil dat niet zeggen dat je er op dat moment niks voor betaalt.
Nee dat klopt, en je overige punten blijven inderdaad staan. Er komt nog energiebelasting, leverancierafhankelijke opslag (inkoopkosten e.d.), en BTW overheen. Als de marktprijs op 0 staat, zit de all-in prijs tussen de 15,5 en 17,5 cent (afhankelijk van je leverancier).

Je vastrecht maakt voor je all-in prijs per eenheid energie echter niks uit. Je hebt geen hoger kWh-tarief omdat je vastrecht hoger is, en je vastrecht is niet hoger als je verbruik hoger is. Je vastrecht wordt door de leverancier per tijdsperiode berekend, dus per maand/dag/uur, maar of je die maand/dag/uur ook echt verbruik hebt maakt niks uit.

Als je heel graag je kosten per kWh/m³ wilt weten en daar om de een of andere reden ook je vastrecht in mee wilt nemen, dan kan je dat alleen achteraf per tijdsperiode doen. Je moet dan je vastrecht in euro's voor die tijdsperiode delen door je verbruik in kWh/m³ in die tijdsperiode. Ik zie alleen niet in waarom je dat zou doen, omdat vastrecht helemaal los staat van je verbruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Er wordt in dit topic vaak gewaarschuwd voor Easyenergy, en dat is volkomen terecht. Ik zal mijn ervaring met Easyenergy delen.

In mei heb ik voor mijn woning die momenteel leeg staat en verbouwd zal worden een contract aan gegaan voor elektra en gas. Ingangsdatum eind juni.
Netjes voorschot nota gehad en alles ging zoals je zal verwachten.

Echter, er kwamen geen nieuwe facturen of voorschotnota’s meer na die eerste. Begin oktober de helpdesk benaderd met de vraag hoe dat zit. 5 weken later hier antwoord op gekregen, een verstoring in het systeem en het zal hersteld worden.

Vervolgens gedurende de maand november en december ontving ik creditnota’s, voorschotnota’s en verbruiknota’s van de maanden juni, juli, augustus. Ik kreeg geld en moest geld betalen, heel verwarrend maar ik dacht ik laat het proces maar even zijn ding doen. En toen hield het op :F

Ik heb dus voor de maand september, november en december geen facturen of voorschotnota’s. Oktober dan weer wel 8)7 Ook is het verbruik al een paar dagen niet zichtbaar in het dashboard.

Toen de tariefverhoging werd aangekondigd heb ik direct de overstap gemaakt naar Tibber, mijn elektra is dus sinds november niet meer bij Easyenergy. De eindafrekening kwam overigens wel snel binnen, echter kan ik de bedragen niet matchen met de praktijk, het lijkt in mijn voordeel.

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
tjberkhof schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:29:
[...]

Want als belastingbetaler heb je dus liever dat er per kwh 0.5 euro naar een energiereus (vattenfal, eneco) gaat, dan dat er per kwh 0.1 euro naar de belastingbetaler gaat??

Totaal logisch ja.
Ik ken iemand die ruim 90 cent ontvangt per kwh bij essent met zijn dak vol panelen , lekker verdienen zegt ie, v.w wachten op een wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Janpietertje89 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:49:
[...]

Toch vraag ik me af of dit helemaal waar is. Stel je bent een grote leverancier en je koopt energie op grote schaal in voor de verre toekomst, krijg je dan niet juist een korting op je energie ten opzichte van dynamische providers die 0 zekerheid van afname bieden en dagelijks inkopen tegen beursprijzen. Kortom, als grote energieleveranciers met langdurige contacten dezelfde winstmarge zouden accepteren als de dynamische providers, zouden ze dan gemiddeld genomen niet hun energie goedkoper aan kunnen bieden dan dynamische providers?
De grote energie providers hebben grote dure kantoren, veel mensen in dienst om jou te overtuigen incl veel marketing kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkoerten
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-03-2023
Kubie90 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:22:
[...]

De gasprijzen zijn gebaseerd op TTF Day-Ahead & TTF Weekend indexes (LEBA). Omdat de energiehandelaren alleen doordeweeks werken wordt de prijs TTF op vrijdagmiddag bepaald voor het weekend en volgende werkdag. Op vrijdag weet je de gasprijs dan van de komende 3 dagen.

Daarom zijn de prijzen voor zaterdagen en zondagen gelijk aan elkaar. Er zijn wel aparte indexes voor de zaterdag en zondag maar die worden in de praktijk eigenlijk niet verhandeld.

Op vrijdag 06-01 zijn de prijzen voor TTF Weekend (leveringsdatum 07-01 en 08-01( vastgesteld op 70,42 EUR/MWh en TTF Day Ahead (leveringsdatum 09-01) op 69,233 EUR/MWh. Omgerekend naar m3 is dat 68,8 cent per m3 en 67,6 cent per m3.
Waar haal jij deze gegevens vandaan (puur interesse). Ik gebruik sinds januari deze file: https://gasandregistry.eex.com/Gas/EGSI/EGSI_Day_45_Days.csv
Ik kom dan op de prijzen voor TTF Weekend (leveringsdatum 07-01 en 08-01) van 67,60 EUR/MWh en TTF Day Ahead (leveringsdatum 09-01) op 68,964 EUR/MWh. Omgerekend naar m3 is dat 66,0 cent per m3 voor dit weekend en 67,5 cent per m3 voor maandag. Enever sluit hier ook op aan voor dit weekend (66,0ct).
Zijn er meerdere EGSI indices?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
KC27 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:14:
[...]

Zij beloven om te leveren/af te nemen tegen day ahead prijzen. Ze zeggen nergens dat ze alles inkopen op de day ahead markt. Ze hebben een heel goede backoffice en een fantastische klantenservice (altijd binnen 24 uur op werkdagen een antwoord). Dat kost geld. Net als de klanten tegoeden.
Ze kunnen ook handelen over de landsgrenzen (met name Scandinavië).
Maar als je belooft tegen dynamische kosten te leveren en ondertussen tegen vaste kosten inkoopt neem je wat mij betreft een onaanvaardbaar bedrijfsrisico. Zo kan iedereen natuurlijk makkelijk rijk worden. Risico's nemen met het geld van anderen, als het goed gaat de winst in je zak steken en als het mis gaat zeggen:"oops we zijn failliet". Lijkt me dat bestuurders dan toch een groot probleem hebben om uit te leggen waarom dit verantwoorde bedrijfsvoering was.

Nee het lijkt mij toch echt dat je als dynamische leverancier niet anders kan dan de grootste delen dynamisch inkopen zonder onaanvaardbare risico's te lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Janpietertje89 op 08-01-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:30
Janpietertje89 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:09:
[...]

Maar als je belooft tegen dynamische kosten te leveren en ondertussen tegen vaste kosten inkoopt neem je wat mij betreft een onaanvaardbaar bedrijfsrisico. Zo kan iedereen natuurlijk makkelijk rijk worden. Risico's nemen met het geld van anderen, als het goed gaat de winst in je zak steken en als het mis gaat zeggen:"oops we zijn failliet". Lijkt me dat bestuurders dan toch een groot probleem hebben om uit te leggen waarom dit verantwoorde bedrijfsvoering was.

Nee het lijkt mij toch echt dat je als dynamische leverancier niet anders kan dan de grootste delen dynamisch inkopen zonder onaanvaardbare risico's te lopen.
Vziw kopen de Leveranciers in bij een Programma Verantwoordelijke partij. Lijkt me dat zij daar wel moeten aangeven hoeveel ze in welke periode gaan afnemen. Dat is wat anders dan op halfjaar basis of langer termijncontracten afsluiten.

Uiteindelijk moeten vraag en aanbod altijd in balans zijn. De PV draagt daar het risico, maar zal dat in zijn prijzen moeten verwerken. Als de Leverancier dus echt alleen een spotprijs hanteert zal daar dus een opslag inzitten ter dekking van het risico voor de PV.

Dan begint het mogelijk te lonen om iets eerder al een deel van de inkoop vast te leggen.

Maar goed, ik weet ook niet precies hoe dat stukje werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]

Lang niet alle kWh's /MWh worden verhandeld via een handelsplatform ca dubbele gaat via OTC (over the counter/ onderlinge overeenkomst) waarom zou in zo'n lange termijn contract niet kunnen staan 70% van day ahead of uur prijs of dag gemiddelde of voor PPA's zelfs een laag vast bedrag, Het zijn zakelijke contracten, daar mag van alles in staan

In NL zijn er heel veel windmolens en zonneparken met PPA's met lage 5-10ct/kWh contracten omdat PPA essentieel was om financiering rond te krijgen.
Zelfs grotere als Eneco heeft voor 2022 geen enkele windmolen in een windpark ook niet op zee gebrouwd zonder eerst een PPA afgesloten te hebben

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
Gecko123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Omdat de termijnmarkt goedkoper kan zijn als je goede inschat algoritmes hebt. Tot in hoeverre de claim van KC27 klopt weet ik niet, maar ik weet wel dat voorspellende software iets is waar we door de steeds slimmer worden A.I. steeds vaker mee te maken gaan krijgen. Immers: als jij in onze markt kan voorspellen wat er gaat gebeuren, zelfs al is het 1 dag in de toekomst(of 30 minuten) dan ben je heerser van onze economie.

De gedachte dat tibber dus via predictive AI het gedrag van de consument voorspelt en daar op probeert in te kopen is dus helemaal zo gek nog niet. Of het waar is is natuurlijk koffiedik kijken, maar wel een interresante gedachtegang wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjberkhof
[...]

Je rekent bij tibber per maand af, ze hebben geen voorschotten. Je betaalt contractueel de marktprijzen per uur + de gestelde opcenten.

In andere woorden: zij dragen het risico 100% zelf. Dus prima als ze het doen wat mij betreft. Zou het jammer vinden als ze er failliet door gaan want hun integratie en onbalansen opheffen dmv automatiseringen is echt geweldig en wat mij betreft een van de dingen de super belangrijk te zijn om het net na 2035 (afschaffing ice) zonder veel extra kosten te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 16:56
Johan14 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:32:
[...]

Je krijgt voor het teveel opgewekte stroom het kale uurtarief wat op dat moment geldt.
Dit kan ook negatief zijn. Per saldo houd je aan bv 1000 KwH teveel toch 0.09 cent per KwH over denk ik zo.
Dat is dan sowieso al 80% meer dan EnergieDirect. Daar krijg je maar 0.05 cent per kWh.
Maar goed ED is wel geloof ik zo'n beetje de meest treurige wat dat betreft.
Er aanbieders waar je echt wel meer dan 0.09cent per kWh kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-09 16:12
tjberkhof schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:49:
[...]

De gedachte dat tibber dus via predictive AI het gedrag van de consument voorspelt en daar op probeert in te kopen is dus helemaal zo gek nog niet. Of het waar is is natuurlijk koffiedik kijken, maar wel een interresante gedachtegang wat mij betreft.
ik had eens van tibber onderstaande vraag, heeft dat hier iets mee te maken? Ik ging akkord trouwens.

☕️ Pak er een kopje koffie bij om de details door te lezen
👆Hier vragen we graag je toestemming voor
Graag vragen we ook jouw toestemming voor het uitlezen van je meterstanden door je netbeheerder. Zo kunnen we samen met je netbeheerder je verbruik berekenen en op basis daarvan de juiste hoeveelheid stroom inkopen. Je geeft hiervoor toestemming door op onderstaande knop te klikken.
Door akkoord te gaan, geef je toestemming aan je netbeheerder om dagelijks je meterstanden per kwartier op te halen om je verbruik te berekenen, op basis waarvan wij stroom voor jou kunnen inkopen. Deze verbruiksgegevens worden geanonimiseerd aan ons doorgegeven en maximaal twee maanden bewaard.

Ook geef je toestemming om je verbruik per kwartier en je meterstanden op de eerste dag van de maand geanonimiseerd te verwerken in een maandelijks rapport dat wordt gedeeld met andere netbeheerders en PV-partijen, en te gebruiken om je jaarverbruik te berekenen. Deze meterstanden worden maximaal vijf jaar bewaard.

[ Voor 17% gewijzigd door hackbard op 08-01-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-09 12:43
The_FrankO schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:27:
Er wordt in dit topic vaak gewaarschuwd voor Easyenergy, en dat is volkomen terecht. Ik zal mijn ervaring met Easyenergy delen.

In mei heb ik voor mijn woning die momenteel leeg staat en verbouwd zal worden een contract aan gegaan voor elektra en gas. Ingangsdatum eind juni.
Netjes voorschot nota gehad en alles ging zoals je zal verwachten.

Echter, er kwamen geen nieuwe facturen of voorschotnota’s meer na die eerste. Begin oktober de helpdesk benaderd met de vraag hoe dat zit. 5 weken later hier antwoord op gekregen, een verstoring in het systeem en het zal hersteld worden.

Vervolgens gedurende de maand november en december ontving ik creditnota’s, voorschotnota’s en verbruiknota’s van de maanden juni, juli, augustus. Ik kreeg geld en moest geld betalen, heel verwarrend maar ik dacht ik laat het proces maar even zijn ding doen. En toen hield het op :F

Ik heb dus voor de maand september, november en december geen facturen of voorschotnota’s. Oktober dan weer wel 8)7 Ook is het verbruik al een paar dagen niet zichtbaar in het dashboard.

Toen de tariefverhoging werd aangekondigd heb ik direct de overstap gemaakt naar Tibber, mijn elektra is dus sinds november niet meer bij Easyenergy. De eindafrekening kwam overigens wel snel binnen, echter kan ik de bedragen niet matchen met de praktijk, het lijkt in mijn voordeel.
Ja tis een bende daar, ( eigenlijk heel jammer), hopelijk word bij mij ook alles eens afgerond op korte termijn , ben er weg sinds 6 december, wacht tevens ook nog op de november factuur, zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gecko123
tjberkhof schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Je rekent bij tibber per maand af, ze hebben geen voorschotten. Je betaalt contractueel de marktprijzen per uur + de gestelde opcenten.

In andere woorden: zij dragen het risico 100% zelf. Dus prima als ze het doen wat mij betreft. Zou het jammer vinden als ze er failliet door gaan want hun integratie en onbalansen opheffen dmv automatiseringen is echt geweldig en wat mij betreft een van de dingen de super belangrijk te zijn om het net na 2035 (afschaffing ice) zonder veel extra kosten te onderhouden.
Ik denk dat Tibber met een opslag van 0,2 ct per kWh zich weinig risico kan veroorloven en dat ze anders al lang falliet waren gegaan met de onrust op de energiemarkt.

Ik vind het in z'n algemeenheid niet plausibel te veronderstellen dat Tibber speculeert door energie eerder dat de day-ahead in te kopen. Dat is ook gewoon niet nodig in dit businessmodel en deze theoretische veronderstelling is nergens op gebaseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjberkhof
Gecko123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Ik denk dat Tibber met een opslag van 0,2 ct per kWh zich weinig risico kan veroorloven en dat ze anders al lang falliet waren gegaan met de onrust op de energiemarkt.

Ik vind het in z'n algemeenheid niet plausibel te veronderstellen dat Tibber speculeert door energie eerder dat de day-ahead in te kopen. Dat is ook gewoon niet nodig in dit businessmodel en deze theoretische veronderstelling is nergens op gebaseerd.
Natuurlijk, ik ben het ook volledig met je eens hoor. Maar ik vind de hypothese die KC27 stelt ("tibber heeft vorospellende algorithmes en koopt op de termijnmarkt in") wel een hele interresante om theoretisch over door te denken.

Het zal er nu vast nog niet zijn, maar er gebeuren zo gigantisch veel dingen op het gebied van AI dat ik het zeker zie gebeuren in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04:36
Als Tibber dat zo goed zou weten, zouden ze een heel ander businessplan hebben. Geen vervelende consumenten waar een hoop administratie enzo bij komt kijken. En ook die winsten niet 'uitdelen' aan hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:12
mat.hi.as schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:33:
Als Tibber dat zo goed zou weten, zouden ze een heel ander businessplan hebben. Geen vervelende consumenten waar een hoop administratie enzo bij komt kijken. En ook die winsten niet 'uitdelen' aan hun klanten.
Tegenwoordig is niet iedereen puur uit op financiele winst. Je ziet steeds meer dat er om ideeele redenen bepaalde keuzes worden gemaakt die vanuit een kapitalistisch perspectief niet logisch zijn, maar als je kijkt naar gewoon het voortbestaan van onze huidige maatschappij noodzakelijk zijn. Dus ja, als Tibber zulke goede voorspellingen weet te maken, is het prima mogelijk dat ze dat primair inzetten om de maatschappij vooruit te helpen (en tuurlijk, de betrokkenen die het mogelijk maken, zullen zichzelf ongetwijfeld van een fatsoenlijk inkomen voorzien, maar rijkdom vergaren ten koste van alles wordt gewoon steeds minder een ding)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
tjberkhof schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:49:
[...]
Als je Tibber hebt, kijk eens in de app bij analyse zoals de uitsplitsting gedrag/altijd aan
Bij mij staat die met thuisaccu op nul, maar dat is een volume zeker bij 10 000 klanten gewoon zonder al te veel afzet risico kan worden ingekocht alvast op de termijnmarkt ruim van te voren.

Ook zoals voor mij met thuisaccu is nog steeds vrij eenvoudig een prognose te maken (mijn afname en invoed gedrag van mij heeft een sterke relatie met de uurprijs :) ) en al helemaal met een pulse terugkoppeling, ga ik toch onverwacht laden of ontladen , dan kan dat altijd nog omgeslagen worden om een aantal EV's iets sneller of langzamer laten laden binnen het zefde uur, je hebt alleen flink wat rekencapaciteit nodig.
Met meterstanden uitlezen, wat maar 1x per dag achteraf gebeurt, heb je heel wat meer prognose profielering nodig per klant, maar ook daar middelen ook grote aantal gebruikers elkaar uit, door niet ieder op zelfde moment gebruikt onder normale omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kubie90
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-09 08:22
jvkoerten schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:59:
[...]

Waar haal jij deze gegevens vandaan (puur interesse). Ik gebruik sinds januari deze file: https://gasandregistry.eex.com/Gas/EGSI/EGSI_Day_45_Days.csv
Ik kom dan op de prijzen voor TTF Weekend (leveringsdatum 07-01 en 08-01) van 67,60 EUR/MWh en TTF Day Ahead (leveringsdatum 09-01) op 68,964 EUR/MWh. Omgerekend naar m3 is dat 66,0 cent per m3 voor dit weekend en 67,5 cent per m3 voor maandag. Enever sluit hier ook op aan voor dit weekend (66,0ct).
Zijn er meerdere EGSI indices?
Via de LEBA feed van werk ;) De LEBA index aggregeert de biedingen van 8 energiehandelaren.

Voor de LEBA zijn dat:
  • 42 Financial Services
  • BGC Partners
  • GFI Brokers Ltd
  • Griffin Markets Ltd
  • HPC SA, member of the OTCex Group
  • ICAP Energy Limited
  • Marex Spectron International Ltd (trading as Marex Spectron)
  • Tullett Prebon Energy
Er zijn meerdere exchanges beschikbaar om te handelen in TTF Day-Ahead waaronder ICIS Heren en LEBA. Welke index je volgt is afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Voor MijnDomein energie is dat:
Dagmarkt gastarief leveringstarief dat iedere Dag wordt vastgesteld op basis van de actuele
LEBA | TTF dagprijs in €/m³, na conversie van het aantal verbruikte m³ gas in de werkelijke
geleverde energiewaarde. Dit leveringstarief wordt gepubliceerd op de website van Leverancier
(https://energie.mijndomein.nl) vermeerderd met een Inkoopkosten per m³ zoals overeengekomen op
de overeenkomst tussen Mijndomein Energie Diensten en de Klant.
Zie voorwaarden, Bijlage D2

Helaas is de LEBA index niet vrijelijk beschikbaar, voor het publiceren van de gasprijzen heb je een licentie nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Het is heel simpel, kijk maar bij de vacatures bij Tibber.

spoiler:
Tibber doet aan day trading op de energiemarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:09
Iemand hier ervaring met Eneco Emobility in combinatie met dynamische energieprijzen? Welk tarief moet ik invullen als vergoeding voor mijn werkgever zonder problemen te krijgen met de belastingdienst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Of zoals ook @Z___Z al zei deze vacature:
Quantitative Analyst - Algorithmic Trading https://g.co/kgs/FqkzWe

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-09 15:29
tjberkhof schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:53:
[...]

Maar dan is de cirkel toch rond? Ik begon deze discussie als antwoord op een post die stelde dat:
De consument moet hier beseffen dat het afkopen van angst en dus zekerheid meer geld kost dan gewoon kiezen voor de werkelijke marktprijs. Je bent altijd goedkoper uit, je moet alleen de schommelingen kunnen behappen (je kan overigens zelf het 'voordeel' tov de Vattenfall provider tarieven ook gaan sparen op je eigen bankrekening ipv het naar de bankrekening te storten van de Vattenfalls).
Dat is dus pertinent onwaar, want bij vattenfall betaal je niet de dynamische tarieven+risico-opslag. Vattenfall betaald niet de "markt prijs", en je bent echt niet alleen "risico aan het afkopen" als je voor een ander contact kiest want je bied ook afneemgarantie, net als dat op de energiemarkt de grote jongens hun energie op de lange termijnmarkt goedkoper inkopen omdat dat de grote energieopwekkers leverzekerheid geeft.

Kortom, een bedrijf als Vattenfall koopt hun energie ver onder de zogenaamde "markt prijs" in. Die "markt prijs" is eigenlijk de prijs op een markt die over blijft nadat de grote jongens al goedkoop geshopt hebben, en wat mij betreft gemiddeld genomen duurder dan de inkoopprijs van die grote jongens.
Ja maar een groot bedrijf als Vattenfall heeft veel overhead kosten dus dynamisch is goedkoper
Is wat mij betreft dus ook gewoon niet waar als je ziet dat Tibber ook gewoon energie-day-traders in dienst heeft. Over het algemeen geeft schaalvergroting bij bedrijven een voordeel in de overhead kosten, geen nadeel. Gemiddeld genomen zouden de grote jongens hun overheadkosten dus lager moeten kunnen houden dan deze kleine leveranciers? Als ze noodzaak zien om prijzen te laten zakken omdat hun concurrentiepositie in het geding komt moeten ze dit dus makkelijk kunnen, en zouden daarbij prima onder de "dynamische markt prijs" kunnen gaan zitten.

Kortom op dít moment lijken dynamische tarieven de beste optie, maar het is echt niet zo eenvoudig als "als je maar een buffer hebt om schommelingen op te vangen dynamisch altijd goedkoper gaat zijn in de long run". Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Janpietertje89 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:26:
Kortom, een bedrijf als Vattenfall koopt hun energie ver onder de zogenaamde "markt prijs" in. Die "markt prijs" is eigenlijk de prijs op een markt die over blijft nadat de grote jongens al goedkoop geshopt hebben, en wat mij betreft gemiddeld genomen duurder dan de inkoopprijs van die grote jongens.
Dat was inderdaad de oude situatie. Maar die situatie is niet meer actueel en voor consumenten niet relevant zolang partijen als Vattenfall geen contracten voor tarieven die zich tot de onderhandse inkoopprijs verhouden aanbieden. En we hebben ook geen garantie dat die oude situatie terugkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wat betreft Tibber en inkopen, ik heb een presentatie van hun bijgewoond op een Smart Grid conferentie. Wat duidelijk werd is dat ze echt niet op lange termijn markten bijkopen zoals ik het begrijp.
Het is juist day ahead en verder, dus met alle connected apparatuur ook inzetten op de onbalans markten.
Met andere woorden juist een beweging naar steeds kortere termijn handel ipv naar langer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvkoerten
Kubie90 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Via de LEBA feed van werk ;) De LEBA index aggregeert de biedingen van 8 energiehandelaren.

Voor de LEBA zijn dat:
  • 42 Financial Services
  • BGC Partners
  • GFI Brokers Ltd
  • Griffin Markets Ltd
  • HPC SA, member of the OTCex Group
  • ICAP Energy Limited
  • Marex Spectron International Ltd (trading as Marex Spectron)
  • Tullett Prebon Energy
Er zijn meerdere exchanges beschikbaar om te handelen in TTF Day-Ahead waaronder ICIS Heren en LEBA. Welke index je volgt is afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Voor MijnDomein energie is dat:

[...]

Zie voorwaarden, Bijlage D2

Helaas is de LEBA index niet vrijelijk beschikbaar, voor het publiceren van de gasprijzen heb je een licentie nodig.
Dank je wel! Helder. Zelf zit ik bij ANWB voor gas, maar ik ben tot nu toe nog geen leverancier tegenkomen die een direct link naar de (EGSI)/TTF prijzen geeft om eea te kunnen narekenen. Het blijven standaard links en dan wordt het zoeken zonder resultaat (kan ook aan mezelf liggen natuurlijk :), maar transparant vind ik het niet). Bij mijnDomein staat zelfs: “De beursprijzen van de EPEX (stroom) en LEBA (gas) zijn openbaar. Je kunt de ontwikkeling van de energieprijzen op de inkoopmarkt altijd volgen.” Gek dat daar dan toch een licentie voor nodig zou zijn…

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 07:57
jvkoerten schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
[...]

... maar transparant vind ik het niet). Bij mijnDomein staat zelfs: “De beursprijzen van de EPEX (stroom) en LEBA (gas) zijn openbaar. Je kunt de ontwikkeling van de energieprijzen op de inkoopmarkt altijd volgen.” Gek dat daar dan toch een licentie voor nodig zou zijn…
Alle energieboeren zijn intransparant als de best. Bij geen enkele leverancier zie je op hun homepage de all-in prijs, de prijs die je als consument betaalt. Dat is voor mij ook de motivatie geweest om https://enever.nl/ op te zetten, zodat er voor de consument een stukje duidelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 15:49
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Op dit moment zit ik nog bij Eneco variabel waarbij de prijzen toren hoog zijn en ik graag wil overstappen naar dynamisch contract. Door mijn verbruik kom ik waarschijnlijk maandelijks niet over het prijsplafond heen met een jaarlijks verbruik 2200 kWh en 950m3.
i.v.m. een huurwoning heeft de woningbouw helaas nog niet geïnvesteerd in zonnepanelen. Loont het dan nog steeds om over te stappen naar een dynamisch contract en welke leverancier is op dit moment het beste aan te raden voor stroom en gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
RoDo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:23:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Op dit moment zit ik nog bij Eneco variabel waarbij de prijzen toren hoog zijn en ik graag wil overstappen naar dynamisch contract. Door mijn verbruik kom ik waarschijnlijk maandelijks niet over het prijsplafond heen met een jaarlijks verbruik 2200 kWh en 950m3.
i.v.m. een huurwoning heeft de woningbouw helaas nog niet geïnvesteerd in zonnepanelen. Loont het dan nog steeds om over te stappen naar een dynamisch contract en welke leverancier is op dit moment het beste aan te raden voor stroom en gas?
Ik zou haast zeggen dat jouw situatie zich juist leent voor overstappen op dynamisch. Je hebt redelijke kans dat je tarieven onder prijsplafond blijven, dus dan heb je voordeel, maar ook als de prijzen boven die 0.40/1.45 komen, worden ze daarop afgetopt en betaal je zeker niet meer dan bij Eneco. Hooguit zou je even moeten kijken of jouw historische verbruik redelijk hetzelfde patroon volgt als het verbruiksprofiel van het prijsplafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 13:29
ik zit nu een paar maanden bij Tibber en tot op heden stukken voordeliger dan het bij mijn oude aanbieder (GreenChoice) geweest zou zijn. prima dus. initieel had ik het idee om in maar/april weer naar een andere aanbieder over te stappen omdat ik dan mijn PV overschot kan gebruiken in de winter van 2023/2024.

Nu lijkt het erop dat de aanbieders van variabele contracten ook de prijzen voor een veel kortere termijn hanteren en eigenlijk hetzelfde doen als Tibber, maar dan op maand basis ipv op uur basis. Kortom belasting salderen we over een jaar, maar verrekenen van overschot doen we per variabel tarief periode (lees per maand). Heb ik dit goed begrepen?

Als dit inderdaad correct is, dan lijkt er nog maar weinig reden over te zijn om weer over te stappen op een variabel contract zelfs met PV overschot per maand (maar geen overschot op jaarbasis). Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsinho
  • Laatst online: 25-01-2023
Hoe denken jullie over zonnepanelen i.c.m. Dynamisch contract?

Als de stroomprijs in de zomer negatief is, dan zou je betalen voor de opgewekte energie met zonnepanelen.
Echter blijkt uit het rekenvoorbeeld op de website van de Anwb dat je ook energiebelasting terugkrijgt bij het salderen. Dus per saldo ontvang je meestal toch een bedrag voor de opgewekte stroom (weliswaar minder dan wanneer de stroomprijs positief zou zijn). Dit bedrag zou je niet ontvangen als je geen zonnepanelen had.

Daarnaast heb je in de winter met een dynamisch contract vaak het voordeel dat je lagere energietarieven betaalt voor het verbruik dan met een vast contract.

Zijn zonnepanelen met een dynamisch contract voordelig of maak ik ergens een reken-/denkfout?

Of is het wellicht beter om voor stroom ergens een vast contract af te sluiten en alleen voor gas een dynamisch contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
HiBe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:36:
Nu lijkt het erop dat de aanbieders van variabele contracten ook de prijzen voor een veel kortere termijn hanteren en eigenlijk hetzelfde doen als Tibber, maar dan op maand basis ipv op uur basis. Kortom belasting salderen we over een jaar, maar verrekenen van overschot doen we per variabel tarief periode (lees per maand). Heb ik dit goed begrepen?
Volgens mij willen alle variabele aanbieders dat heel graag (BudgetEnergie heeft dat geloof ik afgelopen jaar ook daadwerkelijk geprobeerd), maar daarin zijn ze door Jetten flink teruggefloten. De intentie van de wet zou volgens hem zijn dat ook levering per jaar wordt gesaldeerd, maar de wet is op dit moment uit te leggen alsof alleen de belasting per jaar gesaldeerd dient te worden. Jetten zou binnenkort met een verduidelijking van de wet komen, maar hoe dat er precies uit gaat zien zonder dynamische aanbieders direct de nek om te draaien, weet nog niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
  • Laatst online: 29-09-2023
ik zit nu een paar maanden bij Tibber en tot op heden stukken voordeliger dan het bij mijn oude aanbieder (GreenChoice) geweest zou zijn. prima dus. initieel had ik het idee om in maar/april weer naar een andere aanbieder over te stappen omdat ik dan mijn PV overschot kan gebruiken in de winter van 2023/2024.

Als dit inderdaad correct is, dan lijkt er nog maar weinig reden over te zijn om weer over te stappen op een variabel contract zelfs met PV overschot per maand (maar geen overschot op jaarbasis). Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik denk dat veel mensen met pv overschot met name op zoek zijn naar een hoge (of beter gezegd: de hoogste) terugleververgoeding. ;)

Het verschil tussen dynamisch/normaal variabel is voor die groep minder interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door icall5s op 08-01-2023 17:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

salderen (stroomkosten én belasting) gaat bij reguliere aanbieders op jaarbasis, zoals de wet voorschrijft.
Het overschot op jaarbasis (als je dat hebt?) zal meestal per tariefperiode gaan inderdaad. Let op dat veel mensen niet begrijpen wat overschot is.
Salderen gaat op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:47:
[...]

salderen (stroomkosten én belasting) gaat bij reguliere aanbieders op jaarbasis, zoals de wet voorschrijft.
Het overschot op jaarbasis (als je dat hebt?) zal meestal per tariefperiode gaan inderdaad. Let op dat veel mensen niet begrijpen wat overschot is.

[...]

Salderen gaat op jaarbasis.
duidelijk, ik heb geen overschot op jaarbasis. dus zou het na de wintermaanden zinvol kunnen zijn om vrolijk te gaan salderen. Vervolgens zien we dan vanzelf wel wanneer het weer uit kan om over te stappen op dynamisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gijsinho schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:42:
je doet net alsof je een nieuw onderwerp aanboort, terwijl dit al 200x besproken is in dit topic.
Dus toets eens zonnepanelen in en doorzoek dit topic. succes met lezen! :)
Maargoed ik ben de beroerdste niet:
Als de stroomprijs in de zomer negatief is, dan zou je betalen voor de opgewekte energie met zonnepanelen.
Klopt, komt echter bijna nooit voor.
Daarnaast heb je in de winter met een dynamisch contract vaak het voordeel dat je lagere energietarieven betaalt voor het verbruik dan met een vast contract.
Klopt, en in de zomer ook, het hele jaar eigenlijk.
Zijn zonnepanelen met een dynamisch contract voordelig of maak ik ergens een reken-/denkfout?
DAar is geen kant en klaar antwoord voor. het hangt er vanaf hoeveel panelen je hebt en of je overschot (op jaarbasis) hebt of dat je alsnog moet inkopen.

Heel kort door de bocht: (zie ook de tabel in de startpost)
Verbruik je véél meer dan je opwerkt: dynamisch, want je moet veel inkopen.
Verbruik je even veel als dat je opwerkt: regulier contract, want salderen op jaarbasis is dan erg belangrijk.
Wek je veel meer op dan je verbruikt: Dan wordt dynamisch volgens mij weer interessanter, vanwege de hogere TLV. maar of dat in 2023 ook weer zo gaat zijn, is de vraag.

Maar het is maar net wat voor een contract je hebt weten af te sluiten. Zo lever ik bijvoorbeeld terug bij Innova voor 91 cent per kWh tot en met september 2023, dus dat contract is nu goud waard en die ga ik uitzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HiBe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:52:
[...]

duidelijk, ik heb geen overschot op jaarbasis. dus zou het na de wintermaanden zinvol kunnen zijn om vrolijk te gaan salderen. Vervolgens zien we dan vanzelf wel wanneer het weer uit kan om over te stappen op dynamisch.
Dat lijkt me een goed plan. Echter als je relatief veel stroom moet inkopen (op jaarbasis) kan dynamisch inkopen toch de betere keuze zijn.
Je moet dan namelijk het voordeel van goedkoop inkopen afwegen tegen salderen op jaarbasis.
Dat is best een lastige afweging die compleet afhangt van de details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:54:
[...]

Dat lijkt me een goed plan. Echter als je relatief veel stroom moet inkopen (op jaarbasis) kan dynamisch inkopen toch de betere keuze zijn.
Je moet dan namelijk het voordeel van goedkoop inkopen afwegen tegen salderen op jaarbasis.
Dat is best een lastige afweging die compleet afhangt van de details.
dit is precies wat ik probeer. In de winter heb ik redelijk wat stroom verbruik (want warmtepomp, EV en elektrische hottub), in de zomer ik heb redelijk veel overschot (want 11kWp PV), netto op jaarbasis heb ik meer verbruik dan dat mijn PV opbrengt, dus in de wintermaanden probeer ik zo goedkoop mogelijk int e kopen via dynamisch contract, om dan vanaf maart t/m oktober/november te salderen.

Het is een beetje inschatten/gokken hoe lang ik dynamisch ga en hoe lang variabel. maar op zich lijkt dit redelijk uit te pakken.

Heeft als voordeel dat er niet meer an noodzakelijk naar de ouderwetse stroomboeren gaat, niet meer dan noodzakelijk gebruik gemaakt hoeft te worden van het plafond, en dat ik leer om te gaan met dynamische aanbieders/prijzen zodat ik tegen de tijd dat salderen niet meer (interessant) is beter weet waar ik aan toe ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HiBe schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:02:
[...]

dit is precies wat ik probeer. In de winter heb ik redelijk wat stroom verbruik (want warmtepomp, EV en elektrische hottub), in de zomer ik heb redelijk veel overschot (want 11kWp PV), netto op jaarbasis heb ik meer verbruik dan dat mijn PV opbrengt, dus in de wintermaanden probeer ik zo goedkoop mogelijk int e kopen via dynamisch contract, om dan vanaf maart t/m oktober/november te salderen.

Het is een beetje inschatten/gokken hoe lang ik dynamisch ga en hoe lang variabel. maar op zich lijkt dit redelijk uit te pakken.

Heeft als voordeel dat er niet meer an noodzakelijk naar de ouderwetse stroomboeren gaat, niet meer dan noodzakelijk gebruik gemaakt hoeft te worden van het plafond, en dat ik leer om te gaan met dynamische aanbieders/prijzen zodat ik tegen de tijd dat salderen niet meer (interessant) is beter weet waar ik aan toe ben.
hmm ik probeer het te begrijpen.
ik denk dat je strategie 'werkt' als je in de periode 'maart t/m oktober/november' die je noemt ook echt probeert om op 0 uit te komen. En dan inderdaad datgene dat je tekort komt inkopen via dynamisch in de koude maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michiel85_nl
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-09 13:50
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:07:
[...]

hmm ik probeer het te begrijpen.
ik denk dat je strategie 'werkt' als je in de periode 'maart t/m oktober/november' die je noemt ook echt probeert om op 0 uit te komen. En dan inderdaad datgene dat je tekort komt inkopen via dynamisch in de koude maanden.
Ik heb hier vrijwel dezelfde situatie en "strategie". Wintermaanden dynamisch contract voor stroom en rond maart terug naar variabel ivm TLV. Maart - Okt komt met ons verbruik en PV installatie onderaan de streep op 0 uit.

Zolang je nog 100% kan salderen lijkt mij dat een goede strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 12:57
wouter.N schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:18:
Iemand hier ervaring met Eneco Emobility in combinatie met dynamische energieprijzen? Welk tarief moet ik invullen als vergoeding voor mijn werkgever zonder problemen te krijgen met de belastingdienst?
Ik gebruik de gemiddelde energietarieven voor consumenten van het CBS om het bedrag in te voeren in mijn Maxem (en wat mijn BV uitbetaald). Ik dacht ergens in dit topic gelezen te hebben dat dat een toegestane methode is:

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84672NED

Edit:
Montalbano schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:06:
[...]
Wat betreft auto, je mag volgens de wet niet verdienen aan energie verkoop, maar je mag wel een prijs bepalen waar je kosten die je maakt in verwerkt. En het bedrag moet/mag marktconform zijn. Als CBS zegt dat 70 cent een gemiddeld tarief is nu, dan mag dat.
[...]

[ Voor 25% gewijzigd door timanrebel op 08-01-2023 18:39 . Reden: quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-09 09:09
timanrebel schreef op zondag 8 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Ik gebruik de gemiddelde energietarieven voor consumenten van het CBS om het bedrag in te voeren in mijn Maxem (en wat mijn BV uitbetaald). Ik dacht ergens in dit topic gelezen te hebben dat dat een toegestane methode is:

Edit:

[...]
Dit klinkt inderdaad wel als een legitieme methode. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Laatst online: 19-09 13:42

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op zondag 1 januari 2023 @ 11:56:
Zonneplan connect blijft groen knippperen. Iemand tips om t werkend te krijgen? Lampje blijft groen knipperen.

Heb een Kaifa meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nieuwe opgestuurd gekregen. Zelfde modelletje zonder voeding en werkt gelijk.
Zou ik mijn statistieken vanaf 1-1-2023 nog in mijn app erbij krijgen? Heb nu vanaf eergisteren de stats vanuit de connect erin. Daarvoor helaas nog blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:33
Top dat het dus niet aan je P1 meter lag maar aan de Zonneplan connect device @PnD.

Helaas zal je de data van ervoor niet zien aangezien de app gebruikt maakt van de data van de Zonneplan connect device (zo is mij verteld door ZP).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Gijsinho schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:42:

Echter blijkt uit het rekenvoorbeeld op de website van de Anwb dat je ook energiebelasting terugkrijgt bij het salderen. Dus per saldo ontvang je meestal toch een bedrag voor de opgewekte stroom (weliswaar minder dan wanneer de stroomprijs positief zou zijn). Dit bedrag zou je niet ontvangen als je geen zonnepanelen had.

Of is het wellicht beter om voor stroom ergens een vast contract af te sluiten en alleen voor gas een dynamisch contract?
Klopt dat is dit stukje tekst hieronder.

Dynamische terugleververgoeding en geld toekrijgen met een negatieve stroomprijs.

Meer over terugleveren met ANWB Energie

Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs
Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.

Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.

Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
Speedyace schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Klopt dat is dit stukje tekst hieronder.

Dynamische terugleververgoeding en geld toekrijgen met een negatieve stroomprijs.

Meer over terugleveren met ANWB Energie

Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs
Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.

Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.

Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.
Precies dit! Ik zag op EnergyZero voor 2023 12,6 ct/kWh staan. Dan zal de stroom prijs dus 12,6 ct negatief moeten worden voordat je onder de streep echt gaat betalen als eigenaar van PV. Volgens mij is in 2022 niet een keer een negatieve stroom prijs van 12,6 ct/kWh voortgekomen, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvkoerten
joep03nl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Alle energieboeren zijn intransparant als de best. Bij geen enkele leverancier zie je op hun homepage de all-in prijs, de prijs die je als consument betaalt. Dat is voor mij ook de motivatie geweest om https://enever.nl/ op te zetten, zodat er voor de consument een stukje duidelijkheid is.
Een super initiatief en heel veel mensen zijn hiermee geholpen 👍
Heb jij wel een licentie voor de EGSI en EOD koersen of pluk je die ergens gratis vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

[...]
Hoe bepaal je of het toegestaan is? Dat moet de werkgever maar bepalen toch?

En dan is het vervolgens aan jou om de eventuele 'inkomsten' (als er meer uitgekeerd is dan jouw kosten) bij de inkomstenbelasting aan te geven. Strict genomen dan, want dat doet natuurlijk (bijna) niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:04
[...]

Edit:

[...]
Ik zie dat de cbs cijfers niet erg actueel zijn, dat zou betekenen dat je nu de gemiddelde consumentenprijzen hanteert van afgelopen november. Daar kan dus een flink verschil in zitten, aangezien de meeste laadpalen die automatisch verrekenen niet met terugwerkende kracht ingevuld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedz
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-08 16:23
Weet iemand hoe het nu precies zit met prijsplafond en dynamische prijzen?
Ik heb bijvoorbeeld bij ANWB voor m3 het volgende betaald per m3 de afgelopen dagen (is de totaal prijs = alles inclusief):
4-jan: 1,69 per m3
5-jan: 1,72 per m3
6-jan: 1,61 per m3
7-jan: 2,17 per m3

Onder de tabel staat wel dat prijsplafond is verwerkt; maar hoe kom ik dan op 2,17 euro per m3?
En nee ik zit natuurlijk nog lang niet boven het prijsplafond verbruik voor Januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-09 13:25
joep03nl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Is Frank Energie daar een uitzondering, die hebben toch een grafiek inclusief alle belastingen? Weliswaar niet op de hompage, maar ze hebben hem wel. (Als enige geloof ik).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tjberkhof
RoDo schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:23:
Ik zit precies in jouw schuitje. Dynamisch werkt voor mij perfect. Deze maand voor elektra nog niet boven het plafond uitgekomen, ik zit zelfs gemiddeld op 19cent/kwh all in op dit moment omdat ik heel veel apparaten alleen in de nachg laat draaien en ons verbruik overdag amper wat is. Voor gas om en nabij het prijsplafond. Als bijkomend voordeel zorg je ervoor dat de overheid zich niet blauw hoeft te betalen aan eneco of rattenval.

Ik zit nu bij energyzero, maar ga vanaf 31 januari naar tibber voor elektra en groenestroomlokaal voor gas. Tibbers de goedkoopste elektra leverancier en doet heel veel met het integreren van smart applicaties, maar doet geen gas. Groenestroom lokaal is de goedkoopste gas leverancier. Is gewoon via de websites van bovengenoemde partijen te regelen en een fluitje van een cent.

Als je stroom en gas bij elkaar wilt houden (waarom?) Is zonneplan het goedkoopst. Ik zat bij energyzero omdat ik dacht dat die wellicht betrouwbaar zijn, maar heb het idee dat al bovengenoemde partijen prima zijn.

Edit
Zelfs als je apparaten overdag gebruikt zit je bij tibbers eigeblijk deze hele maand nog steeds ruim onder het prijsplafond qua prijs/kwh.

[ Voor 7% gewijzigd door tjberkhof op 08-01-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:00

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

E.D. schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:32:
[...]

Precies dit! Ik zag op EnergyZero voor 2023 12,6 ct/kWh staan. Dan zal de stroom prijs dus 12,6 ct negatief moeten worden voordat je onder de streep echt gaat betalen als eigenaar van PV. Volgens mij is in 2022 niet een keer een negatieve stroom prijs van 12,6 ct/kWh voortgekomen, correct?
Dat gaat hem dan niet worden bij EnergyZero. want je komt idd nooit aan die 12.6cent negatief

Het voorbeeld wat ik heb geplaatst komt bij ANWB vandaan.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InBl
  • Laatst online: 16-09 22:45
Ik zit nu bij GC met stroom en gas.
Sinds november heb ik 16 zonnepanelen (10 zonnepanelen zijn van mijzelf), verwarm met airco en kook op inductie. Ik gebruik alleen gas om te douchen.
Ik huur van een woningbouwvereniging, dus kan niet van het gas af.

Het is toch geen rare gedachte om, veilig met het plafond, voor gas een dynamische leverancier te zoeken met een laag vastrecht?
Of zie ik iets enorm over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 08:46
Speedyace schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Dat gaat hem dan niet worden bij EnergyZero. want je komt idd nooit aan die 12.6cent negatief

Het voorbeeld wat ik heb geplaatst komt bij ANWB vandaan.
Voor de duidelijkheid, ik heb het over de energiebelasting die is ook bij de anwb 12,6ct/kWh

https://www.belastingdien...c97%2Dbc7a%2D802790bd1110

De ODE is 0 ct. als je over 12,6 ct 21% btw betaald kom je inderdaad op 15,2 ct uit! Kan niet geloven dat we een negatieve stroomkring van 15,2 ct gaan halen in 2023…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Speedz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:01:
Weet iemand hoe het nu precies zit met prijsplafond en dynamische prijzen?
Ik heb bijvoorbeeld bij ANWB voor m3 het volgende betaald per m3 de afgelopen dagen (is de totaal prijs = alles inclusief):
4-jan: 1,69 per m3
5-jan: 1,72 per m3
6-jan: 1,61 per m3
7-jan: 2,17 per m3

Onder de tabel staat wel dat prijsplafond is verwerkt; maar hoe kom ik dan op 2,17 euro per m3?
En nee ik zit natuurlijk nog lang niet boven het prijsplafond verbruik voor Januari.
Wij zijn niet van de ANWB klantenservice, maar de inkoopkosten, netbeheerderskosten, vermindering energiebelasting zitten hier misschien ook in verwerkt? Dit zal straks vast allemaal onderbouwd op je factuur komen te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 08-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
InBl schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:37:
Ik zit nu bij GC met stroom en gas.
Sinds november heb ik 16 zonnepanelen (10 zonnepanelen zijn van mijzelf), verwarm met airco en kook op inductie. Ik gebruik alleen gas om te douchen.
Ik huur van een woningbouwvereniging, dus kan niet van het gas af.

Het is toch geen rare gedachte om, veilig met het plafond, voor gas een dynamische leverancier te zoeken met een laag vastrecht?
Of zie ik iets enorm over het hoofd?
Je ziet niets over het hoofd. Gewoon goed gezien d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-09 13:50
Gecko123 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:57:
[...]

Wij zijn niet van de ANWB klantenservice, maar de inkoopkosten, netbeheerderskosten, vermindering energiebelasting zitten hier misschien ook in verwerkt? Dit zal straks vast allemaal onderbouwd op je factuur komen te staan.
Waarschijnlijk is de energievermindering al toegepast. Als je per maand afrekent zou ik er rekening mee houden dat ze de gemiddelde prijs per kuub aanhouden voor het plafond. Zou dit bijvoorbeeld op 1,58 uitkomen dan krijg 1,58 - 1,45 = 13ct x het aantal kuub dat je hebt verbruikt tot het plafond van die maand.

Maar eigenlijk maken die belastingen helemaal niet uit want die zijn overal gelijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NickvdLinde
  • Laatst online: 07-04 16:07
We moeten echt oppassen met al die dubbele onnodige vragen die in de 350 paginas hiervoor al tientallen keren zijn gesteld. Dan heb ik het vooral over de basis vragen.

27 januari 2021 tot 01 april 2022: 20 paginas
1 januari 2023 tot nu: 47 paginas

Het is een hartstikke populair onderwerp geworden maar we moeten wel oppassen dat het forum bij te houden is. Nu is er niet doorheen te komen. Vanaf 1 januari 2023 terug gelezen en dat was veel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-07 18:19
NickvdLinde schreef op maandag 9 januari 2023 @ 01:18:
We moeten echt oppassen met al die dubbele onnodige vragen die in de 350 paginas hiervoor al tientallen keren zijn gesteld. Dan heb ik het vooral over de basis vragen.

Het is een hartstikke populair onderwerp geworden maar we moeten wel oppassen dat het forum bij te houden is. Nu is er niet doorheen te komen. Vanaf 1 januari 2023 terug gelezen en dat was veel.
Het kan ook een indicatie zijn dat de informatie niet gemakkelijk uit de topicstart is te halen, zonder daar iemand te kort mee te willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reniera
  • Laatst online: 03-02-2023
Voor de mensen die het interresant vinden hoe andere partijen omgaan met het prijsplafond. Ik zit bij NieuweStroom voor Stroom en Gas. (Nieuwestreoom is dezelfde partij als easyenergy, maar dan voor zakelijke klanten). Voor het hele bericht lees hier: https://nieuwestroom.nl/prijsplafond-overheid/

Het lijkt er op dat NieuweStroom dezelfde aanpak heeft als de ANWB.

Nieuwestroom heeft vandaag hun reken methode gedeeld;
Je korting wordt standaard per maand vastgesteld
Zoals hierboven aangegeven onder (3) kan het per leverancier verschillen of de definitieve korting vastgesteld wordt per maand of over de gehele periode tot de jaar- of eindafrekening (dus vanaf 1 januari of je startdatum in 2023 bij ons tot je jaar- of eindafrekening). Het spreekt voor zich dat NieuweStroom streeft naar het toepassen van de methode die het voordeligst uitpakt voor jou als klant. Daarom kiezen wij nu standaard voor het berekenen van de korting per maand. Dit levert naar verwachting voor veruit de meeste klanten de hoogste korting op. Ondanks dat dit betekent dat je niet gebruikt tegoed niet mee mag nemen naar de volgende maand(en).

Hoe dit precies gaat
Van alle uren in één maand wordt jouw verbruik in een uur vermenigvuldigd met de prijs die gold in dat uur; dit totale bedrag wordt vervolgens gedeeld door je totale verbruik in die maand. Dat geeft een gemiddeld betaald tarief per maand.

We kunnen ons voorstellen dat de overheidsmaatregelen het er allemaal niet eenvoudiger op maken voor je. Daarom hieronder enkele rekenvoorbeelden met stroomverbruik:

7. Rekenvoorbeelden stroomverbruik
[ A ] Gemiddeld betaald tarief boven plafond-prijs, verbruik onder het plafond-volume
Gemiddeld tarief dat jij hebt betaald (€ 0,3475) boven prijsplafond (€ 0,2475) , je verbruik (250 kWh) valt die maand binnen plafond-volume (339 kWh)

Je betaalde deze maand voor een kWh gemiddeld € 0,3475 en je verbruikte 250 kWh. Je mag in deze maand 339 kWh gebruiken voor het prijsplafond.

Je krijgt dan 250 kWh x € 0,10 = € 25 terug vanuit het prijsplafond. Deze maand zijn je kosten dus (250 kWh x € 0,3475) minus € 25 = € 100. (exclusief energiebelasting)

[ B ] Gemiddeld betaald tarief onder plafond-prijs, verbruik onder het plafond-volume
Gemiddeld tarief dat jij hebt betaald (€ 0,1475) onder prijsplafond (€ 0,2475), je verbruik (250 kWh) valt die maand binnen plafond-volume (339 kWh)

Je betaalde deze maand voor een kWh gemiddeld € 0,1475 en je verbruikte 250 kWh. Je mag deze maand 339 kWh gebruiken voor het prijsplafond.

Je krijgt dan niets terug vanuit het prijsplafond. Deze maand zijn je kosten dus 250 kWh x € 0,1475 = € 36,75 (exclusief energiebelasting)

[ C ] Gemiddeld betaald tarief boven plafond-prijs, verbruik boven het plafond-volume
Gemiddeld tarief dat jij hebt betaald (€ 0,3475) boven prijsplafond (€ 0,2475), je verbruik (500 kWh) ligt deze maand boven plafond-volume (339 kWh)

Je betaalde deze maand voor een kWh gemiddeld € 0,03475 en je verbruikte 500 kWh. Je mag deze maand 339 kWh gebruiken voor het prijsplafond.

Je krijgt dan 339 kWh x € 0,10 = € 33,90 terug vanuit het prijsplafond. Je betaalt de normale prijs voor de resterende 180 kWh. Deze maand zijn je kosten dus (500 kWh x € 0,3475 = €173,75) minus € 33,90 = € 139,85. (exclusief energiebelasting)

[ D ] Gemiddeld betaald tarief onder plafond-prijs, verbruik boven het plafond-volume
Gemiddeld tarief dat jij hebt betaald (€ 0,20) onder prijsplafond (€ 0,2475), je verbruik (500 kWh) ligt deze maand boven plafond-volume (339 kWh)

Je betaalde deze maand voor een kWh gemiddeld € 0,20 en je verbruikte 500 kWh. Je mag deze maand 339 kWh gebruiken voor het prijsplafond.

Je krijgt dan niets terug vanuit het prijsplafond. Deze maand zijn je kosten dus 500 kWh x € 0,20 = € 100. (exclusief energiebelasting)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
Ik ben dit topic gaan volgen in Oktober en tot dan toe was het nog duidelijk.
Daarna is er veel geschreven over het prijsplafond in het algemeen maar ook met betrekking tot de dynamische prijzen.
Misschien is het een idee om een deel 2 van het topic te beginnen en dan alle meningen over de zin en onzin van het prijsplafond te verwijzen naar de topic over het prijsplafond?
Ik dacht ook een bericht van @Smuggler gelezen te hebben dat hij de TS wilde aanpassen, maar dat kan ik nu niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:23
Holy Sh*t,

Wat een slechte service bij GroeneStroomLokaak. Net voor kerst contact gehad want als ik een aanvraag wil indienen via de website krijg ik de melding dat ik geen gas meter heb. Dit probleem heb ik vaker gehad en kon door andere leveranciers snel worden opgelost (vorig jaar nog door PowerPeers, binnen een dag geregeld).

De dame aan de telefoon zei "Voor einde van de dag krijg je al je gegevens en kunnen we het in orde maken". 5 dagen gewacht en niks gehoord, weer gebeld "Excuus meneer, duurt 5 dagen voordat we zoiets oppakken dus als het op 2 januari nog niet geregeld is, graag even terug bellen". Twee januari gebeld "Ow ja, wat vreemd, we gaan het regelen en ik zet er spoed achter aan". 4 januari weer contact "Kunt u het nu proberen, ow werk nog niet... morgen zal het in orde zijn". Vandaag weer gebeld "Ow ja, vervevelend verhaal, ik weet het niet volgens IT zou het moeten werken".

Kortom, ik zou op 7 januari over mogen stappen, het is inmiddels 9 januari en nog niks is geregeld. Heb nu gevraagd om een leidinggevende. De belofte is dat ik einde van de ochtend een belletje krijg. Ben zeer benieuwd want communicatie is niet het sterkste punt van GroeneStroomLokaal, afspraken nakomen ook niet.

Ze zijn voor mij (alleen gas) veruit de goedkoopste, maar denk er nu toch over om een aanvraag in te dienen bij de nummer 2. Wel erg zonde want dan moet ik weer 14 dagen bedenktijd wachten en kost me allemaal extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vecodo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:28:
Wel erg zonde want dan moet ik weer 12 weken bedenktijd wachten en kost me allemaal extra geld.
12 weken bedenktijd? Lijkt me erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Homeland schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:37:
[...]

12 weken bedenktijd? Lijkt me erg veel.
is volgens mij 14 dagen, en als je even contact opneemt kan het meestal binnen een paar dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus-1
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 11:26
Speedz schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:01:
Weet iemand hoe het nu precies zit met prijsplafond en dynamische prijzen? Ik heb bijvoorbeeld bij ANWB voor m3 het volgende betaald per m3 de afgelopen dagen (is de totaal prijs = alles inclusief):
Het antwoord staat onder punt 6 op deze pagina van de ANWB:

https://www.anwb.nl/huis/...prijsplafond-voor-energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 08:33
Wat zijn jullie ervaringen met integraties in HomeAssistant?
Ik lees dat Tibber een integratie heeft, Zonneplan heeft deze ook.

Wij hebben zonnepanelen van zonneplan en de integratie werkt best prima.
Ik zit alleen een beetje te twijfelen om hier alles af te nemen of voor de combinatie Tibber+GSL te gaan, deze combinatie is een klein beetje goedkoper.

Wat zijn jullie redenen om voor Zonneplan of Tibber+GSL te gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door marciej123 op 09-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:23
de Peer schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:42:
[...]

is volgens mij 14 dagen, en als je even contact opneemt kan het meestal binnen een paar dagen.
Ja foutje van mijn kant, 14 dagen inderdaad. niet mijn main-point. wat is jullie ervaring met de klantenservice van Groene Stroom Lokaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

marciej123 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:03:
Wat zijn jullie ervaringen met integraties in HomeAssistant?
Ik lees dat Tibber een integratie heeft, Zonneplan heeft deze ook.

Wij hebben zonnepanelen van zonneplan en de integratie werkt best prima.
Ik zit alleen een beetje te twijfelen om hier alles af te nemen of voor de combinatie Tibber+GSL te gaan, deze combinatie is een klein beetje goedkoper.

Wat zijn jullie redenen om voor Zonneplan of Tibber+GSL te gaan?
Ik kijk alleen naar de prijs, Tibber dan dus. (heb geen gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:01
earthman schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:04:
[...]

Zo zie ik nu bijvoorbeeld dat gisteren (7 januari) vanaf 6:00 met een leveringsprijs van meer dan 1 euro gerekend is (iets van 1,12 euro per m3).

Dat ga ik dus wel even in de gaten houden.
De prijzen van het afgelopen weekend zitten nu wel in het systeem, 7 januari is nu herberekend met de correcte prijs (althans vermoedelijk, de totaalprijs voor die dag ligt nu binnen wat ik zou verwachten dus ik ga dat niet uitpluizen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoelzz
Ik zit nu zo'n zes weken bij Mijn Domein Energie. En best wel tevreden, maar wat me stoort is dat het tarief voor gas niet op tijd bekend wordt gemaakt. Gisteren was de gehele dag niet te zien wat de actuele gasprijs was, vandaag is het weer bijgewerkt. Dat kan natuurlijk niet, dan weet je als klant niet waar je aan toe bent. Ik zal eens een klacht indienen erover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-08 21:21
Overgestapt!
Zonneplan geworden. (Reden gas, toekomst, laadpaal)
Nog wel een beetje spannend met de wisselende prijzen/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Cr0kie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:52:
Overgestapt!
Zonneplan geworden. (Reden gas, toekomst, laadpaal)
Nog wel een beetje spannend met de wisselende prijzen/maand.
Ach, zolang januari zacht blijft is er niet zoveel aan de hand. Volgende week zal het iets duurder worden door minder wind, maar dat is het spelletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Laatst online: 31-08 21:21
Ep Woody schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ach, zolang januari zacht blijft is er niet zoveel aan de hand. Volgende week zal het iets duurder worden door minder wind, maar dat is het spelletje.
Tgoh, Januari zit ik nog bij Oxxio ivm overstap. Overstap is per 1 Feb (handige datum)

Edit:
Bij deze trouwens ook een bedankje aan alle mensen in dit topic die vragen en bedenkingen beantwoord hebben. Heb ook veel gehad aan de topic start!

Snap dat er van veel kanten veel vragen over dit topic zijn. Het voelt wat spannend omdat je af stapt van wat we in nederland al jaren doen (vaste contracten) Maar ik ben blij met mijn keuze! Zelf meer inzicht, minder belasting op de overheid, de kans om goedkoper uit te zijn. (En in 2023 eigenlijk geen risico)

[ Voor 39% gewijzigd door Cr0kie op 09-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Cr0kie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Tgoh, Januari zit ik nog bij Oxxio ivm overstap. Overstap is per 1 Feb (handige datum)
Dan nog, als januari zacht blijft dan zullen zal de gasvoorraad ruim genoeg zijn voor deze winter. Als januari koud zou zijn zou de voorraad krapper worden waarmee de prijs ook omhoog zou gaan. Dus als de markt verder een beetje door kabbelt zal het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

firecaps30 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Is Frank Energie daar een uitzondering, die hebben toch een grafiek inclusief alle belastingen? Weliswaar niet op de hompage, maar ze hebben hem wel. (Als enige geloof ik).
Zonneplan heeft ook een duidelijke grafiek met all-in prijzen in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppyiVc-tzGQzSX9KV3AAj6LGPUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egrgIMycSCQ0QX2HyknHltdR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raspaardje
  • Laatst online: 28-12-2023
De grote onzekerheid van deze zomer is wmb het kunnen/moeten vullen van de gasoplaglocaties voor winter 2023-2024 anders dan met Russisch gas.
En als gevolg daarvan de dynamische prijzen vanaf april.

Maar goed, dan stook je ook haast niet meer én zijn de variabele tarieven (waarschijnlijk) ook op die situatie gebaseerd.

Over 11 dagen overstappen naar Zonneplan, fijn dat we door de warme januari maand hoogstwaarschijnlijk onder het verbruik van het verbruiksprofiel 1 jan - 19 jan 2023 blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NGM
  • Laatst online: 30-03 22:34

NGM

hackbard schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:54:
[...]

ik had eens van tibber onderstaande vraag, heeft dat hier iets mee te maken? Ik ging akkord trouwens.

☕️ Pak er een kopje koffie bij om de details door te lezen
👆Hier vragen we graag je toestemming voor
Graag vragen we ook jouw toestemming voor het uitlezen van je meterstanden door je netbeheerder. Zo kunnen we samen met je netbeheerder je verbruik berekenen en op basis daarvan de juiste hoeveelheid stroom inkopen. Je geeft hiervoor toestemming door op onderstaande knop te klikken.
Door akkoord te gaan, geef je toestemming aan je netbeheerder om dagelijks je meterstanden per kwartier op te halen om je verbruik te berekenen, op basis waarvan wij stroom voor jou kunnen inkopen. Deze verbruiksgegevens worden geanonimiseerd aan ons doorgegeven en maximaal twee maanden bewaard.

Ook geef je toestemming om je verbruik per kwartier en je meterstanden op de eerste dag van de maand geanonimiseerd te verwerken in een maandelijks rapport dat wordt gedeeld met andere netbeheerders en PV-partijen, en te gebruiken om je jaarverbruik te berekenen. Deze meterstanden worden maximaal vijf jaar bewaard.
Kort na aanmelding bij Tibber heb ik een soortgelijke mail ontvangen waarin Tibber vroeg om een aanvullende toestemming voor mijn gebruiksgegevens per kwartier, die toestemming heb ik vervolgens niet verleend. Tijdje later krijg ik post van mijn netbeheerder met een bevestiging dat ik toestemming heb verleend voor het uitlezen van mijn meterstanden per kwartier 8)7. Heb het laten zitten, maar wel een beetje vreemde gang van zaken.

8oq411ea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
NickvdLinde schreef op maandag 9 januari 2023 @ 01:18:

Daarnaast nog een idee: pas de "let op" aan en verwijs in deze tekst meteen naar de vijf meest voorkomende vragen.
Let op:
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook Het algemeen beleid #verbodenspam

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 18:02
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:52:
[...]

En dan is het vervolgens aan jou om de eventuele 'inkomsten' (als er meer uitgekeerd is dan jouw kosten) bij de inkomstenbelasting aan te geven. Strict genomen dan, want dat doet natuurlijk (bijna) niemand.
Dat is inderdaad een lastige en in overleg met de werkgever. Ik heb van de werkgever een Shell Recharge pas en gebruik dus dat tarief om te declareren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqKnEheZWL6BbP04bfg1cq5tt0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tiaJUKG9NBUIzHBGj4ux00rE.jpg?f=user_large

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:00
raspaardje schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:15:
De grote onzekerheid van deze zomer is wmb het kunnen/moeten vullen van de gasoplaglocaties voor winter 2023-2024 anders dan met Russisch gas.
En als gevolg daarvan de dynamische prijzen vanaf april.

Maar goed, dan stook je ook haast niet meer én zijn de variabele tarieven (waarschijnlijk) ook op die situatie gebaseerd.

Over 11 dagen overstappen naar Zonneplan, fijn dat we door de warme januari maand hoogstwaarschijnlijk onder het verbruik van het verbruiksprofiel 1 jan - 19 jan 2023 blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY6EA2dtGkvRUIO_3f5oIGIjhEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jI3eg5F97qQF6GgT3VzzOJTA.png?f=fotoalbum_large

Het gaat okay met de voorraden, de voorspelling (current average 2022 reduction, zwart stippellijn) is dat het weer gevuld is in juli.

Ik ken erg veel mensen die de CV gewoon uit hebben gezet en soms een uurtje bijwarmen met een kacheltje, dat had ik niet zo verwacht voor deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timanrebel
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-09 12:57
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:52:
[...]

In mijn geval ben ik dat zelf, en had ik vooral een methode nodig die ook te verdedigen is richting de belastingdienst.

Als alternatief zou je elke maand het gemiddelde kunnen opnemen wat je zelf over een maand hebt betaald. Maar dat hoeft dan niet te zijn wat je ook hebt betaald voor het opladen van de auto...

Het is ook aan de belastingdienst bijna onmogelijk te laten zien hoeveel je daadwerkelijk hebt betaald voor de stroom die je auto in is gegaan, en zolang het bedrag dat je ontvangt niet hoger is dan de rekening die je betaald zal niemand er moeilijk over doen dat je iets meer hebt ontvangen dan eigenlijk de bedoeling was. (of minder hebt ontvangen, want wie weet precies wat je betaald hebt?)
Mars2020 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:55:
[...]

Ik zie dat de cbs cijfers niet erg actueel zijn, dat zou betekenen dat je nu de gemiddelde consumentenprijzen hanteert van afgelopen november. Daar kan dus een flink verschil in zitten, aangezien de meeste laadpalen die automatisch verrekenen niet met terugwerkende kracht ingevuld kunnen worden.
Ik weet niet hoe je werkgever er over denkt, maar als je de meeste recent CBS cijfers gebruikt is dat denk ik prima te verdedigen tegenover de belastingdienst en/of andere overheden.
Pagina: 1 ... 93 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels