• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53

koboy

Heb een idee voor een icon

Harvest2002 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:49:
[...]

De misvatting is dat een producent of leverancier risico moet nemen om consumenten een vast contract aan te kunnen bieden en dat consumenten dat risico in hun eigen zak kunnen steken.

Producent heeft kosten X om elektriciteit gedurende 1, 2 of 3 jaar te produceren. Producent verkoopt elektriciteit aan energieleverancier voor X +Y: Y is de winstmarge voor producent. Energieleverancier levert aan mij voor een vaste prijs van X+Y+Z gedurende 1, 2 of 3 jaar elektriciteit waarbij Z de winstmarge is voor de energieleverancier.

Termijnmarkt versus spotmarkt.
Ja en kapitalisme zorgt er voor dat de prijs bij elke smoes omhoog gaat, en als de marktprijs lager is met grote vertraging langzaam weer zakt.
Dit zie je bij benzine/diesel, en ook bij stroom via variabele/vast contracten. Die hebben iets van een jaar achter de daling van de EPEX markt aangehobbeld na de Oekraïene crisis.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Chielp
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:20
Bravo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Over hoeveel kWh gaat dit tarief?
Als ik de welkomstbonus van 175 euro verdeel over 1500 kWh is dat een mooie korting van 11,6 ct/kWh en kan ik ook makkelijk bij dit soort bedragen uitkomen. Maar bij 5000 kWh is dat nog maar 3,5 ct/kWh korting.
VEH contract van vorig jaar september? Ik heb dat contract, in laten gaan februari 2025 en heb nog 2 jaar deze tarieven. Vanwege de lage tarieven was er geen welkomsbonus, maar als je veel gebruikt (warmtepomp, hoog verbruik in de winter) heb je dat niet nodig.

De grootste grap is dat gas € 1,194/m3 kost. Met deze tarieven maakt het niet meer uit of je COP1 je huis verwarmt of gas stookt... Alles boven de COP1 is winst.

• koboy

koboy

Chielp schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:04:
[...]

VEH contract van vorig jaar september? Ik heb dat contract, in laten gaan februari 2025 en heb nog 2 jaar deze tarieven. Vanwege de lage tarieven was er geen welkomsbonus, maar als je veel gebruikt (warmtepomp, hoog verbruik in de winter) heb je dat niet nodig.

De grootste grap is dat gas € 1,194/m3 kost. Met deze tarieven maakt het niet meer uit of je COP1 je huis verwarmt of gas stookt... Alles boven de COP1 is winst.
Ik hoop voor je dat je geen PV hebt, dan wel de mogelijkheid deze naar NOM terug te regelen. Je gaat anders vanaf 1 januari betalen voor terugleveren.....
Je zou bijna denken dat ze met dat in het achterhoofd de aanbieding hebben gemaakt....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
Gisteren nog even snel een vast contract afgesloten voor gas.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• koboy

koboy

bert pit schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:24:
Gisteren nog even snel een vast contract afgesloten voor gas.
Ik heb er even over nagedacht, gekeken naar de afgelopen maanden (115 of 120 cent gemiddeld), en afgezet tegen het tarief waarvoor ik vorig jaar kon vastzetten: ongeveer 125 cent.
Het stookseizoen is min of meer over, en ik verwacht dat de boel weer enigzins normaal is over een paar maanden.

Ook een grote factor is dat er 73 cent energiebelasting op gas zit. Een 50% hogere kale gasprijs maakt dus een stuk minder uit relatief gezien.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:50

Aardedraadje

Met kabelschoen

Er komen morgen flinke pieken aan in de ochtend en avond. 30 a 40ct kaal tarief. Gevolg van de gestegen gasprijzen wellicht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEMY7saya6b_WKD79uuTy0roSqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kyMtSDufqcfYZYQrXIdaPeyv.png?f=fotoalbum_large

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
Aardedraadje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:13:
Er komen morgen flinke pieken aan in de ochtend en avond. 30 a 40ct kaal tarief. Gevolg van de gestegen gasprijzen wellicht?
[Afbeelding]
Yep, waarschijnlijk geopolitieke onrust. Maar ook waren de gasvoorraden al aardig uitgeput door de relatief lange koudere periode.

Batterij moet nu 2x per dag aan de bak... Gek genoeg wordt het voor mij dan alleen maar goedkoper op het moment...

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:17
Mn gas staat nog tot volgend jaar februari vast. Ik zit nog te twijfelen om van dynamisch stroom naar vast te gaan. Een beetje schommeling kan ik mee leven maar het moet niet weer zoals 3 jaar geleden naar 80-135c /kwh gaan. Maar goed ik snap dat niemand hier een glazen bol heeft.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Eindelijk weer eens. Mag wel even zo doorgaan wmb.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Aardedraadje schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:13:
[Afbeelding]
Als dit zo doorzet dan komt de thuisaccu nog goed tot zijn recht de komende periode 8)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
Harvest2002 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Januari 2025: 18,08 €cent
Februari 2025: 18,06 €cent
Maart 2025: 18,06 €cent
April 2025: 18,07 €cent
Mei 2025: 18,06 €cent
Juni 2025: 18,06 €cent
Juli 2025: 18,07 €cent
Augustus 2025:18,06 €cent
September 2025: 18,08 €cent
Oktober 2025: 18,08 €cent
November 2025: 18,08 €cent
December 2025: 18,08 €cent

Januari 2026: 16,87 €cent
Februari 2026: 16,86 €cent

Vast contract sinds december 2024. Geen bonus. Aansluiting zonder zonnepanelen.

Moraal van het verhaal zoals veel anderen ook al hebben gezegd: doe je huiswerk op basis van je eigen situatie en beslis op basis daarvan.
Tja, vast contract sinds december 2024. Dat kan de vragensteller nu niet afsluiten tegen die voorwaarden, dus jouw hele reactie is zinloos voor hem.

Mijn reactie geeft een nieuwe invalshoek obv een vergelijkbare situatie waarin de EV de grootste verbruiker is in de genoemde maanden. Verder had ik destijds geen batterij, dus ook dat maakt het meer vergelijkbaar. Ik heb weliswaar PV, maar ik noem ook alleen de inkoopprijs, niet de prijs voor teruglevering. Mogelijk zit hier wel een kleine afwijking door eigen verbruik van PV opwekking op duurdere momenten.

En ja, de vragensteller moet zijn eigen situatie goed afwegen.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:22
Morgen uren erbij met €0.51 per kwh.

Toch even in de gaten houden.

Ga misschien toch spijt krijgen niet maand geleden voor vast te hebben gekozen.

[ Voor 35% gewijzigd door Otto Jans op 03-03-2026 14:22 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10

knakworst

Get more sats!

Otto Jans schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:18:

Toch even in de gaten houden. Zijn weer bizarre prijzen.
Met dank aan de gasprijs, door de oorlog net op het moment dat de gasreserves op nul staan...

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:40
Ersus schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 00:27:
[...]

Dat is me toch een mooi vast tarief.
Tot wanneer heb je dat contract nog actief?
Tot december 2027.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Nice!
Dat geeft je veel tijd goed te kijken naar wat de markt gaat doen en vooral ook naar de ervaringen met thuisbatterijen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:10

knakworst

Get more sats!

Wel inclusief btw?

• Harvest2002
Bravo schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Over hoeveel kWh gaat dit tarief?
Als ik de welkomstbonus van 175 euro verdeel over 1500 kWh is dat een mooie korting van 11,6 ct/kWh en kan ik ook makkelijk bij dit soort bedragen uitkomen. Maar bij 5000 kWh is dat nog maar 3,5 ct/kWh korting.
Zoals ik al schreef: geen bonus. Mijn verbruik voor deze aansluiting was 4.933 kWh in 2025 en in 2026 tot nu toe 909 kWh.

• Harvest2002

• ROIMaison
  • Laatst online: 16:51

Ik wil je niet vertellen hoe je je moet voelen, maar zoom niet te veel op een moment in. Bij dynamische prijzen heb je pieken en dalen, en op basis van één duur moment kun je niks afwegen. Voor elk duur moment komt er ook een goedkoop/gratis moment.

• Harvest2002
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:32:
[...]

Tja, vast contract sinds december 2024. Dat kan de vragensteller nu niet afsluiten tegen die voorwaarden, dus jouw hele reactie is zinloos voor hem.

Mijn reactie geeft een nieuwe invalshoek obv een vergelijkbare situatie waarin de EV de grootste verbruiker is in de genoemde maanden. Verder had ik destijds geen batterij, dus ook dat maakt het meer vergelijkbaar. Ik heb weliswaar PV, maar ik noem ook alleen de inkoopprijs, niet de prijs voor teruglevering. Mogelijk zit hier wel een kleine afwijking door eigen verbruik van PV opwekking op duurdere momenten.

En ja, de vragensteller moet zijn eigen situatie goed afwegen.
In februari 2022 liep mijn 3-jarige vaste contract af. Ik ben toen overgegaan naar dynamisch contract. Heb ik geen spijt van gehad: integendeel. Toen in december 2024 dit aanbod via VEH kwam vond ik het zelf te goed om te weigeren. Geen spijt van tot nu toe: integendeel.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:49

de Peer

under peer review

tsja dit is dus elk jaar weer een beetje vermoeiend. Paar piekjes en iedereen in de stress hier doordat ze het niet op waarde kunnen schatten en vergeten dat ze ook lage en negatieve prijzen hebben in de zomer.

Het leven is te kort om je druk te maken om wat lullige extra eurocenten per kWh op bepaalde momenten.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 03-03-2026 14:55 ]

• Schil1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:40
ik zit bij Zonneplan en zit te twijfelen of ik nu naar een vast contract moet overstappen of gewoon even doorzetten en voor de zekerheid het prijsplafond voor gas aanzetten ( toeslag 2.5ct per m3 )
iemand die dit heeft gedaan ?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:40

En ik zie vandaag en morgen uren met €0,18 en heb goedkoop kunnen laden vandaag.
Blijf het fascinerend vinden, de posts hier over "had ik maar xxx dagen geleden voor vast gekozen". _/-\o_

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:49

de Peer

under peer review

Arnout schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 15:35:
[...]

En ik zie vandaag en morgen uren met €0,18 en heb goedkoop kunnen laden vandaag.
Blijf het fascinerend vinden, de posts hier over "had ik maar xxx dagen geleden voor vast gekozen". _/-\o_
Dat is op zich menselijk. Verliezen wat je hebt/had doet meer pijn dan de tevredenheid die lage prijzen je opleveren. Dat is dus niet rationeel.

De kunst is om daar boven te staan en je er van bewust te zijn.

Je ziet hetzeflde bij de salderingsregeling. Het doet pijn om dat voordeel te verliezen. Om dat te compenseren gaan veel mensen dure accu's kopen die helemaal niet rendabel zijn. Maar het geeft waarschijnlijk een gevoel van controle terwijl het rationeel gezien vaak verstandiger is om gewoon te accepteren dat het iets minder wordt dan dat het was.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 03-03-2026 15:44 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:17
Als dit gedoe blijft aanslepen dan zal de vraag naar PV ook wel weer stijgen terwijl de aanvoer vanuit dan weer stroef zal zijn.

2022 all over again, nog maar een goeie 3j geleden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:48
bilgy_no1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Yep, waarschijnlijk geopolitieke onrust. Maar ook waren de gasvoorraden al aardig uitgeput door de relatief lange koudere periode.
...
Dat komt vooral omdat ze slecht gevuld waren aan het begin van de winter. Net aan 70% terwijl 90%+ gebruikelijker is. Gelukkig geen strenge winter gehad.

• bert pit
Schil1 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:59:
ik zit bij Zonneplan en zit te twijfelen of ik nu naar een vast contract moet overstappen of gewoon even doorzetten en voor de zekerheid het prijsplafond voor gas aanzetten ( toeslag 2.5ct per m3 )
iemand die dit heeft gedaan ?
Dat prijsplafond betekent dat je bij Zonneplan nooit méér betaalt dan € 1,65 per kuub gas, zolang je het prijsplafond activeert en je binnen je normale verbruik blijft. Maar mijns inziens zit je dat al zo hoog dat je bij twijfel beter een vast contract kunt nemen bij Delta voor 1.19 Euro/m3 (gisteren) of als je niet veel gas gebruikt zoals ik bij GC voor 1.31 Euro/m3 met 350 Euro cashback. Ik deed dat via consumentenbond.nl.
Voor elektriciteit blijf ik lekker bij Zonneplan.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 17:51:
[...]

Dat prijsplafond betekent dat je bij Zonneplan nooit méér betaalt dan € 1,65 per kuub gas, zolang je het prijsplafond activeert en je binnen je normale verbruik blijft. Maar mijns inziens zit je dat al zo hoog dat je bij twijfel beter een vast contract kunt nemen bij Delta voor 1.19 Euro/m3 (gisteren) of als je niet veel gas gebruikt zoals ik bij GC voor 1.31 Euro/m3 met 350 Euro cashback. Ik deed dat via consumentenbond.nl.
Voor elektriciteit blijf ik lekker bij Zonneplan.
Wat was de looptijd van dat contract bij GC?

Delta zit nu overigens nog op € 1,17885 voor 1 jaar, zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 03-03-2026 18:15 ]

Pagina: 1 ... 323 324 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels