Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Leuk, maar hoe denk je die hybride van 6-7k dan terug te verdienen? Qua performance/ operationele kosten ontlopen een hybride CV en een CV plus een paar airco's elkaar vaak niet zoveel.
Laat staan 14k uitgeven op die laatste paar honderd m3 gas per jaar de woning uit te krijgen.
PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Helemaal niks, want in dit geval hangen al die spullen er al.watercoolertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:58:
[...]
Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?
PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.
Qua geluid en blazen is de ene airco de andere ook niet. En het ging niet over comfort maar het financiële aspect.
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-03-2026 15:10 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik heb de thuisbatterij voor nu even onderaan de optielijst gezet.
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
afhankelijk van de technische staat van de CV, dus goed laten controleren kan het zonder meer best interessant zijn zover je nog niet helemaal van het gas wilt om inderdaad te kiezen voor een hybride, afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis zou je namelijk nog best een aantal jaartjes met je huidige CV kunnen doen omdat deze bij een hybride eigenlijk nog nauwelijks gaat slijten, ver uit het meeste deel wordt qua verwarming door de warmtepomp gedaan en voor warm water dan deze het nog jaren en jaren volhouden.technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Ik heb de thuisbatterij voor nu even onderaan de optielijst gezet.
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.
ik zou ook eens direct bij Quatt kijken, mogelijk dat je het met een enkele Quatt prima kunt, en ik vraag me werkelijk af of een aanbod van VEH dan echt nog zo voordelig is.
sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.Impossibl3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:03:
[...]
Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.
Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.Jan-tweak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:17:
[...]
sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.
Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Klopt, alleen daar had het deze poster het niet over, hij wilde de cv dan nog voor SWW gebruiken, en dan vind ik de FE WP met of eventueel zonder SWW en dus een aparte WPB een beter idee.Tanuki schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:44:
[...]
Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.
Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).
Dus keuze genoeg.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.
Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.
De volgende offerte heb ik van de lokale accu/zonnepanelen boer gekregen:
- SigEnergy EC 4.0
- SigEnergy BAT 10.0 9kWh
- SigEnergy Installation Kit, Ground mounted
- SigEnergy Sensor Single Phase-DH
Inclusief montage
Kosten: 5348 ex, 1123,08 BTW, 6471,08 incl BTW
Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen
Hebben jullie advies voor mij?
Never underestimate my incompetence!
Ik denk dat je in je berekening de RTE niet hebt meegenomen, dan verwacht ik dat je wat lager uitkomt dan de 1700 kWh waar je nu mee gerekend hebt. Gezien je verbruik in de donkere maanden denk ik dat je met 1400 kWh minder afname dichter bij de waarheid zal zitten.Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.
- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage
Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen
Als je voor dynamisch contract gaat dan zijn terugleverkosten sowieso geen issue meer, dus daar hoef je geen accu voor aan te schaffen.
6500 Euro uitgeven om per jaar 400 Euro te besparen, dat kan gewoon niet uit. Dan zit je op TVT van meer dan 16 jaar en dan heb ik nog niet meegerekend wat 6500 Euro op een spaarrekening (of deposito) voor 16 jaar oplevert.
hou je wel rekening mee dat je wel voldoende bandbreedte nodig hebt tussen de laage en hoge prijs (dynamisch) ivm je RTE verliezen, die toch al snel 20% of meer kunnen bedragen.Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Ik woon in een rijtjeswoning van 145m2 uit 1975 met isolatie in muren, vloer en dak. circa 500m3 inhoud.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.
Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
en als ik even naar je verbruiks cq opwek ga kijken mn in de maanden maart en paril en september en oktober vallen mij de volgende zaken op.***members only***
:strip_exif()/f/image/q8cOXDUwg3GMKNYTzEr2QhiT.png?f=user_large)
gemiddeld dag teruglevering en netverbruik voor:
maart teruglevering 8,7 kWh/dag netverbruik 5,3 kWh /dag ;
april teruglevering 11,1 kWh/dag netverbruik 3,8 kWh /dag
september teruglevering 7,2 kWh/dag netverbruik 4,5 kWh /dag
oktober teruglevering 2,6 kWh/dag netverbruik 6,6 kWh /dag ; opmerking je gem. teruglevering is lager dan 50% van je benodigd net verbruik.
als ik dan primair kijk naar je verbruik dan zie je dat in maart je eigenlijk gem. al meer dan voldoende zonnestroom hebt om je volledige net verbruik te kunnen afdekken, waarbij de batterij grote met een 15% hogere marge en 20% RTE op circa 7,3 kWh batterij capaciteit zou komen.
in april wordt dat 5,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit .
voor september is dat 6,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit.
voor oktober zie je dat er al te weinig zonnestroom is om de hele maand je batterij volledig te vullen.
dus met deze cijfers zie je dat je effectieve batterij capaciteit circa 7,3 kWh bedraagd, de andere maanden zit je daar dus onder, meer ga je dus eigenlijk niet gebruiken. De offerte van die 9 kWh is dus aan de behoorlijk ruime (te grote ) kant.
in de bovenstaande berekening is namelijk al rekening gehouden met een RTE van 80% ( dus 20% verlies ) en een extra marge verhoging van 15%.
kijk ik naar de andere maanden (dus niet naar maart) zou zelfs een 6 kWh al meer dan voldoende hebben.
bedenk dat een nog grotere zonnepanelen opbrengst je daar ook niet direct meer winst gaat geven, je zou dan mn naar je opbrengstverhoging in de maand oktober moeten kijken (want daar kom je nu te kort) om deze met ruim 50% te verhogen. Kun je overigens prima met de webtool PVCALC berekenen.
Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage
[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 05-03-2026 12:29 ]