compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik doe alles met mijn cv, behalve koken. Dat is inductie. Geen andere vormen van verwarming in huis.denneappel schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:12:
[...]
Het hangt er denk ik vanaf of er nog andere gas verbruikers in huis zijn (kookplaat) en de hoeveelheid warm tapwater dat wordt opgewarmd op gas.
Met 360m3 (Dat is echt lekker laag) zou mijn eerste gedachte zijn dat de netbeheerkosten (alhoewel laagste categorie) + gasprijs toch een reden kan zijn.
Een airco + evt wand afgifte ipv de standaard unit boven aan de muur zou mijn eerste gedachte zijn. Maar je hebt pubers... Dus hoog aandeel gas voor warm water?
Daarnaast is niet bekend of je nog op gas stookt.
- Dynamischzou je dan vrijwillig overstappen op een warmtepomp?
Ik wel maar als je het alleen financieel uitrekent dan is alleen de 360m3 niet voldoende om zo'n keuze op te maken. Wat voor energiecontract heb je? Hen je een zonneboiler? Hoeveel PV? Vind je alles elektrisch een risico? Heb je misschien al een airco om te verwarmen?
Ieders situatie is anders en dat maakt dit topic zo leuk.
- Nee
- 12 à 250wp (10jr oud inmiddels)
- Nee, geen risico alleen de investering houdt mij tegen.
- Nee, dat zou misschien een optie kunnen worden.
Verder denk ik dat het zo wel goed is, het gaat ten slotte over een batterij en ik reageerde eigenlijk op het artikel waarin gesteld werd dat het verboden zou moeten zijn om een cv + thuisbatterij te hebben.
‘Warmtepomp past vaak op 1-faseaansluiting, verbied thuisbatterij bij gasaansluiting’
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
https://solarmagazine.nl/...ijs-verschilt-per-seizoen
Zit je dan echt aan Zonneplan vast?Stefannn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 07:17:
[...]
Batterij zeer zeker handig maar ik zou het niet van zonneplan kopen want dan zit je daar aan vast.
Ik heb een vergelijkbare Solaredge installatie en 2 maanden geleden 3x 48V Solaredge batterij gekocht, in totaal 14.4kWh.
Voordeel van Solaredge batterij is dat die DC gekoppeld is met je omvormer en daardoor minder verliezen heeft dan wanneer je het via AC doet.
Als je Solaredge koopt kan je panelen en batterij via dezelfde app controleren. En je bent niet afhankelijk van een enkele energie leverancier.
Solaredge geeft 1500euro cashback als je de omvormer vervangt voor een omvormer met batterij aansluiting en 3 batterijen koopt (1000euro als je 2 batterijen koopt).
Je kan ook nog een stap verder gaan en de backup unit installeren. Dan heb je noodstroom in je hele huis als de stroom uitvalt.
Zoek maar om mijn naam en lees ook alle andere bijdrages voor meer info.
https://solarmagazine.nl/...bf328-7de528a6ea-74551160
Cumulatief vermogen installaties
Het totale vermogen aan geregistreerde batterijen bij de regionale netbeheerders stond eind maart op ruim 700 megawatt.
[ Voor 16% gewijzigd door belmonde op 06-05-2026 11:19 ]
Het aantal aangemelde batterijen met een capaciteit tot 5 kilowatt laat een continue groei zien en piekte in april op 2.367 stuks. Het totale vermogen steeg mee naar een recordhoogte van 5,9 megawatt.
5 tot 15 kilowatt
Voor batterijen in het vermogenssegment van 5 tot 15 kilowatt noteerden netbeheerders in april een piek van 6.955 nieuw aangemelde exemplaren. Vermoedelijk is zo’n twee derde van deze registraties betreft ‘oude’ Zonneplan-batterijen.
Het totaalvermogen van deze systemen kwam vorige maand dankzij met name de ‘oude’ Zonneplan-batterijen uit op 66,6 megawatt.
Wat een asociaal prutsbeleid voor een ontwikkeld en rijk land als Nederland. Een thuisaccu, een warmtepomp of een EV om het verbruik te verleggen is alleen betaalbaar voor mensen met geld, dus de minder bedeelden zijn weer eens de klos. En of het allemaal zo efficiënt is vraag ik mij ook af want al die systemen kosten ook geld en energie.mvrtwkrs schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:07:
even tussen door, denk dat dit (duurt nog even), ook wel invloed gaat hebben op wel/niet thuis accu:
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Beetje kort door de bocht reactie. De minder bedeelden, zoals jij die noemt hebben inderdaad geen EV en warmtepomp, ze hebben dus ook een laag gebruik en zullen weinig merken van deze tijdsafhankelijke tarieven. Hooguit moeten ze de wasmachine (en vaatwasser als ze die al hebben) draaien in de goedkope uren.PeterZ(on) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Wat een asociaal prutsbeleid voor een ontwikkeld en rijk land als Nederland. Een thuisaccu, een warmtepomp of een EV om het verbruik te verleggen is alleen betaalbaar voor mensen met geld, dus de minder bedeelden zijn weer eens de klos. En of het allemaal zo efficiënt is vraag ik mij ook af want al die systemen kosten ook geld en energie.
Behoorlijk "wel"
Op zich kan je hem (dacht ik, ik heb het niet) loskoppelen. Maar dan moet je het zelf besturen want dan heb je geen bestuurssysteem meer.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik zie een gat in de markt, ontwikkel een plug en play apparaat om dat te doen.Stefannn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Behoorlijk "wel"
Op zich kan je hem (dacht ik, ik heb het niet) loskoppelen. Maar dan moet je het zelf besturen want dan heb je geen bestuurssysteem meer.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Kan iemand bevestigen of er wel/geen lokale API bij deze batterijen beschikbaar is?Stefannn schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:26:
[...]
Behoorlijk "wel"
Ik ben gewoon de proefpersoon voor de gewone man. Ik betaal nu de leergeld, zodat de techniek straks voor iedereen een koopje wordt. Iemand moet die transitie aanduwen, toch?PeterZ(on) schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Wat een asociaal prutsbeleid voor een ontwikkeld en rijk land als Nederland. Een thuisaccu, een warmtepomp of een EV om het verbruik te verleggen is alleen betaalbaar voor mensen met geld, dus de minder bedeelden zijn weer eens de klos. En of het allemaal zo efficiënt is vraag ik mij ook af want al die systemen kosten ook geld en energie.
Al gebruiker van een WP met alleen radiatoren (weinig buffering mogelijk) wordt het dan interessant om te weten wat de prijsverschillen in de winterperiode zullen zijn tussen de nettarieven. Daarvan zal afhangen of een grotere thuisbatterij dan nuttig is (i.v.m. omzetverliezen) om bij voordelig nettarief te laden en bij hoogste nettarief te ontladen.mvrtwkrs schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:07:
even tussen door, denk dat dit (duurt nog even), ook wel invloed gaat hebben op wel/niet thuis accu:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
paQ in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"hansvk schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:40:
[...]
Al gebruiker van een WP met alleen radiatoren (weinig buffering mogelijk) wordt het dan interessant om te weten wat de prijsverschillen in de winterperiode zullen zijn tussen de nettarieven. Daarvan zal afhangen of een grotere thuisbatterij dan nuttig is (i.v.m. omzetverliezen) om bij voordelig nettarief te laden en bij hoogste nettarief te ontladen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Leuk, maar als we te maken krijgen met blokken zullen de vaste/dynamische contracten dan niet gewoon worden geschrapt en komt er dan niet gewoon één contractvorm voor in de plaats?
Dit was ook mijn gedachte. Maar je moet voldoende vermogen kunnen opladen om snel genoeg goedkope uren te benutten. Dat kan nog een uitdaging zijn.paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 12:42:
Exact. Ook in de winter is (best veel) arbitrair voordeel te halen. Er zijn meer bronnen en mogelijkheden dan alleen maar PV.
Ik zat in November en December 2025 aan een gemiddeld inkooptarief van EUR 0,057 / kWh kaal.
Dat is 19,8 cent / kWh incl alles.
Januari 23 cent all in.
De gemiddelde dynamische tarieven waren resp 25 en 27 cent, waarvan je leeuwendeel van je verbruik hoger uitkomt natuurlijk. Door met een groot systeem 'goedkoop' te laden om vervolgens op de dure momenten te gebruiken, (of met bloktarieven) behaal je best een boel voordeel.
Volstrekt koffiedik kijken.President schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:18:
[...]
Leuk, maar als we te maken krijgen met blokken zullen de vaste/dynamische contracten dan niet gewoon worden geschrapt en komt er dan niet gewoon één contractvorm voor in de plaats?
En nogmaals: er is meer dan alleen of dynamisch, of vast.
Waarom zou je je zelf niet juist minder afhankelijk maken van de wijzigingen om je heen? Regeringen roepen het al jaren met alle oorlogen.
Precies, en zo kom je weer uit bij een 'groot' systeem, met veel capaciteit en groot vermogen.Henkoes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:22:
[...]
Dit was ook mijn gedachte. Maar je moet voldoende vermogen kunnen opladen om snel genoeg goedkope uren te benutten. Dat kan nog een uitdaging zijn.
Het maakt je veel minder vatbaar voor alle wijzigingen waar je toch geen invloed op hebt. Maar ik lees dan meteen weer 'tegens' in dit topic over vermeende slechte RTE's, grote verliezen, hoog eigenverbruik, en gevaar voor ontploffende "bunkers". (Amerikaanse bouw tuinhuis)
@Ersus zijn setup is misschien wat onbereikbaar, en bovengemiddeld groot, maar die lacht zich volgens mij al een poos een bult in zijn broek aangaande snelheid van terugverdienen.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 06-05-2026 15:28 ]
Waarom zou eigen verbruik en RTE dan verslechteren?paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:27:
[...]
Precies, en zo kom je weer uit bij een 'groot' systeem, met veel capaciteit en groot vermogen.
Het maakt je veel minder vatbaar voor alle wijzigingen waar je toch geen invloed op hebt. Maar ik lees dan meteen weer 'tegens' in dit topic over vermeende slechte RTE's, grote verliezen, hoog eigenverbruik, en gevaar voor ontploffende "bunkers". (Amerikaanse bouw tuinhuis)
Een grote omvormer zuipt doorgaans meer. Er gebeurt veel en moet paraat staan. Dus het idle verbruik van mijn 12kW omvormer is zo'n 65W. Als je een heel laag huisverbruik hebt, hakt dat er procentueel best wel in. Ben je al een eind op weg kwa elektrificatie, dan ebt het steeds verder weg naar de achtergrond.Henkoes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:28:
[...]
Waarom zou eigen verbruik en RTE dan verslechteren?
En je kan niet de omvormer tijdelijk uitzetten bij laag verbruik?paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:30:
[...]
Een grote omvormer zuipt doorgaans meer. Er gebeurt veel en moet paraat staan. Dus het idle verbruik van mijn 12kW omvormer is zo'n 65W. Als je een heel laag huisverbruik hebt, hakt dat er procentueel best wel in. Ben je al een eind op weg kwa elektrificatie, dan ebt het steeds verder weg naar de achtergrond.
Uh... naja, in theorie kan dat ja.Henkoes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:36:
[...]
En je kan niet de omvormer tijdelijk uitzetten bij laag verbruik?
Is gewoon off the shelf apparatuur wat ze nu aanbieden van Pylontech, dus je kan prima dit kopen en later zelf aansturen.Henkoes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:13:
[...]
Kan iemand bevestigen of er wel/geen lokale API bij deze batterijen beschikbaar is?
Moet je alleen weten hoe je dat moet doen, maar dat is met ieder systeem zo.
Hier moet de Goodwe komen. 10 cm dikke Cellenbeton als basis + 7 cm pir buitenzijde en 1 cm gipsvezelplaat binnenzijde, al met al 3 dagen werk met fundering en kabels trekken.
Zoals je ziet weinig ruimte aan de voorzijde om fatsoenlijk een deur te openen...gekozen voor push to open door van pir plaat en outdoor multiplex. Kan er zijn geheel uit gehaald worden omdat deze vastklikt met magneten.
Afwerken...later
[ Voor 13% gewijzigd door Tony71 op 06-05-2026 17:36 ]
Situatie:
Geen gas meer thuis en1EV, 1 PHEV, WP, inductie koken.
2 daken met zonnepanelen
Hoofd dak oude omvormer (omnik 4K tl, origineel) - dom, 16 zonnepanelen west
Schuurtje oude omvormer (omnik 2Ktl, refurbished 2 jaar geleden) - dom, 9 zonnepanelen oost
Type paneel, ongeveer 15-16 jaar oude panelen.
Mono solar panel 200w - V mp 36.9 - I mp 5.42A - VOC 46.13
Het plan:
Hoofd dak: Hybride omvormer te plaatsen maar nog geen batterij.
Schuur: Anker e2700 pro + 1 los paneel op zuid te plaatsen vrijwel horizontaal tegen de zijkant van de schuur.
Waarom:
- Domme omvormers, dus geen sturing bij negatieve prijzen, nu wel
- Oude omvormer hoofd dak
- Relatief goedkope oplossing voor nu, met optie voor later (maart volgend jaar?) een batterij toe te voegen aan hoofd dak
- Schuurtje kan ik zelf doen
- Beetje proeven van de thuisbatterij wereld
- Girlfriend approval factor OK. (Zolang ik het uitzoek en kan beargumenteren geen issue
)
[ Voor 3% gewijzigd door Masuchievo op 06-05-2026 17:11 ]
Te weinig geld voor alle gadgets.
Nee dit staat juist los van het contractPresident schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:18:
[...]
Iemand van jullie nog een advies hierin?
gewoon even een vraag; dus je gebruikt per dag zo'n 20 of 30 kWh.patathome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:01:
Twijfel, twijfel .... 20 of 30kWh accu van zonneplan. Kost netto 1800€ meer maar is het sneller terug verdiend. Lees veel verschillende geluiden over wel of niet doen. Ik doe het wel maar twijfel dus nog over de capaciteit.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 06-05-2026 20:12 ]
Staat erbij toch?patathome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:01:
Twijfel, twijfel .... 20 of 30kWh accu van zonneplan. Kost netto 1800€ meer maar is het sneller terug verdiend. Lees veel verschillende geluiden over wel of niet doen. Ik doe het wel maar twijfel dus nog over de capaciteit.
10kWh: 4190/600= 7 jaar
20kWh: 7290/1200= 6 jaar
30kWh: 9090/1350= 7 jaar
Of je die besparingen ook gaat halen hangt ook van je eigen gebruik af, en wat de regelgeving over de jaren heen gaat doen, maar daar weten we niks over.
en dan moet je ook maar gebruik kunnen maken van de 0% BTW actie, volgens het slogan van onze belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, maar wel moeilijker.mitsumark schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:14:
[...]
Staat erbij toch?
[Afbeelding]
10kWh: 4190/600= 7 jaar
20kWh: 7290/1200= 6 jaar
30kWh: 9090/1350= 7 jaar
Of je die besparingen ook gaat halen hangt ook van je eigen gebruik af, en wat de regelgeving over de jaren heen gaat doen, maar daar weten we niks over.
Doe het puur om financieel gewin en idd, wat de toekomst brengt is nog onzeker. Ik zie het dan ook als aandelen kopen met wat extra benefits.
Had zelf dat overzicht incl de 30kWh accu niet gezien. Jaarlijkse opbrengst tussen de 20 en 30kWh valt mij dan wat tegen.
even mogelijk eenMasuchievo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:10:
Ik denk dat ik er uit ben, maar misschien dat jullie nog iets kunnen opmerken wat ik over het hoofd zie.
Situatie:
Geen gas meer thuis en1EV, 1 PHEV, WP, inductie koken.
2 daken met zonnepanelen
Hoofd dak oude omvormer (omnik 4K tl, origineel) - dom, 16 zonnepanelen west
welk merk en welke type batterijen kun je dan plaatsendome vraag1-fase of is dat 3-fase?
Type paneel, ongeveer 15-16 jaar oude panelen.
Mono solar panel 200w - V mp 36.9 - I mp 5.42A - VOC 46.13
Het plan:
Hoofd dak: Hybride omvormer te plaatsen maar nog geen batterij.
ik mis eigenlijk de meest belangrijke info, en dan mn t.b.v. de batterij, wat wil je met een batterij ? dus wat is je verbruik en je huidige teruglevering (liefst per dag), denk daarbij dat de meest handige maanden de maanden maart, april, augustus, september en oktober zijn (tijdens de zomer heb je toch al veel te veel pv stroom en relatief lage verbruik en winter (mn door je WP een zeer hoog verbruik maar nagenoeg geen pv stroom die in je batterij zou kunnen)Schuur: Anker e2700 pro + 1 los paneel op zuid te plaatsen vrijwel horizontaal tegen de zijkant van de schuur.
Waarom:Ps. als dit niet het juiste plekje is of een eigen post moet maken dan mijn excuses.
- Domme omvormers, dus geen sturing bij negatieve prijzen, nu wel
- Oude omvormer hoofd dak
- Relatief goedkope oplossing voor nu, met optie voor later (maart volgend jaar?) een batterij toe te voegen aan hoofd dak
- Schuurtje kan ik zelf doen
- Beetje proeven van de thuisbatterij wereld
- Girlfriend approval factor OK. (Zolang ik het uitzoek en kan beargumenteren geen issue
)
Huidige situatie nog geen thuisbatterij wel een WP en EV en dak vol met 4060 Wp aan zonnepanelen op beroerde orientatie ONNO.
Grootste deel van netafname (43%) valt in het 'Voordelig nettarief' zoals de netbeheerders het noemen. Door de zonnepanelen is er nauwelijks netafname tijdens het 'Meest voordelige nettarief'.
Wat is de impact van een thuisbatterij van 10kWh op de verdeling?
In ieder geval geen enorme verschuiving in de verdeling (heb de perioden met het meeste effect vet gedrukt), Wel gaat vanzelfsprekend het gebruik van eigen opwek ophoog waardoor totaal netafname dik 10% minder is.
Had ik maar meer zonnepanelen... kan maar dan moet huidige set er af, dan kan er een nieuwe set op van 9660 Wp ipv 4060Wp.
Er is meer opwek en kan dus meer direct gebruiken. Helaaas door de ligging van de panelen schiet het niets op voor de maanden waar het hard nodig is jan/feb/nov/dec als de WP zo ongeveel 24/7 draait.
Best is het verschuiven van autoladen wat in nu standaard doe tijdens laag tarief (vast contract) vanaf 23 uur tot 7 uur naar een kleiner tijdsframe tussen 1 en 7 of 3 en 7. Kleiner tijdsframe dus meer vermogen nodig om de benodigde kWh in de EV te pompen of we daar blij van worden als de hele straat zo'n strategie gaat opvolgen...
In ieder geval de thuis batterij gaat komen met ca.1000 kWh op jaarbasis aan besparing op netafname is dat voor 2027 en 2028 al lekker en vanaf 2029 ook positief op het verlagen van het variabel deel van het nettarief. Over het vervangen van de panelen ben ik nog niet uit met een horizon van 10 jaar gaat dat niet uit (of de energieprijs moet als een raket stijgen tot boven de 35ct/kWh)Leg ik de horizon wat verder op ca. 15 jaar dan lijkt het een no brainer maar of ik hier dan nog woon....
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Ik heb deze informatie, bij de introductie van de digitale meter in België ofwel uit de dsmr specificatie of op de site van de netbeheerder gevonden.daemonix schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 00:51:
[...]
Waar heb je de informatie over de sample frequentie vandaan, want dat klinkt mij onwaarschijnlijk hoog in de oren. Het theorema van Nyquist zegt dan dat de hoogst gemeten frequentie 2 kHz is, dat wijkt nogal af van de 50 Hz van de netfrequentie. In principe is de berekening gebaseerd op de intergraal van 20 ms vermogensmeting. Dan is de 4 kHz belachelijk hoog.
Bij het meten van de energie die door de meter gaat, moet je er rekening mee houden dat de stroom en spanning niet mooi sinusvormig is, maar zeker wanneer er veel elektronische apparatuur aangesloten is, ook hoge harmonische bevat, en dat de meting ook zo correct mogelijk moet zijn bij zulke complexe signalen.
Zeker als er zware schakelende voedingen en fase aansnijdings dimmers gebruikt worden
Dan kun je beter geen accu kopen en voor aandelen gaan.
De huidige omvormers zijn op 1 fase.Jan-tweak schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:27:
[...]
even mogelijk een
[...]
welk merk en welke type batterijen kun je dan plaatsen![]()
[...]
ik mis eigenlijk de meest belangrijke info, en dan mn t.b.v. de batterij, wat wil je met een batterij ? dus wat is je verbruik en je huidige teruglevering (liefst per dag), denk daarbij dat de meest handige maanden de maanden maart, april, augustus, september en oktober zijn (tijdens de zomer heb je toch al veel te veel pv stroom en relatief lage verbruik en winter (mn door je WP een zeer hoog verbruik maar nagenoeg geen pv stroom die in je batterij zou kunnen)
Voor installatie warmtepomp
Aug 2025 - verbuik 450kWh - terugleveren 382kWh - nota Oxxio
Sep 2025 - verbuik 234kWh - terugleveren 284kWh - nota Oxxio - vakantie van ons, dus verbruik laag
Na warmtepomp
Dec 2026 - verbuik 1627kWh - terugleveren 2kWh - eerste volle maand dynamisch
Mrt 2026 - verbuik 1032kWh- terugleveren 185kWh - nota Tibber
+-6kWh per dag terugleveren, uitschieters naar 12kWh en 0kWh
Apr 2026 - verbuik 675kWh- terugleveren 333kWh - nota Tibber
+-7kWh per dag terugleveren, uitschieters naar 23kWh en 1kWh
Keuze voor batterij hoofddak, huidig plan:
Batterij 10Kwh - welke bij de omvormer past (oog nu op Growatt omvormer.)
Aanvulling op de waarom:
Volgend jaar geen salderen en betalen/niets krijgen voelt "verkeerd".
Wil mijn hele kleine beetje bijdragen aan het verlichten van het probleem.
Oude spul gaat een keer stuk, dan wil ik sowieso een plannetje hebben voor wat dan wel.
Te weinig geld voor alle gadgets.
Nexus 30 kWh prijs per kWh €291,- (netto €8955)
Terugverdientijd ± 5,9 jaar tegen ± 6,6 jaar
Eerste winst zit m dat ik 50% extra bijkoop voor slechts €1800. Uiteindelijk moet ik kijken naar een looptijd van ongeveer 15jaar. Dan heb ik het systeem sowieso terug verdiend maar verwacht met de 30kWh dan meer rendement te hebben gehaald en capaciteit is naar mate de tijd verstrijkt, procentueel hoger dan de 20kWh
aandelen in accuboeren is wellicht een idee voor wat snelle winst, wel tijdig weer verkopen.de Peer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Waar zijn je inkomsten op gebaseerd? Enkel op wat de leverancier zegt?patathome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:13:
Nexus 20 kWh prijs per kWh €349,- (netto €7155)
Eerste winst zit m dat ik 50% extra bijkoop voor slechts €1800. Uiteindelijk moet ik kijken naar een looptijd van ongeveer 15jaar. Dan heb ik het systeem sowieso terug verdiend maar verwacht met de 30kWh dan meer rendement te hebben gehaald en capaciteit is naar mate de tijd verstrijkt, procentueel hoger dan de 20kWh
Ook maar valt mij op dat zij (zonneplan) de winstmarge niet heel hoog en vrij veilig aanhoudt. Als ik ervaringen hier op tweakers teruglees, dan hebben zij met een 20kWh accu ongeveer 300,- tot 500,- meer verdiend dan vooraf is aangegeven.Oilman schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:05:
[...]
Waar zijn je inkomsten op gebaseerd? Enkel op wat de leverancier zegt?
Dat is over het jaar 2025 en kanttekening is wel dat je met onbalans markt steeds minder gaat verdienen.
Najaar 2027 zakt de hele boel weer in. Zie ook periode 2022-2023.Adam1980 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:37:
[...]
aandelen in accuboeren is wellicht een idee voor wat snelle winst, wel tijdig weer verkopen.
accus komen uit china ik zou geen chinese aandelen kopen....Adam1980 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:37:
[...]
aandelen in accuboeren is wellicht een idee voor wat snelle winst, wel tijdig weer verkopen.
Metertjes zijn HA met de Modern Circular Gauge HACS integratie.zalkc schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:30:
[...]
Iets anders, mooie metertjes, is dat uit een app of een Grafana / HA template?
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Vanaf volgend jaar zonder salderen valt er, los van NOM, eigenlijk alleen nog wat te verdienen/besparen met goedkopere inkoop voor eigen verbruik en duurdere verkoop van eigen PV overschotten. Daar ga je niet zomaar je meerinvestering mee terugverdienen.patathome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 23:09:
[...]
Ook maar valt mij op dat zij (zonneplan) de winstmarge niet heel hoog en vrij veilig aanhoudt. Als ik ervaringen hier op tweakers teruglees, dan hebben zij met een 20kWh accu ongeveer 300,- tot 500,- meer verdiend dan vooraf is aangegeven.
Dat is over het jaar 2025 en kanttekening is wel dat je met onbalans markt steeds minder gaat verdienen.
Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij
Bij Balans energie krijg je een 48,2kWh batterij voor 6500 ex btw... Financieel een betere deal.patathome schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:13:
Nexus 20 kWh prijs per kWh €349,- (netto €7155)
..................
Nadeel is wel dat je 2 jaar vast zit aan een dynamisch contract bij hen.
Goede bedrijven of businesses zijn niet altijd goede beleggingen. China beleggen is niet voor de 'weak of heart'. Heeft jarenlang underpeformance laten zien. Of dat nu beter wordt, geen idee. Misschien wel, misschien niet. Ik zou niet dik in een China-tracker gaan zitten, ik heb een klein plukje.Adam1980 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
zijn er mensen die met die club ervaringen hebben? Zelf vind ik hun informatie op hun site erg mager en zijn in mijn ogen niet transparant genoeg, bv hoe hoog is de boete die je moet betalen als je eerder van hun dynamisch contract af wilt, ook vind ik dat een deel van de kosten niet direct duidelijk zijn cq helemaal niet vrij toegankelijk zijn.Tao schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 09:08:
[...]
Bij Balans energie krijg je een 48,2kWh batterij voor 6500 ex btw... Financieel een betere deal.
Nadeel is wel dat je 2 jaar vast zit aan een dynamisch contract bij hen.
en vergeet niet dat die prijs dus excl. BTW is, kun je bv geen gebruik maken van de KOR dan wordt het denk ik alweer een ander verhaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 07-05-2026 10:39 ]
Je kunt gewoon gebruik maken van de KOR.Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
[...]
zijn er mensen die met die club ervaringen hebben? Zelf vind ik hun informatie op hun site erg mager en zijn in mijn ogen niet transparant genoeg, bv hoe hoog is de boete die je moet betalen als je eerder van hun dynamisch contract af wilt, ook vind ik dat een deel van de kosten niet direct duidelijk zijn cq helemaal niet vrij toegankelijk zijn.
en vergeet niet dat die prijs dus excl. BTW is, kun je bv geen gebruik maken van de KOR dan wordt het denk ik alweer een ander verhaal.
En lees de FAQ's want je antwoorden staan daar gewoon gegeven.Dat dynamische contract heeft verder ook helemaal niets met je overeenkomst te maken.
Het is de administratieve kapstok die je moet hebben op basis waarvan de onbalans en straks aFRR verrekening op plaatsvindt. Tot op de dag van vandaag is er uitsluitend op de passieve onbalansmarkt geacteerd.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 10:56 ]
is dat zopaQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:42:
[...]
Je kunt gewoon gebruik maken van de KOR.
[Afbeelding] En lees de FAQ's want je antwoorden staan daar gewoon gegeven.
Dat dynamische contract heeft verder ook helemaal niets met je overeenkomst te maken.
Het is de administratieve kapstok die je moet hebben op basis waarvan de onbalans en straks aFRR verrekening op plaatsvindt. Tot op de dag van vandaag is er uitsluitend op de onbalansmarkt geacteerd.
en zoals bij alles zijn er voorwaarden waaraan je moet voldoen. er zitten namelijk wel wat haken aan de KOR vast, dus zeker niet in alle gevallen interessant.
Wat speel je toch steeds op de man?Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:03:
[...]
is dat zokan iedereen gebruik maken van de KOR
en als je dan toch wilt doorverwijzen doe het dan goed en link dan direct door naar de belastingdienst.
en zoals bij alles zijn er voorwaarden waaraan je moet voldoen. er zitten namelijk wel wat haken aan de KOR vast, dus zeker niet in alle gevallen interessant.
Je zit alleen maar zuur te doen over alles wat niet in jouw straatje ligt, maakt allerlei onterechte en foutieve aannames en leest beschikbare informatie niet.
Hoe iedereen zijn BTW teruggave aanvraagt moet ieder voor zich weten, maar het maakt daarbij niet uit bij wie je de batterij mét BTW afrekent.en vergeet niet dat die prijs dus excl. BTW is, kun je bv geen gebruik maken van de KOR
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 11:13 ]
Dat is niet altijd waar.de Peer schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:36:
[...]
Pejdref in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
nee doe ik niet, maar blijkbaar heb je zelf daar geen moeite mee.paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Wat speel je toch steeds op de man?
Je zit alleen maar zuur te doen over alles wat niet in jouw straatje ligt, maakt allerlei onterechte en foutieve aannames en leest beschikbare informatie niet.
Maar prima om je tegenmoet te komen zal ik gewoon je reacties compleet negeren en daar dus ook niet meer op reageren. Ik zou het prettig vinden als jij dat dan ook niet doet.
nog een prettige dag verder.
[...]
Hoe iedereen zijn BTW teruggave aanvraagt moet ieder voor zich weten, maar het maakt daarbij niet uit bij wie je de batterij mét BTW afrekent.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 07-05-2026 11:26 ]
in zijn geval met 20 versus 30 kWh zeer waarschijnlijk wel.Pejdref schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:15:
[...]
Dat is niet altijd waar.
Pejdref in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"
[Afbeelding]
HTW-Berlin rechner en de onderzoeken/rapporten Stromspeicherinspektion 2025/2026
[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-05-2026 11:28 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja ben ik met je eens, maar ik bedoelde te zeggen:de Peer schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:23:
[...]
in zijn geval met 20 versus 30 kWh zeer waarschijnlijk wel.
Kleine accu + aandelen > alleen aandelen > 20kWh of 30kwh accu.
Blijft situatieafhankelijk natuurlijk.
Deze gaat in mijn bookmarks. Topsite!dunklefaser schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:23:
@Pejdref Als aanvulling met wat meer achtergrondinfo en voor online-simulaties:
HTW-Berlin rechner en de onderzoeken/rapporten Stromspeicherinspektion 2025/2026
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
YouTube: Built Like a Bunker: How LFP Batteries Blew It Apart
Veiligheid Energy Storage System (ESS)belmonde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:24:
Denk bij plaatsen van batterijen in huis aan ventilatie voor H2 gas !!
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Prima vragen m.i., die overigens al beantwoord zijn.Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 10:38:
[...]
zijn er mensen die met die club ervaringen hebben? Zelf vind ik hun informatie op hun site erg mager en zijn in mijn ogen niet transparant genoeg, bv hoe hoog is de boete die je moet betalen als je eerder van hun dynamisch contract af wilt, ook vind ik dat een deel van de kosten niet direct duidelijk zijn cq helemaal niet vrij toegankelijk zijn.
Af willen van hun contract voordat 2 jaar eindigt: 1/24e van het voordeel wat je krijgt voor elke maand dat je eerder dan 2 jaar opzegt. Zullen ze ook in een email antwoorden als je daarom vraagt. Staat ook op hun website (daar moet je inderdaad even naar zoeken).
Ex btw of incl, en KOR j/n: dat geldt voor elke batterij, en niet alleen deze. Dat is dus geen specifiek nadeel voor deze batterij-aanbieding. /edit: scusi, dat vermeld je zelf al aan het eind van je post. Ik heb meer koffie nodig
Zelf ben ik nog benieuwd naar de RTE van de batterij, in hoeverre hun bedrijfsadministratie op orde is (je hebt heldere, niet mis te verstane, btw-opgaven nodig van hen voor de Belastingdienst), en in hoeverre hun BMS en AI-software m.b.t. aan- of verkoop van stroom accuraat de energiemarkt volgt. Tijdens hun start en gelet de volatiliteit van de stroommarkt zullen ze softwarematig aardig wat te ontwikkelen hebben.
Indien je (net als ik) door zonnepanelen btw teruggave - voordat panelen 0% btw kregen - al in de KOR zit, dan zijn er enkele opties:
- op naam zetten van een evt. partner
- jezelf afmelden voor de huidige KOR, dan wordt je er per e.v. kwartaal uitgezet. Daarna geldt er nog 1 jaar voordat je er weer in mag. Stel dat je per medio november 2026 uitstapt -> ben je dus per 1/1/2027 aangifteplichtig en vanaf 1/1/2028 weer KOR gerechtigd. In de tussentijd mag je jezelf weer als ondernemer aanmelden (bij aanschaf batterij voor btw aftrek) en ben je dus aangifteplichtig tot 2028. D.w.z. 1 x aangifte doen voor het hele jaar 2027. Stap je eerder uit, komen er meer kwartalen bij waarover je aangifte moet doen.
Extern gemeten over voorliggende 240 uren doorgaans 85-87 systeem RTE.Tao schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:30:
[...]
Zelf ben ik nog benieuwd naar de RTE van de batterij, in hoeverre hun bedrijfsadministratie op orde is (je hebt heldere, niet mis te verstane, btw-opgaven nodig van hen voor de Belastingdienst), en in hoeverre hun BMS en AI-software m.b.t. aan- of verkoop van stroom accuraat de energiemarkt volgt. Tijdens hun start en gelet de volatiliteit van de stroommarkt zullen ze softwarematig aardig wat te ontwikkelen hebben.
Dus 3 fase meting de omvormer in, en 3 fase meting weer de omvormer uit.
Dan weet je wat de conversieverliezen zijn incl eigenverbruik van de omvormer.
Het zal wat variëren tov rechtstreeks PV verbruik en/of aandeel huisverbruik.
In mijn geval durf ik wel te stellen: RTE86
Hoe gekoppeld: AC of DC, en scheelt dat RTE nog (in theorie wel, maar praktijk is vaak weerbarstig) bij jou of anderen?paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:34:
[...]
Extern gemeten over voorliggende 240 uren doorgaans 85-87 systeem RTE.
Dus 3 fase meting de omvormer in, en 3 fase meting weer de omvormer uit.
Dan weet je wat de conversieverliezen zijn incl eigenverbruik van de omvormer.
Het zal wat variëren tov rechtstreeks PV verbruik en/of aandeel huisverbruik.
In mijn geval durf ik wel te stellen: RTE86
Ik heb ongeveer 50/50Tao schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:37:
[...]
Hoe gekoppeld: AC of DC, en scheelt dat RTE nog (in theorie wel, maar praktijk is vaak weerbarstig) bij jou of anderen?
De omvormer heeft max 12kW vermogen, maar zoals je ziet staat ie nu met 15.5 kW te exporteren, en dat is dan 'dankzij' de AC gekoppelde omvormer. SE, dus optimizers en kan niet als string aan de Deye.
Aan de RTE kant een beetje hetzelfde idee. De omvormer werkt a-synchroon over de fases, dus AC gekoppelde opwek is al AC en kan dus direct gebruikt worden maat moet geconverteerd de accu in; DC gekoppelde opwek zal nog geconverteerd moeten worden, maar kan wel weer direct de accu in.
Beiden hebben voor- en nadelen.
Heb ook SolarEdge met optimizers op m'n Sunpower panelen. Wat ik begreep kun je evt. de omvormer vervangen door een SE hybride omvormer, waardoor DC koppeling toch op de Deye "moet" kunnen(?) Of zit je dan toch weer met die suffe optimizers? Weet niet of dat technisch veel voordeel oplevert. (Het gaat me hierbij even niet om het financiële - duurdere - aspect.)paQ schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:41:
[...]
Ik heb ongeveer 50/50
[Afbeelding]
De omvormer heeft max 12kW vermogen, maar zoals je ziet staat ie nu met 15.5 kW te exporteren, en dat is dan 'dankzij' de AC gekoppelde omvormer. SE, dus optimizers en kan niet als string aan de Deye.
Aan de RTE kant een beetje hetzelfde idee. De omvormer werkt a-synchroon over de fases, dus AC gekoppelde opwek is al AC en kan dus direct gebruikt worden maat moet geconverteerd de accu in; DC gekoppelde opwek zal nog geconverteerd moeten worden, maar kan wel weer direct de accu in.
Beiden hebben voor- en nadelen.
Ik heb een hybride SE, maar dan zou je met de SE rechtstreeks de accu terminals aansluiten?Tao schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:47:
[...]
Heb ook SolarEdge met optimizers op m'n Sunpower panelen. Wat ik begreep kun je evt. de omvormer vervangen door een SE hybride omvormer, waardoor DC koppeling toch op de Deye "moet" kunnen(?) Of zit je dan toch weer met die suffe optimizers? Weet niet of dat technisch veel voordeel oplevert. (Het gaat me hierbij even niet om het financiële - duurdere - aspect.)
Dan ga je compleet voorbij aan de BMS communicatie tussen accu's en Deye.
Edit:
Ik zou het lekker laten bij de omvormer die je hebt en hem dan AC coupled aansluiten.
Of als je er bij kunt alle optimizers verwijderen en hem als string aan de Deye hangen.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-05-2026 13:29 ]
Niet reproduceerbaar dus.mbbs1024 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 21:26:
[...]
Ik heb deze informatie, bij de introductie van de digitale meter in België ofwel uit de dsmr specificatie of op de site van de netbeheerder gevonden.
Bij het meten van de energie die door de meter gaat, moet je er rekening mee houden dat de stroom en spanning niet mooi sinusvormig is, maar zeker wanneer er veel elektronische apparatuur aangesloten is, ook hoge harmonische bevat, en dat de meting ook zo correct mogelijk moet zijn bij zulke complexe signalen.
Zeker als er zware schakelende voedingen en fase aansnijdings dimmers gebruikt worden
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hierbij wat aanvullende data:
| 2024 | |||||
| verbruik totaal | verbruik/dag | afname/dag | zelfcon./dag | overschot/dag | |
| januari | 482 | 15,6 | 13,6 | 1,9 | 2,1 |
| februari | 414 | 14,3 | 12,4 | 1,9 | 1,1 |
| maart | 369 | 11,9 | 8,2 | 3,7 | 8,9 |
| april | 276 | 9,2 | 4,6 | 4,6 | 17,2 |
| mei | 241 | 7,8 | 3,4 | 4,4 | 23,9 |
| juni | 254 | 8,5 | 3,4 | 5,1 | 21,1 |
| juli | 215 | 6,9 | 2,9 | 4,1 | 23,7 |
| augustus | 207 | 6,7 | 2,7 | 3,9 | 22,7 |
| september | 294 | 9,8 | 4,9 | 4,9 | 15,3 |
| oktober | 387 | 12,5 | 8,0 | 4,5 | 8,3 |
| november | 620 | 20,7 | 17,8 | 2,8 | 1,6 |
| december | 640 | 20,7 | 19,0 | 1,6 | 0,6 |
| 2025 | |||||
| verbruik totaal | verbruik/dag | afname/dag | zelfcon./dag | overschot/dag | |
| januari | 797 | 25,7 | 22,4 | 3,3 | 1,5 |
| februari | 636 | 22,7 | 15,9 | 6,8 | 2,6 |
| maart | 588 | 19,0 | 8,5 | 10,5 | 13,2 |
| april | 427 | 14,2 | 5,5 | 8,8 | 16,4 |
| mei | 429 | 13,8 | 3,7 | 10,1 | 18,4 |
| juni | 423 | 14,1 | 4,1 | 10,0 | 16,5 |
| juli | 378 | 12,2 | 3,6 | 8,6 | 15,2 |
| augustus | 335 | 10,8 | 4,5 | 6,3 | 18,5 |
| september | 437 | 14,6 | 5,9 | 8,7 | 10,8 |
| oktober | 504 | 16,3 | 10,4 | 5,9 | 4,6 |
| november | 652 | 21,7 | 17,8 | 3,9 | 2,0 |
| december | 650 | 21,0 | 18,0 | 3,0 | 0,7 |
| 2026 | |||||
| januari | 996 | 32,1 | 29,0 | 3,1 | 0,5 |
| februari | 837 | 29,9 | 23,2 | 6,7 | 1,8 |
| maart | 925 | 29,9 | 16,0 | 13,9 | 5,4 |
| april | 772 | 25,7 | 8,2 | 17,5 | 10,1 |
Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:40:
Even geleden dat ik heb gepost met een vraag;
Ben benieuwd naar jullie advies omtrent een accu :)
Als de kosten niet de bepalende factor zijn, zou ik het gewoon doen iigQua kosten kan het er niet snel uit, maar dat vind ik niet het voornaamste.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik kijk niet echt naar terugverdientijd, het einde van de saldering vind ik belangrijker. Ik ben niet zo happig op dynamische tarieven, ik ben een fossiel met een vast contract. Blijft wel een beetje koffiedik kijken hoe dat vanaf '27 gaat qua contracten, maar ik stap liever niet over naar dynamisch. Ongetwijfeld goedkoper, maar ik laad de auto's wel op via zelfconsumptieYakuzA schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:44:
[...]
[...]
Als de kosten niet de bepalende factor zijn, zou ik het gewoon doen iig
Zoveel mogelijk zelfconsumptie en NOM. Heb nog ruimte voor meer panelen, wellicht direct op de omvormer zodat er ook een mogelijkheid is voor noodstroom bij uitval.
Verder zoek ik een fatsoenlijk merk qua omvormer/accu. Ik betaal liever iets meer dan dat ik het goedkoop/duurkoop wordt. Maar net als bij het uitzoeken van een installateur voor een vrijblijvend gesprek zijn er vrij veel bomen
Enerzijds zou ik een systeem van bijvoorbeeld Zendure kunnen doen met eigen groep(en) in de meterkast, maar dat blijft plug-in. Ik heb al een Enphase omvormer, maar die zijn wel gelijk een stuk duurder, wanneer ik kijk naar bijvoorbeeld de nieuwe 5 kWh accu.
@mbbs1024
Op het werk gebruiken wij veel Siemens meters voor monitoring
The Siemens SENTRON PAC4200 power monitoring device features a sampling rate of 170 samples per cycle.
This high sampling rate applies to both 50Hz and 60Hz systems, allowing for accurate true RMS measurement and power quality analysis, including tracking harmonics up to the 31st or 63rd order depending on the specific model variation. ]
Key Details:
- Sampling Rate: 170 samples/cycle
- Measurement Method: True RMS
- Compliances: Per IEC 61557-12 (Zero blind measurement)
- Response Time: Measuring values are based on 200ms average
Dus 4 kHz kan best mochten ze harmonischen meenemen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
In 2024 en 2025Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 17:40:
Even geleden dat ik heb gepost met een vraag;
2024 verbruik totaal verbruik/dag afname/dag zelfcon./dag overschot/dag januari 482 15,6 13,6 1,9 2,1 februari 414 14,3 12,4 1,9 1,1 maart 369 11,9 8,2 3,7 8,9 april 276 9,2 4,6 4,6 17,2 mei 241 7,8 3,4 4,4 23,9 juni 254 8,5 3,4 5,1 21,1 juli 215 6,9 2,9 4,1 23,7 augustus 207 6,7 2,7 3,9 22,7 september 294 9,8 4,9 4,9 15,3 oktober 387 12,5 8,0 4,5 8,3 november 620 20,7 17,8 2,8 1,6 december 640 20,7 19,0 1,6 0,6
2025 verbruik totaal verbruik/dag afname/dag zelfcon./dag overschot/dag januari 797 25,7 22,4 3,3 1,5 februari 636 22,7 15,9 6,8 2,6 maart 588 19,0 8,5 10,5 13,2 april 427 14,2 5,5 8,8 16,4 mei 429 13,8 3,7 10,1 18,4 juni 423 14,1 4,1 10,0 16,5 juli 378 12,2 3,6 8,6 15,2 augustus 335 10,8 4,5 6,3 18,5 september 437 14,6 5,9 8,7 10,8 oktober 504 16,3 10,4 5,9 4,6 november 652 21,7 17,8 3,9 2,0 december 650 21,0 18,0 3,0 0,7 Ben benieuwd naar jullie advies omtrent een accu :)
2026 verbruik totaal verbruik/dag afname/dag zelfcon./dag overschot/dag januari 996 32,1 29,0 3,1 0,5 februari 837 29,9 23,2 6,7 1,8 maart 925 29,9 16,0 13,9 5,4 april 772 25,7 8,2 17,5 10,1
Van half maart tm half oktober kan je 90% van de dagen zelf voorzienend zijn met 16kW batterij en waarschijnlijk 4-5kW omvormer. Dus geen energie belasting .. gewoon 0€
( straks terug leveren is belasting betalen.. hou je nog minder over).
In de wintermaanden kan je de batterij perfect gebruiken om de tijdblokken op zijn goedkoopst te gebruiken.
Wil je dat door trekken in 2026-27 moet je meer PV neer leggen.. zelfs op het schuur dak..
maar je kan met het verbruik in 204-25 al berekenen wat je zou kunnen besparen in 2027
Bedankt voor het meedenken. Alleen was mijn situatie in '24 en '25 wel anders. Want toen had ik eerst nog geen EV, de eerste kwam in september '24. Sinds januari dit jaar hebben we twee EV's en rijden we volledig elektrisch.X21r schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:31:
[...]
In 2024 en 2025
Van half maart tm half oktober kan je 90% van de dagen zelf voorzienend zijn met 16kW batterij en waarschijnlijk 4-5kW omvormer. Dus geen energie belasting .. gewoon 0€
( straks terug leveren is belasting betalen.. hou je nog minder over).
In de wintermaanden kan je de batterij perfect gebruiken om de tijdblokken op zijn goedkoopst te gebruiken.
Wil je dat door trekken in 2026-27 moet je meer PV neer leggen.. zelfs op het schuur dak..
maar je kan met het verbruik in 204-25 al berekenen wat je zou kunnen besparen in 2027
Wordt dus wel een schattig ipv echt rekenen. Maar ik denk dat ik nog steeds een vrij hoge mate van zelfvoorziening kan bereiken inderdaad.
Op de garage kunnen zo'n 6 panelen, dak van het huis ligt op het zuiden vol, oost/west kan nog wel iets bij, maar dat wordt wel wat rommelig.
welke vergelijkbaar is met de methode voor grote commerciële installaties.
Alleen doen ze niet uit de doeken hoe de particuliere oplossing uitziet.
@Mike85 Welke zelfvoorzieningsgraad (=autarkie) wil je dan bereiken?
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 07-05-2026 19:01 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja geen btw, ...politiek die iets gratis weg gaan geven terwijl ze daar mee hun leuk bedachte plannen kunnen uitvoeren. pffdunklefaser schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:54:
@X21r De lobby van de solarbranche beweert dat voor thuisaccu's een "oplossing op tafel ligt",
welke vergelijkbaar is met de methode voor grote commerciële installaties.
Alleen doen ze niet uit de doeken hoe de particuliere oplossing uitziet.
ik heb er geen goed gevoel over.. geen btw dan komen de energie leveranciers wel met een verkapte boete.
Wij zijn de melk koe.. iedereen wil /eist .. geld van ons . lol
Liefts in eigen beheer met zonnepanelen.
2 x EV neem 32kWh accu, en rommelig die panelen.. is niet ergMike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:52:
[...]
Bedankt voor het meedenken. Alleen was mijn situatie in '24 en '25 wel anders. Want toen had ik eerst nog geen EV, de eerste kwam in september '24. Sinds januari dit jaar hebben we twee EV's en rijden we volledig elektrisch.
Wordt dus wel een schattig ipv echt rekenen. Maar ik denk dat ik nog steeds een vrij hoge mate van zelfvoorziening kan bereiken inderdaad.
Op de garage kunnen zo'n 6 panelen, dak van het huis ligt op het zuiden vol, oost/west kan nog wel iets bij, maar dat wordt wel wat rommelig.
Verwachting is dat alle kosten stijgen ( accu en omvormers stijgen nu al in prijs) .
Verbruiks kosten en netbeheer kosten stijgen ook.
En de opbrengst van de zonnepanelen is eigenlijk prijs geïndexeerd om het zo maar te zeggen..
ik zou zeggen EEl 32kW is aardig goedkoop en een Victron er bij.
Heb je een overzicht in hoever je netspanning loopt, bv post eens een of meerdere situaties waar je boven de 253V komt, handig als je HW hebt.Mike85 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:44:
Hey hallo,
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn situatie, met het oog op een thuisaccu:Momenteel is het net te zwaar belast hier (ergens boven Groningen) en schakelt de omvormer uit. Ik kan dit wat drukken door een auto op te laden, maar die staan nu op 80% en vandaag dus aardig teruggeleverd. Ik kijk dan naar eigen verbruik nog verder omhoog. Qua kosten kan het er niet snel uit, maar dat vind ik niet het voornaamste.
- Ik heb 20 panelen; 12 oudere (3 kWp) op het zuiden met een 1-fase omvormer en op 8 op oost/west, 3-fase, van Enphase. Totale opbrengst zo'n 6 MWh.
- Hybride warmtepomp, Quooker, inductiekookplaat. Enkel nog gas voor tapwater en cv als het vriest.
- Op de oprit twee elektrische auto's met een 42 kWh accu en een 77 kWh accu.
- Peblar Home laadpaal met loadbalancing via P1 en daarbij gebruik ik ook HomeWizard.
Benieuwd naar jullie ideeën! Zat zelf te denken aan een accu op elke fase, meterkast daarvoor aanpassen en dan in de toekomst wellicht uitbreiden qua kWh.
:strip_exif()/f/image/i239loyFcftydoBIXdR8i47j.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is een voorbeeld zoals ik dat dus zie in HW.
En de vraag wat je zou willen, alleen NOM? Of ook nog iets anders?
Als ik met nom kijk dan heb je in april t/m augustus redelijke kans op NOM, voor maart en september zal dat deels zijn,
Als je dan uitgaat van circa 14 kWh verbruik (gemiddeld) heb je dus een thuis-batterij van circa 18 kWh capaciteit nodig, bedenk echter dat deze niet direct ook verplicht 3-fase hoeft te zijn, het kan dus ook via een 1-fase systeem, je slimme meter gaat dat namelijk verrekenen.
[ Voor 10% gewijzigd door Jan-tweak op 07-05-2026 20:11 ]
Ik kan wel uit HW screens delen maar het voltage is hier vaak 252 of hoger op zonnige dagen, wil je specifieke momenten zien? Hebben beide omvormers last van, maar de 1-fase het meest. Verschil is 5 kWh. Oftewel, zonnige dag levert 35 kWh op ipv 40 kWh. Vandaag kon ik een auto laden en dan kan ik het voorkomen.
Ik snap niet echt hoe je dit berekend hebt - met zonnepanelen sla je de zonnestroom toch gewoon op in de accu, en verkom je hiermee levering op momenten dat er wel variabele nettarieven moeten worden betaald?ArjoK schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:47:
Met het Nettariefplan wat er nu ligt voor 2029 maar eens mijn verbruiksverdeling nader bekeken.
Huidige situatie nog geen thuisbatterij wel een WP en EV en dak vol met 4060 Wp aan zonnepanelen op beroerde orientatie ONNO.
[Afbeelding]
Grootste deel van netafname (43%) valt in het 'Voordelig nettarief' zoals de netbeheerders het noemen. Door de zonnepanelen is er nauwelijks netafname tijdens het 'Meest voordelige nettarief'.
Wat is de impact van een thuisbatterij van 10kWh op de verdeling?
[Afbeelding]
In ieder geval geen enorme verschuiving in de verdeling (heb de perioden met het meeste effect vet gedrukt), Wel gaat vanzelfsprekend het gebruik van eigen opwek ophoog waardoor totaal netafname dik 10% minder is.
Had ik maar meer zonnepanelen... kan maar dan moet huidige set er af, dan kan er een nieuwe set op van 9660 Wp ipv 4060Wp.
[Afbeelding]
Er is meer opwek en kan dus meer direct gebruiken. Helaaas door de ligging van de panelen schiet het niets op voor de maanden waar het hard nodig is jan/feb/nov/dec als de WP zo ongeveel 24/7 draait.
Best is het verschuiven van autoladen wat in nu standaard doe tijdens laag tarief (vast contract) vanaf 23 uur tot 7 uur naar een kleiner tijdsframe tussen 1 en 7 of 3 en 7. Kleiner tijdsframe dus meer vermogen nodig om de benodigde kWh in de EV te pompen of we daar blij van worden als de hele straat zo'n strategie gaat opvolgen...
In ieder geval de thuis batterij gaat komen met ca.1000 kWh op jaarbasis aan besparing op netafname is dat voor 2027 en 2028 al lekker en vanaf 2029 ook positief op het verlagen van het variabel deel van het nettarief. Over het vervangen van de panelen ben ik nog niet uit met een horizon van 10 jaar gaat dat niet uit (of de energieprijs moet als een raket stijgen tot boven de 35ct/kWh)Leg ik de horizon wat verder op ca. 15 jaar dan lijkt het een no brainer maar of ik hier dan nog woon....
En in de winter kun je met de laagste nettarieven elektriciteit kopen en opslaan voor het gebruik tijdens de dure uren (16-23h). Door die variabele nettarieven gaat de batterij ook in de winter rendabel werken, en niet alleen maar in de zomer. Ik kwam obv een 10kWh accu met 2.5kW omvormer (ik reken even met de Marstek Venus E a 2600 euro) op deze opbrengst:
Zonder variabele nettarieven en zonder zonnepanelen: 156 euro/jaar - tvt 16.6 jaar
Zonder variabele nettarieven en met zonnepanelen: 336 euro/jaar - tvt 7.7 jaar
Met variabele nettarieven en zonder zonnepanelen: 425 euro/jaar - tvt 6.1 jaar
Met variabele nettarieven en met zonnepanelen: 605 euro/jaar - tvt 4.3 jaar
Dit is obv de epex-spot van 2025 per uur (zoals jij ook gebruikt), en in het geval van zonnepanelen 1800kWh PV-stroom die in de batterij wordt opgeslagen per jaar en zelf verbruikt (daar hoeft dus geen energiebelasting over worden betaald).
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Even een vraag, hoe groot zijn de kabels naar je omvormers? Is dat 2,5mm2 of mogelijk meer?, zeker als deze 2,5mm2 zijn en er een redelijke afstand tot je omvormers zitten zijn daar mogelijk ook nog andere opties voor, gebruik van duidelijk dikkere kabels.Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 20:26:
Ik wil zoveel mogelijk mijn eigen opgewekte stroom gebruiken. Bijvoorbeeld vandaag: vanaf middernacht eerst het verbruik, wat zo'n 1 kWh is. Daarna begint de teruglevering, want de auto gaat pas laden bij 6A dus dat is een mooi gat voor de accu. Tussendoor overdag zijn er dan wat pieken terwijl de auto laadt, wasmachine/vaatwasser. Een systeem dat snel reageert zou die mooi kunnen opvangen. En dat geldt ook voor het begin van de avond. Niet genoeg vermogen van de pv voor de Quooker. Dus aanvulling vanuit de accu. Zoiets!
Ik kan wel uit HW screens delen maar het voltage is hier vaak 252 of hoger op zonnige dagen, wil je specifieke momenten zien? Hebben beide omvormers last van, maar de 1-fase het meest. Verschil is 5 kWh. Oftewel, zonnige dag levert 35 kWh op ipv 40 kWh. Vandaag kon ik een auto laden en dan kan ik het voorkomen.
Oversizing": Het wordt soms aangeraden om 6 mm2 te gebruiken in plaats van de standaard 4mm2 voor extra zekerheid tegen uitschakelen.
Die circa 18 kWh waren gebaseerd op jouw circa 14 kWh verbruik en je beschiktbare PV stroom voor de die dag. Dat is natuurlijk max voor die periode.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 07-05-2026 22:41 ]
Ik heb geen idee. Van de oude 1-fase omvormer loopt alles door een buis. Bij de nieuwe is het een Enphase met micro-omvormer per paneel. Wat er vanaf het dak naar hier komt, durf ik ook niet te zeggen. Alleen dat het een heel eind is hèhè.Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Even een vraag, hoe groot zijn de kabels naar je omvormers? Is dat 2,5mm2 of mogelijk meer?, zeker als deze 2,5mm2 zijn en er een redelijke afstand tot je omvormers zitten zijn daar mogelijk ook nog andere opties voor, gebruik van duidelijk dikkere kabels.
Oversizing": Het wordt soms aangeraden om 6 mm2 te gebruiken in plaats van de standaard 4mm2 voor extra zekerheid tegen uitschakelen.
Dit betrof een 18S21P opstelling met cilindrische cellen.belmonde schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:24:
Denk bij plaatsen van batterijen in huis aan ventilatie voor H2 gas !!
21 cellen parallel en één cel die stuk gaat, geeft dat de overige 20 cellen al hun energie in die stukke cel dumpen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dat zou dus best eens een mogelijke oplossing voor je probleem kunnen zijn om die bekabeling naar 6 mm2 te brengen.Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:38:
[...]
Ik heb geen idee. Van de oude 1-fase omvormer loopt alles door een buis. Bij de nieuwe is het een Enphase met micro-omvormer per paneel. Wat er vanaf het dak naar hier komt, durf ik ook niet te zeggen. Alleen dat het een heel eind is hèhè.
Dat de omvormer uitvalt? Zijn meer in de straat die er last van hebben. En eerder was het niet zo. Ik weet niet wie het zei, maar teveel pv en te weinig afname, dat vind ik wel een logische verklaring.Jan-tweak schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:49:
[...]
Dat zou dus best eens een mogelijke oplossing voor je probleem kunnen zijn om die bekabeling naar 6 mm2 te brengen.
Bekend probleem, dan helpt m’n alleen nog klagen bij de netbeheerder en hopen dat die er iets aan wil doen. Het beste is om dat gezamenlijk te doen.Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:22:
[...]
Dat de omvormer uitvalt? Zijn meer in de straat die er last van hebben. En eerder was het niet zo. Ik weet niet wie het zei, maar teveel pv en te weinig afname, dat vind ik wel een logische verklaring.
Wat ook helpt is om een deel van de PV direct op de batterij aan te sluiten.
Dank voor de info,Pim57 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 22:47:
[...]
Dit betrof een 18S21P opstelling met cilindrische cellen.
21 cellen parallel en één cel die stuk gaat, geeft dat de overige 20 cellen al hun energie in die stukke cel dumpen.
Ik weet alleen niet wat dan het specifieke voordeel cq nadeel is. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Als je het aandurft zou je ook nog een groot deel van het jaar off grid kunnen gaan.Mike85 schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 23:22:
[...]
Dat de omvormer uitvalt? Zijn meer in de straat die er last van hebben. En eerder was het niet zo. Ik weet niet wie het zei, maar teveel pv en te weinig afname, dat vind ik wel een logische verklaring.
Dus overdag zon bufferen in je accu, zonder dat je een 'live' verbinding hebt met het net. Dan schakelt er ook niets af, maar volgt je PV de off grid omvormer met je accu's. Daar teer je dan de rest van de avond en nacht op en 's ochtends herhaalt het zich.
Of alleen overdag off grid gaan voor hetzelfde effect.
Kies daarvoor een omvormer die als het ware in serie staat tussen je netaansluiting en je huis(verbruikers) / groepenkast.
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-05-2026 09:37 ]
https://nl.pepper.com/share-deal/403015
Betreft het echt een rebrand van de Marstek B2500? Kan je die gewoon via de Marstek app bedienen?