• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:53

Japie.G

Colour Classic

vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F
Morgen best aardig :-)

[ Voor 82% gewijzigd door Japie.G op 22-02-2026 14:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F
Bij ons is het ‘grapje’ ondertussen: is het vandaag 24 of 25 cent (inclusief beurs+ en gaapsmiley). Redelijk slaapverwekkend idd. Ik kijk het nog een jaartje aan (zit nu een paar jaar op dynamisch) maar als ik dan nog steeds niet zo goed weet waarom, dan ga ik dat toch eens afwegen hoor.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:48
Vdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:02:
Ik lees hier vaak dat de prijzen al steeds vlakker worden en in onderstaande link lees ik dat de spread in 2025 is toegenomen tov 2024. Wordt er hier op Tweakers iets anders bedoeld met vlakke prijzen ?
https://www.datadame.nl/energie/stroomprijzen-2025/
Er zijn energie experts die dat aangeven, ik heb hier twee weken geleden vrij uitgebreid op gereageerd.

sdgs in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Ik zie gewoon geen enkele economische wetmatigheid waardoor de spread helemaal gaat verdwijnen zolang er geen zeer grote overcapaciteit is in hernieuwbare energie, en een overcapaciteit heeft vanuit economisch standpunt geen zin voor investeerders. Er is niemand geïntereseerd om te investeren in installaties die geen financieel rendement opleveren...
Windmolens leveren vooral veel geld op in de nachten dat het onvoldoende waait om alle stroom met wind - en kernenergie te coveren, en waar de marktprijs dan bepaald word door gascentrales. Dankzij het omgekeerde cliquet systeem kunnen die windmolens dan redelijk veel stroom produceren aan interessante marges. Morgen op de middag is de energie zo goed als gratis, dan leveren de windmolens onvoldoende op om ze af te schrijven

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:06
Vdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:48:
[...]

Die (dagelijkse spread)steeg van 11 cent in 2024 naar 13 cent in 2025 volgens datadame.
Ben ik vanaf augustus zeer weinig tegen gekomen

1 PVoutput . Dongen NB

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 15:26

Maasluip

Kabbelend watertje

De spread per dag van 2023, 2024 en 2025, oplopend gesorteerd.
Kan alleen maar zeggen dat die elk jaar groter is geworden.

(€/MWh)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33PlfHWwA92L-_tVmwwZKApM9pA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FMoT6LfSaqaWHYKXSezlDF9p.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:51
Een spread zegt niet alles (maar wel veel). Je kan daarnaast nog eventueel meerdere pieken en dalen hebben per dag die handelen op day-ahead mogelijk maken.
Hieronder de bedragen per jaar (Euro, cumulatief, per jaar) die je maximaal had kunnen verdienen op de day-ahead markt met een thuisbatterij met de specs van een Sessy (5kWh capaciteit, 2.2 kW laden, 1.7 ontladen, RTE 90, day ahead inclusief energiebelasting en btw, excl inkoopkosten)
Het jaar 2025 stopt per 1 oktober omdat ik mijn programma niet heb aangepast voor kwartierprijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MssO3yXRjhI4JZ7CA_0Q1U00C6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOpPmTtrJeaNvFQI2f5EoBj1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 07:11 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:56:
Een spread zegt niet alles (maar wel veel). Je kan daarnaast nog eventueel meerdere pieken en dalen hebben per dag die handelen op day-ahead mogelijk maken.
Hieronder de bedragen per jaar (Euro, cumulatief, per jaar) die je maximaal had kunnen verdienen op de day-ahead markt met een thuisbatterij met de specs van een Sessy (5kWh capaciteit, 2.2 kW laden, 1.7 ontladen, RTE 90, day ahead inclusief energiebelasting en btw, excl inkoopkosten)
Het jaar 2025 stopt per 1 oktober omdat ik mijn programma niet heb aangepast voor kwartierprijzen.
[Afbeelding]
Leuke grafiek.
Vraagje,…
Is het eenvoudig mogelijk om de data te splitsen in zomer en winter?
De reden dat ik het vraag:
- vanaf 2027 geen salderen meer, dat weten we allemaal.
- in de zomer zal je goedkoop ingekochte energie niet “duur zelf kunnen gebruiken” dus wegvallen salderen vermindert dan de opbrengst.
- in de winter echter, en zeker met een warmtepomp, zal je goedkoop ingekochte energie waarschijnlijk volledig zelf kunnen gebruiken. Financieel levert dat hetzelfde op als “salderend terugleveren”.

Op welke dagen je dan precies de zomer/winter knip moet leggen weet ik ook niet zo. Het gaat om een eerste gedachte.
NB. Nu ik er over nadenk is dat ook een bias nu: omdat je met overgang op kwartierprijzen geen data na 2025-oktober hebt is zomer data in 2025 oververtegenwoordigd. Als nov-dec vooral lage spread heeft zal 2025 meer naar 2022/2024 kruipen.
Enever levert tegenwoordig ook weer uurprijzen. Sowieso kan je met een spreadsheet vrij eenvoudig de kwartierprijzen naar uurprijzen omrekenen.

Ik blijft het sowieso een erg leuk plaatje vinden!

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 23-02-2026 07:31 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• WillemD61
Na wegvallen salderen heeft handelen sowieso niet veel zin meer want dan moet de spread in ieder geval groter zijn dan de energiebelasting voordat het zin heeft.

Edit: grafiek met okt,nov,dec verwijderd. Er zat een fout in mijn gemiddelde uurprijs berekening

[ Voor 64% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 09:22 ]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:30
Die 'zaagtand' bij kwartierprijzen zou er dus voor kunnen zorgen dat de mensen die vastzitten aan uurprijzen minder dagelijkse spread en opbrengst zien ?

• WillemD61
Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:06:
Die 'zaagtand' bij kwartierprijzen zou er dus voor kunnen zorgen dat de mensen die vastzitten aan uurprijzen minder dagelijkse spread en opbrengst zien ?
Maar om op kwartierprijzen te handelen moet je wel meer cycli maken (levensduur batterij dus lager) en je opbrengst per cyclus is lager.

• Vdvmark
WillemD61 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:18:
[...]

Maar om op kwartierprijzen te handelen moet je wel meer cycli maken (levensduur batterij dus lager) en je opbrengst per cyclus is lager.
de spread in oktober 2025 was bij datadame het grootst van 2025
Waarom denk je meer cycli te maken ? En waarom zou met een hogere spread dan de opbrengst lager zijn ?

• WillemD61
Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 08:52:
[...]

de spread in oktober 2025 was bij datadame het grootst van 2025
Waarom denk je meer cycli te maken ? En waarom zou met een hogere spread dan de opbrengst lager zijn ?
Dat is niet wat ik zeg. Als je op kwartierbasis zou handelen dan kan je telkens maar kort opladen/ontladen, dus minder kWh en minder Euro per cyclus. Het totaal per dag kan alsnog hoger zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door WillemD61 op 23-02-2026 09:21 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
reneeke1970 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:44:
[...]

Waarom aan wennen, gewoon klagen en hopen op aanpassing. Die bolletjes werken alleen op de uur prijzen, nergens bij gemiddelde overzichten.
Zonneplan heeft de app een update gegeven. Niet alleen een nieuw logo, maar ook een optie om Energiebelasting aan of uit te zetten in de overzichten ("Inzichten").

Je kunt nu ook (weer) de gemiddelde gerealiseerde tarieven voor import en export zonder EB zien...

Dank aan iedereen die deze feedback aan ZP heeft gegeven ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-03 17:00
Gameboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Zonneplan heeft de app een update gegeven. Niet alleen een nieuw logo, maar ook een optie om Energiebelasting aan of uit te zetten in de overzichten ("Inzichten").

Je kunt nu ook (weer) de gemiddelde gerealiseerde tarieven voor import en export zonder EB zien...

Dank aan iedereen die deze feedback aan ZP heeft gegeven ;)
Klopt! sterker nog ze waren zelfs aardig snel met luisteren want dit hadden ze al als valentijnscadeau opgepakt _/-\o_

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

De spread op de Day Ahead markt wordt niet alleen door ons in Nederland bepaald, maar is ook afhankelijk van wat er in de landen om ons heen gebeurd waar de markt mee verbonden is.
De spread in de kwartierprijzen is een stuk hoger dan in de uurprijzen, vaak juist binnen een uur. Dit maakt duidelijk dat de meeste processen rondom de markt nog niet op kwartierprijzen zijn ingericht, dit zie je in Nederland ook terug bij de dynamische stroomleveranciers; de meeste hanteren nog steeds uurprijzen richting de klant terwijl de leverancier op basis van kwartierprijzen moet afrekenen.

De afgelopen (winter)maanden was de gasprijs dominant voor het bepalen van de stroomprijs, er was onvoldoende wind- en zonneenergie om de merit order te vullen en de fossiele opwekkers eruit te drukken. Daardoor is de spread ook laag, er is voldoende capaciteit aan fossiele opwekkers (kool en gas) om stabiel te draaien en bij te regelen. Al waren er wel een paar pieken naar boven door omringende landen waar het aanbod tekort schoot.

Of de spread zo laag blijft? Niemand die het met zekerheid kan zeggen.
Wat wel duidelijk is, is dat er meer een meer (thuis)batterijen zijn/worden geplaatst waarmee een deel van het PV overschot wordt verschoven van de middagpiek naar een later moment op de dag (al dan niet achter de meter). Het grootste rendement is te halen door de batterijen te laten leveren als de prijs het hoogst is, maar de marktwerking zorgt voor een lagere prijs bij meer aanbod. De piek zal afvlakken en waarschijnlijk breder worden.

Ook zijn er een aantal subsidies afgelopen voor grote parken waardoor blijven produceren onder de 0 euro/MWh niet langer rendabel is (wat voorheen wel het geval was). De nieuwe subsidieregelingen keren niet uit bij langere periodes onder de 0 euro/MWh. Dus het aanbod neemt af als de prijs richting de 0 gaat.

MAARRR, als de fossiele opwekkers nodig zijn om de piekvermogens te leveren en de rest van de dag tegen verlies draaien (dus als er niet genoeg duurzame / batterij energie is voor de piek) dan zal de prijs enorm omhoog worden gestuwd. Dat zal vooral in de periodes zijn met voldoende duurzame opwek voor het grootste gedeelte van de dag, maar onvoldoende voor de piek.
Ik denk dat we dit effect in september 2025 al gezien hebben.

Place your bets... :+

---
Wat betreft de Nederlandse markt, daar gaat in 2027 door het vervallen van de salderingsregeling ook een verschuiving optreden van handel naar eigen gebruik, simpelweg omdat het financiele rendement hoger is (ook bij een contract met vast tarief).
En dan komen er in 2028 ook nog eens variabele netwerktarieven over de dag bij, waardoor alle kleinverbruikers een beetje dynamisch tarief krijgen. Nog een zetje om je eigen opwek achter de meter te houden.

I

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro gestuurd door evcc
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Vdvmark
Die datacenters kunnen niet echt energieverbruik verschuiven lijkt me en alleen van Lelystad weet ik dat daar ingebruikname nadert, hoeveel er nog meer aankomen en hoeveel meer stroom die gaan verbruiken door bv AI ? Voorlopig overstijgen ze alle thuisaccu's lijkt me.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Vdvmark schreef op maandag 23 februari 2026 @ 11:27:
Die datacenters kunnen niet echt energieverbruik verschuiven lijkt me en alleen van Lelystad weet ik dat daar ingebruikname nadert, hoeveel er nog meer aankomen en hoeveel meer stroom die gaan verbruiken door bv AI ? Voorlopig overstijgen ze alle thuisaccu's lijkt me.
Datacenters zijn eigenlijk niet relevant voor Day Ahead. De bulk van hun verbruik is met Power Purchase Agreements (direct contract tussen opwekker en verbruiker) voor de komende periode al vastgelegd. Alleen als ze meer verbruiken dan in het contract beschibaar is, moeten ze de markt op om energie in te kopen. Mogelijk een beetje op Day Ahead.
Daarnaast heeft een datacentrum juist een heel vlak verbruik, het is alleen niet bekend hoeveel er nog bij gaan komen.
Ze verbruiken wel veel stroom, dat dan weer wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCLRCNdYyXax39W_PtRUNdR0zKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/td3kWfxNsnWeh5uPTRDuFFxY.png?f=user_large

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Stefannn
  • Nu online
Vandaag voor het eerst sinds de herfst extreem lage prijs om 12:00 (uurprijs), 0.14 euro Inc belasting. Ongeveer 0 bruto.
Had iemand dat aan zien komen?
Mijn auto staat in ieder geval lekker te laden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik mis een beetje de rol van grid storage hierin. Dat is de laatste jaren van de grond gekomen en groeit flink. Dat zou de aangewezen sector zijn wat de spread gaat bepalen. De datacenter sector zou zowat de **laatste** sector zijn, inderdaad vanwege dat flatline verbruik. Ik krijg een beetje het idee dat door de media-aandacht rond datacenters, netbelasting, etc dat nu een beetje op een hoop gegooid wordt met 'veel invloed hier is ook veel invloed daar'.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:44:
Vandaag voor het eerst sinds de herfst extreem lage prijs om 12:00 (uurprijs), 0.14 euro Inc belasting. Ongeveer 0 bruto.
Mijn auto staat in ieder geval lekker te laden.
Geen enkel model hier heeft die goedkope prijs zien aankomen. Wel een lagere prijs, maar niet de bodemprijs die er de afgelopen uren was.

Achtergrond voor de lage prijs: Ook de Duitsers en Fransen hebben veel opwek over en hebben alle export interconnects met de omringende landen vol zitten, net zoals Nederland. Het kan nergens meer naartoe, dus wordt de prijs lager.
De voorspelmodellen kijken momenteel nog op landschaal en zijn de afgelopen periode gefit op landschaal, terwijl vanmiddag eventjes de europese schaal overheersend was.

[ Voor 20% gewijzigd door Bravo op 23-02-2026 14:25 ]

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

The Third Man schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:46:
Ik mis een beetje de rol van grid storage hierin. Dat is de laatste jaren van de grond gekomen en groeit flink. Dat zou de aangewezen sector zijn wat de spread gaat bepalen. De datacenter sector zou zowat de **laatste** sector zijn, inderdaad vanwege dat flatline verbruik. Ik krijg een beetje het idee dat door de media-aandacht rond datacenters, netbelasting, etc dat nu een beetje op een hoop gegooid wordt met 'veel invloed hier is ook veel invloed daar'.
Grid storage heeft momenteel nog niet zoveel invloed, er zijn nog niet veel locaties actief.
Er is voor 60 GW aan aanvragen (op een netpiek van 20 GW, duidelijk handdoekje leggen), maar dat gaat voor niemand rendabel zijn. Eind 2025 heeft Tennet 9 GW aan TDTR contract uitgegeven, waaronder ook voor deze grid locaties.

Het zal een combinatie zijn van pieken en dalen in energieaanbod van duurzame bronnen en een volume aan batterijen zijn die daar economisch bij past.

Veel (zon/wind)parken zetten al hun eigen batterijen erbij om de overtollige energie later aan het net te leveren. Die hoeven niet te wachten op een aansluiting zoals de grid storage locaties, want die kunnen op de bestaande aansluiting al aan de gang.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-03 16:40
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:44:
Nee, niet echt. Lijkt erop dat zoals @Bravo ook al aangeeft dat er meer van invloed was dan alleen de weervoorspellingen die toch wel dominant in de forecast modellen zitten. De auto stond toevallig voor de deur en er kon nog 30% in, dus ook maar direct deze kans benut. Op naar het volgende laadmoment, vrijdagmiddag? .. is nog wel ver weg.

• Stefannn
  • Nu online
bsh10 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:01:
[...]

Nee, niet echt. Lijkt erop dat zoals @Bravo ook al aangeeft dat er meer van invloed was dan alleen de weervoorspellingen die toch wel dominant in de forecast modellen zitten. De auto stond toevallig voor de deur en er kon nog 30%, dus ook maar direct deze kans benut. Op naar het volgende laadmoment, vrijdagmiddag? .. is nog wel ver weg.
Mijn laad controller had het zelfstandig opgepikt maar ik was stomverbaasd dat hij midden op de dag begon te laden.
Wel goed voor de prijs per kWh: ik zit vandaag op gemiddeld 0.18 euro/kWh op 85kWh. Toevallig gister een flinke rit gemaakt en met 7% thuis gekomen.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:55

koboy

Heb een idee voor een icon

Bravo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Grid storage heeft momenteel nog niet zoveel invloed, er zijn nog niet veel locaties actief.
Er is voor 60 GW aan aanvragen (op een netpiek van 20 GW, duidelijk handdoekje leggen), maar dat gaat voor niemand rendabel zijn. Eind 2025 heeft Tennet 9 GW aan TDTR contract uitgegeven, waaronder ook voor deze grid locaties.

Het zal een combinatie zijn van pieken en dalen in energieaanbod van duurzame bronnen en een volume aan batterijen zijn die daar economisch bij past.

Veel (zon/wind)parken zetten al hun eigen batterijen erbij om de overtollige energie later aan het net te leveren. Die hoeven niet te wachten op een aansluiting zoals de grid storage locaties, want die kunnen op de bestaande aansluiting al aan de gang.
Eens, maar ik verwacht van (bij zon/windparken) aanwezige accu-parken weinig dempende werking.
Een groot deel daarvan zal gebruikt worden om de vooraf verkochte stroom op te vullen.
Daarnaast heb je door de merit order op de day-ahead te maken met de prijs van de partij die het laatste beetje stroom weet te leveren.

In de praktijk kom je dan uit op ongeveer de prijs van een gas-centrales voor de donkere uren waarbij het niet stormt. Een zonnepark met accu gaat op dat moment net onder de prijs van een gas-centrales zitten om de opbrengst te maximaliseren.

Datacenters zorgen wel degelijk voor hogere electriciteitsprijzen. Er is maar een beperkte "betaalbare" capaciteit beschikbaar. Hoe meer hier van (vooraf gekocht) naar datacenters en andere slurpers gaat, hoe minder er overblijft als "restjes" voor de day-ahead. Hierdoor moeten eerder de dure inefficiënte gasturbines worden ingeschakeld, die door de merit order de prijs dan gaan bepalen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• WillemD61
Maasluip schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:45:
De spread per dag van 2023, 2024 en 2025, oplopend gesorteerd.
Kan alleen maar zeggen dat die elk jaar groter is geworden.

(€/MWh)
[Afbeelding]
Nog een grafiek ...De spread was inderdaad in 2025 hoger dan voorgaande jaren, maar net als voorgaande jaren is er wel duidelijk een seizoensinvloed, het ene jaar iets meer dan het andere, dus de mensen die het gevoel hebben dat de spread laatste tijd laag is hebben ook gelijk. Hier is een tijdsgrafiek van 2 jaar met een 30 dagen lopend gemiddelde toegevoegd. (met uurgemiddelden uit kwartierprijzen)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMAQKdGpkLve2m6DFQKo5gR85yc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/digLFAdFaEY2KMHOMb6oMEHN.jpg?f=fotoalbum_large

• koboy

koboy

Ik denk dat het gewoon komt doordat we zunige hollanders zijn. Vorig jaar klaagde iedereen zonder accu tijdens de heel dure dunkelflaute dagen, deze winter zonder dunkelflaute lopen de accu bezitters te klagen dat de spread niet groot genoeg is (terwijl mijn snelle blik laat zien dat de uitschieters deze winter dan wel kleiner zijn, maar ook talrijker lijken te zijn).

Laten we blij zijn voor het milieu. De relatief gelijkmatige tarieven laten zien dat we een mooie stabiele energie voorziening hebben gehad waarbij het aantal draai-uren van de gasturbines laag is gebleven.

Dus: kop op! De zon staat voor de deur en de tarieven overdag dalen waardoor de spread weer wat groter wordt. Mooie PV stroom voor je huis, en genoeg spread om te handelen; wat willen we nog meer?

(Jajaja, het kwartje van Kok terug, eindelijk de rug van Rutte....)

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:40
Stefannn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Mijn laad controller had het zelfstandig opgepikt maar ik was stomverbaasd dat hij midden op de dag begon te laden.
Wel goed voor de prijs per kWh: ik zit vandaag op gemiddeld 0.18 euro/kWh op 85kWh. Toevallig gister een flinke rit gemaakt en met 7% thuis gekomen.
Ja het was feest gisteren. De auto werd hier 's middags geladen door Grid Rewards, ondanks de al lage day-ahead tarieven kon het daar dus nog wel onder. En 's avonds weer afgetopt.

Auto vol tegen € 0,12 per kW gemiddeld O+

• ROIMaison
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-03 16:50
koboy schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:28:
[...]

Eens, maar ik verwacht van (bij zon/windparken) aanwezige accu-parken weinig dempende werking.
Een groot deel daarvan zal gebruikt worden om de vooraf verkochte stroom op te vullen.
Daarnaast heb je door de merit order op de day-ahead te maken met de prijs van de partij die het laatste beetje stroom weet te leveren.

In de praktijk kom je dan uit op ongeveer de prijs van een gas-centrales voor de donkere uren waarbij het niet stormt. Een zonnepark met accu gaat op dat moment net onder de prijs van een gas-centrales zitten om de opbrengst te maximaliseren.

Datacenters zorgen wel degelijk voor hogere electriciteitsprijzen. Er is maar een beperkte "betaalbare" capaciteit beschikbaar. Hoe meer hier van (vooraf gekocht) naar datacenters en andere slurpers gaat, hoe minder er overblijft als "restjes" voor de day-ahead. Hierdoor moeten eerder de dure inefficiënte gasturbines worden ingeschakeld, die door de merit order de prijs dan gaan bepalen.
Ik begrijp dat door de merit order iedereen de prijs van de hoogste bieder krijgt, maar realiseer me nu pas (door deze post) dat je dan de winst kan maximaliseren door niet alle energie te leveren, zodat het laatste beetje door een leverancier met een hogere prijs geleverd wordt. Je zou dan dus als zonnepark meer geld kunnen krijgen door af te knijpen?
Bijvoorbeeld, als zonnepark zou je een hogere prijs krijgen (en wellicht meer geld verdienen) als je 99% levert en de laatste 1% door gas geleverd wordt, dan wanneer je 100% van de energie zou leveren.

Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurt/zou kunnen gebeuren?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vraagje aan de bouwers van hun glazen EPEX-bol:
Krijgen we deze week nog extreem lage prijzen? Ik wil wel wat bijladen en heb deze week geen haast. Ik wacht dus liever tot de kale prijs echt onder de 5 cent daalt (gistermiddag was ik helaas weg), dan dat ik er nu aan begin bij een prijs rond de 8 cent.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 10:46

red bull

Keeps me awake !

Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:12:
Krijgen we deze week nog extreem lage prijzen? Ik wil wel wat bijladen en heb deze week geen haast. Ik wacht dus liever tot de kale prijs echt onder de 5 cent daalt (gistermiddag was ik helaas weg), dan dat ik er nu aan begin bij een prijs rond de 8 cent.
https://energie.theoxygent.nl/

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

ROIMaison schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Ik begrijp dat door de merit order iedereen de prijs van de hoogste bieder krijgt, maar realiseer me nu pas (door deze post) dat je dan de winst kan maximaliseren door niet alle energie te leveren, zodat het laatste beetje door een leverancier met een hogere prijs geleverd wordt. Je zou dan dus als zonnepark meer geld kunnen krijgen door af te knijpen?
Bijvoorbeeld, als zonnepark zou je een hogere prijs krijgen (en wellicht meer geld verdienen) als je 99% levert en de laatste 1% door gas geleverd wordt, dan wanneer je 100% van de energie zou leveren.

Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurd/zou kunnen gebeuren?
Dit gebeurt zeker in de praktijk en dit wordt ook wel 'gaming' genoemd.

Door slim je energie op de markt aan te bieden kun je een hogere prijs vangen, dan als je domweg al je energie op de markt aanbied tegen een vaste prijs. Maar als iemand anders net onder jouw prijs zit, dan val je buiten de boot en verkoop je dat deel van de energie helemaal niet tegen een hogere prijs. En heb je wel je vaste kosten (afschrijving etc), maar geen inkomsten.

Omdat het een vrije markt is, moet je wel heel goed kunnen inschatten wat de prijs van morgen gaat worden en daar je aanbod op aanpassen. Er zitten een groot stel slimmerikken bij de verschillende energiehandelaren die dit spelletje iedere dag weer spelen. En soms winnen en soms verliezen. En die slimmerikken hebben heel wat meer informatie en betere algoritmes dan wat wij hier knutselen. Maar zij kunnen er dan ook grof geld mee verdienen.

Daarnaast houden een aantal opwekkers nog capaciteit achter de hand om in te kunnen zetten op andere markten zoals intraday, (passieve) onbalans en redispatch. Als er dan energie tekort is, kunnen zij dat dan nog leveren, vaak tegen een hogere opbrengst dan Day Ahead.

• Hippe Lip

Hippe Lip

I know, maar er zijn er hier zeker twee die hun eigen systeem bouwen dat de markt (voorspelling) nog iets scherper probeert te benaderen.

<John O`Mill>

• koboy

koboy

ROIMaison schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Natuurlijk is de realiteit complexer, maar is dat wat er gebeurt/zou kunnen gebeuren?
De realiteit is simpeler. Uiteraard heb je prijs speculatie, maar de basis van de extreme pieken ligt gewoon in vraag en aanbod. Echt forse prijs beïnvloeding van een markt kan alleen bij een kleine handels omvang, en/of door prijsafspraken. De EPEX markt is groot genoeg, en prijsafspraken zijn verboden.

Elke bron heeft gewoon een kostprijs, en dat is de prijs waar je als aanbieder niet onder gaat als je je opbrengst kunt regelen.
Voorbeelden van niet kunnen regelen door de aanbieder: residentiële PV/wind, en kernenergie (thermische stress). Deze aanbieders zullen deze productie dus heel laag in de markt zetten zodat ze gegarandeerd moeten leveren. Het restant van de vraag wordt dan aangeboden tegen een normaal/hoger tarief en iedereen is happy.
De (steeds meer aflopende) subsidies zorgen er voor dat de subsidie ontvangende partij aangevuld wordt tot een normaal tarief met deze subsidies. Voorwaarde is wel dat er geleverd wordt, dus ook deze partijen zetten laag in. Als er dus het totaal aan niet regelbare en gesubsidieerd aanbod hoger is dan de vraag kom je in een situatie waarin er extreem negatief geboden wordt. Voor een deel uit noodzaak (niet kunnen regelen) voor een deel omdat het niet boeit welke prijs je biedt, als je maar levert.

Qua prijspieken de hoogte in liggen de factoren voornamelijk buiten Nederland zelf. De gasprijs is op dat moment bepalend want de normale gas centrales liggen bovenop het stapeltje in de merit order. Maar met tekorten uit het buitenland is het mogelijk dat je in een situatie komt waarbij er niet genoeg betaalbaar aanbod is

• bsh10
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:12:
vrijdagmiddag (onder voorbehoud van de weersvoorspellingen)

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 09:48:
[...]

I know, maar er zijn er hier zeker twee die hun eigen systeem bouwen dat de markt (voorspelling) nog iets scherper probeert te benaderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pge4QM_5YMFmZ8Eh4qA33c1aQ7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0CuPqf4ZhIHLZYRARGaqCgn.png?f=fotoalbum_large
Donderdag/vrijdag lijkt hoopvol. Zondag helemaal, maar dat is nog ver weg.
Epexforecast is voorspelling van bravo zijn tool, epexforecast 2 de meest recente formule van bsh10.

• bsh10
@Hippe Lip Niets zo onvoorspelbaar als het weer. Ondertussen is vrijdagmiddag niet meer zo gunstig in de twee tariefvoorspellingen die ik nu volg (op ned.nl gebaseerd en de EpexPredictor). Het laagste tarief zit nu in de nacht eerder (van donderdag op vrijdag), en zijn ook niet meer zo laag. Als donderdagmiddag laag uptpakt dan is dat misschien ook te overwegen, want de verschillen zijn niet te groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8qvNgL1C6h6bBXNhR0RfxjxtIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CRrSNqonuqG6Whojk9dUDdBj.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd hoe zondagmiddag gaat uitkomen, daar wijken de 2 voorspellingen van elkaar af. De op ned.nl gebaseerde voorspelling (blauw) geeft nu een laag tarief aan, de EpexPredictor (rood) niet.

• bsh10
Torch1969 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:46:
.. de meest recente formule van bsh10.
Ondertussen is die meest recente formule wel wat gewijzigd. Op dit moment kijk ik naar de laatste 6 weken (42 dagen) en genereer op die data (residual usage + daarwerkelijke epex tarieven) daar automatisch de meest optimale fit uit. Dus elke dag een nieuwe formule die weer wat afwijkt van die van de dag ervoor. De afgelopen weken werkte dit erg goed, omdat de tarieven zich erg saai gedroegen. De laatste week is er weer gelukkig wat minder saai verloop, eindelijk gaat de zon opwek iets bijdragen en is er weer wat meer wind. Ik zie dat de formule zich nu elke dag behoorlijk aanpast, de laatste van vanochtend:

indicatief tarief (ct) = c0 + c1 * RU + c2 * RU^2 + c3 * RU^3
RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.45 * zon opwek (GW) .. volgens ned.nl
c0 = 3.003593
c1 = 1.478351
c2 = -0.121002
c3 = 0.004527

.. met een gemiddelde afwijking (RMSE) van 1.37 ct met de EPEX tarieven over de laatste 42 dagen.

• Hippe Lip

Hippe Lip

bsh10 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 07:55:
@Hippe Lip Niets zo onvoorspelbaar als het weer. Ondertussen is vrijdagmiddag niet meer zo gunstig in de twee tariefvoorspellingen die ik nu volg (op ned.nl gebaseerd en de EpexPredictor). Het laagste tarief zit nu in de nacht eerder (van donderdag op vrijdag), en zijn ook niet meer zo laag. Als donderdagmiddag laag uptpakt dan is dat misschien ook te overwegen, want de verschillen zijn niet te groot.

[Afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe zondagmiddag gaat uitkomen, daar wijken de 2 voorspellingen van elkaar af. De op ned.nl gebaseerde voorspelling (blauw) geeft nu een laag tarief aan, de EpexPredictor (rood) niet.
@bsh10
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn. Das geen aanmerking op jouw werk of op jouw model, maar de kille realiteit helaas.

In een ander topic liet @Bschnitz net zien wat die voor glazen bol gebouwd heeft. Die gaat maar 4 dagen vooruit omdat het dan nog redelijk voorspelbaar lijkt.

<John O`Mill>

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-03 15:26

Maasluip

Kabbelend watertje

Weer is veranderlijk. Soms is de atmosfeer rond ons redelijk stabiel en kun je het weer goed voorspellen, soms zitten we in een turbulentie en kun je het niet goed voorspellen. Vooral als het over meerdere dagen vooruit gaat.

Signatures zijn voor boomers.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Hippe Lip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:22:
[...]

@bsh10
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn. Das geen aanmerking op jouw werk, op jouw model, maar de kille realiteit.

In een ander topic liet @Bschnitz net zien wat die voor glazen bol gebouwd heeft. Die gaat maar 4 dagen vooruit omdat het dan nog redelijk voorspelbaar lijkt.
Die glazen bol van @Bschnitz is gebaseerd op dezelfde NED informatie als die @bsh10 gebruikt, alleen de formule is anders. (lineair/1e macht vs 3e macht) En de NED api is voornamelijk gebaseerd op weermodellen, zowel voor de opwek als de consumptie.

Bij weermodellen moet je heel goed in weten waar je exact naar kijkt. Mijn verwachting is (ben er niet diep in gedoken) dat NED de OPER run gebruikt voor de weersverwachtingen, dat de is weersvoorspelling die de meeste rekenkracht krijgt (hogere resolutie). Daarnaast worden er nog vele andere modellen doorgerekend, die allemaal een net iets ander uitgangspunt hebben, om zo te zien of er een stabiele verwachting is, of dat het zeer onzeker is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEDsWOS02YdgfgbnutxgZUgfuls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hgIlQL8Feuka8J49c4Gwrl7G.png?f=fotoalbum_large
Dit is het plaatje van vorige week zondag, vanuit het ECMWF model wat door KNMI wordt gebruikt. De eerste twee dagen waren goed te verwachten, daarna treedt variatie op.

De kunde van de weermannen en -vrouwen zit erin dat ze deze informatie weten te vertalen naar een weerbericht, waarbij ze de nuances kunnen aangeven. Dat laatste kan een weermodel (nog) niet en de API gebruikt 1 van de lijntjes en dat is de verwachting waar je het mee moet doen. Geen zicht op onzekerheid.
En dus ook geen zekerheid of die prijspiek of prijsdal uit het voorspellingsmodel werkelijkheid wordt.

• bsh10
Hippe Lip schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:22:
@bsh10
Als die toekomstvoorspellingen van de komende dagen regelmatig gaan wijzigen, dan moet je je af gaan vragen wat ze waard zijn.
Volledig mee eens. Ik zie het nu vooral als continue oefening om beter te begrijpen of, en hoe, ik een gevoel kan krijgen voor wat er achter de EPEX horizon te verwachten is. Afgelopen maanden heb ik vaak gezien dat lange termijn (meer dan 2-3 dagen vooruit) voorspelling aan serieuze verandering onderhevig is, vergelijkbaar met het weerbericht. Conclusie zou dus kunnen zijn dat ik dan ook niet verder zou moeten kijken. Maar ik heb vorig jaar ook wel een paar keer een mooie tariefdip al 5-6 dagen vooruit zien aankomen, en daar op kunnen sturen. Die gevallen weerhouden me nu er van om alleen nog 2-3 dagen vooruit te kijken. De conclusie is dat ik het nog niet weet wat de beste strategie is, en gewoon de oefening voorlopig door blijf zetten waarbij ik me realiseer dat onzekerheid altijd een niet te onderschatten onderdeel blijft van het systeem. Ik heb het toch nu automatisch draaien, ik stop er op dit moment weinig energie in.

Conclusie die ik nu wel al durf te trekken op basis van de verschillende modellen / benaderingen is dat de EPEX tarieven zinnig te voorspellen zijn op basis van weermodellen, er bestaat blijkbaar een bruikbare correlatie. Ik vind de EpexPredictor wel een mooi voorbeeld omdat die alleen correleert op basis van beperkte (OpenMeteo) weerdata en de onnauwkeurige loadprofielen van TenneT. Toch is er door ML toe te passen iets bruikbaars uit gekomen. Dat geeft hoop. Ik vraag me af als je de NED data gebruikt als input voor het ML framework dat in de EpexPredictor gebruikt wordt, of je dan niet weer iets beter kan krijgen. Zomaar een idee wat ik misschien t.z.t. eens ga uitproberen.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPzda9rToHxELeHW7S9aLJiassY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oAKtUlWKSe0j0ShAmk4WYEXJ.png?f=user_large
Morgenmiddag een grotere dip in de middag dan dat de forecast had aangegeven, mooi momentje om weer te gaan laden!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-03 10:44
De API van Entso-e is ook zo veranderlijk als het weer, vandaag weer issues dus ik heb de handmatige backup nu achter eeen arbitratie laag gezet, als entso-e het weer af laat weten dan wordt de tabel met de zonneplan data gevuld.

Vandaag was wel een lekkerder dynamische dagje, voldoende zon en alsnog een prima prijs voor het overschot :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kf0IUnl_YsF5kSUDzJtJJIUn_WE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SrvWBrzMmMv1GErkYXF2i4Ca.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKEA5ipOcM6YA7MwanYRe8UE-Mc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WeGuueKlSetwmDmZE0OXrRs9.png?f=user_large

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
bsh10 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Ondertussen is die meest recente formule wel wat gewijzigd. Op dit moment kijk ik naar de laatste 6 weken (42 dagen) en genereer op die data (residual usage + daarwerkelijke epex tarieven) daar automatisch de meest optimale fit uit. Dus elke dag een nieuwe formule die weer wat afwijkt van die van de dag ervoor. De afgelopen weken werkte dit erg goed, omdat de tarieven zich erg saai gedroegen. De laatste week is er weer gelukkig wat minder saai verloop, eindelijk gaat de zon opwek iets bijdragen en is er weer wat meer wind. Ik zie dat de formule zich nu elke dag behoorlijk aanpast, de laatste van vanochtend:

RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.45 * zon opwek (GW) .. volgens ned.nl
c0 = 3.003593
c1 = 1.478351
c2 = -0.121002
c3 = 0.004527

.. met een gemiddelde afwijking (RMSE) van 1.37 ct met de EPEX tarieven over de laatste 42 dagen.
Dank, heb dit weer aangepast in mijn grafiek. Ik zie nu dat deze erg lijkt op de zelflerende voorspelling in de HA-integratie van bravo :)

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08:41
Oeps verkeerde topic.

[ Voor 80% gewijzigd door surcharge op 26-02-2026 18:06 ]

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
maarten_NL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:51:
De API van Entso-e is ook zo veranderlijk als het weer, vandaag weer issues dus ik heb de handmatige backup nu achter eeen arbitratie laag gezet, als entso-e het weer af laat weten dan wordt de tabel met de zonneplan data gevuld.
Had er toevallig weer een ticket voor ingeschoten, ze zijn er mee bezig: https://transparency.ents...07-4915-b9c9-b3cd38511f36

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:49
Ja, mijn Entsoe flow doet het ook vaker niet dan wel. Nou ja, ik bedoel dat als ik ergens geen prijzen van krijg dan is het Entsoe. Gelukkig heb ik inmiddels een fallback naar zonneplan en/of nordpool.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Vdvmark
Hoeveel uren waren er tot dusverre waarin de vier kwartieren gelijke prijzen hadden? Morgen twee.

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-03 15:10
Vdvmark schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:40:
Hoeveel uren waren er tot dusverre waarin de vier kwartieren gelijke prijzen hadden? Morgen twee.
Sterker nog, de EPEX prijs is dan exact 0. Lijkt bijna of er actief op gestuurd wordt om geen negatieve prijs te krijgen :|

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 31-03 20:09
Sikkek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Sterker nog, de EPEX prijs is dan exact 0. Lijkt bijna of er actief op gestuurd wordt om geen negatieve prijs te krijgen :|
Dat klopt, als windenergie in overschot is, wordt er actief naar 0 of 0,1 cent gestuurd.
Dit is sinds vorig jaar goed zichtbaar.

• sdgs
Dapdodo schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:37:
[...]

Dat klopt, als windenergie in overschot is, wordt er actief naar 0 of 0,1 cent gestuurd.
Dit is sinds vorig jaar goed zichtbaar.
Ik begrijp dat windenergieproducenten veel investeren om hun installaties dynamisch te curtailen bij negatieve prijzen. Dan kom je tot dit soort situatie vermoed ik.
Op het ogenblik dat er dan gedurende de dag toch een overschot of tekort is, kunnen zij de onbalans opvangen en er nog wat aan verdienen

• koboy

koboy

sdgs schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik begrijp dat windenergieproducenten veel investeren om hun installaties dynamisch te curtailen bij negatieve prijzen. Dan kom je tot dit soort situatie vermoed ik.
Op het ogenblik dat er dan gedurende de dag toch een overschot of tekort is, kunnen zij de onbalans opvangen en er nog wat aan verdienen
Hoeven ze niet voor te investeren hoor, alleen geen subsidie meer krijgen bij negatieve prijzen is genoeg om de "schakelaar" om te zetten. Idem voor PV weides.

Wij vinden het niet leuk om voor terugleveren te betalen, waarom zouden zij dat wel doen?

Als straks de prive PV op onze daken lekker op stoom komt duiken de prijzen wel weer wat onder nul. Daar is voor de subsidie loze wind en PV nog niet tegenop te curtailen.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
Sikkek schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:07:
[...]

Zullen we zodoende prijzen lager als deze 13,5ct nog gaan zien dit jaar?

[ Voor 0% gewijzigd door RF1000 op 28-02-2026 17:47 . Reden: Typo... ]

• sdgs
koboy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Hoeven ze niet voor te investeren hoor, alleen geen subsidie meer krijgen bij negatieve prijzen is genoeg om de "schakelaar" om te zetten. Idem voor PV weides.

Wij vinden het niet leuk om voor terugleveren te betalen, waarom zouden zij dat wel doen?

Als straks de prive PV op onze daken lekker op stoom komt duiken de prijzen wel weer wat onder nul. Daar is voor de subsidie loze wind en PV nog niet tegenop te curtailen.
"Gewoon die schakelaar even omzetten..."

Sure

• Dapdodo
  • Laatst online: 31-03 20:09
RF1000 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Zullen we zodoende prijzen lager als deze 13,5ct nog gaan zitten dit jaar?
Alleen als de private PV opbrengst (vast contract) + kernenergie groot genoeg is om alles af te dekken gaan we nog onder 0. Dus we zullen nog negatieve prijzen zien. Maar in mijn ogen niet meer zwaar negatief.

• sdgs
Vanaf volgende week dinsdag verlaat de wind het lage dynamische prijzen feestje, en dat volgens alle weermodellen behalve GFS (dat van de modellen die ik bekijk het minst betrouwbare is).
Met de wind verdwijnen ook de wolken van het feestje, we zijn nu toch al begin maart, zonnepanelen beginnen ondertussen al redelijk wat op te leveren, ik vraag me af wanneer op de weekdagen, met 1-2 Bft wind en volop zon overdag, de energie het goedkoopst gaat zijn, overdag of 's nachts.

• bsh10
De NED "glazen bol" doet het nog steeds goed. Ik heb afgelopen 2 weken veel fitters gedraaid op 2 model parameters, namelijk het aantal dagen dat ik terug moest kijken (7 dagen - 80 dagen), en de zelf consumptie van de zonne ernergie (10% - 90%). Daar komt een soort pluim uit en daar heb ik beste, d.w.z. met de laagste RMSE, uit geselecteerd. Die kijkt naar de NED en EPEX data van de laatste 16 dagen, en geeft een zelf-consumptie van zon opwek van 30% aan (was 2 weken geleden nog 55%), met een RMSE tussen 1.1 en 1.3.

Door alleen 16 dagen terug te fitten vertaalt de dynamiek in de wind en zon opwek van afgelopen anderhalve week zich sneller in een blijkbaar meer accurate voorspelling. Ik zie dat de fitter zich nu sneller calibreert op de lage tarieven die we de afgelopen dagen hebben gezien. Begin van de week werd er al een flinke tariefdip voor morgen (zondag) voorspeld, de dip van vandaag (zaterdag) werd pas later in de week zichtbaar. De tarieven bleven wel op 0 ct. hangen waar ik al lagere (negatieve) tarieven in de voorspelling zag. Zoals hierboven door mede-tweakers al aangegeven, te verklaren door curtailment. Er wordt dus nu al (in februari) actief afgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saD_60Szp4fCQvygr2ui2_qPYt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/33W58L6LDO7ORHqHswI2TvPn.png?f=fotoalbum_large

Ik vergelijk ondertussen ook mijn NED voorspeller (blauw) met de EpexPredictor (rood). Het betreft hier all-in tarieven bij Tibber. De EpexPredictor doet het goed, maar heeft wel de laatste dagen de tariefdippen gemist. Wellicht is de EpexPredictor nog niet genoeg getraind op datasets met dagen met lage tarieven? Ik denk wel dat de ML aanpak die de EpexPredictor gebruikt beter is dan mijn simpelere regressie aanpak op basis van de NED residual usage. Maar ik denk dat de NED datasets een betere basis is voor een accurate voorspelling dan de gekozen OpenMeteo datapunten.

Voor wie het interessant vind, de laatste fit formule van vanmiddag 15u:

RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.7 * zon opwek (GW) .. volgens NED
c0 = 3.011872
c1 = 1.184246
c2 = -0.072553
c3 = 0.002282

• bsh10
sdgs schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 14:58:
.. ik vraag me af wanneer op de weekdagen, met 1-2 Bft wind en volop zon overdag, de energie het goedkoopst gaat zijn, overdag of 's nachts.
Volgens mijn voorspelling op basis van NED residual usage wordt het overdag een paar cent goedkoper dan 's-nachts.

• koboy

koboy

sdgs schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:55:
[...]

"Gewoon die schakelaar even omzetten..."

Sure
De mentale schakelaar ja, om de opbrengst van de molen te regelen als dat nodig is. Kan dat ding namelijk gewoon door de hoek van de rotor laden dan wel hem uit de wind te draaien.
Echt, die jongens hebben ook een koppeling/functie in hun aansturing zitten net als voor ons bij bijvoorbeeld SolarEdge.

• mathijshooi
  • Laatst online: 29-03 21:22
bsh10 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:49:
De NED "glazen bol" doet het nog steeds goed. Ik heb afgelopen 2 weken veel fitters gedraaid op 2 model parameters, namelijk het aantal dagen dat ik terug moest kijken (7 dagen - 80 dagen), en de zelf consumptie van de zonne ernergie (10% - 90%). Daar komt een soort pluim uit en daar heb ik beste, d.w.z. met de laagste RMSE, uit geselecteerd. Die kijkt naar de NED en EPEX data van de laatste 16 dagen, en geeft een zelf-consumptie van zon opwek van 30% aan (was 2 weken geleden nog 55%), met een RMSE tussen 1.1 en 1.3.

Door alleen 16 dagen terug te fitten vertaalt de dynamiek in de wind en zon opwek van afgelopen anderhalve week zich sneller in een blijkbaar meer accurate voorspelling. Ik zie dat de fitter zich nu sneller calibreert op de lage tarieven die we de afgelopen dagen hebben gezien. Begin van de week werd er al een flinke tariefdip voor morgen (zondag) voorspeld, de dip van vandaag (zaterdag) werd pas later in de week zichtbaar. De tarieven bleven wel op 0 ct. hangen waar ik al lagere (negatieve) tarieven in de voorspelling zag. Zoals hierboven door mede-tweakers al aangegeven, te verklaren door curtailment. Er wordt dus nu al (in februari) actief afgeschakeld.

[Afbeelding]

Ik vergelijk ondertussen ook mijn NED voorspeller (blauw) met de EpexPredictor (rood). Het betreft hier all-in tarieven bij Tibber. De EpexPredictor doet het goed, maar heeft wel de laatste dagen de tariefdippen gemist. Wellicht is de EpexPredictor nog niet genoeg getraind op datasets met dagen met lage tarieven? Ik denk wel dat de ML aanpak die de EpexPredictor gebruikt beter is dan mijn simpelere regressie aanpak op basis van de NED residual usage. Maar ik denk dat de NED datasets een betere basis is voor een accurate voorspelling dan de gekozen OpenMeteo datapunten.

Voor wie het interessant vind, de laatste fit formule van vanmiddag 15u:

RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.7 * zon opwek (GW) .. volgens NED
c0 = 3.011872
c1 = 1.184246
c2 = -0.072553
c3 = 0.002282
Beste voorspelling van het weer van morgen is het weer van vandaag….

• sdgs
koboy schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:10:
[...]

De mentale schakelaar ja, om de opbrengst van de molen te regelen als dat nodig is. Kan dat ding namelijk gewoon door de hoek van de rotor laden dan wel hem uit de wind te draaien.
Echt, die jongens hebben ook een koppeling/functie in hun aansturing zitten net als voor ons bij bijvoorbeeld SolarEdge.
Wel , ik heb niet zo lang geleden in een jaarverslag van een producent gelezen dat zij investeerden in een de curtailing van hun windmolens.

En een andere producent, Engie schrijft het volge op zijn website
"De hoofdreden dat nog niet iedereen curtailt, is omdat er nu nog subsidies gelden voor het opwekken van elektriciteit. Doordat huishoudens (salderingsregeling) en bedrijven (SDE++) zeker zijn van inkomsten, ongeacht de economische waarde van elektriciteit, is er geen stimulans om hun zonnepanelen of windmolens regelbaar te maken. Voor de SDE++ is er trouwens afgesproken dat er geen subsidie wordt gegeven als er meer dan zes uur achter elkaar negatieve uren zijn.

Daarnaast is het soms duur en technisch complex om een bestaand zonne- of windpark regelbaar te maken. Veel zonne- en windparken zijn de laatste 10 jaar geïnstalleerd en kunnen al verouderde technologie hebben. Dat betekent dat er extra investeringen gedaan moeten worden om op een veilige en betrouwbare manier de installatie aan te kunnen sturen.

Een derde reden is dat negatieve prijzen tot voorheen niet werden doorbelast naar eindgebruikers. Consumenten en bedrijven konden tot voor de energiecrisis van 2022 nog vaak hun volledige verbruik inkopen voor een vaste prijs, waarbij vaak de netto terugleververgoeding gelijk stond aan het leveringstarief. Voor 2020 waren negatieve prijzen überhaupt geen probleem."

Dus neen, niet iedere geïnstalleerde windmolen kan curtailen, maar er wordt op dit moment energie in geïnvesteerd om dat mogelijk te maken.

• koboy

koboy

sdgs schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:00:
[...]

Wel , ik heb niet zo lang geleden in een jaarverslag van een producent gelezen dat zij investeerden in een de curtailing van hun windmolens.

En een andere producent, Engie schrijft het volge op zijn website
"De hoofdreden dat nog niet iedereen curtailt, is omdat er nu nog subsidies gelden voor het opwekken van elektriciteit. Doordat huishoudens (salderingsregeling) en bedrijven (SDE++) zeker zijn van inkomsten, ongeacht de economische waarde van elektriciteit, is er geen stimulans om hun zonnepanelen of windmolens regelbaar te maken. Voor de SDE++ is er trouwens afgesproken dat er geen subsidie wordt gegeven als er meer dan zes uur achter elkaar negatieve uren zijn.

Daarnaast is het soms duur en technisch complex om een bestaand zonne- of windpark regelbaar te maken. Veel zonne- en windparken zijn de laatste 10 jaar geïnstalleerd en kunnen al verouderde technologie hebben. Dat betekent dat er extra investeringen gedaan moeten worden om op een veilige en betrouwbare manier de installatie aan te kunnen sturen.

Een derde reden is dat negatieve prijzen tot voorheen niet werden doorbelast naar eindgebruikers. Consumenten en bedrijven konden tot voor de energiecrisis van 2022 nog vaak hun volledige verbruik inkopen voor een vaste prijs, waarbij vaak de netto terugleververgoeding gelijk stond aan het leveringstarief. Voor 2020 waren negatieve prijzen überhaupt geen probleem."

Dus neen, niet iedere geïnstalleerde windmolen kan curtailen, maar er wordt op dit moment energie in geïnvesteerd om dat mogelijk te maken.
En dan is de vraag hoe groot die investering is..... Vergeet niet dat het makkelijker is om te zeuren om meer subsidie dan om processen en aansturing aan te passen.
Voor de heel oude PV weides kan ik er in komen dat daar hardware uitdagingen liggen, maar daar ligt eigenlijk geen druk op op dit moment omdat die nog de volle subsidie pakken. Als de subsidie afloopt is het aan de eigenaar om daar wat mee te doen.
PV weides zonder subsidie bij negatieve tarieven die niet kunnen curtailen zijn bewust zonder die mogelijkheid aangelegd. Als de overheid de voorwaarde opstelt dat er geen subsidie is bij negatieve tarieven was het probleem op dat moment dus al bekend.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:02
sdgs schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:00:
[...]

...

Elke windmolen kan bij te veel wind ( zware storm) de rotorbladen uit de wind draaien. Op de een of andere manier heb ik er dan moeite mee dat het uit de wind draaien dan niet op afroep zou kunnen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Nanuk ze draaien niet uit de wind maar in de vaanstand, wat wezenlijk anders is. Dat is een soort mechanische ‘overlevingsstand’, bedoeld en ingericht voor incidenteel gebruik. Het is niet iets waar je misschien wel dagelijks of vaker dynamisch mee gaat schakelen op basis van energieprijzen die net even wat onhandig uitkomen. Met daarbij een negatief kostenplaatje door het extra onderhoud wat het vervolgens vraagt.

Dat doe je dus logischerwijs bij het centrale regelpunt van je opwekking, dus waar de brug naar het net zich bevindt. Net als dat je je zonnepanelen thuis ook dynamisch aanstuurt met je omvormer en een API en niet met een elektrisch zonverduisteringscherm.

[ Voor 7% gewijzigd door The Third Man op 28-02-2026 20:29 ]

• Nanuk
The Third Man schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:28:
@Nanuk ze draaien niet uit de wind maar in de vaanstand, wat wezenlijk anders is. Dat is een soort mechanische ‘overlevingsstand’, bedoeld en ingericht voor incidenteel gebruik. Het is niet iets waar je misschien wel dagelijks of vaker dynamisch mee gaat schakelen op basis van energieprijzen die net even wat onhandig uitkomen. Met daarbij een negatief kostenplaatje door het extra onderhoud wat het vervolgens vraagt.

Dat doe je dus logischerwijs bij het centrale regelpunt van je opwekking, dus waar de brug naar het net zich bevindt. Net als dat je je zonnepanelen thuis ook dynamisch aanstuurt met je omvormer en een API en niet met een elektrisch zonverduisteringscherm.
Ik bedoelde inderdaad de vaanstand, de molen als geheel uit de wind draaien is iets wat alleen bij ouderwetse molen voorkwam.

Hoe zo zou een molen meer slijten als je hem stil zet? Op welke manier vraagt stilzetten om extra onderhoud ten opzichte van draaien? Het is ook niet zo dat er een monteur in een bootje heen moet om die wieken te verstellen of een windscherm voor de molen te plaatsen.

Een molen kan je ook nog afremmen door hem elektrisch kort te sluiten maar dan moet je wel heel veel energie kwijt in die kortsluiting. Het lijkt me toch echt dat kortsluiten uitsluitend een laatste noodmaatregel is omdat er geheid een en ander doorbrandt dan.

[ Voor 17% gewijzigd door Nanuk op 28-02-2026 21:27 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Nanuk Een turbine zet je niet direct stil, die valt stil als die te weinig aandrijving krijgt. Die aandrijving regel je met de stand van de rotorbladen, net als bij een helicopter bijvoorbeeld maar in wezen ook bij het zeilen. Het plaatsen in de vaanstand is het het draaien van de rotorbladen tot hun maximale stand, waarbij ze haaks op de windrichting staan en geen wind meer kunnen vangen (net als een vaan of vlag), vandaar die naam. Dat valt buiten het normale bereik van het mechaniek en dat is dus niet ontworpen om doorlopend te doen.

Na stilvallen gaat de turbine ook nog op de rem als er een rotorblad bij de mast staat, daarmee de turbine in wezen ‘parkerend’ voor maximale bescherming. Bij normaal bedrijf wil je dat juist niet, want normale wind is niet sterk genoeg om de turbine aan het draaien te krijgen, daarvoor moet je de turbine juist aandrijven. De wat soms overdreven aanpak hiervoor met name bij oude turbines zorgde voor die social media filmpjes waarbij je opeens turbines sneller zag draaien dan anderen. Enfin dat kost dus stroom en ook nog eens extra tijd voordat ze weer geld opleveren. Opgeteld is het dus vele malen praktischer om de turbine gewoon de vrije loop te laten waar mogelijk. Daar komt ook nog eens de optie bij dat de turbineparkboer het inzet op de onbalansmarkt maar ik weet niet of dat al in de praktijk gedaan wordt, het is in ieder geval wel een logisch voordeel dat het mogelijk is ten opzichte van stilgezette turbines.

• Nanuk
The Third Man schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:36:
Opgeteld is het dus vele malen praktischer om de turbine gewoon de vrije loop te laten waar mogelijk.
Sorry hoor, zelfs in de middeleeuwen wist men al dat een molen in vrije loop domweg in de fik vliegt of zelfs uit elkaar spat door te grote omloopsnelheid.

Ik heb het idee dat je niet helemaal hebt begrepen waar de klepel hangt.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Nanuk ik heb het juist niet over het in de vaanstand brengen bij een problematische windsnelheid, dat is immers de normale gang van zaken. Ik heb het over dat ook doen bij een oneconomisch scenario (negatieve stroomprijzen). Dat is wat @sdgs benoemde waar jij op reageerde
Dat is ook wat ik letterlijk benoem als reactie op jouw suggestie om de stilzetting hiervoor toe te passen:
Dat is een soort mechanische ‘overlevingsstand’, bedoeld en ingericht voor incidenteel gebruik. Het is niet iets waar je misschien wel dagelijks of vaker dynamisch mee gaat schakelen op basis van energieprijzen die net even wat onhandig uitkomen. Met daarbij een negatief kostenplaatje door het extra onderhoud wat het vervolgens vraagt.
Vervolgens vraag je waarom dat dan extra geld zou kosten, ik leg uit waarom (of preciezer gezegd, waarom het in dat specifieke geval economisch interessanter is om het centraal bij de omvormer te regelen) en nu leg je opeens woorden in mijn mond alsof ik geen idee heb waarover ik praat want dan gaat de turbine dus stuk :?

Ik vind dat toch wel apart komend van iemand die niet eens ervan bewust leek wat de procedure rond het stilzetten van een turbine precies inhoudt (ze zouden zogenaamd uit de wind gedraaid worden). Noch zich realiseert dat je curtailing waar sdgs het over heeft pas nodig hebt in de situatie waarbij de windsnelheid niet problematisch is, want anders waren de turbines al bij voorbaat stilgezet…

[ Voor 25% gewijzigd door The Third Man op 28-02-2026 22:11 ]

• sdgs
The Third Man schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:02:
@Nanuk ik heb het juist niet over het in de vaanstand brengen bij een problematische windsnelheid, dat is immers de normale gang van zaken. Ik heb het over dat ook doen bij een oneconomisch scenario (negatieve stroomprijzen). Dat is wat @sdgs benoemde waar jij op reageerde

[...]

Dat is ook wat ik letterlijk benoem als reactie op jouw suggestie om de stilzetting hiervoor toe te passen:

[...]

Vervolgens vraag je waarom dat dan extra geld zou kosten, ik leg uit waarom (of preciezer gezegd, waarom het in dat specifieke geval economisch interessanter is om het centraal bij de omvormer te regelen) en nu leg je opeens woorden in mijn mond alsof ik geen idee heb waarover ik praat want dan gaat de turbine dus stuk :?

Ik vind dat toch wel apart komend van iemand die niet eens ervan bewust leek wat de procedure rond het stilzetten van een turbine precies inhoudt (ze zouden zogenaamd uit de wind gedraaid worden). Noch zich realiseert dat je curtailing waar sdgs het over heeft pas nodig hebt in de situatie waarbij de windsnelheid niet problematisch is, want anders waren de turbines al bij voorbaat stilgezet…
The Third Man schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:02:

[...]

[...]

Curtailment gaat idd vaak via de omvormer.
En ook al lees ik hier dat het goedkoop is, even googlen leert je dat zoiets akl snel 100 k€ kost voor een wat grotere windmolen.

• Stefannn
  • Nu online
De investeringen om oude windmolens regelbaar te maken zullen voornamelijk software zijn.
Windmolens hebben echt wel een gecontroleerde manier om af te schakelen, en anders dan bij windmolens van 2 eeuwen geleden gaat dat geheid volledig computer gestuurd.
Het kan zijn dat oude windmolens geen hardware met “dim functie” hebben maar ook dan hoef je die hardware niet te vervangen. Je kan prima molens uit een windpark stuk voor stuk af- danwel bij-zetten.
Nou is software niet gratis dus daar zijn zeker investeringen voor nodig. Maar die worden dan wel uitgesmeerd over alle molens die het betreft.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Zullen we weer teruggaan naar het topic en het gekissebis over windmolens achter ons laten?

<John O`Mill>

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:16
Heel benieuwd wat elektraprijzen gaan doen. Ik ben wel heel blij dat nu de zonnige periode komt/is.

Accu doet ook netjes zijn werk. Nog wel ff checken of die hem helemaal vol gooit door zo’n/lage prijzen vanmiddag.

• Giel1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:56
Ik heb sinds kort een EV en wil deze thuis gaan opladen. Tot nu toe altijd vaste contracten gehad, ook omdat ik geen zonnepanelen heb. Kan nu weer voor een jaar vastzetten voor 0,22 enkeltarief. Verwachting is dat ik zo'n 4500 kWh per jaar meer ga verbruiken door het thuisladen. Zit nu ook naar dynamisch te kijken, maar volgens diverse vergelijkingssites zou me dat nauwelijks een besparing opleveren (2-3 tientjes t.o.v. vast contract op jaarbasis). Nu ligt het er natuurlijk maar net aan hoe gedisciplineerd je bent in laden op gunstige tijdstippen, maar ik vraag me dus wel een beetje af in hoeverre ik onder die 0,22 kan gaan zitten gemiddeld in een jaar, ook wanneer je rekening houdt met de donkere maanden.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Giel1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:48:
Ik heb sinds kort een EV en wil deze thuis gaan opladen. Tot nu toe altijd vaste contracten gehad, ook omdat ik geen zonnepanelen heb. Kan nu weer voor een jaar vastzetten voor 0,22 enkeltarief. Verwachting is dat ik zo'n 4500 kWh per jaar meer ga verbruiken door het thuisladen. Zit nu ook naar dynamisch te kijken, maar volgens diverse vergelijkingssites zou me dat nauwelijks een besparing opleveren (2-3 tientjes t.o.v. vast contract op jaarbasis). Nu ligt het er natuurlijk maar net aan hoe gedisciplineerd je bent in laden op gunstige tijdstippen, maar ik vraag me dus wel een beetje af in hoeverre ik onder die 0,22 kan gaan zitten gemiddeld in een jaar, ook wanneer je rekening houdt met de donkere maanden.
Heb je PV en hoeveel wek je daarmee op? Bij teruglevering moet je ook rekening houden met een terugleverboete. Dat heb je met dynamisch niet. Wanneer je je afname kunt sturen (wat met een EV heel goed kan) is dynamisch al snel voordeliger over het hele jaar heen.

• Giel1
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:52:
[...]

Heb je PV en hoeveel wek je daarmee op? Bij teruglevering moet je ook rekening houden met een terugleverboete. Dat heb je met dynamisch niet. Wanneer je je afname kunt sturen (wat met een EV heel goed kan) is dynamisch al snel voordeliger over het hele jaar heen.
Nee heb geen PV, door schaduw van grote boom naast mijn huis momenteel ook niet echt rendabel om te gaan leggen. Dus het gaat echt puur over het sturen van het opladen van de auto inderdaad. Wil er best geld/tijd in steken om dit te optimaliseren (bv. met slim laden) maar dan zou het wel jammer zijn als ik over een jaar heen nauwelijks zou kunnen besparen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:17

de Peer

under peer review

Zit nu ook naar dynamisch te kijken, maar volgens diverse vergelijkingssites zou me dat nauwelijks een besparing opleveren (2-3 tientjes t.o.v. vast contract op jaarbasis).
Hoe kan een vergelijkingsite dat nu weten? Alsof zij weten wat de dynamische prijzen het komende jaar gaan doen.
Stel de hele wereld ontploft weer, dure olie, duur gas, dure stroom, dan ben je denk ik best blij met je 0,22 euro per kWh vastgezet voor 1 of meer jaren.

Dat soort risico-afwegingen neemt een vergelijkingsite niet mee.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
Ik zou momenteel ook even wachten tot het weer rustig is in en rond Iran. De TTF gasprijs staat momenteel meer dan 20% boven het slot van vrijdag. Nou geven ze komende weken best aardig weer aan, dat is wel gunstig.

• Giel1
de Peer schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Hoe kan een vergelijkingsite dat nu weten? Alsof zij weten wat de dynamische prijzen het komende jaar gaan doen.
Stel de hele wereld ontploft weer, dure olie, duur gas, dure stroom, dan ben je denk ik best blij met je 0,22 euro per kWh vastgezet voor 1 of meer jaren.

Dat soort risico-afwegingen neemt een vergelijkingsite niet mee.
Helemaal eens, vandaar ook mijn vraag hier. Het blijft altijd een afweging die je moet maken en je hebt geen glazen bol. Maar stel dat je uitgaat van het afgelopen jaar, zou het dan haalbaar geweest zijn om structureel onder die 0,22 te komen? Daar zit vooral mijn vraag, geopolitieke ontwikkelingen (zoals afgelopen weekend weer) heb je toch vrij weinig invloed op.

• de Peer

de Peer

under peer review

Giel1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:08:
[...]

Helemaal eens, vandaar ook mijn vraag hier. Het blijft altijd een afweging die je moet maken en je hebt geen glazen bol. Maar stel dat je uitgaat van het afgelopen jaar, zou het dan haalbaar geweest zijn om structureel onder die 0,22 te komen? Daar zit vooral mijn vraag, geopolitieke ontwikkelingen (zoals afgelopen weekend weer) heb je toch vrij weinig invloed op.
als je het laden van je EV goed weet te sturen, dan volgens mij wel, maar dat kunnen anderen hier beter aangeven op basis van hun ervaring.
[...]

geopolitieke ontwikkelingen (zoals afgelopen weekend weer) heb je toch vrij weinig invloed op.
Maar je kunt jezelf er wel tegen verzekeren, door een vast contract af te sluiten.

• Pakhaas
  • Nu online
[...]

Je gaat met een EV echt heel veel meer stroom gebruiken, dus dat de pieken dan wat hoger zijn als je aan het koken bent valt in het niet bij wat er in de auto gaat op goedkopere momenten. Wij zijn sinds september over naar EV en ons verbruik is meer dan verdubbeld. Ik kan nog niet zeggen wat er over het hele jaar gebeurd, maar in de winter zaten we op een gemiddeld verbruik van rond de 25ct. Maart is net begonnen maar nu al 2 dagen gehad dat we overdag 5 uren alleen de btw en eb moesten betalen, dus de kale prijs was rond de 0. Belangrijk is dan wel dat je overdag kunt laden. In de winter is nachts de prijs vooral lager dan overdag.

• WillemD61
Dat hangt er met name vanaf hoe vaak je de EV oplaadt en hoeveel vrijheid je hebt ik keuze van het tijdstip. Ik laadt 1x per week op ongeveer en heb volledige vrijheid in keuze. Afgezien van de winterperiode laad ik vaak op tijdstippen dat de marktprijs 0 is, dus alleen belastingen betalen. Toch kom ik op een gemiddelde kWh prijs van mijn totale thuisgebruik van ongeveer 0.25 euro inclusief alle kosten. Als er geen terugleverboetes op vast/variabel zouden bestaan zou ik daarnaar overstappen.
Ga je vaker opladen dat zal dat een groter aandeel in je gemiddelde hebben en zal dynamisch mogelijk gunstiger zijn.
Budget Energie heeft volgens mjj variabele (of vaste?) contracten met gratis stroom in de middag/weekend? Misschien handig om je EV te laden?

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:05
Ik zat, met EV en koken en verwarmen op gas op een prijs van 22 cent tussen juni-december 2025. Het verschil zit ‘m voor mij ook in de teruglevering, die was 20 cent.

• Giel1
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:18:
[...]

Je gaat met een EV echt heel veel meer stroom gebruiken, dus dat de pieken dan wat hoger zijn als je aan het koken bent valt in het niet bij wat er in de auto gaat op goedkopere momenten. Wij zijn sinds september over naar EV en ons verbruik is meer dan verdubbeld. Ik kan nog niet zeggen wat er over het hele jaar gebeurd, maar in de winter zaten we op een gemiddeld verbruik van rond de 25ct. Maart is net begonnen maar nu al 2 dagen gehad dat we overdag 5 uren alleen de btw en eb moesten betalen, dus de kale prijs was rond de 0. Belangrijk is dan wel dat je overdag kunt laden. In de winter is nachts de prijs vooral lager dan overdag.
Dank voor het delen van je ervaring. Ik verwacht ook meer dan een verdubbeling qua stroom, we zitten nu op zo'n 2500 kWh en aangezien ik best wat kilometers maak verwacht ik er zeker 4500 bij te krijgen. 's Nachts laden zou geen probleem zijn, overdag is wel iets lastiger maar zou ik ook kunnen verschuiven naar de dagen dat ik thuis werk. Maar heb iedere week wel altijd minimaal 2 dagen dat ik de auto aaneengesloten nodig heb dus dan zou ik 's avonds / 's nachts wel echt moeten laden.
WillemD61 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Dat hangt er met name vanaf hoe vaak je de EV oplaadt en hoeveel vrijheid je hebt ik keuze van het tijdstip. Ik laadt 1x per week op ongeveer en heb volledige vrijheid in keuze. Afgezien van de winterperiode laad ik vaak op tijdstippen dat de marktprijs 0 is, dus alleen belastingen betalen. Toch kom ik op een gemiddelde kWh prijs van mijn totale thuisgebruik van ongeveer 0.25 euro inclusief alle kosten. Als er geen terugleverboetes op vast/variabel zouden bestaan zou ik daarnaar overstappen.
Ga je vaker opladen dat zal dat een groter aandeel in je gemiddelde hebben en zal dynamisch mogelijk gunstiger zijn.
Budget Energie heeft volgens mjj variabele (of vaste?) contracten met gratis stroom in de middag/weekend? Misschien handig om je EV te laden?
Ik moet zeker 3-4 per week laden, zoals hierboven aangegeven ook niet altijd totale vrijheid om op de goedkoopste momenten te laden. Maar op de dagen dat ik thuiswerk of in het weekend zou dat dus wel kunnen. Toevallig zitten we nu bij Budget Energie, dus we kennen de actie met 'gratis' stroom. We zouden daar best 1x per weekend gebruik van kunnen maken om de auto goedkoper op te laden, alleen zou ik dan een welkomstkorting mislopen en dat bedrag krijg je vrijwel onmogelijk gecompenseerd.

• de Peer

de Peer

under peer review

basto11 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:51:
Het verschil zit ‘m voor mij ook in de teruglevering, die was 20 cent.
Maar dat is inclusief salderen, en dat vervalt dus binnenkort.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 18:44
In jouw situatie zou ik lekker die 22ct. vast pakken.

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 16:33
Giel1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Ik verwacht ook meer dan een verdubbeling qua stroom, we zitten nu op zo'n 2500 kWh en aangezien ik best wat kilometers maak verwacht ik er zeker 4500 bij te krijgen. 's Nachts laden zou geen probleem zijn, overdag is wel iets lastiger maar zou ik ook kunnen verschuiven naar de dagen dat ik thuis werk. Maar heb iedere week wel altijd minimaal 2 dagen dat ik de auto aaneengesloten nodig heb dus dan zou ik 's avonds / 's nachts wel echt moeten laden.

[...]

Ik moet zeker 3-4 per week laden, zoals hierboven aangegeven ook niet altijd totale vrijheid om op de goedkoopste momenten te laden. Maar op de dagen dat ik thuiswerk of in het weekend zou dat dus wel kunnen. Toevallig zitten we nu bij Budget Energie, dus we kennen de actie met 'gratis' stroom. We zouden daar best 1x per weekend gebruik van kunnen maken om de auto goedkoper op te laden, alleen zou ik dan een welkomstkorting mislopen en dat bedrag krijg je vrijwel onmogelijk gecompenseerd.
Hier ook alleen een EV en geen zonnepanelen, heb 2 jaar dynamisch gehad en nu sinds december weer vast voor 21,3/22,5 cent. Met dynamisch kwam ik op 23,5 gemiddeld uit, waarbij ik goed lette op de goedkope momenten voor grootverbruikers.
Naast dat een vast contract goedkoper voor mij is, merk ik nu dat het niet meer hoeven letten op wanneer er goedkope stroom is zo ontzettend veel rust geeft. Ik kon vroeger echt balen als we ergens heen gingen en daardoor de goedkope momenten misten. Ik had niet verwacht dat dat zo'n impact zou hebben.

• Pakhaas
  • Nu online
jackaubrey schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:06:
[...]

Hier ook alleen een EV en geen zonnepanelen, heb 2 jaar dynamisch gehad en nu sinds december weer vast voor 21,3/22,5 cent. Met dynamisch kwam ik op 23,5 gemiddeld uit, waarbij ik goed lette op de goedkope momenten voor grootverbruikers.
Naast dat een vast contract goedkoper voor mij is, merk ik nu dat het niet meer hoeven letten op wanneer er goedkope stroom is zo ontzettend veel rust geeft. Ik kon vroeger echt balen als we ergens heen gingen en daardoor de goedkope momenten misten. Ik had niet verwacht dat dat zo'n impact zou hebben.
Het nadeel is wel dat die keuze puur geld gedreven is, terwijl als iedereen met een EV juist op goedkope momenten gaat laden (dus als zon schijnt of als dat niet kan midden in de nacht) zou je veel minder last hebben van een overvol stroomnet. Nu komen mensen thuis om 17:00 uur en prikken direct de auto aan de stroom, terwijl iedereen ook gaat koken.

Misschien moeten we er wel naar toe dat ook bij vaste tarieven de gebruikers boven een bepaalde piek belasting een hoger tarief betalen. Al zullen daar ook wel nadelen aan zitten..

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-03 16:33
Pakhaas schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:11:
[...]

Het nadeel is wel dat die keuze puur geld gedreven is, terwijl als iedereen met een EV juist op goedkope momenten gaat laden (dus als zon schijnt of als dat niet kan midden in de nacht) zou je veel minder last hebben van een overvol stroomnet. Nu komen mensen thuis om 17:00 uur en prikken direct de auto aan de stroom, terwijl iedereen ook gaat koken.

Misschien moeten we er wel naar toe dat ook bij vaste tarieven de gebruikers boven een bepaalde piek belasting een hoger tarief betalen. Al zullen daar ook wel nadelen aan zitten..
die differentiatie van nettarieven komt er toch ook aan binnenkort?
mensen die hun EV om 17:00 gaan laden zullen meestal de leasers zijn die het gewoon vergoed krijgen en dus geen enkele prikkel hebben om het niet te doen, dat ga je ook niet snel veranderd krijgen

• Pakhaas
  • Nu online
jackaubrey schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:24:
[...]

die differentiatie van nettarieven komt er toch ook aan binnenkort?
mensen die hun EV om 17:00 gaan laden zullen meestal de leasers zijn die het gewoon vergoed krijgen en dus geen enkele prikkel hebben om het niet te doen, dat ga je ook niet snel veranderd krijgen
Je hebt gelijk.

• Stefannn
  • Nu online
Giel1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Nee heb geen PV, door schaduw van grote boom naast mijn huis momenteel ook niet echt rendabel om te gaan leggen. Dus het gaat echt puur over het sturen van het opladen van de auto inderdaad. Wil er best geld/tijd in steken om dit te optimaliseren (bv. met slim laden) maar dan zou het wel jammer zijn als ik over een jaar heen nauwelijks zou kunnen besparen.
Ik heb wel PV maar die doet pas sinds een week serieus mee.
Dynamisch gaat je denk ik wel wat opleveren als je de EV goed bestuurt.
Ik heb over januari en februari dynamisch voor gemiddeld ongeveer 0.20 euro/kWh geladen door tussen 01:00 en 06:00 tot 45% te laden en als het echt goedkoop was naar 95% (zoek in dit forum op mijn naam voor algoritme).
Als je in de zomer overdag kan laden ga je waarschijnlijk laden tussen de 0.15 en 0.17euro/kWh.
Voor totale verbruik over januari betaalde ik 0.25euro/kWh. Over februari 0.23euro/kWh. Dat is zonder batterij.
Wel met warmtepomp. Die is "dynamisch geoptimaliseerd" maar het was in januari dermate koud dat hij ook in de dure tijden aan moest om het warm te houden.

Je kan het sowieso eens proberen.
Ik heb electra dynamisch maar gas wel vast. Via overstappen.nl leverde dat me nog een 150euro cashback op het gascontract op.

• koboy

koboy

Giel1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:55:
[...]

Waarschijnlijk zou je onder "normale" omstandigheden wel wat goedkoper uit kunnen zijn met dynamisch.
Helaas zitten we sinds dit weekend niet meer onder "normale" omstandigheden nu die oranje gorilla het midden oosten in de fik heeft gezet. De straat van Hormus waar een substantieel deel van de olie doorheen gaat is dicht, en de olie prijzen schieten omhoog.
MIJN verwachting is dat de prijzen in de avond/nacht hierdoor flink gaan stijgenbomdat die sterk afhankelijk zijn van fossiele opwek. Maakt voor mij niet zo veel uit het komend halfjaar met PV en een accu, maar als je afhankelijk bent van de avond/nacht tarieven is dat een heel ander verhaal.

PERSOONLIJK zou ik die 22 cent voor komend jaar gewoon pakken, gewoon voor een stuk zekerheid en mentale rust. Ondertussen een homewizard P1 meter in je slimme meter prikken en deze instellen op een dynamische leverancier. Dan kun je over een jaar de balans opmaken.

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:52
[...]

[...]

In jouw geval gewoon voor vast €0,22 gaan.

Vind zelf ook de regel, als je geen zonnepanelen hebt, kan je het beste vast nemen met een flinke bonus, aangezien je toch geen terugleverboete hebt.

Heb je wel zonnepanelen met misschien ook wel een thuisaccu, dan absoluut dynamisch...

Heb zelf dynamisch bij Zonneplan, maar dat komt doordat ik zonnepanelen en een thuisaccu heb.

Gemiddelde tarieven met zonnepanelen en een thuisaccu jan-feb 2026:
Januari 2026: Afname €0.2511, teruglevering: €0.3508
Februari 2026: Afname €0.2339, teruglevering: €0.2730

Ter vergelijking jan-feb 2025, zonder thuisaccu, wel met zonnepanelen:
Januari 2025: Afname: €0.2918, teruglevering: €0.2731
Februari 2025: Afname: €0.3020, teruglevering: €0.2758

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Catdogsf schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Gemiddelde tarieven met zonnepanelen en een thuisaccu jan-feb 2026:
Januari 2026: Afname €0.2511, teruglevering: €0.3508
Februari 2026: Afname €0.2339, teruglevering: €0.2730

Ter vergelijking jan-feb 2025, zonder thuisaccu, wel met zonnepanelen:
Januari 2025: Afname: €0.2918, teruglevering: €0.2731
Februari 2025: Afname: €0.3020, teruglevering: €0.2758
Blijkt toch wel heel specifiek te zijn voor je daadwerkelijke gebruik.
ZONDER batterij, wel PV en EV laden geoptimaliseerd:
jan 26: 26.3 en 27.3
feb 26: 22.2 en 24.4
Dankzij de zonnebonus een hoger tarief voor terugleveren dan voor afnemen, maar dat zal voor de andere maanden vermoedelijk niet zo zijn.

Maar eens met bovenstaande adviezen, als je geen eigen opwek hebt kun je beter een vast contract hebben om de variabiliteit van de geopolitiek uit te sluiten. Als de tarieven omhoog gaan omdat de olie/gasprijzen stijgen en er overdag geen duurzaam overschot is, dan zullen de DA prijzen overdag ook stijgen en kun je als pure afnemer geen voordeel meer behalen.
Als je nog teruglevert zal een deel van de teruglevering ook tegen hogere DA prijzen gaan, dus wordt de pijn van de dure inkoop verzacht. Of gebruik je zoveel mogelijk je eigen opwek.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:01
[...]

[...]

De goedkope dynamische maanden komen er juist aan. Vorig jaar had ik inkoop:

- april 19,70
- mei 15,07
- juni 18,75
- juli 22,55
- augustus 20,96
- september 21,77

Dat zou in 2026 prijzen allemaal nog 1,2 cent lager zijn ivm energiebelasting. En bij de goedkoopste leverancier (qua inkoopprijs) kan er wellicht nog een beetje vanaf. Gemiddeld over die periode zit je dan zo'n 3,5 cent onder de 22 cent van vast.

Als je goed kunt sturen qua laden van je EV zou je dus ook een half jaar dynamisch kunnen gaan en daarna een vast contract afsluiten afhankelijk van de prijzen op dat moment.

Maar goed, voor 3500 kWh (helft van het jaarverbruik 2500 + 4500 EV) is dat een potentiële besparing van €122 in een half jaar.

Over geopolitiek en de dalprijzen in de zomer maak ik me niet zo druk. Er is zoveel PV dat de kale prijs dan vaak gewoon tussen 0 en 1 cent is. Daar verandert de gasprijs niets aan.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-03 16:28
bilgy_no1 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:59:
[...]

De goedkope dynamische maanden komen er juist aan. Vorig jaar had ik inkoop:

- april 19,70
- mei 15,07
- juni 18,75
- juli 22,55
- augustus 20,96
- september 21,77

Dat zou in 2026 prijzen allemaal nog 1,2 cent lager zijn ivm energiebelasting. En bij de goedkoopste leverancier (qua inkoopprijs) kan er wellicht nog een beetje vanaf. Gemiddeld over die periode zit je dan zo'n 3,5 cent onder de 22 cent van vast.

Als je goed kunt sturen qua laden van je EV zou je dus ook een half jaar dynamisch kunnen gaan en daarna een vast contract afsluiten afhankelijk van de prijzen op dat moment.

Maar goed, voor 3500 kWh (helft van het jaarverbruik 2500 + 4500 EV) is dat een potentiële besparing van €122 in een half jaar.

Over geopolitiek en de dalprijzen in de zomer maak ik me niet zo druk. Er is zoveel PV dat de kale prijs dan vaak gewoon tussen 0 en 1 cent is. Daar verandert de gasprijs niets aan.
Januari 2025: 18,08 €cent
Februari 2025: 18,06 €cent
Maart 2025: 18,06 €cent
April 2025: 18,07 €cent
Mei 2025: 18,06 €cent
Juni 2025: 18,06 €cent
Juli 2025: 18,07 €cent
Augustus 2025:18,06 €cent
September 2025: 18,08 €cent
Oktober 2025: 18,08 €cent
November 2025: 18,08 €cent
December 2025: 18,08 €cent

Januari 2026: 16,87 €cent
Februari 2026: 16,86 €cent

Vast contract sinds december 2024. Geen bonus. Aansluiting zonder zonnepanelen.

Moraal van het verhaal zoals veel anderen ook al hebben gezegd: doe je huiswerk op basis van je eigen situatie en beslis op basis daarvan.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:34
Je kunt lager uitkomen met zonnepanelen, maar die heb je nu niet.
Dan moet je het van discipline hebben en op de gunstige momenten de auto opladen, de wasmachine en de afwasmachine aanzetten. Home Automation en apparaten met tijdklokken helpen je daar bij. Hier is het een sport geworden, maar dat moet je wel leuk vinden.
In de drie donkere maanden betaal je vaak meer dan die 22 cent die je hierboven aanhaalt. In de negen lichte maanden zit je er heel vaak onder. Daar is ook winst te behalen.
Verder zit er winst in het nemen van risico. Het bedrijf waar je nu een vast contract mee afgesloten hebt, vertaalt z'n risico dat hij duurder moet inkopen dan de prijs die jij in je vaste contract hebt staan in een risico-opslag die verdisconteert zit in jouw prijs.
Met een dynamisch contract is dat jouw risico geworden en dat resulteert ook in een lager prijs.

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-03 16:28
Hencksch schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:31:
[...]

Je kunt lager uitkomen met zonnepanelen, maar die heb je nu niet.
Dan moet je het van discipline hebben en op de gunstige momenten de auto opladen, de wasmachine en de afwasmachine aanzetten. Home Automation en apparaten met tijdklokken helpen je daar bij. Hier is het een sport geworden, maar dat moet je wel leuk vinden.
In de drie donkere maanden betaal je vaak meer dan die 22 cent die je hierboven aanhaalt. In de negen lichte maanden zit je er heel vaak onder. Daar is ook winst te behalen.
Verder zit er winst in het nemen van risico. Het bedrijf waar je nu een vast contract mee afgesloten hebt, vertaalt z'n risico dat hij duurder moet inkopen dan de prijs die jij in je vaste contract hebt staan in een risico-opslag die verdisconteert zit in jouw prijs.
Met een dynamisch contract is dat jouw risico geworden en dat resulteert ook in een lager prijs.
De misvatting is dat een producent of leverancier risico moet nemen om consumenten een vast contract aan te kunnen bieden en dat consumenten dat risico in hun eigen zak kunnen steken.

Producent heeft kosten X om elektriciteit gedurende 1, 2 of 3 jaar te produceren. Producent verkoopt elektriciteit aan energieleverancier voor X +Y: Y is de winstmarge voor producent. Energieleverancier levert aan mij voor een vaste prijs van X+Y+Z gedurende 1, 2 of 3 jaar elektriciteit waarbij Z de winstmarge is voor de energieleverancier.

Termijnmarkt versus spotmarkt.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:18

Ersus

Zuid-Limburg

Harvest2002 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Moraal van het verhaal zoals veel anderen ook al hebben gezegd: doe je huiswerk op basis van je eigen situatie en beslis op basis daarvan.
Dat is me toch een mooi vast tarief.
Tot wanneer heb je dat contract nog actief?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:34
Harvest2002 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Termijnmarkt versus spotmarkt.
Termijncontracten zijn een eeuwenoude manier om risico's af te dekken. Ze zijn niet gratis en de prijs ervan wordt in het energietarief doorberekend.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Harvest2002 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Over hoeveel kWh gaat dit tarief?
Als ik de welkomstbonus van 175 euro verdeel over 1500 kWh is dat een mooie korting van 11,6 ct/kWh en kan ik ook makkelijk bij dit soort bedragen uitkomen. Maar bij 5000 kWh is dat nog maar 3,5 ct/kWh korting.

Pagina: 1 ... 323 ... 326 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels