• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F
Morgen best aardig :-)

[ Voor 82% gewijzigd door Japie.G op 22-02-2026 14:16 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
vaursechs schreef op zondag 22 februari 2026 @ 13:16:
Ik vind de spread in 2026 tot nu toe maar erg zwakjes, op een paar uur uitgezonderd... :F
Bij ons is het ‘grapje’ ondertussen: is het vandaag 24 of 25 cent (inclusief beurs+ en gaapsmiley). Redelijk slaapverwekkend idd. Ik kijk het nog een jaartje aan (zit nu een paar jaar op dynamisch) maar als ik dan nog steeds niet zo goed weet waarom, dan ga ik dat toch eens afwegen hoor.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:31
Vdvmark schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:02:
Ik lees hier vaak dat de prijzen al steeds vlakker worden en in onderstaande link lees ik dat de spread in 2025 is toegenomen tov 2024. Wordt er hier op Tweakers iets anders bedoeld met vlakke prijzen ?
https://www.datadame.nl/energie/stroomprijzen-2025/
Er zijn energie experts die dat aangeven, ik heb hier twee weken geleden vrij uitgebreid op gereageerd.

sdgs in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Ik zie gewoon geen enkele economische wetmatigheid waardoor de spread helemaal gaat verdwijnen zolang er geen zeer grote overcapaciteit is in hernieuwbare energie, en een overcapaciteit heeft vanuit economisch standpunt geen zin voor investeerders. Er is niemand geïntereseerd om te investeren in installaties die geen financieel rendement opleveren...
Windmolens leveren vooral veel geld op in de nachten dat het onvoldoende waait om alle stroom met wind - en kernenergie te coveren, en waar de marktprijs dan bepaald word door gascentrales. Dankzij het omgekeerde cliquet systeem kunnen die windmolens dan redelijk veel stroom produceren aan interessante marges. Morgen op de middag is de energie zo goed als gratis, dan leveren de windmolens onvoldoende op om ze af te schrijven
Pagina: 1 ... 322 323 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels