koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:29:
Dit is de reden dat ik zeg dat de extra investering de 5% RTE winst vaak niet waard is. Veel systemen hebben 3-fase omvormers van 5kW of meer waardoor bij NOM je efficiëntie in elkaar zakt. Leuk voor de handel dit jaar, maar vanaf volgend jaar ben je alleen je huis maar warm aan het stoken in de zomer.
Dynamische tarieven leveren nu eenmaal een gemengde open discussie.clodders schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:04:
Ik vraag mij af of het wel klopt wat je stelt.
Je zal naar het totale plaatje moeten kijken. Hierbij spelen het type energiecontract, het opbrengend vermogen van zonnepanelen en de opslagcapaciteit batterijen belangrijke een rol.
Ik kan zonder problemen mijn opgewekte stroom tussen 11 uur en 15 uur opslaan als prijs het laagst is.
De opgeslagen stroom overschot wordt op een ander moment tegen een hoger prijs aan het net geleverd.
Focus op het terugverdienlijstje levert andere emoties op dan focus op het featurelijstje dat ook gebruik maakt van de Dynamische tarieven.
- Alle PV opwek (jaar max +20MWh) van eigen dak iedere dag (dag max 165kWh) opnieuw opvangen
- Dagelijkse PV overschot tegen het max van dynamisch kaal tarief van die dag injecteren
- Nieuwe nettarieven (regering->capaciteitstarief) omgaan in de 'donkere maanden'
- Alles in huis incl EV kunnen voorzien vanuit de eigen opslag
- EV laadvrijheid ongeacht het moment van de dag hoofdzaak prio van eigen DAK!
- Backup voorziening voor alles in huis incl. EV
- Nederlandse software roots met open structuur
- Bonus, mocht het dynamische tarief een keer overdag echt zo laag zijn kan er vanuit het net tegelijk met de PV opwek geladen worden
Het hoge vermogen maakt het vooralsnog mogelijk om overschot met 21kW terug het net op te duwen en tegelijk het huis te voorzien. Max dynamisch kaal tarief * 21kWh en alles boven de paar cent per kWh kaal is nog altijd meer waard dan de PV uit te schakelen.
De kosten?
214kWh LFP koste 19k met 8000-10000 cycles, in die omvang zal het wel eerder meer dan 8000 cycles zijn.
Batterij / (cycles*(capaciteit*RTE)
€19.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,012
Als je dat met de Victron omvomers (38.4kW 3fase) erbij wil uitrekenen.
€27.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,018
Zelfs als je de RTE verlaagd stijgt de kWh prijs in deze omvang amper.
Dus alles aan dynamisch kaal tarief dat meer dan 2cent oplevert, heeft meer zin dan de PV gedeeltelijk te dimmen of uit te schakelen. En als je overdag zonder accu gebruik al meer dan 2ct kaal ex btw krijgt, zelfs dan is het zinvol de PV aan te laten. Een goed EMS zal dat zelf regelen als je de dynamische tarieven maar juist instelt.
In ons geval icm dynamisch contract dekt de setup alle mogelijke scenarios af waardoor de investering het featurelijstje volledig afdekt zonder compromissen. Dat voelt meer ontspannen dan met zand tussen de billen tijdens een strandvakantie die ook duur is. Ieders eigen keus.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900