jaspertd schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 23:41:
Ik vind het behoorlijk ingewikkeld allemaal. Misschien wat hulp hier.
- We hebben hier een verbruik van 7633 kWh van het net.
- Hebben 3130 kWh teruggeleverd met onze zonnepanelen, met Enphase IQ mini omvormers.
- Een EV die ik goed kan aansturen met Home Assistant, geen warmtepomp.
- Ik wil naar dynamisch stroom gaan, omdat ik denk dat ik daar goedkoper mee uit ben, door aansturen van de EV.
- We hebben een erg oud vrijstaand huis en een 2000 m3 gasverbruik.
Ik heb een VEH aanbod, waarbij Frank significant goedkoper wordt gepresenteerd dan Zonneplan, terwijl ik hier meer enthousiasme over Zonneplan zie...
- Het lijkt primair in die loyaliteitskorting te zitten, maar die is er ook in (mindere mate) bij Zonneplan
- Ik lees hier dan ik dan ook mijn zonnepanelen moet laten aansturen door Frank?
- Op Jeroen.nl lijkt (zonder loyaliteitskorting) Zonneplan goedkoper.
Kunnen jullie me nog een beetje links of rechts sturen?
En doen jullie ook je gas tarief dynamisch of leggen jullie dat wel vast?
[Afbeelding]
Wat gezegd is over voorwaarden: Frank verandert deze nogal eens en hanteert bepaalde eisen om voor het gunstigste tarief in aanmerking te komen. Daarmee lijken ze er continu op te sturen dat ze in de prijsvergelijkers als goedkoopste naar boven komen.
Zonneplan hanteert nu al jarenlang gelijke voorwaarden voor iedereen. De enige wijziging is geweest dat ze een Zonnebonus hebben ingevoerd.
Persoonlijk hecht ik meer aan een leverancier die consistent is en transparant dan aan een eenmalige winst van een paar tientjes.
In jouw geval zou ik zeker dynamisch gaan:
- hoge PV teruglevering -> grote boetes die je bij vast betaalt.
- EV die je goed kunt aansturen: uitdaging is om in de zomer voldoende kilometers te rijden zodat je de volgende dag ook weer kunt bijladen.
- nog geen full electric warmtepomp, dus niet het meeste verbruik in de gemiddeld iets duurdere wintermaanden. Daar zit het grootste risico dat je gemiddeld hoger uitkomt qua kWh-prijs.
Let op:
- kun je de omvormer ook dynamisch aansturen, oftewel output naar 0W als de prijs negatief is?
- overweeg een hybride warmtepomp. Bij 2000 m3 gas kun je naar verwachting veel besparen zonder al te grote aanpassingen in je warmte-afgifte. Die besparing is veel groter dan een paar tientjes verschil tussen Frank en Zonneplan...
Stel 75% gasvraag verminderen is 1500 m3 gas minder. Dat is ongeveer 13500 kWh aan warmte, met een COP van 4,5 is dat 3000 kWh elektriciteit meer.
- 1500 m3 gas kost ongeveer €1875 (gerekend met €1,25 per m3)
- 3000 kWh elektriciteit kost ongeveer €750 (gerekend met €0,25 gemiddeld wat zeer conservatief is).
- besparing per jaar €1125. Investering (na subsidie) €5000-7500 afhankelijk van precieze installatie. Terugverdiend in 4-7 jaar en waarschijnlijk aan de korte kant van deze range.
- energiebelasting op gas wordt de komende jaren duurder, voor elektriciteit juist goedkoper.