http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bedankt voor je melding, gaan we voor je uitzoeken en oplossenaschja schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:10:
Ik wil heel even ventileren dat de dagelijkse dal en piekprijzen in dec echt helemaal dogshit zijn. Er valt geen stuiver te verdienen met deze prijzen.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
https://github.com/custom-components/nordpool
Ff PR doen dan
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Een ideale markt zal hier ook voor de andere maanden naar toewerken. Delta 0, thats the optimum. Balanced marketsaschja schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:10:
Ik wil heel even ventileren dat de dagelijkse dal en piekprijzen in dec echt helemaal dogshit zijn. Er valt geen stuiver te verdienen met deze prijzen.
[ Voor 3% gewijzigd door Wietsee. op 30-12-2025 08:33 ]
/f/image/q8YLDXr8jg53o9MIJ8MzgKOW.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet bij een residual usage van meer dan 5 GW een redelijke lineaire correlatie die boven de 15 GW naar boven lijkt te buigen. Ik ga met @Bravo en @Stefannn mee dat er een soort operationele kosten factor van ongeveer 4.5 ct / kWh is. Ik reken wel voor de winter periode alleen 30% van de zon opwek mee (rest blijft achter de meter als zelfconsumptie). Mijn simpele formule is nu geworden:
indicatief tarief (ct) = (6.6 * (load GW - wind opwek GW - 0.3 * zon opwek GW ) / load GW) + 4.5 ct
/f/image/HnapdCfZeYyJh2a2YZdUbjad.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben best tevreden hoe de curve de epex prijs benaderd, gemiddelde afwijking is 1.4 ct sinds 15 dec en 2.6 ct sinds 28 okt. Maar het was wel een periode met weinig spread in de tarieven. Voor de zomer is het nog een minder strakke fit, zelfs als ik daar 30% zelf consumptie voor de zon opwek gebruik.
Eens. De prijzen schommelen nauwelijks nu. Mijn batterij doet de hele maand al bijna niks, want met 20 procent verlies leveren deze prijzen me niks opaschja schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:10:
Oost west, 127.0.0.1 best!
Zeg maar gerust al bijna twee maanden, tvt van 5/6 jaar valt zo mooi in duigen....geerttttt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:59:
[...]
Eens. De prijzen schommelen nauwelijks nu. Mijn batterij doet de hele maand al bijna niks, want met 20 procent verlies leveren deze prijzen me niks op
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is prachtig!bsh10 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:54:
De load data feed van ned.nl lag er een paar dagen uit maar werkt weer, dus tijd voor een update. Op basis van de data kom ik tot een redelijk strakke nieuwe fitting voor de periode vanaf eind okt.
[Afbeelding]
Je ziet bij een residual usage van meer dan 5 GW een redelijke lineaire correlatie die boven de 15 GW naar boven lijkt te buigen. Ik ga met @Bravo en @Stefannn mee dat er een soort operationele kosten factor van ongeveer 4.5 ct / kWh is. Ik reken wel voor de winter periode alleen 30% van de zon opwek mee (rest blijft achter de meter als zelfconsumptie). Mijn simpele formule is nu geworden:
indicatief tarief (ct) = (6.6 * (load GW - wind opwek GW - 0.3 * zon opwek GW ) / load GW) + 4.5 ct
[Afbeelding]
Ik ben best tevreden hoe de curve de epex prijs benaderd, gemiddelde afwijking is 1.4 ct sinds 15 dec en 2.6 ct sinds 28 okt. Maar het was wel een periode met weinig spread in de tarieven. Voor de zomer is het nog een minder strakke fit, zelfs als ik daar 30% zelf consumptie voor de zon opwek gebruik.
Jouw formule:
Kan je ook schrijven als:
indicatief tarief (ct) = 11.1ct - 6.6 * wind opwek GW/ load GW - 1.93 * zon opwek GW / load GW
Dat zit dan behoorlijk dicht bij mijn:
EPEX = 9.5ct - 5 * (wind_land + wind_sea)/load
Waarbij mijn formule enkel het 01:00-04:00 nachtblok doet met derhalve nooit zon. Dat de factoren wat afwijken is dan ook helemaal niet raar. Bovendien heb ik ze niet LSQ bepaald maar handmatig.
Het komt er dus waarschijnlijk een beetje op neer dat 4.5ct het "streef tarief" is in geval van "heel veel zon & wind", maar dat dat af en toe mislukt door "last minute" weer verandering.
We zullen zien of ik daar nog een hint op kan vinden. Ik monitor de verandering van de dag-op-dag voorspelingen maar ik kan pas wat zeggen als we weer eens een nacht met prijzen zwaar onder de 5ct hebben.
Overigens is dit hele gedoe voor het maken van een "laadpaal algoritme" wat mij betreft compleet overbodig. Het algoritme dat ik nu heb (zie eerdere posts) voldoet prima. Scheelt weer een api-afhankelijkheid. En simpeler dus robuster.
In de zomer kan het nog wel nuttig zijn:
- als er meer zon is dan er in de auto past is het handig om ochtends en savonds niet te laden maar terug te leveren want dan zijn de tarieven heel behoorlijk.
- maar je wilt ook je auto (of thuis batterij) genoeg juice geven
Een mooie balans dus weer.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wie koopt nu een batterij hiervoor? Zal alleen nog maar erger worden dus wellicht verstandig om je gebruik van de batterij eens te gaan herzien.reneeke1970 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:30:
[...]
Zeg maar gerust al bijna twee maanden, tvt van 5/6 jaar valt zo mooi in duigen....
Vooralsnog is dat de enige manier om winst te maken met je batterij. Pas na de salderingsregeling einddatum is het slim hem op andere momenten in te zettenMajaMestreech schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:38:
[...]
Wie koopt nu een batterij hiervoor? Zal alleen nog maar erger worden dus wellicht verstandig om je gebruik van de batterij eens te gaan herzien.
Hoezo "pas na de salderingsregeling einddatum" . Dan wordt het in dit soort vlakke maanden en ook nog weinig PV toch nog slechter?geerttttt schreef op woensdag 31 december 2025 @ 05:24:
[...]
Vooralsnog is dat de enige manier om winst te maken met je batterij. Pas na de salderingsregeling einddatum is het slim hem op andere momenten in te zetten
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Nee ietsje beter, ook al is de PV niet toereikend, de pieken ervan komen toch boven eigen verbruik uit, dus die moet je opvangen, anders lever je toch terugJanAllElectric schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:39:
[...]
Hoezo "pas na de salderingsregeling einddatum" . Dan wordt het in dit soort vlakke maanden en ook nog weinig PV toch nog slechter?
1 PVoutput . Dongen NB
Maak je dan ook een afweging van de kosten van terugleveren (of de gemiste inkomsten/opbrengst daarvan) versus de kosten van de accu (financieel, milieu)?reneeke1970 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:19:
[...]
Nee ietsje beter, ook al is de PV niet toereikend, de pieken ervan komen toch boven eigen verbruik uit, dus die moet je opvangen, anders lever je toch terug
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
:strip_exif()/f/image/s9XEy70mUi8TqdISaCMrTBKR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijna 1000 kWh meer afname dan teruglevering en ruim 45 euro toe krijgen. Heerlijk. Nu moet ik nog tot eind maart voor een vol jaar. Januari zal nog een verbuikersmaand zijn. Februari begint hier normaal gesproken langzaam te kantelen en maart zou weer een start van teruglevering moeten zijn. Het doel is NOF (Nul Op de Factuur) te gaan halen. Heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken. In combinatie met de thuisbatterijen en een EV moet dat lukken. Als dat lukt.... dan hebben we EN onze energiekosten in huis weg kunnen strepen EN de kilometers gereden met de EV kunnen dekken. Soms moet je (durven) investeren om daar je voordeel weer uit te halen. Al snap ik goed dat niet iedereen dit kan of wilt. Wij zijn er blij mee.
Voor iedereen alvast een zonnig / duurzaam / energiek maar vooral gezond 2026 gewenst!
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Die afweging hoef ik niet te maken, zonder salderen is dat verschil zo groot, daar hoeft niemand over na te denken.Hippe Lip schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:23:
[...]
Maak je dan ook een afweging van de kosten van terugleveren (of de gemiste inkomsten/opbrengst daarvan) versus de kosten van de accu (financieel, milieu)?
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 97% gewijzigd door Devke op 31-12-2025 09:55 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Over 2025:
| hoeveelheid | eenheid | omschrijving |
|---|---|---|
| 9002 | kWh | opwek PV |
| 5885 | kWh | terug geleverd |
| 9134 | kWh | afgenomen |
| 3249 | kWh | netto afname na salderen |
| 3249 | kWh | daarvan verbruikt door de warmtepomp |
| 2972 | kWh | daarvan verbruikt door de laadpaal |
| 1165 | euro | variabele kosten HUIDIG Vattenfall vast contract |
| 1055 | euro | variabele kosten ALS ik vast contract had gehad volgens nieuwe eigen huis aanbod |
| 711 | euro | variabele kosten ALS ik tibber dynamisch contract had gehad |
- Ik heb GEEN thuisbatterij, die gaat binnenkort wel komen.
- Ook zonder thuisbatterij dus een duidelijk voordeel met een dynamisch contract.
- Daarbij wel de vermelding dat laadpaal en warmtepomp sinds de zomer "geoptimaliseerd aangestuurd worden voor dynamische tarieven".
Over December 0,24 euro/kWh gemiddeld tarief "als ik tibber had gehad", zelfs zonder thuis batterij.
Vanaf morgen dynamisch bij zonneplan. Jippie!
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
|---|---|---|
| 29,2 | MWh | opwek PV |
| 19,9 | MWh | terug geleverd |
| 6,75 | MWh | afgenomen |
| -13,1 | MWh | netto afname na salderen |
| 2228+1800 | kWh | daarvan verbruikt door de warmtepomp en Airco |
| 2971 | kWh | daarvan verbruikt door de laadpaal |
| -1550 | euro | Netto dynamische kosten HUIDIG Tibber |
Vanaf 1-1-2026 ga ik over naar Zonneplan.
Never fall in love with your own design!
Over 2025:
|---|---|---|
| 9.680 | kWh | opwek PV |
| 9.299 | kWh | afgenomen Tibber |
| 5.791 | kWh | terug geleverd Tibber |
| 3.508 | kWh | netto afname na salderen |
| 3.375 | kWh | verbruikt door de warmtepomp |
| 3.489 | kWh | verbruikt door de laadpaal |
| 4.170 | kWh | batterij geladen (volgens BMS) |
| 4.013 | kWh | batterij ontladen (volgens BMS) |
| € 591 | euro | betaald aan Tibber |
| € 872 | euro | retour van werkgever voor laden EV |
| € -281 | euro | netto stroomkosten na verrekening EV |
| € 0,230 | euro | gemiddelde prijs inkoop stroom |
| € 0,267 | euro | gemiddelde prijs teruglevering stroom |
| € 0,169 | euro | All-in gemiddelde prijs (netto kosten Tibber/netto afname Tibber |
Vanaf morgen klant bij Zonneplan
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik ben all electric (W/W-WP), inclusief EV. Je kunt je overschot (40 panelen in O-W-opstelling) in die EV kwijt, maar dat lukt pas als je er minimaal 6A in kunt steken. Daar zou dus nog wat optimalisatie kunnen zitten, net als de nachten in zomertijd.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
En vrijdagochtend komt er weer een.
[ Voor 3% gewijzigd door sipjan op 31-12-2025 14:08 ]
Vanuit je eigen koelkast in de keuken drijf je toch ook geen handel in voedingswaren? Die is enkel voor eigen gebruik.geerttttt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:59:
[...]
Eens. De prijzen schommelen nauwelijks nu. Mijn batterij doet de hele maand al bijna niks, want met 20 procent verlies leveren deze prijzen me niks op
Terwijl supermarkten dat wel doen met hun grote koelruimtes.
Al die koelkasten samen bij de mensen thuis zorgen wel voor een grote buffer in het logistieke systeem en zorgen er voor dat (bederfelijke) voeding goedkoper is dan dat het in een alternatieve wereld dagelijks of meermaals per dag zou aangeleverd worden door de melkboer, bakker,... op de markt of met aan huis bedeling.
Kortom: thuisbatterijen moeten zodanig goedkoop worden dat het net zo'n no-brainer wordt als een eigen koelkast. En door de massaproductie zullen ze dat ook doen.
Opvallend:ArPi75 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:18:
Hier mijn stats (met EV, warmtepomp, batterij sinds juni en dynamisch contract bij Tibber)
Over 2025:Het verschil tussen batterij geladen en ontladen wat de BMS van SigEnergy aangeeft zou een RTE van ruim 96% betekenen en dat kan dus enkel over DC in/DC uit gaan zonder rekening te houden met verliezen. Eens kijken of ik begin 2026 geregeld kan krijgen om een extra kWh meter voor de batterij te zetten om ook AC in/uit te meten.
hoeveelheid eenheid omschrijving 9.680 kWh opwek PV 9.299 kWh afgenomen Tibber 5.791 kWh terug geleverd Tibber 3.508 kWh netto afname na salderen 3.375 kWh verbruikt door de warmtepomp 3.489 kWh verbruikt door de laadpaal 4.170 kWh batterij geladen (volgens BMS) 4.013 kWh batterij ontladen (volgens BMS) € 591 euro betaald aan Tibber € 872 euro retour van werkgever voor laden EV € -281 euro netto stroomkosten na verrekening EV € 0,230 euro gemiddelde prijs inkoop stroom € 0,267 euro gemiddelde prijs teruglevering stroom € 0,169 euro All-in gemiddelde prijs (netto kosten Tibber/netto afname Tibber
Vanaf morgen klant bij Zonneplan
- je PV opbrengst, EV gebruik, warmtepomp gebruik en saldeer-saldo zijn van zelfde grootte orde als bij mij.
- jij hebt 591 euro bij tibber afgerekend; ik "modelleer" op 711 euro "als ik tibber had gehad in plaats van vast"
Jij bent daarmee "slechts" 120 euro voordeliger terwijl jij wel een batterij hebt.
- heb je de vaste kosten meegerekend? bij mijn tabelletje is het enkel de euros per kWh.
- Het zei opgemerkt dat ik sinds de zomer EV en warmtepomp redelijk zorgvuldig "dynamisch tarief geoptimaliseerd" heb. Wellicht werpt dat vruchten af.... Mijn "laadpaal algoritme" (zie eerdere posts) dat ik sinds begin december gebruik heeft de euro/kWh over het totaal van december in ieder geval al 1 cent verlaagd ten opzichte van november.
fun... mijn "tabel format" is al 2x hergebruikt
de "hele lage prijs ver onder 0.05 euro" komt pas na 4:00.sipjan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:39:
Ja, EPEX doet hetzelfde als een week geleden. De load duikt ver onder wind + zon + 34% van max load fossiel. En de EPEX valt als een baksteen richting de 0 (0,5 ct). Dat heeft niemand voorzien in zn forecast. Ik ook niet. Ik had naar aanleiding wat ik las van oa @bsh10 en @Stefannn, een nieuwe aanpak van de forecast gemaakt, gebaseerd op load -/- groen (in mijn ogen voornamelijk grijs/fossiel). En die geeft een hele aardige fit. Maar die komt voor donderdagmorgen ook niet lager dan 5 ct
En vrijdagochtend komt er weer een.
Mijn model voorspelt het gemiddelde tussen 1:00 en 4:00, dat is morgenochtend ongeveer 0.05 euro en mijn model voorspelt dat ook.
Daarmee heb ik dus ook geen "dag-over-dag" variatie van een voorspelling voor "4:00-10:00" dus weet niet of ik in betreffende data een hint had gezien om de "undershoot onder 0.05 euro" te voorspellen.
Wellicht vrijdag......
Ik ben wel benieuwd of mijn "epex based laad algoritme" de auto morgenochtend gaat laden (ik gok van wel maar ik blijf er vanaf om niet vals te spelen)
Ik heb een aantal keren de auto vol geladen met relatief hoge prijs. Verder heb ik in het eerste kwartaal dat ik de accu had relatief meer teruggeleverd aan het net. Dit om naar de belastingdienst aan te kunnen tonen dat ik de accu gebruik om te handelen en dus minder voor privé gebruik en ik dus minder BTW over prive gebruik heb hoeven aftikken. Per het eerstvolgende kwartaal kon ik de KOR in en ben ik de accu wat economisch gunstiger gaan gebruiken.Stefannn schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:12:
[...]
Opvallend:
- je PV opbrengst, EV gebruik, warmtepomp gebruik en saldeer-saldo zijn van zelfde grootte orde als bij mij.
- jij hebt 591 euro bij tibber afgerekend; ik "modelleer" op 711 euro "als ik tibber had gehad in plaats van vast"
Jij bent daarmee "slechts" 120 euro voordeliger terwijl jij wel een batterij hebt.
- heb je de vaste kosten meegerekend? bij mijn tabelletje is het enkel de euros per kWh.
- Het zei opgemerkt dat ik sinds de zomer EV en warmtepomp redelijk zorgvuldig "dynamisch tarief geoptimaliseerd" heb. Wellicht werpt dat vruchten af.... Mijn "laadpaal algoritme" (zie eerdere posts) dat ik sinds begin december gebruik heeft de euro/kWh over het totaal van december in ieder geval al 1 cent verlaagd ten opzichte van november.
fun... mijn "tabel format" is al 2x hergebruikt
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
https://www.rijksoverheid...ale-sleuteltabel-2026.pdf
Scheelt jullie weer zoeken...
Helaas de definitieve versie (na vergaderingen in de Tweede Kamer) is afgelopen week pas bekend gemaakt.EmHaKa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:22:
Mocht je ook (zoals ik) de prijzen bij houden met EB; na lang zoeken gevonden:
https://www.rijksoverheid...ale-sleuteltabel-2026.pdf
Scheelt jullie weer zoeken...
EB voor 2026 is 0,09161 geworden (excl. BTW, incl. BTW 0,11085 afronding afhankelijk van leverancier)
Off topic: Inkomsten belasting is geworden 37,75 %
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Niet dat ik je niet vertrouw, maar heb je die info ook op een officiële overheid website gevonden?PeteSplit schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:50:
[...]
Helaas de definitieve versie (na vergaderingen in de Tweede Kamer) is afgelopen week pas bekend gemaakt.
EB voor 2026 is 0,09161 geworden (excl. BTW, incl. BTW 0,11085 afronding afhankelijk van leverancier)
Wijzigingen definitief (nog goedkeuring Koning nodig) 16 december 2026, EB pagina 7EmHaKa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:53:
[...]
Niet dat ik je niet vertrouw, maar heb je die info ook op een officiële overheid website gevonden?
https://open.overheid.nl/...fe-a54b-cebf13427ab5/file
[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 31-12-2025 18:00 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.10154 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
Dat moet dan vanaf vannacht dit worden?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" price_in_cents: false low_price_cutoff: 0.9 region: "NL" precision: 3 price_type: kWh additional_costs: > {% set VAT = 0.21 %} {% set tax_kWh = 0.09161 %} {% set opslag = 0.0165 %} {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }} |
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Als ik naar die tabel kijk is het 0,0916 euro/kWh, of kijk ik verkeerd?PeteSplit schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:57:
[...]
Wijzigingen definitief (nog goedkeuring Koning nodig) 16 december 2026, EB pagina 7
https://open.overheid.nl/...fe-a54b-cebf13427ab5/file
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
0,09161 (bij de belastingdienst 5 cijfers achter de komma)KC27 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:19:
[...]
Als ik naar die tabel kijk is het 0,0916 euro/kWh, of kijk ik verkeerd?
Als kleinverbruiker zal het weinig uitmaken en kun je ook 9 cent rekenen,
maar als je als energieleverancier 3 miljoen klanten hebt, maakt het wel wat uit.
(De begroting werd in september op Prinsjesdag gepresenteerd, maar is in de Tweede Kamer diverse keren gewijzigd, daarom circuleren er nu op internet allemaal verschillende lijsten en komt de definitieve versie erg laat, want het nieuwe jaar begint al snel en de loon en accountancy bedrijven (en ook energie leveranciers) moeten alle wijzigingen nog in de systemen verwerken)
Happy New Year
[ Voor 32% gewijzigd door PeteSplit op 31-12-2025 19:58 ]
Vooral die van vandaag is heel vreemd. Nederland zit op 7 tot 11 cent, Frankrijk hetzelfde en zelfs scandinavië heeft hogere prijzen dan Duitsland.
Signatures zijn voor boomers.
Snap ik niet. Jullie geven aan dat je batterij "Niks doet" voor sommigen al 2 maanden. Aanname: met dat "niks doet" bedoelen julie niet laden tijdens de goedkope uren en ontladen gedurende de dure uren en hiermee winst maken. Mar je kunt dan toch gewoon op NOM draaien? Dan verdien je toch allicht iets tegenover niets.geerttttt schreef op woensdag 31 december 2025 @ 05:24:
[...]
Vooralsnog is dat de enige manier om winst te maken met je batterij. Pas na de salderingsregeling einddatum is het slim hem op andere momenten in te zetten
Ik maak alleen maar gebruik hiervan en kan daarmee gedurende de dure uren gewoon verbruiken voor de warmtepomp, wasmachine, koken, etc.
Elektriciteit Zonneplan:
- Nieuwe energiebelasting per kWh is € 0,09161 excl btw.
- Ik heb Zonneplan, inkoopvergoeding ongewijzigd € 0,02 per kWh incl btw, dat is € 0,0165 excl btw.
- Wat je invult in de HomeWizard app is de som van de tarieven excl btw, dus € 0,09161+ € 0,0165 = € 0,10811.
Homewizard app openen > settings > tarieven. Onder stroom nieuw tarief toevoegen vanaf 1 jan. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,10811 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
Nu moeten de tarieven weer kloppen.
:strip_exif()/f/image/eDURPtlErOmi7GzTY5QixT2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Gas Zonneplan
- nieuwe energiebelasting 2026 is € 0,60066 excl btw.
- Inkoopvergoeding € 0,08 per m3 gas incl btw, dat is € 0,0661157 excl btw.
- Som is € 0,6668 excl btw.
>>> Dus je vult in de HomeWizard app per 1 januari 2026 nieuw gastarief in, “overige kosten” € 0,6668 per m3 gas. Btw uiteraard 21%.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Elektriciteit:
- Nieuwe energiebelasting per kWh in 2026 is € 0,09161 excl btw.
- Inkoopvergoeding incl btw € 0,0248, dat is € 0,020496 excl btw (bron)
- Som ex btw is € 0,11211
>>> Dus in de HomeWizard app naar settings > tarieven. Nieuw tarief stroom invoeren per 1 januari 2026. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,11211 in en btw uiteraard 21%.
Edit: Voor teruglevering alleen de € 0,09161 want de inkoopvergoeding wordt per 1 januari niet meer gesaldeerd.
Gas:
- 2026 nieuwe energiebelasting € 0,60066 excl btw.
- Inkoopvergoeding € 0,08835 incl btw, dat is € 0,073017 excl btw
- Som ex btw € 0,67368
>>> Dus in de Homewizard app naar settings > tarieven.
Nieuw tarief gas invoeren per 1 januari 2026. Vul bij “overige kosten per m3” € 0,67368 in en btw uiteraard 21%.
Als iemand dit even kan controleren - heel graag. De tarieven in de genoemde bron moeten volgens mij inclusief btw zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-01-2026 14:54 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Goedkoop inkopen en voor jezelf gebruiken tijdens dure uren, is exact hetzelfde als handelen want de tarieven zijn gelijk. En het verlies is groter dan de winst, dus op een paar dagen na gewoon zinloos al bijna twee maandenMajaMestreech schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:11:
[...]
Snap ik niet. Jullie geven aan dat je batterij "Niks doet" voor sommigen al 2 maanden. Aanname: met dat "niks doet" bedoelen julie niet laden tijdens de goedkope uren en ontladen gedurende de dure uren en hiermee winst maken. Mar je kunt dan toch gewoon op NOM draaien? Dan verdien je toch allicht iets tegenover niets.
Ik maak alleen maar gebruik hiervan en kan daarmee gedurende de dure uren gewoon verbruiken voor de warmtepomp, wasmachine, koken, etc.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit dus vanaf vandaag bij zonneplan maar ik zie nog geen meterstanden in de app.
Ik heb de “zonneplan Connect” energiemeter die ze me gestuurd hadden niet aangesloten want mijn P1 poort is al bezet en ik heb geen zin in NOG een voedings adapter voor de P1 splitter. In mijn home automation heb ik genoeg inzicht in data.
Dus…....
voor zover ik op de website kan lezen “werkt zonneplan dynamisch tarief” wel gewoon als ik die “zonneplan Connect” niet aansluit.
Is dat ook echt zo? Gewoon nog even geduld hebben? Of moet ik het ding toch maar aansluiten?
Je hebt ook een vierpoorts P1 splitter, kan je voeden via usb eventueel uit je HA.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:58:
Vraagje,
Ik zit dus vanaf vandaag bij zonneplan maar ik zie nog geen meterstanden in de app.
Ik heb de “zonneplan Connect” energiemeter die ze me gestuurd hadden niet aangesloten want mijn P1 poort is al bezet en ik heb geen zin in NOG een voedings adapter voor de P1 splitter. In mijn home automation heb ik genoeg inzicht in data.
Dus…....
voor zover ik op de website kan lezen “werkt zonneplan dynamisch tarief” wel gewoon als ik die “zonneplan Connect” niet aansluit.
Is dat ook echt zo? Gewoon nog even geduld hebben? Of moet ik het ding toch maar aansluiten?
Volgens Zonneplan hebben ze de P1 nodig, omdat alleen via deze aansluiting je energieverbruik en teruglevering in real-time uitgelezen kunnen worden. Zonder de Connect op de P1-poort krijg je geen actuele inzichten in je energieverbruik in de Zonneplan App. Je hebt de Connect dus echt nodig voor een compleet en actueel energieoverzicht.
Ik dacht dat de info via de netleverancier ook wel komt, maar later.
Om precies te zijn 1 dag later. Dus met de connect zie je het in realtime, anders zie je het de dag erna. Voor de uiteindelijke kosten maakt het natuurlijk niet uit.zaadstra schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Je hebt ook een vierpoorts P1 splitter, kan je voeden via usb eventueel uit je HA.
Volgens Zonneplan hebben ze de P1 nodig, omdat alleen via deze aansluiting je energieverbruik en teruglevering in real-time uitgelezen kunnen worden. Zonder de Connect op de P1-poort krijg je geen actuele inzichten in je energieverbruik in de Zonneplan App. Je hebt de Connect dus echt nodig voor een compleet en actueel energieoverzicht.
Ik dacht dat de info via de netleverancier ook wel komt, maar later.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ah dat bedoelde ik.michaelvo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:21:
[...]
Om precies te zijn 1 dag later. Dus met de connect zie je het in realtime, anders zie je het de dag erna. Voor de uiteindelijke kosten maakt het natuurlijk niet uit.
Voor de uiteindelijke kosten niet nodig dus.
Bedankt!!
@zaadstra real time is voor mij niet nodig. Dat zie ik in mijn home automation wel.
Ik heb geen usb poort over. Liever geen splitter als het niet nodig is.
De splitter van zonne plan zelf werkt bij mij zonder extra voedingStefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Ah dat bedoelde ik.
Bedankt!!
@zaadstra real time is voor mij niet nodig. Dat zie ik in mijn home automation wel.
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas,reneeke1970 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:33:
[...]
De splitter van zonne plan zelf werkt bij mij zonder extra voeding
Ik had een splitter van ze gekregen. Niet eens besteld, gewoon toegestuurd gekregen.
Er zit een power aansluiting op. Als ik die niet aansluit dan doet hij het niet meer.
Als ik hem WEL aansluit gaan er opeens allemaal lampjes branden in de splitter en doet hij het wel.
Het is ook een back-up voor als de meter zelf de standen niet doorgeeft. Ik heb hier best wat posts gezien van falende meters en problemen. Bij Zonneplan kunnen ze dan terugvallen op hun eigen meter.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Ah dat bedoelde ik.
Bedankt!!
Op de kaart zie je dat DE iets van 100 GWh overschot naar NL stuurt, dan is het toch niet zo gek dat ze lagere prijzen hebben?Maasluip schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:44:
Ik zie dat duitsland vandaag vanaf zo'n 4 uur afgelopen nacht op 1 cent zat. Morgen de helft van de dag op 0.
Vooral die van vandaag is heel vreemd. Nederland zit op 7 tot 11 cent, Frankrijk hetzelfde en zelfs scandinavië heeft hogere prijzen dan Duitsland.
https://data.nordpoolgrou...yAheadFlows&resolution=60
Flow is gewoon normaal van goedkoop naar duur. Agora zegt voor Duitsland:
Thursday, 01/01/2026 09:00
Power generation [GWh/hour]:
Conventional: 16.42
Solar: 0
Wind onshore: 41.3
Wind offshore: 4.14
Other renewable generation: 0.381
Hydro: 1.05
Biomass: 4.99
Total renewables: 51.84 (75.9 %)
Total conventional: 16.41 (24.1 %)
Total electricity demand: 0 GWh/hour
Grid emission factor: 0 gCO₂/kWh
Total grid emissions: 12,779 tCO₂/hour
Dank voor deze info.bilgy_no1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Het is ook een back-up voor als de meter zelf de standen niet doorgeeft. Ik heb hier best wat posts gezien van falende meters en problemen. Bij Zonneplan kunnen ze dan terugvallen op hun eigen meter.
Is voor dynamisch natuurlijk ook belangrijker dan voor vast want "einde van de maand de meterstand doorgeven" is niet genoeg.
Ik ga hem er toch niet in zetten (tenzij ik nog een splitter vind die zonder voeding kan).
De vorige leverancier heeft de meter altijd kunnen uitlezen dus dat zal wel goed gaan.
Ik heb momenteel 14 ingeplugde netstekkers in de meterkast. Als ze allemaal 1watt gebruiken is dat al 122kWh per jaar.
Ik probeer eigenlijk dat aantal terug te brengen in plaats van te vergroten.
Hij doet het bij mij zonder extra voeding op een splitter met daarnaast de Zendure P1 meter.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:28:
[...]
Dank voor deze info.
Is voor dynamisch natuurlijk ook belangrijker dan voor vast want "einde van de maand de meterstand doorgeven" is niet genoeg.
Ik ga hem er toch niet in zetten (tenzij ik nog een splitter vind die zonder voeding kan).
De vorige leverancier heeft de meter altijd kunnen uitlezen dus dat zal wel goed gaan.
Ik heb momenteel 14 ingeplugde netstekkers in de meterkast. Als ze allemaal 1watt gebruiken is dat al 122kWh per jaar.
Ik probeer eigenlijk dat aantal terug te brengen in plaats van te vergroten.
Maar 14 stuks is wel een hele hoop...
basto11 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:36:
De splitter van HomeWizard doet het hier zonder extra voeding
bilgy_no1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:46:
[...]
Hij doet het bij mij zonder extra voeding op een splitter met daarnaast de Zendure P1 meter.
Maar 14 stuks is wel een hele hoop...
Yess!!!! gelukt.reneeke1970 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:33:
[...]
De splitter van zonne plan zelf werkt bij mij zonder extra voeding
Ik bedacht me dat de oplossing een "passieve splitter" zou moeten zijn aangezien de P1 alleen maar zendt, er is geen communicatie terug, dus simpelweg splitsen van signaal is in principe genoeg (mits de power need van de devices die er op zitten niet te veel wordt).
Ik had deze splitter nog liggen en die werkt.
Mocht je er nog eens een moeten kopen dan is deze handiger want daar heb je geen extra draadje voor nodig. Wel opletten dat je een 8-polige splitter neemt. Ik had ook nog een 4-polige liggen (wel met de juiste breedte) maar die werkte dus niet.
Helemaal werkend dus. Zowel de P1 data in mijn home automation als de data in de app via de "zonneplan connect" dongle.
14 stekkers in 230V stopcontacten dus, geen P1 stekkers.
Yep... dat is een hele hoop... dat is over de jaren zo gegroeid. Elk kastje dat erbij komt heeft weer een eigen netadapter. Vaak voor hele kleine lullige dingetjes net zoals die P1 splitter (waar ik dus kennelijk ook gewoon zonder kan).
Alleen de glasfiber al: 1 adapter voor het connectiepunt, en dan nog een 2de adapter voor de router.
ik vraag me wel eens af of ik niet alle 5V voedingen bij elkaar op 1 adapter kan zetten. Maar goed..... dat is er nog niet van gekomen. En het is een wirwar van verschillende spanningen.
Cijfers:
Gasverbruik: ±450 m³/jaar (warm water + CV in koude/mistige weken; verder verwarmen we met airco)
Stroomafname: 5.000 kWh/jaar (2.250 kWh piek / 2.750 kWh dal)
Teruglevering: 5.000 KWh/jaar (3.650 kWh piek / 1.350 kWh dal
Eind 2024 dit profiel door vergelijkingssites gehaald: geschatte kosten ~€40 p/m. Begin 2025 nog steeds vergelijkbare uitkomsten.
Afgelopen jaar verbruik actief gestuurd naar goedkope uren (met name EV-laden en airco). Over het hele jaar komt het gemiddelde marktprijsverschil tussen afname en teruglevering uit op ~8 ct/kWh.
Daarbovenop: Frank rekent ~2 ct/kWh opslag bij afname en ~2 ct/kWh inkoopkosten bij teruglevering.
Netto kom je dus uit op ~12 ct/kWh verschil tussen afname en teruglevering. Dat is fors hoger dan ik vooraf verwacht had en wordt m.i. structureel onderschat in veel rekentools.
Op zich geen ramp, maar aanbieders schetsen op hun sites wel een erg optimistisch beeld. Zonneplan rekent bijvoorbeeld met ~22 ct/kWh afname en ~23 ct/kWh teruglevering (incl. zonnebonus). Dat is — kijkend naar daadwerkelijke uurprijzen + opslagen — simpelweg niet realistisch.
Ben benieuwd hoe dit bij anderen met vergelijkbaar profiel uitpakt. In 2026 ga ik iig terug naar vast contract, dan kom ik uit op 80 euro per jaar incl de terugleverkosten, minderdan ik in 2025 bij Frank betaald heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Apolopo op 01-01-2026 12:43 ]
Ik heb een zonneplan splitter gekregen die heeft geen extra prik nodig. Ligt er wel een beetje aan wat voor merk en type DSMR versie je hebt. Die van mij tapt gewoon uit de meter dus.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:58:
Vraagje,
Dus…....
Zonder de connect zie je ook je huidige verbruik teruglevering niet in de app.
[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 01-01-2026 13:21 ]
Sinds september wordt ook de EV thuis geladen, en de ruim 11kWh Zendure stack is ook klaar om echt in bedrijf te gaan.
Vorige winter wat duurder uit geweest met gas t.o.v. vast, maar ziet er voor deze winter goed uit.
Afname: 2828 kWh tegen 24,0 cent
Teruglevering: 2135 kWh tegen 19,9 cent
PV opwek: 4320 kWk (2700 Wp op ZZZW)
Gas: 599,9 m³ tegen 124,3 cent
Doelstelling voor dit jaar afname onder 24 cent EN teruglevering boven 24 cent. De vlag gaat uit bij onder 20 cent en boven 28 cent.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Dat verschil is wel heel groot. Weet je zeker dat in die 8 cent niet ook de inkoop- en terugleverkosten van Frank zitten? Dan zou het namelijk wel redelijk kloppen met wat ik bij Zonneplan realiseerde: 23,55 inkoop, 20,35 teruglevering.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:41:
Afgelopen jaar voor het eerst een dynamisch energiecontract gehad (Frank Energie), vooral om eens te zien hoe het in de praktijk uitpakt.
Cijfers:
Gasverbruik: ±450 m³/jaar (warm water + CV in koude/mistige weken; verder verwarmen we met airco)
Stroomafname: 5.000 kWh/jaar (2.250 kWh piek / 2.750 kWh dal)
Teruglevering: 5.000 KWh/jaar (3.650 kWh piek / 1.350 kWh dal
Eind 2024 dit profiel door vergelijkingssites gehaald: geschatte kosten ~€40 p/m. Begin 2025 nog steeds vergelijkbare uitkomsten.
Afgelopen jaar verbruik actief gestuurd naar goedkope uren (met name EV-laden en airco). Over het hele jaar komt het gemiddelde marktprijsverschil tussen afname en teruglevering uit op ~8 ct/kWh.
Daarbovenop: Frank rekent ~2 ct/kWh opslag bij afname en ~2 ct/kWh inkoopkosten bij teruglevering.
Netto kom je dus uit op ~12 ct/kWh verschil tussen afname en teruglevering. Dat is fors hoger dan ik vooraf verwacht had en wordt m.i. structureel onderschat in veel rekentools.
Op zich geen ramp, maar aanbieders schetsen op hun sites wel een erg optimistisch beeld. Zonneplan rekent bijvoorbeeld met ~22 ct/kWh afname en ~23 ct/kWh teruglevering (incl. zonnebonus). Dat is — kijkend naar daadwerkelijke uurprijzen + opslagen — simpelweg niet realistisch.
Ben benieuwd hoe dit bij anderen met vergelijkbaar profiel uitpakt. In 2026 ga ik iig terug naar vast contract, dan kom ik uit op 80 euro per jaar incl de terugleverkosten, minderdan ik in 2025 bij Frank betaald heb.
Heb geen gas en daardoor jan-maart nog vrij duur veel kWh afgenomen voor de warmtepomp en de EV.
Ik zat met hetzelfde probleem; al 2 splitters in gebruik. Ik heb nu deze aangeschaft en heb nu 4 poorten; een voeding bleek niet nodig. Ziet er een stuk opgeruimder uit.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:58:
Vraagje,
Ik heb de “zonneplan Connect” energiemeter die ze me gestuurd hadden niet aangesloten want mijn P1 poort is al bezet en ik heb geen zin in NOG een voedings adapter voor de P1 splitter.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
@Stefannn Da's gek, ik heb 'm los gekocht, draait zonder voeding. Nou ja, die komt uit de P1 poort, je mag daar enkele tientallen mA uit verstoken. Hangt misschien ook weer af van de slimme meter.Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Helaas,
Ik had een splitter van ze gekregen. Niet eens besteld, gewoon toegestuurd gekregen.
Er zit een power aansluiting op. Als ik die niet aansluit dan doet hij het niet meer.
Als ik hem WEL aansluit gaan er opeens allemaal lampjes branden in de splitter en doet hij het wel.
Edit: prijs dook eind van de middag op in de api en na een reboot ook zichtbaar in de integratie.
[ Voor 9% gewijzigd door CopyCatz op 01-01-2026 18:19 ]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.bilgy_no1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:48:
[...]
Dat verschil is wel heel groot. Weet je zeker dat in die 8 cent niet ook de inkoop- en terugleverkosten van Frank zitten? Dan zou het namelijk wel redelijk kloppen met wat ik bij Zonneplan realiseerde: 23,55 inkoop, 20,35 teruglevering.
Heb geen gas en daardoor jan-maart nog vrij duur veel kWh afgenomen voor de warmtepomp en de EV.
Je krijgt geen afrekening per maand, je krijgt een voorschotberekening per maand, daarbij schatten ze de prijs in van toekomstig verbruik, dat schatten kan soms toevallig goed zijn, maar ook 50% naast de werkelijke prijzen zitten. Alleen op de jaarafrekening denk ik dat je daadwerkelijk verbruikkosten ziet, qua facturen. In de app zie je per kwartier of per uur of dagelijks, maandelijks jaarlijks totaal, de kosten van jouw verbruik.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.
Dit vind je dus niet op je maandelijkse voorschotten!!
In België is dit ook zo, en ik vind dat eigenlijk jammer. We werken ondertussen met digitale meters, op de eerste van maand n+1 kennen we de kost van maand n, dus die factuur zou echt wel op reële cijfers kunnen gebaseerd worden.Vdvmark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:21:
[...]
Je krijgt geen afrekening per maand, je krijgt een voorschotberekening per maand, daarbij schatten ze de prijs in van toekomstig verbruik, dat schatten kan soms toevallig goed zijn, maar ook 50% naast de werkelijke prijzen zitten. Alleen op de jaarafrekening denk ik dat je daadwerkelijk verbruikkosten ziet, qua facturen. In de app zie je per kwartier of per uur of dagelijks, maandelijks jaarlijks totaal, de kosten van jouw verbruik.
Dit vind je dus niet op je maandelijkse voorschotten!!
Ik weet dat mensen gaan zeggen dat dat het budgetbeheer van mensen bemoeilijkt, maar ik ben daar niet van overtuigd. Mensen zouden sneller zien wanneer hun verbruik uit de pan schiet. En de leveranciers gaan geen voorschotten meer kunnen vragen die gewoon veel te hoog zijn.
Ik betaalde mn december voorschot op 18 november. Waar vind ik op 18 november de kosten van mn decemberverbruik?sdgs schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:34:
[...]
In België is dit ook zo, en ik vind dat eigenlijk jammer. We werken ondertussen met digitale meters, op de eerste van maand n+1 kennen we de kost van maand n, dus die factuur zou echt wel op reële cijfers kunnen gebaseerd worden.
Ik weet dat mensen gaan zeggen dat dat het budgetbeheer van mensen bemoeilijkt, maar ik ben daar niet van overtuigd. Mensen zouden sneller zien wanneer hun verbruik uit de pan schiet. En de leveranciers gaan geen voorschotten meer kunnen vragen die gewoon veel te hoog zijn.
De regels zouden perfect aan kunnen gepast worden. Ik zie nu wel vaker mensen die een jaar niet naar hun verbruik kijken en dan in de problemen komen. Ik denk dat het mogelijkerwijze ook ons energieverbruik zou kunnen doen dalen.Vdvmark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:37:
[...]
Ik betaalde mn december voorschot op 18 november. Waar vind ik op 18 november de kosten van mn decemberverbruik?
Ik ken die facturen van Frank niet. Ik kan alleen uit eigen ervaring wel stellen dat ik €0,27 per kWh voor de inkoop erg hoog vind. Dat niveau haalde ik gemiddeld alleen in januari (€0,265) en februari (€0,2906) van 2025.Apolopo schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik heb alle maandfacturen nog eens doorgeplozen wat al lastig genoeg is bij Frank; ze doen op de facturen alsof de belasting per kwh vaste kosten zijn obv van een prognose aan begin v/h jaar en zetten alleen de kale marktprijs incl BTW als variabele kosten op de facturen. Ik kom op 27 cent gemiddeld voor afname en 16 cent gemiddeld voor teruglevering dus 11 cent verschil. Wij verbruiken de meeste stroom in de wintermaanden voor de verwarming met airco en meeste teruglevering vind plaats op uren dat de marktprijs laag is. Bij Zonneplan was ik denk ik op 7 cent verschil uitgekomen, maar die bieden geen welkomstkorting.
Dus of er klopt iets niet in die berekening, of je zou nog beter kunnen sturen op je verbruik.
/f/image/mjw3h7pH5okYQVjNP7r2DWrD.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aFvCXTJ8oVaQQ5CTpxI9qoUL.png?f=fotoalbum_large)
Ieder een gezegend en vooral gezond nieuwjaar .
Hierbij een vlot overzicht 2025 gemaakt uit beschikbare data.
Gezien alle maatregelen welke op ons afkomen denk ik niet dat deze resultaten herhaald worden de komende
jaren .We zullen zien., het is nog steeds zo dat we nog steeds bezig zijn de investeringen proberen terug te verdienen ,dus eigenlijk nog niet netto verdienen ,zodra dat gaat gebeuren worden we fiscaal afgeroomd wat al bezig is.wordt vervolgd.
[ Voor 15% gewijzigd door vogel6 op 02-01-2026 14:27 ]
Mooi overzicht en een mooi resultaat van € -651! Ik bekijk het op dezelfde manier, je kunt het voordeel van je batterij niet meer los zien van de overige maatregelen. Die batterij levert bijvoorbeeld veel op, omdat je onder andere de opbrengst van de zonnepanelen verschuift en reken je die opbrengst dan toe aan de batterij of aan de zonnepanelen?vogel6 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:58:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ieder een gezegend en vooral gezond nieuwjaar .
Hierbij een vlot overzicht 2025 gemaakt uit beschikbare data.
Gezien alle maatregelen welke op ons afkomen denk ik niet dat deze resultaten herhaald worden de komende
jaren .We zullen zien., het is nog steeds zo dat we nog steeds bezig zijn de investeringen proberen terug te verdienen ,dus eigenlijk nog niet netto verdienen ,zodra dat gaat gebeuren worden we fiscaal afgeroomd wat al bezig is.wordt vervolgd.
Gezien de grootte van je cijfers heb je een behoorlijke batterijcapaciteit. Samen met zonnepanelen, 2x warmtepomp en elektrisch tapwater schat ik je investering op ca. € 40k. Dat je nu nog 'maar' € 12k hoeft terug te verdienen, betekent dat je al een aardige tijd bezig bent. Over je investeringsruimte een kleine opmerking: de misgelopen rente zou je moeten aftrekken in plaats van optellen. Ik zou die zelf niet meenemen, je bespaart namelijk ook box 3 belasting met je investeringen.
Ik heb een vergelijkbare situatie als die van jou, maar ben nog niet van het gas af, dat staat voor komend jaar op de planning. Wat is voor jou de overweging geweest om een 2e warmtepomp aan te schaffen?
Eerst maar eens in excel zitten rommelen, jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft.
Als referentie https://www.stroomperuur.nl/ kun je ook mooi kijken welke verschillen leveranciers hebben.
(p+0.09157+0.0166)*1.21 voor inkoop en (p+0.09157+0.0166)*1.21-0.03 voor verkoop , vorig jaar deed ik het nog zonder btw maar ik heb mijn vrouw zover dat ze in de Zonneplan app kijkt en ook op de VRM
Plannen wanner te wassen gaat steeds mooier.
Hoe bedoel je dat? In de app kun je instellen hoeveel decimalen achter de komma je wilt op de cent prijzen. Kan tot 2, dus dan heb je 4 cijfers achter de komma in euro prijzen. Dat is redelijk standaard. Of bedoel je ergens anders?habbekrats schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
….jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft….
Die -0,03 voor verkoop: is dat ivm rte verliezen? Zonneplan rekent immers geen terugleverkosten.habbekrats schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
Ik heb in mijn Victron de formule aangepast zodanig dat het wat meer gelijk loopt met de zonneplan prijzen.
Eerst maar eens in excel zitten rommelen, jammer dat zonneplan geen achter de komma prijzen geeft.
Als referentie https://www.stroomperuur.nl/ kun je ook mooi kijken welke verschillen leveranciers hebben.
(p+0.09157+0.0166)*1.21 voor inkoop en (p+0.09157+0.0166)*1.21-0.03 voor verkoop , vorig jaar deed ik het nog zonder btw maar ik heb mijn vrouw zover dat ze in de Zonneplan app kijkt en ook op de VRM
Plannen wanner te wassen gaat steeds mooier.
Niet hetzelfde voor teruglevering volgensmij. De inkoopvergoeding wordt bij tibber niet meer gesaldeerd per 1 januari. Dus alleen die 0,09161.SebastiaanPs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 22:29:
En voor de Tibber klanten: tarieven Tibber invoeren in de HomeWizard app
Elektriciteit:
- Nieuwe energiebelasting per kWh in 2026 is € 0,09161 excl btw.
- Inkoopvergoeding incl btw € 0,0248, dat is € 0,020496 excl btw (bron)
- Som ex btw is € 0,11211
>>> Dus in de HomeWizard app naar settings > tarieven. Nieuw tarief stroom invoeren per 1 januari 2026. Vul bij “overige kosten per kWh” € 0,11211 in en btw uiteraard 21%. Zelfde voor teruglevering.
1
2
| https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2026-01-01&endTimestamp=2026-01-02 https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2025-01-02&endTimestamp=2025-01-03 |
Weet iemand wat hier aan de hand is?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV
Bedankt voor je opmerkingen, zet mij weer in om beter te controleren.knarf69 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:40:
[...]
Mooi overzicht en een mooi resultaat van € -651! Ik bekijk het op dezelfde manier, je kunt het voordeel van je batterij niet meer los zien van de overige maatregelen. Die batterij levert bijvoorbeeld veel op, omdat je onder andere de opbrengst van de zonnepanelen verschuift en reken je die opbrengst dan toe aan de batterij of aan de zonnepanelen?
Gezien de grootte van je cijfers heb je een behoorlijke batterijcapaciteit. Samen met zonnepanelen, 2x warmtepomp en elektrisch tapwater schat ik je investering op ca. € 40k. Dat je nu nog 'maar' € 12k hoeft terug te verdienen, betekent dat je al een aardige tijd bezig bent. Over je investeringsruimte een kleine opmerking: de misgelopen rente zou je moeten aftrekken in plaats van optellen. Ik zou die zelf niet meenemen, je bespaart namelijk ook box 3 belasting met je investeringen.
Ik heb een vergelijkbare situatie als die van jou, maar ben nog niet van het gas af, dat staat voor komend jaar op de planning. Wat is voor jou de overweging geweest om een 2e warmtepomp aan te schaffen?
de rentepost is voor mij en kostenpost!. ook als die niet betaald is .Bij ROI berekening hoor je dit mee te nemen,
is dus een keuze, hebt dit alleen over het restsaldo gedaan.
Maar zoals ik bij disclaimer hebt staan (er zijn meerdere reken methode.)
Ik zet een nieuwe spreadsheet op er zat nog een klein foutje in. en nog wat temp. erbij.
Jou vraag over de 2de WP.
2019 gestart met 1 Wp .kan voor 95% in warmte voorzien rest met gasketel als het nodig was.
gasketel tapgedeelte was slecht dus gelijk een elec boiler gedaan.
dus gas ketel alleen als back up .maar gasketel werd steeds slechter ,als je geen gas afneemt kan netbeheerder besluiten en verplichten de gas aansluiting te verwijderen definitief, dus besloten een 2de Wp als backup erbij te kopen en een set PV's er bij en gasaansluiting weg.
of de duivel er mee speelt na plaatsing 2de Wp raakte de 1ste Wp na 1 mnd defect. (na 5 jr,wat te vroeg is maar gebeurt wel ) was wel te repareren tegen 80% van nieuwprijs dus werd het een nieuwe de 3de dus.
dus hebben nu 1 in gebruik en 2de als backup en als het buiten kouder wordt dan -4 graden kan 2de meedraaien ,is wel iets minder rendabel maar wij zijn kauw kleunen.
Maar eerlijk gezegd wat waren wij blij toen 1ste defect raakte we een 2de als reserve hadden.
Al met al is het niet altijd hallelula .
Thanks, ik heb het aangepast in de postN1traat schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:20:
[...]
Niet hetzelfde voor teruglevering volgensmij. De inkoopvergoeding wordt bij tibber niet meer gesaldeerd per 1 januari. Dus alleen die 0,09161.
Nou ja nu is het alleen zinvol de batterij in te zetten als er een groot prijsverschil is.JanAllElectric schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:39:
[...]
Hoezo "pas na de salderingsregeling einddatum" . Dan wordt het in dit soort vlakke maanden en ook nog weinig PV toch nog slechter?
Straks kun je hem altijd laten laden zolang je maar netto iets teruglevert, want dat wil je niet.
In het kort de samenvatting van het voorpagina-artikel in Trouw: je verdient de investering niet terug. Het verdienmodel (laag kopen, duur verkopen) helpt zichzelf om zeep als het aantal batterijen blijft groeien.
Tja, dan maar laag inkopen en op de dure periode gebruiken.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
https://www.trouw.nl/duur...mme-investering~bdf3a9aa/
In het kort de samenvatting van het voorpagina-artikel in Trouw: je verdient de investering niet terug. Het verdienmodel (laag kopen, duur verkopen) helpt zichzelf om zeep als het aantal batterijen blijft groeien.
the older I get, the better I was...
Als ik dan zelf het bierviltje erbij pak en naar de historie van mijn opwek en verbruik kijk is het plaatje met een leuke thuisaccu als volgt: in de zomer pompt de zon hem overdag vol, maar krijg ik hem 's avond niet leeg. In de winter zijn er te weinig goedkope uren en krijg ik de thuisaccu niet vol om er 's avond profijt van te hebben.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Tja, dan maar laag inkopen en op de dure periode gebruiken.
Ik laad de batterij op goedkope tijden en gebruik die tijdens de piek(en) op de dag en tijdens het koken. In de nacht op NOM voor het wegwerken van de sluipstroom. Ik kom toch redelijk uit met de opgeslagen energie en verbruik hierdoor structureel tot nu toe dagelijks (veel) minder dan voorgaande jaren en minder dan FrankEnergie beraamd had.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Als ik dan zelf het bierviltje erbij pak en naar de historie van mijn opwek en verbruik kijk is het plaatje met een leuke thuisaccu als volgt: in de zomer pompt de zon hem overdag vol, maar krijg ik hem 's avond niet leeg. In de winter zijn er te weinig goedkope uren en krijg ik de thuisaccu niet vol om er 's avond profijt van te hebben.
Voor deze maand had ik een rekening van -€3 bij FrankEnergie...
Ik vermoed dat als je de accu had uitgezet je ongeveer dezelfde rekening had gehad.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Ik laad de batterij op goedkope tijden en gebruik die tijdens de piek(en) op de dag en tijdens het koken. In de nacht op NOM voor het wegwerken van de sluipstroom. Ik kom toch redelijk uit met de opgeslagen energie en verbruik hierdoor structureel tot nu toe dagelijks (veel) minder dan voorgaande jaren en minder dan FrankEnergie beraamd had.
Voor deze maand had ik een rekening van -€3 bij FrankEnergie...
Wat weer bewijst dat die stukjesschrijvers niet nadenken en alleen maar nakwamen wie toevallig tegen ze aan roept, en niet even met hun eigen energierekening en rekenmachine gaan zitten.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:02:
https://www.trouw.nl/duur...mme-investering~bdf3a9aa/
Na afschaffen salderen zal een doorsnee huishouden (3000-4000 kWh verbruik en 3000-4000 kWh opwek) met een kleine accu van 5-8 kWh van ⅓ naar ⅔ zelfconsumptie kunnen gaan, puur door in de 6-8 opwek maanden in de nacht niets meer af te nemen. Dat scheelt dus 1000-1300 kWh die niet meer afgenomen wordt (want opgeslagen), in geld 250-300 euro. De betreffende stekker accu is hiermee in een jaar of 6-8 terugverdiend.
Probleem is echter dat de experts (installateurs) die stekker accu's (€250-300 per kWh opslag) als speelgoed zien en alleen hun eigen spul (€500+ per kWh opslag) als "echt". Ook kijken ze alleen maar naar de handel, terwijl vanaf 2027 de grootste klap te maken is met het verhogen van de zelfconsumptie.
N.B. die ⅓ en ⅔ zelfconsumptie zijn richtcijfers die in de installatie-branche bekend en gangbaar zijn!
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.koboy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:13:
[...]
Wat weer bewijst dat die stukjesschrijvers niet nadenken en alleen maar nakwamen wie toevallig tegen ze aan roept, en niet even met hun eigen energierekening en rekenmachine gaan zitten.
Na afschaffen salderen zal een doorsnee huishouden (3000-4000 kWh verbruik en 3000-4000 kWh opwek) met een kleine accu van 5-8 kWh van ⅓ naar ⅔ zelfconsumptie kunnen gaan, puur door in de 6-8 opwek maanden in de nacht niets meer af te nemen. Dat scheelt dus 1000-1300 kWh die niet meer afgenomen wordt (want opgeslagen), in geld 250-300 euro. De betreffende stekker accu is hiermee in een jaar of 6-8 terugverdiend.
Probleem is echter dat de experts (installateurs) die stekker accu's (€250-300 per kWh opslag) als speelgoed zien en alleen hun eigen spul (€500+ per kWh opslag) als "echt". Ook kijken ze alleen maar naar de handel, terwijl vanaf 2027 de grootste klap te maken is met het verhogen van de zelfconsumptie.
N.B. die ⅓ en ⅔ zelfconsumptie zijn richtcijfers die in de installatie-branche bekend en gangbaar zijn!
Superieur in terugleververmogen (op te lossen met bijvoorbeeld 2 Zendure's) en niet strikt noodzakelijke toeters en bellen ja.Pakhaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.
Henk en Ingrid met wat paneeltjes op het dak en kokend op gas hebben genoeg aan 2000W vermogen om de avond/nacht mee door te komen. Dat doet een Zendure/Marstek/etc net zo goed als dat 2x zo dure systeem van hem.
Gelukkig zijn er ook andere installateurs: die vanij zat bij het plannen van de meterkast aansluiting zeer geïnteresseerd naar de Zendure website te kijken.
Maar we denderen hier wel hard off-topic...
Dat denk ik niet, want dan had ik in de dure periode en snachts geen NOM kunnen regelen en gewoon energie moeten kopen. Ik heb niet zo'n energieslurpend huis qua electra. Wasmachine draait meestal ook op de goedkope energie en de afwas doen we selectief óf met de hand óf snachts. Met een gratis batterij (duurzaamheids bonus van werkDanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Ik vermoed dat als je de accu had uitgezet je ongeveer dezelfde rekening had gehad.
Dan vermoed ik dat je factuur een gemiddeld voorschot factuur is wat je elke maand krijgt en je ook zonnepanelen hebt. Want afgelopen maand was er niet veel te verdienen of te besparen.Kees-Jan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Dat denk ik niet, want dan had ik in de dure periode en snachts geen NOM kunnen regelen en gewoon energie moeten kopen. Ik heb niet zo'n energieslurpend huis qua electra. Wasmachine draait meestal ook op de goedkope energie en de afwas doen we selectief óf met de hand óf snachts. Met een gratis batterij (duurzaamheids bonus van werk![]()
) vind ik het prima.
Klopt, FrankEnergie dynamisch voorschot factuur.DanTm schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
[...]
Dan vermoed ik dat je factuur een gemiddeld voorschot factuur is wat je elke maand krijgt en je ook zonnepanelen hebt. Want afgelopen maand was er niet veel te verdienen of te besparen.
Maar alsnog: (veel) minder verbruik tov vorig jaar (zonder batterij).
Wel lekker -3 in Januari notabene hihi, hier gewoon boven de 100 en op negatieve voorschotten moet ik denk ik nog minimaal 3 maanden wachten.
Dat komt ook naar voren uit het artikel dat ik hierboven aangehaald heb. Als er meer thuisaccu's komen waarmee op de onbalansmarkt gehandeld wordt, dan vlakken vraag en aanbod op die markt zich vanzelf uit.Dapdodo schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:34:
Naar mate er meer batterijen (industrieel) er opgeleverd worden en ik bij tibber al zie dat de min-max prijsverschillen per dag ongeveer de helft zijn in 2025 tov 2024, is het voor dit jaar wel even klaar met day-ahead en onbalans. Zien mekaar denk ik weer in 2027, met nieuwe regels en nieuwe kansen.
Blijft over het eigen gebruik door in donkere uren je opgespaarde en zelf opgewekte stroom te gebruiken.
Ik denk dat je hier twee zaken met mekaar verwart.Hencksch schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Dat komt ook naar voren uit het artikel dat ik hierboven aangehaald heb. Als er meer thuisaccu's komen waarmee op de onbalansmarkt gehandeld wordt, dan vlakken vraag en aanbod op die markt zich vanzelf uit.
Blijft over het eigen gebruik door in donkere uren je opgespaarde en zelf opgewekte stroom te gebruiken.
De onbalansmarkt is er op meerdere niveau's. Er is een markt die tekorten of overschot aan stroomproductie probeert op te lossen op het moment dat ze zich voordoen. Bvb door minder wind dan voorspeld. Of meer. Of een centrale die uitvalt. Een grote industriële klant die stilvalt. Hoe meer accu's en andere maatregels, hoe lager de inkomsten van onbalans zullen worden, dat is logisch. Daar waren volgens mij in het verleden de grootste winsten te rapen.
Maar naast de onbalans op de dag zelf zijn er ook de prijsverschillen van kwartier tot kwartier, die ingegeven worden door de prijsverschillen tussen hernieuwbare energie (in theorie kan die bijna gratis geleverd worden) en andere manieren om energie te produceren. Zolang het aanbod aan wind- en zonne-energie de vraag overtreft (samen met de moeilijk te modeleren kerncentrales), is stroom quasi gratis (de day Ahead prijs per kwartier is dan zeer laag). Naar mate er meer accu's komen, gaat die prijs in theorie wat kunnen stijgen (mensen die opslagen om later op de dag te verkopen zijn bereid daar iets voor te betalen, maar er moet wel een verschil zijn).
Op andere momenten is er onvoldoende stroom uit groene energie, en dan gaan andere , veel duurdere productiemethoden gebruikt worden, en dan gaat die Day Ahead prijs sterk stijgen, vanwege het prijszettingssysteem in Europa
De vraag naar electriciteit piekt tussen 17h00 en 19h00. Alleen al in België is het extra verbruik in wintermaanden ongeveer 3 GWh, terwijl er op dat ogenblik geen zonne-energie is. We spreken over een piek van 2.5 uur, dus we gaan alleen al om die piek op te kunnen vangen 7.5 GWH energie moeten opslagen, indien we geen duurdere technologiën willen aanspreken.
Ik ken Nederlandse cijfers niet, maar ik vermoed dat we daar over 4-6 GWh gaan spreken . Iets zegt me dat dat nog een tijdje gaat duren vooraleer de prijzen echt gaan uitvlakken omdat we voldoende accucapaciteit hebben om dat op te vangen. Er wordt op Europees vlak zoveel mogelijk samengewerkt om op de Day Ahead prijs te grote stroomprijsverschillen weg te werken, maar er gaan verschillen blijven volgens mij.
En niet te vergeten, er is nog een ander systeem dat vandaag voor stabilisatie zorgt: er zijn heel wat bedrijven die meer energie gebruiken in daluren (qua prijs), om er dan geen of minder te gebruiken in piekuren. Dat gaat wel ten koste aan de efficiëntie, maar de eindsom is goedkoper. Indien die verschillen in prijs te klein worden, gaan die ook hun verbruik meer afvlakken.
Ik werk in een sector waar dat gebeurt, en we zijn een zeer energie intensieve industrie. Ik sprek online niet over mijn werkgever, maar ik heb begrepen dat bedrijven die diepvriesvoeding produceren hun diepvriezers modeleren door de temperatuur wat lager te zetten (lees lager dan noodzakelijk) op ogenblikken dat de energie goedkoper is en wat hoger te zetten wanneer de prijzen hoog zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door sdgs op 03-01-2026 21:48 ]
Wat was er dan zo anders aan zijn systeem dan aan die van Zendure bv? Mag met DM. Anders knallen we idd wel weer ver offtopic.Pakhaas schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:51:
[...]
Ik had paar dagen terug een installateur over de vloer en die noemde zijn eigen systeem ook superieur tov Zendure etc. Dat systeem van 10kwh kostte wel 5500 euro excl btw.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 04-01-2026 09:29 ]
De voorspelling betreft de gemiddelde EPEX tussen 1:00 en 4:00 snachts. Dat heb ik gekozen omdat dat in de winter meestal de goedkoopste periode is. Met de voorspeller zou je dus kunnen bepalen "welke nacht het voordeligste is"
Formule is: EPEX = 0.095euro - 0.05euro x wind/load
Met fossiel ingeschat als "load-wind" is dat hetzelfde als: EPEX = 0.045euro + 0.05euro x fossiel/load
Ik heb de EPEX geschat op basis van ned.nl download van dagelijks 23:00
0day: model van nacht van vandaag dus 22 uur eerder
1day: model van nacht van morgen dus 3 uur later
2day: model van nacht van overmorgen
3day: model van nacht van dag na overmorgen
Correlatieplot laat zien dat de formule best goed werkt "bij niet extreem veel wind" met een EPEX van 0.05euro en hoger.
Bij veel wind duikt de EPEX onder de 0.05 euro en dat is "soms rond de 0.05 euro", maar "soms bijna 0"
Ik had gehoopt dat de dag-over-dag variatie een hint zou geven mbt "0.05 euro of veel lager" maar dat is niet zo. De voorspellingen van day0 - day3 zijn binnen een foutmarge vrijwel gelijk.
Kortom... Mijn conclusie,...
- als de formule rond de 0.05 euro voorspelt dan is het zeer zeker goedkoop laden in betreffende nacht
- maar of het rond de 0.05 euro wordt of veel lager is niet te voorspellen.
En daarmee sluit ik dit onderzoekje.
NB, in Principe zou je onder de 0.05 met een sterk niet-lineaire formule nog wel een fit kunnen doen. In praktijk ga je daar echter weinig aan hebben vrees is aangezien de spreiding veel groter is dan wat je wilt schatten.
Correlatieplot
/f/image/uT4JnsUAVjmUItN8FXNfQiUr.png?f=fotoalbum_large)
Performance over afgelopen 2.5 week
[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 04-01-2026 13:05 ]
Wat ik zie in mijn (wind+zon+34% residual/grijs) vs (verbruik) diagram is dat de momenten waarop Stefann zijn model niet meer zo goed klopt (en ook het mijne niet), het verbruik ONDER (wind+zon+34% residual/grijs) duikt. Mijn interpretatie: de fossiele installaties kunnen moeilijker aan de meer/minder knop draaien omdat ze al onder hun minimum productie (= 34%) zitten. Dus moeten er andere akties genomen worden, die blijkbaar een sterke invloed op de prijzen hebben. Ik weet dat het gebeurt, en ik zie het ook in mijn diagrammen, ik kan het alleen niet vangen in een wetmatige formule. En dus op die wijze voorspellen.
Is het nuttig om meer dan de laadpaal en Zonneplan meter aan te sluiten op P1, bijvoorbeeld de zonnepanelen ook? Krijg ik dan meer nuttige informatie dan zonder?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik had vergelijkbaar probleem maar wilde absoluut geen active splitter.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:43:
Sinds heden ben ik overgestapt van Energiek naar Zonneplan, mooi dynamisch nu! Ik wil hun P1 metet aansluiten, maar heb daar al een kabel van de laadpaal op aangesloten. Nu kan ik bij hun een actieve P1 splitter kopen voor 3 tientjes, maar dan heb ik slechts 1 extra poort en deze moet aan de netstroom. Wellicht kan ik dan beter een product als deze kopen? uitvoering: HomeWizard Actieve P1 Splitter
Is het nuttig om meer dan de laadpaal en Zonneplan meter aan te sluiten op P1, bijvoorbeeld de zonnepanelen ook? Krijg ik dan meer nuttige informatie dan zonder?
zie hier
Passieve splitter voor minder dan 5 euro bij de praxis.
Scheelt gauw 8kWh aan stroomverbruik op jaarbasis.
Mijn ervaring is dat je met een actieve splitter er in principe eindeloos apparaten op aan kan sluiten.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:43:
Sinds heden ben ik overgestapt van Energiek naar Zonneplan, mooi dynamisch nu! Ik wil hun P1 metet aansluiten, maar heb daar al een kabel van de laadpaal op aangesloten. Nu kan ik bij hun een actieve P1 splitter kopen voor 3 tientjes, maar dan heb ik slechts 1 extra poort en deze moet aan de netstroom. Wellicht kan ik dan beter een product als deze kopen? uitvoering: HomeWizard Actieve P1 Splitter
De actieve splitter zorgt ervoor dat de P1 poort niet overbelast wordt.
In mijn geval heb ik een Homey P1 meter wat in principe ook een actieve splitter is. Deze heeft zelf ook stroom via USB-C en een passthrough. Achter deze passthrough heb ik een passieve splitter die weer een Raspberry en de Zonneplan voorziet (de stroom uit de Homey is voldoende voor de zonneplan P1 meter).
Ik weet niet of de Actieve splitter zelf ook de uitvragingen doet, maar in mijn geval is de Homey het primaire device en die vraagt elke seconde een update, bij passief moet je volgens mij wel het apparaat aansluiten dat elke seconde een update vraagt en dan krijgen de andere apparaten deze info ook door.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Vragen hoeft niet.Fairy schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:54:
Ik weet niet of de Actieve splitter zelf ook de uitvragingen doet, maar in mijn geval is de Homey het primaire device en die vraagt elke seconde een update, bij passief moet je volgens mij wel het apparaat aansluiten dat elke seconde een update vraagt en dan krijgen de andere apparaten deze info ook door.
Het DSMR zendt op eigen initiatief elke 10 seconden of vanaf DSMR5 elke seconde.
En zoals ik hiervoor zei.
Ik heb al 14 apparaten met een netstekker in de meterkast. Ik heb een passieve splitter. Scheelt 8kWh of meer op jaarbasis.
letop dus: (zie gelinkte post), je moet wel 8 polig hebben. Ze hebben ook pluggen van exact hetzelfde formaat waarvan de buitenste pooltjes niet zijn aangesloten.LankHoar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:58:
Voor 5 euro, en de Praxis zit hier om de hoek. Dan probeer ik dat eerst gewoon, en mocht ik dan toch meer willen aansluiten of actief nodig hebben, dan kan ik dan altijd nog verder kijken. Bedankt voor de vlotte reacties
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels