• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:27
Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:50:
[...]

@Stefannn
Maximaal ca. 3 cent (en dus gemiddeld 1,5 cent) of gemiddeld 3 cent?

[...]

Het is jammer dat je je eigen systeem hanteert en geen gebruik maakt van HA. Want dan had je een mooie automation of blueprint kunnen maken die anderen zó kunnen overnemen.
Ik maak graag gebruik van HA, maar ben bepaald geen held in het coderen. Dus of ik zomaar jouw calculatiemethode zelf gebouwd krijg is maar de vraag.
En dan moet die ook nog onderhouden worden, want dit is hoe het vandaag redelijk goed werkt. Maar als er morgen in de structuren een verandering komt, dan moet die calculatiemethode aangepast worden en dat ga ik dan geheid missen.

Daarom denk ik dat ik maar eens begin met gewoon om 01:00 uur laden. Dan heb ik waarschijnlijk al de bulk van het voordeel van dynamische tarieven te pakken.
Verdere verfijning moet ik dan nog eens opzoeken.
Je laat gemiddeld 3 cent liggen want je laad dan gemiddeld op 0.075euro
Ik laad nu altijd rond de 0.05 en neem af en toe de sprongen richting 0 mee. Gemiddeld rond de 0.045 dus.

Tja…
Ik ben in 2008 met mijn home automation begonnen. Toen was er nog geen HA. Alles opnieuw doen is mega veel werk.
Bovendien draait mijn home automation op een 1 watt “via Eden” 500MHz single core processor (vergelijkbaar met 486). Voor HA heb ik geheid een dikkere processor met meer power consumptie nodig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

@Stefannn
Maximaal ca. 3 cent (en dus gemiddeld 1,5 cent) of gemiddeld 3 cent?

[...]

Het is jammer dat je je eigen systeem hanteert en geen gebruik maakt van HA. Want dan had je een mooie automation of blueprint kunnen maken die anderen zó kunnen overnemen.
Ik maak graag gebruik van HA, maar ben bepaald geen held in het coderen. Dus of ik zomaar jouw calculatiemethode zelf gebouwd krijg is maar de vraag.
En dan moet die ook nog onderhouden worden, want dit is hoe het vandaag redelijk goed werkt. Maar als er morgen in de structuren een verandering komt, dan moet die calculatiemethode aangepast worden en dat ga ik dan geheid missen.

Daarom denk ik dat ik maar eens begin met gewoon om 01:00 uur laden. Dan heb ik waarschijnlijk al de bulk van het voordeel van dynamische tarieven te pakken.
Botweg gezegd is 1 uur starten in de winter altijd wel redelijk geprijsd voor die dag.
De winst ga je pakken door het laden eventueel uit te kunnen stellen obv weer/verbruik verwachtingen. Dit is wel een gok omdat niets zo onbetrouwbaar is als het weer.

Op dit moment kijk ik als de auto richting 50% gaat naar de grafiek van @DanTm voor een indicatie of het over een paar dagen goedkoper is.

Dit alles vraagt wel om een auto met een groot genoeg accupakket en een beetje persoonlijke aandacht.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:11
Bij mij start het laden van mijn hybride auto s'nachts tussen 0:00 en 3:00 waarbij het startmoment berekend wordt met behulp van de dynamische tarieven de vier opvolgende laaduren. Het start uur met het laagste totaal tarief voor de hele laadcyclus wordt gebruikt. Hieronder de curve van het huidige jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me5vgiJbaQaEfiPNRA1bPKnUtj8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkQXMmqMg5jj6IMi1li88SDN.png?f=fotoalbum_large

Starten om 1:00 is dus nog niet zo gek. Wanneer je door je oogharen door de curve kijkt lijkt 1:30 nog net iets gunstiger te zijn.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

koboy schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:01:
[...]
Botweg gezegd is 1 uur starten in de winter altijd wel redelijk geprijsd voor die dag.
Ja precies, voor de winter. Voor voorjaar en zomer moet ik op zoek naar een betere keuze van het laadmoment.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:04
Henielma schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:02:
[...]

Bij mij start het laden van mijn hybride auto s'nachts tussen 0:00 en 3:00 waarbij het startmoment berekend wordt met behulp van de dynamische tarieven de vier opvolgende laaduren. Het start uur met het laagste totaal tarief voor de hele laadcyclus wordt gebruikt. Hieronder de curve van het huidige jaar:

[Afbeelding]

Starten om 1:00 is dus nog niet zo gek. Wanneer je door je oogharen door de curve kijkt lijkt 1:30 nog net iets gunstiger te zijn.
Ik weet niet welke energieprovider je hebt, maar als het mogelijk is kun je het ook per kwartier berekenen ipv per kwartier. Voor mij heeft dat geen zin, ik zit bij Zonneplan

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:11
sipjan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet welke energieprovider je hebt, maar als het mogelijk is kun je het ook per kwartier berekenen ipv per kwartier. Voor mij heeft dat geen zin, ik zit bij Zonneplan
Ik zit bij Tibber en kan dit inderdaad omzetten naar 15min startmomenten maar mijn beeld is niet dat ik daar veel mee opschiet. In de nacht is de prijs vrij constant. Een mooie oefening als ik me een keer verveel.
Voor mijn thuisbatterij bereken ik het laden en ontladen wel op kwartierbasis voor de maximale opbrengst per laadcyclus.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Hippe Lip schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:20:
[...]

Ja precies, voor de winter. Voor voorjaar en zomer moet ik op zoek naar een betere keuze van het laadmoment.
Vuistregel: tussen 12 en 15 uur. Zondag is meestal het goedkoopste, gevolgd door zaterdag.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• sipjan
Bravo schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:02:
[...]

We bedoelen hetzelfde, ik heb het blijkbaar niet helder genoeg opgeschreven.
  • Solar is opwek (achter de meter)
  • Verbruik is op de meter.
  • Eigen verbruik van Solar heeft een dempend effect op 'Verbruik', maar is onbekend.
Als je 'tekort aan opwek door duurzame bronnen' berekent door verbruik - (solar + wind) te nemen dan moet je compenseren voor eigen verbruik solar. Dat kan door dit op te tellen bij consumptie, of af te trekken van solar opwek.
Over het gehele jaar gezien schijnt een factor van 35% redelijk te zijn, maar op uurbasis betekent dat natuurlijk niets.
Heel interessant. Bij mij was dat in 2014 (nog geen batterij toen) 32%. Maar dat fluctueert door het jaar heen wel heel erg . Van 22% in mei tot 85% in december. Maar ja 85% van weinig is natuurlijk ook maar weinig. Toch heb ik het idee dat ik hier iets mee moet. Vooral omdat die zonneproductiepieken er aan komen a.s. week. Die hebben best wel impact op de forecast. Ik vermoed teveel.
Die zonnepiek van afgelopen maandag had ook heel weinig effect. Trouwens enig idee wat de verhouding residentiele productie en overige zonneproductie is ?

[ Voor 7% gewijzigd door sipjan op 20-12-2025 15:38 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

sipjan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:21:
[...], maar als het mogelijk is kun je het ook per kwartier berekenen ipv per kwartier.
Waarin zit het verschil? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 17:58 ]

<John O`Mill>

• sipjan
Zonneplan prijzen zijn per uur, niet per kwartier

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
sipjan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:16:
[...]

Je mist de clou 😉

• Hippe Lip

Hippe Lip

sipjan schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:16:
[...]

@sipjan
Heb je (goed) gelezen waarop mijn vraag sloeg? :+

Ik heb het daar even duidelijker gemaakt voor je ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 20-12-2025 18:00 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 313 314 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels