Volgens mij zitten we elkaar gek te maken met het idee dat we de day-ahead prijs kunnen voorspellen. Of het idee van DanTM nu goed, of minder goed, of een beetje slecht is maakt in mijn ogen niet zoveel uit. Het idee zou moeten kloppen, en dan kun je nog gaan discussiëren over parameters die je er nog meer instopt, etc. Ik krijg het idee dat de prijzen (vooral naar beneden) gedempt worden (zie ook de productiepieken vandaag en maandag en de zeer beperkte reactie van de day-ahead tarieven hierop ).
De gas- en kolencentrales kijken ook naar dit soort gegevens, en hebben er nog wat extra gegevens bij, nl de productie van hun centrales. Die vullen namelijk het hele stuk tussen de productie van groene energie (zon n wind) en het uiteindelijke vewachtte verbruik in je grafiek. Vooral een gascentrale is gauw bij- of afgeschakeld. Dus voordat de nieuwe day-ahead prijzen bekend gemaakt worden kijken zij mbv een what-if analyse of het rendabeler is om de centrales 1 of 2, of x tandjes minder te laten draaien, wat direct een gevolg voor de day-ahead prijzen heeft. Die centrales hebben ook een ondergrens qua prijs om rendabel te kunnen draaien. Tot inderdaad in de zomer bijvoorbeeld de productie van zon en wind zo groot is dat productiebeperking van de centrales ook niet meer helpt, en dan gaan we echt naar beneden. Vervolgens worden natuurlijk de zonneparken en windmolens uitgezet om de prijs op een redelijk niveau te houden.
Dus maw, we komen nog wat inputvariabelen tekort, de verwachtte productie van de (gas) centrales, die waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van de verwachtte duurzame energieproductie, de gasprijs (kolenprijs ?), minimale productievolumes, minimale ondergrens afzetprijs, en misschien nog meer (?)
Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog eens de invloed vanuit het buitenland, zoals bsh10 ook al duidelijk aangaf.
Ik ben benieuwd wat de day-ahead prijzen van aanstaande donderdag, vrijdag, en zaterdag gaan doen. Hoe sterk de prijzen zullen dalen, bij de verwachtte hoge productie van zon, maar vooral wind.
En misschien klopt mijn redenering helemaal niet.
Even opgezocht vwb gascentrales:
Minimale productievolumes
Nederland onderzoekt en bereidt de invoering van een capaciteitsmarkt voor, waarin producenten een vergoeding kunnen krijgen voor het beschikbaar houden van regelbare capaciteit (dus beschikbaarheid, los van daadwerkelijke productie). Dit is bedoeld om leveringszekerheid te verbeteren en investeringszekerheid te bieden. In zo’n mechanisme zouden gascentrales betaald worden voor het beschikbaar stellen van capaciteit (per MW), niet alleen voor de geproduceerde elektriciteit.
Wat kan wél tot “minimale productie” leiden (indirect)
Hoewel er geen wettelijke minimumvolumes zijn, kunnen er praktische of contractuele redenen zijn waarom een centrale toch produceert:
Technische minima
Gascentrales hebben vaak een minimale technische last (bijv. 30–50% van nominaal vermogen) zodra ze eenmaal draaien.
Opstarten en stoppen kost geld en tijd; soms is doorproduceren goedkoper dan uitzetten.
Contractuele verplichtingen
- Langlopende PPA’s (Power Purchase Agreements)
- Leveringscontracten met warmteafnemers (bij WKK’s)
- Balancerings- of reservecontracten met TenneT
Deze kunnen effectief leiden tot minimale productie of beschikbaarheid, maar dit is privaat contractueel, niet wettelijk.
Systeemdiensten
Gascentrales kunnen verplicht zijn om te draaien als ze zijn gecontracteerd voor:
- noodvermogen
- regelvermogen (frequentieherstel)
Ook dit is op basis van contracten, niet een algemene verplichting.
[
Voor 0% gewijzigd door
sipjan op 14-12-2025 13:09
. Reden: spelfouten ]