Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:02
Je hoeft helemaal niks, je kunt ook een vast contract nemen, nog makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Vdvmark schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:43:
Je hoeft helemaal niks, je kunt ook een vast contract nemen, nog makkelijker.
Beetje vreemde opmerking in dit topic. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41
Vdvmark schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:40:
Ik zag inderdaad zo snel als eerste 11 mei 13:00 tot 14:00 met beursprijs van -0,35 cent. (Iets van -0,29 cent inclusief belastingen en kosten dan ?)
Volgens mij heb je een komma of een eenheid verkeerd?

-0,35 cent = -0,0035 euro. ;)

Met inkoopvergoeding van € 0,0165 (Zonneplan) = € 0,0130 ofwel 1,3 cent positief. Met BTW wordt dat € 0,0157 ofwel 1,57 cent (positief)...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
Pakhaas schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:30:
[...]

Ik zie het inderdaad. Maar dat is dus 3 dagen in het jaar. Daar ga ik niet een heel systeem voor optuigen. Zou het nog handmatig kunnen doen als ik dan thuis ben.
Ja, waren 3 uren op 11 mei, Moederdag. Het nodige gemopper van tweakers die op visite bij (schoon)moeder zaten en thuis niets konden aan of uitzetten of auto laden. _O-
En als je het dan uitrekent wat het, bij de meesten, onder de streep heeft “gekost”, dan vraag je je af, waar maken we ons zo druk over, een biertje op het terras kost meer.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dit volgend jaar niet anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 08:42
Is er een online platform waar ik mijn p1 data van afgelopen jaar kan ingooien om te bekijken wat het zou hebben gekost/opgeleverd bij een of vast contract of een dynamisch contract?

Ik zit nu op een model contract wat ik naar 0 saldeer, dus geen terug lever boete, helaas komt dat wel in 2026. Vandaar dat ik naar een batterij een een dynamisch contract aan het kijken ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Nu online
The Source schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:32:
Is er een online platform waar ik mijn p1 data van afgelopen jaar kan ingooien om te bekijken wat het zou hebben gekost/opgeleverd bij een of vast contract of een dynamisch contract?

Ik zit nu op een model contract wat ik naar 0 saldeer, dus geen terug lever boete, helaas komt dat wel in 2026. Vandaar dat ik naar een batterij een een dynamisch contract aan het kijken ben.
Toevallig wist ik deze maar toch nog voor de zekerheid voor je gegoogled:
https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:02
@joep03nl
Ik heb het idee dat de enever api momenteel "niet zo goed werkt"
Ik haal daar de dynamische prijzen op om 16:27 en dan t/m 20:27 elk uur een retry als het niet lukt (max 5 calls per dag dus).
Sinds 22oktober is het niet gelukt om 96 valide datapunten in 1x te ontvangen.
Ik krijg 93 tot 95 datapunten binnen.

ben ik de enige?

[edit] ah... ik zie dat er een apiv3 is.
bovenstaand probleem ervaar ik op apiv2. ik heb apiv3 nog niet getest

[edit2] apiv3 doet het in ieder geval nu 1x handmatig wel. we zullen zien.....

[ Voor 22% gewijzigd door Stefannn op 27-10-2025 18:07 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06:59
@Stefannn ik denk dat je de https://enever.nl/apiv2/..... url's nog gebruikt. Daar is soms een probleem mee.

Graag de v3 gebruiken: https://enever.nl/prijzenfeeds/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:48
Sinds deze maand draait er bij ons een hybride warmtepomp. Geen verrassing dat we dus fors meer stroom gaan verbruiken en veel minder gas gaan verstoken. We hebben ook zonnepanelen op het dak liggen en leveren in de maanden februari t.e.m. september meer terug dan we verbruiken. Dat gaat natuurlijk ook veranderen.
De stroom nemen we af en leveren we terug aan Tibber. Ik heb een berekening gemaakt met het vermogen van de wp en z'n COP en weet ongeveer met een slag om de arm hoeveel meer stroom we zullen gaan verbruiken per maand om de warmtevraag te beantwoorden.

Waar ik helemaal duizelig van wordt zijn stroomtarieven die gaan rekenen met dagtarief, nachttarief, teruglevergoedingen, terugleverkosten en terugleverdrempels.

In mijn berekeningen kom ik er op uit dat ik over een jaar gemeten ongeveer evenveel stroom teruglever als ik afneem. Dat is alleen scheef verdeeld. In de periode apr-sep zullen we wss 1.400kwh terugleveren. In de maanden okt-mrt zullen we ongeveer 1.500kwh afnemen.
Hoe ga ik te werk als ik een afweging wil maken tussen niets doen en dynamisch bij Tibber blijven of over naar een vast contract of voor de donkere maanden een variabel contract nemen?

Dank voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:26
Hencksch schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:29:
Sinds deze maand draait er bij ons een hybride warmtepomp. Geen verrassing dat we dus fors meer stroom gaan verbruiken en veel minder gas gaan verstoken. We hebben ook zonnepanelen op het dak liggen en leveren in de maanden februari t.e.m. september meer terug dan we verbruiken. Dat gaat natuurlijk ook veranderen.
De stroom nemen we af en leveren we terug aan Tibber. Ik heb een berekening gemaakt met het vermogen van de wp en z'n COP en weet ongeveer met een slag om de arm hoeveel meer stroom we zullen gaan verbruiken per maand om de warmtevraag te beantwoorden.

Waar ik helemaal duizelig van wordt zijn stroomtarieven die gaan rekenen met dagtarief, nachttarief, teruglevergoedingen, terugleverkosten en terugleverdrempels.

In mijn berekeningen kom ik er op uit dat ik over een jaar gemeten ongeveer evenveel stroom teruglever als ik afneem. Dat is alleen scheef verdeeld. In de periode apr-sep zullen we wss 1.400kwh terugleveren. In de maanden okt-mrt zullen we ongeveer 1.500kwh afnemen.
Hoe ga ik te werk als ik een afweging wil maken tussen niets doen en dynamisch bij Tibber blijven of over naar een vast contract of voor de donkere maanden een variabel contract nemen?

Dank voor de input.
Je moet eigenlijk ook kijken naar totaal verbruik en totale opwekking. Is dat ook in balans, dan is het grootste verschil:
- bij vast: verbruik en opwekking strepen tegen elkaar weg, maar je betaalt een terugleverboete. Modelcontract is te overwegen, mits je zeker bent dat je niet substantieel hoger uitkomt met je verbruik. Mogelijk kun je een welkomstbonus scoren die je mee kunt rekenen.
- dynamisch: geen boete, maar wel een verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Dit is afhankelijk van hoe goed je het verbruik kunt sturen. Ik zit dit jaar op een verschil van minder dan €0,03 per kWh wat ik 'verlies' op het terugleveren. Dat is echter veel minder dan de gemiddelde terugleverboete die ik elders zou moeten betalen.

Verbruik je netto meer dan je opwekking, dan moet je ook kijken naar welk kWh tarief je bij vast kunt krijgen in vergelijking met waar je gemiddeld met dynamisch denkt uit te kunnen komen.

Wek je netto ruim meer op dan je verbruikt dan is dynamisch zeer waarschijnlijk gunstiger dan vast (door hoge boete). Nog beter koop je dan een EV waar je de goedkope zonnestroom inpompt zodat je geen dure benzine meer in een auto hoeft te pompen... Of overweeg dan een thuisbatterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

bert pit

asdasd

Deldenaar schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 17:44:
Ondanks lekker windje helaas prijzen niet nog "meer" negatief, is wel een tijdje terug volgens mij...
Ik vind het ook opvallend dat de prijzen nauwelijks meer onder de circa 14 cent (Zonneplan) komen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
bert pit schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 22:40:
[...]

Ik vind het ook opvallend dat de prijzen nauwelijks meer onder de circa 14 cent (Zonneplan) komen.
Ik niet. Ik woon vlak bij een windmolenpark met 99 molens, en daaromheen nog wat kleinere parken met een stuk of 10. Als het zomerzonnetje schijn, en er is een licht briesje staan de molens bijna altijd direct stil. Er kan dus zeer goed op en afgeschaald worden, en dat zal op zee niet veel anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:01
Hencksch schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:29:

Dank voor de input.
Luister eens naar een aantal afleveringen over dynamische energie bij de groene nerds podcast. Is ook wel iets voor in de topic start.

Daar geven ze goede informatie en redenen om voor een dynamisch contract te kiezen. In jou geval zie ik weinig redenen om niet voor dynamisch te kiezen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
NielsvdBeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]

Luister eens naar een aantal afleveringen over dynamische energie bij de groene nerds podcast. Is ook wel iets voor in de topic start.

Daar geven ze goede informatie en redenen om voor een dynamisch contract te kiezen. In jou geval zie ik weinig redenen om niet voor dynamisch te kiezen.
Ja goed punt. Wilde ik gisteren ook nog posten. Zelfs bij weinig sturingsmogelijkheden is dynamisch voordeliger: YouTube: ZO GA JE BESPAREN ✅ met een DYNAMISCH ENERGIECONTRACT

Hier de link naar het onderzoek waar ze het over hadden: https://degroenenerds.nl/...r-iedereen-slimste-keuze/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:09
Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:50:
[...]

Ja goed punt. Wilde ik gisteren ook nog posten. Zelfs bij weinig sturingsmogelijkheden is dynamisch voordeliger: YouTube: ZO GA JE BESPAREN ✅ met een DYNAMISCH ENERGIECONTRACT

Hier de link naar het onderzoek waar ze het over hadden: https://degroenenerds.nl/...r-iedereen-slimste-keuze/
Dan is deze ook nog wel interessant om even te bekijken:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
TLDR: Naarmate je meer electriciteit en minder gas gebruikt wordt dynamisch interessanter, waarbij volgens dit onderzoek het omslagpunt pas ligt bij gasloos en zonnepanelen. Maar het valt of staat natuurlijk met het sturen van je (groot)verbruikers, als je daar een beetje actief mee bezig wil dan loont dynamisch volgens mij al veel eerder.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
michaelvo schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Dan is deze ook nog wel interessant om even te bekijken:
https://www.keuze.nl/nieu...dynamisch-energiecontract
TLDR: Naarmate je meer electriciteit en minder gas gebruikt wordt dynamisch interessanter, waarbij volgens dit onderzoek het omslagpunt pas ligt bij gasloos en zonnepanelen. Maar het valt of staat natuurlijk met het sturen van je (groot)verbruikers, als je daar een beetje actief mee bezig wil dan loont dynamisch volgens mij al veel eerder.
Ja gasloos levert sowieso geld op, maar dat scheelt bij vast ook geld. Ik heb het idee dat je met een warmtepomp veel minder kunt sturen. Je moet bij koude dagen toch je huis verwarmen, of de stroom nu duur is of niet. Wel zou je natuurlijk zo kunnen instellen dat hij tussen bijv 17 en 21u niets doet, maar hou je het dan voldoende warm bij echte kou?

Met een EV kan je nog veel meer sturen heb ik het idee.
Wij hebben een EV en PHEV en ik werk maar 2-3 dagen per week op kantoor en mijn vrouw is ook 4 dagen per week thuis, dus wij kunnen heel goed sturen met het laden. De auto's zijn nooit elke dag nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 28-10-2025 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:09
Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]
Ja gasloos levert sowieso geld op, maar dat scheelt bij vast ook geld. Ik heb het idee dat je met een warmtepomp veel minder kunt sturen. Je moet bij koude dagen toch je huis verwarmen, of de stroom nu duur is of niet. Wel zou je natuurlijk zo kunnen instellen dat hij tussen bijv 17 en 21u niets doet, maar hou je het dan voldoende warm bij echte kou?
Klopt dat je met een warmtepomp wat minder kunt sturen maar dat is ook erg afhankelijk van de situatie. Ik heb vloerverwarming en een iets te grote warmtepomp dus bij mij werkt het prima om hem de vier duurste uren van de dag uit te zetten. Maar zelfs als je dat niet zou doen dan draait een warmtepomp al veel tijd in de goedkopere uren.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:22
Je huis is een grote warmtebuffer. Dus in de goedkope tijden 'opladen' (lees: 1 graad extra op de thermostaat) en in de dure tijden pauzeren (lees: 1 graad minder op de thermostaat). De trend is duur tussen 7-10 en 17-21 uur dus die tijden een beetje ontwijken kan al een hoop schelen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:05
Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:03:
[...]

Met een EV kan je nog veel meer sturen heb ik het idee.
Wij hebben een EV en PHEV en ik werk maar 2-3 dagen per week op kantoor en mijn vrouw is ook 4 dagen per week thuis, dus wij kunnen heel goed sturen met het laden. De auto's zijn nooit elke dag nodig.
Ik heb mijn warmtepomp afgelopen winter op basis van dynamische prijzen lopen sturen. Vooral in nieuwbouw of waar de vloerisolatie meer dan voldoende is heb je echt 0 verlies van comfort. De vloer heeft meer dan genoeg massa om die paar dure uren te bufferen. Ik heb vorig jaar in december tijdens de hele dure dagen zelfs >8 uur niet gestookt en dat was echt minimaal te voelen.

Dit jaar ga ik eens kijken of ik een stapje verder kan gaan en juist in de goedkopere uren het iets warmer kan stoken en of dit rendabel is. Dit om te kijken of ik na 2027 de warmtepomp in de nacht zachter kan laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:02
jordyc schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:49:
Dit jaar ga ik eens kijken of ik een stapje verder kan gaan en juist in de goedkopere uren het iets warmer kan stoken en of dit rendabel is. Dit om te kijken of ik na 2027 de warmtepomp in de nacht zachter kan laten werken.
Dan gaat hij in de nacht dus juist harder werken?
Swinters is 1:00-6:00 toch vaak het goedkoopste tijdvak.

NB. ik ben mijn besturing momenteel ook aan het updaten om dure uren te vermijden. Leuk om je ervaring te lezen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:05
Dat kan inderdaad gebeuren. Eigenlijk zou je nog een stap aan de voorkant toe willen voegen om een correctie op temperatuur en SCOP op de prijs. Ik heb hier wel wat dingen van op tweakers gezien, maar zelf nog niks mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
GadgetFrank schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:20:
Je huis is een grote warmtebuffer. Dus in de goedkope tijden 'opladen' (lees: 1 graad extra op de thermostaat) en in de dure tijden pauzeren (lees: 1 graad minder op de thermostaat). De trend is duur tussen 7-10 en 17-21 uur dus die tijden een beetje ontwijken kan al een hoop schelen.
Dat klinkt goed op papier. Maar zonder een A++ woning kom je daar niet mee weg. Case: mijn A label huis, HR++ glas, beton tunnelbouw dus veel massa, *geen* vloerverwarming.

Met een LW warmtepomp krijg je de vereiste vermogen niet door de bestaande klassieke radiatoren, ook niet met een fan erop, zonder 40 tot 45 graden water. De 35/30 (aanvoer-retour) wattage is gewoon te laag, ze zijn gemaakt voor 60/50 in originele staat. Op 45/35 halen LW warmtepompen maar een SCOP van 3.5.

Met een LL warmtepomp, huidige situatie als hoofdverwarming, kan je ff 3 uurtjes uit wel vergeten. 1 uur is te doen, maar dat koelt nog steeds significant af, of je moet expres een graad of 2 extra opstoken met lawaai en lagere COP als gevolg. Dus continu stoken maar, op de gekste dagen heb ik het weleens even uit gehad, of als je niet thuis bent, prima.

Maar kijk je naar een heel jaar dan zie je 2-3000 kWh voor rest van je huis, plus 2-3000 kWh extra voor warmte op de duurste maanden als de zon maar kort schijnt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCl7yXFn1Yx8xFT1O9DTy2MEjOA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4h56Fhmi9sXjplQStTyalVFM.png?f=fotoalbum_large

Verbruik is precies andersom met een U vorm en ergste in Dec - Feb.

Dus nee, ik heb dynamisch gehad, en dat was duidelijk duurder dan jaartje vast zetten. Ik heb nu 19 cent piek, 20 dal, zonder EV en teruglevering, dus een "gewoon" huishouden met een airco en vergelijkbaar met iedereen in de stad (gestapeld bouw = 0 PV, geen eigen parkeerplek).

Voor al die mensen geldt, heb je een warmtepomp? Zet het gewoon vast, anders betaal je royaal over die 2-3000 kWh voor warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:41:
[...]

Dat klinkt goed op papier. Maar zonder een A++ woning kom je daar niet mee weg. Case: mijn A label huis, HR++ glas, beton tunnelbouw dus veel massa, *geen* vloerverwarming.

Met een LW warmtepomp krijg je de vereiste vermogen niet door de bestaande klassieke radiatoren, ook niet met een fan erop, zonder 40 tot 45 graden water. De 35/30 (aanvoer-retour) wattage is gewoon te laag, ze zijn gemaakt voor 60/50 in originele staat. Op 45/35 halen LW warmtepompen maar een SCOP van 3.5.

Met een LL warmtepomp, huidige situatie als hoofdverwarming, kan je ff 3 uurtjes uit wel vergeten. 1 uur is te doen, maar dat koelt nog steeds significant af, of je moet expres een graad of 2 extra opstoken met lawaai en lagere COP als gevolg. Dus continu stoken maar, op de gekste dagen heb ik het weleens even uit gehad, of als je niet thuis bent, prima.

Maar kijk je naar een heel jaar dan zie je 2-3000 kWh voor rest van je huis, plus 2-3000 kWh extra voor warmte op de duurste maanden als de zon maar kort schijnt:

[Afbeelding]

Verbruik is precies andersom met een U vorm en ergste in Dec - Feb.

Dus nee, ik heb dynamisch gehad, en dat was duidelijk duurder dan jaartje vast zetten. Ik heb nu 19 cent piek, 20 dal, zonder EV en teruglevering, dus een "gewoon" huishouden met een airco en vergelijkbaar met iedereen in de stad (gestapeld bouw = 0 PV, geen eigen parkeerplek).

Voor al die mensen geldt, heb je een warmtepomp? Zet het gewoon vast, anders betaal je royaal over die 2-3000 kWh voor warmte.
Ik begrijp dat je voor een gasloos wel een goed geïsoleerd huis moet hebben. Dat gaat je niet lukken met een huis uit +/- 1980 met radiatoren.

De cijfers spreken voor zich. Hij is uitgegaan van gemiddelde tarieven. Volgens mij heeft hij de duurste en goedkoopste eruit gehaald. Staat beschreven in het volledige rapport.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rd7EKFD.jpeg

Wij hebben gas wel vast laten zetten, maar qua stroom naar dynamisch. We hebben trouwens nog gewoon gas, want ons huis is niet geschikt voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
NielsvdBeek schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:14:
[...]

Ik volg de jongens ook al een tijdje op YT. Maar bij hun laatste video over dynamische energie, merkte ik wel dat ze niet 100% onafhankelijk zijn. Werd tussen neus en lippen vertelt dat overstappen naar een vast contract met hoge bonus soms ook wel goedkoper was, en daarna alleen maar vertellen hoe geweldig tibber en zonneplan zijn. Beetje jammer.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Nu online
Pakhaas schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:03:
[...]

Ik begrijp dat je voor een gasloos wel een goed geïsoleerd huis moet hebben. Dat gaat je niet lukken met een huis uit +/- 1980 met radiatoren.

De cijfers spreken voor zich. Hij is uitgegaan van gemiddelde tarieven. Volgens mij heeft hij de duurste en goedkoopste eruit gehaald. Staat beschreven in het volledige rapport.
[Afbeelding]

Wij hebben gas wel vast laten zetten, maar qua stroom naar dynamisch. We hebben trouwens nog gewoon gas, want ons huis is niet geschikt voor een warmtepomp.
Dit zijn 2004-radiatoren. Iedereen zonder vloerverwarming heeft dezelfde hoor, het is niet gebonden aan een bouwperiode. Niemand met een CV ketel installeert een lage temperatuur afgiftesysteem. Zelfs nu zie je ze overal in nieuwbouw, niet iedereen doet zo luxe en legt 3 verdiepingen aan met vloerverwarming, maar dan icm hogere aanvoertemperatuur. Die Nibe en Bosch kunnen het wel, tot 75 graden zelfs voor de S2125, maar wel significant minder zuinig.

Dit is goed geïsoleerd, met balansventilatie en ERV (vocht terugwinning met enthalpiewisselaar). Anders heb je geen A label. De +/++ doen er een stapje bovenop maar meestal door 6 zielige PV panelen met te leveren met de bouw.

Dus dat iedereen vooruit gaat op dynamisch, nee, echt niet. Leuk die cijfers, maar praktijk wijst naar iets heel anders als je een warmtepomp hebt. Je hebt niks nada aan goedkoop stroom in van april tot september, dan staat je verwarming uit.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 28-10-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Dus dat iedereen vooruit gaat op dynamisch, nee, echt niet. Leuk die cijfers, maar praktijk wijst naar iets heel anders als je een warmtepomp hebt. Je hebt niks nada aan goedkoop stroom in van april tot september, dan staat je verwarming uit.
Dat geloof ik graag.
Pagina: 1 ... 304 305 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels