• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53
koboy schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:36:
[...]

Als ik even op energievergelijk.nl kijk zit je op dit moment al op net geen €0,25 als laagste kWh prijs, wel met forse bonussen.

Beste advies wat er is voor @MarioMark1541 is om het uur/kwartier verbruik te gaan monitoren. Iets goedkoops als een HomeWizzard P1 meter kun je instellen op bijvoorbeeld Zonneplan en na een jaar kun je hiermee het totaal opmaken wat dynamisch had kunnen brengen. Ondertussen nog een jaartje vast, maar wel al het verbruik gaan sturen. Belangrijk zal vooral zijn of de verwarming uit kan op de dure uren en dus of er genoeg buffer in het huis zit.
Na dat jaar heb je data om een onderbouwde beslissing te nemen voor de salderingsloze jaren die gaan komen. Op dit moment heeft @MarioMark1541 (en wij) te weinig data om iets echt zinnigs te zeggen.
Zonnepanelen in Oost/West ligging zijn bijvoorbeeld ook een grote plus voor dynamisch.....

Edit: wat betreft de situatie na het salderen lijkt het er op dat met zonnepanelen dynamisch aantrekkelijker wordt. Met een Zuid opstelling is 6 a 7 cent/kWh realistisch, terwijl van wat nu bekend is van vast dit uitkomt op 0,5 cent tot zelfs een paar cent betalen.
Als ik bij Vattenfall. U verleng voor een jaar dan betaal ik 0,22 cent wel een terug lever boete van 362 pjAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL4vWLZD_uKTl4h6wcE69kGZqNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiaRabJcriI5uq64kyk12Kl0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MarioMark1541 op 08-11-2025 21:47 ]

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
MarioMark1541 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:44:
[...]

Als ik bij Vattenfall. U verleng voor een jaar dan betaal ik 0,22 cent wel een terug lever boete van 362 pj[Afbeelding]
Die terugleverkosten moet je wel meerekenen.

Je gas is ook niet goedkoop. Die kan je ook loskoppelen. Ik heb net bij United Consumers voor 1j vastgezet voor 1.18 met 215 bonus.

En verlengen is nooit slim. Dan krijg je geen bonus.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 08-11-2025 22:02 ]

• MarioMark1541
Pakhaas schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:01:
[...]

Die terugleverkosten moet je wel meerekenen.

Je gas is ook niet goedkoop. Die kan je ook loskoppelen. Ik heb net bij United Consumers voor 1j vastgezet voor 1.18 met 215 bonus.

En verlengen is nooit slim. Dan krijg je geen bonus.
Ook mooi maar ik werd in de richting van dynamisch getrokken omdat vele in m’n omgeving zeiden dat dat ook op lange termijn ten alle tijden goedkoper is dan vast

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-11 20:51
Thepawn schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:40:
[...]

als ik me die actie goed herinner, vinden ze een thuisbatterij in combinatie met dat contract niet leuk. maar dat controleren ze waarschijnlijk niet?
Klopt. EV en accu's vol geladen. Verder gebruik ik het zelf. Ik verkoop niet op dure uren. Vandaar dat ze het denk ik niet kunnen zien.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• JanAllElectric
Vdvmark schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:17:
@JanAllElectric De keuze voor een gemiddelde afnameprijs dynamisch van 25,1 cent bepaalt de verdere uitkomst. U heeft alle middelen die voor een duidelijk lagere afnameprijs dynamisch zouden kunnen zorgen, waarom u dat niet lukt of aanneemt dat u dat niet lukt, weet ik niet en ben ik wel benieuwd naar.
Belangrijkste reden, dat vast toch goedkoper is bij mij, is dat de warmtepomp (12kW) vooral veel kWh gebruikt op de vroege ochtend tussen 08:00 en 10:00 en ook op de avond tussen 17:00 en .... . Dan zijn juist de dynamische prijzen erg hoog.

Om nog duidelijker te zijn:
- van april - september is dynamisch zelfs wat goedkoper dan vast.
- van oktober - maart is dynamisch zoveel duurder op die uren dat het voordeel van de zomer teniet wordt gedaan.

Ik heb vloerverwarming anno 1991 en verder geforceerde jaga's. Derhalve niet al te veel buffer. Ik kan dus niet veel schuiven met de verwarmingstijden.

Overigens geen medelijden. Van gas af voor verwarming levert mij een financieel voordeel op van rond €1750 per jaar. Met een aanschaf van de warmtepomp van ca € 7000 (zelf geïnstalleerd) heb ik deze erin 4 seizoenen uit _/-\o_ .

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:47

koboy

Heb een idee voor een icon

RemmyB83 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:41:
[...]

Dat alles zal per situatie verschillend zijn, en niet enkel afhangen van de kosten of opbrengsten per kWh. Als je veel verbruikt en weinig opwekt, is prijs die je betaalt per kWh belangrijker dan wat je krijgt. Omgekeerd geldt dat natuurlijk ook. Mijn persoonlijke dynamische ervaring met een airco(verwarmen) en zonnepanelen is, dat er ook al 6ct verschil zat per kWh opwek en afname. En ik neem meer af dan ik opwek dus dan is een vaste lage kWh prijs voor mijn belangrijker dan, de paar ct die ik per kWh meer krijg. Ach je wint wat, je verliest wat. En onderaan de streep betaal je wat.
Daarom schreef ik ook aantrekkelijker, en niet no-brainer.....
Over mijn eerste jaar dynamisch gezien (zie een post ergens in juli geloof ik) was ik dynamisch net iets goedkoper uit dan een jaar Greenchoice (alleen verhoogd maandtarief geen terugleverkosten, bonussen werd toen niet aan gedaan). Vergeleken met een contract met terugleverkosten was ik een stuk voordeliger uit. Dynamisch gas voor verwarmen/koken was vorige winter een kleine tegenvaller. Dit met een 2700Wp op ZZW, en die periode een minimaal overschot aan teruglevering. Ga ik op dat verbruik een jaarcontract met terugleverkosten en bonus projecteren dan is dat een paar tientjes goedkoper, puur door de bonus waarvan ik overigens vind dat die bij wet verboden zou moeten worden net als de postcode loterij.

Echter: sinds september hangt er een laadpunt omdat de kabelmat is toegestaan. Gevolg is dat mijn verbruik verdubbelt, maar mijn gemiddeld afname tarief daalt door te laden op de goedkope momenten.
Tel daar nog eens bij op dat dit richting de helft gaat van het kWh tarief van publiek laden bij mijn schoonmoeder (SGZH1)......

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:36
JanAllElectric schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:27:
[...]

Klopt. EV en accu's vol geladen. Verder gebruik ik het zelf. Ik verkoop niet op dure uren. Vandaar dat ze het denk ik niet kunnen zien.
Ik blijf moeite houden om me voor te stellen dat je warmtepomp je tot dat gemiddelde krijgt, niet alleen omdat ikzelf voor eind februari tot nu rond de nul uitkom (zonder EB), al speelt dat wel, maar ook kijkend naar plaatjes met een lijn door bovenste grafieken horizontaal zeg maar op 13 cent. Bij mij trekt EV gemiddelde fors omlaag, samen met thuisaccu. http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

*edit 9-11
OK gisteravond niet geheel helder, waarschijnlijk correspondeert de 25,1 cent met een horizontale lijn in de maasluip grafieken van circa 9 cent. Btw en inkoopvergoeding van 2 cent daarvoor genomen.Dan wordt t iets makkelijker voor te stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Vdvmark op 09-11-2025 07:08 ]

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:12
MarioMark1541 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:08:
[...]

Ook mooi maar ik werd in de richting van dynamisch getrokken omdat vele in m’n omgeving zeiden dat dat ook op lange termijn ten alle tijden goedkoper is dan vast
Niemand weet wat de tarieven op de lange termijn gaan doen, dus dat soort goed bedoelde uitspraken hebben geen enkele waarde.

Als ik jou was zou ik gewoon nog een jaartje voor een vast contract gaan, salderen kan nog een jaar. En over een jaar is er meer bekend wat tarieven gaan doen. Tot die tijd heb je mooi de gelegenheid om je te verdiepen in dynamische tarieven. Het is nl gewoon een beetje rekenen en vooral logisch nadenken. Op de websites van bv Zonneplan en Tibber staat heel veel uitleg over dynamische tarieven en daar zou ik eerst eens beginnen

• Pakhaas
Je kan ook op een site de data uit je P1 meter inlezen en dan rekent hij door of dynamisch uit kan. Dit zou je over een jaar kunnen doen als je een jaar let op wanneer je de groot verbruikers aanzet.

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:09
Pakhaas schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:55:
Je kan ook op een site de data uit je P1 meter inlezen en dan rekent hij door of dynamisch uit kan. Dit zou je over een jaar kunnen doen als je een jaar let op wanneer je de groot verbruikers aanzet.
En welke site is dat dan? ;)

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

• Pakhaas
Rossi46 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:31:
[...]

Ja goede vraag. Kon er even niet op komen.

https://jeroen.nl/blog/be...-dynamisch-stroomcontract

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:54
MarioMark1541 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:08:
[...]

Je hebt een hele discussie losgemaakt met je vraag... Heb een beetje bijgelezen en hier wat zaken die ik nog miste:

- je hebt flink wat PV en krijgt bij een vast contract te maken met €362 terugleverboete. Dat zet een dynamisch contract bij Zonneplan al meteen een stapje voor.
- je gebruikt airco's voor verwarmen (en koelen in de zomer neem ik aan). Airco's zijn meestal goed stuurbaar: iets harder laten werken bij lage tarieven en uit als de tarieven eens een keer heel hoog zijn. Het verwarmen zal een flink deel van je totale verbruik zijn, dus hiermee kun je je gemiddelde tarief heel gunstig beïnvloeden.
- zijn je zonnepanelen stuurbaar? Sommige omvormers kun je automatisch uitzetten adhv dynamische tarieven. Zo voorkom je negatieve prijzen. Zonneplan doet dit voor panelen die zij installeren. Bijv Solar Edge heeft er een functie in voor de App.

Mijn gemiddelde prijs voor teruglevering dit jaar is €0,2031. Afname gemiddeld €0,2327. Iets minder dan 3 cent verlies op teruglevering, wat veel minder is dan de 12 cent die je gemiddeld aan boete betaalt bij een vast contract.

Ik denk dat je met dynamisch echt wel goed zit in jouw situatie, mits je wel enigszins kunt sturen met je airco's.

• bilgy_no1
[b]
Daarnaast zie ik geen dalende tendens in het gemiddelde dynamisch tarief en zie ik ook steeds meer erg vlakke dagen. Met saldering is er nog wel voldoende marge te behalen tussen hoog en laag, maar zonder saldering zal dat een stuk moeilijker worden.
Als ik november 2025 vergelijk met november 2024 zitten we tot nu toe veel lager.

Oktober kwam ik ook wat lager uit dan vorig jaar.

• Pakhaas
- zijn je zonnepanelen stuurbaar? Sommige omvormers kun je automatisch uitzetten adhv dynamische tarieven. Zo voorkom je negatieve prijzen. Zonneplan doet dit voor panelen die zij installeren. Bijv Solar Edge heeft er een functie in voor de App.
Mocht je dit niet hebben, dan zou ik mij er totaal niet druk om maken. Vorig jaar is het 1x een paar uren negatief geweest. Dat maakt nu nog totaal geen verschil en ik verwacht dat als steeds meer mensen naar dynamisch gaan en hun gebruik spreiden naar goedkope momenten, dat er steeds minder vaak negatieve prijzen zijn...alles vlakt dan meer af.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
bilgy_no1 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:17:
[...]

Je hebt een hele discussie losgemaakt met je vraag... Heb een beetje bijgelezen en hier wat zaken die ik nog miste:

- je hebt flink wat PV en krijgt bij een vast contract te maken met €362 terugleverboete. Dat zet een dynamisch contract bij Zonneplan al meteen een stapje voor.
- je gebruikt airco's voor verwarmen (en koelen in de zomer neem ik aan). Airco's zijn meestal goed stuurbaar: iets harder laten werken bij lage tarieven en uit als de tarieven eens een keer heel hoog zijn. Het verwarmen zal een flink deel van je totale verbruik zijn, dus hiermee kun je je gemiddelde tarief heel gunstig beïnvloeden.

Mijn gemiddelde prijs voor teruglevering dit jaar is €0,2031. Afname gemiddeld €0,2327. Iets minder dan 3 cent verlies op teruglevering, wat veel minder is dan de 12 cent die je gemiddeld aan boete betaalt bij een vast contract.

Ik denk dat je met dynamisch echt wel goed zit in jouw situatie, mits je wel enigszins kunt sturen met je airco's.
Met de +2c en 10% bonus sinds deze zomer is het eigenlijk niet nodig om de zonnepanelen uit te zetten als je bij zonneplan zit.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• MarioMark1541
Dit zegt ChatGPT :

🔍 Huidige situatie bij Vattenfall
• Contracttype: VastePrijsStroom & VastePrijsGas
→ beide lopen af op 31 december 2024.
• Verbruik:
• Stroom: 6.289 kWh verbruikt, waarvan 2.293 kWh teruggeleverd → netto 3.996 kWh afname
• Gas: 334 m³
• Totale kosten energie (excl. terugbetaling): € 1.530,75
• Gemiddeld stroomtarief: ± € 0,244 / kWh
• Gemiddeld gastarief: ± € 1,34 / m³

Je hebt zonnepanelen (want er is teruglevering), en dus saldeer je een deel van je verbruik.

⚡ Overstap naar een dynamisch contract

Een dynamisch contract (zoals bij Zonneplan, Frank Energie of ANWB Energie) betekent dat:
• Je stroomprijs per uur varieert op basis van de EPEX-markt.
• Je gasprijs per dag varieert op basis van de TTF-markt.
• Je betaalt exact de inkoopprijs + kleine opslag.
• De prijs kan dus flink schommelen: goedkoop bij veel wind/zonne-energie, duur bij schaarste.

📈 Wat dat betekent voor jou

Voordelen:
• Je hebt zonnepanelen → met een dynamisch contract kun je meer verdienen aan teruglevering als de stroomprijs hoog is (maar ook minder of zelfs negatief bij lage prijzen).
• Je gasverbruik is laag (334 m³) → de impact van variabele gasprijzen is beperkt.
• Je stroomverbruik (na saldering) is redelijk gemiddeld (≈4 MWh), dus je kunt profiteren als je verbruik slim stuurt (wasmachine, laden auto, boiler op goedkope uren).

Risico’s:
• De prijzen kunnen sterk fluctueren, vooral in de winter.
• Als je niet actief je verbruik kunt sturen (of geen thuisbatterij hebt), kan je besparing beperkt zijn.
• Teruglevering buiten salderingstijd (als saldering afgebouwd wordt) kan bij negatieve prijzen juist kosten opleveren.

💰 Vergelijking (globaal)

Als we 2024-marktgemiddelden nemen:
• Dynamische stroomprijs gemiddeld ± € 0,20 / kWh
• Dynamische gasprijs gemiddeld ± € 1,10 / m³

Dan zou je bij hetzelfde gebruik ongeveer kwijt zijn:
• Stroom: 3.996 × € 0,20 = € 799
• Gas: 334 × € 1,10 = € 367
• Vastrecht en netbeheer: ± € 470
➡️ Totaal ± € 1.640/jaar (dus vergelijkbaar met je huidige € 1.530,75, afhankelijk van maandgemiddelden).

Als de prijzen laag blijven en je slim verbruikt, kan een dynamisch contract iets voordeliger zijn — vooral door je zonnepanelen.

🟢 Advies

Gezien:
• Je vaste contract loopt eind dit jaar af
• Je hebt lage gasconsumptie en zonnepanelen
• Je bent mogelijk in staat om je stroomverbruik te sturen

👉 Een dynamisch contract bij Zonneplan kan interessant zijn, mits je:
• Een slimme meter hebt (nodig voor dynamisch tarief)
• De Zonneplan-app (of vergelijkbare tools) gebruikt om je verbruik te sturen
• Je bewust bent van prijsschommelingen

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:59
koboy schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 22:38:
[...]

Daarom schreef ik ook aantrekkelijker, en niet no-brainer.....
Over mijn eerste jaar dynamisch gezien (zie een post ergens in juli geloof ik) was ik dynamisch net iets goedkoper uit dan een jaar Greenchoice (alleen verhoogd maandtarief geen terugleverkosten, bonussen werd toen niet aan gedaan). Vergeleken met een contract met terugleverkosten was ik een stuk voordeliger uit. Dynamisch gas voor verwarmen/koken was vorige winter een kleine tegenvaller. Dit met een 2700Wp op ZZW, en die periode een minimaal overschot aan teruglevering. Ga ik op dat verbruik een jaarcontract met terugleverkosten en bonus projecteren dan is dat een paar tientjes goedkoper, puur door de bonus waarvan ik overigens vind dat die bij wet verboden zou moeten worden net als de postcode loterij.

Echter: sinds september hangt er een laadpunt omdat de kabelmat is toegestaan. Gevolg is dat mijn verbruik verdubbelt, maar mijn gemiddeld afname tarief daalt door te laden op de goedkope momenten.
Tel daar nog eens bij op dat dit richting de helft gaat van het kWh tarief van publiek laden bij mijn schoonmoeder (SGZH1)......
Zoals je het schreef komt het bij over van als: 'als salderen stopt lijkt dynamisch aantrekkelijker omdat je 6 a 7ct per kWh voor je opwek krijgt en en bij vast 0,5ct.'

Ik geef alleen maar aan dat ik dat niet helemaal met je eens ben omdat, ik nu dynamisch ook al een verschil had van 6ct (26/20). Dit komt door de duudere afname in de winter, en de goedkopere teruglevering in de zomer. Zonder accu kan ik daar niet veel mee sturen, en dus veel schuiven.

Nu heb ik sinds oktober via VEH bij Budget Energie een vast contract voor 19,4ct afname en krijg nog geen 50% voor mijn teruglevering, maar wel een bonus van 200euro. De bonus dekt mijn terugleverkosten, en voor elke kWh die ik afneem win ik 6.6ct in mijn persoonlijke situatie.

Dat het voor jouw en ieder andere situatie weer anders is, dat ontken ik niet.
Maar ik geloof niet dat het salderen zelf straks het verschil gaat maken tussen dynamisch en vast, simpelweg omdat het bij beide een vast belastingcomponent is die weg valt.

Pijnacker Oost/West

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@MarioMark1541 het grootste gevaar zit in dat gemiddelde van de stroomprijs. Omdat je niet een gemiddeld verbruik hebt zal jouw effectieve tarief altijd anders uitpakken. Dat kan zowel negatief als positief: het eerste als je verbruik juist moeilijk te sturen is en je dus effectief je billen brandt aan het piektarief, makkelijk richting de 30 cent of meer. Het laatste als je juist het meeste verbruik op het goedkoopste moment kan toepassen en dan nog meer als je een grootverbruiker bent zoals met een EV. Een redelijke benadering is zoals hierboven vermeld bij Jeroen je verbruikcijfers doorrekenen vs de tarieven, maar dan krijg je een weergave zonder bewust sturend gedrag. Maar altijd nog beter dan ‘dynamisch is gemiddeld x cent’.

Om maar een idee te geven, als iemand zonder PV, warmtepomp of EV kwam ik goed sturend op 19 cent uit met een jaar Tibber. Vervolgens kwam Budget met 20 cent vast tarief en was de keuze snel gemaakt, nu hoef ik geen seconde na te denken, kan ik ook om 19u ‘s avonds flink verbruiken als dat zo uitkomt en via de bonus ben ik nog goedkoper uit.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 09-11-2025 11:15 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:26
https://electrotechrevolu....com/p/silos-for-sunshine

Het zou best kunnen dat door de massale opkomst van batterijen dat het principe van dynamische tarieven (uurprijzen, kwartierprijzen) een redelijk korte levensduur zal hebben.

Als in: weet je nog toen prijs van stroom ieder uur wijzigde?
Net zoals niemand nu nog weet hoeveel gigabytes hij afgelopen maand verbruikt heeft. Terwijl dat vroeger tot op de kilobyte nageteld (en afgerekend ) werd.

• Vdvmark
Het blijft voorlopig bij dromen van overvloed, misschien dat electriciteitsnet voor mn kleinkinderen op tijd op orde is daarvoor. Ik hoop t maar vrees dat t dan nog veel slechter is. Weet je nog toen er altijd stroom uit t stopkontakt kwam ?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wozmro schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:37:

Het zou best kunnen dat door de massale opkomst van batterijen dat het principe van dynamische tarieven (uurprijzen, kwartierprijzen) een redelijk korte levensduur zal hebben.
dat denk ik niet, maar het zal wel meer gedempt worden. Dus minder extreme lage en hoge prijzen.

Maar dat is alleen als batterijen daadwerkelijk harder gaan groeien dan de elektrificering. Het gaat ook hard met warmtepompen, EV's en windmolens. Hoe dat in verhouding staat tot batterijen is mij niet helder.

• Bschnitz
de Peer schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:42:
[...]

dat denk ik niet, maar het zal wel meer gedempt worden. Dus minder extreme lage en hoge prijzen.

Maar dat is alleen als batterijen daadwerkelijk harder gaan groeien dan de elektrificering. Het gaat ook hard met warmtepompen, EV's en windmolens. Hoe dat in verhouding staat tot batterijen is mij niet helder.
In de EU nog wel 30 jaar vs wat er kan en gaat komen aan opwek. We hebben enorm weinig opslag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:44
de Peer schreef op zondag 9 november 2025 @ 12:42:
[...]

Als batterijen nog een een factor tien goedkoper worden zoals is voorspeld door CATL dan zie ik het er van komen dat zowel nabij de plaats van opwekking als nabij de afnemers batterijen komen waardoor de prijzen vrijwel geheel vlak worden. Weer terug naar 'vaste' contracten dan met zn allen. Wel een hogere investering door die batterijen maar daar staat dan tegenover dat die lange draadjes iets dunner kunnen blijven.

Het enige wat mij nog niet duidelijk is worden het wijkbatterijen van de leverancier of particuliere batterijen in huis.

Door redenerend op goedkope opslag kan je ook apparaten een eigen batterij geven, dan kan je inductiestel gewoon op een normale stekker net zoals een doorstroomboiler.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:46
The Third Man schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:14:

Om maar een idee te geven, als iemand zonder PV, warmtepomp of EV kwam ik goed sturend op 19 cent uit met een jaar Tibber. Vervolgens kwam Budget met 20 cent vast tarief en was de keuze snel gemaakt, nu hoef ik geen seconde na te denken, kan ik ook om 19u ‘s avonds flink verbruiken als dat zo uitkomt en via de bonus ben ik nog goedkoper uit.
Akkoord, dynamisch is niet voordelig voor jou. Vanuit een ander oogpunt is een vaste prijs voor mij niet lonend: ik wil mijn elektrische auto opladen met 100% groene energie wanneer het zonnig of winderig is, en ik wil dat het net me herkent met gratis energie. Ik wil dat het gratis en groen is omdat er genoeg is en het duurzaam is, niet vanwege een marketing- of financiële truc. Mijn thuisaccu kan je om 19.00 uur van energie voorzien, indien nodig. Ik denk dat we al genoeg offtopic berichten hebben zoals "Kijk, ik heb getekend voor deze megadeal en ik ben goedkoper, waarom verspillen jullie überhaupt tijd met deze energiebeheerstrategieën?"

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Thepawn ik vind dat wel een beetje lelijke manier van mijn voorbeeld uit context halen. Ik schreef nota bene een groter bericht ervoor waarbij ik geheel evenwichtig weergeef dat het twee kanten op kan en benoem specifiek een EV als schaalmogelijkheid voor het positieve scenario. Vervolgens zet ik daar mijn voorbeeld tegenover, haal je alleen dat eruit en ga je er tegenin dat we al “genoeg offtopic berichten hebben” :? Ten eerste is het niet offtopic, de afweging is voor velen een constant gegeven en als het contract afloopt kom ik wederom op dat punt (en ik zit mede daarom in dit topic) en ten tweede is het feit dat mijn voorbeeld erbij staat niet opeens van mijn hele bericht een afdoende conclusie aan het geven als “dynamisch, dat moet je niet willen”. Immers het draaide om het punt dat een gemiddeld tarief je voor beide invalshoeken niet het hele verhaal vertelt.

Dan toch ervan maken dat het dynamisch afraadt en daartegen gaan ageren is een puur stroman-argument. En het is ook polarisatie-projectie, zelf polariserend erin staan “dynamisch werkt voor mij goed en dat moet ook gezegd worden! Team dynamisch!” en vervolgens een evenwichtig, juist niet gepolariseerd bericht interpreteren alsof het van een supporter voor Team Vast afkomstig is. Ik ben slechts een supporter van voor het goed en diepgravend vooronderzoek te doen welke optie het meeste zin heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door The Third Man op 09-11-2025 13:49 ]

• Vdvmark
Misschien leuk voor dromers over nihil kostende stroom en vlakke dagprijzen. Wasje draaien 10 euro.
YouTube: IEDEREEN DYNAMISCH of toch RUBBERTEGELS? (met Diederik Samsom)

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Vergelijken met vast is off topic? Dynamische contract is 1 van de 3 vormen, naast vast en dynamisch, je moet wel verlijken om te kijken of het lonend is.

Als je groen wilt doen heb je ook acties zoals gratis stroom in de weekenden overdag van Budget Energie. Straks als zonnestroom steeds vaker zorgt voor een prijs van rond de nul krijg je daar ook meer aanbod voor.

Overigens is er verschil tussen "gratis" en EPEX=0, ~12 cent energiebelasting bij vast, +2 cent opslag bij dynamisch. Gratis bij Budget Energie kost evenveel als -2 cent inkoop bij dynamisch.

• Wozmro
Vdvmark schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:44:
Misschien leuk voor dromers over nihil kostende stroom en vlakke dagprijzen. Wasje draaien 10 euro.
YouTube: IEDEREEN DYNAMISCH of toch RUBBERTEGELS? (met Diederik Samsom)
Vroeger waren het ook dromers die zeiden: in ieder huis een koelkast.

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:05:
Vergelijken met vast is off topic?
In dit topic misschien enigszins, als er ook bijvoorbeeld Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic, De zonnepanelen-boete of Energieleveranciers aanbiedingentopic zijn.

Het heeft natuurlijk allemaal wel met energie te maken …

• Thepawn
The Third Man schreef op zondag 9 november 2025 @ 13:39:
Ik ben slechts een supporter van voor het goed en diepgravend vooronderzoek te doen welke optie het meeste zin heeft.
Oh, dat is super, sorry, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht ten onrechte dat de vergelijking eindigde met het verschil van 1 cent/kWh, en dat het milieu geen enkele invloed had op de beslissing.

• Thepawn
w00key schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:05:
Vergelijken met vast is off topic? Dynamische contract is 1 van de 3 vormen, naast vast en dynamisch, je moet wel verlijken om te kijken of het lonend is.
Dus om dezelfde reden zou ik, als ik een onderwerp over elektrische auto's volg, honderden berichten moeten krijgen over elke nieuwe benzine- en dieselauto, zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen of elektrisch iets voor mij is. Terugkomend op dynamische energie: maakt het echt uit of de vaste prijs van de maand 18, 20 of 22 cent per kWh is? Misschien heb ik het gewoon mis, sorry. Het is gewoon mijn mening.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Thepawn schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:02:
[...]

Dus om dezelfde reden zou ik, als ik een onderwerp over elektrische auto's volg, honderden berichten moeten krijgen over elke nieuwe benzine- en dieselauto, zodat ik een weloverwogen beslissing kan nemen of elektrisch iets voor mij is. Terugkomend op dynamische energie: maakt het echt uit of de vaste prijs van de maand 18, 20 of 22 cent per kWh is? Misschien heb ik het gewoon mis, sorry. Het is gewoon mijn mening.
Dan volg je de topic toch lekker niet :)

Meesten zijn hier voor advies en vergelijking, en "is dynamisch slim voor mij" betekent impliciet vergelijken met vast.

En er zijn een paar die een sport van maken om maximale uit hun thuisbatterij te halen. En wat algemene Q&A en smart home integrations. Maar ook dat zijn steeds herhalingen.

Dit is geen "owners thread" waar alleen dynamische afnemers welkom zijn. Perpetual topics blijven dingen herhalen. Als je dat vervelend vind dwingt niemand je om te blijven.

• MarioMark1541
The Third Man schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:14:
@MarioMark1541 het grootste gevaar zit in dat gemiddelde van de stroomprijs. Omdat je niet een gemiddeld verbruik hebt zal jouw effectieve tarief altijd anders uitpakken. Dat kan zowel negatief als positief: het eerste als je verbruik juist moeilijk te sturen is en je dus effectief je billen brandt aan het piektarief, makkelijk richting de 30 cent of meer. Het laatste als je juist het meeste verbruik op het goedkoopste moment kan toepassen en dan nog meer als je een grootverbruiker bent zoals met een EV. Een redelijke benadering is zoals hierboven vermeld bij Jeroen je verbruikcijfers doorrekenen vs de tarieven, maar dan krijg je een weergave zonder bewust sturend gedrag. Maar altijd nog beter dan ‘dynamisch is gemiddeld x cent’.

Thx voor je hulp…

Maar hoe kan ik het beste vaste contracten vergelijken met m’n huidige contract en evt verleng aanbod??

Dien ik dan te kijken naar jaar bedrag? En prijs kWh stroom en gas en teruglever boete?
Ben echt niet zo thuisknop dit soort dingen / wist een goede partij is?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@MarioMark1541 misschien iets handiger om het in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic voor te leggen. Maar het komt er wel op neer dat je het zo goed als het gaat probeert door te rekenen hoe je jaarrekening er met dat contract eruit gaat zien. En dan met Jeroen een benadering maken hoe met dynamisch. Goed erbij bepalen hoeveel verbruik je kan sturen is ook nuttig natuurlijk.

En dan in beide gevallen ook een beetje een ‘veel zon/weinig zon’ en een ‘veel verbruik/weinig verbruik’ scenario meerekenen zodat je een idee hebt hoe dicht het bij elkaar ligt bij dat soort gevallen dat het jaar anders loopt dan verwacht. Verder zou ik sowieso met prijsvergelijkers naar vaste contracten zoeken want verlengaanbiedingen zijn vaak niet het goedkoopst. Last but not least zag ik dat Vereniging Eigen Huis weer met een collectief begint dus daar inschrijven kan ook interessant zijn. Veel overstappers die hier voorbij komen zijn door dat collectief aan hun aantrekkelijke aanbod gekomen.

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 09-11-2025 20:30 ]

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wozmro schreef op zondag 9 november 2025 @ 11:37:

Als in: weet je nog toen prijs van stroom ieder uur wijzigde?
Net zoals niemand nu nog weet hoeveel gigabytes hij afgelopen maand verbruikt heeft. Terwijl dat vroeger tot op de kilobyte nageteld (en afgerekend ) werd.
Dit weet ik wel zeker. De batterijbouwers gaan de volatiliteit van de stroomprijs nog voor de consumentenmarkt wegplukken en bouwen zekerheid in middels contracten met de netbeheerders. Dit kan een consument niet. Vaak zijn batterijbouwers ook eigenaar van wind en/of zonneparken.

De prijsfluctuaties zullen gedempt worden richting de consument. Een batterij business case voor thuis dan helemaal niet haalbaar zijn op basis van in en verkoop van het net.

Blijft over je eigen pv productie, de batterijen moeten dan goedkoper zijn. Niemand gaat een investering doen voor 10 jaar met technologie die snel verouderd en een markt die sterk in ontwikkeling is. Daarnaast: al dat gedoe voor eeen beetje meer of minder geld per maand?

• Bschnitz
Nollekeuh schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:36:
[...]

Dit weet ik wel zeker. De batterijbouwers gaan de volatiliteit van de stroomprijs nog voor de consumentenmarkt wegplukken en bouwen zekerheid in middels contracten met de netbeheerders. Dit kan een consument niet. Vaak zijn batterijbouwers ook eigenaar van wind en/of zonneparken.

De prijsfluctuaties zullen gedempt worden richting de consument. Een batterij business case voor thuis dan helemaal niet haalbaar zijn op basis van in en verkoop van het net.

Blijft over je eigen pv productie, de batterijen moeten dan goedkoper zijn. Niemand gaat een investering doen voor 10 jaar met technologie die snel verouderd en een markt die sterk in ontwikkeling is. Daarnaast: al dat gedoe voor eeen beetje meer of minder geld per maand?
Computers en videokaarten zijn ook over 10 jaar door ontwikkelingen snel veroudert. Al tientallen jaren, toch kopen we ze.

Dat is dus geen argument om iets niet te doen.

Verder komen er ook regels dat je zoals in België stroom met elkaar kan delen. Er is dus ook nog zo iets als beleid.

Ook vraag en aanbod, welke de komende jaren gaat toenemen, met name de vraag en het aanbod zal achterblijven.

• Wozmro
Ik vind het zelf leuk dat in het artikel de vergelijking gemaakt wordt met koeling van voeding, eigenlijk ook een vorm van energie opslaan.

Wij hebben het zelf niet meegemaakt maar de wereld zag er anders uit toen voeding nog niet betrouwbaar langer kon bewaard worden met behulp van koeling.

Ik zou zelf bijvoorbeeld perfect zonder koelkast kunnen in huis, de supermarkt is een paar honderd meter van mijn deur. Maar ik heb er toch een staan in de keuken want: whatever, spotgoedkoop en je hebt er toch gemak van. En ik heb de terugverdientijd van mijn koelkast nog niet uitgerekend.

Nochtans zijn er nog altijd best veel bedrijven waar hun verdienmodel bestaat uit het leveren van gekoelde opslag.

[ Voor 13% gewijzigd door Wozmro op 10-11-2025 08:39 ]

• Vdvmark
Als binnenkort consumenten met een vast contract gedurende iedere dag te maken krijgen met 5 prijsniveaus voor afgenomen stroom en dus de vaste contracten al dynamischer worden, dan is een dempende werking leuk maar gaan de stroomprijzen inclusief die vermoede dempende werking voor iedereen meer verschillen dan nu, niet minder.

• Pakhaas
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:39:
Als binnenkort consumenten met een vast contract gedurende iedere dag te maken krijgen met 5 prijsniveaus voor afgenomen stroom en dus de vaste contracten al dynamischer worden, dan is een dempende werking leuk maar gaan de stroomprijzen inclusief die vermoede dempende werking voor iedereen meer verschillen dan nu, niet minder.
Wil je dat eens onderbouwen?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Wozmro schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:27:
Wij hebben het zelf niet meegemaakt maar de wereld zag er anders uit toen voeding nog niet betrouwbaar langer kon bewaard worden met behulp van koeling.
Dat kon wel, denk aan pekelen, roken, inmaken, inblikken. Zaken als een droog hammetje wat je als compleet been kocht is nu een delicatesse maar toen de normale optie. Gedroogde vis zoals voorn is nog steeds populair in oost-europa en wordt hier met bakken geproduceerd en erheen vervoerd. Dat we een rauw stuk vlees bij ons thuis bewaren en bijvoorbeeld wat verse groente is meer een luxe dan een noodzaak om goed te kunnen eten. Maar het bespaart ook de industrie de moeite om het voedsel te conserveren en het zorgt ervoor dat we snel weer de winkel binnenlopen. En as het is geconserveerd wordt het vaak nog weggezet als minder goed, want 'uit een potje' e.d. Zelfde trouwens wat betreft fruit, nu wordt gedaan alsof het een must is om dat dagelijks te eten, voor de internationale handel en de kassenteelt was het normaal om alleen in het fruitseizoen wat fruit te krijgen als extraatje.

En vergeet niet het hele begrip van een gekoelde drank, dat was iets voor in de zomer als het snikheet was. En ijs in je whiskey was iets voor luxe clubs waar je etaleerde dat je een ijskelder had. Nu wil niemand bier of fris drinken dat ook maar lauw is.
Ik zou zelf bijvoorbeeld perfect zonder koelkast kunnen in huis, de supermarkt is een paar honderd meter van mijn deur. Maar ik heb er toch een staan in de keuken want: whatever, spotgoedkoop en je hebt er toch gemak van. En ik heb de terugverdientijd van mijn koelkast nog niet uitgerekend.
Ik kreeg bij m'n nieuwe huis de enorme Smeg koelkast van de vorige eigenaren maar die verstookt toch 1 kWh per dag, 73 piek per jaar vind ik wel aantikken. Ik heb nu een kleiner Liebherr koelkastje voor eigen gebruik en alleen als er een feestje is of flink diner en ik de ruimte nodig heb gaat de Smeg weer aan. Mensen kijken me echt raar aan want 'zo'n mooi ding kan je toch helemaal volproppen' maar ik sta er zelf niet zo in ;)

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:45
Mijn pa heeft sinds kort ook een (35KWH) batterij, en een EMS (Eneris).
Een dynamisch contract afgesloten bij Frank Energie zodat hij ook kan handelen in energie.

Ik vraag me af of ik het nu goed begrijp.

Frank Energie heeft een opslag van € 0,01820 per kWh. (Incl. BTW)

Dit zal neem ik aan gelden bij zowel aankoop als verkoop?

Dus als er stroom gekocht wordt bij een prijs van € 0,20 kost dit dus € 0,21820 per kWh :?
En als er stroom verkocht wordt bij een prijs van € 0,20 krijgt hij dus € 0,1818 per kWh :?

In de Eneris kun je een aantal dingen invullen:
Vaste opslag per kWh (Afname)
Vaste afslag per kWh (teruglevering)

Dit is dus in beide gevallen 0,1818 per kWh neem ik aan :?

Verder kan ik ook nog invullen "Minimum prijsverschil voor gebruik batterij bij controlemodus "Minimaliseer kosten"".

Ik neem aan dat men hiermee bedoelt dat er minimaal xx cent tussen aankoop en verkoop moet zitten :?
Maar zo'n batterij heeft natuurlijk altijd omzetverliezen, wat is daar een normaal getal voor :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:33
Grolsch schreef op maandag 10 november 2025 @ 12:56:
Een dynamisch contract afgesloten bij Frank Energie zodat hij ook kan handelen in energie.

Dus als er stroom gekocht wordt bij een prijs van € 0,20 kost dit dus € 0,21820 per kWh :?
En als er stroom verkocht wordt bij een prijs van € 0,20 krijgt hij dus € 0,1818 per kWh :?

Verder kan ik ook nog invullen "Minimum prijsverschil voor gebruik batterij bij controlemodus "Minimaliseer kosten"".

Ik neem aan dat men hiermee bedoelt dat er minimaal xx cent tussen aankoop en verkoop moet zitten :?
Maar zo'n batterij heeft natuurlijk altijd omzetverliezen, wat is daar een normaal getal voor :?
Uit mijn contract met FrankEnergie lees ik dit:
Inkoopvergoeding: € 0,01815 per kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: € -0,01271 per kWh
Dus er lijkt verschil te zitten in inkoop- en terugleververgoeding.

the older I get, the better I was...

• Grolsch
Kees-Jan schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:19:
[...]

Uit mijn contract met FrankEnergie lees ik dit:

[...]

Dus er lijkt verschil te zitten in inkoop- en terugleververgoeding.
Verhip, ik lees het nu ook, dan kan ik dat in ieder geval al aanpassen.

Waar zouden jullie de waarde "Minimum prijsverschil voor gebruik batterij bij controlemodus "Minimaliseer kosten"" op instellen :?

Edit: Nog een stukje uitleg van Eneris
info
Let op: Het controle-algoritme zal de batterij alleen gebruiken wanneer het controleert voor kostenoptimalisatie als de prijs van de energie waarmee deze wordt opgeladen voldoende lager is dan de prijs van de energie op het geplande tijdstip van ontladen.

Hierbij wordt zowel rekening gehouden met het vermelde minimale prijsverschil als met de efficiëntie van de batterij. Tenslotte hebben de verliezen bij het opladen/ontladen van de batterij ook een kostprijs.

De prijs van de opgeladen energie hangt af van:

Of de opgeladen energie uit de eigen productie komt (dan wordt de verkoopprijs van de energie aan het net gebruikt)
Of de opgeladen energie van het net komt (dan wordt de aankoopprijs van energie van het net gebruikt)
Kosten van batterij slijtage
Efficiëntie van de batterij
Voorbeeld:

Als de aankoopprijs van energie van het net 0,20 EUR/kWh is op tijd B, en de batterij heeft een efficiëntie van 80%, en er is een minimaal prijsverschil van 0,04 EUR/kWh ingesteld, dan zal de batterij alleen op een eerder tijdstip A opladen om het verbruik op die aankoopprijs op tijd B te dekken zodra de aankoopprijs op het tijdstip A van opladen lager is dan:
0,20 EUR/kWh - 0,20 EUR/kWh*(1-0,80) - 0,04 EUR/kWh = 0,11 EUR/kWh.

Gevolgen:

Dit kan betekenen dat de batterij tijdens perioden van langetermijn stabiele prijzen nauwelijks wordt gebruikt. Tenslotte is het verschil tussen de minimale en maximale energieprijs dan mogelijk zelden groter dan de gebruikskosten van de batterij.
Maar nu weet ik nog niet goed welk getal ik daar nu moet invullen.
Er staat nu € 0,03

[ Voor 64% gewijzigd door Grolsch op 10-11-2025 13:42 ]

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:44
Grolsch schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:21:
[...]

Verhip, ik lees het nu ook, dan kan ik dat in ieder geval al aanpassen.

Waar zouden jullie de waarde "Minimum prijsverschil voor gebruik batterij bij controlemodus "Minimaliseer kosten"" op instellen :?

Edit: Nog een stukje uitleg van Eneris

[...]

Maar nu weet ik nog niet goed welk getal ik daar nu moet invullen.
Er staat nu € 0,03
Ik zou vooral overstappen naar een andere leverancier - Zonneplan en Tibber salderen de aankoop/inkoopvergoeding wel namelijk.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:16

Geef je 2 tips: Stap over naar Zonneplan en naar Hertog Jan.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:56

Accu verlies zou ik pessimistisch op 30 procent zetten, valt het alleen maar mee als het 25 is....
Zonne plan saldeert de opslag, sterker nog die betalen ze zelfs uit bij netto terug levering, plus nog eens tien procent zonne bonus op de kale prijs indien overdag terug geleverd.

1 PVoutput . Dongen NB

• JBtL
@Grolsch ch Of gaat het om de onbalans-handel via Frank/Eniris - dan zit je denk ik wel vast aan die leverancier. Maar daar is een apart topic voor: Frank Energie Slim Handelen. Misschien is dat een goede plek om deze vraag ook te stellen

[ Voor 44% gewijzigd door JBtL op 10-11-2025 15:10 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Grolsch
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:17:
[...]

Ik zou vooral overstappen naar een andere leverancier - Zonneplan en Tibber salderen de aankoop/inkoopvergoeding wel namelijk.
Tnx voor de tip, bij Frank is maandelijks opzegbaar, dus dat is vrij snel te regelen.
Catdogsf schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:26:
[...]

Geef je 2 tips: Stap over naar Zonneplan en naar Hertog Jan.
Hier kan ik voor 50% in meegaan, Hertog Jan is geen optie 8)
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:09:
@Grolsch ch Of gaat het om de onbalans-handel via Frank/Eniris - dan zit je denk ik wel vast aan die leverancier. Maar daar is een apart topic voor: Frank Energie Slim Handelen. Misschien is dat een goede plek om deze vraag ook te stellen
Nee, hij handelt volgens mij niet op de onbalansmarkt, puur op aankoop/verkoop.

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:39
Waarom wordt niet gewoon een laag en een hoog tarief geintroduceerd, net zoals dag en nacht tarief. De netwerk provider heeft dit signaal nog steeds actief en hoeft alleen de tijden aan te passen. Hoog tarief tussen 06:00h - 10:00h en tussen 16:00h en 20:00h. Energie leveranciers bepalen voor hun vast en variabele contracten de prijs voor laag en hoog tarief. Dan gaat automatisch het juiste metertje van de slimme meter meelopen en kan dit zo verrekend worden. Zo gaan alle consumenten bewuster om met energie, lost het het netcongestie probleem op, zijn de terugleverafzetkosten niet nodig, verkoop je veel batterijen omdat consumenten dan duidelijker stroom inkopen gedurende laag tarief om geen stroom af te nemen gedurende hoog tarief, etc etc.

Waarom dwingt de overheid en de netbeheerders de energie leverancier niet deze richting uit te gaan?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:32:
Waarom wordt niet gewoon een laag en een hoog tarief geintroduceerd, net zoals dag en nacht tarief. De netwerk provider heeft dit signaal nog steeds actief en hoeft alleen de tijden aan te passen. Hoog tarief tussen 06:00h - 10:00h en tussen 16:00h en 20:00h. Energie leveranciers bepalen voor hun vast en variabele contracten de prijs voor laag en hoog tarief. Dan gaat automatisch het juiste metertje van de slimme meter meelopen en kan dit zo verrekend worden. Zo gaan alle consumenten bewuster om met energie, lost het het netcongestie probleem op, zijn de terugleverafzetkosten niet nodig, verkoop je veel batterijen omdat consumenten dan duidelijker stroom inkopen gedurende laag tarief om geen stroom af te nemen gedurende hoog tarief, etc etc.

Waarom dwingt de overheid en de netbeheerders de energie leverancier niet deze richting uit te gaan?
Greenchoice doet dit al een tijdje zo maar dan iets simpeler. dagtarief lager gemaakt dan het nachttarief.
https://www.greenchoice.n...ce/enkel-en-dubbeltarief/

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 10-11-2025 15:35 ]

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:36
Deze kant gaat het ook uit. Minister van Groene Groei heeft dat ook al bekend gemaakt. Er komen - dacht ik - iets van 4 tariefsoorten per dag. Hoog, laag, midden en nacht o.i.d.

• JBtL
Hencksch schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:40:
[...]

Deze kant gaat het ook uit. Minister van Groene Groei heeft dat ook al bekend gemaakt. Er komen - dacht ik - iets van 4 tariefsoorten per dag. Hoog, laag, midden en nacht o.i.d.
Dat is voor de netbeheerkosten - staat dan weer los van de stroomtarieven. Om het maar makkelijk te maken.. En die hoeven ook weer niet 1-op-1 met elkaar overeen te komen. Netbeheertarieven gaat het vooral om wanneer de pieken in het verbruik zitten - stroomtarieven wanneer er het meeste gas moet worden gebruikt om de benodigde stroom op te wekken. Subtiel verschil, maar toch.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hencksch schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:40:
[...]

Zucht. 4.
Nergens voor nodig. Hoog en laag. Hoog is 6:00-10:00 en 16:00-21:00.
En je kunt er voor kiezen als de spot prijs een dag lang laag blijft om de hele dag laag tarief te doen. Bijvoorbeeld gisteren was er qua prijs geen noodzaak voor hoogtarief in de ochtend.

Signatures zijn voor boomers.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
Maasluip schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:00:
[...]

Zucht. 4.
Nergens voor nodig. Hoog en laag. Hoog is 6:00-10:00 en 16:00-21:00.
En je kunt er voor kiezen als de spot prijs een dag lang laag blijft om de hele dag laag tarief te doen. Bijvoorbeeld gisteren was er qua prijs geen noodzaak voor hoogtarief in de ochtend.
Er is nog wel wat afstemming nodig voor eenduidige tijdstippen. Eneco is nu ook met een aanbod gekomen:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/voordeelmomenten/
Dat is per maand ietsje duurder als je een standaardprofiel hebt en kan voordeliger zijn als je relatief veel in de genoemde momenten gebruikt (overdag en 's nachts).

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:36
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:52:
[...]

Dat is voor de netbeheerkosten - staat dan weer los van de stroomtarieven. Om het maar makkelijk te maken.. En die hoeven ook weer niet 1-op-1 met elkaar overeen te komen. Netbeheertarieven gaat het vooral om wanneer de pieken in het verbruik zitten - stroomtarieven wanneer er het meeste gas moet worden gebruikt om de benodigde stroom op te wekken. Subtiel verschil, maar toch.
Dat is het enige waar de Minister iets over te zeggen heeft. Tarieven voor de consument zijn overgegeven aan de zegeningen van de vrije markt.

• Vdvmark
[...]

Je hebt vast ook gelezen dat er vooral meer kolen gebruikt worden dit jaar ? Anno 2025 zou je in Nederland denken dat dat niet waar kon zijn, waarschijnlijk ging de stijging van CO2 even niet hard genoeg.

• Vdvmark

Je kan t ook je vader vragen, die heeft waarschijnlijk een contract of welkomstbrief. Posters hier zijn niet altijd op de hoogte of doen alsof ze niet op de hoogte zijn. Je vader kan bij Frank contract hebben afgesloten waar hij 1,8ct opslag betaalt voor levering kWh en 1,8ct bovenop beurs/marktprijs terugkrijgt bij teruglevering. Het Eneris EMS wordt gebruikt voor Slim Handelen, als je vader daarom dat heeft gekocht dan betaalt ie 0 ct opslag voor kWh bij levering stroom voor handel en zijn de kosten/vergoeding bij handel teruglevering ook 0 cent. Dat Eneris kastje biedt zonder SlimHandelen weinig meerwaarde (??), met SlimHandelen zijn er haken en ogen en mag je vooral hopen dat leverancier van kastje/batterij/omvormer een goede is.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik neem inmiddels al ruim een jaar stroom af via een dynamisch contract. Vanwege een overstapbonus zit ik net bij een andere aanbieder dan afgelopen jaar en daar gaat mijn vraag ook over:

Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een telefoon (iPhone). Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft. Via Home Assistant heb ik al wat universele koppelingen (EPEX, Nordpool) om te kunnen sturen met de prijzen, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" met een widget maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets echt handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Sommige apps hebben nog geen kwartieroverzicht. Andere apps zijn weer domweg onoverzichtelijk/oud. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?

UNOX: The worst operating system

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

bert pit

asdasd

Je krijgt dan weer van die schakelmomenten dat 'baffff' half Nederland tegelijk de vaatwasser, boiler, EV, warmtepomp , quooker, etc aanzet.

Maar ik las ergens dat er een grote leverancier mee aan de slag gaat.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bschnitz schreef op maandag 10 november 2025 @ 07:41:
[...]

Computers en videokaarten zijn ook over 10 jaar door ontwikkelingen snel veroudert. Al tientallen jaren, toch kopen we ze.

Dat is dus geen argument om iets niet te doen.

Verder komen er ook regels dat je zoals in België stroom met elkaar kan delen. Er is dus ook nog zo iets als beleid.

Ook vraag en aanbod, welke de komende jaren gaat toenemen, met name de vraag en het aanbod zal achterblijven.
Ik vind het geschetste toekomstbeeld in het artikel in combinatie met de bouwplannen voor grote gridaccu’s een hele grote no go voor het kopen van een thuisbatterij voor een gemiddeld huishouden. Die betalen namelijk 6-9000 euro omdat ze zelf geen kennis hebben. Dat soort bedragen ga je er niet uithalen met zonnepaneel productie wat je zelf niet direct verbruikt. Het is een hele slappe business case. Het werkt alleen maar op grote schaal.

De helft van de tijd is er geen zon overdag en heb je er dus niets aan en geeft de batterij verlies vanwege omzettingsverliezen. Daarnaast verbruik je de lage productie die er is meestal direct zelf. De andere helft van de tijd is er heel veel energie overdag die je gedeeltelijk kan gebruiken.

Onthoud dat de goedkope inkoopmomenten er niet meer zullen zijn door de grote batterij bouwers die de komende jaren actief zullen zijn.

Dynamische contracten is iets dat bedacht is door een paar slimme mannen, gesteund door de overheid en een paar investeerders en om te helpen fluctuaties in het net te dempen door gedrag te prikkelen, dat werkt gedeeltelijk maar niet volledig. Veel meeste mensen hebben geen tijd en geld genoeg.

Geloof me maar dat de grote grid accu’s vraag en aanbod op het net beter gaan afstemmen op elkaar en wind en zonne energie daardoor meer waard gaat worden. Als particulier een accu plaatsen is dan alleen maar gedoe. De mensen die een accu kunnen betalen, interesseert een paar tientjes meer in de maand echt niet.

• Vdvmark
Lokaal bij mij in de regio is netcongestie afgeroepen en kunnen bedrijven pas weer ergens na 2030 of 2031 een stroomaansluiting krijgen of uitbreiden. Dit kwam als een verrassing omdat Liander net dacht dat alles tot die volgende geplande uitbreiding net goed zou gaan. Oorzaak van ineens netcongestie is een aanvraag voor 1 aansluiting van een batterijpark, die overigens nog geen bouwvergunning heeft. Maar aanvragen moeten wettelijk op volgorde van binnenkomst behandeld worden, alles na aanvraag batterijpark kan pas na 2030 in behandeling genomen worden.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:08
Sendak239 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:08:
[...]

Er is nog wel wat afstemming nodig voor eenduidige tijdstippen. Eneco is nu ook met een aanbod gekomen:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/voordeelmomenten/
Dat is per maand ietsje duurder als je een standaardprofiel hebt en kan voordeliger zijn als je relatief veel in de genoemde momenten gebruikt (overdag en 's nachts).
Ik zou bijna zeggen dit gaat de tarieven afvlakken. Als we met meer mensen dit gaan doen. Echter is dan de vraag of we het probleem niet verschuiven naar andere tijdstippen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Vdvmark
Als Frankrijk energie nodig heeft hebben we hier fraaie piekprijzen, zoals we geloof in juli zagen. Dus zodra het de grote heeft van kerncentrale-productie heeft het impact, mits het onverwacht/plotseling verschuift.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:17
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:24:
[...]
Ik zou bijna zeggen dit gaat de tarieven afvlakken. Als we met meer mensen dit gaan doen. Echter is dan de vraag of we het probleem niet verschuiven naar andere tijdstippen?
Dat zijn stroomtarieven, waarbij energieleveranciers vrij zijn in prijsvorming, die ook proberen te verschuiven naar momenten dat er nog transportcapaciteit is.
Toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven icm een lagere vaste netwerkkosten, verschuiven bijv EV laden naar 0-6 uur voor die niet kunnen laden tijdens 9-17u samen met de thuisaccu's
Anders reken maar eens uit wat het verschilt voor EV met 11kW laden per uur met eerste voorlopige indicatie nettarieven

Deze zijn voor nov-maart er zijn ook nog 1-4 t/m 31-10 die wat lager zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLcEzdVJg1AA-ZAZ-l8I9VLM078=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjdDamkMwxXeu0p3CoihMM10.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
dubbel post

[ Voor 98% gewijzigd door Domba op 10-11-2025 19:08 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Devke
Domba schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:06:
[...]

Dat zijn stroomtarieven, waarbij energieleveranciers vrij zijn in prijsvorming, die ook proberen te verschuiven naar momenten dat er nog transportcapaciteit is.
Toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven icm een lagere vaste netwerkkosten, verschuiven bijv EV laden naar 0-6 uur voor die niet kunnen laden tijdens 9-17u samen met de thuisaccu's
Anders reken maar eens uit wat het verschilt voor EV met 11kW laden per uur met eerste voorlopige indicatie nettarieven

Deze zijn voor nov-maart er zijn ook nog 1-4 t/m 31-10 die wat lager zijn
[Afbeelding]
Dat is ex stroomcomponent. Wat nu als we met zn alle in het lage nettarief stroom gaan verbruiken en bij hoge nettarieven minder gaan verbruiken. Vlakken we de totale blokprijs dan niet vlak incl de stroomprijs?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@Devke de insteek lijkt me dat ze effectief meer eraan gaan verdienen dan met flatfee en dat ze dit erdoor kunnen krijgen omdat ze nog de ruimte bieden om het te ontwijken. De “we met zn alle” groep die je benoemt zal natuurlijk niet snel dermate groot zijn. Het gros van de mensen is er totaal niet mee bezig en dat is tevens ook de groep waar de netbeheerders het meeste voor moeten investeren.

• Domba
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:55:
[...]
Dat is ex stroomcomponent. Wat nu als we met zn alle in het lage nettarief stroom gaan verbruiken en bij hoge nettarieven minder gaan verbruiken. Vlakken we de totale blokprijs dan niet vlak incl de stroomprijs?
Incl levertarief is lastig, daar je vast, variabel en dynamische contracten hebt.
De dynamische uurprijzen bewegen wel min of meer mee op de zelfde wijze als de toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven. Voor dynamisch contract is het zeker geen uitvlakken, maar eerder versterken elkaar.
Als voorbeeld met de indicatieve nettarieven voor morgen 11 november Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3lOfTf_A1-wjjIS9uaxRkWI7JY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D0b7H6Bg3i3Rd0bANcHTj9CF.png?f=user_large
Voor de kwartierprijzen zit voorlopig nog veel variatie binnen een uur, zoals van lange termijn inkopen.

De transportcapaciteit is niet op elk moment van de maximaal, maar beperkt aantal nettarieven op een dag is niet toekomst bestendig, maar 4 nettarieven variant is een gevolg van motie(s) in de 2e kamer.

Twee nieuwe overbelasting momenten die je kan verwachten zijn 9-10u / 0-1u, wasmachines die op timer starten, thuisaccu's die verbruikers niet meer voorzien en weer geladen worden, EV die op timer geladen worden etc.
Waarbij middernacht ook nog samen valt met 1 na laagste nettarief die extra grote grootverbruikers betalen die al dynamische nettarieven hebben sinds begin 2025.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 10-11-2025 21:12 ]

• Bschnitz
Nollekeuh schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:03:
[...]

Ik vind het geschetste toekomstbeeld in het artikel in combinatie met de bouwplannen voor grote gridaccu’s een hele grote no go voor het kopen van een thuisbatterij voor een gemiddeld huishouden. Die betalen namelijk 6-9000 euro omdat ze zelf geen kennis hebben. Dat soort bedragen ga je er niet uithalen met zonnepaneel productie wat je zelf niet direct verbruikt. Het is een hele slappe business case. Het werkt alleen maar op grote schaal.

De helft van de tijd is er geen zon overdag en heb je er dus niets aan en geeft de batterij verlies vanwege omzettingsverliezen. Daarnaast verbruik je de lage productie die er is meestal direct zelf. De andere helft van de tijd is er heel veel energie overdag die je gedeeltelijk kan gebruiken.

Onthoud dat de goedkope inkoopmomenten er niet meer zullen zijn door de grote batterij bouwers die de komende jaren actief zullen zijn.

Dynamische contracten is iets dat bedacht is door een paar slimme mannen, gesteund door de overheid en een paar investeerders en om te helpen fluctuaties in het net te dempen door gedrag te prikkelen, dat werkt gedeeltelijk maar niet volledig. Veel meeste mensen hebben geen tijd en geld genoeg.

Geloof me maar dat de grote grid accu’s vraag en aanbod op het net beter gaan afstemmen op elkaar en wind en zonne energie daardoor meer waard gaat worden. Als particulier een accu plaatsen is dan alleen maar gedoe. De mensen die een accu kunnen betalen, interesseert een paar tientjes meer in de maand echt niet.
Je denkt te Nederlands in dit, dynamische tarieven hebben ook buiten Nederland invloed.

We hebben een groot stroomnetwerk met andere landen.

Er zullen genoeg momenten zijn die goedkoper zijn, daar maak ik me geen zorgen om.

• Vdvmark
Accu laten terugleveren gedurende piek netbeheerskosten wordt ook wat minder snel aantrekkelijk.

• MajaMestreech
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:13:
Lokaal bij mij in de regio is netcongestie afgeroepen en kunnen bedrijven pas weer ergens na 2030 of 2031 een stroomaansluiting krijgen of uitbreiden. Dit kwam als een verrassing omdat Liander net dacht dat alles tot die volgende geplande uitbreiding net goed zou gaan. Oorzaak van ineens netcongestie is een aanvraag voor 1 aansluiting van een batterijpark, die overigens nog geen bouwvergunning heeft. Maar aanvragen moeten wettelijk op volgorde van binnenkomst behandeld worden, alles na aanvraag batterijpark kan pas na 2030 in behandeling genomen worden.
Dat heeft niks met netcongestie te maken. Netcongestie is een situatie waarbij het elektriciteitsnet op een bepaald moment en op een bepaalde plaats niet alle stroom kan vervoeren omdat de vraag of het aanbod te groot is.
Waar jij het over hebt is het uitgeven van stroom aansluitingen. Ook dat is een probleem maar heeft niks met netcongestie te maken.

• Devke
Domba schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:11:
[...]

Incl levertarief is lastig, daar je vast, variabel en dynamische contracten hebt.
De dynamische uurprijzen bewegen wel min of meer mee op de zelfde wijze als de toekomstige tijdsafhankelijke nettarieven. Voor dynamisch contract is het zeker geen uitvlakken, maar eerder versterken elkaar.
Als voorbeeld met de indicatieve nettarieven voor morgen 11 november [Afbeelding]
Voor de kwartierprijzen zit voorlopig nog veel variatie binnen een uur, zoals van lange termijn inkopen.

De transportcapaciteit is niet op elk moment van de maximaal, maar beperkt aantal nettarieven op een dag is niet toekomst bestendig, maar 4 nettarieven variant is een gevolg van motie(s) in de 2e kamer.

Twee nieuwe overbelasting momenten die je kan verwachten zijn 9-10u / 0-1u, wasmachines die op timer starten, thuisaccu's die verbruikers niet meer voorzien en weer geladen worden, EV die op timer geladen worden etc.
Waarbij middernacht ook nog samen valt met 1 na laagste nettarief die extra grote grootverbruikers betalen die al dynamische nettarieven hebben sinds begin 2025.
Dan zou dit juist ervoor kunnen zorgen dat dynamisch nog interessanter wordt lijkt. De prijzen zijn vrij vlak de laatste paar dagen en als je dan toch al dit soort uitschieters zou krijgen. Klinkt lullig maar dit geeft ook extra potentie aan de thuisbatterij dan. Dan doel ik aan het verdienmodel. Hoe hoger de spread des te beter.

• Vdvmark
Devke schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:19:
[...]

Dan zou dit juist ervoor kunnen zorgen dat dynamisch nog interessanter wordt lijkt. De prijzen zijn vrij vlak de laatste paar dagen en als je dan toch al dit soort uitschieters zou krijgen. Klinkt lullig maar dit geeft ook extra potentie aan de thuisbatterij dan. Dan doel ik aan het verdienmodel. Hoe hoger de spread des te beter.
Maar de netbeheerkosten per kWh saldeer je niet, je betaalt 8 cent met laden accu en betaalt 24 cent met ontladen accu

• Vdvmark
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:18:
[...]

Dat heeft niks met netcongestie te maken. Netcongestie is een situatie waarbij het elektriciteitsnet op een bepaald moment en op een bepaalde plaats niet alle stroom kan vervoeren omdat de vraag of het aanbod te groot is.
Waar jij het over hebt is het uitgeven van stroom aansluitingen. Ook dat is een probleem maar heeft niks met netcongestie te maken.
https://denoordoostpolder...io%E2%80%99-46759436.html

• MajaMestreech
[...]

Het gaat erom om ALLE gebruikers te stimuleren om stroom te gebruiken op de juiste tijdstippen: consumenten met vaste, variable en dynamische contract. De dysnamische is al geregeld dat ze de stroom op het juiste moment gebruiken. Het gaat om de vaste en variabele contracten als je die gebruiker kunt stimuleren via een prijs/kosten prikkel om op de juiste momenten stroom te gebruiken dan bepaalt iedereen de hoogte van zijn stroom rekening. Dus ook die gebruikers die geen zonnepanelen hebben kunnen gebruik maken van de lage stroom tarieven.
Hiermee is het helemaal niet nodig dat de netbeheerders 4 tijdvakken gaan definieren voor stroomgebruik, dat gaat dan vanzelf. Alles ligt klaar aan infra structuur om dit te regelen; behalve de energie leverancier die willen zoals altijd hun woekerwinsten behouden. Echter de overheid in de vorm van de ACM kan hun dwingen om die richting uit te gaan om de problemen op het stroomnet op te lossen.

• Domba
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:25:
[...]
Maar de netbeheerkosten per kWh saldeer je niet, je betaalt 8 cent met laden accu en betaalt 24 cent met ontladen accu
Op moment is er alleen netbeheerskosten op afname, niet op invoeden.
Een zuiver invoeden aansluiting is rond 100 euro aan vaste netwerkkosten per jaar en waar aansluiting met afname 450 tot enkele duizenden euro's per jaar is.

De ACM doet wel onderzoek naar invoedtarieven of het mogelijk is de verzwaringskosten over meer aansluitingen te verdelen.

• JBtL
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:31:
[...]

Het gaat erom om ALLE gebruikers te stimuleren om stroom te gebruiken op de juiste tijdstippen: consumenten met vaste, variable en dynamische contract. De dysnamische is al geregeld dat ze de stroom op het juiste moment gebruiken. Het gaat om de vaste en variabele contracten als je die gebruiker kunt stimuleren via een prijs/kosten prikkel om op de juiste momenten stroom te gebruiken dan bepaalt iedereen de hoogte van zijn stroom rekening. Dus ook die gebruikers die geen zonnepanelen hebben kunnen gebruik maken van de lage stroom tarieven.
Hiermee is het helemaal niet nodig dat de netbeheerders 4 tijdvakken gaan definieren voor stroomgebruik, dat gaat dan vanzelf. Alles ligt klaar aan infra structuur om dit te regelen; behalve de energie leverancier die willen zoals altijd hun woekerwinsten behouden. Echter de overheid in de vorm van de ACM kan hun dwingen om die richting uit te gaan om de problemen op het stroomnet op te lossen.
Vraag me wel af hoe het zal gaan met digitale meters of slimme meters die administratief zijn uitgezet. Volgens mij kan iedereen gewoon kiezen of ze hieraan mee gaan doen.

• MajaMestreech
Dat heeft met ruimte op het stroomnet te maken. Zie https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker zoals Liander het noemt. Dat de provincie dit netcongestie noemt is dus onjuist.

• MajaMestreech
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]

Vraag me wel af hoe het zal gaan met digitale meters of slimme meters die administratief zijn uitgezet. Volgens mij kan iedereen gewoon kiezen of ze hieraan mee gaan doen.
Dat maakt niet uit. Administratief uitzetten wil zeggen dat derden niet je meterstanden kan uitlezen en dat je dat zelf handmatig moet doorgeven aan de energie leverancier. By Dynamisch contract kan dat dus ook al niet, dus als er hoog/laag tarieven komen kan dat dus ook voor vaste/variabele contracten niet worden toegestaan.

• Vdvmark
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:44:
[...]

Dat heeft met ruimte op het stroomnet te maken. Zie https://www.liander.nl/aa...mnet-vol/stroomnetchecker zoals Liander het noemt. Dat de provincie dit netcongestie noemt is dus onjuist.
Liander spreekt van congestiegebied en kondigt congestie af voor het gebied, je vindt t ook op de site van Liander.

• Domba
JBtL schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:43:
[...]
Met de nieuwe energiewet vanaf 1-1-2026 mogen deze voor onbalans toewijzing en in toekomst netwerkkosten berekening worden uitgelezen.
Alleen ontvangt energieleverancier niet direct de meterstanden, wil je niet dan is digitale meter zonder communicatie module enigste keuze.

Via omweg is nu soms al, als deze via onbalans als nog via balansverantwoordelijke bij energieleverancier terecht komen. Voorbeeld zijn de jaarlijkse meterstanden opgave die afgewezen worden als rekening wordt gehouden met paar dagen aan verwachte invoeding/afneme.

• Domba
MajaMestreech schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:44:
[...]
Een wachtrij met meer dan half jaar wachttijd kan niet zonder, een voor aankondiging van netcongestie bij ACM en dient er een onderzoek gestart te worden of verplichte congestiemanagment nog mogelijk is of het structurele netcongestie is.

• JanAllElectric
bilgy_no1 schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:23:
[...]

Als ik november 2025 vergelijk met november 2024 zitten we tot nu toe veel lager.

Oktober kwam ik ook wat lager uit dan vorig jaar.
Ligt eraan hoe je dat bekijkt.

November 2024 gem. dyn. tarief € 0,289; november 2025 tot nu toe € 0,241. Inderdaad nu lager _/-\o_
Heel 2024 gem. dyn. tarief € 0,244; heel 2025 tot nu toe € 0,245. Niet echt een dalende tendens.

Kijk je van van november 2024 - november 2025 dan is het gem. dyn. tarief zelfs € 0,251

[ Voor 8% gewijzigd door JanAllElectric op 10-11-2025 22:22 ]

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 10 november 2025 @ 17:20:
Ik neem inmiddels al ruim een jaar stroom af via een dynamisch contract. Vanwege een overstapbonus zit ik net bij een andere aanbieder dan afgelopen jaar en daar gaat mijn vraag ook over:

Wat zijn fijne apps voor het kunnen zien van de energieprijzen voor op een telefoon (iPhone). Het is hierbij even niet belangrijk dat het een API heeft. Via Home Assistant heb ik al wat universele koppelingen (EPEX, Nordpool) om te kunnen sturen met de prijzen, maar ik wil graag op de telefoon een makkelijk snel overzicht van de prijzen zodat ik dit in de gaten kan houden. Ik heb nu "EnergyPricing" met een widget maar die geeft maar 1 dag weer. Ik heb er een paar geprobeerd maar nog niets echt handigs kunnen ontdekken. Voor veel apps moet je klant zijn. Dat wil ik juist niet. Sommige apps hebben nog geen kwartieroverzicht. Andere apps zijn weer domweg onoverzichtelijk/oud. Ik zoek iets universeels waarbij de exacte prijzen niet van belang zijn maar het verloop van de prijzen wel.

Iemand suggesties?
(ios) App gebouwd voor dynamische energie tarieven widgets
handige mooie app!

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Die heb ik dus al maar die doet hier maar 1 dag en niet morgen of ik moet iets missen...

Edit: ik zie sinds de update een 99 cent optie voor prijzen van morgen. No-brainer. Direct gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 10-11-2025 23:02 ]

UNOX: The worst operating system

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:03
Rossi46 schreef op zondag 9 november 2025 @ 08:31:
[...]

https://www.slimmemeterportal.nl/home

Slimmemeterportal.nl wordt gerund door vrijwilligers. Als je daar een abonnement op neemt, geef je ze toestemming om je meterstanden/kwartierverbruik van je netbeheerder te downloaden en om daar nette grafieken en excel bestanden van te maken. Het abonnement is gratis. Er is een plusabonnement voor € 1,50 per maand waarbij je ook maandrapporten krijgt per e-mail en je data langer dan een jaar wordt bewaard.

https://jeroen.nl/dynamische-energie/stroom

Bij Jeroen.nl kun je de kwartiertarieven downloaden en aanbieders van dynamische contracten vergelijken.

Op het Transparency Platform van de energieveiling EntsoE kun je de kwartierprijzen in Europa "day ahead" zien.

https://newtransparency.e...2C%22tz%22%3A%22CET%22%7D

• MarioMark1541
Allemaal bedankt voor de info ik ga eens ff puzzelen

• Devke
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:25:
[...]

Helder. Ik zat nog even op de roze wolk van voor 2027. Verkoop heeft dan geen zin. Goedkoop inkopen voor eigenverbruik wel op de duurdere uren / blokken.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 11-11-2025 08:42 ]

• Vdvmark
Devke schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:42:
[...]

Helder. Ik zat nog even op de roze wolk van voor 2027. Verkoop heeft dan geen zin. Goedkoop inkopen voor eigenverbruik wel op de duurdere uren / blokken.
Zoals Domba terecht opmerkt zijn netbeheerskosten per kWh waar (hier) over gesproken wordt voor stroomafname, en (meestal nog) niet voor stroomteruglevering.
Mijn voorbeeld in reactie aan jou is daarmee hopelijk niet correct.

De congestie die hier regionaal nu speelt en ook al eerder speelde, heeft meer met invoeding te maken, met gereserveerde capaciteit voor stromen die vanaf windparken op zee via hier getransporteerd moeten worden, dan met stroomgebruik van aansluitingen. Vandaar dat Urker wethouder afkoppelen van windmolens als oplossing aandroeg voor de congestie, ze zouden niets liever willen dan die lastige obstakels (voor visserij) allemaal uit de zee te verwijderen, afkoppelen is dan een mooi begin :D

• bilgy_no1
JanAllElectric schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:14:
[...]

Ligt eraan hoe je dat bekijkt.

November 2024 gem. dyn. tarief € 0,289; november 2025 tot nu toe € 0,241. Inderdaad nu lager _/-\o_
Heel 2024 gem. dyn. tarief € 0,244; heel 2025 tot nu toe € 0,245. Niet echt een dalende tendens.

Kijk je van van november 2024 - november 2025 dan is het gem. dyn. tarief zelfs € 0,251
Ik heb geen volledige cijfers over 2024, want tot en met 19 september had ik een vast jaarcontract. Maar mijn gemiddelde in november is tot nu toe 0,2270 tegen 0,2784 in 2024. Iets groter verschil dus dan bij jou. Op jaarbasis 2025 tot nu toe 0,2328.

Dat laatste getal moet ik eigenlijk vergelijken met wat ik in september 2024 als jaarcontract kon krijgen. Vattenfall bood me toen een verlenging aan tegen een tarief van 0,267289 + daar bovenop een terugleverboete van EUR 240. Zelfs jouw gerealiseerde tarief van november tot november is lager dan dat aanbod...

Dus als er nu gestunt wordt met hele lage tarieven, dan verwacht ik niet dat het met dynamische tarieven hoger uit gaat vallen. Bovendien hebben al die mooie aanbiedingen een vaak stevige terugleverboete, dus als je wat PV hebt liggen is dat al snel een stuk minder aantrekkelijk.

• Grolsch
Vdvmark schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:43:
[...]

Je kan t ook je vader vragen, die heeft waarschijnlijk een contract of welkomstbrief. Posters hier zijn niet altijd op de hoogte of doen alsof ze niet op de hoogte zijn. Je vader kan bij Frank contract hebben afgesloten waar hij 1,8ct opslag betaalt voor levering kWh en 1,8ct bovenop beurs/marktprijs terugkrijgt bij teruglevering. Het Eneris EMS wordt gebruikt voor Slim Handelen, als je vader daarom dat heeft gekocht dan betaalt ie 0 ct opslag voor kWh bij levering stroom voor handel en zijn de kosten/vergoeding bij handel teruglevering ook 0 cent. Dat Eneris kastje biedt zonder SlimHandelen weinig meerwaarde (??), met SlimHandelen zijn er haken en ogen en mag je vooral hopen dat leverancier van kastje/batterij/omvormer een goede is.
Ik heb het contract gelezen en er staat wat @Kees-Jan aangeeft:
Inkoopvergoeding: € 0,01815 per kWh
Inkoopvergoeding teruglevering: € -0,01271 per kWh
Hij heeft het kastje niet gekocht bij een energieleverancier ofzo, maar als EMS om "slim" met zijn PV/EV/Accu om te gaan. En dat is dan ook allemaal instelbaar met dat kastje, dus volgens mij een aardige meerwaarde.

Bij Frank energie heeft hij een dynamisch contract, en kan dus elk moment overstappen op wat anders.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik zal mijn 2 centen voor dit jaar even in het zakje doen.
De V_ger powerplant heeft weer een jaar gezoemd (contractjaar van nov 24 t/m okt 25).

Mijn gemiddelde inkoopprijs is uitgekomen op 0,205 EUR/kWh.
Mijn gemiddelde verkoopprijs is uitgekomen op 0,311 EUR/kWh.
Circa 11.500 ingekocht en 10.700 verkocht. PV opbrengst 15.350

30° O/W 926 kWh/kWP
0° Plat/zuid vrij 886 kWh/kWP. Ha niet slecht voor deze orientatie!

Geschat/berekend energieverlies batterijsysteem circa 2500 kWh / 18%. Dus aangenomen dat ik de helt daarvan in heb moeten kopen en de helft daarvan van de PV komt en dus niet beschikbaar was voor directe verkoop waren de running costs 645 euro. Dit zit al verwerkt in bovenstaande, dus het komt er niet nog eens extra bij.

All electric, met EV + thuisbatterij. Als je kan sturen, kan je echt wel beter doen dan de markt.Ik heb dus geld toegkregen voor een netto afname :*)

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 11-11-2025 11:28 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Vdvmark
Grolsch schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:35:
[...]

Ik heb het contract gelezen en er staat wat @Kees-Jan aangeeft:

[...]

Hij heeft het kastje niet gekocht bij een energieleverancier ofzo, maar als EMS om "slim" met zijn PV/EV/Accu om te gaan. En dat is dan ook allemaal instelbaar met dat kastje, dus volgens mij een aardige meerwaarde.

Bij Frank energie heeft hij een dynamisch contract, en kan dus elk moment overstappen op wat anders.
Die kosten/kosten opslag is bij afsluiten na 1 juli dit jaar niet de enige mogelijkheid. In Frank draadje hier kan je ook vinden dat Frank ook achteraf na email die kosten kan omzetten in vergoeding voor teruglevering, wat ik schreef, zeg maar zoals Zonneplan en Tibber levering en teruglevering doen.

Aan een dynamisch contract zit je in Nederland volgens mij nooit vast, tenminste niet door dat contract bij Frank. Je vader heeft zo lijkt t met wat jij deelde 3 contracten afgesloten, met installateur, met Eniris, en met Frank waarschijnlijk via installateur. Daar kunnen wel haken en ogen aanzitten, kleine lettertjes. Het Eniris kastje koop je met abonnement, of vooruit betaald abonnement! Ook voor Eniris zou er een vergoeding vanuit Frank kunnen zijn voor de koppeling, die Eniris aftrekt van het abonnement dat je vader heeft afgesloten bij aanschaf van het EMS. De installateur ontvangt zeker geld van Frank voor het afsluiten van het abonnement, en die kan ook constructies hebben bedacht om een hogere vergoeding van Frank te krijgen als klant niet weg kan???

Dat Eniris kastje in combinatie met Frank is te mooi om toevallig te zijn:
YouTube: Webinar Eniris & Frank Energie

• Grolsch
Vdvmark schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:30:
[...]

Die kosten/kosten opslag is bij afsluiten na 1 juli dit jaar niet de enige mogelijkheid. In Frank draadje hier kan je ook vinden dat Frank ook achteraf na email die kosten kan omzetten in vergoeding voor teruglevering, wat ik schreef, zeg maar zoals Zonneplan en Tibber levering en teruglevering doen.

Aan een dynamisch contract zit je in Nederland volgens mij nooit vast, tenminste niet door dat contract bij Frank. Je vader heeft zo lijkt t met wat jij deelde 3 contracten afgesloten, met installateur, met Eniris, en met Frank waarschijnlijk via installateur. Daar kunnen wel haken en ogen aanzitten, kleine lettertjes. Het Eniris kastje koop je met abonnement, of vooruit betaald abonnement! Ook voor Eniris zou er een vergoeding vanuit Frank kunnen zijn voor de koppeling, die Eniris aftrekt van het abonnement dat je vader heeft afgesloten bij aanschaf van het EMS. De installateur ontvangt zeker geld van Frank voor het afsluiten van het abonnement, en die kan ook constructies hebben bedacht om een hogere vergoeding van Frank te krijgen als klant niet weg kan???

Dat Eniris kastje in combinatie met Frank is te mooi om toevallig te zijn:
YouTube: Webinar Eniris & Frank Energie
Nee, niet helemaal, hij heeft de batterij + omvormer + EV Lader + EMS gekocht bij "een" installateur.
Die zou ook komen met 1 of andere dynamisch contract leverancier maar dat duurde allemaal veel te lang, daarom heb ik zelf Frank Energie besteld voor hem, omdat die tenminste ondersteuning voor de Eneris EMS heeft volgens de documentatie.

Vervolgens heeft de installateur alles ingesteld.

Hij hoeft (tot nu toe :? ) niets per jaar/maand voor de Eneris EMS te betalen, het is gewoon een op zichzelf standalone draaiende EMS waar mijn vader (lees ik) nu de volledige controle over heb.

• Vdvmark
Ik heb alleen gekeken naar dat Eniris kastje om dat dat redelijk snel terug te verdienen is via onbalanshandel door Frank, dat is een paar maanden. Met een 3 fase aansluiting en met de juiste instellingen en door het rondpompen van energie, toen ik keek leek dat laden van circa 1000kWh per maand, en die vervolgens dan weer terugleveren. Dat zou 2026 ook nog moeten kunnen zoals t nu gaat, al lijken de verdiensten nu al wat terug te lopen, puur financieel zou het meer moeten opleveren dan de installatie anders gebruiken tot einde saldering, en nogmaals als t goed is ingesteld of zeg maar werkt, als de systemen bij Frank altijd contact kunnen hebben en via die instellingen herkennen wat de mogelijkheden zijn van de installatie. In het Frank Slim handelen draadje is een gebruiker die contact zoekt met anderen gebruikers van het Eniris kastje omdat t niet goed werkt bij hem en zijn installateur niet meer reageert.

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:44
Misschien een domme vraag maar als de salderingsregeling stopt, stopt de vergoeding van stroom dan ook bij een dynamisch contract?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

aaaido schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:38:
Misschien een domme vraag maar als de salderingsregeling stopt, stopt de vergoeding van stroom dan ook bij een dynamisch contract?
Nee, maar je kunt niet meer salderen. Lees maar even in hoe het werkt. Lees ook de startpost

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-11-2025 21:42 ]

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:44
de Peer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:41:
[...]

Nee, maar je kunt niet meer salderen. Lees maar even in hoe het werkt
Klopt, je kan niet meer weg strepen zoals bij een vast contract. In principe doe je ook niet salderen bij een dynamisch contract. Maar als de salderingsregeling stopt verwacht men dan ook dat de vergoeding met een dynamisch contract lager wordt of blijft dat gelijk aan de stroomprijs?

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@aaaido je krijgt geen vergoeding, je krijgt de effectieve marktprijs. Vergoeding is een concept uit de vast/variabele contracten. Zodra de saldering stopt verandert er niks aan de markt.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:16
aaaido schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:44:
[...]

Klopt, je kan niet meer weg strepen zoals bij een vast contract. In principe doe je ook niet salderen bij een dynamisch contract. Maar als de salderingsregeling stopt verwacht men dan ook dat de vergoeding met een dynamisch contract lager wordt of blijft dat gelijk aan de stroomprijs?
Dynamische contracten is salderen net als met een vast of variabel contract ( de belasting is te salderen).

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Pagina: 1 ... 306 307 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels