Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:56
GlitchBug schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:02:
Wij zijn aan het overwegen over te stappen van een vast contract naar een dynamisch contract. Wat zijn tegenwoordig de meeste interessante aanbieders voor gas en elektra? En is het nu een juist moment om over te stappen of is het beter om even te wachten.
De podcast #67 van de groene nerds is een starters gids met een goed onderzoek naar dynamische aanbieders en hoe en waarom.

https://spotify.link/4Gu9mUUcwXb

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 20:18
NielsvdBeek schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

De podcast #67 van de groene nerds is een starters gids met een goed onderzoek naar dynamische aanbieders en hoe en waarom.

https://spotify.link/4Gu9mUUcwXb
Top, dankjewel. Zal 'm morgen gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Handel met "onbalans " thuisaccu's staat of valt of ze per 1-1-2027 vrijgesteld zijn van energiebelasting op de afname die gebruikt wordt voor latere teruglevering.
Met mogelijk nettarieven per 2028, die van toepassing is afname. (er is geen injectietarief)
De meeste van deze systemen doen op jaarbasis 11-12MWh en met bekende laagste indicatie nettarief van 8ct/kwh, is dat een extra drempel van 880 euro, meer dan 50% van eventueel mogelijke opbrengst, die zonder vrijstelling van energiebelasting op afname al fors gereduceerd kan zijn.

Of te wel het bestaat alleen omdat we op dit moment vaste netwerkkosten hebben en energiebelasting kunnen salderen.
Het blijft dus maar afwachten hoe de implementatie er uiteindelijk uit gaat zien.

Wat ik zelf dan nog net wat interessanter vind is of pv overschot tijdverschoven terugleveren straks nog mogelijk is, al krijg je de EB en BTW niet meer, kun je toch nog vaak genoeg tegen 10ct/kWh injecteren.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Ersus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Het blijft dus maar afwachten hoe de implementatie er uiteindelijk uit gaat zien.

Wat ik zelf dan nog net wat interessanter vind is of pv overschot tijdverschoven terugleveren straks nog mogelijk is, al krijg je de EB en BTW niet meer, kun je toch nog vaak genoeg tegen 10ct/kWh injecteren.
Regionetbeheerders zitten niet te wachten op extra transport zoals van een "onbalans accu"
Zo heeft Enexis begin deze maand voor 22 middenspanningstation verhoog risico op overbelasting moeten afkondigen, vanwege te weinig transportcapaciteit voor komende winter.

Ook de politiek zit er niet op te wachten, het energie verkiezingsdebat is al geweest, bij verschillende partijen om diverse reden.

Het is nu wachten op afschakeling vanwege stroomgebrek, dat zal een schokgolf geven.
Voor die ene "onbalans" thuisaccu kunnen 3 EV's laden en bij meerdere, 10-20, het licht aanblijven.
(ik heb deels makkelijk praten met een thuisaccu, maar ik kan in de maanden nov t/m feb, ook niet dagen overbruggen. Mocht het optreden zullen er wel generators geregeld worden, maar die komen dan op plaatsen waar ze het meeste helpen, ik verwacht niet dat ik daarbij zit)

Bij gewone stroomstoring is er een vergoeding, maar is dat ook bij verhoogt risico door een tekort aan transportcapaciteit nog het geval?

Ik zit op zo'n middenspanningstation en een betroffen trafo, de bottle neck is de transportcapaciteit op 150kV om alle transformators op station voor afname te voorzien, de kans daarop zijn ijsdagen, met hoge afname.
Als ik kijk naar laatste congestie onderzoek voor de trafo waarop ik zit kijk, april 2025, was er nog 7-10MW ruimte op de middenspanningstrafo voorkomende winter en nog niet aan de orde zijn.
Maar er is geschoven met meerdere 10kV ringleidingen tussen de MS-trafo's, als ik kijk naar waarvoor verhoogt risico op overbelasting nu voor afgekondigd is. want voor een deel wat er eerst op de MS- trafo zat is nu niet gemarkeerd voor verhoogt risico op overbelasting en wat voorheen niet in congestie onderzoek zat, is nu ineens wel.
Op basis van welke criteria is niet terug te vinden, mijn indruk is wat de minste onkostenvergoeding geeft voor Enexis en het zal waarschijnlijk ook juridisch beoordeeld zijn, als het mocht optreden.
Er is verplichting voor re-dispatch biedingen voor 27 aansluitingen op 5 middenspanningstations, maar publiekelijk is niet bekend waar en welke MS-trafo.
Zouden daar meer details over zijn, zoals welk middenspanningstation, dan kan je achterhalen op welke van de 3 MS-trafo circuits flex-vermogen beschikbaar is.
Want het geldt niet voor gehele middenspanningstation er zijn 3 trafo's plus storingreserve voor zowel 10kV als 20kV elk, maar voor alle samen kan er een tekort optreden, als naar welk deel van verzorgingsgebied is gemarkeerd.

De kaartjes met LS-trafo's hoe die onderling verbonden zijn en in welke 10KV ringleidingen die zitten krijg je niet zovaak te zien. Zijn ook een moment opname, want dat kan nog weleens veranderen, dat een LS-trafo wijktrafo overgezet wordt naar een andere ring.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Regionetbeheerders zitten niet te wachten op extra transport zoals van een "onbalans accu"
Zo heeft Enexis begin deze maand voor 22 middenspanningstation verhoog risico op overbelasting moeten afkondigen, vanwege te weinig transportcapaciteit voor komende winter.

Ook de politiek zit er niet op te wachten, het energie verkiezingsdebat is al geweest, bij verschillende partijen om diverse reden.

Het is nu wachten op afschakeling vanwege stroomgebrek, dat zal een schokgolf geven.
Voor die ene "onbalans" thuisaccu kunnen 3 EV's laden en bij meerdere, 10-20, het licht aanblijven.
(ik heb deels makkelijk praten met een thuisaccu, maar ik kan in de maanden nov t/m feb, ook niet dagen overbruggen. Mocht het optreden zullen er wel generators geregeld worden, maar die komen dan op plaatsen waar ze het meeste helpen, ik verwacht niet dat ik daarbij zit)

Bij gewone stroomstoring is er een vergoeding, maar is dat ook bij verhoogt risico door een tekort aan transportcapaciteit nog het geval?

Ik zit op zo'n middenspanningstation en een betroffen trafo, de bottle neck is de transportcapaciteit op 150kV om alle transformators op station voor afname te voorzien, de kans daarop zijn ijsdagen, met hoge afname.
Als ik kijk naar laatste congestie onderzoek voor de trafo waarop ik zit kijk, april 2025, was er nog 7-10MW ruimte op de middenspanningstrafo voorkomende winter en nog niet aan de orde zijn.
Maar er is geschoven met meerdere 10kV ringleidingen tussen de MS-trafo's, als ik kijk naar waarvoor verhoogt risico op overbelasting nu voor afgekondigd is. want voor een deel wat er eerst op de MS- trafo zat is nu niet gemarkeerd voor verhoogt risico op overbelasting en wat voorheen niet in congestie onderzoek zat, is nu ineens wel.
Op basis van welke criteria is niet terug te vinden, mijn indruk is wat de minste onkostenvergoeding geeft voor Enexis en het zal waarschijnlijk ook juridisch beoordeeld zijn, als het mocht optreden.
Er is verplichting voor re-dispatch biedingen voor 27 aansluitingen op 5 middenspanningstations, maar publiekelijk is niet bekend waar en welke MS-trafo.
Zouden daar meer details over zijn, zoals welk middenspanningstation, dan kan je achterhalen op welke van de 3 MS-trafo circuits flex-vermogen beschikbaar is.
Want het geldt niet voor gehele middenspanningstation er zijn 3 trafo's plus storingreserve voor zowel 10kV als 20kV elk, maar voor alle samen kan er een tekort optreden, als naar welk deel van verzorgingsgebied is gemarkeerd.

De kaartjes met LS-trafo's hoe die onderling verbonden zijn en in welke 10KV ringleidingen die zitten krijg je niet zovaak te zien. Zijn ook een moment opname, want dat kan nog weleens veranderen, dat een LS-trafo wijktrafo overgezet wordt naar een andere ring.
Dank voor je tijd Domba met een uitgebreide reactie. Je hebt van dit thema veel kennis en volgt het volgens mij dan ook redelijk op de voet. Vermoedelijk ook omdat je aan een knelpunt hangt.
Wel duidelijk waarom je een aardige backup voor jullie huishouden hebt voorzien.

Ik snap heel goed dat veel vermogen in som een (over)belasting kan zijn voor het net. Maar de uitwerking is natuurlijk niet dat wat je wil lezen als consument met een redelijke installatie.

Het is een interessant thema omdat het raakt, niet alleen praktisch bij stroomuitval maar ook financieel. Dynamische tarieven worden ook zeker door mij best uitgebuit op de momenten dat het kan om met vollast te laden of te ontladen.

De wederhelft heeft inmiddels ingestemd met weer een uitbreiding van 64kWh, wellicht voor volgend jaar plannen. 214kWh in totaal zal dan nog steeds maar een druppel op een hete plaat zijn, maar 5 dagen overbruggen en eventueel met wat PV erbij zou het nog wel iets opgerekt kunnen worden.

Als ik dit allemaal zo lees dan wens ik me wel een 2MW opslag systeem om de zomeroverschotten te verschuiven naar de winter, en zelfs dan zal de opslag net niet toereikend zijn helaas.

Op dit moment zijn we dus overgeleverd aan de (over)belasting op het net en de uitwerking die het veroorzaakt. Als we nu eens wat meer wind krijgen dan zou de uitwerking tenminste eens wat positiever zijn met lagere dynamisch tarieven for the time being.

Ik las dit net op https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
'Daarnaast zal dit dynamische nettarief het effect van dynamische stroomtarieven versterken. In verreweg de meeste gevallen zullen lage dynamische tarieven hand in hand gaan met een laag nettarief en vice versa. En dat zou zomaar gunstig uit kunnen vallen voor veel ANWB Energie-klanten, die toch al gewend zijn om hun verbruik te verplaatsen.'

Het is zeker niet verkeerd als dit betekent dat we toch nog een attractieve dynamische tariefmogelijkheden behouden om met bijvoorbeeld 20kW vermogen de batterij te laden?

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:26
.

[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 17-10-2025 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Ersus Je volgt het al sneller als je zelf betroffen bent en er de nodige inloop dagen zijn voor het verzwarings trace.
Voor alle voorspellingen en modelen die ik heb gezien tot nu toe, heb je in weekend in iedergeval de gelegenheid om thuisaccu vol te laden om de week door te komen.
Staat wel op losse schroeven nu je niet meer op voorspellingen van netwerkbeheerder, een half tot jaar vooruit nog kunt vertrouwen.

Afkonding van verhoogt risico begin deze maand was nog een kleine verrassing een half jaar eerder, in April was er nog een congestie onderzoek afname specifiek voor mijn MS-trafo, waar de eerste mogelijke overschreiding van de transportcapaciteit voor afname nog voor 26-1-2028 werd verwacht.
Later in november & december 2028 nog een aantal dagen en in 2029 al opgelopen zou zijn naar ca 5 weken van maandag tot donderdag tussen november en half februari

Twee winters eerder dan een half jaar eerder nog voorspelt, dat roept vraagtekens op, waar is die voorspelde nog ~15% ruimte voor komende winter gebleven, autonome groei/verbruiks toename gaat niet zomaar 3-4x zo snel als tov 2024

Er is al langer netcongestie, als ik de data mag geloven was half april 2024 voor invoeding al de eerste tekort aan transportcapaciteit voor invoeding met congestiekosten van 95 000 euro over 2024.
Invoeding is een apart congestie onderzoek, laatste was van Q1 '25 en toen was de verwachting nog dat in 2030 meer transportcapaciteit beschikbaar zou komen.
Na beide congestie onderzoeken zijn er nog nieuwe vertragingen door Tennet gemeldt, of die nog impact hebben of al erin zitten weet ik niet, het gaat dan om een winter meer met alle werkdagen kans op een tekort. Voor invoeding was de voorspelling voor 2029 van eind februari tot half oktober bijna alle dagen (alle dagen met weinig bewolking) een tekort aan transportcapaciteit
(met verwachting voor 75MW/24GWh geen transportcapaciteit, de vergoeding voor die afschakelingen (oa SDE-projecten) zal in de tientallen miljoenen liggen)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:02:
@Ersus Je volgt het al sneller als je zelf betroffen bent en er de nodige inloop dagen zijn voor het verzwarings trace.
Voor alle voorspellingen en modelen die ik heb gezien tot nu toe, heb je in weekend in iedergeval de gelegenheid om thuisaccu vol te laden om de week door te komen.
Staat wel op losse schroeven nu je niet meer op voorspellingen van netwerkbeheerder, een half tot jaar vooruit nog kunt vertrouwen.

Afkonding van verhoogt risico begin deze maand was nog een kleine verrassing een half jaar eerder, in April was er nog een congestie onderzoek afname specifiek voor mijn MS-trafo, waar de eerste mogelijke overschreiding van de transportcapaciteit voor afname nog voor 26-1-2028 werd verwacht.
Later in november & december 2028 nog een aantal dagen en in 2029 al opgelopen zou zijn naar ca 5 weken van maandag tot donderdag tussen november en half februari

Twee winters eerder dan een half jaar eerder nog voorspelt, dat roept vraagtekens op, waar is die voorspelde nog ~15% ruimte voor komende winter gebleven, autonome groei/verbruiks toename gaat niet zomaar 3-4x zo snel als tov 2024

Er is al langer netcongestie, als ik de data mag geloven was half april 2024 voor invoeding al de eerste tekort aan transportcapaciteit voor invoeding met congestiekosten van 95 000 euro over 2024.
Invoeding is een apart congestie onderzoek, laatste was van Q1 '25 en toen was de verwachting nog dat in 2030 meer transportcapaciteit beschikbaar zou komen.
Na beide congestie onderzoeken zijn er nog nieuwe vertragingen door Tennet gemeldt, of die nog impact hebben of al erin zitten weet ik niet, het gaat dan om een winter meer met alle werkdagen kans op een tekort. Voor invoeding was de voorspelling voor 2029 van eind februari tot half oktober bijna alle dagen (alle dagen met weinig bewolking) een tekort aan transportcapaciteit
(met verwachting voor 75MW/24GWh geen transportcapaciteit, de vergoeding voor die afschakelingen (oa SDE-projecten) zal in de tientallen miljoenen liggen)
Het is eigenlijk van de zotte.
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze het ook hebben moeten zien aankomen immers zijn we niet in de ochtend allemaal opgestaan en ineens waren er miljoenen warmtepompen en EV’s en heel veel wind- en zonneparken aangesloten.

Dynamische tarieven met zonnepanelen en een eigen opslag systeem met een full electric huishouden is de beste manier om wat onafhankelijker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
@Ersus Op een gegeven moment loopt men tegen de drempel aan: wie moet het gaan uitvoeren en van welk geld?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Raymond P schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
@Ersus Op een gegeven moment loopt men tegen de drempel aan: wie moet het gaan uitvoeren en van welk geld?
Zijn daar niet ook die nieuwe tijdafhankelijke nettarieven voor in ontwikkeling om die kosten te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 02:07:
[...]
De wederhelft heeft inmiddels ingestemd met weer een uitbreiding van 64kWh, wellicht voor volgend jaar plannen. 214kWh in totaal zal dan nog steeds maar een druppel op een hete plaat zijn, maar 5 dagen overbruggen en eventueel met wat PV erbij zou het nog wel iets opgerekt kunnen worden.

Als ik dit allemaal zo lees dan wens ik me wel een 2MW opslag systeem om de zomeroverschotten te verschuiven naar de winter, en zelfs dan zal de opslag net niet toereikend zijn helaas.
Voor backup is er een hele simpele oplossing, een 2 kW generator kan per dag makkelijk 24 kWh maken. Paar tanks benzine of gasflessen en je kan een week off grid werken, langer als de zon mee werkt of onderbrekingen niet continu zijn maar af en toe ('s nachts tijdens de dip laden).

Zelf schuiven tussen zomer en winter is niet te doen maar dit is waarom er gezocht wordt in hydrolyse en waterstof, ja je raakt de helft van je stroom kwijt maar dat is nog steeds beter dan niks, zon in de zomer kan je niet in batterijen stoppen voor de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Zijn daar niet ook die nieuwe tijdafhankelijke nettarieven voor in ontwikkeling om die kosten te dragen?
Wat er nu gedaan moet worden moet gebeuren van wat er in het verleden is opgehaald. Wat opgehaald mag worden wordt bepaald door de ACM, te weinig ondanks veelvuldig waarschuwingen afgelopen 10+ jaar.

Maar al is er geld, uiteindelijk moet het ook daadwerkelijk gedaan worden. Er is al jaren een behoorlijk tekort aan personeel, en omscholing naar >HBO elektrotechniek is zeer beperkte interesse in.
Het verhaal speelt zich zo'n beetje overal in Europa af dus niet makkelijk op te lossen.

Tel daarbij op dat de Overheid zo lekker heeft zitten drukken op de energietransitie, de ACM vooral heeft gefocus op efficientie en er nu dus hervorming van het beleid nodig is.

Naar mijn mening is er ruim voldoende gewaarschuwd vanuit de sector zelf, er is gewoon niet geluisterd.

Enigsinds offtopic, maar meer relevant dan stekkers.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Het is eigenlijk van de zotte.
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze het ook hebben moeten zien aankomen immers zijn we niet in de ochtend allemaal opgestaan en ineens waren er miljoenen warmtepompen en EV’s en heel veel wind- en zonneparken aangesloten.

Dynamische tarieven met zonnepanelen en een eigen opslag systeem met een full electric huishouden is de beste manier om wat onafhankelijker te worden.
Die sprong was er wel voor gevraagde aansluitcapaciteit, maar ook de benutte capaciteit lijkt nog onderschat te worden.

Aanvankelijk was er een verdubbeling van 150kV transportcapaciteit bijna rond dat de schop in de grond kon, maar die werd voor de invoeding geheel overlopen toen met de nieuwe SDE++ in 2020 een transportindicatie verplicht werd voor de aanvraag.
Eenmaal een wachtlijst bij invoeding, ging het ook hard bij afname voor verzwaring en nieuwe aansluitingen.
Dat was aanvankelijk niet gelijk daadwerkelijk gebruik.

Op station niveau zit die vol voor invoeding voor wat er nu aan transformators is en staat er nog 1,5x zoveel in de wachtrij
Voor afname voor 50% op gehele station niveau en staat er nog voor 25% in de wachtrij, maar die zit niet gelijkmatig verdeeld.
De MS-trafo waarop ik op zit is maar 30% van gehele station en zit voor beide geheel vol en afname verplaatsen schijnt een extra tekort voor invoeding op station niveau te geven, wat prijzig zou zijn, als het al kan en complex. Afschakelbare invoeding is niet gescheiden van kleinverbruikers met gecombineert gebruik op 10kV niveau.

Diverse oorspronkelijk 10kV ringen, zijn onderbroken en opgedeeld/toegevoegd aan andere, waar eerst de beveiliging een wijktrafo automatisch isoleerde gaat nu een hele reeks uit door de onderbroken 10kV ring, die tijdelijk handmatig omgezet moet worden tot het bij de betroffen wijktrafo opgelost is.
En als een veld op middenspanningstation eruit klapt door storing ergens in een 10kV kabel, dat verschillende storingsploegen van verschillende kantoren worden ingezet, die geen weet van elkaar hebben, aangestuurd vanuit kantoor, de wijktrafo's langsgaan omdat het er zoveel zijn om die weer in te schakelen/tijdelijk over te zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 07:26
We hebben nu natuurlijk al een tijdje kwartier prijzen. Ik ben nog op zoek naar een verklaring waarom er elk kwartier zo'n verschil zit in de prijs. Als je bijvoorbeeld de prijs van morgen bekijkt zie je 2 gewone stroompieken. Maar op weg naar die piek heb je een aantal uur dat de stroom elk kwartier duurder wordt. Met het nieuwe uur begint het weer wat lager maar loopt het ook op. Vaak iets hoger dan het uur ervoor. Aan het einde van de piek heb je het effect weer andersom.

Zijn deze trappetjes op weg naar de piek in de stroomprijs te verklaren? Alsof aan het einde van een uur en rest is of is er een andere echt logische verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM4tzQ4QTUJbt9K5jl7zkSSMWJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxlQjKd7BeB5Rx4aALC4mTUU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
@t2012 deze discussie is hier net gevoerd nav mijn vraag: michaelvo in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Naast wat er in die discussie aan de orde komt dat energieleverancier met 70-80% marktaandeel nog niet zijn overgestapt op kwartierprijzen en schakelen op hele uur, je ook nog baseload / lange termijn hebt die al ingekocht is maanden tot jaren eerder.
Wat nu je ziet met kwartierprijzen op DAH, is al heel lang op intraday, die na de DAH opent, voor op laatste moment aan of verkopen naar omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:02
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Het probleem is dat sinds de privatisering onze eigen overheid aandeelhouder in veel van die private energiebedrijven zijn geworden en dat diezelfde overheid het ook belangrijk vond om elk jaar dividend uitgekeerd te krijgen. Onze overheid regeert al veel te lang enkel en alleen voor de eigen periode en niet voor de tijd daarna.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
ArPi75 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Het probleem is dat sinds de privatisering onze eigen overheid aandeelhouder in veel van die private energiebedrijven zijn geworden en dat diezelfde overheid het ook belangrijk vond om elk jaar dividend uitgekeerd te krijgen. Onze overheid regeert al veel te lang enkel en alleen voor de eigen periode en niet voor de tijd daarna.
De netbeheerders (zowel TenneT als de lokale als Enexis, Stedin etc) zijn altijd 100% in handen van de overheid geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
japie06 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

De netbeheerders (zowel TenneT als de lokale als Enexis, Stedin etc) zijn altijd 100% in handen van de overheid geweest.
Ok my bad, maar vanaf de privatisering draaide het overal om winst en wilde de overheid daarvan mee profiteren. Er was in elk geval geen geste om geen dividend uit te keren, maar in plaats daarvan te investeren in netverzwaring. Zelfs niet toen het beleid langzaamaan naar steeds meer electrisch en minder fossiel ging en het echt wel duidelijk was dat er vroeg of laat een congestieprobleem zou gaan optreden.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
ArPi75 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Ok my bad, maar vanaf de privatisering draaide het overal om winst en wilde de overheid daarvan mee profiteren. Er was in elk geval geen geste om geen dividend uit te keren, maar in plaats daarvan te investeren in netverzwaring. Zelfs niet toen het beleid langzaamaan naar steeds meer electrisch en minder fossiel ging en het echt wel duidelijk was dat er vroeg of laat een congestieprobleem zou gaan optreden.
Off-topic natuurlijk, maar dat is heel logisch. Regeringspartijen willen beleid voeren dat ze gekozen doet worden. Dan ga je natuurlijk niet investeren in de "lange termijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:30

EmHaKa

harêuh

Ben benieuwd of Entso-e vandaag nog met de prijzen voor morgen gaat komen.
Tot nu toe alleen de prijzen voor vandaag en nu net om 20:00 uur een time-out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

EmHaKa schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:11:
Tot nu toe alleen de prijzen voor vandaag en nu net om 20:00 uur een time-out...
Afgelopen jaar vaker problemen met Entso-e gehad. Niet een erg stabiel platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:00
Ik dacht al, vandaag net contract hier met Tibber ingegaan en nu al issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Laatst online: 16:31
Zal dat niet te maken hebben met de AWS issue's? Ik lees her en der dat er nog steeds AWS problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-10 12:55
Senaxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Zal dat niet te maken hebben met de AWS issue's? Ik lees her en der dat er nog steeds AWS problemen zijn.
Dat dus... wat een drama gisteren zeg. EA werkte niet, Ubisoft Connect werkte niet, en nog veel meer. Is nu wel vaker een algehele AWS storing geweest, misschien moeten sommige partijen toch ook bij andere aanbieders een deel van hun infra onder brengen zodat een failsafe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
N1traat schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Dat dus... wat een drama gisteren zeg. EA werkte niet, Ubisoft Connect werkte niet, en nog veel meer. Is nu wel vaker een algehele AWS storing geweest, misschien moeten sommige partijen toch ook bij andere aanbieders een deel van hun infra onder brengen zodat een failsafe is.
Vervelend, ja inderdaad. Maar de laatste major storing van AWS waar de hele wereld last van heeft gehad was in december 2021, bijna 4 jaar geleden.
Ik vermoed dat de diensten die voornamelijk op consumenten gericht zijn het belangrijker vinden de prijs betaalbaar te houden en niet zomaar een extra omgeving bij gaan huren bij een andere hyperscaler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-10 13:54
Arjanski schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

Halverwege die pagina ( https://github.com/JaccoR/hass-entso-e/issues/244 ) staat het volgende:

"if you manually install the files in the main repo (download zip from github and copy-paste in custom-components folder overriding existing entso-e files) it works. Not yet the quarterly prices but the hourly averages I guess - for me they align perfectly with the 60min intervall in tibber."

Ik heb dus de zip gedownload, uitgepakt en met de hand de map overschreven met inhoud.

Na een reboot doet hij het weer!

Yeaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
Vandaag lijkt Entso-e er weer uit te liggen, deze keer werkt bovenstaande oplossing niet helaas. Ik wacht eerst even af.

Tenminste op dezelfde pagina hebben ze het er weer over, op dit moment:

https://github.com/JaccoR/hass-entso-e/issues/244

[ Voor 7% gewijzigd door Arjanski op 21-10-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-10 09:29
Leuk topic! En helaas in mijn geval net te laat ontdekt, want ik heb eergisteren een dynamisch contract bij Frank Energie afgesloten. Die leek er bij Independer het beste uit te komen, maar volgens de openingspost hier totaal niet.

Situatie:
- Rijtjeshuis, vanaf donderdag een EV met eigen laadpaal (gemeente legt kabelgoot aan).
- Veel thuiswerken, dus veel energieverbruik overdag.
- 9 zonnepanelen
- Verbruik afgelopen jaar: 1884 kWh normaaltarief, 1796 kWh daltarief
- Teruglevering: 1207 kWh normaaltarief, 545 kWh normaaltarief.

Ik wil eigenlijk gewoon zo gunstig mogelijk uit zijn, met zoals gezegd veel flexibiliteit op gebied van EV opladen, wasje draaien etc. Maar het viel me nu al in de Frank Energie app op dat de prijzen eigenlijk helemaal niet zoveel schommelen, of is dat echt een momentopname van de dag? In dat geval lijkt het voor mij namelijk teveel gedoe om een paar euro te besparen.

Maar misschien zit ik dus helemaal mis en heeft iemand de gouden tip voor een alternatief voor Frank Energie :) Volgens mij kan ik er nog onderuit (14 dagen bedenktermijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
goldmemberf1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:34:
Leuk topic! En helaas in mijn geval net te laat ontdekt, want ik heb eergisteren een dynamisch contract bij Frank Energie afgesloten. Die leek er bij Independer het beste uit te komen, maar volgens de openingspost hier totaal niet.

Situatie:
- Rijtjeshuis, vanaf donderdag een EV met eigen laadpaal (gemeente legt kabelgoot aan).
- 9 zonnepanelen

Ik wil eigenlijk gewoon zo gunstig mogelijk uit zijn, met zoals gezegd veel flexibiliteit op gebied van EV opladen, wasje draaien etc. Maar het viel me nu al in de Frank Energie app op dat de prijzen eigenlijk helemaal niet zoveel schommelen, of is dat echt een momentopname van de dag? In dat geval lijkt het voor mij namelijk teveel gedoe om een paar euro te besparen.

Maar misschien zit ik dus helemaal mis en heeft iemand de gouden tip voor een alternatief voor Frank Energie :) Volgens mij kan ik er nog onderuit (14 dagen bedenktermijn).
Kijk eens naar Tibber (meer intergraties, zoals voor EV) en Zonneplan (zonnebonus voor PV)
Beide die de leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering:

Frank Energie rekent een verkoopvergoeding voor teruglevering voor zowel binnen als buiten salderen,
waardoor je minstens ca 50-60 euro/jaar duurder uit bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanski

Situatie:
- 9 zonnepanelen

Volgens mij kun je bij elk dynamisch contract elke maand overstappen :D Welkom btw :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:08
Hm wordt toch iets eerder tijd dan ik had verwacht om hier in te duiken.
Ik heb nu een vast contract tot oktober 2026. 33ct/kWh, 11ct terugleververgoeding.
In ons huidige huis met een teveel aan zonnestroom ideaal.
Maar we gaan verhuizen naar een groter huis, met in ieder geval het komende half jaar geen zonnepanelen.
Ook gaan we over van aan de straat laden naar laden aan huis.
De opzegboete is 44 euro. Maar ik denk dat ik veel goedkoper uit ben als ik opzeg en dynamisch ga.
(4000kWh laden, 2500kWh verbruik in huis ongeveer)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

bert pit

asdasd

Situatie:
- 9 zonnepanelen

Morgen is weer een leuk schommeldagje. Heeft Frank kwartier of uurprijzen?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bert pit schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:23:
[...]

Morgen is weer een leuk schommeldagje. Heeft Frank kwartier of uurprijzen?
https://www.frankenergie....ijzen-de-keuze-is-aan-jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
Arjanski schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Vandaag lijkt Entso-e er weer uit te liggen, deze keer werkt bovenstaande oplossing niet helaas. Ik wacht eerst even af.

Tenminste op dezelfde pagina hebben ze het er weer over, op dit moment:

https://github.com/JaccoR/hass-entso-e/issues/244
Entso-e heeft inderdaad issues, ligt niet aan HACS intergratie. Er zijn zelfs mensen op Github die het niet door hebben dat het probleem elders ligt en vragen om verwijdering van repo... 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Kijk eens naar Tibber (meer intergraties, zoals voor EV) en Zonneplan (zonnebonus voor PV)
Beide die de leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering:

Frank Energie rekent een verkoopvergoeding voor teruglevering voor zowel binnen als buiten salderen,
Frank Energie heeft toch ook integratie voor slim laden? En ik lees dat Frank ook 'slim' kan terugleveren (ik heb een SolarEdge omvormer die ondersteund wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-10 17:21
arnord schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Entso-e heeft inderdaad issues, ligt niet aan HACS intergratie. Er zijn zelfs mensen op Github die het niet door hebben dat het probleem elders ligt en vragen om verwijdering van repo... 8)7 |:(
Om 14:07:42 is de day-ahead data weer bij mij binnengekomen. Het is me niet gelukt om de data van vandaag te downloaden; daar heb ik de 1h data van EasyEnergy voor gebruikt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
cville schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:19:
[...]

Om 14:07:42 is de day-ahead data weer bij mij binnengekomen. Het is me niet gelukt om de data van vandaag te downloaden; daar heb ik de 1h data van EasyEnergy voor gebruikt.
Net even getest, bij mij werkt prijzen ophalen van morgen ook weer ;-) kijken wat hij vannacht doet met today prijzen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
goldmemberf1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:16:
[...]
Frank Energie heeft toch ook integratie voor slim laden? En ik lees dat Frank ook 'slim' kan terugleveren (ik heb een SolarEdge omvormer die ondersteund wordt).
Voor slim terugleveren heb ik hier een vergelijk gemaakt.
Wel even checken of de voorwaarden nog de zelfde zijn, Frank Energie past wel vaker stilzwijgend aan.
Ben je huurder, kijk ook nog even of er nog andere verschillen bij zijn gekomen tov een huiseigenaar, die verder gaan dan voorschotten/extra borg.
[quote]Huurders betalen bij een dynamisch contract een dubbel voorschot [quote]

Ik heb nooit naar slim laden gekeken of een vergelijk gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 21-10-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Kodess schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:08:
Hm wordt toch iets eerder tijd dan ik had verwacht om hier in te duiken.
Ik heb nu een vast contract tot oktober 2026. 33ct/kWh, 11ct terugleververgoeding.
In ons huidige huis met een teveel aan zonnestroom ideaal.
Maar we gaan verhuizen naar een groter huis, met in ieder geval het komende half jaar geen zonnepanelen.
Ook gaan we over van aan de straat laden naar laden aan huis.
De opzegboete is 44 euro. Maar ik denk dat ik veel goedkoper uit ben als ik opzeg en dynamisch ga.
(4000kWh laden, 2500kWh verbruik in huis ongeveer)
Ik had in 2024 een gemiddelde prijs van €0,231/kWh voor afname en €0,202/kWh voor teruglevering met dynamisch bij Tibber. Op 4000+2500 = 6500kWh scheelt dat inderdaad dus aanzienlijk. Waarbij ik de EV enkel in het weekend goed kan sturen omdat de auto doordeweeks overdag meestal niet thuis staat (maar eerlijkheidshalve dan vaak ook niet thuis hoeft te laden).
Ik had toen ook nog geen accu waardoor ik niet altijd dure inkoop of goedkope verkoop kon vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:45
@Kodess Met die 33ct/kWh zou ik ook naar dynamisch kijken.
Ik heb geen panelen (geen geschikt huis helaas), maar ik heb dynamisch zonder sturen in 2024 gemiddeld 24.7ct/kWh betaald en in 2025 tot nu toe 25.07ct/kWh.
Als ik de verhalen hier lees over terugleveren zit je ook boven de 11ct/kWh gemiddeld.
Stel dat je ook op de 25ct/kWh afname komt, dan scheelt dat 8ct/kWh met 6500 kWh totaal is dat 520,- en dat ruim boven je opzegboete. Zelfs met 32ct/kWh gemiddeld kan het al uit, dus ik zou zeker overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
ArPi75 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:58:
[...]

Ik had in 2024 een gemiddelde prijs van €0,231/kWh voor afname en €0,202/kWh voor teruglevering met dynamisch bij Tibber. Op 4000+2500 = 6500kWh scheelt dat inderdaad dus aanzienlijk. Waarbij ik de EV enkel in het weekend goed kan sturen omdat de auto doordeweeks overdag meestal niet thuis staat (maar eerlijkheidshalve dan vaak ook niet thuis hoeft te laden).
Ik had toen ook nog geen accu waardoor ik niet altijd dure inkoop of goedkope verkoop kon vermijden.
Ik neig inderdaad naar Tibber, ook omdat ik mijn auto kan koppelen om slim te laden met gewoon een eigen keuze welke laadpaal ik wil.

Zit ik nog wel met gas. Huidige huis ~400m3 per jaar. Nieuwe huis 1800m3 :'(
Maar we gaan flink verbouwen komende tijd.
Tibber doet gewoon Energyzero voor gas zag ik. Ik zit nu met het huidige huis bij groenestroomlokaal (ook energyzero, maar per jaar 12 euro goedkoper dan tibber).
Is het het waard om met gas ook naar Tibber te gaan, is de integratie in de app fijn? Of gewoon Tibber voor stroom en Groenestroomlokaal voor gas doen.

Ik houd het oude contract aan tot 31 dec in ons oude huis, even die stroom salderen. Daarna zet ik die ook wel om naar dynamisch totdat we echt uit het huis gaan.

Edit: hmm. als ik nu op zeg is de boete 42 euro. zeg ik op in december is de boete 69 euro :+

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 21-10-2025 16:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:33
Kodess schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Ik neig inderdaad naar Tibber, ook omdat ik mijn auto kan koppelen om slim te laden met gewoon een eigen keuze welke laadpaal ik wil.

Tibber doet gewoon Energyzero voor gas zag ik. Ik zit nu met het huidige huis bij groenestroomlokaal (ook energyzero, maar per jaar 12 euro goedkoper dan tibber).
Is het het waard om met gas ook naar Tibber te gaan, is de integratie in de app fijn? Of gewoon Tibber voor stroom en Groenestroomlokaal voor gas doen.

Ik houd het oude contract aan tot 31 dec in ons oude huis, even die stroom salderen. Daarna zet ik die ook wel om naar dynamisch totdat we echt uit het huis gaan.

Edit: hmm. als ik nu op zeg is de boete 42 euro. zeg ik op in december is de boete 69 euro :+
Bij tibber heb je een app voor stroom en een losse website voor gas

Ook facturen zijn 100% los van elkaar.

Laadpalen zijn ook anders aan te sturen
Via home assistant/homey of via de eigen app van de laadpaal. Je mist dan de grid rewards van tibber. Ik haalde daar een paar euro/maand uit. Het helpt natuurlijk maar was geen bedrag waardoor ik zei dat ik daar nu echt wou blijven toen wat anders voorbij kwam

En grid rewards hoeven niet voordelig te zijn. Je krijgt een vergoeding per kW/h geladen maar ik had niet het idee dat de vergoeding per see het niveau had van de laagste dagprijs

[ Voor 18% gewijzigd door Batavia op 21-10-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:28
[...]
Aan de andere kant heeft Frank Energie via vergelijkingssites ook aanbiedingen met loyaliteitsbonus tot €300 per jaar, zoals je dat ook hebt bij de ouderwetse jaarcontracten. Dat zou de verkoopvergoeding weer kunnen compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Kodess schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:24:
[...]

Gas kan je ook ergens anders afnemen. Gasprijs kan je weinig mee sturen omdat die prijs voor een dag vast ligt. Wellicht ergens een vast contract met een relatief gunstige prijs en misschien ook nog een bonus dan heb je een goede kans dat je minder betaald voor gas dan bij Tibber.

Zelf heb ik het geluk dat ik al ruim 2 jaar geen gas aansluiting meer heb dus daar heb ik al even geen ervaring meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Eärendil schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:58:
[...]
Aan de andere kant heeft Frank Energie via vergelijkingssites ook aanbiedingen met loyaliteitsbonus tot €300 per jaar, zoals je dat ook hebt bij de ouderwetse jaarcontracten. Dat zou de verkoopvergoeding weer kunnen compenseren.
klopt , als je geen teruglevering hebt, zijn ze zeker te overwegen.
Die loyaliteitsbonus is gewoonlijk voor gas en stroom, voor alleen electriciteit zal je in de actievoorwaarden moeten kijken, die vaak verwijst naar wat ze in app vermelden. (altijd lastig bij FE om een getal te vinden, vanwege geen zoekfunctie hebben met ca 250 webpagina's voor NL)
4. De hoogte van de bonus vind je terug in de app. De hoogte van de éénmalige bonus is afhankelijk
van het door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische
jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan
dit gevolgen hebben voor de hoogte van je eenmalige bonus en behoudt Frank zich het recht voor
om deze bonus eenzijdig te verhogen of verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Laatst online: 13:29
Binnenkort start mijn dynamisch avontuur hier. Midden november om precies te zijn.
Wel voor de Belgische markt. Is nog lang niet zogekend als de Nederlandse markt. Ik ken bijvoorbeeld niemand in mijn omgeving met dynamische tarieven. Het aanbod op de BE markt is ook nog niet super groot. Heb dus wel gekozen voor Frank Energie. Al begrijp ik door dit topic door te lezen dat dit niet de beste oplossing is. Maar misschien wel voor de BE markt? Zitten er veel verschillen tussen NL en BE op vlak van dynamische tarieven?

Soit ben nu veel bezig met de markt al een beetje in de gaten te houden. BE werkt met BELPEX prijzen en hou ik nu wat bij. Werk regelmatig thuis, elektrische auto met laadpaal en net daarom wou ik eens experimenteren met dynamische tarieven. Denk hier wel een mooi bedrag uit te halen om te besparen. Ik krijg voor iedere kW die ik laad een vast bedrag. 35c/kWh. Wil vooral ZEKER niet laden als het bedrag in totaal hoger is dan 35cent (alle kosten in)

Verder wil ik graag de prijzen monitoren in home assistant.
Vroeg me af hoe ik dat het beste doe.
Er is op home assistent een integratie voor Frank Energie. Ik kan hierop inloggen en krijg netjes alle prijzen. Daarbij heb ik nog de nettarieven bij opgeteld en heb nu volgens mij een zo compleet mogelijke prijs per kW.

Verder ook een entsoe-e api key ontvangen en wou hier ook mee de prijzen ophalen maar merk doorheen dit topic en GitHub dat het momenteel niet beste moment is om dit te doen wegens de problemen met de data.

[ Voor 6% gewijzigd door frye op 21-10-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
[...]

150 euro welkomkorting via Independer en hoeveel cent mis je per kWh teruglevering, oude totaal 1752kWh teruglevering geeft dat Frank duurder wordt als het verschil groter is dan grofweg 8,5 cent? Daarnaast kan poster waarschijnlijk probleemloos switchen naar slim-terugleveren waarna kosten teruglevering vervallen en het een vergoeding wordt gelijk aan aankoopkosten per kWh. Stiekem heeft ie dan ook nog steeds die 150 euro. Maar als ie nu voor t eerst een EV en laadpaal erbij neemt, is ie altijd voordeliger uit bij Frank, daarvoor hoef je niet eens te kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Laatst online: 17:33
ArPi75 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Gas kan je ook ergens anders afnemen. Gasprijs kan je weinig mee sturen omdat die prijs voor een dag vast ligt. Wellicht ergens een vast contract met een relatief gunstige prijs en misschien ook nog een bonus dan heb je een goede kans dat je minder betaald voor gas dan bij Tibber.

Zelf heb ik het geluk dat ik al ruim 2 jaar geen gas aansluiting meer heb dus daar heb ik al even geen ervaring meer mee.
Je kan niet van dag op dag sturen op gas. Maar je kan wel zorgen dat je verwarmt met Electra en alleen doucht met gas. (Of in de zomer je hottub stoken met gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Vdvmark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:22:
[...]
150 euro welkomkorting via Independer en hoeveel cent mis je per kWh teruglevering, oude totaal 1752kWh teruglevering geeft dat Frank duurder wordt als het verschil groter is dan grofweg 8,5 cent? Daarnaast kan poster waarschijnlijk probleemloos switchen naar slim-terugleveren waarna kosten teruglevering vervallen en het een vergoeding wordt gelijk aan aankoopkosten per kWh. Stiekem heeft ie dan ook nog steeds die 150 euro. Maar als ie nu voor t eerst een EV en laadpaal erbij neemt, is ie altijd voordeliger uit bij Frank, daarvoor hoef je niet eens te kunnen rekenen.
Dat mag je dan van A-Z doorrekenen, het verschil is aanzienlijk kleiner dan het lijkt
Als ik op mijn manier uitreken zou FE incl cashback ~€48 goedkoper kunnen zijn, afhankelijk van de actievoorwaarden en of slim terugleveren ook mogelijk is in de onboarding bij deze actie

(De voorwaarden zijn van belang of je de €12/jaar korting op vaste leverkosten bij deze actie behoudt, plus gebruikelijke 3 euro extra van slim terugleveren)
Ik kan bij independer niet de actievoorwaarden en dynamische voorwaarden vinden die gebruikt zijn voor de berekening voor een houvast

Als je nu beide voorschot berekenend FE € 257,62 // ZP €415,33
Ja dat lijkt mijlen uit elkaar te liggen
Eerste tip Independer rekent met dezelfde gemiddelde marktprijs voor afname als teruglevering, gemiddelde marktprijs bij beide voor teruglevering:
FE -1752 kWh € 0,10414 € -182,44 (zie details)
ZP -1752 kWh € 0,0549 € - 96.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je hebt idd zowiezo de 14 dagen bedenktermijn, maar daarnaast is 't ook een dynamisch contract, dus je kan er iedere dag vanaf (met bij je nieuwe club wel weer 2-3 weken aansluittijd/bedenktijd)

Zou zelf ook niet voor Frank kiezen (heb zowel zonneplan als tibber gehad, maar nu een jaartje vast contract, want de deal was te goed om 't niet te doen (20.2ct/kwh vast))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Batavia schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:35:
[...]

Bij tibber heb je een app voor stroom en een losse website voor gas

Ook facturen zijn 100% los van elkaar.

Laadpalen zijn ook anders aan te sturen
Via home assistant/homey of via de eigen app van de laadpaal. Je mist dan de grid rewards van tibber. Ik haalde daar een paar euro/maand uit. Het helpt natuurlijk maar was geen bedrag waardoor ik zei dat ik daar nu echt wou blijven toen wat anders voorbij kwam

En grid rewards hoeven niet voordelig te zijn. Je krijgt een vergoeding per kW/h geladen maar ik had niet het idee dat de vergoeding per see het niveau had van de laagste dagprijs
Mwa, dan kan ik dus beter naar budget energie dynamisch voor gas
en tibber wel voor elektra.
Als de zonnepanelen er dan zijn en ik tijd heb om inderdaad slim laden anders te regelen ga ik dan kijken of overstappen naar zonneplan nut heeft.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
markjanssen schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:58:
[...]

Je hebt idd zowiezo de 14 dagen bedenktermijn, maar daarnaast is 't ook een dynamisch contract, dus je kan er iedere dag vanaf (met bij je nieuwe club wel weer 2-3 weken aansluittijd/bedenktijd)

Zou zelf ook niet voor Frank kiezen (heb zowel zonneplan als tibber gehad, maar nu een jaartje vast contract, want de deal was te goed om 't niet te doen (20.2ct/kwh vast))
Wow dat is erg goedkoop! Waar/hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
goldmemberf1 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:45:
[...]

Wow dat is erg goedkoop! Waar/hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Via een collectieve inkoop van vereniging eigen Huis kon je de afgelopen maanden zelfs voor 19,3 cent vast bij budget energie. Helaas hanteren die ook vrij forse terugleverkosten. Ik heb het voor mijzelf doorgerekend en denk met zonneplan nog iets goedkoper uit te kunnen, danwel quite te spelen met dat aanbod. Dus zelf alsnog voor zp gekozen in plaats die maffia praktijken mbt teruglevering te sponsoren. Maar als je heel weinig teruglevert was het zeker een heel mooi aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:56
addictive_rhymz schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 06:59:
[...]

Via een collectieve inkoop van vereniging eigen Huis kon je de afgelopen maanden zelfs voor 19,3 cent vast bij budget energie. Helaas hanteren die ook vrij forse terugleverkosten. Ik heb het voor mijzelf doorgerekend en denk met zonneplan nog iets goedkoper uit te kunnen, danwel quite te spelen met dat aanbod. Dus zelf alsnog voor zp gekozen in plaats die maffia praktijken mbt teruglevering te sponsoren. Maar als je heel weinig teruglevert was het zeker een heel mooi aanbod.
Dan is naw de cashback verrekend in het tarief wat je hier hebt genoemd? Krijg wel de aanbieding van VEH en consumenten bond. Maar niet die tarieven. Zelf blijf ik dynamisch houden. Elk jaar wisselen van vast contract (wanneer je geen zonnepanelen hebt) is een strategie die al vele jaren goed werkt om bonussen of lage tarieven binnen te halen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

The Third Man

The Third Jellyfish

@NielsvdBeek ik heb het VEH aanbod ook gehad en 20 cent piek en dal voor 1 jaar genomen, cashback was er los van vermeld (naar mijn idee ook verplicht). Bij eerdere discussies in het topic kwam wel naar voren dat de cashback flink kan fluctueren afhankelijk van het verwachte verbruik en of het adres als terugleveraar bekend staat, maar andere tarieven zag ik er niet bij.

Ik had hiervoor dynamisch maar kwam niet onder de 19 cent gemiddeld uit inclusief kritisch verbruik plannen. Dan is zelfs zonder cashback de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
arnord schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Ja zag het toen ik uit bed kwam hahaha Ik wacht het voortaan maar gewoon een dag af :D
Gaat snel al die posten hier. Ik zit nu bij de ANWB maar ik ga toch eens kijken wat Tibber voor voordelen heeft. Ook zeker qua home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar. Ik gebruik nu Energyzero om de ANWB prijs te laten zien en daarmee mijn automatiseringen te laten starten bij een lage prijs bijv.

Nu heb ik een vraag aan degene die tibber hebben en dat ook in Home Assistant hebben gezet:
Of nee heb eigenlijk 2 vragen :D

Vraag 1
Kan je in Home Assistant meteen zien wat de echte prijs is, dus inclusief belastingen en dergelijke en hoef je daar niet een omreken script bij te gebruiken? Dat moet bij Engery Zero en de ANWB wel. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het niet helemaal klopt.

Vraag 2
Is het via die Tibber intergratie ook eenvoudig om te zien wat je per dag voor kosten heb. Met de ANWB raak ik elke keer de weg kwijt. Met een API dus of zo? Wie heeft daar ervaring mee en waar moet ik wezen voor een duidelijke how to :D

Alvast super dank, ik hoop dat ik het goed heb omschreven. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Arjanski schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:44:
Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar.
Zoals we hier altijd zeggen: dat is een slechte reden om voor een bepaalde energieleverancier en contractvorm te kiezen. Het is beter om onafhankelijk te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik zit te denken om over te stappen op Tibber. Vooral eigenlijk omdat ik lees dat het goed in Home Assistant is in te bouwen zeg maar. Ik gebruik nu Energyzero om de ANWB prijs te laten zien en daarmee mijn automatiseringen te laten starten bij een lage prijs bijv.

Nu heb ik een vraag aan degene die tibber hebben en dat ook in Home Assistant hebben gezet:

Vraag 1
Kan je in Home Assistant meteen zien wat de echte prijs is, dus inclusief belastingen en dergelijke en hoef je daar niet een omreken script bij te gebruiken? Dat moet bij Engery Zero en de ANWB wel. Ik heb altijd een beetje het gevoel dat het niet helemaal klopt.

Vraag 2
Is het via die Tibber intergratie ook eenvoudig om te zien wat je per dag voor kosten heb. Met de ANWB raak ik elke keer de weg kwijt. Met een API dus of zo? Wie heeft daar ervaring mee en waar moet ik wezen voor een duidelijke how to :D

Tibber weet ik niet, maar Zonneplan heeft het in elk geval wel. Via 'Current electricity tariff' zie je in HA het huidige uurtarief dat momenteel 0,2639933 €/kWh is. En dat kun je op je dashboard zetten.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:15
Vraag 1
Ja, je krijgt een entity met de huidige prijs die overeenkomt met wat ik zie in de app en wat ik zelf bereken. Deze is standaard inclusief belastingen en opslag.
Vraag 2
Ja, maar voor zover ik kan zien alleen achteraf. Ik kan dus vandaag zien welke kosten ik deze maand heb gemaakt tot en met gisteren. Hij loopt dus 1 dag achter. Ik heb verder geen Pulse aangesloten, dus ik weet niet of die een live bedrag zou laten zien.

Verder eens met @de Peer, het beste kan je iets maken waarmee je onafhankelijk bent van de leverancier waar je op dat moment bij zit. Ik doe dit zelf ook, en ik ben deze maand overgestapt. Het enige wat ik hoefde te veranderen was de opslag, verder werkte alles gewoon zoals altijd. Zo maak je de drempel om over te stappen niet te groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:42

Aldmar

Niks...

Vraag 1

Vraag 2

Hieronder wat ik zie in HA. Ik heb ook een Tibber Pulse, dus de realtime sensoren zullen daarvan afhankelijk zijn lijkt mij.

Volgens mij is de prijs inclusief belastingen en hoef je er zelf geen berekening op los te laten. En zo wel, dan is dat niet heel moeilijk het is mij ook gelukt :P

Redelijk bovenaan zie je 'Accumulated costs' dit is kosten per dag. En de 'Montlhy costs' is de maandelijkse kosten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpkvVkQ2TRmScCYfYcVC16PDVH8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hg0pLqaqSYwNbKx24IeDD78F.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Aldmar schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Hieronder wat ik zie in HA. Ik heb ook een Tibber Pulse, dus de realtime sensoren zullen daarvan afhankelijk zijn lijkt mij.

Volgens mij is de prijs inclusief belastingen en hoef je er zelf geen berekening op los te laten. En zo wel, dan is dat niet heel moeilijk het is mij ook gelukt :P

Redelijk bovenaan zie je 'Accumulated costs' dit is kosten per dag. En de 'Montlhy costs' is de maandelijkse kosten ;)

[Afbeelding]
Ontzettend bedankt allemaal voor de tips! Onafhankelijk is wel een dingetje ja, maar makkelijk in home assistant vind ik ook prettig.

Even een vraagje aan Aldmar. Bij die prijs, je weet even niet zeker of je ook een script moest gebruiken om de kosten te berekenen, tenminste zo lees ik het :D
Ik snap die scripts niet altijd, en per leverancier moet je dan weer iets aanpassen...

Klopt die prijs ook bij jou Aldmar? Komt die precies overeen met je echte kosten per dag.

Dat dat alleen achteraf te zien is, is logisch.

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken. hahahaha Je hebt enever, energy zero, nordpool... ik heb het allemaal geïnstalleerd maar ik zie door de bomen het bos niet meer hahaha.

Het gaat mij vooral dat je precies kunt zien wat voor kosten je hebt gemaakt de dag er voor. :D

Maar tibber, pulse. Eens kijken wat dat dan weer is hahahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Even voor de goede orde, ik wil gewoon de echte prijs zien in Home Assistant de volgende dag. Dat is altijd in een app te zien natuurlijk, een dag later. Maar ik vind het jammer dat je zeg maar de app niet direct kunt koppelen met Home Assistant. Snappie.
Ik kijk vaak op mijn Home Assistant scherm waarop ik bijna alles kan zien. Maar elke dag mijn app openen om te kijken wat ik voor kosten had... Nee ik wil dat in Home Assistant. Zonder te veel gedoe waar ik helemaal crazy van wordt hahahahahahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:06
NielsvdBeek schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:20:
[...]

Dan is naw de cashback verrekend in het tarief wat je hier hebt genoemd? Krijg wel de aanbieding van VEH en consumenten bond. Maar niet die tarieven. Zelf blijf ik dynamisch houden. Elk jaar wisselen van vast contract (wanneer je geen zonnepanelen hebt) is een strategie die al vele jaren goed werkt om bonussen of lage tarieven binnen te halen.
Nee cashback nog niet verrekend. Zoek maar terug in dit topic. Volgens mij waren er meerdere met die aanbieding. Maar 100 cashback is ook weer niet zo boeien als je vervolgens 270 moet betalen om terug te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 21:19
Arjanski schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Ontzettend bedankt allemaal voor de tips! Onafhankelijk is wel een dingetje ja, maar makkelijk in home assistant vind ik ook prettig.

Even een vraagje aan Aldmar. Bij die prijs, je weet even niet zeker of je ook een script moest gebruiken om de kosten te berekenen, tenminste zo lees ik het :D
Ik snap die scripts niet altijd, en per leverancier moet je dan weer iets aanpassen...

Klopt die prijs ook bij jou Aldmar? Komt die precies overeen met je echte kosten per dag.

Dat dat alleen achteraf te zien is, is logisch.

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken. hahahaha Je hebt enever, energy zero, nordpool... ik heb het allemaal geïnstalleerd maar ik zie door de bomen het bos niet meer hahaha.

Het gaat mij vooral dat je precies kunt zien wat voor kosten je hebt gemaakt de dag er voor. :D

Maar tibber, pulse. Eens kijken wat dat dan weer is hahahahaha
Gelukkig is HA zo flexibel als Barbapapa. Letterlijk niets staat je in de weg om vanaf diverse bronnen prijsinfo op te halen, om het je makkelijk te maken zijn er zelfs diverse integraties voor.
En als je een van die prijssensoren die je al hebt in het HA energy dashboard koppelt aan je verbruik, heb je een mooi dagelijks en historisch overzicht van je kosten.. De enige beperkende factor ben je zelf ;)

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:42

Aldmar

Niks...

Arjanski schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

De prijs van Tibber gebruik ik eigenlijk niet. Meer omdat het kan heb ik het er in zitten, maar gebruik het niet actief. Gebruik de Tibber app vaker.
Ik had al eerder een Nordpool integratie lopen dan dat ik Tibber heb, daar heb je wel een berekening bij nodig en die werkt bij mij ook prima. Ik kijk ook niet naar de dagkosten. Enige reden om het inzicht te hebben is sturen op de laadpaal om de auto te laden. En laden moet af en toe toch gebeuren anders kom ik niet zo ver. :P En dat laden doe ik via evcc icm Nordpool. Dus totale kosten vind ik minder van belang. Leuk om te weten, maar niet meer dan dat.

Prijzen lijken mij wel te kloppen als ik nu de Tibber app en HA integratie vergelijk.

-edit- verder helemaal eens met @V_ger; Je kan het zo gek maken als je zelf wil!

[ Voor 3% gewijzigd door Aldmar op 22-10-2025 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Laatst online: 21:19
Ter inspiratie. Apexcharts nodig om je EPEX charts te maken ;) En verder gebruik je favoriete AI kletskop om je te helpen te maken wat je wil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOBOzmyGIRt36Un7QCzGIjoBsUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cliqh2wtNX9nvlwDHy2vQ1BC.png?f=user_large

Blauw is kale prijs, geel is leveranciersfee, groen is energiebelasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmGjq_n_T9jFzVZDLGR5rI2qOAM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YbZMVtNzEP4uSqR6TRJxM9dE.png?f=user_large

Groen: inkopen
Geel: zelfconsumptie, indien PV niet toereikend gebruik van net
Lichtblauw: zelfconsumptie, gebruik uit batterij PV overschot laden
Donkerblauw: zelfconsumptie, gebruik uit batterij, lever eventueel PV overschot terug
Rood: verkopen

[ Voor 33% gewijzigd door V_ger op 22-10-2025 12:11 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik ben Tibber klant (met een Pulse dus realtime P1 metingen) maar gebruik voor de kwartierprijzen de Epex Spot integratie.
Met een paar helpers kan ik op elk moment zien wat mijn kosten/opbrengsten zijn per dag.
Daarnaast zie ik mijn maandelijkse balans (rekening) en met de standaard HA functionaliteit kun je dat ook historisch bekijken. Zie hieronder heel oktober bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL6STrNS7cEzCU0duUWHk-5-eFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkGuk4T4kJGtFcaA9fHCjflG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pnV43PrYhdo5lp23lL4KKeWXt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMk0XK6jMeHnf3gXc86FyRgO.jpg?f=fotoalbum_tile

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Ik denk dat ik maar eens overnieuw begin. Ik ben er best wel ff mee bezig geweest.
Jullie hebben ook allemaal combinaties zie ik. Ik loop regelmatig vast maar heb ondertussen wel meer ervaring. In ieder geval allemaal dank voor de tips. Ik zou het liefst een complete how to willen zien voor ANWB dat is ook goed. Maar ik dacht misschien dat het met tibber makkelijker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik ben ook pas vanaf juni over op HomeAssistant, daarvoor altijd Domoticz gebruikt.
In het begin kon ik erg weinig met HA maar met de hulp van Google en voor YAML code Grok, ben ik nu al een stuk verder.
Ik heb het idee dat ik mijn omvormer, batterij, WP en andere grote verbruikers goed kan sturen op kwartierprijzen. Met HA is je eigen fantasie zo'n beetje de grens. De community is groot...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:30
de Peer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:45:
[...]

Zoals we hier altijd zeggen: dat is een slechte reden om voor een bepaalde energieleverancier en contractvorm te kiezen. Het is beter om onafhankelijk te blijven.
Mee eens. Met de standaard Nord Pool integratie de kale prijs (/prijzen) ophalen en met een template sensor omrekenen naar je eigen prijs inclusief belasting, btw en opslag van je leverancier. Compleet onafhankelijk van wie dan ook. Switchen van leverancier heeft dan geen impact op je functionaliteit en historie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:04
Wij gaan per 1-11 over naar Tibber en volg nu al een paar weken de prijzen voor stroom met de app. Kan de EV en PHEV mooi plannen in goedkope momenten en we koken ook zoveel mogelijk rond de middag. Maar nu zet ik bijv de oven aan voor minimaal 20min en zie dat de prijs nu dik 56ct is. Dat is het dubbele van bij vast. En in de nacht rond de 24ct (gelijk met een vast tarief). Hoe ga je die 56ct dan compenseren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:40:
Hoe ga je die 56ct dan compenseren?
Met je EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wij gaan per 1-11 over naar Tibber en volg nu al een paar weken de prijzen voor stroom met de app. Kan de EV en PHEV mooi plannen in goedkope momenten en we koken ook zoveel mogelijk rond de middag. Maar nu zet ik bijv de oven aan voor minimaal 20min en zie dat de prijs nu dik 56ct is. Dat is het dubbele van bij vast. En in de nacht rond de 24ct (gelijk met een vast tarief). Hoe ga je die 56ct dan compenseren?
In de periodes met veel wind en zon, de afgelopen weken zijn wat dat betreft niet heel denderend qua prijs. De weekenden zijn vaak een mooi moment om de EV te laden :)
Ook met de piek van vanavond weer erg blij met de thuis accu

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 22-10-2025 18:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
Door gewoon te doen wat je van plan bent @Pakhaas. Oktober is tot nu toe idd niet best met weinig wind en weinig zon. Toch zit ik in deze maand op een gemiddeld levertarief van 23,3 cent en een gemiddeld teruglevertarief van 24,0 cent. Warmtepomp en EV, geen batterij. Dus zo spannend is het allemaal nog niet.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bedankt. Ja paar weken is ook wel erg korte termijn. We wekten vandaag 19kwh op en dat had ook 24ct per kwh opgeleverd en geen terugleverboete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:23:
We wekten vandaag 19kwh op en dat had ook 24ct per kwh opgeleverd
Nee zo werkt het niet. Dit is gewoon gesaldeerd.
Maar bij dynamisch geven ze dit anders weer zodat het lijkt alsof je een hoog bedrag per kWh ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
de Peer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Maar bij dynamisch geven ze dit anders weer zodat het lijkt alsof je een hoog bedrag per kWh ontvangt.
Oke. Is me nog niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:35:
[...]

Oke. Is me nog niet helemaal duidelijk.
Kijk of luister eens naar het kanaal van de GroeneNerds die hadden laatst een mooie aflevering waar alle behandeld werd rondom dynamische prijzen speciaal voor beginners :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
revolution-nl schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:38:
[...]

Kijk of luister eens naar het kanaal van de GroeneNerds die hadden laatst een mooie aflevering waar alle behandeld werd rondom dynamische prijzen speciaal voor beginners :)
Bedankt. Ga ik morgen doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
Je oven doen 2 kW per uur = € 1,12 / 3 (20 min) = 37 cent.
'Normale prijs van € 0,25 = € 0,50 / 3 (20 min) = 17 cent.
Een verschil van 20 cent voor je ovengebruik in het dure moment. Ga je daar wakker van liggen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
GadgetFrank schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

Een verschil van 20 cent voor je ovengebruik in het dure moment. Ga je daar wakker van liggen???
Ja ik dacht net ook al...het is maar 20min voor misschien 2000w is snel omgerekend bijna 40ct. Klopt wel met jouw berekening.

En nee daar lig ik niet wakker van , maar ik wil op jaarbasis wel graag lager uitkomen dan wanneer ik voor een vast contract had gekozen, maar dat komt goed.

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 22-10-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
de Peer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Kun je dit toelichten?
Ik redeneer als volgt, 1kWh die ik teruglever tegen een uurprijs van €0,24 (inclusief btw, belasting en opslag van 2 cent (zonneplan)) krijg ik als volgt vergoed. Ik krijg de kale uurprijs, ik krijg bij zonneplan de opslag terug, de btw en belasting salderen weg tegen verbruikte stroom, dus die krijg ik in feite ook terug. Per saldo is die kWh teruglevering voor mij dan toch €0,24 waard?

Anders gezegd, ik verbruik in een periode (b.v. jaar, maar mag ook uur zijn) 1kWh bij een uurprijs van €0,24 en ik lever 1kWh terug bij een uurprijs van €0,24. Dan is mijn afrekening voor die periode toch €0,00?

Of maak ik nu een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Torch1969 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:16:
[...]

Kun je dit toelichten?
Ik redeneer als volgt, 1kWh die ik teruglever tegen een uurprijs van €0,24 (inclusief btw, belasting en opslag van 2 cent (zonneplan)) krijg ik als volgt vergoed. Ik krijg de kale uurprijs, ik krijg bij zonneplan de opslag terug, de btw en belasting salderen weg tegen verbruikte stroom, dus die krijg ik in feite ook terug. Per saldo is die kWh teruglevering voor mij dan toch €0,24 waard?

Anders gezegd, ik verbruik in een periode (b.v. jaar, maar mag ook uur zijn) 1kWh bij een uurprijs van €0,24 en ik lever 1kWh terug bij een uurprijs van €0,24. Dan is mijn afrekening voor die periode toch €0,00?

Kijk maar eens naar wat je er nog voor krijgt als je op jaarbasis meer teruglevert dan verbruikt. Of wat je nog krijgt na 1 januari 2027.

Als je werkelijk 24 cent voor terug geleverde stroom zou krijgen dan was dynamisch contract een stuk populairder geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 22-10-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Torch1969 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:16:
[...]

Kun je dit toelichten?

Dat dacht ik ook.

En als je teruglevert voor gemiddel 0.24 en je neemt af voor gemiddeld 0.22 dan verdien je 0.02 per kwh. Maar zal wel te simpel denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
de Peer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

Kijk maar eens naar wat je er nog voor krijgt als je op jaarbasis meer teruglevert dan verbruikt. Of wat je nog krijgt na 1 januari 2027.

Als je werkelijk 24 cent voor terug geleverde stroom zou krijgen dan was dynamisch contract een stuk populairder geweest.
Ah ok, dat begrijp ik. Ik redeneer vanuit saldering (dus nu en binnen saldeerruimte). Dit omdat @Pakhaas het over vanmiddag had en jij aangaf dat het gewoon gesaldeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Hoe werkt dat handelen met een batterij dan precies? Dan neem je toch ook stroom op goedkope momenten en lever je (net als met panelen) terug op dure momenten. Wat is daar anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:51
Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Dat dacht ik ook.

En als je teruglevert voor gemiddel 0.24 en je neemt af voor gemiddeld 0.22 dan verdien je 0.02 per kwh. Maar zal wel te simpel denken.
Je moet afname (import) en invoeding (export) los van elkaar zien, dat is het handigste. En ook de salderingsregeling moet je loslaten als je per kWh bekijkt.

Salderen gebeurt op jaarbasis, op je jaar- of eindafrekening, tot 2027 vooralsnog. Het enige wat je kunt zeggen over een jaar is of je nog energiebelasting moet betalen. Dat is alleen het geval als je op je jaar- of eindafrekening meer import hebt gehad dan export. Dan betaal je alleen EB (en de BTW daarover) over dat netto verschil. Als je meer export hebt gehad dan import, betaal je helemaal geen EB op die rekening, en kun je rekenen met alle prijzen zonder EB.

Verder importeer je stroom voor de inkoopprijs, en exporteer je stroom voor de verkoopprijs. Bij de "goede" leveranciers is de opslag/inkoopvergoeding voor import en export gelijk (en ontvang je die ook voor je export).

Als je dit allemaal zo gescheiden houdt, ben je helemaal klaar voor de tijd wanneer de salderingsregeling stopt. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
de Peer schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:21:
[...]

24 is wat overdreven ja, maar ik zit toch op 17 deze maand zonder de eb.
Ik doe alleen PV leveren (indien hoger dan 11)en goedkoop inkopen voor accu en avonds terug leveren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:30:
Hoe werkt dat handelen met een batterij dan precies? Dan neem je toch ook stroom op goedkope momenten en lever je (net als met panelen) terug op dure momenten. Wat is daar anders aan?
Dat is precies zo, vanmiddag ingekocht voor 12 en verkocht voor 36 gedurende twee uurtjes. Was weer prima dagje.
Maarja morgen word het dan weer niks haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik ben Tibberklant en Tibber rekent elke maand je verbruikte en teruggeleverde kWh's af INCLUSIEF energiebelasting.
In mijn geval lever ik in een jaar 2000 kWh meer terug dan ik verbruik dus Tibber heeft mij al de energiebelasting terugbetaald voor die 2000. Dat wordt verrekend dus ik krijg een factuur voor 2000 kWh x € 0,12 = € 240,- (Dat staat voor mij ongeveer gelijk aan de Tibber verdiensten van 1 zomermaand). Ik kan me er niet druk over maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Hoewel een oven een grootverbuiker is, is het klein bier in vergelijking met een EV. Wil je toch compenseren, koop dan een thuisaccu die NOM draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Je hebt een behoorlijk grote thuisaccu nodig om NOM je EV te laden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:05
Die opmerking ging over de oven, niet de EV

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:29
Hmmbob schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:16:
Die opmerking ging over de oven, niet de EV
Maar het klopt wel, wat @Vdvmark zegt O-) :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
GadgetFrank schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:45:
[...]

sterker nog.
Die 2Kw trekt de oven niét het hele uur door.... alleen tijdens de opwarm, en gaat dan terug naar "vasthouden".

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:10
Hansieo schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

sterker nog.
Die 2Kw trekt de oven niét het hele uur door.... alleen tijdens de opwarm, en gaat dan terug naar "vasthouden".
Dat zat al in de berekening, er werd uitgegaan van 20 minuten aan. Dat lijkt mij heel redelijk gezien de oven ongeveer 15 minuten opwarmt en daarna wat aan/uit pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Pakhaas schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:23:
Bedankt. Ja paar weken is ook wel erg korte termijn. We wekten vandaag 19kwh op en dat had ook 24ct per kwh opgeleverd en geen terugleverboete.
Zonproductie was hier 22 oktober 23kWh met een gemiddelde beursprijs van 9,1 cent per kWh. Direct teruggeleverd is 8kWh met een gemiddelde beursprijs van 8,9 cent per kWh. Totale teruglevering 22 oktober was 17 kWh met een gemiddelde beursprijs van 16,0 cent per kWh. Afname 22 oktober had een gemiddelde beursprijs van 9,3 cent per kWh (en was totaal 1,4 kWh).

Dan heb ik aan en verkoopkosten bij Frank van zeg maar 1 cent ex BTW per kWh, op jaarbasis saldeer ik waarschijnlijk met een klein overschot of een klein tekort (verleden jaar circa 200kWh teruglevering tekort, dit jaar wellicht zoiets aan overschot).
(EV heeft hier gister duidelijk niet geladen, eergisteren wel, deze maand tot nu toe 296kWh afname, 236kWh teruglevering.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Vdvmark schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

Zonproductie was hier 22 oktober 23kWh met een gemiddelde beursprijs van 9,1 cent per kWh. Direct teruggeleverd is 8kWh met een gemiddelde beursprijs van 8,9 cent per kWh. Totale teruglevering 22 oktober was 17 kWh met een gemiddelde beursprijs van 16,0 cent per kWh. Afname 22 oktober had een gemiddelde beursprijs van 9,3 cent per kWh (en was totaal 1,4 kWh).

Dan heb ik aan en verkoopkosten bij Frank van zeg maar 1 cent ex BTW per kWh, op jaarbasis saldeer ik waarschijnlijk met een klein overschot of een klein tekort (verleden jaar circa 200kWh teruglevering tekort, dit jaar wellicht zoiets aan overschot).
(EV heeft hier gister duidelijk niet geladen, eergisteren wel, deze maand tot nu toe 296kWh afname, 236kWh teruglevering.)
Eerst zeg je zonproductie 23kwh met gemiddelde beursprijs van 9.1ct/kWh en daarna zeg je dat de totale levering op 22 oktober 17 kWh was met een gemiddelde beursprijs van 16ct per kWh.

Hoe kan dat? Of benoem je eerst de ex prijs en daarna incl EB en BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Nu online
Van de 23kWh zonproductie is direct 8kWh teruggeleverd, 15kWh ging naar verbruik of thuisbatterij. Thuisbatterij draaide aantal uur NOM en leverde dus ook nog 9kWh terug aan net toen prijzen hoog waren, tijdens jouw oven voorbeeld.

*beursprijzen zijn ex BTW en ex EB, en identiek voor Zonneplan Tibber of Frank.

Grafisch zo dus, (2,55 is ex BTW ex EB ex verkoopkosten incl aankoopkosten :D )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaE-hdAl9Q25_N9J13NS5jJVl4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFFhkhIU5bcyftf1gQRgf7vr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Vdvmark op 23-10-2025 16:15 ]

Pagina: 1 ... 303 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels