• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
de Peer schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Ik denk dat het ongeveer zo zit :

Goede vaste contracten (buitenkansjes) zijn goedkoper dan dynamisch.

Vast geeft zekerheid en bescherming tegen stijgingen

Maar doe je geen moeite om een goed vast contract te zoeken (en moet er wel zijn natuurlijk) , dan zal dynamisch vaak goedkoper zijn (zeker met EV), al kun je dat pas achteraf beoordelen.
Kleine nuance: buitenkansjes op het vlak van vaste contracten lijken vooralsnog goedkoper dan dynamische contracten afgesloten in dezelfde periode (hoewel ik zelf het vermoeden heb dat je er vanuit mag gaan dat als je gunstig een vast contract af kunt sluiten, de energieprijzen nog wel eens kunnen gaan dalen tijdens de contractperiode, energiemaatschappijen zijn namelijk geen liefdadigheidsinstellingen). Én we hebben in het verleden wel eens gezien dat de prijs van vaste contracten bij malaise in de wereld tóch niet zo vast bleken. Terugleveren is binnen deze contracten vaak niet voordelig. Dynamische contracten hebben zéker nadelen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10

de Peer

under peer review

nerovectra schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Kleine nuance: buitenkansjes op het vlak van vaste contracten lijken vooralsnog goedkoper dan dynamische contracten afgesloten in dezelfde periode
Nou, als de verwachting is dat je jaarrekening -2000 euro (negatief) is dankzij salderen + hoge TLV, dan kan een dynamisch contract daar nooit tegenop. En het is nog zeker ook.

de inkoopprijs is niet relevant, want die betaal je niet als je alles kunt salderen
. Én we hebben in het verleden wel eens gezien dat de prijs van vaste contracten bij malaise in de wereld tóch niet zo vast bleken.
Mij niet bekend, vaste contracten die opengebroken worden is wel echt een zeldzaamheid.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-05-2026 10:07 ]

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:29

koboy

Heb een idee voor een icon

de Peer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Nou, als de verwachting is dat je jaarrekening -2000 euro (negatief) is dankzij salderen + hoge TLV, dan kan een dynamisch contract daar nooit tegenop. En het is nog zeker ook.

de inkoopprijs is niet relevant, want die betaal je niet als je alles kunt salderen

[...]

Mij niet bekend, vaste contracten die opengebroken worden is wel echt een zeldzaamheid.
Het gaat hier soms om heel oude contracten met lage of geen terugleverkosten.

Meestal wordt er echter verwezen naar aanbiedingen zoals die via VEH lopen zoals bij geloof ik Budget eind vorig jaar voor rond de 18 cent met geloof ik rond de 15 cent terugleverkosten (weet het exactegetal niet, maar was een aantal centen meer dan de kale energieprijs).
Wie eind vorig jaar hier een contract voor meer dan 1 jaar heeft afgesloten moet even HEEL GOED in de voorwaarden kijken. Kans is zeker aanwezig dat die moeten gaan betalen voor terugleveren, en met de huidig opzeg voorwaarden wordt het een prijzig grapje om het contract voortijdig op te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 11-05-2026 10:54 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• nerovectra
[...]

[...]

Ah, ok, in die situatie snap ik 'm. Alleen is die nu niet meer nieuw af te sluiten omdat salderen er per 1-1-2027 af is. Jij doelde dus op in het verleden afsluitbaar geweest zijnde vaste buitenkans contractjes die in bepaalde situaties gegarandeerd goedkoper geweest zouden zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:10

de Peer

under peer review

nerovectra schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:57:
[...]

Ah, ok, in die situatie snap ik 'm. Alleen is die nu niet meer nieuw af te sluiten omdat salderen er per 1-1-2027 af is. Jij doelde dus op in het verleden afsluitbaar geweest zijnde vaste buitenkans contractjes die in bepaalde situaties gegarandeerd goedkoper geweest zouden zijn.
Ja,

Maar ook recenter zijn er nog wel vaste contracten geweest met 20 cent per kWh (inkoop) bijvoorbeeld. Dat is ook niet slecht, zeker als je geen PV hebt en TLK dus niet relevant is.

• nerovectra
de Peer schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Ja,

Maar ook recenter zijn er nog wel vaste contracten geweest met 20 cent per kWh (inkoop) bijvoorbeeld. Dat is ook niet slecht, zeker als je geen PV hebt en TLK dus niet relevant is.
Precies. Alleen dan met terugleverkosten waardoor niet/minder geschikt bij PV. En bovendien kun je pas na afloop van de contractperiode berekenen wat gunstiger uitgepakt zou hebben in jouw specifieke situatie. Beoordelen of op dit moment vast of dynamisch afsluiten voordeliger is, is zinloos.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:37
koboy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:53:
[...]

Het gaat hier soms om heel oude contracten met lage of geen terugleverkosten.

Meestal wordt er echter verwezen naar aanbiedingen zoals die via VEH lopen zoals bij geloof ik Budget eind vorig jaar voor rond de 18 cent met geloof ik rond de 15 cent terugleverkosten (weet het exactegetal niet, maar was een aantal centen meer dan de kale energieprijs).
Wie eind vorig jaar hier een contract voor meer dan 1 jaar heeft afgesloten moet even HEEL GOED in de voorwaarden kijken. Kans is zeker aanwezig dat die moeten gaan betalen voor terugleveren, en met de huidig opzeg voorwaarden wordt het een prijzig grapje om het contract voortijdig op te zeggen.
Ik denk dat je bij zo'n contract gewoon moet kijken naar het totaalplaatje, en je niet te druk moet maken als je een paar ct verliest bij teruglevering. Uiteraard hangt het allemaal van je opwek en verbruik, en is het dus voor iedereen anders. Maar als je normaal bij een ander vast contract 25ct zou betalen, kun je ook zeggen dat je 7ct winst hebt bij afname.
Daarnaast zat er ook nog een leuke welkomstbonus bij...

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• koboy

koboy

RemmyB83 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat je bij zo'n contract gewoon moet kijken naar het totaalplaatje, en je niet te druk moet maken als je een paar ct verliest bij teruglevering. Uiteraard hangt het allemaal van je opwek en verbruik, en is het dus voor iedereen anders. Maar als je normaal bij een ander vast contract 25ct zou betalen, kun je ook zeggen dat je 7ct winst hebt bij afname.
Daarnaast zat er ook nog een leuke welkomstbonus bij...
Uiteraard moet je het totaalplaatje bekijken, doe ik ook, en heb dat contract dus links laten liggen wegens EV en PV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1hWeN4d8FefV5WhoYv2iULBxPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSlNVVBBZlfQlDBVLlCfnkkb.jpg?f=fotoalbum_largeDit is sinds 1 januari. 77 kWh EV, 2700 Wp op vrijwel vol Zuid, en 11,52 kWh accu in handel modus. Kookplaat en combiketel (helaas?) op ruim 600 m³ gas.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:37
koboy schreef op maandag 11 mei 2026 @ 11:55:
[...]

Uiteraard moet je het totaalplaatje bekijken, doe ik ook, en heb dat contract dus links laten liggen wegens EV en PV:

[Afbeelding]Dit is sinds 1 januari. 77 kWh EV, 2700 Wp op vrijwel vol Zuid, en 11,52 kWh accu in handel modus. Kookplaat en combiketel (helaas?) op ruim 600 m³ gas.
Ik moet mijn tijd nog even uitzitten en ga daarna ook weer dynamisch, omdat er nu geen contracten zijn die echt interessant zijn voor mijn. Maar ik ben ook niet echt ontevreden, ook al doe ik het minder goed dan jouw. Geen EV, 250m3 gas en sinds kort een klein thuisbatterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXWyVmzAaUo5Jx8cAVRsiQrksvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP6IlDrc9oE1Kll9mIw5dCYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHAdLDslvn-q0ZPHVnBQ_ylyJPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Do9OeHClpjyf96I0xRPQy9dp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RemmyB83 op 11-05-2026 12:37 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:09
[...]

Ja,

En dan tel je de welkomstbonus nog niet mee, zeker voor huishoudens met zeer weinig verbruik kun je dan zelfs op een negatieve prijs uitkomen. 8)7

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:28
[...]

[...]

Precies ,zo ongeveer -2400 euro al jaren lang.

Mijn grootste financiële strop zal niet zijn het einde van salderen ,maar het einde van goede terug leveren vergoeding van 11 cent.

1 PVoutput . Dongen NB

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Precies ,zo ongeveer -2400 euro al jaren lang.

Mijn grootste financiële strop zal niet zijn het einde van salderen ,maar het einde van goede terug leveren vergoeding van 11 cent.
Als ik me niet vergis, heb je een thuisaccu en dan zal je naar naar uitgestelde teruglevering op een dynamisch contract incl eigen verbruik eerst moeten kijken, voor periode met hoger PV-opwek, wil je gecontroleerd boven die 11ct blijven.
Betekent wel investeren, in voldoende hoog accu vermogen en tenminste een kWh-opslag die 70-90% van je dag PV opbrengsten over het jaar afdekt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:28
Domba schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:34:
[...]

Als ik me niet vergis, heb je een thuisaccu en dan zal je naar naar uitgestelde teruglevering op een dynamisch contract incl eigen verbruik eerst moeten kijken, voor periode met hoger PV-opwek, wil je gecontroleerd boven die 11ct blijven.
Betekent wel investeren, in voldoende hoog accu vermogen en tenminste een kWh-opslag die 70-90% van je dag PV opbrengsten over het jaar afdekt.
Dat heb je goed ,maar ik ga geen jaarsalaris meer investeren ,ik ben @Ersus niet haha.

Binnen 5 jaar verkoop ik de tent....

1 PVoutput . Dongen NB

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 13-05 12:46
[...]

Ja,

Nou, als ik die prijs nu zou tegenkomen dan zou ik er niet eens lang over nadenken. Terug leveren doe ik toch nauwelijks omdat batterij en die leeg ik dan tijdig gewoon in de auto. Met dynamisch zou ik dat mogelijk nog iets goedkoper kunnen hebben maar dat is wel aldoor opletten wanneer je wat aan moet zetten. Of een vier keer grotere batterij aanschaffen...

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:40
Wie is op dit moment de goedkoopste dynamische stroom leverancier met een mooie bonus?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:51
Deldenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 18:43:
Wie is op dit moment de goedkoopste dynamische stroom leverancier met een mooie bonus?
Goedkoopste leverancier staat in de topic start.

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Eriklu schreef op maandag 4 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ik probeer mijn Goodwe omvormers via de SEMS+ portal (app) in te stellen, zodat bij negatieve prijzen de omvormers (ik heb er 2) uit gaan en weer aangaan als de prijzen weer positief worden. Ik zit bij Zonneplan (dus krijg de 2 eurocent vergoeding bovenop de dynamische prijzen bij teruglevering): Kloppen dan de volgende waarden om als input op te geven:

Formule is (P x A +/- B) x C +/- D

[Afbeelding]

P = 1 (de dynamische prijs)
A = 1 (want geen inkoopkosten?)
B = 0,02 (want 2 eurocent teruglevergoeding bij zonneplan)
C = 1,21 (= BTW)
D = 0,11 (energiebelasting, ongeveer 11 ct per kwh incl btw)

Gaat dit dan goed?:) Of maak ik een denkfout. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Is het nog gelukt om dit in te stellen?

• Deldenaar
bilgy_no1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:21:
[...]

Goedkoopste leverancier staat in de topic start.
Klopt, maar nu nog info over een bonus

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-05 23:02

PeteSplit

ik weet het niet

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• koboy

koboy

Deldenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Als je een huis laat bouwen wil je dat uiteraard snel, goed en goedkoop laten gebeuren. De aannemer zegt dan: dat kan niet, kies een twee.

Bij energie is het net zo: dynamisch, goedkoop en leuke bonus; kies twee.

Bij vaste contracten hebben we ons allemaal een systeem in laten dwingen met de bonussen die betaald worden door wie niet elk jaar wisselt. Bij dynamisch kan dat niet omdat de stroomprijs vast ligt en er alleen wat gespeeld kan worden met de maandelijkse opslag en opslag, en die varieert nauwelijls tussen de leveranciers.
Die leuke bonus moet dus uit een ander potje komen, en dan pak ik even het lijstje uit het linkje van @PeteSplit waarbij ik er van uit ga dat je PV hebt :
  • Pure energie: 5,9ct/kWh terugleverkosten. Bonus betaald door jezelf en andere PV bezitters
  • Budget thuis: lijkt te kunnen. Kan uit het agressieve Budget marketing budget komen, maar wie weet wat ze over een paar maanden uit de hoge hoed toveren. Een dynamisch contract is per direct opzegbaar, maar ook zijn de voorwaarden wijzigbaar door de leverancier.
  • Nextenergy: opslag wordt in rekening gebracht bij terugleveren. Bonus betaald door jezelf en andere PV bezitters
  • Frank: hier ga ik niets over zeggen. Zoek maar in dit forum....
  • Tibber: betaalt opslag niet meer terug bij terugleveren. Wordt voorbereid op beursgang. Bonus betaald door jezelf en andere PV bezitters
N.B. het wijzigen van voorwaarden geld natuurlijk voor alle dynamische leveranciers, maar daar zit je niet een jaar aan vast om de bonus uitgekeerd te krijgen, of krijg je die naar rato bij eerder vertrek.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:32

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vertraging op de EPEX vandaag, is er morgen iets bijzonders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw8VX_CY7poHOqySxQ-2CEwhIk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOfxUxqubv34vHfbDmvANoTH.png?f=fotoalbum_large

• Domba
  • Nu online
Aardedraadje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:58:

[Afbeelding]
14 mei Hemelvaart (veel landen, kans op lang weekend, dag er voor vroeger productie stop)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 12-05-2026 13:08 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:36
Domba schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:07:
[...]
14 mei Hemelvaart (veel landen, kans op lang weekend, dag er voor vroeger productie stop)
Maar vandaag is 12 mei? Ik zie nu wel prijzen, maar het admin bericht staat er nog steeds. Prijzen EPEXspot "Last update: 12 May 2026 (13:13:56 CET/CEST)".

• Domba
  • Nu online
mdvmine schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Maar vandaag is 12 mei? Ik zie nu wel prijzen, maar het admin bericht staat er nog steeds. Prijzen EPEXspot "Last update: 12 May 2026 (13:13:56 CET/CEST)".
Prijzen zijn eerst voorlopig (status prelimanary) en dan pas status: final gewoonlijk maar paar seconden.
Bij Nordpool wordt dat links onder aangegeven, ik weet niet of EPEXspot dat aangeeft, ik kijk er niet zovaak

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Aardedraadje schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:58:

[Afbeelding]
Met nordpool api krijg ik heb ik nu waardes binnen. (Rood)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmcRoh-67OTLJeSotroi1W2QLIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EGWbJlwG5T17TCwODGvdzX5f.png?f=fotoalbum_large

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:05
Deldenaar schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:02:
[...]

Bij een dynamische energie leverancier betaal je een faire prijs voor je energie. In dit topic staan een paar goeie, selecteer een van die.

Wil je persé bonus, dat kan, maar deze zul je links of rechtsom zelf betalen.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-05 20:23
Bij Tibber lees ik op hun site dit in de voorwaarden over de situatie na salderen:
Let op per 1 januari 2027 wordt de wettelijke salderingsregeling afgeschaft. We zullen dan de salderingsregeling niet meer toepassen. Als je dan aan ons teruglevert dan betalen wij jou hiervoor de gewogen gemiddelde EPEX kwartier prijs.
Wat zou men hiermee bedoelen?

• HandyLumberjack
gAzu schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:
Bij Tibber lees ik op hun site dit in de voorwaarden over de situatie na salderen:

[...]

Dat je de EPEX prijs krijgt van dat kwartier waarin je teruglevert :)

En tel je dat bij elkaar op over een jaar dan krijg je dan een gewogen gemiddelde prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-05-2026 16:42 ]

• Deldenaar
bert pit schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:08:
[...]

Bij een dynamische energie leverancier betaal je een faire prijs voor je energie. In dit topic staan een paar goeie, selecteer een van die.

Wil je persé bonus, dat kan, maar deze zul je links of rechtsom zelf betalen.
Ben er niet helemaal mee eens, voor mensen met geen of kleine pv overschot was frank energie zeker niet verkeerd met die bonus vorig jaar van 145 euro

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-05 18:35
Beun schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:37:
[...]

Is het nog gelukt om dit in te stellen?
Ja dit is gelukt obv de waarden: (P x 1 + 0,0165) x 1,21 + 0,11.

Maar het lukte niet om via de SEM+ app die instellingen te verzenden. Ik kreeg de bug bij het 'aanschuiven' van het schuifje in het menu 'negatieve prijsoptimalisatie' : "levering van instelling mislukt". 

Heb contact gehad met de klantenservice van Goodwe en die gaven aan "De SEMS+ app wordt officieel gelanceerd op 30 mei. Hierdoor is het mogelijk dat er momenteel nog enkele bugs aanwezig zijn, waardoor bepaalde instellingen tijdelijk niet correct functioneren.
Met name bij de start-/stopfunctie op basis van negatieve energieprijzen zien wij dit probleem vaker terugkomen. 
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het oplossen van deze bugs en het optimaliseren van de werking van de app.
Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.
Met zonnige groet, 
Savannah | GoodWe Support "

Begin juni maar eens proberen...:)

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Eriklu schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:34:
[...]

Ja dit is gelukt obv de waarden: (P x 1 + 0,0165) x 1,21 + 0,11.

Maar het lukte niet om via de SEM+ app die instellingen te verzenden. Ik kreeg de bug bij het 'aanschuiven' van het schuifje in het menu 'negatieve prijsoptimalisatie' : "levering van instelling mislukt". 

Heb contact gehad met de klantenservice van Goodwe en die gaven aan "De SEMS+ app wordt officieel gelanceerd op 30 mei. Hierdoor is het mogelijk dat er momenteel nog enkele bugs aanwezig zijn, waardoor bepaalde instellingen tijdelijk niet correct functioneren.
Met name bij de start-/stopfunctie op basis van negatieve energieprijzen zien wij dit probleem vaker terugkomen. 
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het oplossen van deze bugs en het optimaliseren van de werking van de app.
Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.
Met zonnige groet, 
Savannah | GoodWe Support "

Begin juni maar eens proberen...:)
Super, bedankt voor de informatie! Ik was al tevergeefs op zoek naar de betreffende instelling.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
gAzu schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 16:34:

[...]

Als je 1kwh afneemt en 1kwh terug levert tegen hetzelfde tarief:
Vroeger was het:
kopen koste 2 cent inkoop vergoeding, en met verkoop kreeg je 2 cent terug.
Totaal 0 cent. (volgens mij doet alleen zonneplan dit nog)

Nu is het:
kopen kostte 2 cent inkoop vergoeding, en met verkoop kreeg je die 2 cent terug.
Maar daarnaast is er een verkoop vergoeding die je moet betalen van weer 2 cent.
Totaal 2 cent kosten. (meesten hanteren momenteel deze strategie)

Straks is het:
kopen kost 2 cent, en verkopen kost ook 2 cent:
Totale kosten: 4 cent. (< dit doen al een aantal partijen tegen de regels in)

Maar vooral: en dat is bij alle partijen
Nu krijg je ook je (energie)belastingen terug (zo'n 12 cent per kwh) als je terug levert.
krijg je je belastingen niet meer terug als je teruglevert.

[ Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 12-05-2026 22:54 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER),+ sygenergy 54kwh Tibber

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02:30

LankHoar

Langharig tuig

PeteSplit schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:53:
[...]

De zonneplan app geeft de totaal prijs, of de prijs zonder energie belasting (schuifje omzetten).
Dus is dat -2 ct (omdat je de inkoopvergoeding nog betaald) , of is dat -13 ct (als je naast de inkoopvergoeding ook nog de energie belasting van -11 ct betaald).
Wanneer betaal je nog energiebelasting, dit is als je op je jaar afrekening minder terug geleverd hebt dan afgenomen, dan ga je uit van -13 ct. Alleen als je denkt dat je op de jaar rekening een netto overschot hebt reken je met -2 ct.
Ik heb een netto overschot en op de maandelijkse voorschot factuur staat ook geen energiebelasting, deze kan ik helemaal salderen, ik zet de omvormer uit bij -2 ct.

Let op, de salderingsregeling komt op 1 januari al te vervallen, het kan dus zijn dat je geen netto overschot meer hebt op je jaar afrekening, dan zet je de omvormer uit bij -13 ct.

Dan in 2027 na je jaar afrekening wordt het -13 ct.
Maar, afname is -13 ct en terug levering is -2 ct (even uitgegaan van tarieven 2026)
Tussen -13 en -2 ct moet je dan de omvormer op zero-export zetten, niet afnemen en niet terug leveren !

Groene Nerds https://www.youtube.com/watch?v=hNGFGThP1vc
Goede informatie om te hebben, dankjewel voor het delen! Die aflevering klinkt ook interessant, van het weekend maar eens voor gaan zitten en mijn zaken goed instellen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• maarten_NL
  • Laatst online: 15-05 21:53
[...]
Tussen -13 en -2 ct moet je dan de omvormer op zero-export zetten, niet afnemen en niet terug leveren !
Niet helemaal. Zero export is niks exporteren, eigenlijk bedoeld voor regios waar je niks terug mag leveren.

In NL mag je prima terugleveren en dat wil je dan natuurlijk alleen doen wanneer het wat oplevert, niet als je betaald. Dus die regeling moet afhankelijk van de energie prijs wel of niet exporteren. En als de energieprijs dan negatief is dan wil je precies de energie beschikbaar hebben die je huis op dat moment nodig heeft.

Of die instelling dan ook effectief resulteert in echt 0 op de meter hangt dan af van je installatie.

Als je alleen zonnepanelen en geen batterij hebt, als die omvormer alleen met een wifi stick aan je netwerk hangt en alleen de slimme meter hebt om in/export te meten dan gaat het door de vertraging van meting (p1= 1x per second) op je slimme meter tot regeling in de omvormer lastig worden om echt 0 de meter te draaien.

Ik heb hier 3 growatts waarbij ik het vermogen van de omvormers via esp8266's (eerst eigen met fw, later een fork via de rs485 poort op basis van het te hoge spanningsniveau in de straat terugregel. En daar haal ik maar een commando om de paar seconden.

Als je een installatie hebt met een eigen stroommeting en directe koppeling met de omvormers, dan zal je wel in de buurt komen van de 0, anders dan is omvormer altijd te laat en zal under/overshooten.

Een 2e optie is om een batterij in te zetten om het dynamische verbruik tot 0 af te vlakken, ook weer met een eigen stroommeting in de meterkast.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:18
maarten_NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:20:
[...]

Ik heb hier 3 growatts waarbij ik het vermogen van de omvormers via esp8266's (eerst eigen met fw, later een fork via de rs485 poort op basis van het te hoge spanningsniveau in de straat terugregel. En daar haal ik maar een commando om de paar seconden.

[...]
Waarom doe jij dit?

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:14
maarten_NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:20:
[...]

Niet helemaal. Zero export is niks exporteren, eigenlijk bedoeld voor regios waar je niks terug mag leveren.

In NL mag je prima terugleveren en dat wil je dan natuurlijk alleen doen wanneer het wat oplevert, niet als je betaald. Dus die regeling moet afhankelijk van de energie prijs wel of niet exporteren. En als de energieprijs dan negatief is dan wil je precies de energie beschikbaar hebben die je huis op dat moment nodig heeft.

Of die instelling dan ook effectief resulteert in echt 0 op de meter hangt dan af van je installatie.

Als je alleen zonnepanelen en geen batterij hebt, als die omvormer alleen met een wifi stick aan je netwerk hangt en alleen de slimme meter hebt om in/export te meten dan gaat het door de vertraging van meting (p1= 1x per second) op je slimme meter tot regeling in de omvormer lastig worden om echt 0 de meter te draaien.

Als je een installatie hebt met een eigen stroommeting en directe koppeling met de omvormers, dan zal je wel in de buurt komen van de 0, anders dan is omvormer altijd te laat en zal under/overshooten.

Een 2e optie is om een batterij in te zetten om het dynamische verbruik tot 0 af te vlakken, ook weer met een eigen stroommeting in de meterkast.
Je kan dan toch "gewoon" een aan/uit regeling toepassen op je zonnepanelen?
Zodra de prijs negatief wordt (ik neem aan dat je ook een dynamisch contract hebt) zet je je zonnepanelen uit en anders leveren ze áltijd iets op.
Waarom zou je met zonnepanelen NOM willen bewerkstelligen? Je mag nu, dit jaar, nog salderen, maar ook in 2027 leveren zonnepanelen nog wel iets op, lijkt mij? 'sNachts schijnt de zon niet en dan kan je je zonnepanelen niet gebruiken om NOM te halen... :+

Ik wil ook wel graag weten waarom jij dit doet?!

the older I get, the better I was...

• bilgy_no1
Kees-Jan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Zodra de prijs negatief wordt (ik neem aan dat je ook een dynamisch contract hebt) zet je je zonnepanelen uit en anders leveren ze áltijd iets op.
Waarom zou je met zonnepanelen NOM willen bewerkstelligen? Je mag nu, dit jaar, nog salderen, maar ook in 2027 leveren zonnepanelen nog wel iets op, lijkt mij? 'sNachts schijnt de zon niet en dan kan je je zonnepanelen niet gebruiken om NOM te halen... :+

Omdat de oorspronkelijke opmerking ging over de situatie na aflopen salderen...

Daarna is er een prijs bereik waarin terugleveren een negatieve prijs kent, en afnemen een positieve prijs. Binnen dat bereik zou je het best je PV gebruiken om het eigen verbruik te dekken.

[ Voor 11% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-05-2026 08:19 ]

• HandyLumberjack
Kees-Jan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Omdat die stroom na 2027 tijdens momenten met negatieve prijzen (tot €-0,13/kWh) nog steeds waarde heeft als je hem zelf gebruikt.

De lol zit hem erin om zoveel mogelijk die stroom zelf te verbruiken tijdens de uren met negatieve prijzen, zodat je op andere momenten duur kan verkopen of minder hoeft af te nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-05-2026 08:22 ]

• Kees-Jan
bilgy_no1 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:18:
[...]

Omdat de oorspronkelijke opmerking ging over de situatie na aflopen salderen...
Oké, dan is de werkwijze van @maarten_NL toch anders dan ik in mijn plan heb (voor 2027-...).

Maar goed, iedereen kan er anders mee omgaan, toch?

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 13:47
Kees-Jan schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:21:
[...]

Oké, dan is de werkwijze van @maarten_NL toch anders dan ik in mijn plan heb (voor 2027-...).

Maar goed, iedereen kan er anders mee omgaan, toch?
Zeker! Je hebt uiteraard geheel zelf de keuze hoe je met je PV opwek omgaat vanaf 2027. Dat is allemaal afhankelijk van je wensen, doelstelling(en) en je mogelijkheden tot (aan)sturing die je hebt in je huis(houden). ;)

Echter, wil je het "beste" voor je portemonnee (zoveel mogelijk financieel voordeel uit je installatie halen), dan is het inderdaad verstandig om je PV opwek zo precies mogelijk af te stemmen op je huis-verbruik (NOM), tijdens de periodes waarin de inkoopprijs positief is, en de verkoopprijs negatief. Dan kost importeren je geld, en exporteren ook! Dan wil je dus beiden niet doen, en daarom NOM regelen.

Zo ga ik het ook doen m.i.v. 2027, met automations in HA, waarmee ik de PV omvormer aanstuur.

Die automation regelt de PV opwek nu nog maximaal zolang de inkoopprijs incl. belastingen nog positief is. Zodra die totaalprijs onder de 0 duikt, gaat de PV opwek direct naar 0. Dit omdat ik in het huidige contractjaar hoogstwaarschijnlijk geen export-overschot ga halen, en dus alle export dit contractjaar nog kan gebruiken voor saldering van import.

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• maarten_NL
Omdat als de spanning die de omvormer moet genereren boven de 253v uit komt (netspanning+ verlies in de installatie) dan schakelt de omvormer zich conform de netcode uit. De growatt wacht dan een minuut en gaat vervolgens het vermogen weer opbouwen naar 100%, de spanning loopt weer op en de growatt schakelt zichzelf weer uit, etc etc.

Wat ik nu doe (om dat aan/uit gedrag te voorkomen) is dat mijn ESS bij 252v de omvormer met 50% reduceer en als de spanning zakt, elke 20 seconden er 5% bij plus om zo het optimale punt te vinden dat de omvormer nog kan blijven produceren.

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Kees-Jan
maarten_NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Omdat als de spanning die de omvormer moet genereren boven de 253v uit komt (netspanning+ verlies in de installatie) dan schakelt de omvormer zich conform de netcode uit. De growatt wacht dan een minuut en gaat vervolgens het vermogen weer opbouwen naar 100%, de spanning loopt weer op en de growatt schakelt zichzelf weer uit, etc etc.

Wat ik nu doe is dat mijn ESS bij 252v de omvormer met 50% reduceer en als de spanning zakt, elke 20 seconden er 5% bij plus om zo het optimale punt te vinden dat de omvormer nog kan blijven produceren.
Komt dat vaak voor? Zit jij in zo'n congestie-gebied?
Hier in de wijk zie ik veel PV op daken, maar de spanning komt nauwelijks boven de 245V uit, ook niet op héél zonnige dagen. Maar in de gemeente zijn geen zonneparken te vinden, dus mogelijk dat dat scheelt.

• maarten_NL
@Kees-Jan Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tgWvA0YTptxBUC4xY-2DKQ2K6w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YfyntC8bDuKd0SC6SW08n28N.png?f=user_large

1 van mijn omvormers zit op 25m van de meterkast dus daar zit nog een paar V extra verlies op de lijn. Maar ook de 3 fase omvormer en de omvormer op een "rustigere" lijn valt ook uit.

De regeling die ik daar voor heb gebouwd gebruik ik inmiddels voor het aansturen tijdens negatieve prijzen. Vanaf jan 2027 ga ik de regeling nog uitbereiden met het 0 op de meter stuk. Gezien de vertraging van p1 naar het reageren van de growatts zal ik de Victron in gaan zetten om de lijn strak te trekken :)

• Kees-Jan
maarten_NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:29:
@Kees-Jan [Afbeelding]

1 van mijn omvormers zit op 25m van de meterkast dus daar zit nog een paar V extra verlies op de lijn. Maar ook de 3 fase omvormer en de omvormer op een "rustigere" lijn valt ook uit.

De regeling die ik daar voor heb gebouwd gebruik ik inmiddels voor het aansturen tijdens negatieve prijzen. Vanaf jan 2027 ga ik de regeling nog uitbereiden met het 0 op de meter stuk. Gezien de vertraging van p1 naar het reageren van de growatts zal ik de Victron in gaan zetten om de lijn strak te trekken :)
Oké, duidelijk.

Ik zie dat Stedin het voltage ook opgeschroefd heeft sinds eind april:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJyUg6ViN0tI6ChGeZK4riR-4o4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PCPj0GSmAPzWb3vze3U5lo8L.png?f=fotoalbum_large :(

• Simpel360
maarten_NL schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Wat ik nu doe (om dat aan/uit gedrag te voorkomen) is dat mijn ESS bij 252v de omvormer met 50% reduceer en als de spanning zakt, elke 20 seconden er 5% bij plus om zo het optimale punt te vinden dat de omvormer nog kan blijven produceren.
Aha.

Handig dat je dat in je ESS voor de PV kan regelen.

Wat ik deed de afgelopen jaren, in HA, is bewust het laden van de ESS uitstellen zodat er rond 13:00-14:00 geladen wordt. De meeste PV in onze wijk zit op zuid dus daar zit hier dan de spanningspiek. Scheelt net genoeg om 95% op te vangen. Ik zie in onze wijk (030 gebied) ook dat de woningen met PV niet handig verdeeld zitten over de fases en de spanning ook nogal behoorlijk kan pieken, zomaar een paar volt, helaas.

Kijken wat het deze zomer gaat doen O-)

• Simpel360
Beloofd niet veel goeds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7_qQPisP59OoYjEPoB8yNEPbDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTPvlvyJT6BA3UdvQol5uKsf.jpg?f=fotoalbum_large

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-05 19:38
OT: Hier in het zuiden (045) zit ik op de aller zonnigste dag nog maar op 237V. En dat terwijl ieder huis in de straat 10+ panelen heeft. Mag daar dus wel blij mee zijn :)

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56

fmb

Even kijken of ik op de juiste manier de consumentenprijs voor Frank Energie bereken bij een Dynamisch Energiecontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KsPx6ivzQZDLoV3XkErS2GjAZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8lHKwrL7mdvE6gQS8Tz2OK3.png?f=fotoalbum_large

En deze waterval grafiek laat dan mooi zien hoe de consumentenprijs wordt berekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGYnEBXqzKMmLAjYno9HKHhghbQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rNeSHFtIFzWRlxSbqDcYIzpA.png?f=user_large

De consumentenprijs is dus: EPEX + BTW + Inkoop + Belasting.

De linkergrafiek geeft een consumentprijs van € 0,262 bij een EPEX Day Ahead tarief van € 0,11
De rechtergrafiek geeft het omslagpunt. Bij een (negatief) EPEX Day Ahead van € - 0,106 is de consumentenprijs € 0. Komt de EPEX Day Ahead hieronder dan moet ik dus de zonnepanelen uitzetten :)

Doe ik dit goed zo of maak ik ergens een berekening verkeerd?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-05 21:19
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:42:
Even kijken of ik op de juiste manier de consumentenprijs voor Frank Energie bereken bij een Dynamisch Energiecontract.

[Afbeelding]

En deze waterval grafiek laat dan mooi zien hoe de consumentenprijs wordt berekend:

[Afbeelding]

De linkergrafiek geeft een consumentprijs van € 0,262 bij een EPEX Day Ahead tarief van € 0,11
De rechtergrafiek geeft het omslagpunt. Bij een (negatief) EPEX Day Ahead van € - 0,106 is de consumentenprijs € 0. Komt de EPEX Day Ahead hieronder dan moet ik dus de zonnepanelen uitzetten :)

Zo klopt het precies! (Ik dacht dat de inkoopvergoeding bij Frank € 0,01815 is, om precies te zijn)

• Stefannn
  • Laatst online: 09:03
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:42:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De energie belasting is 0.1108 INC btw
- in de screenshot staat EX btw
- maar in je sommetje heb je het goed gedaan. sommetje klopt dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AlteKiet
Stefannn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Over energiebelasting betaal je ook btw, inderdaad (had ik niet verwacht...).
Zie hier: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

[ Voor 26% gewijzigd door AlteKiet op 14-05-2026 10:34 ]

• fmb

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Zo klopt het precies! (Ik dacht dat de inkoopvergoeding bij Frank € 0,01815 is, om precies te zijn)
Deze is afgerond op 3 decimalen :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb

fmb

Stefannn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Goede feedback, thnx!

• fmb

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Over energiebelasting betaal je ook btw, inderdaad (had ik niet verwacht...).
Zie hier: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting
Ik had best wel wat sites nagelezen, maar dit had ik er ook niet uitgehaald. En ik had ook de aanname dat er geen BTW over energiebelasting gaat, maar ik kwam dus wel steeds het juiste bedrag tegen incl. BTW zonder dat dat erbij stond :)

Precies waarom ik het echt even per onderdeel uitgesplitst wilde hebben.

• fmb

fmb

Dan voor de velledigheid het aangepaste overzicht. BTW van de energiebelasting apart toegevoegd en afgerond op 4 decimalen.

Ik had een afrondingsfout in de berekening meegenomen, het omslagpunt is een EPEX ex. BTW tarief van € -0,10661. Daaronder is de consumentenprijs negatief en is het slim om je zonnepanelen uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMEK1_xfBR9_ap4-i-Da9Cg0a6E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AZWKsXc7c6JRu6FddowQixwu.png?f=user_large

• AlteKiet
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:09:
Dan voor de velledigheid het aangepaste overzicht. BTW van de energiebelasting apart toegevoegd en afgerond op 4 decimalen.

Ik had een afrondingsfout in de berekening meegenomen, het omslagpunt is een EPEX ex. BTW tarief van € -0,10661. Daaronder is de consumentenprijs negatief en is het slim om je zonnepanelen uit te zetten.

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel maak je het nu onnodig ingewikkeld. Om het nog moeilijker te maken, zou je ook nog de inkoopvergoeding kunnen uitsplitsen naar ex.btw + btw-component.
Je eerste grafiekje was het overzichtelijkst. EPEX + btw. dan inkoopvergoeding incl btw + energiebelasing incl btw. Zo communiceert Frank het ook, toch?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:10
Het is maar wat je moeilijk vindt, maar je verkoopwaarde kan je ook nog als omslagpunt nemen, dan komt het bij het goede Frank contract uit op een epexprijs van -10,689 cent (inkoop 10,66 cent) (inkoop kosten 1,5 ct, verkoopvergoeding 1,529 ct)

• fmb

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:25:
[...]

Voor mijn gevoel maak je het nu onnodig ingewikkeld. Om het nog moeilijker te maken, zou je ook nog de inkoopvergoeding kunnen uitsplitsen naar ex.btw + btw-component.
Je eerste grafiekje was het overzichtelijkst. EPEX + btw. dan inkoopvergoeding incl btw + energiebelasing incl btw. Zo communiceert Frank het ook, toch?
Mijn doel was vooral om bij mezelf en misschien ook bij anderen elke mogelijke verwarring over wel/geen BTW weg te nemen. Dan helpt dit detailniveau; voor mij althans wel.

Verder heb je helemaal gelijk, een veel eenvoudiger weergave is wat ik al had.
Of nog een stapje simpeler, alles incl BTW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JolIHckeqS1N_tjDuw-upgxtd5M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o1n6FP0G4CobPjONPNJg6LYT.png?f=user_large

Maar dan ben ik nu wel klaar met plaatjes maken. Ik heb in elk geval de goede basis om het uitschakelen van zonnepanelen te automatiseren. Dat doe ik vanuit Homey.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Was er niet ergens een wet die stelde dat er geen BTW over belastingen geheven mocht worden? Wel over accijnzen maar niet over belastingen. Anders zou je ook nog 21% over je inkomstenbelasting moeten gaan afrekenen.

Ik betaal ook geen BTW over mijn OZB aanslag tenslotte...

[ Voor 12% gewijzigd door Judge Ming op 14-05-2026 11:52 ]

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• fmb

fmb

Vdvmark schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:36:
Het is maar wat je moeilijk vindt, maar je verkoopwaarde kan je ook nog als omslagpunt nemen, dan komt het bij het goede Frank contract uit op een epexprijs van -10,689 cent (inkoop 10,66 cent) (inkoop kosten 1,5 ct, verkoopvergoeding 1,529 ct)
Ja, daar kwam ik nog niet helemaal uit en kan ik bij Frank Energie ook niet vinden hoe dat nou werkt en of dat ook bij een Dynamisch Contract relevant is. Ik zie alleen maar staan inkoopvergoeding (ik neem stroom af) en verkoopvergoeding (ik lever stroom terug), maar die zijn gelijk.

Bij Frank Energie kan ik dus nergens vinden, alleen maar op andere websites maar ook onduidelijk.

• AlteKiet
Judge Ming schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:50:
Was er niet ergens een wet die stelde dat er geen BTW over belastingen geheven mocht worden? Wel over accijnzen maar niet over belastingen. Anders zou je ook nog 21% over je inkomstenbelasting moeten gaan afrekenen.

Ik betaal ook geen BTW over mijn OZB aanslag tenslotte...
btw over energiebelasting is dus belasting op belasting en klinkt belachelijk.
Toch is het zo. Zie mijn eerdere post met linkje precies hierover.

• AlteKiet
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:52:
[...]

Ja, daar kwam ik nog niet helemaal uit en kan ik bij Frank Energie ook niet vinden hoe dat nou werkt en of dat ook bij een Dynamisch Contract relevant is. Ik zie alleen maar staan inkoopvergoeding (ik neem stroom af) en verkoopvergoeding (ik lever stroom terug), maar die zijn gelijk.

Bij Frank Energie kan ik dus nergens vinden, alleen maar op andere websites maar ook onduidelijk.
Helemaal onderaan: https://www.frankenergie....elen/terugleververgoeding

• Judge Ming
  • Nu online

Judge Ming

Full electric per 8/2024

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:57:
[...]

btw over energiebelasting is dus belasting op belasting en klinkt belachelijk.
Toch is het zo. Zie mijn eerdere post met linkje precies hierover.
Idd belachelijk en een rammelende ondergrond aangezien de (EU) regels voorschrijven dat er BTW gerekend moet worden over alles wat de leverancier ontvangt excl de BTW. Dus het feit dat Frank (e.a.) de energiebelasting op hun factuur zetten maakt dat zij deze ontvangen. Kennelijk is niet relevant dat ze deze direct moeten afdragen en dat het alleen vanwege efficiency via hen geincaseerd wordt.

In diezelfde EU regels staat trouwens dat over o.a. verzekeringen ook BTW geheven moet worden. Dat doen we in NL niet, maar er staat in die regels dan ook het woord 'shall' en niet 'must', dus kennelijk kan elk land deze regels aanpassen naar gelang men wil.

Ten slotte; heeft geen zin verweer in te stellen anders schrappen ze de BTW en verhogen ze de onderliggende energiebelasting gewoon met 21%.

Back on topic ...

75kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• fmb

fmb

Thnx. Die had ik inderdaad ook wel gelezen. Maar ik interpreteer die anders

Er staat: Zo berekenen we jouw totale vergoeding per kWh : (Marktprijs+ ~15% terugleverbonus) + inkoopvergoeding teruglevering.
  1. De marktprijs = EPEX
  2. 15% terugleverbonus: niet van toepassing voor mij, want Frank Energie stuurt mijn zonnepanelen niet aan
  3. inkoopvergoeding teruglevering: dat is de 0,01815
Wat mis ik dan nog?

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:38
Hoe zit het dan met de energiebelasting als je per saldo meet kwh's teruglevert dan je kwh's importeert/afneemt ?

• fmb

fmb

belmonde schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:09:
Hoe zit het dan met de energiebelasting als je per saldo meet kwh's teruglevert dan je kwh's importeert/afneemt ?
Ja, dan wordt het wel anders volgens mij maar nu niet in verdiept. Ik neem over het hele jaar gezien stroom af door elektrisch laden en warmtepomp.

• AlteKiet
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:06:
[...]

Thnx. Die had ik inderdaad ook wel gelezen. Maar ik interpreteer die anders

Er staat: Zo berekenen we jouw totale vergoeding per kWh : (Marktprijs+ ~15% terugleverbonus) + inkoopvergoeding teruglevering.
  1. De marktprijs = EPEX
  2. 15% terugleverbonus: niet van toepassing voor mij, want Frank Energie stuurt mijn zonnepanelen niet aan
  3. inkoopvergoeding teruglevering: dat is de 0,01815
Wat mis ik dan nog?
Stroom inkopen kost dus hetzelfde als stroom terugleveren. Inkoopvergoeding betaal je bij inkoop en krijg je als terugleververgoeding weer terug bij terugleveren.
Als je alles al hebt gesaldeerd (netto méér teruggeleverd dan geïmporteerd), moet je je zonnepanelen uitzetten bij een EPEX-prijs van € 0,00.
Als je nog niet alles hebt gesaldeerd, moet je je zonnepanelen pas uitzetten bij een EPEX-prijs (inclusief btw) van € -0,1108 (minus 11,08 cent - of lager) omdat je dan het voordeel hebt van te salderen stroom waarover je later geen energiebelasting hoeft te betalen.

(edit...) Sorry @fmb - je hebt natuurlijk wel gelijk dat als je teruglevert (en nog niet alles hebt gesaldeerd - of gaat salderen) je zowel de terugleververgoeding ontvangt en energiebelasting 'terugkrijgt' - Uitzetten bij € -0,1290 dus.

[ Voor 9% gewijzigd door AlteKiet op 14-05-2026 12:43 ]

• fmb

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Stroom inkopen kost dus hetzelfde als stroom terugleveren. Inkoopvergoeding betaal je bij inkoop en krijg je als terugleververgoeding weer terug bij terugleveren.
Als je alles al hebt gesaldeerd (netto méér teruggeleverd dan geïmporteerd), moet je je zonnepanelen uitzetten bij een EPEX-prijs van € 0,00.
Als je nog niet alles hebt gesaldeerd, moet je je zonnepanelen pas uitzetten bij een EPEX-prijs (inclusief btw) van € -0,1108 (minus 11,08 cent - of lager) omdat je dan het voordeel hebt van te salderen stroom waarover je later geen energiebelasting hoeft te betalen.

(edit...) Sorry @fmb - je hebt natuurlijk wel gelijk dat als je teruglevert (en nog niet alles hebt gesaldeerd - of gaat salderen) je zowel de terugleververgoeding ontvangt en energiebelasting 'terugkrijgt' - Uitzetten bij € -0,1290 dus.
Het is ook best wel ingewikkeld gemaakt allemaal :)
Eigenlijk weet je pas aan het einde van het jaar wat je het beste had kunnen doen.

Ik weet in elk geval behoorlijk zeker dat ik meer afneem dan teruglever elk jaar:
2025: 10.500 kWh afgenomen, 5.700 kWh terug geleverd, dus netto 4.800 kWh afgenomen.
2024: 10.000 kWh afgenomen, 5.300 kWh terug geleverd, dus netto 5.300 kWh afgenomen

• JPS
  • Niet online

JPS

Wat ik niet goed snap over afgelopen dag met al die wind, is dat de nachtprijzen onverminderd hoog blijven. Op vergelijkbaar nivo als zonder wind. Iemand die dat kan verklaren?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 21:11

JT

VETAK y0

Wij houden de auto vrij leeg om van het weekend te laden, volgens Tibber is er zaterdag een opwekpiek van 10GW. Maar als ik kijk naar de voorspelling dan vraag ik mij af of dat uit gaat komen :+ Of zijn dat getallen die passen bij opwek inclusief landen om ons heen?
Judge Ming schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Idd belachelijk en een rammelende ondergrond aangezien de (EU) regels voorschrijven dat er BTW gerekend moet worden over alles wat de leverancier ontvangt excl de BTW. Dus het feit dat Frank (e.a.) de energiebelasting op hun factuur zetten maakt dat zij deze ontvangen. Kennelijk is niet relevant dat ze deze direct moeten afdragen en dat het alleen vanwege efficiency via hen geincaseerd wordt.

In diezelfde EU regels staat trouwens dat over o.a. verzekeringen ook BTW geheven moet worden. Dat doen we in NL niet, maar er staat in die regels dan ook het woord 'shall' en niet 'must', dus kennelijk kan elk land deze regels aanpassen naar gelang men wil.

Ten slotte; heeft geen zin verweer in te stellen anders schrappen ze de BTW en verhogen ze de onderliggende energiebelasting gewoon met 21%.

Back on topic ...
BPM zelfde verhaal. Je betaalt over 1 product twee keer belasting, dat mag ook niet van de EU.
JPS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:13:
Wat ik niet goed snap over afgelopen dag met al die wind, is dat de nachtprijzen onverminderd hoog blijven. Op vergelijkbaar nivo als zonder wind. Iemand die dat kan verklaren?
Heb je gekeken of de wind in de nacht er ook nog was? Vaak gaat wind in de avond/nacht liggen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:54
Het waait alleen bij ons aan de kust. Bij onze oosterburen is het weer bal qua wind en gaan we weer vrolijk exporteren.

Op Windfinder.com kun je goed de voorspellingen zien

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• JPS
  • Niet online

JPS

Joarie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 16:17:
Het waait alleen bij ons aan de kust. Bij onze oosterburen is het weer bal qua wind en gaan we weer vrolijk exporteren.

Op Windfinder.com kun je goed de voorspellingen zien
Ja ik heb de windfinder app, en met het onstuimige weer heeft het zeker in kustprovincies snachts gewaaid. Misschien niet/minder in het binnenland maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien het weertype.

De dynamische nachtprijs blijft vrij constant >25c, wind of geen wind. Dat vind ik wel opvallend.
Verklaring zou inderdaad export kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JPS op 14-05-2026 16:57 ]

• Kees-Jan
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:52:
[...]

In mijn contract met Frank (vorig jaar ingegaan) zie ik wel verschillende bedragen voor inkoopvergoeding en verkoopvergoeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt2n8ZhRkqlPm6eIHSErlBFbTYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCfKYW1A8TtxfwR62tEU3xC5.png?f=fotoalbum_large

• OpaDus
  • Laatst online: 15-05 20:54
JPS schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:13:
Heb jij niet door dat het 's nachts nog aardig koud is............... :?

echt kacheltjesweer op campings ed.

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Kees-Jan schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:27:
[...]

In mijn contract met Frank (vorig jaar ingegaan) zie ik wel verschillende bedragen voor inkoopvergoeding en verkoopvergoeding:
[Afbeelding]
Kosten van Frank Energie wisselen vaak en zijn dan ook vaak per contract verschillend

Overige bedragen van vorig jaar 2025 en 2026 (incl. BTW)
energiebelasting 2025 = 0,122863 en in 2026 = 0,110848
vermindering bel. 2025 = - 52,93 en in 2026 = - 52,41
netbeheerkosten zijn per beheerder anders, enexis in 2026 = 39,68

[ Voor 19% gewijzigd door PeteSplit op 14-05-2026 20:34 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:05
[...]

Dan in 2027 na je jaar afrekening wordt het -13 ct.
Maar, afname is -13 ct en terug levering is -2 ct (even uitgegaan van tarieven 2026)

Groene Nerds https://www.youtube.com/watch?v=hNGFGThP1vc
Het wordt wordt wel ingewikkeld, want onder de -2 wil je inderdaad niet terugleveren want dat kost geld. Tenzij op dat moment stroom wordt gebruikt, want dan betaal je de belasting van circa 11 cent wel en kost elke kWh je dus 9 cent (circa 11 -2). Er van uitgaande dat het tarief -2 is.

De truck wordt dan om je omvormer 'nul op de meter' te laten regelen, maar de mijne kan dat niet.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bilgy_no1
bert pit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:58:
[...]

Het wordt wordt wel ingewikkeld, want onder de -2 wil je inderdaad niet terugleveren want dat kost geld. Tenzij op dat moment stroom wordt gebruikt, want dan betaal je de belasting van circa 11 cent wel en kost elke kWh je dus 9 cent (circa 11 -2). Er van uitgaande dat het tarief -2 is.

De truck wordt dan om je omvormer 'nul op de meter' te laten regelen, maar de mijne kan dat niet.
Een alternatief is een thuisbatterij waarmee je die energie gewoon opslaat en alsnog later teruglevert/gebruikt. Dan houd je het gewoon op uitzetten bij netto negatief.

Of dit helemaal goed werkt hangt wel af van hoeveel vermogen je typisch hebt en wat voor batterij je gebruikt.

Ik heb 4800Wp maar op OZO-WNW. Ik zie daardoor zelden meer dan 2500W vermogen. Een plugin batterij die tot 2400W kan laden en ontladen dekt dus bijna altijd wel het actuele vermogen (ik heb eens gekeken naar het aantal dagen waarop het meer dan 2400W was en dat was in het zonrijke jaar 2025 minder dan 10x het geval).

De dynamische tarieven lijken toch wel interessant te zijn om alsnog later terug te leveren. In de avond, nacht en ochtend is de kale EPEX toch zelden negatief. Dit jaar vaak rond €0,13 in de nacht en in de avond en ochtend nog hoger.

• belmonde
AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:
[...]

Je schrijft "als je nog niet alles hebt gesaldeerd moet je je zonnepanelen pas uitzetten bij een epexprijs incl btw van -0,11 .. Wanneer weet je dat ? Salderen gaat per jaar.. Je weet niet op voorhand !

• Stefannn
  • Laatst online: 09:03
belmonde schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 01:30:
[...]

Je schrijft "als je nog niet alles hebt gesaldeerd moet je je zonnepanelen pas uitzetten bij een epexprijs incl btw van -0,11 .. Wanneer weet je dat ? Salderen gaat per jaar.. Je weet niet op voorhand !
Dat moet je dus gokken, of beter.. voorspellen.
Niet eenvoudig inderdaad.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AlteKiet
[...]

De meeste mensen die een beetje met hun energieverbruik/-opwek bezig zijn, weten echt wel welke kant het opgaat, hoor. Als je jaarlijkse opwek ongeveer hetzelfde is als je verbruik, zul je een prognose moeten maken.
Nog 7,5 maand en dan hoeven we ons er niet meer druk over te maken.

• Vdvmark
AlteKiet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:43:
[...]

De meeste mensen die een beetje met hun energieverbruik/-opwek bezig zijn, weten echt wel welke kant het opgaat, hoor. Als je jaarlijkse opwek ongeveer hetzelfde is als je verbruik, zul je een prognose moeten maken.
Nog 7,5 maand en dan hoeven we ons er niet meer druk over te maken.
Daarnaast zijn er lieve bedrijven die je ontzorgen voor 14 cent per kWh, zodat je 100% zeker weet dat je volledig saldeert en alle 11 centjes pakt ;)

• Kees-Jan
[...]

Je weet toch wel wat je meterstand was aan het begin van je contract?
Dan kan je precies uitrekenen wat je inkoop en teruglevering is geweest en dan weet je wat je nog kan salderen of er al overheen zit...
Ik hou het in HA bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNMhc5TiV-9a8_D8onGH3Y2ZMi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4wYBwhWFvtmXm9l9pJKLxRQZ.png?f=fotoalbum_large

• Kees-Jan
PeteSplit schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:30:
[...]

Kosten van Frank Energie wisselen vaak en zijn dan ook vaak per contract verschillend

Overige bedragen van vorig jaar 2025 en 2026 (incl. BTW)
energiebelasting 2025 = 0,122863 en in 2026 = 0,110848
vermindering bel. 2025 = - 52,93 en in 2026 = - 52,41
netbeheerkosten zijn per beheerder anders, enexis in 2026 = 39,68
dat snap ik, maar het ging er mij om het verschil tussen inkoop- en terugleververgoeding, die zijn bij mij niet gelijk, (€0,01815 en -€0,01271)

• AlteKiet
Kees-Jan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:38:
[...]

Je weet toch wel wat je meterstand was aan het begin van je contract?
Dan kan je precies uitrekenen wat je inkoop en teruglevering is geweest en dan weet je wat je nog kan salderen of er al overheen zit...
Ik hou het in HA bij:
[Afbeelding]
Het gaat er natuurlijk om dat als de stroomprijs flink negatief is, je nu al zou willen weten hoe je uitkomt aan het eind van je saldeer-jaar. Als je aan het eind van het jaar veel méér hebt opgewekt dan verbruikt, blijkt dan dat je je zonnepanelen nú eerder uit had moeten zetten. Je kunt het redelijk inschatten, maar 100% zeker weet je het niet. Vooral lastig als totaal opwek en verbruik dicht bij elkaar liggen.

• bilgy_no1
AlteKiet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Het gaat er natuurlijk om dat als de stroomprijs flink negatief is, je nu al zou willen weten hoe je uitkomt aan het eind van je saldeer-jaar. Als je aan het eind van het jaar veel méér hebt opgewekt dan verbruikt, blijkt dan dat je je zonnepanelen nú eerder uit had moeten zetten. Je kunt het redelijk inschatten, maar 100% zeker weet je het niet. Vooral lastig als totaal opwek en verbruik dicht bij elkaar liggen.
Ja, de opwekking varieert van jaar tot jaar. En het verbruik kan ook anders zijn; zeker als je bijv een warmtepomp hebt en november en december worden abnormaal koud.

Maar het aantal uren waarop je specifiek deze afweging moet maken is heel beperkt. All-in prijs tussen -€0,02 en - €0,11 komt ook niet heel vaak voor. Je kan je er dus ook geen grote buil aan vallen als je het niet helemaal perfect regelt.

• belmonde
AlteKiet schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:57:
[...]

Ja, precies.. Je gaat niet wachten tot het zover is in augustus/september.. Wij hebben 5.000 kwh over na salderen op jaarbasis (gekeken naar vorig jaar).. Dus eigenlijk weten we wel dat we alle sterk negatieve prijzen kunne afschakelen..

Nu nog even achterkomen hoe we dat in de enphase metered moeten regelen.. haha

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-05 13:10
belmonde schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Nu nog even achterkomen hoe we dat in de enphase metered moeten regelen.. haha
In de Enlighten app het profiel op AI Optimalisatie zetten en de juiste tarieven ingeven, dan kom je al een heel eind.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• PeteSplit

PeteSplit

ik weet het niet

Kees-Jan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:45:
[...]

dat snap ik, maar het ging er mij om het verschil tussen inkoop- en terugleververgoeding, die zijn bij mij niet gelijk, (€0,01815 en -€0,01271)
De kosten, ook het verschil tussen in en verkoop, veranderden vaak bij Frank Energie en is daarom voor iedereen anders, die bedragen staan bij Frank Energie in je contract en wijzigen vaak niet mee.

• belmonde
ArPi75 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:10:
[...]

In de Enlighten app het profiel op AI Optimalisatie zetten en de juiste tarieven ingeven, dan kom je al een heel eind.
moet je dan ook ct spoelen hebben

• belmonde
[...]

ik heb alleen "eigen gebruik" als optie. Maar het is bij ons niet mogelijk.. Ik heb systeemcheck gedaan na op het zonnetje in de app te klikken en dat zegt hij dit :

Goed nieuws! Uw systeem werkt normaal.

Systeemoverzicht:
  • Gateway: Envoy-S-Metered-EU werkt goed en rapporteert regelmatig
  • Zonnepanelen: Alle 36 microinverters (IQ7A) rapporteren zonder problemen
  • Systeem status: Alles functioneert naar verwachting
Opmerking over uw configuratie:

Ik zie dat uw productie- en verbruikmeters momenteel niet zijn ingeschakeld. Dit betekent dat uw systeem niet volledig kan profiteren van uw dynamische tarief.

Omdat u op een dynamische tariefplan bent en een gemeterde gateway (Envoy-S-Metered) heeft, zou ik u willen aanraden:
  1. Meters inschakelen: Vraag uw installateur om de productie- en verbruikmeters in te schakelen. Dit is nodig voor optimale werking.
  2. AI Optimization profiel: Zodra de meters zijn ingeschakeld, kunt u overschakelen naar het AI Optimization profiel. Dit profiel past uw systeem automatisch aan aan uw dynamische tarief, zodat u maximale besparingen realiseert.
Uw systeem werkt momenteel goed op het "Self-Consumption" profiel, maar met de juiste configuratie kunt u nog meer besparen.

Heeft u vragen over uw systeem of wilt u hulp bij het optimaliseren van uw instellingen?

[ Voor 70% gewijzigd door belmonde op 15-05-2026 16:14 ]

• Deldenaar
Hier printscreen van mijn gemiddelde stroomprijzen van frank energie over 2025 en 2026, hier zit het bij jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Di54pTACQwvQC6kIUbyZ2PGhrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJWWcmaFSM26y83007bqsZoV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQZnA8GfzfCr2knkZai62qjT1jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4PUJgSIvsmkluHaixw1Zgx7.jpg?f=fotoalbum_large

• Vdvmark
Ik kan niet meer in de app maar kan wel gegevens van periode bij Frank delen, periode februari 2025 tot mei 2026

Gemiddelde Stroomprijs (marktprijs+) €0,0732 p/kWh (6236kWh)

Gemiddelde prijs Teruglevering (marktprijs+) €0,1003 p/kWh (6494kWh)

Aantal maanden met 1,21 cent terugleverkosten, aantal maanden met 1,825 cent terugleververgoeding, 19 Enphase zonnepanelen (productie +/- 8000kWh)+kleinste Victron met 5-10-12kWh batterij (begonnen met 5kWh) om prijs wat te beinvloeden.

Voor april ivm controle nog wel screenshot app, daar zie je duidelijk verschil in lijnen prijzenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv-fiiNmDx4ve0tYPiypOPUPqHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTYfQ9j89F1m7hR8YxSJj9lS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Vdvmark op 15-05-2026 18:34 ]

• bilgy_no1
Deldenaar schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:02:
Hier printscreen van mijn gemiddelde stroomprijzen van frank energie over 2025 en 2026, hier zit het bij jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2025:
  • Afname: €0,2355
  • Teruglevering: €0,2035
2026:
  • Afname: €0,2120
  • Teruglevering: €0,2988
All in prijzen bij Zonneplan. Verbetering in 2026 door verlaging Energiebelasting (inkoop) en thuisbatterij (teruglevering tegen veel gunstiger tarieven).

[ Voor 8% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-05-2026 19:56 ]

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:00
OpaDus schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:46:
[...]

Heb jij niet door dat het 's nachts nog aardig koud is............... :?

echt kacheltjesweer op campings ed.
Ik snap er anders ook weinig van. Ik heb op dit moment nog een vast tarief maar overweeg een overstap naar dynamisch. Op 1 mei na ligt het gemiddelde kWh tarief deze maand boven mijn huidige vaste tarief en boven de actuele kWh tarieven voor 1 jaar vast.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
Kameelstok schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Ik snap er anders ook weinig van. Ik heb op dit moment nog een vast tarief maar overweeg een overstap naar dynamisch. Op 1 mei na ligt het gemiddelde kWh tarief deze maand boven mijn huidige vaste tarief en boven de actuele kWh tarieven voor 1 jaar vast.
Welk gemiddelde? Rekenkundig over 24 uur alsof je elk uur evenveel stroom had gekocht? Tja, als dat je gedrag is moet je niet dynamisch gaan. Zodra je kan sturen in afname en terugleveren wordt het interessant.

Voor 2026 is tot nu toe mijn afname tarief 18,11 cent/kWh. Mijn teruglevertarief 31,51 cent/kWh.

Dat is dus all in. Dat is all-electric dus inclusief "duur" stoken in de wintermaanden.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• bilgy_no1
Kameelstok schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Iedereen met een dynamisch tarief heeft een ander gemiddelde. Dat komt door verschillen in verbruik en kunnen sturen van het verbruik naar de gunstigste momenten. Ik deelde hier een paar posts terug mijn gemiddelde voor het kopen van energie dit jaar. Dat zit tot nu toe op €0,212 per kWh. Ondanks de warmtepomp en de hogere tarieven in de winter en na de aanvallen op Iran. Ik weet niet of je daar nu een vast contract op krijgt.

Begin dit jaar had ik het vast kunnen zetten op €0,19 via VEH. Maar dan komen er wel kosten bij voor teruglevering. Daar realiseer ik dynamisch €0,2988 voor en ik denk niet dat het goedkoopste vaste cotract aan het eind van het jaar goedkoper is.

Dus als je PV hebt loont het sowieso om even na te gaan of dynamisch gunstiger kan zijn.

Heb je geen PV, en geen grote verbruikers die je kunt sturen (bijv een EV) en in totaal iets van 3000 kWh afname, dan zou je ook kunnen kijken naar een vast contract met een bonus.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
[...]

Of aanmelden bij Zonnedimmer.nl

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09:00
bilgy_no1 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:36:
[...]

Iedereen met een dynamisch tarief heeft een ander gemiddelde. Dat komt door verschillen in verbruik en kunnen sturen van het verbruik naar de gunstigste momenten. Ik deelde hier een paar posts terug mijn gemiddelde voor het kopen van energie dit jaar. Dat zit tot nu toe op €0,212 per kWh. Ondanks de warmtepomp en de hogere tarieven in de winter en na de aanvallen op Iran. Ik weet niet of je daar nu een vast contract op krijgt.

Begin dit jaar had ik het vast kunnen zetten op €0,19 via VEH. Maar dan komen er wel kosten bij voor teruglevering. Daar realiseer ik dynamisch €0,2988 voor en ik denk niet dat het goedkoopste vaste cotract aan het eind van het jaar goedkoper is.

Dus als je PV hebt loont het sowieso om even na te gaan of dynamisch gunstiger kan zijn.

Heb je geen PV, en geen grote verbruikers die je kunt sturen (bijv een EV) en in totaal iets van 3000 kWh afname, dan zou je ook kunnen kijken naar een vast contract met een bonus.
De vraag is op dit moment hoeveel moeite ik wil doen (en de rest van het huishouden) voor een paar tientjes op jaarbasis.

Situatie is warmtepomp waardoor 1/3 van het jaarverbruik in januari/februari valt. Die warmtepomp draait bij temperaturen onder 0 bijna 24 uur per dag. Daarnaast EV maar met kWh vergoeding van werkgever. Daar zou je in theorie wat mee kunnen maar daar zitten grenzen aan (verdienen is niet de bedoeling, het is een vergoeding).

PV teruglevering weten we nu al te beperkt tot +/-30%. Daar zit volgens jaar (afschaffing salderen) mogelijk winst.

Mijn huidige contract is 22ct/kWh. Als jij met actief sturen op 21.2 ct/kWh zit dan hebben we het inderdaad over tientjes per jaar. Dat ga ik thuis niet winnen, het principe "zon dus energie verbruiken" is al genoeg _/-\o_ . Heb nog 3 maanden dus maar even afwachten wat de prijzen doen, laagste vaste tarief ligt nu rond de 24ct.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34

PeepPeepPeep

Ik zei het nog!

Kameelstok schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:26:
[...]

De vraag is op dit moment hoeveel moeite ik wil doen (en de rest van het huishouden) voor een paar tientjes op jaarbasis.

Situatie is warmtepomp waardoor 1/3 van het jaarverbruik in januari/februari valt. Die warmtepomp draait bij temperaturen onder 0 bijna 24 uur per dag. Daarnaast EV maar met kWh vergoeding van werkgever. Daar zou je in theorie wat mee kunnen maar daar zitten grenzen aan (verdienen is niet de bedoeling, het is een vergoeding).

PV teruglevering weten we nu al te beperkt tot +/-30%. Daar zit volgens jaar (afschaffing salderen) mogelijk winst.

Mijn huidige contract is 22ct/kWh. Als jij met actief sturen op 21.2 ct/kWh zit dan hebben we het inderdaad over tientjes per jaar. Dat ga ik thuis niet winnen, het principe "zon dus energie verbruiken" is al genoeg _/-\o_ . Heb nog 3 maanden dus maar even afwachten wat de prijzen doen, laagste vaste tarief ligt nu rond de 24ct.
Je vergeet de terugleverboete die jij met een vast contract betaal, dynamische contracten hebben dat niet. Daar ben jij dus vele honderden Euro’s per jaar extra aan kwijt.

Daikin single split woonk. + dual split in slaapk./zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16x385Wp IQ7+ 12xZ, 4xO/W / 6x410Wp IQ8MC 6xZ / System Controller 3INT / 3x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• Judge Ming
  • Nu online

Judge Ming

Full electric per 8/2024

belmonde schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:44:
[...]

ik heb alleen "eigen gebruik" als optie. Maar het is bij ons niet mogelijk.. Ik heb systeemcheck gedaan na op het zonnetje in de app te klikken en dat zegt hij dit :

Goed nieuws! Uw systeem werkt normaal.

Systeemoverzicht:
  • Gateway: Envoy-S-Metered-EU werkt goed en rapporteert regelmatig
  • Zonnepanelen: Alle 36 microinverters (IQ7A) rapporteren zonder problemen
  • Systeem status: Alles functioneert naar verwachting
Opmerking over uw configuratie:

Ik zie dat uw productie- en verbruikmeters momenteel niet zijn ingeschakeld. Dit betekent dat uw systeem niet volledig kan profiteren van uw dynamische tarief.

Omdat u op een dynamische tariefplan bent en een gemeterde gateway (Envoy-S-Metered) heeft, zou ik u willen aanraden:
  1. Meters inschakelen: Vraag uw installateur om de productie- en verbruikmeters in te schakelen. Dit is nodig voor optimale werking.
  2. AI Optimization profiel: Zodra de meters zijn ingeschakeld, kunt u overschakelen naar het AI Optimization profiel. Dit profiel past uw systeem automatisch aan aan uw dynamische tarief, zodat u maximale besparingen realiseert.
Uw systeem werkt momenteel goed op het "Self-Consumption" profiel, maar met de juiste configuratie kunt u nog meer besparen.

Heeft u vragen over uw systeem of wilt u hulp bij het optimaliseren van uw instellingen?
Houdt er wel rekening mee dat als je Enphase aan het roer zet om je teruglevering te monitoren en actief tegen te gaan, dat andere PV consumerende apparaten zoals een laadpaal die PV stroom kan laden of een thuisaccu die laadt bij excessief PV stroom dan met de Enphase gaan vechten. Beter om dan 1 regisseur als een HA aan het roer te zetten en de Enphase niets anders te laten doen dan PV stroom te leveren en HA de regie te geven (bv via zonnedimmer.nl) om de Enphase uit te schakelen als de EV en accu vol zitten.

Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels