• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:39

MrFish

Untitled

Joarie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:36:
[...]

Je voorspelling zit er nu iets meer dan 5% vanaf :+
:+ Inderdaad. Maar aan de hand van de p10-band zag je al wel dat er een kans was op een uitschieter naar beneden. Ik verwacht morgen en overmorgen vergelijkbare prijzen. Misschien moet ik een feature inbouwen die checkt op ‘lange weekenden’.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:42
Geweldig spel dit. Mijn eerste jaar met EV en dynamische tarieven.
Je kan jezelf ook aardig gek maken zeg, want stel dat de prijzen zondag op -50 cent liggen? Om 1400 uur even de prijzen voor zondag bekijken en kijken of de stekker weer uit de EV moet. :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Kanoet schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:07:
Geweldig spel dit. Mijn eerst jaar met EC en dynamische tarieven.
Je kan jezelf ook aardig gek maken zeg, want stel dat de prijzen zondag op -50 cent liggen? Om 1400 uur even de prijzen voor zondag bekijken en kijken of de stekker weer uit de EV moet. :+
Leuk, dat enthousiasme. Maar kom op, die paar eurocenten..
Als je 3 km/u langzamer rijdt op de snelweg bespaar je meer hoor ;)
zonde om je kostbare tijd op deze aarde te gaan steken in het besparen van een paar centjes.

Als het nu om 25-50 euro per dag ging kan ik het nog begrijpen. maar meestal gaat het om hooguit enkele euro's per dag voor de meeste mensen (er zijn uitzonderingen natuurlijk, als je veel PV en Accu hebt).

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 24-04-2026 15:12 ]

• powercoaster
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:24
Zondag misschien nog iets lager, volgens de prognose van Theoxygent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31iZp7vk9raRIJTETduPqbvn9RY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XXKRvlbKzOqL1FJA5R5Exbvi.png?f=fotoalbum_large

• Martijne
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een vraag over mijn GoodWe omvormer icm negatieve energieprijzen, ik hoop dat het hier thuis hoort.

In de SEMS+ app van de omvormer, kun je je tariefplan invoeren. Als je voor dynamisch kiest, komt er een invulscherm. Daar moet een formule in:
Formule voor berekening van de elektriciteitsprijs:
(PxA+/-B)xC+/-D
P=dynamische energie prijs
A=variabele inkoopkosten
B=transmissie kosten energie net
C=btw
D=regulatoire toeslagen of polis gerelateerde kosten

In de app is de optie 'negatieve prijs optimalisatie'. Toen ik deze aanzette op de waarden zoals deze standaard in de app staan, gingen de panelen idd uit, maar al bij de negatieve beursprijs van -0ct. Dat is iets te snel. Ik zal dus iets moeten invullen in die som hierboven. Maar wat? Dit kwam er een keer uit met een chatgpt sessie: (Px1+0)x1,21+11,08. Met deze instelling blijven de panelen nu idd opwekken. Als ik wat knutsel met de formule op basis van de huidige prijzen in- en exclusief in de tibber app, dan zou ik met de volgende formule (-3x1+2,04)X1,21+11,08=9,9184 (=huidige prijs incl)
in de buurt komen, maar of dat juist is?

Wie heeft hier al mee gespeeld en kan mij helpen met de juiste instelling?

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-04 14:58
Martijne schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:34:
Ik heb een vraag over mijn GoodWe omvormer icm negatieve energieprijzen, ik hoop dat het hier thuis hoort.

In de SEMS+ app van de omvormer, kun je je tariefplan invoeren. Als je voor dynamisch kiest, komt er een invulscherm. Daar moet een formule in:
(PxA+/-B)xC+/-D
A=variabele inkoopkosten
C=btw

In de app is de optie 'negatieve prijs optimalisatie'. Toen ik deze aanzette op de waarden zoals deze standaard in de app staan, gingen de panelen idd uit, maar al bij de negatieve beursprijs van -0ct. Dat is iets te snel. Ik zal dus iets moeten invullen in die som hierboven. Maar wat? Dit kwam er een keer uit met een chatgpt sessie: (Px1+0)x1,21+11,08. Met deze instelling blijven de panelen nu idd opwekken. Als ik wat knutsel met de formule op basis van de huidige prijzen in- en exclusief in de tibber app, dan zou ik met de volgende formule (-3x1+2,04)X1,21+11,08=9,9184 (=huidige prijs incl)

Die berekening staat gewoon in je contract. En schilt van huishouden tot huishouden. En leverancier tot leverancier.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:42
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:09:
[...]

zonde om je kostbare tijd op deze aarde te gaan steken in het besparen van een paar centjes.

Als het nu om 25-50 euro per dag ging kan ik het nog begrijpen. maar meestal gaat het om hooguit enkele euro's per dag voor de meeste mensen (er zijn uitzonderingen natuurlijk, als je veel PV en Accu hebt).
Ja je moet soms wel even stilstaan waar je mee bezig bent inderdaad. Uiteindelijk draait het hier op GoT en dit topic natuurlijk om het optimaliseren waarbij je op jaarbasis toch een flinke besparing kan krijgen.

En deze situaties zijn geweldig om te vertellen als een boomer weer eens begint over dat hij geen EV wilt omdat ie soms op wintersport gaat. :+

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:47

de Peer

under peer review

Kanoet schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:44:
[...]

Uiteindelijk draait het hier op GoT en dit topic natuurlijk om het optimaliseren waarbij je op jaarbasis toch een flinke besparing kan krijgen.
nouja, men denkt dat ze een flinke besparing hebben, terwijl soms andere keuzes qua contract handiger geweest waren. Nog even los van de tijdsinvestering en het obsessief bezig zijn met iets onbenulligs als stroomprijzen voor de wasmachine en vaatwasser.
Ik vind de boomer dan soms net zo vervelend als de dynamische yup die al zijn apparatuur aan zet om 30 cent extra te verdienen. ;)

• Martijne
bottom line schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:37:
[...]

Die berekening staat gewoon in je contract. En schilt van huishouden tot huishouden. En leverancier tot leverancier.
Zo makkelijk vind ik dat dus niet. Ik weet de bedragen, maar ik weet niet goed hoe ik dat in die formule plaats. Mogelijk zoals ik het geknutseld heb? Dat zijn de bedragen van tibber. Maar de netbeheerkosten, die zijn niet per kwh, dus dat hoeft er niet in, toch?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-04 15:43
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:09:
[...]

Ik ben ook enthousiast en ja, in die 3 negatieve uren morgen kan ik maximaal € 3,66 verdienen (en dat zal er ook dicht bij zitten omdat mijn thuisaccu wel zorgt dat ik 3 uur lang 17,2 kW uit het net kan trekken als de auto ook staat te laden.
Maar 's avonds wordt ook nog een keer een volle accu leeggegooid tegen 31,4 resp 32 cent per kWh wat ook nog een aantal euro opbrengen. Laat het in totaal ergens tussen 10 en 15 euro zijn. Daar wordt ik niet rijk van, maar er zijn in 2026 al behoorlijk wat dagen geweest dat ik een paar euro kon verdienen. En zo gaven voor mij 2024 en 2025 beiden al een netto negatieve energierekening. De accu heb ik nu ruim 10 maanden en sinds dit jaar kan ik ook nog wat terugverdienen met ERE-certificaten, dus ik vermoed dat 2026 weer een jaar wordt dat de energierekening fors negatief wordt.

Het gaat me dus niet om die 3,5 euro die ik morgenmiddag kan verdienen met die 3 negatieve uurtjes, maar alles bij elkaar opgeteld zet het wel zoden aan de dijk. Mijn buren zijn al helemaal in paniek omdat hun vaste contract aankomende maand afloopt en nu zien wat de nieuwe aanbiedingen voor stroom en gas met hun energiekosten gaan doen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Maasluip schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:42:
[...]

Dit soort dingen wekt netinstabiliteit door overbelasting toch wel op. k heb geen dynamische prijzen, maar je zou bijna je warm water continu laten stromen zodat de boiler moet gaan verwarmen.
Denk dat het meevalt. Er zijn in een straat weinig mensen met dynamische tarieven. De rest van de straat heeft wel zonnepanelen en leveren volle bak door. De mensen met dynamisch tarief vangen dat lokaal mooi op door in die uren af te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Torch1969 op 24-04-2026 15:58 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:35
orillion schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:32:
[...]

Ik zie in de Sems+ app dynamische tarief mogelijkheden. Die heb ik zojuist goed gezet. Gaat mijn omvormer dan automatisch uit morgen als het negatieve prijzen zijn? Of moet ik verder nog iets veranderen om dat te activeren? In de app zie ik niets wat er mee te maken heeft.
Welk type heb je?

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29
Joarie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:52:

De eerste dag van 2026 waarop de zonnepanelen uitgezet mogen worden en alle verbruikers aangezet! Go thuisaccu, kookwas, ovenreinigingprogramma en warmtepomp!
Yes! Ik heb in Home Assistant even de automations afgestoft en getest die de SolarEdge omvormer terugregelt naar nul, en deHomeWizard batterij op standby zet.

En inderdaad morgenmiddag de was doen, vaatwasser laten lopen, er moet gestofzuigd worden maar ik heb daar nu geen zin in, komt mooi uit dat ik dat naar morgen uit kan stellen ;), vanavond ben ik met de de Twizy weg dus die ook morgenmiddag ook mooi opgeladen.

Kijken hoeveel kilowattuurtjes ik morgen middag verbruikt krijg. En belangrijk: nuttig verbruikt krijg. Ik heb in het verleden wel eens mensen horen beweren dat ze straalkacheltjes aanzetten bij een negatieve prijs, dat vind ik te ver gaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• bert pit
Ik zie het als een goede voorbereiding voor volgend jaar, waarin we veel meer negatieve uren zullen hebben (richting het netwerk) en dus de zonnepanelen willen uitzetten.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
bert pit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:20:
waarin we veel meer negatieve uren zullen hebben
Waarom denk je dat?

Ik denk juist dat doordat er zoveel storage bij komt, de prijzen juist meer zullen afvlakken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:49
GW3600D-NS

• orillion
Torch1969 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:56:
[...]

Denk dat het meevalt. Er zijn in een straat weinig mensen met dynamische tarieven. De rest van de straat heeft wel zonnepanelen en leveren volle bak door. De mensen met dynamisch tarief vangen dat lokaal mooi op door in die uren af te nemen.
Weinig mensen met dynamische tarieven? Er zijn al 1 miljoen dynamische contracten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:27
Er zijn 607k 8% van de huishoudens die een dynamisch contract hebben voor elektra en 6%, 412k voor gas volgens ACM.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:25
Bravo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:31:
Hoppa, morgen worden de prijzen voor iedereen daadwerkelijk negatief voor 3 uur lang! Even opletten met de zonnepanelen als je niet thuis bent (of piekvermogen * ca 0.20 ct wil betalen).
[Afbeelding]
ho..ho... moeten hier niet verschillende kosten bij? ofwel ca 11,5(?) er bij? dan kom je op een kostprijs van ca 3 ct.

Of heb ik dat helemaal voud? :F

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:31

HvM

Hansieo schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:00:
[...]

ho..ho... moeten hier niet verschillende kosten bij? ofwel ca 11,5(?) er bij? dan kom je op een kostprijs van ca 3 ct.

Nope.... echt helemaal negatief, inclusief de belastingen 8)

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• orillion
Domba schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:42:
[...]

Er zijn 607k 8% van de huishoudens die een dynamisch contract hebben voor elektra en 6%, 412k voor gas volgens ACM.
Bijzonder dat ANWB ook de ACM als bron opgeeft.

Edit: Ik zie dat ze stiekem elektrisch en gas optellen, net als op de pagina die je linkt. Minder huishoudens dus.

[ Voor 42% gewijzigd door orillion op 24-04-2026 17:28 ]

• Martijne
GW1500xs. Deze instelling heb ik nu:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wlw_f0cJibY1EZ5ehPvTc0mghHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfEiefvdiHSLVBchwn68Zjg9.jpg?f=fotoalbum_large

• Martijne
[...]

Dit is incl alles...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaWehdzF98E7a50erzVa3cvANvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVQT2iSS3bYD5iIAWADfoWVZ.jpg?f=fotoalbum_large

• bert pit
JeroenH schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 16:24:
[...]

Waarom denk je dat?

Ik denk juist dat doordat er zoveel storage bij komt, de prijzen juist meer zullen afvlakken.
Omdat we volgend jaar terug leveren zonder de opslag van circa 11 cent energiebelasting.

• bert pit
Ik heb dezelfde en kan wel bij de dynamische tarieven, maar kan niet instellen dat de inverter uit gaat als de prijs negatief is. Ook zie ik in Home Assistant niet de slider om het vermogen aan te passen. Een AI search meldde dat deze inverter dat niet kan, terwijl de AI in de app van Goodwe zelf aangeeft het wel te kunnen. Verwarrend.

Ik ben het nu in Home Assistant aan het testen, gewoon aan of uit. Uitzetten is al gelukt, als aanzetten ook slaagt dan zet ik de juiste getallen erin en is het 'set and forget'.

• Martijne
bert pit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:18:
[...]

Ik heb dezelfde en kan wel bij de dynamische tarieven, maar kan niet instellen dat de inverter uit gaat als de prijs negatief is. Ook zie ik in Home Assistant niet de slider om het vermogen aan te passen. Een AI search meldde dat deze inverter dat niet kan, terwijl de AI in de app van Goodwe zelf aangeeft het wel te kunnen. Verwarrend.

Ik ben het nu in Home Assistant aan het testen, gewoon aan of uit. Uitzetten is al gelukt, als aanzetten ook slaagt dan zet ik de juiste getallen erin en is het 'set and forget'.
Heb je de sems+ app? Mogelijk verschillen die van mij van die van jullie, dat kan. Maar ze gaan automatisch uit bij de juiste instellingen.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:00
Ik heb pas sinds kort een dynamisch contract en dit weekend is de eerste keer dat de prijzen significant onder nul zijn terwijl ik thuis ben. Na jaren m’n best doen om energie te besparen is het toch een raar gevoel om elektriciteit te “verkwisten”. :D

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
Kerngezond schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:21:
Ik heb pas sinds kort een dynamisch contract en dit weekend is de eerste keer dat de prijzen significant onder nul zijn terwijl ik thuis ben. Na jaren m’n best doen om energie te besparen is het toch een raar gevoel om elektriciteit te “verkwisten”. :D
Wacht maar, als de saldering er af gaat dan wordt dit de norm thuis als de thuisaccu vol is en de panelen niet terug te regelen zijn in output :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%.

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:13
[...]

Ja dat heb je fout 😉

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:27
Kanoet schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:07:
Geweldig spel dit. Mijn eerste jaar met EV en dynamische tarieven.
Ik heb gezin en vrienden maar laten weten dat het pretpark morgen niet doorgaat. Vanavond nog even de auto leegrijden zodat ik morgen geld kan verdienen met het laden...

Je moet toch je prioriteiten stellen...

Of wacht... hiervoor heb ik dus ook die thuisbatterij...

• Kerngezond
Joarie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:34:
[...]

Wacht maar, als de saldering er af gaat dan wordt dit de norm thuis als de thuisaccu vol is en de panelen niet terug te regelen zijn in output :+
De voornaamste reden waarom een warmtepompboiler als eerste op mijn verlanglijstje staat.

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:15
Kerngezond schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

De voornaamste reden waarom een warmtepompboiler als eerste op mijn verlanglijstje staat.
Jep, waar veel mensen niet aan denken is dat dat ook eigenlijk een soort accu is. Een accu die warmte in de vorm van warm water opslaat die je later kan gebruiken :)

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:27
MrFish schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:05:
[...]

:+ Inderdaad. Maar aan de hand van de p10-band zag je al wel dat er een kans was op een uitschieter naar beneden. Ik verwacht morgen en overmorgen vergelijkbare prijzen. Misschien moet ik een feature inbouwen die checkt op ‘lange weekenden’.
Het is niet alleen een lang weekend, maar ook vakantie. Hier in de straat is het al uitgestorven...

Ben dus wel benieuwd hoe de rest van de volgende week verloopt.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:16
Kerngezond schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:54:
[...]

Kun je dan niet beter een simpele boiler met moduleerbaar thermisch element nemen? Dan kun je mooi je pv overschot wegmoduleren, of in geval van negatieve prijzen op maximaal sturen (totdat de boiler op zijn max zit dan). Zo'n wp boiler kun je minder makkelijk moduleren en is dit soort weekenden véél te efficient :+

Simpele boiler is nog een stukje voordeliger ook, en maakt geen / nauwelijks geluid :)

• Kerngezond
Batilan schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:14:
[...]

Kun je dan niet beter een simpele boiler met moduleerbaar thermisch element nemen? Dan kun je mooi je pv overschot wegmoduleren, of in geval van negatieve prijzen op maximaal sturen (totdat de boiler op zijn max zit dan). Zo'n wp boiler kun je minder makkelijk moduleren en is dit soort weekenden véél te efficient :+

Simpele boiler is nog een stukje voordeliger ook, en maakt geen / nauwelijks geluid :)
Daar snijd je een goed punt aan waar ik nog mee bezig ben. Ik heb namelijk helemaal geen zonnepanelen, maar ik ben wel van plan ze te nemen. Ik hoor regelmatig dat een simpele elektrische boiler verrassend goed kan samenwerken met zonnepanelen als deze boiler moduleerbaar is, maar daarbij gaat het altijd om de situatie van mensen die al zonnepanelen hebben en een oplossing willen voor wanneer de salderingsregeling stopt. Ik kan nog even niet vinden wat de beste oplossing is wanneer je dit allemaal nog niet hebt, maar ik zit dus in de situatie dat ik mijn zonnepanelen kan nemen met een eventuele warmtepompboiler en einde van de salderingsregeling al in het achterhoofd.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:14
MrFish schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:55:
.. Nee, nog niet echt van plan. Wie weet ooit als "pro" feature ;)
Is prima, zeker een JSON API is geen must-have, de embedbare PNG integreert ook prima.

• bsh10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:14
Maar aan de hand van de p10-band zag je al wel dat er een kans was op een uitschieter naar beneden. Ik verwacht morgen en overmorgen vergelijkbare prijzen. Misschien moet ik een feature inbouwen die checkt op ‘lange weekenden’.
Op basis van puur de residual usage (dwz. verwachte load - verwachte opwek wind & zon) van ca. -1,6 GW voor vandaag zijn deze negatieve tarieven niet te verklaren. Er zijn namelijk al dagen geweest met een residual usage van ca. -6,5 GW, en die gaven erg gematigde negatieve EPEX tarieven. Het lijkt erop dat er toch andere factoren behoorlijk meewegen bij de totstandkoming van de EPEX tarieven. Factoren die ik zelf nog niet goed in het vizier heb en waardoor mijn eigen regressie aanpak op basis van de residual usage voor vandaag er flink naast zat. Vanuit de prijsopbouw van @MrFish (gave feature trouwens) krijg ik nog niet het inzicht wat nu de reden zou kunnen zijn voor deze uitschieter. Valt er uit de p10 band wel een reden op te maken?

Als ik in de NED verwachting kijk wordt a.s. dinsdag een interessante dag, want veel zon en wind voorspeld (residual usage van ca. -7 GW). Als de wind en zon opwek voorspelling blijft was die nu is, zien we dan ook weer gematigde negatieve prijzen of krijgen we een uitschieter?

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-04 06:57
Joarie schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 19:34:
[...]

In dit geval in de zomer een straalkachel aan buiten om de teruglevering te beperken :+

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:02
[...]

Kan je analyseren waarom de sterk negatieve prijzen niet voorspeld werden voor 14h30 op de 24ste. Welke parameters zijn veranderd?

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:22
[...]

Kan je uitleggen wat je bedoeld met deze band en waar je dat ziet?

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

Klinkt leuk, maar niemand gaat natuurlijk een groot volume boiler met gloei-spiraal neerzetten als je het geld voor een warmtepomp boiler kunt neerleggen. Op momenten zoals nu is het leuk, maar de rest van het jaar duw je 4x zo veel stroom door dat ding voor je warme water,

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Domba
Henkoes schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:13:
Hallo allemaal,

NExt energy heeft tegenwoordig een 50% bonus. Dit lijkt te mooi om waar te zijn?
Hier heeft iemand zijn jaarrekening gepost van NextEnergy, gemiddelde terugleverprijs 1,94ct/kWh.
Zoals @koboy al opgemerkt heeft, ontvang je bij Zonneplan, je 2ct/kWh inkoopvergoeding van afname bij teruglevering (wat al zoveel als gehele terugleveringprijs van NextEnergy is) terug en 10% zonnebonus voor de niet negatieve marktprijsuren en zon boven de horizon staat.

Voor uitgestelde teruglevering met eerst op slaan in thuisaccu en alleen overschot terugleveren zijn de voorwaarden nogal vaag bij NextEnergy, bij Zonneplan geen punt, ik doe het standaard en ontvang sinds introductie, een jaar geleden, al de bonus.
VoorwaardenParagraaf 10
Website uitleg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fi4cLjZozS0p79inX-PCYHi81ew=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rm4dsob6aZPo4A0aPZCE5I4l.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 25-04-2026 11:03 . Reden: verkeerde pic in eerste instantie uit mijn album gekozen ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

(PxA+/-B)xC+/-D
A=variabele inkoopkosten
C=btw

Ik heb ingesteld: (Px1+1,65)x1,21+0.
1,65 = 2ct inkoopkosten bij mijn leverancier (EB heb ik niet door netto overschot en saldering)
+0 zijn eventueel voor de netbeheerskosten maar die zijn vast in NL

Alleen bij het inschakelen van het uitzetten bij negatieve prijs, kreeg ik helaas een foutmelding
en bij het huis kreeg ik geen kostenweergave, bij (i) staat dat alleen vaste kosten nu mogelijk zijn
Dus ik denk dat bij mijn GW4kDT deze optie in de app niet mogelijk is.
Ik kan met HA wel de limiet (%) instellen, maar ik zal helemaal uitzetten handmatig moeten doen.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:31

HvM

[...]

Dat kan natuurlijk wel, zeker als de boiler slim is, maar je hebt dan wel te maken met een andere COP.
Bovendien kan je warmtepomp vooral ook je huis verwarmen (wat ook je ook een soort van buffer zou kunnen noemen).

Dus ja, als je opwek over hebt en je schroeft niet terug èn je kan niet meer salderen.... dan is elke buffer welkom. Ik zou wel breder kijken dan alleen dat stukje; het gaat om het geheel. 8)

Daar komt dan nog bij dat je de winter ook moet overbruggen: weinig opwek ZP dus meer inkoop. Dan gaat COP wel meetellen...

[ Voor 6% gewijzigd door HvM op 25-04-2026 11:05 ]

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. 4 x HW 2.7 kWh thuisbatterij

• Martijne
PeteSplit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb ingesteld: (Px1+1,65)x1,21+0.
1,65 = 2ct inkoopkosten bij mijn leverancier (EB heb ik niet door netto overschot en saldering)
+0 zijn eventueel voor de netbeheerskosten maar die zijn vast in NL

Alleen bij het inschakelen van het uitzetten bij negatieve prijs, kreeg ik helaas een foutmelding
en bij het huis kreeg ik geen kostenweergave, bij (i) staat dat alleen vaste kosten nu mogelijk zijn
Dus ik denk dat bij mijn GW4kDT deze optie in de app niet mogelijk is.
Ik kan met HA wel de limiet (%) instellen, maar ik zal helemaal uitzetten handmatig moeten doen.
Heel erg bedankt voor je reactie! Bij mij gingen de panelen uit toen de beursprijs exact nul was. De instelling die ik toen had, had ik gemaakt op basis van gegevens van iemand anders. Het was te vroeg voor mij. Panelen weer aan gezet en nu de formule die ik hier geplaatst had er toch maar in gezet. Negatieve optimalisatie weer aan gezet en dit keer blijven de panelen aan. Als het goed is, gaan ze rond 1245 weer uit. Ik koppel dat wel terug hier.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-04 13:15

Bravo

Second Best

bsh10 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:29:
[...]

Is prima, zeker een JSON API is geen must-have, de embedbare PNG integreert ook prima.
Als het binnen te halen is met een API zou het gebruikt kunnen worden voor de planning over meerdere dagen binnen een evcc of DAO. Ik hou het dan nu nog even op de originele Epex Predictor.
bsh10 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:52:
[...]

Op basis van puur de residual usage (dwz. verwachte load - verwachte opwek wind & zon) van ca. -1,6 GW voor vandaag zijn deze negatieve tarieven niet te verklaren. Er zijn namelijk al dagen geweest met een residual usage van ca. -6,5 GW, en die gaven erg gematigde negatieve EPEX tarieven. Het lijkt erop dat er toch andere factoren behoorlijk meewegen bij de totstandkoming van de EPEX tarieven. Factoren die ik zelf nog niet goed in het vizier heb en waardoor mijn eigen regressie aanpak op basis van de residual usage voor vandaag er flink naast zat. Vanuit de prijsopbouw van @MrFish (gave feature trouwens) krijg ik nog niet het inzicht wat nu de reden zou kunnen zijn voor deze uitschieter. Valt er uit de p10 band wel een reden op te maken?

Als ik in de NED verwachting kijk wordt a.s. dinsdag een interessante dag, want veel zon en wind voorspeld (residual usage van ca. -7 GW). Als de wind en zon opwek voorspelling blijft was die nu is, zien we dan ook weer gematigde negatieve prijzen of krijgen we een uitschieter?
Ik denk dat de verschillen verklaarbaar worden als je kjkt naar de verhouding afschakelbare opwek ten opzichte van het verbruik. 40% van de GWp aan PV ligt op residentiele woningen, die hebben meestel geen incentive om af te schakelen. Daarnaast zijn er nog de vaste contracten op kleinverbruikersaansluitingen voor mkb en dergelijke, ook geen incentive om af te schakelen.
En omdat veel bedrijvigheid stilligt (weekend/vakantie) is er ook weinig flex verbruik wat kan worden ingezet op de lage tarieven.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• MrFish

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:31:
[...]

Kan je uitleggen wat je bedoeld met deze band en waar je dat ziet?
Je ziet dat de onzekerheidsmarge in de daluren groter wordt. Vooral naar de onderkant toe. De p50 lijn (mediaan van de voorspelling) en de p10 lijn (10% van de werkelijke prijzen zit statistisch onder deze lijn) lopen dan verder uit elkaar.

• MrFish

MrFish

Untitled

bsh10 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:52:
[...]

Interessant idee om van de p10 (en p90) curves ook de prijsopbouw uit te rekenen. Ga ik over nadenken. Verder denk ik dat de schoolvakanties mss wel de grootste missende factor zijn in het model.

• Martijne

(PxA+/-B)xC+/-D
A=variabele inkoopkosten
C=btw

Met deze laatste instelling zijn mijn panelen exact om 1245 uit gegaan. Toen werd de prijs incl lager dan 0ct en is het de moeite om uit te zetten. Let wel: ik verbruik meer dan ik teruglever. Ik hoop dat andere GoodWe gebruikers hier iets aan hebben. Oh en deze formule is voor tibber klanten. Mocht iemand toch nog een finetuning hiervoor hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.

• MrFish

MrFish

Untitled

mathijshooi schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 09:16:
[...]

Kan je analyseren waarom de sterk negatieve prijzen niet voorspeld werden voor 14h30 op de 24ste. Welke parameters zijn veranderd?
Het is denk ik niet dat er parameters zijn veranderd. Zelfs met de huidige kennis klopt de voorspelling voor vandaag niet. Zoals ik hierboven al schreef denk ik dat er eerder missende parameters zijn.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S11cFtklPGtU1V4_rSYHU82OtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biSulKWlZQcVkjQTbtgbovhB.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer feest.

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:39
Iemand enig idee hoe ik die zonnebonus van NextEnergy activeer in de app?

MT 1x 5.12 kWh V151

• bert pit
Snel alles weer uitzetten.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03:39
Haha dat dus. Vandaag alles ingesteld voor nu, maar eigenlijk kan dat wasje nu wel beter morgen _O-

Vanavond maar een extra rondje met de auto touren ofzo. Tussen 13:30 en 14:30 morgen opladen is €4 toekrijgen bij 11 kW laden.

oOo

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Joarie
Je zou bijna een elektrische auto gaan kopen voor morgen 😂

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbvTQDmO_UtoUdipDZpDjJGtyFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOfeEJgCJ2Ke1Qov2j12lIp9.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag 2 uurtjes de wagen laden en morgen dan maar aftoppen
Vanavond de thuis accu weer leeg, dit zijn leuke dagen

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFcJAujUDoiNzY3X4Axa_7XW9Ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89Z8Vp5Jf5FuqzzmshIEggcc.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de thuisbatterijen vandaag dus. Auto afgebroken. Die mag morgen. Je zal 2.30 voor een liter benzine betalen 😊🙈

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:29
Hier de auto al vol. In de buurt app maar aangegeven dat er morgenmiddag gratis geladen kan worden aan m’n paal, wie t eerst komt wie t eerst maalt. Met een automation de paal open gezet tijdens negatieve prijzen. What a time to be alive

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34
LigeTRy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:35:
Hier de auto al vol. In de buurt app maar aangegeven dat er morgenmiddag gratis geladen kan worden aan m’n paal, wie t eerst komt wie t eerst maalt. Met een automation de paal open gezet tijdens negatieve prijzen. What a time to be alive
En dan nog ere certificaten krijgen

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

Miezie

Niet te moeilijk doen...

MrFish schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:56:
[...]

Het is denk ik niet dat er parameters zijn veranderd. Zelfs met de huidige kennis klopt de voorspelling voor vandaag niet. Zoals ik hierboven al schreef denk ik dat er eerder missende parameters zijn.
Zoninstraling, hoge bewolking, luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, wanneer renderen panelen? ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:30

Ersus

Zuid-Limburg

Vanmorgen met 1% SOC gestart en we zitten nu pas op 50% SOC, we blijven schuiven. Het laatste saldeerjaar mag zich van zijn beste kant laten zien ;) Grid en PV doen weer mooi mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7j7Q6CPnjXpQQBIVI6XtHMEfXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvqppfVhJ8RYF3n1OmPiEmZx.jpg?f=fotoalbum_large

En zon doet mooi mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvwmRpLf0V-RQ85oPeNsvpcKp5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GlKIsIKgPMzv1aRsSH5Z9S7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat wel meer dan €600,- voor april goed komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lw5AzWvmbvyRnXirU7tXHIhVtYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPUiY01oc47u7Elu9JhUMb3g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrKfsa3S4tblX0O24hDuBvVHpQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srYy8k43nurEBG2IKtJA0F4A.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Henkoes
MrFish schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 12:49:
[...]

Je ziet dat de onzekerheidsmarge in de daluren groter wordt. Vooral naar de onderkant toe. De p50 lijn (mediaan van de voorspelling) en de p10 lijn (10% van de werkelijke prijzen zit statistisch onder deze lijn) lopen dan verder uit elkaar.
'
Ik snap niet wat je nmet p10 en p50 bedoeld?

• Justvinnie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:28
Devke schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:26:
[Afbeelding]

Alleen de thuisbatterijen vandaag dus. Auto afgebroken. Die mag morgen. Je zal 2.30 voor een liter benzine betalen 😊🙈
Morgen dan maar koekjes bakken, Warmtepomp aan, Airco aan, Auto laden en Zonnepanelen afschakelen. Kassa ! Wat een beleid ! Crazy world 8)7

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-04 16:07
Spijtig dat we in België niet te gek kunnen doen met capaciteitstarief 🥲 helaas maar max 5kW trekken

• Domba
Justvinnie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:12:
[...]
Morgen dan maar koekjes bakken, Warmtepomp aan, Airco aan, Auto laden en Zonnepanelen afschakelen. Kassa ! Wat een beleid ! Crazy world 8)7
Als ook dat een groot deel van europa is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHKAWw4mef-Nu3kahZiBXsfkGSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtLkAmfhja2Nee6nLrITq0g9.png?f=user_large

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Mijn bescheiden opzetje @Ersus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVoxOfRw1LgCtlAfO2QCWgs-Ols=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAubckfLfYUaVJxDKWclPgd4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQTqpbwh6MvkQVM0WiE9cGjsBto=/x800/filters:strip_exif()/f/image/134bmyFeQU5f4LyPDEW8r89i.png?f=fotoalbum_large

Met vandaag negatieve prijzen tussen 11 en 17 uur :9

[ Voor 31% gewijzigd door PeteSplit op 25-04-2026 20:48 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Henkoes
Geen wasje die je kan draaien? Of lekker overdag koken.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Als het past binnen de context waarin je het inzet is het toch een prima opzet.

Voor mijzelf werd tijdens de bouw van de batterij steeds meer duidelijk dat ik alle PV opwek wilde opvangen en geldend maken. Remmen van PV opwek, alleen al de gedachte maakte me waanzinnig.

Iedere kWh van eigen dak is ook na salderen nog iets waard. Al is het tegen 10ct kaal epex ex btw.

Achteraf gezien past de installatie omvang zelfs prima in de context waarin deze moet gaan functioneren in de toekomst.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Kerngezond
koboy schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:39:
[...]

Klinkt leuk, maar niemand gaat natuurlijk een groot volume boiler met gloei-spiraal neerzetten als je het geld voor een warmtepomp boiler kunt neerleggen. Op momenten zoals nu is het leuk, maar de rest van het jaar duw je 4x zo veel stroom door dat ding voor je warme water,
Ik neem aan dat er twee redenen zijn om een simpele elektrische boiler te gebruiken: voor situaties als deze (en inderdaad, die zijn waarschijnlijk te zeldzaam), en voor wanneer je een overschot aan zonne-energie hebt en dat zal voor nogal wat mensen wel degelijk een ding worden volgend jaar. Idealiter heb je natuurlijk een warmtepompboiler met een flink vat én een elektrisch element wat je aan kan zetten bij dergelijke omstandigheden.
HvM schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:02:
[...]

Dat kan natuurlijk wel, zeker als de boiler slim is, maar je hebt dan wel te maken met een andere COP.
Bovendien kan je warmtepomp vooral ook je huis verwarmen (wat ook je ook een soort van buffer zou kunnen noemen).

Dus ja, als je opwek over hebt en je schroeft niet terug èn je kan niet meer salderen.... dan is elke buffer welkom. Ik zou wel breder kijken dan alleen dat stukje; het gaat om het geheel. 8)

Daar komt dan nog bij dat je de winter ook moet overbruggen: weinig opwek ZP dus meer inkoop. Dan gaat COP wel meetellen...
Dit dus.

Edit: typo.

• Kerngezond
robkrekel schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 06:57:
[...]
In dit geval in de zomer een straalkachel aan buiten om de teruglevering te beperken :+
Wat ik vanmiddag serieus gedaan heb is de elektrische (keramische) fornuizen op maximaal zetten. Ik ben thuis, heb verder geen kleine kinderen of huisdieren en heb de keuken aan de woonkamer vastzitten dus qua veiligheid zit dat ook wel snor. :P
Allemachtig, ik mag mijn trucjes morgen weer uitvoeren. :D

• Kerngezond
Devke schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:26:
[Afbeelding]

Ik heb gelukkig geen benzineauto, maar helaas überhaupt geen auto. Ik heb wel een elektrische fiets. Nou ja, alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen. O-)

• Kerngezond
Ersus schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 13:58:
Vanmorgen met 1% SOC gestart en we zitten nu pas op 50% SOC, we blijven schuiven. Het laatste saldeerjaar mag zich van zijn beste kant laten zien ;) Grid en PV doen weer mooi mee.

[Afbeelding]

En zon doet mooi mee!
[Afbeelding]

Ik vermoed dat wel meer dan €600,- voor april goed komt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik uit jouw diagram concluderen dat de elektriciteit uit je zonnepanelen vrijwel rechtstreeks de auto ingaat zonder eerst naar wisselspanning geconverteerd te worden?

• Kerngezond
frye schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:14:
Spijtig dat we in België niet te gek kunnen doen met capaciteitstarief 🥲 helaas maar max 5kW trekken
Spijtig voor snijbonen als ons, maar op maatschappelijk niveau veel verstandiger. Dit is een belangrijke reden waarom jullie waarschijnlijk minder capaciteitsproblemen op het net hebben.

• MrFish

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:12:
[...]

'
Ik snap niet wat je nmet p10 en p50 bedoeld?
P50-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 50% van de gevallen onder de voorspelling, en in 50% erboven
P10-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 10% van de gevallen eronder, en in 90% van de gevallen erboven (en p90 omgekeerd).
In de bandbreedte tussen de p10 en p90 lijn valt dus 80% van de werkelijke prijzen (tov voorspelling).

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:11

koboy

Heb een idee voor een icon

Kerngezond schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:15:
[...]

Ik neem aan dat er twee redenen zijn om een simpele elektrische boiler te gebruiken: voor situaties als deze (en inderdaad, die zijn waarschijnlijk te zeldzaam), en voor wanneer je een overschot aan zonne-energie hebt en dat zal voor nogal wat mensen wel degelijk een ding worden volgend jaar. Idealiter heb je natuurlijk een warmtepompboiler met een flink vat én een elektrisch element wat je aan kan zetten bij dergelijke omstandigheden.

[...]

Dit dus.

Edit: typo.
Volgend jaar spelen 2 factoren:
- elke kWh opwek die je "achter de meter" weet te houden betaal je geen energiebelasting over
- de waarde van een kWh. Laagste punt hiervoor ligt rond het nulpunt, dus echt veel op toeleggen zal er niet zijn als je het al terug zou leveren (curtailen, accu). Ruim de helft van het jaar verwarm je dan je accu voor vrijwel hetzelfde bedrag, maar in de rest van het jaar kost het maar een kwart met een warmtepomp boiler.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Kerngezond schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:16:
[...]

Mag ik uit jouw diagram concluderen dat de elektriciteit uit je zonnepanelen vrijwel rechtstreeks de auto ingaat zonder eerst naar wisselspanning geconverteerd te worden?
Grid en PV opwek gaan, na aftrek van omzettingsverliezen en huisverbruik, geheel de batterij in.

We hebben nog geen EV, die zou vandaag dan wel met zekerheid aan de lader hangen.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04:21
Iemand een idee waarom het nou zo ontzettend negatief is vandaag en (vooral) morgen? Het is natuurlijk weekend, en misschien dat de vakantie meespeelt? Of andere omstandigheden in Europa? Het waait in ieder geval niet echt hard.

[ Voor 11% gewijzigd door Aftansert op 25-04-2026 17:17 ]

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:44
Aftansert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:17:
Iemand een idee waarom het nou zo ontzettend negatief is vandaag en (vooral) morgen? Het is natuurlijk weekend, en misschien dat de vakantie meespeelt? Of andere omstandigheden in Europa? Het waait in ieder geval niet echt hard.
Mijn aanname: combinatie van zon, vakantie en dus fabrieken etc. die uitstaan, én nog niet zo warm dat airco’s of koelsystemen aanstaan. Dat zie je in de zomer namelijk wel meer.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:12
Aftansert schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:17:
Op de Noordzee waait het flink PV draait goed in bijna heel europa morgen staat het zelfs een uur op -37 cent. Dus pv uit en max gebruiken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Henkoes
MrFish schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:45:
[...]

P50-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 50% van de gevallen onder de voorspelling, en in 50% erboven
P10-lijn: de werkelijke prijzen zitten in 10% van de gevallen eronder, en in 90% van de gevallen erboven (en p90 omgekeerd).
In de bandbreedte tussen de p10 en p90 lijn valt dus 80% van de werkelijke prijzen (tov voorspelling).
En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
Hier vandaag ook flink gebruik gemaakt. Alleen de AI plannen van mijn Growatt omvormer van de zonnepanelen heeft het zo voor elkaar dat na het negatieve ze niks bleven doen (West oriëntatie). Stekker voor de RS485 niet gehad bij het plaatsen maar ik ga maar eens opzoek. Op een betere manier de zonnepanelen sturen. Oven is met schoonmaak stand weer netjes, wasjes gedaan, vaat schoon.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ-Promo op 25-04-2026 19:06 ]

• Joarie
Nou, mijn ovens zijn weer brandschoon met de reinigingsprogramma.
Helaas morgen alleen op afstand de warmtepomp en thuisaccu aanzetten.

Wellicht volgende keer eens kijken wat de maximale belasting eigenlijk mag zijn. Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D

[ Voor 14% gewijzigd door Joarie op 25-04-2026 19:25 ]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:51
Hallo,

Ik heb zonnepanelen met ongeveer 4000watt.
Ik heb dynamisch

Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Joarie schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21: Nu kneep ik hem wel een beetje toen ik het piekverbruik zag op de HW P1 meter toen we alles aan hadden staan en ik er niet zeker van was of de installateur bij de recente verbouwing alle grote verbruikers goed heeft verdeeld over de 3 fasen. Voelt raar om risico te nemen voor letterlijk een paar dubbeltjes :D
Dit vind ik het niet waard eerlijk gezegd. Je installatie best wel extreem belasten. Ik zou in ieder geval thuis blijven en de meterkast zo nu en dan even checken op warmteontwikkeling. Je test namelijk of alle verbindingen wel echt 16A of 25A aankunnen.

Ik las ook iets over fornuizen vol aanzetten. Die zijn niet gemaakt om zonder iets erop warmte af te geven. Het wordt misschien gloeiend heet maar de netto warmteafgifte is niet zo hoog.

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:49
mrVroom schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:21:
Morgen -37 cent

Klopt het dat zonnepanelen uit en heel veel gebruiken morgen middag verstandig is?
Hoe zit dat qua btw en belastingen ongein?

Sorry dit is voor mij nieuw

En zonnepanelen uit doen heb ik me ingelezen, maar ons systeem is best oud. Dus niet via apps
Kan het dan beste dan via de omvormer omschakeling toch?
-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:06
addictive_rhymz schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:18:
[...]

-,37 is al inclusief belastingen, dus de kale marktprijs ligt nog lager tegen de -,50

Wij hebben ook een oude omvormer die ik niet kan terugregelen. Wat je kunt doen is de schakelaar van de groep van je omvormer in de meterkast naar de uit stand zetten. Dan gaat je omvormer vanzelf uit. Ik heb wel gelezen dat dit doen terwijl hij in bedrijf is niet zo goed is voor de levensduur van je omvormer. Idealiter zou je hem dan vanavond al uitzetten en morgenavond pas weer aan.
Om deze reden laat ik mijn installatie gewoon aan staan en zet ik nog wat extra verbruikers aan.
Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.

[ Voor 7% gewijzigd door Nanuk op 25-04-2026 20:34 ]

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:51
Volgens mij heeft mijn omvormer geen schakelaar.

Dit is een SMA Sunny Tripower STP 6000TL-20 zonne-omvormer

• Henkoes
Nanuk schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:32:
[...]

Als op de omvormer een knop zit waarmee je de panelen kan afschakelen dan zou ik dat eerst doen, daarna de werkschakelaar ook uit zetten. Die werkschakelaar kan er veel beter tegen om uitgezet te worden dan de stop in de meterkast. Voor de omvormer is het in ieder geval beter om zowel de panelen als de netspanning er af te halen. De beste volgorde weet ik eigenlijk niet.

Maar een zekering in welke vorm dan ook is geen schakelaar, onder belasting uitschakelen slijten ze behoorlijk van.
En als de belasting 100w is, slijten ze dan ook hard?

• Henkoes
Domba schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 10:54:
[...]

Hier heeft iemand zijn jaarrekening gepost van NextEnergy, gemiddelde terugleverprijs 1,94ct/kWh.
Zoals @koboy al opgemerkt heeft, ontvang je bij Zonneplan, je 2ct/kWh inkoopvergoeding van afname bij teruglevering (wat al zoveel als gehele terugleveringprijs van NextEnergy is) terug en 10% zonnebonus voor de niet negatieve marktprijsuren en zon boven de horizon staat.

Voor uitgestelde teruglevering met eerst op slaan in thuisaccu en alleen overschot terugleveren zijn de voorwaarden nogal vaag bij NextEnergy, bij Zonneplan geen punt, ik doe het standaard en ontvang sinds introductie, een jaar geleden, al de bonus.
VoorwaardenParagraaf 10
Website uitleg
[Afbeelding]
Ja die zin mbt de accu is op meerdere manieren te lezen 😅

• MrFish

MrFish

Untitled

Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 19:00:
[...]

En waar zie je die lijnen? Kan je voorspellen wat de prijzen maandag doen?
Klik

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:50
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag

• Henkoes
sdgs schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:55:
Ik schakel vanavond ('s nachts) de schakelaar af om de zonnepanelen af te zetten. Omvormer (Alpha Ess° en Accu laat ik werken,die vul ik dan morgen met netstroom
Zonnepanelen schakel ik pas morgennacht opnieuw in (op voorwaarde dat prijzen maandag eerder normaal zijn).

Wat betreft de prijzen zelf, ik ben vooral benieuwd naar donderdag en vrijdag. Donderdag wordt volgens weersvoorspellingen uitermate zonnig mét veel wind (4 Bft in binnenland met pieken tot 6 Bft).
En vrijdag zou het uitermate zonnig blijven met 2-3 Bft wind, maar dat is een feestdag in veel landen... Zou dus og eens een dag kunnen worden zoals vandaag
Waarom niet in de ochtend afschakelen?

• Henkoes
Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:50
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:14:
[...]

Waarom niet in de ochtend afschakelen?
Ik wil mijn accu zo leeg mogelijk trekken . En dan vergeet ik het ook niet.

Ik heb deze maand iig al 174 € bespaard door de combo accu + dynamische prijzen (impact dynamische prijzen is beperkt tot 16€) tov mijn oude installatie met zonnepanelen.
En dat is zonder enige vorm van handel op basis van spread, gewoon door 80% van mijn opgewekte zoone-energie zelf te gebruiken (nu al 874 kWh in april, goed voor 85% van mijn verbruik in april).

mvg

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:40
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:17:
[...]

Dank! Dus na morgen is het feest weer voorbij?
Maandag toch ook nog?

• Henkoes
Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:32:
[...]

Ik zie maandag geen extreem lage tarieven in de voorspelling staan?
Jij vindt -20 cent niet extreem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tp-02jlUoSI262yVuww_0DzOOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQYyIvT4drM2K2mUQnvG7ViU.jpg?f=fotoalbum_large

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:24
Veel minder zon verwacht en omringende landen business as usual.

[ Voor 10% gewijzigd door Wietsee. op 25-04-2026 22:48 ]

• Henkoes
La1974 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:37:
[...]

Jij vindt -20 cent niet extreem?

[Afbeelding]
Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?

• La1974
Henkoes schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ow dat lijntje heb ik niet gezien, ziet er zo vaag uit! Is dat dan ook echt de voorspelde prijs?
Hier wordt het uitgelegd

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85139284
Pagina: 1 ... 329 330 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels