• AlteKiet
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:25
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:42:
Even kijken of ik op de juiste manier de consumentenprijs voor Frank Energie bereken bij een Dynamisch Energiecontract.

[Afbeelding]

En deze waterval grafiek laat dan mooi zien hoe de consumentenprijs wordt berekend:

[Afbeelding]

De consumentenprijs is dus: EPEX + BTW + Inkoop + Belasting.

De linkergrafiek geeft een consumentprijs van € 0,262 bij een EPEX Day Ahead tarief van € 0,11
De rechtergrafiek geeft het omslagpunt. Bij een (negatief) EPEX Day Ahead van € - 0,106 is de consumentenprijs € 0. Komt de EPEX Day Ahead hieronder dan moet ik dus de zonnepanelen uitzetten :)

Doe ik dit goed zo of maak ik ergens een berekening verkeerd?
Zo klopt het precies! (Ik dacht dat de inkoopvergoeding bij Frank € 0,01815 is, om precies te zijn)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:37
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:42:
Even kijken of ik op de juiste manier de consumentenprijs voor Frank Energie bereken bij een Dynamisch Energiecontract.

[Afbeelding]

En deze waterval grafiek laat dan mooi zien hoe de consumentenprijs wordt berekend:

[Afbeelding]

De consumentenprijs is dus: EPEX + BTW + Inkoop + Belasting.

De linkergrafiek geeft een consumentprijs van € 0,262 bij een EPEX Day Ahead tarief van € 0,11
De rechtergrafiek geeft het omslagpunt. Bij een (negatief) EPEX Day Ahead van € - 0,106 is de consumentenprijs € 0. Komt de EPEX Day Ahead hieronder dan moet ik dus de zonnepanelen uitzetten :)

Doe ik dit goed zo of maak ik ergens een berekening verkeerd?
De energie belasting is 0.1108 INC btw
- in de screenshot staat EX btw
- maar in je sommetje heb je het goed gedaan. sommetje klopt dus.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• AlteKiet
Stefannn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Over energiebelasting betaal je ook btw, inderdaad (had ik niet verwacht...).
Zie hier: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting

[ Voor 26% gewijzigd door AlteKiet op 14-05-2026 10:34 ]

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Zo klopt het precies! (Ik dacht dat de inkoopvergoeding bij Frank € 0,01815 is, om precies te zijn)
Deze is afgerond op 3 decimalen :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb
  • Nu online

fmb

Stefannn schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Goede feedback, thnx!

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb
  • Nu online

fmb

AlteKiet schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Over energiebelasting betaal je ook btw, inderdaad (had ik niet verwacht...).
Zie hier: https://www.rijksoverheid...ver-mijn-energiebelasting
Ik had best wel wat sites nagelezen, maar dit had ik er ook niet uitgehaald. En ik had ook de aanname dat er geen BTW over energiebelasting gaat, maar ik kwam dus wel steeds het juiste bedrag tegen incl. BTW zonder dat dat erbij stond :)

Precies waarom ik het echt even per onderdeel uitgesplitst wilde hebben.

• fmb
  • Nu online

fmb

Dan voor de velledigheid het aangepaste overzicht. BTW van de energiebelasting apart toegevoegd en afgerond op 4 decimalen.

Ik had een afrondingsfout in de berekening meegenomen, het omslagpunt is een EPEX ex. BTW tarief van € -0,10661. Daaronder is de consumentenprijs negatief en is het slim om je zonnepanelen uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMEK1_xfBR9_ap4-i-Da9Cg0a6E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AZWKsXc7c6JRu6FddowQixwu.png?f=user_large

• AlteKiet
fmb schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:09:
Dan voor de velledigheid het aangepaste overzicht. BTW van de energiebelasting apart toegevoegd en afgerond op 4 decimalen.

Ik had een afrondingsfout in de berekening meegenomen, het omslagpunt is een EPEX ex. BTW tarief van € -0,10661. Daaronder is de consumentenprijs negatief en is het slim om je zonnepanelen uit te zetten.

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel maak je het nu onnodig ingewikkeld. Om het nog moeilijker te maken, zou je ook nog de inkoopvergoeding kunnen uitsplitsen naar ex.btw + btw-component.
Je eerste grafiekje was het overzichtelijkst. EPEX + btw. dan inkoopvergoeding incl btw + energiebelasing incl btw. Zo communiceert Frank het ook, toch?

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Het is maar wat je moeilijk vindt, maar je verkoopwaarde kan je ook nog als omslagpunt nemen, dan komt het bij het goede Frank contract uit op een epexprijs van -10,689 cent (inkoop 10,66 cent) (inkoop kosten 1,5 ct, verkoopvergoeding 1,529 ct)
Pagina: 1 ... 334 335 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels