Wij zitten met 2 personen met verwarmen radiator) en douchen op 600m3 per jaar. Hoekwoning uit 1980.
Dat de prijzen nu per kwartier schommelen in plaats van per uur maakt natuurlijk niet uit bij het inplannen van je verbruikers. Als je vaatwasser 120 minuten nodig heeft voor het programma, zoek je in plaats van de goedkoopste 2 aaneengesloten uren naar de goedkoopste 8 aaneengesloten kwartieren.Deikke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Inderdaad, je kunt binnen het uur handelen met je accu, kwartier voor het uur laden en kwartier na het uur weer ontladen. EV laad planning is ook een gatenkaas met deze prijzen. Hopelijk trekt dat bij, want het inplannen van de (vaat)wasmachine gaat zo ook niet echt meer.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Behalve dat je vaatwasser in die 120 minuten ongeveer 2x een kwartier met 2000 Watt aanstaan en voor de rest zo goed als geen verbruik heeft. Zou dus zomaar kunnen dat een half uur eerder of later starten je 10 cent verschil oplevert, ondanks dat de gemiddelde prijs over die 120 minuten nagenoeg gelijk is.ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Dat de prijzen nu per kwartier schommelen in plaats van per uur maakt natuurlijk niet uit bij het inplannen van je verbruikers. Als je vaatwasser 120 minuten nodig heeft voor het programma, zoek je in plaats van de goedkoopste 2 aaneengesloten uren naar de goedkoopste 8 aaneengesloten kwartieren.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Tsja, en de wasmachine doet misschien precies hetzelfde op de goedkoopste kwartieren en daar win je dan weer 10 cent....michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Behalve dat je vaatwasser in die 120 minuten ongeveer 2x een kwartier met 2000 Watt aanstaan en voor de rest zo goed als geen verbruik heeft. Zou dus zomaar kunnen dat een half uur eerder of later starten je 10 cent verschil oplevert, ondanks dat de gemiddelde prijs over die 120 minuten nagenoeg gelijk is.
Vroeger moest ik twee goedkoopste uren zoeken, maar kon de vaatwasser ook in het duurste van die twee uren net wat meer stroom gebruiken dan in het goedkoopste van die twee. Sterker nog, als de vaatwasser 2 uur en 10 minuten nodig had, dan werd naar een blok van 3 uur gekeken, waarvan het apparaat 50 minuten lang niets deed.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ja, dat wordt goed mikken, of je laat het lastige werk over aan een hulpmiddel zoals Day Ahead Optimizer (wel met home assistant). Je definieert je vaatwasser als machine met een energieverbruik (gemiddeld vermogen) profiel voor je wasprogramma per kwartier. Je geeft op voor welke tijd de vaatwasser klaar moet zijn en DAO berekent het meest optimale startmoment.michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:46:
[...]
Behalve dat je vaatwasser in die 120 minuten ongeveer 2x een kwartier met 2000 Watt aanstaan en voor de rest zo goed als geen verbruik heeft. Zou dus zomaar kunnen dat een half uur eerder of later starten je 10 cent verschil oplevert, ondanks dat de gemiddelde prijs over die 120 minuten nagenoeg gelijk is.
Bij mij tonen dat soort apparaten steevast in het begin het hoge verbruik, logisch ook want dat is hun wasfase in het programma. Ik ben niet anders gewend dan puur het goedkoopste uur toepassen voor hun eerste uur en de rest boeit eigenlijk niet.ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:56:
[...]
Tsja, en de wasmachine doet misschien precies hetzelfde op de goedkoopste kwartieren en daar win je dan weer 10 cent....
Vroeger moest ik twee goedkoopste uren zoeken, maar kon de vaatwasser ook in het duurste van die twee uren net wat meer stroom gebruiken dan in het goedkoopste van die twee. Sterker nog, als de vaatwasser 2 uur en 10 minuten nodig had, dan werd naar een blok van 3 uur gekeken, waarvan het apparaat 50 minuten lang niets deed.
Ik weet niet of je de Kia kunt koppelen aan HomeAssitant of aan je energieleverancier want dan gaat het zelfs automatisch en heb je er zelf geen omkijken naar…..Pakhaas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:30:
Heb de PHEV net op de stoep staan en kom er achter dat ik met de Kia app het laden kan plannen tussen bepaalde tijden. Dus kan vooraf kijken wat een gunstig moment is en dan plannen. Mooie meevaller!
nope, vergeet niet dat bv de vaatwasser éérst even gaat spoele, dán de dure opwarm fase en dan het programma verder afwikkelen.ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Dat de prijzen nu per kwartier schommelen in plaats van per uur maakt natuurlijk niet uit bij het inplannen van je verbruikers. Als je vaatwasser 120 minuten nodig heeft voor het programma, zoek je in plaats van de goedkoopste 2 aaneengesloten uren naar de goedkoopste 8 aaneengesloten kwartieren.
Check dus hoelang ná het aanzetten de dure fase begint, en hoe lang deze duurt.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Wasmachine:
Verbruik vooral tijdens opwarmen. 1x of 2x, afhankelijk van voorwas. Begin + ~30 min na begin.
Droger:
Opwarmfase is piek, dan continu hoog. Blok van enkele uren nodig, duurt lang.
Was/droogcombinatie: mijne heeft een blok van 6 uren nodig voor handdoeken. Overdag / weekend inplannen en iig laaste 3 uren met meeste verbruik op een goedkope tijd.
Vaatwasser: 2 pieken. Spoelen kost niks, dan hoofdwas, dat is opwarmen. Dan naspoelen op hoogste temperatuur, hoger dan wassen, om je servies te drogen. Behoorlijk onvoorspelbaar met "auto" programma's, blok van 2-3 uur nodig.
Verbruik vooral tijdens opwarmen. 1x of 2x, afhankelijk van voorwas. Begin + ~30 min na begin.
Droger:
Opwarmfase is piek, dan continu hoog. Blok van enkele uren nodig, duurt lang.
Was/droogcombinatie: mijne heeft een blok van 6 uren nodig voor handdoeken. Overdag / weekend inplannen en iig laaste 3 uren met meeste verbruik op een goedkope tijd.
Vaatwasser: 2 pieken. Spoelen kost niks, dan hoofdwas, dat is opwarmen. Dan naspoelen op hoogste temperatuur, hoger dan wassen, om je servies te drogen. Behoorlijk onvoorspelbaar met "auto" programma's, blok van 2-3 uur nodig.
Bij mij gebruikt de droogfase net zoveel electriciteit als de opwarmfase. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat deze rare wisselingen per kwartier tijdelijk zijn want hier is echt niet fatsoenlijk op te sturen.Hansieo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
nope, vergeet niet dat bv de vaatwasser éérst even gaat spoele, dán de dure opwarm fase en dan het programma verder afwikkelen.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
zal idd lastig zijn. In de winter bv is de wateraanvoer temperatuur lager (komt uit koude grond /kruipruimte).michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:35:
[...]
Bij mij gebruikt de droogfase net zoveel electriciteit als de opwarmfase. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat deze rare wisselingen per kwartier tijdelijk zijn want hier is echt niet fatsoenlijk op te sturen.
Om het water dan naar de juiste temperatuur te verhogen, zal de opwarmfase langer duren, en ja, ook voor de wasmachine.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Circa 22 kW per dag is best veel voor een huishouden en weet je zeker dat je niet wat meer opwekt?Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
Wij gebruiken zo'n 8300 KWh per jaar.
Ik heb teruggeleverd: 547 KWh (7 panelen)
Gasverbruik: 570M3
Ik zit nu een jaar bij Zonneplan.
Vrouw en kinderen, (willen) houden totaal geen rekening met wanneer de stroom goedkoop of duur is, ik heb het zelfs geprobeerd dat er apps worden gestuurd wanneer het duur/goedkoop is maar ook dat helpt niet. Ze verbruiken gewoon stroom wanneer het uitkomt.
Ik heb weinig apparaten om slim aan te kunnen sturen.
Ik ga niet vrouw en kinderen inruilen, heeft het in ons geval uberhaupt zin om bij Zonneplan te blijven?
Ik heb wat berekeningen proberen te maken, ook via gaslicht.com maar voor zover ik kan zien is het lood om oud ijzer, ik blijf ongeveer op hetzelfde maandbedrag uitkomen.
Dat kan ook een antwoord zijn natuurlijk maar hier zitten veel ervaringsdeskundigen.
Ik zou me eerst afvragen waar die energie gebruikt wordt, en daarna kijken welk patroon er in zit. Daarna afvragen wat kan ik verschuiven naar de goedkope uren of is een forse thuisaccu de investering waard.
Als dat allemaal niet haalbaar is en de meeste energie wordt gebruikt op de dure momenten, tja... dan lijkt mij een vast contract beter.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Met een batterij is die kwartierprijs toch eigenlijk geen probleem?Deikke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
[...]
Inderdaad, je kunt binnen het uur handelen met je accu, kwartier voor het uur laden en kwartier na het uur weer ontladen. EV laad planning is ook een gatenkaas met deze prijzen. Hopelijk trekt dat bij, want het inplannen van de (vaat)wasmachine gaat zo ook niet echt meer.
In ons geval is de vaatwasser aan de warmwater voorziening gekoppeld van de warmtepomp boiler en behoeft zo al zelf minder te verwarmen, en de warmtepomp boiler krijgt de energie vanuit de batterij.
Ik ben benieuwd naar de praktische uitwerking van de voorgestelde nettarieven.
24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner
Als ik alleen een transporttarief hoef te betalen per kWh, en niet meer voor de capaciteit van de aansluiting, doe dan maar een dikkere pijp! Dan kan ik bij lage prijzen sneller laden! Gewoon de EV en thuisbatterij tegelijk BAM. Maar het zal wel EN EN worden...Ersus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
[...]
Met een batterij is die kwartierprijs toch eigenlijk geen probleem?
In ons geval is de vaatwasser aan de warmwater voorziening gekoppeld van de warmtepomp boiler en behoeft zo al zelf minder te verwarmen, en de warmtepomp boiler krijgt de energie vanuit de batterij.
Ik ben benieuwd naar de praktische uitwerking van de voorgestelde nettarieven.
En de vaatwasser mik ik wel op het goedkoopste moment van de dag, maar zo niet, dan niet. Dan komt de stroom gewoon uit de batterij. Hoef ik over die planning iig niet na te denken.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Bij de instelling van Entso-e, waar je ook de btw ed instelt.EmHaKa schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Oh mooi, ik krijg alleen de kwartier-prijzen en die moet ik dan zelf optellen en delen door 4.
Wat zijn de API opties hiervoor? (of zit dat in de slangentaal code van HASS zelf?)
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Dat zal vast kunnen, maar ik heb geen HA of iets dergelijks. Wel Homewizard P1 en Enerysocket. Daar kan ik ook een slimme dynamisch taak aangeven. Als ik dan laad met 10A blijf ik binnen de veilige marge en is de 11kw snel genoeg vol. De energysocket kan ook 12A aan bij continue stroom, maar dan zit ik op de grens volgens de manual.Mars2020 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:26:
[...]
Ik weet niet of je de Kia kunt koppelen aan HomeAssitant of aan je energieleverancier want dan gaat het zelfs automatisch en heb je er zelf geen omkijken naar…..
[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 11-10-2025 19:46 ]
Dat kon wel eens flink variëren per vaatwasser en programma. Dit is het verbruikspatroon van onze vaatwasser (Whirlpool):michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:46:
:strip_exif()/f/image/Mr1MAnyhxFaBNt4KHF0rOBOE.png?f=user_large)
Dat is ongeveer een totaal 41 minuten 2kW gedurende het hele programma van 2h45m, maar dat wel gedurende een window van net geen 2 uur. Het voordeel van deze vaatwasser op dit programma is wel dat het elke keer tot op de seconde identiek is, dus in dat "gat" in het midden wil ik nog eens de wasmachine starten
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels