Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:46
mrme12345 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De regionale netwerktarieven (zoals van Enexis, Liander, Stedin) die nu volledig op capaciteit gebaseerd zijn en dan per 2028 wellicht gedeeltelijk variabel worden afhankelijk van verbruik per tijdsperiode.
Waarbij de helft van de verhoging (want we gaan natuurlijk niet minder betalen) alweer opgaat aan het administreren van het complexere geheel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:33

bert pit

asdasd

mrme12345 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

De regionale netwerktarieven (zoals van Enexis, Liander, Stedin) die nu volledig op capaciteit gebaseerd zijn en dan per 2028 wellicht gedeeltelijk variabel worden afhankelijk van verbruik per tijdsperiode.
Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:48:
[...]

Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?
Waarschijnlijk een gedeelte nog vaste prijs en een gedeelte afhankelijk van volume per tijdsperiode. Maar 2028 is nog ver weg en plannen nog niet definitief, dus kan nog van alles veranderen. En voor batterijen wel gunstig natuurlijk om kosten beheersbaar te houden.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-10 17:23

HE1

heeft iemand een linkje van website waar je bv van heel 2024 en 2025 de dayahead stroomprijzen kan downloaden per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, we gaan iets voor de gewone burger weer complexer maken. (Ik schaar dynamische gebruikers niet onder deze groep want dat zijn vaak toch wat nerderige mensen die actief bezig zijn met hun energieverbruik, het gros wil hier niet mee bezig zijn)

Ik voorzie problemen als: Onverwacht hoge energierekeningen, valse reclames: "nu een energiecontract met een energieprijs vanaf 20ct/kwh" etc etc.

Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in het netwerk om congestie en pieken in vraag op te vangen, en nu moet iedereen daar weer de klos van zijn... Aan de andere kant, als dit echt nodig is om ons netwerk stabiel te houden, dan moeten we wel, en het verschil tussen 2 (hoog/laag) en 3 (hoog/midden/laag) is ook niet zo groot.

Tijd voor grootschalige accupakketten en kerncentrales :)
Er is nu voor mensen met een vast of variabel contract totaal geen noodzaak om hun verbruik een beetje slim te verdelen over de dag om te voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt. Beste voorbeeld is nog wel EV's die bij thuiskomst aan de lader worden gehangen precies op het 'verkeerde' moment. Een nettarief dat beloont dat je de auto pas vanaf 0:00 gaat laden (wat meestal ruim voldoende tijd geeft) kan echt wel helpen om de piekbelasting te verlagen, en daarmee de kosten voor netuitbreiding te verminderen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Je hebt gelijk. Ik ben te snel gaan typen. Het is inderdaad wel verdedigbaar deze dynamischer te maken tijdens pieken, al zou ik m dan alsnog koppelen aan hoog en laag tarief zodat gebruikers met een piek/dal tarief makkelijker het overzicht kunnen houden.
piek- en daltarief is sowieso een achterhaald systeem. Vaak is het daltarief nu hoger dan het piektarief omdat de middag-PV top 5 dagen per week in het piektarief valt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
[...]

Well…..
Afgezien van dat ik niet van betalen houd….
Dit maakt de business case voor een batterij wel positiever,
Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Nu online
Kijkende naar het eerdere voorstel denk ik dat elk blokje ca. 3ct/kWh wordt - dus dan 21 ct/kWh in het maximale tarief, 12 ct/kWh in het medium tarief, 9 ct/kWh in het nachttarief en 6 ct/kWh midden op de dag. Dan scheelt het dus 12ct/kWh om je EV 's-nachts te laden ipv tussen 18:00 en 22:00.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 06-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:31
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.
Ik denk niet dat het piek gebruik extra wordt afgevlakt:
- de dynamische broeders hadden op die dure momenten al geen gebruik.
- de vast contract consumenten “zijn er niet zo mee bezig”. Anders hadden ze wellicht al dynamisch gekozen. En “de paar cent verschil” is te weinig om echt incentive te geven.
Mara goed… “het is maar een glazen bol”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
PeteSplit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:39:
Op koude dagen zet Enexis deze winter dagen achtereen de stroom uit in Brabant, als het moet

https://www.ed.nl/eindhov...nt-als-het-moet~aa4b83da/
"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).

En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:55
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet.
Je kunt nu al voorspellen dat dit totaal niet werken gaat omdat het ongewenst schakelgedrag gaat geven precies op die 4 dagelijkse momenten
De bedoeling is dat de consument massaal zal reageren op de prijsprikkel door slimme schakeling van stuurbaar gebruik. Wat betekent dat als je dit invoert en de consument inderdaad massaal gaat sturen bijvoorbeeld heel veel autoladers precies om middernacht tegelijk aanspringen.
Je ziet het nu al bij de dynamische stroomprijzen die van uur- naar kwartiertarief zijn gegaan, dat schakelgedrag per uur zie je nu precies terug in de kwartierprijs.(en dat is precies de reden waarom ze naar kwartierprijzen gaan, om dit ongewenste massale schakelgedrag beter uit te smeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
marcop23 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:03:
[...]

"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).

En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.
Dit is de originele publicatie van Enexis en het gaat om deze middenstations

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 06-10-2025 18:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:54
In de politiek houden ze van part-timers. Voor die part-timers komt er een extra korting op hun energie, de full-timers zullen een boete, een hoger tarief moeten gaan betalen. Eerlijker kan t niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Precies, dus daar staat ook dat het eigenlijk alleen in geval van netstoring op het aller-ongunstigste moment een deel van de klanten afgeachakeld moet worden:
Een meer technische maatregel is het inzetten van de storingsreserves, die we normaal alleen gebruiken tijdens werkzaamheden of een storing. In het uiterste geval dat deze maatregelen niet beschikbaar of genoeg zijn, schakelen we een deel van het stroomnet tijdelijk uit.
Het is goed dat de netbeheerders waarschuwen: het is nu immers gebruikelijk (of zelfs verplicht) dat alles volledig redundant is, en dat is nu op zeldzame momenten niet meer zo.

Tegelijk is mijn mening dat we het moeten accepteren, omdat we gewoon rap moeten verduurzamen. In mijn ogen is rap verduurzamen veel belangrijker dan of ons net nou 99,996% of 99,992% betrouwbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Voorstel nieuwe netwerktarieven (voorlopige invoerdatum 1-1-2028) uit de kamerbrief van vandaag. Het originele voorstel was om deze per uur en per seizoen te laten verschillen. Dit lijkt dus wat simpeler te worden, maar de overgangen van het ene naar het andere blok kan voor extra dynamiek in de kwartierprijzen zorgen gok ik:

[Afbeelding]

De exacte tijden en tarieven worden de komende maanden nog uitgewerkt. Het is ook nog onduidelijk of dit nog gaat verschillen per seizoen. Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.
Het nadeel hieraan blijft dat de terugverdientijd van elektificering (bv een warmtepomp, of elektrische auto) hiermee beduidend langer wordt: het prijsverschil tussen gas/benzine en elektriciteit neemt af.

Wat dat betreft ben ik er toch voor om de netbeheerderkosten gelijk over de huishoudens te verdelen. Een beetje oneerlijk misschien, maar het bevorderd de verduurzaming behoorlijk.

Als ze de middag nu bij het daltarief trekken, die aan mensen met een vast contract wordt gerekend, heb je de prijsdifferentiatie tussen piek en dal al voor een groot deel voor elkaar. Zonder dat de marginale prijs per kWh flink toeneemt.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 06-10-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Overdrijven is ook een vak, als we nu de huidige netbeheer kosten uitsmeren van tot 3x25A over 8000 kWh zit je op ~6 cent per kWh. Dat willen ze dus variabel maken, ipv vast (~2 cent bij grootzakelijk) / all you can eat (klein).

Als ik de meest recente Stedin maandfactuur bij pak, €1326 (incl BTW) voor 28000 kWh getransporteerd, dan kom ik op €0.057/kWh. Tuurlijk is dat een mix van vast, capaciteit en kWh tarief maar bij een beetje "standaard" profiel is de ratio aansluiting, per kW gecontracteerd vermogen in verhouding met kWh getransporteerd.

Voor ons is het voordeliger schat ik, een groot deel is koel en vries installaties dus die maken de meeste kosten in de goedkope blokken.

Ik verwacht dat de tarieven variëren tussen 2 en 8 kWh voor de verschillende blokken, of zelfs nul voor de middag als ze spreiding willen aanmoedigen. Je betaalt nu niet minder, het lijkt alleen weinig omdat het in de vaste maandlasten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:27
Goedenavond,

Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timvanloon
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

timvanloon

Intel or AMD?

HE1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:23:
heeft iemand een linkje van website waar je bv van heel 2024 en 2025 de dayahead stroomprijzen kan downloaden per uur?
Jeroen.nl

2 x Marstek V3.0 v139 LAN - CT003 v117 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

arnord schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:35:
Goedenavond,

Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?
Ja, verkoopkosten en energiebelasting (zonder btw) optellen en invullen
Voor 2025 is de EB € 0,10154 (tot 10.000 kWh)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Pagina: 1 ... 301 302 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels