Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?mrme12345 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:07:
[...]
De regionale netwerktarieven (zoals van Enexis, Liander, Stedin) die nu volledig op capaciteit gebaseerd zijn en dan per 2028 wellicht gedeeltelijk variabel worden afhankelijk van verbruik per tijdsperiode.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Waarschijnlijk een gedeelte nog vaste prijs en een gedeelte afhankelijk van volume per tijdsperiode. Maar 2028 is nog ver weg en plannen nog niet definitief, dus kan nog van alles veranderen. En voor batterijen wel gunstig natuurlijk om kosten beheersbaar te houden.bert pit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:48:
[...]
Dus als ik het goed begrijp de 3 fase aansluiting die nu inclusief transport, meterhuur, etc circa 500 euro per jaar kost, wordt dan per dag aangerekend en in een paar blokken gehakt?
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Er is nu voor mensen met een vast of variabel contract totaal geen noodzaak om hun verbruik een beetje slim te verdelen over de dag om te voorkomen dat het elektriciteitsnetwerk overbelast raakt. Beste voorbeeld is nog wel EV's die bij thuiskomst aan de lader worden gehangen precies op het 'verkeerde' moment. Een nettarief dat beloont dat je de auto pas vanaf 0:00 gaat laden (wat meestal ruim voldoende tijd geeft) kan echt wel helpen om de piekbelasting te verlagen, en daarmee de kosten voor netuitbreiding te verminderen.LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:45:
[...]
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden, we gaan iets voor de gewone burger weer complexer maken. (Ik schaar dynamische gebruikers niet onder deze groep want dat zijn vaak toch wat nerderige mensen die actief bezig zijn met hun energieverbruik, het gros wil hier niet mee bezig zijn)
Ik voorzie problemen als: Onverwacht hoge energierekeningen, valse reclames: "nu een energiecontract met een energieprijs vanaf 20ct/kwh" etc etc.
Er is jarenlang te weinig geïnvesteerd in het netwerk om congestie en pieken in vraag op te vangen, en nu moet iedereen daar weer de klos van zijn... Aan de andere kant, als dit echt nodig is om ons netwerk stabiel te houden, dan moeten we wel, en het verschil tussen 2 (hoog/laag) en 3 (hoog/midden/laag) is ook niet zo groot.
Tijd voor grootschalige accupakketten en kerncentrales
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
piek- en daltarief is sowieso een achterhaald systeem. Vaak is het daltarief nu hoger dan het piektarief omdat de middag-PV top 5 dagen per week in het piektarief valt.LigeTRy schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Je hebt gelijk. Ik ben te snel gaan typen. Het is inderdaad wel verdedigbaar deze dynamischer te maken tijdens pieken, al zou ik m dan alsnog koppelen aan hoog en laag tarief zodat gebruikers met een piek/dal tarief makkelijker het overzicht kunnen houden.
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.Stefannn schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:11:
[...]
Well…..
Afgezien van dat ik niet van betalen houd….
Dit maakt de business case voor een batterij wel positiever,
Kijkende naar het eerdere voorstel denk ik dat elk blokje ca. 3ct/kWh wordt - dus dan 21 ct/kWh in het maximale tarief, 12 ct/kWh in het medium tarief, 9 ct/kWh in het nachttarief en 6 ct/kWh midden op de dag. Dan scheelt het dus 12ct/kWh om je EV 's-nachts te laden ipv tussen 18:00 en 22:00.
[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 06-10-2025 17:53 ]
Ik denk niet dat het piek gebruik extra wordt afgevlakt:JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
Niet per se - als hiermee het piekverbruik wordt afgevlakt, en daar heb je wel grote kans op, zorgt zo'n variabel nettarief voor minder tariefverschillen op de day-ahead. Maar aan de andere kant, de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet. En zoals je al aangeeft kan je met een batterij volladen op een moment dat het nettarief het laagst is (midden op de dag met veel zonnestroom). Er is (nog) geen netbeheertarief voor terugleveren, dus het werkt maar 1 kant op.
- de dynamische broeders hadden op die dure momenten al geen gebruik.
- de vast contract consumenten “zijn er niet zo mee bezig”. Anders hadden ze wellicht al dynamisch gekozen. En “de paar cent verschil” is te weinig om echt incentive te geven.
Mara goed… “het is maar een glazen bol”
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).PeteSplit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:39:
Op koude dagen zet Enexis deze winter dagen achtereen de stroom uit in Brabant, als het moet
https://www.ed.nl/eindhov...nt-als-het-moet~aa4b83da/
En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.
Je kunt nu al voorspellen dat dit totaal niet werken gaat omdat het ongewenst schakelgedrag gaat geven precies op die 4 dagelijkse momentenJBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:34:
[...]
de blokken zijn harde schakelmomenten - je hebt kans dat vlak daarna de prijs omhoog of omlaag schiet.
De bedoeling is dat de consument massaal zal reageren op de prijsprikkel door slimme schakeling van stuurbaar gebruik. Wat betekent dat als je dit invoert en de consument inderdaad massaal gaat sturen bijvoorbeeld heel veel autoladers precies om middernacht tegelijk aanspringen.
Je ziet het nu al bij de dynamische stroomprijzen die van uur- naar kwartiertarief zijn gegaan, dat schakelgedrag per uur zie je nu precies terug in de kwartierprijs.(en dat is precies de reden waarom ze naar kwartierprijzen gaan, om dit ongewenste massale schakelgedrag beter uit te smeren)
Dit is de originele publicatie van Enexis en het gaat om deze middenstationsmarcop23 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
"dagen achtereen" is overdreven, want in de 1e alinea staat al "uren per dag". Waarschijnlijk moeten er alleen op het piekmoment verbruikers afgeschakeld worden, en dan niet iedereen, maar slechts genoeg om de piek omlaag te krijgen (dus van 130 naar 100% van de maximale belasting te gaan).
En dit alleen áls er een storing in het net is. Vergeet niet dat er vele landen zijn waar überhaupt geen redundantie in het net zit, zelfs in ontwikkelde landen als Amerika. Ja, belangrijke steden als New York hebben wel een redundant net, maar de vele landelijke gebieden en suburbs niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 06-10-2025 18:23 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Precies, dus daar staat ook dat het eigenlijk alleen in geval van netstoring op het aller-ongunstigste moment een deel van de klanten afgeachakeld moet worden:Domba schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:21:
[...]
Dit is de originele publicatie van Enexis en het gaat om deze middenstations
Het is goed dat de netbeheerders waarschuwen: het is nu immers gebruikelijk (of zelfs verplicht) dat alles volledig redundant is, en dat is nu op zeldzame momenten niet meer zo.Een meer technische maatregel is het inzetten van de storingsreserves, die we normaal alleen gebruiken tijdens werkzaamheden of een storing. In het uiterste geval dat deze maatregelen niet beschikbaar of genoeg zijn, schakelen we een deel van het stroomnet tijdelijk uit.
Tegelijk is mijn mening dat we het moeten accepteren, omdat we gewoon rap moeten verduurzamen. In mijn ogen is rap verduurzamen veel belangrijker dan of ons net nou 99,996% of 99,992% betrouwbaar is.
Het nadeel hieraan blijft dat de terugverdientijd van elektificering (bv een warmtepomp, of elektrische auto) hiermee beduidend langer wordt: het prijsverschil tussen gas/benzine en elektriciteit neemt af.JBtL schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:25:
Voorstel nieuwe netwerktarieven (voorlopige invoerdatum 1-1-2028) uit de kamerbrief van vandaag. Het originele voorstel was om deze per uur en per seizoen te laten verschillen. Dit lijkt dus wat simpeler te worden, maar de overgangen van het ene naar het andere blok kan voor extra dynamiek in de kwartierprijzen zorgen gok ik:
[Afbeelding]
De exacte tijden en tarieven worden de komende maanden nog uitgewerkt. Het is ook nog onduidelijk of dit nog gaat verschillen per seizoen. Dit betekent dat iedereen dus een beetje naar dynamische energieprijzen toegaat.
Wat dat betreft ben ik er toch voor om de netbeheerderkosten gelijk over de huishoudens te verdelen. Een beetje oneerlijk misschien, maar het bevorderd de verduurzaming behoorlijk.
Als ze de middag nu bij het daltarief trekken, die aan mensen met een vast contract wordt gerekend, heb je de prijsdifferentiatie tussen piek en dal al voor een groot deel voor elkaar. Zonder dat de marginale prijs per kWh flink toeneemt.
[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 06-10-2025 19:10 ]
Als ik de meest recente Stedin maandfactuur bij pak, €1326 (incl BTW) voor 28000 kWh getransporteerd, dan kom ik op €0.057/kWh. Tuurlijk is dat een mix van vast, capaciteit en kWh tarief maar bij een beetje "standaard" profiel is de ratio aansluiting, per kW gecontracteerd vermogen in verhouding met kWh getransporteerd.
Voor ons is het voordeliger schat ik, een groot deel is koel en vries installaties dus die maken de meeste kosten in de goedkope blokken.
Ik verwacht dat de tarieven variëren tussen 2 en 8 kWh voor de verschillende blokken, of zelfs nul voor de middag als ze spreiding willen aanmoedigen. Je betaalt nu niet minder, het lijkt alleen weinig omdat het in de vaste maandlasten zit.
Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?
Jeroen.nlHE1 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:23:
heeft iemand een linkje van website waar je bv van heel 2024 en 2025 de dayahead stroomprijzen kan downloaden per uur?
2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Ja, verkoopkosten en energiebelasting (zonder btw) optellen en invullenarnord schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:35:
Goedenavond,
Ik snap de homewizard app even niet helemaal; om dynamische tarief in te vullen, wat vul ik voor Tibber bij het veld overige kosten per kWh in? extra kosten: 0.0205, en energiebelasting: 0.1088 bij elkaar opgeteld? ( 0.1293) zonder btw want die staat al ingevuld op 21% in regel eronder?
Voor 2025 is de EB € 0,10154 (tot 10.000 kWh)
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Waarom 8000kWh? Het gemiddelde huishouden gebruikt ongeveer 2900 kWh, dus dan zijn jouw bedragen ongeveer 2,5 zo hoog. Het berenschot voorstel heeft dan ook bedragen van 23 cent/kWh in de winterpiek, en ongeveer 11 ct 's nachts.w00key schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:37:
Overdrijven is ook een vak, als we nu de huidige netbeheer kosten uitsmeren van tot 3x25A over 8000 kWh zit je op ~6 cent per kWh. Dat willen ze dus variabel maken, ipv vast (~2 cent bij grootzakelijk) / all you can eat (klein).
Met warmtepomp +2000 kWh, met EV +2500 kWh.
Signatures zijn voor boomers.
Yup, als we praten over toekomst en elektrificatie dan moet je wel beetje hoger inschatten. Die kosten worden nu ook gedragen door iedereen in een apartementje zonder wp / ev etc, niet geheel eerlijk als de verzwaring vooral nodig is voor de nieuwe extra load.mdvmine schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:35:
[...]
Waarom 8000kWh? Het gemiddelde huishouden gebruikt ongeveer 2900 kWh, dus dan zijn jouw bedragen ongeveer 2,5 zo hoog. Het berenschot voorstel heeft dan ook bedragen van 23 cent/kWh in de winterpiek, en ongeveer 11 ct 's nachts.
Ik zal eens kijken hoe ik mijn berekening gedaan heb. Ik neem aan dat anwb, waar ik zit, toch ook alles tot 6 achter de komma neemt.EmHaKa schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:46:
[...]
Ik merk alleen verschil 6 cijfers achter de komma.
EnergyZero en Zonneplan doen nog uurprijzen en de Entso-e alleen kwartierprijzen.
De marktprijzen waren en zijn in 6 cijfers significant, en als je gaat optellen en delen door 4, ontstaan er natuurlijk meer cijfers. (1+1+1+2)/4 is 1,25
Maar in de basis gaat het dus helemaal prima en zijn ze het dus 6 cijfers achter de komma wel met elkaar eens.
8000kWh is een beetje hoog, met nieuwe stelsel zal je meer kwijt zijn aan vaste netwerkosten (vastrecht, aansluitdienst en meterdienst) plus nettarief voor verbruik, als overgang zal grens ergens 2/3-3/4 van huishoudend niet meer gaan betalen dan met de huidige stelsel en dat ligt ergens <4000kWh/j.w00key schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:55:
[...]
Yup, als we praten over toekomst en elektrificatie dan moet je wel beetje hoger inschatten. Die kosten worden nu ook gedragen door iedereen in een apartementje zonder wp / ev etc, niet geheel eerlijk als de verzwaring vooral nodig is voor de nieuwe extra load.
Om je 8000kWh/j in perspertief te zetten, Enexis heeft in 2024 33TWh getransporteert voor alle 3 miljoen aansluitingen of wel gemiddeld per aansluiting 11 000kwh/j en dat is van een enkele lantaarnpaal tot grootverbruiker van middenspanningsvlak tot laagspanningsvlak.
Voor huishoudelijk aansluiting heeft 80-85% een lager jaarverbruik, terwijl het geen uitzonderlijk verbruik is voor all-electric met eigen EV laadpaal een aandeel dat met tijd nog wat zal toenemen, maar veel hebben geen mogelijkheid voor eigen laadpaal.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
8000 haal ik makkelijk met een EV erbij, helaas kan ik deze niet in de tuin kwijt en moet ik straat laden.
12000 km x 16 Kwh/100km = 1920 kWh extra.
Die 8000 kWh is dan ook voor een 21e eeuw woning met eigen laadplek, en niet het gemiddelde. Maar dat is wel waarom we moeten verzwaren, vroeger gebruikte je 2-3000 kWh en daarnaast 500-2000 m3 gas. Straks verdwijnt dat laatste.
Betalen per kWh voor transport is dan niet meer dan logisch. Vroeger kreeg je transport gratis bij je vastrecht, straks is stroom vaak €0 plus belasting en transport. Met die tijdblokken kunnen ze opslag / zelfvoorzienend zijn stimuleren, of zelfs teruglevering aanmoedigen. Als ze slim zijn mag je gratis stroom het net op sturen bij de piek, of je krijgt zelfs nog geld toe, dan loont een accu veel meer dan nu.
[ Voor 28% gewijzigd door w00key op 07-10-2025 15:31 ]
Nee hoor, nog niet zo heel lang geleden betaalde je gewoon per kWh voor transport. Maar de knappe koppen bedachten toen dat een vastrecht makkelijker en eerlijker was. En zie hier, het cirkeltje is weer rond.w00key schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:27:
Sja, met een A label rijtjeshuis en alleen gas voor warm water zit ik op 6249 vorig jaar en 5729 voor 2025 tot nu toe. Geen EV, wel airco.
8000 haal ik makkelijk met een EV erbij, helaas kan ik deze niet in de tuin kwijt en moet ik straat laden.
12000 km x 16 Kwh/100km = 1920 kWh extra.
Die 8000 kWh is dan ook voor een 21e eeuw woning met eigen laadplek, en niet het gemiddelde. Maar dat is wel waarom we moeten verzwaren, vroeger gebruikte je 2-3000 kWh en daarnaast 500-2000 m3 gas. Straks verdwijnt dat laatste.
Betalen per kWh voor transport is dan niet meer dan logisch. Vroeger kreeg je transport gratis bij je vastrecht, straks is stroom vaak €0 plus belasting en transport. Met die tijdblokken kunnen ze opslag / zelfvoorzienend zijn stimuleren, of zelfs teruglevering aanmoedigen. Als ze slim zijn mag je gratis stroom het net op sturen bij de piek, of je krijgt zelfs nog geld toe, dan loont een accu veel meer dan nu.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
07-10-2025 14:01:12;
Curl result GetEntsoe is no XML: Operation timed out after 10001 milliseconds with 0 bytes received
07-10-2025 15:01:11;
Curl result GetEntsoe is no XML: Operation timed out after 10001 milliseconds with 0 bytes received
07-10-2025 16:01:11;
07-10-2025 16:08:46; Info: text/xml ; XML count: 11
Hebben jullie dat ook?
1. vast recht
2. aansluitdienst
3. meterdienst
4. transportdienst
Voor 2009 zat transponsdienst tijdsonafhankelijk in de kWh om netwerkbeheerders met de splitsing en privatisering van handel en verkoop van electriciteit te verzekeren van inkomsten. Maar in 2012 waren er al de eerste rapporten dat als aandeel PV, EV en WP's ruim boven zou 20% komen dat de verzwaringskosten op een geven moment uit de hand zouden lopen.
De regionale netwerkbeheerders zijn grote mate afhankelijk van huishoudelijke aansluitingen (kleinverbruikers) voor hun inkomsten en tot afgelopen jaar daalde elk jaar het aan kWh's dat ze transporteerde en met terugkomst van nu tijdsafhankelijke nettarieven geeft dat handelsperspectief voor de afnemer en komt dat ook gelijk met grotere inkomsten onzekerheden voor de regionale netwerkbeheerders.
De aandeelhouders van de regionale netwerkbeheerders is de overheid op diverse niveau's, die wel in de rij stonden voor dividend, maar veel minder voor de borg (zoals de kapitaalinjectie van Stedin, waarbij overheid op hoogste niveau instapt, als nieuwe aandeelhouder), die inkomsten onzekerheid voor netwerkbeheerders speelt een stevige rol bij dat het nu vast is gelopen en nog zeker 10 jaar hard gewerkt moet worden aan verzwaringen van hoogspanning tot laagspanning, voor de transportcapaciteit weer een beetje op niveau komt met de vraag.
Ja dus:EmHaKa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:20:
Volgens mij moet Entso-e nog een beetje wennen aan die kwartierprijzen, voorheen waren ze altijd om 14:00 uur klaar, en nu pas na 16:00 uur en daarvoor timeouts.
Hebben jullie dat ook?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [38;5;30m2025-10-07 13:04:20 [38;5;8m WARNING [0m Connection Error, retrying in 10 seconds [38;5;30m2025-10-07 13:04:45 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 1: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:04:45 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #1 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 60 seconds... [38;5;30m2025-10-07 13:06:36 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 2: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:06:36 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #2 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 120 seconds... [38;5;30m2025-10-07 13:08:45 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 3: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:08:45 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #3 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 240 seconds... [38;5;30m2025-10-07 13:12:46 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 4: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:12:46 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #4 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 480 seconds... [38;5;30m2025-10-07 13:20:49 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 5: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:20:49 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #5 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 960 seconds... [38;5;30m2025-10-07 13:37:08 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 6: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 13:37:08 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #6 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 1920 seconds... [38;5;30m2025-10-07 14:09:14 [38;5;8m ERROR [0m [ENTSOE] attempt 7: exception during fetch: [38;5;30m2025-10-07 14:09:14 [38;5;8m WARNING [0m [ENTSOE] → attempt #7 failed: day-ahead prices not (yet) available. Retrying in 3840 seconds... [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m MONITOR [0m Wednesday, October 8, 2025 - EPEX electricity spot prices from ENTSOE [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m MONITOR [0m 2025-10-08 00:00:00: 0.10174 €/kWh [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m MONITOR [0m 2025-10-08 00:15:00: 0.09140 €/kWh [38;5;30m2025-10-07 15:13:34 [38;5;8m MONITOR [0m 2025-10-08 00:30:00: 0.09147 €/kWh ... |
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Er was vertraging bij vaststellen van de day ahead, de order boeken zijn opnieuw geopend om 14:04 zijn pas de marktprijzen vastgesteld. Er zijn diverse transportbeperking tussen de biedzones voor namelijk IT-GR/GR-IT/AT-IT/IT-FR/FR-ES voor 8 oktoberEmHaKa schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:20:
Volgens mij moet Entso-e nog een beetje wennen aan die kwartierprijzen, voorheen waren ze altijd om 14:00 uur klaar, en nu pas na 16:00 uur en daarvoor timeouts.
Hebben jullie dat ook?
:strip_exif()/f/image/NkqAeA9fFq9ACRcCPCgufRjZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo loopt de prijs morgen van 17.00u op van 26,5 cent naar 39,3 cent om 17.45u om vervolgens om 18.00u weer een nieuw trappetje te beginnen vanaf 30,0 cent.
Iemand hier met meer inzicht in hoe dit tot stand komt en dan met name de vraag of dit een tijdelijk overgangs effect is of dat dit blijvend zou kunnen zijn? Maakt de automations iig een stuk lastiger…
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Ik volg nu al een paar dagen dit verschil.michaelvo schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:25:
Het valt me sinds de 15 minuten tarieven op dat deze geen logische grafiek geven maar een trappetje / zaagtand patroon waarbij er per uur een best groot trappetje gemaakt wordt:
[Afbeelding]
Zo loopt de prijs morgen van 17.00u op van 26,5 cent naar 39,3 cent om 17.45u om vervolgens om 18.00u weer een nieuw trappetje te beginnen vanaf 30,0 cent.
Iemand hier met meer inzicht in hoe dit tot stand komt en dan met name de vraag of dit een tijdelijk overgangs effect is of dat dit blijvend zou kunnen zijn? Maakt de automations iig een stuk lastiger…
Met DAO (=Day Ahead Optimizer) kun je zowel met uur- als met kwartier-prijzen rekenen. Je laat bijna dagelijks ongeveer 0,25 euro aan winst schieten als je rekent met uurprijzen:
/f/image/teVBKzitFT341CnJ2YqK8e3O.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/m06za3ujvlDM1uuIDhxb5sfb.png?f=fotoalbum_large)
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik denk dat je hier het effect ziet dat er nog heel wat batterijen per uur schakelen.
17:45 beginnen al veel mensen te koken en meer stroom te verbruiken. De prijs stijgt want er zijn onvoldoende batterijen die meehelpen.
18:00 vanaf hier springen veel batterijen bij en daalt de prijs weer
Dit herhaalt zich elk uur. Als meer batterijen per kwartier gaan schakelen/handelen zal dit effect wegebben? Denk ik?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Het gaat niet (alleen) om batterijen (waarvan we volgens mij nog maar heel weinig hebben staan) maar ook om verbruikers die op het hele uur schakelen.Pim57 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:57:
@michaelvo
Ik denk dat je hier het effect ziet dat er nog heel wat batterijen per uur schakelen.
17:45 beginnen al veel mensen te koken en meer stroom te verbruiken. De prijs stijgt want er zijn onvoldoende batterijen die meehelpen.
18:00 vanaf hier springen veel batterijen bij en daalt de prijs weer
Dit herhaalt zich elk uur. Als meer batterijen per kwartier gaan schakelen/handelen zal dit effect wegebben? Denk ik?
Dat loopt uiteen van elektrische boilers tot een frietfabriek en gemalen.
We zijn al bijna een week over. Ik neem aan dat ondertussen iedereen wel kwartierprijzen gebruikt,ASW1 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:02:
[...]
Het gaat niet (alleen) om batterijen (waarvan we volgens mij nog maar heel weinig hebben staan) maar ook om verbruikers die op het hele uur schakelen.
Dat loopt uiteen van elektrische boilers tot een frietfabriek en gemalen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De dubbele energiebelasting heeft geen invloed op de businesscase van een thuisaccu.mdvmine schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 15:37:
[...]
Voor eigen gebruik wel, maar voor het handelen in stroom is er nu nog een barriere. Er was al de dubbele energiebelasting, nu deze er ook nog bij? Hebben ze nl ook een negatief tarief als je stroom teruglevert in de rode uren?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Als ik de zakelijke dynamische contracten bekijk werken die sowieso allemaal nog met uurprijzen.John245 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:13:
[...]
We zijn al bijna een week over. Ik neem aan dat ondertussen iedereen wel kwartierprijzen gebruikt,
Ik denk het niet; alleen Tibber, Coolblue Energie, NieuweStroom en Noord Energie zijn om volgens:John245 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:13:
Ik neem aan dat ondertussen iedereen wel kwartierprijzen gebruikt,
https://www.easyswitch.nl...mische-energiecontracten/
Heggenergy gebruikt inderdaad uurprijzen. Reseller van EnergyZero, dus gebonden aan wat hun bron doet neem ik aan?EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:26:
[...]
Ik denk het niet; alleen Tibber, Coolblue Energie, NieuweStroom en Noord Energie zijn om volgens:
Je blijft toch niet bij zo'n Dino provider zitten zou ik zeggen.EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:26:
[...]
Ik denk het niet; alleen Tibber, Coolblue Energie, NieuweStroom en Noord Energie zijn om volgens:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Je gaat een contract aan met uur-prijzen, dus ik vind het prima dat ze niet de spelregels halverwege het spel aanpassen. Het betekend extreem veel in de administratie en automatisering om naar kwartier-prijzen te gaan.John245 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:21:
Je blijft toch niet bij zo'n Dino provider zitten zou ik zeggen.
Zowel bij de providers als bij de gebruikers en alle spelers die er tussen zitten (zoals mijn spotswitch.net voor alle Tweakers).
Dus om dat af te doen als Dino's vind ik net zo ongepast als de wel overgestapte providers voor pubers uitmaken.
Zet een stip op de horizon die ruim haalbaar is voor iedereen en ga dan ook echt massaal om.
Het is niet alsof het onverwacht en ineens was toch? Het was al meerdere malen uitgesteld omdat niet iedereen de administratie op orde had..EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Je gaat een contract aan met uur-prijzen, dus ik vind het prima dat ze niet de spelregels halverwege het spel aanpassen. Het betekend extreem veel in de administratie en automatisering om naar kwartier-prijzen te gaan.
Zowel bij de providers als bij de gebruikers en alle spelers die er tussen zitten (zoals mijn spotswitch.net voor alle Tweakers).
Dus om dat af te doen als Dino's vind ik net zo ongepast als de wel overgestapte providers voor pubers uitmaken.
Zet een stip op de horizon die ruim haalbaar is voor iedereen en ga dan ook echt massaal om.
Dus nu nog als argument aanhalen dat er een stip op de horizon moet komen...dan heb je al ergens een afslag gemist.
Ik gebruik de standaard Tibber (met Pulse) integratie en de EPEX Spot integratie via HACS.
sensor.tibber_electricity_price = 25.2
sensor.epex_spot_data_net_price = 25.480000000000004
Dat Tibber afrond was ook al bij de uur-intervallen, maar 25,2 vs 25,5 klopt echt niet
Groet,
Nika.
XC40 P8
Die stip hebben ze in een ver verleden ook gezet.EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:44:
[...]
Je gaat een contract aan met uur-prijzen, dus ik vind het prima dat ze niet de spelregels halverwege het spel aanpassen. Het betekend extreem veel in de administratie en automatisering om naar kwartier-prijzen te gaan.
Verbruik was zonder bovenstaande auto's in de winter zo'n 5kwh per dag en in de zomer zo'n 2.5kwh. Jaar opwek is veel hoger dan ons verbruik. Wasmachine en vaatwasser draaien wij zoveel mogelijk overdag en op dagen dat wij thuis zijn proberen wij overdag te koken ipv om 18u.
Hebben wij voldoende sturingsmogelijkheden om dynamisch via Zonneplan aantrekkelijk te maken?
Stel wij stappen per 1-11 (einde huidig contract) over naar Zonneplan. Kunnen wij dan van 1-11 tot eind 2026 blijven salderen?
[ Voor 8% gewijzigd door Pakhaas op 08-10-2025 13:16 ]
Ja natuurlijk. Ook voor mensen zonder EV kan het aantrekkelijk zijn. Maar hoe meer je verbruikt en hoe flexibeler je daar in kunt zijn, des te interessanter kan het worden.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
Hebben wij voldoende sturingsmogelijkheden om dynamisch via Zonneplan aantrekkelijk te maken?
ja. zoals je weet wordt de regeling (waarschijnlijk) pas per 01-01-2027 afgeschaft.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
Stel wij stappen per 1-11 (einde huidig contract) over naar Zonneplan. Kunnen wij dan van 1-11 tot eind 2026 blijven salderen?
Je kunt echter niet over 14 maanden salderen. Dus dan wordt het salderen over de eerste 12 maanden, en dan opnieuw salderen over de laatste 2maanden.
Ja dat is dan van 1-11-25 tot 1-11-26 en dan november en december in het nieuwe contract.de Peer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:21:
[...]
ja. zoals je weet wordt de regeling (waarschijnlijk) pas per 01-01-2027 afgeschaft.
Je kunt echter niet over 14 maanden salderen. Dus dan wordt het salderen over de eerste 12 maanden, en dan opnieuw salderen over de laatste 2maanden.
Normaal saldeer je bij een vastcontract over het hele jaar heen, maar hoe werkt dat bij dynamisch? Saldeer je dan niet direct tegen het tarief wat dan geldt?
Lees mijn posts eens terug als je nu toch naar dynamisch denkt over te stappen.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Ja dat is dan van 1-11-25 tot 1-11-26 en dan november en december in het nieuwe contract.
Normaal saldeer je bij een vastcontract over het hele jaar heen, maar hoe werkt dat bij dynamisch? Saldeer je dan niet direct tegen het tarief wat dan geldt?
Deze doel je dan op. Toch wel een goede tip. Denk dat ik dan toch eerst maar naar Energiek Modelcontract ga en dan per 1-1 naar Zonneplan.Magnifique schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:15:
[...]
Als je naar een dynamisch contract gaat zou ik sowieso pas op 01-01-2026 overstappen even je oude contract laten doorlopen of tijdelijk een andere leverancier, je kunt dan namelijk heel 2026 nog salderen ipv de laatste 2 duurste maanden van 2026 niet meer kunnen salderen.
Ik zou van 1-11 tot ongeveer 31-5-26 bij een leverancier afnemen en dan vanaf 1-6-26 tot en met 31-12-26 bij een andere afnemen.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:29:
[...]
Deze doel je dan op. Toch wel een goede tip. Denk dat ik dan toch eerst maar naar Energiek Modelcontract ga en dan per 1-1 naar Zonneplan.
Je kunt dan bij beide de dure maanden salderen.
Interessant idee!Magnifique schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:32:
[...]
Ik zou van 1-11 tot ongeveer 31-5-26 bij een leverancier afnemen en dan vanaf 1-6-26 tot en met 31-12-26 bij een andere afnemen.
Je kunt dan bij beide de dure maanden salderen.
In de voorgaande jaren wekken wij van november tm mei 2337kwh op en van jun tm december: 3577kwh dus met 2 contracten zou ik dan mijn verbruik ruim kunnen salderen.
Als ik nu naar dynamisch wil, welke 2 partijen kan ik dan het beste kiezen?
Edit: denk dat ik eerst naar Tibber ga en dan naar Zonneplan.
[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 08-10-2025 13:46 ]
Dat is natuurlijk persoonlijk maar ik moet het zelf ook doen, ik zit sinds 11-24 bij Tibber en ga komend jaar als ik alles heb gesaldeerd denk ik naar Zonneplan en 2027 gaan we wel weer zienPakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:41:
[...]
Interessant idee!
In de voorgaande jaren wekken wij van november tm mei 2337kwh op en van jun tm december: 3577kwh dus met 2 contracten zou ik dan mijn verbruik ruim kunnen salderen.
Als ik nu naar dynamisch wil, welke 2 partijen kan ik dan het beste kiezen?
ja dat dacht ik ook! Bedankt voor je geweldige tip. Daar had ik net aan gedacht om het per half jaar te splitsenMagnifique schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:46:
[...]
Dat is natuurlijk persoonlijk maar ik moet het zelf ook doen, ik zit sinds 11-24 bij Tibber en ga komend jaar als ik alles heb gesaldeerd denk ik naar Zonneplan en 2027 gaan we wel weer zien
Dat was geen stip, dat was een aankondiging dat het ooit ging gebeuren.John245 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:10:
Die stip hebben ze in een ver verleden ook gezet.
Zover zijn Zonneplan en consorten ook.
Maar na meerdere keren uitstellen (hoezo een haalbare stip?) was het 1 oktober 2025 opeens zover.
Nu moeten de klanten met hun apparatuur zich ook aanpassen (denk aan laadpalen e.d.).
Dus ik vind het heel netjes om gefaseerd over te gaan naar kwartier-prijzen.
Bijvoorbeeld nu aankondigen dat 1 april 2026 (6 maanden na 1 oktober) het contract wordt aangepast.
Of nog beter: klanten zelf laten kiezen tot 1 oktober 2026 wanneer ze over kunnen met hun apparatuur.
Technisch kan het prima naast elkaar draaien, want dat doen ze nu ook al.
Hoe lang heeft Tibber het vantevoren aangekondigd dat de harde datum 1 oktober 2025 is?
Tibber heeft dat ruim van te voren gedaan (zéker een half jaar geleden).EmHaKa schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Hoe lang heeft Tibber het vantevoren aangekondigd dat de harde datum 1 oktober 2025 is?
Het probleem is meer, dat ik als klant al zag aankomen dat het ophalen van prijzen (Entso-e etc) problemen zou gaan geven. Als gebruiker van Home Assistant hangen er veel automatiseringen aan de EPEX-tarieven. Gelukkig heb ik de boel na ruim een week weer helemaal op orde, maar dat geldt niet voor het merendeel van de gebruikers. Het zou fijn geweest zijn als er de mogelijkheid was geweest proef te draaien.
Per saldo maakt het weinig uit, behalve als je handmatig stuurt met de data: de grafieken zijn veel onregelmatiger geworden, geen mooie sinusvormen meer.
TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar
Tja, enerzijds wil men de 'gewone burger' beschermen tegen kennelijk enorme complexiteit van dynamische tarieven (althans, als je naar de meeste voorstellen kijkt), maar anderzijds duwen we ze mensen met een dynamisch contract wel een kwartiertarief door de strot. Dat gaat toch de sturingsmogelijkheden van de meeste mensen veruit te boven? Ik bedoel: met een wasje draaien wat 1,5 uur duurt is het met uurtarieven nog makkelijk om op goedkoopste momenten te sturen. Maar als er daarbinnen nog allerlei schommelingen per kwartier zijn gaat die vlieger niet op.V_ger schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Het is niet alsof het onverwacht en ineens was toch? Het was al meerdere malen uitgesteld omdat niet iedereen de administratie op orde had..
Dus nu nog als argument aanhalen dat er een stip op de horizon moet komen...dan heb je al ergens een afslag gemist.
Helemaal mee eens. Maar in theorie zou de curve ook gewoon glad moeten zijn en dan is er prima te sturen, ook met kwartierprijzen. Dat gekke op en neer gespring van nu is hopelijk een tijdelijk fenomeen!bilgy_no1 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:01:
[...]
Tja, enerzijds wil men de 'gewone burger' beschermen tegen kennelijk enorme complexiteit van dynamische tarieven (althans, als je naar de meeste voorstellen kijkt), maar anderzijds duwen we ze mensen met een dynamisch contract wel een kwartiertarief door de strot. Dat gaat toch de sturingsmogelijkheden van de meeste mensen veruit te boven? Ik bedoel: met een wasje draaien wat 1,5 uur duurt is het met uurtarieven nog makkelijk om op goedkoopste momenten te sturen. Maar als er daarbinnen nog allerlei schommelingen per kwartier zijn gaat die vlieger niet op.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Even op de achterkant van een bierviltje gaat er door de auto's toch zeker 2000 kWh extra verbruikt worden. Heb je dan nog steeds een teruglever overschot? In dat geval overstappen per 1-11, en zodra je al je afgenomen stroom gesaldeerd is nog een keer overstappen.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 13:15:
Wij hebben een kleine EV (31kwh rijbereik 200km) en PHEV (11kwh rijbereik 50-65km). Vrouw werkt 3 dagen per week en een retourtje is 30km. Ik werk 2-3 dagen per week op kantoor en retourtje is 80km. Ik neem meestal de EV en vrouw de PHEV. We hebben geen accu. Wel kunnen we met de stekkerlader uitgesteld laden tot wel 10u. Dus zou ik bijv om 18u kunnen programmeren dat hij begint te laden om 1u nachts.
Verbruik was zonder bovenstaande auto's in de winter zo'n 5kwh per dag en in de zomer zo'n 2.5kwh. Jaar opwek is veel hoger dan ons verbruik. Wasmachine en vaatwasser draaien wij zoveel mogelijk overdag en op dagen dat wij thuis zijn proberen wij overdag te koken ipv om 18u.
Kom je met de 2000 kWh extra uit op meer verbruik dan opwek, dan is het lood om oud ijzer wanneer je overstapt, als het maar voor 1 januari is. Een extra keer overstappen heeft geen zin omdat je geen overschot hebt om te verplaatsen. Modelcontract zou ik voor die 2 maanden niet doen aangezien je (vrijwel) niets opwekt die maanden en modelcontract tarieven nou niet echt gunstig zijn voor afname.
Je komt dan uit met 2 maanden grotendeels afname die apart gesaldeerd worden. Dat kun je doen bij je huidige leverancier (want je wordt overgezet op variabel wat maandelijks opzegbaar is), of bij de toekomstige.
De keus voor dynamisch ligt bij jou, maar hoe groter het stuurbare deel dat door de meter naar jou toe gaat hoe aantrekkelijker.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Bedankt!koboy schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:38:
[...]
Even op de achterkant van een bierviltje gaat er door de auto's toch zeker 2000 kWh extra verbruikt worden. Heb je dan nog steeds een teruglever overschot? In dat geval overstappen per 1-11, en zodra je al je afgenomen stroom gesaldeerd is nog een keer overstappen.
Kom je met de 2000 kWh extra uit op meer verbruik dan opwek, dan is het lood om oud ijzer wanneer je overstapt, als het maar voor 1 januari is. Een extra keer overstappen heeft geen zin omdat je geen overschot hebt om te verplaatsen. Modelcontract zou ik voor die 2 maanden niet doen aangezien je (vrijwel) niets opwekt die maanden en modelcontract tarieven nou niet echt gunstig zijn voor afname.
Je komt dan uit met 2 maanden grotendeels afname die apart gesaldeerd worden. Dat kun je doen bij je huidige leverancier (want je wordt overgezet op variabel wat maandelijks opzegbaar is), of bij de toekomstige.
De keus voor dynamisch ligt bij jou, maar hoe groter het stuurbare deel dat door de meter naar jou toe gaat hoe aantrekkelijker.
Door meer thuiswerken rijden wij niet meer zoveel als voor corona toen ik nog 5 dagen per week op kantoor was. 2000kwh meer kan wel eens een goede schatting zijn, al zal daar ook een groot deel van via de zonnepanelen direct de auto in gaan.
Dit jaar hebben we tot nu toe 6200kwh opgewekt.
Daarvan 1085kwh direct verbruikt en 5100kwh teruggeleverd. We hebben pas sinds september de 1e EV en de PHEV komt vrijdag.
Ons netverbruik ligt tot nu toe op 937 en daar komt in november en december nog zo'n 400 bij. Dus ik verwacht met 2000kwh extra verbruik door de auto's ruim onder de jaaropwek te blijven.
Je kon toch proef draaien. Tibber heeft in de API de mogelijkheid gegeven om proef te draaien vanaf 1 September. Zie: https://developer.tibber.com/docs/changelogTetraPilotomie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Tibber heeft dat ruim van te voren gedaan (zéker een half jaar geleden).
Het probleem is meer, dat ik als klant al zag aankomen dat het ophalen van prijzen (Entso-e etc) problemen zou gaan geven. Als gebruiker van Home Assistant hangen er veel automatiseringen aan de EPEX-tarieven. Gelukkig heb ik de boel na ruim een week weer helemaal op orde, maar dat geldt niet voor het merendeel van de gebruikers. Het zou fijn geweest zijn als er de mogelijkheid was geweest proef te draaien.
Per saldo maakt het weinig uit, behalve als je handmatig stuurt met de data: de grafieken zijn veel onregelmatiger geworden, geen mooie sinusvormen meer.
The update is designed to be backward-compatible and opt-in, allowing existing integrations to continue functioning without disruption, and at the same time allow for consumers of the API to start testing the new quarter-hourly functionality ahead of October 1, 2025.
[ Voor 12% gewijzigd door John245 op 08-10-2025 16:53 ]
Wat van de zonnepanelen afkomt wordt niet teruggeleverd he? Voor het netto totaal maakt het niet uit.Pakhaas schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:49:
[...]
Bedankt!
Door meer thuiswerken rijden wij niet meer zoveel als voor corona toen ik nog 5 dagen per week op kantoor was. 2000kwh meer kan wel eens een goede schatting zijn, al zal daar ook een groot deel van via de zonnepanelen direct de auto in gaan.
Dit jaar hebben we tot nu toe 6200kwh opgewekt.
Daarvan 1085kwh direct verbruikt en 5100kwh teruggeleverd. We hebben pas sinds september de 1e EV en de PHEV komt vrijdag.
Ons netverbruik ligt tot nu toe op 937 en daar komt in november en december nog zo'n 400 bij. Dus ik verwacht met 2000kwh extra verbruik door de auto's ruim onder de jaaropwek te blijven.
Maar nog ruim over, dus 2x overstappen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Je kunt beter de prijzen globaal ophalen zoals bij entso ect. En dan de opslag en belasting er bij optelen. Dan ben je later bij een leverancier wisseling niet afhankelijk van aansturing ect.Sando schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:19:
Maar waar kan ik de day-ahead prijzen van Frank Energie vinden? En dan bedoel ik een openbare bron die ik met een python scriptje in kan laden?
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Dus entsoe is wel de way to go? Dan moet ik even beter mijn best doen!psdata schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:27:
[...]
Je kunt beter de prijzen globaal ophalen zoals bij entso ect. En dan de opslag en belasting er bij optelen. Dan ben je later bij een leverancier wisseling niet afhankelijk van aansturing ect.
Ik heb hier geen verstand van (als in ik heb me hier nooit eerder mee bezig gehouden), maar voordat ik dit postte had ik die juist uitgeprobeerd omdat een zoekopdracht naar deze data met entsoe kwam. Nieuw account aangemaakt -> email geverifiëerd -> werkt niet (Invalid username or password). Maar ik kan geen request doen zonder API key, dan krijg ik een 403. Dus ik dacht dat het niet meer functioneerde.
Ik moet dus even beter mijn best doen (of op zoek naar een guide).
[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 08-10-2025 19:57 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ik heb met wat pijn en moeite met hulp van chatgpt een flow in nodered gemaakt die van tibber, entsoe en nordpool de prijzen ophaalt. Inclusief retry en geheugenfunctie. Maar met vriend chat moet je wel wat geduld hebben. "Oh ja dat is al sinds 2022 anders, wil je dat ik je help met een werkende flow bouwen..."Sando schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 19:56:
[...]
Dus entsoe is wel de way to go? Dan moet ik even beter mijn best doen!
Ik heb hier geen verstand van (als in ik heb me hier nooit eerder mee bezig gehouden), maar voordat ik dit postte had ik die juist uitgeprobeerd omdat een zoekopdracht naar deze data met entsoe kwam. Nieuw account aangemaakt -> email geverifiëerd -> werkt niet (Invalid username or password). Maar ik kan geen request doen zonder API key, dan krijg ik een 403. Dus ik dacht dat het niet meer functioneerde.
Ik moet dus even beter mijn best doen (of op zoek naar een guide).
Daar de leverancier toeslagen op gooit etc.
Bij entsoe wel even een apikey aangevraagd. Vervolgens in HA sorteren en de middelste waarde pakken en dan is het toch een soort 2 van 3.
Waarom bij drie partijen de prijzen opvragen? De basisprijs is gelijk.V_ger schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:42:
Ik heb met wat pijn en moeite met hulp van chatgpt een flow in nodered gemaakt die van tibber, entsoe en nordpool de prijzen ophaalt.
Omdat de een of ander soms geen prijzen heeft terwijl de ander dat al wel heeft. Redundancy,,,timenator schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:12:
[...]
Waarom bij drie partijen de prijzen opvragen? De basisprijs is gelijk.
Dat was helaas niet te integreren in Home Assistant. (Althans: mij lukte het niet). Waar ik op doelde waren alle bestaande integraties voor HA, die niet bleken te werken op de gepubliceerde kwartierprijzen.John245 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:53:
[...]
Je kon toch proef draaien. Tibber heeft in de API de mogelijkheid gegeven om proef te draaien vanaf 1 September. Zie: https://developer.tibber.com/docs/changelog
Ja, dat HA probleem liep ik ook tegenaan. Sterker nog volgens mij doet de HACS Nordpool het nogsteeds niet goed. Die haalt wel de kwartierdata op, maar de huidige prijs update maar 1x per uur. Vandaar zelf maar wat gefabriekt in nodered.TetraPilotomie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:36:
[...]
Dat was helaas niet te integreren in Home Assistant. (Althans: mij lukte het niet). Waar ik op doelde waren alle bestaande integraties voor HA, die niet bleken te werken op de gepubliceerde kwartierprijzen.
Klopt als een bus, maar alléén als die prijzen ook gepubliceerd worden. Ik heb hetzelfde gedaan, drie bronnen. Zo weet ik zeker dat mijn energieschema's altijd werken.timenator schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:12:
[...]
Waarom bij drie partijen de prijzen opvragen? De basisprijs is gelijk.
Hier is een fix die werkt:V_ger schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:38:
[...]
Ja, dat HA probleem liep ik ook tegenaan. Sterker nog volgens mij doet de HACS Nordpool het nogsteeds niet goed. Die haalt wel de kwartierdata op, maar de huidige prijs update maar 1x per uur. Vandaar zelf maar wat gefabriekt in nodered.
https://github.com/custom-components/nordpool/pull/491
Nu gebruik ik de webscraper van https://github.com/mampfes/ha_epex_spot.
Ik heb 1 file lokaal aangepast via de HA File Editor: custom_components/epex_spot/EPEXSpot/EPEXSpotWeb/__init__.py.
Op 3 plekken waar 60 stond, heb ik aangepast naar 15 en that's it! KWARTIERPRIJZEN!
En met de https://github.com/mampfes/ha_epex_spot_sensor heb ik 4 sensoren gemaakt met goedkope en dure kwartieren/uren. Deze kunnen als Trigger gebruikt worden in automations.
De kwartieren gebruik ik voor (ont)laden van de thuisbatterij.
De uren gebruik ik voor de warmtepomp; die ga ik niet elk kwartier aan/uit schakelen.
Voordelen van EpexSpot:
- geen API-key nodig
- niet afhankelijk van een energieleverancier
- ApexCharts is ook met de kwartierdata te visualiseren
[ Voor 3% gewijzigd door GadgetFrank op 09-10-2025 11:12 ]
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Nadelen van EpexSpot:GadgetFrank schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:56:
Nu gebruik ik de webscraper van https://github.com/mampfes/ha_epex_spot.
///
Voordelen van EpexSpot:
- geen API-key nodig![]()
- niet afhankelijk van een energieleverancier
- ApexCharts is ook met de kwartierdata te visualiseren
- het is een commercieel bedrijf
- zodra ze het doorhebben dat ze centen mislopen door slimme workarounds gaan ze dat blokkeren.
Aan de andere kant: voor NordPool geldt hetzelfde en dat werkt ook nog steeds.
Ik heb een week lang gewacht op de pull requests van de entso-e integratie maar dat schoot niet op. Dan ga ik op zoek naar een alternatief en de webscraper via Epexspot biedt veel meer functionaliteit voor mij.The Third Man schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:31:
@GadgetFrank er staat daar ook al een pull request https://github.com/mampfes/ha_epex_spot/pull/226 die een degelijke oplossing implementeert van variabele periodeduur. Kan wel handig zijn als men in de toekomst weer wat anders gaat doen.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Voor Entso-e is ook een fix, bij mij werkt die prima. Met naar wens uur óf kwartier prijzen. Het voordeel van Entso-e vind ik de min/max prijzen en de tijd hiervan.GadgetFrank schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:56:
Ik gebruikte voor HomeAssistant ook de Entso-e integratie maar die is sinds 1 oktober kaputt.
Oh mooi, ik krijg alleen de kwartier-prijzen en die moet ik dan zelf optellen en delen door 4.TetraPilotomie schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:08:
Voor Entso-e is ook een fix, bij mij werkt die prima. Met naar wens uur óf kwartier prijzen.
Wat zijn de API opties hiervoor? (of zit dat in de slangentaal code van HASS zelf?)
[ Voor 6% gewijzigd door EmHaKa op 09-10-2025 19:44 ]
Ik kan met de EpexSpot sensor zelf instellen hoeveel tijden ik wil zien (kwartieren of uren) en de binary sensors gaan daarop automatisch aan/uit. Super makkelijk om automations te triggeren.EmHaKa schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:41:
[...]
Oh mooi, ik krijg alleen de kwartier-prijzen en die moet ik dan zelf optellen en delen door 4.
Wat zijn de API opties hiervoor? (of zit dat in de slangentaal code van HASS zelf?)
Ik ga voorlopig niet terug naar Entso-e...
:strip_exif()/f/image/KcX0CXOtXvzyoMEFqbh9nE3S.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij gebruiken zo'n 8300 KWh per jaar.
Ik heb teruggeleverd: 547 KWh (7 panelen)
Gasverbruik: 570M3
Ik zit nu een jaar bij Zonneplan.
Vrouw en kinderen, (willen) houden totaal geen rekening met wanneer de stroom goedkoop of duur is, ik heb het zelfs geprobeerd dat er apps worden gestuurd wanneer het duur/goedkoop is maar ook dat helpt niet. Ze verbruiken gewoon stroom wanneer het uitkomt.
Ik heb weinig apparaten om slim aan te kunnen sturen.
Ik ga niet vrouw en kinderen inruilen, heeft het in ons geval uberhaupt zin om bij Zonneplan te blijven?
Ik heb wat berekeningen proberen te maken, ook via gaslicht.com maar voor zover ik kan zien is het lood om oud ijzer, ik blijf ongeveer op hetzelfde maandbedrag uitkomen.
Dat kan ook een antwoord zijn natuurlijk maar hier zitten veel ervaringsdeskundigen.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Wat is je gemiddelde tarief bij zonneplan? Aangezien je best weinig terugleverd, kan je overwegen om naar een vast contract te gaan. Ik zou uitgaan van de tarieven die leveranciers aanbieden, niet berekeningen van maandbedragen.Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Ik ga niet vrouw en kinderen inruilen, heeft het in ons geval uberhaupt zin om bij Zonneplan te blijven?
Ik heb wat berekeningen proberen te maken, ook via gaslicht.com maar voor zover ik kan zien is het lood om oud ijzer, ik blijf ongeveer op hetzelfde maandbedrag uitkomen.
Dat kan ook een antwoord zijn natuurlijk maar hier zitten veel ervaringsdeskundigen.
Je levert heel weinig terug. Volgens mij beginnen die staffels zelfs vanaf 500kwh teruglevering, dus met een beetje inzet kan je daar zelfs onder komen. Dan heb je niet eens terugleverkosten en hoef je alleen naar de vaste kwh prijs en vastrecht te kijken.Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
Vrouw en kinderen, (willen) houden totaal geen rekening met wanneer de stroom goedkoop of duur is, ik heb het zelfs geprobeerd dat er apps worden gestuurd wanneer het duur/goedkoop is maar ook dat helpt niet. Ze verbruiken gewoon stroom wanneer het uitkomt.
Je hebt een heel erg hoog stroomverbruik in aanmerking genomen dat je een gasaansluiting hebt.Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
Weinig stuurbaar vermogen, dus ook geen elektrische auto neem ik aan.
Het valt buiten de scope van dit topic, maar ik vermoed dat je beter eens dat ernorme verbruik kunt analyseren en beperken dan te proberen je huisgenoten bij te sturen wanneer zij stroom verbruiken.
Met weinig stuurbaar vermogen moet je je sowieso afvragen of dynamische tarieven wel wat voor jou zijn, ik denk het niet.
[ Voor 10% gewijzigd door NielsvdBeek op 10-10-2025 11:01 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Verwarmen met een airco en gas alleen voor douchen/koken in een 5 persoons huishouden.ASW1 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:51:
[...]
Je hebt een heel erg hoog stroomverbruik in aanmerking genomen dat je een gasaansluiting hebt.
Weinig stuurbaar vermogen, dus ook geen elektrische auto neem ik aan.
Het valt buiten de scope van dit topic, maar ik vermoed dat je beter eens dat ernorme verbruik kunt analyseren en beperken dan te proberen je huisgenoten bij te sturen wanneer zij stroom verbruiken.
Met weinig stuurbaar vermogen moet je je sowieso afvragen of dynamische tarieven wel wat voor jou zijn, ik denk het niet.
In de woonkamer hangt een airco en in het trappengat voor de 1e en 2e verdieping en af en toe bijverwarmen op een slaapkamer met een kacheltje.
Bijverwarmen met een kacheltje kost wel snel veel stroom, hoe vaak is "af en toe"? Heb je een idee hoeveel kWh dat kacheltje gebruikt?Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:04:
[...]
Verwarmen met een airco en gas alleen voor douchen/koken in een 5 persoons huishouden.
In de woonkamer hangt een airco en in het trappengat voor de 1e en 2e verdieping en af en toe bijverwarmen op een slaapkamer met een kacheltje.
Hoi, ik zie in mijn eindafrekening nu dus opeens een gas correctie factor, in mijn nadeel, namelijk 1.017. Mag ik vragen wat de correctiefactoren van jou waren over die afgelopen twee jaren?Hijdaar95 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:43:
Van Hegg Energy kreeg ik zojuist een email. Er worden 2 jaarafrekeningen gecorrigeerd. Zij waren de correctiefactor van het gas vergeten. 2x 25€ in mijn voordeel.
Goed dat ze het doen zou ik zeggen.
Het voelt namelijk een beetje alsof nu de factor >1 is, hij opeens verschijnt op mijn rekening, maar je kan zelf die factor nergens controleren (lekker transparant maar weer van de gasunie).
In mijn geval is een kuub gas grofgezegd 1,20 en een kWh 0,20. Dus bij mij is het kantelpunt of ik met 6 kWh toe kan wat me anders een kuub zou kosten. Dat haal ik vaak wel, een kacheltje kost me 1-4 kWh afhankelijk van hoe koud de slaapkamer is, maar dat haal ik niet met maar ca. 0,5 kuub uit de CV. Simpelweg door de inefficientie van de ketel op temperatuur krijgen, de leiding naar de kamer verwarmen, daar heb ik nog klassieke radiatoren enzovoort.mdvmine schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Bijverwarmen met een kacheltje kost wel snel veel stroom, hoe vaak is "af en toe"? Heb je een idee hoeveel kWh dat kacheltje gebruikt?
Het wordt denk ik wel een ander verhaal tijdens hartje winter want dan krijgt het kacheltje een ijskoude kamer niet zo snel warm. Maar ik woon er pas sinds maart dus ik heb dat nog niet kunnen testen. Het zal natuurlijk ook afhangen van de 'gratis' verwarming vanuit de buren.
Op de bovenverdieping waar ik een airco heb wordt het snel nog goedkoper om die te gebruiken, hij blaast even kort op 2 kW maar de rest van de tijd op zo'n 400-500W (dus zeg 5 cent per uur). Had laatst al de hele middag en avond de CV aan omdat er gasten waren en die wil ik niet onder de lawaaiige/blazende airco zetten. Dat kostte me 2 kuub = 2,40. Tel uit je winst.
[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 10-10-2025 12:48 ]
OK. Ik denk veel mensen zullen een 25 ct/kWh betalen of meer dan zijn de verhoudingen toch ietsje anders.The Third Man schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:44:
[...]
In mijn geval is een kuub gas grofgezegd 1,20 en een kWh 0,20. Dus bij mij is het kantelpunt of ik met 6 kWh toe kan wat me anders een kuub zou kosten. Dat haal ik vaak wel, een kacheltje kost me 1-4 kWh afhankelijk van hoe koud de slaapkamer is, maar dat haal ik niet met maar ca. 0,5 kuub uit de CV. Simpelweg door de inefficientie van de ketel op temperatuur krijgen, de leiding naar de kamer verwarmen, daar heb ik nog klassieke radiatoren enzovoort.
Het is wel lastig vergelijken, een kacheltje kan natuurlijk heel makkelijk heel lokaal verwarmen en een CV ketel niet. Een zone regeling is lastig goed in te regelen. Andersom verwarmt een CV ook andere slaapkamers een beetje mee (net waar je de radiators iets open zet). En ook die leidingen stralen warmte af net waar ze lopen (misschien vloer hal). Noem het inefficientie of juist een comfort verbetering! Hoe dan ook, moeilijk in geld uit te drukken.
De netbeheerder berekent deze factor. Niet de Gasunie. Waar je woont is een belangrijke factor dus zomaar vergelijken heeft niet zoveel zin.hwopereis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:23:
[...]
Hoi, ik zie in mijn eindafrekening nu dus opeens een gas correctie factor, in mijn nadeel, namelijk 1.017. Mag ik vragen wat de correctiefactoren van jou waren over die afgelopen twee jaren?
Het voelt namelijk een beetje alsof nu de factor >1 is, hij opeens verschijnt op mijn rekening, maar je kan zelf die factor nergens controleren (lekker transparant maar weer van de gasunie).
Bij voorbaat dank!
Voor beide jaren 0.98xxxx. Ik kreeg dus geld terug. Ik had hier nog nooit van gehoord, weet niet hoe gangbaar dit is.hwopereis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:23:
[...]
Hoi, ik zie in mijn eindafrekening nu dus opeens een gas correctie factor, in mijn nadeel, namelijk 1.017. Mag ik vragen wat de correctiefactoren van jou waren over die afgelopen twee jaren?
Bij voorbaat dank!
Ik heb nog oude radiatoren en dikke leidingen.mdvmine schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Bijverwarmen met een kacheltje kost wel snel veel stroom, hoe vaak is "af en toe"? Heb je een idee hoeveel kWh dat kacheltje gebruikt?
Wel een redelijk recente ketel uit 2020.
Op m'n kantoor heb ik een kleine radiator.
Als ik het hele huis verwarm op de CV, ben ik ongeveer 10m3 per dag kwijt, dat is zo'n 12 euro.
De airco beneden gebruikt max 15KW/h per dag, deze dagen zo'n 5-6, dat is zo'n 3.75 als het koud is.
Dan heb ik nog 8 euro over om te "verbranden". Zo'n 23KWh, daar kom ik nog niet aan gelukkig.
Ja, maar je zou de radiators beneden dicht kunnen draaien en de thermostaat (als die draadloos is) meenemen naar je kantoor. Maar, zoals ik hierboven al opmerkte, een zoneregeling is best lastig goed in te regelen.Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:41:
[...]
Als ik het hele huis verwarm op de CV, ben ik ongeveer 10m3 per dag kwijt, dat is zo'n 12 euro.
Hoe dan ook, dan klinkt het alsof je relatief veel stroom gebruikt in de winter, en dan helpt een dynamisch contract niet zoveel. In de winter zijn de prijzen meestal vrij vlak over de hele dag.
Als je wat Marstek batterijen aanschaft zou je het verbruik wat beter zelf kunnen sturen. dus op dure tijdstippen stroom uit batterijen en op goedkope tijdstippen laden. Ben je zelf meer in control ongeacht wat het gezig doet. Maar goed dat vergt ook wel weer een invensering maar is wel leuk als er van houdtOra et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
2 x Marstek V3.0 v242 LAN - CT003 v118 - 14 st zonnepaneel Jinko 425 N-Type / 5950Wp / 6150 KWh / 3 x 25A / Shell Recharge laadpaal / Tesla model Y bj 2024
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Inderdaad, je kunt binnen het uur handelen met je accu, kwartier voor het uur laden en kwartier na het uur weer ontladen. EV laad planning is ook een gatenkaas met deze prijzen. Hopelijk trekt dat bij, want het inplannen van de (vaat)wasmachine gaat zo ook niet echt meer.Bravo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:42:
De prijzen van morgen in Nederland zijn binnen het uur weer behoorlijk volatiel met verschillen tot 10 ct/kWh binnen een uur (10-11). Op de andere markten is dit veel minder zichtbaar, zijn er daar minder DA uur contracten (en is het merendeel al over op kwartierprijzen) en lopen we in NL daarin nog zoveel achter? Een andere verklaring kan ik niet echt verzinnen.
Dit is eigenlijk het verkeerde topic, maar waar komt dat enorme verbruik vandaan? Jullie gezin verbruikt ca het drievoudige van een gemiddeld gezin (aangenomen dat je geen EV of warmtepomp hebt, omdat je zegt niks te kunnen sturen).Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
Ik zou eens gaan uitzoeken waar dat hoge verbruik vandaan komt. Daar kun je een hoop mee besparen, in ieder geval veel meer dan met het wisselen van energieleverancier.
Hiermee wordt het al wat duidelijker. Maar dan valt het volgende op:Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:04:
Verwarmen met een airco en gas alleen voor douchen/koken in een 5 persoons huishouden.
1. 570 m³ gas voor enkel douchen en koken is ook heel erg veel. Al eens over een waterbesparende douchekop of douche-WTW gedacht?
2. Geen idee hoe groot je woning is, maar ook als je verwarmt met de airco is het stroomverbruik nog steeds heel erg hoog.
3. Het verwarmen met de airco kun je toch prima in de tijd sturen? Bijvoorbeeld 's avonds tussen 17 en 20 uur even uit zetten zal al veel schelen.
[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 10-10-2025 18:21 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
- knip -
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels