Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:04
Wij zitten met 2 personen met verwarmen radiator) en douchen op 600m3 per jaar. Hoekwoning uit 1980.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
Heb de PHEV net op de stoep staan en kom er achter dat ik met de Kia app het laden kan plannen tussen bepaalde tijden. Dus kan vooraf kijken wat een gunstig moment is en dan plannen. Mooie meevaller!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:02
Deikke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Inderdaad, je kunt binnen het uur handelen met je accu, kwartier voor het uur laden en kwartier na het uur weer ontladen. EV laad planning is ook een gatenkaas met deze prijzen. Hopelijk trekt dat bij, want het inplannen van de (vaat)wasmachine gaat zo ook niet echt meer.
Dat de prijzen nu per kwartier schommelen in plaats van per uur maakt natuurlijk niet uit bij het inplannen van je verbruikers. Als je vaatwasser 120 minuten nodig heeft voor het programma, zoek je in plaats van de goedkoopste 2 aaneengesloten uren naar de goedkoopste 8 aaneengesloten kwartieren.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:26
ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Dat de prijzen nu per kwartier schommelen in plaats van per uur maakt natuurlijk niet uit bij het inplannen van je verbruikers. Als je vaatwasser 120 minuten nodig heeft voor het programma, zoek je in plaats van de goedkoopste 2 aaneengesloten uren naar de goedkoopste 8 aaneengesloten kwartieren.
Behalve dat je vaatwasser in die 120 minuten ongeveer 2x een kwartier met 2000 Watt aanstaan en voor de rest zo goed als geen verbruik heeft. Zou dus zomaar kunnen dat een half uur eerder of later starten je 10 cent verschil oplevert, ondanks dat de gemiddelde prijs over die 120 minuten nagenoeg gelijk is.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Behalve dat je vaatwasser in die 120 minuten ongeveer 2x een kwartier met 2000 Watt aanstaan en voor de rest zo goed als geen verbruik heeft. Zou dus zomaar kunnen dat een half uur eerder of later starten je 10 cent verschil oplevert, ondanks dat de gemiddelde prijs over die 120 minuten nagenoeg gelijk is.
Tsja, en de wasmachine doet misschien precies hetzelfde op de goedkoopste kwartieren en daar win je dan weer 10 cent....
Vroeger moest ik twee goedkoopste uren zoeken, maar kon de vaatwasser ook in het duurste van die twee uren net wat meer stroom gebruiken dan in het goedkoopste van die twee. Sterker nog, als de vaatwasser 2 uur en 10 minuten nodig had, dan werd naar een blok van 3 uur gekeken, waarvan het apparaat 50 minuten lang niets deed.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:30
[...]

Ja, dat wordt goed mikken, of je laat het lastige werk over aan een hulpmiddel zoals Day Ahead Optimizer (wel met home assistant). Je definieert je vaatwasser als machine met een energieverbruik (gemiddeld vermogen) profiel voor je wasprogramma per kwartier. Je geeft op voor welke tijd de vaatwasser klaar moet zijn en DAO berekent het meest optimale startmoment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:18

The Third Man

The Third Jellyfish

ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Tsja, en de wasmachine doet misschien precies hetzelfde op de goedkoopste kwartieren en daar win je dan weer 10 cent....
Vroeger moest ik twee goedkoopste uren zoeken, maar kon de vaatwasser ook in het duurste van die twee uren net wat meer stroom gebruiken dan in het goedkoopste van die twee. Sterker nog, als de vaatwasser 2 uur en 10 minuten nodig had, dan werd naar een blok van 3 uur gekeken, waarvan het apparaat 50 minuten lang niets deed.
Bij mij tonen dat soort apparaten steevast in het begin het hoge verbruik, logisch ook want dat is hun wasfase in het programma. Ik ben niet anders gewend dan puur het goedkoopste uur toepassen voor hun eerste uur en de rest boeit eigenlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
Pakhaas schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:30:
Heb de PHEV net op de stoep staan en kom er achter dat ik met de Kia app het laden kan plannen tussen bepaalde tijden. Dus kan vooraf kijken wat een gunstig moment is en dan plannen. Mooie meevaller!
Ik weet niet of je de Kia kunt koppelen aan HomeAssitant of aan je energieleverancier want dan gaat het zelfs automatisch en heb je er zelf geen omkijken naar…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

nope, vergeet niet dat bv de vaatwasser éérst even gaat spoelen, dán de dure opwarm fase en dan het programma verder afwikkelen.

Check dus hoelang ná het aanzetten de dure fase begint, en hoe lang deze duurt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:35
Wasmachine:

Verbruik vooral tijdens opwarmen. 1x of 2x, afhankelijk van voorwas. Begin + ~30 min na begin.

Droger:

Opwarmfase is piek, dan continu hoog. Blok van enkele uren nodig, duurt lang.

Was/droogcombinatie: mijne heeft een blok van 6 uren nodig voor handdoeken. Overdag / weekend inplannen en iig laaste 3 uren met meeste verbruik op een goedkope tijd.

Vaatwasser: 2 pieken. Spoelen kost niks, dan hoofdwas, dat is opwarmen. Dan naspoelen op hoogste temperatuur, hoger dan wassen, om je servies te drogen. Behoorlijk onvoorspelbaar met "auto" programma's, blok van 2-3 uur nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Hansieo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

nope, vergeet niet dat bv de vaatwasser éérst even gaat spoele, dán de dure opwarm fase en dan het programma verder afwikkelen.
Bij mij gebruikt de droogfase net zoveel electriciteit als de opwarmfase. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat deze rare wisselingen per kwartier tijdelijk zijn want hier is echt niet fatsoenlijk op te sturen.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:40
michaelvo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:35:
[...]

Bij mij gebruikt de droogfase net zoveel electriciteit als de opwarmfase. Maar goed, ik ga er maar vanuit dat deze rare wisselingen per kwartier tijdelijk zijn want hier is echt niet fatsoenlijk op te sturen.
zal idd lastig zijn. In de winter bv is de wateraanvoer temperatuur lager (komt uit koude grond /kruipruimte).
Om het water dan naar de juiste temperatuur te verhogen, zal de opwarmfase langer duren, en ja, ook voor de wasmachine.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:43

bert pit

asdasd

Ora et Labora schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:27:
Adviesvraag:
Wij gebruiken zo'n 8300 KWh per jaar.
Ik heb teruggeleverd: 547 KWh (7 panelen)
Gasverbruik: 570M3
Ik zit nu een jaar bij Zonneplan.

Vrouw en kinderen, (willen) houden totaal geen rekening met wanneer de stroom goedkoop of duur is, ik heb het zelfs geprobeerd dat er apps worden gestuurd wanneer het duur/goedkoop is maar ook dat helpt niet. Ze verbruiken gewoon stroom wanneer het uitkomt.
Ik heb weinig apparaten om slim aan te kunnen sturen.

Ik ga niet vrouw en kinderen inruilen, heeft het in ons geval uberhaupt zin om bij Zonneplan te blijven?

Ik heb wat berekeningen proberen te maken, ook via gaslicht.com maar voor zover ik kan zien is het lood om oud ijzer, ik blijf ongeveer op hetzelfde maandbedrag uitkomen.
Dat kan ook een antwoord zijn natuurlijk maar hier zitten veel ervaringsdeskundigen.
Circa 22 kW per dag is best veel voor een huishouden en weet je zeker dat je niet wat meer opwekt?
Ik zou me eerst afvragen waar die energie gebruikt wordt, en daarna kijken welk patroon er in zit. Daarna afvragen wat kan ik verschuiven naar de goedkope uren of is een forse thuisaccu de investering waard.

Als dat allemaal niet haalbaar is en de meeste energie wordt gebruikt op de dure momenten, tja... dan lijkt mij een vast contract beter.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Deikke schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:04:
[...]

Inderdaad, je kunt binnen het uur handelen met je accu, kwartier voor het uur laden en kwartier na het uur weer ontladen. EV laad planning is ook een gatenkaas met deze prijzen. Hopelijk trekt dat bij, want het inplannen van de (vaat)wasmachine gaat zo ook niet echt meer.
Met een batterij is die kwartierprijs toch eigenlijk geen probleem?

In ons geval is de vaatwasser aan de warmwater voorziening gekoppeld van de warmtepomp boiler en behoeft zo al zelf minder te verwarmen, en de warmtepomp boiler krijgt de energie vanuit de batterij.

Ik ben benieuwd naar de praktische uitwerking van de voorgestelde nettarieven.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:19
Ersus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Met een batterij is die kwartierprijs toch eigenlijk geen probleem?

In ons geval is de vaatwasser aan de warmwater voorziening gekoppeld van de warmtepomp boiler en behoeft zo al zelf minder te verwarmen, en de warmtepomp boiler krijgt de energie vanuit de batterij.

Ik ben benieuwd naar de praktische uitwerking van de voorgestelde nettarieven.
Als ik alleen een transporttarief hoef te betalen per kWh, en niet meer voor de capaciteit van de aansluiting, doe dan maar een dikkere pijp! Dan kan ik bij lage prijzen sneller laden! Gewoon de EV en thuisbatterij tegelijk BAM. Maar het zal wel EN EN worden...

En de vaatwasser mik ik wel op het goedkoopste moment van de dag, maar zo niet, dan niet. Dan komt de stroom gewoon uit de batterij. Hoef ik over die planning iig niet na te denken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TetraPilotomie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 22-10 22:53
EmHaKa schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:41:
[...]

Oh mooi, ik krijg alleen de kwartier-prijzen en die moet ik dan zelf optellen en delen door 4.
Wat zijn de API opties hiervoor? (of zit dat in de slangentaal code van HASS zelf?)
Bij de instelling van Entso-e, waar je ook de btw ed instelt.

TetraPilotomie: De edele kunst van het in 4-en kloven van een haar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Mars2020 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Ik weet niet of je de Kia kunt koppelen aan HomeAssitant of aan je energieleverancier want dan gaat het zelfs automatisch en heb je er zelf geen omkijken naar…..
Dat zal vast kunnen, maar ik heb geen HA of iets dergelijks. Wel Homewizard P1 en Enerysocket. Daar kan ik ook een slimme dynamisch taak aangeven. Als ik dan laad met 10A blijf ik binnen de veilige marge en is de 11kw snel genoeg vol. De energysocket kan ook 12A aan bij continue stroom, maar dan zit ik op de grens volgens de manual.

[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 11-10-2025 19:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Dat kon wel eens flink variëren per vaatwasser en programma. Dit is het verbruikspatroon van onze vaatwasser (Whirlpool):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTkAfyTZDGsOMOaDF9_LI1ZPpFE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mr1MAnyhxFaBNt4KHF0rOBOE.png?f=user_large

Dat is ongeveer een totaal 41 minuten 2kW gedurende het hele programma van 2h45m, maar dat wel gedurende een window van net geen 2 uur. Het voordeel van deze vaatwasser op dit programma is wel dat het elke keer tot op de seconde identiek is, dus in dat "gat" in het midden wil ik nog eens de wasmachine starten :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
ArPi75 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Het hangt dus af van de actuele stroomprijzen en het is gewoon meer gedoe.

Tenzij je een connected vaatwasser hebt zijn de meeste gewoon voorzien van een uitgestelde startfunctie. Dan kun je een x aantal uur opgeven, maar geen exacte starttijd. Als de stroom goedkoop is om 03:45 moet ik bijvoorbeeld om 20:45 de vaatwasser instellen op +7 uur voor de start. Als ik pas om 21:00 uur bedenk om de vaatwasser te starten, moet ik vervolgens tot 21:45 wachten.

Met uurtarieven niet echt een issue, omdat het blok toch per uur gaat en het programma langer dan een uur duurt. Kortom, ik kan niet echt veel sturen op een kwartier prijs.

De vaatwasser is nog niet eens een heel grote gebruiker. De warmtepomp heeft 30-45 minuten nodig voor een SWW run. Die stuur ik makkelijk binnen een uur. Maar als er grote verschillen per kwartier zijn is dat niet makkelijk te doen (niet te onderbreken).

De auto opladen en dan af en toe een kwartier onderbreken is in elk geval voor mijn auto geen pretje. Daarvan raakt het BMS aardig van slag. Ditzelfde is mogelijk ook voor een thuisbatterij een issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:45
@bilgy_no1 heb je al eens getest of je vaatwasser het programma hervat na “stroomuitval”? Die van mij doet dat wel.
Dan zou je met een slimme stekker je vaatwasser kunnen aansturen (om maar iets te noemen).

Ik heb geen panelen en stuur weinig (tot nu toe dit jaar 24.9 cent gemiddeld dynamisch) dus misschien kan ik best goedkoper, maar voel me hier wel goed bij. Velen willen vastigheid, ik heb juist “betaal maar wat het vandaag kost”. Misschien kan ik een paar 10-tjes per jaar goedkoper, maar toen ik begon met dynamisch in december 2022 na een faillissement van mijn leverancier was het een no-brainer. In die tijd heeft het me 100-den euro’s bespaard tov alle contracten die er lagen.
Dus per saldo kan het nog steeds uit. Dit is mijn insteek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ons dynamische contract bij Tibber gaat pas 1 november in, maar ik wilde vandaag even testen met de Homewizard Energysocket en dat ging eigenlijk perfect. Ik kon ervoor aangeven dat ik 4u wilde laden op het goedkoopste moment. Je kan ook aangeven of dat aaneengesloten uren moeten zijn of niet. De energysocket gaat vanzelf aan en met een andere slimme taak heb ik aangeven dat hij moet stoppen zodra het laden onder de 100w komt (dus dat de auto vol is). 9.8kwh geladen voor 2.25 (zat ook een beetje zonopbrengst bij, maar dat was vandaag niet veel)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LNqRcPk.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ray604S.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:42
Pakhaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:06:
Ons dynamische contract bij Tibber gaat pas 1 november in, maar ik wilde vandaag even testen met de Homewizard Energysocket en dat ging eigenlijk perfect. Ik kon ervoor aangeven dat ik 4u wilde laden op het goedkoopste moment. Je kan ook aangeven of dat aaneengesloten uren moeten zijn of niet. De energysocket gaat vanzelf aan en met een andere slimme taak heb ik aangeven dat hij moet stoppen zodra het laden onder de 100w komt (dus dat de auto vol is). 9.8kwh geladen voor 2.25 (zat ook een beetje zonopbrengst bij, maar dat was vandaag niet veel)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet wt voor EV je hebt, maar als je naar Tibber gaat zou ik ervoor kiezen om je EV direct door Tibber aan te laten sturen.
Bij Tibber kun je een weekschema invoeren en Tibber kijkt een week vooruit op basis van voorspelling van de prijzen. Daarbij kun je gebruik maken van Gridrewrds wat weer extra geld oplevert. Daar hoef je zelf geen automatisering voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Mars2020 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:17:
[...]

Ik weet niet wt voor EV je hebt, maar als je naar Tibber gaat zou ik ervoor kiezen om je EV direct door Tibber aan te laten sturen.
Bij Tibber kun je een weekschema invoeren en Tibber kijkt een week vooruit op basis van voorspelling van de prijzen. Daarbij kun je gebruik maken van Gridrewrds wat weer extra geld oplevert. Daar hoef je zelf geen automatisering voor te maken.
Ik heb het gelezen ja, maar wij hebben geen wallbox en dat is in onze situatie nu niet nodig. Wij hebben een Plug -in Hybride die max 3.3kw kan laden met 11kwh accu. Ook een VW E-up met 31kwh accu. Hebben voldoende tijd om te laden overdag of tijdens goedkope momenten omdat we niet alle dagen werken of gedeeltelijk thuiswerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Pakhaas op 12-10-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28

de Peer

under peer review

Pakhaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

Wij hebben een Plug -in Hybride die max 3.3kwh kan laden met 11kw accu.
Ik denk dat je bedoelt : 3.3 kW laden met 11 kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
de Peer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Ik denk dat je bedoelt : 3.3 kW laden met 11 kWh accu
Je je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
De energysocket kan trouwens aan continue stroom 12A (2760w) aan en bij korte stroom 16A. Er zit ook een hittebeveiliging in. Ik had de lader op 12A staan en dan levert hij 2680w aan de auto. Heb met een hittemeter de stekker gemeten, maar die wordt max 34 graden, dus dat is prima. Bij dagen dat er langer zon schijnt dan kan ik wel gaan laden op 10A.
Groot bereik: Met een meetbereik van 1W tot 3680W maak je kleine en grote verbruikers inzichtelijk.
Nauwkeurig: Elke Energy Socket wordt individueel geijkt voor uiterst precieze metingen (±99,5%) .
Energie zuinig: Geoptimaliseerd voor een gering eigen gebruik van 1 Watt.
Maximale belasting: Max. 3680W (16A), Continue belasting: 2760W (12A).
Oververhitting bescherming: De Energy Socket wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de stekker of het stopcontact van het apparaat een onveilige hoeveelheid warmte genereert, wat wijst op slecht contact of aanhoudende maximale belasting.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Ik laad mijn thuisbatterij en boiler op in 8 goedkope kwartieren per dag (in de winter) en ik verkoop in de 8 duurste kwartieren, geautomatiseerd via Homeassistant tot een bepaalde SoC met een preset marge.
De vaatwasser en wasmachine zijn hotfilled vanuit het warmptepomp-boilervat.
Hierdoor heb ik weinig pieken in verbruik.
De thuisaccu is de grote elektrische 'demper'.
(Dynamisch contract, hybrid 10 kW GoodWe inverter)

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Pakhaas schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:11:
De energysocket kan trouwens aan continue stroom 12A (2760w) aan en bij korte stroom 16A. Er zit ook een hittebeveiliging in. Ik had de lader op 12A staan en dan levert hij 2680w aan de auto. Heb met een hittemeter de stekker gemeten, maar die wordt max 34 graden, dus dat is prima. Bij dagen dat er langer zon schijnt dan kan ik wel gaan laden op 10A.

[...]
Zou wel oppassen met de Energy Sockets icm langdurig laden, hierbij het effect op "maar" 10.4A / 2400 Watt, maar liefst 55 graden. Dus weet je zeker dat je langdurig tot 12A wil gaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVT-6cwegrZtId9Ms_ucKuSIW58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOBSjrPUPE6jYdnfbQ6qgWyD.jpg?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Taro schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:43:
[...]

Zou wel oppassen met de Energy Sockets icm langdurig laden, hierbij het effect op "maar" 10.4A / 2400 Watt, maar liefst 55 graden. Dus weet je zeker dat je langdurig tot 12A wil gaan?
[Afbeelding]
Ik denk dat je gelijk hebt. De socket voelt warmer aan dan lichaamstemperatuur dus 34 graden zal niet kloppen. Gemeten met infrarood ding. Wil geen onnodig risico lopen, dus zal die niet meer hiervoor gebruiken.

De Kia kan ik plannen met de app. Nu nog een oplossing verzinnen met de VW eUP. Kan daarmee wel het laden timen, maar kan niet aangeven hoe laat die moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Pakhaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. De socket voelt warmer aan dan lichaamstemperatuur dus 34 graden zal niet kloppen. Gemeten met infrarood ding. Wil geen onnodig risico lopen, dus zal die niet meer hiervoor gebruiken.

De Kia kan ik plannen met de app. Nu nog een oplossing verzinnen met de VW eUP. Kan daarmee wel het laden timen, maar kan niet aangeven hoe laat die moet stoppen.
Als je handig bent met stroom kun je ook een los relais schakelen met je Energy Socket die dan weer jouw verbruiker schakelt.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:36
[...]

[Afbeelding]
Dit zijn de branden van de nabije toekomst hoor. :'( :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:02
Pakhaas schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:35:
[...]

Ik heb een slimme stekker die deze magneetschakelaar voedt met een gewoon snoer. Die schakelt de laadpaal aan/uit. Ik probeer zoveel mogelijk uit te schakelen nadat het laden klaar is, niet tijdens. Het kan wel maar liever niet.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Laatst online: 19:54
Even een adviesvraag cq sparren...

Onze huidige situatie;
- nieuwbouw huis
- basis verbruik van 0,8 kwh/h (daar lopen al wat acties voor om dat omlaag te brengen)
- EV
- WP die we helaas (nog) niet slim kunnen sturen. Ding staat aan of niet.
- nu een model contract
- vorig jaar hebben we (conform de enphase app) 11,1 mwh geproduceerd, 13,3 verbruikt totaal. Netto 2,3 geimporteerd. (9,8 geimporteerd en 7,6 geexporteerd), zie ook plaatje
- dit jaar zijn de getallen net iets anders door hogere zon opbrengsten maar vergelijkbaar (jaar is nog niet om)
1 nov verloopt het huidige contract en we zijn nu aan het orienteren wat te doen.
Dynamisch is een reele optie. We hebben nog geen accu maar dat zie ik ergens volgend jaar wel komen. We kunnen het EV laden redelijk sturen naar de nachten (en of overdag bij veel zon). Deels verbruik als vaatwasser en wasmachine grotendeels ook wel.
Helaas de WP nog niet en dat is een grote verbruiker in de winter, ik heb gelezen dat ik daar wellicht iets voor kan knutselen dus daar ga ik me nog op orienteren. Tot die tijd wil ik kijken of ik hem in ieder geval uit kan hebben op de dure momenten (door geen warmtevraag op de thermostaat) en wat meer de openhaard te gebruiken.
Als ik bijvoorbeeld jeroen.nl gebruik voor een prijsvergelijk dan kom ik op zonneplan uit als goedkoopste (de anderen als tibber en frank scheelt een euro of wat dus het maakt elkaar niet veel uit) Is dat nu het verstandigste of zie ik iets over het hoofd? En stomme vraag; welke getallen gebruik je nu bij de vergelijking om het echt goed te weten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz5qwVJSoVNeXy2xyphJd9W-dEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AV0ffychJT68WufpJyfQZ1yX.jpg?f=fotoalbum_large

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
Dat het grauwe windloze dagen zijn is weer goed te merken! Hopelijk komt er na deze week een eind aan. Morgen weer even een piek van 60 cent :X
Maar ja, daarvoor is de thuisaccu ook gekocht. Lekker terugblazen naar het net! :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
Joarie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:51:
Dat het grauwe windloze dagen zijn is weer goed te merken! Hopelijk komt er na deze week een eind aan. Morgen weer even een piek van 60 cent :X
Maar ja, daarvoor is de thuisaccu ook gekocht. Lekker terugblazen naar het net! :+
Laat maar lekker zo blijven, ik gebruik dynamisch alleen om terug te leveren *O*

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:56
RoelsRules schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:45:
Even een adviesvraag cq sparren...

Onze huidige situatie;
- nieuwbouw huis
- basis verbruik van 0,8 kwh/h (daar lopen al wat acties voor om dat omlaag te brengen)
- EV
- WP die we helaas (nog) niet slim kunnen sturen. Ding staat aan of niet.
- nu een model contract
- vorig jaar hebben we (conform de enphase app) 11,1 mwh geproduceerd, 13,3 verbruikt totaal. Netto 2,3 geimporteerd. (9,8 geimporteerd en 7,6 geexporteerd), zie ook plaatje
- dit jaar zijn de getallen net iets anders door hogere zon opbrengsten maar vergelijkbaar (jaar is nog niet om)
1 nov verloopt het huidige contract en we zijn nu aan het orienteren wat te doen.
Dynamisch is een reele optie. We hebben nog geen accu maar dat zie ik ergens volgend jaar wel komen. We kunnen het EV laden redelijk sturen naar de nachten (en of overdag bij veel zon). Deels verbruik als vaatwasser en wasmachine grotendeels ook wel.
Helaas de WP nog niet en dat is een grote verbruiker in de winter, ik heb gelezen dat ik daar wellicht iets voor kan knutselen dus daar ga ik me nog op orienteren. Tot die tijd wil ik kijken of ik hem in ieder geval uit kan hebben op de dure momenten (door geen warmtevraag op de thermostaat) en wat meer de openhaard te gebruiken.
Als ik bijvoorbeeld jeroen.nl gebruik voor een prijsvergelijk dan kom ik op zonneplan uit als goedkoopste (de anderen als tibber en frank scheelt een euro of wat dus het maakt elkaar niet veel uit) Is dat nu het verstandigste of zie ik iets over het hoofd? En stomme vraag; welke getallen gebruik je nu bij de vergelijking om het echt goed te weten?
[Afbeelding]
Prima opstelling voor dynamische contracten. Aangezien de prijs Per kWh hetzelfde is. De voorwaarden van de leverancier goed bekijken en dan kom je uit op naw Zonneplan, of Tibber.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
BernardV schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:50:
@bilgy_no1 heb je al eens getest of je vaatwasser het programma hervat na “stroomuitval”? Die van mij doet dat wel.
Dan zou je met een slimme stekker je vaatwasser kunnen aansturen (om maar iets te noemen).

Ik heb geen panelen en stuur weinig (tot nu toe dit jaar 24.9 cent gemiddeld dynamisch) dus misschien kan ik best goedkoper, maar voel me hier wel goed bij. Velen willen vastigheid, ik heb juist “betaal maar wat het vandaag kost”. Misschien kan ik een paar 10-tjes per jaar goedkoper, maar toen ik begon met dynamisch in december 2022 na een faillissement van mijn leverancier was het een no-brainer. In die tijd heeft het me 100-den euro’s bespaard tov alle contracten die er lagen.
Dus per saldo kan het nog steeds uit. Dit is mijn insteek…
Ja, maar dat is dan alsnog veel gedoe als het programma steeds onderbreekt. Mijn wasmachine en droger zijn dan weer wel slim, maar die apps kun je weer niet instellen met een simpele starttijd voor het programma... Waarschijnlijk wel te doen via Home Assistant.

Ik ben erg tevreden met dynamisch via Zonneplan. Eerste jaarafrekening gehad en flink lager dan wat me was voorgerekend. Maar dat sturen per kwartier zie ik nog niet als handig voor mij als gebruiker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:49
bilgy_no1 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 23:03:
[...]
...

Maar dat sturen per kwartier zie ik nog niet als handig voor mij als gebruiker...
Dan zit je goed bij Zonneplan. Ze zijn voorlopig niet van plan om over te gaan naar kwartier prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[Afbeelding]
De tweede lader is bij ons een granny die op een HW socket zit, dit jaar 1000kWh geladen, gaat prima op 10A (inclusief afschakelen onder load)

Meer dan 10A langdurig op een shuko zou ik overigens wel spannend vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 14-10-2025 07:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:11
revolution-nl schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:40:
[...]

De tweede lader is bij ons een granny die op een HW socket zit, dit jaar 1000kWh geladen, gaat prima op 10A (inclusief afschakelen onder load)

Meer dan 10A langdurig op een shuko zou ik overigens wel spannend vinden.
Ik laad met 90% van 16A (14,5A , 3350 W) en omdat er in dit topic altijd zo angstig gedaan wordt over forse vermogens heb ik gister na een paar uur laden nog eens diverse temperaturen gemeten. De automaat zelf in de meterkast is het enige wat tegen de veertig graden aan zit, wcd komt uit op ongeveer 30 graden aan de buitenkant en de ymvk bekabeling (3 x 2,5 mm) is nauwelijks warmer dan de omgevingstemperatuur.

Maar eerlijk gezegd zou ik nu wel voor een CEE kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Nanuk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Ik laad met 90% van 16A (14,5A , 3350 W) en omdat er in dit topic altijd zo angstig gedaan wordt over forse vermogens heb ik gister na een paar uur laden nog eens diverse temperaturen gemeten. De automaat zelf in de meterkast is het enige wat tegen de veertig graden aan zit, wcd komt uit op ongeveer 30 graden aan de buitenkant en de ymvk bekabeling (3 x 2,5 mm) is nauwelijks warmer dan de omgevingstemperatuur.

Maar dat doe je niet via een socket neem ik aan.

Hier heb ik de aparte groep in de garage wel van een CEE voorzien. Dat werkt prima, ook bij 16A, maar ik heb hem het liefst op 13A staan, dat is ook snel genoeg als je 15kwh max moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Nanuk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:04:
[...]

Heb je ook eens gemeten wat de temperatuur van de pinnen van de stekker zijn na een paar uur (relatief) hoog vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
ArPi75 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Heb je ook eens gemeten wat de temperatuur van de pinnen van de stekker zijn na een paar uur (relatief) hoog vermogen?
Nou, dat metaal zal niet wegsmelten. Als ik zo inschat wat het contactoppervlak tussen de plug en de wcd is dan is dat veel meer dan die 2,5 mm2 die de kabel is en ook meer dan een bij Wago die tot 24 A gecertificeerd is. Het gaat ook niet uitslijten want de stekker gaat er niet op regelmatige basis in en uit. Ik denk dat het zwakste punt de aansluiting van de draden in de wcd is.

Ik heb er ook nog een zigby stuurbare schakelaar/zekering vast tussen zitten maar die warmt ook niet op.

Zolang de zekering een stuk warmer wordt dan de rest dan zie ik het probleem niet zo erg eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44
Nanuk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Nou, dat metaal zal niet wegsmelten. Als ik zo inschat wat het contactoppervlak tussen de plug en de wcd is dan is dat veel meer dan die 2,5 mm2 die de kabel is en ook meer dan een bij Wago die tot 24 A gecertificeerd is.
Daar kun je je op verkijken want de plug doorsnede is een cirkel, maar de wcd is een soort ovaal/oog. Het contactoppervlak is vaak maar een heel dun randje links en rechts die het oog openduwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Lees trouwens wel dat er bij de Energysocket van HW een hittebescherming is ingebouwd:

Oververhitting bescherming: De Energy Socket wordt automatisch uitgeschakeld wanneer de stekker of het stopcontact van het apparaat een onveilige hoeveelheid warmte genereert, wat wijst op slecht contact of aanhoudende maximale belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Nanuk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Nou, dat metaal zal niet wegsmelten. Als ik zo inschat wat het contactoppervlak tussen de plug en de wcd is dan is dat veel meer dan die 2,5 mm2 die de kabel is en ook meer dan een bij Wago die tot 24 A gecertificeerd is. Het gaat ook niet uitslijten want de stekker gaat er niet op regelmatige basis in en uit. Ik denk dat het zwakste punt de aansluiting van de draden in de wcd is.

Ik heb er ook nog een zigby stuurbare schakelaar/zekering vast tussen zitten maar die warmt ook niet op.

Zolang de zekering een stuk warmer wordt dan de rest dan zie ik het probleem niet zo erg eigenlijk.
Die pennen smelten niet zomaar weg nee, maar de temperatuur van die pennen kan wel zo hoog worden dat het kunststof wel degelijk kan "verkleuren" en dat je er je vingers aan kan verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-10 17:57
Ik laad ook regelmatig met 16A en het zijn bij mij de pinnen die het warmst worden. Meestal kan ik ze nog aanraken maar laatst waren ze ineens zo heet (5 uur laden) dat ik nu wel voorzichtiger ben geworden en het stopcontact eronder pak. Die was vanmiddag weer normaal handwarm direct na het eruit halen. Het zijn ook niet de pinnen (van de stekker)n maar meer het metaal in de contactdoos die volgens mij de bottleneck zijn, en dat metaal klemt om de pinnen die dezelfde temperatuur overnemen.

Ik zou daar nooit "iets" tussen in doen (slimme schakelaar of stroommeter). Je zoekt dan echt de rand op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 20:53
Voor een Mennkes 400v stekker geld ook een beperking die er duidelijk op staat.
400v maximaal 6h bij 16A, of 400v 6h 32A. Dus zoiets zal er dan ook wel als richtlijn zijn voor standaard Schuko stekker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
uray schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:41:
400v maximaal 6h bij 16A, of 400v 6h 32A. Dus zoiets zal er dan ook wel als richtlijn zijn voor standaard Schuko stekker...
Standaard schukos moet je gewoon niet langdurig op meer dan 10A willen gebruiken. Los van dat iemand op een papiertje een ander getal heeft geprint. Hoe hoger de stroom, hoe korter. 12A kan vast ook, maar minder lang. 16A kan ook, maar even.
Autos laden is langdurig veel stroom. Gewoon investeren in minimaal een deftig CEE contact of laadpaal. Als je langer met meer stroom wil laden.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
@V_ger Dat bedoel ik daarmee ook.

Mijn Granny Charger staat gewoon op 10A. Is ook alleen maar voor nood, rendement is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven met deze stroomsterktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Net met shuko geladen op 12a en goed stopcontact. Na laden direct de pinnen gevoeld en die waren niet veel warmer dan lichaamstemperatuur. Lauw warm. Heb ook nog een lader met CEE dat heeft toch mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nanuk
V_ger schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

Standaard schukos moet je gewoon niet langdurig op meer dan 10A willen gebruiken. Los van dat iemand op een papiertje een ander getal heeft geprint. Hoe hoger de stroom, hoe korter. 12A kan vast ook, maar minder lang. 16A kan ook, maar even.
Autos laden is langdurig veel stroom. Gewoon investeren in minimaal een deftig CEE contact of laadpaal. Als je langer met meer stroom wil laden.
Maar waar staat dat dan? Regelmatig komt deze claim weer langs maar ik heb echt nog nooit een knappe onderbouwing gezien. Bijvoorbeeld een regel in de NEN 1010.

Zoals diverse mensen hier al ervaren wordt het niet eens warm. Het enige wat redelijk warm wordt bij mij is dus de zekering automaat zelf. En zolang die niet tript lijkt me dat die automaat binnen de normen zit.

En ja, als ik het nu nog moest kopen/aanleggen zou een CEE ook mijn voorkeur hebben maar daar wordt die automaat niet minder warm van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Nanuk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

Maar waar staat dat dan? Regelmatig komt deze claim weer langs maar ik heb echt nog nooit een knappe onderbouwing gezien. Bijvoorbeeld een regel in de NEN 1010.

Zoals diverse mensen hier al ervaren wordt het niet eens warm. Het enige wat redelijk warm wordt bij mij is dus de zekering automaat zelf. En zolang die niet tript lijkt me dat die automaat binnen de normen zit.

En ja, als ik het nu nog moest kopen/aanleggen zou een CEE ook mijn voorkeur hebben maar daar wordt die automaat niet minder warm van.
Het gaat goed totdat het niet meer goed gaat, maar dat weet je alleen achteraf. Er zijn hier op het forum al diverse keren fotos langsgekomen van zwartgeblakerde en half gesmolten WCDs. In mijn beleving het risico niet waard om toch langdurig veel amps te trekken over je standaard WCD. Sommige dingen hoeven niet ergens te staan. Praktijkervaring en common sense zijn ook dingen. Hey, just my 0.02 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
V_ger schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 06:26:
[...]

Het gaat goed totdat het niet meer goed gaat, maar dat weet je alleen achteraf. Er zijn hier op het forum al diverse keren fotos langsgekomen van zwartgeblakerde en half gesmolten WCDs. In mijn beleving het risico niet waard om toch langdurig veel amps te trekken over je standaard WCD. Sommige dingen hoeven niet ergens te staan. Praktijkervaring en common sense zijn ook dingen. Hey, just my 0.02 euro.
Laten wel wel even benoemen dat wdc's ook slijtage vertonen maar vaak niet optijd vervangen worden. Dit is ook vaak de oorzaak van problemen bij wdc's en verlengsnoeren.

Nieuwe wdc's kunnen daarom vaak wel langdurig een hogere belasting hebben dan oude wdc's waarbij het contact punt al versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
[...]

Joh, Alle NL installatiemateriaal en procedures zijn berekend op minimaal 16A. Dat is dus allemaal beschreven in de NEN1010. Dus inderdaad de richtlijn aanhouden, ga er maar van uit dat daar ook nog wel enige marge in zit. Die normen zijn opgesteld om juist een en ander veilig te houden. Dan ga ik niet op drie kwart van die norm zitten.

Ook niet met verlengsnoeren gaan werken die inderdaad over het algemeen niet op dergelijke vermogens zijn berekend. Ook niet een standaard lichtschakelaar er tussen zetten want die zijn niet ontworpen voor dat vermogen. En natuurlijk versleten materiaal tijdig vervangen. Plus zo nu en dan een en ander eens controleren.

Prima als je voor je zelf een grotere marge wilt inbouwen maar ik hou het gewoon op de bestaande normen waar een veilige marge al ingebouwd zit zolang er niemand zwart op wit kan aantonen dat de NEN1010 anders bepaald.

Ik ga op een snelweg ook niet 75kmh rijden omdat er met 100 kmh wel eens ongelukken gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46
Nanuk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:24:
Joh, Alle NL installatiemateriaal en procedures zijn berekend op minimaal 16A. Dat is dus allemaal beschreven in de NEN1010.
Dat is niet waar. Dan zou een lichtschakelaar ook 16A moeten kunnen schakelen, en dat kunnen ze echt niet.

Een collega van mij was ook zo eigenwijs, maar gebruikt nu na twee uitgebrande gewone stopcontacten toch maar een blauwe campingstekker om zijn auto met 16A op te laden (betreft een oude EV die je niet op een andere laadstroom kunt begrenzen).
Sindsdien geen problemen meer.
Met standaard stopcontacten moet je gewoon niet hoger gaan dan 13 A continu, en nog liever niet hoger dan 10 A continu.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
Andrehj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Dat is niet waar. Dan zou een lichtschakelaar ook 16A moeten kunnen schakelen, en dat kunnen ze echt niet.
Beetje goedkoop scoren, ik heb letterlijk in mijn bericht staan dat die dingen inderdaad niet op 16A zijn ontworpen.

En ja, je moet inderdaad zo nu en dan controleren of een en ander niet versleten is. Echter is een wcd waar die lader continue in zit iets anders dan een wcd in de gang waar zo nu en dan de lader op wordt aangesloten.

Heb je al ergens in de NEN kunnen vinden dat een wcd niet geschikt is voor 16A?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:30

EmHaKa

harêuh

Ben ik verdwaald of gaat deze discussie totaal off topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]

Klopt, pas op met dynamisch laden icm slimme stekker, standaard stopcontact en >10A. Hier ook weleens problemen ervaren met 10A en zonder slimme stekker::
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkSewopoyV9dlK18QJ-Zjz8E6DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eYUOFBvXFFWDk5oH8P20SGk.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom goed om een slimme laadpaal te overwegen die met dynamische tarieven om kan gaan ipv Energy Sockets te gaan gebruiken.

Ps. We gaan nu wel redelijk off-topic...

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjd22
Taro schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 19:47:
[...]

Klopt, pas op met dynamisch laden icm slimme stekker, standaard stopcontact en >10A. Hier ook weleens problemen ervaren met 10A en zonder slimme stekker::
[Afbeelding]

Daarom goed om een slimme laadpaal te overwegen die met dynamische tarieven om kan gaan ipv Energy Sockets te gaan gebruiken.

Ps. We gaan nu wel redelijk off-topic...
Mag ik even eerlijk zijn? Die adereindhuljes zien er nou niet echt heel netjes uit. Met een correcte tang (zodat ze na klemmen rechte kanten hebben) zou waarschijnlijk dit voorkomen hebben.

In dit geval was het zelfs beter geweest om de adereindhuljes niet te gebruiken. Zodat de kabel zoveel mogelijk contact maakt met de pen.

[ Voor 7% gewijzigd door rjd22 op 15-10-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

rjd22 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Mag ik even eerlijk zijn? Die adereindhuljes zien er nou niet echt heel netjes uit. Met een correcte tang (zodat ze na klemmen rechte kanten hebben) zou waarschijnlijk dit voorkomen hebben.

In dit geval was het zelfs beter geweest om de adereindhuljes niet te gebruiken. Zodat de kabel zoveel mogelijk contact maakt met de pen.
Tuurlijk, maar hoef je mij niet te vertellen, heb hem destijds kant en klaar nieuw gekocht en nooit zelf aan gesleuteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
rjd22 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Het probleem zit hem niet zo zeer in de adereind hulzen, maar in het lostrillen van de schroefjes.
Daarom heeft @Taro ze nu vast gezet met een druppeltje loctite :).
Gelukkig zijn de prijzen redelijk vlak, en hoeven we niet volle kracht te laden 8)7.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 15-10-2025 21:56 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Ik blijf nieuwsgierig naar de nieuwe nettarieven implementatie wat betreft het terugleveren.
Ze hebben voor nu alleen de afname gemodelleerd naar de nieuwe nettarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ersus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:25:
Ik blijf nieuwsgierig naar de nieuwe nettarieven implementatie wat betreft het terugleveren.
Ze hebben voor nu alleen de afname gemodelleerd naar de nieuwe nettarieven.
Speculatie, maar ik denk dat er geen verschil gaat zijn tussen terugleveren en afnemen. Een extra kW afname of teruglevering belast het net denk ik net zo zwaar.

Er zit een argument in dat een kW die jij aan je buren levert niet van het net hoeft te komen en daardoor dus het net ontlast. Maar ik denk dat dit enorm per regio verschilt of zelfs per wijk en bijna niet te modelleren is in een andere tariefstructuur.

Er zijn wijken waar elk huis panelen heeft en dus weldegelijk (in negatieve zin) bijdragen aan de netcongestie door te leveren. Maar kijk ik naar onze wijk waar lang niet overal panelen liggen, dan zou het best wenselijk kunnen zijn dat ik tijdens piekuren het net ontlast door terug te leveren, zodat de buurman daarmee de auto kan laden i.p.v. die stroom van het net te trekken.

Hoe dan ook, dat is wat ik denk en ik hoop dat het gauw duidelijker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Aardedraadje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:31:
[...]

Speculatie, maar ik denk dat er geen verschil gaat zijn tussen terugleveren en afnemen. Een extra kW afname of teruglevering belast het net denk ik net zo zwaar.

Er zit een argument in dat een kW die jij aan je buren levert niet van het net hoeft te komen en daardoor dus het net ontlast. Maar ik denk dat dit enorm per regio verschilt of zelfs per wijk en bijna niet te modelleren is in een andere tariefstructuur.

Er zijn wijken waar elk huis panelen heeft en dus weldegelijk (in negatieve zin) bijdragen aan de netcongestie door te leveren. Maar kijk ik naar onze wijk waar lang niet overal panelen liggen, dan zou het best wenselijk kunnen zijn dat ik tijdens piekuren het net ontlast door terug te leveren, zodat de buurman daarmee de auto kan laden i.p.v. die stroom van het net te trekken.

Hoe dan ook, dat is wat ik denk en ik hoop dat het gauw duidelijker wordt.
Zo zie ik het ook wel. In iedere wijk is het weer anders verdeeld.

Als ze het terugleveren als het ware gaan afstraffen krijg je weer een ander netbelastingsbeeld lijkt me. Zoals je al aangeeft, waar het terugleveren in bepaalde wijken het net ontlast kan het in andere wijken met een overschot aan terugleveren weer voor belasting zorgen. Maar als je overschot verhinderd zal het de belasting in die wijken doen afnemen en in andere wijken doen toenemen. De balans daarin is voor ons niet inzichtelijk.

Jammer dat we er geen zicht op hebben hoe het precies zit met de lokale netbelasting, beetje inzicht helpt het beter te begrijpen en binnen het eigen huishouden richting aan te geven. Het is belangrijk om te weten hoe wie en wat ze precies gaan invoeren om die info mee te kunnen nemen in de argumentering voor de aanschaf of uitbreiding van een batterij of zonnepanelen.

Ik hoop toch wel op duidelijkheid zonder zwabberen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:57

Bravo

Second Best

Ersus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Zo zie ik het ook wel. In iedere wijk is het weer anders verdeeld.

Als ze het terugleveren als het ware gaan afstraffen krijg je weer een ander netbelastingsbeeld lijkt me. Zoals je al aangeeft, waar het terugleveren in bepaalde wijken het net ontlast kan het in andere wijken met een overschot aan terugleveren weer voor belasting zorgen. Maar als je overschot verhinderd zal het de belasting in die wijken doen afnemen en in andere wijken doen toenemen. De balans daarin is voor ons niet inzichtelijk.

Jammer dat we er geen zicht op hebben hoe het precies zit met de lokale netbelasting, beetje inzicht helpt het beter te begrijpen en binnen het eigen huishouden richting aan te geven. Het is belangrijk om te weten hoe wie en wat ze precies gaan invoeren om die info mee te kunnen nemen in de argumentering voor de aanschaf of uitbreiding van een batterij of zonnepanelen.

Ik hoop toch wel op duidelijkheid zonder zwabberen....
Het probleem is dat ook de netbeheerders niet heel goed weten wat de lokale netbelasting is. Op trafo niveau worden er steeds meer ontsloten dmv monitoring, wat er op de afgaande lijnen gebeurd is het betere gis-/modelleerwerk.
Mij zou het niet verbazen als voor het terugleveren geen tarief wordt gerekend (net zoals bij de energiebelasting), dus de waarde per kWh een stuk lager is.
De nettarieven omslaan naar kosten bij teruglevering zou ook een optie zijn, maar dan moet je regelmatig gaan betalen voor het leveren van stroom (marktprijs - netbelastingtarief < 0), uitgezonderd de marktpieken.

In beide gevallen wordt het aantrekkelijker om de eigen opgewekte stroom in huis te houden en zelf te verbruiken. Hierdoor zal het aantal getransporteerde kWh's minder worden en dus ook de opbrengsten voor de netbeheerders afnemen. De prijselasticiteit hiervan is onbekend, want het effect van de transportkosten op het gedrag van de burgers is onbekend. Waardoor het enorm lastig is voor de netbeheerders om met een goed tarief te komen waar ze het eerste jaar (en waarschijnlijk de eerste twee jaar) aan vast zitten. Tarieven kunnen gewijzigd worden, maar daar moet de ACM het wel mee eens zijn.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Bravo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Het probleem is dat ook de netbeheerder niet heel goed weten wat de lokale netbelasting is. Op trafo niveau worden er steeds meer ontsloten dmv monitoring, wat er op de afgaande lijnen gebeurd is het betere gis-/modelleerwerk.
Mij zou het niet verbazen als voor het terugleveren geen tarief wordt gerekend (net zoals bij de energiebelasting), dus de waarde per kWh een stuk lager is.
De nattarieven omslaan naar kosten bij teruglevering zou ook een optie zijn, maar dan moet je regelmatig gaan betalen voor het leveren van stroom (marktprijs - netbelastingtarief < 0), uitgezonderd de marktpieken.

In beide gevallen wordt het aantrekkelijker om de eigen opgewekte stroom in huis te houden en zelf te verbruiken. Hierdoor zal het aantal getransporteerde kWh's minder worden en dus ook de opbrengsten voor de netbeheerders afnemen. De prijselasticiteit hiervan is onbekend, want het effect van de transportkosten op het gedrag van de burgers is onbekend. Waardoor het enorm lastig is voor de netbeheerders om met een goed tarief te komen waar ze het eerste jaar (en waarschijnlijk de eerste twee jaar) aan vast zitten. Tarieven kunnen gewijzigd worden, maar daar moet de ACM het wel mee eens zijn.
Dus eigenlijk gaan ze het zichzelf ook weer lastig maken. Thuisbatterijen gaan tenkoste van hun omzet, dat is duidelijk.

Maar ze kunnen met de door ons geïnjecteerde stroom toch weer iets van omzet goed maken lijkt me. Het zit natuurlijk allemaal wat gecompliceerder in elkaar dan die simpele uitspraak. De onduidelijkheid van de regering is frustrerend.

Dat zelf verbruiken is uiteindelijk de beste optie absoluut mee eens.

Dan is er vermoedelijk ook onduidelijk hoe het dan gaat met eventueel de opslag aansturing vanuit bijvoorbeeld Zonneplan. Gaan ze dat ongemoeid laten of wordt de onbalansmarkt daarmee voor particulieren ook oninteressant gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 20:18
Wij zijn aan het overwegen over te stappen van een vast contract naar een dynamisch contract. Wat zijn tegenwoordig de meeste interessante aanbieders voor gas en elektra? En is het nu een juist moment om over te stappen of is het beter om even te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:05
GlitchBug schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:02:
Wij zijn aan het overwegen over te stappen van een vast contract naar een dynamisch contract. Wat zijn tegenwoordig de meeste interessante aanbieders voor gas en elektra? En is het nu een juist moment om over te stappen of is het beter om even te wachten.
Psst, klik even door naar de startpost van dit topic (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Ik heb gas niet dynamisch gedaan. Die gebruiken wij alleen als de gasprijs juist hoger is (winter). Stroom wel dynamisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:30
Ersus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:30:
[...]

Dan is er vermoedelijk ook onduidelijk hoe het dan gaat met eventueel de opslag aansturing vanuit bijvoorbeeld Zonneplan. Gaan ze dat ongemoeid laten of wordt de onbalansmarkt daarmee voor particulieren ook oninteressant gemaakt.
Netbeheerders hebben een hekel aan onbalansmarkt handel met thuisbatterij. Lost op NL niveau iets op, maar geeft op straatniveau ongewenste effecten als die accu’s ook ineens vol vermogen gaan afnemen in de dure uren (of andersom).
Dus ik vermoed dat de netbeheerders op dat vlak alles zullen benutten om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:27
Torch1969 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Netbeheerders hebben een hekel aan onbalansmarkt handel met thuisbatterij. Lost op NL niveau iets op, maar geeft op straatniveau ongewenste effecten als die accu’s ook ineens vol vermogen gaan afnemen in de dure uren (of andersom).
Dus ik vermoed dat de netbeheerders op dat vlak alles zullen benutten om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
Handel met "onbalans " thuisaccu's staat of valt of ze per 1-1-2027 vrijgesteld zijn van energiebelasting op de afname die gebruikt wordt voor latere teruglevering.
Met mogelijk nettarieven per 2028, die van toepassing is afname. (er is geen injectietarief)
De meeste van deze systemen doen op jaarbasis 11-12MWh en met bekende laagste indicatie nettarief van 8ct/kwh, is dat een extra drempel van 880 euro, meer dan 50% van eventueel mogelijke opbrengst, die zonder vrijstelling van energiebelasting op afname al fors gereduceerd kan zijn.

Of te wel het bestaat alleen omdat we op dit moment vaste netwerkkosten hebben en energiebelasting kunnen salderen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:20
uray schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:41:
Als jij die 6h op de deksel of stekker hebt afgelezen, bedoelen we het klokgetal van de pinnen en niet de tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uray
@Dapdodo Ah, iets met aannames. Dank, toch ook weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:56
De podcast #67 van de groene nerds is een starters gids met een goed onderzoek naar dynamische aanbieders en hoe en waarom.

https://spotify.link/4Gu9mUUcwXb

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-10 20:18
NielsvdBeek schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:00:
[...]

De podcast #67 van de groene nerds is een starters gids met een goed onderzoek naar dynamische aanbieders en hoe en waarom.

https://spotify.link/4Gu9mUUcwXb
Top, dankjewel. Zal 'm morgen gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:47:
[...]

Handel met "onbalans " thuisaccu's staat of valt of ze per 1-1-2027 vrijgesteld zijn van energiebelasting op de afname die gebruikt wordt voor latere teruglevering.
Met mogelijk nettarieven per 2028, die van toepassing is afname. (er is geen injectietarief)
De meeste van deze systemen doen op jaarbasis 11-12MWh en met bekende laagste indicatie nettarief van 8ct/kwh, is dat een extra drempel van 880 euro, meer dan 50% van eventueel mogelijke opbrengst, die zonder vrijstelling van energiebelasting op afname al fors gereduceerd kan zijn.

Of te wel het bestaat alleen omdat we op dit moment vaste netwerkkosten hebben en energiebelasting kunnen salderen.
Het blijft dus maar afwachten hoe de implementatie er uiteindelijk uit gaat zien.

Wat ik zelf dan nog net wat interessanter vind is of pv overschot tijdverschoven terugleveren straks nog mogelijk is, al krijg je de EB en BTW niet meer, kun je toch nog vaak genoeg tegen 10ct/kWh injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ersus schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Het blijft dus maar afwachten hoe de implementatie er uiteindelijk uit gaat zien.

Wat ik zelf dan nog net wat interessanter vind is of pv overschot tijdverschoven terugleveren straks nog mogelijk is, al krijg je de EB en BTW niet meer, kun je toch nog vaak genoeg tegen 10ct/kWh injecteren.
Regionetbeheerders zitten niet te wachten op extra transport zoals van een "onbalans accu"
Zo heeft Enexis begin deze maand voor 22 middenspanningstation verhoog risico op overbelasting moeten afkondigen, vanwege te weinig transportcapaciteit voor komende winter.

Ook de politiek zit er niet op te wachten, het energie verkiezingsdebat is al geweest, bij verschillende partijen om diverse reden.

Het is nu wachten op afschakeling vanwege stroomgebrek, dat zal een schokgolf geven.
Voor die ene "onbalans" thuisaccu kunnen 3 EV's laden en bij meerdere, 10-20, het licht aanblijven.
(ik heb deels makkelijk praten met een thuisaccu, maar ik kan in de maanden nov t/m feb, ook niet dagen overbruggen. Mocht het optreden zullen er wel generators geregeld worden, maar die komen dan op plaatsen waar ze het meeste helpen, ik verwacht niet dat ik daarbij zit)

Bij gewone stroomstoring is er een vergoeding, maar is dat ook bij verhoogt risico door een tekort aan transportcapaciteit nog het geval?

Ik zit op zo'n middenspanningstation en een betroffen trafo, de bottle neck is de transportcapaciteit op 150kV om alle transformators op station voor afname te voorzien, de kans daarop zijn ijsdagen, met hoge afname.
Als ik kijk naar laatste congestie onderzoek voor de trafo waarop ik zit kijk, april 2025, was er nog 7-10MW ruimte op de middenspanningstrafo voorkomende winter en nog niet aan de orde zijn.
Maar er is geschoven met meerdere 10kV ringleidingen tussen de MS-trafo's, als ik kijk naar waarvoor verhoogt risico op overbelasting nu voor afgekondigd is. want voor een deel wat er eerst op de MS- trafo zat is nu niet gemarkeerd voor verhoogt risico op overbelasting en wat voorheen niet in congestie onderzoek zat, is nu ineens wel.
Op basis van welke criteria is niet terug te vinden, mijn indruk is wat de minste onkostenvergoeding geeft voor Enexis en het zal waarschijnlijk ook juridisch beoordeeld zijn, als het mocht optreden.
Er is verplichting voor re-dispatch biedingen voor 27 aansluitingen op 5 middenspanningstations, maar publiekelijk is niet bekend waar en welke MS-trafo.
Zouden daar meer details over zijn, zoals welk middenspanningstation, dan kan je achterhalen op welke van de 3 MS-trafo circuits flex-vermogen beschikbaar is.
Want het geldt niet voor gehele middenspanningstation er zijn 3 trafo's plus storingreserve voor zowel 10kV als 20kV elk, maar voor alle samen kan er een tekort optreden, als naar welk deel van verzorgingsgebied is gemarkeerd.

De kaartjes met LS-trafo's hoe die onderling verbonden zijn en in welke 10KV ringleidingen die zitten krijg je niet zovaak te zien. Zijn ook een moment opname, want dat kan nog weleens veranderen, dat een LS-trafo wijktrafo overgezet wordt naar een andere ring.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:57:
[...]

Regionetbeheerders zitten niet te wachten op extra transport zoals van een "onbalans accu"
Zo heeft Enexis begin deze maand voor 22 middenspanningstation verhoog risico op overbelasting moeten afkondigen, vanwege te weinig transportcapaciteit voor komende winter.

Ook de politiek zit er niet op te wachten, het energie verkiezingsdebat is al geweest, bij verschillende partijen om diverse reden.

Het is nu wachten op afschakeling vanwege stroomgebrek, dat zal een schokgolf geven.
Voor die ene "onbalans" thuisaccu kunnen 3 EV's laden en bij meerdere, 10-20, het licht aanblijven.
(ik heb deels makkelijk praten met een thuisaccu, maar ik kan in de maanden nov t/m feb, ook niet dagen overbruggen. Mocht het optreden zullen er wel generators geregeld worden, maar die komen dan op plaatsen waar ze het meeste helpen, ik verwacht niet dat ik daarbij zit)

Bij gewone stroomstoring is er een vergoeding, maar is dat ook bij verhoogt risico door een tekort aan transportcapaciteit nog het geval?

Ik zit op zo'n middenspanningstation en een betroffen trafo, de bottle neck is de transportcapaciteit op 150kV om alle transformators op station voor afname te voorzien, de kans daarop zijn ijsdagen, met hoge afname.
Als ik kijk naar laatste congestie onderzoek voor de trafo waarop ik zit kijk, april 2025, was er nog 7-10MW ruimte op de middenspanningstrafo voorkomende winter en nog niet aan de orde zijn.
Maar er is geschoven met meerdere 10kV ringleidingen tussen de MS-trafo's, als ik kijk naar waarvoor verhoogt risico op overbelasting nu voor afgekondigd is. want voor een deel wat er eerst op de MS- trafo zat is nu niet gemarkeerd voor verhoogt risico op overbelasting en wat voorheen niet in congestie onderzoek zat, is nu ineens wel.
Op basis van welke criteria is niet terug te vinden, mijn indruk is wat de minste onkostenvergoeding geeft voor Enexis en het zal waarschijnlijk ook juridisch beoordeeld zijn, als het mocht optreden.
Er is verplichting voor re-dispatch biedingen voor 27 aansluitingen op 5 middenspanningstations, maar publiekelijk is niet bekend waar en welke MS-trafo.
Zouden daar meer details over zijn, zoals welk middenspanningstation, dan kan je achterhalen op welke van de 3 MS-trafo circuits flex-vermogen beschikbaar is.
Want het geldt niet voor gehele middenspanningstation er zijn 3 trafo's plus storingreserve voor zowel 10kV als 20kV elk, maar voor alle samen kan er een tekort optreden, als naar welk deel van verzorgingsgebied is gemarkeerd.

De kaartjes met LS-trafo's hoe die onderling verbonden zijn en in welke 10KV ringleidingen die zitten krijg je niet zovaak te zien. Zijn ook een moment opname, want dat kan nog weleens veranderen, dat een LS-trafo wijktrafo overgezet wordt naar een andere ring.
Dank voor je tijd Domba met een uitgebreide reactie. Je hebt van dit thema veel kennis en volgt het volgens mij dan ook redelijk op de voet. Vermoedelijk ook omdat je aan een knelpunt hangt.
Wel duidelijk waarom je een aardige backup voor jullie huishouden hebt voorzien.

Ik snap heel goed dat veel vermogen in som een (over)belasting kan zijn voor het net. Maar de uitwerking is natuurlijk niet dat wat je wil lezen als consument met een redelijke installatie.

Het is een interessant thema omdat het raakt, niet alleen praktisch bij stroomuitval maar ook financieel. Dynamische tarieven worden ook zeker door mij best uitgebuit op de momenten dat het kan om met vollast te laden of te ontladen.

De wederhelft heeft inmiddels ingestemd met weer een uitbreiding van 64kWh, wellicht voor volgend jaar plannen. 214kWh in totaal zal dan nog steeds maar een druppel op een hete plaat zijn, maar 5 dagen overbruggen en eventueel met wat PV erbij zou het nog wel iets opgerekt kunnen worden.

Als ik dit allemaal zo lees dan wens ik me wel een 2MW opslag systeem om de zomeroverschotten te verschuiven naar de winter, en zelfs dan zal de opslag net niet toereikend zijn helaas.

Op dit moment zijn we dus overgeleverd aan de (over)belasting op het net en de uitwerking die het veroorzaakt. Als we nu eens wat meer wind krijgen dan zou de uitwerking tenminste eens wat positiever zijn met lagere dynamisch tarieven for the time being.

Ik las dit net op https://www.anwb.nl/energ...ynamische-netbeheerkosten
'Daarnaast zal dit dynamische nettarief het effect van dynamische stroomtarieven versterken. In verreweg de meeste gevallen zullen lage dynamische tarieven hand in hand gaan met een laag nettarief en vice versa. En dat zou zomaar gunstig uit kunnen vallen voor veel ANWB Energie-klanten, die toch al gewend zijn om hun verbruik te verplaatsen.'

Het is zeker niet verkeerd als dit betekent dat we toch nog een attractieve dynamische tariefmogelijkheden behouden om met bijvoorbeeld 20kW vermogen de batterij te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
.

[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 17-10-2025 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Ersus Je volgt het al sneller als je zelf betroffen bent en er de nodige inloop dagen zijn voor het verzwarings trace.
Voor alle voorspellingen en modelen die ik heb gezien tot nu toe, heb je in weekend in iedergeval de gelegenheid om thuisaccu vol te laden om de week door te komen.
Staat wel op losse schroeven nu je niet meer op voorspellingen van netwerkbeheerder, een half tot jaar vooruit nog kunt vertrouwen.

Afkonding van verhoogt risico begin deze maand was nog een kleine verrassing een half jaar eerder, in April was er nog een congestie onderzoek afname specifiek voor mijn MS-trafo, waar de eerste mogelijke overschreiding van de transportcapaciteit voor afname nog voor 26-1-2028 werd verwacht.
Later in november & december 2028 nog een aantal dagen en in 2029 al opgelopen zou zijn naar ca 5 weken van maandag tot donderdag tussen november en half februari

Twee winters eerder dan een half jaar eerder nog voorspelt, dat roept vraagtekens op, waar is die voorspelde nog ~15% ruimte voor komende winter gebleven, autonome groei/verbruiks toename gaat niet zomaar 3-4x zo snel als tov 2024

Er is al langer netcongestie, als ik de data mag geloven was half april 2024 voor invoeding al de eerste tekort aan transportcapaciteit voor invoeding met congestiekosten van 95 000 euro over 2024.
Invoeding is een apart congestie onderzoek, laatste was van Q1 '25 en toen was de verwachting nog dat in 2030 meer transportcapaciteit beschikbaar zou komen.
Na beide congestie onderzoeken zijn er nog nieuwe vertragingen door Tennet gemeldt, of die nog impact hebben of al erin zitten weet ik niet, het gaat dan om een winter meer met alle werkdagen kans op een tekort. Voor invoeding was de voorspelling voor 2029 van eind februari tot half oktober bijna alle dagen (alle dagen met weinig bewolking) een tekort aan transportcapaciteit
(met verwachting voor 75MW/24GWh geen transportcapaciteit, de vergoeding voor die afschakelingen (oa SDE-projecten) zal in de tientallen miljoenen liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 06:02:
@Ersus Je volgt het al sneller als je zelf betroffen bent en er de nodige inloop dagen zijn voor het verzwarings trace.
Voor alle voorspellingen en modelen die ik heb gezien tot nu toe, heb je in weekend in iedergeval de gelegenheid om thuisaccu vol te laden om de week door te komen.
Staat wel op losse schroeven nu je niet meer op voorspellingen van netwerkbeheerder, een half tot jaar vooruit nog kunt vertrouwen.

Afkonding van verhoogt risico begin deze maand was nog een kleine verrassing een half jaar eerder, in April was er nog een congestie onderzoek afname specifiek voor mijn MS-trafo, waar de eerste mogelijke overschreiding van de transportcapaciteit voor afname nog voor 26-1-2028 werd verwacht.
Later in november & december 2028 nog een aantal dagen en in 2029 al opgelopen zou zijn naar ca 5 weken van maandag tot donderdag tussen november en half februari

Twee winters eerder dan een half jaar eerder nog voorspelt, dat roept vraagtekens op, waar is die voorspelde nog ~15% ruimte voor komende winter gebleven, autonome groei/verbruiks toename gaat niet zomaar 3-4x zo snel als tov 2024

Er is al langer netcongestie, als ik de data mag geloven was half april 2024 voor invoeding al de eerste tekort aan transportcapaciteit voor invoeding met congestiekosten van 95 000 euro over 2024.
Invoeding is een apart congestie onderzoek, laatste was van Q1 '25 en toen was de verwachting nog dat in 2030 meer transportcapaciteit beschikbaar zou komen.
Na beide congestie onderzoeken zijn er nog nieuwe vertragingen door Tennet gemeldt, of die nog impact hebben of al erin zitten weet ik niet, het gaat dan om een winter meer met alle werkdagen kans op een tekort. Voor invoeding was de voorspelling voor 2029 van eind februari tot half oktober bijna alle dagen (alle dagen met weinig bewolking) een tekort aan transportcapaciteit
(met verwachting voor 75MW/24GWh geen transportcapaciteit, de vergoeding voor die afschakelingen (oa SDE-projecten) zal in de tientallen miljoenen liggen)
Het is eigenlijk van de zotte.
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze het ook hebben moeten zien aankomen immers zijn we niet in de ochtend allemaal opgestaan en ineens waren er miljoenen warmtepompen en EV’s en heel veel wind- en zonneparken aangesloten.

Dynamische tarieven met zonnepanelen en een eigen opslag systeem met een full electric huishouden is de beste manier om wat onafhankelijker te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
@Ersus Op een gegeven moment loopt men tegen de drempel aan: wie moet het gaan uitvoeren en van welk geld?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Raymond P schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:07:
@Ersus Op een gegeven moment loopt men tegen de drempel aan: wie moet het gaan uitvoeren en van welk geld?
Zijn daar niet ook die nieuwe tijdafhankelijke nettarieven voor in ontwikkeling om die kosten te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 02:07:
[...]
De wederhelft heeft inmiddels ingestemd met weer een uitbreiding van 64kWh, wellicht voor volgend jaar plannen. 214kWh in totaal zal dan nog steeds maar een druppel op een hete plaat zijn, maar 5 dagen overbruggen en eventueel met wat PV erbij zou het nog wel iets opgerekt kunnen worden.

Als ik dit allemaal zo lees dan wens ik me wel een 2MW opslag systeem om de zomeroverschotten te verschuiven naar de winter, en zelfs dan zal de opslag net niet toereikend zijn helaas.
Voor backup is er een hele simpele oplossing, een 2 kW generator kan per dag makkelijk 24 kWh maken. Paar tanks benzine of gasflessen en je kan een week off grid werken, langer als de zon mee werkt of onderbrekingen niet continu zijn maar af en toe ('s nachts tijdens de dip laden).

Zelf schuiven tussen zomer en winter is niet te doen maar dit is waarom er gezocht wordt in hydrolyse en waterstof, ja je raakt de helft van je stroom kwijt maar dat is nog steeds beter dan niks, zon in de zomer kan je niet in batterijen stoppen voor de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:17
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Zijn daar niet ook die nieuwe tijdafhankelijke nettarieven voor in ontwikkeling om die kosten te dragen?
Wat er nu gedaan moet worden moet gebeuren van wat er in het verleden is opgehaald. Wat opgehaald mag worden wordt bepaald door de ACM, te weinig ondanks veelvuldig waarschuwingen afgelopen 10+ jaar.

Maar al is er geld, uiteindelijk moet het ook daadwerkelijk gedaan worden. Er is al jaren een behoorlijk tekort aan personeel, en omscholing naar >HBO elektrotechniek is zeer beperkte interesse in.
Het verhaal speelt zich zo'n beetje overal in Europa af dus niet makkelijk op te lossen.

Tel daarbij op dat de Overheid zo lekker heeft zitten drukken op de energietransitie, de ACM vooral heeft gefocus op efficientie en er nu dus hervorming van het beleid nodig is.

Naar mijn mening is er ruim voldoende gewaarschuwd vanuit de sector zelf, er is gewoon niet geluisterd.

Enigsinds offtopic, maar meer relevant dan stekkers.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:16:
[...]
Het is eigenlijk van de zotte.
Ik denk dat we er vanuit mogen gaan dat ze het ook hebben moeten zien aankomen immers zijn we niet in de ochtend allemaal opgestaan en ineens waren er miljoenen warmtepompen en EV’s en heel veel wind- en zonneparken aangesloten.

Dynamische tarieven met zonnepanelen en een eigen opslag systeem met een full electric huishouden is de beste manier om wat onafhankelijker te worden.
Die sprong was er wel voor gevraagde aansluitcapaciteit, maar ook de benutte capaciteit lijkt nog onderschat te worden.

Aanvankelijk was er een verdubbeling van 150kV transportcapaciteit bijna rond dat de schop in de grond kon, maar die werd voor de invoeding geheel overlopen toen met de nieuwe SDE++ in 2020 een transportindicatie verplicht werd voor de aanvraag.
Eenmaal een wachtlijst bij invoeding, ging het ook hard bij afname voor verzwaring en nieuwe aansluitingen.
Dat was aanvankelijk niet gelijk daadwerkelijk gebruik.

Op station niveau zit die vol voor invoeding voor wat er nu aan transformators is en staat er nog 1,5x zoveel in de wachtrij
Voor afname voor 50% op gehele station niveau en staat er nog voor 25% in de wachtrij, maar die zit niet gelijkmatig verdeeld.
De MS-trafo waarop ik op zit is maar 30% van gehele station en zit voor beide geheel vol en afname verplaatsen schijnt een extra tekort voor invoeding op station niveau te geven, wat prijzig zou zijn, als het al kan en complex. Afschakelbare invoeding is niet gescheiden van kleinverbruikers met gecombineert gebruik op 10kV niveau.

Diverse oorspronkelijk 10kV ringen, zijn onderbroken en opgedeeld/toegevoegd aan andere, waar eerst de beveiliging een wijktrafo automatisch isoleerde gaat nu een hele reeks uit door de onderbroken 10kV ring, die tijdelijk handmatig omgezet moet worden tot het bij de betroffen wijktrafo opgelost is.
En als een veld op middenspanningstation eruit klapt door storing ergens in een 10kV kabel, dat verschillende storingsploegen van verschillende kantoren worden ingezet, die geen weet van elkaar hebben, aangestuurd vanuit kantoor, de wijktrafo's langsgaan omdat het er zoveel zijn om die weer in te schakelen/tijdelijk over te zetten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-10 07:26
We hebben nu natuurlijk al een tijdje kwartier prijzen. Ik ben nog op zoek naar een verklaring waarom er elk kwartier zo'n verschil zit in de prijs. Als je bijvoorbeeld de prijs van morgen bekijkt zie je 2 gewone stroompieken. Maar op weg naar die piek heb je een aantal uur dat de stroom elk kwartier duurder wordt. Met het nieuwe uur begint het weer wat lager maar loopt het ook op. Vaak iets hoger dan het uur ervoor. Aan het einde van de piek heb je het effect weer andersom.

Zijn deze trappetjes op weg naar de piek in de stroomprijs te verklaren? Alsof aan het einde van een uur en rest is of is er een andere echt logische verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nM4tzQ4QTUJbt9K5jl7zkSSMWJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxlQjKd7BeB5Rx4aALC4mTUU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
@t2012 deze discussie is hier net gevoerd nav mijn vraag: michaelvo in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Naast wat er in die discussie aan de orde komt dat energieleverancier met 70-80% marktaandeel nog niet zijn overgestapt op kwartierprijzen en schakelen op hele uur, je ook nog baseload / lange termijn hebt die al ingekocht is maanden tot jaren eerder.
Wat nu je ziet met kwartierprijzen op DAH, is al heel lang op intraday, die na de DAH opent, voor op laatste moment aan of verkopen naar omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Ersus schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

Het probleem is dat sinds de privatisering onze eigen overheid aandeelhouder in veel van die private energiebedrijven zijn geworden en dat diezelfde overheid het ook belangrijk vond om elk jaar dividend uitgekeerd te krijgen. Onze overheid regeert al veel te lang enkel en alleen voor de eigen periode en niet voor de tijd daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
ArPi75 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:21:
[...]

Het probleem is dat sinds de privatisering onze eigen overheid aandeelhouder in veel van die private energiebedrijven zijn geworden en dat diezelfde overheid het ook belangrijk vond om elk jaar dividend uitgekeerd te krijgen. Onze overheid regeert al veel te lang enkel en alleen voor de eigen periode en niet voor de tijd daarna.
De netbeheerders (zowel TenneT als de lokale als Enexis, Stedin etc) zijn altijd 100% in handen van de overheid geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
japie06 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

De netbeheerders (zowel TenneT als de lokale als Enexis, Stedin etc) zijn altijd 100% in handen van de overheid geweest.
Ok my bad, maar vanaf de privatisering draaide het overal om winst en wilde de overheid daarvan mee profiteren. Er was in elk geval geen geste om geen dividend uit te keren, maar in plaats daarvan te investeren in netverzwaring. Zelfs niet toen het beleid langzaamaan naar steeds meer electrisch en minder fossiel ging en het echt wel duidelijk was dat er vroeg of laat een congestieprobleem zou gaan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
ArPi75 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Ok my bad, maar vanaf de privatisering draaide het overal om winst en wilde de overheid daarvan mee profiteren. Er was in elk geval geen geste om geen dividend uit te keren, maar in plaats daarvan te investeren in netverzwaring. Zelfs niet toen het beleid langzaamaan naar steeds meer electrisch en minder fossiel ging en het echt wel duidelijk was dat er vroeg of laat een congestieprobleem zou gaan optreden.
Off-topic natuurlijk, maar dat is heel logisch. Regeringspartijen willen beleid voeren dat ze gekozen doet worden. Dan ga je natuurlijk niet investeren in de "lange termijn".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:30

EmHaKa

harêuh

Ben benieuwd of Entso-e vandaag nog met de prijzen voor morgen gaat komen.
Tot nu toe alleen de prijzen voor vandaag en nu net om 20:00 uur een time-out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:30

Aardedraadje

Met kabelschoen

EmHaKa schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:11:
Tot nu toe alleen de prijzen voor vandaag en nu net om 20:00 uur een time-out...
Afgelopen jaar vaker problemen met Entso-e gehad. Niet een erg stabiel platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnord
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:00
Ik dacht al, vandaag net contract hier met Tibber ingegaan en nu al issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:31
Zal dat niet te maken hebben met de AWS issue's? Ik lees her en der dat er nog steeds AWS problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-10 12:55
Senaxx schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Zal dat niet te maken hebben met de AWS issue's? Ik lees her en der dat er nog steeds AWS problemen zijn.
Dat dus... wat een drama gisteren zeg. EA werkte niet, Ubisoft Connect werkte niet, en nog veel meer. Is nu wel vaker een algehele AWS storing geweest, misschien moeten sommige partijen toch ook bij andere aanbieders een deel van hun infra onder brengen zodat een failsafe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
N1traat schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:13:
[...]

Dat dus... wat een drama gisteren zeg. EA werkte niet, Ubisoft Connect werkte niet, en nog veel meer. Is nu wel vaker een algehele AWS storing geweest, misschien moeten sommige partijen toch ook bij andere aanbieders een deel van hun infra onder brengen zodat een failsafe is.
Vervelend, ja inderdaad. Maar de laatste major storing van AWS waar de hele wereld last van heeft gehad was in december 2021, bijna 4 jaar geleden.
Ik vermoed dat de diensten die voornamelijk op consumenten gericht zijn het belangrijker vinden de prijs betaalbaar te houden en niet zomaar een extra omgeving bij gaan huren bij een andere hyperscaler.

Pagina: 1 ... 303 304 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels