Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
@Taro

Je hebt helemaal gelijk, maar dat is juist ook het ergste.

ipv zich te concentreren windenergie (want dat kunnen particulieren niet) plebben ze de heleboel vol met PV, en dat is juist wat particulieren wél goed kunnen en daarmee halen ze de mogelijkheden van particulieren de "wind" uit de zeilen.

En dát, terwijl de overheid (maar ook e-boeren!) blijft roeptoeteren dat eigenverbruik de sleutel is.

Huh?? eigenverbruik?? maar dát hebben die vol geplebde weilenaden helemaal niet......

Je ziet waar het spaak loopt? en vooral ook door wie?

Het is exact dát gevoel dat zo wrang is.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 22:19
Ik kan het niet laten om ook mijn maand Zonneplan juli te plaatsten. Ik zie namelijk prachtige afbeeldingen van mensen die leuke thuisaccu's hebben en van allerlei domotica.
Mijn afbeelding is zonder thuisaccu en domotica. Wel staat er een grote mobiele accu op de inrit. We kunnen redelijk ons verbruik sturen, zonder in de extremen te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOfvyt4M8kf9JhA8lGuAcxMY0Y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjfgHzjhDAdSf9zfu1dgsIxG.png?f=fotoalbum_large

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hansieo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:59:
@Taro

ipv zich te concentreren windenergie (want dat kunnen particulieren niet) plebben ze de heleboel vol met PV, en dat is juist wat particulieren wél goed kunnen en daarmee halen ze de mogelijkheden van particulieren de "wind" uit de zeilen.

En dát, terwijl de overheid (maar ook e-boeren!) blijft roeptoeteren dat eigenverbruik de sleutel is.

Huh?? eigenverbruik?? maar dát hebben die vol geplebde weilenaden helemaal niet......

Begrijp uiteraard het wrange gevoel, maar ik kan energiemaatschappijen ook geen ongelijk geven. Je hebt meerdere partijen in de keten, waaronder:

Overheid
Energiemaatschappij
Tennet
Particulieren
Bedrijven
Bedrijven die winst willen maken met zonnepanelen
Etc.

Een energiemaatschappij is een bedrijf dat winst wil/moet maken. Dus die zullen klanten die geld kosten afstoten en klanten die geld opleveren behouden. Daar kan je iets van vinden, maar ik mag hopen dat veel mensen beseffen dat het wel fijn is als je werkgever winst maakt zodat je over een paar maanden ook nog werk hebt en salaris kunt ontvangen. En dan mag je natuurlijk vinden dat hun winstmarge te hoog is, maar daar ga ik ook niet over ;)

Waar echter veel mensen mee zitten is het beleid van de overheid en de andere partijen in de keten hebben daarmee te dealen en buigen dat graag in hun eigen voordeel.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:24
Ook hier even de maandstatus opgemaakt voor juli, in vergelijking met paar screenshots die ik hier zie zit ik met 20.14ct gemiddeld afname en 23.91ct gemiddeld teruglevering niet verkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QnRmEQ0THFQh-SEQQ0CRo2yOVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYeCepnH5cbrwkjPl1yYKbXY.jpg?f=fotoalbum_large

De EV dat is natuurlijk de grootverbruiker, ik merk dat mijn 11kW lader die max 3.2kW trekt op één fase, en deze maand ook wat minder flexibiliteit toch wat meer van de minder goedkope uren ook veel stroom van het net heb getrokken.

Maar als ik hier zie, zonder even rekening te houden wie hier accu etc heeft, dat gemiddeld afname gewogen bij anderen tussen de 17-20ct zitten kan ik hier niet klagen. En dat met mijn situatie thuis ook zonder thuisbatterij, wel met 9 panelen PV en een 44.5kWh MG ZS elektrische auto :)

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:06
Ok,
Mijn duit in het zakje dan…
Geen zonne plan screenshot want ik heb alles zelf gefabriekt.
1300kWh PV opgewekt
835kWh terug geleverd
203kWh afgenomen
-50euro met mijn vaste Vattenfall contract
-84euro “gesimuleerd” dynamisch (omdat ik aan het testen ben of ik in januari dynamisch zal gaan)

Zonder batterij
Wel met EV die ik zorgvuldig enkel met PV overschot laad. Afgelopen maand 314kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 01-08-2025 18:21 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Begrijp uiteraard het wrange gevoel, maar ik kan energiemaatschappijen ook geen ongelijk geven. Je hebt meerdere partijen in de keten, waaronder:

Overheid
Energiemaatschappij
Tennet
Particulieren
Bedrijven
Bedrijven die winst willen maken met zonnepanelen
Etc.

Een energiemaatschappij is een bedrijf dat winst wil/moet maken. Dus die zullen klanten die geld kosten afstoten en klanten die geld opleveren behouden. Daar kan je iets van vinden, maar ik mag hopen dat veel mensen beseffen dat het wel fijn is als je werkgever winst maakt zodat je over een paar maanden ook nog werk hebt en salaris kunt ontvangen. En dan mag je natuurlijk vinden dat hun winstmarge te hoog is, maar daar ga ik ook niet over ;)

Waar echter veel mensen mee zitten is het beleid van de overheid en de andere partijen in de keten hebben daarmee te dealen en buigen dat graag in hun eigen voordeel.
Als de enetrgieboeren gelijk hebben en de regering dat voorstaat, moeten de zonnepanelen voor particulieen dus verboden worden, want daar heeft niemand iets aan. of alleen toestaan voor eigen gebruik, en dus terugleveren onmogelijk maken.

Zakelijk gezien snap ik de redenering, maar er is of was de roep om bij te dragen aan de energietransitie. middels zonnepanelen, windmolens, ook bij particulieren. Die is niet verteld dat ze zonnepanelen uit moeten zetten als er op dat moment al een grote windmolen draait, of een groot zonnepark genoeg stroom levert. Dan kun je dus zelfs niet eens je eigen stroom gebruiken, tenzij je dat weer opslaat in een accu (die je niet hebt) je wordt dus als particulier op kosten gejaagd. , of inkomen wordt gederfd, hoe je het wilt noemen, zo doen energieboeren dat ook toch? waar kan de particulier die kosten verhalen? waar zijn de subsidies en potjes daarvoor?

De regering moet kiezen of delen, of toestaan zonder boete, en de kosten over alle gebruikers verdelen, want energietransitie is een nationale affaire, of zakelijk bekijken, en stoppen met particuliere zonnepanelen. en dus de subsidies stopzetten, en de bedrijven vertellen dat ze geen zaken meer mogen doen met kleine partijen. Maar dan moet de overheid ook regelen dat de enregietransitei even snel wordt geregeld, want dan stoppen ze daar maar een paar miljard in, die we ook met zijn allen moeten betalen.

Nu wordt er maar geschoven met posten en kosten tot ze bij een partij terechtkomt die te klein is om er echt iets tegen te doen, omdat er veel aversie tegen die groep wordt opgewekt. en dat zijn dus particulieren met zonnepanelen, niet particulieren die "teveel" verbruiken.

Maar die keuze wil ook niemand maken, want de particuliere zonnepanelen zijn wel nodig op andere momenten, al was het maar om te kunnen melden dat Nederland xxx MWh zonnestroom op(kan) wekken.
de energieleveracniers moeten wat dat betreft veel meer aan banden worden gelegd en eenduidiger prijsstructuren afspreken voor consumenten.

En nog even terugkomend op het melk en koeien verhaal..
Als er al genoeg energie levranciers zijn, waarom zijn er dan wel zoveel mensen die op een zolderkamertje stroom gaan verkkpen met een investering van drie keer niks en vervolgens moord en brand schreuwen als ze erachter komen dat het niet hetzelfde is als dozen scuiven, maar dat inkoop geld kost en dat die gepaard gaat met inkoopkosten die variabel zijn?
om voor concurentie te zorgen, zodat klanten er voordeel bij hebben dat er een eerlijke markt ontstaat ? Wlek eerlijke markt en voor wie? in ieder geval is dat nu niet het geval voor consumenten, want een deel daarvan wordt zelfs uitgekotst.
al die ondoorzichtigheid lijft er toch alleen maar toe dat niemand een goeie keuze kan maken, en bij een verkoper zitten waar de stroom meer kost dan nodig was. En dus een verkoper die er ook meer aan verdient dan nodig is. en dan klagen over zijn operationele kosten....

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 01-08-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Hansieo schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:59:
@Taro

Ik zit zelf bij een grote energiecoöperatie in Vlaanderen. (Al 18 jaar aan 1 stuk)

Die hebben een 30tal eigen windmolens op land en gaan normaal ook deels meedoen met wind op zee.

Ook veel PV maar dan vooral op daken van bedrijven en openbare gebouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 22:19
In oktober zijn er geloof ik weer verkiezingen. Zoek alvast een geschikte partij voor jou uit en maak je verder niet zo druk.
Vind je geen partij? Dan richt je er zelf één op.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 05:44
Heb je 9kW zonnepanelen aangesloten op een 5kW omvormer? Is dat een oost/west opstelling, of is er een specifieke reden voor zo'n kleine omvormer?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Idd 4500Wp oost, 4500Wp West. 2x10 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
Gerardus1956 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

In oktober zijn er geloof ik weer verkiezingen. Zoek alvast een geschikte partij voor jou uit en maak je verder niet zo druk.
Het hoort hier niet helemaal in dit topic thuis, maar is ook niet echt een serieuze voor Nederlandse politiek topic. Daarom:
offtopic:
even alleen korte bijdrage, het is wel een partij in de marge (lees, nog niet gelukt tussen de one-issue partijen om één zetel te bemachtigen) maar de Piratenpartij zou je nog wel eens berichtje aan kunnen wagen als je zoekt naar een luisterend oor voor dit soort dingen. Sowieso een IT gefocuste partij al heeft het maar één zetel, ik verwacht weinig maar al zou het maar zijn om dossiervorming en vanuit technisch oogpunt met verse blik naar zaken als energietransitie zouden kunnen kijken in de kamer.

Als ik nu wel eens buiten dit topic over dynamische tarieven lees dan mist daar een hoop basisbegrip / neigt het vaak tegen paniekzaaien over dynamische contracten aan toe, terwijl vanuit Den Haag je het liefst zou zien dat er echt voortouw begint te nemen / liefst voorbeeldfunctie zou geven. Vooral ook toch omdat het naar mijn idee dynamische tarieven een grotere sleutelrol gaat krijgen, met netcongestie en mogelijk dynamisch belasting ‘dal’ en dynamisch ‘piek’ tarief.

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Gerardus1956 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Net of je daar wat aan hebt, na de verkiezing moeten ze handje klap doen en draaien ze in één keer om in hun standpunt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
juli 2025
ink 421 kw € 88 € 0.209 kwh
verk 1184 kw € 343 € 0.289 kwh
Batterij RTE 82.4%
pv opw juli 1433 kw
pv opw 2025 8300 kw +11%tov 2024
epex/dyn/geen gas/wp uit
prijzen all in Tibber incl EB
saldo juli €-255 exc. netwerk kosten

2025
ink 5816 kw € 1391 € 0.239 kwh
verk 7184 kw € 2018 € 0.281 kwh
saldo 2025 €-627
saldeer saldo 1368 kw (jr.prognose te weinig??)
factuur loopt van febr-febr
bat modus idle/nom/api-/api+
evt. extra bijladen automatisch in goedkope uren als
soc. bat en prijs toelaat om bat te vullen tot 100%.
best leuke sport. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:02
Gerardus1956 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:14:
Ik kan het niet laten om ook mijn maand Zonneplan juli te plaatsten. Ik zie namelijk prachtige afbeeldingen van mensen die leuke thuisaccu's hebben en van allerlei domotica.
Mijn afbeelding is zonder thuisaccu en domotica. Wel staat er een grote mobiele accu op de inrit. We kunnen redelijk ons verbruik sturen, zonder in de extremen te gaan.
[Afbeelding]
Wow wat een mooie app die van Zonneplan kan Frank veel van leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even een hele korte vraag: ik heb onlangs alvast een energiecontract afgesloten vanaf januari. Opbrengst 3.400 kwh en verbruik zo'n 1.400 kwh. We hebben dus best wat over. De boete daarover is 160 euro bij Budget Energie en vond ik acceptabel aangezien de bonus 140 euro is.

Nu hebben we een EV gekocht, is een dynamisch contract nu ineens een stuk interessanter of kan ik tot 2027 ook nog wel op dat vaste contract teren aangezien we nog salderen?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:34:
Even een hele korte vraag: ik heb onlangs alvast een energiecontract afgesloten vanaf januari. Opbrengst 3.400 kwh en verbruik zo'n 1.400 kwh. We hebben dus best wat over. De boete daarover is 160 euro bij Budget Energie en vond ik acceptabel aangezien de bonus 140 euro is.

Nu hebben we een EV gekocht, is een dynamisch contract nu ineens een stuk interessanter of kan ik tot 2027 ook nog wel op dat vaste contract teren aangezien we nog salderen?
Hoeveel laad je, en hoe flexibel ben je qua laadtijden? Dat maakt nogal uit.

Stel je energieverbruik verdubbelt door EV en je kunt 80% in het weekend overdag laden. Ja dan is het al snel lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:40:
[...]

Hoeveel laad je, en hoe flexibel ben je qua laadtijden? Dat maakt nogal uit.

Stel je energieverbruik verdubbelt door EV en je kunt 80% in het weekend overdag laden. Ja dan is het al snel lucratief.
Durf ik niet te zeggen, we rijden zo'n 40 kilometer per dag, 4 dagen in de week. Overige dagen wellicht iets meer, soms iets minder. Meest van tijd zouden we het makkelijkste in de nacht kunnen laden en op zaterdag overdag.

Ik denk meer: we hebben nog 2200 kwh over. Laat ik eerst eens kijken wat er gebeurd als ik dat in de auto stop en niet teruglever, dan kan ik in 2027 altijd nog naar dynamisch?

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat kan natuurlijk. Maar dan ga ik er vanuit dat je er duurdere KWh in stop dan op dynamisch contract.

Even testen en rekenen komende maanden. Check TS voor informatie over gemiddelde tarieven op verschillende momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:01
THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Durf ik niet te zeggen, we rijden zo'n 40 kilometer per dag, 4 dagen in de week. Overige dagen wellicht iets meer, soms iets minder. Meest van tijd zouden we het makkelijkste in de nacht kunnen laden en op zaterdag overdag.

Ik denk meer: we hebben nog 2200 kwh over. Laat ik eerst eens kijken wat er gebeurd als ik dat in de auto stop en niet teruglever, dan kan ik in 2027 altijd nog naar dynamisch?
Kijk naar een laadpaal of app om de laadstroom van de auto te beperken tot je momentane teruglevering
Dan zit je na einde salderen ook goed

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
@THE_BASE en gebruik even een tijdje een P1 zoals die van HomeWizard, dan kun je vergelijken en je gebruik per minuut tegen het tarief berekenen per uur dynamisch / en vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
olympusdenk schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 21:53:
@THE_BASE en gebruik even een tijdje een P1 zoals die van HomeWizard, dan kun je vergelijken en je gebruik per minuut tegen het tarief berekenen per uur dynamisch / en vast.
Ja, precies, die heb ik al wel. Dus doe voor heel 2026 nog even vast contract en dan weet ik hoe of wat. Dank u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ketelklets heeft een nieuwe. Tibber is duur in het lijstje van Jeroen.nl?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abIMxKj5qsOSW5QWfa-GW0sE_4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/py1EXhnsY9bZGCBM1JOecesZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2025 23:10 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:06
THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:42:
[...]

Globaal is 1kWh gelijk aan een halve liter benzine.
Dus als je weet hoeveel benzine je tot nog toe gebruikte dan weet je hoeveel kWh je gaat gebruiken.
Of op andere manier… gebruik zal 15 tot 20kWh per 100km zijn. Dus met 160km per week heb je dan 24 tot 32kWh per week nodig. Dat is minder dan het accupakket van de meeste auto’s dus dat kan je prima in het weekend laden. Het is 1248 tot 1564kWh per jaar.
Heel handig als je dan een eigen laadpaal hebt.
Op alles dat je daarvan direct op zonne-energie kan laden, dus zonder te salderen, spaar je de teruglever boete uit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
THE_BASE schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:34:

Je gaf eerder aan dat je gemiddelde 50km per dag is, en ook nog km's in het weekeinde.
bierviltje: 48wekenx250 +52*75 voor weekeindes ~16.000 km /1:5 ~3.000kWh.
(1:5 omdat zomer en winter verbruik érg gaat verschillen!!)

meer dus dan je over denkt te houden.
Ga hier wat mee puzzelen met verschillende contracten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 03-08-2025 09:22 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:21:
[...]

Je gaf eerder aan dat je gemiddelde 50km per dag is, en ook nog km's in het weekeinde.
bierviltje: 48wekenx250 +52*75 voor weekeindes ~16.000 km /1:5 ~3.000kWh.
(1:5 omdat zomer en winter verbruik érg gaat verschillen!!)

meer dus dan je over denkt te houden.
Ga hier wat mee puzzelen met verschillende contracten.
Laat ik het anders stellen: in 8 jaar hebben we 100.000 km gereden. Laatste jaren wel iets meer. Maar ik zit altijd rond de 15.000 per jaar, zo geef ik ook op aan de verzekering.

Ik vind het fijn om het eerste jaar even een vast contract te hebben en nog niet na te hoeven denken. Ik zit morgen op de 14e dag van de bedenktijd van een goed aanbod, dus heb ook niet veel keuze meer. En als we iets meer moeten betalen het eerste jaar dan hebben we des te meer reden om vanaf 2027 dynamisch te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
THE_BASE schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Laat ik het anders stellen: in 8 jaar hebben we 100.000 km gereden. Laatste jaren wel iets meer. Maar ik zit altijd rond de 15.000 per jaar, zo geef ik ook op aan de verzekering.

Ik vind het fijn om het eerste jaar even een vast contract te hebben en nog niet na te hoeven denken. Ik zit morgen op de 14e dag van de bedenktijd van een goed aanbod, dus heb ook niet veel keuze meer. En als we iets meer moeten betalen het eerste jaar dan hebben we des te meer reden om vanaf 2027 dynamisch te gaan.
Als je dynamisch wilt gaan, moet je in de zomer s'middags en dan liefst in het weekend laden.
In de winter s'nachts.
Dan haal je er het meeste uit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-09 17:39
_eLMo_ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:09:

[Video: Dynamische terugleverboete?]

[Afbeelding]
Zoals ik het zie hangt het ervan af of je alleen maar stroom afneemt. In dat geval is Tibber duurder dan bv Frank en Zonneplan. Neem je evenveel af als je teruglevert, dan maakt het niet uit. Lever je per jaar meer terug dan je afneemt, dan is Tibber de voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:54
_eLMo_ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:09:

[Video: Dynamische terugleverboete?]

[Afbeelding]
En bij Frank geldt toch alleen datgene wat er staat als zij je panelen kunnen aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwke
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-09 19:51
Bij positieve prijs de omvormers op maximaal opwekken.
Bij negatieve prijs: Alleen opwekken wat er gebruikt wordt in de woning.

Wie kan hiervan een Yaml automatisering maken voor mijn solis omvormer. Ik heb in Home Assistant een instelbare power limit schuif (van 0% t/m 110%) en een P1 meter die de levering en teruglevering per seconde uitleest.

Voor de prijs gebruik ik Nordpool.

Ik heb al vele automatiseringen hierop gemaakt (via Chatgpt) maar geen enkele die werkt.

Wie oh wie kan mij helpen.

[ Voor 37% gewijzigd door Zeeuwke op 03-08-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwke
Oh ja en voor de prijs gebruik in Nordpool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
bilgy_no1 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:15:
[...]

En bij Frank geldt toch alleen datgene wat er staat als zij je panelen kunnen aansturen?
Ja, daar gaat Jeroen.nl (en Ketelklets) te kort door de bocht. Die teruglever vergoeding krijg je alleen met “slim terugleveren” en werkt alleen met SolarEdge en Enphase omvormers.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:11
(jarig!)
Zeeuwke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:49:
Bij positieve prijs de omvormers op maximaal opwekken.
Bij negatieve prijs: Alleen opwekken wat er gebruikt wordt in de woning.
Wil je niet gewoon een simpele aan/uit automation?

Bij negatieve prijzen niks van je panelen en alles (met geld toe) naar binnen trekken. Hoef je niet eens naar je p1 meter te kijken.

Dat is wat ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

koboy

Heb een idee voor een icon

THE_BASE schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Een maandje terug heb ik een overzicht gepost over mijn eerste jaar dynamisch (ruim 3000kWh opbrengst, 30% eigen verbruik panelen zo goed als vol zuid).
Ik heb daar ook de vergelijking bij gezet met een 1 jaar contract bij Greenchoice en een algemene conclusie over terugleververgoedingen.

Bottom line was dat het afgelopen jaar dynamisch iets goedkoper was, maar dat met de welkomstpremies van nu jaarlijks overstappen goedkoper wordt.

Wat betreft het opladen van een EV op eigen PV productie: let op dat de meeste EV's pas laden vanaf een fase wanneer er minimaal 6A (bijna 1400W) op die fase wordt aangeboden. Kijk even naar de opbrengst grafieken per dag wat dit voor jou betekent, maar het zou me hier niet te rijk aan rekenen. Maar wie het kleine niet eert......

Komende weken gaat de meterkast hier naar 3 fase en komt een laadpunt.
Omdat ik al dynamisch zit maakt het momenteel niet zo veel uit, maar per 2027 gaat het wel wat schelen. Denk alleen dat het bij ons de inspanning niet waard gaat wezen, en pluggen we gewoon in op de goedkoopste momenten om dan volle bak te laden.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koboy schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:44:
[...]

Een maandje terug heb ik een overzicht gepost over mijn eerste jaar dynamisch (ruim 3000kWh opbrengst, 30% eigen verbruik panelen zo goed als vol zuid).
Ik heb daar ook de vergelijking bij gezet met een 1 jaar contract bij Greenchoice en een algemene conclusie over terugleververgoedingen.

Bottom line was dat het afgelopen jaar dynamisch iets goedkoper was, maar dat met de welkomstpremies van nu jaarlijks overstappen goedkoper wordt.

Wat betreft het opladen van een EV op eigen PV productie: let op dat de meeste EV's pas laden vanaf een fase wanneer er minimaal 6A (bijna 1400W) op die fase wordt aangeboden. Kijk even naar de opbrengst grafieken per dag wat dit voor jou betekent, maar het zou me hier niet te rijk aan rekenen. Maar wie het kleine niet eert......

Komende weken gaat de meterkast hier naar 3 fase en komt een laadpunt.
Omdat ik al dynamisch zit maakt het momenteel niet zo veel uit, maar per 2027 gaat het wel wat schelen. Denk alleen dat het bij ons de inspanning niet waard gaat wezen, en pluggen we gewoon in op de goedkoopste momenten om dan volle bak te laden.
Goed dat je het zegt, die info wist ik niet. Als ik naar m’n grafieken kijk zitten we op een lichte of zonnige dag zeker boven de 1400 kWh opwek. Dus dat zit goed.

Geen idee hoe het laden gaat, of hoe snel. Of wanneer. Dus denk dat het handig is om het eerst even aan te kijken tot 2027. We zullen er niet rijk van worden, maar dat hoeft niet. Als ik geen 70 euro terug krijg, maar per jaar 20 euro moet betalen is dat al winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Pim57 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:28:
[...]

Ja, daar gaat Jeroen.nl (en Ketelklets) te kort door de bocht. Die teruglever vergoeding krijg je alleen met “slim terugleveren” en werkt alleen met SolarEdge en Enphase omvormers.
Ja inderdaad, ik had @jeroenpuntnl daar al eerder in dit topic op gewezen, maar die is met vakantie gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwke
Batavia schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

Wil je niet gewoon een simpele aan/uit automation?

Bij negatieve prijzen niks van je panelen en alles (met geld toe) naar binnen trekken. Hoef je niet eens naar je p1 meter te kijken.

Dat is wat ik heb.
Nee, want dan betaal je toch nog de energiebelasting en BTW hierover. Wanneer de prijs meer dan -15 cent is, kan je er inderdaad aan verdienen, maar anders blijft de energie uit zonnepanelen toch goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
Zeeuwke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Nee, want dan betaal je toch nog de energiebelasting en BTW hierover. Wanneer de prijs meer dan -15 cent is, kan je er inderdaad aan verdienen, maar anders blijft de energie uit zonnepanelen toch goedkoper.
De kale energieprijs moet lager zijn dan nul min de energiebelasting min de inkoopvergoeding.. Maar je moet alle waardes wel óf inclusief BTW óf exclusief BTW met elkaar vergelijken. Aangezien de EPEX-prijs meestal zonder BTW wordt aangegeven is het ook meestal handig om zonder te rekenen.

Met een inkoopvergoeding van 2 cent per kWh moet de EPEX prijs onder de -0,10154 - 0,02 = -0,12154 zakken om niet nul-op-de-meter maar zonnepanelen-uit te draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
[...]

je weet dat negatieve consument prijzen sporadisch voorkomen?! dit jaar volgens mij nog geen 5 uur, dus we hebben het dan ook over een handjevol euro's. Ik zou niet te moeilijk doen en dan aan/uit doen. Mocht dit in de toekomst veel vaker voor gaan komen kune je altijd nog iets slims maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

THE_BASE schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:06:
[...]

Goed dat je het zegt, die info wist ik niet. Als ik naar m’n grafieken kijk zitten we op een lichte of zonnige dag zeker boven de 1400 kWh opwek. Dus dat zit goed.

Geen idee hoe het laden gaat, of hoe snel. Of wanneer. Dus denk dat het handig is om het eerst even aan te kijken tot 2027. We zullen er niet rijk van worden, maar dat hoeft niet. Als ik geen 70 euro terug krijg, maar per jaar 20 euro moet betalen is dat al winst.
1400kWh op een zonnige dag??????

Zonder dollen: je hebt waarschijnlijk net als ik de PV op 1 fase zitten. Zodra de opwek (of wat daarvan over is door eigen gebruik) onder die 1400W duikt stopt de auto weer met laden.
Ga je uit van 1x per week laden, dan mag je met een Zuid opstelling blij zijn als je 20kW per keer de auto in krijgt. Zal waarschijnlijk niet meer dan de helft van de weken lukken (winter, bewolkte dagen). Mijn wekelijkse laadbeurt is groter trouwens......

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koboy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Zonder dollen: je hebt waarschijnlijk net als ik de PV op 1 fase zitten. Zodra de opwek (of wat daarvan over is door eigen gebruik) onder die 1400W duikt stopt de auto weer met laden.
Ga je uit van 1x per week laden, dan mag je met een Zuid opstelling blij zijn als je 20kW per keer de auto in krijgt. Zal waarschijnlijk niet meer dan de helft van de weken lukken (winter, bewolkte dagen). Mijn wekelijkse laadbeurt is groter trouwens......
Sorry, misschien onduidelijk: ik keek naar de grafiek en dan duikt het regelmatig onder de 1400 kWh per keer. Niet per dag.

We hebben twee omvormers: één voor PV het zuiden en voor PV op het westen. 16 stuks in totaal.

Twijfel nu toch of ik niet voor dynamisch moet gaan kiezen, zie dat het verschil zo’n 300 euro op jaarbasis kan zijn. Maar hou van een beetje zekerheid en duidelijkheid. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:51
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Sorry, misschien onduidelijk: ik keek naar de grafiek en dan duikt het regelmatig onder de 1400 kWh per keer. Niet per dag.

We hebben twee omvormers: één voor PV het zuiden en voor PV op het westen. 16 stuks in totaal.

Twijfel nu toch of ik niet voor dynamisch moet gaan kiezen, zie dat het verschil zo’n 300 euro op jaarbasis kan zijn. Maar hou van een beetje zekerheid en duidelijkheid. :)
Je snapt hem niet. EENHEDEN. Ik zou willen dat ik 1400 kWh per dag deed, goeie installatie dan. Dan zou je bij mij wel gratis mogen laden een keertje haha.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
koboy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

dat jo-jo-en (uit-aan-uit-aan) lijkt mij beter te voorkomen. Lijkt mij niet goed voor de auto en de lader.
Daarom adviseer ik de Zappi die gaat áánvullen tot het minimale 1.400W indien even een wolkje langsfietst.
Minder opwek?> aanvullen, méér opwek?> alles naar de EV.
m2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Hansieo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:10:
[...]

dat jo-jo-en (uit-aan-uit-aan) lijkt mij beter te voorkomen. Lijkt mij niet goed voor de auto en de lader.
Daarom adviseer ik de Zappi die gaat áánvullen tot het minimale 1.400W indien even een wolkje langsfietst.
Minder opwek?> aanvullen, méér opwek?> alles naar de EV.
m2C
Ik pak hier gewoon de laagste tarieven. Dynamisch. Ga dan vol gas. Geen geschakel. De auto slurpt dan zoveel (11 kW) dat iedere zonnestraal direct in de auto fietst. Overige ruimte wordt ingenomen door batterijen laden. Knappe zonnestraal als deze toch de weg naar het net vindt 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 22:42
Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:42:
[...]

Ik pak hier gewoon de laagste tarieven. Dynamisch.
Zolang we nog kunnen salderen (en je binnen je ruimte blijft) is dit tot 2027 voor de meeste de beste strategie. Als er veel zon is maar de prijs is 22ct, dan kan je beter terugleveren dan laden, en als het 15 cent is en bewolkt, lekker het net leegtrekken.

Hoe het er in 2027 uit gaat zien, zien we dan wel weer, ik verwacht dat er nog wel wat gaat veranderen aan het afschaffen van de salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:08:
[...]

Ik weet niet waar je dat verschil vandaan haalt, maar de prijsinschattets maken er een potje van.

Zonder EV pak je de volle winst van salderen en de welkomstbonus op vast. Dat is zowiezo goedkoper.
Weet niet wat je tarief is dat je hebt afgesloten, maar ik verwacht dat dit op jaarbasis hooguit een paar tientjes duurder zal zijn. Die paar tientjes pak je RUIM terug met thuis laden ipv op straat.

2 omvormers? Die zitten dan waarschijnlijk op 2 fasen. Je moet dan naar elke omvormer apart kijken voor die 1400W. Blijf je. Daaronder kun je niet op alleen PV laden. Verder ook eens met @Devke

Je panelen op West maken wel wat goed. Weet niet hoeveel Wp je zo hebt liggen, maar die produceren lekker tijdens de dure avond piek. Die tijdens die piek stroom wil je zowiezo niet terugleveren.
Je kunt de stap wagen, of niet. Ik heb de stap genomen, ook om een dikke middelvinger te geven aan de traditionele energiekosten met al hun extra kosten.
Verschil zal naar mijn inschatting een paar tientjes zijn op jaarbasis. Maar laat in elk geval een P1 oplossing meelopen die je hebt ingesteld op dynamische tarieven. Dan kun je na een jaar in elk geval de balans opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
koboy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:00:
[...]

Ik weet niet waar je dat verschil vandaan haalt, maar de prijsinschattets maken er een potje van.

Zonder EV pak je de volle winst van salderen en de welkomstbonus op vast. Dat is zowiezo goedkoper.
Weet niet wat je tarief is dat je hebt afgesloten, maar ik verwacht dat dit op jaarbasis hooguit een paar tientjes duurder zal zijn. Die paar tientjes pak je RUIM terug met thuis laden ipv op straat.

2 omvormers? Die zitten dan waarschijnlijk op 2 fasen. Je moet dan naar elke omvormer apart kijken voor die 1400W. Blijf je. Daaronder kun je niet op alleen PV laden. Verder ook eens met @Devke

Je panelen op West maken wel wat goed. Weet niet hoeveel Wp je zo hebt liggen, maar die produceren lekker tijdens de dure avond piek. Die tijdens die piek stroom wil je zowiezo niet terugleveren.
Je kunt de stap wagen, of niet. Ik heb de stap genomen, ook om een dikke middelvinger te geven aan de traditionele energiekosten met al hun extra kosten.
Verschil zal naar mijn inschatting een paar tientjes zijn op jaarbasis. Maar laat in elk geval een P1 oplossing meelopen die je hebt ingesteld op dynamische tarieven. Dan kun je na een jaar in elk geval de balans opmaken.
Wat een puzzel. :)

Op dit moment wekken we zo'n 3.400 kWh op per jaar, na salderen van ons verbruik blijft er zo'n 1.700 kWh over. Naar schatting van ChatGPT die aangeeft dat we op 12.000 km rijden zo'n 2.200 kWh verbruik hebben, hebben we dan 500 kWh van het net nodig. Hieronder de verschillen in vast en dynamisch volgens Overstappen.nl:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMP15wNQb9fH4Md2a_kLBO-nLbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XG9L2DfOMmviQTBZn8hfc0t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmtDY63_Prg1CcMIyEo6VUmLpEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mmOIK8PNev7J6PkfdOJ7nc0d.png?f=fotoalbum_large

Ik heb even gekeken naar Tibber en niet naar de dynamische leveranciers die met een bonus werken. Dan scheelt het dus 324 euro per jaar. Maar waarop is dat dan gebaseerd? Is dat gemiddeld of is dat alleen in deze augustus maand? Dat is voor mij niet helemaal helder.

Met het vaste contract zonder EV zou ik dus 72 euro over houden. Stel dat ik mijn overschot van 1.700 kWh in de auto gooi dan zit ik in principe op 0 euro. Dan hoef ik toch alleen nog maar 300 kWh af te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuwke
emielbf schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 06:43:
[...]

je weet dat negatieve consument prijzen sporadisch voorkomen?! dit jaar volgens mij nog geen 5 uur, dus we hebben het dan ook over een handjevol euro's. Ik zou niet te moeilijk doen en dan aan/uit doen. Mocht dit in de toekomst veel vaker voor gaan komen kune je altijd nog iets slims maken.
In 2025 zijn de elektriciteitsprijzen tot nu toe (juni 2025) op 408 uur negatief geweest. Dit is een significant toename ten opzichte van 2024, toen er in totaal 458 negatieve uren waren. De verwachting is dat het aantal negatieve uren dit jaar nog verder zal stijgen, met mogelijk 650 tot 700 negatieve uren in totaal.

Scheelt wel wat met die 5 uur die u noteert.

En momenteel kan ik nog gewoon salderen tot 1 januari 2027 en bij negatieve prijzen krijg je toch altijd nog de belasting terug.

Voor mij is het ook maar een beetje hobby om dat uit te zoeken en ik vermoed dat ik nu zover ben dat het werkt zoals ik wil en als dat zo is, gaat de automatisering op pauze tot het einde van de salderingsregeling of ik stel de grens op een lager bedrag in, zodat er alleen gebalanceerd wordt als de prijzen bevoordeeld min 10 cent zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Zeeuwke Heb je op jaarbasis een overschot (van PV), reken dan met de kale prijzen. Heb je op jaarbasis tekort en koop je alsnog kWh in, reken dan met de prijzen incl. belastingen en opslag.

Moeilijker kunnen we het niet maken. Behalve als je door in-/uitschakelen op jaarbasis wisselt tussen overschot en tekort, dan moet je even bedenken wat je op jaarbasis wilt doen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

Wat een puzzel. :)

Op dit moment wekken we zo'n 3.400 kWh op per jaar, na salderen van ons verbruik blijft er zo'n 1.700 kWh over. Naar schatting van ChatGPT die aangeeft dat we op 12.000 km rijden zo'n 2.200 kWh verbruik hebben, hebben we dan 500 kWh van het net nodig. Hieronder de verschillen in vast en dynamisch volgens Overstappen.nl:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb even gekeken naar Tibber en niet naar de dynamische leveranciers die met een bonus werken. Dan scheelt het dus 324 euro per jaar. Maar waarop is dat dan gebaseerd? Is dat gemiddeld of is dat alleen in deze augustus maand? Dat is voor mij niet helemaal helder.

Met het vaste contract zonder EV zou ik dus 72 euro over houden. Stel dat ik mijn overschot van 1.700 kWh in de auto gooi dan zit ik in principe op 0 euro. Dan hoef ik toch alleen nog maar 300 kWh af te rekenen?
Zo werkt het niet. Je kunt vandaag de dag prijzen niet meer goed vergelijken met een prijsvergelijker. Je zult echt wat meer in de materie moeten duiken als je het goed wilt doen.
Bij vaste contracten kun je de kosten goed voorspellen op basis van je verbruik. Bij dynamisch kan dit niet want je weet de stroomprijs van komend jaar nog niet. Die kan Tibber voor jou gokken maar dat gaan ze natuurlijk zo gunstig mogelijk gokken zodat jij bij hen een contract afsluit. Je hebt dus geen objectieve informatie.

De prijs van het vaste contract is dus vrij nauwkeurig en niet heel onzeker.
De prijs van Tibber is onzeker en kun je bijvoorbeeld op basis van afgelopen jaar schatten of op basis van hun eigen voorspelling (WC-eend), maar besef wel dat je appels met peren aan het vergelijken bent.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 04-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

Zo werkt het niet. Je kunt vandaag de dag prijzen niet meer goed vergelijken met een prijsvergelijker. Je zult echt wat meer in de materie moeten duiken als je het goed wilt doen.
Bij vaste contracten kun je de kosten goed voorspellen op basis van je verbruik. Bij dynamisch kan dit niet want je weet de stroomprijs van komend jaar nog niet. Die kan Tibber voor jou gokken maar dat gaan ze natuurlijk zo gunstig mogelijk gokken zodat jij bij hen een contract afsluit. Je hebt dus geen objectieve informatie.

De prijs van het vaste contract is dus vrij nauwkeurig en niet heel onzeker.
De prijs van Tibber is onzeker en kun je bijvoorbeeld op basis van afgelopen jaar schatten of op basis van hun eigen voorspelling (WC-eend), maar besef wel dat je appels met peren aan het vergelijken bent.
Dank houd ik het nog even anderhalf jaar op een vast contract en gebruik ik gewoon mijn eigen opgewekte stroom met salderen zoveel mogelijk. Zien we t.z.t. wel weer verder. Hoef ik er ook niet teveel mee bezig te zijn, alleen maar opletten dat het meeste uit de zonnepanelen wordt gehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
THE_BASE schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:10:
[...]

Dank houd ik het nog even anderhalf jaar op een vast contract en gebruik ik gewoon mijn eigen opgewekte stroom met salderen zoveel mogelijk. Zien we t.z.t. wel weer verder. Hoef ik er ook niet teveel mee bezig te zijn, alleen maar opletten dat het meeste uit de zonnepanelen wordt gehaald.
Lijkt me voor jouw situatie het beste als ik de berichten van gisteren en vandaag zo lees. Je wilt duidelijkheid en geen onzekerheid => vast contract geeft dat.
Je kan wel de data van je P1-meter gebruiken om "schaduw" te draaien wat dynamisch gedaan zou hebben.
Als je de kwartierdata voor een heel jaar kan exporteren dan kun je die zelfs via jeroen.nl laten doorrekenen (waarbij dit inderdaad altijd achteraf is en resultaten uit het verleden......).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
@Zeeuwke
Als ik kijk in de data tot vandaag zijn er 427 uren negatief geweest op de epex prijs (ex BTW, ex opslag ex EB).
Met zonneplan opslag, EB en BTW blijven daar 9 uren negatief van over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zeeuwke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

In 2025 zijn de elektriciteitsprijzen tot nu toe (juni 2025) op 408 uur negatief geweest. Dit is een significant toename ten opzichte van 2024, toen er in totaal 458 negatieve uren waren. De verwachting is dat het aantal negatieve uren dit jaar nog verder zal stijgen, met mogelijk 650 tot 700 negatieve uren in totaal.

Scheelt wel wat met die 5 uur die u noteert.
Er is een verschil tussen negatieve SPOT prijzen (die 408 uur) en negatieve consumenten prijzen (waar 5 uur wel aannemelijk klinkt).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:11
(jarig!)
[...]

Juist, als de prijs meer is dan -15 is energie uit zonnepanelen goedkoper

Dus als de prijs meer dan -15 cent is (of netto prijs > 0) dan gewoon zonnepanelen aan op max en dan krijg je altijd nog iets terug voor terugleveren. Al is het alleen maar de belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Batavia schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Juist, als de prijs meer is dan -15 is energie uit zonnepanelen goedkoper

Dus als de prijs meer dan -15 cent is (of netto prijs > 0) dan gewoon zonnepanelen aan op max en dan krijg je altijd nog iets terug voor terugleveren. Al is het alleen maar de belasting.
Dat klopt volgens mij niet als je per jaar meer teruglevert dan verbruikt. Ik schakel af (curtailment) als de prijs onder de EUR 0.0245 duikt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
cville schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Dat klopt volgens mij niet als je per jaar meer teruglevert dan verbruikt. Ik schakel af (curtailment) als de prijs onder de EUR 0.0245 duikt.
Dat hangt volgens mij weer af van de leverancier die je hebt of je ook opslag betaald voor terugleveren of dat je die “terugkrijgt”.
Als je geen opslag betaald voor terugleveren dan is het < 0 anders < opslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Zeeuwke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Sorry, maar wat een onzin.
Dit is ex belastingen, of betaal(de) je aan de pomp ook maar 50 cent voor een liter benzine?

Aan negatieve uren heeft geen enkele consument iets.

[ Voor 6% gewijzigd door EWK op 04-08-2025 18:55 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
EWK schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Sorry, maar wat een onzin.
Dit is ex belastingen, of betaal(de) je aan de pomp ook maar 50 cent voor een liter benzine?

Aan negatieve uren heeft geen enkele consument iets.
Niks? Dus stel dat ik morgen tussen 13 en 14 uur 1kWh voor 10.77ct incl (of -1.52ct ex btw) teruglever, dus delta van 12,29ct. Dan kan ik toch gewoon die belasting terug verrekenen als ik die 1kWh op andere dag van het net afneem? (*)?

(*) 1) Zolang het salderen nog loopt, 2) In mijn geval neem ik wel meer stroom af dan dat ik stroom teruglever en 3) Leverancier Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

olympusdenk schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:05:
[...]

Niks? Dus stel ik zou morgen tussen 13 en 14 uur 1kWh voor 10.77ct incl (of -1.52ct ex btw) teruglever, dus delta van 12,29ct. Dan kan ik toch gewoon die belasting terug verrekenen als ik die 1kWh op andere dag van het net afneem? (*)?

(*) 1) Zolang het salderen nog loopt, 2) In mijn geval neem ik wel meer stroom af dan dat ik stroom teruglever en 3) Leverancier Zonneplan
In het geval van afname ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:02
Komt dit ooit nog terug, kunnen de panelen weer in de kast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhWLSc54f7CSa6SrK5saljW6GWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vfx0f9PNI5c1bRHDT15qhFIY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53
Deldenaar schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:41:
Komt dit ooit nog terug, kunnen de panelen weer in de kast...

[Afbeelding]
Voorlopig niet.

CO2 rechten zijn aanzienlijk hoger dan 5 jaar geleden.

Ook met meer gridaccu's, die energie moet eerst nog op de day ahead markt aangeboden worden, voor die verwerkt wordt in de marktprijs

Dat is niet zo snel,
Als een energieleveracier opslagcapaciteit afhuurt, wat de voorkeur heeft van de financiers van zo'n gridaccu vanwege meer en stabielere zekerheid, om PV opwek van klanten op te slaan gaat die deze niet op de DAH-markt aanbieden, hooguit intraday/onbalans of om voor rond zonsondergang niet te hoeven inkopen voor eigen klanten en daarmee blijft deze voorlopig buiten de marktprijs vorming.
Er is nu ook nog een flink aandeel vermogen dat via OTC (over-the-counter) gaat, waarvan naast raamovereenkomst ook nog twee OTC-markt vormen zijn, die na elke match gecleared wordt en georganiseerde zoals voor lange termijnmarkt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:29
Domba schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:40:
[...]

(...) om voor rond zonsondergang niet te hoeven inkopen voor eigen klanten en daarmee blijft deze voorlopig buiten de marktprijs vorming.
Daarmee zit het indirect wel in de prijsvorming, aangezien er minder gekocht hoeft te worden, dus een lagere prijs :).
Er is nu ook nog een flink aandeel vermogen dat via OTC (over-the-counter) gaat, waarvan naast raamovereenkomst ook nog twee OTC-markt vormen zijn, die na elke match gecleared wordt en georganiseerde zoals voor lange termijnmarkt
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Voor de prijsvorming maakt het niet uit of je OTC of gecleared handelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:53
mat.hi.as schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:47:
[...]

Daarmee zit het indirect wel in de prijsvorming, aangezien er minder gekocht hoeft te worden, dus een lagere prijs :).
Zolang gascentrales nodig zijn, als de zon niet schijnt, blijft het maand gemiddelde relatief hoog.
Ik snap niet wat je hier bedoelt. Voor de prijsvorming maakt het niet uit of je OTC of gecleared handelt.
Dat er meer dan 1 vorm is die buiten de prijsvorming blijft, de OTC prijs is vaak vertrouwelijk, maar zoals lange termijn is er wel een indicatie.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Waarmee heb je die data zo utigelezen?
Nog even ter aanvulling.
Ik heb een export gemaakt van alle prijzen die ik heb en in een Google sheet gezet
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is van begin 2017 tot nu.
Prijzen zijn SPOT prijzen, dus ex btw ex EB.

Er zitten twee datum-velden in, 'price_date' en 'price_date_ea' waarbij de eerste UTC tijd is (zonder zomer/wintertijd) en de tweede Europe/Amsterdam (vandaar 'ea'). Daar heb je wel zomer/wintertijd, die is leuk om snel te zoeken, maar kan lastiger zijn met berekenen aangezien je dan dagen hebt met 23 uren en 25 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:51

Mimiix

Professioneel Prutser

Is het met de huidige prijs van 11 cent slim om de zonnepanelen af te schakelen?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:08
Mimiix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:50:
Is het met de huidige prijs van 11 cent slim om de zonnepanelen af te schakelen?
Nee

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Enkel als de daadwerkelijke prijs onder de 0 cent komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
Mimiix schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:52:
[...]

Enkel als de daadwerkelijke prijs onder de 0 cent komt?
Ja

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:41
Tenzij je een jaarlijks exportoverschot hebt, dan is het wel slim om de PV opwek uit te zetten bij een spotprijs (+inkoopvergoeding) van < 0...

Je betaalt (en ontvangt) dan namelijk geen EB, vanwege de salderingsregeling...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 10:12
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Ik geloof dat ik mij vergist heb. De site waar ik de info vandaan haalde heeft mij op het verkeerde been gezet. Het zit toch anders helaas. Ricko1 in de topic van mij legt het uit. Ik dacht eventjes dat ik iets heel moois, vind ik dan, had ontdekt. SORRY!!!

(vuurrood hoofd) 8)7 |:( :X 8)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Straks krijgen we niks meer als we iets terug leveren en krijg je dus alleen nog een boete.

Ik ben alvast aan het kijken geweest hoe ik de energieleverancier in 2027 dan zoveel mogelijk kan pesten.

In de media en de TV zie je overal dat ze allemaal moeilijk doen om de teruglevering in 2027 zo laag mogelijk te houden. Ze hebben het dan over bijvoorbeeld een zonneboiler.

Maar ja je kan dan nog steeds terugleveren en jij zit te stressen als er iets te veel zon staat.

Nu weet ik niet hoe het straks bij dynamische contracten gaat, maar het lijkt mij sterk dat je dan nog wel wat terug krijgt in 2027, al vertellen ze dat nu nog even niet.

Wil jij NIKS meer terug leveren dan kan dat heel simpel via de omvormer zelf. Tenminste de meeste omvormers moeten die functie hebben. Zo niet is misschien de aanschaf van een andere die het wel kan een idee. Tegenwoordig zijn die dingen niet zo duur meer.

Ik heb voor het uit zetten van de teruglevering een apart topic gemaakt. Is nu nog te vroeg. Maar wie weet in 2027. Sowieso kun je er denk ik een hoop vrienden, familie, kennissen blij mee maken denk ik dan :D

Hier moet je zijn... ik geef een voorbeeld voor de Solis omvormer. Heb jij een ander merk dan moet je even googlen denk ik.

[ Link zelf verwijderd omdat ik het helemaal fout had ]

Ik hoop dat ik hiermee mensen kan helpen, je kunt het sowieso alvast vertellen aan je kennissen en zo, ja toch ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Arjanski op 06-08-2025 19:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:46:
Straks krijgen we niks meer als we iets terug leveren en krijg je dus alleen nog een boete.
Die krijg je dan dus toch wel.... >:)

Maar wat een bangmakerij toch allemaal. En energieleverancier pesten..... Tuurlijk, je hoeft geen medelijden te hebben met een bedrijf dat winst maakt, maar het zou ook gek zijn als de energieleverancier verlies gaat maken omdat ik (of jij) zonodig vind dat mijn opgewekte stroom op een zonnige zomerdag veel waard zou moeten zijn. En natuurlijk ga ik ook naar mijn eigen belang kijken; wanneer de stroomprijs nu netto onder 0 duikt, zet ik mijn panelen ook uit en probeer ik juist dan de auto te laden. Ik krijg dan geld van diezelfde energieleverancier omdat ik in een uur zoveel stroom gebruik.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
ArPi75 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 18:44:
[...]

Die krijg je dan dus toch wel.... >:)

Maar wat een bangmakerij toch allemaal. En energieleverancier pesten..... Tuurlijk, je hoeft geen medelijden te hebben met een bedrijf dat winst maakt, maar het zou ook gek zijn als de energieleverancier verlies gaat maken omdat ik (of jij) zonodig vind dat mijn opgewekte stroom op een zonnige zomerdag veel waard zou moeten zijn. En natuurlijk ga ik ook naar mijn eigen belang kijken; wanneer de stroomprijs nu netto onder 0 duikt, zet ik mijn panelen ook uit en probeer ik juist dan de auto te laden. Ik krijg dan geld van diezelfde energieleverancier omdat ik in een uur zoveel stroom gebruik.
Sorry hoor, maar je ziet overal reclame over zonneboilers. En de voornaamste verkooppraat is dat je dan je overschot naar het net zo laag mogelijk houdt. Zelfs adverteren ze op zo'n manier dat je moet proberen het op 0 te krijgen. Geheel zelfvoorzienend zeggen ze dan.

Dus het doel is de teruglevering zo laag mogelijk te houden. Met die reclame.

Als je kan instellen dat de zonnepanelen wel opwekken en geen stroom naar het net leverd via de omvormer dan maakt dat toch niks uit of je het op de ene of andere manier doet.

Ik moet wel er bij zeggen dat ik het nog niet getest heb maar als je de sites leest dan hebben ze het echt over de teruglevering naar het net. Wel voor jezelf stroom opwekken en niks naar het net.

De energiemaatschapijen maken gigantische winsten en ok, ik zeg het misschien een beetje verkeerd maar dan moet de politiek maar niet zo dom doen (verzonnen door het Schoofkabinet he).

Van mij mogen ze natuurlijk winst maken maar dat doen ze nu ook MET SALDERINGEN!

Sterker nog in de maatschappij die we nu hebben moeten ze wel winst maken (energie is een eerste levensbehoefte, maar ok).

Dus waarom moeilijk doen met zonneboilers terwijl je het terugleveren in de omvormer uit kan zetten?

Nogmaals ik was misschien iets te enthausiast en moet het nog testen.

Tevens heb ik het natuurlijk over 2027 en niet nu.

Blijft dynamisch zo dat je geld krijgt voor je geleverde energie? Of gaat dat ook veranderen? Niemand die het weet he. Energieleveranciers wel natuurlijk maar ja eerst geld verdienen. Dan pas laten weten.

In 2027 is het misschien wel zo dat je bij dynamisch ook geen vergoeding meer krijgt.

Dus waarom zouden we dan nog terugleveren??

Ok je zou kunnen zeggen, dan hoeft mijn buurman minder te betalen want onze stroom is gratis.

Maar bewijs dat maar eens, gaan mensen zonder panelen minder betalen voor energie als wij moeten betalen voor onze geleverde stroom? Dat is een sprookje. Of laat het in ieder geval zien dat de rekening dan lager wordt. Maar dat wordt ie niet, wedden.

Geld verdienen is het belangrijkste voor die bedrijven, de politiek en aandeelhouders.

Dan is het voor mij het belangrijkst dat ik zo min mogelijk er aan betaal.

Tsja ik wil OOK meer geld in mijn pocket houden he. Net zoals die leveranciers, nee sterker die willen alleen maar meer en meer. En dat gebeurd ook. Wat er ook gebeurd.

Maar nogmaals het gaat mij niet om nu, het gaat mij om na 1 januari 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
En ik twijfel ook nu of het ook echt zo werkt zoals ik het lees op deze pagina.

https://doe-duurzaam.nl/a...modbus-of-home-assistant/

Zoek naat het kopje:

"S5/S6 Hybride modellen"

De tekst daar onder leest voor mij echt dat het om het terugleveren gaat naar het net. De stroom voor thuis kan nog gewoon via de zonnepanelen. Ik vermoed dus dat de panelen alleen maximaal zoveel leveren als dat er nodig is. Maar ik kan mij vergissen maar dan moeten ze het ook anders opschrijven vind ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
IK geloof dat ik het toch mis heb... sorry mensen. Ik was te snel geloof ik.

Al ga ik toch kijken morgen :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:24:
[...]

Sorry hoor, maar je ziet overal reclame over zonneboilers. En de voornaamste verkooppraat is dat je dan je overschot naar het net zo laag mogelijk houdt. Zelfs adverteren ze op zo'n manier dat je moet proberen het op 0 te krijgen. Geheel zelfvoorzienend zeggen ze dan.

Dus het doel is de teruglevering zo laag mogelijk te houden. Met die reclame.

Als je kan instellen dat de zonnepanelen wel opwekken en geen stroom naar het net leverd via de omvormer dan maakt dat toch niks uit of je het op de ene of andere manier doet.

Ik moet wel er bij zeggen dat ik het nog niet getest heb maar als je de sites leest dan hebben ze het echt over de teruglevering naar het net. Wel voor jezelf stroom opwekken en niks naar het net.

De energiemaatschapijen maken gigantische winsten en ok, ik zeg het misschien een beetje verkeerd maar dan moet de politiek maar niet zo dom doen (verzonnen door het Schoofkabinet he).

Van mij mogen ze natuurlijk winst maken maar dat doen ze nu ook MET SALDERINGEN!

Sterker nog in de maatschappij die we nu hebben moeten ze wel winst maken (energie is een eerste levensbehoefte, maar ok).

Dus waarom moeilijk doen met zonneboilers terwijl je het terugleveren in de omvormer uit kan zetten?

Nogmaals ik was misschien iets te enthausiast en moet het nog testen.

Tevens heb ik het natuurlijk over 2027 en niet nu.

Blijft dynamisch zo dat je geld krijgt voor je geleverde energie? Of gaat dat ook veranderen? Niemand die het weet he. Energieleveranciers wel natuurlijk maar ja eerst geld verdienen. Dan pas laten weten.

In 2027 is het misschien wel zo dat je bij dynamisch ook geen vergoeding meer krijgt.

Dus waarom zouden we dan nog terugleveren??

Ok je zou kunnen zeggen, dan hoeft mijn buurman minder te betalen want onze stroom is gratis.

Maar bewijs dat maar eens, gaan mensen zonder panelen minder betalen voor energie als wij moeten betalen voor onze geleverde stroom? Dat is een sprookje. Of laat het in ieder geval zien dat de rekening dan lager wordt. Maar dat wordt ie niet, wedden.

Geld verdienen is het belangrijkste voor die bedrijven, de politiek en aandeelhouders.

Dan is het voor mij het belangrijkst dat ik zo min mogelijk er aan betaal.

Tsja ik wil OOK meer geld in mijn pocket houden he. Net zoals die leveranciers, nee sterker die willen alleen maar meer en meer. En dat gebeurd ook. Wat er ook gebeurd.

Maar nogmaals het gaat mij niet om nu, het gaat mij om na 1 januari 2027.
Je lult als een kip zonder kop, neem nog een biertje zou ik zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:58:
[...]

Je lult als een kip zonder kop, neem nog een biertje zou ik zeggen.
Ik drink al 20 jaar niet meer hahahahaha en ja ik post spontaan.

Maar van die reklame klopt niet???????????

[ Voor 8% gewijzigd door Arjanski op 05-08-2025 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Sorry hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Ik heb een 150l boiler, gaat zo’n 5 a 6kWh in (in principe wel ±8 maar onder de 37 graden is niet echt bruikbaar dus dat is wel een minimale temperstuur). Die boiler heeft twee standen, 1.2 en 2.4kW en schakel ik in gedurende de 3 goedkoopste uren van de dag. Verlies ca 1kWh per dag en is afhankelijk van de watertemperatuur en omgevingstemperatuur. (warmtepomp boiler kon ook maar duurder - nu minder dan 800 met doe het zelf installatie en anders bijna 3k meer al was dat een grotere boiler en meer werk)
Het blauwe accu, zonneboiler, zonnestroomboiler - wat ze maar verzinnen qua naam - is het het beperken van het vermogen van de boiler (kan je met een dimmer doen) zodat die evenveel verbruikt als je opwek. Dat kan met praktisch iedere niet ‘smart’ boiler en kan je mogelijk ook zelf wel, zie bijvoorbeeld Domme boiler slim maken -> Oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanski
Sorry nogmaals... bloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:09
Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:30:
En ik twijfel ook nu of het ook echt zo werkt zoals ik het lees op deze pagina.

https://doe-duurzaam.nl/a...modbus-of-home-assistant/

Zoek naat het kopje:

"S5/S6 Hybride modellen"

De tekst daar onder leest voor mij echt dat het om het terugleveren gaat naar het net. De stroom voor thuis kan nog gewoon via de zonnepanelen. Ik vermoed dus dat de panelen alleen maximaal zoveel leveren als dat er nodig is. Maar ik kan mij vergissen maar dan moeten ze het ook anders opschrijven vind ik :D
Je zonnepanelen leveren gewoon de stroom die ze kwijt kunnen.
Als je 2kW vermogen nodig hebt en je zonnepanelen zouden 6kW kunnen leveren dan zorgt de omvormer dat er maar 2kW "door" komt.

Ik heb voor een Zonneplan one omvormer (lees SAJ omvormer)
Een modbus apparaatje er tussen gezet van Ali Express. (Elfin EW10).

I.c.m. Home Assistant en de P1 meter zorgt HA ervoor dat de omvormer gaat knijpen als de prijs negatief wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:02:
[...]

Reclame is bedoeld om producten te verkopen. Als jij de Klets geloofd koop je toch lekker een zonneboiler.
Houd er in de winter wel rekening mee dat je hoge rekening krijgt, want dan leveren je panelen niet genoeg om jou van warm water te voorzien. Lekker duur stroom inkopen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:51
elektriekert schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Je zonnepanelen leveren gewoon de stroom die ze kwijt kunnen.
Als je 2kW vermogen nodig hebt en je zonnepanelen zouden 6kW kunnen leveren dan zorgt de omvormer dat er maar 2kW "door" komt.

I.c.m. Home Assistant en de P1 meter zorgt HA ervoor dat de omvormer gaat knijpen als de prijs negatief wordt.
Ik denk dat je het goed bedoelt, maar ik lees waarschijnlijk scheef. Je omvormer fakkelt geen door de panelen opgewekte stroom af. Dan zou de boel erg warm worden.
Wat ie doet is op een minder gunstig punt in de vermogens curve van je panelen gaan zitten zodat de opwek minder is. Dus er komt niet minder door, er is gewoon minder opwek.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Reclame is bedoeld om producten te verkopen. Als jij de Klets geloofd koop je toch lekker een zonneboiler.
Houd er in de winter wel rekening mee dat je hoge rekening krijgt, want dan leveren je panelen niet genoeg om jou van warm water te voorzien. Lekker duur stroom inkopen...
Spannend, de winter komt er aan :o Dan moet ook de warmtepomp weer aan het werk en defrosts draaien, de (kleine) ev verbruikt meer stroom en is het wat oncomfortabel buiten :/
Ik betaalde in januari 0,28 (waren er ook gratis uren en jaar vast dat ik had was 0,29) en 8 maanden per jaar is het dan weer goedkoop als pv weinig of niets oplevert. Desnoods die oude badgeiser maar weer aansluiten dan ;) voornaamste besparing hier is de waakvlam die bijna 8m3/maand verstookte.
Vraag me wel af of die commerciële oplossingen echt een besparing opleveren. Het best is misschien toch voor jezelf proberen de beste ‘educated guess’ te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

elektriekert schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Exact dit heb ik ook draaien!

Heb je echter geen dynamisch contract van Zonneplan? Dan kun je Zonneplan zelf immers de omvormer laten terugregelen bij negatieve prijzen en zelfs nog wat extra's verdienen met Powerplay.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Arjanski schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:24:
[...]
De energiemaatschapijen maken gigantische winsten
Bron? Wat vind jij gigantisch?

Ter info, Eneco maakte in 2024 ca. 4,4% winst.
Lijkt mij niet gigantisch maar wel gewoon nodig om te blijven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
V-8 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:16:
[...]

Exact dit heb ik ook draaien!

Heb je echter geen dynamisch contract van Zonneplan? Dan kun je Zonneplan zelf immers de omvormer laten terugregelen bij negatieve prijzen en zelfs nog wat extra's verdienen met Powerplay.
Dat kan inderdaad met Zonneplan Powerplay, maar dat werkt(e) nog niet goed. In ieder geval in mijn situatie werd de opwek pas geknepen bij een negatieve totaalprijs, dus inclusief Energiebelasting.

En dat is niet correct als je een (ruim) export-overschot hebt! Met een overschot betaal je helemaal geen EB, en moet je daar dus ook zonder rekenen. Bij een negatieve prijs van alleen de EPEX spotprijs + inkoopvergoeding heb je al financieel nadeel als je exporteert. Dus de panelen/omvormer(s) moet(en) al uit bij (kale prijs + vergoeding) < 0.

Dat heeft ervoor gezorgd dat ik weer lekker zelf mijn omvormer aanstuur, ook met HomeAssistant en een EW10 op de SAJ Modbus aansluiting. ;)

Als de saldering stopt, is het financieel gunstig om pas bij de totaalprijs incl. EB < 0 de opwek helemaal te stoppen, en bij (spotprijs + inkoopvergoeding) < 0 maar nog wel de totaalprijs > 0, de opwek af te stemmen op je verbruik (nul-op-de-meter aansturen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:09
V_ger schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat je het goed bedoelt, maar ik lees waarschijnlijk scheef. Je omvormer fakkelt geen door de panelen opgewekte stroom af. Dan zou de boel erg warm worden.
Wat ie doet is op een minder gunstig punt in de vermogens curve van je panelen gaan zitten zodat de opwek minder is. Dus er komt niet minder door, er is gewoon minder opwek.
Ik had het ook niet over affakkelen, m.b.t. de vermogenscurve, die is o.a. temperatuur, hellingshoek en zoninstraling afhankelijk.
Ik geloof niet dat de omvormer daar wat aan kan veranderen.

Ik zie het hetzelfde als een adapter voor in het stopcontact.
Als die 20W kan leveren maar het gene wat opgeladen moet worden kan maar met 5W laden dan zal er ook niet meer stroom vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Gameboy schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Dat kan inderdaad met Zonneplan Powerplay, maar dat werkt(e) nog niet goed. In ieder geval in mijn situatie werd de opwek pas geknepen bij een negatieve totaalprijs, dus inclusief Energiebelasting.

En dat is niet correct als je een (ruim) export-overschot hebt! Met een overschot betaal je helemaal geen EB, en moet je daar dus ook zonder rekenen. Bij een negatieve prijs van alleen de EPEX spotprijs + inkoopvergoeding heb je al financieel nadeel als je exporteert. Dus de panelen/omvormer(s) moet(en) al uit bij (kale prijs + vergoeding) < 0.

Dat heeft ervoor gezorgd dat ik weer lekker zelf mijn omvormer aanstuur, ook met HomeAssistant en een EW10 op de SAJ Modbus aansluiting. ;)

Als de saldering stopt, is het financieel gunstig om pas bij de totaalprijs incl. EB < 0 de opwek helemaal te stoppen, en bij (spotprijs + inkoopvergoeding) < 0 maar nog wel de totaalprijs > 0, de opwek af te stemmen op je verbruik (nul-op-de-meter aansturen).
Klopt idd, balen dat het bij jou niet goed ging!
Je kunt in de Zonneplan-app aangeven of je jaarlijks een overschot hebt, of niet.
O.b.v. daarvan knijpen ze de omvormer pas bij een negatieve totaalprijs of bij een negatieve kale prijs..
Stond dit wel goed bij jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
V-8 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:02:
[...]

Klopt idd, balen dat het bij jou niet goed ging!
Je kunt in de Zonneplan-app aangeven of je jaarlijks een overschot hebt, of niet.
O.b.v. daarvan knijpen ze de omvormer pas bij een negatieve totaalprijs of bij een negatieve kale prijs..
Stond dit wel goed bij jou?
Jazeker! Ik heb in de app een zeer ruim export-overschot aangegeven (2000 kWh meer export dan import). En *toch* zette Powerplay pas de omvormer uit bij negatieve totaalprijs.

Ik heb daarover ook meermaals contact gehad met de support van ZP, maar die zeggen telkens dat er niets aan de hand is, en het allemaal werkt zoals het hoort ("de modellering stuurt optimaal je panelen aan met Powerplay, daar kunnen onverwachte afwijkingen in zitten, niets aan te doen").

Daarom zelf aansturen voor mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07
Gameboy schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:25:
[...]

Tenzij je een jaarlijks exportoverschot hebt, dan is het wel slim om de PV opwek uit te zetten bij een spotprijs (+inkoopvergoeding) van < 0...

Je betaalt (en ontvangt) dan namelijk geen EB, vanwege de salderingsregeling...
Er zijn 3 "standen":
  • Maximaal PV
  • Alleen eigen verbruik uit PV
  • Geen PV
De omslagpunten moet je bepalen op basis van je contract (inkoop- en verkoopvergoeding), energiebelasting en (tot 2027) netto import of export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Eärendil schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:14:
[...]

Er zijn 3 "standen":
  • Maximaal PV
  • Alleen eigen verbruik uit PV
  • Geen PV
De omslagpunten moet je bepalen op basis van je contract (inkoop- en verkoopvergoeding), energiebelasting en (tot 2027) netto import of export.
Klopt helemaal! Ik gaf vooral mijn specifieke situatie aan, die geldt voor iedereen met een (ruim) export-overschot ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:10
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:39:
[...]

Een warmtepomp boiler is niet heel complex als installatie. Is een boiler in de basis die wat minder gebruikt dan een element.

Voordeel is dat je geen gas stookt en de opwek meer zelf benut dan terugleveren op zal leveren.

Met voldoende panelen heb je in de winter nog steeds een mooie opbrengst voor je warm water productie. Bij mij schakelt het element bij en wordt direct 1500 watt (via homewizard) zonneenergie benut wanneer deze beschikbaar is. Dit komt ook met zon in februari voor. Wanneer er geen element bijgeschakeld wordt is het verbruik 500 watt . Door de week op een dag is dat 2-4 kwh ( 5 volwassen). Weekend altijd meer omdat iedereen uitgebreid gaat douchen of in bad wil.

Gas kan ik niet opwekken, stroom wel.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arjanski
V_ger schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:58:
[...]

Sorry mensen ik had het inderdaad helemaal fout. Ik zal de volgende keer wat beter onderzoek doen. Soms vind je dan iets waar je helemaal warm van wordt en dan blijkt het achteraf een dooie kip te zijn.

Dank voor de mensen die een stuk verder zijn en mij gecorrigeerd hebben.

Nogmaals sorry.

En ja ik bedoelde het goed. Ik was zo blij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
NielsvdBeek schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:16:
[...]

Een warmtepomp boiler is niet heel complex als installatie. Is een boiler in de basis die wat minder gebruikt dan een element.

Voordeel is dat je geen gas stookt en de opwek meer zelf benut dan terugleveren op zal leveren.

Met voldoende panelen heb je in de winter nog steeds een mooie opbrengst voor je warm water productie. Bij mij schakelt het element bij en wordt direct 1500 watt (via homewizard) zonneenergie benut wanneer deze beschikbaar is. Dit komt ook met zon in februari voor. Wanneer er geen element bijgeschakeld wordt is het verbruik 500 watt . Door de week op een dag is dat 2-4 kwh ( 5 volwassen). Weekend altijd meer omdat iedereen uitgebreid gaat douchen of in bad wil.

Gas kan ik niet opwekken, stroom wel.
Ik weet wat een wpb doet, heb ik zelf ook.
Maar het ging over een zonneboiler die tegenwoordig veel verkocht word

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Arjanski schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:19:
[...]

Sorry mensen ik had het inderdaad helemaal fout. Ik zal de volgende keer wat beter onderzoek doen. Soms vind je dan iets waar je helemaal warm van wordt en dan blijkt het achteraf een dooie kip te zijn.

Dank voor de mensen die een stuk verder zijn en mij gecorrigeerd hebben.

Nogmaals sorry.

En ja ik bedoelde het goed. Ik was zo blij...
Maar.... Als je alle elektra al nuttig hebt besteed en er is dan nog steeds energie over, dan is zon modulerend element zeker een handige uitkomst. Alleen ik wil die techniek dan los kopen, zonder boiler. Zodat ik zelf uitmaak waar ik dat element stop.
Bv in de verdeler van de vloer verwarming.

Als de prijzen dan eens negatief zijn, kun je dat element goed mee laten verwarmen (om beetje on topic te blijven )

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 06-08-2025 15:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:10
reneeke1970 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:38:
[...]

Ik weet wat een wpb doet, heb ik zelf ook.
Maar het ging over een zonneboiler die tegenwoordig veel verkocht word
Die zonneboiler is ook een electrische boiler met een element die je slim kunt aansturen. Je kunt ook elementen kopen die je kunt plaatsen en slim kunt aansturen (ac thor e.d.) met je dynamische prijzen en pv.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
NielsvdBeek schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Die zonneboiler is ook een electrische boiler met een element die je slim kunt aansturen. Je kunt ook elementen kopen die je kunt plaatsen en slim kunt aansturen (ac thor e.d.) met je dynamische prijzen en pv.
Leuk apparaat, wel beetje duur, maarja hij is ook drie fase..

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05:47
Heb sinds 1 juli Zonneplan, waarbij ik gekozen heb voor een vast voorschot per maand. Over het jaar heen leveren we netto terug. Hoe zit dat dan met de energieprijzen en belasting? Edit: het gaat mij dan om het gebied tot waar de prijs zo laag is dat deze inclusief belasting ook negatief is.

Als voorbeeld:
Sinds 1 juli tot vandaag hebben we 900 kWh netto teruggeleverd. Morgen is de kale stroomprijs bij Zonneplan om 12:00 negatief -0,047 wat inclusief belasting 0,075 is.

Volgens mij moet ik altijd rekenen met de kale prijs, toch? Omdat het op dit moment niet uit maakt of ik het netto afname/teruglever kantelpunt al voorbij ben. Daar kijkt men pas einde jaar naar bij het opstellen van de jaarrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door firecaps30 op 09-08-2025 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:54
firecaps30 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 21:31:
Heb sinds 1 juli Zonneplan, waarbij ik gekozen heb voor een vast voorschot per maand. Over het jaar heen leveren we netto terug. Hoe zit dat dan met de energieprijzen en belasting? Edit: het gaat mij dan om het gebied tot waar de prijs zo laag is dat deze inclusief belasting ook negatief is.

Als voorbeeld:
Sinds 1 juli tot vandaag hebben we 900 kWh netto teruggeleverd. Morgen is de kale stroomprijs bij Zonneplan om 12:00 negatief -0,047 wat inclusief belasting 0,075 is.

Volgens mij moet ik altijd rekenen met de kale prijs, toch? Omdat het op dit moment niet uit maakt of ik het netto afname/teruglever kantelpunt al voorbij ben. Daar kijkt men pas einde jaar naar bij het opstellen van de jaarrekening.
Ja, met de nuance dat het afhangt van wat je in totaal verwacht te gaan verbruiken en opwekken over de hele contractperiode.

Als je die 900 kWh surplus in de laatste maanden nog bijna helemaal verbruikt moet je misschien nog niet afschakelen.

Tot nu toe hebben we dit jaar heel veel PV opwekking vergeleken met 2024. Dat kan natuurlijk weer omslaan. Misschien moet je in het najaar wel heel veel meer stoken omdat het opeens in oktober al heel koud wordt... Dat soort onzekerheden.

Maar als je altijd een ruim overschot hebt door de jaren heen gelden deze nuances niet en kun je best uitschakelen bij negatieve EPEX + inkoopvergoeding.
Pagina: 1 ... 293 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels