@ Taro (en anderen)
Ik heb even de quote naar aanleiding waarvan mijn onderstaande reactie is ontstaan toegevoegd.
Niet echt frustratie, ik heb geen zonnepanelen of thuisbatterij, en geen dynamisch tarief.
Meer de verwondering dat kosten van "
transport van zonne-energie" "onbalans" bij de opwekker worden gelegd, terwijl andere kosten van transport netjes worden verdeeld over alle klanten in de simpele vorm waarin dat zou kunnen , en eerlijk zou zijn in het kader van dat de energietransitie iets is waar iedereen aan mag bijdragen.
JBtL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Sorry, maar wat een onzin wordt er in deze video verkondigd - er worden wel degelijk kosten veroorzaakt bij terugleveren van zonnestroom bij een dynamisch contract.
De terugleverkosten bij een vast of variabel contract worden veroorzaakt door
1. profielkosten - zonnestroom is relatief minder waard
2. onbalanskosten - met name PV en windenergie (maar ook onverwacht verbruik) kunnen onbalans in het net veroorzaken - bijvoorbeeld als de voorspelling niet helemaal uitkomt - waarvoor kosten moeten worden gemaakt om dit te herstellen (bijvoorbeeld de vergoeding voor grid-batterijen/zonneplan accu's etc.).
Onbalanskosten worden sinds 1 april 2023 aan energieleveranciers toegerekend. Voor die tijd werden deze kosten via een algemeen verbruiksprofiel verdeeld, waardoor het niet mogelijk was om de kosten specifiek bij de leveranciers van wie de klanten afweken, in rekening te brengen. Dit geldt dus ook voor dynamische contracten.
Dus alhoewel de profielkosten bij een dynamisch contract volledig verdwijnen - de onbalanskosten zijn er nog wel degelijk. Een dynamische leverancier kan er voor kiezen om deze kosten te verdelen over alle contracten, maar ook om van verbruikers die relatief meer onbalans veroorzaken een extra bijdrage te vragen. Dat laatste is wat er gebeurt - en wat ze dan in feite doen is deze klanten wegjagen naar andere dynamische leveranciers waardoor de hogere kosten daar vallen. Het is dus een kwestie van tijd voordat alle dynamische leveranciers dit gaan doen. Of misschien ook niet - het lijkt er namelijk op dat de profielkosten een stuk hoger zijn dan de onbalanskosten. 1.5 ct per kWh netto teruggeleverde stroom is nu niet echt wereldschokkend.
Gezien de komende
toename in gridbatterijen voorzie ik ook dat de prijs van onbalans de komende 2 jaar flink gaat dalen. Er is in 2027 ruim voldoende batterijcapaciteit om alle onbalans te voorkomen.
Gelukkig zijn al die zaken die anders zijn dan de voorspeld, terug te lijden naar mensen die stroom terugleveren, dus kun je de onbalans kosten daar prima in rekening brengen. Want mensen GEBRUIKEN natuurlijk nooit meer stroom dan dat er was voorspeld. ( bijvoorbeeld om hun accu op een gunstig, of ondoordacht moment te gaan laden.
Weer heel raar om onbalans kosten te verhalen op een groep mensen waarvan helemaal niet te zeggen is of die mensen zich op dat moment aan de voorspelling houden waar de prijs al op was gebaseeerd, of dat dat hele andere mensen zijn.
Ik vindt dat energieleveranciers toch elke keer weer heel inventief, om zaken zo voor te kunnen spiegelen dat alle kosten bij een klein groepje mensen terecht komt. Dat komt die andere groep dan wel heel goed uit. Laat die groep nu de grootste groep zijn...
Als duurzame opwekker wordt je in Nederland wel echt uitgekleed tot en met, en in de steek gelaten door de overheid...,
[
Voor 58% gewijzigd door
engelbertus op 01-08-2025 10:32
]