Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:24
ArPi75 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:34:
Wat mij het meeste steekt is dat het voor de consument zo goed als onmogelijk is om nog te controleren of je rekening wel of niet klopt. Dit aangevuld met de hoeveelheid aan methodes die de verschillende energieleveranciers hanteren voor het bepalen van alle soorten kosten waardoor het voor de consument ook nog eens zo goed als onmogelijk wordt om de meest gunstige (of minst ongunstige) leverancier uit te kiezen.
Dit dus inderdaad, het staat als een paal boven water dat kosten die gemaakt worden verhaald moeten worden, het zijn ook geen filantropische instellingen die energieboeren :Y). Maar als je kijkt dynamisch is in principe helemaal niet de doodlopende weg zoals het geschetst wordt in artikelen zoals deze week weer. Maar de onduidelijkheid in tariefstelling en dat niet iedereen zoals hier uitgebreid Excel sheets gaat doorrekenen maakt het veel mensen erg verwarrend.

Het helpt ook niet dat gaslicht ook wat bugs (of is het een feature) zitten waarbij driejarig vaste contracten de korting foutief 3x hoger wordt berekend dan op 1 jarig contract, terwijl de terugleverboetes juist daar op dit moment hoger uit kunnen vallen dan dynamisch.

[ Voor 4% gewijzigd door olympusdenk op 26-07-2025 09:43 ]

Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
olympusdenk schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Dit dus inderdaad, het staat als een paal boven water dat kosten die gemaakt worden verhaald moeten worden, het zijn ook geen filantropische instellingen die energieboeren :Y). Maar als je kijkt dynamisch is in principe helemaal niet de doodlopende weg zoals het geschetst wordt in artikelen zoals deze week weer. Maar de onduidelijkheid in tariefstelling en dat niet iedereen zoals hier uitgebreid Excel sheets gaat doorrekenen maakt het veel mensen erg verwarrend.

Het helpt ook niet dat gaslicht ook wat bugs (of is het een feature) zitten waarbij driejarig vaste contracten de korting foutief 3x hoger wordt berekend dan op 1 jarig contract, terwijl de terugleverboetes juist daar op dit moment hoger uit kunnen vallen dan dynamisch.
Het klopt dus wel degelijk wat ik al héél lang verkondig.
Deze kosten zitten ín de tariefstelling terwijl het gros bleef roepen dat je
met dynamisch niét dat soort kosten hebt omdat het "uurtarieven" zijn waardoor de markt de prijs bepaald.

Wat nodig is, is dat tarieven idd transparant worden (dus niet transparant-er!!)

En dan zitten we allemaal weer (eventjes) op één lijn, de kosten zíjn er,
en we gaan (zijn al!!) allemaal (aan het) dokken,waarbij het niet uit maakt wat voor contract je hebt.
Er zal hoogstens verschil zijn in de tarieven.

Transparantie zorgt er dat voor dat "gewone" burgers dan tarieven weer redelijk kunnen vergelijken en bepalen wat bij hún situatie het beste past.

Helaas is dat niét in belang van de e-boeren en dus óók niet bij de politiek die zijn alvast (druk) bezig, met lobby-en naar een leuke baan als commissaris e.i.d.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
bokkow schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 05:44:
[...]

Thanks! Deze lelijke move van VDB heb ik inderdaad niet meegekregen…

Echter staat wat zij verkoopvergoeding noemen (wat wordt gerekend op invoeding boven de saldeergrens, à 1,36 cent/kWh) ook weer niet echt in verhouding met wat we kennen aan terugleverkosten.

Waar terugleverkosten bij een conventioneel contract soms de waarde van invoeding terugbrengt naar slechts 0,25 cent/kWh is de gemiddelde marktwaarde bij invoeding zo’n 6 cent/kWh en VDB verwacht zelfs 10 cent/kWh. Dus ja 🤷🏼‍♂️ het heeft impact maar enkel op alles boven de saldeergrens, en dan nog maar 13-26% waar terugleverkosten bij Greenchoice bijvoorbeeld wel 95-97% impact heeft.

Ik praat het niet goed want VDB introduceert hier weeeeer een bemoeilijkend component. Maar niet in verhouding met terugleverkosten bij conventionele contracten en zeker niet zo aangedikt “ze naaien ons” sentiment vanuit het NU artikel.
Van huis uit klassieke nederlandse energieleveranciers met meer dan 10 duizend klanten zijn het verplicht aan te bieden.
Maar zoals vandeBron met ca 1 medewerker 500 klanten is niet efficient of slank genoeg als bedrijf in verhouding met core business opgezet als dynamische energieleverancier.

vandeBron met ca 350 medewerkers in Nederland is ongeveer even groot in aantal medewerkers als Tibber (enkel dynamisch) in 4 landen (Noorwegen, Zweden, Nederland en Duitsland samen) , maar die heeft 3 tot 5x zoveel klanten in de 4 landen samen.

Nederland is ook bij Tibber een buitenbeentje, gemiddeld heeft 13-18% van al hun klanten PV, in Nederland is het eerder richting 70%.
En voor vandeBron zal het niet veel anders zijn dat meerderheid die dynamisch kiest PV heeft.

Als je als energieleverancier niet "slank" genoeg bent omdat je een medewerker per veel minder GWh of aantal klanten hebt, moet je een frame bedenken om als duurdere dynamische energie leverancier, wat je verplicht bent om aan te bieden, toch mee te kunnen komen met de rest, want de medewerkers willen wel een boterham.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Het klopt dus wel degelijk wat ik al héél lang verkondig.
Deze kosten zitten ín de tariefstelling terwijl het gros bleef roepen dat je
met dynamisch niét dat soort kosten hebt omdat het "uurtarieven" zijn waardoor de markt de prijs bepaald.

Wat nodig is, is dat tarieven idd transparant worden (dus niet transparant-er!!)

En dan zitten we allemaal weer (eventjes) op één lijn, de kosten zíjn er,
en we gaan (zijn al!!) allemaal (aan het) dokken,waarbij het niet uit maakt wat voor contract je hebt.
Er zal hoogstens verschil zijn in de tarieven.
[..]
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar dat er overheadskosten in rekening worden gebracht bij zowel dynamische als bij klassiekere aanbieders, lijkt me niet gek. Het personeel moet ergens van betaald worden. Waar volgens mij wel het verschil zit is dat je bij dynamisch nooit zou moeten betalen voor het risico van prijswijzigingen, dat risico draag je namelijk zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
bokkow schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 05:44:
[...]

Ik praat het niet goed want VDB introduceert hier weeeeer een bemoeilijkend component. Maar niet in verhouding met terugleverkosten bij conventionele contracten en zeker niet zo aangedikt “ze naaien ons” sentiment vanuit het NU artikel.
Probleem voor de meer traditionele leveranciers is dat de brutomarge per contract bij dynamische contracten veel lager zijn (mn vastrecht en beetje risico opslag per kwh waar ze mee kunnen spelen maar die beperkt moet zijn muv anwb) dan bij reguliere contracten (vastrecht plus behoorlijke marge op de volumes). De brutomarge is daarmee zeker maar 50% tov een regulier contract en tegelijkertijd zullen deze contracten steeds populairder worden door afschaffing saldering. Dus gaan ze andere kostencomponenten verzinnen om hun business model in de lucht te houden. Dit is er weer 1 van. En alleen onbalanskosten is een kostenpost die ze toe zouden mogen voegen by dynamisch, verder niets en dan vastrecht als hun brutomarge.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:11
Meneer Ketelklets behandeld even Frank energie "bonus" door met jou pv op de onbalans markt te handelen.

[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 26-07-2025 19:27 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalitso
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-09 19:56
habbekrats schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:27:
Meneer Ketelklets behandeld even Frank energie "bonus" door met jou pv op de onbalans markt te handelen. [YouTube: Slim terugleveren?]
In de marketing van Frank Energie staat ook weer het bizarre zinnetje "In tegenstelling tot bij vaste en variabele contracten kent een dynamisch contract geen terugleverkosten". Want dat is dus precies wat Frank Energie wel doet, tot voorheen bij iedereen en binnenkort nog steeds als je dat 'slim terugleveren' niet gebruikt of kan gebruiken.

Dat wordt bij 'klant worden' dan weer wel (een beetje omfloerst) aangegeven als "Geen terugleverkosten":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DQTe6puQNXY75Jnrm1sRB6oZZc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/44r0MRtOBJVQBfY5wwo3D5t4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Dalitso op 26-07-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
JBtL schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 00:56:
[...]

Hier de link naar (van) de bron: https://vandebron.nl/blog/salderen-dynamisch-contract

Er worden dus vanaf 17 juni (en voor bestaande contracten vanaf 1 augustus a.s.) wel degelijk terugleverkosten gerekend bij een dynamisch contract. Je LinkedIn post klopt dus niet vrees ik.
Vandebron schrijft op de site:

"Daarnaast betaal je bij Vandebron een verkoopvergoeding voor elke kWh die je terugleverde boven je salderingsgrens. Als energieleveranicer maken we namelijk kosten om jouw stroom weer te verkopen op de energiemarkt."

Boven de salderingsgrens dus; niet bij de kWh-en die je terugleverde om je verbruikte kWh-en te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:40:
[...]

Vandebron schrijft op de site:

"Daarnaast betaal je bij Vandebron een verkoopvergoeding voor elke kWh die je terugleverde boven je salderingsgrens. Als energieleveranicer maken we namelijk kosten om jouw stroom weer te verkopen op de energiemarkt."

Boven de salderingsgrens dus; niet bij de kWh-en die je terugleverde om je verbruikte kWh-en te compenseren.
Dat stellen ze nog even uit tot 1-1-2027.......

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mrme12345 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:46:
[...]

Dat stellen ze nog even uit tot 1-1-2027.......
Ik denk niet dat je zolang hoeft te wachten bij vandeBron, als je naar de jaarverslagen kijkt is het enkel marge en afgezette GWh's

Toen tijdens de energiecrisis de klanten op rem gingen wat betreft verbruik in 2022, toen ging de afzet van 481GWh naar 366 GWh, maar ook het aantal medewerkers van 318 naar 240.
Toen het verbruik in 2023 weer aantrok naar 429GWh, niet eens het niveau van 2021, ging het aantal medewerkers nog veel harder omhoog naar 338.

(Verkochte hoeveelheid gas is alleen maar gedaald in die periode 221>>158>>130 milj. m3)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 27-07-2025 01:27 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:25
Terugleverkosten is natuurlijk een beladen term ivm vaste contracten. Maar hoe is het businessmodel van bijvoorbeeld Zonneplan en Tibber. Ze geven hun fee weer terug bij teruglevering. Stel ik gebruik even veel als ik teruglever. Dan betaal ik geen fee. Het enige is de vaste kosten a €4.05. Daar moeten ze alle kosten van betalen. Ze geven zelf nog een bonus op teruglevering. Ra ra hoe zit dat?

Het wordt nog erger bij nog meer teruglevering.
Als mijn stelling juist is voorspel ik bij alle leveranciers een verkoopvergoeding voor teruggeleverde stroom. Momenteel is de dynamische markt nog booming en zullen ze graag een groot deel van de markt veroveren. Dat mag dan nu nog wat geld kosten. Firma's als Zonneplan en Tibber zullen hun winst dan nu vooral halen uit andere verkoopzaken. Zoals Accu's en zonnepanelen. Verkoop en aansturing.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:16
Gerardus1956 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:24:
Terugleverkosten is natuurlijk een beladen term ivm vaste contracten. Maar hoe is het businessmodel van bijvoorbeeld Zonneplan en Tibber. Ze geven hun fee weer terug bij teruglevering. Stel ik gebruik even veel als ik teruglever. Dan betaal ik geen fee. Het enige is de vaste kosten a €4.05. Daar moeten ze alle kosten van betalen. Ze geven zelf nog een bonus op teruglevering. Ra ra hoe zit dat?

Het wordt nog erger bij nog meer teruglevering.
Als mijn stelling juist is voorspel ik bij alle leveranciers een verkoopvergoeding voor teruggeleverde stroom. Momenteel is de dynamische markt nog booming en zullen ze graag een groot deel van de markt veroveren. Dat mag dan nu nog wat geld kosten. Firma's als Zonneplan en Tibber zullen hun winst dan nu vooral halen uit andere verkoopzaken. Zoals Accu's en zonnepanelen. Verkoop en aansturing.
En via Grid reward speelt Tibber ook op de onbalansmarkt met je auto en wp. Maar vooralsnog, bij mij, dan alleen bij overschotten dus. Je wp hoort SWW te gaan verwarmen en je auto wordt een x aantal minuten opgeladen. Hier heb ik de koppeling met de wp gestart maar de NIBE S integratie is nog niet werkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uO_l37ZSWStIyDNuWehP2m_V4GU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c48K3JggrNVwI7RC85KN5JoA.jpg?f=fotoalbum_large
De auto wordt ook even ingezet om wat "ongewenste" kWhtjes op te slaan.

De koppeling met PV is ook gemaakt, echter nog geen "trimming" meegemaakt. Mijn contract bij Tibber is twee weken terug gestart. Mocht het voorkomen dan zal ik het hier wel melden.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03

The Third Man

The Third Jellyfish

habbekrats schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 19:27:
Meneer Ketelklets behandeld even Frank energie "bonus" door met jou pv op de onbalans markt te handelen.
Grappig dat hij nu ook meldt cq toegeeft dat negatieve prijzen niet meer zo vaak voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:41
The Third Man schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Grappig dat hij nu ook meldt cq toegeeft dat negatieve prijzen niet meer zo vaak voorkomen.
Ja maar zoals zo vaak heeft ketel klets het niet bij het juiste eind. Er zijn juist meer uren met een negatieve prijs. Zie hier.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
John245 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Ja maar zoals zo vaak heeft ketel klets het niet bij het juiste eind. Er zijn juist meer uren met een negatieve prijs. Zie hier.
Hij is té commercieel (geworden), doet te makkelijk bepaalde uitspraken die anderen voor waarheid aannemen en is niet kritisch genoeg richting zijn broodheren. Persoonlijk al een tijdje geleden gestopt met hem te volgen.

Dat gezegd hebbende: Het wordt wel weer eens tijd voor -44 ct/kWh :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Als ik dit bekijk was 2024 een topjaar voor negatieve prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://www.datadame.nl/wp-content/uploads/2024/12/Aantal_uren_met_negatieve_prijzen_per_maand-1024x518.jpg

Door de opkomst van grote industrie batterijen lukt he balanceren steeds beter. Ook zie ik in de Eemshaven bij hele lage prijzen windmolens stoppen, op het bedrijf even een 8 MWh boiler aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
[...]

Het ligt er ook aan of je het hebt over kale prijzen of prijzen incl energiebalasting. Verder gaat het ook over significant onder 0. -0,01 is niet echt significant onder 0 (om bv de panelen af te schakelen.

Er zijn volgens mij vooral kale prijzen rond 0 tegenwoordig (uitzonderingen daar gelaten).

[ Voor 7% gewijzigd door JanAllElectric op 27-07-2025 10:16 ]

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

habbekrats schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]

Door de opkomst van grote industrie batterijen lukt he balanceren steeds beter. Ook zie ik in de Eemshaven bij hele lage prijzen windmolens stoppen, op het bedrijf even een 8 MWh boiler aanzetten.
Als je jouw grafiek bekijkt zie je alleen dat 2024 beter was dan 2023. Daar kun je niet uit dat 2024 'top' is ten opzichte van 2025 wat volgens mij de discussie was.

De link van @John245 toont wel data van 2025.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 27-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Het aantal negatieve uren neemt toe, maar in de eerste helft van 2025 was het gemiddelde van de negatieve uren -1,52ct.

Frank Energie geeft zelf ook een definitie en dat is de all-in prijs of wel netto negatieve prijs

En was het 2e deel van "slim terugleveren" samengevat met "marktkansen" zoals in eerdere post van Deldenaar hier

Wat Frank energie daaronder verstaat zie eerste link hier 2e alinea en is enkel een belofte.
We sturen ook op andere markten. Als we daar een beter financieel resultaat kunnen behalen, zullen we je panelen daarop inzetten. De opbrengsten die we hiermee realiseren stellen ons in staat om jou de terugleverbonus van 15% van de marktprijs uit te keren. Dit is op jaarbasis ruimschoots voldoende om de gemiste reguliere teruglever opbrengsten vanwege Slim Terugleveren te compenseren, én er iets extra’s aan over te houden.
Edit: die alinea is inmiddels deels herschreven, zie citaat in mijn reactie op de post van Deldenaar een week geleden, met inmiddels een belofte, die toen ontbrak

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 27-07-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Tazzios schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Als je jouw grafiek bekijkt zie je alleen dat 2024 beter was dan 2023. Daar kun je niet uit dat 2024 'top' is ten opzichte van 2025 wat volgens mij de discussie was.

De link van @John245 toont wel data van 2025.
misschien het stukje lezen en dan weet je waarom de extremen er steeds meer uit gaan. Er staan hier in het noorden nog een aantal e-boilers van 30MWh op stapel, allemaal met een deel subsidie en de eis dat ze de onbalans markt vlak trekken op de negatieve prijzen. De grote fluctuaties in dynamische prijzen gaan dan afvlakken of meer zeldzaam worden. Neem ook de net gebouwde en nog in de planning staande +300MWh batterij parken mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:12:
[...]

[Afbeelding]

En 2025 nog beter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyHdTtKsSLNwiMBph1KBI8G4tno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SII1dHMEfplKsouHC4jHUcib.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

habbekrats schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:01:
[...]

misschien het stukje lezen en dan weet je waarom de extremen er steeds meer uit gaan. Er staan hier in het noorden nog een aantal e-boilers van 30MWh op stapel, allemaal met een deel subsidie en de eis dat ze de onbalans markt vlak trekken op de negatieve prijzen. De grote fluctuaties in dynamische prijzen gaan dan afvlakken of meer zeldzaam worden. Neem ook de net gebouwde en nog in de planning staande +300MWh batterij parken mee.
De grafieken 'uren onder 0' zijn nutteloos om je punt te onderbouwen. De grafiek toont tenslotte niet HOEVEEL de prijs negatief was. Of het aantal uren onder 0 gaat afnemen is ook niet per se zeker, we kunnen allicht verwachten dat ze minder negatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Als ik eens naar de onbalansmarkt kijk https://onbalansmarkt.com/resultaten/2024-0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWdspHfRuoWsQxOdmaM6S69ob5A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KsmJVHh08Le85hfdVETxdhLo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z31U5gDBbZrPDLZeqNKW5DJPgjg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kha6GQZYdG7Yw3yEkYQYDLyI.png?f=user_large

Lijkt het toch vlakker te worden of het aantal gebruikers/ capaciteit is veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:43:
Als ik eens naar de onbalansmarkt kijk https://onbalansmarkt.com/resultaten/2024-0[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt het toch vlakker te worden of het aantal gebruikers/ capaciteit is veranderd
Tennet heeft inmiddels (eindelijk) de meerwaarde van passief meesturen afgeschaald met aanmoedig om in te stappen en actief mee te bieden voor de biedladder voor onbalansvermogen.
Met
-Houd uw portfolio in balans in plaats van bewust onbalans te creëren. Ook al zijn de bedoelingen goed, agressief reageren op de balance delta kan het systeem juist niet helpen. Wees dus voorzichtig.
-Beperk uw ramp rate tot 20% bij deelname aan passive balancing. Wilt u profiteren van snellere rampsnelheden? Dan raden wij sterk aan om deel te nemen aan aFRR.
Voor de systeembalans van het net zijn het niet de negatieve marktprijzen, omvormers schakelen mits goed ingesteld uit bij 253V, maar gebrek aan invoeding.
Tennet is bezig met invoeren van een schaarste component voor de onbalansmarkt,als het al was ingevoerd de 6 situatie in 2024 en eerste helft van 2025 betreft het een tekort aan invoeding.
En sommige momenten zijn best verrassend in de meer zonuren periode van het jaar
2024
▫ 22-05 tussen 11:47 en 12:45
▫ 20-06 tussen 19:04 en 20:11
▫ 21-07 tussen 10:08 en 10:43
▫ 07-08 tussen 11:05 en 12:26
▫ 08-11 tussen 10:03 en 14:10
2025
▫ 14-06 tussen 05:04 en 06:38
Daarbij helpt het door afschakelen van PV met slim terugleveren van Frank Energie niet bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Hij benoemt dat letterlijk in de video, dat het wel net onder 0 zit maar niet lager dan dat. En jouw statistiek telt binair en niet kwantitatief. Terwijl je rekening aan je leverancier wel kwantitatief werkt logischerwijs, 10 dagen met -1 cent brengt minder op dan 3 dagen met -4, dus puur die 7 dagen extra tellen zegt niet zo veel. We hebben het tenslotte toch over het praktische netto nut of nadeel :?

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 27-07-2025 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
The Third Man schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:31:
[...]
Hij benoemt dat letterlijk in de video, dat het wel net onder 0 zit maar niet lager dan dat. En jouw statistiek telt binair en niet kwantitatief. Terwijl je rekening aan je leverancier wel kwantitatief werkt logischerwijs, 10 dagen met -1 cent is irrelevant tegenover 3 dagen met -4. We hebben het tenslotte toch over het praktische netto nut of nadeel :?
Je denkt toch niet dat ik de hele video bekijk. :)

Als hij een punt wil maken doe dat dan met een visual (KPI's charts, etc..)

[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 27-07-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-09 11:19
Vraagje. Ik zit al een jaartje dynamisch bij budgetenergy maar wat me opvalt is dat ik hier bijna niemand over hoor en de meeste bij zonneplan Frank of tibber zitten. Als ik de “geringe” data van budget vergelijk dan zijn die prijzen opzich prima in vergelijk met de rest. Is het enige voordeel dan bijv de app, duidelijkheid en klantvriendelijkheid of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18-09 19:54
Jisnb schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:36:
Vraagje. Ik zit al een jaartje dynamisch bij budgetenergy maar wat me opvalt is dat ik hier bijna niemand over hoor en de meeste bij zonneplan Frank of tibber zitten. Als ik de “geringe” data van budget vergelijk dan zijn die prijzen opzich prima in vergelijk met de rest. Is het enige voordeel dan bijv de app, duidelijkheid en klantvriendelijkheid of mis ik iets?
Ik zit ook bij BudgetEnergie en ben zeer tevreden. Goede duidelijke app, goede klantenservice en klachtenafhandeling, lage/doorsnee inkoopvergoeding en maandelijkse vaste kosten. Met de spreadsheet uit het starttopic kwamen ze er voor mij als goedkoopste uit. Ik kan hun berekeningen precies reproduceren in mijn spreadsheet met uurprijzen en verbruik/teruglevering.

Twee nadelen:
1) de prijzen voor de volgende dag komen in de app pas laat in de middag naar voren. Ik gebruik andere aanbieders of entsoe als ik al om 13:00 uur de prijzen wil zien.
2) op de jaarafrekening wordt de inkoopvergoeding berekend over de totaal afgenomen kWh's, niet over de gesaldeerde kWh's, terwijl dit in de app wel goed gedaan wordt. Ik heb er twee jaar geleden over geklaagd, ook met verwijzing naar algemene voorwaarden, en nu wordt dit voor mij telkens gecorrigeerd, maar dit is (nog) niet standaard.

Verder een prima leverancier. Is volgens mij ook wel een leverancier met veel dynamische contracten maar misschien een laag aantal tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemD61 op 27-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
WillemD61 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:59:
[...]

Ik zit ook bij BudgetEnergie en ben zeer tevreden. Goede duidelijke app, goede klantenservice en klachtenafhandeling, lage/doorsnee inkoopvergoeding en maandelijkse vaste kosten. Met de spreadsheet uit het starttopic kwamen ze er voor mij als goedkoopste uit. Ik kan hun berekeningen precies reproduceren in mijn spreadsheet met uurprijzen en verbruik/teruglevering.

Twee nadelen:
1) de prijzen voor de volgende dag komen in de app pas laat in de middag naar voren. Ik gebruik andere aanbieders of entsoe als ik al om 13:00 uur de prijzen wil zien.
2) op de jaarafrekening wordt de inkoopvergoeding berekend over de totaal afgenomen kWh's, niet over de gesaldeerde kWh's, terwijl dit in de app wel goed gedaan wordt. Ik heb er twee jaar geleden over geklaagd, ook met verwijzing naar algemene voorwaarden, en nu wordt dit voor mij telkens gecorrigeerd, maar dit is (nog) niet standaard.

Verder een prima leverancier. Is volgens mij ook wel een leverancier met veel dynamische contracten maar misschien een laag aantal tweakers.
Thnx voor de uitgebreide reactie en fijn om te horen dat budget energy prijstechnisch momenteel gewoon prima is in vergelijking met de rest. Voor mij is het voornamelijk stroom a 7000kwh met 2500 teruglevering en maar 350 m3 gas dus wellicht dat ik ergens zoals zonneplan of tibber misschien net iets beter uit kan komen maar zal vast niet super veel schelen.

Ah heeft die fout in inkoopvergoeding een grote impact qua kosten bij jou ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:54
Jisnb schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:09:
[...]

Thnx voor de uitgebreide reactie en fijn om te horen dat budget energy prijstechnisch momenteel gewoon prima is in vergelijking met de rest. Voor mij is het voornamelijk stroom a 7000kwh met 2500 teruglevering en maar 350 m3 gas dus wellicht dat ik ergens zoals zonneplan of tibber misschien net iets beter uit kan komen maar zal vast niet super veel schelen.

Ah heeft die fout in inkoopvergoeding een grote impact qua kosten bij jou ?
Als je totaal 7000 kWh afneemt en 2500 teruglevert betaal je dus over die 2500 kWh onnodig een inkoopvergoeding. Dat zal je dus ongeveer €50 op jaarbasis kosten.

Ik zit bij Zonneplan. Daar krijg je ook nog een zonnebonus. Zal ook iets van €15 zijn...

Heeft ook een prima app etc, dus ik zie geen noodzaak om naar een Budget te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
bilgy_no1 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:27:
[...]

Als je totaal 7000 kWh afneemt en 2500 teruglevert betaal je dus over die 2500 kWh onnodig een inkoopvergoeding. Dat zal je dus ongeveer €50 op jaarbasis kosten.

Ik zit bij Zonneplan. Daar krijg je ook nog een zonnebonus. Zal ook iets van €15 zijn...

Heeft ook een prima app etc, dus ik zie geen noodzaak om naar een Budget te gaan.
Op mijn factuur betaal ik idd inkoopvergoeding over totaal afgenomen maar tevens ontvang ik ook terugleververgoeding over mijn teruglevering , gaat dit dan wel of niet correct

[ Voor 3% gewijzigd door Jisnb op 28-07-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Jisnb schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:52:
[...]

Op mijn factuur betaal ik idd inkoopvergoeding over totaal afgenomen maar tevens ontvang ik ook terugleververgoeding over mijn teruglevering , gaat dit dan wel of niet correct
Dat hangt af van de bedragen af en hoe ze die termen definiëren.

Correct salderen betekent dat je, tot aan het volume van je eigen gebruik, de Energiebelasting en inkoopkosten, volledig terugkrijgt. Er kan wel een verschil zitten in de spotprijs van het moment van afnemen vs teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
bilgy_no1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:15:
Correct salderen betekent dat je, tot aan het volume van je eigen gebruik, de Energiebelasting en inkoopkosten, volledig terugkrijgt. Er kan wel een verschil zitten in de spotprijs van het moment van afnemen vs teruglevering.
Dat is niet wat er in de wet staat. In de wet staat dat voor het opmaken van de (jaar)rekening, de ingevoede stroom afgetrokken wordt van de geleverde stroom, en als het resultaat positief is, dan wordt die stroom in rekening gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
phicoh schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Dat is niet wat er in de wet staat. In de wet staat dat voor het opmaken van de (jaar)rekening, de ingevoede stroom afgetrokken wordt van de geleverde stroom, en als het resultaat positief is, dan wordt die stroom in rekening gebracht.
Wat in de Topic Start staat is De Wet 👹

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
phicoh schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:46:
[...]

De reactie die ik kreeg bij budgetenergie was dat ik die energie wel ingekocht had en daardoor wel inkoopvergoeding wordt berekend ondanks dat ik ook heb teruggeleverd en ze daardoor het hele bedrag pakken en niet rekening houden met de terug geleverde energie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:24
jeroen.nl heeft een mooi overzicht - ik heb deze nog wat uitgebreid met de andere aanbieders.

Aanbieders die leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering:

Tibber, Frank Energie (alleen bij 'Slim Terugleveren'), Zonneplan

Aanbieders die leveringskosten alleen binnen salderen uitbetalen bij teruglevering

Hegg Energy, ANWB, Budget Energie, EnergyZero

Aanbieders die leveringskosten alleen binnen salderen uitbetalen bij teruglevering, en buiten salderen een verkoopvergoeding vragen

Eneco, Vandebron, SamSam, Essent

Aanbieders die zowel binnen als buiten salderen een verkoopvergoeding vragen

Energiek, Pure energie, NextEnergy, Frank Energie (zonder 'Slim Terugleveren'), Coolblue energie

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 28-07-2025 17:55 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemD61
Jisnb schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:52:
[...]

De terminologie is verwarrend op de jaarrekening.

Je ziet eerst "elektrisch dynamisch tarief". Die regel toont het totale verbruik met daarachter het gemiddelde markttarief en het totaalbedrag van dat verbruik.

Dan zie je "terugleververgoeding dynamisch tarief". Die regel toont de totale teruglevering met het gemiddelde markttarief en het totaalbedrag.

En dan "Inkoopvergoeding dynamisch tarief" met daarbij het totale verbruik (en dus niet het gesaldeerde verbruik) met het inkooptarief en bedrag.

Energiebelasting staat op een aparte regel, correct berekend over gesaldeerde verbruik.

Wat je dus mist is terugbetaling/saldering van inkoopvergoeding a 2 ct per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jisnb
WillemD61 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:10:
[...]

De terminologie is verwarrend op de jaarrekening.

Je ziet eerst "elektrisch dynamisch tarief". Die regel toont het totale verbruik met daarachter het gemiddelde markttarief en het totaalbedrag van dat verbruik.

Dan zie je "terugleververgoeding dynamisch tarief". Die regel toont de totale teruglevering met het gemiddelde markttarief en het totaalbedrag.

En dan "Inkoopvergoeding dynamisch tarief" met daarbij het totale verbruik (en dus niet het gesaldeerde verbruik) met het inkooptarief en bedrag.

Energiebelasting staat op een aparte regel, correct berekend over gesaldeerde verbruik.

Wat je dus mist is terugbetaling/saldering van inkoopvergoeding a 2 ct per kWh.
Thnx voor de uitleg!
Ik had gister even snel de chat gedaan maar had 2 kids aan me arm hangen dus helaas even niet de tijd om lang te chatten.
Wat ze me aangaf op de chat is dat er wel kosten zijn gemaakt om mijn energy in te kopen en daardoor ze inkoopvergoeding rekenen op de totaal ingekochte stroom. Nu wist ik even niet op met dynamisch dit wel of niet gesaldeerd kan worden. Het leek me vaag wat we zitten nog in saldeerland maar had aangegeven daar later op terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:24
Jisnb schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:19:
[...]

Thnx voor de uitleg!
Ik had gister even snel de chat gedaan maar had 2 kids aan me arm hangen dus helaas even niet de tijd om lang te chatten.
Wat ze me aangaf op de chat is dat er wel kosten zijn gemaakt om mijn energy in te kopen en daardoor ze inkoopvergoeding rekenen op de totaal ingekochte stroom. Nu wist ik even niet op met dynamisch dit wel of niet gesaldeerd kan worden. Het leek me vaag wat we zitten nog in saldeerland maar had aangegeven daar later op terug te komen.
Ik zie het zo - voor de stroom die jij teruglevert hoeven ze bij iemand anders geen kosten te maken om de stroom in te kopen - in principe zou dit dus gesaldeerd moeten worden. Echter heb ik het vermoeden dat deze kosten maar voor een klein gedeelte 'inkoopkosten' zijn en voor een veel groter gedeelte onbalanskosten - in ieder geval is het niet erg transparant en doet bijna elke dynamische aanbieder dit weer op een andere manier.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
JBtL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:48:
Ik zie het zo - voor de stroom die jij teruglevert hoeven ze bij iemand anders geen kosten te maken om de stroom in te kopen - in principe zou dit dus gesaldeerd moeten worden. Echter heb ik het vermoeden dat deze kosten maar voor een klein gedeelte 'inkoopkosten' zijn en voor een veel groter gedeelte onbalanskosten - in ieder geval is het niet erg transparant en doet bijna elke dynamische aanbieder dit weer op een andere manier.
Ik weet niet waar dit over gaat, maar salderen staat gewoon in de wet. Het maakt helemaal niet uit wat voor kosten een leverancier maakt, hoe je moet salderen wordt bepaald door de overheid.

Er zijn twee manier om daar onderuit te komen. De eerste is om je niet aan de wet te houden. Maar mijn mening doen alle dynamische leveranciers dat. Dat kunnen ze gewoon en laten wat ze willen.

De tweede methode is het hanteren van terugleverkosten. Dat gaat in tegen de geest van de wet, maar niet tegen de letter. Dus dat is wat de leveranciers met vaste en variabele contracten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@phicoh maar je saldering staat toch in je energiecontract? Dat werd namelijk ook getipt als een loophole zodat als de salderingsregeling eenmaal stopt vanuit de ovherheid, een bestaand contract alsnog saldering afdwingt totdat het wordt beeindigd (evt vanuit de maatschappij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Salderen in de wet is op basis van kWh. Je streep terugleveringen verbruik tegen elkaar weg en daarna pas je tarieven en belastingen toe. Is lastig met een dynamisch contract.

Je kan wel bedragen tegen elkaar wegstrepen maar welke elementen dan precies meegenomen moeten worden is voor interpretatie vatbaar.

Ook de algemene voorwaarden zijn enigszins voor interpretatie vatbaar.

Wat bij budget energie tegen ze spreekt is dat de app wel inkoopvergoeding saldeert maar de jaarafrekening niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dalitso
WillemD61 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:46:
Is lastig met een dynamisch contract.
Als je een gewogen gemiddelde kale energieprijs berekent op jaarbasis, lijkt me dat prima te doen.

Ik ga denk ik binnenkort eens een "Eerlijk Salderen" topic starten om te kijken hoe de overeenkomsten van andere leveranciers (dan Frank Energie, waar ik zelf bij zat) die verkeerde salderen eruit zien, en of daar ook gewoon letterlijk instaat dat leveranciers zullen salderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
The Third Man schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:31:
@phicoh maar je saldering staat toch in je energiecontract? Dat werd namelijk ook getipt als een loophole zodat als de salderingsregeling eenmaal stopt vanuit de ovherheid, een bestaand contract alsnog saldering afdwingt totdat het wordt beeindigd (evt vanuit de maatschappij).
Voor zover ik weet zijn alle dynamisch contracten in Nederland per maand opzegbaar. Dat betekent ook dat de leverancier de voorwaarden kan wijzigen.

Ik heb een contract bij Tibber en klaag daar niet over. Maar naar mijn mening houden alle dynamische leveranciers zich niet aan de wet. Dus ze kunnen doen en laten met tarieven wat ze willen. Je moet zelf opletten dat er geen adders onder het gras zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
phicoh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Voor zover ik weet zijn alle dynamisch contracten in Nederland per maand opzegbaar. Dat betekent ook dat de leverancier de voorwaarden kan wijzigen.
Nee, die gevolgtrekking klopt niet. Opzegging en aanpassingen van de voorwaarden staan gewoon los van elkaar en daar moet apart een afspraak over gemaakt worden in de overeenkomst of algemene voorwaarden. Het is verder een contract voor onbepaalde tijd.

Staat er helemaal niets over aanpassing in de overeenkomst, dan mag deze in theorie niet eenzijdig worden aangepast, met misschien nog een uitzondering in de richting van 'redelijkheid en billijkheid' (maar dat zou maar beperkt moeten worden toegepast aangezien het nogal eenvoudig is om daar gewoon netjes iets over af te spreken in de overeenkomst).

[ Voor 15% gewijzigd door Dalitso op 30-07-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Dalitso schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Als je een gewogen gemiddelde kale energieprijs berekent op jaarbasis, lijkt me dat prima te doen.
Ik zei dat het lastig is om met een dynamsich contract eerst kwh's weg te strepen en dan pas prijzen toe te passen....

Natuurlijk is een iets andere vorm van salderen niet zo moeilijk, als je de rekenregels maar duidelijk afspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Dalitso schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Nee, die gevolgtrekking klopt niet. Opzegging en aanpassingen van de voorwaarden staan gewoon los van elkaar en daar moet apart een afspraak over gemaakt worden in de overeenkomst of algemene voorwaarden. Het is verder een contract voor onbepaalde tijd.

Staat er helemaal niets over aanpassing in de overeenkomst, dan mag deze in theorie niet eenzijdig worden aangepast, met misschien nog een uitzondering in de richting van 'redelijkheid en billijkheid' (maar dat zou maar beperkt moeten worden toegepast aangezien het nogal eenvoudig is om daar gewoon netjes iets over af te spreken in de overeenkomst).
Bij b.v Budget Energie staat in de voorwaarden dat ze de contractvoorwaarden 2x per jaar mogen wijzigen. Als je het met de nieuwe voorwaarden niet eens bent mag je het contract opzeggen.

Ik neem aan dat de meeste leveranciers soortgelijke voorwaarden hebben, anders heb je wel een heel slechte juridische afdeling in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 07:36
Als ik me goed herinner staat in mijn dynamische contract (FE) dat de inkoop/verkoop vergoedingen variabel zijn, bij wijzigingen altijd een maand van te voren aan mij gemeld zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
Vdvmark schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:49:
Als ik me goed herinner staat in mijn dynamische contract (FE) dat de inkoop/verkoop vergoedingen variabel zijn, bij wijzigingen altijd een maand van te voren aan mij gemeld zullen worden.
Inderdaad, tarieven en vergoedingen kunnen meestal nog vaker gewijzigd worden dan de rest van het contract. Om te bepalen of ze wel of niet de afhandeling van saldering mogen wijzigen zal dan gekeken moeten worden naar de termijn van de "voorwaarden".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:44
bokkow schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:31:
Over dat NU artikel vandaag vol onzin over zogenaamde terugleverkosten bij dynamische leveranciers heb ik de moeite genomen uit te leggen waarom dit niet klopt en enkel bangmakerij betreft. Wel een linkje naar Linkedin 🫣

https://www.linkedin.com/...-7354545431374131202--YwI
Opvolging 😊 uitleg over terugleverkosten voor de liefhebber / voor bij de volgende verjaardag met die oom die het beter weet:

https://www.linkedin.com/...-7356187496176582656-FfvP

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
WillemD61 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:13:
[...]

Ik neem aan dat de meeste leveranciers soortgelijke voorwaarden hebben, anders heb je wel een heel slechte juridische afdeling in huis.
Nou, Frank Energie heeft die juridische afdeling inderdaad ja. Staat helemaal niets in het contract over wijziging, los van het variabele inkooptarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalitso
WillemD61 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Ik zei dat het lastig is om met een dynamsich contract eerst kwh's weg te strepen en dan pas prijzen toe te passen....

Natuurlijk is een iets andere vorm van salderen niet zo moeilijk, als je de rekenregels maar duidelijk afspreekt.
Het is echt compleet onduidelijk wat je met deze puntje-puntje-puntje zin probeert te zeggen ten opzichte van je comment daarvoor. Is het nou wel of niet "lastig met een dynamisch contract"? Ook niet als je "eerst kwh's weg[streept] en dan pas prijzen toe[past]".

Volgens mij is het prima rekenen. Je berekent eerst een gewogen gemiddelde kale energieprijs voor zowel inkoop als teruglevering op basis van alle kWh die zijn afgenomen. Vervolgens trek je teruglevering van inkoop af, doe je de overgebleven inkoop en/of teruglevering keer het respectievelijke gewogen gemiddelde, en voeg je heffingen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-08 09:20
Pagina's vol goede adviezen maar toch zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wij zijn begin dit jaar verhuisd, en hebben nu zonnepanelen.
Verbruik is totaal anders dan de vorige bewoners (geen gebruik airco, geen elektrische vloerverwarming maar nu watergedragen vloerverwarming etc.

Ik zit nu nog bij Oxxio, maar mijn vaste contract loopt 1sept af (afgesloten 1 dag voor terugleverkosten werden ingevoerd dus prima prijzen nu).

Ik heb een inschatting gemaakt van ons jaarverbruik (winter is nogal gissen)
Verbruik D 1000 kwh
Verbruik N 1000 kwh
Teruglevering D 4250 kwh
Terugleverning N 1750kwh
Gas 600m3

Zoals jullie zijn lever ik totaal ~6000 kwh en verbruik maar 2000kwh
Dus 4000kwh valt niet te salderen en ben bang dat die dan weer veel onder de negatieve prijzen vallen

Die andere 2000kwh wordt gesaldeerd, is dat de eerste 2000kwh van je contract? of eerste 2000kwh per jaar of wordt er per dag gesaldeerd?

Welk energiecontract zal het beste zijn? Ik vind voor dynamisch een app wel handig voor wasmachine plannen etc
Al zullen we op piek momenten ook nog terugleveren, we hebben geen grootverbruikers die we aan kunnen zetten.
En gas los afsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:35
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:17:
Verbruik is totaal anders dan de vorige bewoners (geen gebruik airco, geen elektrische vloerverwarming maar nu watergedragen vloerverwarming etc.

Ik zit nu nog bij Oxxio, maar mijn vaste contract loopt 1sept af (afgesloten 1 dag voor terugleverkosten werden ingevoerd dus prima prijzen nu).

Verbruik D 1000 kwh
Verbruik N 1000 kwh
Teruglevering D 4250 kwh
Terugleverning N 1750kwh
Gas 600m3

Dus 4000kwh valt niet te salderen en ben bang dat die dan weer veel onder de negatieve prijzen vallen

Die andere 2000kwh wordt gesaldeerd, is dat de eerste 2000kwh van je contract? of eerste 2000kwh per jaar of wordt er per dag gesaldeerd?

Welk energiecontract zal het beste zijn? Ik vind voor dynamisch een app wel handig voor wasmachine plannen etc
Al zullen we op piek momenten ook nog terugleveren, we hebben geen grootverbruikers die we aan kunnen zetten.
En gas los afsluiten?
Is toch niet zo moeilijk, vaste contracten geven 0.25 tot hooguit 2 cent voor terug levering. Dynamisch zit daar altijd boven, meeste ervaringen zijn 6 cent zonder accu gebruik. De extra terug levering opbrengst streep je weg tegen misschien wat duurdere afname in winter. Dus op naar dynamisch zou ik zeggen, en als niet bevalt is het maandje opzegtermijn

PS wat gas omruilen met stroom is wel handig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:28

Verbruik D 1000 kwh
Verbruik N 1000 kwh
Teruglevering D 4250 kwh
Terugleverning N 1750kwh
Gas 600m3

En gas los afsluiten?
ik denk eens met @reneeke1970
- naar dynamisch (want anders levert dat terugleveren echt niks op)
- gaan uitzoeken hoe je je gebruik wat meer naar de "zon uren" kan verplaatsen. Maar.... aangezien je overproductie hebt is dat "relatief" eenvoudig, jouw panelen beginnen relatief vroeg in de ochtend en gaan in de avond lang door.
- En daarom... met veel ochtend&avond uren levert het terugleveren ook behoorlijk wat op: tot 11:00 en na 17:00 is het dynamisch teruglevertarief doorgaans heel hoog.

VOOR komend voorjaar uitzoeken hoe je de panelen uit kan zetten. Want met die overproductie ga je bij bruto negatieve prijzen de boel wel uit willen zetten.

Komend jaar oriënteren op een thuisbatterij zodat je vanaf 2027 minimaal je nacht verbruik via de batterij van je PV kan doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
reneeke1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Is toch niet zo moeilijk, vaste contracten geven 0.25 tot hooguit 2 cent voor terug levering. Dynamisch zit daar altijd boven, meeste ervaringen zijn 6 cent zonder accu gebruik. De extra terug levering opbrengst streep je weg tegen misschien wat duurdere afname in winter. Dus op naar dynamisch zou ik zeggen, en als niet bevalt is het maandje opzegtermijn

PS wat gas omruilen met stroom is wel handig....
Ja als dat niet duidelijk was, sowieso dynamisch contract lijkt alsnog het voordeligste volgens de online berekeningen dus die wil ik wel proberen
Maar ik vertrouw die online berekeningen niet helemaal

ANWB zegt 48 euro per maand (maar bij het invullen wordt geen onderscheid gemaakt tussen dal en normaal (dus hoop maar dat die berekening rekening houdt met meer opleveren overdag en minder snachts..

Frank en Nextenergy zijn resp. 58 en 61 euro via Gaslicht
Maar dezelfde 2 zijn resp. 35 en 37 euro via independer
Dat is nogal een verschil met je berekening....

Dus meer de vraag welke dynamisch en gas dan ook dynamisch?

Oh en verbruik inplannen zullen we dan nog meer proberen, maar wasmachine, droger en vaatwasser en dan houd het grootverbruik wel op
600m3 gas is ook te weinig voor een warmtepomp, maar ivm afschaffing saldering zullen we er waarschijnlijk toch een gaan plaatsen voor 2027
Vorige bewoners hadden maa 350m3 verbruik (met kinderen en geen airco in de woonkamer), dus dat zou in theorie met vloerverwarming alleen maar lager moeten zijn... ben erg benieuwd hoe ons verbruik in de winter gaat zijn, maar dat is even afwachten. die 600 is puur een inschatting.

Over het uitzetten van de panelen.... wij hebben 15 panelen op 1 omvormer en 10 panelen op een andere omvormer. Dus deels uitzetten in de toekomst moet mogelijk zijn

[ Voor 4% gewijzigd door White Dragon 6 op 31-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:25
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Ja als dat niet duidelijk was, sowieso dynamisch contract lijkt alsnog het voordeligste volgens de online berekeningen dus die wil ik wel proberen
Maar ik vertrouw die online berekeningen niet helemaal

ANWB zegt 48 euro per maand (maar bij het invullen wordt geen onderscheid gemaakt tussen dal en normaal (dus hoop maar dat die berekening rekening houdt met meer opleveren overdag en minder snachts..

Frank en Nextenergy zijn resp. 58 en 61 euro via Gaslicht
Maar dezelfde 2 zijn resp. 35 en 37 euro via independer
Dat is nogal een verschil met je berekening....

Dus meer de vraag welke dynamisch en gas dan ook dynamisch?

Oh en verbruik inplannen zullen we dan nog meer proberen, maar wasmachine, droger en vaatwasser en dan houd het grootverbruik wel op
600m3 gas is ook te weinig voor een warmtepomp, maar ivm afschaffing saldering zullen we er waarschijnlijk toch een gaan plaatsen voor 2027
Vorige bewoners hadden maa 350m3 verbruik (met kinderen en geen airco in de woonkamer), dus dat zou in theorie met vloerverwarming alleen maar lager moeten zijn... ben erg benieuwd hoe ons verbruik in de winter gaat zijn, maar dat is even afwachten. die 600 is puur een inschatting.

Over het uitzetten van de panelen.... wij hebben 15 panelen op 1 omvormer en 10 panelen op een andere omvormer. Dus deels uitzetten in de toekomst moet mogelijk zijn
Geheel eens met @reneeke1970 Niet met @Stefannn

Vergeet die energievergelijkers. Alle aankoop en verkoop van kale energie zijn gelijk. Het verschil zit in vergoedingen over de stroom. Sommige energieverkopers geven de vergoeding voor afgenomen stroom weer terug bij teruglevering. Dat maakt het grote verschil. Zonneplan en Tibber zijn in ieder geval daarin voordelig. Maar er zijn er meer.

Uitschakelen van zonnepanelen is vrij zinloos (of terugleveren verhinderen) Angst voor negatieve prijzen hoef je bijna niet te hebben. Het aantal uren dit jaar dat de negatieve prijs meer is dat 2 cent is bijna te verwaarlozen. Ik ga zeker niet het risico lopen dat mijn oude omvormer de brui er aan geeft, omdat het meerdere keren per dag/week/ maand uit en aangeschakeld moet worden. Dat gaat mij waarschijnlijk meer kosten dan zo nu en dat enkele centen te betalen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
Gerardus1956 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Geheel eens met @reneeke1970 Niet met @Stefannn

Vergeet die energievergelijkers. Alle aankoop en verkoop van kale energie zijn gelijk. Het verschil zit in vergoedingen over de stroom. Sommige energieverkopers geven de vergoeding voor afgenomen stroom weer terug bij teruglevering. Dat maakt het grote verschil. Zonneplan en Tibber zijn in ieder geval daarin voordelig. Maar er zijn er meer.

Uitschakelen van zonnepanelen is vrij zinloos (of terugleveren verhinderen) Angst voor negatieve prijzen hoef je bijna niet te hebben. Het aantal uren dit jaar dat de negatieve prijs meer is dat 2 cent is bijna te verwaarlozen. Ik ga zeker niet het risico lopen dat mijn oude omvormer de brui er aan geeft, omdat het meerdere keren per dag/week/ maand uit en aangeschakeld moet worden. Dat gaat mij waarschijnlijk meer kosten dan zo nu en dat enkele centen te betalen.
Ik zit even bij tibber te kijken, die verwacht ca 44 euro per maand

Als ik tibber doe zonder gas is het -44 per maand (krijg je dan echt geld terug?)
Want extern alleen gas afsluiten voor 1 jaar is 78 per maand, dan kom je uit op maar 35 per maand samen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verbruik D 1000 kwh
Verbruik N 1000 kwh
Teruglevering D 4250 kwh
Terugleverning N 1750kwh
Gas 600m3

En gas los afsluiten?
Je zou ook nog kunnen kijken naar een model contract, daar heb je geen terugleverboete op zitten,

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:14
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Als ik tibber doe zonder gas is het -44 per maand (krijg je dan echt geld terug?)
Want extern alleen gas afsluiten voor 1 jaar is 78 per maand, dan kom je uit op maar 35 per maand samen....
Bij Tibber krijg je inderdaad écht geld terug als aan het einde van de maand blijkt dat je geld tegoed hebt. Tibber verrekent het daadwerkelijke vebruikt elke maand. Ikzelf krijg in de zomermaanden geld terug van Tibber en in de wintermaanden betaal ik geld. Grootste voordeel: Je gebruikt de energieleverancier niet als bank voor je zomer "tegoed", dus bij een eventueel faillisement ben je max. 1 maand aan tegoed kwijt.
Mocht je data beschikbaar hebben uit een P1-meter, dan kan je op jeroen.nl een analyse laten uitvoeren wat dat voor dynamische tarieven zou hebben betekent en daarmee vergelijken met je huidige vaste contract. Verder gewoon veel interessante informatie op jeroen.nl onder andere over dynamische tarieven.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:16:
[...]

Voor keuze dynamische energieleverancier voor Elektra kijk eens naar deze samenvatting
JBtL in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Met zoveel kom je eigenlijk op twee uit, Frank's Slimme terugleveren is nog steeds vaag, alhoewel afgelopen maand meer criteria voor afschakeling PV meer zijn toegelicht in ruil voor de bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gerardus1956 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:08:

White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:56:
[...]
Met uitzetten bedoel ik niet “met de schakelaar uitzetten”. Dat is inderdaad niet handig.
Het zal van je omvormer afhangen, en vooral van de leeftijd ervan, maar bij moderne omvormers kan je in veel gevallen instellen dat hij uitschakelt als de prijs negatief is.
Daarvan slijt het echt niet.
Dat gaat volledig “onder controle en beheerst” net als dat hij bij levering “onder controle” zit.
Puristisch gezegd slijt het zelfs minder omdat er minder draai uren derhalve minder thermische belasting is maar dat is geen argument in deze.
Zolang je minder opwekt dan gebruikt is uitzetten zeker redelijk onzin omdat het maar om een paar euro per jaar gaat.
Met het “2000kWh meer terugleveren” dan gebruik is dat toch echt wel meer. Ik zou zeggen “grofweg de energiebelasting over die 2000kWh” hetgeen neerkomt op 245euro per jaar (ik weet het niet helemaal zeker, wellicht de helft, maar sowieso wel een keer uit eten).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:49
Even een overzichtje van alle uur gemiddelden ex BTW ex EB tot nu toe in 2025:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
0   0.089335424
1   0.086629481
2   0.086071886
3   0.088696745
4   0.098033301
5   0.107307971
6   0.110388349
7   0.099159952
8   0.076089528
9   0.059145754
10  0.043369622
11  0.034927783
12  0.033570188
13  0.043972452
14  0.060011745
15  0.084597405
16  0.114647688
17  0.136334009
18  0.146212169
19  0.133875943
20  0.117128773
21  0.105517783
22  0.098777914
23  0.093221090

Bovenstaande lijst is van 1 januari t/m vandaag en dus ook inclusief de negatieve uren.

Tot nu toe hebben we 420 negatieve uren gehad in 2025 met een gemiddelde van -0.014805571

Al met al heeft het weinig zin om je panelen uit te zetten, al zou je 1 fase vol drukken en alle 420 uren dus 3.5kW leveren praat je over ongeveer 20,-

Dan hier nog even een lijstje van prijzen per uur per maand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
2025    1   0   0.091453548
2025    1   1   0.085516451
2025    1   2   0.083135161
2025    1   3   0.079807419
2025    1   4   0.085371290
2025    1   5   0.100727096
2025    1   6   0.128318709
2025    1   7   0.154615161
2025    1   8   0.143010967
2025    1   9   0.126103225
2025    1   10  0.113796451
2025    1   11  0.107350000
2025    1   12  0.105445806
2025    1   13  0.111822903
2025    1   14  0.127459354
2025    1   15  0.140369354
2025    1   16  0.164018387
2025    1   17  0.161418709
2025    1   18  0.143010967
2025    1   19  0.126190000
2025    1   20  0.116081290
2025    1   21  0.109091935
2025    1   22  0.099866774
2025    1   23  0.099641290
2025    2   0   0.104767857
2025    2   1   0.104191428
2025    2   2   0.101851071
2025    2   3   0.102321071
2025    2   4   0.105915714
2025    2   5   0.121995000
2025    2   6   0.148149642
2025    2   7   0.164852857
2025    2   8   0.146155714
2025    2   9   0.127548571
2025    2   10  0.112032857
2025    2   11  0.105927857
2025    2   12  0.103649285
2025    2   13  0.108084642
2025    2   14  0.117088928
2025    2   15  0.133070000
2025    2   16  0.159898214
2025    2   17  0.171969285
2025    2   18  0.159695000
2025    2   19  0.142945357
2025    2   20  0.128845357
2025    2   21  0.124565357
2025    2   22  0.115341428
2025    2   23  0.108563214
2025    3   0   0.090583225
2025    3   1   0.088165161
2025    3   2   0.086503870
2025    3   3   0.087759354
2025    3   4   0.095350967
2025    3   5   0.113804838
2025    3   6   0.126019032
2025    3   7   0.110606451
2025    3   8   0.083089677
2025    3   9   0.058370322
2025    3   10  0.037404838
2025    3   11  0.028267096
2025    3   12  0.025280000
2025    3   13  0.037994838
2025    3   14  0.062415806
2025    3   15  0.090243870
2025    3   16  0.123327419
2025    3   17  0.157370000
2025    3   18  0.155189354
2025    3   19  0.130750645
2025    3   20  0.113262580
2025    3   21  0.105769677
2025    3   22  0.098121612
2025    3   23  0.094858064
2025    4   0   0.082317333
2025    4   1   0.080424333
2025    4   2   0.081227000
2025    4   3   0.087296000
2025    4   4   0.104579000
2025    4   5   0.120469000
2025    4   6   0.108869000
2025    4   7   0.078262000
2025    4   8   0.049442666
2025    4   9   0.029443666
2025    4   10  0.009045333
2025    4   11  -0.003445000
2025    4   12  -0.001904666
2025    4   13  0.015686666
2025    4   14  0.033762333
2025    4   15  0.065924333
2025    4   16  0.100534000
2025    4   17  0.129656000
2025    4   18  0.140285333
2025    4   19  0.116566666
2025    4   20  0.101890000
2025    4   21  0.092712666
2025    4   22  0.089631333
2025    4   23  0.083154000
2025    5   0   0.080648064
2025    5   1   0.078310967
2025    5   2   0.079085483
2025    5   3   0.085284838
2025    5   4   0.098980322
2025    5   5   0.101478064
2025    5   6   0.086630645
2025    5   7   0.053809677
2025    5   8   0.022176774
2025    5   9   0.007531612
2025    5   10  -0.012856774
2025    5   11  -0.022151612
2025    5   12  -0.018824193
2025    5   13  -0.002571612
2025    5   14  0.015194516
2025    5   15  0.045095161
2025    5   16  0.083075483
2025    5   17  0.109738387
2025    5   18  0.139533225
2025    5   19  0.130384516
2025    5   20  0.111202903
2025    5   21  0.094885161
2025    5   22  0.090797096
2025    5   23  0.083636129
2025    6   0   0.085107333
2025    6   1   0.082498666
2025    6   2   0.082515666
2025    6   3   0.086154000
2025    6   4   0.093860666
2025    6   5   0.091164666
2025    6   6   0.077346333
2025    6   7   0.051422333
2025    6   8   0.025547333
2025    6   9   0.012533666
2025    6   10  0.003418333
2025    6   11  -0.003320333
2025    6   12  -0.005986000
2025    6   13  0.001091000
2025    6   14  0.010745333
2025    6   15  0.039747000
2025    6   16  0.077659333
2025    6   17  0.106955000
2025    6   18  0.143039000
2025    6   19  0.148072666
2025    6   20  0.125258333
2025    6   21  0.104310666
2025    6   22  0.097094000
2025    6   23  0.088453000
2025    7   0   0.091601290
2025    7   1   0.088665483
2025    7   2   0.089440967
2025    7   3   0.093445806
2025    7   4   0.103014516
2025    7   5   0.102842258
2025    7   6   0.099924516
2025    7   7   0.084694516
2025    7   8   0.067494193
2025    7   9   0.056647096
2025    7   10  0.044995161
2025    7   11  0.036265806
2025    7   12  0.031692580
2025    7   13  0.039607419
2025    7   14  0.056503548
2025    7   15  0.080373870
2025    7   16  0.096751612
2025    7   17  0.119516129
2025    7   18  0.143743548
2025    7   19  0.142999032
2025    7   20  0.124265483
2025    7   21  0.108680322
2025    7   22  0.101949000
2025    7   23  0.095315666

Hieruit zou je kunnen concluderen dat bij overschot je standaard je panelen uit moet zetten aan het einde van de ochtend, want daar zijn de gemiddelden negatief in de zomermaanden.

//EDIT: Even vergeten dat ik de datum in UTC heb dus de uren zijn ook UTC uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

BernardV schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
0   0.089335424
1   0.086629481
2   0.086071886
3   0.088696745
4   0.098033301
5   0.107307971
6   0.110388349
7   0.099159952
8   0.076089528
9   0.059145754
10  0.043369622
11  0.034927783
12  0.033570188
13  0.043972452
14  0.060011745
15  0.084597405
16  0.114647688
17  0.136334009
18  0.146212169
19  0.133875943
20  0.117128773
21  0.105517783
22  0.098777914
23  0.093221090

Bovenstaande lijst is van 1 januari t/m vandaag en dus ook inclusief de negatieve uren.

Tot nu toe hebben we 420 negatieve uren gehad in 2025 met een gemiddelde van -0.014805571

Al met al heeft het weinig zin om je panelen uit te zetten, al zou je 1 fase vol drukken en alle 420 uren dus 3.5kW leveren praat je over ongeveer 20,-

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168

Hieruit zou je kunnen concluderen dat bij overschot je standaard je panelen uit moet zetten aan het einde van de ochtend, want daar zijn de gemiddelden negatief in de zomermaanden.
Ik zet mijn panelen ook nog niet automatisch uit bij negatieve tarieven, maar in het kader van 2027 waar je bij terugleveren geen EB meer krijgt is het wel raadzaam om het voor te bereiden.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalitso
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:43:
[...]

Zolang je minder opwekt dan gebruikt is uitzetten zeker redelijk onzin omdat het maar om een paar euro per jaar gaat.

(...)

Met het “2000kWh meer terugleveren” dan gebruik is dat toch echt wel meer. Ik zou zeggen “grofweg de energiebelasting over die 2000kWh” hetgeen neerkomt op 245euro per jaar (ik weet het niet helemaal zeker, wellicht de helft, maar sowieso wel een keer uit eten).
Als je minder opwerkt dan je gebruikt, dan wil je zolang de salderingsregeling nog geldt juist zoveel mogelijk terugleveren, omdat je daarmee energiebelasting terugkrijgt. Zelfs bij negatieve energieprijzen, want de energiebelasting is vrijwel altijd relatief hoger.

De tweede paragraaf begrijp ik helemaal niet. Wat heeft de energiebelasting te maken met “2000kWh meer terugleveren”? Je krijgt geen energiebelasting terug over een overschot aan teruglevering, en je betaalt ook geen energiebelasting over teruglevering.

[ Voor 7% gewijzigd door Dalitso op 31-07-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Dragon 6
BernardV schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
0   0.089335424
1   0.086629481
2   0.086071886
3   0.088696745
4   0.098033301
5   0.107307971
6   0.110388349
7   0.099159952
8   0.076089528
9   0.059145754
10  0.043369622
11  0.034927783
12  0.033570188
13  0.043972452
14  0.060011745
15  0.084597405
16  0.114647688
17  0.136334009
18  0.146212169
19  0.133875943
20  0.117128773
21  0.105517783
22  0.098777914
23  0.093221090

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168

Waarmee heb je die data zo utigelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:49
@White Dragon 6
Data komt van https://api.energyzero.nl/ die heb ik in MySQL staan en daar draai ik gewoon wat queries op.

Bijvoorbeeld iets als:
code:
1
SELECT HOUR(price_date) AS h, avg(price) FROM prices WHERE YEAR(price_date)=2025 GROUP BY h ORDER BY h;

Ik heb mijn eerdere post even aangepast, ik was even vergeten dat ik de datum als UTC in mysql heb, dus de uren zijn ook UTC uren.

[ Voor 19% gewijzigd door BernardV op 31-07-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Dalitso schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:20:
[...]
De tweede paragraaf begrijp ik helemaal niet. Wat heeft de energiebelasting te maken met “2000kWh meer terugleveren”? Je krijgt geen energiebelasting terug over een overschot aan teruglevering, en je betaalt ook geen energiebelasting over teruglevering.
Aangezien uitzetten met dynamisch contract bij minder opbrengst dan gebruik ongeveer break-even is gok ik dat de bruto negatieve betaling dan ongeveer wegstreept tegen de energiebasting teruggave middels saldering.
En dat betekent dan dat voor het deel dat je boven de saldering zit "ongeveer de energiebelasting kwijt bent".
Beter is natuurlijk dit helemaal netjes op basis van historische data uit te zoeken. Het is slechts mijn "orde van grootte gok".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:33

Matjan

:D

Ik heb in juli een maandje ANWB energie gehad en stap weer over naar een contract met vaste tarieven. Ik heb hieronder een vergelijking gemaakt tussen de tarieven van mijn nieuwe leverancier en de gemiddelde dynamische tarieven die ik de afgelopen maand heb betaald.

De vaste kosten en vermindering energiebelasting zijn verwerkt in de uurprijzen, dus ik heb deze eruit gehaald om te kunnen vergelijken. Ik had verwacht dat het verschil tussen dynamisch en vaste groter zou zijn, maar dat is niet zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hjw9Ie9kVkw8_IGnXqO6JggMoEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pR8gBbL4J218NJ0TlLTAuWQg.jpg?f=fotoalbum_large

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:56
En nu heb je ook nog goedkope gasprijzen in de winter loopt t verschil alleen maar op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Matjan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:52:
Ik heb in juli een maandje ANWB energie gehad en stap weer over naar een contract met vaste tarieven. Ik heb hieronder een vergelijking gemaakt tussen de tarieven van mijn nieuwe leverancier en de gemiddelde dynamische tarieven die ik de afgelopen maand heb betaald.

De vaste kosten en vermindering energiebelasting zijn verwerkt in de uurprijzen, dus ik heb deze eruit gehaald om te kunnen vergelijken. Ik had verwacht dat het verschil tussen dynamisch en vaste groter zou zijn, maar dat is niet zo.

[Afbeelding]
Kun je toelichten waarom er een verschil is in terugleveren: 3700 bij ANWB vs 1200 bij ED?

Als je niet kunt sturen dan kom je op een hoog afname tarief. Met een EV, panelen en een thuisaccu is dynamisch zeer interessant. Mijn gemiddelde kW prijs ligt op 19 cent en deze is in juli niet representatief omdat ik deze maand met NOM aan het oefenen ben. In juni was mij kW tarief voor afname 15 cent en terugleveren tegen 26 cent.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

[Afbeelding]
Heb je een gemiddeld tarief van €0,30 per kWh gerealiseerd bij een dynamisch contract in juli? Dan moet je bijna alleen op de allerduurste momenten hebben gebruikt. Mijn verbruik over juli is gemiddeld €0,2253. OK via ANWB zou dat iets hoger zijn, want die rekenen bijna 2 cent meer per kWh aan inkoopkosten. Jaargemiddelde, inclusief de relatief dure wintermaanden (die door de warmtepomp zwaar wegen) staat tot nu toe voor 2025 op €0,2367. Ik stuur niet in extreme mate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Dragon 6

[Afbeelding]
Zie ik nou goed dat het verschil er vooral in zit dat je bij ED kan salderen, maar bij ANWB salderen 0 is?
Want bij ED heb je 0 eigen verbruik en bij ANWB heb je 2500kwh eigen verbruik (die je ook weer terugleverd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan

Matjan

bert pit schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Kun je toelichten waarom er een verschil is in terugleveren: 3700 bij ANWB vs 1200 bij ED?

Als je niet kunt sturen dan kom je op een hoog afname tarief. Met een EV, panelen en een thuisaccu is dynamisch zeer interessant. Mijn gemiddelde kW prijs ligt op 19 cent en deze is in juli niet representatief omdat ik deze maand met NOM aan het oefenen ben. In juni was mij kW tarief voor afname 15 cent en terugleveren tegen 26 cent.
Bij ED doe ik mijn gehele verbruik salderen, waardoor er 1200 overblijft als teruglevering, waar ik heel weinig voor terug krijg vanwege de TL-kosten. Ik kan helaas nog niet sturen omdat ik nog geen accu heb.
bilgy_no1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Heb je een gemiddeld tarief van €0,30 per kWh gerealiseerd bij een dynamisch contract in juli? Dan moet je bijna alleen op de allerduurste momenten hebben gebruikt. Mijn verbruik over juli is gemiddeld €0,2253. OK via ANWB zou dat iets hoger zijn, want die rekenen bijna 2 cent meer per kWh aan inkoopkosten. Jaargemiddelde, inclusief de relatief dure wintermaanden (die door de warmtepomp zwaar wegen) staat tot nu toe voor 2025 op €0,2367. Ik stuur niet in extreme mate.
Ik heb helemaal niet gestuurd qua verbruik. Overdag werken, vanaf 16u thuis met de kinderen en snachts nog mijn idle verbruik.

Zo ziet mijn dag er dan uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJEHYTvF8nFmMxa3DHq9G3TGX1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EmYVDuZqJiv1kOq2OsQgoEH.jpg?f=fotoalbum_large
White Dragon 6 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:12:
[...]

Zie ik nou goed dat het verschil er vooral in zit dat je bij ED kan salderen, maar bij ANWB salderen 0 is?
Want bij ED heb je 0 eigen verbruik en bij ANWB heb je 2500kwh eigen verbruik (die je ook weer terugleverd)
Ja, ik ga ervanuit dat ik mijn verbruik van 2500 kan wegstrepen vanwege salderen.

[ Voor 53% gewijzigd door Matjan op 31-07-2025 16:26 ]

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

[Afbeelding]
Ik snap niet hoe je dat op 1 enkele maand kan concluderen.
En al helemaal niet de juli maand.
Ik neem aan dat je in Juli meer hebt terug geleverd dan verbruikt. Dan heb je dus zowel vast als dynamisch "geld terug gave".
Ik heb momenteel een vast contract maar monitor momenteel de euro-performance van zowel mijn huidige vaste tarief (hetgeen geheid afwijkt van wat jij nu kan krijgen) versus dynamisch.
Over juli: 92euro teruggave dynamisch versus 52euro teruggave vast.
Ik maak me geen illusies.... zodra het kouder en donkerder wordt verandert de situatie compleet.

kortom:
- ik snap niet hoe je in juli vast een betere performance hebt dan dynamisch
- en ik heb geen enkele illusie dat de maand juli maatgevend is voor een heel jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Matjan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Bij ED doe ik mijn gehele verbruik salderen, waardoor er 1200 overblijft als teruglevering, waar ik heel weinig voor terug krijg vanwege de TL-kosten. Ik kan helaas nog niet sturen omdat ik nog geen accu heb.

Ja, ik ga ervanuit dat ik mijn verbruik van 2500 kan wegstrepen vanwege salderen.
Ga er maar van uit dat je over de 2500kWh salderen ook terugleverkosten betaalt bij ED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Matjan schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:19:
[...]

[...]

Ik heb helemaal niet gestuurd qua verbruik. Overdag werken, vanaf 16u thuis met de kinderen en snachts nog mijn idle verbruik.

Zo ziet mijn dag er dan uit:
[Afbeelding]

[...]

Tjah situatie-afhankelijk. Als ik zo naar je plaatje kijk is er overdag niemand thuis (wanneer het goedkoop is) en s'avonds gaat van alles aan (wanneer het duurder is). Als je dan zegt niet te sturen heb je waarschijnlijk ook niet getracht de vaatwasser, wasmachine, droger, etc. te draaien in de goedkope uren. Waarom ging je er dan vanuit dat dynamisch goedkoper kon zijn als je niet wou, wil of kunt inspelen op beschikbaarheid/prijs?

Wat betreft energiedirect, quote:
Terugleverkosten zijn kosten die je betaalt voor stroom die je teruglevert aan het net. Het gaat hierbij om álle stroom die je opwekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen.

De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.
https://www.energiedirect...contract/terugleverkosten

[ Voor 16% gewijzigd door Mirabis op 31-07-2025 16:46 . Reden: Terugleverkosten ED toevoegen ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Matjan Niet alleen dat je 325,08 euro te laag zit met terugleverkosten voor energiedirect, is de teruglevering voor ANWB te simpel.

ANWB behoort tot groep dynamische energieleveranciers die leveringskosten alleen binnen salderen uitbetalen bij teruglevering en de opslag van ANWB is niet bepaald laag.

Met nodige meer opwek dan afname wil je bij een van de twee zitten in de groep die leveringskosten zowel binnen als buiten salderen uitbetalen bij teruglevering, scheelt nog een ~24 euro/j meer voor de teruglevering & nog 9 tot 12 euro aan lagere vaste leveringkosten per jaar tov van een correcte ANWB berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matjan

Matjan

Aaaai ja, ik heb niet goed opgelet, jammer! Ik ben minder goedkoop uit dan ik dacht.

Schiedam | 4050 Wp ZZO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Einde van de maand, dus een update van de gemiddelde dynamische tarieven:

Juli met én zonder belasting/BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOsH4rPqAEMYexd4Lht37an5FF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqIKIY9hNfe2gDHKR1o1h4ri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1BcvBTHrID8C1dJBDDipH9tVEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFQnjEaF0zDkV0TGk4JnXojD.jpg?f=fotoalbum_large

2025 met én zonder belasting/BTW, inmiddels onder de 0 uitgekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-GAfXVHXLDLPlL6kt3DOe2JgAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8rQYiNECxjLWYATtkvrI6tw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNhG4OEhohMvB6wjgpeyzKmoJKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lj3lj70p9QyK6Oul8Cg5s2W7.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand:
Opwek: 933.96 kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLOHTxX68qzLbz_pned7hmP_IdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gCIsvER88ivGldVLHrqfvbdE.png?f=fotoalbum_large

Verbruik laadpaal: 214.56 kWh (Lager dan anders ivm zomervakantie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4N8QMQielP0JpmaTnp-XRNzXjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xf9lwpJTEyJEtObp29uolyB6.png?f=fotoalbum_large

Situatie: 2 EV's met gezamenlijk +-35k km's/jaar, volledig thuisladen =2796 kWh dit jaar verbruik. SWW via gas, rest via elektriciteit incl. 3x WP buitenunits en 5x binnenunits. 48 kWh thuisaccu.

Op dit moment mooi op schema om voor heel dit jaar onder het gestelde doel van 18 ct/kWh te blijven en ondanks 2100 kWh meer verbruik dan afname toch mooi onder 0 Euro over heel 2025 uitgekomen, hopelijk kan ik dat zo houden :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Taro Mooi

Ik zit ergens in de zelfde range, met totaal andere minder gebruikerlijke setup (eilandbedrijf met netondersteuning)

Alleen deze met all-in prijzen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcQtUbhevjHPsY6SmawpANQs8ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiXGmSp7506mUrPE7TmUNOsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGxqn9CIWIcLlEhhmEizxeWbeM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCZqFmqtXcjvzK10cZZVm1uw.jpg?f=fotoalbum_large

Juli PV-opwek 1476kWh

[ Voor 69% gewijzigd door Domba op 01-08-2025 00:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:31
@ Taro (en anderen)

Ik heb even de quote naar aanleiding waarvan mijn onderstaande reactie is ontstaan toegevoegd.

Niet echt frustratie, ik heb geen zonnepanelen of thuisbatterij, en geen dynamisch tarief.
Meer de verwondering dat kosten van "transport van zonne-energie" "onbalans" bij de opwekker worden gelegd, terwijl andere kosten van transport netjes worden verdeeld over alle klanten in de simpele vorm waarin dat zou kunnen , en eerlijk zou zijn in het kader van dat de energietransitie iets is waar iedereen aan mag bijdragen.
JBtL schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:05:
[...]

Sorry, maar wat een onzin wordt er in deze video verkondigd - er worden wel degelijk kosten veroorzaakt bij terugleveren van zonnestroom bij een dynamisch contract.

De terugleverkosten bij een vast of variabel contract worden veroorzaakt door
1. profielkosten - zonnestroom is relatief minder waard
2. onbalanskosten - met name PV en windenergie (maar ook onverwacht verbruik) kunnen onbalans in het net veroorzaken - bijvoorbeeld als de voorspelling niet helemaal uitkomt - waarvoor kosten moeten worden gemaakt om dit te herstellen (bijvoorbeeld de vergoeding voor grid-batterijen/zonneplan accu's etc.).

Onbalanskosten worden sinds 1 april 2023 aan energieleveranciers toegerekend. Voor die tijd werden deze kosten via een algemeen verbruiksprofiel verdeeld, waardoor het niet mogelijk was om de kosten specifiek bij de leveranciers van wie de klanten afweken, in rekening te brengen. Dit geldt dus ook voor dynamische contracten.

Dus alhoewel de profielkosten bij een dynamisch contract volledig verdwijnen - de onbalanskosten zijn er nog wel degelijk. Een dynamische leverancier kan er voor kiezen om deze kosten te verdelen over alle contracten, maar ook om van verbruikers die relatief meer onbalans veroorzaken een extra bijdrage te vragen. Dat laatste is wat er gebeurt - en wat ze dan in feite doen is deze klanten wegjagen naar andere dynamische leveranciers waardoor de hogere kosten daar vallen. Het is dus een kwestie van tijd voordat alle dynamische leveranciers dit gaan doen. Of misschien ook niet - het lijkt er namelijk op dat de profielkosten een stuk hoger zijn dan de onbalanskosten. 1.5 ct per kWh netto teruggeleverde stroom is nu niet echt wereldschokkend.

Gezien de komende toename in gridbatterijen voorzie ik ook dat de prijs van onbalans de komende 2 jaar flink gaat dalen. Er is in 2027 ruim voldoende batterijcapaciteit om alle onbalans te voorkomen.
Gelukkig zijn al die zaken die anders zijn dan de voorspeld, terug te lijden naar mensen die stroom terugleveren, dus kun je de onbalans kosten daar prima in rekening brengen. Want mensen GEBRUIKEN natuurlijk nooit meer stroom dan dat er was voorspeld. ( bijvoorbeeld om hun accu op een gunstig, of ondoordacht moment te gaan laden.

Weer heel raar om onbalans kosten te verhalen op een groep mensen waarvan helemaal niet te zeggen is of die mensen zich op dat moment aan de voorspelling houden waar de prijs al op was gebaseeerd, of dat dat hele andere mensen zijn.

Ik vindt dat energieleveranciers toch elke keer weer heel inventief, om zaken zo voor te kunnen spiegelen dat alle kosten bij een klein groepje mensen terecht komt. Dat komt die andere groep dan wel heel goed uit. Laat die groep nu de grootste groep zijn...

Als duurzame opwekker wordt je in Nederland wel echt uitgekleed tot en met, en in de steek gelaten door de overheid...,

[ Voor 58% gewijzigd door engelbertus op 01-08-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Domba schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 00:41:
@Taro Mooi

Ik zit ergens in de zelfde range, met totaal andere minder gebruikerlijke setup (eilandbedrijf met netondersteuning)

Alleen deze met all-in prijzen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Juli PV-opwek 1476kWh
Ook mooi resultaat. Zijn de groene pieken dagen met slechte zonne-opbrengst of heb je dan iets opgeladen of veel verbruikt? Time je de afname dan ook? Want de spread tussen je afname en teruglevering zou dan wel groter kunnen zijn. Of ben je daar eigenlijk helemaal niet mee bezig en doe je gewoon lekker je ding? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:51
Taro schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:48:
Situatie: 2 EV's met gezamenlijk +-35k km's/jaar, volledig thuisladen =2796 kWh dit jaar verbruik.
foutje:
Mag ik vragen welke EV je hebt die gemiddeld 12km op een kWh rijdt? 35k is fy, 2796kWh is ytd.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziona op 01-08-2025 09:44 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

engelbertus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:13:
Gelukkig zijn al die zaken die anders zijn dan de voorspeld, terug te lijden naar mensen die stroom terugleveren, dus kun je de onbalans kosten daar prima in rekening brengen. Want mensen GEBRUIKEN natuurlijk nooit meer stroom dan dat er was voorspeld. ( bijvoorbeeld om hun accu op een gunstig, of ondoordacht moment te gaan laden.

Weer heel raar om onbalans kosten te verhalen op een groep mensen waarvan helemaal niet te zeggen is of die mensen zich op dat moment aan de voorspelling houden waar de prijs al op was gebaseeerd, of dat dat hele andere mensen zijn.

Ik vindt dat energieleveranciers toch elke keer weer heel inventief, om zaken zo voor te kunnen spiegelen dat alle kosten bij een klein groepje mensen terecht komt. Dat komt die andere groep dan wel heel goed uit. Laat die groep nu de grootste groep zijn...

Als duurzame opwekker wordt je in Nederland wel echt uitgekleed tot en met, en in de steek gelaten door de overheid...,
Wat is het achterliggende doel van je bericht? Want het ademt frustratie. En wat bedoel je met "onbalans kosten te verhalen"?

Zeggen dat het altijd ligt aan mensen die stroom terugleveren is natuurlijk niet waar. Het kan prima voorkomen dat een x aantal mensen ineens besluiten hun EV wél vandaag op te laden, een extra wasje te doen, toch de vaatwasser alvast aan te zetten terwijl die nog niet helemaal vol is, een AI render extra te draaien of de computer wegens dat nieuwe spel 3x zo lang aan te houden.

Je ziet hier ook een redelijk aantal mensen dat door middel van dynamisch geen last hebben van terugleverboetes, evt. een accu inzetten, etc. en de situatie naar hun hand zetten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar vandaar je "rant"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:14
Eerste volledige maand met thuisbatterij.
Batterij staat op "AI" modus en bepaalt zelf of en wanneer ingekocht of verkocht gaat worden.

Voor inkoop had ik 142kWh voor € 29,47 = 20,75 eurocent all in
Voor verkoop had ik 482 kWh voor € 152,83 = 31,71 eurocent all in.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Wat is het achterliggende doel van je bericht? Want het ademt frustratie. En wat bedoel je met "onbalans kosten te verhalen"?

Zeggen dat het altijd ligt aan mensen die stroom terugleveren is natuurlijk niet waar. Het kan prima voorkomen dat een x aantal mensen ineens besluiten hun EV wél vandaag op te laden, een extra wasje te doen, toch de vaatwasser alvast aan te zetten terwijl die nog niet helemaal vol is, een AI render extra te draaien of de computer wegens dat nieuwe spel 3x zo lang aan te houden.

Je ziet hier ook een redelijk aantal mensen dat door middel van dynamisch geen last hebben van terugleverboetes, evt. een accu inzetten, etc. en de situatie naar hun hand zetten. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar vandaar je "rant"?
ik heb de post iets aangepast... en de quote erij gezegd waar het eigenlijk een reactie op was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Taro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Ook mooi resultaat. Zijn de groene pieken dagen met slechte zonne-opbrengst of heb je dan iets opgeladen of veel verbruikt? Time je de afname dan ook? Want de spread tussen je afname en teruglevering zou dan wel groter kunnen zijn. Of ben je daar eigenlijk helemaal niet mee bezig en doe je gewoon lekker je ding? :)
Die groene pieken zijn een tekort of dreigend te kort.
Ik ben er niet ook weer niet zo mee bezig dat ik reden voor elke kWh direct onthoudt.

Op moment ben ik nog vele uren in de maand meer "on-grid" (netaansluiting fysiek niet onderbroken door relais) dan alleen actief ontladen/laden van net, vanwege bezig ben in eigen beheer aan woonhuisdak slecht hout en oude dunnere isolatie van ~1965 eruit en nieuwe erin.
Ik heb een verbruikers groep, die alleen stroom heeft als net actief is (voor mij "on-grid") en enkel ondersteund wordt uit accu, die voornamelijk voor lasapparaat wordt gebruikt.

Edit: als ik met dit dakdeel klaar ben zouden de groene pieken in 1e kwartaal met 1/3 moeten krimpen, heb op moment amper meer PV-opwek op jaarbasis dan verbruik, maar met al dat elektrisch gereedschap verbrui ben ik netto verbruiker op moment op jaarbasis.

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 01-08-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

koboy

Heb een idee voor een icon

engelbertus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

ik heb de post iets aangepast... en de quote erij gezegd waar het eigenlijk een reactie op was.
Ik snap je frustratie, maar er spelen een aantal zaken:

- de kosten van de salderingsregeling die door de energieleverancier werden verdeeld over de niet opwekkers. Dit is dus buiten de energiebelasting component, wat gewoon subsidie was.
- aan een opwekker is door een energieleverancier niet genoeg te verdienen, dus die worden ontmoedigd
- aan de hoogte van de welkomstpremies kun je zien dat er op dit moment een gigantische strijd wordt geleverd om de traditionele klanten. Ik zie bedragen van 300 euro langskomen en dat ik gewoon heel veel.

De hoge welkomstpremies laten voor alleen PV bezitters de balans weet doorslaan naar een vast contract. Wel is het opletten wat er gebeurt rond het afschaffen van de salderingsregeling en wat er dan gebeurt met die premie bij voortijdig opzeggen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:55

Ersus

Zuid-Limburg

Het overzicht van Zonneplan is wel fijner.
De Tibber app is minder fijn maar de afrekening ervaar ik wel als prettiger tov Zonneplan met voorschotten.

Tot nu toe bijna 2000kWh buiten de salderingsregeling, dat zal nog wat gaan oplopen voordat het in de winter weer wat zal zakken.

Die 2000kWh x Tibberopslag met EB en BTW terugbetalen ca €300. Als je die dan van de gemiddelde export aftrekt dan leveren die 2000kWh toch nog 13,58 cent per KWh op.

Gemiddeld dynamisch actueel
4336 kWh Import 18,72 cent
6440 kWh Export 28,58 cent

Batterij opstelling in som
30kWh sinds februari
90kWh sinds mei
150kWh gepland september

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b4wiSNhaBs_UE7sz2ndpRyWuh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6CPN5rdMhrjAD0a4FI6paWC4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzBzya2wbufaRO4llJde_AfMZUM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/obPs3iB5chHRpioqshltAzqJ.png?f=fotoalbum_large

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:58
Ik denk dat ik maar heel hard terug ren naar een vast of variabel contract
Het is mij te eng om energie af te nemen netto en daar geld voor te krijgen.......... en toen werd hij wakker en besefte dat dit best cool is. Maand Juli :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AujOIxLwEzYBvhNLQ4PNqJnM2Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fNRTNwfkzHewxykcsguE3cs.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
koboy schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:44:
[...]

Ik snap je frustratie, maar er spelen een aantal zaken:

- de kosten van de salderingsregeling die door de energieleverancier werden verdeeld over de niet opwekkers. Dit is dus buiten de energiebelasting component, wat gewoon subsidie was.
- aan een opwekker is door een energieleverancier niet genoeg te verdienen, dus die worden ontmoedigd
- aan de hoogte van de welkomstpremies kun je zien dat er op dit moment een gigantische strijd wordt geleverd om de traditionele klanten. Ik zie bedragen van 300 euro langskomen en dat ik gewoon heel veel.

De hoge welkomstpremies laten voor alleen PV bezitters de balans weet doorslaan naar een vast contract. Wel is het opletten wat er gebeurt rond het afschaffen van de salderingsregeling en wat er dan gebeurt met die premie bij voortijdig opzeggen.
dus je bent niet echt meer overal welkom. sterker nog, in verdekte termen wordt je verzocht vriendelijk doch dringend op t ehoepelen als je zonnepanelen hebt. waar kun je dan wel met goed fatsoen terecht in Nederland? ik vind her rechtsongelijkheid.. maar goed. ik heb geen panelen dus heb er ook niet mee te maken. t maakt alleen mijn contract wat geodkoper dan dat van mensen die iets hebben gedaan voor de energietransitie. dus die betalen dubbel. ach ja.. t zal wel zo horen in nederland.

en verder. dus je moet zorgen dat je contract afloopt op of rond 1-1-2027, want voor iedereen zal wel gelden dat alles dan weer flink overhoop gegooid wordt qua regeltjes en kostenposten en je dus dan op zoek moet naar wat wel goed bij je past. gelukkig zijn er veel leveraciers dat dat samen wel zo ondoorzichtelijk mogelijk kunnen samenvatten op vergelijkingssites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Ergens al prijzen voor morgen bekend? Tibber laat nog niks zien, Enever ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Niek_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:31:
Ergens al prijzen voor morgen bekend? Tibber laat nog niks zien, Enever ook niet.
Nordpool heeft geen update, EPEX al wel

Edit: Nordpool ook inmiddels die had 10 minuten meer tijd nodig

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 01-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Domba schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:34:
[...]

Nordpool heeft geen update, EPEX al wel

Edit: Nordpool ook inmiddels die had 10 minuten meer tijd nodig
Helaas niet de uitschieter naar beneden die ik gehoopt had door de late bekendstelling :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
engelbertus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

dus je bent niet echt meer overal welkom. sterker nog, in verdekte termen wordt je verzocht vriendelijk doch dringend op t ehoepelen als je zonnepanelen hebt. waar kun je dan wel met goed fatsoen terecht in Nederland? ik vind her rechtsongelijkheid.. maar goed. ik heb geen panelen dus heb er ook niet mee te maken. t maakt alleen mijn contract wat geodkoper dan dat van mensen die iets hebben gedaan voor de energietransitie. dus die betalen dubbel. ach ja.. t zal wel zo horen in nederland.

en verder. dus je moet zorgen dat je contract afloopt op of rond 1-1-2027, want voor iedereen zal wel gelden dat alles dan weer flink overhoop gegooid wordt qua regeltjes en kostenposten en je dus dan op zoek moet naar wat wel goed bij je past. gelukkig zijn er veel leveraciers dat dat samen wel zo ondoorzichtelijk mogelijk kunnen samenvatten op vergelijkingssites.
De energieleverancier hebben behoorlijke vrijheid, de ACM ziet graag de solvabiliteit stijgen en probeert alle 52 energieleveranciers overeind houden met een vergunning om aan consumenten te mogen leveren.
Je kunt je afvragen of dat bij nog steeds dalend volume haalbaar is.

De komende 3 jaar zijn er de nodige verandering
-2026 de energeiwet treedt grotendeels inwerking
-2027 einde salderen van energiebelasting en geen verplichting voor energieleverancier meer om leveringscomponent ook te salderen. Wel minimale terugleververgoeding van 50% van het levertarief maar geen verbod op terugleverkosten.
-2028 naar verwachting invoering van tijdsgebonden nettarieven, met beperkt aantal blokken voor "time of Use" , naast dag en nacht tarieven van de energieleverancier.

De laatste 2 kunnen het volume, wat heen en weer gaat over de slimme meter flink veranderen, het volume/ het variabele deel, waarop de energieleverancier marge kan maken.

Je kunt je bevoorbeeld afvragen waarom ondanks 2-3x lagere markt-elektraprijs in Zweden een dynamisch contract de normaal gebruikelijke vorm is, terwijl de gemiddelde maand marktprijs (ongewogen, niet naar afname profiel) sinds april 2024 niet meer boven 3ct/kWh per kWh is geweest.
(als vergelijk NL waar die nog niet onder 5,8ct is geweest sinds 2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Niek_ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:51:
[...]

Helaas niet de uitschieter naar beneden die ik gehoopt had door de late bekendstelling :)
Denk dat het te maken heeft met Italie en geplande uitwisselings beperkingen met Griekenland (beide richtingen) en naar Frankrijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
Het resultaat na de eerste maand bij Zonneplan.

Tot nu toe erg tevreden mee :)

Inclusief belastingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHlwsbZ1zqwjSrA47Tg0PFLUAnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHvD1wtITiuKE1yPiHPLrEc6.jpg?f=fotoalbum_large

Exclusief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWPog2-cEumg6ozBGaPMKEX2XvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiXlXiTsaZYcLzT7o9bjT5tz.jpg?f=fotoalbum_large

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:46
Om eens te vergelijken: ik zit hier in België op dynamisch tarief sedert een paar maanden.

Pv-installatie 5kVA/9000Wp + HA (geen batterij)

Nog maar vorige week de eerste maandelijkse facturen ontvangen. De digitale meter deed blijkbaar wat moeilijk :)
Energieleverancier heeft geen fancy app.

Mei: 48kWh afgenomen/527kWh geïnjecteerd 12,93€ te betalen
Juni: 32kWh afgenomen/367kWh geïnjecteerd 7,13€ te betalen
Juli: 25kWh afgenomen/747kWh geïnjecteerd
Nog geen factuur ontvangen voor de maand Juli, ik ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

engelbertus schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:28:
[...]

Als je je in de andere kant verplaatst: Als er stroom genoeg is, of zelfs een overschot op sommige momenten, waarom zou je dan iemand verwelkomen die je nog meer stroom gaat aanbieden die je niet nodig hebt en waarvoor je diegene ook nog een vergoeding moet betalen?

Voorbeeld: Campina heeft op dit moment voldoende melk om de markt te bedienen en geen behoefte aan nog meer liters. Jij besluit een stal te bouwen, 1000 koeien te kopen en rijdt met die melk naar de Campina en wil er 10 ct/liter voor hebben. Dan verklaren ze je voor gek en doen ze de deur dicht. Dan kan je wel vinden dat ze je als leverancier moeten verwelkomen en je daarvoor moeten compenseren, maar waarom zouden ze dat doen? Ze hebben toch al genoeg?

Pagina: 1 ... 292 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels