Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Vanaf Januari bij Tibber

Jan: 28,7 cent
Feb 29,6 cent (26,1 cent ev)
Mrt 25,7 cent (20 cent ev
April 22,5 cent (16,2 cent ev)
Mei 20,1 cent (12,5 cent ev)
Jun 21,9 cent (17,1 cent ev

Enige waar we echt impact mee kunnen maken is laden van EV. Overweeg nog wel om volgend jaar airco aan te schaffen om eigen gebruik wat meer op te maken en in de winter op goedkope moment wat bij te verwarmen. Sturen met warmtepomp (behalve voor tapwater) is toch wel lastig met die dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:26
knakworst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Nee hoor. Ik zit op 25 cent dynamisch. Met vast contract ook. Maar de "welkomstbonussen" voor 1-jaarscontracten zijn heel royaal bij vaste contracten. 250 euro welkomstbonus geeft bij een jaarverbruik van 2500 kWh omgerekend 10 cent korting, zit je op 15 cent. All-in. Onmogelijk bij dynamisch.
Dit ben ik geheel met je eens!
Maar mijn grootste kostenpost ligt niet bij stroom, maar bij gas.
Vorig jaar dynamisch 5930kWh verbruik met totaal 1239,- (ook vermindering energiebelasting) dus 20,8 cent gemiddeld per kWh.
Gas was 1265m3 voor 1770,- totaal, dus 1,399 per m3.

Deze bedragen zijn inclusief netbeheerkosten etc. als ik die uit de kosten haal is het het volgende:

Stroom 5930kWh voor totaal 872,12 dus 0,1471 per kWh (na vermindering energiebelasting).
Gas was 1480,11 dus 1,17 per m3

Ik kan nu iets goedkoper op stroom, maar niet goedkoper op gas.
Het zal allemaal want het zet geen zoden aan de dijk.
Ik snap dat het een sport kan zijn, maar je kunt meer besparen door je verzekeringen aan te passen dan je energieleverancier (hier ga ik niet verder op in, ander topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:44

knakworst

Get more sats!

BernardV schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Het zal allemaal want het zet geen zoden aan de dijk.
Innova 1,28 per.kuub, maar wel welkomstbonus van 380 euro.

Bij een gelijk verbruik zit je dan onder een euro per kuub. Gaat je dynamisch ook niet lukken en je hebt ook nog eens de garantie bij een extreem strenge winter dat je niet méér gaat betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeEkIe
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:31
knakworst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:13:
[...]
en je hebt ook nog eens de garantie bij een extreem strenge winter dat je niet méér gaat betalen.
Maar jij hebt geen kans dat je bij een extreem warme winter minder gaat betalen ;)

Op de een of andere manier zien mensen die neigen naar een vast contract meestal vooral risico's en niet kansen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:52
GeEkIe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Maar jij hebt geen kans dat je bij een extreem warme winter minder gaat betalen ;)

Op de een of andere manier zien mensen die neigen naar een vast contract meestal vooral risico's en niet kansen.
Omdat een kans op meevaller vele malen kleiner is. Weer valt mee heeft nauwelijks impact vergeleken met stenge winter of weer de zoveelste verstoring van aanvoer.

Deadline voor vullen van gasvoorraden is al opgeschoven omdat de eerste niet gehaald gaat worden. Goedkoper gaat het dit jaar niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

[...]

Tja die welkomstbonus blijft gelijk. Dus bij een extreem zachte winter verbruik ik veel minder en wordt mijn gemiddelde prijs per kuub nog lager, zo rond de overheidsbeslastingen + inkoopkosten. Dus als de gasprijs onder 'gratis' duikt ben ik zeker duurder uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:16
[...]

Bij een gelijk verbruik zit je dan onder een euro per kuub. Gaat je dynamisch ook niet lukken en je hebt ook nog eens de garantie bij een extreem strenge winter dat je niet méér gaat betalen.
Niet voor iedereen, ik zit rond de 300 m3 p.j. en dan zit er geen sigaar uit eigen doos voor mij in....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
w00key schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Omdat een kans op meevaller vele malen kleiner is.
Nee, precies even groot.
Weer valt mee heeft nauwelijks impact vergeleken met stenge winter of weer de zoveelste verstoring van aanvoer.
Even grote invloed.
Deadline voor vullen van gasvoorraden is al opgeschoven omdat de eerste niet gehaald gaat worden. Goedkoper gaat het dit jaar niet worden.
Deadline zegt niks over de gasprijs deze winter. Alleen als niet genoeg is opgevuld en het bijvullen lukt verder ook niet tegen lage prijzen zal dit een prijsopdrijvend effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

GeEkIe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Nee, precies even groot.

[...]

Even grote invloed.

[...]
Tja even groot, je hebt gelijk. De prijs kan net zo makkelijk verdubbelen al halveren. Betaal je in het eerste geval 80 cent per kuub meer. in het tweede geval betaal je 40 cent per kuub minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
knakworst schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Tja even groot, je hebt gelijk. De prijs kan net zo makkelijk verdubbelen al halveren. Betaal je in het eerste geval 80 cent per kuub meer. in het tweede geval betaal je 40 cent per kuub minder.
Kans is kwalitatief, niet kwantitatief in dit voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

GeEkIe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:59:
[...]

Kans is kwalitatief, niet kwantitatief in dit voorbeeld.
We kunnen pas over een jaar terugkijken. Maar het is geen statistische normaalverdeling van nul tot dubbele prijs waarbij het een gelijke kans is. Een prijs van 0 euro ga je niet zien, een prijs van 3 euro voor een kuub wel. Je hebt ook altijd vaste kosten, denk aan al die schepen die van Qatar naar Rotterdam moeten via de straat van Hormuz, transportkosten, verzekeringen, omzetten naar vloeibaar LNG en weer terug, stikstof toevoegen om het laagcalorisch te maken. Dus ik kan me meer in het verhaal van w00key vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13:08
[...]

Deze hele discussie is net een paar pagina’s terug nog gevoerd. Even heel bot gezegd als je de historische data uitzet is met de huidige cashback met bijvoorbeeld United Consumers er praktisch geen bandbreedte om met dynamisch goedkoper uit te komen.

Die begint hier: olympusdenk in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

En om even bericht van @w00key uit te lichten: w00key in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Kijk, grootste deel van je prijs staat al vast, dat is ODE en belasting. Wat er overblijft van die 1.23 van United Consumers is 266/500 = 0.53 per m3 incl BTW. Maar met de korting erop is het (266-180)/500=0.172 per m3.

Dan kijk je naar wat de spot prijs doet, is in euros per MWh, ~= cent per m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63WjZCDQnZWUOKQv86DcHWrRJIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZBtnJQJ3nXUKRu2Eq1CR43G.png?f=fotoalbum_large

Bandbreedte is dus 0.30 tot 0.57 per m3 in een jaar. Weinig kans dat je dan lager uit komt dan 0.172 bij 1 jaar vast. BTW eraf en je zit op 0.14.
Hoe ze dat dan doen, de cashback zal waarschijnlijk eerste jaar verlies opleveren maar men gokt dat de klant toch vergeetachtig na een jaar blijft plakken (I.p.v. over te stappen en weer cashback korting te krijgen)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:07
Om maar even een statement te maken dat er snel geroepen wordt.... "ja maar heb je gezien hoe duur dynamisch was die dag!".

Ik kreeg van een vriendin een appje van de week. Ze zit zelf vast. "Het is gekkenwerk die tarieven". Ze doelde op de afgelopen 2 dagen (dynamisch tarief).

Heb haar onderstaand plaatje gestuurd. Gisteravond bij die hoge tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6vwCRhqCADthtLP2wcUAAFdx5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLTfuWE7kLBsfUgoMZDrnt6h.jpg?f=fotoalbum_large

Reactie: een oor verdovende stilte.

Denk in kansen. Niet in problemen.

Denk in kansen, niet in problemen. 5.4 kWh opslag Homewizard Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV: 77 kWh capaciteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diaantje71
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15:01
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:56:
Om maar even een statement te maken dat er snel geroepen wordt.... "ja maar heb je gezien hoe duur dynamisch was die dag!".

Ik kreeg van een vriendin een appje van de week. Ze zit zelf vast. "Het is gekkenwerk die tarieven". Ze doelde op de afgelopen 2 dagen (dynamisch tarief).

[Afbeelding]

Precies, gisteren mijn eerste dag dat ik dynamisch ging en schrok eerst ook van die hoge uurprijs maar…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjP1n3edt9if8jIWXtW6n1EgOJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7kUkFrDhKhu3ghMwpTihS21.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Diaantje71 op 02-07-2025 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-07 09:01
Mijn dag gisteren met Tibber:

Afname:
1,56 kWh => € 0,41
Gemiddeld: 26,28 ct per kWh (inclusief alle kosten en belasting)

Teruglevering:
27,27 kWh => € 18,67
Gemiddeld: 68,46 ct per kWh (inclusief alle kosten en belasting)

Een thuisaccu die bij 77 eurocent met 16kW gaat ontladen helpt daar enorm bij uiteraard.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:37

bert pit

asdasd

[...]

Als ik mijn gegevens ingeef bij Innova: 6000kWh en 500m3 gas per jaar, dan komt dat op een maandbedrag van 202 Euro uit, De bonus zit hierin verrekend.

Tot mijn verbazing zie ik dat ze ook een dynamisch contract hebben en daar wordt een maandbedrag van 186 voor berekend. Wie is hier nu gek?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:41:
Als ik mijn gegevens ingeef bij Innova: 6000kWh en 500m3 gas per jaar, dan komt dat op een maandbedrag van 202 Euro uit, De bonus zit hierin verrekend.
En als je gas op 700m3 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:25
bert pit schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Tot mijn verbazing zie ik dat ze ook een dynamisch contract hebben en daar wordt een maandbedrag van 186 voor berekend. Wie is hier nu gek?
Ik heb wel vaker gemerkt dat hier soms mooie aanbiedingen worden genoemd, maar als ik dan met mijn gegevens ga kijken krijg ik een hoger tarief aangeboden.

Mijn hypothese: als mensen geen/weinig PV hebben krijgen ze een betere aanbieding. Kan ook profiling zijn op andere gebieden. Bijv. bij hoog verbruik gaan ze uit van warmtepomp en dus ook meer afname van duurdere stroom in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-07 12:08
Even een vraag uit nieuwsgierige belangstelling. Waar komen die enorme pieken in dynamische tarieven deze week vandaan. De zon schijnt volop en hoger aan de hemel dan nu komt ie niet te staan.
Zet iedereen om 19.00u. z’n airco aan en laadt de EV op?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-07 09:01
Hencksch schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:05:
Even een vraag uit nieuwsgierige belangstelling. Waar komen die enorme pieken in dynamische tarieven deze week vandaan. De zon schijnt volop en hoger aan de hemel dan nu komt ie niet te staan.
Zet iedereen om 19.00u. z’n airco aan en laadt de EV op?

Dank
Airco's en verminderde productie in Belgische en Franse kerncentrales waardoor we meer gas gestookte stroom op moeten wekken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:12
Ook ik ben best blij met gisteren. In de nacht nog 4,5 uur lang de Enyaq opgeladen, totale afname 59 kWh voor € 17,13. En teruglevering 55 kWh voor € 14,00. Netto dus 4,5 uur auto laden en de hele dag airco's aan voor € 3,13

Totale productie was 85 kWh. Na 20 uur toch nog mooi 0,81 kWh teruggeleverd voor 62 cent 8)

Edit: zonder thuisaccu

[ Voor 5% gewijzigd door marana op 02-07-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
marana schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:15:
Ook ik ben best blij met gisteren. In de nacht nog 4,5 uur lang de Enyaq opgeladen, totale afname 59 kWh voor € 17,13. En teruglevering 55 kWh voor € 14,00. Netto dus 4,5 uur auto laden en de hele dag airco's aan voor € 3,13

Totale productie was 85 kWh. Na 20 uur toch nog mooi 0,81 kWh teruggeleverd voor 62 cent 8)
Resultaten van gisteren, zonder accu. Een dipje rond 12:00 voor de WP boiler, verder alleen de vloerkoeling die draaide.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NY5dXbsF_6uIg8i2oIPo3_dPJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jub8qLqBXAImKwuZPxlbQOil.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STq2lnfSgk2g5geY1L61dPhylVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElRfWDfL7r5aT5gjdpcNXUKM.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door Sportmind op 02-07-2025 11:50 ]

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
marana schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:15:

Edit: zonder thuisaccu
Dan had je toch beter overdag kunnen laden dan in de nacht toen de tarieven hoger waren? Had je nog een paar centen gescheeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOQKfRlR112ClUJtjZiIi0qMDD0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MiAcTleK72oO1QWL6u5qL5ga.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Dan had je toch beter overdag kunnen laden dan in de nacht toen de tarieven hoger waren? Had je nog een paar centen gescheeld...
Ja op het goedkoopste moment laden heeft altijd de voorkeur, meestal dus het liefst in het weekend overdag. Maar soms heb je de auto 2 dagen achter elkaar nodig voor langere afstanden. Komt bij ons maar een enkele keer per maand voor gelukkig.

[ Voor 4% gewijzigd door marana op 02-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07 23:26

JT

VETAK y0

ArPi75 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Airco's en verminderde productie in Belgische en Franse kerncentrales waardoor we meer gas gestookte stroom op moeten wekken.
Moeten de kerncentrales afschalen vanwege de warmte?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:56
JT schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Koelwater is te warm is, begreep ik.

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:39

koboy

Heb een idee voor een icon

JT schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:41:
[...]

Ja, er is (ook bij gascentrales trouwens) een flinke bak restwarmte die overblijft nadat de generator zijn werk heeft gedaan. Die warmte moet je ergens kwijt, zoals de lucht of oppervlaktewater. Als de lucht warmer is kan die dus minder restwarmte opnemen, en ook het warmere oppervlaktewater kun je minder restwarmte in kwijt anders gaan de visjes en plantjes dood.

Je kunt dus minder restwarmte kwijt, en de enige overgebleven manier is om er voor te zorgen dat er minder restwarmte ontstaat: afschalen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
  • Laatst online: 10:18
Gisteren was de spotmarkt Day Ahead prijs rond 20 uur ca 0.52 €/kWh, eergisteren 0.47 €/kWh en vandaag 0.32 €/kWh.

Heeft iemand een inhoudelijk deugdelijke verklaring waarom die stroom op dat moment bijna elke dag zo duur moet zijn meerdere dagen achterr elkaar?

In de nacht is de prijs iha rond de 0.10 €, gedekt door fossiel, atoom en wind.Kan ik nog begrijpen. De meeste dagen zie je overigens niet zo'n enorme piek. Gemiddelde prijs juni 2024 en juni 2025 zijn vrijwel gelijk, ondanks grotere overschotten aan zonnestroom (dat zie je aan je mid dag prijzen de laatste maanden altijd rond de 0.0 €/kWh voor meerdere uren per dag, dat was vorig jaar minder uren).

Als het markwerking is waarom gaat de prijs dan naar een veelvoud van de productieprijs? Als het merit order is welke stroombron produceert dan zo duur?

Of is het de stroomvraag van airco's in de avond die de marktprijs opdrijft. Dan nog welke stroombron is zo duur 0.50 €/kWh kale prijs?

Het is zomer, waarom zouden we in het midden van de avond (waar zonnepanelen nog leveren) zulke hoge prijzen kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:00
@Crapton zie post voor je.

Deel kerncentrales in onderhoud in EU, andere te warm koelwater in delen van EU, relatief weinig wind op bepaalde kwartieren en iets meer verbruik voor afkoelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 02-07-2025 18:31 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
Domba schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:18:
@Crapton zie post voor je.

Deel kerncentrales in onderhoud in EU, andere te warm koelwater in delen van EU, relatief weinig wind op bepaalde kwartieren en iets meer verbruik voor afkoelen.
Excuus, had niet teruggelezen en de vraag was al gesteld.

Dan nog, zelfs bij alles op gas hoe kom je aan een productieprijs van 0.50 €/kWh? Of zetten ze die Belgische vliegtuigjet motoren bij op jetfuel (o.a. Noordschote, Beerse en Zelzate) om de vraag te dekken en betalen we voor alle stroom wegens merit order daarom de hoofdprijs? Dus welke energiebron is zo duur, of is het een misvorming in de marktwerking waardoor meer gevraagd kan worden dan de kosten?

Airco speelt een rol.

https://www.omroeptilburg...gt-voor-hoge-stroomvraag/

https://www.anwb.nl/energ...ondstroom-hoe-kan-dat-nou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:24

MsG

Forumzwerver

Hier ook een beetje aan het twijfelen of dynamisch voor mij nog wel zinnig is. Zit inmiddels al iets van 3.5 jaar bij Zonneplan, maar ik merk steeds minder vaak echt hele lage prijzen. Meestal elke dag wel een hoge piek die boven de marktprijs van andere aanbieders zit, die ik juist vaak heb (savonds pas thuis vaak, en dan wil ik gewoon kunnen gamen of wasjes draaien). En de lage tarieven overdag kan ik juist slecht benutten. Een wasje doe ik liever 's nachts dan dat ik er 's middags voor thuis blijf.

Zit op een jaarverbruik van zo'n 1600 KwH en 60 kuub gas. Huur, en geen zonnepanelen of elektrische auto, geen accu's.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
@Crapton Je hebt het over Day ahead prijzen, de aanbieder bepaald die, waarvoor die aanbiedt, die zal ook de opstart kosten er in verrekenen als deze maar korte tijd kan draaien.
Als ook die aanbieder niet al zijn opwek vermogen tegen de zelfde prijs zal aanbieden op de energiemarkt, die zal dat in pakketjes aanbieden. Bijv als die max 800MW kan leveren zal die vanaf 600MW 200 euro/MW, zeker in kleine pakjes van paar MW met steeds hogere prijs aanbieden, vanwege efficientie terugloopt en eerder meer onderhoud nodig kan zijn en kan het zo zijn dat die laatste MW's 790-800MW tegen 2000 euro/MW aanbiedt en er eigenlijk niet vanuit gaat dat die ook verkocht wordt.

Misschien eens proberen deze vraag en biedladder te begrijpen

Zo zijn er must run als kerncentrale borssele, die bieden tegen -500 tot -300 euro/MW aan zodat het zeker verkocht wordt.
Simpel omdat te langzaam meer of minder kunnen produceren niet opweegt tegen het onderhoud.
En er is nog geen noodzaak ook wat gemiddelde maandprijs is nog steeds rond 6-9ct/kWh dat is ruim 3x productiekosten ondanks record lage en negtieve prijzen.
Wanneer hadden we een dag, dat het daggemiddelde negatief was?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-07 22:55
Crapton schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:48:
[...]

Excuus, had niet teruggelezen en de vraag was al gesteld.

Dan nog, zelfs bij alles op gas hoe kom je aan een productieprijs van 0.50 €/kWh? Of zetten ze die Belgische vliegtuigjet motoren bij op jetfuel (o.a. Noordschote, Beerse en Zelzate) om de vraag te dekken en betalen we voor alle stroom wegens merit order daarom de hoofdprijs? Dus welke energiebron is zo duur, of is het een misvorming in de marktwerking waardoor meer gevraagd kan worden dan de kosten?

Airco speelt een rol.

https://www.omroeptilburg...gt-voor-hoge-stroomvraag/

https://www.anwb.nl/energ...ondstroom-hoe-kan-dat-nou
Kostprijs en vraagprijs hebben toch niks met elkaar te maken.

Ik heb wel eens begrepen dat de bieder met de hoogste prijs die het vraag en aanbod laat matchen, de prijs over het gehele aanbod van dat uur bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:33
MsG schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:14:
Hier ook een beetje aan het twijfelen of dynamisch voor mij nog wel zinnig is. Zit inmiddels al iets van 3.5 jaar bij Zonneplan, maar ik merk steeds minder vaak echt hele lage prijzen. Meestal elke dag wel een hoge piek die boven de marktprijs van andere aanbieders zit, die ik juist vaak heb (savonds pas thuis vaak, en dan wil ik gewoon kunnen gamen of wasjes draaien). En de lage tarieven overdag kan ik juist slecht benutten. Een wasje doe ik liever 's nachts dan dat ik er 's middags voor thuis blijf.

Zit op een jaarverbruik van zo'n 1600 KwH en 60 kuub gas. Huur, en geen zonnepanelen of elektrische auto, geen accu's.
Ik denk zelf als je geen groot verbruikers hebt zoals een ev, batterij of panelen het hebben van een dynamische contract niet echt de moeite is en de besparingen minimaal zijn.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Met maar 60 kuub zou je ook kunnen overwegen van het gas af te gaan. Of het gas contract los koppelen van stroom en daarvoor vast te nemen bij een leverancier die een hele hoge bonus geeft ook bij laag verbruik. Zie Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic" Op dit moment €250 korting bij 60m3 :+ (+ nog cashback)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Strontvlieg schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Ik heb wel eens begrepen dat de bieder met de hoogste prijs die het vraag en aanbod laat matchen, de prijs over het gehele aanbod van dat uur bepaald.
"marking the close’" ga er maar vanuit dat er met haviks ogen naar gekeken wordt, want het is een vorm van marktmanipulatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

JKP

Mijn situatie is afgezien van mijn hogere gasverbruik (in de winter), een beetje vergelijkbaar. Toen er tijdelijk geen vaste contracten werden aangeboden, ben ik een tijdje overgestapt naar een dynamisch contract. Vorig jaar zomer ben ik tot dezelfde conclusie gekomen als jij nu. De welkomstkortingen maken een vast contract voorlopig goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crapton
Domba schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:36:
[...]

"marking the close’" ga er maar vanuit dat er met haviks ogen naar gekeken wordt, want het is een vorm van marktmanipulatie
Ik begrijp dat er ook onderhands deals worden gemaakt (lange termijn afspraken) tussen energieproducenten en energieverkopers. Daar is het ondoorzichtig hoe de prijs wordt bepaald.

Op die Day Ahead markt is het mechanisme meen ik gebaseerd op de merit order, en zou de prijs per producent wel degelijk gerelateerd moeten zijn aan de productieprijs.

Het probleem is dat als de laatste 500 MW nodig om de behoefte te dekken 0.50 €/kWh kost dan de resterende 13 GW ook wordt afgetikt tegen 0.50 €/kWh. De logica daarvan begrijp ik niet. Ik heb al op internet gezocht en meningen over dit systeem, zeker met grote prijsverschillen in opwekkingskosten, zijn behoorlijk verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Novax schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:55:
[...]

En als je gas op 700m3 zet?
Ja zeg, Ineens een hoge loyaliteitsbonus. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Als ik zuinig stook en 500m3 gas afneem betaal ik bij Innova 82 euro per maand, terwijl voor 700m3 77 Euro berekend wordt.

Maar goed, die bonus loop ik mis als ik onder de 700m3 blijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Strontvlieg schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:24:
[...]

Ik begreep juist degene met de laagste prijs. Maar ik moet er nog eens in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Crapton schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:39:
[...]
Ik begrijp dat er ook onderhands deals worden gemaakt (lange termijn afspraken) tussen energieproducenten en energieverkopers. Daar is het ondoorzichtig hoe de prijs wordt bepaald.

Op die Day Ahead markt is het mechanisme meen ik gebaseerd op de merit order, en zou de prijs per producent wel degelijk gerelateerd moeten zijn aan de productieprijs.
Merit order is eigenlijk van tijd dat extra electriciteit opwek extra kosten met zich meebrengt voor thermische centrales, de marginale kosten.
De extra brandstofkosten of inmiddels CO2-emissie kosten , zon en wind zijn niet thermische vormen van opwek, net als waterkracht/getijden/pumped hydro en hebben na de investering/afschrijving nog maar zeer lage marginale kosten.
Het marktmechanisme draait eigenlijk rond marginale kosten en een vraagmarkt, het hoogst benodigde bod (transactieprijs) zou in principe net voldoende moeten zijn voor marginale & vaste kosten voor de laatst benodigde opwek.
De gedachte daarachter is dat het voor investeerders alleen aantrekkelijk is om te investeren in die techniek waarvoor de gebruikelijke transactieprijs boven de marginale kosten en vaste kosten ligt.

Dit kan eigenlijk overboord met de huidige netcongestie die we nog flink aantal jaren hebben, er staat veel te veel vraag en aanbod capaciteit aan de zijlijn, dat twijfelachtig wordt of het mechaniek nog werkt.

De energiemarkt verandert voor grootste deel van de tijd in een aanbod markt en een verdeelsleutel ontbreekt om op elk moment voldoende opwek te hebben en mogelijkheid tot opslag gaan ook meespelen als ook een verschuiving naar lokaal met lagere energiekosten en buiten de centrale energiemarkt om.
Wel met kanttekening dat lokaal zeer beperkt impact heeft op centrale infrastructuur nodig voor de centrale energiemarkt maar wel forse impact op het volume.
Niet direct iets met energiemarkt, maar voorbeeld ervan is een energiehub, aansluitcapaciteit daalt misschien licht tot 10-20% minder, maar afgenomen volume kan wel met 80% dalen en landelijke netverzwaring wordt in basis omgeslagen op volume/afname gebruik.

De gemiddelde kale kWh prijs (jaar) loopt op het moment op en dat bij een oplopende aantal negatieve marktprijsuren, op moment is er wel erg veel hoop gevestigd op dat de wereld marktprijs voor LNG halveert, terwijl CO2-emissiekosten oplopen en CO2-emissie vrije electriciteit opwek willen in 20xx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 08:55
JKP schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Mijn situatie is afgezien van mijn hogere gasverbruik (in de winter), een beetje vergelijkbaar. Toen er tijdelijk geen vaste contracten werden aangeboden, ben ik een tijdje overgestapt naar een dynamisch contract. Vorig jaar zomer ben ik tot dezelfde conclusie gekomen als jij nu. De welkomstkortingen maken een vast contract voorlopig goedkoper.
Ik denk dat het inderdaad aan je situatie ligt. Als je geen grootverbruikers of EV hebt dan kun je weinig sturen. En zonder zonnepanelen is het ook wellicht minder interessant.

Bij ons is het net omgekeerd. Ik schrok me dood van de prijs die ik bij een vast contract (innova) moest betalen. Wij leveren zoveel terug dat onze terugleverboete op 1800 is uitgekomen... Laden van onze twee hybride auto's (kantoor aan huis) gebeurt vrijwel altijd overdag op de gunstige uren (laag tarief), s'avonds (wat vaak de dure uren zijn) is ons verbruik nihil. Ik heb er een aantal keer aan zitten rekenen maar kwam zelfs in de meest ongunstige situaties met onstabiele prijzen gunstiger uit op een dynamisch contract. Moet wel zeggen dat een vast contract bij Coolblue ook al een stuk gunstiger zou zijn (Scheelt 800 euro per jaar).

[ Voor 3% gewijzigd door Annihilism op 03-07-2025 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:09

de Peer

under peer review

Annihilism schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat het inderdaad aan je situatie ligt. Als je geen grootverbruikers of EV hebt dan kun je weinig sturen. En zonder zonnepanelen is het ook wellicht minder interessant.

Bij ons is het net omgekeerd. Ik schrok me dood van de prijs die ik bij een vast contract (innova) moest betalen. Wij leveren zoveel terug dat onze terugleverboete op 1800 is uitgekomen... Laden van onze twee hybride auto's (kantoor aan huis) gebeurt vrijwel altijd overdag op de gunstige uren (laag tarief), s'avonds (wat vaak de dure uren zijn) is ons verbruik nihil. Ik heb er een aantal keer aan zitten rekenen maar kwam zelfs in de meest ongunstige situaties met onstabiele prijzen gunstiger uit op een dynamisch contract. Moet wel zeggen dat een vast contract bij Coolblue ook al een stuk gunstiger zou zijn (Scheelt 800 euro per jaar).
Je moet ook niet een contract afsluiten waarbij je moet betalen voor terug leveren. Dat is niet het juiste contract om mee te vergelijken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb net ook de handdoek in de ring gegooid, kreeg op basis van 1000 kWh piek, 800 kWh dal en geen teruglevering een aanbod via Vereniging Eigen Huis van Budget Energie: 1 jaar á 20 cent per kWh enkeltarief, 8,99 p/m vaste kosten en een loyaliteitsbonus van 100 euro. Zat met Tibber tot nu toe op 19 cent en dat was met flink slalommen met m’n verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
de Peer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Je moet ook niet een contract afsluiten waarbij je moet betalen voor terug leveren. Dat is niet het juiste contract om mee te vergelijken
Zijn er naast dynamisch uberhaupt nog nieuwe contracten waar dat niet zo is dan? Ik heb overal gezocht maar heb toch altijd bij een vast contract terug lever kosten (coolblue kwam als goedkoopste uit de bus van de vaste contracten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Annihilism schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:55:
[...]

Zijn er naast dynamisch uberhaupt nog nieuwe contracten waar dat niet zo is dan? Ik heb overal gezocht maar heb toch altijd bij een vast contract terug lever kosten (coolblue kwam als goedkoopste uit de bus van de vaste contracten).
Uiteraard zijn er terugleverkosten, maar je moet het contract kiezen waarbij de terugleververgoeding hoger is dan de terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crapton
Domba schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Merit order is eigenlijk van tijd dat extra electriciteit opwek extra kosten met zich meebrengt voor thermische centrales, de marginale kosten.
De extra brandstofkosten of inmiddels CO2-emissie kosten , zon en wind zijn niet thermische vormen van opwek, net als waterkracht/getijden/pumped hydro en hebben na de investering/afschrijving nog maar zeer lage marginale kosten.
Het marktmechanisme draait eigenlijk rond marginale kosten en een vraagmarkt, het hoogst benodigde bod (transactieprijs) zou in principe net voldoende moeten zijn voor marginale & vaste kosten voor de laatst benodigde opwek.
De gedachte daarachter is dat het voor investeerders alleen aantrekkelijk is om te investeren in die techniek waarvoor de gebruikelijke transactieprijs boven de marginale kosten en vaste kosten ligt.

Dit kan eigenlijk overboord met de huidige netcongestie die we nog flink aantal jaren hebben, er staat veel te veel vraag en aanbod capaciteit aan de zijlijn, dat twijfelachtig wordt of het mechaniek nog werkt.

De energiemarkt verandert voor grootste deel van de tijd in een aanbod markt en een verdeelsleutel ontbreekt om op elk moment voldoende opwek te hebben en mogelijkheid tot opslag gaan ook meespelen als ook een verschuiving naar lokaal met lagere energiekosten en buiten de centrale energiemarkt om.
Wel met kanttekening dat lokaal zeer beperkt impact heeft op centrale infrastructuur nodig voor de centrale energiemarkt maar wel forse impact op het volume.
Niet direct iets met energiemarkt, maar voorbeeld ervan is een energiehub, aansluitcapaciteit daalt misschien licht tot 10-20% minder, maar afgenomen volume kan wel met 80% dalen en landelijke netverzwaring wordt in basis omgeslagen op volume/afname gebruik.

De gemiddelde kale kWh prijs (jaar) loopt op het moment op en dat bij een oplopende aantal negatieve marktprijsuren, op moment is er wel erg veel hoop gevestigd op dat de wereld marktprijs voor LNG halveert, terwijl CO2-emissiekosten oplopen en CO2-emissie vrije electriciteit opwek willen in 20xx?
Wat je zegt zie m.i. ook in deze study. Het gaat helaas nog duren voordat we lagere en stabielere prijzen zullen zien is de voorspelling. Gas & fossiel is te dominant in de prijsbepaling. Zeker als je alle stroom afrekent tegen prijzen van oude vliegtuigstraalmotoren op jet fuel (en dat is als je kerncentrales zomaar sluit). En ze krijgen nog subsidie ook. Niet te geloven.

Download link EU study mbt merit order: https://publications.jrc....RC134300/JRC134300_01.pdf

https://www.vrt.be/vrtnws...moeten-stroomtekort-afwe/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 07:56:

[Afbeelding]

Exact, dinsdag volgens mij ons beste resultaat tot nu toe geweest :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAu8te2-T4tcXC986IGHn0JiH-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5kBooVdPX9dVug6fGaTO7mS.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Exact, dinsdag volgens mij mijn beste resultaat tot nu toe geweest :)
[Afbeelding]
Is dat in combinatie met het meest aantal kilowatts aan thuisaccu? Je verschuift nog wel eens wat namelijk;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
geert1992 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:33:
[...]

Is dat in combinatie met het meest aantal kilowatts aan thuisaccu? Je verschuift nog wel eens wat namelijk;).
Nee, was anders meer geweest :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 17:34
Nu wordt het wel erg lastig om bij Day Ahead te blijven hangen. Ik heb het voor mijzelf nog niet volledig nagerekend maar Vattenfall's Tijdprijs Trend lijkt een behoorlijk aantrekkelijk product voor een non PV huishouden. De 350 bonus uit eigen zak helpt ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y51Dzk0GuEt_KHWS7mQ8NZbLsss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9cT8zWPyxWdQUjhTw5t5PgRg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NN0R66PZ6-8VJb6L7Or3NEItHs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/euHaWmDuc7bhVe4ChkCkQGQc.png?f=fotoalbum_tile

De Budget Energie versie met in het weekend "gratis stroom" tussen 12:00 en 17:00 tot oktober had ik wel nagerekend maar zou voor mij slechts 25 euro gescheeld hebben.
Mja, Vattenfall gooit daar dus nog wekelijks 25 uur tegen 1,5ct/kWh tegenaan.

Hier komt nog bij dat ik het tarief per kwartier nog steeds niet echt zie zitten. Iemand hier toevallig al een schaduwadministratie lopen waaruit we wat info kunnen trekken?

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Crapton schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:39:
[...]

Het probleem is dat als de laatste 500 MW nodig om de behoefte te dekken 0.50 €/kWh kost dan de resterende 13 GW ook wordt afgetikt tegen 0.50 €/kWh. De logica daarvan begrijp ik niet. Ik heb al op internet gezocht en meningen over dit systeem, zeker met grote prijsverschillen in opwekkingskosten, zijn behoorlijk verdeeld.
Dat is lastig. Stel, je zou iedereen dat geven waar ze voor aanbieden. Dan maken veel conventionele centrales (en zeker de kerncentrales) in deze tijd enorme verliezen. Waar zij een deel tegen € -500 /MWh aanbieden omdat ze MOETEN draaien want uitzetten kost nog meer en waar ze daar nu dan nog altijd tussen de € 0 en € 100 voor krijgen vanwege het systeem, moeten ze dan € -500 betalen.

Dan gaan conventionele centrales direkt uit.

Oh, dan garanderen we conventionele centrales een minimum prijs, zeg je? Wie bepaalt wat het minimale vermogen is dat die centrales af kunnen geven? Moet je daar weer een onafhankelijke instantie voor in het leven roepen.

Het systeem mag niet perfect zijn, maar vind maar eens een alternatief dat beter is. En dat alleen maar voor die paar uur dat de prijs een beetje de hoogte in schiet? 1) de consument met een vaste prijs merkt dat niet, 2) de consument met een variabele prijs probeert zijn verbruikers uit te zetten, en juist dat is exact wat het mechanisme moet doen.
Wat mij betreft zet je bijvoorbeeld EV laadpalen verplicht op een variabel tarief. Je weet bij het aansluiten wat het tarief is (vanaf 13:00 uur is de prijs voor de volgende dag bekend) en als die 0 is dan kan iedereen goedkoop laden en als die 100 miljoen miljard is dan probeer je het wel uit te stellen of je gaat een uurtje eerder laden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:24:
Nu wordt het wel erg lastig om bij Day Ahead te blijven hangen. Ik heb het voor mijzelf nog niet volledig nagerekend maar Vattenfall's Tijdprijs Trend lijkt een behoorlijk aantrekkelijk product voor een non PV huishouden. De 350 bonus uit eigen zak helpt ook niet.

[Afbeelding][Afbeelding]

De Budget Energie versie met in het weekend "gratis stroom" tussen 12:00 en 17:00 tot oktober had ik wel nagerekend maar zou voor mij slechts 25 euro gescheeld hebben.
Mja, Vattenfall gooit daar dus nog wekelijks 25 uur tegen 1,5ct/kWh tegenaan.

Hier komt nog bij dat ik het tarief per kwartier nog steeds niet echt zie zitten. Iemand hier toevallig al een schaduwadministratie lopen waaruit we wat info kunnen trekken?
Die 350 bonus is gecombineerd gas+licht. Momenteel is het voordeliger om te splitten. Kijk maar eens op gaslicht bij een elektra-only contract, en dan op innova energie naar een gas-only contract. Afhankelijk van je verbruik kun je dan wel een totale welkomstbonus van 600 euro hebben. Dynamisch is dan duurder, zelfs als de prijzen gaan instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@knakworst Met m'n <400m3/jaar ben ik helaas niet loyaal genoeg om daar m'n geld terug te krijgen. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Raymond P weet je dat zeker? Ik heb eind mei nog behoorlijk veel cashback geoffreerd gekregen en ik heb 450 als verbruik opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@The Third Man Jazeker, de rekentool van innova geeft mij geen "loyaliteitsbonus". Pas als ik mijn verbruik verhoog naar 701 (met increment van 100) komt er een "bonus" van 300 tevoorschijn.
Fwiw ik had ook een prima (lees: dezelfde) gas deal, maar mijn contract is geweigerd op basis van mijn emailadres.

Het ging mij vooral om de gegarandeerd lage(re) tarieven per kWh bij Vattenfall, met name in de winter, op vaste tijdstippen.
Zo even de tijd nemen om wat queries te draaien om uit te vinden of dat overlap heeft met mijn regulier semi-gestuurd profiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 04-07-2025 10:05 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:03:
Het ging mij vooral om de gegarandeerd lage(re) tarieven per kWh bij Vattenfall, met name in de winter, op vaste tijdstippen.
Via VEH kun je nu een contract bij Budget afsluiten voor 20,2 cent per kWh (21,2 cent voor 2 jaar) met 100 euro bonus. Dat is voordeliger dan het voordeligste wintertarief bij Vattenfall als ik het goed zie? In de zomer heb je dan ook nog steeds de goedkopere weekenduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:18
Hier ook per 1 juli een contract bij Innova met opgave van 750 m3 gas en een welkomsbonus.

Echter ga ik toch sneller (deze maand) van het gas af dan eerder gedacht, dus die bonus zal er niet komen gok ik aangezien ik dit gebruik bij lange na niet zal halen.

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@user109731 Tjah, die partij wilt mijn mailadres niet accepteren. Principes kosten geld enzo.
Het is inderdaad wel erg goedkoop, voor mij waarschijnlijk sowieso onhaalbaar met Day Ahead.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:19:
@user109731 Tjah, die partij wilt mijn mailadres niet accepteren. Principes kosten geld enzo.
Het is inderdaad wel erg goedkoop, voor mij waarschijnlijk sowieso onhaalbaar met Day Ahead.
Gebruik je zo'n vreemd email adres dan? Kan je niet een alias aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@SHIFTER [NL] Nope, gewoon een valid adres.

En natuurlijk kan ik daarin meebuigen. Maar dat doe ik dus niet en kies er dan bewust voor om mijn geld niet daar naartoe te brengen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:44:
@SHIFTER [NL] Nope, gewoon een valid adres.

En natuurlijk kan ik daarin meebuigen. Maar dat doe ik dus niet en kies er dan bewust voor om mijn geld niet daar naartoe te brengen.
Hmm interessant. Had ook eerst een contract afgesloten bij UC onder vrijwel hetzelfde format (unitedconsumers@domein.nl). Die kwam er gewoon door. Vreemd dat ze daar bij jou dan moeilijk over doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@SHIFTER [NL] Het ging Budget Energie dus om het plusje.

Semi OT: Na een berg queries tussen 2024-04-01 en 2025-04-01 zou ik met Vattenfall FlexVerwarring op 23.858 ct/kWh komen. Voor mij dus niet echt interessant en/of concurrerend met Day Ahead.
Ook leuk om te zien dat bijna 35% van mijn verbruik in de zomer plaats vindt tussen 00:00 en 12:00. Mja, als ik dit zo nareken denk ik dat Vattenfall dat ook al wist.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond P op 04-07-2025 14:33 . Reden: Stupidity ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:20
The Third Man schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:14:
Ik heb net ook de handdoek in de ring gegooid, kreeg op basis van 1000 kWh piek, 800 kWh dal en geen teruglevering een aanbod via Vereniging Eigen Huis van Budget Energie: 1 jaar á 20 cent per kWh enkeltarief, 8,99 p/m vaste kosten en een loyaliteitsbonus van 100 euro. Zat met Tibber tot nu toe op 19 cent en dat was met flink slalommen met m’n verbruik.
Mooie prijs!

Sturing is voor mij niet alleen prijs ook de duurzaamheid telt mee en de belasting van het net.

Hadden ze bij VEH ook een langdurig contract aanbod?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@NielsvdBeek ook 2 jaar voor 21 cent. Misschien ook nog van andere aanbieders maar dat kan ik me niet meer herinneren. Als ik nu de link naar het aanbod open vanuit de mail kom ik direct in de bevestigingspagina terecht, dus ik kan het ook niet meer terughalen.

Die sturing zit er wel nog een beetje in, want ze bieden ook nog t/m september 'gratis stroom' (=netto 8 cent korting) in het weekend tussen 12:00-17:00. En dat is praktisch gelijk aan hoe ik nu ook m'n vaatwasser en wasmachine plande. Andersom ben ik helemaal voor het vermijden van de pieken, alleen schoot dat wel een beetje door met die tarieven. Er hoeft ook niet eens sprake van netbelasting te zijn als het aan de productiekant tegenvalt qua aanbod en omgekeerd kan het tijdens die zon- of windpieken juist behoorlijk op stang gejaagd worden terwijl het tarief keldert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
de Peer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Uiteraard zijn er terugleverkosten, maar je moet het contract kiezen waarbij de terugleververgoeding hoger is dan de terugleverkosten.
Ik heb verscheidene vergelijkingssites gebruikt maar kwam met dynamisch eigenlijk altijd €. 1000,- goedkoper uit. Ook als ik er zelf aan ga zitten rekenen in mijn excel sheet en een gemiddelde van 30 cent pak voor dynamisch kom ik nog goedkoper uit als dat ik voor vast ga.

Nu geloof ik niet dat ik 1000 euro ga besparen met dynamisch op jaarbasis, maar laat dat 100 euro zijn (tegenvaller van 900 euro lijkt me nogal extreem maar goed for the sake of argument).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-07 14:22

V-8

Dat is wel héél goedkoop, nog geen kwart cent per kWh!

[ Voor 13% gewijzigd door V-8 op 04-07-2025 14:32 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
V-8 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Dat is wel héél goedkoop, nog geen kwart cent per kWh!
Hah, ja helaas vergeten de komma te verplaatsen. :+

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Annihilism schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ik heb verscheidene vergelijkingssites gebruikt
Die zijn niet bruikbaar voor vast versus dynamisch.
Want de tarieven voor dynamisch zijn niet een jaar vooruit bekend en mogen (heel optimistisch) geschat worden, waardoor jij onterecht op 1000 euro verschil uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 11:06
Ik overweeg al een tijdje om een dynamisch contract te nemen..
Maar al die tijd de overstap nog niet durven nemen. Inmiddels is de dag daar dat mijn vaste contract afloopt, dus ik moet iets gaan ondernemen.

Mijn situatie:
Nieuwbouw woning (2022) volledig elektrisch verwarmt dmv warmtepomp(boiler).
25 zonnepanelen op het zuiden, jaaropbrengst ca. 9000kwh.
Geen airco of koeling in de zomer.
Ook geen elektrische auto.
Het is een modern, maar "dom" huis, dus (volgensmij) geen mogelijkheid tot integratie met dynamische energietarief sturing.

Waar ik mee worstel is dat ik hierdoor in de zomer giga veel stroom opwek (60kwh per dag), en nihil verbruik. In de winter het tegenovergestelde, dan draait de warmtepomp volcontinu, tot soms 60kwh op een dag.
Zie screenshot voor de verdeling van mijn verbruik.

Echter. Wanneer ik een berekening maak bij een dynamische aanbieder, wordt er altijd gerekend met gemiddelde jaartarieven. Maar mijn verbruik is dus totaal anders verdeeld. In de zomer zal ik mijn grote overschot tegen lage/negatieve tarieven verkopen. En op de koudste dagen moet ik veel (dure) stroom inkopen. Hierdoor ben ik bang dat in de praktijk de tarieven heel anders zullen zijn als bij de gemiddelde berekening.

Wat is jullie ervaring c.q. advies? Ik ben heel erg benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d54WrX3h_JLdooeQyUUzZa-YDoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUk9iiaCorg11MpaQIvpHchl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0YeVTE4HDIMVPYiunu9JS72g7Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uzjfTOGhGCFMrDCsk23ifnGY.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLaD_qKOP_qoCY1pvcj7iGDrKAM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SrhEZHaA0TuX9EdawuJed6HL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qwH9dTA3jVld4vQXSwJH8YMB5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q5byL6D7Le21e5gvv3yKcMMF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:07
j0ren schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:51:
Maar al die tijd de overstap nog niet durven nemen. Inmiddels is de dag daar dat mijn vaste contract afloopt, dus ik moet iets gaan ondernemen.

Mijn situatie:
Het is een modern, maar "dom" huis, dus (volgensmij) geen mogelijkheid tot integratie met dynamische energietarief sturing.

Waar ik mee worstel is dat ik hierdoor in de zomer giga veel stroom opwek (60kwh per dag), en nihil verbruik. In de winter het tegenovergestelde, dan draait de warmtepomp volcontinu, tot soms 60kwh op een dag.

Echter. Wanneer ik een berekening maak bij een dynamische aanbieder, wordt er altijd gerekend met gemiddelde jaartarieven. Maar mijn verbruik is dus totaal anders verdeeld. In de zomer zal ik mijn grote overschot tegen lage/negatieve tarieven verkopen. En op de koudste dagen moet ik veel (dure) stroom inkopen. Hierdoor ben ik bang dat in de praktijk de tarieven heel anders zullen zijn als bij de gemiddelde berekening.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een beetje een dooddoener misschien (niet zo bedoeld), maar hoe meer je kunt sturen, hoe interessanter dynamisch kan zijn.

Met een warmtepomp kun je niet/beperkt sturen.
Een EV heb je niet en daarmee kun je dus ook geen grote impact maken.
En je zonnepanelen liggen het meest ongunstig voor dynamisch.

Kortom: ik zou een interessant vast contract zoeken. Wel ff goed narekenen natuurlijk.

Overigens kun je, als je een HomeWizard P1-meter hebt, je instellingen aanpassen naar dynamisch contract. Dan kun je zien of je afgelopen jaar bijvoorbeeld voordeliger uit was geweest.
Heb je die meter niet, zie dan het eerste deel van mijn post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:21:
Overigens kun je, als je een HomeWizard P1-meter hebt, je instellingen aanpassen naar dynamisch contract. Dan kun je zien of je afgelopen jaar bijvoorbeeld voordeliger uit was geweest.
Heb je die meter niet, zie dan het eerste deel van mijn post.
Goeie tip, ik heb HomeWizard bij mij eens omgezet naar dynamisch (inclusief opslag), had ik een jaar geleden ook al met m'n contract moeten doen zie ik. In plaats daarvan ben ik nu net pas gaan kijken toen in het nieuwe voorstel voor vast contract de terugleverkosten nog eens x 2,5 gingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
de Peer schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Die zijn niet bruikbaar voor vast versus dynamisch.
Want de tarieven voor dynamisch zijn niet een jaar vooruit bekend en mogen (heel optimistisch) geschat worden, waardoor jij onterecht op 1000 euro verschil uitkomt.
Vandaar ook dat ik in mijn comment noemde dat ik dat wel heel optimistisch vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Mijn situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles hangt er ook dan af hoeveel tijd je wilt steken in prijsvergelijking/berekeningen.
Zowiezo zou ik via de P1 poort gaan loggen en dynamisch rekenen met bijvoorbeeld de HomeWizzard P1 meter. Dan kun je op basis van een half jaar data in januari de balans opmaken of je dynamisch wilt (blijven).

Ondertussen kun je een contract zoeken, kijk hierbij ook naar modelcontracten die niet op de vergelijkingssites staan. Modelcontracten kennen geen terugleverboete (je levert 7000 kWh terug, en netto verbruik is 1750kWh negatief!), maar die van Greenchoice rekent bijvoorbeeld 40 euro vaste kosten per maand (normaal 7 a 8 ) wat voor jouw verbruik naar mijn gevoel een schijntje is.

Ga kijken hoe je de warmtepomp kunt sturen naar de goedkope uren. Vloerverwarming blijft lang warm, en als je deze extra opstookt voor de duurste uren kan hij dan uit.
Kijk ook naar je PV omvormer, en of deze voorbereid is op een thuisaccu. Een thuisaccu is zowiezo interessant zeker vanaf 2027.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marana
Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:24:

Waarom zie je een tarief per kwartier niet zitten? Denk je dat het heel anders zal zijn dan nu per uur? Per definitie slechter?

Ik heb geen info, maar ik ga er zelf vanuit dat het patroon van het tarief grofweg hetzelfde zal zijn, alleen met meer tussenstappen. Bijv vandaag gaat het tussen 17 en 21 uur in 5 stappen van 15 cent naar 32 cent. Bij tarieven per kwartier zou dat in 20 stappen kunnen zijn. Misschien een hogere piek, maar dan korter dan een uur. Wat het misschien nog makkelijker maakt om bijv de vrijdagavondfrituurbitterballen een kwartiertje uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
marana schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Waarom zie je een tarief per kwartier niet zitten? Denk je dat het heel anders zal zijn dan nu per uur? Per definitie slechter?

Ik heb geen info, maar ik ga er zelf vanuit dat het patroon van het tarief grofweg hetzelfde zal zijn, alleen met meer tussenstappen. Bijv vandaag gaat het tussen 17 en 21 uur in 5 stappen van 15 cent naar 32 cent. Bij tarieven per kwartier zou dat in 20 stappen kunnen zijn. Misschien een hogere piek, maar dan korter dan een uur. Wat het misschien nog makkelijker maakt om bijv de vrijdagavondfrituurbitterballen een kwartiertje uit te stellen.
Ik geloof best dat je grofweg hetzelfde kwijt zult zijn als je in een uur een flat verbruik hebt.

Maar dat is hier niet/nauwelijks van toepassing. Het gros van wat ik kan sturen pakt een piek praktisch direct nadat het aan is gezet.
Nu gaat device x aan ergens in het uur waar het mij uit komt, uitstel timers op apparaten gaan ook in stappen van een half uur. M'n wasmachine doet zelfs enkel hele uren als het wat verder in de toekomst ligt.

Het zou dus mogelijk minder makkelijk worden om het verbruik een beetje te sturen.
Voor wat ik wel kan automatiseren hoeft het niet noodzakelijk een issue te zijn en valt er wellicht financieel voordeel te halen.

Ik ga er dan wel van uit dat het eerste kwartiertje in een uur veelal duurder zal zijn dan bijvoorbeeld het tweede kwartier.
Mja, ik heb dus nog geen kwartierdata. :)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
JeroenVerweij schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:21:
[...]
Met een warmtepomp kun je niet/beperkt sturen.
Veel warmtepompen kunnen aangestuurd worden. Die van mij is van Itho. Hiervoor een addon gekocht. O.a. de verwarming/koeling is aan te sturen. Koeling in de zomer gaat gewoonlijk pas aan nadat de huiskamer 0,5 gr Celsius warmer is. Ik koel al veel eerder, zorgt ervoor dat de koeling vooral van de zonnepanelen afkomt en voorkomt een piek qua warmte. Koelen is zo ongeveer gratis, ook toen het heet was. Verder helpt het om de standaard instellingen aan te passen. Standaard werkt de warmtepomp nogal dom (urenlang koelen en daarna vrolijk verwarmen). Er is een heel topic over (link is te vinden op de addon pagina).

Qua verwarmen laat ik dat alleen toe op de goedkoopste uren. Die logica zit in een HA/pyscript en heb ik op dit forum een keer gedeeld.

Vooral met een goed geïsoleerd huis is het behoorlijk makkelijk sturen met een warmtepomp.
Ligt er wel een beetje aan of de bron lucht is of water. Bij lucht in de winter houd je idealiter rekening met het mogelijke ontdooien van de warmtepomp. Oftewel, extra complexiteit om te bepalen wat qua kosten het gunstigst is indien b.v. het alleen tijdens de nacht vriest. Kan zijn dat het dan toch handiger is om overdag te verwarmen. Die van mij is water gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:52

HvM

Precies, zo doe ik dat ook: in de goedkope uren / zonne-uren laat ik de warmtepomp een aanloopje nemen (warmte bufferen in het huis en in je warmwatervat) en dan in de dure uren wat minder. Ik ga er dan van uit dat je wel een soort van programma kan instellen op je warmtepomp.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
bkor schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Veel warmtepompen kunnen aangestuurd worden. Die van mij is van Itho. Hiervoor een addon gekocht. O.a. de verwarming/koeling is aan te sturen. Koeling in de zomer gaat gewoonlijk pas aan nadat de huiskamer 0,5 gr Celsius warmer is. Ik koel al veel eerder, zorgt ervoor dat de koeling vooral van de zonnepanelen afkomt en voorkomt een piek qua warmte. Koelen is zo ongeveer gratis, ook toen het heet was. Verder helpt het om de standaard instellingen aan te passen. Standaard werkt de warmtepomp nogal dom (urenlang koelen en daarna vrolijk verwarmen). Er is een heel topic over (link is te vinden op de addon pagina).

Qua verwarmen laat ik dat alleen toe op de goedkoopste uren. Die logica zit in een HA/pyscript en heb ik op dit forum een keer gedeeld.

Vooral met een goed geïsoleerd huis is het behoorlijk makkelijk sturen met een warmtepomp.
Ligt er wel een beetje aan of de bron lucht is of water. Bij lucht in de winter houd je idealiter rekening met het mogelijke ontdooien van de warmtepomp. Oftewel, extra complexiteit om te bepalen wat qua kosten het gunstigst is indien b.v. het alleen tijdens de nacht vriest. Kan zijn dat het dan toch handiger is om overdag te verwarmen. Die van mij is water gelukkig.
Met een WP koelen heeft maar een beperkte capaciteit. Hier koel ik 24/7 (minus SWW run) om het huis op temperatuur te houden. SWW doen we in de middag op PV. Nadeel is wel dat dit ook de warmste tijd van de dag is, waar je dan niet aan het koelen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Raymond P schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:47:
[...] M'n wasmachine doet zelfs enkel hele uren als het wat verder in de toekomst ligt. […]
Even specifiek deze regel ertussenuit gepikt omdat ik hier toevallig zelf ook tegenaan liep. Ik heb hier best wel wat onderzocht omdat de wasmachine voor mij een lastigere te sturen was dan de vaatwasser. Niet om specifiek een merk aan te duiden maar uit persoonlijke voorkeur heb ik een Miele WEB gekocht met smart functionaliteit deze integreert automatisch met Home Assistant en zelf gebruik ik nu nog de app.

Deze smart Miele begint wel vabaf €1150 maar waarom specifiek dan toch dit model is omdat ik hiermee kon oplossen om ‘s winters aanzienlijk veel meer goedkopere uren kon meepakken door het stille wasprogramma en nadraaiprogramma icm app integratie. Dit merk is in mijn ervaring echt enige die goede stilte functie heeft (zit ook extra isolatiematje onder). De wasmachine laat ik de lekker goedkope soms negatieve prijzen mee pakken, door stilte optie kan ik ‘s nachts wassen (staat in badkamer) en in ochtend als iedereen op is, is er nog maar klein gedeelte van verbruik over (centrifuge+afpompen 10 min) door nadraai functie komt ook mijn was van de middag dus ook na m’n werk nog goed fris eruit.

Vond het wel de moeite waard om dit specifiek even in dit draadje te delen. Ook als Tweaker met de HA integratie geeft het precies inzicht in gebruik per minuut dus met kwartierprijzen zit je ook goed met sturing, kun je inzien precies wanneer opwarming en centrifuge op goedkoopste moment te sturen. Dit is in ieder geval hoe ik het financiële plaatje van dynamisch contract verbeterd heb en het financieel plaatje goed samenviel, ook de naam van Mieke qua levensduur waar ik mee bekend ben zou dit alleen nog maar voordeliger uitvallen met de besparingen des te langer de machine meegaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

olympusdenk schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Even specifiek deze regel ertussenuit gepikt omdat ik hier toevallig zelf ook tegenaan liep. Ik heb hier best wel wat onderzocht omdat de wasmachine voor mij een lastigere te sturen was dan de vaatwasser. Niet om specifiek een merk aan te duiden maar uit persoonlijke voorkeur heb ik een Miele WEB gekocht met smart functionaliteit deze integreert automatisch met Home Assistant en zelf gebruik ik nu nog de app.

Deze smart Miele begint wel vabaf €1150 maar waarom specifiek dan toch dit model is omdat ik hiermee kon oplossen om ‘s winters aanzienlijk veel meer goedkopere uren kon meepakken door het stille wasprogramma en nadraaiprogramma icm app integratie. Dit type is in mijn ervaring echt enige die goede stilte optie heeft (zit ook extra isolatiematje onder). De wasmachine laat ik de lekker goedkope soms negatieve prijzen mee pakken, door stilte optie kan ik ‘s nachts wassen en in ochtend als iedereen op is, is er nog maar klein gedeelte van verbruik over (centrifuge+afpompen 10 min) door nadraai programma komt ook mijn was van de middag dus ook na m’n werk nog goed fris eruit.

Vond het wel de moeite waard om dit specifiek even in dit draadje te delen. Ook als Tweaker met de HA integratie geeft het precies inzicht in gebruik per minuut dus met kwartierprijzen zit je ook goed met sturing, kun je inzien precies wanneer opwarming en centrifuge op goedkoopste moment te sturen. Dit is in ieder geval hoe ik het financiële plaatje van dynamisch contract verbeterd heb en het financieel plaatje goed samenviel, ook de naam van Mieke qua levensduur waar ik mee bekend ben zou dit alleen nog maar voordeliger uitvallen met de besparingen des te langer de machine meegaat.
Miele, de nachtmerrie van elke verhuizer of installateur; zeker als hij naar de 2e verdieping gesleept moet worden. Zelf zeggen ze: Miele er is geen zwaardere....

Dingen gaan wel belachelijk lang mee. Staat hier een (niet slimme) van 15 jaar oud denk ik. Er naast een slimme Miele droger die ik nog eens in de HA moet hangen, die we gewoon met de hand timen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
koboy schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Miele, de nachtmerrie van elke verhuizer of installateur; zeker als hij naar de 2e verdieping gesleept moet worden. Zelf zeggen ze: Miele er is geen zwaardere....
offtopic:
Ja had twee man van bekend webshopmerk maar die heb ik ook meteen oude bak laten meenemen en nieuwe naar boven. Kudo’s wat een zware bakken en dat met twee man op krappe trap zonder de leuning/behang eraf te schrapen :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door olympusdenk op 04-07-2025 20:57 . Reden: Voor zekerheid geen reclame maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:20

Mijn situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zonneenergie verkoop je niet tegen negatieve tarieven dat is een extreem en kort moment dat je negatieve prijzen zal betalen.

Op een jaar gemiddelde van 18 ct incl btw voor je kwh rerugleveren moet lukken over een lange periode, zonder sturing, vandaag was het bijna 19ct gemiddeld ook weer prima

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07 23:18

Mijn situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou een thuisaccu aanschaffen en overstappen op een dynamisch energie contract in jouw situatie. Met de thuisaccu kun je van maart t/m oktober nul op de meter houden (dus geen stroom afname). Verder kun je wellicht in die maanden de accu volladen geduren de goedkope uren (omdat de panelen op zuid liggen) en 's avonds verkopen tegen de dure uren. Gedurende de wintermaanden 's nachts accu opladen gedurende goedkope uren en overdag als de warmtepomp aanstaat gebruiken voor de warmtepomp.

Mar ja...wel weer een flinke investering voor de aanschaf van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 11:06
Bedankt voor jullie reacties!
Een homewizzard P1 ga ik in ieder geval aanschaffen. Ik wist niet dat deze de functionaliteit had om een vergelijking te maken met dynamische tarieven.. had ik eerder moeten weten!

Ook de tip van de modelcontracten vindt ik waardevol. Dit lijkt zeker de goedkoopste optie voor een niet-dynamisch contract. Dan kom ik op ongeveer €250pj ten opzich van €500 voor vast.

Ik was het thuisaccu component vergeten mee te nemen in mijn verhaal. Ik heb een offerte laten opstellen door Zonneplan. Echter ik ben erg sceptisch, want als iets de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is dat wanneer iets aantrekkelijk lijkt, je het juist niet moet doen.. Ja je wint even wat als early adopter wellicht, daarna wordt je alsnog bestraft.
Hun voorstel is een 20kwh batterij. Kosten ca. 7000 na teruggave btw. Of €80 per maand via energiebespaarlening.
Theoretische besparing zou €110 per maand zijn, dus €30 per maand netto als je het tegen de energiebespaarlening af zet.
Wat mij onduidelijk is, is wat de stopzetting van de saldering gaat betekenen voor de thuisbatterij. En vergeet niet dat over een paar jaar iedereen massaal (thuis)accu’s aan het net hangt. Hoeveel is er dan nog te balanceren in het net?

Gevoelsmatig moet ik de beslissing voor een thuisaccu nog even een jaartje uitstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AeyncANTcciaCcz443JJKw5rdVA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xLnq9zw3uyZ4mYoOZnmriYgi.png?f=fotoalbum_large

Aanvullend: het sturen van verbruik wil ik ook gaan doen. Sowieso is er de mogelijkheid om te koelen tijdens de zonnige zomerdagen. Tijdens de winter draait de warmtepomp nagenoeg continu. Hij had eigenlijk een maatje groter moeten zijn om op die manier goed te kunnen bijschakelen. Tijdens de herfst en lente heb ik sowieso een dag/nacht regeling die in feite al een beetje “buffert”.
Ik heb een Vaillant Arotherm. Ik zal eens opzoek naar een uitbreiding of vervangende thermostaat.

[ Voor 20% gewijzigd door j0ren op 04-07-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeEkIe
j0ren schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:15:
Een homewizzard P1 ga ik in ieder geval aanschaffen. Ik wist niet dat deze de functionaliteit had om een vergelijking te maken met dynamische tarieven.. had ik eerder moeten weten!

Ook de tip van de modelcontracten vindt ik waardevol. Dit lijkt zeker de goedkoopste optie voor een niet-dynamisch contract. Dan kom ik op ongeveer €250pj ten opzich van €500 voor vast.

Ik was het thuisaccu component vergeten mee te nemen in mijn verhaal. Ik heb een offerte laten opstellen door Zonneplan. Echter ik ben erg sceptisch, want als iets de afgelopen jaren duidelijk is geworden, is dat wanneer iets aantrekkelijk lijkt, je het juist niet moet doen.. Ja je wint even wat als early adopter wellicht, daarna wordt je alsnog bestraft.
Hun voorstel is een 20kwh batterij. Kosten ca. 7000 na teruggave btw. Of €80 per maand via energiebespaarlening.
Theoretische besparing zou €110 per maand zijn, dus €30 per maand netto als je het tegen de energiebespaarlening af zet.
Wat mij onduidelijk is, is wat de stopzetting van de saldering gaat betekenen voor de thuisbatterij. En vergeet niet dat over een paar jaar iedereen massaal (thuis)accu’s aan het net hangt. Hoeveel is er dan nog te balanceren in het net?

Gevoelsmatig moet ik de beslissing voor een thuisaccu nog even een jaartje uitstellen.

[Afbeelding]

Aanvullend: het sturen van verbruik wil ik ook gaan doen. Sowieso is er de mogelijkheid om te koelen tijdens de zonnige zomerdagen. Tijdens de winter draait de warmtepomp nagenoeg continu. Hij had eigenlijk een maatje groter moeten zijn om op die manier goed te kunnen bijschakelen. Tijdens de herfst en lente heb ik sowieso een dag/nacht regeling die in feite al een beetje “buffert”.
Ik heb een Vaillant Arotherm. Ik zal eens opzoek naar een uitbreiding of vervangende thermostaat.
Zonneplan thuisbatterij is een prima aanbod: lees maar eens rustig op hun website want met hun thuisbatterij bespaar je niet alleen door eigen opslag maar ook door automatische handel. Niet voor niets zitten velen hier met zonnepanelen bij Zonneplan :) (ikzelf overigens niet (meer) maar ik heb dan ook geen zonnepanelen)

Overigens is die Zonneplan batterij niet een Li-ion maar een Lithium IJzer Fosfaat batterij: die gaan een stuk langer mee.

[ Voor 2% gewijzigd door GeEkIe op 04-07-2025 23:41 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@GeEkIe een LFP accu is net zo goed een li-ion accu, het is alleen geen NMC accu. Wat lang de meest gangbare li-ion accu was. Beide termen slaan enkel op het materiaal waar de kathode van gemaakt is, lithium met ijzerfosfaat of lithium met nikkel-mangaan-kobaltoxide.

[ Voor 38% gewijzigd door The Third Man op 05-07-2025 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

De minister is vrij helder
"De Wet beëindiging salderingsregeling is helder voor wat betreft (i) het vervallen van de verplichting voor leveranciers om verbruikte en ingevoede elektriciteit te salderen bij het in rekening brengen van de kosten voor levering en (ii) de verplichting om energiebelasting in rekening te brengen over alle door hen geleverde elektriciteit (dus zonder salderen). Het is aan leveranciers om de voorwaarden van hun leveringsovereenkomsten hier zo nodig op aan te passen. "
In principe bij de Zonneplan Nexus accu stel je, als je geen invloed hebt op de werkmodus, opslagruimte beschikbaar tegen een vergoeding en dat is strikt genomen geen leveringen.

De minister schrijft niet dat over alles wat afname telwerk telt of aansluiting afneemt energiebelasting verschuldigd is, de belastingdienst zal wel garanties willen zien dat die de opslagruimte beschikbaar stelt geen invloed heeft op wat opgeslagen wordt of hoe besteedt en de meetmethode ook geschikt is voor verrekenen van stroom. De ZP Nexus bevindt zich achter de slimme meter die de gebruikelijke meter is voor facturatie.
Een eventuele gebruiksmodus met enige zelfcomsumptie, zal waarschijnlijk alles gewoon belast worden met energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[Afbeelding]

De Zonneplan accu leunt qua verdienmodel zwaar op de onbalans markt. Daar is nu nog de grootste winst te halen, maar of dat zo gaat blijven.....

Wij koken/verwarmen nog op gas, dus onze base-load is eigenlijk vrij constant door het jaar heen. Met de data van het afgelopen jaar heb ik wat grof rekenwerk gedaan: 8 maanden van het jaar kan ik grofweg nul op de meter draaien met nog geen 5kWh cyclus wat mij een besparing oplevert van ongeveer 250 euro per jaar. Een 5kWh stekker accu heb ik dan uitgaande van niet meer salderen met de huidige accu prijzen in 6 jaar terugverdiend met alleen die 8 maanden per jaar. Handel met wat restcapaciteit en goedkoper inkopen in de andere maanden heb ik dan nog niet meegerekend.
Aanschaf wacht ik nog een jaar mee. De prijzen zakken nog steeds, en misschien wil ik toch wel wat groters waar dan meteen een langere terugverdientijd aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Domba schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:22:
[...]

De minister is vrij helder

[...]

In principe bij de Zonneplan Nexus accu stel je, als je geen invloed hebt op de werkmodus, opslagruimte beschikbaar tegen een vergoeding en dat is strikt genomen geen leveringen.

De minister schrijft niet dat over alles wat afname telwerk telt of aansluiting afneemt energiebelasting verschuldigd is, de belastingdienst zal wel garanties willen zien dat die de opslagruimte beschikbaar stelt geen invloed heeft op wat opgeslagen wordt of hoe besteedt en de meetmethode ook geschikt is voor verrekenen van stroom. De ZP Nexus bevindt zich achter de slimme meter die de gebruikelijke meter is voor facturatie.
Een eventuele gebruiksmodus met enige zelfcomsumptie, zal waarschijnlijk alles gewoon belast worden met energiebelasting
Als ik je goed begrijp zijn er dus per 2027 twee mogelijkheden voor een (onbalans)handel accu:

1. De eigenaar heeft de mogelijkheid voor uitgesteld terugleveren / vervroegd inkopen en opslag van eigen productie. In dat geval is geïmporteerde stroom voor de handel belast

2. De eigenaar heeft een apparaat ter beschikking gesteld aan een energieleverancier, en er vindt alleen (onbalans)handel plaats onder regie van de energieleverancier. Geïmporteerde stroom is dan niet belast MITS de belastingdienst akkoord is met de meter die dit registreert.

Voor mij een te grote onzekerheid om nu een keuze op te maken. Komt er een keuze tussen de mogelijkheden? Wat is de invloed op het verwachte financiële rendement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Mijn situatie:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier tot nu toe in 2025:
Afnametarief €0,2372
Teruglevering €0,1953
Zelf direct verbruikte PV is 42,5% van de opwekking.

Verlies op salderen dus €0,0419. Maar bij een vast contract moet je rond €0,10 - 0,12 aan boete betalen. Na afschaffen salderen krijg je bij een vast contract niets meer voor wat je teruglevert. Bij dynamisch in mijn voorbeeld nog ongeveer €0,045 per kWh.

Let wel op de teruglever voorwaarden die een dynamische leverancier hanteert. Zie table in topic start. Ga niet voor Frank bijvoorbeeld, want die rekent extra kosten voor teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
koboy schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:40:
[...]
Als ik je goed begrijp zijn er dus per 2027 twee mogelijkheden voor een (onbalans)handel accu:

1. De eigenaar heeft de mogelijkheid voor uitgesteld terugleveren / vervroegd inkopen en opslag van eigen productie. In dat geval is geïmporteerde stroom voor de handel belast

2. De eigenaar heeft een apparaat ter beschikking gesteld aan een energieleverancier, en er vindt alleen (onbalans)handel plaats onder regie van de energieleverancier. Geïmporteerde stroom is dan niet belast MITS de belastingdienst akkoord is met de meter die dit registreert.

Voor mij een te grote onzekerheid om nu een keuze op te maken. Komt er een keuze tussen de mogelijkheden? Wat is de invloed op het verwachte financiële rendement?
1) met de huidige info, je kan na einde salderen ook een negatieve energierekening houden, maar je bent afhankelijk van de gemiddelde spread op de day ahead en rendement is afhankelijk welke andere opties je hebt als bijv je contract zonder terugleverkosten eindigd.
Meer zekerheid komt pas met tijdsafhankelijk nettarief, voor in de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027 waar het wachten is op het voorstel voor netcode wijzigingen.

2) Meest simpele vorm is de "thuisaccu" alleen op een SAP, je bent voor de vergoeding/rendement volledig afhankelijk van de gebruiker van de opslagruimte, die zou ook ruimte op een grote grid accu kunnen huren, zo gauw daar voldoende van zijn.
Gezien vanuit de belastingdienst is het maar een kleine extra investering als je al duizenden euro's steekt in een "thuisaccu", de overheid heeft een vorm van oplossing voor dubbbele energiebelasting op kleinverbruikers aansluitingen. (wat je afneemt, energiebelasting betaalt en zonder verrekening later weer invoed, dan betaalt die de invoeding gebruikt nogeens energiebelasting).
De netwerkbeheerder zal bedenkingen/bezwaren hebben en graag een gebruiks overeenkomst hebben met de gebruiker van de opslag, daar er extra transport bovenop de huisaansluiting komt, die eventueel kunnen leiden tot extra netverzwaring van de LS-wijktrafo en zelfs mogelijk het MS/HS veld/trafo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clodders
  • Laatst online: 06:50
[quote]Domba schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:12:
[...]

1) met de huidige info, je kan na einde salderen ook een negatieve energierekening houden, maar je bent afhankelijk van de gemiddelde spread op de day ahead en rendement is afhankelijk welke andere opties je hebt als bijv je contract zonder terugleverkosten eindigd.
Meer zekerheid komt pas met tijdsafhankelijk nettarief, voor in de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027 waar het wachten is op het voorstel voor netcode wijzigingen.

Het ziet er naar uit dat per 1 januari 2028 het nieuwe tijdsafhankelijke nettarief voor kleinverbruikers van kracht wordt.
https://solarmagazine.nl/...f328-3b28c5cf2f-237946614

2)

[ Voor 37% gewijzigd door clodders op 05-07-2025 11:21 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
clodders schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Meer zekerheid komt pas met tijdsafhankelijk nettarief, voor in de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027 waar het wachten is op het voorstel voor netcode wijzigingen
Het ziet er naar uit dat per 1 januari 2028 het nieuwe tijdsafhankelijke nettarief voor kleinverbruikers van kracht wordt.
https://solarmagazine.nl/...f328-3b28c5cf2f-237946614
Het wachten is op de invulling, hoeveel van vaste netwerkkosten wordt variabel/gebruiksafhankelijk en hoe gaan die tijdsblokken eruit zien, hoe groot zijn de stappen er tussen.
In het huidige transportdeel in de vaste netwerkosten is 40-50% (~150euro/j) doorberekening van transportkosten van Tennet en overige van de regionale netwerkbeheerder. Van de verwachte schattingen van verzwaringskosten van ~195 miljard is ~75% Tennet en ~25% regionale netwerkbeheerder.
Verschuift alle transpostkosten in huidige vaste netwerkkosten, naar een nettarief per kWh of maar een deel?

Bijv huidige gebruikers die Tennet als netwerkbeheerder hebben, die hebben 3 verschillende dagprofielen over het jaar, hebben 5 stappen en betalen 60-100% van het basis nettarief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqegkJth_gVqA4xH_fMQLvUwp7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7K5t5xm4htV27tQV4t9dvSwm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Domba schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:38:
[...]

Het wachten is op de invulling, hoeveel van vaste netwerkkosten wordt variabel/gebruiksafhankelijk en hoe gaan die tijdsblokken eruit zien, hoe groot zijn de stappen er tussen.
In het huidige transportdeel in de vaste netwerkosten is 40-50% (~150euro/j) doorberekening van transportkosten van Tennet en overige van de regionale netwerkbeheerder. Van de verwachte schattingen van verzwaringskosten van ~195 miljard is ~75% Tennet en ~25% regionale netwerkbeheerder.
Verschuift alle transpostkosten in huidige vaste netwerkkosten, naar een nettarief per kWh of maar een deel?

Bijv huidige gebruikers die Tennet als netwerkbeheerder hebben, die hebben 3 verschillende dagprofielen over het jaar, hebben 5 stappen en betalen 60-100% van het basis nettarief.
[Afbeelding]
Voor een beetje tweaker is dit schema geen probleem (wel lastig om mee te werken...).

Maar hoe moeten in godsnaam de Henk & Ingrids hier mee werken?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
Hansieo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:02:
[...]
Stroom gebruiken wanneer je 't moet gebruiken, de meeste dingen kunnen de Henk&Ingrids van deze wereld toch niet loadshiften. Dus een non-issue, de kosten worden hooguit wat hoger in de winter, en misschien wat lager in de zomer.

Voor de mensen die wel kunnen loadshiften zijn er mogelijk (kleine) voordelen aan. Overall zal het vermoedelijk niet veel impact hebben op het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Voor een beetje tweaker is dit schema geen probleem (wel lastig om mee te werken...).

Als ministers het over een eenvoudige oplossing hebben vrees ik het ergste. Zal wel een beperkt aantal blokken worden met hetzelfde tarief voor afnemen en terugleveren.
Dus (extra) betalen als je je accu oplaadt vanuit midden op de dag in de zomer, en ook (extra) betalen als je je accu laat terugleveren tijdens de (avond) piek......

[ Voor 0% gewijzigd door koboy op 05-07-2025 12:41 . Reden: verduidelijkende haakjes toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
[...]

Motie van Postma over minder tijdblokken.

De meest simpele vorm zijn 4 nettarief blokken
6-10 uur & 16-23 uur hoog nettarief. overige uren een lager nettarief , 23-6uur & 10-16 uur
Voor vast/variabel contract komt daar dan nog een hoog en laag leveringstarief van energieleverancier overheen.
Waar het dan niet in voorziet zijn de 3-4 wintermaanden, die voor regionale netwerkbeheerders de verzwaringskosten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
@Smuggler , Vandebron heeft de tarieven gewijzigd. Zou je de openingspost willen aanpassen?

Vastrecht stroom: was € 6,26 en wordt € 7
Vastrecht gas: ook € 7 (ik heb even het aanmeldformulier deels invullen op vandebron.nl om dit te zien te krijgen)
Opslag stroom per kWh: was € 0,02188 en wordt € 0,02571 (volgens de e-mail die ik heb ontvangen, en het nieuwe bedrag stat ook op hun website)
Opslag gas per m3: is maar € 0,05983 volgens dezelfde pagina
Factuurbedrag per maand: energiebelasting wordt uitgesmeerd over een heel jaar, day ahead+opslag wordt variabel per maand gefactureerd (inclusief btw op je stroom-import) met 1 maand voorschot, btw op je stroom-export wordt pas na een jaar uitbetaald.
Saldering: Saldeert correct; buiten saldering betaal je een verkoopvergoeding van € 0,01361 per kWh. (Dat laatste is nieuw, het bedrag staat in een e-mail die ik van Vandebron heb ontvangen en zowel het correct salderen als deze verkoopvergoeding buiten salderen kloppen met wat je te zien krijgt als je het aanmeldformulier (deels) invult.)

In mijn geval kost de wijziging met bijna 20 euro in een half jaar. Overstappen tijdens een salderingsjaar kan veel meer kosten, dus ik heb het maar te slikken.
Pagina: 1 ... 288 ... 290 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels