Vrij weinig. Maar ik zit pas sinds 1 mei op een dynamisch contract dus dan ben je er nog wat meer mee bezig.deejeebv schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:21:
[...]
En hoeveel levert dat je dan op, volgens mij vrij zinloze actie.
Ik gooi alleen kachels aan, die slijten niet en verdienen toch een 2kW x 0,24 gem tarief x 3 uur = 1,44 per stuk. Wel handig dat ik een 3x25A aansluiting hebdeejeebv schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:21:
[...]
En hoeveel levert dat je dan op, volgens mij vrij zinloze actie.
Wat bedoel je precies met "spaar", wat is het voordeel van 1% ipv gewoon op 0% zetten wat ik zelf vandaag wel gedaan heb.CP1977 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Heb vandaag ipv panelen uitzetten ze op 1% gezet, zo hoeven ze niet af te schakelen maar is productie maar 40 watt. Zo spaar ik wel de solaredge en geen teruglever kosten
Doe er dan iets nuttigs mee: een boiler opwarmen of de 90°C reiniging van je wasmachine en vaatwasser.The Third Man schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:18:
[...]
Ik gooi alleen kachels aan, die slijten niet en verdienen toch een 2kW x 0,24 gem tarief x 3 uur = 1,44 per stuk. Wel handig dat ik een 3x25A aansluiting heb
Goede opmerking, ik wilde al even de pyrolyse stand van mijn twee ovens gebruiken, daar is morgen en mooie dag voor.bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:55:
[...]
Doe er dan iets nuttigs mee: een boiler opwarmen of de 90°C reiniging van je wasmachine en vaatwasser.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik doe ook m'n zware wasjes idd maar ik trek daar niet dermate veel stroom mee, hij warmt even op vol vermogen op en werkt de rest van de tijd maar op zo'n 100-200W. Zie hier een 60 graden 'Hygiene Steam' van ruim 2 uur, ingestart om 13:00 toen de prijs rond de 0 kwam.bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 19:55:
[...]
Doe er dan iets nuttigs mee: een boiler opwarmen of de 90°C reiniging van je wasmachine en vaatwasser.
:strip_exif()/f/image/hG29kWnBi2IwLbvkV40s6amr.png?f=user_large)
Da's dus het nadeel van het voordeel van zuinige moderne apparaten. Vaatwasser is net nieuw dus die heeft nog niks nodig. En dit soort zaken kosten sowieso (drink)water wat zeker in de huidige droogteperiode nou ook niet het spenderen waard is: NOS: Dreigende droogte: 'Ook al is het niet voelbaar, er is veel aan de hand'
Ik vind een puur thermische verbruiker dan wat verantwoorder. Een boiler heb ik helaas niet, maar ik ben ook een zeer zuinige doucher (slechts enkele minuten handwarm, daarna koud) dus daar valt ook weinig mee te winnen."Het is misschien niet voelbaar, maar er is veel aan de hand", vertelt droogte-expert en universitair hoofddocent Inge de Graaf. Ze zegt dat we ons moeten realiseren dat we in de top vijf van droogste lentes ooit zitten. Op dit moment is er al sprake van een neerslagtekort van 50 millimeter. "Daarom gaan alle alarmbellen af."
[ Voor 9% gewijzigd door The Third Man op 10-05-2025 20:16 ]
Tja, die droogte is een ding. Maar die reinigingscyclus is is wel iets wat je af en toe moet doen.The Third Man schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:07:
[...]
Ik doe ook m'n zware wasjes idd maar ik trek daar niet dermate veel stroom mee, hij warmt even op vol vermogen op en werkt de rest van de tijd maar op zo'n 100-200W. Zie hier een 60 graden 'Hygiene Steam' van ruim 2 uur, ingestart om 13:00 toen de prijs rond de 0 kwam.
[Afbeelding]
Da's dus het nadeel van het voordeel van zuinige moderne apparaten. Vaatwasser is net nieuw dus die heeft nog niks nodig. En dit soort zaken kosten sowieso (drink)water wat zeker in de huidige droogteperiode nou ook niet het spenderen waard is: NOS: Dreigende droogte: 'Ook al is het niet voelbaar, er is veel aan de hand'
[...]
Ik vind een puur thermische verbruiker dan wat verantwoorder. Een boiler heb ik helaas niet, maar ik ben ook een zeer zuinige doucher (slechts enkele minuten handwarm, daarna koud) dus daar valt ook weinig mee te winnen.
Elektrische kachels aanzetten terwijl het buiten >20°C is gaat mij toch te ver. En dat alleen om een paar centen te verdienen. Als het daar vandaan moet komen...
Heeft niks met moeten te maken. Als het zo uitkomt draai ik wat verbruik erbij. Als het me niet uitkomt dan niet.
waarom op precies moederdag, helaas niet huis 
wel zet ik de airco op max vermogen, rond 11:00 de deur uit dus dan 1 uur wel betalen, rond 15:00 weer thuis

wel zet ik de airco op max vermogen, rond 11:00 de deur uit dus dan 1 uur wel betalen, rond 15:00 weer thuis
[ Voor 53% gewijzigd door Kol Nedra op 10-05-2025 21:28 ]
Waarom? Een Aircon verbruikt niet zoveel, je verwarmt wel je buurt ermee. Waarom die moeite om 50 cent te "verdienen"Kol Nedra schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:27:
waarom op precies moederdag, helaas niet huis
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Waarom? Om onbalans weg te nemen van het net.franssie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Waarom? Een Aircon verbruikt niet zoveel, je verwarmt wel je buurt ermee. Waarom die moeite om 50 cent te "verdienen"
alle fluffjes beetjes helpen, dan toch extra rendament rendement gescoord die dagfranssie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:36:
[...]
Waarom? Een Aircon verbruikt niet zoveel, je verwarmt wel je buurt ermee. Waarom die moeite om 50 cent te "verdienen"
Overproductie bedoel je? Onbalans is in de tijdschaal van minuten en fluctueert steeds beide kanten op (het slaat immers op de live-balans tussen alle producenten en consumenten, dit gaat over day ahead oftewel slechts de verwachting). Om dat weg te nemen moet je iets aan Tennet beschikbaar stellen dat zowel kan opnemen als terugleveren, oftewel een batterij.MrUnknown1898 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:39:
[...]
Waarom? Om onbalans weg te nemen van het net.
[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 10-05-2025 21:49 ]
Het klimaat moet wijken dus voor een paar centen extra rendement, een vorm van egoïsme in het kwadraat, verwarming aan als het 25 graden isKol Nedra schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:39:
[...]
alle fluffjes beetjes helpen, dan toch extra rendament rendement gescoord die dag
De productie moet van het net af hoor, zijn zelfs bedrijven die met grote hoeveelheden exact het zelfde doen, doen ze dat niet dan krijg je overspanning en kan er meer schade optreden.Pbr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Het klimaat moet wijken dus voor een paar centen extra rendement, een vorm van egoïsme in het kwadraat, verwarming aan als het 25 graden is
Ik ben heel benieuwd hoe vaak 'grid rewards' het laden van de auto pauzeert morgen tijdens het negatieve window. Als het goed is moet dat nogsteeds gunstiger zijn dan laden op dat moment, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. Heeft iemand dat al eens uitgerekend? Ik overweeg of ik slim laden moet uitzetten gedurende die window of aan moet laten staan.
Hmm ik ben morgen helaas niet thuis tijdens de negatieve prijzen. Deze zijn echter zo negatief dat ik voor het eerst de panelen ga uitschakelen. Ik heb een goodwe omvormer maar zie in de app geen optie daarvoor. Nog tips voor hoe ik ze zo veilig mogelijk kan uitschakelen?
En salderen heeft ook niet zo veel nut hier toch? Vanwege de elektrische auto hebben we op jaarbasis geen overproductie.
En salderen heeft ook niet zo veel nut hier toch? Vanwege de elektrische auto hebben we op jaarbasis geen overproductie.
Die verwachte productie is nu op hoofdlijnen verhandeld tegen de day-ahead prijzen. Er zijn immers prijzen tot stand gekomen. Als er opeens allerlei extra verbruik is doordat mensen onverwachte dingen doen, zal er juist een tekort en dus onbalans kunnen ontstaan.CP1977 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:01:
[...]
De productie moet van het net af hoor, zijn zelfs bedrijven die met grote hoeveelheden exact het zelfde doen, doen ze dat niet dan krijg je overspanning en kan er meer schade optreden.
De echt grote verbruikers zullen specifiek in de handel zijn meegenomen.
Lees goed de handleiding voor jouw omvormer. Of zoek naar een topic specifiek voor jouw omvormer.basto11 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:23:
Hmm ik ben morgen helaas niet thuis tijdens de negatieve prijzen. Deze zijn echter zo negatief dat ik voor het eerst de panelen ga uitschakelen. Ik heb een goodwe omvormer maar zie in de app geen optie daarvoor. Nog tips voor hoe ik ze zo veilig mogelijk kan uitschakelen?
Als de prijs incl Energiebelasting nog steeds negatief is heeft salderen inderdaad niet veel zin.
Beste is nu gaan rijden met je EV zodat je morgen lekker veel kunt laden 😉
Dat wordt morgen beide moeders bezoeken in de ochtend en dan smiddags op tijd thuis om de auto te laden.
We draaien de vaatwasser normaliter op eco. Morgen doen we het op de 70 graden, kan die lekker ontvetten. De wasmachine om 12u op een heet reinigingsprogramma zetten sinds maanden wordt wel eens tijd. Kan er daarna nog een handdoekenwas in dan pakt die het opwarmgedeelte (eerste half uur/drie kwartier) nog in de negatieve uren.
Owja de panelen uitzetten (en erna op tijd weer aan!) niet vergeten. Ten slotte een koud biertje om het gevoel van energie te gaan verspillen te onderdrukken.
Iedereen een fijne was-laad-moederdag toegewenst!
We draaien de vaatwasser normaliter op eco. Morgen doen we het op de 70 graden, kan die lekker ontvetten. De wasmachine om 12u op een heet reinigingsprogramma zetten sinds maanden wordt wel eens tijd. Kan er daarna nog een handdoekenwas in dan pakt die het opwarmgedeelte (eerste half uur/drie kwartier) nog in de negatieve uren.
Owja de panelen uitzetten (en erna op tijd weer aan!) niet vergeten. Ten slotte een koud biertje om het gevoel van energie te gaan verspillen te onderdrukken.
Iedereen een fijne was-laad-moederdag toegewenst!
[ Voor 10% gewijzigd door Gecko123 op 10-05-2025 23:36 ]
Haha wat een pech, auto was helemaal leeg. Gisternacht ingeplugd en slim laden stond opeens uit en is direct dom gaan laten 70kwh tegen het duurste tarief van de afgelopen en komende 24 uur 🤣
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Zo'n overschot als dit krijg je enkel omdat er "te veel" groene energie opgewekt word, want alles wat je uit kan zetten (praktisch iedere vorm van verbrandingscentrale) gaat gewoon uit tijdens zulke momenten.Pbr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Het klimaat moet wijken dus voor een paar centen extra rendement, een vorm van egoïsme in het kwadraat, verwarming aan als het 25 graden is
Het klimaat wijkt er dus totaal niet voor, we hebben gewoon een mega overshot aan zon en wind energie tijdens deze periode en die energie moet ergens naar toe. Vandaar ook dat we geld toe krijgen, ze weten zo gek niet waar ze het moeten laten voor die paar uur!
[ Voor 14% gewijzigd door smiba op 11-05-2025 03:22 ]
Vroeger kon dat via de SEMS app, ik kan de optie sinds kort ook niet meer vinden. Daarom ook de solar go app geïnstalleerd, daarin kan je de omvormer wel op afstand uitschakelen.basto11 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:23:
Het moet helaas nog wel handmatig uitgezet en ook weer aangezet worden, automatiseren is mij nog niet gelukt.
Ik ben verbaasd dat ik zoveel lees over handmatig "de zonnepanelen uitzetten". Zitten we hier op Tweakers of niet? Ik laat Home Assistant dat automatisch voor mij doen. Die regelt mijn SolarEdge omvormer terug naar nul bij negatieve prijzen:
/f/image/L05AhHSd7mGSvxxSUCrYGB8R.png?f=fotoalbum_medium)
Zelfde voor starten opladen van de plugin Prius of de Twizy, dat laat ik Home Assistant starten op het moment van de negatieve (of lage) prijzen.
Ik heb het terugregelen van de zonnepanelen nu weer uitgezet want ik heb sinds kort een Homewizard thuisbatterij, en die kan ik nog niet aansturen vanuit HA. Die gaat zich dan ontladen en dat is ook niet echt zinvol. Wanneer de mogelijkheid tot aansturen er is ga ik weer daarmee eenzelfde soort slimheid bouwen.
(ik heb nu nog geen dynamisch contract, mijn vaste contract loopt over een paar maanden af, maar ik ben me al wel aan het voorbereiden)
/f/image/L05AhHSd7mGSvxxSUCrYGB8R.png?f=fotoalbum_medium)
Zelfde voor starten opladen van de plugin Prius of de Twizy, dat laat ik Home Assistant starten op het moment van de negatieve (of lage) prijzen.
Ik heb het terugregelen van de zonnepanelen nu weer uitgezet want ik heb sinds kort een Homewizard thuisbatterij, en die kan ik nog niet aansturen vanuit HA. Die gaat zich dan ontladen en dat is ook niet echt zinvol. Wanneer de mogelijkheid tot aansturen er is ga ik weer daarmee eenzelfde soort slimheid bouwen.
(ik heb nu nog geen dynamisch contract, mijn vaste contract loopt over een paar maanden af, maar ik ben me al wel aan het voorbereiden)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Op zich kan je dat doen, maar je hoeft je er geen zorgen over te maken.CP1977 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 16:23:
[...]
Heb vandaag ipv panelen uitzetten ze op 1% gezet, zo hoeven ze niet af te schakelen maar is productie maar 40 watt. Zo spaar ik wel de solaredge en geen teruglever kosten
“Uitzetten” van Solar edge via software gaat heel beheerst. Alle energie wordt stapsgewijs terug geschroefd. 0% en 1% maakt dan niet meer uit.
Wat wel heek slecht is is “uitzetten met een relais of schakelaar op de 230V aanlsluitng”, zoals als je een relais zou willen besturen vanuit home automation of gewoon de groep afschakelt in de meterkast.
In dat geval onderbreek je het geleverde vermogen “instantaan” en krijg je allemaal stroom en spanning spieken in de omvormer die hij niet prettig vindt.
Op zich zal dat vaak goed gaan (de stop kan eruit vliegen immers en in principe moet het dan heel blijven), maar deze manier van afschakelen geeft zeer zeker extra slijtage.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Power limit in SolarGobasto11 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:23:
Of
:strip_exif()/f/image/7kKPQspWn5BoDu88UAHWownJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door bottom line op 11-05-2025 07:25 ]
N1traat schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:32:
Ik ben heel benieuwd hoe vaak 'grid rewards' het laden van de auto pauzeert morgen tijdens het negatieve window. Als het goed is moet dat nogsteeds gunstiger zijn dan laden op dat moment, maar ik heb daar zo mijn vraagtekens bij. Heeft iemand dat al eens uitgerekend? Ik overweeg of ik slim laden moet uitzetten gedurende die window of aan moet laten staan.
:strip_exif()/f/image/FhlwnMMCAZLL66kN1BfxRKVa.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet vaak als de prijzen (net) negatief zijn, maar gebeurt wel eens.
Zoals anderen al schreven: wat teruggeregeld kan worden wordt teruggeregeld, maar nog steeds is er een groot overschot wat ergens naar toe moet.Pbr schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Als er overproductie is worden om het net te beschermen energie verbrandings installaties aangezet. Die produceren warmte en verder niets, dus of het nou daar gebeurt of bij iemand met een dynamisch contract......
N.B. uiteindelijk wordt alle energie omgezet in warmte (en uiteindelijk chaos). Ook is PV stroom zonne energie die omgezet is in stroom ipv warmte.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Wat een luxe. Ik ben voor mijn omvormer sunnyboy 3.0 ...... ook aan het zoeken. Dynamisch. Schakelaar is nu de optie maar liever een zachtere landing. @JeroenH wellicht heb jij ook nog wat goede feedback / tipsbasto11 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:25:
Ik heb net nog eens gekeken in de SEMS app. Heb nu ook de Solar Go app geïnstalleerd. In SEMS blijk je ook nog te kunnen uitschakelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag heb je hier niets aan maar kijk eens op de site https://www.zonnedimmer.nl/N1traat schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 22:32:
De Zonnedimmer dan de volgende kan omvormers van de merken Growatt, SMA, Huawei, Solis, GoodWe en Sungrow. van na 202o aansturen hiervoor moet je wel een Zonnedimmer Dongel kost € 49,95 inclusief BTW en verzending aangeschaft worden.
De komende tijd wordt gewerkt om aanvullende merken toe te voegen, het streven is de zonnedimmer toepasbaar te maken voor alle omvormers geïnstalleerd na 2020.
Bij een dynamisch contract schakelen zij de zonnepanelen automatisch uit wanneer de uurprijs (inclusief opslag van je energieleverancier en belastingen) negatief is. Bij een vast of variabel contract kun je zelf de maximale jaarlijkse teruglevering instellen via de Zonnedimmer-instellingen. We werken aan afspraken met energieleveranciers en netbeheerders, zodat je in de toekomst een vergoeding ontvangt voor het dimmen van je opwek tijdens piekmomenten.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
gewoon van de bloemenbos budget aftrekken???Richh schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:13:
Op moederdag, dat is dan toch weer jammer he. Als we die uren konden laden... Je kan haast €10 verdienen + weer een volle EV accu krijgen.
Wat een tijden!

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik ben dit laatst ook al tegengekomen. Hoe zijn de ervaringen hiermee?clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:38:
[...]
Vandaag heb je hier niets aan maar kijk eens op de site https://www.zonnedimmer.nl/
De Zonnedimmer dan de volgende kan omvormers van de merken Growatt, SMA, Huawei, Solis, GoodWe en Sungrow. van na 202o aansturen hiervoor moet je wel een Zonnedimmer Dongel kost € 49,95 inclusief BTW en verzending aangeschaft worden.
De komende tijd wordt gewerkt om aanvullende merken toe te voegen, het streven is de zonnedimmer toepasbaar te maken voor alle omvormers geïnstalleerd na 2020.
Bij een dynamisch contract schakelen zij de zonnepanelen automatisch uit wanneer de uurprijs (inclusief opslag van je energieleverancier en belastingen) negatief is. Bij een vast of variabel contract kun je zelf de maximale jaarlijkse teruglevering instellen via de Zonnedimmer-instellingen. We werken aan afspraken met energieleveranciers en netbeheerders, zodat je in de toekomst een vergoeding ontvangt voor het dimmen van je opwek tijdens piekmomenten.
Als ik het goed lees is die dongel trouwens optioneel. Ik zou er geen nodig hebben omdat ik al een Homewizard P1 meter heb.
Hoe de ervaringen er mee zijn weet ik niet. Ik maak hiervan geen gebruik maar uitgezocht voor andere mensen en gewezen op deze mogelijkheid. Mijn SolarEdge omvormer schakelt terug om alleen mijn batterijen te laden en levert niets terug aan het net.basto11 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:44:
[...]
Ik ben dit laatst ook al tegengekomen. Hoe zijn de ervaringen hiermee?
Als ik het goed lees is die dongel trouwens optioneel. Ik zou er geen nodig hebben omdat ik al een Homewizard P1 meter heb.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Ik heb op dit vlak helaas alleen ervaring met mijn SolarEdge omvormer. Die heeft een lokale API (staat niet standaard aan maar is eenvoudig aan te zetten) en daarin zit een functie genaamd Active Power Limit. Daarmee kan een systeem als bv Home Assistant het vermogen van de omvormer reduceren. De slimheid/strategie bouw je vervolgens in HA. Zo heb ik dus de automation die de omvormer terugregelt naar nul bij negatieve kWh-prijzen, maar ook eentje die het PV-vermogen dynamisch limiteert op het eigenverbruik van de woning. Als die aan staat draaien we zoveel mogelijk op zonne-energie, maar leveren we (vrijwel) niets terug.Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Wat een luxe. Ik ben voor mijn omvormer sunnyboy 3.0 ...... ook aan het zoeken. Dynamisch. Schakelaar is nu de optie maar liever een zachtere landing. @JeroenH wellicht heb jij ook nog wat goede feedback / tips
Ik neem aan dat er wel meer omvormers zullen zijn die een dergelijk concept hebben, maar dan onder een andere naam.
Ik neem ook aan dat er omvormers zijn die dit niet hebben, dan heb je niet veel opties. "Hard" afschakelen met een schakelaar of relais lijkt me de kans op storingen vergroten. Ik heb wel eens gehoord van een soort relais zie op de nuldoorgang van de AC-sinus schakelen, maar ik heb geen idee of dat voor deze situatie relevant is.
Misschien wordt het tijd voor een modernere omvormer die dit soort zaken wel ondersteunt. Het gaat belangrijk worden, dat weet ik wel zeker.
Ik hoop het. Dat betekent dat er in de zomer ook veel wind staat. Altijd fijn. Maar ik vermoed van niet.XanderDrake schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:04:
[...]
Ja holy f*ckballs. Dat wordt weer alles aanzetten.
Zeg gaat dit de hele zomer zo door??
In combinatie met actief sturen van verbruikers lijkt mij dit inderdaad in de nabije toekomst het nieuwe normaal te worden.JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb op dit vlak helaas alleen ervaring met mijn SolarEdge omvormer. Die heeft een lokale API (staat niet standaard aan maar is eenvoudig aan te zetten) en daarin zit een functie genaamd Active Power Limit. Daarmee kan een systeem als bv Home Assistant het vermogen van de omvormer reduceren. De slimheid/strategie bouw je vervolgens in HA. Zo heb ik dus de automation die de omvormer terugregelt naar nul bij negatieve kWh-prijzen, maar ook eentje die het PV-vermogen dynamisch limiteert op het eigenverbruik van de woning. Als die aan staat draaien we zoveel mogelijk op zonne-energie, maar leveren we (vrijwel) niets terug.
Ik neem aan dat er wel meer omvormers zullen zijn die een dergelijk concept hebben, maar dan onder een andere naam.
Ik neem ook aan dat er omvormers zijn die dit niet hebben, dan heb je niet veel opties. "Hard" afschakelen met een schakelaar of relais lijkt me de kans op storingen vergroten. Ik heb wel eens gehoord van een soort relais zie op de nuldoorgang van de AC-sinus schakelen, maar ik heb geen idee of dat voor deze situatie relevant is.
Misschien wordt het tijd voor een modernere omvormer die dit soort zaken wel ondersteunt. Het gaat belangrijk worden, dat weet ik wel zeker.
Ik kan met mijn SMA omvormer en HA ook dynamisch regelen maar ik heb wel de indruk dat de modbus communicatie niet snel genoeg is om te regelen op eigen verbruik van de woning.
Het duurt zeker 5 á 10 seconden voor je iets ziet veranderen in HA. Is dat bij solaredge ook zo?
Nee, dat gaat zeer snel en houdt vrij goed de nul teruglevering aan.Wozmro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:25:
Het duurt zeker 5 á 10 seconden voor je iets ziet veranderen in HA. Is dat bij solaredge ook zo?
Ik lees interessante bijdragen over het uitschakelen van de omvormer bij negatieve energieprijzen. We hebben hier, denk ik, te maken met twee extra factoren (staffel energiebelasting en accu) die het wat gecompliceerder maken en waardoor ik er niet helemaal uit kom wanneer ik de omvormer moet laten uitschakelen/veel te moeilijk aan het denken ben.
Als rekenvoorbeeld 2024. We verbruikten ongeveer 27.000kWh (17.000kWh vanuit het net en 10.000kWh direct vanuit PV/Accu), we produceerden ongeveer 20.000kWh en we leverden 12.000kWh terug aan het net
Dit heeft mede te maken met een accusysteem.
Boven de 10.000kWh verbruik val je in een andere staffel qua energiebelasting:
<10.000kWh €0,10154 ex btw
>10.000kWh €0,06937 ex btw
We hebben Tibber, die rekenen een opslag van €0,0204959 ex btw. Concreet kom ik dan op de volgende extra kosten bovenop de kale energieprijs ex btw:
<10.000kWh: 0,0204959+0,10154 = €0,122 = €0,14762 in btw
>10.000kWh: 0,0204959+0,06937 = €0,0899 = €0,108779 in btw
Nu de vraag, bij welke negatieve energieprijs laat ik de omvormer uitschakelen? Hou ik de eerste helft van het kalenderjaar de €0,14762 aan totdat ik de 10.000 verbruik heb behaald en stel ik het geheel dan in op €0,108778?
Als rekenvoorbeeld 2024. We verbruikten ongeveer 27.000kWh (17.000kWh vanuit het net en 10.000kWh direct vanuit PV/Accu), we produceerden ongeveer 20.000kWh en we leverden 12.000kWh terug aan het net
Dit heeft mede te maken met een accusysteem.
Boven de 10.000kWh verbruik val je in een andere staffel qua energiebelasting:
<10.000kWh €0,10154 ex btw
>10.000kWh €0,06937 ex btw
We hebben Tibber, die rekenen een opslag van €0,0204959 ex btw. Concreet kom ik dan op de volgende extra kosten bovenop de kale energieprijs ex btw:
<10.000kWh: 0,0204959+0,10154 = €0,122 = €0,14762 in btw
>10.000kWh: 0,0204959+0,06937 = €0,0899 = €0,108779 in btw
Nu de vraag, bij welke negatieve energieprijs laat ik de omvormer uitschakelen? Hou ik de eerste helft van het kalenderjaar de €0,14762 aan totdat ik de 10.000 verbruik heb behaald en stel ik het geheel dan in op €0,108778?
Dit zou ook zonder dongle moeten werken en dus zojuist even getest. Hij geeft aan dat de omvormer is 'gedimd' en laat dit ook zien in het verbruik van hun app. Echter, ik zie hier thuis via de app van de omvormer en Zonneplan dat er gewoon wordt teruggeleverd.clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:38:
[...]
Vandaag heb je hier niets aan maar kijk eens op de site https://www.zonnedimmer.nl/
Overigens geconstateerd dat mijn Soliscloud-omvormer wel de optie heeft om deze op afstand uit te zetten, echter werkt de knop niet. Dan maar ouderwets de schakelaar van de omvormer omzetten.
@Niek_ Je kunt alle levering salderen. Het is onwaarschijnlijk dat je onder de 10 MWh/jaar blijft, dus de hogere energiebelasting is voor jou een vaste kost en niet relevant. Alleen de marginale energiebelasting van het lagere tarief doet er voor jou toe.
Het wordt wel complex als je door meer accu of minder verbruik ongeveer rond die 10 MWh/jaar uit gaat komen, want dan zal je moeten gokken
Het wordt wel complex als je door meer accu of minder verbruik ongeveer rond die 10 MWh/jaar uit gaat komen, want dan zal je moeten gokken
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Even gezocht en de modbus delay stond nog op 5 seconden. Nu eens testen met 0,2 seconden.JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:46:
[...]
Nee, dat gaat zeer snel en houdt vrij goed de nul teruglevering aan.
Kan jij je zonnepanelen en SE omvormer in de mySolarEdge app zien?JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb op dit vlak helaas alleen ervaring met mijn SolarEdge omvormer. Die heeft een lokale API (staat niet standaard aan maar is eenvoudig aan te zetten) en daarin zit een functie genaamd Active Power Limit. Daarmee kan een systeem als bv Home Assistant het vermogen van de omvormer reduceren. De slimheid/strategie bouw je vervolgens in HA. Zo heb ik dus de automation die de omvormer terugregelt naar nul bij negatieve kWh-prijzen, maar ook eentje die het PV-vermogen dynamisch limiteert op het eigenverbruik van de woning. Als die aan staat draaien we zoveel mogelijk op zonne-energie, maar leveren we (vrijwel) niets terug.
Dat kon ik, tot ik internet-toegang afsloot voor mijn omvormer. Die datastroom gaat via de SE-cloud en policy hier in huis isclodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Kan jij je zonnepanelen en SE omvormer in de mySolarEdge app zien?
"IoT heeft geen internettoegang. Nooit."
Ik neem dat ik hier op Tweakers niet de diverse redenen hoef uit te leggen waarom ik dat zo doe.
Je omvormer aansturen trouwens kan alleen lokaal, niet via de cloud. Qua uitlezen van data gaat dat maar eens in de vijftien minuten meen ik, daar heb je niet zoveel aan. Lokaal via modbus over TCP gaat vrijwel direct.
Ik heb geprobeerd mijn Growatt omvormer te koppelen. API key aangemaakt, plakken in het veldje maar blijf de melding krijgen dat het koppelen niet gelukt is?clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:38:
[...]
I want to live forever, so far.. so good.
Welke omvormer heb jij van SMA? Ik ben aan het zoeken hoe ik dit ook kan regelen met mijn SMA omvormer.Wozmro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:25:
[...]
In combinatie met actief sturen van verbruikers lijkt mij dit inderdaad in de nabije toekomst het nieuwe normaal te worden.
Ik kan met mijn SMA omvormer en HA ook dynamisch regelen maar ik heb wel de indruk dat de modbus communicatie niet snel genoeg is om te regelen op eigen verbruik van de woning.
Het is 12:00, gauw, rennen iedereen, vaatwasser en wasmachine aan, EV laden!
Er zijn mensen met een oude solarege omvormer ( se3500 ) zoals ik die niet meer geüpdatet worden naar de laatste firmware waar dit in geregeld kan worden.JeroenH schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:58:
Ik ben verbaasd dat ik zoveel lees over handmatig "de zonnepanelen uitzetten". Zitten we hier op Tweakers of niet? Ik laat Home Assistant dat automatisch voor mij doen. Die regelt mijn SolarEdge omvormer terug naar nul bij negatieve prijzen:
[Afbeelding]
ik moet dus inderdaad handmatig de knop omzetten wat ik dus net 6 minuten geleden ook gedaan heb..
Hier werkt de NRO van solaredge weer eens niet.
Hier ook niet. Vanmorgen ging die ongewenst uit toen ik aan t instellen was en nu blijft ie aan.Hijdaar95 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:07:
Hier werkt de NRO van solaredge weer eens niet.
Mijn GoodWe omvormer weigert ook weer eens af te schalen. Krijg m niet lager dan 2000~ teruglevering
Hier een heel gewone sunny boy 5kVA.Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Welke omvormer heb jij van SMA? Ik ben aan het zoeken hoe ik dit ook kan regelen met mijn SMA omvormer.
Er is een apart SMA topic waarin het thema uitvoerig behandeld wordt en waar er mensen zijn die al sterk hebben bijgedragen met yaml code voor home assistant. En waar ik al veel aan gehad heb (copy-paste).
Weet niet hoe oud hij is en wie dat heeft gezegd....rebelhearts schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Er zijn mensen met een oude solarege omvormer ( se3500 ) zoals ik die niet meer geüpdatet worden naar de laatste firmware waar dit in geregeld kan worden.
ik moet dus inderdaad handmatig de knop omzetten wat ik dus net 6 minuten geleden ook gedaan heb..
Mijn SE3000H van 9 jaar oud kon vorig jaar gewoon geupdate worden en hij zou automatisch uit moeten schakelen. Doet hij alleen vandaag niet, en gisteren met 15 minuten vertraging.
Misschien dat SolarEdge al met de kwartier prijzen werkt....
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
nou ik heb zelf geprobeerd met de sdkaart de laatste firmware erop te zetten maar na een paar seconden is het al OK, en de versie word niet veranderd.koboy schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:19:
[...]
Weet niet hoe oud hij is en wie dat heeft gezegd....
Mijn SE3000H van 9 jaar oud kon vorig jaar gewoon geupdate worden en hij zou automatisch uit moeten schakelen. Doet hij alleen vandaag niet, en gisteren met 15 minuten vertraging.
Misschien dat SolarEdge al met de kwartier prijzen werkt....
daarna mailwissel met Solaredge gehad:
Geachte Klant,
Bedankt voor uw contact met SolarEdge Support.
Zoals ik kan zien heeft uw omvormer de laatste firmware 2.1100. U kunt uw omvormer niet upgraden naar versie CPU_3_2537_3_2618.
Als u nog vragen heeft, aarzel dan niet om deze e-mail te beantwoorden of neem live contact met ons op.
Vriendelijke groeten
Harshith Gowda C A
Technical Support Engineer – Tier 1
dus helaas, mijn omvormer is 10 of 11 jaar oud.
Heb hier inmiddels alles aangezet, wasmachine, vaatwasser (70graden), warmte pomp, tv, pc, airco, oven, elektrische kookplaten. 
fulltime 10k watt aan het verbruiken. Helaas geen elektrische auto
fulltime 10k watt aan het verbruiken. Helaas geen elektrische auto
[ Voor 22% gewijzigd door White_Collar op 11-05-2025 12:27 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Ik heb dit net eenvoudig werkend gekregen middels de Zonnedimmer app. Ik zag er een artikel over in het FD staan; fluitje van een cent en mijn 6kW SMA omvormer produceert nu 43W ipv >5000W.Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Welke omvormer heb jij van SMA? Ik ben aan het zoeken hoe ik dit ook kan regelen met mijn SMA omvormer.
Je kan een paar basis-instellingen doen rondom wanneer je omvormer te dimmen; voor mij werkt dit prima. Geen hardware nodig, je moet alleen wel OK zijn dat Zonnedimmer kan inloggen op je omvormer.
Meer info: https://www.zonnedimmer.nl/
Van hun website:
"Op Zonnedimmer.nl registreer je eenvoudig in 3 minuten je omvormer, en geef je toestemming om je opwekking op deze momenten te verlagen, in ruil voor een eerlijke vergoeding.
Wij voeren het dimmen uit en vergoeden jou hiervoor. Je weet vooraf hoeveel er maximaal wordt gedimd, en ziet in de app live wat er gebeurt en welke vergoeding je hebt verdient. Het dimmen verloopt via de officiële koppelingen met omvormerfabrikanten, geheel online, zonder wijzigingen aan jouw installatie."
Laat maar weten of het lukt!
Hier ook een oude, met schermpje. Zoek op RRCR. Handmatig de knop omzetten....rebelhearts schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:06:
[...]
Er zijn mensen met een oude solarege omvormer ( se3500 ) zoals ik die niet meer geüpdatet worden naar de laatste firmware waar dit in geregeld kan worden.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik woon hier (huurwoning) al een jaar of vijf. De Solax omvormer had ik al direct verbonden met het internet (dongle zat erbij) om te kunnen monitoren. Vandaag toevallig ontdekt dat er een advanced menu is waar ik de export kan uitschakelen.
Middels reverse engineering heb ik het aan- en uitzetten kunnen automatiseren in node-red. Afhankelijk van de huidige Tibber-prijs gaat ie aan/uit.
En nu ook maar de vaatwasser op de hoogste stand aangezet. Had net een wasje gedraaid, dat droogt nu terwijl ik een kookwas draai.
Middels reverse engineering heb ik het aan- en uitzetten kunnen automatiseren in node-red. Afhankelijk van de huidige Tibber-prijs gaat ie aan/uit.
Mooie tip! Laat eens weten hoe je ervaring op termijn is, dit kan een leuke optie zijn voor velen.Stevenski schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:27:
[...]
Ik heb dit net eenvoudig werkend gekregen middels de Zonnedimmer app. Ik zag er een artikel over in het FD staan; fluitje van een cent en mijn 6kW SMA omvormer produceert nu 43W ipv >5000W.
Je kan een paar basis-instellingen doen rondom wanneer je omvormer te dimmen; voor mij werkt dit prima. Geen hardware nodig, je moet alleen wel OK zijn dat Zonnedimmer kan inloggen op je omvormer.
Meer info: https://www.zonnedimmer.nl/
Van hun website:
"Op Zonnedimmer.nl registreer je eenvoudig in 3 minuten je omvormer, en geef je toestemming om je opwekking op deze momenten te verlagen, in ruil voor een eerlijke vergoeding.
Wij voeren het dimmen uit en vergoeden jou hiervoor. Je weet vooraf hoeveel er maximaal wordt gedimd, en ziet in de app live wat er gebeurt en welke vergoeding je hebt verdient. Het dimmen verloopt via de officiële koppelingen met omvormerfabrikanten, geheel online, zonder wijzigingen aan jouw installatie."
Laat maar weten of het lukt!
Voor diegenen waar het uitzetten niet gelukt is, op naar de bouwmarkt en afdekken die panelen 😉😩🙃
Wanneer zouden we in de algemene dagbladen een artikeltje met als titel: 'steeds meer mensen beginnen hun zonnepanelen te regelen en dit heeft invloed op de stroomprijs' kunnen verwachten?
nooit. effect is verwaarloosbaar. Aantal mensen dat dat doet is klein.Wozmro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:40:
Wanneer zouden we in de algemene dagbladen een artikeltje met als titel: 'steeds meer mensen beginnen hun zonnepanelen te regelen en dit heeft invloed op de stroomprijs' kunnen verwachten?
En het trekt geen lezers, interesseert niemand.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Hier ook alles aan, tot de computer die een stresstest staat de doen aan toe. Eigenlijk weinig verspilling, stresstest van een pc is nooit slechts om stabiliteit te testen. Vaatwasser staat te wassen, wasmachine draait een kookwas met schoonmaakzooi er in en de kookplaten koken pannen vol koud water welke ik vervolgens over het onkruid gooi.
weer mooi 20 cent bespaardTheBrut3 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:49:
Hier ook alles aan, tot de computer die een stresstest staat de doen aan toe. Eigenlijk weinig verspilling, stresstest van een pc is nooit slechts om stabiliteit te testen. Vaatwasser staat te wassen, wasmachine draait een kookwas met schoonmaakzooi er in en de kookplaten koken pannen vol koud water welke ik vervolgens over het onkruid gooi.
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Heb hier m'n zonnepanelen maar weer eventjes aangezet. Auto opladen, thuisaccu opladen, WP is z'n boiler weer op temperatuur aan het brengen na het douchen en de legionella cyclus gaat zometeen draaien. Dan staat er ook nog 'n brisket in de oven, die een of twee keer per minuut een paar seconden 2kW trekt. Ik zag een van m'n fases op die momenten naar de 7kW gaan. Zal waarschijnlijk wel goed gaan op 'n C25 hoofdzekering, maar is zo'n gedoe als het toch fout gaat.
Ach het is voor de leuk. Als je inderdaad kijkt naar wat de financiële markten of simpelweg werken maandelijks opleveren is die paar euro inderdaad peanuts.de Peer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:51:
weer mooi 20 cent bespaard
Als we massaal op de dallen de PV uitschakelen krijgen we straks boetes omdat we als consument de energiemarkt te veel manipuleren.Wozmro schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:40:
op basis waarvan willen ze boetes uitdelen? geef maar eerst boetes aan de netbeheerders dat ze jarenlang hebben geslapen ipv de vele miljarden aan opslag duurzame energie te gebruiken waar die voor bedoeld was.GerritGekke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:09:
[...]
Als we massaal op de dallen de PV uitschakelen krijgen we straks boetes omdat we als consument de energiemarkt te veel manipuleren.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Je kan moeilijk een boete krijgen voor live acteren op iets wat de day ahead is verhandeld.GerritGekke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:09:
[...]
Als we massaal op de dallen de PV uitschakelen krijgen we straks boetes omdat we als consument de energiemarkt te veel manipuleren.
En ook diegene die niet willen of niet kunnen acteren door regelen omvormer+sturen verbruik zouden er voordeel van hebben doordat de duckcurve meer afgeplat wordt.
Straks kan je bij de onbalansprijzen zien hoe goed op deze frenzy geanticipeerd is.The Third Man schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:23:
[...]
Je kan moeilijk een boete krijgen voor live acteren op iets wat de day ahead is verhandeld.
Deze prijs is immers een gevolg van het matchen van verwachte aanbod en verwachte vraag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je kunt ook inloggen bij SMA (EnnexOS) en daar de parameter “alg.bedrijfstoestand” in je omvormer wijzigen van “start” naar “stop”. En terug uiteraard. Wel elke keer een handmatige actie.Devke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:55:
[...]
Ik heb een TriPower 8.0 en zolang ik geen Homey heb doe ik het softwarematig zo.
Werkt perfect!Rojado schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:37:
[...]
Mooie tip! Laat eens weten hoe je ervaring op termijn is, dit kan een leuke optie zijn voor velen.
Voor diegenen waar het uitzetten niet gelukt is, op naar de bouwmarkt en afdekken die panelen 😉😩🙃
Aanrader wat mij betreft voor iedereen met een omvormer die ondersteund wordt (momenteel Growatt, SMA, Huawei, Solis, GoodWe en Sungrow).
/f/image/jDkv1iOqpHgIK5kibOYZyHM5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5yI6HzcYuEcfTlLTitXXXSAj.png?f=fotoalbum_large)
Nu niet, sarcasme naar de toekomstkmf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:19:
[...]
op basis waarvan willen ze boetes uitdelen? geef maar eerst boetes aan de netbeheerders dat ze jarenlang hebben geslapen ipv de vele miljarden aan opslag duurzame energie te gebruiken waar die voor bedoeld was.
@Stevenski heb jij hier ervaring mee? Is dat die 2,69 euro, of is dit wat je aan kosten/boetes bespaard hebt vanuit je leverancier?
Is er nog een aparte vergoeding vanuit Zonnedimmer? Ja zo, hoeveel bedraagt dit?Wie betaalt deze vergoeding?
Jouw energieleverancier en/of jouw netbeheerder hebben baat bij het op de juiste momenten en kort dimmen van jouw zonnepanelen. Door de pieken te dimmen ontstaat er meer ruimte op lokale stroomnetten, en worden hoge kosten door onbalans in vraag en aanbod voorkomen.
Wij voeren het dimmen uit namens deze partijen en zorgen dat de vergoeding iedere maand aan jou wordt overgemaakt. Jij hebt er geen omkijken naar, en ziet in de app altijd live wat er gebeurt
@Stevenski heb jij hier ervaring mee? Is dat die 2,69 euro, of is dit wat je aan kosten/boetes bespaard hebt vanuit je leverancier?
Omdat de prijzen op de beurs de dag er voor al bekend zijn en ze een inschatting maken van het aandeel zonnestroom. Kan ik mij voorstellen dat ze het vervelend vinden als men massaal de PV gaat uitschakelen. Het spelen met inkopen en verkopen van de stroom met batterijen waren ze ook al niet enthousiast van. Er werd gesproken over het vertraagd doorgeven van de prijzen zodat men hier niet mee kan gaan “speculeren”.Proton_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:51:
[...]
Straks kan je bij de onbalansprijzen zien hoe goed op deze frenzy geanticipeerd is.
Deze prijs is immers een gevolg van het matchen van verwachte aanbod en verwachte vraag.
"Ze" (wie zijn "ze"?) geven een prijs van -0.27 per kWh en "vind het vervelend" dat mensen daar op gaan acteren? 😀GerritGekke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:16:
[...]
Omdat de prijzen op de beurs de dag er voor al bekend zijn en ze een inschatting maken van het aandeel zonnestroom. Kan ik mij voorstellen dat ze het vervelend vinden als men massaal de PV gaat uitschakelen. Het spelen met inkopen en verkopen van de stroom met batterijen waren ze ook al niet enthousiast van. Er werd gesproken over het vertraagd doorgeven van de prijzen zodat men hier niet mee kan gaan “speculeren”.
Trouwens "ze" zijn meerdere partijen met totaal verschillende belangen. Stroomproducenten, afnemers en netbeheerders bijv.
O ik doe ook net zo goed mee hoor. Ben geen dief van eigen portemonnee!Arnout schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Ze geven een prijs van -0.27 per kWh en "vind het vervelend" dat mensen daar op gaan acteren? 😀
Trouwens "ze" zijn meerdere partijen met totaal verschillende belangen. Stroomproducenten, afnemers en netbeheerders bijv.
Bron: 'Opkomst thuisbatterij kan problemen op stroomnet verergeren'
Het is een kwestie van tijd, dat de overheid zich hier aan gaat storen en maatregelen gaat nemen. Heb geen glazen bol, maar we weten hoe ze ongeveer handelen.…
Méér netcongestie
Netbeheerders zijn ook niet allemaal enthousiast over thuisbatterijen. Als er in een wijk veel grote accu's komen die op dezelfde momenten laden of ontladen, leidt dat tot extra netbelasting. De transformatorhuisjes in de wijk moeten al die stroom van en naar batterijen immers verwerken.
Van Cappellen: "In 10 tot 20 procent van de tijd gaan thuisbatterijen ertoe leiden dat de pieken op het elektriciteitsnet hoger worden, dus dat het volle net nog voller raakt en dat de netbeheerder nog grotere problemen krijgt."
…
Ondertussen maken we gewoon gebruik van de gunstige situatie.
Hoezo? Je merkt al dat er al voorgesorteerd wordt op dynamische contracten als enige keuze in de toekomst. Het is technisch ook een gewenste situatie.GerritGekke schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:29:
[...]
O ik doe ook net zo goed mee hoor. Ben geen dief van eigen portemonnee!
Bron: 'Opkomst thuisbatterij kan problemen op stroomnet verergeren'
[...]
Het is een kwestie van tijd, dat de overheid zich hier aan gaat storen en maatregelen gaat nemen. Heb geen glazen bol, maar we weten hoe ze ongeveer handelen.
Nu plugt men gerust de Kia Niro in na afloop van een werkdag, want het kan zonder pijn.
@Arnout
Als de onbalansprijzen laag blijven, dan zijn de acties die mensen nu doen goed ingeschat (of de schaal beperkt).
Als de onbalansprijzen stijgen, dan is het blijkbaar lastig in te schatten bij welke prijs men massaal maatregelen gaan nemen.
Je kunt het als een boete zien wanneer de inkoopvergoeding als gevolg omhoog gaat
Negatieve prijzen hebben een ander mogelijk gevolg dat @GerritGekke al aanstipt; bij voldoende marktaandeel van dynamische contracten kom je in de knoop met de gelijktijdigheidsfactor van het laagspanningsnetwerk. Dat heet congestie zolang het goed gaat en een blackout als het fout gaat.
Stroomuitval kan je ook als boete zien.
bij mij op het werk staat de airco nu in een leeg pand op standje vrieskist voor ~40kW
Als de onbalansprijzen laag blijven, dan zijn de acties die mensen nu doen goed ingeschat (of de schaal beperkt).
Als de onbalansprijzen stijgen, dan is het blijkbaar lastig in te schatten bij welke prijs men massaal maatregelen gaan nemen.
Je kunt het als een boete zien wanneer de inkoopvergoeding als gevolg omhoog gaat
Negatieve prijzen hebben een ander mogelijk gevolg dat @GerritGekke al aanstipt; bij voldoende marktaandeel van dynamische contracten kom je in de knoop met de gelijktijdigheidsfactor van het laagspanningsnetwerk. Dat heet congestie zolang het goed gaat en een blackout als het fout gaat.
Stroomuitval kan je ook als boete zien.
bij mij op het werk staat de airco nu in een leeg pand op standje vrieskist voor ~40kW
Kan dus alleen als he een wifidongel erop aan gesloten hebt anders gaat het mi niet lukken met dat netjes uitzetten...basto11 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:25:
Ik heb net nog eens gekeken in de SEMS app. Heb nu ook de Solar Go app geïnstalleerd. In SEMS blijk je ook nog te kunnen uitschakelen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ah dus het geld klotst nu tegen de plinten bij de netbeheerderskmf schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:19:
[...]
op basis waarvan willen ze boetes uitdelen? geef maar eerst boetes aan de netbeheerders dat ze jarenlang hebben geslapen ipv de vele miljarden aan opslag duurzame energie te gebruiken waar die voor bedoeld was.

Oh, wacht ff, die netbeheerders zijn van ons allemaal.
Waar denk je dat die vele miljarden dan naar toe zijn gegaan?

Wat me vandaag opvalt is dat Hollandse Kust Zuid niet stilgezet werd rond 12-13u. Normaal gebeurd dat wel bij negatieve prijzen... Wie heeft een verklaring?
Ik blijf het maar zeggen, en het is bijzonder dat ik er dan altijd minnetjes voor krijg.. 😇😆Simpel360 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:08:
[...]
Ah dus het geld klotst nu tegen de plinten bij de netbeheerders![]()
Oh, wacht ff, die netbeheerders zijn van ons allemaal.![]()
Waar denk je dat die vele miljarden dan naar toe zijn gegaan?
Uiteindelijk draait het allemaal om de duit en de fluit.. Of je nu consument, prosumer, een overheid instelling of bedrijf bent..
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Het heeft even geduurd voordat ik erachter kwam wat er benodigd was: Apexcards en de juiste integratie hebben e.d. (3 uurtjesTaro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Ik zie NL in de titel staan, hier niet, heb je https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/ (De juiste) of toevallig een andere integratie?
[Afbeelding]
Nog alleen de kale prijs maar ik ben weer wat wijzer geworden:
:strip_exif()/f/image/laPoeBilPH9hUjycirjRqu96.png?f=user_large)
Mijn Gyr E350 P1 meter kan schijnbaar standaard geen negatief verbruik laten zien.
Is dit bij jouw hetzelfde Taro? Toevallig zelf wat voor gemaakt of doet de P1 van Zonneplan dat wel met een entiteit er voor?
Ik kan daar van alles bekijken maar geen parameters vinden die ik kan wijzigenRalph88 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:27:
[...]
Je kunt ook inloggen bij SMA (EnnexOS) en daar de parameter “alg.bedrijfstoestand” in je omvormer wijzigen van “start” naar “stop”. En terug uiteraard. Wel elke keer een handmatige actie.
Ik heb een TriPower 8.0 en zolang ik geen Homey heb doe ik het softwarematig zo.
De operator zat vast bij Z'n moederArnout schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:18:
Wat me vandaag opvalt is dat Hollandse Kust Zuid niet stilgezet werd rond 12-13u. Normaal gebeurd dat wel bij negatieve prijzen... Wie heeft een verklaring?
Ik moest er hard om lachen🤣
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Ik krijg het ook niet voor elkaar.Warbringer schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Ik heb geprobeerd mijn Growatt omvormer te koppelen. API key aangemaakt, plakken in het veldje maar blijf de melding krijgen dat het koppelen niet gelukt is?
Is van 2019 hier 🙈clodders schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:38:
[...]
Dat zijn 2 EVs mag ik hopen?Niek_ schreef op zondag 11 mei 2025 @ 19:45:
[...]
Hier zometeen nog een kleine 35kWh het net op zetten. Mooi dagje zo![]()
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/NJI6h0pmxSUZQcr6tHggFNj6.png?f=user_large)
Bizar is het zeker. Bijzonder om betaald te worden voor gebruik..... Onwerkelijk.
[ Voor 22% gewijzigd door geert1992 op 11-05-2025 20:09 ]
Ik heb nog nooit zoveel van mn EV gehouden als dit weekend.geert1992 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 20:08:
[...]
[Afbeelding]
Bizar is het zeker. Bijzonder om betaald te worden voor gebruik..... Onwerkelijk.
Nee, eentje + thuisaccu.
De andere is gisteren al volgeladen
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels