Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:10

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Bij de "Groend Nerds" hoorde ik dat de dynamische energiecontracten naar kwartier-prijzen gaan. Dat zou ingaan per 12 juni.
Dat maakt het handelen er niet eenvoudiger op. Hoewel ik niet verwacht dat de prijzen/uur veel zullen wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:56
Question Mark schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:40:
Ik heb sinds 01-05 een dynamisch stroomcontract bij Eneco, maar ik heb een vraag over terugleveren. Op de website staat het volgende:

[...]

Dat is op zich helder en logisch, maar ik kan nergens terugvinden of ik bij terugleveren terugleveren ook rekening moet houden met de "inkoopvergoeding" van ~3 eurocent.

Ik reken nu zelf met homeassistant de actuele prijzen uit, en voer op basis van die info wat zaken slim aan. Ik ga er nu alleen vanuit dat het inkopen van stroom 3 cent duurder is dan verkopen, vanwege die inkoopvergoeding. Verkoopprijs is volgens mij de kale stroomprijs + energiebelasting die ik nog kan salderen (ik wek minder op dan mijn verbruik).

Inkoopprijs: stroomprijs + energiebelasting + inkoopvergoeding
verkoopprijs: stroomprijs + energiebelasting

Klopt mijn redenatie? Het staat nergens duidelijk op de website en de chatbot weet ook niks.... :P
Mbt teruglevering verschilt e.e.a. per leverancier. Zie de tabel in de topic start. Salderen (marktprijs en belasting en btw) moet iedereen hetzelfde doen, maar wat de leveranciers met de opslag per kWh doen verschilt enorm. Zie daarvoor de laatste kolom in de tabel.
Bij sommigen krijg je netjes de opslag per kWh weer terug (b.v. Zonneplan), maar bij anderen moet je ook weer de opslag per kWh betalen als je teruglevert……of zelfs nog meer….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:37
PradoPrius schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
Bij de "Groend Nerds" hoorde ik dat de dynamische energiecontracten naar kwartier-prijzen gaan. Dat zou ingaan per 12 juni.
Dat maakt het handelen er niet eenvoudiger op. Hoewel ik niet verwacht dat de prijzen/uur veel zullen wijzigen.
Alleen voorlopig bij Tibber, de meeste blijven (voorlopig) per uur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:10

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

- Tibber volgt direct.
- Zonneplan houdt uurprijzen aan.
- ANWB houdt uurprijzen aan
- FE houdt ook uurprijzen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41

bert pit

asdasd

PradoPrius schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:58:
Niemand weet het nog uiteraard, maar in deze post staat een plaatje van hoe kwartierprijzen er momenteel in het buitenland uitzien: Bravo in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 02-05-2025 12:15 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

clodders schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:44:
[...]

Als het bij jouw een grijs gebied is dan moet je er vooral niet aan beginnen.
Want? Ik weet wat energieleveranciers in de praktijk doen en kan daar prima rekening mee houden. Dat ik die werkwijze een grijs gebied vind, gelet op uitspraken van de ACM zelf, én rechters doet daar niets aan af. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Op de onbalansmarkt gaat het nu hard. Er wordt veel vermogen aangesproken. Houdt dit in dat de dynamische tarieven verkeerd zijn ingeschat voor vandaag?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:00
DopdeDouwer schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 11:55:
Ik heb nu zo'n 2 jaar dynamisch contract, wat op zich goed bevalt bij Zonneplan
We hebben geen PV of EV, dus moet het doen met de wasjes en quooker om pieken af te vlakken. Ging tot nu toe goed, als ik het vergelijk met andere tarieven toen. Maar zie nu tarieven van 0.22 en .24 voor komend jaar, dus ga waarschijnlijk toch weer (tijdelijk) naar vast tarief.

Voor gas was ik eerder al overgestapt naar 1jaar vast contract.
Welke energieleverancier kan voor 22ct/kWh leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12:13
Microstar schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:19:
Op de onbalansmarkt gaat het nu hard. Er wordt veel vermogen aangesproken. Houdt dit in dat de dynamische tarieven verkeerd zijn ingeschat voor vandaag?
Ik denk van wel ,komt steeds meer bewolking bovenste helft land ,plus wordt er dan extra ingekocht tegen day ahead prijs om vanavond terug te verkopen.!

ik heb zelf een flow gemaakt (vandaag voor het eerst actief) om van af 12: tot 17: als batterijen niet voldoende vullen door de zon , per half uur extra bij te vullen door inkoop om vanavond terug te verkopen ,tenslotte moeten de batterijen toch terug verdiend worden om het mileu in mijn pocket weer bij te vullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

japie06 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Greenchoice, ok 22.59xx dus afgerond 23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
japie06 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Ik ben voorig jaar zomer ook na 3 jaar dynamische weer naar een vast gegaan
aanbod Vattenvall 0,21 cent kWh + een jaarbonus van 210 Euro

Die kon ik niet laten lopen vond ik zelf, zinds dien stuur ik op NOM met m'n Sessy's en stuur ik m'n overige verbruik nog steeds op de dynamische prijzen. Geen EV maar wel PV (dat is ingegroeid in ons huis)
Wassen als de zon schijnt, vaatwasser draait toch in de nacht op het laaste restje energie in de accu (eens in de 2 a 3 dagen)

draai de laaste weken van 10:00 s'morgens tot 03:00 nul op de meter, en dan houd het weer op.

Log nog steeds wel m'n verbruik op twee methodes (en op dynamische en op die 21 cent) het ontloopt op dit moment mekaar niet super en die 210 euro cache back is druppel die overslaat naar vast op dit moment.

Maar in augstus kijken we verder wat we in september gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:00
psdata schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Ik ben voorig jaar zomer ook na 3 jaar dynamische weer naar een vast gegaan
aanbod Vattenvall 0,21 cent kWh + een jaarbonus van 210 Euro
Als ik mijn gegevens invul op de website van Vattenfall kom ik niet lager dan 27ct. Hoe kom jij op zo'n laag bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

japie06 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:34:
[...]

Als ik mijn gegevens invul op de website van Vattenfall kom ik niet lager dan 27ct. Hoe kom jij op zo'n laag bedrag?
door vorig jaar af te sluiten. Zo statisch is (het aanbod van) een vast contract nu ook weer niet ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 02-05-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Nu online
japie06 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:34:
[...]
Was vorig jaar zomer een aanbieding daar ik de gemiddelde prijs dynamische ondanks sturen toch langzaam hoger en hoger zag worden.
was heel vroeger bij Vatenvall en ieder jaar bellen ze wel een keer met een aanbod, waar ik dan ook nog een tegen bod deed (voor mij blijven loont jaren in het verleden) en ze gingen er in mee voor die 21 cent. Bleek later dat er ook nog cashback bij zat. (21 cent p/kwh, korting van m'n jaren blijven loont klant + een cashback) dus eigenlijk nog goedkoper dan 21 cent.
Ben benieuwd hoe dat straks uit pakt eind augustus.
en dan kijken we verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 17:34
Hmm, heb een EV met een hele lege accu en nu kan ik kiezen voor:
-gratis volladen aan een snellader morgen (lokaal actietarief)
Of
-hopen op negatieve prijs deze zondag en dan laden op dynamisch contract.

Heb echt geen idee wat ik kan verwachten van de prijzen deze zondag, er is een stuk minder zon maar als het goed is wel veel wind ook in de ons omringende landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
ASW1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:25:
Of

Heb echt geen idee wat ik kan verwachten van de prijzen deze zondag, er is een stuk minder zon maar als het goed is wel veel wind ook in de ons omringende landen.
Wachten wanneer morgen de prijzen van zondag bekend worden en dan alsnog (of dus niet) naar de snellader racen 8)

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Sportmind schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Wachten wanneer morgen de prijzen van zondag bekend worden en dan alsnog (of dus niet) naar de snellader racen 8)
Ik vrees dat de prijzen voor zondag nog niet gepubliceerd zijn wanneer ik bij de snellader sta.
Waarom zit daar eigenlijk verschil in en worden de day-ahead prijzen niet elke dag op exact hetzelfde tijdstip gepubliceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ASW1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 23:21:
[...]

Ik vrees dat de prijzen voor zondag nog niet gepubliceerd zijn wanneer ik bij de snellader sta.
Waarom zit daar eigenlijk verschil in en worden de day-ahead prijzen niet elke dag op exact hetzelfde tijdstip gepubliceerd?
Doorgaans is dat hetzelfde tijdstip, maar soms komen ze er niet direct uit en volgen er nog 1 of meerdere biedrondes en dan duurt het (echt) langer.

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 16:18
Kan ik ergens een overzicht vinden van het aantal dagen met negatieve netstroom tarieven van het afgelopen jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

k0enf0rNL schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:16:
Kan ik ergens een overzicht vinden van het aantal dagen met negatieve netstroom tarieven van het afgelopen jaar?
In de startpost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:25
ASW1 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:25:
Of

Hoe snel kun je thuis laden en hoelang ben je aan het laden.
Als zondag de prijzen negatief zijn verwacht ik niet dat dit 5 uur lang is bijvoorbeeld.
Dus als je laadt met 11kW en je hebt een lading nodig van 50kWh ga je denk ik niet goedkoper uit zijn dan gratis bij de snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 21:02
BernardV schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Als zondag de prijzen negatief zijn verwacht ik niet dat dit 5 uur lang is bijvoorbeeld.
Dus als je laadt met 11kW en je hebt een lading nodig van 50kWh ga je denk ik niet goedkoper uit zijn dan gratis bij de snellader.
10-11-0.01
11-12-0.01
12-13-0.02
13-14-2.00
14-15-5.01
15-16-1.59
16-17-0.01

U zei? Kaal natuurlijk. Maar voor negatieve prijzen moet er wel een hoop andere voorwaardes zijn. Vanaf zondag ging de kerncentrale in doel terugschakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 03-05-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Oeps verkeerd topic…

[ Voor 90% gewijzigd door Microstar op 03-05-2025 19:55 ]

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
BernardV schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Is ook zo natuurlijk, meer dan 11 kWh per uur gaat er niet in.
Had gehoopt op zwaar negatieve prijzen zoals vorige week zondag toen het 3 uur lang 15 cent of meer negatief was. Dan kun je toch 33 kWh wegzetten wat niet gek is.
Maar morgen zit het weer gewoon rond 0 cent, zoals zovaak tegenwoordig. Kan blijkbaar genoeg gecurtailed worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:49:
[...]

We hebben nu trouwens de langste opeenvolgende periode met negatieve prijzen, 7 dagen. We hadden een rij van 6 dagen van 25 t/m 30 juni 2024.
Dat is nu 10 dagen geworden, van 26 april t/m 5 mei waarvan twee dagen zelfs negatieve consumentenprijzen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:15

knakworst

Get more sats!

Maasluip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:46:
[...]

Dat is nu 10 dagen geworden, van 26 april t/m 5 mei waarvan twee dagen zelfs negatieve consumentenprijzen.
Vakanties zijn voorbij, temperaturen gezakt, en ook minder zon. Wel meer wind.

Ik vind het toch bijzonder dat op een dagje in mei, met redelijk wat wind, stroom kaal 10 cent kost. In 2017/2018/2019 was dit 4 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:24
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Vakanties zijn voorbij, temperaturen gezakt, en ook minder zon. Wel meer wind.

Ik vind het toch bijzonder dat op een dagje in mei, met redelijk wat wind, stroom kaal 10 cent kost. In 2017/2018/2019 was dit 4 cent.
Toen had Duitsland nog actieve kerncentrales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

robkrekel schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Toen had Duitsland nog actieve kerncentrales
En we hadden gas van Slochteren en Putin. Maar dat een basisproduct daardoor 2,5* zo duur wordt, terwijl meer en meer duurzame energie beschikbaar komt, had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 22-06 21:02
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:11:
[...]

En we hadden gas van Slochteren en Putin. Maar dat een basisproduct daardoor 2,5* zo duur wordt, terwijl meer en meer duurzame energie beschikbaar komt, had ik niet verwacht.
Er is 3900MW verloren gegaan in Duitsland. Belgie 1500 MW. En dit in een markt waar er meer en meer nodig van is.
Dat zijn dus 2000 windmolens en 1 volledig jaar aan bijkomende PV installaties welke in NL 2024 is gebouwd geweest.

Enige moment dat je dit gaat merken, gaat echt pal in de zomer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:57
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:11:
[...]

Maar nu vergeet je de afgelopen weken waarin de prijs regelmatig onder nul was. Dat had je in die periode ook niet zo vaak, want het aandeel PV en wind was veel lager.

Je moet naar gemiddelden kijken als je er iets zinvols over wilt zeggen.

In de periode die je noemde was stroom meestal rond €0,20 te krijgen in een vast contract. Tegenwoordig fluctueert het nog wat, maar vorig jaar zomer kreeg je contracten tussen €0,20 en €0,25. Zoveel is het dus niet gestegen, zeker niet als je de inflatie van 2022/23 meetelt en het feit dat we nu vloeibaar gemaakt fossiel gas importeren ipv bloedgas uit Rusland.

Ik kijk hier naar de consumententarieven. De energiebelasting is wat gefluctueerd door de jaren heen. Maar vorig jaar (en nu ook nog) was die nog iets hoger dan bijv in 2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Maar nu vergeet je de afgelopen weken waarin de prijs regelmatig onder nul was. Dat had je in die periode ook niet zo vaak, want het aandeel PV en wind was veel lager.

Je moet naar gemiddelden kijken als je er iets zinvols over wilt zeggen.

In de periode die je noemde was stroom meestal rond €0,20 te krijgen in een vast contract. Tegenwoordig fluctueert het nog wat, maar vorig jaar zomer kreeg je contracten tussen €0,20 en €0,25. Zoveel is het dus niet gestegen, zeker niet als je de inflatie van 2022/23 meetelt en het feit dat we nu vloeibaar gemaakt fossiel gas importeren ipv bloedgas uit Rusland.

Ik kijk hier naar de consumententarieven. De energiebelasting is wat gefluctueerd door de jaren heen. Maar vorig jaar (en nu ook nog) was die nog iets hoger dan bijv in 2019.
Ik kijk naar de gemiddelde prijs ex btw over de hele dag.

2020: 3 cent
2025:9 cent

Vooral omdat begin van de avond tegenwoordig schreeuwend duur is. Leuk dat tussen de middag 0 cent is. Maar als je dan om 17 uur 30 cent mag aftikken, trekt dat het gemiddelde snel omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAinqUelFTnX4qg0kTWOQMiQZEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0QByIUjAQOTOb4G3jDYsf34X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUyjZo0mPCqBougaie_kvv2s80A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vKC8HSQOgMDoDQG6N7RQFtS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door knakworst op 06-05-2025 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:06:
[...]

Vooral omdat begin van de avond tegenwoordig schreeuwend duur is. Leuk dat tussen de middag 0 cent is. Maar als je dan om 17 uur 30 cent mag aftikken, trekt dat het gemiddelde snel omhoog.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2025 is nog niet compleet en mist daardoor nog de goedkope maanden mei t/m september. Kijk je naar 2024, dan was de gemiddelde kale prijs €0,077 (bron). Ook wel hoger, maar minder dramatisch dan jouw voorbeeld.

En we zitten gewoonweg in een totaal andere energiemarkt dan voor covid, de oorlog in Oekraïne en de andere zaken die al zijn genoemd. En zelfs zonder al die zaken zou de prijs van €0,03 inclusief de inflatiecorrectie nu ook al eerder €0,04 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:28:
[...]

2025 is nog niet compleet en mist daardoor nog de goedkope maanden mei t/m september.
Ik hoop het maar die vlieger ging vorig jaar niet op, de prijs liep alleen maar op. Had een beetje te maken met de stijgende gasprijs, hopelijk blijft die dit jaar hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSqHg3JLVGJ9kr5A8Pr2d8M0OdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7f5IEaRCBs8XfPeQ7jNDiWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is appels met peren vergelijken:
2020 was het 1e corona jaar waarbij de gehele economie zo'n beetje stil stond op een gegeven moment en ook de elektriciteitsprijzen gigantisch gedaald zijn als gevolg van veel minder vraag dan verwacht. Dat was een extreme situatie met forward prijzen die bijna nog nooit zo laag waren geweest en dat heeft ook veel impact op day ahead prijzen in 2020 (wegvallen van bijna geheel kleinzakelijk, vervoer, bedrijvigheid enz).

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
knakworst schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:02:
[...]

Ik hoop het maar die vlieger ging vorig jaar niet op, de prijs liep alleen maar op. Had een beetje te maken met de stijgende gasprijs, hopelijk blijft die dit jaar hangen.

[Afbeelding]
Ja en ik zie nu ook dat je in de ANWB app kijkt naar prijzen ex BTW. Als daar wel de inkoopvergoeding in zit, dan moet je ook rekening houden met het feit dat die intussen flink is gestegen bij deze Leverancier. Van €0,02 naar €0,0484 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

bilgy_no1 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Ja en ik zie nu ook dat je in de ANWB app kijkt naar prijzen ex BTW. Als daar wel de inkoopvergoeding in zit, dan moet je ook rekening houden met het feit dat die intussen flink is gestegen bij deze Leverancier. Van €0,02 naar €0,0484 per kWh.
Nee het is exclusief inkoopvergoeding wat ze laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-06 19:42
bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:01:
[...]

Het blijft altijd een individuele afweging, rekening houdend met verbruik, opwekking, welke gebruikers heb je, wel/niet mogelijkheid om te sturen en ook de individuele risico-tolerantie.

In elk geval is het voor mensen met een aanzienlijke PV installatie zaak om heel goed te kijken naar de voorwaarden van Leveranciers voor dat terugleveren.

In mijn geval (±4000 kWh opwek, 1500 kWh zelf verbruik, 2500 kWh salderen) zou het grofweg als volgt uitpakken:

- eigen (directe) verbruik maakt geen verschil
- 2500 kWh salderen kost bij een vast contract €300-325 (€0,12-0,13 per kWh).
- Bij Zonneplan zit ik nu op een verschil van €0,04 per kWh, wat op jaarbasis dus €100 zou kosten.
- Het salderen is bij Zonneplan dus €200-225 gunstiger dan bij een vast contract.

Om te bepalen of dynamisch of vast gunstiger is, moet je dan kijken naar hoeveel kWh je verder verbruikt. Jij refereert aan een Greenchoice aanbieding van €0,20. Stel dat je met dynamisch €0,05 per kWh duurder uit zou komen over een heel jaar (niet per se waarschijnlijk), dan moet je dus een netto afname hebben van

€200 / €0.05 per kWh = 4000 kWh (dus totaal jaarverbruik 5500 kWh)

om gunstiger uit te komen met dat onverslaanbare vaste contract. Eigenlijk nog iets meer, want de maandkosten van Greenchoice zijn ook wat hoger.

Behaal je met wat meer sturen een verschil van €0,04 tov de Greenchoice prijs, dan moet de netto afname al 5000 kWh zijn (op een totaalverbuik van 6500 kWh).

Maar stel nou dat ik toch goedkoper uit kan komen door de PV uit te schakelen bij negatieve prijs, of de allergoedkoopste opwekking steeds in een EV te pompen, dan wordt dynamisch juist goedkoper in alle scenario's.

En wat is het risico? Stel dat ik toch eindig €0,04 meerprijs voor inkoop (€0,24 gemiddeld over het jaar ipv €0,20 bij die ene Greenchoice deal) en ik verbruik 8500 kWh (1500 kWh zelfverbruik, 7000 kWh inkoop totaal), dan heb ik 2000 kWh 'te duur' ingekocht, wat in totaal 2000 x €0,04 = €80 op een jaar is.

Haal je met een batterij een veel hogere graad van zelf verbruiken, dan wordt het verhaal ook weer anders (in beide scenario's).

Kortom, het is niet altijd en voor iedereen een no-brainer.
Daarnaast is sprake als ik de cijfers invul in bijv easyswitch van welliswaar een bonus van EUR 100 (gemiddeld) en (gemiddeld) EUR 500 terugleverkosten. Dus ruim EUR 400 extra kosten boven op het vaste tarief. Dus die 2500kwh kan ook nog eens zo'n EUR 0,16 tussen zitten tussen gerealiseerd tarief om die terugleverkosten 'goed te maken'.
Dat element zit nog niet in de TS Spreadsheet bijvoorbeeld. Overweging voor mij dat dynamisch toch interessanter is geworden dan vast door deze EUR 500 vaste terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:16
Quatt lijkt nu ook energie te verkopen

https://www.quatt.io/quatt-energy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48
Opslag 1,815ct/kWh bij afname, maar ook 1,815ct/kwh afslag bij teruglevering, dat is 3.63ct/kWh duurder tov dyn. energieleveranciers die wel correct salderen.
Als ook met vaste leverings met € 9,07/mnd (€ 108,90/jaar) wat ik geloof de hoogste is op het moment voor een dynamische energieleverancier.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ntram
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:44
Domba schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:19:
[...]

Opslag 1,815ct/kWh bij afname, maar ook 1,815ct/kwh afslag bij teruglevering, dat is 3.63ct/kWh duurder tov dyn. energieleveranciers die wel correct salderen.
Wat in dat opzicht correct salderen is, kan alleen een rechter bepalen. De ACM heeft eerst bepaalde leveranciers gewaarschuwd die dit ook wilden invoeren, maar heeft later, nadat de discussie over terugleverkosten was losgebarsten, ook aangegeven dat het geen verplichting is om dit (de opslag) op die manier te blijven salderen ('de leverancier heeft contractvrijheid').

Dat is pijnlijk, want personeel van Tibber heeft publiek aangegeven dat hun manier van tarieven hanteren samenhangt met de eerdere waarschuwing van de ACM.

[ Voor 4% gewijzigd door ntram op 08-05-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:48
ntram schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:24:
[...]

Wat in dat opzicht correct salderen is, kan alleen een rechter bepalen. De ACM heeft eerst bepaalde leveranciers gewaarschuwd die dit ook wilden invoeren, maar heeft later, nadat de discussie over terugleverkosten was losgebarsten, ook aangegeven dat het geen verplichting is om dit (de opslag) op die manier te blijven salderen ('de leverancier heeft contractvrijheid').

Dat is pijnlijk, want personeel van Tibber heeft publiek aangegeven dat hun manier van tarieven hanteren samenhangt met de eerdere waarschuwing van de ACM.
Ook Zonneplan een paar maanden voor Tibber.
Eens mee, wat het normaal zou zijn, dat is lastig daar de ACM niet heel transparant is op details van energierekening componenten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:00
Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:35:
[...]

Voor deze chart:
[Afbeelding]

Is de code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
type: custom:apexcharts-card
experimental:
  color_threshold: true
graph_span: 24h
header:
  title: Stroomprijs vandaag
  show: true
span:
  start: day
now:
  show: true
  label: Nu
series:
  - entity: sensor.NORDPOOLSENSORHIER
    type: column
    show:
      extremas: true
      legend_value: true
    float_precision: 3
    stroke_width: -8
    yaxis_id: kwh_prijs
    data_generator: |
      return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
        return [new Date(start["start"]).getTime() + 3200000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
      });
    color_threshold:
      - value: 0
        color: "#04822e"
      - value: 0.1
        color: "#12A141"
      - value: 0.15
        color: "#79B92C"
      - value: 0.2
        color: "#C4D81D"
      - value: 0.25
        color: "#F3DC0C"
      - value: 0.3
        color: "#EFA51E"
      - value: 0.35
        color: "#E76821"
      - value: 0.4
        color: "#DC182F"
  - entity: sensor.SHELLYOFP1METERHIER
    statistics:
      type: mean
      period: hour
    group_by:
      duration: 15m
      func: avg
    yaxis_id: kwh_gebruik
    stroke_width: 6
    curve: smooth
    extend_to: now
yaxis:
  - id: kwh_prijs
    min: ~0
    align_to: 0.1
    decimals: 2
    apex_config:
      title:
        text: €/kWh
      tickAmount: 9
  - id: kwh_gebruik
    opposite: true
    min: ~0
    max: ~15000
    align_to: 1000
    decimals: 0
    apex_config:
      title:
        text: Verbruik
apex_config:
  tooltip:
    x:
      format: HH:00
  plotOptions:
    bar:
      columnWidth: 80%
  xaxis:
    type: datetime
    tooltip:
      enabled: false
  chart:
    height: 320px
Ik ben mijn HA hier aan het oppoetsen, weinig mee gedaan de afgelopen tijd. InfluxDB deed ook niets meer nadat ik hier alles heb ver-Unified :+

Ik heb net de Nord Pool integration erbij gezet en zag wel wat prijsverschil t.o.v. de dynamische prijs die ik in de ZP app kan zien.

Ik kan uit je code zo niet halen waar je opslag en belasting erbij rekent, er van uitgaande dat je dit wel doet.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

elektriekert schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:07:
[...]

Ik ben mijn HA hier aan het oppoetsen, weinig mee gedaan de afgelopen tijd. InfluxDB deed ook niets meer nadat ik hier alles heb ver-Unified :+

Ik heb net de Nord Pool integration erbij gezet en zag wel wat prijsverschil t.o.v. de dynamische prijs die ik in de ZP app kan zien.

Ik kan uit je code zo niet halen waar je opslag en belasting erbij rekent, er van uitgaande dat je dit wel doet.
Dit gebruik ik voor Zonneplan in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
  - platform: nordpool
    VAT: False
    currency: "EUR"
    price_in_cents: false
    low_price_cutoff: 0.9
    region: "NL"
    precision: 3
    price_type: kWh
    additional_costs: >
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:44

koboy

Heb een idee voor een icon

[...]

De 10% zonnebonus over het kale tarief als dat >0 is?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
koboy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:00:
[...]

De 10% zonnebonus over het kale tarief als dat >0 is?
Die toont zonneplan niet in de uurprijzen, alleen in het totaalbedrag voor afname en teruglevering per dag/maand/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:12
Torch1969 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Die toont zonneplan niet in de uurprijzen, alleen in het totaalbedrag voor afname en teruglevering per dag/maand/jaar
Dat is alleen wanneer je zonnepanelen hebt van zonneplan toch?
Ik zie het nergens staan. Zit te wachten op de factuur, die maar uit blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:45
geert1992 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:56:
[...]

Staat gewoon op de site, het is gewoon voor alle zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
SidewalkSuper schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:02:
[...]

Staat gewoon op de site, het is gewoon voor alle zonnepanelen.
Excuses voor de verwarring. Voor mij is de opgebouwde zonnebonus niet zichtbaar in de app.
Dat kan je alleen zien wanneer je zonnepanelen hebt van zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
geert1992 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:23:
[...]

Excuses voor de verwarring. Voor mij is de opgebouwde zonnebonus niet zichtbaar in de app.
Dat kan je alleen zien wanneer je zonnepanelen hebt van zonneplan.
Dat klopt ook niet, ik heb geen zonnepanelen van zonneplan, maar heb wel het tabblad met afgenomen en teruggeleverde energie en in het bedrag wat je daar zie zit de zonnebonus verwerkt. Het staat nergens als apart bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
Torch1969 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 07:52:
[...]

Dat klopt ook niet, ik heb geen zonnepanelen van zonneplan, maar heb wel het tabblad met afgenomen en teruggeleverde energie en in het bedrag wat je daar zie zit de zonnebonus verwerkt. Het staat nergens als apart bedrag.
Dat zeg ik toch? De opgebouwde zonnebonus is nergens zichtbaar, je moet dan met de homewizard energy app de juiste tarieven gebruiken om inzichtelijk te krijgen hoeveel bonus je hebt opgebouwd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:35

Taro schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:52:
Dit gebruik ik voor Zonneplan in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
sensor:
  - platform: nordpool
...
Dat kan toch veel makkelijker: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hierbij ben je wel cloud afhankelijk als ik zie dat je moet inloggen.
De P1 meter van zonneplan heb ik nog niet :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Torch1969 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:52:
[...]

Je hebt helemaal gelijk want die tarieven moeten natuurlijk ook voor afname gelden.

@elektriekert : ik heb net even met de hand het tarief van 10 uur vandaag nagerekend zonder de energiebelasting. Als ik het noordpool tarief neem en daar de BTW over doe en dan de 2 cent inkoop vergoeding van zonneplan er bovenop dan klopt het met de app.

Edit: ik heb je code er even op nageslagen en zie nergens een factor 1,21 voor de BTW staan. Denk dus dat je die bent vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 09-05-2025 09:14 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:20
Domba schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 00:19:
[...]

Als ook met vaste leverings met € 9,07/mnd (€ 108,90/jaar) wat ik geloof de hoogste is op het moment voor een dynamische energieleverancier.
Ik zit nu bij Frank Energie, ooit gekozen omdat ze de laagste opslag hadden, maar ik zie dat die ook leuk een afslag doen bij teruglevering. Wat is op dit moment de goedkoopste leverancier? Ik zag dat zonneplan op 2.00ct/KwH zit en geen afslag op de teruggeleverde energie pakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 16:35
elektriekert schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 08:52:
[...]

Hierbij ben je wel cloud afhankelijk als ik zie dat je moet inloggen.
De P1 meter van zonneplan heb ik nog niet :p
Je moet inloggen omdat je met deze integratie inlogt bij Zonneplan en JOUW daadwerkelijke energiekosten, tarieven, verbuik etc gaat ophalen.

Overigens haal je met die Epex ook vanuit de cloud je gegevens op, dus die afhankelijkheid is gelijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Hmmbob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Je moet inloggen omdat je met deze integratie inlogt bij Zonneplan en JOUW daadwerkelijke energiekosten, tarieven, verbuik etc gaat ophalen.

Overigens haal je met die Epex ook vanuit de cloud je gegevens op, dus die afhankelijkheid is gelijk.
Daar heb je een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
filipy23 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 09:34:
[...]

Ik zit nu bij Frank Energie, ooit gekozen omdat ze de laagste opslag hadden, maar ik zie dat die ook leuk een afslag doen bij teruglevering. Wat is op dit moment de goedkoopste leverancier? Ik zag dat zonneplan op 2.00ct/KwH zit en geen afslag op de teruggeleverde energie pakt...
In de topic start staat een tabel met het overzicht van alle dynamische Leveranciers en hun kosten + voorwaarden voor terugleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

bilgy_no1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:15:
[...]

In de topic start staat een tabel met het overzicht van alle dynamische Leveranciers en hun kosten + voorwaarden voor terugleveren.
Maar in de topic start staat nog niet de zonnebonus van zonneplan vermeld (overdag terugleveren levert 10% extra op over de prijs exclusief energiebelasting.
@filipy23 : neem dit mee in je overweging....

@Smuggler : kun je de zonnebonus van zonneplan vermelden onder de saldering kolom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Die heb ik er ook naast draaien, maar ik wil voor mijn automations niet afhankelijk zijn van een enkele energieprovider. Daarnaast gebruiken veel integraties Nord Pool specifieke sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Laatst online: 00:20
koboy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Maar in de topic start staat nog niet de zonnebonus van zonneplan vermeld (overdag terugleveren levert 10% extra op over de prijs exclusief energiebelasting.
@filipy23 : neem dit mee in je overweging....

@Smuggler : kun je de zonnebonus van zonneplan vermelden onder de saldering kolom?
Thanks, ook zonder die 10% bonus was zonneplan al de goedkoopste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:50
https://ned.nl/nl/energieweerbericht verwacht maandag as. ruim bovengemiddelde hoeveelheid zonne- en windenergie. Mijn conclusie: kans op zeer lage energieprijs op die dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-rU--QBOUyCLJAqK11tsMQJHO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80z1FrLHooQhAfnnfS3GtTdn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Amersfoort schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:50:
https://ned.nl/nl/energieweerbericht verwacht maandag as. ruim bovengemiddelde hoeveelheid zonne- en windenergie. Mijn conclusie: kans op zeer lage energieprijs op die dag.
[Afbeelding]
Maar maandag verbruiken we ook meer. Ik verwacht het dieptepunt op zondag (qua prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
knakworst schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Maar maandag verbruiken we ook meer. Ik verwacht het dieptepunt op zondag (qua prijzen).
Ik ook, zondag zullen ze net al maandag de windmolens afschalen, en dus zal deze opbrengst niet meedoen. Dan houdt je verbruik over en dat is zondag duidelijk lager, en dus lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 17:53

The Third Man

The Third Jellyfish

TheOxygent lijkt dat ook te verwachten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm8dRKToRTI9nfAo_rARA1VkT2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0luSsyZ6s1kjEzU828eSTRW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Morgen zijn de prijzen ook weer zo laag dat de consumentenprijs negatief wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
1 uur negatief, -€0.011 bij ZP. Dan mogen de panelen lekker doordraaien. Kost me hooguit 2 cent :F

Edit: wel ff snel in Homey opgezet dat de airco's vol gas gaan draaien 8)

[ Voor 36% gewijzigd door robkrekel op 09-05-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:01
filipy23 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:00:
[...]

Thanks, ook zonder die 10% bonus was zonneplan al de goedkoopste.
Is dat wel zo? Doordat de leveringsvergoeding van Tibber hoger is dan die van Zonneplan en Tibber de leveringsvergoeding ook aan de klant uitkeert als er wordt teruggeleverd, krijg je daar een soort continue zonnebonus. Zeker wie (veel) meer teruglevert dan afneemt kan daardoor misschien toch bij Tibber goedkoper uit zijn. Als het hooguit om enkele honderden kWh's gaat dat per saldo meer wordt teruggeleverd dan zal het vast niet veel uitmaken bij een Oost/West opstelling van PV's. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

DutchJudge schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Is dat wel zo? Doordat de leveringsvergoeding van Tibber hoger is dan die van Zonneplan en Tibber de leveringsvergoeding ook aan de klant uitkeert als er wordt teruggeleverd, krijg je daar een soort continue zonnebonus. Zeker wie (veel) meer teruglevert dan afneemt kan daardoor misschien toch bij Tibber goedkoper uit zijn. Als het hooguit om enkele honderden kWh's gaat dat per saldo meer wordt teruggeleverd dan zal het vast niet veel uitmaken bij een Oost/West opstelling van PV's. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil in opslag tussen Zonneplan en Tibber is 0,48 cent.
Bij een gemiddeld teruglevertarief overdag van 4,8 cent zit je dus op het break even punt, daarboven voordeel voor Zonneplan. Omdat de zonnebonus ook over de opslag wordt gerekend ligt dit voordeel voor Zonneplan dus al vanaf een marktprijs inclusief BTW van 2,8 cent.

Zelfs met een qua tarief ongunstige vol zuid opstelling zit je hier al boven; met een oost west opstelling wordt het verschil alleen maar groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
DutchJudge schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54:
[...]

Tibber en Zonneplan salderen op precies dezelfde manier de inkoopvergoeding. Tot aan de salderingsgrens maakt dat dus geen verschil, want wat je bij Tibber meer 'krijgt' bij terugleveren heb je ook meer betaald bij het afnemen op een ander tijdstip.

En voor meer terugleveren dan eigen gebruik (dus boven de salderingsgrens) staat in beide gevallen "TLV: marktprijs incl. BTW" in de tabel van de topic start. Dat lijkt dus precies hetzelfde te gaan (dus niet ook nog de inkoopvergoeding die je krijgt).

Alleen bij Zonneplan krijg je dus de zonne-bonus erbij.

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 09-05-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinJB
  • Laatst online: 11:41

RobinJB

Projectleider & Brandweerman

Mooie week komt er weer aan, ben benieuwd war de prijzen gaan doen!
Is er eigenlijk ergens een ‘voorspeller’ daarvoor? Anders ga ik eens knutselen. De data heb ik toch al.

https://slimhuys.nl - Dynamische tarieven inzichtelijk, en mijn Home-Assistant config

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
RobinJB schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:38:
Mooie week komt er weer aan, ben benieuwd war de prijzen gaan doen!
Is er eigenlijk ergens een ‘voorspeller’ daarvoor? Anders ga ik eens knutselen. De data heb ik toch al.
Jazeker: https://energie.theoxygent.nl/
Of deze als je zelf nog wilt nadenken: https://ned.nl/nl/energieweerbericht

[ Voor 4% gewijzigd door Torch1969 op 09-05-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:48
robkrekel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:22:
1 uur negatief, -€0.011 bij ZP. Dan mogen de panelen lekker doordraaien. Kost me hooguit 2 cent :F

dan zijn de afschrijfkosten een heel stuk duurder dan die ene cent winst, kost dus alleen maar geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 22:56:
[...]

Ik had nog een tip gegeven. Als je de Homewizard app en p1 meter hebt dan de tarieven invullen van zonneplan. Die app houdt geen rekening met de bonus. Kijk je dan in de Zonneplan app dan zie je een hoger bedrag, dus kun je je bonus berekenen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
knakworst schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:59:
[...]

Tibber verwacht ook zondag pas de laagste prijzen.
Zojuist werd er een nieuw laadschema aangemaakt voor de auto waarbij deze op maandagavond geladen moet zijn, Tibber kiest ervoor de hele lage prijzen morgen over te slaan en plant de laadesessie in op zondag tussen 12 en 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Laatst online: 22-06 22:26
Kan iemand mij kort uitleggen hoe het nou zit qua het volgende, kan het niet vinden in de TS...

Ik wek meer op dan dat ik op jaarbasis verbruik, ik saldeer dus volledig, maar hoe zit dit nu met de 2000 kWh die ik per jaar boven mijn verbruik teruglever? De prijzen gaan bijvoorbeeld vanmiddag weer in de min zie ik in de app van Zonneplan zelfs met energiebelasting aan, (-1.09 cent) maar als je die uitzet is het zelfs nog lager, (-13.38) wanneer is het verstandig dat ik mijn zonnepanelen uitzet? En ook als straks in 2027 het salderen volledig stopt.

Als de prijs inclusief energiebelasting in de min staat, of moet ik in mijn geval kijken naar de prijs zonder energiebelasting? En geldt dat voor nu en straks in 2027 als het salderen hoogstwaarschijnlijk echt stopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-06 18:24
Catdogsf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:52:
Kan iemand mij kort uitleggen hoe het nou zit qua het volgende, kan het niet vinden in de TS...

Ik wek meer op dan dat ik op jaarbasis verbruik, ik saldeer dus volledig, maar hoe zit dit nu met de 2000 kWh die ik per jaar boven mijn verbruik teruglever? De prijzen gaan bijvoorbeeld vanmiddag weer in de min zie ik in de app van Zonneplan zelfs met energiebelasting aan, (-1.09 cent) maar als je die uitzet is het zelfs nog lager, (-13.38) wanneer is het verstandig dat ik mijn zonnepanelen uitzet? En ook als straks in 2027 het salderen volledig stopt.

Als de prijs inclusief energiebelasting in de min staat, of moet ik in mijn geval kijken naar de prijs zonder energiebelasting? En geldt dat voor nu en straks in 2027 als het salderen hoogstwaarschijnlijk echt stopt?
In jouw geval gelden de prijzen excl. energiebelasting + opslag. Als de prijs dan negatief is, betaal je dat bedrag bij teruglevering.

Je kunt de panelen dus beter uitzetten bij negatieve prijzen.
Vanmiddag betaal je dus €0,1338 per teruggeleverde kwh :( en krijg je €0,1338 per afgenomen kWh. :)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
Pim57 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:05:
[...]

In jouw geval gelden de prijzen excl. energiebelasting. Als de prijs dan negatief is, betaal je dat bedrag.

Je kunt de panelen dus beter uitzetten bij negatieve prijzen. Vanmiddag betaal je dus €0,1338 per kWh!
Bedankt voor de uitleg, maar hoe zit het met de volgende gedachte hierover die ik nog heb...

Op dit moment zit ik er nog niet aan qua salderen, (jaar loopt bij mij van oktober tot oktober) heb tot nu toe iets van 2100 kWh gebruikt van het net en 1200 opgewekt/gesaldeert, geldt dat dan nu ook al wat je zegt? Want straks door de zonnige maanden zit ik er dus altijd zo'n 2000 kWh boven qua salderen.
Betaal je dan een gemiddelde ofzo, of hoe bereken ze dat dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-06 18:24
Catdogsf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Bedankt voor de uitleg, maar hoe zit het met de volgende gedachte hierover die ik nog heb...

Op dit moment zit ik er nog niet aan qua salderen, (jaar loopt bij mij van oktober tot oktober) heb tot nu toe iets van 2100 kWh gebruikt van het net en 1200 opgewekt/gesaldeert, geldt dat dan nu ook al wat je zegt? Want straks door de zonnige maanden zit ik er dus altijd zo'n 2000 kWh boven qua salderen.
Betaal je dan een gemiddelde ofzo, of hoe bereken ze dat dan precies?
Salderen gaat per jaar als je bij dezelfde energieleverancier blijft.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
Pim57 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:16:
[...]

Salderen gaat per jaar als je bij dezelfde energieleverancier blijft.
Ohhh ik snap het denk ik al, wordt tegen elkaar weggestreept en omdat ik er boven zit, moet ik kijken naar zonder energiebelasting, want dat zijn voor mij eigenlijk de prijzen wat ik moet betalen en terug krijg, zo simpel is het toch? Zoja dan is het kwartje gevallen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
Catdogsf schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:19:
[...]

Ohhh ik snap het denk ik al, wordt tegen elkaar weggestreept en omdat ik er boven zit, moet ik kijken naar zonder energiebelasting, want dat zijn voor mij eigenlijk de prijzen wat ik moet betalen en terug krijg, zo simpel is het toch? Zoja dan is het kwartje gevallen. :*)
Tot aan de salderingsgrens (i.c. je eigen verbruik op jaarbasis) streep je weg incl. EB. Het is niet helemaal 'wegstrepen', want je krijgt/betaalt nog steeds de energieprijs obv het uur waarin je teruglevert of afneemt.

Oftewel als je straks tussen 11:00-12:00 een kWh teruglevert krijg je in feite een kale prijs van EUR -0,01 + de Energiebelasting. Oftewel EUR 0,12 en dat bedrag wordt verrekend met een kWh tussen 20:00-21:00 vanavond wanneer de prijs EUR 0,20 + Energiebelasting is, oftewel EUR 0,32. Doordat de Energiebelasting ook wordt gesaldeerd is het dus toch nog gunstig om op te wekken, want je betaalt dan vanavond maar EUR 0,20 voor je stroom.

Dus voor het opwekken binnen je totaalverbruik is het lonend om terug te leveren bij een prijs boven EUR 0,00 inclusief EB. Boven je eigen verbruik telt inderdaad de EB niet meer mee en moet je kijken naar de kale energieprijs > EUR 0,00.

De complicatie bij een netto opwekking op jaarbasis is dat je ook niet teveel opwekking wilt uitschakelen. Want als je toch onder je salderingsgrens komt, dan speelt de EB weer een rol. Dus stel dat je heel veel opwekking uitschakelt bij kale prijs EUR -0,01, maar dat de prijzen later in het jaar naar EUR -0,10 gaan en je die toch nog nodig hebt voor de EB saldering, dan heb je de verkeerde uren uitgeschakeld.

Met een netto meer-opwekking van 2000 kWh lijkt me echter dat jij niet zo snel last hebt van dat fenomeen. In dat geval moet je inderdaad uitschakelen bij een kale prijs onder 0,00 (en dan in de gaten houden dat je totale opwekking niet onder je jaarverbruik uit gaat komen).

[ Voor 4% gewijzigd door bilgy_no1 op 10-05-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
[...]

Als je op jaarbasis van tibber uitrekent moet je bij -0,05cent zonder EB gaan uitschakelen.
Dan zou je in oktober ergens rond 0 uit moeten komen op basis van data uit 2024.

Ik zit van 1 juli tot 1 juli en met salderen op -500, moet dus nu gaan uitschakelen bij negatieve prijzen, tenzij de auto nog wat nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Dapdodo schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:03:
[...]

Als je op jaarbasis van tibber uitrekent moet je bij -0,05cent zonder EB gaan uitschakelen.
Dan zou je in oktober ergens rond 0 uit moeten komen op basis van data uit 2024.

Ik zit van 1 juli tot 1 juli en met salderen op -500, moet dus nu gaan uitschakelen bij negatieve prijzen, tenzij de auto nog wat nodig heeft.
Vorig jaar was niet best qua opwekking van PV. Ik loop nu al 250 kWh voor op vorig jaar. Dat jaar kwam ik uit op ongeveer 3750 kWh in totaal. Lijkt erop dat het dit jaar eerder 4200 zou kunnen worden. Flinke afwijking dus op jaarbasis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Hoop ik dat ik het kwartje nu ook even stilleg van het wiebelen....
Met overproductie wordt het een balanceer act tussen terugleveren bij negatieve tarieven en maximaal gebruik maken van de salderings mogelijkheden.

Er is helaas geen vuistregel voor het tarief waarbij je moet afschakelen, want dit is afhankelijk van de verhouding productie/afname/teruglevering maar ook van het jaar en hoe het weer is geweest.
Je hebt hier zelf het meeste zicht op met je verbruik en opwek cijfers bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22
Amersfoort schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 11:50:
[Afbeelding]
Qua wind wordt er niet heel veel verwacht. Vanaf windkracht 5 en volle meizon wordt het leuk op werkdagen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPsS8Xe3CJb7AnRjIzjlrGIJCgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkWcyfq6VssI5rcO3yiOIxYm.png?f=fotoalbum_large

Wow, zelfs gekanteld op mijn telefoon een flink negatieve prijs. Kan de prijs helaas niet zien in de grafiek maar dat wordt behoorlijk! Zeker meer dan 10 cent inclusief negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaUjO9JDNcht5PudjJl9uNbR0qo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/146KGr84lWROy8kWt5NLBTnz.png?f=fotoalbum_large

Tibber is vlot! -28 morgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-06 15:10
JeroenVerweij schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:49:
[Afbeelding]

Wow, zelfs gekanteld op mijn telefoon een flink negatieve prijs. Kan de prijs helaas niet zien in de grafiek maar dat wordt behoorlijk! Zeker meer dan 10 cent inclusief negatief.
-42 ct kale prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:54
Op moederdag, dat is dan toch weer jammer he. Als we die uren konden laden... Je kan haast €10 verdienen + weer een volle EV accu krijgen.

Wat een tijden!

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Mooi dat ik de auto vandaag niet heb ingeplugd en dat ik het beddengoed nog moet doen...

PV uit, wagen vol laden, dat betekent tientjes verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 12:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ee_Zo4qZQg7w0xR4kFDC7DEZuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XH0bFBYYSlwn2kv55QWFnNYK.png?f=fotoalbum_large

Holy shit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catdogsf
bilgy_no1 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 09:55:
[...]

Tot aan de salderingsgrens (i.c. je eigen verbruik op jaarbasis) streep je weg incl. EB. Het is niet helemaal 'wegstrepen', want je krijgt/betaalt nog steeds de energieprijs obv het uur waarin je teruglevert of afneemt.

Oftewel als je straks tussen 11:00-12:00 een kWh teruglevert krijg je in feite een kale prijs van EUR -0,01 + de Energiebelasting. Oftewel EUR 0,12 en dat bedrag wordt verrekend met een kWh tussen 20:00-21:00 vanavond wanneer de prijs EUR 0,20 + Energiebelasting is, oftewel EUR 0,32. Doordat de Energiebelasting ook wordt gesaldeerd is het dus toch nog gunstig om op te wekken, want je betaalt dan vanavond maar EUR 0,20 voor je stroom.

Dus voor het opwekken binnen je totaalverbruik is het lonend om terug te leveren bij een prijs boven EUR 0,00 inclusief EB. Boven je eigen verbruik telt inderdaad de EB niet meer mee en moet je kijken naar de kale energieprijs > EUR 0,00.

De complicatie bij een netto opwekking op jaarbasis is dat je ook niet teveel opwekking wilt uitschakelen. Want als je toch onder je salderingsgrens komt, dan speelt de EB weer een rol. Dus stel dat je heel veel opwekking uitschakelt bij kale prijs EUR -0,01, maar dat de prijzen later in het jaar naar EUR -0,10 gaan en je die toch nog nodig hebt voor de EB saldering, dan heb je de verkeerde uren uitgeschakeld.

Met een netto meer-opwekking van 2000 kWh lijkt me echter dat jij niet zo snel last hebt van dat fenomeen. In dat geval moet je inderdaad uitschakelen bij een kale prijs onder 0,00 (en dan in de gaten houden dat je totale opwekking niet onder je jaarverbruik uit gaat komen).
Duidelijk en bedankt oor je uitgebreide uitleg. _/-\o_

Ps. Doe mij best om te verbruiken op dit moment, hahaha.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSfdUOh_bwj-3zx7De2GwFrti4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjRzAXlr9FesYdwVRla8s7iL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Catdogsf op 10-05-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41

bert pit

asdasd

Mijn EV kan nog precies 3 uur laden dus dat komt goed uit.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Laatst online: 14:24
Yum. De grootzakelijke aansluitingen verbruiken rond de 120 kW in de middag dus dat is lachen, 35 cent ex BTW voor terug krijgen en 9 uren lang gratis of negatieve uurprijzen.

Ons verbruiks profiel is echt prima voor EPEX spot, vanaf een uur of 10 begint het verbruik, piekt in de middag en aflopend naar avond toe. 48 uur vorig weekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AEsqx8XCT-xLjgMAp2yi6cGFFU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jieAawDpOvTrB6FIh2F5oCIf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoowgii
  • Laatst online: 03-06 19:42
bilgy_no1 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Zit momenteel ook bij Frank en kom er nog niet helemaal uit:
- Bij Frank kan je in de app je auto koppelen (en straks andere apparaten) en krijg je obv onbalans markt een vergoeding. Deze ligt de laatste tijd op 1,5ct per kWh, dus voor mij x 7000 kWh wat ik laad in een jaar
- Bij Zonneplan krijg je - als de kaleprijs positief is - een bonus/vergoeding. Over de meter lever ik 2500 kWh terug - waarbij de april/mei en de komende maanden ongetwijfeld de nodige uren met een tarief van -/- 0.001 waardoor de bonus niet geld. Dus lastig te berekenen. Ik vermoed dat Frank de onbalans pot direct koppelt aan de energie die zij kunnen managen (de auto) en zonneplan die pot op deze manier verdeelt.
- Bij Zonneplan vind ik het nog lastig te overzien of ik net zo makkelijk als bij Frank / Jedlix mijn auto's kan koppelen voor de aansturing. Het lijkt erop dat je een aparte laadpaal of module moet hebben - heeft iemand toevallig een linkje of dat eenvoudig werkt?

Kortom ben er nog niet helemaal uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:10
robkrekel schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:22:

Heb vandaag ipv panelen uitzetten ze op 1% gezet, zo hoeven ze niet af te schakelen maar is productie maar 40 watt. Zo spaar ik wel de solaredge en geen teruglever kosten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 12:20

XanderDrake

Build the future!

Ja holy f*ckballs. Dat wordt weer alles aanzetten.

Zeg gaat dit de hele zomer zo door 7(8)7 ??

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Hoowgii schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:50:
[...]

Zit momenteel ook bij Frank en kom er nog niet helemaal uit:
- Bij Frank kan je in de app je auto koppelen (en straks andere apparaten) en krijg je obv onbalans markt een vergoeding. Deze ligt de laatste tijd op 1,5ct per kWh, dus voor mij x 7000 kWh wat ik laad in een jaar
- Bij Zonneplan krijg je - als de kaleprijs positief is - een bonus/vergoeding. Over de meter lever ik 2500 kWh terug - waarbij de april/mei en de komende maanden ongetwijfeld de nodige uren met een tarief van -/- 0.001 waardoor de bonus niet geld. Dus lastig te berekenen. Ik vermoed dat Frank de onbalans pot direct koppelt aan de energie die zij kunnen managen (de auto) en zonneplan die pot op deze manier verdeelt.
- Bij Zonneplan vind ik het nog lastig te overzien of ik net zo makkelijk als bij Frank / Jedlix mijn auto's kan koppelen voor de aansturing. Het lijkt erop dat je een aparte laadpaal of module moet hebben - heeft iemand toevallig een linkje of dat eenvoudig werkt?

Kortom ben er nog niet helemaal uit :)
Tibber heeft ook automatisering voor het laden van EVs en Grid Rewards om dat te kunnen sturen. Misschien ook nog een optie 😉

Krijg je bij Frank echt die €0,015 over iedere kWh die je laadt? Of krijg je afhankelijk van wat ze hebben aangestuurd een vergoeding? Zo werkt dat bij de meeste vormen van onbalans vergoeding. De opbrengst voor de leverancier verschilt namelijk ook heel erg van moment tot moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 01:57
Nu een weekje weg, had provisorisch maar de zonnepanelen uitgezet.

Voor morgen overdag maar op afstand de airco's aangezet tussen 12 en 15 uur. Ene kant van de kamer op koelen, andere kant van de kamer op verwarmen.

Ik ga overeen halfjaar toch verhuizen dus de afschrijving van de airco maakt mij niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:58
vaurits schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 17:18:
Nu een weekje weg, had provisorisch maar de zonnepanelen uitgezet.

Voor morgen overdag maar op afstand de airco's aangezet tussen 11 en 17 uur. Ene kant van de kamer op koelen, andere kant van de kamer op verwarmen.

Ik ga overeen halfjaar toch verhuizen dus de afschrijving van de airco maakt mij niet uit.
En hoeveel levert dat je dan op, volgens mij vrij zinloze actie.
Pagina: 1 ... 278 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels