bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:01:
[...]
Het blijft altijd een individuele afweging, rekening houdend met verbruik, opwekking, welke gebruikers heb je, wel/niet mogelijkheid om te sturen en ook de individuele risico-tolerantie.
In elk geval is het voor mensen met een aanzienlijke PV installatie zaak om heel goed te kijken naar de voorwaarden van Leveranciers voor dat terugleveren.
In mijn geval (±4000 kWh opwek, 1500 kWh zelf verbruik, 2500 kWh salderen) zou het grofweg als volgt uitpakken:
- eigen (directe) verbruik maakt geen verschil
- 2500 kWh salderen kost bij een vast contract €300-325 (€0,12-0,13 per kWh).
- Bij Zonneplan zit ik nu op een verschil van €0,04 per kWh, wat op jaarbasis dus €100 zou kosten.
- Het salderen is bij Zonneplan dus €200-225 gunstiger dan bij een vast contract.
Om te bepalen of dynamisch of vast gunstiger is, moet je dan kijken naar hoeveel kWh je verder verbruikt. Jij refereert aan een Greenchoice aanbieding van €0,20. Stel dat je met dynamisch €0,05 per kWh duurder uit zou komen over een heel jaar (niet per se waarschijnlijk), dan moet je dus een netto afname hebben van
€200 / €0.05 per kWh = 4000 kWh (dus totaal jaarverbruik 5500 kWh)
om gunstiger uit te komen met dat onverslaanbare vaste contract. Eigenlijk nog iets meer, want de maandkosten van Greenchoice zijn ook wat hoger.
Behaal je met wat meer sturen een verschil van €0,04 tov de Greenchoice prijs, dan moet de netto afname al 5000 kWh zijn (op een totaalverbuik van 6500 kWh).
Maar stel nou dat ik toch goedkoper uit kan komen door de PV uit te schakelen bij negatieve prijs, of de allergoedkoopste opwekking steeds in een EV te pompen, dan wordt dynamisch juist goedkoper in alle scenario's.
En wat is het risico? Stel dat ik toch eindig €0,04 meerprijs voor inkoop (€0,24 gemiddeld over het jaar ipv €0,20 bij die ene Greenchoice deal) en ik verbruik 8500 kWh (1500 kWh zelfverbruik, 7000 kWh inkoop totaal), dan heb ik 2000 kWh 'te duur' ingekocht, wat in totaal 2000 x €0,04 = €80 op een jaar is.
Haal je met een batterij een veel hogere graad van zelf verbruiken, dan wordt het verhaal ook weer anders (in beide scenario's).
Kortom, het is niet altijd en voor iedereen een no-brainer.