2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ik wist van het risico van problemen met de uur/kwartier data overdracht. Vooraf dus expliciet gevraagd of Zonneplan in dat geval gebruik maakt van de data van hun dongel. Die hangt er dus ook om deze simpele reden, gewoon aan een actieve splitter met de Zendure P1 (backup), kabel maar HA en een kabel naar de loadbalancer van mijn domme laadpunt.sandergar schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:03:
[...]
Een energieleverancier is voor mij puur voor het leveren van energie. Heb geen advies of sturing van Zonneplan nodig. Mijn P1 is reeds bezet met eigen apparatuur. Ik bouw mijn installatie liever op met apparatuur waar ik zelf het beheer over voer en waarbij er geen sprake is van "vendor-lock-in".
Bij Zonneplan zijn ze dit echter niet gewend en bestaat er voor de meeste ZP medewerkers geen andere werkelijkheid dan de aanwezigheid van hun Connect.
[...]
Bij dynamische contracten valt het meer op. Bij vaste contracten wordt de slimmemeter toch ook gebruikt? Als de leverancier zelf maar het gebruik gaat bepalen ipv de data van de slimmemeter gaat gebruiken dan maakt het contract type niet meer uit toch?
Bij vaste contracten boeit het kwartier verbruik totaal niet. De meter registreert piek en dal en als het moet kan die handmatig opgevraagd worden. Of er een dagje mist is totaal niet belangrijk. Als straks tijd afhankelijke net tarieven ingevoerd worden is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Yep.. zelfde reden... ik heb ook de zonneplan donglekoboy schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:03:
[...]
Ik wist van het risico van problemen met de uur/kwartier data overdracht. Vooraf dus expliciet gevraagd of Zonneplan in dat geval gebruik maakt van de data van hun dongel. Die hangt er dus ook om deze simpele reden, gewoon aan een actieve splitter met de Zendure P1 (backup), kabel maar HA en een kabel naar de loadbalancer van mijn domme laadpunt.
Bij vaste contracten boeit het kwartier verbruik totaal niet. De meter registreert piek en dal en als het moet kan die handmatig opgevraagd worden. Of er een dagje mist is totaal niet belangrijk. Als straks tijd afhankelijke net tarieven ingevoerd worden is dat natuurlijk een ander verhaal.
Maarr...... aan een passieve splitter.
Dat werkt ook. En scheelt weer 0.5W = 4.4kWh per jaar
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Kan ik bevestigen, werkt goed.Stefannn schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:54:
[...]
Yep.. zelfde reden... ik heb ook de zonneplan dongle
:strip_exif()/f/image/RJG9iKmUsn5WJ86yiT3ezgJr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind alleen dat de gegevens in de app (zonneplan) wat laat beschikbaar zijn (kun je wel tot 10 minuten op wachten) en dat is nu bij kwartierprijzen niet fijn.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Actuele meterstanden voor eigen gebruik (home en battery control) lees ik via een seriële kabel direct naar computer op de andere uitgang van de P1 splitter.PeteSplit schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:14:
[...]
Kan ik bevestigen, werkt goed.![]()
~~~[Afbeelding]
Ik vind alleen dat de gegevens in de app (zonneplan) wat laat beschikbaar zijn (kun je wel tot 10 minuten op wachten) en dat is nu bij kwartierprijzen niet fijn.
1x per seconde data.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 12-09-2026 16:23 ]
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Passieve splitter ging al niet meer met zonneplan + 2x seriële kabel..... En die halve watt is te verwaarlozen hier t.o.v. kinderen die het licht vergeten uit te doen en alle apparatuur die hier continu/standby draait.....Stefannn schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:54:
[...]
Yep.. zelfde reden... ik heb ook de zonneplan dongle
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels