Goedemorgen allemal, ik heb deze (soortgelijke) post ook in het Tibber forum gezet en ben ook benieuwd hoe jullie tegen mijn situatie aankijken.
We hebben op dit moment een vast contract bij Greenchoice wat per 1 feb afloopt. We wonen in een all electric huis met een bodemwarmtepomp.
Ik laad onze elektrische auto voornamelijk automatisch op via 100% zonnestroom (Zappi), behalve in de winter natuurlijk. Alhoewel er dan altijd wel wat kWh inkomen (3 - 6 per dag) als het een beetje zonnig is. De auto staat redelijk vaak bij huis dus dat is in balans. We laden op jaarbasis weinig van het net.
Verder kan ik de warmtepomp op EPEX prijzen aansturen, ook de warmwater boiler kan ik daarmee in beperkte mate aansturen.
Afgelopen jaren kregen we altijd een mooi bedrag toe uitbetaald door GC omdat we veel terugleveren, maar met de nieuw ingevoerde terugleverkosten wordt dat natuurlijk gedecimeerd. Nu heb ik gekeken in een dynamisch contract bij Tibber. Via mijn netleverancier zijn dit mijn getallen:
Afname: 4475 kWh
Teruglevering: 5697 kWh
Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting), de rest van je overschot wordt (uiteindelijk) uitbetaald zonder energiebelasting. Je overschot wordt in eerste instantie maandelijks uitbetaald incl. energiebelasting en je krijgt aan het eind van een 12 maandsperiode dus nog een factuur voor de teveel uitgekeerde energiebelasting van je teruggeleverde stroom.
Voor mijn plaatje zal dit dus inhouden dat ik: 5697-4475 = 1222 kWh overschot na salderen heb, wat tegen beursprijs wordt uitbetaald. En ik dus 1222 kWh * (energiebelasting 2025) nog terug moet betalen aan Tibber.
Hiermee komt mijn berekende maandbedrag netto uit negatief op jaarbasis volgens berekening Tibber en gaslicht.com
Mijn vraag aan jullie; heb ik de werkwijze goed geïnterpreteerd? Het is voor het eerst dat ik een dynamisch contract overweeg. Mis ik nog iets? Op deze manier lijkt het dat ik in ieder geval nog 2 jaar (tot eind salderingsregeling) voordeel kan behalen.
Mijn beeld bij een dynamisch contract is nu dus samengevat; ik moet in ieder geval ervoor zorgen dat ik mijn jaarlijkse afgenomen kWh's kan salderen met mijn opwek. Dus iig genoeg terugleveren. Dat lukt nu dus ruim door het laden met de Zappi op 100% zonnestroom.
Verder oppassen dat ik bij negatieve prijzen (vooral als ik al genoeg dat jaar heb gesaldeerd) niet veel terug ga leveren. Ik kan dit aanpassen in mijn SolarEdge omvormer op basis van prijssturing incl. opslag leverancier
Begrijp ik het ook goed dat het soms kan lonen om NIET op zonnestroom te laden maar in de goedkopere uren van het net en de zonnestroom "uit te laten betalen" als de verschillen logisch zijn? Wie van jullie past dit toe? Meestal is overdag de prijs per kWh het laagst door een overschot aan zonnestroom toch? Of kan het verschil liggen in bijvoorbeeld harde wind waardoor de prijzen zakken (ook in de nacht).
Ik vind het best spannend om over te stappen van jarenlang vaste prijzen naar dynamisch!
Ik hoor graag jullie input!
[
Voor 1% gewijzigd door
Sportmind op 14-01-2025 12:05
. Reden: Opmaak, spelfouten ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber