Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:18

matroosoft

Lone Christian

Bschnitz schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Letterlijk heb ik dit uitgelegd nog geen 10 post hierboven.

Je praat hier over niet eens een biertje per jaar 😭

Laat alles zoals het is en ga letterlijk alles andere doen met je leven. De vergoeding van vrijwilligerswerk is belastingvrij en die is hoger dan je omvormer uitzetten.

Sla je slag en meld je ergens aan = winst.
Ik lees niet dagelijks mee vandaar. Wel even de zoekfunctie gebruikt maar zo snel niks gevonden.

Maar duidelijk dat het bij zo weinig teruglevering om kleine bedragen gaat, daar heb je wel gelijk in.

Thanks, ook @Smuggler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Thepawn schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:35:
[...]

is de BTW ongeveer 5 euro per jaar waard, in het geval van 500 kWh en 5 cent?
Klopt. Maar bij veel netto teruglevering (of hogere markttarieven) loopt dat natuurlijk op. Maar het ging mij er vooral om dat er was gesuggereerd dat je bij netto teruglevering ook BTW ontvangt. Dat is dus niet zo want je moet die ten onrechte ontvangen BTW bij de jaarafrekening weer terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elimaes12
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15-09 23:13
psdata schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:09:
[...]

Download bij Entso-e een overzicht van afgelopen jaar dynamische tarief belgie en zet daar tegen over je eigen verbruik P/uur van het afgelopen jaar (ik hoop dat je al reeds hebt)
Hoe meer je kunt sturen hoe beter Dynamische voordelen bied.
De opslag factor kun je daar na ook nog toevoegen tbv je eigen energie leverancier
De berekening per uur heb ik gedaan, maar ik had graag geweten of ik het juist gedaan heb, en daarvoor wil ik een referentievebruik + bijhorende factuur gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:03
elimaes12 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:13:
[...]

De berekening per uur heb ik gedaan, maar ik had graag geweten of ik het juist gedaan heb, en daarvoor wil ik een referentievebruik + bijhorende factuur gebruiken.
Dat hoeft toch niet?
Als je niets optimaliseert kan je gewoon de gemiddelde gebruiken. Met kanttekening dat de duurste uren zijn als je van het werk thuis komt.. En je zonnepanelen meestal alles geven op de goedkoopste momenten.

Als je vergelijkt met vorig jaar, had je het volgende kunnen gefactureerd krijgen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99cefTpgl4_uah_UTun49SDqEtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tF4aGpMGyf6hv9G9sUZHBUy5.jpg?f=fotoalbum_large

Dit tarief dan gewoon gebruiken als basis voor je berekening van energieleverancier (Engie / Eneco komen voor mij er nog steeds als beste uit).

[ Voor 6% gewijzigd door bottom line op 14-01-2025 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-09 11:58
Goedemorgen allemal, ik heb deze (soortgelijke) post ook in het Tibber forum gezet en ben ook benieuwd hoe jullie tegen mijn situatie aankijken.

We hebben op dit moment een vast contract bij Greenchoice wat per 1 feb afloopt. We wonen in een all electric huis met een bodemwarmtepomp.

Ik laad onze elektrische auto voornamelijk automatisch op via 100% zonnestroom (Zappi), behalve in de winter natuurlijk. Alhoewel er dan altijd wel wat kWh inkomen (3 - 6 per dag) als het een beetje zonnig is. De auto staat redelijk vaak bij huis dus dat is in balans. We laden op jaarbasis weinig van het net.

Verder kan ik de warmtepomp op EPEX prijzen aansturen, ook de warmwater boiler kan ik daarmee in beperkte mate aansturen.

Afgelopen jaren kregen we altijd een mooi bedrag toe uitbetaald door GC omdat we veel terugleveren, maar met de nieuw ingevoerde terugleverkosten wordt dat natuurlijk gedecimeerd. Nu heb ik gekeken in een dynamisch contract bij Tibber. Via mijn netleverancier zijn dit mijn getallen:

Afname: 4475 kWh
Teruglevering: 5697 kWh

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting), de rest van je overschot wordt (uiteindelijk) uitbetaald zonder energiebelasting. Je overschot wordt in eerste instantie maandelijks uitbetaald incl. energiebelasting en je krijgt aan het eind van een 12 maandsperiode dus nog een factuur voor de teveel uitgekeerde energiebelasting van je teruggeleverde stroom.

Voor mijn plaatje zal dit dus inhouden dat ik: 5697-4475 = 1222 kWh overschot na salderen heb, wat tegen beursprijs wordt uitbetaald. En ik dus 1222 kWh * (energiebelasting 2025) nog terug moet betalen aan Tibber.

Hiermee komt mijn berekende maandbedrag netto uit negatief op jaarbasis volgens berekening Tibber en gaslicht.com

Mijn vraag aan jullie; heb ik de werkwijze goed geïnterpreteerd? Het is voor het eerst dat ik een dynamisch contract overweeg. Mis ik nog iets? Op deze manier lijkt het dat ik in ieder geval nog 2 jaar (tot eind salderingsregeling) voordeel kan behalen.

Mijn beeld bij een dynamisch contract is nu dus samengevat; ik moet in ieder geval ervoor zorgen dat ik mijn jaarlijkse afgenomen kWh's kan salderen met mijn opwek. Dus iig genoeg terugleveren. Dat lukt nu dus ruim door het laden met de Zappi op 100% zonnestroom.

Verder oppassen dat ik bij negatieve prijzen (vooral als ik al genoeg dat jaar heb gesaldeerd) niet veel terug ga leveren. Ik kan dit aanpassen in mijn SolarEdge omvormer op basis van prijssturing incl. opslag leverancier

Begrijp ik het ook goed dat het soms kan lonen om NIET op zonnestroom te laden maar in de goedkopere uren van het net en de zonnestroom "uit te laten betalen" als de verschillen logisch zijn? Wie van jullie past dit toe? Meestal is overdag de prijs per kWh het laagst door een overschot aan zonnestroom toch? Of kan het verschil liggen in bijvoorbeeld harde wind waardoor de prijzen zakken (ook in de nacht).

Ik vind het best spannend om over te stappen van jarenlang vaste prijzen naar dynamisch! :)

Ik hoor graag jullie input!

[ Voor 1% gewijzigd door Sportmind op 14-01-2025 12:05 . Reden: Opmaak, spelfouten ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
Sportmind schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:59:
Goedemorgen allemal, ik heb deze (soortgelijke) post ook in het Tibber forum gezet en ben ook benieuwd hoe jullie tegen mijn situatie aankijken.

We hebben op dit moment een vast contract bij Greenchoice wat per 1 feb afloopt. We wonen in een all electric huis met een bodemwarmtepomp.

Ik laad onze elektrische auto voornamelijk automatisch op via 100% zonnestroom (Zappi), behalve in de winter natuurlijk. Alhoewel er dan altijd wel wat kWh inkomen (3 - 6 per dag) als het een beetje zonnig is. De auto staat redelijk vaak bij huis dus dat is in balans. We laden op jaarbasis weinig van het net.

Verder kan ik de warmtepomp op EPEX prijzen aansturen, ook de warmwater boiler kan ik daarmee in beperkte mate aansturen.

Afgelopen jaren kregen we altijd een mooi bedrag toe uitbetaald door GC omdat we veel terugleveren, maar met de nieuw ingevoerde terugleverkosten wordt dat natuurlijk gedecimeerd. Nu heb ik gekeken in een dynamisch contract bij Tibber. Via mijn netleverancier zijn dit mijn getallen:

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting), de rest van je overschot wordt (uiteindelijk) uitbetaald zonder energiebelasting. Je overschot wordt in eerste instantie maandelijks uitbetaald incl. energiebelasting en je krijgt aan het eind van een 12 maandsperiode dus nog een factuur voor de teveel uitgekeerde energiebelasting van je teruggeleverde stroom.

Voor mijn plaatje zal dit dus inhouden dat ik: 5697-4475 = 1222 kWh overschot na salderen heb, wat tegen beursprijs wordt uitbetaald. En ik dus 1222 kWh * (energiebelasting 2025) nog terug moet betalen aan Tibber.

Hiermee komt mijn berekende maandbedrag netto uit negatief op jaarbasis volgens berekening Tibber en gaslicht.com

Mijn vraag aan jullie; heb ik de werkwijze goed geïnterpreteerd? Het is voor het eerst dat ik een dynamisch contract overweeg. Mis ik nog iets? Op deze manier lijkt het dat ik in ieder geval nog 2 jaar (tot eind salderingsregeling) voordeel kan behalen.

Mijn beeld bij een dynamisch contract is nu dus samengevat; ik moet in ieder geval ervoor zorgen dat ik mijn jaarlijkse afgenomen kWh's kan salderen met mijn opwek. Dus iig genoeg terugleveren. Dat lukt nu dus ruim door het laden met de Zappi op 100% zonnestroom.

Verder oppassen dat ik bij negatieve prijzen (vooral als ik al genoeg dat jaar heb gesaldeerd) niet veel terug ga leveren. Ik kan dit aanpassen in mijn SolarEdge omvormer op basis van prijssturing incl. opslag leverancier

Begrijp ik het ook goed dat het soms kan lonen om NIET op zonnestroom te laden maar in de goedkopere uren van het net en de zonnestroom "uit te laten betalen" als de verschillen logisch zijn? Wie van jullie past dit toe? Meestal is overdag de prijs per kWh het laagst door een overschot aan zonnestroom toch? Of kan het verschil liggen in bijvoorbeeld harde wind waardoor de prijzen zakken (ook in de nacht).

Ik vind het best spannend om over te stappen van jarenlang vaste prijzen naar dynamisch! :)

Zolang je kan salderen is laden op zonnestroom overrated. Je moet laden op de goedkoopste uren, zonnestroom of niet. En dan wel zo snel mogelijke want minder verlies en het volgende uur is wellicht duurder. Dan kan je beter nu inkopen en het volgende uur je zonnestroom weer verkopen tegen een betere prijs.
Pas als je niet meer kan salderen is het interessant om je zonnestroom direct zelf te gebruiken.
Hoe beter je kan sturen/plannen, hoe gunstiger dynamisch is.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:03
Je hebt het goed begrepen wij doen dit ook ook exact op deze manier en dan in de winter bij veel wind in de nacht bijvoorbeeld de EV laden.

Helaas kunnen wij onze oude Danfoss DHP-C-10 niet sturen :(

[ Voor 11% gewijzigd door Magnifique op 14-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Dank voor je reply!

Bedoel je met "pas als je niet meer kan salderen" als de saldering eraf gaat per 2027 of wanneer je genoeg opwek hebt om je historische jaarverbruik te salderen?

Dank voor het inzicht in laden van het net vs zonnestroom. Mijn mindset was altijd "laden op zonnestroom kost mij niets, dus waarom gaan inkopen". Verkopen van je zonnestroom en laden van het net op het juiste moment kost ook niets, met het voordeel dat je nog wat extra's op het prijsverschil kan pakken.
V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:20:
[...]

Zolang je kan salderen is laden op zonnestroom overrated. Je moet laden op de goedkoopste uren, zonnestroom of niet. En dan wel zo snel mogelijke want minder verlies en het volgende uur is wellicht duurder. Dan kan je beter nu inkopen en het volgende uur je zonnestroom weer verkopen tegen een betere prijs.
Pas als je niet meer kan salderen is het interessant om je zonnestroom direct zelf te gebruiken.
Hoe beter je kan sturen/plannen, hoe gunstiger dynamisch is.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:58

Je schrijft een ding fout. nl.

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting),

Je saldeert van die 4475 alleen de energiebelasting.
Je saldeert alleen de energiebelasting met een dynamisch contract. Je koopt je stroom voor de beursprijs en je verkoopt je stroom voor de beursprijs.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Gerardus1956 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Je schrijft een ding fout. nl.

Wat ik nu heb begrepen is dat de 4475 kWh wordt gesaldeerd (incl. energiebelasting),

Je saldeert van die 4475 alleen de energiebelasting.
Je saldeert alleen de energiebelasting met een dynamisch contract. Je koopt je stroom voor de beursprijs en je verkoopt je stroom voor de beursprijs.
Inderdaad, ik heb het niet goed geschreven, dank voor de correctie.

Daarmee is het dus belangrijk voor mij om te beseffen waar mijn jaarlijkse rekening (in die termijn denk ik nog) op uit gaat komen. Ik moet dus genoeg "goedkopere" zonnestroom terugleveren buiten de saldering om, om mijn duurdere inkoop te compenseren. Zo kan ik nog steeds netto op 0 euro uitkomen over een heel jaar...

[ Voor 23% gewijzigd door Sportmind op 14-01-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
ziet er uit dat we morgen weer flink moet betalen voor stroom. Zie alweer 60 cent staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Tmaster schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:44:
ziet er uit dat we morgen weer flink moet betalen voor stroom. Zie alweer 60 cent staan
Yup het is weer compleet windstil bij ons en in Duitsland. Donderdag idem dito.
Dunkelflaute gaat nog eens groot worden :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Laatst online: 07-09 20:22
En toch verbaasd het mij dat gisteren toen het in heel groot gedeelte van Europa zonnig was dat er toen ook geen lage prijzen waren. In het voorjaar heb je toch ook wel zonnige maar windstille dagen en dan zie je de tarieven wel op een normaal niveau blijven. Er is toch wat geks aan de hand met die enorme spikes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:36

koboy

Heb een idee voor een icon

Sportmind schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Inderdaad, ik heb het niet goed geschreven, dank voor de correctie.

Daarmee is het dus belangrijk voor mij om te beseffen waar mijn jaarlijkse rekening (in die termijn denk ik nog) op uit gaat komen. Ik moet dus genoeg "goedkopere" zonnestroom terugleveren buiten de saldering om, om mijn duurdere inkoop te compenseren. Zo kan ik nog steeds netto op 0 euro uitkomen over een heel jaar...
Afgaande op mijn eerste half jaar dynamisch: t.o.v. de "oude" contracten zonder terugleverboetes maakt het niet veel uit in het geval je alleen de (vaat)was kunt sturen. Zodra je wel kunt sturen ben je dus al goedkoper uit.
Ga je rekenen dat de terugleverboetes rond de 11 cent zitten, dan is dus van belang dat het verschil tussen aan- en verkoop daar onder blijft. Dit was voor ons het afgelopen half jaar het geval met 7 cent verschil.

Wat je voor je overschot terugkrijgt zal marginaal afwijken, wat je kunt sturen naar de goedkopere uren gaat je flink opleveren. In jouw geval dus de WP en EV..... Genoeg voorbeelden hier van vergelijkbare situaties hier. Denk ook dat het voor jou niet zo heel spannend hoeft te zijn.

Als straks in 2027 de salderingsregeling verdwijnt zullen vaste contracten waarschijnlijk een apart aan- en verkoop tarief gaan bevatten. Het is dan wel fijn als je al een jaar dynamisch hebt zodat je een beeld hebt wat dat verschil in geval van dynamisch en dus een betere keuze kunt maken. Wel wordt dan van belang de eigen opwek zo veel mogelijk direct (of via accu) te gebruiken vanwege de belastingen.

Mocht je opzien tegen de belasting afrekening die Tibber op de jaarafrekening doet: kijk eens naar Zonneplan, daar betaal je de (geschatte) energiebelasting gespreid over een jaar, wat bij een overschot nul is en er dus niets te verrekenen is aan het eind van het jaar. Zonneplan biedt nu ook een vast maandbedrag mogelijkheid aan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
Tmaster schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:54:
En toch verbaasd het mij dat gisteren toen het in heel groot gedeelte van Europa zonnig was dat er toen ook geen lage prijzen waren. In het voorjaar heb je toch ook wel zonnige maar windstille dagen en dan zie je de tarieven wel op een normaal niveau blijven. Er is toch wat geks aan de hand met die enorme spikes
Een zonnige winterdag is maar kort en lang niet zo krachtig als in de zomer. Op PV output zie je dat productie gisteren maar 1/3-1/4 is van een goede zomerdag.

In de winter moeten we het van wind hebben, gemiddeld waait het hard maar als het stil valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:31
Morgen weer dieprode dag bij Zonneplan

55 cent gemiddeld per kwh (!)

[ Voor 18% gewijzigd door Otto Jans op 14-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:22
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:

Dan wordt je wel afgezet. Bij Tibber gemiddeld 40 cent per kWh.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Dan wordt je wel afgezet. Bij Tibber gemiddeld 40 cent per kWh.
Het is maar net hoe je kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_pKQSTNBSSnwzXBMJxCkjtPgvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFRWrcY4X58HWjfCGw8M20WP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door KC27 op 14-01-2025 14:49 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 15:14
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:35:

Weet niet hoe je daar bij komt, maar dat is onzin, het is zeker duur, zoals bij elke dynaminsche leverancier, maar de piek is 57 cent, denk dat het gemiddelde idd rond de 40 cent zal liggen over de hele dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xtE39aFVSGrEoFvXCBnXZ1nH2cE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mADJbFXVsQJOHLk32fgib3l9.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
TonCoronel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:49:
[...]

Weet niet hoe je daar bij komt, maar dat is onzin, het is zeker duur, zoals bij elke dynaminsche leverancier, maar de piek is 57 cent, denk dat het gemiddelde idd rond de 40 cent zal liggen over de hele dag.

[Afbeelding]
En dat is altijd op de tijden dat je thuis komt van werk en de stroomverbruikers ( magnetron, tv enz) gaat aanzetten. Daar ben ik wel na 1,5 maand Zonneplan klaar mee. In de avond zijn altijd de pieken qua stroom prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:27
Tmaster schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:54:
Er was 17.5 GW solarproductie maximaal in Duitsland, tegen een demand van 75 GW. In Nederland was dit 4.5GW vs ~21GW. Dat is bij lange na niet genoeg om een goede deuk te slaan in de powerprijs. In het voorjaar is er veel meer zon, waardoor het wel significant genoeg kan zijn om een dip te krijgen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• V_ger
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:55:
[...]

En dat is altijd op de tijden dat je thuis komt van werk en de stroomverbruikers ( magnetron, tv enz) gaat aanzetten. Daar ben ik wel na 1,5 maand Zonneplan klaar mee. In de avond zijn altijd de pieken qua stroom prijzen.
No shit Sherlock. Dat is niets nieuws, dat is altijd al zo geweest. Waarom dan verrast?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 15:14
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Mjah dan heb je het concept van dynamische stroomtarieven wellicht niet helemaal begrepen toen je overstapte of het is simpelweg niks voor jou, dat kan natuurlijk ook. Dan biedt een vast contract meer duidelijkheid en heb je geen last van deze pieken, maar ook niet van de dalen over een heel jaar genomen. Als je ook verder niet kunt/wilt sturen op je stroomverbruik is dynamisch ook niet interessant voor je.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
TonCoronel schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Mjah dan heb je het concept van dynamische stroomtarieven wellicht niet helemaal begrepen toen je overstapte of het is simpelweg niks voor jou, dat kan natuurlijk ook. Dan biedt een vast contract meer duidelijkheid en heb je geen last van deze pieken, maar ook niet van de dalen over een heel jaar genomen. Als je ook verder niet kunt/wilt sturen op je stroomverbruik is dynamisch ook niet interessant voor je.
Jawel hoor, ik stuur zeker. Wasmachine en wasdroger in de nacht aan dat soort zaken.

Maar veranderd toch niks aan het feit dat de meeste stroomslurpers in de avond moet aanzetten als je thuis komt van een dag hard werken.

De vraag is of het dan nog gunstig is voor de meeste mensen een dynamisch contract. Probeer het nu een jaartje, dan zie ik wel verder. En de laatste hooge prijs spike is alweer 3 weken geleden toen het in het nieuws was. €1 per kwh paar uur, gelukkig morgen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:56:
[...]

No shit Sherlock. Dat is niets nieuws, dat is altijd al zo geweest. Waarom dan verrast?
Zie mijn uitgebreide antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Waar haal jij die tarieven vandaan?
Bij Epexspot en Tibber zie ik hele andere tarieven?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:54
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:05:
[...]

Jawel hoor, ik stuur zeker. Wasmachine en wasdroger in de nacht aan dat soort zaken.

Maar veranderd toch niks aan het feit dat de meeste stroomslurpers in de avond moet aanzetten als je thuis komt van een dag hard werken.

De vraag is of het dan nog gunstig is voor de meeste mensen een dynamisch contract. Probeer het nu een jaartje, dan zie ik wel verder. En de laatste hooge prijs spike is alweer 3 weken geleden toen het in het nieuws was. €1 per kwh paar uur, gelukkig morgen niet ;)
Fwiw de magnetron en televisie zijn hier niet de slurpers. Een moderne TV verbruikt pakweg 150W en een magnetron heb je toch ook geen uur aan?
Een wasmachine cyclus van de piekprijzen af sturen zal dat op een normale dag al wel compenseren.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Raymond P schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Fwiw de magnetron en televisie zijn hier niet de slurpers. Een moderne TV verbruikt pakweg 150W en een magnetron heb je toch ook geen uur aan?
Een wasmachine cyclus van de piekprijzen af sturen zal dat op een normale dag al wel compenseren.
Een aardappelschotel half uur verwarmen met 200 graden is al heel wat stroom. Ik noem maar wat als voorbeeld.

Is 30 minuten lang 2000 watt op mijn magnetron/oven combi, dat aanstaat is 1kwh puur voor zoiets kleins ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Een aardappelschotel half uur verwarmen met 200 graden is al heel wat stroom. Ik noem maar wat als voorbeeld.

Is 30 minuten lang 2000 watt op mijn magnetron/oven combi, dat aanstaat is 1kwh puur voor zoiets kleins ;)
Je moet het deurtje ook dicht doen, of laat je de koelkastdeur ook open? })

Er is een verschil tussen vol vermogen trekken voor opwarmen en zo nu en dan de gloeispiraal aan om de temperatuur te handhaven.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Otto Jans
koboy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Je moet het deurtje ook dicht doen, of laat je de koelkastdeur ook open? })

Er is een verschil tussen vol vermogen trekken voor opwarmen en zo nu en dan de gloeispiraal aan om de temperatuur te handhaven.
Doe het deurtje dicht is een samsung combi oven van 4 jaar oud. Continue op 200 graden 1800 tot 2000 watt trekt die aan stroom.

Kwam ik ook pas achter met realtime zonneplan connect meter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Otto Jans op 14-01-2025 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Doe het deurtje dicht is een samsung combi oven van 4 jaar oud. Continue op 200 graden 1800 tot 2000 watt trekt die aan stroom.

heb je er dan ook echt een half uur naar zitten kijken? de meest ovens trekken 2000 watt tot de temperatuur bereikt is, daarna gaan ze pendelen.
Zeg dat hij totaal 500wH verbruikt, kost je aardappelschotel 25 cent in plaats van 15 cent....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Laatst online: 15:37
[...]

Of het je helpt weet ik niet, maar ik heb 2024 een heel jaar dynamisch gedaan. Warmtepomp is de grootste verbruiker die rekening houdt met dynamische tarieven, verder kan ik in het weekend wat sturen met laden van de EV. Vaatwasser en wasmachine staan vrijwel altijd op de goedkoopste uren van de dag aan.
Ik heb in totaal 6.624 kWh afgenomen in 2024, 5.505 kWh teruggeleverd. Met een totale opwek PV van 8.546 betekent dat een totaal gebruik van € 9.665 kWh.
Wanneer ik alle Tibber facturen over 2024 bij elkaar optel kom ik op een totaal van € 341,91 uit ofwel € 28,49 per maand gemiddeld.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Dan heeft op stroom koken echt geen zin.... Verbruik hooguit 0,2 kuub gas a 1,30 euro. Dat is 26 cent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

koboy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Dan heeft op stroom koken echt geen zin.... Verbruik hooguit 0,2 kuub gas a 1,30 euro. Dat is 26 cent.....
Koken op stroom is ook duurder dan op gas. Altijd al geweest. Uiteraard gemiddeld gezien en niet als het e-tarief laag is...

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markjanssen
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:29:
[...]
Koken op stroom is ook duurder dan op gas. Altijd al geweest. Uiteraard gemiddeld gezien en niet als het e-tarief laag is...
Staat tegenover dat het gezonder en veiliger is ... geen brandbaar gas in huis, open vuur in de keuken, en alle fijnstoffen die hierbij vrijkomen. En met inductie (en combi-magnetron) kookt 't best prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Laatst online: 16-09 09:18
prein2 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:29:
[...]

Ligt er aan hoe je er naar kijkt denk ik. Als je door op stroom te koken compleet van het gas af kan dan spaar je niet alleen de dure m3 gas uit, maar ook je gas vastrecht natuurlijk. Heb zelf al heel lang geen gas meer dus weet niet precies hoeveel dat nu is. Maar zo'n €300 schat ik in? Daar kan je afgezet tegen het aantal m3 gas voor het koken toch ook wel een paar kWh stroom voor kopen toch (hoop dat ik het goed uitdruk)

Let wel..... nooit na gerekend hoor. Meer een idee dat ik er bij heb.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:54
[...]

Yep. Die lasagne kost wel wat vermogen om de oven warm te houden, heel anders dan ff wat afbakbrood warm maken. Massa opwarmen kost energie, en als het bubbelt en water dus stoom wordt helemaal.

Die piek uren zijn er niet voor niets piek uren. Iedereen gebruikt beetje meer dan gemiddeld, ookal is het "maar" een kWh.

Zelfde geldt voor een warmtepomp en dynamisch. Op vast krijg je 1 prijs die beetje gemiddeld is voor zomer + winter, met dynamisch behaal je de winter toeslag op die 2-3000 kWh.

Met beetje de prijs in de gaten houden kan je leuke deals scoren, ik heb nu 19.5 cent na verlaging EB 2025 all in, vast contract uit juli 2024, geen zonnepanelen. Geen cashback maar gewoon een laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
John245 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:27:
[...]

Waar haal jij die tarieven vandaan?
Bij Epexspot en Tibber zie ik hele andere tarieven?
Ik haal ze om 12:55 op bij Nordpool.
Ik zie (bij all in) geen verschil met Tibber (behalve een uitgerekte Y-as).
Tibber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6O0L31fZvQOefptmIC8jE0ctDqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a3VrtPaK6qOw4VkFrIkwELVO.png?f=fotoalbum_large
Noordpool via Day Ahead Optimizer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_pKQSTNBSSnwzXBMJxCkjtPgvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFRWrcY4X58HWjfCGw8M20WP.png?f=fotoalbum_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
KC27 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:49:
[...]

Ik haal ze om 12:55 op bij Nordpool.
Ik zie (bij all in) geen verschil met Tibber (behalve een uitgerekte Y-as).
Tibber:
[Afbeelding]
Noordpool via Day Ahead Optimizer:
[Afbeelding]
Verkeerd gekeken, maar bij jou is het gemiddelde ook geen 60 cent. Maakt niet uit hoe ik er naar kijk :)

[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 14-01-2025 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:04

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

John245 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:27:
[...]

Jou tarief levering heeft een Max van 100 dat zie ik bij Tibber niet terug.
Even naar de andere y-as kijken 😊

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Smuggler @Sicco92 T.b.v. TS tabel
Het lijkt of Pure-Energie inmiddels wel dynamisch met teruglevering ondersteunt, blijkens vraag en antwoord:
Moet ik een terugleverbijdrage voor zonnepanelen betalen?

Nee, klanten met een dynamisch energiecontract hoeven geen terugleverbijdrage te betalen, omdat de vergoeding voor teruglevering altijd gelijk is aan de inkoopprijs op dat moment.
op: https://pure-energie.nl/e...ynamisch-energiecontract/

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 00:07
ArPi75 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Of het je helpt weet ik niet, maar ik heb 2024 een heel jaar dynamisch gedaan. Warmtepomp is de grootste verbruiker die rekening houdt met dynamische tarieven, verder kan ik in het weekend wat sturen met laden van de EV. Vaatwasser en wasmachine staan vrijwel altijd op de goedkoopste uren van de dag aan.
Ik heb in totaal 6.624 kWh afgenomen in 2024, 5.505 kWh teruggeleverd. Met een totale opwek PV van 8.546 betekent dat een totaal gebruik van € 9.665 kWh.
Wanneer ik alle Tibber facturen over 2024 bij elkaar optel kom ik op een totaal van € 341,91 uit ofwel € 28,49 per maand gemiddeld.
Mooi eikpunt!

Stel je had een vast contract met 0.25euro/kWh en 0.08euro/kWh terugleverboete
(zomaar een niet over optimistische of over pessimistische aanname)

dan had je dat
1119 x 0,25 =279,75 euro levering gekost
en 5505 x 0,08 =440,40 euro terugleverboete
Totaal: 720,15 euro

Kortom: 378,24 euro bespaard.

Mooi praktijkvoorbeeld van de mogelijkheid met dynamisch. mits je de warmtepomp netjes op dynamisch optimaliseert en de EV met enig beleid oplaadt.

NB... ik gok dat je de EV niet extreem veel op zonnepanelen energie hebt kunnen laden? percentage direct gebruik is namelijk niet extreem hoog.

NB... dit geeft ook wel weer de betrekkelijkheid aan...

Met aardig wat moeite (en dat vindt een tweaker leuk) kan je 400 euro besparen. Maar ook weer geen duizenden.
Doe je minder moeite dan zal het minder zijn.

Je bent dus niet "oerstom" als je een vast contract kiest danwel visa versa.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:31
[...]

Ik heb ook die Zonneplan Connect en volgens mij geeft die niet echt real time het verbruik aan. Ik heb de indruk dat het soms nog minutenlang een hoger verbruik aangeeft nadat ik die al heb uitgeschakeld. Bijv de EV en die is niet echt met een andere verbruiker hier in huis te verwarren.

Een oven zal een hoog vermogen vragen om voor te verwarmen en daarna valt het verbruik heel erg mee. Dat geldt overigens ook voor veel andere apparaten.

Maar dan nog: stel dat je 2 kWh verbruikt bij het koken. Dan kost dat morgen €1,14 ipv €0,68 vandaag. Lig je echt wakker van die €0,46? Op een heel jaar zijn die pieken peanuts. Het gaat gewoon weg middelen tegen een dag in juni waarop je misschien wel geld toekrijgt op dat tijdstip...

Die vorige piek was overigens weer een dikke maand geleden. In de tussentijd hebben we ook best veel goedkope momenten gehad. Mijn beeld is wel wat vertekend doordat ik met de EV laden het gemiddelde nog wat omlaag trek. Maar goed.

Ik vind wel dat als je een verbruik hebt dat vroeger nogal typisch was (<3500 kWh per jaar, geen warmtepomp, geen EV, geen PV) de meerwaarde van dynamisch wat minder is. Maar het blijft altijd afhankelijk van persoonlijke factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@bilgy_no1 Klopt, tijdverschil is helaas ook niet constant. Zat laatst bijna 10 minuten verschil. Volgens ZP stond ik om 18:10 nog 9 kw terug te pompen, Victron ess was netjes om 18:00 gestopt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:14
@cj1 ook deze post gezien van een week terug.
Misschien wachten tot iemand met PV deze afgesloten heeft of in 14 dagen bedenktijd zit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

V_ger schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Is meer iets van de laatste tijd sinds we meer op groene energie vertrouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWE0OkIT0AYKdgXTpsbGYUfGAsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nFqHRLoe5NwvH8yCcR7829wZ.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar is het ook echt wel veel dramatischer. Echt een piekprobleem rond 17-19 uur. Ook 2023 en 2024 toegevoegd (2023 16 januari ivm weekend).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TD0RENVyE3lVXrC5SAqosXlHq74=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JV5ovinUyICVsnQ7hh6kQlsb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcB7Gc3pdSUTyxY-oCNMgsLeEEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fus9o0f22mTrelk4RqwxD7v2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door knakworst op 14-01-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:30:
@cj1 ook deze post gezien van een week terug.
Misschien wachten tot iemand met PV deze afgesloten heeft of in 14 dagen bedenktijd zit
Niet gezien.

Zou Pure Energie de werkwijze in de tussentijd hebben aangepast?
Of is haar werkwijze zo ongestructureerd? (website schijft Ja, klantenservice zegt Nee)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
Klopt het dat het Google docs document in de OP niet is aangepast naar de huidige tarieven?
Ik wil graag kijken of mijn huidige combi van Tibber (stroom) en GroeneStroomLokaal (gas) nog steeds de beste optie is. Als ik heb goed heb, zie ik in docs niet de aangepaste prijzen per 1-1 voor opslag voor GroeneStroomLokaal staan.

Mocht iemand tips hebben voor de beste (goedkoopste) aanbieders, hoor ik het ook erg graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
cj1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Niet gezien.

Zou Pure Energie de werkwijze in de tussentijd hebben aangepast?
Of is haar werkwijze zo ongestructureerd? (website schijft Ja, klantenservice zegt Nee)
Ze hebben technisch het nog niet voor elkaar

Een gedeeltelijke citaat uit reactie van Pure Energie zelf van ochtend op een klacht erover, waar dat ook uit blijkt
We willen ervoor zorgen dat we altijd betrouwbare en transparante diensten leveren die zowel voor u als voor ons bedrijf haalbaar zijn. Daarom zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een dynamisch product voor klanten met zonnepanelen. Wij verwachten in de loop van dit kwartaal een dynamisch product voor klanten met zonnepanelen te introduceren. U mag uiteraard ook nog een keer telefonisch contact met ons opnemen, we kijken graag opnieuw of er mogelijkheden zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
knakworst schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding]

Dit jaar is het ook echt wel veel dramatischer. Echt een piekprobleem rond 17-19 uur. Ook 2023 en 2024 toegevoegd (2023 16 januari ivm weekend).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kortom, de tijd dat de meeste mensen van werk terug komen en je gaat koken enz.

Dat is gewoon dus nadelig. Ik gebruik iedere dag tussen 17.00 uur en 19.00 uur de meeste stroom. Dat is gewoon een feit dat het voor heel wat mensen wat minder is. Laten we ook niet doen alsof dynamisch de heilige graal is, zo doet het soms bij sommige users wel aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:06
Otto Jans schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Dat is gewoon dus nadelig. Ik gebruik iedere dag tussen 17.00 uur en 19.00 uur de meeste stroom. Dat is gewoon een feit dat het voor heel wat mensen wat minder is. Laten we ook niet doen alsof dynamisch de heilige graal is, zo doet het soms bij sommige users wel aan :)
Stel dat we geen fossiele brandstoffen en kernenergie willen, en er is geen wind en geen zon op een winterdag om 18.00 uur. Iedereen wil lasagne maken. Welke oplossing stelt u voor? Als het niet dynamische prijsstelling is om uw gewoonten te veranderen, welke alternatieven zijn er dan? Sommige mensen met batterijen thuis vieren de prijspieken omdat het meer winst oplevert en de energietransitie helpt. Wat is de oplossing die u voorstelt?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Ik heb zonneplan dynamisch en snap iets niet in de app. De kosten voor de maand januari zijn tot nu toe 40,53 euro.
Maar als ik de kosten zonder EB laat zien dan is het 11,44 euro.
Ik snap dat niet. Wil dat zeggen dat mijn gemiddelde stroomprijs relatief laag is en het grootste deel wordtbepaald door de belasting die erop zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
knakworst schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit toeschrijven aan duurzame energie is te kort door de bocht. De prijs komt tot stand door vraag en aanbod. Aan de vraagkant is het verbruik waarschijnlijk wat veranderd door EVs, warmtepompen en elektrisch koken. Import/Export is ook een grotere invloed, zeker nu Duitsland de kerncentrales heeft gesloten.

En ergens is het wel goed als de pieken ook daadwerkelijk de hogere vraag weerspiegelen. Mits de gebruikers dan ook gestimuleerd worden hun verbruik aan te passen dmv dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Devlinx schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:34:
Ik heb zonneplan dynamisch en snap iets niet in de app. De kosten voor de maand januari zijn tot nu toe 40,53 euro.
Maar als ik de kosten zonder EB laat zien dan is het 11,44 euro.
Ik snap dat niet. Wil dat zeggen dat mijn gemiddelde stroomprijs relatief laag is en het grootste deel wordtbepaald door de belasting die erop zit?
Ja, meestal klopt dit wel. Alleen niet bij heel hoge EPEX tarieven.

Voor iedere kWh betaal je iets meer dan 12 cent Energiebelasting. Dus kale prijs €0,10 betekent in werkelijkheid €0,27 betalen (want er komt ook nog BTW overheen).

Maar je krijgt ook een 'Vermindering Energiebelasting' van €635 die wordt verrekend met je vaste lasten (zie daarvoor ook je factuur en toelichting op het voorschot), dus je betaalt netto eigenlijk geen Energiebelasting over de eerste 5250 kWh van je verbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Er is volgens mij niemand hier die dat beweert. Iedereen snapt wel dat het afhankelijk is van je persoonlijke situatie en ik heb hier nooit gezien dat iemand werd verketterd omdat ze voor een vast contract kozen.

Er zijn wel mensen die zelf heel enthousiast zijn over dynamisch omdat het voor hun goed werkt. Of omdat het een goede incentive is om te helpen de markt in balans te houden. Maar niemand die het hier als De Heilige Graal verkondigt.

Werd dat maar meer gedaan. Dan hadden we misschien niet van die sub-optimale regelingen als terugleverboetes of wat nu wordt geproefballond een capaciteitstarief...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Thepawn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Stel dat we geen fossiele brandstoffen en kernenergie willen, en er is geen wind en geen zon op een winterdag om 18.00 uur. Iedereen wil lasagne maken. Welke oplossing stelt u voor? Als het niet dynamische prijsstelling is om uw gewoonten te veranderen, welke alternatieven zijn er dan? Sommige mensen met batterijen thuis vieren de prijspieken omdat het meer winst oplevert en de energietransitie helpt. Wat is de oplossing die u voorstelt?
Kerncentrales, hoe meer hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:31
Thepawn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:01:
[...]

Dynamisch aangepast gedrag of niet, als de elektrische energie er dan niet is gaat gewoon het licht uit.

Oh wacht, import uit het buitenland: kernenergie (y), fossiel (y) én met wat geluk hebben zij wel wat groen over :*)
Zo niet, maak maar vast een lijstje met steden/regio's welke het eerst uit gaan. :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:12
@Simpel360 dat hoeft niet daar is een crisis plan voor
https://www.google.com/ur...Vaw3vXO_YCOZ7oxrGtL8F6sW8
en voor gas
https://www.rijksoverheid...kelijk-worden-van-rusland

Er wordt eerst aan bedrijven gevraagd om vrijwillig te minderen
voor elektra is de grens gesteld op 75000 huishoudens/ 100 megawatt om af te schalen.
Indien er onvoldoende geminderd wordt krijgen een aantal niet crusiale bedrijven een bevel tot minderen/stoppen productie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:14
m00 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:33:
[...]

Daar is Nederland veel te klein voor. Kijk maar eens als het fout gaat…. Los van de directe slachtoffers, wordt een gebied ter grote van minimaal Zuid Holland onbewoonbaar. Ja de kans is klein dat het fout gaat, maar beter helemaal geen kans….
Het duurt tientallen jaren voordat een centrale is gebouwd en er is op veel kortere termijn actie nodig, er zijn hiervoor voldoende alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
[...]

Zelfs het oventje van 80 euro in mijn camper trekt daarvoor maar 1100 watt, en spiraal gaat soms eventjes uit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:33
m00 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 06:33:
[...]

Over de veiligheid maak ik me niet zoveel zorgen, maar een kerncentrale is gewoon de slechtst mogelijke oplossing voor de energietransitie. Wat een kerncentrale doet is veel elektriciteit leveren tegen hoge kosten. Het probleem met die kosten (veiligheid en de enorme investering die erin is gedaan) is dat die continu doorlopen, ook als de centrale geen elektriciteit levert. De enige rendabele kerncentrale is dus een kerncentrale die 24 uur per dag 7 dagen per week stroom levert. En dat is nou juist precies niet wat we nodig hebben in de energietransitie, want bij veel wind of op een zonnige zomerdag hebben we een centrale nodig die snel en flexibel uit kan en dan ook geen geld kost. Oftewel, dan heb je het over een gasgestookte centrale, de kosten voor het bouwen en onderhoud zijn namelijk peanuts met als enige grote kostenpost het gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Kerngezond schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:45:
[...]

Over de veiligheid maak ik me niet zoveel zorgen, maar een kerncentrale is gewoon de slechtst mogelijke oplossing voor de energietransitie. Wat een kerncentrale doet is veel elektriciteit leveren tegen hoge kosten. Het probleem met die kosten (veiligheid en de enorme investering die erin is gedaan) is dat die continu doorlopen, ook als de centrale geen elektriciteit levert. De enige rendabele kerncentrale is dus een kerncentrale die 24 uur per dag 7 dagen per week stroom levert. En dat is nou juist precies niet wat we nodig hebben in de energietransitie, want bij veel wind of op een zonnige zomerdag hebben we een centrale nodig die snel en flexibel uit kan en dan ook geen geld kost. Oftewel, dan heb je het over een gasgestookte centrale, de kosten voor het bouwen en onderhoud zijn namelijk peanuts met als enige grote kostenpost het gas.
"oplossing voor de energietransitie" is een beetje een vreemd zinsdeel. "Energietransitie" is een oplossing, niet een probleem. Het is door groene ideologie tot een probleem gemaakt door veel te veel in te zetten op onbetrouwbare windmolens en zonnepanelen. Als er voldoende kerncentrales waren gebouwd zouden we nog steeds een vraaggestuurde energiemarkt hebben, in plaats van een aanbodgestuurde, met alle huidige economische nadelen vandien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerngezond
m00 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:59:
[...]

"oplossing voor de energietransitie" is een beetje een vreemd zinsdeel. "Energietransitie" is een oplossing, niet een probleem. Het is door groene ideologie tot een probleem gemaakt door veel te veel in te zetten op onbetrouwbare windmolens en zonnepanelen. Als er voldoende kerncentrales waren gebouwd zouden we nog steeds een vraaggestuurde energiemarkt hebben, in plaats van een aanbodgestuurde, met alle huidige economische nadelen vandien.
Je hebt gelijk dat ik dat zinsdeel beter had moeten formuleren, de energietransitie is de oplossing voor het probleem van klimaatverandering en vervuiling en eindigheid van fossiele brandstoffen. De rest ben ik het echter niet mee eens. Het probleem met kiezen voor kerncentrales is dat ze eigen alleen maar een beetje praktisch zijn als je er consequent voor kiest om er decennialang in te investeren zoals bijvoorbeeld Frankrijk heeft gedaan. En dan nog blijft het een kostbare zaak. Waar duurzame energiebronnen steeds goedkoper worden worden kerncentrales alleen maar duurder om te bouwen. Ik ken geen recente voorbeelden van kerncentrales die een beetje volgens planning en binnen de begroting zijn gebouwd. Het is overigens ook niet zo dat je met kerncentrales een zuiver vraaggestuurde markt hebt want kerncentrales kunnen niet makkelijk op- en afschalen. Kerncentrales bieden een continu aanbod aan elektriciteit zonder enige flexibiliteit. We kunnen die tientallen miljarden voor kerncentrales veel beter besteden aan betere opslagcapaciteit van elektriciteit en het integreren van de verschillende stroomnetten in Europa. Overigens ben ik wel voor het openhouden van de bestaande kerncentrales. Als ze er eenmaal staan laat ze dan vooral lekker draaien want de kosten zijn toch al gemaakt. Wat dat betreft vind ik het wel echt ontzettend stom wat Duitsland heeft gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Laatst online: 15:37
Stefannn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:39:
[...]

NB... ik gok dat je de EV niet extreem veel op zonnepanelen energie hebt kunnen laden? percentage direct gebruik is namelijk niet extreem hoog.
Correct. In het weekend kan dat vaak wel, maar door de week is de auto overdag vrijwel nooit thuis. Overigens in het weekend stuur ik ook niet op eigen verbruik maar op goedkoopste tijd (vaak zijn dat dezelfde momenten maar niet altijd).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Ik heb ook die Zonneplan Connect en volgens mij geeft die niet echt real time het verbruik aan. Ik heb de indruk dat het soms nog minutenlang een hoger verbruik aangeeft nadat ik die al heb uitgeschakeld.
Klopt, de waarde in de app update iedere 5min.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:46
[...]

Ik heb ook een combi.... 20(?) jaar oud, en bak regelmatig eigengemaakte pizza
(op steen met voorverwarmen) op 250°C !! en zelfs dán hoor ik 'm nog pendelen...

dus nee, ik snap er niks van..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

bilgy_no1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:49:
[...]

Dit toeschrijven aan duurzame energie is te kort door de bocht. De prijs komt tot stand door vraag en aanbod. Aan de vraagkant is het verbruik waarschijnlijk wat veranderd door EVs, warmtepompen en elektrisch koken. Import/Export is ook een grotere invloed, zeker nu Duitsland de kerncentrales heeft gesloten.

En ergens is het wel goed als de pieken ook daadwerkelijk de hogere vraag weerspiegelen. Mits de gebruikers dan ook gestimuleerd worden hun verbruik aan te passen dmv dynamische tarieven.
Afgelopen week heeft een duitser een analyse gedaan van de dynamische energieprijzen in Duitsland. Is niet 1 op 1 geldig voor Nederland (geen bruinkoolcentrales bijvoorbeeld), maar geeft wel inzicht in de koppelingen tussen CO2 prijs, afname beschikbaar fossiel vermogen en toename groene energie.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Hmmbob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:52:
[...]

Klopt, de waarde in de app update iedere 5min.
Alleen de voor de afname elke 5 minuten, de teruglevering wisselt heel erg, kan soms paar uren niet geupdate worden. Ik gebruik 1:3 actieve splitter met ook nog Tibber pulse die elke 30 sec update en zie soms tot 7-10kWh verschillen voor mijn teruglevering.

zonneplan APi met de regelmatige update tijden voor afname van 299 of 300 seconden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AANQ3_LVAcXf6YMgaXNbMTjWUA4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EjrnweLKjnGzKBxiVjcrxhYD.png?f=user_large

De onregelmatige update tijden voor teruglevering van ZP api , wat ik ook zie in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syr6Vny5RLKvRawPV0ZnAkRPO2o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yBfR4BtCkkrcpjnqxBdquVA2.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:28:
[...]

Ze (Pure Energie) hebben technisch het nog niet voor elkaar
[...]
@Smuggler @Sicco92 T.b.v. tabel TS, bijvoorbeeld
Pure Energie (nog niet mogelijk met teruglevering, ETA Q1 2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
habbekrats schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:23:
@Simpel360 dat hoeft niet daar is een crisis plan voor
https://www.google.com/ur...Vaw3vXO_YCOZ7oxrGtL8F6sW8
en voor gas
https://www.rijksoverheid...kelijk-worden-van-rusland

Er wordt eerst aan bedrijven gevraagd om vrijwillig te minderen
voor elektra is de grens gesteld op 75000 huishoudens/ 100 megawatt om af te schalen.
Indien er onvoldoende geminderd wordt krijgen een aantal niet crusiale bedrijven een bevel tot minderen/stoppen productie.
Ik ben mij er van bewust dat er plannen zijn voor E, van G niet op de hoogte, ook dat er voor E mechanismen zijn die het e.e.a. automagisch regelen ook bij onvoldoende handmatig ingrijpen.
Punt is ook dat er procedures doorlopen moeten worden, ook als het uit is geweest en procedures kosten tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Mars2020 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:29:
[...]

Daar is Nederland veel te klein voor. Kijk maar eens als het fout gaat…. Los van de directe slachtoffers, wordt een gebied ter grote van minimaal Zuid Holland onbewoonbaar. Ja de kans is klein dat het fout gaat, maar beter helemaal geen kans….
Het duurt tientallen jaren voordat een centrale is gebouwd en er is op veel kortere termijn actie nodig, er zijn hiervoor voldoende alternatieven.
Daar is Europa zelfs te klein voor.
Al eens gekeken bij de buurlanden?
Neemt niet weg dat het een goede en stabiele energie bron is.

De alternatieven zijn er ook nog niet 1-2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Joarie schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:51:
[...]

Yup het is weer compleet windstil bij ons en in Duitsland. Donderdag idem dito.
Dunkelflaute gaat nog eens groot worden :+
Ik had voor morgen idd ook weer hoge prijzen verwacht, maar dat valt alleszins mee!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14

Tegen beursprijs? Ik las ergens dat het iid zonder energie belasting is maar wel voor de prijs van op het moment dat je terugleverde. Je zou zelfs de Vermindering Energiebelasting verrekend krijgen. Maar twijfel nu aan alles.

Ik nu ook, ben me sinds net aan het inlezen, maar begin te twijfelen aan de vele wirwar van tekst van de energie leveranciers.

Dus ik hoor ook graag jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
Hmmbob schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Ik had voor morgen idd ook weer hoge prijzen verwacht, maar dat valt alleszins mee!
Oh idd, dat valt echt mee.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Kerngezond schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:45:
[...]

De enige rendabele kerncentrale is dus een kerncentrale die 24 uur per dag 7 dagen per week stroom levert. En dat is nou juist precies niet wat we nodig hebben in de energietransitie, want bij veel wind of op een zonnige zomerdag hebben we een centrale nodig die snel en flexibel uit kan en dan ook geen geld kost. Oftewel, dan heb je het over een gasgestookte centrale, de kosten voor het bouwen en onderhoud zijn namelijk peanuts met als enige grote kostenpost het gas.
Denk je nu echt, dat de energievraag dezelfde gaat blijven?

In economieën met lage energiekosten, gaan er steeds sectoren/bedrijven zich vestigen met veel energievraag. En daar gaan sectoren in zitten die onmiddellijk gigantische hoeveelheden energie zullen kunnen verwerken.
Nu jaag je iedereen weg, behalve in Frankrijk. En hun zien de zekerheid en gratis geld van het buitenland maar al te graag komen.

Energie is meer en meer nodig.
En dat doe je door kerncentrales, batterijen, zonnepanelen en windmolens om onafhankelijk te kunnen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bilgy_no1
bottom line schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Denk je nu echt, dat de energievraag dezelfde gaat blijven?

In economieën met lage energiekosten, gaan er steeds sectoren/bedrijven zich vestigen met veel energievraag. En daar gaan sectoren in zitten die onmiddellijk gigantische hoeveelheden energie zullen kunnen verwerken.
Nu jaag je iedereen weg, behalve in Frankrijk. En hun zien de zekerheid en gratis geld van het buitenland maar al te graag komen.

Energie is meer en meer nodig.
En dat doe je door kerncentrales, batterijen, zonnepanelen en windmolens om onafhankelijk te kunnen zijn
Ja, alleen gaan die kerncentrales er sowieso EDIT: [NIET] binnen 15 jaar staan. Er komen ondertussen wel veel meer windmolens, grid storage en zonnepanelen bij. Alleen al voor windmolens is het lange termijn plan om naar 75 GW opgesteld vermogen te komen. Er ligt nu al ongeveer 24 GWp aan PV in Nederland. Voor het perspectief: de vraag in Nederland is momenteel ongeveer 15 GW. De momenten waarop dat onvoldoende zou zijn gaan natuurlijk maar heel spaarzaam zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
m00 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 07:59:
Kenmerk van kerncentrales is dat 'niemand' zin heeft om er voor te betalen. Met niemand bedoel ik genoeg geld uit de markt halen dat je er 1 kan bouwen. De enige manier om een nieuwe kerncentrale te bouwen is dat de overheid er enorm veel geld in stopt en alle risico's op zich neemt.

De vraag is, gaat dit veranderen. Komt er een tijd dat Tate Steel een bak kerncentrales gaat kopen om met die stroom waterstof te produceren om zonder CO2 staal te maken? De kans lijkt mij uiterst klein.

Iedereen wil goedkope stroom. Dus als het waait of de zin schijnt, dan kopen we die stroom en geen stroom uit een kerncentrale. Gevolg stroom uit een kerncentrale moet duurder worden want een deel van de tijd wordt er niet veel verdient.

Gevolg, iedereen gaat goedkope accu's kopen en daar goedkope stroom uit zon en wind opslaan want dat is goedkoper dan stroom uit een kerncentrale. Gevolg, de kerncentrale maakt nog minder uren en de stroom wordt nog duurder.

Gevolg, partijen gaan waterstof inkopen en opslaan en daar weer stroom van maken als er een tijdje een zon of wind is en de accu's leeg zijn. Dit is rendabel want stroom uit een kerncentrale is duur. Gevolg, nog minder uren en de kerncentale kan afgeschreven worden.

Iedereen die voorziet dat dit mogelijk is, misschien niet nu maar wel in de komende 50 jaar gaat niet investeren in een kerncentrale. En dan laten we de problemen met het bouwen van een kerncentrale nog even buiten beschouwing. Gevolg, geen kerncentrales.

Het heeft niets te maken met groene idiologie. Texas staat vol met wind turbines en dat is niet omdat ze daar zo groen zijn.

Als er iets aansluit bij day ahead dan is het wel zon en wind. Een kerncentrale moet het hebben van (extreem) lang lopende contracten. Dat kan wel, maar dynamisch is in het algemeen goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Ja, alleen gaan die kerncentrales er sowieso binnen 15 jaar staan.
Dat tempo zie ik nog niet zo snel, vanwege de prijs per kWh voor de techniek van nieuw te bouwen en Ministerie KGG die zich nu sterk inzet voor vrije marktwerking.
Anders kijk eens naar de CfD strikeprice van Hinkely point C uit 2012 van £89,50/MWh die index door inflatie rond £150/MWh zal liggen van op moment verwachte ingebruik name. 1 van de 3 mogelijke bouwers die nu in aanmerking komen voor 1600MW type, mocht keuze veranderen naar SMR's dan komen ook andere bouwers in aanmerking.

Dan zou Nederland min of meer Tsjechie moeten volgen met een geheel andere marktordening in de energiesector en financering, met bekostigen van investering uit algemene middelen, geen rente tijdens de bouw en 40-60 jaar garantie dat elke geproduceerde kWh wordt afgenomen, wat betekend oprichting van een staats-energieleverancier of een bestaande wat grotere energieleverancier overnemen door de staat.
Met de overnacht kosten (zonder bouwtijd, inflatie, materiaalkostenstijgingen etc) kan er nog wel een acceptabele prijs/kwh uit rollen, maar indexed zal die na jaren van bouw met grote kans boven de gemiddelde marktprijs liggen. Ik denk dat veel afhangt van definiteive besluit en kosten van Sizewell C (UK) min of meer copie van Hinkely Point C of de geraamde bouwkosten iets boven £20bn of eerder rond £40bn liggen.

Op moment is er nog niet eens een besluit voor de locaties of zijn de technische haalbaarheidstudies afgerond, als ook dat dit voor 1600MW centrales zijn en NL nog steeds keuze voor kleinere SMR's open wil houden, de prijs daarvan wordt pas gunstiger als er een aantal van gebouwd zijn.

Naar laatste type is wereldwijd wel heel veel studies voor SMR's daar datacentra opzoek zijn om te kunnen voorzien in hun verwachte energiebehoefte tegen lage kosten. Zoals oa de 20 jaar afname deal voor mogelijk heropenen na modernisering van Three Mile Island unit 1 die sinds 2019 stil ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

Probleem van kernenergie is ook dat de vaste lasten extreem hoog zijn (afschrijving, personeel etc) maar de productiekosten erg laag.
Voor een vast deel van het sluipverbruik van NL kan het nuttig zijn, maar als de dynamische stroomprijs laag is kan het zelfs goedkoper zijn om door te leveren. Technisch is het een flexibel product, economisch niet.
Maar met het wegvallen van gas (wat extreem schaalbaar is) moeten we wel wat doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:18
[...]

Je hebt het hoogste piekverbruik op dat moment. Maar van de 15 kwh die je per dag gebruikt is dat maar 5 kwh of zo. Je gebruikt in totaal meer stroom in de overige 22 uur, wanneer de prijs lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:02:
[...]

Dat tempo zie ik nog niet zo snel, vanwege de prijs per kWh voor de techniek van nieuw te bouwen en Ministerie KGG die zich nu sterk inzet voor vrije marktwerking.
Nee inderdaad. Ik vergat het woord NIET er tussen te schrijven... Dus sowieso niet binnen 15 jaar.

En het gevolg daarvan is dat er bar weinig interesse zal zijn om zo'n investering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Nee inderdaad. Ik vergat het woord NIET er tussen te schrijven... Dus sowieso niet binnen 15 jaar.

En het gevolg daarvan is dat er bar weinig interesse zal zijn om zo'n investering te doen.
Investeerders uit de markt willen zekerheid en van huidige coalitie willen 3 nog wel investeren en zit er 1 op de klep van de schatkist.

Er zal een zak geld bij moeten op het moment als ze het vlot willen.
Want er is ook nog een electriciteits transport schaarste en gebrek aan West naar Oost capaciteit , voor verder het land in.
Kerncentrales hebben koeling nodig en de genoemde locaties vallen min of meer samen met aanlandingen van wind op zee en er zijn dan ook miljarden aan extra verzwarings investeringen voor transport nodig zijn om de electriciteit ook dieper het land in te brengen, die dan boven op de voor wind op zee komen om die uitrol opgang te houden.

Zo is recent de diepe aanlanding van 2 of 3x2GW van WoZ uit het Delta Rhine trace gehaald, net als de multipurpose leiding om zoals ammonia en LNG niet meer per spoor vervoerd hoeft te worden, waar het trace oorspronkelijk voor in ontwikkeling was, door een CO2 leiding voor CSS in lege gasvelden.

Dat geeft al jaren aan vertraging voor het zoeken naar een nieuw trace voor de nodige West-Oost transportcapaciteit van electriciteit om het verder het land in te krijgen. Of via interconnect op zee om het via andere landen het in Zuid Oosten van Nederland te krijgen op de 380kV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Weet iemand waar ik een grafiek met de gemiddelde prijs per uur kan vinden? Dus in de x-as de uren 0 t/m 23 en in de y-as de prijs. En dan een lijn met de gemiddelde prijs op basis van een jaar oid.

Heb wat zitten googelen met "epex hourly average" en zo maar kan alleen grafiekjes per week vinden waarbij de uren slecht afleesbaar zijn.

Doel is om stroomverbruik te verplaatsen naar die uren die gemiddeld laag zijn. En dan met name voor apparaten die je liefst 1x wil instellen en dan niet meer naar kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door matroosoft op 15-01-2025 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
matroosoft schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:46:
Weet iemand waar ik een grafiek met de gemiddelde prijs per uur kan vinden? Dus in de x-as de uren 0 t/m 23 en in de y-as de prijs. En dan een lijn met de gemiddelde prijs op basis van een jaar oid.

Heb wat zitten googelen met "epex hourly average" en zo maar kan alleen grafiekjes per week vinden waarbij de uren slecht afleesbaar zijn.

Doel is om stroomverbruik te verplaatsen naar die uren die gemiddeld laag zijn. En dan met name voor apparaten die je liefst 1x wil instellen en dan niet meer naar kijken.
regel 12 van de topicstart:

http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 22:21
Kerngezond schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:32:
[...]
Je hebt gelijk dat ik dat zinsdeel beter had moeten formuleren, de energietransitie is de oplossing voor het probleem van klimaatverandering en vervuiling en eindigheid van fossiele brandstoffen. De rest ben ik het echter niet mee eens. Het probleem met kiezen voor kerncentrales is dat ze eigen alleen maar een beetje praktisch zijn als je er consequent voor kiest om er decennialang in te investeren zoals bijvoorbeeld Frankrijk heeft gedaan. En dan nog blijft het een kostbare zaak. Waar duurzame energiebronnen steeds goedkoper worden worden kerncentrales alleen maar duurder om te bouwen. Ik ken geen recente voorbeelden van kerncentrales die een beetje volgens planning en binnen de begroting zijn gebouwd. Het is overigens ook niet zo dat je met kerncentrales een zuiver vraaggestuurde markt hebt want kerncentrales kunnen niet makkelijk op- en afschalen. Kerncentrales bieden een continu aanbod aan elektriciteit zonder enige flexibiliteit. We kunnen die tientallen miljarden voor kerncentrales veel beter besteden aan betere opslagcapaciteit van elektriciteit en het integreren van de verschillende stroomnetten in Europa. Overigens ben ik wel voor het openhouden van de bestaande kerncentrales. Als ze er eenmaal staan laat ze dan vooral lekker draaien want de kosten zijn toch al gemaakt. Wat dat betreft vind ik het wel echt ontzettend stom wat Duitsland heeft gedaan.
Kortom, iets - wat dan ook - moet voorzien in zeg de 60-70% basis die qua energie op elk moment nodig is.

Dat bouw van kerncentrales duur en langzaam gaat, wordt grotendeels veroorzaakt door NIMBY regelgeving dat ze o.a. onveilig zijn (met o.a. het totaal ander werkende Tsjernobyl in gedachten) en bedrijfsleven wel 10x nadenkt om laat staan, zonder overheidsupport iets te gaan neerzetten.
Een kerncentrale kan prima voorzien in een stabiele voorziening en desnoods haar overbodige stroom/warmte in die prachtige opslag of stadsverwarming duwen.
Probleem zon/wind is dat ze geen 24/7 garantie biedt (zie dunkelfaute) en issue van opslag is dat die a) relatief duur & snel leeg is en b) dan naast gebruik, ook weer geladen moet worden.

In de zomerperiode kunnen centrales prima wat afschalen om dan in de winter weer stapsgewijs op te stomen. Issue van 'afval' is ook maar net hoe dat (economisch) bezien wordt en in hoeveelheid marginaal met wat fossiel veroorzaakt. Het land(schap) volplempen met vele duizenden molens en miljoenen panelen is ook geen oplossing.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Er gaat ook bar weinig interesse zijn om gascentrales te bouwen, als dat betekent dat je maar 2x per dag deze centrale zou moeten inschakelen.
Zonder de zekerheid van vaste stabiele stroom, gaan we echt naar enorme pieken in prijs telkens gaan, op momenten van tekorten. Want hoe hoger, hoe sneller de investering terugbetaald is. Waarom zou die ene gascentrale/kerncentrale die nog overschiet in NL, stroom op het net zetten voor €0,50, als ze dat ook voor €1,5 kunnen doen.

En nu leggen we lekker het lot in de handen van Frankrijk. Gelukkig wel een EU land.
En voor gas, dat verhaaltje hebben we gezien ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kerngezond
PtrO schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Kortom, iets - wat dan ook - moet voorzien in zeg de 60-70% basis die qua energie op elk moment nodig is.

Dat bouw van kerncentrales duur en langzaam gaat, wordt grotendeels veroorzaakt door NIMBY regelgeving dat ze o.a. onveilig zijn (met o.a. het totaal ander werkende Tsjernobyl in gedachten) en bedrijfsleven wel 10x nadenkt om laat staan, zonder overheidsupport iets te gaan neerzetten.
Een kerncentrale kan prima voorzien in een stabiele voorziening en desnoods haar overbodige stroom/warmte in die prachtige opslag of stadsverwarming duwen.
Probleem zon/wind is dat ze geen 24/7 garantie biedt (zie dunkelfaute) en issue van opslag is dat die a) relatief duur & snel leeg is en b) dan naast gebruik, ook weer geladen moet worden.

In de zomerperiode kunnen centrales prima wat afschalen om dan in de winter weer stapsgewijs op te stomen. Issue van 'afval' is ook maar net hoe dat (economisch) bezien wordt en in hoeveelheid marginaal met wat fossiel veroorzaakt. Het land(schap) volplempen met vele duizenden molens en miljoenen panelen is ook geen oplossing.
Volgens mij hebben Phicoh en Domba al behoorlijk goed uiteengezet waarom dit niet werkt, maar om specifiek punt voor punt op jouw post te reageren:
Ja, ze doen het goed op het gebied van basisbelasting, maar dat is niet relevant meer in een tijd dat er al genoeg duurzame energie is om daarin te voorzien, vooral overdag met veel zon. Ik geef toe dat dit niet het sterkste argument is, maar kernenergie is vooral goed in het leveren van basis-energie als je verder nog niets qua duurzame energie hebt. Dat punt zijn we allang voorbij.
Dat de kosten van een kerncentrale vooral zitten in onnodige veiligheidsmaatregelen is een sterke oversimplificatie. Ja, soms worden veiligheidsmaatregelen overdreven, maar dikwijls zijn die ook gewoon nodig. We hebben het nog wel steeds over kernenergie wat de potentie heeft om een significant deel van Nederland onleefbaar te maken bij een ongeluk. Het grootste gedeelte van de kosten van de kerncentrale zitten echter in het feit dat het gewoon een duivels ingewikkeld apparaat is. Het vereist een heldere en onwrikbare visie met een horizon van minstens 50 jaar waar politici vaak al moeite hebben om over de volgende verkiezingen heen te kijken. Daarbij vereist het een complex systeem van onderwijs, wetenschap, bouwbedrijven et cetera dat allemaal opgebouwd moet worden. Als je al 20 goed werkende kerncentrales hebt gebouwd is het prima te doen om ook nummer 21 te bouwen en misschien blijven de kosten dan zelfs wel beheersbaar. Wij hebben die industrie niet meer en het is geen pakketje zonnepanelen wat je even zo in het buitenland kan kopen.
Je kan overtollige kernenergie inderdaad wel opslaan, maar als je dat op orde hebt voor de energiehoeveelheden die een kerncentrale produceert dan kan je dus net zo goed duurzame energie produceren en die opslaan, want het gebrek aan opslag is nou juist het enige nadeel aan duurzame energie. Stadsverwarming heeft geen zin want de grootste overschotten zul je nou juist in de zomer hebben als niemand de verwarming aan doet. En nee, in tegenstelling tot wat jij zegt kan een kerncentrale niet afschalen in de zomer. Het kan technisch gezien natuurlijk wel, maar economisch niet. Een kerncentrale wordt dan namelijk nog veel duurder dan hij al is omdat een kerncentrale continu productie moet draaien om z’n hoge kosten terug te verdienen. Door z’n hoge aanschafkosten wordt kernenergie duurder met elk uur dat hij niets produceert.
Het landschap volplempen met windmolens en zonnepanelen is inderdaad niet dé oplossing, maar wel een onderdeel ervan. Het elegante aan een duurzaam energiesysteem is nou juist dat je met allemaal kleine bronnen en opslagmogelijkheden werkt die mooi samen kunnen werken en elkaar opvangen als één het niet doet. Een kerncentrale past daar gewoon niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
bottom line schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:31:
[...]

Er gaat ook bar weinig interesse zijn om gascentrales te bouwen, als dat betekent dat je maar 2x per dag deze centrale zou moeten inschakelen.
Zonder de zekerheid van vaste stabiele stroom, gaan we echt naar enorme pieken in prijs telkens gaan, op momenten van tekorten. Want hoe hoger, hoe sneller de investering terugbetaald is. Waarom zou die ene gascentrale/kerncentrale die nog overschiet in NL, stroom op het net zetten voor €0,50, als ze dat ook voor €1,5 kunnen doen.

En nu leggen we lekker het lot in de handen van Frankrijk. Gelukkig wel een EU land.
Het voordeel van zulke piekprijzen is dat dit des te meer een financiële stimulans zal zijn voor opslagmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46
Ik weet uit mijn werk dat de complete kosten voor levering offshore windfarm van -+ 800 MW ongeveer ergens tussen de 1.5 en 3 miljard euro zit, afhankelijk van hoe ver uit de kust etc. Dat is een schijntje vergeleken met een kerncentrale van dat vermogen.

Ik zie echt het nut er niet van om kerncentrales te gaan bouwen, gewoon nog meer offshore wind uit de grond stampen. Binnen 3-4 jaar zijn de doorlooptijden. We hebben toch bestaande gascentrales nog en kolen voor de base load als dat nodig is, met misschien nog wat batterijen voor peak shaving. Maar 15 jaar gaan zitten bouwen en geld in een bodemloze uranium put gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
Kerngezond schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:50:
[...]

Het voordeel van zulke piekprijzen is dat dit des te meer een financiële stimulans zal zijn voor opslagmogelijkheden.
Ik weet niet wat je bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ-tFE5zx3QGos6C2cPlkihez1A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J2wodgFwmYXIsLhVQXmVRGVO.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Kerngezond Een moderne kerncentrale kan wel op 30% van zijn capaciteit draaien, het is voornamelijk een economische reden, het is een megaproject met veel risico's
Ik heb al Hinkely point C aangehaald, met veel vertraging die vele malen duurder dan bij de bouwstart, maar de ogen zijn vooral gericht op het uiteindelijke prijskaartje van Sizewell C ( sister site)als de bouwbeslissing valt of die nu goedkoper wordt dan Hinkely.
Of er wel bouwvoordelen zijn bij dit type, dat het zoveelste nagenoeg gelijke is of de verwachte materiaal/personeel/inflatie harder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

We hoeven geen nieuwe gascentrales te bouwen. Die staan er genoeg. En ja, die zullen op bepaalde momenten nog moeten bijspringen en dan zullen ze duur zijn. Maar die momenten zullen steeds minder vaak voorkomen. Eind 2023 was ongeveer 5 GW aan wind geïnstalleerd. Dat moet naar 21 GW in 2030. Het moet wel extreem windstil zijn wil dat nog tot een tekort komen. Zeker aangezien we ook al >24 GWp aan PV hebben geïnstalleerd.

Prijzen zijn laag als we veel PV en windenergie hebben
Prijzen zijn hoog als we vooral fossiele elektriciteit gebruiken

Waar moeten we dan logischerwijs meer van gaan installeren?

We moeten in dit land niet zo zeuren over waarom we die transitie niet zouden kunnen doen. We moeten gewoon doorpakken. En vooral ook gewoon keihard investeren in de nodige infrastructuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]

Het is nadelig, maar ook de keiharde waarheid: Als niet iedereen direct bij het terugkomen van het werk zijn auto domweg aan de lader zou hangen en dat op een ander moment zou doen en alleen zou gaan koken, dan zou jij ook minder of geen last hebben van die piek, want die zou er dan niet zijn. Hier gaat vannacht om 2:00 de vaatwasser aan ipv direct na het eten, zouden meer mensen moeten doen.

Het is misschien confronterend of irritant, maar wel een uitdaging die wij met zijn allen op te lossen hebben en dynamische tarieven maken dat inzichtelijk. Dus ipv ervan te balen kan je het ook in je voordeel draaien: Neem een kleine thuisaccu die rond die tijd teruglevert. Of ga inderdaad terug naar een vast tarief, maar dan betaal je indirect diezelfde piek ook, alleen uitgesmeerd over een heel jaar.

Hier vanochtend voor 25/26 ct/kWh de 2 EV's bijgeladen, vaatwasser gedraaid, de thuisaccu volgeladen, de rest van de dag NOM gedraaid en aan het eind van de dure uren het restant uit de accu's teruggeleverd aan het net. Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo18tB2pOrzmXOHq7npXXoYJZ18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7jkmFvx4Fvq0ofA6Cr1uepn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xHbfH62p8XpT20dGWosJ_z4m58=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WepnqC4sZVkw9BYa5YUiYtFn.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Kerngezond schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Volgens mij hebben Phicoh en Domba al behoorlijk goed uiteengezet waarom dit niet werkt, maar om specifiek punt voor punt op jouw post te reageren:
Ja, ze doen het goed op het gebied van basisbelasting, maar dat is niet relevant meer in een tijd dat er al genoeg duurzame energie is om daarin te voorzien, vooral overdag met veel zon. Ik geef toe dat dit niet het sterkste argument is, maar kernenergie is vooral goed in het leveren van basis-energie als je verder nog niets qua duurzame energie hebt. Dat punt zijn we allang voorbij.
Dat de kosten van een kerncentrale vooral zitten in onnodige veiligheidsmaatregelen is een sterke oversimplificatie. Ja, soms worden veiligheidsmaatregelen overdreven, maar dikwijls zijn die ook gewoon nodig. We hebben het nog wel steeds over kernenergie wat de potentie heeft om een significant deel van Nederland onleefbaar te maken bij een ongeluk. Het grootste gedeelte van de kosten van de kerncentrale zitten echter in het feit dat het gewoon een duivels ingewikkeld apparaat is. Het vereist een heldere en onwrikbare visie met een horizon van minstens 50 jaar waar politici vaak al moeite hebben om over de volgende verkiezingen heen te kijken. Daarbij vereist het een complex systeem van onderwijs, wetenschap, bouwbedrijven et cetera dat allemaal opgebouwd moet worden. Als je al 20 goed werkende kerncentrales hebt gebouwd is het prima te doen om ook nummer 21 te bouwen en misschien blijven de kosten dan zelfs wel beheersbaar. Wij hebben die industrie niet meer en het is geen pakketje zonnepanelen wat je even zo in het buitenland kan kopen.
Je kan overtollige kernenergie inderdaad wel opslaan, maar als je dat op orde hebt voor de energiehoeveelheden die een kerncentrale produceert dan kan je dus net zo goed duurzame energie produceren en die opslaan, want het gebrek aan opslag is nou juist het enige nadeel aan duurzame energie. Stadsverwarming heeft geen zin want de grootste overschotten zul je nou juist in de zomer hebben als niemand de verwarming aan doet. En nee, in tegenstelling tot wat jij zegt kan een kerncentrale niet afschalen in de zomer. Het kan technisch gezien natuurlijk wel, maar economisch niet. Een kerncentrale wordt dan namelijk nog veel duurder dan hij al is omdat een kerncentrale continu productie moet draaien om z’n hoge kosten terug te verdienen. Door z’n hoge aanschafkosten wordt kernenergie duurder met elk uur dat hij niets produceert.
Het landschap volplempen met windmolens en zonnepanelen is inderdaad niet dé oplossing, maar wel een onderdeel ervan. Het elegante aan een duurzaam energiesysteem is nou juist dat je met allemaal kleine bronnen en opslagmogelijkheden werkt die mooi samen kunnen werken en elkaar opvangen als één het niet doet. Een kerncentrale past daar gewoon niet in.
Nog een paar dingetjes om te overwegen:

- we zullen zeer waarschijnlijk regelmatig zomers hebben met een tekort aan water in de rivieren die we nodig hebben om de kerncentrales te koelen. En in de winters dreigt er juist heel hoog water.
- de locatie moet rekening houden met de dreiging van zeespiegelstijging. Onze huidige zeewering kan volgens de experts tot ongeveer 60 cm zeespiegelstijging weerstaan. Dat niveau bereiken we zeer waarschijnlijk al binnen deze eeuw. Leuk zo'n kerncentrale in Zeeland, laten we er vooral nog wat bijplaatsen...
- als we besluiten om dan het hele systeem van waterkeringen te versterken, dan zullen we zeer ingrijpende wijzigingen moeten plegen in het landschap: dijken verbreden om ze te kunnen verhogen, overloopgebieden aanwijzen, etc. Dan moet daar niet toevallig een kerncentrale staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bilgy_no1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:10:
[...]
Eind 2023 was ongeveer 5 GW aan wind geïnstalleerd. Dat moet naar 21 GW in 2030. Het moet wel extreem windstil zijn wil dat nog tot een tekort komen. Zeker aangezien we ook al >24 GWp aan PV hebben geïnstalleerd.
Er is ook nog wind op land, maar de getallen duiden erop dat het alleen Wind op Zee is, dat wordt geen 2030, maar eerder 2033/2034 die 21GW. Niederwiek 1A zal zonder vertraging nog Q4 2030 zijn en dat is 6,5GW bij de 4,5GW die al draait. Die in 2024 toegewezen zijn hebben meer tijd gekregen voor de bouw vanwege gestegen bouwkosten

Laatste verwachtingen voor ingebruiknameAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WuDSa3Do5Q8F0841CXCLmTOEHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XVnga4YeHJxaDjB1TNZEL2nw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:34:
[...]

Er is ook nog wind op land, maar de getallen duiden erop dat het alleen Wind op Zee is, dat wordt geen 2030, maar eerder 2033/2034 die 21GW. Niederwiek 1A zal zonder vertraging nog Q4 2030 zijn en dat is 6,5GW bij de 4,5GW die al draait. Die in 2024 toegewezen zijn hebben meer tijd gekregen voor de bouw vanwege gestegen bouwkosten

Laatste verwachtingen voor ingebruikname[Afbeelding]
Juist, ik noemde alleen de wind op zee cijfers. Er staat ook nog wat op land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
Lord Anubis schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Tegen beursprijs? Ik las ergens dat het iid zonder energie belasting is maar wel voor de prijs van op het moment dat je terugleverde. Je zou zelfs de Vermindering Energiebelasting verrekend krijgen. Maar twijfel nu aan alles.

[...]

Ik nu ook, ben me sinds net aan het inlezen, maar begin te twijfelen aan de vele wirwar van tekst van de energie leveranciers.

Dus ik hoor ook graag jullie input.
Je hebt gelijk hoor, slechte woordkeuze van mij (beursprijs). Idd tegen het dan geldende inkooptarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
Voorlopig hebben we gewoon gascentrales nodig om het net stabiel te houden. Er is nauwelijks opslag, dus als er geen zon is een geen wind, dan zijn die gascentrales nodig. Als de markt dat niet regelt, dan is dat iets voor de overheid (eventueel via de netbeheerder).

Als je kijkt naar de biedingen dan is er denk ik nog een enorme capaciteit aan WKK. Dus een gascentrae kan wel een gekke prijs vragen maar dan is er de kans dat die centrale niet mag leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
phicoh schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Voorlopig hebben we gewoon gascentrales nodig om het net stabiel te houden. Er is nauwelijks opslag, dus als er geen zon is een geen wind, dan zijn die gascentrales nodig. Als de markt dat niet regelt, dan is dat iets voor de overheid (eventueel via de netbeheerder).

Als je kijkt naar de biedingen dan is er denk ik nog een enorme capaciteit aan WKK. Dus een gascentrae kan wel een gekke prijs vragen maar dan is er de kans dat die centrale niet mag leveren.
Ook gascentrales maken op jaarbasis minder draaiuren dan noodzakelijk/wenselijk. Onlangs kondigde Rijnmond 1 aan dicht te willen gaan. Die centrale is nog niet heel oud, maar ook niet de nieuwste. Maar als centrales vervroegd dichtgaan gok ik zo dat het niet heel interessant is om de investering te doen om een nieuwe te gaan bouwen.

Pagina: 1 ... 258 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels