Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Is dat inclusief of ex belastingen? Ik kreeg een verleng aanbod voor 38 c voor elektra en 1.32 voor gas. Is dat goed of beter overstappen/geen vast contract nemen ?padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:22:
[...]
.
Overigens wel flauw om een vergelijk te maken van tarieven van nu op zonnige dagen met overschot tegen tarieven van vorig jaar op de piek (72-92ct per kWh). Bijna elke leverancier zit op het moment ruim onder het prijsplafond van 40c.
Ik wil een gemiddelde over heel jaar schetsen voor mijn boekhouding betreft EV
Slecht.ousselg schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:40:
[...]
Is dat inclusief of ex belastingen? Ik kreeg een verleng aanbod voor 38 c voor elektra en 1.32 voor gas. Is dat goed of beter overstappen/geen vast contract nemen ?
In aanbiedingentopic heeft OXXIO een aanbod rond de 35c en 1,21 voor gas.
Hmm... Waren de prijzen van de eerste week van mei gemiddeld hoger dan later in mei? Ik heb mijn zonnepanelen sinds 7 mei en kom op ruim 20ct uit. Jij hebt ook afgeronde prijzen staan. Wat zijn de prijzen met een cijfer achter de komma?Taro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:34:
Heb ik hier al eerder gedeeld, zie bijv. het screenshot van Mei t/m een paar dagen geleden:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/JFY3Q7bp19TSzQnwzg9YdgAB.jpg?f=fotoalbum_large)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Lijkt mij dat ze zien hoeveel je in je batterij hebt en dan terug verkopen aan het net.Jelmer058 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:23:
Het meest interessant aan de Homevolt-aankondiging van Tibber (https://tibber.com/nl/homevolt) vind ik dat het een "netwerkoplossing" kan bieden door "wanneer er een overschot of tekort aan energie is in het net, je kunt helpen met Homevolt - en hiervoor worden beloond". Hoe zou dat werken? Met vele thuisaccu's actief op de onbalansmarkt?
Bij een EV is het redelijk makkelijk. Je geeft aan om hoelaat je weggaat en dan zorgt de app ervoor dat hij vol geladen is en op de goedkoopste momenten inkoopt.
Ik denk dat je dus ook bij de Homevolt app dan moet aangeven hoe laat jij de was, vaatwasser en etc gaat gebruiken en dan zorgt het apparaat dat je genoeg over hebt en de rest terug verkoopt.
Het hangt er ook nog van af hoe de panelen gepositioneerd zijn welke tarieven aan teruglevering gekoppeld worden.Swerfer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Hmm... Waren de prijzen van de eerste week van mei gemiddeld hoger dan later in mei? Ik heb mijn zonnepanelen sinds 7 mei en kom op ruim 20ct uit. Jij hebt ook afgeronde prijzen staan. Wat zijn de prijzen met een cijfer achter de komma?[Afbeelding]
Hier met 6x395 op ZO en 6x395 op ZW:
:strip_exif()/f/image/UaLcoAvn41CtmHudzAdV4ykc.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles 10 graden Oost-west...Jitse H schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:01:
[...]
Het hangt er ook nog van af hoe de panelen gepositioneerd zijn welke tarieven aan teruglevering gekoppeld worden.
Hier met 6x395 op ZO en 6x395 op ZW:
[Afbeelding]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dat verandert op 1 juli.
[ Voor 17% gewijzigd door SidewalkSuper op 02-06-2023 09:25 ]
Dat lijkt me sterk. Zonneplan en Tibber schelen niet veel meer. Zonneplan wordt straks 2 ct duurder. En het vast recht is bij Zonneplan hoger als bij Tibber.borgoe72 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:22:
Ik wil overstappen van Zonneplan naar Tibber maar zie dat de prijs per KW structureel 2 cent hoger ligt bij Tibber... Dat lijkt mij vrij fors of zie ik iets over het hoofd?
Als zittende klant is Zonneplan iets van 2ct voordeliger per kWh. Dat is geen fout.Willempie27 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:25:
[...]
Dat lijkt me sterk. Zonneplan en Tibber schelen niet veel meer. Zonneplan wordt straks 2 ct duurder. En het vast recht is bij Zonneplan hoger als bij Tibber.
Binnenkort gaan de nieuwe handlingskosten van Zonneplan pas in en vanaf dan schelen Tibber en Zonneplan niet veel meer.
Je hebt gelijk, excuus daarvoor. Zo wil ik niet overkomen en zie in dat dat wel het geval was. Mijn originele post kwam met veel vragen/reacties van verschillenden en mijn reacties waren vrij selectief.Taro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Ik vind je erg kort door de bocht, gehaast en betweterig reageren, maar kan ook aan mij liggen.
Niet om het laatste woord te hebben, maar om het af te sluiten toch nog mijn laatste gedachte hierover.
Allereerst duim omhoog voor diegenen (jij en anderen) die deze periode een betere teruglevertarief weten te behalen dan de verbruiktstarieven, dat had ik op voorhand niet gedacht. Een vereiste is natuurlijk wel een grootverbruiker (EV) die je kan inzetten op de momenten van extreem lage tarieven. Daarom is jouw nuance op mijn verhaal terecht. Maar ook op deze nuance, is weer een nuance te maken
De gemiste opbrengst door omvormers uit te zetten moet je wel tellen bij je opbrengst. Jij hebt bijv in mei toch ook een redelijk overschot (zeker als je gemiste opbrengst erbij optelt). Ook al heb je daar nu een paar cent voordeel mee tov de verbruikskosten. Maar middels saldering had je dit overschot, die je dan in juni, juli en augustus zeker ook gaat hebben, kunnen inzetten in april en september/oktober waar de verbruikstarieven zeer waarschijnlijk aanzienlijk hoger liggen dan deze periode. De fractie die je nu beter af bent, ben je kwijt in de periode dat je hogere verbruikskosten hebt in de periode van net minder opbrengst vs verbruik. Ik vermoed dat zelfs jij met deze cijfers alsnog beter af bent (financieel) door je top te salderen met mindere dagen. En ik zie hier ook mensen met deze periode (mei) aanzienlijk meer overschot EN hogere verbruikstarieven. Dan is het een nobrainer. Maar de kern van de gedachte die ik men wil meebrengen, is dat je effectief van de salderingsregeling gebruik kan maken door 2x per jaar te switchen. Details zijn voor iedereen anders en men moet voor zichzelf het rekensommetje maken of het de moeite loont of niet. Daarom is het inderdaad niet zo zwart-wit als dat ik stelde en daar heb je gelijk in.
Maar nogmaals, ik begrijp je reactie, zeker omdat ik zomaar deze thread in kom stieren en ieders day-ahead-met-pv-feestje spoilen
Aangezien je in de middag vooral bezig bent met opwekken, krijg je dus altijd het "lagere" tarief terug.
Echter is het lagere tarief vaak nog steeds meer dan de 9-11c die je bij vaste contracten krijgt.
Of heb je het over dat handlingfee dingetje?
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.htmlkx22 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:49:
Is er ergens waar ik de dynamische prijzen kan terugkijken van afgelopen winter of heel jaar?
Ik wil een gemiddelde over heel jaar schetsen voor mijn boekhouding betreft EV
@Maasluip thnx
/f/image/MtnBM5kBXQt7djJ9HXQlzHj0.png?f=fotoalbum_large)
Sinds een week ben ik nu over op een dynamisch contract van zonneplan. Wij verbruiken over een geheel jaar veel meer dan we opwekken omdat we 2 elektrische en 1 warmtepompboiler hebben die goed te sturen zijn. Nu was ik dit van plan te doen via Homewizard (ben geen techneut): water verwarmen, wat ongeveer 3 uur per boiler duurt, zodra er genoeg teruglevering is. Alleen wordt dat moment bij ons al vrij vroeg bereikt, soms al om 8.30-9.00 in de ochtend op zonnige dagen. Op dat moment zijn de tarieven nog relatief hoog (27ct vandaag), terwijl de laagste tarieven (20ct vandaag) doorgaans pas tussen 13.00-16.00 voorkomen voor zover ik dat nu kan inzien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zt1FkihpNrSQBRm7Zi4v72Ny.png?f=user_large)
Zodoende kwam ik tot de conclusie dat het misschien wel slimmer is om gewoon een simpele timer te gebruiken: maximaal terugleveren tussen 9.00-13.00 met relatief hogere tarieven en alleen water verwarmen tussen 13.00-16.00. Ik weet niet of hier iets over te zeggen valt, maar ziet het prijspatroon van de dynamische tarieven er altijd redelijk hetzelfde uit gedurende de zomer? Snap dat de diepte van het dal (soms negatief) afhangt van de hoeveelheid zon.
In de TS kan je de volgende link vinden, dat geeft waarschijnlijk een hoop inzicht.Pjerro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:10:
Gezien het aantal experts op dit forum ben ik benieuwd naar jullie mening over het volgende: ik heb 11 panelen (7x ZO; 4x Z met schaduw van dakkapel vanaf uur of 3). Hierdoor wek ik al vrij vroeg veel op, en heb ik een flinke afname vanaf een uur of 15.00:
[Afbeelding]
Sinds een week ben ik nu over op een dynamisch contract van zonneplan. Wij verbruiken over een geheel jaar veel meer dan we opwekken omdat we 2 elektrische en 1 warmtepompboiler hebben die goed te sturen zijn. Nu was ik dit van plan te doen via Homewizard (ben geen techneut): water verwarmen, wat ongeveer 3 uur per boiler duurt, zodra er genoeg teruglevering is. Alleen wordt dat moment bij ons al vrij vroeg bereikt, soms al om 8.30-9.00 in de ochtend op zonnige dagen. Op dat moment zijn de tarieven nog relatief hoog (27ct vandaag), terwijl de laagste tarieven (20ct vandaag) doorgaans pas tussen 13.00-16.00 voorkomen voor zover ik dat nu kan inzien.
[Afbeelding]
Zodoende kwam ik tot de conclusie dat het misschien wel slimmer is om gewoon een simpele timer te gebruiken: maximaal terugleveren tussen 9.00-13.00 met relatief hogere tarieven en alleen water verwarmen tussen 13.00-16.00. Ik weet niet of hier iets over te zeggen valt, maar ziet het prijspatroon van de dynamische tarieven er altijd redelijk hetzelfde uit gedurende de zomer? Snap dat de diepte van het dal (soms negatief) afhangt van de hoeveelheid zon.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
dat is niet je terugleververgoeding he... even voor de goede orde. die is veel lager ivm belasting en toeslagen.Pjerro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:10:
Op dat moment zijn de tarieven nog relatief hoog (27ct vandaag),
Niet bij meer verbruik dan opwek over een heel jaar toch? Dan krijg je belastingen en toeslagen toch ook voor elke teruggeleverd kWh?de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:20:
[...]
dat is niet je terugleververgoeding he... even voor de goede orde. die is veel lager ivm belasting en toeslagen.
achja tuurlijk. sorry ik zit te veel in het andere topic (hoge TLV, waar iedereen overschot heeft) te neuzen.Pjerro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:22:
[...]
Niet bij meer verbruik dan opwek over een heel jaar toch? Dan krijg je belastingen en toeslagen toch ook voor elke teruggeleverd kWh?
Als ik deze grafiek goed lees, is de gemiddelde prijs in augustus het hoogst, en ook juli en september staan in de top 3? Is daar een verklaring voor? Dat zijn maanden met veel zon, dus zou juist lager verwachten?Smuggler schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:19:
[...]
In de TS kan je de volgende link vinden, dat geeft waarschijnlijk een hoop inzicht.
http://www.maasluip.nl/energyprice/maandgemiddeld.html
vanwege de energiecrisis die toen begon vorig jaar.rogierrr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Als ik deze grafiek goed lees, is de gemiddelde prijs in augustus het hoogst, en ook juli en september staan in de top 3? Is daar een verklaring voor? Dat zijn maanden met veel zon, dus zou juist lager verwachten?
gaat er dit jaar anders uit zien in de zomermaanden
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-06-2023 13:40 ]
Deze grafieken laten de data zien van afgelopen 12 maanden.rogierrr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Als ik deze grafiek goed lees, is de gemiddelde prijs in augustus het hoogst, en ook juli en september staan in de top 3? Is daar een verklaring voor? Dat zijn maanden met veel zon, dus zou juist lager verwachten?
Vorig jaar waren de omstandigheden extreem anders.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ah oke, ik dacht een driejaars gemiddelde.Smuggler schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:39:
[...]
Deze grafieken laten de data zien van afgelopen 12 maanden.
Vorig jaar waren de omstandigheden extreem anders.
Kan je deze uitleggen, hoe saldeert Tibber?kx22 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:49:
Een ander verschil is dat Tibber wel saldeert en Zonneplan niet. Die betaald je gewoon de uurprijs terug.
Aangezien je in de middag vooral bezig bent met opwekken, krijg je dus altijd het "lagere" tarief terug.
Echter is het lagere tarief vaak nog steeds meer dan de 9-11c die je bij vaste contracten krijgt.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Komt op neer dat je van Tibber alle geld terugkrijgt van wat je betaald, dus ook de belastingen.
Wat is daar anders aan bij Zonneplan?kx22 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:11:
[...]
https://support.tibber.co...n-terugleveren-bij-tibber
Komt op neer dat je van Tibber alle geld terugkrijgt van wat je betaald, dus ook de belastingen.
https://www.zonneplan.nl/...rgoeding-bij-zonnepanelen
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Hoezo is dat slecht? Heb jij dan panelen op een dynamisch contract?de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:39:
[...]
vanwege de energiecrisis die toen begon vorig jaar.
gaat er dit jaar anders uit zien in de zomermaanden
Lijkt me dat veel mensen blij gaan zijn met de lagere prijzen.
Ik heb veel panelen ja en zowel een dynamisch contract als een regulier contract. zodra de TLV bij dynamisch hoog is zet ik hier de schakelaar om.scoobs schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:43:
[...]
Hoezo is dat slecht? Heb jij dan panelen op een dynamisch contract?
bij dynamisch is de TLV tenslotte nog wél direct gekoppeld aan de levertarieven, in tegenstelling tot de (meeste) reguliere aanbieders.
[ Voor 96% gewijzigd door Sacul op 02-06-2023 14:56 ]
Het was maar wat vrijdagmiddaghumor. Wij hebben beiden dezelfde opstelling in de meterkast met iig exact hetzelfde soort vast contract. Desondanks ben ik erg blij als deze zomer de dynamische tarieven even hoog zijn als die van 20/21. Dat is waar de opmerking over ging.de Peer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:44:
[...]
Ik heb veel panelen ja en zowel een dynamisch contract als een regulier contract. zodra de TLV bij dynamisch hoog is zet ik hier de schakelaar om.
bij dynamisch is de TLV tenslotte nog wél direct gekoppeld aan de levertarieven, in tegenstelling tot de (meeste) reguliere aanbieders.
Als ik die schakelaar alsnog moet omzetten deze zomer houd ik mijn hart vast voor wat er aan de hand is in de wereld.
[ Voor 9% gewijzigd door scoobs op 02-06-2023 14:53 ]
Tijdens het posten dik-gedrukte stukje niet gelezen of kan het je niets schelen?
/f/image/xwsibyR0tqJUOnwsF2BpCFji.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 02-06-2023 17:14 ]
Bijzondere samenloop van omstandigheden door warmte. De situatie in Oekraïne hielp ook niet mee.rogierrr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Er was een tekort aan goedkoop gas waardoor turbines de prijs opdreven. Tegelijkertijd moest Europa de gasreserves (verplicht) aanvullen.
Er was in Europa een (koel)watertekort wat ervoor zorgde dat (onder andere) in Frankrijk kerncentrales ongepland af moesten schakelen. Ook waterkrachtcentrales in het Noorden produceerden minder.
De rivieren stonden zo laag dat er geen kolen per schip dieper Europa (met name Duitsland) in konden.
Met een dynamisch contract mag je dan als eerste bukken.
Mja, liever korte pijn dan lange pijn. Dynamisch herstelt ook weer het snelst (lees: de rest is nog steeds prijzig).
- knip -
nog niet gelukt, helaasSmuggler schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Zal vrij op naam / vandebron dit weekend eens toevoegen, bedankt voor de herinnering dat we die nog missen.
of mis ik er nog meer?
In je eerste bericht stond de optie:padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:36:
[...]
Netjes, maar over goed lezen gesproken, dan had je ook kunnen lezen dat jij niet de doelgroep bent van advies
Die is op mij van toepassing, dus ik heb het goed gelezen.- Wek je in een jaar minder op dan je verbruikt, doe dan het volgende"
Over een heel jaar gezien ja, niet over één maand, zie ook de optie in je eerste bericht.Maar nogmaals, netjes dat je de saldering weet te verslaan door in mei iig een beter tarief (22c) te krijgen tov je verbruik (20c). Als je dit elke maand tm september lukt, dan zit je gunstig al scheelt het echt heel weinig. Echter, je zei dat je meer verbruikt dan teruglevert maar in je screenshot staat overduidelijk dat je meer teruglevert dan verbruikt...
Ik ga verder niet meer in op je andere opmerkingen, ik laat het hierbij.
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/dl3ZxI0AaLunnnh1sAATKN4B.gif?f=user_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb 2 decimalen toegevoegd en dit is over heel mei:Swerfer schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:54:
[...]
Hmm... Waren de prijzen van de eerste week van mei gemiddeld hoger dan later in mei? Ik heb mijn zonnepanelen sinds 7 mei en kom op ruim 20ct uit. Jij hebt ook afgeronde prijzen staan. Wat zijn de prijzen met een cijfer achter de komma?[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zgW85mBjSvNMkRyoqgL6OS07.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Wanneer betaal je nou precies de belastingen bij een negatieve prijs?
Is dat enkel als je verbruikt of ook als je terug levert?
Stel de prijs is -10ct betaal je dan:
7ct belasting (of je nou verbruikt of terug levert,
of betaal je die 7ct belasting als je enkel daadwerkelijk verbruikt.
Wat zal een vergelijkbaar weer op zondag (morgen) doen? Ik schat wel lagere prijzen, maar negatief, voor ons, zie ik niet gebeuren...
- knip -
* "Belasting" in dit voorbeeld = Belasting en toeslagen in de range van 15-17 cent, ik negeer de details voor het gemak even.dr86 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:41:
Hoe zit het bij een dynamisch contract met de stroomprijs en belastingen?
Wanneer betaal je nou precies de belastingen bij een negatieve prijs?
Is dat enkel als je verbruikt of ook als je terug levert?
Stel de prijs is -10ct betaal je dan:
7ct belasting (of je nou verbruikt of terug levert,
of betaal je die 7ct belasting als je enkel daadwerkelijk verbruikt.
Als de prijs incl. belasting +- 15-17* cent is, dan betaal je alleen belasting en 0 cent voor de stroom. Is de prijs +- -15 t/m -17 cent en je levert terug, dan ontvang je belasting en 0 cent voor je stroom. Op jaarbasis wordt deze daadwerkelijke belasting/maandheffingen met je vooraf ingevulde inschatting met elkaar verrekend en bepaald of je wel/niet "belasting" terugkrijgt (Bij zonneplan ivm inschatting over het hele jaar dan).
Bij -25 cent ontvang je dus +- 8-10 cent voor je stroom en +- 15-17 cent belasting terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 03-06-2023 12:26 ]
Ah helder, wist niet dat je de belasting ook terug kreeg.Taro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:12:
[...]
* "Belasting" in dit voorbeeld = Belasting en toeslagen in de range van 15-17 cent, ik negeer de details voor het gemak even.
Als de prijs incl. belasting +- 15-17* cent is, dan betaal je alleen belasting en 0 cent voor de stroom. Is de prijs +- -15 t/m -17 cent en je levert terug, dan ontvang je belasting en 0 cent voor je stroom. Op jaarbasis wordt deze belasting met elkaar gesaldeerd en bepaald of je wel/niet belasting terugkrijgt.
Bij -25 cent ontvang je dus +- 8-10 cent voor je stroom en +- 15-17 cent belasting terug.
Je krijgt het niet echt terug, je rekent gewoon per uur af, incl. belasting en toeslagen. In het geval van Zonneplan geef je op hoeveel je verwacht op jaarbasis terug te leveren en verreken je iedere maand 1/12e van de jaarheffingen als een soort voorschot. Eens per jaar wordt dat naar mijn weten verrekend tussen wat er is ingevuld en daadwerkelijk gemeten.dr86 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:13:
[...]
Ah helder, wist niet dat je de belasting ook terug kreeg.
Ik ben ook pas een paar maanden aan boord, dus mocht ik het verkeerd uitleggen dan hoor ik dat graag.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 03-06-2023 12:26 ]
- knip -
:strip_exif()/f/image/1Yqfex3CBhg8Mdh1Z1fjXemt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn jaarlijks verbruik (mede door 4 airco’s) zeer ruim geschat op 4500 kWh en qua productie zeer behoudend met 2500 kWh. Zal naar verwachting uitkomen op 4000 verbruik - 3000 productie.
In november begonnen met dynamisch verbruik en vooral erg benieuwd hoe dit alles in het eerste jaar samen valt vanwege aanschaf airco’s, start dynamisch en aanleg PV en waar ik eventueel kan finetunen. Een 5 kWh thuisbatterij zou in de toekomst wellicht een mogelijkheid zijn.
Die van mij is opgestart en het resultaat:Raymond P schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:08:
@Swerfer Heb m'n glazen bol aan gezet. Booten duurt een uurtje...
Kaal (Inkoop) prijzen zondag 4 juni 2023:
00:00 € 0,081 12:00 € -0,014
01:00 € 0,075 13:00 € -0,082
02:00 € 0,073 14:00 € -0,040
03:00 € 0,072 15:00 € -0,025
04:00 € 0,073 16:00 € 0,000
05:00 € 0,072 17:00 € 0,035
06:00 € 0,069 18:00 € 0,078
07:00 € 0,065 19:00 € 0,082
08:00 € 0,051 20:00 € 0,094
09:00 € 0,022 21:00 € 0,100
10:00 € 0,005 22:00 € 0,098
11:00 € 0,000 23:00 € 0,087
Ofwel, inclusief belastingen geen negatieve prijzen.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik probeer meer dan een dag vooruit te 'schatten'. Maandag t/m donderdag staat mijn auto op mij te werk. Daarom probeer ik in ieder geval de beste dag van elk weekend te bepalen om mijn auto te laden.
En nu met de juiste data: het #energieweerbericht voor deze week, waarbij we natuurlijk al één dag achter de rug hebben. En wat voor dag! Maar mogelijk overtreft komende zaterdag afgelopen pinksterweekend zelfs. Opnieuw negatieve stroomprijzen op komst? pic.twitter.com/tKIXgBDETC
— Zonneplan (@Zonneplan) 30 mei 2023
Wat voor mij gemiddeld goed werkt is zaterdag de 4 goedkoopste uren en zondag de 6 goedkoopste uren pakken. In mijn geval door de Zappi laadpaal (Gekoppeld aan dynamische tarieven, bepaalt zelf het laagste tarief) op respectievelijk 20 kWh voor zaterdag en 30 kWh voor zondag in te stellen en in de beheeromgeving 5 kW in te stellen als indicatie van de verwachte laadsnelheid. Door de loadbalancer haal ik gemiddeld 5-5.5 kWh/uur excl. opbrengst van de panelen waardoor ik op dagen als deze dus wel met 7.6 kW laad.Swerfer schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:57:
Maar wel lagere prijzen dan een zaterdag met dezelfde weersomstandigheden.
Ik probeer meer dan een dag vooruit te 'schatten'. Maandag t/m donderdag staat mijn auto op mij te werk. Daarom probeer ik in ieder geval de beste dag van elk weekend te bepalen om mijn auto te laden.
Als ik op zaterdag toevallig rond 14:00 zie dat er zondag gemiddeld veel lagere prijzen of meer goedkope uren zijn, dan onderbreek ik handmatig het laden op zaterdag en pak ik zondag wat extra uurtjes.
Op vrijdagmiddag probeer ik altijd met 10-20% SoC thuis aan te komen zodat ik zoveel mogelijk de lage weekendtarieven vs duurdere doordeweekse nachtelijk uren kan laden. En vaak staat de auto maandag en woensdag ook thuis, de maandag wordt puur gebruikt om de SoC indien nodig tot 85-90% te brengen. En de woensdag om de op dinsdag gereden km's overdag aan te vullen, zodat ik donderdag en vrijdag niet in de nacht hoef te laden.
Klinkt mogelijk complex, maar is volledig geautomatiseerd op het evt. handmatig onderbreken op zaterdag na
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 03-06-2023 15:27 ]
- knip -
Deze site kwam eerder langs hier:Swerfer schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:18:
Ik kan altijd met 6,5 kW laden en heb aan 5 uur laden genoeg. Ik probeer ook zaterdag de 2 goedkopste uren te pakken en zondag 3. Vaak zijn de prijzen voor zondag pas bekend als de goedkoopste uren op zaterdag al aan de gang zijn. Ik probeer te voorspellen wat de zondag gaat doen adv het KNMI weerbericht en daarmee kan ik misschien een nog beter rendement halen door zaterdag niet te laden.
https://energie.theoxygent.nl/
Heb van de week aan de hand hiervan bepaald om het laden van de EV uit te stellen tot vandaag en morgen en het is goed uitgekomen.
Let op: dit zijn all-in prijzen, dus niet direct vergelijkbaar met wat sommige apps/sites van leveranciers laten zien (kale stroomprijs).
[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-06-2023 19:46 ]
https://play.google.com/s...ls?id=com.enappsys.energy
[ Voor 17% gewijzigd door Gecko123 op 03-06-2023 23:55 ]
Ik heb ook Alpha Innotec (WZSV 122KM3) en ben aan het uitzoeken hoe ik profijt kan halen uit de dynamische tarieven.KC27 schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:06:
[...]
Ik heb ook een AI. Die kun je met een custom component uitlezen en aansturen in Home Assistant. O.a. de stooklijn kun je aanpassen: omhoog bij lage prijzen en vica versa. Dat werkt voor mij perfect.
Ook de boiler warm ik op bij de laagste prijs.
Zou je iets meer details kunnen delen hoe je dat custom component hebt ingesteld? Gaat dit buiten ‘alphaweb’ om? Heb je linkjes?
SamsamSmuggler schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Zal vrij op naam / vandebron dit weekend eens toevoegen, bedankt voor de herinnering dat we die nog missen.
of mis ik er nog meer?
Deze site gebruik ik ook, werkt makkelijker dan de EnAppSys. De voorspelde prijzen kloppen niet altijd 100%. De voorspelde trend klopt in mijn ogen redelijk (en nauwkeuriger is het ook niet te voorspellen in mijn ogen).bilgy_no1 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:44:
[...]
Deze site kwam eerder langs hier:
https://energie.theoxygent.nl/
Heb van de week aan de hand hiervan bepaald om het laden van de EV uit te stellen tot vandaag en morgen en het is goed uitgekomen.
Let op: dit zijn all-in prijzen, dus niet direct vergelijkbaar met wat sommige apps/sites van leveranciers laten zien (kale stroomprijs).
Maar het is nog wel eens een dingetje: ga je op zaterdag of op zondag de stroom gebruiken.
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 04-06-2023 08:50 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dit voorbeeld is bij "afname" (verbruik in je huis).Taro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:12:
[...]
* "Belasting" in dit voorbeeld = Belasting en toeslagen in de range van 15-17 cent, ik negeer de details voor het gemak even.
Als de prijs incl. belasting +- 15-17* cent is, dan betaal je alleen belasting en 0 cent voor de stroom. Is de prijs +- -15 t/m -17 cent en je levert terug, dan ontvang je belasting en 0 cent voor je stroom. Op jaarbasis wordt deze daadwerkelijke belasting/maandheffingen met je vooraf ingevulde inschatting met elkaar verrekend en bepaald of je wel/niet "belasting" terugkrijgt (Bij zonneplan ivm inschatting over het hele jaar dan).
Zou je ook zo een voorbeeld kunnen uitschrijven voor teruglevering?
De laatste regel betreft teruglevering, of bedoel je dit anders? Schrijf anders eens uit hoe jij vermoed dat het werkt? Grote kans dat het simpeler is dan je verwachttcw82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:04:
[...]
Dit voorbeeld is bij "afname" (verbruik in je huis).
Zou je ook zo een voorbeeld kunnen uitschrijven voor teruglevering?
Ondertussen gelukt,
SamSam, VandeBron en VrijOpNaam zijn toegevoegd.
Bedankt voor de tegenvraag.Taro schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:05:
[...]
De laatste regel betreft teruglevering, of bedoel je dit anders? Schrijf anders eens uit hoe jij vermoed dat het werkt? Grote kans dat het simpeler is dan je verwacht
Practisch voorbeeld. Een huishouden met panelen levert een 4000w terug, voor 3 uur per dag. Tijdens die drie uur is de kale energie prijs +15 cent, (de totale energie prijs +30 cent). Dan "betaalt" het huishouden -4*3*(0,15+0,15) cent om te leveren? (Let op min teken)
Zelfde situatie, maar nu met een energie prijs van -30 cent inclusief belastingen (a 15cent?) Klopt dan dan, hoe tel je de belasting correct op bij die prijs?
Dan zou het huishouden +4*3*(-0,30+0,15) betalen voor die periode teruglevering?
Eigenlijk de kern van mijn vraag is, wanneer zou je nu moeten gaan overwegen de teruglevering actief te stoppen? Is dat zinnig als de kale prijs al onder nul piept of juist pas als het geheel van belasting en basis onder nul duikt?)
Er zijn verschillende informatie bronnen die hier anders over berichten. Van kranten artikelen over mensen die bij een kale prijs van -1 cent alle straalkachels, wasdrogers en inductie platen aan klappen tot berichten die reppen over dat het belangrijk is of je over het jaar heen netto afnemer of netto terug leverancier bent.
Er zou een toevallige overeenkomst kunnen zijn met het puur hypothetische verhaal hierboven en huize tcw.....

Ik mis er trouwens nog 8.Smuggler schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Ondertussen gelukt,
SamSam, VandeBron en VrijOpNaam zijn toegevoegd.
volgens het ACM zijn er 22 aanbieders voor dynamische tarieven.
Ik kan er maar 14 vinden.
De vraag is hoeveel totaal verbruikt in het jaar (of je periode dat je bij die leverancier zit als je korter dan een jaar ergens zit).tcw82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Bedankt voor de tegenvraag.![]()
Practisch voorbeeld. Een huishouden met panelen levert een 4000w terug, voor 3 uur per dag. Tijdens die drie uur is de kale energie prijs +15 cent, (de totale energie prijs +30 cent). Dan "betaalt" het huishouden -4*3*(0,15+0,15) cent om te leveren? (Let op min teken)
Zelfde situatie, maar nu met een energie prijs van -30 cent inclusief belastingen (a 15cent?) Klopt dan dan, hoe tel je de belasting correct op bij die prijs?
Dan zou het huishouden +4*3*(-0,30+0,15) betalen voor die periode teruglevering?
Eigenlijk de kern van mijn vraag is, wanneer zou je nu moeten gaan overwegen de teruglevering actief te stoppen? Is dat zinnig als de kale prijs al onder nul piept of juist pas als het geheel van belasting en basis onder nul duikt?)
Er zijn verschillende informatie bronnen die hier anders over berichten. Van kranten artikelen over mensen die bij een kale prijs van -1 cent alle straalkachels, wasdrogers en inductie platen aan klappen tot berichten die reppen over dat het belangrijk is of je over het jaar heen netto afnemer of netto terug leverancier bent.
Er zou een toevallige overeenkomst kunnen zijn met het puur hypothetische verhaal hierboven en huize tcw.....
Als het jaar verbruik (al het verbruik - teruglevering) > 0. dan reken je met alle belastingen.
Als het jaar verrbuik (al het verbruik - teruglevering) < 0. Dan reken je zonder de belastingen. (grens is 0)
Zit je rond de 0, dan is het afhaneklijk van je glazen bol hoeveel je dat jaar nog denkt op te wekken / te verbruiken.
Zodra het salderen wordt afgebouwd wordt deze som ingewikkelder.
Dan terug naar die belastingen.
je hebt sowieso 15,25 cent belastingen die mag je alvast gaan optellen.
je btw is negatief, dus bij -12,0475 cent heb je de die belastingen al opgeheven, door extra teruggave van de BTW belasting,.
Daarna wordt het per leverancier ingewikkeld.
Die opslag per kwh, hoe gaan de leveranciers daarmee om, Bij zonneplan krijg je die ook netjes terug.
Bij frank moet je juist betalen (verschil van 5 cent)
Persoonlijk zou ik dus pas vanaf -15 cent gaan kijken voor afschakelen, die centen daarvoor zijn het niet waard, als je weer vergeet het aan te zetten. dat krijg je dan niet meer terug verdient.
Mocht je dus in een jaar meer produceren dan opmaken, dan is de grens 0.
Ik heb deze geïnstalleerd via HACS:rutger7435 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:18:
[...]
Ik heb ook Alpha Innotec (WZSV 122KM3) en ben aan het uitzoeken hoe ik profijt kan halen uit de dynamische tarieven.
Zou je iets meer details kunnen delen hoe je dat custom component hebt ingesteld? Gaat dit buiten ‘alphaweb’ om? Heb je linkjes?
https://github.com/Bouni/luxtronik
Als je in dit topic zoekt op mijn naam dan vind je een paar posts hoe ik deze component heb gebruikt voor het aanpassen van de stooklijn.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Dank voor de uitleg, wederom!Smuggler schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:54:
[...]
De vraag is hoeveel totaal verbruikt in het jaar (of je periode dat je bij die leverancier zit als je korter dan een jaar ergens zit).
Als het jaar verbruik (al het verbruik - teruglevering) > 0. dan reken je met alle belastingen.
Als het jaar verrbuik (al het verbruik - teruglevering) < 0. Dan reken je zonder de belastingen. (grens is 0)
Zit je rond de 0, dan is het afhaneklijk van je glazen bol hoeveel je dat jaar nog denkt op te wekken / te verbruiken.
Zodra het salderen wordt afgebouwd wordt deze som ingewikkelder.
Dan terug naar die belastingen.
je hebt sowieso 15,25 cent belastingen die mag je alvast gaan optellen.
je btw is negatief, dus bij -12,0475 cent heb je de die belastingen al opgeheven, door extra teruggave van de BTW belasting,.
Daarna wordt het per leverancier ingewikkeld.
Die opslag per kwh, hoe gaan de leveranciers daarmee om, Bij zonneplan krijg je die ook netjes terug.
Bij frank moet je juist betalen (verschil van 5 cent)
Persoonlijk zou ik dus pas vanaf -15 cent gaan kijken voor afschakelen, die centen daarvoor zijn het niet waard, als je weer vergeet het aan te zetten. dat krijg je dan niet meer terug verdient.
Mocht je dus in een jaar meer produceren dan opmaken, dan is de grens 0.
Salderen bij tibber zou hier van toepassing zijn.
Ons verbruik was altijd negatief, maar we zijn sinds kort voorzien van electrische verwarmen middel (hybride) wp en twee ac's (die laatste hebben we al langer, met als belangrijkste doel de koeling).
Het is nog niet helemaal duidelijk wat ons verbruik gaat worden (electrisch dan met name).
De grens is 0 schrijf je in je laatste zin, is die nul met of zonder belasting? 🫣
Zonder belastingtcw82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:29:
[...]
Dank voor de uitleg, wederom!
Salderen bij tibber zou hier van toepassing zijn.
Ons verbruik was altijd negatief, maar we zijn sinds kort voorzien van electrische verwarmen middel (hybride) wp en twee ac's (die laatste hebben we al langer, met als belangrijkste doel de koeling).
Het is nog niet helemaal duidelijk wat ons verbruik gaat worden (electrisch dan met name).
De grens is 0 schrijf je in je laatste zin, is die nul met of zonder belasting? 🫣
Btw is dan al 0. 0+21% = 0.
En de opslag van energiebelasting (15,25 cent) die betaal je niet meer als je meer teruglevert dan verbruikt.
Dus die krijg je vanaf dat moment dus ook niet meer terug.
[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 04-06-2023 13:33 ]
Je zal de componenten eerst uit elkaar moeten halen (het is geen marktprijs uurprijs + 15ct),tcw82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:40:
[...]
Bedankt voor de tegenvraag.![]()
Het is marktprijs + opslag + energiebelasting (€0.12599) = excl BTW prijs waar nog BTW bij komt.
Hoe energieleveranciers met die opslag omgaan, welke alle in iedergeval wel voor afname rekenen, maar voor teruglevering wordt er heel verschillend mee omgegaan (anders probeer maar eens het salderen van Frank Energie te duiden)
Deze opslag kan tijdens de factuur periode ook nog eens veranderen
Energiebelasting is alleen van toepassing als daar tegen over ook afname staat (salderen)
Hiervoor dien je te weten of een goede prognose hebben van verbruik en teruglevering tot de eind/jaar factuur
Daar er nog maar 1 dynamische energieleverancier is die niet met voorschotten werkt, maar wel met een eind verrekeningsfactuur, staat hier pas het bedrag vast wat in aanmerking komt voor de BTW berekening.
Voor meer opwek dan verbruik op de eind/jaarrekening is niet zo helder of je die ook met BTW gaat ontvangen,
Wat het best lastig maakt om de exacte marktprijs uurgrens te bepalen, wanneer te stoppen met teruglevering
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb dat gedaan. Ik zou per 4 juni overgezet moeten zijn ofwel vandaag. Ik denk dat dat niet helemaal werkt omdat het zondag is. In de Tibber app zit ik bij stap 4/5 van overstap. Ze hebben de meterstanden opgevraagd (die ik uiteraard ook zelf genoteerd heb).remwit schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:56:
Zijn er tweakers die bij Zonneplan zowel stroom als gas hadden en later alleen maar gas . Wat zijn jullie er ervaring . Gaat Zonneplan moeilijk doen. Ik zag namelijk dat Greenchoise inmiddels 1,21 aanbiedt.
Wat me opvalt is het volgende:
:fill(white):strip_exif()/f/image/UzoJHyOExW0Yrpf5281W3iKZ.png?f=user_large)
/f/image/outYwKbdvLcwpxUUtiHQXxZ4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OQPVvTSS67husMgpNcfnsoHc.png?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ZP nu 2ct goedkoper zijn dan Tibber en Frank?
[ Voor 39% gewijzigd door NoAcars op 04-06-2023 14:56 ]
Ik zou vandaag ook overstappen 4 juni maar meterstanden zijn nog niet compleet. Ben benieuwd wat Zonneplan gaat doen als ik alleen gas hebNoAcars schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:56:
[...]
Ik heb dat gedaan. Ik zou per 4 juni overgezet moeten zijn ofwel vandaag. Ik denk dat dat niet helemaal werkt omdat het zondag is. In de Tibber app zit ik bij stap 4/5 van overstap. Ze hebben de meterstanden opgevraagd (die ik uiteraard ook zelf genoteerd heb).
Wat me opvalt is het volgende:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonneplan heeft t/m juni een opslag van 0,3 cent (€0,003) per kWh. Tibber en Frank hebben al een tijdje een opslag van meer dan 2 cent per kWh. Simpelweg een verschil in opslag dus.NoAcars schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:56:
Vanaf 1 juli heeft Zonneplan een opslag van 2 cent per kWh, dus dan wordt het verschil tussen Zonneplan en de andere leveranciers weer redelijk klein.
:strip_exif()/f/image/pEi6YronaWMtmd8ovzT78y0E.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen Tibber en Zonneplan is nu wel extreem groot?! Als ik op de site van Zonneplan kijk zou ik uitkomen op +/- 45 euro en bij Tibber om en nabij hetzelfde.
Waar zit dat verschil in in wat op die Google doc zie..? Iemand?
Er zat nog een veel grotere fout in sinds de laatste update...LostboyArno schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:27:
Er zit een klein foutje in de formule van Tibber, daardoor wordt Tibber nog een euro goedkoper. Verschil zit in het vast recht zijnde 3,99 ipv 6,25. Alleen dat scheelt al 25 euro op jaarbasis. In het verleden compenseerde de opslag van zonneplan dit. Nu niet meer
nu opgelost
Smuggler schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
[...]
Er zat nog een veel grotere fout in sinds de laatste update...
nu opgelost
Ik zat net de kijken idd. Leek of de variabele opslag niet lekker meegenomen werdSmuggler schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
[...]
Er zat nog een veel grotere fout in sinds de laatste update...
nu opgelost
wat is de kleine fout die je zag in de formule?LostboyArno schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:34:
[...]
[...]
Ik zat net de kijken idd. Leek of de variabele opslag niet lekker meegenomen werd
Dit is ook opgelost. Eerst stond er *H15, nu *H10 bij TibberSmuggler schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
[...]
wat is de kleine fout die je zag in de formule?
dankje, zie dat er meer dingen over tijd zijn stuk gegaan, ben lekker aan het repareren.LostboyArno schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Dit is ook opgelost. Eerst stond er *H15, nu *H10 bij Tibber
Aan iedereen hier, zodra de sheet stuk is, gewoon een berichtje sturen.
25 Euro op jaarbasis dat snap ik nog, maar dit is bijna 30 euro per maand!LostboyArno schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:27:
Verschil zit in het vast recht zijnde 3,99 ipv 6,25. Alleen dat scheelt al 25 euro op jaarbasis. In het verleden compenseerde de opslag van zonneplan dit. Nu niet meer
Die opslag die per 1 juli omhoog gaat zit nog niet verwerkt in de bedragen die er nu uitkomen rollen.
Het extreem hoge verschil kan ik dus niet vatten. Dat ligt niet aan het vastrecht of de opslag?!
de plek waar je naar kijkt, dat zijn de kosten per jaar.RCBL schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:58:
[...]
25 Euro op jaarbasis dat snap ik nog, maar dit is bijna 30 euro per maand!
Die opslag die per 1 juli omhoog gaat zit nog niet verwerkt in de bedragen die er nu uitkomen rollen.
Het extreem hoge verschil kan ik dus niet vatten. Dat ligt niet aan het vastrecht of de opslag?!
Dit is wat de aanbieders verdienen per jaar aan je contract.
De rest komt daar nog bij (de tabel daarachter).
dus je mist nog het kale leveringstarief (dat variabele gedeelte).
je mist de belastingen, en je mist het vastrecht van je netbeheerder.
Maar die overige kosten zijn bij elke aanbieder exact gelijk, geen nut dus om die bij de vergelijking erbij te trekken.
Maar er waren wat fouten in de sheet geslopen kwamen we vanmiddag achter, en die zijn eruit gehaald.
[ Voor 12% gewijzigd door Smuggler op 05-06-2023 14:47 ]
Coolblue contract aangevraagd voor enkel stroom, 1jr vast (zit nog in de bedenktijd).
Ik wacht eerst de concrete verduidelijking van het contract af want bij het aanvragen kun je ZP opbrengst niet invullen en het contract wat je toegestuurd zijn enkel tarief omschrijvingen zonder verbruiksgetallen.
Voor dynamisch gas blijf ik bij Zonneplan zitten, dit met het idee deze combi tot zeker medio '24 zo te laten.
Een van de hoofdredenen: ik kijk er namelijk niet naar uit constant op de punt en de komma mijn kwh in de winter in de gaten te moeten houden. Gasprijs is in mijn huishouden veel makkelijker grip op te houden door getroffen maatregelen en aanpassing leefpatroon.
Aantal basis normen die voor mijn huishouden gelden: ik verbruik meer dan ik opwek (5250 om 2750) en heb geen EV.
[ Voor 6% gewijzigd door TiemenC op 05-06-2023 16:00 ]
Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)
verbruik meer dan opwek? dan kun je beter overstappen op dynamische tarieven voor stroom.TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:58:
Waar doe je goed aan? Heb me uiteraard door het 'lurken' van deze thread de info zoveel mogelijk meegewogen in deze keuze.
Coolblue contract aangevraagd voor enkel stroom, 1jr vast (zit nog in de bedenktijd).
Ik wacht eerst de concrete verduidelijking van het contract af want bij het aanvragen kun je ZP opbrengst niet invullen en het contract wat je toegestuurd zijn enkel tarief omschrijvingen zonder verbruiksgetallen.
Voor dynamisch gas blijf ik bij Zonneplan zitten, dit met het idee deze combi tot zeker medio '24 zo te laten.
Een van de hoofdredenen: ik kijk er namelijk niet naar uit constant op de punt en de komma mijn kwh in de winter in de gaten te moeten houden. Gasprijs is in mijn huishouden veel makkelijker grip op te houden door getroffen maatregelen en aanpassing leefpatroon.
Aantal basis normen die voor mijn huishouden gelden: ik verbruik meer dan ik opwek (5250 om 2750) en heb geen EV.
Dat denk ik ook maar ben eigenlijk op zoek naar een soort van rekenmodel. Anders maak ik hem zelf. Ben nu zelf bezig met de aanschaf en kijk naar een installatie om 6000 op te wekken, maar gebruiken zelf ruim 10000 alleen wat de beste optie is is niet direct te zeggen.de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
[...]
verbruik meer dan opwek? dan kun je beter overstappen op dynamische tarieven voor stroom.
De eerste pagina heeft een tabel om je een advies te geven bij "Wanneer en voor wie is het interessant?"LostboyArno schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:07:
[...]
Dat denk ik ook maar ben eigenlijk op zoek naar een soort van rekenmodel. Anders maak ik hem zelf. Ben nu zelf bezig met de aanschaf en kijk naar een installatie om 6000 op te wekken, maar gebruiken zelf ruim 10000 alleen wat de beste optie is is niet direct te zeggen.
Dat heb ik nu sinds januari gedaan. Persoonlijk komt het er voor ons thuis op neer dat met name in de wintermaanden de piek van gebruik ook bijna iedere x samenvalt met de piek(en) van de stroomprijs (in diezelfde maanden staat daar natuurlijk een beroerde ZP opbrengst tegenover).de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:04:
[...]
verbruik meer dan opwek? dan kun je beter overstappen op dynamische tarieven voor stroom.
Daar kan ik helaas op dit moment onvoldoende in sturen om wel te kunnen profiteren van de lagere tarieven in de dure maanden.
dat zou kunnen, maar dat is toch nog steeds goedkoper dan een regulier contract?TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:19:
[...]
Dat heb ik nu sinds januari gedaan. Persoonlijk komt het er voor ons thuis op neer dat met name in de wintermaanden de piek van gebruik ook bijna iedere x samenvalt met de piek(en) van de stroomprijs (in diezelfde maanden staat daar natuurlijk een beroerde ZP opbrengst tegenover).
Het verschil is idd (gemiddeld) 1 a 2 ct per kWh in het voordeel van dynamisch kijkend naar afgelopen winter tov het Coolblue aanbod. Maar om dit voordeel te benutten heb ik wel dag in dag uit zeer kritisch mijn stroomverbruik geprobeerd te sturen. Met scripts en dergelijke valt nog wat moeilijk te werken met o.a. 2 zeer jonge kids in huis met een schema wat van dag tot dag varieert.de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:21:
[...]
dat zou kunnen, maar dat is toch nog steeds goedkoper dan een regulier contract?
Het is een persoonlijke keuze mij hier niet meer mee bezig te willen houden.
Als het verschil per kWh in mijn nadeel groter wordt de komende winter, zal ik mijn verlies nemen.
Bedoel je dat Coolblue afgelopen winter onder de 30 cent gemiddeld heeft gezeten, inclusief? Dat kan ik me niet voorstellen.TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:30:
[...]
Het verschil is idd (gemiddeld) 1 a 2 ct per kWh in het voordeel van dynamisch kijkend naar afgelopen winter tov het Coolblue aanbod. Maar om dit voordeel te benutten heb ik wel dag in dag uit zeer kritisch mijn stroomverbruik geprobeerd te sturen. Met scripts en dergelijke valt nog wat moeilijk te werken met o.a. 2 zeer jonge kids in huis met een schema wat van dag tot dag varieert.
Het is een persoonlijke keuze mij hier niet meer mee bezig te willen houden.
Als het verschil per kWh in mijn nadeel groter wordt de komende winter, zal ik mijn verlies nemen.
Nee, met wat ik voor dynamisch betaalde via zonneplanrogierrr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:39:
[...]
Bedoel je dat Coolblue afgelopen winter onder de 30 cent gemiddeld heeft gezeten, inclusief? Dat kan ik me niet voorstellen.
[ Voor 4% gewijzigd door TiemenC op 05-06-2023 16:47 ]
Maar 21 cent kaal, dat is 37 cent inclusief. Daar heb je afgelopen winter misschien alleen even in december op gezeten. Verwacht je een stijging de komende maanden? Dan ben je de enige denk ik.TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:42:
[...]
Nee, met wat ik voor dynamisch betaalde via zonneplan(nu 21 ct bij Coolblue en de afgelopen winter was dit bij zonneplan rond de 19 a 20ct, zonder belasting)
Dat verwacht ik ook niet. Maar de komende maanden streep ik verbruik gewoon 1op 1 weg natuurlijk dankzij salderen. Maarja, ik ga wel weer een voorschot betalen (wat trouwens bij Zonneplan ook gebeurt, in iets andere vorm natuurlijk).rogierrr schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:48:
[...]
Maar 21 cent kaal, dat is 37 cent inclusief. Daar heb je afgelopen winter misschien alleen even in december op gezeten. Verwacht je een stijging de komende maanden? Dan ben je de enige denk ik.
Is je verbruik dat je noemt van 5250 kWh je daadwerkelijke verbruik? Of is dat puur wat je jaarlijks van het net afhaalt? Weet je hoeveel wattpiek je PV systeem is?TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:18:
[...]
Dat verwacht ik ook niet. Maar de komende maanden streep ik verbruik gewoon 1op 1 weg natuurlijk dankzij salderen. Maarja, ik ga wel weer een voorschot betalen (wat trouwens bij Zonneplan ook gebeurt, in iets andere vorm natuurlijk).
Mijn zonnepanelen zijn 300wp/10 stuks op het oosten.
Met deze zonnige maanden wek ik veel meer op dan ik verbruik (logisch). Ook al zet ik energie slurpers overdag zo vaak mogelijk aan heb ik nog een fors overschot aan opbrengst. Dit wordt bij mijn dynamisch contract teruggeleverd voor en schijntje. Voor mij is dan salderen nog enige redding op jaarbasis + een 'constante' terugleververgoeding.
Ik vraag me daarnaast ook hardop af of ik in oktober '23 voor deze stroomprijs ook nog een jaarcontract zou kunnen afsluiten. Dit komt vooral omdat ik energiemarkt hierin niet vertrouw en men iedere poep en scheet als argument gebruikt om de prijzen richting de winter weer op te laten lopen.
Maargoed, hoofdreden blijft de meest persoonlijke; ik heb geen behoefte om me in de winter constant met de dagelijkse stroomverbruikstoestand bezig te houden. Kijkend naar mijn contract uit de goede tijd en hoe de prijs dynamisch verliep in de afgelopen winter, komt dit erg dicht bij een voor mij reel omslagpunt en koop ik me deze luxe als het ware af.
Neemt niet weg dat ik je argumenten zeker van harte aanneem! Edit: ook die van @de Peer uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door TiemenC op 05-06-2023 17:56 ]
het is heel simpel. ik/wij denken dat je goedkoper uit bent met dynamisch. maar het is niet voor iedereen geschikt. als jij liever iets meer betaalt en daardoor geen risico's loopt dan is dat natuurlijk prima. Inderdaad een soort verzekering waarmee je het afkoopt.TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:52:
@rogierrr 5250 is idd wat ik van het net afhaal.
Met deze zonnige maanden wek ik veel meer op dan ik verbruik (logisch). Ook al zet ik energie slurpers overdag zo vaak mogelijk aan heb ik nog een fors overschot aan opbrengst. Dit wordt bij mijn dynamisch contract teruggeleverd voor en schijntje. Voor mij is dan salderen nog enige redding op jaarbasis + een 'constante' terugleververgoeding.
Ik vraag me daarnaast ook hardop af of ik in oktober '23 voor deze stroomprijs ook nog een jaarcontract zou kunnen afsluiten. Dit komt vooral omdat ik energiemarkt hierin niet vertrouw en men iedere poep en scheet als argument gebruikt om de prijzen richting de winter weer op te laten lopen.
Maargoed, hoofdreden blijft de meest persoonlijke; ik heb geen behoefte om me in de winter constant met de dagelijkse stroomverbruikstoestand bezig te houden. Kijkend naar mijn contract uit de goede tijd en hoe de prijs dynamisch verliep in de afgelopen winter, komt dit erg dicht bij een voor mij reel omslagpunt en koop ik me deze luxe als het ware af.
Neemt niet weg dat ik je argumenten zeker van harte aanneem! Edit: ook die van @de Peer uiteraard.
Het zal in jouw geval ook niet enorm veel schelen per maand schat ik in, paar tientjes denk ik.TiemenC schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:52:
@rogierrr 5250 is idd wat ik van het net afhaal.
Maar paar dingen zijn wel interessant:
- Als je per jaar 5250 van het net afneemt, en je zeg maar 3000 kWh opwekt, zal je daadwerkelijk zo'n 6200 kWh per jaar gebruiken (30% van je eigen energie, plus 5250). Dat is gemiddeld 517 kWh gebruik per maand. In de beste maanden zou je ongeveer 400 kWh op moeten wekken denk ik? Maar je levert netto terug in de zomermaanden begrijp ik, verbruik je in de zomer zoveel minder dan in de winter? Hybride warmtepomp?
- Je zegt dat al je panelen op het oosten liggen, de meeste opwek heb je dus in de ochtend. Dat zijn over het algemeen ook de uren met hogere prijzen. Maar je zegt dat je voor een schijntje teruglevert. Bij mij is het verschil ongeveer 3 a 4 cent tussen wat ik gemiddeld betaal, en wat ik teruglever. Met 70% van de panelen op het zuiden. Je zou zeggen dat dat verschil kleiner zou moeten zijn als je alle panelen op het oosten hebt liggen? Heb je weleens uitgerekend wat het gemiddelde verschil is tussen de prijs die je betaalt, en de prijs die je terug krijgt?
Ah, nu begrijp ik mijn verwarring. Dacht dat die screen van mij liet zien wat de maandelijkse kosten all in waren [uiteraard geschat] Heb nu even doorgescrolled naar rechts en dan zie ik de totale geschatte kosten per jaarSmuggler schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:33:
[...]
de plek waar je naar kijkt, dat zijn de kosten per jaar.
Dan kom ik bij benadering dus hier op uit bij mijn 2400Kwh per jaar zonder gas
/f/image/01d5Cb0tgeTnFiuSQ2v2cEAg.png?f=fotoalbum_large)
Dat klopt idd een stuk beter.. Thanks voor de opheldering..
Ik denk dat hij in deze zomermaanden beter af is met een regulier contract, totdat zijn verbruik-teruglever-saldo op 0 staat, dan naar dynamisch. Dan zit hij niet met goedkope opbrengst nu en hogere verbruikskosten rondom de forse opwek-maanden. 2x per jaar wisselen zal financieel gunstiger zijn.de Peer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:16:
[...]
het is heel simpel. ik/wij denken dat je goedkoper uit bent met dynamisch. maar het is niet voor iedereen geschikt. als jij liever iets meer betaalt en daardoor geen risico's loopt dan is dat natuurlijk prima. Inderdaad een soort verzekering waarmee je het afkoopt.
Ik vraag me dat af. Ik heb mijn panelen ook op het oosten liggen, en ik kreeg in mei 24 cent per kWh terug, terwijl ik niet werk met een HA en nog niet optimaal de auto oplaad. In het TLV-topic zie ik maar 2 leveranciers die meer betalen.padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:28:
[...]
Ik denk dat hij in deze zomermaanden beter af is met een regulier contract, totdat zijn verbruik-teruglever-saldo op 0 staat, dan naar dynamisch. Dan zit hij niet met goedkope opbrengst nu en hogere verbruikskosten rondom de forse opwek-maanden. 2x per jaar wisselen zal financieel gunstiger zijn.
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels