Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Jelmer058 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:13:
De maand is bijna afgelopen, de gemiddeldes veranderen niet echt meer. Voor mijn situatie kom ik op:

289 kWh verbruik voor 15,6 cent gemiddeld.
473 kWh verkocht voor 21,1 cent gemiddeld.
Inclusief of exclusief belasting en BTW?

Ik zit op 24,3 cent voor verbruik en 20,5 cent voor teruglevering inclusief belastingen en BTW bij Zonneplan. Heb weinig mogelijkheden om bij negatieve prijzen veel te verbruiken en ga mijn panelen niet uitzetten. Laat ze die kolengas/centrales maar terugregelen als het ze teveel kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Inclusief.

De negatieve prijzen in combinatie met een ev (11 kW in een uurtje) hebben veel invloed gehad op de gemiddelde prijs. De vaatwasser en de wasmachine heet helpen ook, maar de spreekwoordelijke föhn in de tuin bleef uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Jelmer058 op 31-05-2023 21:25 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Kun je bij Zonneplan ook een gespecificeerde factuur krijgen? Bijvoorbeeld per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:15
mierenfokker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:29:
Kun je bij Zonneplan ook een gespecificeerde factuur krijgen? Bijvoorbeeld per dag.
Je kan sowieso in de app per dag kijken

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:03
Ik zit op:
Afname €75.40 / 326 kWh = 0.231ct
Teruglevering €37.09 / 160 kWh = 0.231ct
396 opwek totaal
Exact hetzelfde dus. Ik heb op de negatieve dagen wel de zonnepanelen uitgeschakeld en heb geen EV wel een boiler die wat lust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09 01:57
De maand is bijna afgelopen, de gemiddeldes veranderen niet echt meer. Voor mijn situatie kom ik op:

655 kWh opgewekt.

De negatieve prijzen hadden veel impact, met een ev kan dat goed benut worden.

Of het voordeliger is dan een 'klassiek' energiecontract? Omdat ik over een jaar gemiddeld meer verbruik dan opwek, zeker. Ik heb baat bij lage prijzen
Heb je ook de belasting & kosten (mee)gerekend bij afname die minimaal toch snel 15-17ct of meer is ?

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
Ik lees dat sommige de zonnepanelen uitzetten bij negatieve prijzen. Op welke manier kan dit op een veilige manier, ik lees dit zo niet ergens terug. Wij hebben een Growatt omvormer, zou dit ook nog op afstand kunnen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-09 04:53
Ik verbaas mij echt dat er (hier) zoveel mensen zijn die een significant aantal zonnepanelen hebben en een dynamisch contract hebben. Financieel gezien is het volgende het gunstigst:

- Wek je in een jaar (iets) meer op dan je verbruikt, dus netto leverancier: ga naar een partij met de hoogste terugleververgoeding. De levertarieven doen er niets toe, je saldeert naar 0 en hebt over. Je hebt bij een dynamische partij niets te zoeken wat betreft elektra.

- Wek je in een jaar minder op dan je verbruikt, doe dan het volgende. Zorg dat je in de zomerperiode bij een non-dynamische aanbieder zit. Houd je verbruik in de gaten en switch naar een dynamisch contract zodra je saldo op 0 uitkomt. De levertarieven doen er niet toe, want je saldeert naar 0. Zodra je verbruik en opwek dagelijks gemiddeld in evenwicht zijn, stap je weer over van dynamisch naar non-dynamisch. Dus hoe meer panelen je hebt, des te langer blijf je bij een non-dynamische partij. Zo maak je maximaal gebruik van de salderingsregeling. Je hoeft maar 2x per jaar over te stappen, en kost je maar een minuutje een form in te vullen. Grofweg dus, in de winter bij dynamisch en in zomer bij non-dynamsch

[ Voor 8% gewijzigd door padoempats op 31-05-2023 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-08 12:47
padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:53:
Ik verbaas mij echt dat er (hier) zoveel mensen zijn die een significant aantal zonnepanelen hebben en een dynamisch contracten hebben. Financieel gezien is het volgende het gunstigst:

- Wek je in een jaar (iets) meer op dan je verbruikt, dus netto leverancier: ga naar een partij met de hoogste terugleververgoeding. De levertarieven doen er niets toe, je saldeert naar 0 en hebt over. Je hebt bij een dynamische partij niets te zoeken wat betreft elektra.

- Wek je in een jaar minder op dan je verbruikt, doe dan het volgende. Zorg dat je in de zomerperiode bij een non-dynamische aanbieder zit. Houd je verbruik in de gaten en switch naar een dynamisch contract zodra je saldo op 0 uitkomt. De levertarieven doen er niet toe, want je saldeert naar 0. Zodra je verbruik en opwek dagelijks gemiddeld in evenwicht zijn, stap je weer over van dynamisch naar non-dynamisch. Dus hoe meer panelen je hebt, des te langer blijf je bij een non-dynamische partij. Zo maak je maximaal gebruik van de salderingsregeling. Je hoeft maar 2x per jaar over te stappen, en kost je maar een minuutje een form in te vullen. Grofweg dus, in de winter bij dynamisch en in zomer bij non-dynamsch
Naast het feit dat je hiermee de rekening neerlegt bij mensen zonder panelen, is dit alleen van toepassing op mensen die netto meer terugleveren dan afnemen in de zomermaanden. Dat is bij mij misschien één maand per jaar het geval.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@padoempats Je hebt in principe gelijk, maar.....

Ik wekte destijds meer op met de zonnepanelen dan ik verbruikte. Sinds ik in 2019 een EV heb sloeg dat om naar meer verbruik dan opwek. Destijds kon ik ook nog deels gratis op het werk laden. 3 maanden geleden heb ik privé een EV gekocht die ik 100% thuis laad, ik krijg mobiliteitsbudget en moet zelf de stroom betalen, ik ben er dus bij gebaat dat alles zo goedkoop mogelijk te doen. Ik ben 4-5 dagen per week thuis en 2-3 dagen per week op het werk. Aangezien ik 33% per rit naar mijn werk nodig heb, kan ik met 1-2x laden per week af. Wat ik in de praktijk doe is de laadpaal op een dusdanige manier instellen dat deze op specifieke dagen die doorgaans het goedkoopst zijn de 3-4-5 goedkoopste uren pakt OF maximaal laadt als de stroomprijs negatief is.

In de praktijk komt dit er op neer dat de teruglever vergoeding hoger is dan het gemiddelde afnametarief (in de zomer, wel even kijken wat het in de winter doet), omdat mijn ZO/ZW/NW zonnepanelen veel voor en na de piek terugleveren en de auto vaak tijdens het laagste tarief laadt en dan ook een groot deel zonnestroom meeneemt. Op deze manier ben ik naar mijn idee goedkoper uit dan steeds te wisselen en het timen met contracten. Ik heb nu een gemiddeld laadtarief van <18 cent/kWh, terwijl ik met een vast contract voor het gedeelte boven de teruglevering meer kwijt zou zijn per kWh, volgens mijn vorige contract 72 cent dal en 92 cent piek, dat is nogal een verschil.

Daarom: Het is niet zwart/wit, als je erg goed kunt sturen richting de goedkoopste uren, dan is dynamisch icm zonnepanelen terwijl je minder opwekt dan je verbruikt naar mijn idee nog steeds de beste optie én daarnaast minder gedoe ivm wisselen/timen contracten. Kan je niet goed richting de goedkoopste uren sturen en/of heb je meer opbrengst dan verbruik, dan kan je beter wisselen, SAP'en of bij een vast contract blijven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Naast het feit dat je hiermee de rekening neerlegt bij mensen zonder panelen, is dit alleen van toepassing op mensen die netto meer terugleveren dan afnemen in de zomermaanden. Dat is bij mij misschien één maand per jaar het geval.
Dan zijn je panelen misschien maar op 1 hand te tellen en dan loont het waarschijnlijk de moeite niet. Ik had het ook over mensen met een significant aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:50:
Ik lees dat sommige de zonnepanelen uitzetten bij negatieve prijzen. Op welke manier kan dit op een veilige manier, ik lees dit zo niet ergens terug. Wij hebben een Growatt omvormer, zou dit ook nog op afstand kunnen?
Wellicht staat die er al in als je hem met bijv home assistent koppel.
Je zou hem ook nog kunnen koppelen via de CT-klem. Ik denk dat draadjes tegen elkaar houden hem in en uit schakelt.
YouTube: growatt export limit setting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:39:
[...]

Dan zijn je panelen misschien maar op 1 hand te tellen en dan loont het waarschijnlijk de moeite niet. Ik had het ook over mensen met een significant aantal.
Ik heb 9000 wattpiek op het dak liggen, weet niet wat je significant vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Ik heb 9000 wattpiek op het dak liggen, weet niet wat je significant vindt
In verhouding tot je verbruik. Maar als je met 9000wp zelfs in de zomerdagen gemiddeld ruim meer verbruikt dan opwekt, dan zit je bij dynamisch goed, anders niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:44:
[...]

In verhouding tot je verbruik. Maar als je met 9000wp zelfs in de zomerdagen gemiddeld ruim meer verbruikt dan opwekt, dan zit je bij dynamisch goed, anders niet
Lees de reactie van Taro ook nog even terug, zo zwart-wit is het niet. Er zijn mensen die het zo kunnen sturen dat ze meer krijgen voor wat ze terugleveren dan dat ze betalen voor wat ze afnemen. Ik ga dat proberen met accu's, en een vereiste voor mijn volgende EV is V2G, dan gaat me dat zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Taro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:36:
@padoempats Je hebt in principe gelijk, maar.....

Ik wekte destijds meer op met de zonnepanelen dan ik verbruikte. Sinds ik in 2019 een EV heb sloeg dat om naar meer verbruik dan opwek. Destijds kon ik ook nog deels gratis op het werk laden. 3 maanden geleden heb ik privé een EV gekocht die ik 100% thuis laad, ik krijg mobiliteitsbudget en moet zelf de stroom betalen, ik ben er dus bij gebaat dat alles zo goedkoop mogelijk te doen. Ik ben 4-5 dagen per week thuis en 2-3 dagen per week op het werk. Aangezien ik 33% per rit naar mijn werk nodig heb, kan ik met 1-2x laden per week af. Wat ik in de praktijk doe is de laadpaal op een dusdanige manier instellen dat deze op specifieke dagen die doorgaans het goedkoopst zijn de 3-4-5 goedkoopste uren pakt OF maximaal laadt als de stroomprijs negatief is.

In de praktijk komt dit er op neer dat de teruglever vergoeding hoger is dan het gemiddelde afnametarief (in de zomer, wel even kijken wat het in de winter doet), omdat mijn ZO/ZW/NW zonnepanelen veel voor en na de piek terugleveren en de auto vaak tijdens het laagste tarief laadt en dan ook een groot deel zonnestroom meeneemt. Op deze manier ben ik naar mijn idee goedkoper uit dan steeds te wisselen en het timen met contracten. Ik heb nu een gemiddeld laadtarief van <18 cent/kWh, terwijl ik met een vast contract voor het gedeelte boven de teruglevering meer kwijt zou zijn per kWh, volgens mijn vorige contract 72 cent dal en 92 cent piek, dat is nogal een verschil.

Daarom: Het is niet zwart/wit, als je erg goed kunt sturen richting de goedkoopste uren, dan is dynamisch icm zonnepanelen terwijl je minder opwekt dan je verbruikt naar mijn idee nog steeds de beste optie én daarnaast minder gedoe ivm wisselen/timen contracten. Kan je niet goed richting de goedkoopste uren sturen en/of heb je meer opbrengst dan verbruik, dan kan je beter wisselen, SAP'en of bij een vast contract blijven.
Dit is schijn. Het aantal uren dat je negatieve levertarieven hebt gehad is volgens mij dit jaar tot vandaag max 10 uur geweest? Dat is centenwerk.
Verder lijkt het interessant om te laden op goedkope momenten. Maar als je je opwek kunt salderen (zoals bij non-dynamische contracten), dan is het verbruik 0 cent. Alleen met negatieve prijzen (dus incl belasting) ben je beter af, maar zoals ik zei, dat is dit jaar tot nu toe maar een paar uur geweest en we zijn al bijna halverwege het jaar. Het punt is, als je nu volle bak kWh's aan het produceren bent, krijg je op die momenten altijd minder ervoor dan op de momenten (uren) dat je netto verbruikt. Als je saldeert, is het 0c.

Dat timen is overigens niet zo spannend, een paar dagen of weken er naast zitten is niet zo heel erg, maar het gaat om het idee. In je netto opwek-periode ben je niet beter af met een dynamisch contract. Dynamische tarieven kunnen het salderen niet verslaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Dit is schijn. Het aantal uren dat je negatieve levertarieven hebt gehad is volgens mij dit jaar tot vandaag max 10 uur geweest? Dat is centenwerk.
Verder lijkt het interessant om te laden op goedkope momenten. Maar als je je opwek kunt salderen (zoals bij non-dynamische contracten), dan is het verbruik 0 cent. Alleen met negatieve prijzen (dus incl belasting) ben je beter af, maar zoals ik zei, dat is dit jaar tot nu toe maar een paar uur geweest en we zijn al bijna halverwege het jaar. Het punt is, als je nu volle bak kWh's aan het produceren bent, krijg je op die momenten altijd minder ervoor dan op de momenten (uren) dat je netto verbruikt. Als je saldeert, is het 0c.

Dat timen is overigens niet zo spannend, een paar dagen of weken er naast zitten is niet zo heel erg, maar het gaat om het idee. In je netto opwek-periode ben je niet beter af met een dynamisch contract. Dynamische tarieven kunnen het salderen niet verslaan
Omdat er minder wordt opgewekt dan verbruikt heb ik dus met een restant te maken dat ik moet betalen. Aangezien mijn terugleververgoeding nu hoger is dan het afnametarief én ik voor het restant nu 18ct/kWh moet betalen ipv 72-92ct/kWh ben ik toch goedkoper uit?

Je gaat maar op een paar specifieke zaken in en noemt hier en daar random iets icm wat theorie, maar volgens mij is dit de beste optie voor mijn situatie.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Taro schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Omdat er minder wordt opgewekt dan verbruikt heb ik dus met een restant te maken dat ik moet betalen. Aangezien mijn terugleververgoeding nu hoger is dan het afnametarief én ik voor het restant nu 18ct/kWh moet betalen ipv 72-92ct/kWh ben ik toch goedkoper uit?

Je gaat maar op een paar specifieke zaken in en noemt hier en daar random iets icm wat theorie, maar volgens mij is dit de beste optie voor mijn situatie.
Ik denk dat je me niet begrijpt. De tlv of levertarieven doen er niet toe, want je saldeert alles, dus 0 eurocent voor kWh (zowel opwek als levering). In de winterperiode heb je dan geen saldo en ben je nettoverbruiker, dan moet je een dynamisch contract hebben. Dus zomerperiode geen dynamisch contract en in winterperiode wel een dynamisch contract. In de zomer snijd je jezelf in de vingers omdat de uren met forse opwek met afstand de laagste tarieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:24:
[...]

Ik denk dat je me niet begrijpt. De tlv of levertarieven doen er niet toe, want je saldeert alles, dus 0 eurocent voor kWh (zowel opwek als levering). In de winterperiode heb je dan geen saldo en ben je nettoverbruiker, dan moet je een dynamisch contract hebben. Dus zomerperiode geen dynamisch contract en in winterperiode wel een dynamisch contract. In de zomer snijd je jezelf in de vingers omdat de uren met forse opwek met afstand de laagste tarieven hebben.
Hij zegt toch dat hij meer verbruikt dan teruglevert, ook in de zomer? Dan maakt het toch wel degelijk uit als je afname tarief lager is dan je teruglever tarief?
(1000 x 0,20) - (800 x 0,22) = 24
(1000 x 0,40) - (800 x 0,40) = 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
PtrO schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Heb je ook de belasting & kosten (mee)gerekend bij afname die minimaal toch snel 15-17ct of meer is ?
Ja, dat zit er bij in.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07

655 kWh opgewekt.

De negatieve prijzen hadden veel impact, met een ev kan dat goed benut worden.

Of het voordeliger is dan een 'klassiek' energiecontract? Omdat ik over een jaar gemiddeld meer verbruik dan opwek, zeker. Ik heb baat bij lage prijzen
Hmzz

648 kWh verbruik voor 24 cent gemiddeld. Waarvan 328 kWh van de EV is met gemiddeld 19ct de kWh.
213 kWh verkocht voor 21 cent gemiddeld.

468 kWh opgewekt.

Helaas staat enkel in het weekend de EV voor de deur (en dat is niet eens altijd zo).

Toch wel een verschil dus wanneer je groot verbruikers naar de goedkope uren kan verplaatsen.
Ik laad de EV dus voornamelijk in de nacht.
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:50:
Jawel hoor, heb ik aantal dagen geleden nog vermeld hoe ik het bij mijn Growatt gedaan hebt :).
Ik verbaas mij echt dat er (hier) zoveel mensen zijn die een significant aantal zonnepanelen hebben en een dynamisch contract hebben. Financieel gezien is het volgende het gunstigst:

Je hebt rekening gehouden met de nieuwe opzegboete regeling die sinds vandaag van kracht gaat?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:30
Jazsie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:25:
[...]

Hmzz

648 kWh verbruik voor 24 cent gemiddeld. Waarvan 328 kWh van de EV is met gemiddeld 19ct de kWh.
213 kWh verkocht voor 21 cent gemiddeld.

468 kWh opgewekt.

Helaas staat enkel in het weekend de EV voor de deur (en dat is niet eens altijd zo).

Toch wel een verschil dus wanneer je groot verbruikers naar de goedkope uren kan verplaatsen.
Ik laad de EV dus voornamelijk in de nacht.
Heb je nog niet omgebouwd naar LFP?

Met thuisaccu en in principe eerst eigen opwek verbruiken behalve als prijs negatief is (dan panelen uit)

150kWh afname voor 5,7ct incl
622kWh verkocht voor 26,7ct incl

1292.9kWh opgewekt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Je hebt rekening gehouden met de nieuwe opzegboete regeling die sinds vandaag van kracht gaat?
Is niet relevant voor variabel contract, je moet natuurlijk niet een vast jaarcontract afsluiten als je voornemens bent om na een half jaar naar dynamisch te switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Hij zegt toch dat hij meer verbruikt dan teruglevert, ook in de zomer? Dan maakt het toch wel degelijk uit als je afname tarief lager is dan je teruglever tarief?
(1000 x 0,20) - (800 x 0,22) = 24
(1000 x 0,40) - (800 x 0,40) = 80
Ik snap je cijfers niet en hoe je daar aan komt. Het was mij ook niet duidelijk dat hij ook in de zomermaanden nog steeds meer verbruikt dan levert. Zoals ik al 3 posts aangeef, als je in de zomermaanden alsnog meer verbruikt dan levert, dan gaat het niet op.

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig te checken of je met dynamisch in de zomermaanden beter uit bent. Is het totaalbedrag dat je krijgt obv teruglevering hoger dan het totaalbedrag dat je moet betalen voor verbruik, zit je goed.
Is het bedrag van verbruik hoger dan wat je ontvangt middels terugleveren EN lever je meer terug aan het net dan dat je hebt verbruikt, zit je (die maanden) niet goed met een dynamisch contract maar had je beter kunnen salderen middels een traditioneel contract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19

[...]

Jawel hoor, heb ik aantal dagen geleden nog vermeld hoe ik het bij mijn Growatt gedaan hebt :).

[...]
Waar precies? Kan het niet terugvinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 03:03:
[...]

Ik snap je cijfers niet en hoe je daar aan komt. Het was mij ook niet duidelijk dat hij ook in de zomermaanden nog steeds meer verbruikt dan levert. Zoals ik al 3 posts aangeef, als je in de zomermaanden alsnog meer verbruikt dan levert, dan gaat het niet op.

Uiteindelijk is het vrij eenvoudig te checken of je met dynamisch in de zomermaanden beter uit bent. Is het totaalbedrag dat je krijgt obv teruglevering hoger dan het totaalbedrag dat je moet betalen voor verbruik, zit je goed.
Is het bedrag van verbruik hoger dan wat je ontvangt middels terugleveren EN lever je meer terug aan het net dan dat je hebt verbruikt, zit je (die maanden) niet goed met een dynamisch contract maar had je beter kunnen salderen middels een traditioneel contract
Ik denk dat je niet veel EV rijders die een beetje kilometers maken zult vinden die een substantieel aantal maanden netto terugleveren.
Daarnaast leg je de rekening met dit soort constructies neer bij anderen, terwijl je je panelen waarschijnlijk allang hebt terugverdiend. Dat is natuurlijk niet waar de salderingsregeling voor is bedacht, en ik ga ervan uit dat ze dit gaatje ook wel zullen dichten. Ik vind het juist een prettig idee dat ik afgelopen winter geen gebruik heb hoeven maken van het prijsplafond, en er dus minder belastinggeld is verspild. Andere kijk, denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
Domba schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:41:
[...]

Met thuisaccu en in principe eerst eigen opwek verbruiken behalve als prijs negatief is (dan panelen uit)

1292.9kWh opgewekt
Jawel, maar tel ik momenteel niet mee ivm testen/experimenteren.

Maar dan nog zou ik die resultaten wat jij hebt niet halen gezien je 3 fase omvormer en grotere accu :o.
Als ik terug kijk naar afgelopen maand dan zijn er niet genoeg uren geweest voor een 1 fase (16A) omvormer om die gemiddelde te halen.

Wel zeer interessant hoe andere het doen :).
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 02:44:
[...]
Is niet relevant voor variabel contract, je moet natuurlijk niet een vast jaarcontract afsluiten als je voornemens bent om na een half jaar naar dynamisch te switchen.
Maar die doen dan weer "salderen" per (tarief) periode...
Olaf91 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:28:
[...]
Waar precies? Kan het niet terugvinden.
Jazsie in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Jazsie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:56:
[...]

Maar die doen dan weer "salderen" per (tarief) periode...
Ah, ze hebben het al opgelost ☺️

[ Voor 20% gewijzigd door rogierrr op 01-06-2023 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:49

EmHaKa

harêuh

mierenfokker schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:29:
Daar is al veel over gezegd op dit forum:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Met ruim 15.000 posts kun je nauwelijks terugbladeren, maar wel zoeken gelukkig. ;)

Daardoor heb ik na 28 mei mijn panelen wel uitgeschakeld, want dat was een dure les.
https://kampmation.eu/Spotswitch-DynPrice-2023-05.pdf

Dat gaat met APS heel eenvoudig in Domoticz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjxZRwmFmvCk9ZYLarzqWxknX_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ywJzX0gx2XBuYytVj7t6h4ug.png?f=user_large
Waarbij je in je lokale DNS ecu.lan uiteraard aan het domein moet toevoegen (of het IP-adres inklopt)

En even snel en smerig in blockly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tScYG_G-rBV9CyuHJf1PnVLNi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bcAyoTBRsJ5Yis1WRuUvlTMY.png?f=user_large
Dat pas ik nog aan met ook een lagere drempel

[ Voor 57% gewijzigd door EmHaKa op 01-06-2023 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tibber gaat ook thuisaccu's leveren:
https://tibber.com/nl/homevolt

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
Bij Zonneplan in de app zie ik nu wel een apart dingetje:

Als ik kijk bij prijsplafond en de maand juni zie ik dat 2 kWh heb gebruikt, met daarachter €0,28 per kWh.
Als ik bij stroom kijk zie ik 2,2 kWh voor €0,58 wat dus uitkomt op €0,26 per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Ja, maar hier nog niet leverbaar en geen prijs bekend. En als je van alle functies gebruik wilt maken moet je een Tibber contract hebben. Ik hou het bij de Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Sovieto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:20:

Als ik kijk bij prijsplafond en de maand juni zie ik dat 2 kWh heb gebruikt, met daarachter €0,28 per kWh.
Als ik bij stroom kijk zie ik 2,2 kWh voor €0,58 wat dus uitkomt op €0,26 per kWh.
afrondingsfouten :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Ja, maar hier nog niet leverbaar en geen prijs bekend. En als je van alle functies gebruik wilt maken moet je een Tibber contract hebben. Ik hou het bij de Sessy.
Voor Zweden en Noorwegen, installatie op zijn vroegst in 4e kwartaal 2023
Niet duidelijk of dit effectief bruikbare kWh betreft en het is een standalone thuisaccu type zoals Sessy:
6.6KWh) 90 000 SEK/NOK (ca €1150-1200/kWh)
13,2kWh 130 000 SEK/NOK (ca €1000-1100/kWh)

Edit: Li-chemie: NMC, voorlopig geen eiland of off-grid functionaliteit ( bij stroomstoring niet als back-up te gebruiken)

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 01-06-2023 10:06 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Domba schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:54:
[...]

Voor Zweden en Noorwegen, installatie op zijn vroegst in 4e kwartaal 2023
Niet duidelijk of dit effectief bruikbare kWh betreft en het is een standalone thuisaccu type zoals Sessy:
6.6KWh) 90 000 SEK/NOK (ca €1150-1200/kWh)
13,2kWh 130 000 SEK/NOK (ca €1000-1100/kWh)
Stuk duurder dus, en NMC. Ik pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Lees de reactie van Taro ook nog even terug, zo zwart-wit is het niet. Er zijn mensen die het zo kunnen sturen dat ze meer krijgen voor wat ze terugleveren dan dat ze betalen voor wat ze afnemen. Ik ga dat proberen met accu's, en een vereiste voor mijn volgende EV is V2G, dan gaat me dat zeker lukken.
Komen die V2G auto's snel op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
Contract afgesloten bij Vattenfal, dan zit ik eerst iig behoorlijk goed ook na 1 juli. 2 weken bedenktijd en mocht zich de komende dagen wat beters voordoen dan bekijk ik dat dan wel.

Ik denk dat veel van de uitzonderingssituaties die hierboven worden beschreven (grenswaarden, nu afsluiten, later in laten gaan, potentiële fouten op de site etc) helemaal niet bekend zijn bij de energiemaatschappijen. De berekende burger zoals de Tweakers hier komt in mijn ervaring erg weinig voor. Iemand sluit doorgaans maximaal 1 keer per jaar een nieuw contract af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
mierenfokker schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:35:
[...]

Komen die V2G auto's snel op de markt?
Er zijn er al een paar, maar dit jaar komen bijvoorbeeld Volvo en Polestar met auto's die het kunnen. Maar ik kan bar weinig terug vinden over of en wanneer dit in Nederland gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:41:
[...]

1292.9kWh opgewekt
Dit zijn mijn verbruiks- en productiegegevens over de maand mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjrJgdKsmcswR7R8MifL-P-iu1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NtGMIDFL7RtSJXTCr6mjmU2Y.png?f=user_large
Mijn pv opwekking was 824 kWh.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilles de Geus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15
Je kunt in de voorkeuren trouwens kiezen tussen 0, 1 en 2 decimalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
KC27 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:42:
[...]

Dit zijn mijn verbruiks- en productiegegevens over de maand mei:
[Afbeelding]
Mijn pv opwekking was 824 kWh.
Die netto had ik niet berekend

Mijn netto:
Netto -472.08 kWh -€157.66 (-166,24+8.58) €0.334

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:53:
[...]

Ik denk dat je niet veel EV rijders die een beetje kilometers maken zult vinden die een substantieel aantal maanden netto terugleveren.
Daarnaast leg je de rekening met dit soort constructies neer bij anderen, terwijl je je panelen waarschijnlijk allang hebt terugverdiend. Dat is natuurlijk niet waar de salderingsregeling voor is bedacht, en ik ga ervan uit dat ze dit gaatje ook wel zullen dichten. Ik vind het juist een prettig idee dat ik afgelopen winter geen gebruik heb hoeven maken van het prijsplafond, en er dus minder belastinggeld is verspild. Andere kijk, denk ik.
Ik wil er ook geen vervelende discussie van maken, wilde gewoon even inzicht geven dat als je redelijk wat zonnepanelen hebt, dat het in de zomer in veel gevallen interessant(er) is om te salderen. Ongetwijfeld is het per situatie anders, maar er zijn niet veel mensen die zonnepanelen hebben en in de zomermaanden alsnog meer verbruiken dan opwekken. Uiteindelijk snap ik ook dat het een sport kan zijn om met gunstige tarieven in de weer te zijn, meer hoofdzakelijk is dat uit financieel oogpunt en mist vaak zijn doel. Er zijn veel mensen die 'beperkt' denken in jaarcontracten en ook gas in het contract erbij hebben. In dat geval komen berekeningen vaak bedrogen uit. Het kan gunstiger door 2x per jaar te switchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Ik wil er ook geen vervelende discussie van maken, wilde gewoon even inzicht geven dat als je redelijk wat zonnepanelen hebt, dat het in de zomer in veel gevallen interessant(er) is om te salderen. Ongetwijfeld is het per situatie anders, maar er zijn niet veel mensen die zonnepanelen hebben en in de zomermaanden alsnog meer verbruiken dan opwekken. Uiteindelijk snap ik ook dat het een sport kan zijn om met gunstige tarieven in de weer te zijn, meer hoofdzakelijk is dat uit financieel oogpunt en mist vaak zijn doel. Er zijn veel mensen die 'beperkt' denken in jaarcontracten en ook gas in het contract erbij hebben. In dat geval komen berekeningen vaak bedrogen uit. Het kan gunstiger door 2x per jaar te switchen.
Snap ik, en kan op korte termijn een mooie oplossing zijn voor sommigen. Maar juist voor mensen met overcapaciteit is het m.i. nu al verstandig om te kijken naar slimme oplossingen m.b.t. het verschuiven van verbruik, of opslag. Want saldering is eindig, en terecht, want mensen met een vast contract gebruiken het net nu als accu, op kosten van de andere consumenten. Is hetzelfde als elke zomer een vrachtwagen aardbeien bij de supermarkt afleveren, en dan vervolgens elke dag van het jaar verwachten dat je verse aardbeien voor dezelfde lage prijs terug kunt kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:29
@rogierrr Die anologie gaat niet op in '23.
Die supermarkt zal ze invriezen en het hele jaar door ontdooid als vers aanbieden. :+

Dat werkt nog niet helemaal met stroom. (Tenzij je die energie opslaat door het bevriezen van verse aardbeien natuurlijk)

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond P op 01-06-2023 12:05 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Ik twijfel nu wat te doen. Ik heb mijn jaarafrekening gehad van MijnDomein en daarop 600 euro terug gekregen op basis van 140 euro per maand aan stroom. Verbruik afgelopen jaar was 6209 KWh en heb via zonnepanelen terug geleverd 2171.

Ik heb een electrische auto en daarom denk ik er over om naar Tibber over te stappen. Zij hebben een goede app, die met mijn auto (laden op het goedkoopste moment via app) én zonnepanelen werkt en ook hun uitleesmodule van de energiemeter spreekt me wel aan. Alleen jammer dat die 40 euro kost :P

Iets duurder dan mijndomein qua dynamische tarieven zie ik, maar dat is te overzien. Zij adviseren op basis van dit gebruik 90 euro per maand aan kosten. Vind vooral hun moderne app en de intergratie hierin erg interessant. Wat zouden jullie doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaannO op 01-06-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Dit is natuurlijk wel interessant. Maar zijn er nog wel leveranciers met hoog/laag tarieven die een contract aanbieden dat zo op te zeggen is?
Ik wek zo'n 5000-5500 kWh op en verbruik zo'n 6000-7000kWh (afhankelijk van kilometers EV), dus voor mij zou het wel interessant kunnen zijn.

Al vraag ik me af hoeveel euro ik hiermee kan besparen.
Mijn laadkosten zijn aftrekbaar bij de IB, dus mogelijk heb ik dan juist baat bij een hoge contractprijs, zolang alles gesaldeerd wordt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 01-06-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
DaannO schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:05:
Ik twijfel nu wat te doen. Ik heb mijn jaarafrekening gehad van MijnDomein en daarop 600 euro terug gekregen op basis van 140 euro per maand aan stroom. Verbruik afgelopen jaar was 6209 KWh en heb via zonnepanelen terug geleverd 2171.

Ik heb een electrische auto en daarom denk ik er over om naar Tibber over te stappen. Zij hebben een goede app, die met mijn auto (laden op het goedkoopste moment via app) én zonnepanelen werkt en ook hun uitleesmodule van de energiemeter spreekt me wel aan. Alleen jammer dat die 40 euro kost :P

Iets duurder dan mijndomein qua dynamische tarieven zie ik, maar dat is te overzien. Zij adviseren op basis van dit gebruik 90 euro per maand aan kosten. Vind vooral hun moderne app en de intergratie hierin erg interessant. Wat zouden jullie doen :)
Met een elektrische auto en jouw verbruik/teruglevering is het icm slim laden denk ik altijd voordeliger om dynamisch te gaan. Mij heeft het iig heel veel geld bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bulletje-
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-08-2024
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Denk dat pas na de zomer de balans echt kan worden opgemaakt. Trend die ik zie is dat er steeds vaker negatieve prijzen worden gehanteerd door het toenemende aantal zonnepanelen in ons land. Dan kan het juist wel interessant zijn om ‘dynamisch’ aan te houden in de zomer. Zeker in combinatie met een EV of andere flexibel in te zetten grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Raymond P schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:03:
@rogierrr Die anologie gaat niet op in '23.
Die supermarkt zal ze invriezen en het hele jaar door ontdooid als vers aanbieden. :+

Dat werkt nog niet helemaal met stroom. (Tenzij je die energie opslaat door het bevriezen van verse aardbeien natuurlijk)
Je eet nooit verse aardbeien denk ik? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Snap ik, en kan op korte termijn een mooie oplossing zijn voor sommigen. Maar juist voor mensen met overcapaciteit is het m.i. nu al verstandig om te kijken naar slimme oplossingen m.b.t. het verschuiven van verbruik, of opslag. Want saldering is eindig, en terecht, want mensen met een vast contract gebruiken het net nu als accu, op kosten van de andere consumenten. Is hetzelfde als elke zomer een vrachtwagen aardbeien bij de supermarkt afleveren, en dan vervolgens elke dag van het jaar verwachten dat je verse aardbeien voor dezelfde lage prijs terug kunt kopen.
Bedoel je met overcapaciteit meer opwek dan verbruik?

Allereerst zal afbouw salderingsregeling door 1e kamer moeten worden aangenomen, die wacht sinds 21 maart op memorie van antwoord van de Minister.

Als die ongewijzigd zou worden aangenomen, dan moet je kijken wat er verandert.
Teruglevertarief 80% van levertarief welke niet negatief kan zijn.
Op moment is er volgens mij geen enkele reguliere leverancier die voor vast of variabel contract die een TLV van 80% levertarief aanbied.

Het verandert niet de opwek bij klein verbruikers, daar komt zelf ~10% meer van bij dit jaar en regulieren leveranciers zullen die op handelsmarkt dumpen, ook tegen negatiieve marktprijzen, terwijl ze die tegen 80% of 100% eigen levertarief dienen af te nemen van klein verbruiker klant.
Die kosten worden uitaard verwerkt het levertarief, wat het verschil tussen marktprijs en levertarief van een reguliere energieleverancier gemiddeld alleen maar groter maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Raymond P schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:03:
@rogierrr Die supermarkt zal ze invriezen en het hele jaar door ontdooid als vers aanbieden. :+
Heb jij wel eens ontdooide bevroren aardbeien gegeten?
Los van het feit dat ze er belabberd uitzien is de structuur en smaakbeleving behoorlijk verdwenen.

De opgeslagen teruggeleverde elektra is nog net zo dodelijk als je je vingers in het stop contact steekt.
En je ziet geen verschil als je een lampje aan doet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Dit is natuurlijk wel interessant. Maar zijn er nog wel leveranciers met hoog/laag tarieven die een contract aanbieden dat zo op te zeggen is?
Ik wek zo'n 5000-5500 kWh op en verbruik zo'n 6000-7000kWh (afhankelijk van kilometers EV), dus voor mij zou het wel interessant kunnen zijn.

Al vraag ik me af hoeveel euro ik hiermee kan besparen.
Mijn laadkosten zijn aftrekbaar bij de IB, dus mogelijk heb ik dan juist baat bij een hoge contractprijs, zolang alles gesaldeerd wordt :)
Juist als je de laadkosten kunt aftrekken heb je baat bij een hoge contractprijs, want die prijs maakt 0,0 uit omdat je saldeert naar 0. Hoe hoger de contractprijs, des te beter voor je aftrek :) In de zomer lekker saldo opbouwen en vervolgens opmaken naar 0, dan gaat het duur worden en dan dus over naar dynamisch. Best of both worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Domba schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:22:
[...]

Bedoel je met overcapaciteit meer opwek dan verbruik?

Allereerst zal afbouw salderingsregeling door 1e kamer moeten worden aangenomen, die wacht sinds 21 maart op memorie van antwoord van de Minister.

Als die ongewijzigd zou worden aangenomen, dan moet je kijken wat er verandert.
Teruglevertarief 80% van levertarief welke niet negatief kan zijn.
Op moment is er volgens mij geen enkele reguliere leverancier die voor vast of variabel contract die een TLV van 80% levertarief aanbied.

Het verandert niet de opwek bij klein verbruikers, daar komt zelf ~10% meer van bij dit jaar en regulieren leveranciers zullen die op handelsmarkt dumpen, ook tegen negatiieve marktprijzen, terwijl ze tegen die tegen 80% of 100% eigen levertarief dienen af te nemen.
Die kosten worden uitaard verwerkt het levertarief, wat het verschil tussen marktprijs en levertarief van reguliere energieleverancier gemiddeld alleen maar groter maakt.
Oh, ik geloof best dat er op korte termijn niet veel verandert. Maar de situatie die er nu is, waarbij consumenten het net als accu gebruiken, is gewoon onhoudbaar op de lange termijn. Het kost bakken met geld, en er is voor die consumenten geen enkele prikkel om op de juiste momenten energie te gebruiken. Dat gaat de politiek natuurlijk vanzelf wel inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:41
DaannO schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:05:

Het “advies” dat ze leveren is een verplichte rekenmodule op de site.
Als mijndomein daar vandaag als gemiddeld tarief €0,22 per kWh hanteert, en tibber heeft daar €0,25 staan, dan krijg je een hogere uitkomst in die module. Dat doet niets af aan het tarief dat jij gebruikt op een bepaald moment op de dag tegen de geldende tarieven. Uiteindelijk betaal je het actuele tarief.

Die P1 meter tibber pulse kun je gratis aanschaffen als je een referral code invoert bij het afsluiten van een contract bij ze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Je eet nooit verse aardbeien denk ik? 😉
Max 1 keer per jaar, de beste die ik kan krijgen. En daar maak ik dan een gelegenheidje van in de vorm van een antihistamine opbouw en een noodpen paraat onder begeleiding van de afkeurende blik van m'n vriendin. Why? :9

@NietGiftig :+ m'n reactie is natuurlijk half serieus. Ik loop wel eens in de supermarkt, en de bakjes met vers fruit zien er (voor mij) alles behalve vers uit.
Met andere producten (brood, vis, vlees, groenten) halen ze hetzelfde truukje uit.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry_Nak
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Sovieto schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:20:

Dat zag ik vorige maand ook al, dit was het antwoord:

"In het tabel van het prijsplafond worden de prijzen al inclusief de nieuwe inkoopvergoeding weergegeven. Wij zullen dit natuurlijk niet doorberekenen en altijd factureren met de juiste inkoopvergoeding"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:57:
[...]

De salderingsregeling heeft juist mooie dingen gebracht. Zonder salderingsregeling durf ik te wedden dat we misschien nog geen 15% van het aantal zonnepanelen op huizen zouden hebben. De rekensom kwam nooit uit dus iedereen zou zijn afgehaakt. Nu werkt het aanstekelijk voor iedereen en daarom zie je afgelopen tijd zo'n vlucht.

Ik heb royale overcapaciteit. Een batterij is dus op dit moment financieel gezien zinloos. Beter wachten totdat salderen ook werkelijk afgebouwd is en de batterijprijzen zijn verbeterd (danwel meer kWh voor je geld). Nu investeren in een batterij is letterlijk geld weggooien en is het voornamelijk leuk voor de hobby. Als 1 kWh zo'n 750 euro kost en 6000 cycli meegaat, kost 1 kWh je dus 13 eurocent. Voor nu op geen enkele wijze interessant. Verkoop ik liever mijn PV-overschot voor 24 cent per kWh het aankomende jaar :) Oftewel, afwachten hoe salderen en batterijprijzen gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Oh, ik geloof best dat er op korte termijn niet veel verandert. Maar de situatie die er nu is, waarbij consumenten het net als accu gebruiken, is gewoon onhoudbaar op de lange termijn. Het kost bakken met geld, en er is voor die consumenten geen enkele prikkel om op de juiste momenten energie te gebruiken. Dat gaat de politiek natuurlijk vanzelf wel inzien.
Het is alleen de vraag naar welke geluid die luisteren.

De waterstof fabriek die eigen windpark stil zet om tegen betaling overschot stroomaf te nemen,
Overige windparken die tegen betaling uit de winddraaien
De stadsverwarming die tegen betaling stroom afneemt om met 15MW het water op te warmen,
Onbalanskosten die de netbeheerders via de netwerkkosten doorberekenen en het merendeel aan kleinverbruikers ( 90% huishoudens 10% klein zakelijk/MKB)

In Pinkster weekend is fors exporteert, maar heeft wel 9 miljoen gekost, het hele model incl wind op zee is niet echt een verdienmodel voor de maatschappij, maar een verliesmodel die uiteindelijk opgebracht dient te worden door de kleinverbruikers

[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 01-06-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:06
Vraag; ik heb zojuist een Tibber abonnement afgesloten (via een referral). Nu als ik binnen 24h een Pulse bestel krijg ik bovenop de €50 referral ook nog €20 tegoed ivm de aankoop van de Pulse.

Ik heb echter al een Homewizard P1 meter die ik graag hou.
Als ik de Pulse erbij wil moet ik een actieve P1 splitter kopen ad €27,95 excl verzendkosten.

Totaal ben ik dus zeg €50 + €33 = €83 kwijt voor de Pulse met €20 shoptegoed.

... Is de pulse meerwaarde wat jullie vinden, of voldoet de Homewizard P1 meter ook al prima??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-09 08:07

bert pit

asdasd

padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:39:
[...]

De salderingsregeling heeft juist mooie dingen gebracht. Zonder salderingsregeling durf ik te wedden dat we misschien nog geen 15% van het aantal zonnepanelen op huizen zouden hebben. De rekensom kwam nooit uit dus iedereen zou zijn afgehaakt. Nu werkt het aanstekelijk voor iedereen en daarom zie je afgelopen tijd zo'n vlucht.

Ik heb royale overcapaciteit. Een batterij is dus op dit moment financieel gezien zinloos. Beter wachten totdat salderen ook werkelijk afgebouwd is en de batterijprijzen zijn verbeterd (danwel meer kWh voor je geld). Nu investeren in een batterij is letterlijk geld weggooien en is het voornamelijk leuk voor de hobby. Als 1 kWh zo'n 750 euro kost en 6000 cycli meegaat, kost 1 kWh je dus 13 eurocent. Voor nu op geen enkele wijze interessant. Verkoop ik liever mijn PV-overschot voor 24 cent per kWh het aankomende jaar :) Oftewel, afwachten hoe salderen en batterijprijzen gaan lopen.
Eigenlijk is het met name de belastingontwijking die zonnepanelen aantrekkelijk heeft gemaakt lees de hoogte van de prijs van stroom, tot 2 jaar terug. Ga maar na: stroom kostte jarenlang tussen de 4 en 6 cent per kWh, de overheid legde daar circa 16 cent bovenop. Zo kwam je aan de circa 22 tot 23 cent en was het aantrekkelijk om zonnepanelen te installeren.

Zonder die 16 cent opslag zou de terugverdientijd 3 a 4 keer zo lang geweest zijn (circa 20 a 25 jaar) en kon je dus nauwelijks spreken van terugverdientijd omdat tegen het einde je panelen vervangen moesten worden. Nu de tarieven hoog zijn en wij op zonnige/winderige dagen stroom overhouden, kan salderen worden afgeschat en plaatsmaken voor Dynamische contracten.

Daar waar het salderen inmiddels zorgt voor overcapaciteit en voordeel in de persoonlijke portemonnee, helpt een dynamisch contract om een betere balans te krijgen bij tekorten en overschotten op de energiemarkt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Whiskey48 De Tibber Pulse stuurt je data (enkel) naar Tibber, handig als je zelf geen interface hebt om die data naartoe te sturen of weer te geven.

Met een beetje getweak kan je er wel voor zorgen dat de Pulse data naar een eigen mqtt server wordt gestuurd. En met heel veel getweak kan je die data daarna ook weer naar Tibber sturen (vast niet de bedoeling).

Wil je je data van Tibber Pulse zelf ook hebben dan mag je dat via de Tibber API (in hun formaat) ophalen.

Of dat in je huidige setup past en iets is wat je wilt kan je zelf bepalen. Ik maak geen gebruik van verdere Tibber integraties, maar kan mij voorstellen dat voor bepaalde dingen Pulse data wel wenselijk is.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Ben wel benieuwd naar de prijzen van de nieuwe Homevolt van Tibber. 6,6 en 13,3kWh accu's met een nominaal vermogen van 3-6 kW. En dat terwijl er twee Sessy's aan zitten te komen in Q3 hier.

edit: ah al gepost zie ik

[ Voor 34% gewijzigd door DeKoetsier op 01-06-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:43
hier iets meer info

Daar omgerekend bijna 8k voor 6.6kw en ruim 11k voor 13.3kw.

[ Voor 8% gewijzigd door Jirure1984 op 01-06-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Laatst online: 12:31
Jirure1984 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:32:
[...]

hier iets meer info

Plus Zweedse subsidies die wij helaas niet hebben.. wel een beetje duur voor ons helaas. Lijkt me een ideaal product, en de reden waarom ik als tweaker bij tibber zit en niet bij zonneplan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:09
Zonneplan is net zoveel mee te tweaken als Tibber mijns inziens.
Verder weinig interessant die Homevolt, wel een mooi design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
poeh, die prijzen zijn wel heftig, als ik ze met de Sessy vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Raymond P schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:07:
@Whiskey48 De Tibber Pulse stuurt je data (enkel) naar Tibber, handig als je zelf geen interface hebt om die data naartoe te sturen of weer te geven.

Met een beetje getweak kan je er wel voor zorgen dat de Pulse data naar een eigen mqtt server wordt gestuurd. En met heel veel getweak kan je die data daarna ook weer naar Tibber sturen (vast niet de bedoeling).

Wil je je data van Tibber Pulse zelf ook hebben dan mag je dat via de Tibber API (in hun formaat) ophalen.

Of dat in je huidige setup past en iets is wat je wilt kan je zelf bepalen. Ik maak geen gebruik van verdere Tibber integraties, maar kan mij voorstellen dat voor bepaalde dingen Pulse data wel wenselijk is.
Merci voor de goede uitleg! Voor mij is het voor het leuk, maar mqtt en API's is voor mij niet besteed. ik denk dat ik de HomeWizard hou en de match met de dynamische prijs laat voor wat het is. Dank iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Juist als je de laadkosten kunt aftrekken heb je baat bij een hoge contractprijs, want die prijs maakt 0,0 uit omdat je saldeert naar 0. Hoe hoger de contractprijs, des te beter voor je aftrek :) In de zomer lekker saldo opbouwen en vervolgens opmaken naar 0, dan gaat het duur worden en dan dus over naar dynamisch. Best of both worlds
Check. Wanneer stap je dan weer terug naar vaste prijzen?

Mijn situatie jaarrekening(en dus saldering) loopt van 1 oktober 2022 - 1 oktober 2023.

2022 (okt/nov/dec)
teruggeleverd: 224kWh
afgenomen: 1300kWh
YTD 2023:
teruggeleverd 1625kWh,
afgenomen 2280 kWh

totaal vanaf 1 okt 2022
teruggeleverd 1850 kWh
afgenomen 3580 kWh

In de zomermaanden lever ik zo'n ~300kWh meer terug dan dat ik verbruik. Ik verwacht rond september pas netto per maand meer te gaan verbruiken dan opleveren. Hoe lang heeft het dan nog zin dat ik op mn vaste tarieven contract zit? Tot de maand dat ik weer meer stroom afneem? En wanneer switch ik weer terug van dynamisch -> vast (onbepaalde tijd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
SidewalkSuper schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:38:
Zonneplan is net zoveel mee te tweaken als Tibber mijns inziens.
Waar zit die api van Zonneplan dan?
Ik heb alleen maar de app op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
NietGiftig schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Oe, als Zonneplan een API heeft, kan ik die dan in Homey krijgen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
NietGiftig schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Entry point van Zonneplan ONE op https://app-api.zonneplan.nl

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Maar er is geen OpenAPI (Swagger voor de ouwetjes) van deze entry point.
Het is gewoon de back-end server van de app die deels is ge-reversed-engineerd...
Wat mij uiteraard niet tegenhield om um te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 20:23
Jirure1984 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:32:
[...]

hier iets meer info

Bijzonder weinig concete info. Ook niet in de keynote.
Ik wil alleen een LiFePO4 accu in huis, qua brandbaarheid. Maar niks daarover. Ook niet of hij rechtstreeks DC te voeden is vanuit de omvormer (ivm rendement).
Beetje Apple-achtig: gelikt design, leuke kleurtjes, mooie app en verder black box.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:16
Marcva schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Ik wil alleen een LiFePO4 accu in huis, qua brandbaarheid. Maar niks daarover. Ook niet of hij rechtstreeks DC te voeden is vanuit de omvormer (ivm rendement).
Beetje Apple-achtig: gelikt design, leuke kleurtjes, mooie app en verder black box.
in deze note https://support.tibber.co...-antwoorden-over-homevolt staat toch echt dat de gebruikte accu een lithium-nickel-manganese-cobalt oxides (afgekort NMC) is.
Willcht een intressant artikel omtrend LiFePO4 vs NMC https://powerup-technolog...%20around%20150%20Wh%2Fkg.

En daar Tibber alleen een electra leverancier is denk dat deze knutsel klaar aan je stroomnet word geknoopt (230 volt zijde) met rept in deze FAQ op geen enkele plaats over zonne panelen, dus je moet hem wellicht toch vergelijken met een Sessy (maar deze heeft nog een PV doorlus ingang)

Op het eerste gevoel toch nog een duur product, maar wellicht komt daar nog verandering in door schaal baarheid in productie.

Design look is OK.

[ Voor 9% gewijzigd door psdata op 01-06-2023 14:48 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
EmHaKa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Maar er is geen OpenAPI (Swagger voor de ouwetjes) van deze entry point.
Het is gewoon de back-end server van de app die deels is ge-reversed-engineerd...
Wat mij uiteraard niet tegenhield om um te gebruiken :)
API = API. :9
Of 'ie wel of niet gedocumenteerd is maakt toch weinig verschil?

Er is inderdaad geen copy/paste stackoverflow variant waarbij het handje vastgehouden wordt zoals bijvoorbeeld Tibber heeft want dat slaan we over tegenwoordig. Het gaat direct naar homeassistant integratie.

Naar mijn mening doe je er overigens goed aan je meuk zo veel mogelijk leverancier onafhankelijk in te richten.
Juist als je daar niet heel handig in bent.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-09 20:23
psdata schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]

in deze note https://support.tibber.co...-antwoorden-over-homevolt staat toch echt dat de gebruikte accu een lithium-nickel-manganese-cobalt oxides (afgekort NMC) is.
My bad.
Willcht een intressant artikel omtrend LiFePO4 vs NMC https://powerup-technolog...%20around%20150%20Wh%2Fkg.
Ligt genuanceerd blijkens de conclusie:
Safety
  • Generally speaking, NMC cells are less stable than LFP and more subject to thermal runaway.
  • However, LFP batteries are prone to cell imbalance issues and associated safety risks, while safety incidents in NMC cells are more likely to stem from Li-plating phenomena.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:04

Ik zal vast niet goed genoeg zoeken, maar volgens mij voldoe ik aan jouw beschrijving met in mei een import van 62,6kWh en een export van 253,5 kWh. Dus ruim 4x zoveel geëxporteerd dan geïmporteerd.
Panelen uitbreiding ligt pas sinds 6 weken op het dak evenals een water-water warmtepompt waarvan ik nog niet precies weet hoeveel stroom die gaat gebruiken in de winter, dus netto over het jaar heen is nog even koffiedik kijken.
Wat wel zeker is, is dat ik met de EV gemakkelijk kan zorgen voor veel extra gebruik, met ongeveer 100km (16-22kWh) per dag, dus daar kan ik nog wat bijsturen indien nodig.

Enfin, over niet goed genoeg zoeken gesproken; de prijzen die ik nu bij Tibber betaal (in de goedkopere middag uren) liggen toch niet zoveel onder de netto TLV prijs van andere aanbieders zeker niet als ik meereken dat per 1 juli het er op lijkt dat veel aanbieders die TLV prijs flink omlaag doen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:20
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 03:03:
[...]

Maar hoeveel hoger zijn de tarieven van andere energieleveranciers dan van bijvoorbeeld een tibber? Vandaag tussen 12:00-13:00 gaf Tibber 22 cent (incl belasting) per kWh. Dit is voor vandaag met weinig zon wel hoog, maar ik zie weinig leveranciers met maand contracten die ook hoge TLV's hebben. Daarnaast betaal ik altijd dat tarief, ook wanneer ik mijn EV oplaad.

En daarnaast heb ik het idee dat mensen met veel zonnepanelen en een dynamisch contract hebben hier ook bewust over nagedacht hebben en ook de mogelijkheden hebben om de nadelen die je noemt te mitigeren.

In ons geval hebben wij een EV en werken vaak thuis. Wij hangen altijd de stekker aan de auto en als de energieprijs heel laag is gaat de stroom van de zonnepanelen gewoon de auto in om opgeladen te worden i.p.v. dat ik in de nacht tegen zo'n 30 cent moet doen. Zo hebben we verscheidende oplossingen en automatiseringen die het lage TLV op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:09
Ik heb dezelfde overtuiging. Die hoge TLV's zijn alleen nog haalbaar bij mensen die lange(re) tijd een vast contract hebben.
Dynamisch heeft over het algemeen een hoge TLV (vooral bij een flinke oost/west-installatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Marcva schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Het is een NMC type, 3 fase uitvoering, de 6,6kWh (6kWh effectief) kan max 6000W leveren
Of dat enkel over 3 fasen is max 2000W/fase of ook met ongelijkbelasting overweg kan is niet duidelijk.

Je zal heel erg op de round trip moeten letten (niet verwisselen met accu efficientie die 97% is), die zou maar rond 80% zijn (eigenverbruik van ~430kWh/j met 1 cycle/dag, zou graag de echte test resulaten willen zien met oa temperatuur/lokatie, is bijzonder laag)

De Zweedse en Noorse pre-order prijzen zijn erg hoog, 6kWh/SEK/NOK 90k & 12kWh/SEK/NOK 130k komt op ~19ct/kWh & ~15ct/kWh afschrijvingskosten

Zou een OpenAPI hebben, maar strookt niet met dat als je geen klant bent van Tibber je geen gebruik kunt maken van sturing zoals op dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Senaxx schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Maar hoeveel hoger zijn de tarieven van andere energieleveranciers dan van bijvoorbeeld een tibber? Vandaag tussen 12:00-13:00 gaf Tibber 22 cent (incl belasting) per kWh. Dit is voor vandaag met weinig zon wel hoog, maar ik zie weinig leveranciers met maand contracten die ook hoge TLV's hebben. Daarnaast betaal ik altijd dat tarief, ook wanneer ik mijn EV oplaad.

En daarnaast heb ik het idee dat mensen met veel zonnepanelen en een dynamisch contract hebben hier ook bewust over nagedacht hebben en ook de mogelijkheden hebben om de nadelen die je noemt te mitigeren.

In ons geval hebben wij een EV en werken vaak thuis. Wij hangen altijd de stekker aan de auto en als de energieprijs heel laag is gaat de stroom van de zonnepanelen gewoon de auto in om opgeladen te worden i.p.v. dat ik in de nacht tegen zo'n 30 cent moet doen. Zo hebben we verscheidende oplossingen en automatiseringen die het lage TLV op te vangen.
Ik denk dat je de stelling niet goed begrijpt. Vanwege volledig salderen doen de tarieven er dus niet toe. Al zijn ze 5 euro per kWh bij een variabel contract. Het idee is om in de zomerperiode je op 0 uit te komen, dus grofweg in april weg van dynamisch, dan saldo opbouwen en afbouwen tot 0. Je betaalt dan 0 euro voor alle kWhs (want net in en net uit per saldo 0). Als je saldo 0 staat, dan moet je naar dynamisch gaan. Dus zeg van oktober tot april (afhankelijk van je opwek), want dan ga je netto meer uit het net halen. De kans dat tijdens de zomerperiode periode dat je saldo weer 0 is dat je terugleveropbrengsten groter zijn dan je verbruikskosten is klein danwel uitgesloten (je teruglevering goedkoopste uren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
En daar kom nu de opzegvergoeding bij. Je hebt kans dat traditionele leveranciers nu geen maandcontracten meer willen aanbieden of tegen een hogere prijs om die soort klanten te weren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:03
Marcva schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:59:
Ligt genuanceerd blijkens de conclusie:
[...]
De "LFP problemen" zijn redelijk achterhaald, ja sure met 60 mV meetfout heb je inderdaad geen SOC dat bruikbaar is, maar LFP controllers voor autos halen nu <= 1 mV. De BMS kost alleen iets extra en je moet de juiste hebben.

En voor een huis kan je prima coulomb counting doen, ampere uur in = ampere uur uit met minimale verschillen, je hebt geen hoge C-rate bij een thuisbatterij i.t.t. auto / bus.

Bij mij komt er geen NMC / NCA in huis en ook bij de grote thuisbatterij topic zijn ze al lang overgestapt naar prismatic LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Senaxx schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Maar hoeveel hoger zijn de tarieven van andere energieleveranciers dan van bijvoorbeeld een tibber? Vandaag tussen 12:00-13:00 gaf Tibber 22 cent (incl belasting) per kWh. Dit is voor vandaag met weinig zon wel hoog, (...)
Sterker nog, ruim 50% van Nederland heeft tot dusver juist wel een volledige zonnige dag gehad zonder ook maar een wolkje in de lucht. Dat maakt de prijs nog verrassender.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogierrr
padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Ik denk dat je de stelling niet goed begrijpt. Vanwege volledig salderen doen de tarieven er dus niet toe. Al zijn ze 5 euro per kWh bij een variabel contract. Het idee is om in de zomerperiode je op 0 uit te komen, dus grofweg in april weg van dynamisch, dan saldo opbouwen en afbouwen tot 0. Je betaalt dan 0 euro voor alle kWhs (want net in en net uit per saldo 0). Als je saldo 0 staat, dan moet je naar dynamisch gaan. Dus zeg van oktober tot april (afhankelijk van je opwek), want dan ga je netto meer uit het net halen. De kans dat tijdens de zomerperiode periode dat je saldo weer 0 is dat je terugleveropbrengsten groter zijn dan je verbruikskosten is klein danwel uitgesloten (je teruglevering goedkoopste uren)
Sorry, maar je leest niet wat mensen zeggen. Meerdere mensen hier geven aan dat hun terugleververgoeding hoger is dan hun afnamekosten per kWh. En dat is heel goed mogelijk met een oost/west dak bijvoorbeeld en een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

EmHaKa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:07:
Dat pas ik nog aan met ook een lagere drempel
Ik heb het uitschakelen nu in Lua/Dzvents gemaakt, met een compromis prijs van 10ct:
return {
on = {
devices = {
'ElectricityPrice'
}
},
execute = function(domoticz, device)
PVarray = domoticz.devices('PVrelais')
if ( device.sensorValue < 0.10 ) then -- als compromis tussen 0.1524 (brutto nul) en 0.00 (netto nul)
if ( PVarray.state ~= 'Off' ) then
domoticz.log('Het PV-systeem wordt uitgeschakeld, vanwege de prijs: ' .. device.sValue, domoticz.LOG_ERROR)
PVarray.setState('Off')
end
else
if ( PVarray.state ~= 'On' ) then
domoticz.log('Het PV-systeem wordt weer ingeschakeld, de prijs: ' .. device.sValue, domoticz.LOG_ERROR)
PVarray.setState('On')
end
end
end
}

(copy/paste met juiste inspringing van https://spotswitch.net/sources/)

[ Voor 4% gewijzigd door EmHaKa op 01-06-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:23:
En daar kom nu de opzegvergoeding bij. Je hebt kans dat traditionele leveranciers nu geen maandcontracten meer willen aanbieden of tegen een hogere prijs om die soort klanten te weren.
bij gaslicht.com zie ik nog wel een aantal onbepaalde tijd contracten (maandelijks opzegbaar) bijvoorbeeld Greenchoice, Budget Energie en Mega. Tarieven worden per maand vastgesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door Kurios op 01-06-2023 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:31:
[...]

bij gaslicht.com zie ik nog wel een aantal onbepaalde tijd contracten (maandelijks opzegbaar) bijvoorbeeld Greenchoice, Budget Energie en Mega. Tarieven worden per maand vastgesteld.
Als ik bijvoorbeeld de berekening van Greenchoice bekijk, salderen die per tarief periode (per maand dus?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44
rogierrr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:48:
[...]

Als ik bijvoorbeeld de berekening van Greenchoice bekijk, salderen die per tarief periode (per maand dus?).
Die salderen eigenlijk net zo als de dynamische aanbieders dat doen, maar dan met een vast tarief per veel langere period ipv per uur. Buiten dat is het wel 'per jaar', dus als je een maand meer teruglevert dan krijg je niet direct daar het teruglevertarief voor, pas als je over het hele jaar meer teruglevert dan afneemt.

Althans dat is wat uit hun uitleg en rekenvoorbeeld op te maken valt.

Hun variabel contract is er niet echt duidelijk over hoe vaak het tarief wijzigt, maar met een termijn van 30 dagen van tevoren is het in ieder geval niet _vaker_ dan 1x per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:31:
[...]

En nu zie je Eneco voor een maand nog 40ct rekenen en per jaar of 3 jaar 33ct. Aanzienlijk verschil. En ze zijn niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

padoempats schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:24:
[...]

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat je mijn berichten niet goed leest. Ik saldeer niet alles, want ik verbruik meer dan ik opwek. Je blijft de theorie herhalen ipv de inhoud van mijn bericht goed te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Willempie27 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:24:
[...]

En nu zie je Eneco voor een maand nog 40ct rekenen en per jaar of 3 jaar 33ct. Aanzienlijk verschil. En ze zijn niet de enige.
als je saldeert, maakt de kWh prijs niet uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:52
Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:32:
[...]

Alleen terugleververgoeding wel (bij meer terugleveren dan je gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Uniciteit schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Sterker nog, ruim 50% van Nederland heeft tot dusver juist wel een volledige zonnige dag gehad zonder ook maar een wolkje in de lucht. Dat maakt de prijs nog verrassender.
De hoeveelheid wolkjes hadden ze vast goed voorspeld. ;)
Het tarief wordt bepaald door vraag en aanbod, als er veel vraag is dan kan de zon niet hard genoeg stralen.

@Kurios In een ideale wereld Nederland maakt dat niet uit.
In praktijk wisselen ze nog wel eens van tarief, gaat er een nieuwe tariefperiode in en wordt je overschot uitgekeerd in keiharde centen. Of ze salderen op telwerk. Of een combinatie van beiden.
Dat doen ze niet allemaal natuurlijk, wie het nu netjes doet weet ik niet. Maar daar gaat dit topic ook niet over.
Er heeft iemand geroepen dat dat niet de bedoeling is. Mja...

Allemaal geen last van als je een jaar vast legt, maar dan kan je ook niet meer (goedkoop) overstappen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 13:04

zaadstra

Überprutser

EmHaKa schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:07:
[...]

Daar is al veel over gezegd op dit forum:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Met ruim 15.000 posts kun je nauwelijks terugbladeren, maar wel zoeken gelukkig. ;)
Is het script nog steeds kloppend zoals gevonden wordt, @EmHaKa ?
Verderop lees ik dat aanpassingen gemaakt zijn.
Ik heb ook het idee dat ik wat puzzelstukken mis :/ Draai al jaren Domoticz, maar eigenlijk alleen met bash scripts.

Edit: ik vind net de Manual, denk dat dat een heel eind gaat helpen! :*)

[ Voor 6% gewijzigd door zaadstra op 01-06-2023 20:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

zaadstra schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:52:
Is het script nog steeds kloppend zoals gevonden wordt, @EmHaKa ?
Morgen maak ik de bijlage in de manual van wat ik vandaag heb gemaakt.
Er zijn tot morgen-avond toch geen negatieve prijzen 8)

Edit: het automatisch schakelen van PV staat er nu in *O* https://spotswitch.net/SpotSwitch.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door EmHaKa op 02-06-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Taro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat je mijn berichten niet goed leest. Ik saldeer niet alles, want ik verbruik meer dan ik opwek. Je blijft de theorie herhalen ipv de inhoud van mijn bericht goed te lezen.
Ik had het wel gelezen, maar ging er gemakshalve vanuit dat je het over een heel jaar (365 dagen) bedoelde. In je footer staat dat je 6340 Wp hebt dus verwachte dat je deze dagen wel wat meer zou opwekken dan je verbruikt ondanks EV, maar blijkbaar verbruik je zelfs deze dagen gemiddeld nog meer.
Ik saldeer niet alles, want ik verbruik meer dan ik opwek.
Dat begrijp ik trouwens niet. Hoezo niet alles salderen? Of je saldeert, of je saldeert niet, je kan niet 'een beetje' salderen.
Betreft het minder opwekken dan verbruiken ook voor de maanden mei tm september? Of half mei tm half september? Dat lijkt mij echt heel sterk met ± 6340 Wp vermogen. Heb je in die periode nog een hoger verbruik, dan gaat de hele vlieger inderdaad niet op.

Je zegt, mijn TLV-tarief is nu hoger dan afname tarief. Best knap, dan moet je op de uren dat de PV maximaal staat te leveren een nog hoger verbruik hebben om juist uit het net te halen, en de uren dat de PV minimaal is, wel veel terugleveren. Maargoed, als het zo voor je uitkomt is dat natuurlijk mooi. Ben wel heel benieuwd naar de maandstaten om te zien hoe je dat totale teruglevering meer opbrengst dan je totale invoer uit het net.

Overigens wel flauw om een vergelijk te maken van tarieven van nu op zonnige dagen met overschot tegen tarieven van vorig jaar op de piek (72-92ct per kWh). Bijna elke leverancier zit op het moment ruim onder het prijsplafond van 40c.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

padoempats schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:22:
[...]

Ik had het wel gelezen, maar ging er gemakshalve vanuit dat je het over een heel jaar (365 dagen) bedoelde.
Ik heb het inmiddels 3x benoemd, bij de 2e keer mag je toch verwachten dat iemand de informatie wat beter tot zich neemt.
In je footer staat dat je 6340 Wp hebt dus verwachte dat je deze dagen wel wat meer zou opwekken dan je verbruikt ondanks EV, maar blijkbaar verbruik je zelfs deze dagen gemiddeld nog meer.
De panelen liggen op: 8xZO, 6xZW & 7xNW met deels een dakkapel en ons huis ervoor, slecht rendement dus. Daarnaast nog 4x150 Wp als dak van een dakkapel vanuit de bouw. De panelen liggen dus niet allemaal top, daarom lage efficiency. Opwek is zo'n 4500 kWh/jaar.
Dat begrijp ik trouwens niet. Hoezo niet alles salderen? Of je saldeert, of je saldeert niet, je kan niet 'een beetje' salderen.
Jij zei zelf "alles salderen", daar ga ik op in en ik quote dat, daar heb ik jouw eigen woorden gebruikt. Ik zeg dus juist dat we niet "alles salderen" zoals jij zegt dat ik wel doe. Je bent erg kort door de bocht, leest slecht en maakt snel aannames.
Betreft het minder opwekken dan verbruiken ook voor de maanden mei tm september? Of half mei tm half september? Dat lijkt mij echt heel sterk met ± 6340 Wp vermogen. Heb je in die periode nog een hoger verbruik, dan gaat de hele vlieger inderdaad niet op.
Zie hierboven.
Je zegt, mijn TLV-tarief is nu hoger dan afname tarief. Best knap, dan moet je op de uren dat de PV maximaal staat te leveren een nog hoger verbruik hebben om juist uit het net te halen, en de uren dat de PV minimaal is, wel veel terugleveren.
Klopt, dat is knap, bedankt. En omdat ik dat kan is het voor mij interessant om zonnepanelen met dynamische tarieven te combineren.
Maargoed, als het zo voor je uitkomt is dat natuurlijk mooi. Ben wel heel benieuwd naar de maandstaten om te zien hoe je dat totale teruglevering meer opbrengst dan je totale invoer uit het net.
Heb ik hier al eerder gedeeld, zie bijv. het screenshot van Mei t/m een paar dagen geleden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dx-X3pI_Qz7NS4hzeTU7uR-Usk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ddu2fWtryaIo9DM9Dc75GmQB.png?f=fotoalbum_large
Overigens wel flauw om een vergelijk te maken van tarieven van nu op zonnige dagen met overschot tegen tarieven van vorig jaar op de piek (72-92ct per kWh). Bijna elke leverancier zit op het moment ruim onder het prijsplafond van 40c.
Dat is niet flauw, dat was de praktijk toen ik de overstap maakte.

Ik vind je erg kort door de bocht, gehaast en betweterig reageren, maar kan ook aan mij liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 01-06-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markappelman
  • Nu online
Kurios schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:32:
[...]

Dat klopt zolang de prijs onder het plafond ligt. Anders ben je de energiemaatschappij nog steeds aan het sponsoren via de belasting. Dus max 40 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Taro schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:34:
[...]

Ik heb het inmiddels 3x benoemd, bij de 2e keer mag je toch verwachten dat iemand de informatie wat beter tot zich neemt.

[...]

De panelen liggen op: 8xZO, 6xZW & 7xNW met deels een dakkapel en ons huis ervoor, slecht rendement dus. Daarnaast nog 4x150 Wp als dak van een dakkapel vanuit de bouw. De panelen liggen dus niet allemaal top, daarom lage efficiency. Opwek is zo'n 4500 kWh/jaar.

[...]

Jij zei zelf "alles salderen", daar ga ik op in en ik quote dat, daar heb ik jouw eigen woorden gebruikt. Ik zeg dus juist dat we niet "alles salderen" zoals jij zegt dat ik wel doe. Je bent erg kort door de bocht, leest slecht en maakt snel aannames.

[...]

Zie hierboven.

[...]

Klopt, dat is knap, bedankt. En omdat ik dat kan is het voor mij interessant om zonnepanelen met dynamische tarieven te combineren.

[...]

Heb ik hier al eerder gedeeld, zie bijv. het screenshot van Mei t/m een paar dagen geleden:
[Afbeelding]

[...]

Dat is niet flauw, dat was de praktijk toen ik de overstap maakte.

Ik vind je erg kort door de bocht, gehaast en betweterig reageren, maar kan ook aan mij liggen.
Netjes, maar over goed lezen gesproken, dan had je ook kunnen lezen dat jij niet de doelgroep bent van advies :) Maar nogmaals, netjes dat je de saldering weet te verslaan door in mei iig een beter tarief (22c) te krijgen tov je verbruik (20c). Als je dit elke maand tm september lukt, dan zit je gunstig al scheelt het echt heel weinig. Echter, je zei dat je meer verbruikt dan teruglevert maar in je screenshot staat overduidelijk dat je meer teruglevert dan verbruikt...
Pagina: 1 ... 152 ... 297 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels