Ik heb het inmiddels 3x benoemd, bij de 2e keer mag je toch verwachten dat iemand de informatie wat beter tot zich neemt.
In je footer staat dat je 6340 Wp hebt dus verwachte dat je deze dagen wel wat meer zou opwekken dan je verbruikt ondanks EV, maar blijkbaar verbruik je zelfs deze dagen gemiddeld nog meer.
De panelen liggen op: 8xZO, 6xZW & 7xNW met deels een dakkapel en ons huis ervoor, slecht rendement dus. Daarnaast nog 4x150 Wp als dak van een dakkapel vanuit de bouw. De panelen liggen dus niet allemaal top, daarom lage efficiency. Opwek is zo'n 4500 kWh/jaar.
Dat begrijp ik trouwens niet. Hoezo niet alles salderen? Of je saldeert, of je saldeert niet, je kan niet 'een beetje' salderen.
Jij zei zelf "alles salderen", daar ga ik op in en ik quote dat, daar heb ik jouw eigen woorden gebruikt. Ik zeg dus juist dat we niet "alles salderen" zoals jij zegt dat ik wel doe. Je bent erg kort door de bocht, leest slecht en maakt snel aannames.
Betreft het minder opwekken dan verbruiken ook voor de maanden mei tm september? Of half mei tm half september? Dat lijkt mij echt heel sterk met ± 6340 Wp vermogen. Heb je in die periode nog een hoger verbruik, dan gaat de hele vlieger inderdaad niet op.
Zie hierboven.
Je zegt, mijn TLV-tarief is nu hoger dan afname tarief. Best knap, dan moet je op de uren dat de PV maximaal staat te leveren een nog hoger verbruik hebben om juist uit het net te halen, en de uren dat de PV minimaal is, wel veel terugleveren.
Klopt, dat is knap, bedankt. En omdat ik dat kan is het voor mij interessant om zonnepanelen met dynamische tarieven te combineren.
Maargoed, als het zo voor je uitkomt is dat natuurlijk mooi. Ben wel heel benieuwd naar de maandstaten om te zien hoe je dat totale teruglevering meer opbrengst dan je totale invoer uit het net.
Heb ik hier al eerder gedeeld, zie bijv. het screenshot van Mei t/m een paar dagen geleden:
/f/image/ddu2fWtryaIo9DM9Dc75GmQB.png?f=fotoalbum_large)
Overigens wel flauw om een vergelijk te maken van tarieven van nu op zonnige dagen met overschot tegen tarieven van vorig jaar op de piek (72-92ct per kWh). Bijna elke leverancier zit op het moment ruim onder het prijsplafond van 40c.
Dat is niet flauw, dat was de praktijk toen ik de overstap maakte.
Ik vind je erg kort door de bocht, gehaast en betweterig reageren, maar kan ook aan mij liggen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Taro op 01-06-2023 22:38
]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen