Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:47
phicoh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Waarom heeft de bakker geen dynamisch contract? Moeten we nu medelijden gaan hebben met bedrijven die dure leveranciers kiezen?
Ik heb een factuur voor me liggen van 54000 kWh x (0.105 spot/cost + 0.03942 energiebelasting, 50k-10M schijf) van een maand. Bedrijven die bij een variabel contract blijven zijn idioot bezig.

Maar nu ENDEX 1-5 jaar vooruit weer gedaald tot ~100/MWh of 10 cent per kWh is wordt het misschien tijd om het voor een langere periode vast te leggen.

[edit] Overigens is dit nog steeds duurder dan 5.6 cent dal 6.6 cent hoog van kalender jaar 2022, toen hadden we een mooie vaste prijs. EPEX gemiddelde is ~8 cent nu en aanbiedingen voor volgend jaar van paar weken terug waren voor 19 cent piek 17 cent dal.

Dus yeah rekening is wel x2 t.o.v. vorig jaar, maar veel minder erg dan de x5+ die gevreesd was met 40 cent prijsplafond of nog hoger. Dat merk je wel in je marges. Maar per broodje of gegrilld kip is dat niet heel veel, is nu ~3% van omzet als je het okay doet (wij hebben gas veel te duur vastgezet).

Bij "gewone" leveranciers" zou dat ~10% kosten, wat wel ouch is, netto marge in horeca is < 10%.

[ Voor 35% gewijzigd door w00key op 30-05-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Klopt, 17 cent belastingen. Maar de kale stroomprijs is toch echt 0,0 cent. Niet duur.
irrelevant m.i. als je dat niet afrekent, maar 0 + 17 (of -2 +17, of 14+17) + opslag

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Waarom heeft de bakker geen dynamisch contract? Moeten we nu medelijden gaan hebben met bedrijven die dure leveranciers kiezen?
Omdat een bakker die goed is met zijn handen werken niet perse goed is in het begrijpen van de complexiteit van een ontastbaar product kopen. Dit is iets wat de Nedverbak of andere branche vereniging voor hun leden moet regelen. Gezien energie naast personeel de grootste kostenpost zal zijn voor de bakker, zegt dit ook wel iets over de incompetentie van de branche verenigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 11:58
Isheara schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Kijk eens naar een Zappi laadpaal, ook al heb je de 3-fasen uitvoering, dan kun je deze nog steeds aansluiten op 1-fase (en in de toekomst dan op 3-fasen). Deze paal is in staat om je PV opwek direct naar je auto te sturen.
Hier hebben wij ook een MyEnergi Zappi laadpaal. Eerst altijd gebruikt met 1 fase PV maar nu inmiddels 3 fase en werkt perfect. Op 3 fase moet je iets van 4,2 kWh opwekken om hem 100% groen te laten laden (volledig eco).

Je kan ook gemixte eco gebruiken en als je PV-systeem geen 4.2 kWh oplevert op dat moment. Dan vult hij dat aan met stroom van het net, maar dat kan je zelf kiezen.

De Zappi heeft verder ook goede integratie met Home Assistant als je dat zou willen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:44
Z___Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:29:
Omdat een bakker die goed is met zijn handen werken niet perse goed is in het begrijpen van de complexiteit van een ontastbaar product kopen. Dit is iets wat de Nedverbak of andere branche vereniging voor hun leden moet regelen. Gezien energie naast personeel de grootste kostenpost zal zijn voor de bakker, zegt dit ook wel iets over de incompetentie van de branche verenigingen.
Dat lijkt inderdaad wel hoe het gaat in Nederland: geen eigen verantwoordelijkheid, iemand anders moet het maar regelen. Bij voorkeur de overheid. En daarna liefst ook klagen dat de belastingdruk zo hoog is.

Natuurlijk is dat niet iets wat een branch vereniging 'moet' regelen. Dat is iets wat een branch vereniging zou kunnen regelen. Als er genoeg leden daar aandacht aan besteden.

Maar als je dit soort dingen als ondernemer niet zelf kan regelen, en kan niet iemand vinden die dat voor je kan regelen, dan is het sterk de vraag of je in Nederland wel ondernemer zou moeten zijn. Het regelen van inkoop is iets van onder de verantwoordelijkheid ligt van de ondernemer. En het maakt niet uit of dat nu gaat om meel, energie, of marketing.

Als je alleen met je handen wil werken, dan kan je beter in loondienst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:21

knakworst

Get more sats!

phicoh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Dat lijkt inderdaad wel hoe het gaat in Nederland: geen eigen verantwoordelijkheid, iemand anders moet het maar regelen. Bij voorkeur de overheid. En daarna liefst ook klagen dat de belastingdruk zo hoog is.

Natuurlijk is dat niet iets wat een branch vereniging 'moet' regelen. Dat is iets wat een branch vereniging zou kunnen regelen. Als er genoeg leden daar aandacht aan besteden.

Maar als je dit soort dingen als ondernemer niet zelf kan regelen, en kan niet iemand vinden die dat voor je kan regelen, dan is het sterk de vraag of je in Nederland wel ondernemer zou moeten zijn. Het regelen van inkoop is iets van onder de verantwoordelijkheid ligt van de ondernemer. En het maakt niet uit of dat nu gaat om meel, energie, of marketing.

Nu hebben we het wel over energie. Een product dat vroeger werd geleverd door een nutsbedrijf, waarbij je nul keuzevrijheid had. Daarna loonde overstappen enigszins. Maar dat je nu tariefverschillen hebt van 5 tot 10 voudige, dat lijkt mij toch redelijkerwijs niet wat je per se als algemene kennis kan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:58:
[...]

Nu hebben we het wel over energie. Een product dat vroeger werd geleverd door een nutsbedrijf, waarbij je nul keuzevrijheid had. Daarna loonde overstappen enigszins. Maar dat je nu tariefverschillen hebt van 5 tot 10 voudige, dat lijkt mij toch redelijkerwijs niet wat je per se als algemene kennis kan verwachten.
Nou... Door je facturen heen lopen en even de top x checken en vergelijken hoort gewoon bij ondernemen; en ook je boekhouder hoort dat bij te houden, we bespreken even hoe de uitgaven in % van omzet schuift tussen de kostenplaatsen. Elke branche heeft wel standaard ratios, zoals in horeca, huisvestingskosten is ~10% van omzet, dat is huur, gas/water/elektra, servicekosten etc.

Als energie opeens in zijn eentje naar 10% schiet en de branche nettomarge gemiddeld maar 10% is valt het echt wel op, zelfs als je niet op let en automatische incasso voor alles instelt, je banksaldo daalt dan opeens.

Je doet het voor je vlees en groente ook, dus waarom stroom niet? Vanaf een grootzakelijke 3x80A aansluiting hoor je gewoon op te letten en leveranciers bellen je vaak ook proactief. Onze kwam eind vorig jaar met een EPEX flex voorstel na de vaste periode en dat is helemaal prima, geregeld 👍

In de corona periode moest je ook echt opletten, je verschuift opeens 100% van je omzet richting bezorging en afhalen of terras, wat maar mogelijk is. En toen waren de afhaalbakjes op, shipping en containers was een zooitje en raakt alles uitverkocht, dan is er geen zonnebloemolie, en je moest constant papierwerk doen voor NOW (1-5) / TVL, het viel allemaal niet mee.

Energie is misschien wel de makkelijkste van al die zaken, fysiek verandert er niets, je rekent alleen net iets anders af.

[ Voor 18% gewijzigd door w00key op 30-05-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:58:
Als er nieuwe belasting maatregelen komen, dan kan je die ook wel negeren, want vroeger waren ze er niet. Maar zo werkt het niet. Toen de overheid coronamaatregelen aankondigde, wisten kleine ondernemers die prima te vinden.

Dus ja, het is logisch als een bepaalde 'grondstof' opeens veel duurder is, je rond gaat vragen of er een alternatief is. Dat heeft niets met het verleden, dat heeft te maken met inspelen op veranderingen.

Maar het klopt dat er inderdaad veel kleine ondernemers ergens in het verleden blijven hangen. Die gaan dan failliet en maken weer plaats voor modernere ondernemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:56
En dan hebben we plots afbakkers in plaats van bakkers. Fantastische ontwikkelingen. :+

De ouderwetse ambacht die een zaakje had en 30 jaar niet op energie heeft hoeven letten gevolgd door 10 jaar waarin het niet nodig was is nu praktisch verdwenen.
Mijn bakker had daar iig allemaal geen zin meer in. Te veel, te snel achter elkaar. De moderne ondernemer die de plek over heeft genomen is waarschijnlijk opgegroeid met supermarktmeuk en vindt zijn spul fantastisch, ik kan daar niet in mee gaan.

Een beetje steun en info is imho wel gewenst, niet alleen voor ondernemers.

- knip -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:35:
[...]

offtopic:
Deze kijk op de wereld is precies het probleem van politiek Den Haag. Door de stabiliteit van Nederland en de gelijke kansen die er vanaf de jaren 50-60 waren zijn de milennials en gen-Z die goed opgeleid zijn zover verwijderd van de mensen die gemiddeld opgeleid zijn, dat hoger opgeleiden zich niet meer kunnen verplaatsen in de wereld van de normale man. Zeker als je naar een "witte basisschool" ben gegaan en vervolgens naar het gymnasium bent gegaan, heb je zo weinig contact met degene die naar een "normale basisschool" is gegaan en vervolgens naar het VMBO is gegaan om vervolgens bakker te worden, om te begrijpen dat administratieve processen niet zo vanzelfsprekend is

Voor een bakker te begrijpen hoe de energiemarkt in elkaar zit en welke risico's eraan hangen is hetzelfde als voor een gemiddelde kantoormedewerker om een fiets in elkaar te schroeven. Niet compleet onmogelijk, maar wel verdomt moeilijk voor iets wat je normaal nooit doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Z___Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:27:
[...]

offtopic:
Deze kijk op de wereld is precies het probleem van politiek Den Haag. Door de stabiliteit van Nederland en de gelijke kansen die er vanaf de jaren 50-60 waren zijn de milennials en gen-Z die goed opgeleid zijn zover verwijderd van de mensen die gemiddeld opgeleid zijn, dat hoger opgeleiden zich niet meer kunnen verplaatsen in de wereld van de normale man. Zeker als je naar een "witte basisschool" ben gegaan en vervolgens naar het gymnasium bent gegaan, heb je zo weinig contact met degene die naar een "normale basisschool" is gegaan en vervolgens naar het VMBO is gegaan om vervolgens bakker te worden, om te begrijpen dat administratieve processen niet zo vanzelfsprekend is

Voor een bakker te begrijpen hoe de energiemarkt in elkaar zit en welke risico's eraan hangen is hetzelfde als voor een gemiddelde kantoormedewerker om een fiets in elkaar te schroeven. Niet compleet onmogelijk, maar wel verdomt moeilijk voor iets wat je normaal nooit doet.
Misschien voor de productie bakker die meel en water in de menger doet en broodjes van maakt, maar niet de baas die ook prijzen bepaalt, inkopen doet, onderhandelt met leveranciers, personeel inroostert en alle belastingzaken moet snappen.

In ons branche is dat het verschil tussen de productie kok en chef kok / general manager. Eerste is basis koksopleiding, laatste is een ander opleiding of gewoon beginnen, aanleg en veel ervaring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
Z___Z schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:29:
[...]

In de middag brood bakken en dan de volgende dag brood van gisteren verkopen ?

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:00
knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:40:
Morgen is de stroom gewoon weer gratis. Dat wordt in het weekend weer zwaar negatieve prijzen gezien het zonnetje 100% gaat schijnen.

En 'mijn' bakker doet de oven voor de sauzijnenbroodjes niet aan in de middag omdat de stroom te duur is. Geen dynamisch contract, maar die grote maarschappijen zitten de 'achterblijvers' een poot uit te draaien. En de ACM stelt vast dat ze niet graaien. Hoe dan :?
Welke energieleverancier heb jij dat stroom morgen "gewoon weer gratis" is?

Ik kom niet lager dan 15ct de kWh?
CeeBee schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:40:
[...]
In de middag brood bakken en dan de volgende dag brood van gisteren verkopen ?
Dat vroeg ik mijzelf ook net af >:).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-09 13:44
Jazsie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Welke energieleverancier heb jij dat stroom morgen "gewoon weer gratis" is?

Ik kom niet lager dan 15ct de kWh?
Als je de belasting kan salderen dan komt de stroomprijs redelijk in de buurt van gratis, of zit ik nu verkeerd? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daaniea
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-08 09:51
Borne schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Inmiddels op de omvormer RRDR Power control enabled, De bestanden in de map vervangen en de waarde DEFAULT_POWER_CONTROL = True in const.py aangepast.

Ik heb er nu een entiteit bij gekregen met een slider:

SEMODBUS (Active Power Limit)

[Afbeelding]
Top dat het je gelukt is!
Ik zie ook dat de SolarEdge Modbus integratie eindelijk een release tag heeft gekregen een uur geleden, namelijk V1.9.0. Vanaf deze versie zit de power limiet besturing van de zonnepanelen er dus in. Via HACS kan deze versie ook nu simpel in de UI geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:49
Daaniea schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:01:
[...]

Top dat het je gelukt is!
Ik zie ook dat de SolarEdge Modbus integratie eindelijk een release tag heeft gekregen een uur geleden, namelijk V1.9.0. Vanaf deze versie zit de power limiet besturing van de zonnepanelen er dus in. Via HACS kan deze versie ook nu simpel in de UI geïnstalleerd worden.
Dank, nu alleen nog even uitpluizen hoe jouw automatisering precies in elkaar zit en wat ik er verder aan hang.

Ik wil hem namelijk obv zonneplan intergratie laten schakelen en eventueel de wasmachine/droger/vaatwasser/airco's starten of jacuzzi een boost geven (als deze wifi enabled is) bijvoorbeeld. Hij moet bij mij dan ook niet op entso 0 schakelen maar op zonneplan 0 of entso -16 (ivm saldering). Bij entso 0 krijg ik alsnog 16 ct per kW.

Je hebt als ik het goed begrijp een helper aangemaakt en die roep je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:07
Senaxx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Hier hebben wij ook een MyEnergi Zappi laadpaal. Eerst altijd gebruikt met 1 fase PV maar nu inmiddels 3 fase en werkt perfect. Op 3 fase moet je iets van 4,2 kWh opwekken om hem 100% groen te laten laden (volledig eco).

Je kan ook gemixte eco gebruiken en als je PV-systeem geen 4.2 kWh oplevert op dat moment. Dan vult hij dat aan met stroom van het net, maar dat kan je zelf kiezen.

De Zappi heeft verder ook goede integratie met Home Assistant als je dat zou willen.
Je bedoelt 4.2kW denk ik. Een uur lang 4.2 kW is 4.2 kWh aan energie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
74Eric74 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Als je de belasting kan salderen dan komt de stroomprijs redelijk in de buurt van gratis, of zit ik nu verkeerd? :9
De stroomprijs is inderdaad ongeveer gratis, echter moet je 15 of 17 ct afrekenen. En als jedie met zonnepanelen opwekt krijg je daar ook 15 of 17 ct voor, zolang je kunt salderen. Wek je meer op dan je verbruik krijg je er vrijwel niets voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaniea
  • Laatst online: 25-08 09:51
Borne schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Dank, nu alleen nog even uitpluizen hoe jouw automatisering precies in elkaar zit en wat ik er verder aan hang.

Ik wil hem namelijk obv zonneplan intergratie laten schakelen en eventueel de wasmachine/droger/vaatwasser/airco's starten of jacuzzi een boost geven (als deze wifi enabled is) bijvoorbeeld. Hij moet bij mij dan ook niet op entso 0 schakelen maar op zonneplan 0 of entso -16 (ivm saldering). Bij entso 0 krijg ik alsnog 16 ct per kW.

Je hebt als ik het goed begrijp een helper aangemaakt en die roep je aan?
Met de ENTSO-e energie prijzen integratie kan je de Price Modifier Template aanpassen in de instellingen. Hierdoor kan je op basis van de marktprijzen de extra kosten en belasting toevoegen.

Hier kan je een aantal voorbeelden vinden van aanbieders. Voor Zonneplan ziet de configuratie er zo uit:
{% set s = {"extra_cost": 0.0025, "energie_belasting": 0.15245, "VAT": 1.21} %} {{(current_price * s.VAT + s.extra_cost + s.energie_belasting) | float}}

Verder gebruik ik inderdaad de helper sensor voor negatieve prijzen zoals ik had omschreven in de originele post voor het makkelijk aanroepen van de automation. Je kan met mijn YAML beginnen en als je weer terug gaat naar de visuele weergave kan je makkelijk andere acties toevoegen, zoals apparaten aan of uit zetten. Ik heb er bijvoorbeeld ook telefoon notificaties erbij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
74Eric74 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:17:
[...]

Er wordt gezegd dat de stroom gratis is en dat is fout, belasting moet je gewoon betalen.

Wat heeft salderen met de stroomprijs te maken? Wat als je geen PV hebt?
En al zou je salderen mee tellen, die krijg je ook gewoon terug. Dus dan moet je die ook mee nemen in je berekening... precies zoals @WillemP22 al zei.

Zo kun je wel je zelf "rijk" rekenen door belastingen niet mee te tellen die je vervolgens wel moet betalen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
Jazsie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Er wordt gezegd dat de stroom gratis is en dat is fout, belasting moet je gewoon betalen.

Wat heeft salderen met de stroomprijs te maken? Wat als je geen PV hebt?
En al zou je salderen mee tellen, die krijg je ook gewoon terug. Dus dan moet je die ook mee nemen in je berekening... precies zoals @WillemP22 al zei.

Zo kun je wel je zelf "rijk" rekenen door belastingen niet mee te tellen die je vervolgens wel moet betalen 8)7.
Van de zonneplan site:
'Salderen is een belastinginstrument: over de periode van een jaar mag je de te betalen energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw van je afgenomen stroom verrekenen met je teruggeleverde stroom. Kortom: zijn je opbrengsten groter dan of gelijk aan je totale afname? Dan betaal je dat jaar geen belasting.'

Als je geen zonnepanelen hebt dan betaal je inderdaad gewoon netjes de belasting, als je die wel hebt is de stroom vanaf +-15 of 17 cent en lager gratis als je genoeg opwekt met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
74Eric74 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:28:
Als je geen zonnepanelen hebt dan betaal je inderdaad gewoon netjes de belasting, als je die wel hebt is de stroom vanaf +-15 of 17 cent en lager gratis als je genoeg opwekt met PV.
De stroom is alleen gratis als je zonnepanelen meer opwekken dat je gebruikt. Als je zonnepanelen per jaar minder opwekken, dan betaal je nog steeds belasting over alles wat je extra gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

[...]

Van de zonneplan site:
'Salderen is een belastinginstrument: over de periode van een jaar mag je de te betalen energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en btw van je afgenomen stroom verrekenen met je teruggeleverde stroom. Kortom: zijn je opbrengsten groter dan of gelijk aan je totale afname? Dan betaal je dat jaar geen belasting.'

dit zijn de momenten dat mijn fontanellen weer loslaten :')
Ik zet mijn PV lekker op de SAP beneden ca 25 cent over de hele dag.
Als het daar boven komt, laat ik ze lekker op de dynamische aanbieder terugleveren. (dus gister een eergister SAP, vandaag PAP, morgen weer SAP. Gewoon zometeen opweg naar bed *FLIP*)

[ Voor 65% gewijzigd door paQ op 30-05-2023 22:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
[...]

Van de zonneplan site:

Ik lees daar wat anders:
https://www.zonneplan.nl/...e-energie-en-zonnepanelen

Over je extra eigen opwek betaal je helemaal niets…het zou wat wezen. Maarje ontvangt ook geen belasting hooguit de kale elektraprijs of een vast gestelde tlv.

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 30-05-2023 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 74Eric74
WillemP22 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:44:
[...]

Ik lees daar wat anders:
https://www.zonneplan.nl/...e-energie-en-zonnepanelen

Over je extra eigen opwek betaal je helemaal niets…het zou wat wezen. Maarje ontvangt ook geen belasting hooguit de kale elektraprijs of een vast gestelde tlv.
De site van Zonneplan is soms een beetje rommelig, vind ik.
Iets stond me bij dat je bij Zonneplan de handling fee vanaf juli ook krijgt bij terugleveren, toch weer 2ct extra. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Laatst online: 09-09 07:53
Senaxx schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:31:
[...]

Je kunt ook instellen dat 'ie de Eco modus op 1 fase laadt, dan gaat 'ie al bij de ca 1,2 kW overschot laden.
Overigens is je laadrendement wel lager bij dergelijke lage vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Laatst online: 19-10-2023
hremijn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Na wat verkeerde antwoorden toch nog een poging.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen internet in je garage hebt?
En dat je garage niet naast je huis staat?

Er zijn kastjes die doen wat jij wil, maar je hebt dan wel een server nodig waar je de data naar toe kan sturen en vanaf daar weer bekijken.
Voor zover ik kan vinden gaan alle cloudbased oplossingen er vanuit dat je lokale internet toegang hebt, via wired of wireless. De oplossing zou dan een 4G hotspot met wifi kunnen zijn.

Heb je al eens gekeken naar slimmemeterportal.nl? Daar zie je data niet live, maar je kan wel bijhouden wat je verbruik was.
Ha, bedankt (ook aan anderen)! Slimmemeterportal.nl kende ik nog niet en lijkt me de mooiste oplossing omdat het minimalistisch en gratis is. Live verbruik gaat het mij niet om; enkel maandverbruik. En ik heb inderdaad geen internet in de garage en de garage is bij het huis vandaan. De slimme meter communiceert al met mobiele data (GPRS) dus nu ik weet dat deze kan worden uitgelezen door een onafhankelijke partij, hoef ik zelf geen mobiele apparatuur meer aan te sluiten. Fijne avond nog en ik blijf dit topic volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gajescheren
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:41
Pixal schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:55:
[...]
`

Ik kan mijn SMA Tripower inverter alleen uitschakelen via de web browser en zou dit ook via HA willen automatiseren. Ik was gisteren een beetje aan het Googlen en in de Developer tools aan het kijken maar heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen. Kan jij adh van screenshot zien of zoiets ook met deze interface kan? Het gaat om de setting General Operation Mode die op "stop" moet worden gezet om de panelen uit te schakelen.
Dat zou wel moeten lukken; ik heb het "Network" tabblad van de developer tools gebruikt om het request te onderscheppen zodra je de wijziging in de web interface doorvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Simpele vraag wellicht dat iemand die bij Zonneplan zit het in jip/janneke taal duidelijk kan maken..

Betreft het meenemen van niet gebruikte Kwh van de maandelijkse quota.

Het gebruik bij prijsplafond is zoals ik heb begrepen onderverdeeld in maanden

Als voorbeeld: in Mei mag je 200 Kwh verbruiken voor het prijsplafond in werking treedt. In Juni is dat 180Kwh

Nu heb ik [nog steeds voorbeeld] in Mei 180 Kwh verbruikt en houdt dus 20 Kwh over. Gaan die 20 Kwh dan mee naar de maand Juni zodat daar het plafond 200Kwh ipv 180Kwh is en je nog steeds aan/onder het prijsplafond zit. Etc, etc

Ik verbruik alleen maar stroom dus de variabelen zijn zeer beperkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:20

EmHaKa

harêuh

RCBL schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:03:
Gaan die 20 Kwh dan mee naar de maand Juni zodat daar het plafond 200Kwh ipv 180Kwh is en je nog steeds aan/onder het prijsplafond zit. Etc, etc
Daar is geen eenduidig antwoord op, omdat iedereen het anders interpreteert.
Maar je vraag is gelukkig niet van toepassing omdat we zeer royaal onder het prijsplafond zitten.

[ Voor 14% gewijzigd door EmHaKa op 31-05-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-08 12:47
Simpele vraag wellicht dat iemand die bij Zonneplan zit het in jip/janneke taal duidelijk kan maken..

Als voorbeeld: in Mei mag je 200 Kwh verbruiken voor het prijsplafond in werking treedt. In Juni is dat 180Kwh

Nu heb ik [nog steeds voorbeeld] in Mei 180 Kwh verbruikt en houdt dus 20 Kwh over. Gaan die 20 Kwh dan mee naar de maand Juni zodat daar het plafond 200Kwh ipv 180Kwh is en je nog steeds aan/onder het prijsplafond zit. Etc, etc

Ik heb geen idee, en heb me er ook niet in hoeven te verdiepen, want van dat prijsplafond heb ik in de "dure" maanden niet eens gebruik hoeven maken dankzij mijn dynamisch contract. Ik hoop ook dat dat zsm wordt afgeschaft, want ik merk dat het vooral in het voordeel werkt van de traditionele energiemaatschappijen. Mensen denken niet na en blijven bij hun huidige aanbieder, omdat het risico toch door de staat wordt afgedekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 10:44

Ja je 'neemt het mee'. De quota is niet per maand maar per dag. Alle dagelijkse quota en al het verbruik (en de gemiddelde prijs daarvan) worden binnen een 'verrekenperiode' op 1 grote hoop gegooid. Bij Zonneplan loopt zo'n verrekenperiode tot aan je jaarafrekening (wanneer ze de voorschotten van de belasting verrekenen met daadwerkelijk gebruik). Dus ook de quota, het verbruik, en de gemiddelde prijs worden allemaal over die hele periode bekeken. Dat betekent dus ook dat je pas met het plafond te maken krijgt als de gemiddelde prijs over die hele periode boven de 40ct zou uitkomen.

Het beste wat je kan doen is eigenlijk de maanden helemaal vergeten. In ieder geval bij Zonneplan. De enige die zegt het anders te doen is ANWB.

Of eigenlijk is het allerbeste wat je kan doen er helemaal niet meer over nadenken, aangezien de prijs tot nu toe zo laag is geweest dat het erg onwaarschijnlijk is dat de gemiddelde prijs tot aan je jaarafrekening ooit nog boven de 40ct uit zou kunnen komen. En als je ziet dat de prijs toch opeens gaat stijgen dan moet je dus eigenlijk als de wiedeweerga overstappen naar een andere leverancier, zodat de periode waarover de gemiddelde prijs wordt berekent opnieuw begint te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTJTQeezpQSdSXwIv5JJsnkg4Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cCC3sGDimAOjMmUXPiyLyKUS.jpg?f=fotoalbum_large

De Tibber website is aan het aftellen, iemand enig idee waarvoor?

Dat salderen onder de Day ahead/Tibber voorwaarden werkt goed in mijn voordeel.
427 kWh verbruikt voor 91 euro  en dus 0,21311475 euro per kWh gemiddeld
544 kWh verkocht voor 124 en dus 0,22794118 euro per kWh gemiddeld

Conclusie, ik kan mijn verbruik goed afstemmen op mijn opwek en de lage prijzen. Ik trek ondanks een eigen opwerk van 5675 kWh per jaar alsnog ruim 5000 kWh uit de muur. Dit komt door 2 elektrische auto's die ik met de komst van GridIO volledig geautomatiseerd kan laten laden op de goedkoopste momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-09 13:54
ik heb een vraag waarop ik geen sluitend antwoord kan vinden.

momenteel een variabel contract met een hoge prijs voor stroom (vattenfal)
ik heb een jaar verbruik van zo'n 4800Kwh en ik heb vorig jaar met 4 zonnepanelen 230kwh terug geleverd aan het net (dit is gesaldeerd) ondertussen heb ik 6 panelen extra dus gaat mijn opwerk wat omhoog maar deze wordt natuurlijk nooit meer dan mijn verbruik.

moet ik nu wel of niet betalen als de stroomprijs negatief wordt en ik terug lever? (ik blijf met mijn opwek onder mijn verbruik dus als ik alles weg saldeer momenteel dan zie ik geen enkele reden om momenteel niet over te stappen naar een dynamisch contract)

sorry als deze vraag al 1000x gesteld is maar ik kom er niet echt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-09 15:07
Reloader schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:53:

ik heb een jaar verbruik van zo'n 4800Kwh en ik heb vorig jaar met 4 zonnepanelen 230kwh terug geleverd aan het net (dit is gesaldeerd) ondertussen heb ik 6 panelen extra dus gaat mijn opwerk wat omhoog maar deze wordt natuurlijk nooit meer dan mijn verbruik.

moet ik nu wel of niet betalen als de stroomprijs negatief wordt en ik terug lever? (ik blijf met mijn opwek onder mijn verbruik dus als ik alles weg saldeer momenteel dan zie ik geen enkele reden om momenteel niet over te stappen naar een dynamisch contract)

Dynamisch contract krijg je de uurprijs dus bij negatieve prijs betaal je.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
Reloader schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:53:

Ja, u moet wel betalen voor teruglevering op die paar momenten dat de stroom negatief is. Maar u verbruikt veel meer dan u teruglevert, dus de lage prijzen die u betaalt voor afname compenseren dat ruimschoots. Het verschil bij mij tussen afname en teruglevering is ongeveer 3 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55

de Peer

under peer review

rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Ja, u moet wel betalen voor teruglevering op die paar momenten dat de stroom negatief is.
Nee hij hoeft niet te betalen want hij heeft geen dynamisch contract (en zit dus in het verkeerde topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
de Peer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:09:
[...]

Nee hij hoeft niet te betalen want hij heeft geen dynamisch contract (en zit dus in het verkeerde topic).
De vraag is of hij moet betalen voor teruglevering als hij overstapt op dynamisch volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:10:
[...]

De vraag is of hij moet betalen voor teruglevering als hij overstapt op dynamisch volgens mij?
ah dat zou kunnen, dat kon ik niet uit de vraag opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Ja dat dacht ik ook vandaar mijn reply..

Maar voor de duidelijkheid, als je overstapt naar dynamisch ga je betalen bij negatieve prijs.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 07-09 13:54
mahagen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Ja dat dacht ik ook vandaar mijn reply..

Maar voor de duidelijkheid, als je overstapt naar dynamisch ga je betalen bij negatieve prijs.
dat was inderdaad mijn vraag bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22
Reloader schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:52:
[...]

dat was inderdaad mijn vraag bedankt!
Tenzij je de opgewekte stroom (die uren) zelf gebruikt óf door de omvormer tijdelijk uit te zetten

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het is na wat gedoe gelukt om de SolarEdge export limit aan te kunnen passen als de prijzen negatief zijn. Ik heb een 6 jaar oude SolarEdge SE5000H met LCD panel, deze is niet via de SetApp aan te sturen. Daarnaast heb ik de omvormer via Ethernet ipv Wifi aangesloten, naar het IP-adres gaan levert geen website op en verbinden met de SSID om daarna een IP-adres in te voeren dus ook niet.

Wat heb ik gedaan en was dus niet nodig (zonde van de tijd aka leermoment):
  1. Nieuw installateur account aangemaakt via https://monitoring.solare...egistration/?locale=nl_NL.
  2. Bij accounttype en functietype installateur aangegeven
  3. Met een ander e-mailadres geregistreerd dan mijn normale SolarEdge account
  4. De vervolgstappen doorlopen
  5. Het installatiebedrijf dat ooit mijn installatie heeft geplaatst gevraagd om mijn nieuwe account als mede-beheerder in te stellen
  6. Daarna via de SolarEdge Set App tot de conclusie gekomen dat mijn omvormer daar niet mee werkt... ;)
  7. Via het monitoring portaal kon ik alleen de netcode instellen...
Verder gezocht, ik moet dus via de omvormer zelf aan de slag omdat ik het oude LCD type heb:
  1. Go into the inverter menu – OK button – then press OK button and hold down for a few seconds until it asks for a password. Password is 12312312 (up arrow, down arrow, ok button, up arrow, down arrow, ok button, up arrow, down arrow).
  2. Via de communication opties de Modbus optie aangezet, deze stond standaard op poort 502, heb ik op 1502 gezet aangezien dat de default van de SolarEdge Modbus HA integratie is.
  3. Daarna in een ander menu gezocht naar RRCR en dit aangezet
  4. De integratie in HA verwijderd en opnieuw toegevoegd. Helaas.... HA even opnieuw opgestart en nu is de Active Power Limit optie beschikbaar.
Even getest en via de MyEnergi App (van de Zappi laadpaal) zag ik het teruggeleverde vermogen van +-3,2 kW naar 1,3 kW zakken. Daarna weer op 100% gezet en steeg weer naar het originele niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/658FqcLADXKK6AbbDfDSZ2blzz4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jktrEIVcyj7Q4hPZae0QcwiP.png?f=user_large

SolarEdge Modbus voor HA: https://github.com/binsen...-of-inverter-power-output.

Nu ga ik het geheel nog even automatiseren met o.a. de hierboven genoemde scripts / eigen bevindingen, maar ik hoef dus niet meer handmatig de omvormer uit te schakelen 8)

Hopelijk heb ik hiermee iemand kunnen helpen en vooral tijd besparen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 07:39
Daaniea schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:46:
[...]

Met de ENTSO-e energie prijzen integratie kan je de Price Modifier Template aanpassen in de instellingen. Hierdoor kan je op basis van de marktprijzen de extra kosten en belasting toevoegen.

Hier kan je een aantal voorbeelden vinden van aanbieders. Voor Zonneplan ziet de configuratie er zo uit:
{% set s = {"extra_cost": 0.0025, "energie_belasting": 0.15245, "VAT": 1.21} %} {{(current_price * s.VAT + s.extra_cost + s.energie_belasting) | float}}

Verder gebruik ik inderdaad de helper sensor voor negatieve prijzen zoals ik had omschreven in de originele post voor het makkelijk aanroepen van de automation. Je kan met mijn YAML beginnen en als je weer terug gaat naar de visuele weergave kan je makkelijk andere acties toevoegen, zoals apparaten aan of uit zetten. Ik heb er bijvoorbeeld ook telefoon notificaties erbij gezet.
Helemaal top voor het uitzoeken. :>

Met jouw hulp heb ik het werkend gekregen. De YAML en sensor heb ik gebruikt, maar daarbij de https://github.com/WillCodeForCats/solaredge-modbus-multi om de solaredge te limiteren of 0 te zetten. En ipv entso heb ik de tibber plugin gebruikt van https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/ om de prijs incl btw te krijgen.

De strekking is verder hetzelfde.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:00
mr.DJ95 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:45:
[Afbeelding]

Conclusie, ik kan mijn verbruik goed afstemmen op mijn opwek en de lage prijzen. Ik trek ondanks een eigen opwerk van 5675 kWh per jaar alsnog ruim 5000 kWh uit de muur. Dit komt door 2 elektrische auto's die ik met de komst van GridIO volledig geautomatiseerd kan laten laden op de goedkoopste momenten.
Hopelijk komen ze ook met gas. Dan stap ik over.
Zit nu nog bij zonneplan, maar die handling fees worden straks wel echt veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verzadigd
  • Laatst online: 19-10-2023
mr.DJ95 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:45:
[Afbeelding]

De meeste berichten wijzen op een thuisbatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:13:
[...]

Zit nu nog bij zonneplan, maar die handling fees worden straks wel echt veel duurder.
Het draait om een idee waar ze 6 jaar voor nodig hebben gehad om uit te werken.

Gok maar op een (lease)batterij ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-ZHuzosGO8dCy8f9WnFhW6pO0A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V9s2P5gd2o8EfZMpsyCYEy1f.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Raymond P op 31-05-2023 13:32 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-09 13:03
[...]

Ga daar maar niet vanuit. Vanaf morgen zou overstappen duurder worden met de nieuwe wetgeving. Dus als ze klanten tegemoet willen komen zouden deze vandaag nog op moeten zeggen en niet uitstellen tot morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Willempie27 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Ga daar maar niet vanuit. Vanaf morgen zou overstappen duurder worden met de nieuwe wetgeving. Dus als ze klanten tegemoet willen komen zouden deze vandaag nog op moeten zeggen en niet uitstellen tot morgen.
Alleen beëindigen van nog nieuw af te sluiten contracten wordt duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

m00 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Alleen beëindigen van nog nieuw af te sluiten contracten wordt duurder.
dat geldt alleen voor jaarcontracten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:16
Willempie27 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Dat geldt alleen voor klanten die na vandaag een nieuw vast contract afsluiten. Klanten met een bestaand vast contract blijven onder de oude regels vallen. En voor klanten met een variabel of dynamisch contract verandert er helemaal niets, die hadden al geen opzegvergoeding bij overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@mandroideka Er zijn ook partijen die een jaarcontract dynamische tarieven aanbieden en waar je nu ook een opzegvergoeding hebt.
Als je daar vanaf morgen een vast contract afsluit en vroegtijdig wilt vertrekken zal je ongetwijfeld gewoon het referentietarief mogen betalen voor de gereserveerde kWh's, ook al is dat natuurlijk onzin.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
[...]

'echt veel duurder'

Misschien heb ik het verkeerd gelezen maar ik vond het wel meevallen zeker tov bv Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:39
Wellicht dat mijn vraag al 100x gesteld is, in dat geval excuus. Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon mijn vraagstelling niet duidelijk terug vinden.

Is het nu verstandig om te blijven bij (in mijn geval) Zonneplan? Of is het beter om nu over te stappen naar een "normale" leverancier zoals Eneco of Vattenfal?

Mijn reden hiervoor is dat ik per jaar veel meer teruglever dan gebruik. Oftewel, totale verbruik per jaar is 3.000 en opwek is 6.000, dus een overschot van 3.000. Momenteel levert dit bij Zonneplan erg weinig op omdat het meeste wordt opgewekt op de momenten dat het TLV bijzonder laag is, of zelfs negatief. Oftewel, tijdens de zomer is zelfs de 9 cent van Eneco beter.
De reden dat ik nog bij Zonneplan zit is dat ik enorm bespaar op gas. Ik verbruik 1.200 m3 gas per jaar, waarvan de prijs aanzienlijk lager is dan bij de normale leveranciers.

Het is jammer genoeg geen recht toe recht aan rekensommetje. Belangrijkste reden hiervoor is de manier van salderen die Zonneplan hanteert (alleen belastingen, niet het levertarief), en de on evenredige verdeling van hogere energietarieven. Oftewel, nu is gas maar 93 cent, maar ik verbruik ook vrijwel geen gas, in december, als de prijs veel hoger is verbruik ik ook nog eens veel meer.

Daarnaast, zat ik ook te denken dat nu overstappen naar een jaarcontract als bijkomend voordeel heeft dat ik altijd in de zomer (doorgaans lagere tarieven) kan overstappen.

Wat is de kijk van Tweakers hier op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroideka
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08-09 19:16
Raymond P schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:43:
@mandroideka Er zijn ook partijen die een jaarcontract dynamische tarieven aanbieden en waar je nu ook een opzegvergoeding hebt.
Als je daar vanaf morgen een vast contract afsluit en vroegtijdig wilt vertrekken zal je ongetwijfeld gewoon het referentietarief mogen betalen voor de gereserveerde kWh's, ook al is dat natuurlijk onzin.
Thanks, dat wist ik niet. Weet je welke partijen dat zijn? Want een opzegvergoeding voor een contract met dynamische tarieven is natuurlijk onzinnig. En mogelijk onwettelijk, want de ACM schrijft “De hoogte van de opzegvergoeding is in het nieuwe systeem maximaal gelijk aan het bedrag van het verlies dat de energieleverancier lijdt door de voortijdige opzegging.” Bij dynamische tarieven is zo’n verlies per definitie nul, of hooguit gelijk aan de maandelijkse vastrecht bedrag van een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
mahagen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:46:
[...]

'echt veel duurder'

Misschien heb ik het verkeerd gelezen maar ik vond het wel meevallen zeker tov bv Frank.
Handling fee per kWh gaat van €0,003 naar €0,02.
Dat is dus een verschil van €0,017 x 12.000 kWh wat ik verbruik = 204 euro per jaar meer dan eerst.
Ja ik heb 2 EV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
hansvanhengel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:48:
Wellicht dat mijn vraag al 100x gesteld is, in dat geval excuus. Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar kon mijn vraagstelling niet duidelijk terug vinden.

Is het nu verstandig om te blijven bij (in mijn geval) Zonneplan? Of is het beter om nu over te stappen naar een "normale" leverancier zoals Eneco of Vattenfal?

Mijn reden hiervoor is dat ik per jaar veel meer teruglever dan gebruik. Oftewel, totale verbruik per jaar is 3.000 en opwek is 6.000, dus een overschot van 3.000. Momenteel levert dit bij Zonneplan erg weinig op omdat het meeste wordt opgewekt op de momenten dat het TLV bijzonder laag is, of zelfs negatief. Oftewel, tijdens de zomer is zelfs de 9 cent van Eneco beter.
De reden dat ik nog bij Zonneplan zit is dat ik enorm bespaar op gas. Ik verbruik 1.200 m3 gas per jaar, waarvan de prijs aanzienlijk lager is dan bij de normale leveranciers.

Het is jammer genoeg geen recht toe recht aan rekensommetje. Belangrijkste reden hiervoor is de manier van salderen die Zonneplan hanteert (alleen belastingen, niet het levertarief), en de on evenredige verdeling van hogere energietarieven. Oftewel, nu is gas maar 93 cent, maar ik verbruik ook vrijwel geen gas, in december, als de prijs veel hoger is verbruik ik ook nog eens veel meer.

Daarnaast, zat ik ook te denken dat nu overstappen naar een jaarcontract als bijkomend voordeel heeft dat ik altijd in de zomer (doorgaans lagere tarieven) kan overstappen.

Snel weg van Dynamisch.
Je verbruikt ook niet zoveel gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr

U kunt toch alleen voor elektra overstappen naar een vast contract? Lijkt me in uw geval (financieel) voorlopig de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:22
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Dat is dus een verschil van €0,017 x 12.000 kWh wat ik verbruik = 204 euro per jaar meer dan eerst.
Ja ik heb 2 EV's.
Dan is het nu al logisch om over te stappen naar tibber (om het geld en/of om het signaal naar zp). Maar het argument alles onder 1 dak zal van toepassing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22

Dan ben je op zoek naar een goede terugleververgoeding. Daar is een ander topic voor. Of je verbruik verhogen door apparaten op gas af te bouwen naar elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:57:
[...]

U kunt toch alleen voor elektra overstappen naar een vast contract? Lijkt me in uw geval (financieel) voorlopig de beste optie.
Jammer genoeg accepteert Zonneplan niet alleen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:46
hansvanhengel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Maar als je al bij hen zit kan je wel bij een andere leverancier enkel stroom afnemen waardoor bij de huidige leverancier automatisch stroom komt te vervallen en gas gewoon doorgaat.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
hansvanhengel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Toch wel als je overstapt van Zonneplan naar een andere leverancier? Ik had begrepen dat Zonneplan dat niet mag weigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ga gewoon met gas naar dynamische en stroom bij een traditionele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvanhengel
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:00:
[...]

Toch wel als je overstapt van Zonneplan naar een andere leverancier? Ik had begrepen dat Zonneplan dat niet mag weigeren?
Is dat zo? Dan is mijn dilemma namelijk snel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
hansvanhengel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Is dat zo? Dan is mijn dilemma namelijk snel opgelost.
Ja volgens mij wel. En anders voor gas naar ANWB bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:53:
[...]

Ja ik heb 2 EV's.
Alle overige zitten ook al op 2c van wat ik heb gezien maar bij zoveel verbruik merk je dat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
mandroideka schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:51:
[...]

Thanks, dat wist ik niet. Weet je welke partijen dat zijn? Want een opzegvergoeding voor een contract met dynamische tarieven is natuurlijk onzinnig. En mogelijk onwettelijk, want de ACM schrijft “De hoogte van de opzegvergoeding is in het nieuwe systeem maximaal gelijk aan het bedrag van het verlies dat de energieleverancier lijdt door de voortijdige opzegging.” Bij dynamische tarieven is zo’n verlies per definitie nul, of hooguit gelijk aan de maandelijkse vastrecht bedrag van een paar euro.
Het antwoord daarop verbaast je wellicht wat minder: NextEnergy en Frank Energie.

Of het onwettig is weet ik niet, voor zover ik begrepen heb kan en mag een leverancier een product aanbieden met tarieven direct aan de spotmarkten maar volgens mij is er geen verplichting dat dat ook daadwerkelijk het product is.
M.a.w. een NextEnergy mag jouw jaarverbruik tegen X inkopen en vervolgens tegen dynamische tarieven aan jou aanbieden. Of dat ook gebeurt weet ik niet (al is dat vooral voor gas nu wel aantrekkelijk) maar er kan in dat geval zeker sprake zijn van een verlies.

Edit: bij nacontrole zijn die contractvormen met ditto aanmeldbonus verdwenen van de consumentenbond website/vergelijker. :+
Edit2: via een andere vergelijker worden nog wel 'loyaliteitsbonussen' verstrekt maar is mij niet duidelijk of het om een contract met bepaalde of onbepaalde tijd gaat. In de voorwaarden van NextEnergy wordt wel expliciet d ebepaalde tijd en opzegvergoeding aangehaald.

@hansvanhengel Zonneplan mag je niet weigeren als klant, maar ze zijn niet verplicht je dynamisch aan te bieden. Nu lijkt de kans wel klein dat je de maand na opzeggen van stroom aan een modelcontract gas zit. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Raymond P op 31-05-2023 14:18 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemg21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02-2024
Hoe zit het eigenlijk met die handling fee? Ik begrijp dat je die moet betalen als je stroom afneemt van het net. Maar als je in een bepaald uur netto teruglevert, wordt die handling fee dan van de 'verkoopprijs' afgetrokken, of erbij opgeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Willempie27 Dat ligt aan je leverancier, ze doen het niet allemaal zoals het hoort.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
mahagen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Alle overige zitten ook al op 2c van wat ik heb gezien maar bij zoveel verbruik merk je dat inderdaad.
Echt waar?
Ik hoor dat ANWB momenteel goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:21

knakworst

Get more sats!

kx22 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Echt waar?
Ik hoor dat ANWB momenteel goedkoper is.
Niet.

https://www.overstappen.n...ynamisch-energiecontract/

2,118 cent opslag. Vastrecht ook iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 15:55

basdej

OutSystems Consultant

Verzadigd schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
[...]

De meeste berichten wijzen op een thuisbatterij.
Zonneplan had mij aan de telefoon verteld dat ze dit jaar ook daarmee zouden komen. Lijkt me het meest logische

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impreza2022
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:29
Sinds 1 april ben ik overgestapt naar Next Energy maar afgelopen maand betaal ik meer dan € 2 per m3.
Zijn er meer mensen met vergelijkbare tarieven of hoeveel betalen jullie gemiddeld voor 1 m3?
Vind dit namelijk buitensporig hoog.
Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-07 02:00
Impreza2022 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:23:
Sinds 1 april ben ik overgestapt naar Next Energy maar afgelopen maand betaal ik meer dan € 2 per m3.
Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Zijn er meer mensen met vergelijkbare tarieven of hoeveel betalen jullie gemiddeld voor 1 m3?
Ben benieuwd.
Verwart u niet uw voorschot met wat u daadwerkelijk zal betalen? Toen ik bij Next zat was het voorschot enorm, kreeg ook veel geld terug toen ik drie maanden later overstapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impreza2022
Is helaas toch echt zo daarom vandaag ook contact gehad via de chat maar daar gaf men aan dat dit normaal was 😏
Deze maand gebruikt 23,28 m3 kosten €47,26.
Daarom ben ik nu benieuwd of andere ook soort belachelijke hoge bedragen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-07 02:00
Impreza2022 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:31:
Is helaas toch echt zo daarom vandaag ook contact gehad via de chat maar daar gaf men aan dat dit normaal was 😏
Daarom ben ik nu benieuwd of andere ook soort belachelijke hoge bedragen betalen?
Post eens een printscreen van je factuur. De dynamische tarieven liggen dik onder het prijsplafond. Gezien dit feit kan je al geen 2 euro per m3 betalen, maar max €1.45.

[ Voor 7% gewijzigd door elpee op 31-05-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rogierrr
Rekent u de vaste kosten mee in de m³ prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
De rekentool op hun website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/035LJT1RuOox26o_JEuNh4Gh6Rc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1aFK4C3DiQVnHedPXv7VGag0.png?f=user_large

Er komen nog meer kosten bij de kale gasprijs. Dit is een 'normaal' bedrag/voorschot voor dynamisch (enkel) gas bij dat verbruik. (Ervanuitgaande dat je netbeheerkosten kloppen)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond P op 31-05-2023 15:44 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impreza2022
Zie afbeeldingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzxAqhFTfu_ELH0i1sC_MN2C4FM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LBKY6jxg5iHojKEtX4DxOsXG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwY_1UhdOOlEiF5H4NX3Tu-xWtI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cv9rxrE7Qo7xleTjE8OM0D6m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 17:15
Klopt wel. Vaste kosten 5 euro per maand plus ongeveer 17 euro voor de netbeheerder, samen 22 euro.

Plus je verbruik 23,28 m3 a gemiddeld iets van 1,10 euro, ongeveer 25 euro. Samen 47 euro, klopt precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impreza2022
Bedankt voor jullie reacties, het verhaal is me nu duidelijk.
Al blijf ik uiteindelijk dus toch meer dan €2 per m3 en is de dagprijs van ongeveer €1 per m3 verwarrend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-09 11:57
Impreza2022 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:27:
Al blijf ik uiteindelijk dus toch meer dan €2 per m3 en is de dagprijs van ongeveer €1 per m3 verwarrend.
Ja, als je alles per se terug wilt rekenen naar hoeveel euro je per m3 per maand kwijt was, dan kom je inderdaad op meer dan 2 euro uit. Het is echter dat stukje wat verwarrend is, die dagprijs is juist niet verwarrend.

Je betaalt elke maand een vast bedrag van 5 euro aan vastrecht en 17 euro aan netbeheerkosten. Elke maand heb je dus standaard al 22 euro aan kosten, en daarbovenop komt nog je verbruik. Dat verbruik is simpelweg de dagprijs per m3.

Juist als je alle kosten op de grote hoop gooit, wordt het verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Impreza2022 Als je straks in juli (als je op vakantie gaat) maar 1 m3 in die maand verbruikt wordt die wel heel duur!!
Misschien tijd om gasloos te gaan?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
KC27 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:40:
@Impreza2022 Als je straks in juli (als je op vakantie gaat) maar 1 m3 in die maand verbruikt wordt die wel heel duur!!
Misschien tijd om gasloos te gaan?
Tja, mijn gas vebruik in de zomer is nog geen 10m3 per maand (koken, warm water/douche). Helaas verwarm ik op gas en zit ik gehuurd...

Ging het maar zo makkelijk :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipapaulus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:30
Beginnersvraagje: is bijv Tibber een verstandige keuze bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1700KwH en een zonnepanelen opbrengst van 2600KwH? Of kun je dan beter bij een club met vaste tarieven zitten?

Ik zie door de bomen het bos niet meer 😢 Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Impreza2022 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:27:
Zet die cv een maandje op 30 graden dan zit je weer rond het prijsplafond.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
pipapaulus schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:
Beginnersvraagje: is bijv Tibber een verstandige keuze bij een gemiddeld jaarlijks verbruik van 1700KwH en een zonnepanelen opbrengst van 2600KwH? Of kun je dan beter bij een club met vaste tarieven zitten?

Lekker vast blijven zitten zolang u nog mag salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-04 03:19
Mijn jaarcontract loopt af en wil per 1 juli overstappen naar dynamische van zonneplan. Wij wekken meer stroom op dan we verbruiken (ongeveer 750 kwh). Ondanks dat dit niet gunstig zou zijn met een dynamische contract lijkt mij dit toch ruimschoots gecompenseerd te worden met de huidige prijzen voor jaarcontracten, of zie ik iets over het hoofd. Per 1 juli zou ik anders €0,37820 per kwh en €1,36915 per kuub betalen.

De dynamische prijzen liggen op dit moment toch veel lager? Zelfs al benadeel ik mijzelf met de TLV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:43:
Mijn jaarcontract loopt af en wil per 1 juli overstappen naar dynamische van zonneplan. Wij wekken meer stroom op dan we verbruiken (ongeveer 750 kwh). Ondanks dat dit niet gunstig zou zijn met een dynamische contract lijkt mij dit toch ruimschoots gecompenseerd te worden met de huidige prijzen voor jaarcontracten, of zie ik iets over het hoofd. Per 1 juli zou ik anders €0,37820 per kwh en €1,36915 per kuub betalen.

De dynamische prijzen liggen op dit moment toch veel lager? Zelfs al benadeel ik mijzelf met de TLV?
U kunt ook alleen voor gas naar een dynamisch contract gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
[...]

U kunt ook alleen voor gas naar een dynamisch contract gaan.
Ja, daar zat ik ook aan te denken. Eerst 1 of 2 maand bij zonneplan en dan te kijken naar goedkopere jaarcontracten voor stroom en gas bij Zonneplan te houden (begreep dat dit mogelijk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Ja, daar zat ik ook aan te denken. Eerst 1 of 2 maand bij zonneplan en dan te kijken naar goedkopere jaarcontracten voor stroom en gas bij Zonneplan te houden (begreep dat dit mogelijk was).
Of bijvoorbeeld alleen met gas overstappen naar ANWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ben benieuwd.
Ik zit ook bij NextEnergy en heb afgelopen maand geen enkele keer 2 euro per M3 gehad. Eerder rond de 1 euro a 1,20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf91
rogierrr schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:55:
[...]

Of bijvoorbeeld alleen met gas overstappen naar ANWB.
Ja, de app van zonneplan leek mij wat beter in elkaar te zitten en ik begreep dat zij het goedkoopst waren (voordat ik las over hun tariefverhoging).

Daarnaast wil ik het wel 1 of 2 maanden proberen om te kijken of ik het verbruik wat meer naar de goedkopere tijden kan brengen. Dat moet in principe wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:58:
[...]

Ja, de app van zonneplan leek mij wat beter in elkaar te zitten en ik begreep dat zij het goedkoopst waren (voordat ik las over hun tariefverhoging).

Daarnaast wil ik het wel 1 of 2 maanden proberen om te kijken of ik het verbruik wat meer naar de goedkopere tijden kan brengen. Dat moet in principe wel lukken.
Dat juich ik alleen maar toe, maar als u het uit financieel oogpunt doet zijn de komende maanden denk ik juist de beste maanden om te salderen met een vast/variabel contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Olaf91 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:43:

Mijn gemiddelde sinds 1-1-23 is 28ct de kWh voor leveren (3400 kWh) en 23ct de kWh voor terugleveren (550 kWh)..
Gas zit ik gemiddeld op 127ct de m3 (420 m3).

Zit bij ZP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

pipapaulus schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:11:

Als je netto terug levert wordt over het algemeen niet voor dynamisch gekozen. Lees ook de startpost.

Het is kWh ;) van James Watt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Laatst online: 16-07 20:00
De maand is bijna afgelopen, de gemiddeldes veranderen niet echt meer. Voor mijn situatie kom ik op:

289 kWh verbruik voor 15,6 cent gemiddeld.
473 kWh verkocht voor 21,1 cent gemiddeld.

655 kWh opgewekt.

De negatieve prijzen hadden veel impact, met een ev kan dat goed benut worden.

Of het voordeliger is dan een 'klassiek' energiecontract? Omdat ik over een jaar gemiddeld meer verbruik dan opwek, zeker. Ik heb baat bij lage prijzen

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogierrr
Jelmer058 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:13:
De maand is bijna afgelopen, de gemiddeldes veranderen niet echt meer. Voor mijn situatie kom ik op:

289 kWh verbruik voor 15,6 cent gemiddeld.
473 kWh verkocht voor 21,1 cent gemiddeld.

655 kWh opgewekt.

De negatieve prijzen hadden veel impact, met een ev kan dat goed benut worden.

Of het voordeliger is dan een 'klassiek' energiecontract? Omdat ik over een jaar gemiddeld meer verbruik dan opwek, zeker. Ik heb baat bij lage prijzen
Dat soort lage prijzen kom ik echt niet aan. Ik zit rond de 27 cent afname en 23 cent teruglevering. Hoe kom je aan 15,6 cent? Reken je dan je zelf opgewekte energie ook mee qua verbruik? Dan kom ik op 19 cent.
Pagina: 1 ... 151 ... 297 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels