nothing stops this train
Ik laat de mijne aan, en creëer geen overschot door op die tijden te laden. Als we allemaal onze panelen uit gaan zetten op tijden dat de stroomprijs laag is, wordt het een onvoorspelbaar zooitje op het net lijkt me. Ik zou dit uur zo'n 12 cent kunnen "verdienen" door mijn panelen uit te zetten, en volgend uur nog eens 30 cent. In plaats daarvan verbruik ik de stroom uit mijn eigen panelen, en nog een beetje van het net. Ik vind het echt doodzonde om voor een paar cent mijn eigen panelen uit te zetten als ik die energie nuttig kan gebruiken.Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Dus aan de ene kant wil jij nuttig het overschot wegwerken en aan de andere kant creëer je overschot door je panelen aan te laten
Het volledig opgebruiken van je opgewekte energie is natuurlijk niets mis mee. Maar ik denk dat je het energienet juist een dienst bewijst door de panelen uit te schakelen. In wijken met veel zonnepanelen loopt het voltage enorm op, en is het net overbelast, door niet te leveren en extra te verbruiken ontlast je het net en kunnen mensen die nog wel op een traditioneel contract zitten lekker blijven terugleveren.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:28:
[...]
Ik laat de mijne aan, en creëer geen overschot door op die tijden te laden. Als we allemaal onze panelen uit gaan zetten op tijden dat de stroomprijs laag is, wordt het een onvoorspelbaar zooitje op het net lijkt me. Ik zou dit uur zo'n 12 cent kunnen "verdienen" door mijn panelen uit te zetten, en volgend uur nog eens 30 cent. In plaats daarvan verbruik ik de stroom uit mijn eigen panelen, en nog een beetje van het net. Ik vind het echt doodzonde om voor een paar cent mijn eigen panelen uit te zetten als ik die energie nuttig kan gebruiken.
Wel heb je uiteraard een punt, als iedereen dynamisch zou hebben zou dit zeer onvoorspelbaar gedrag kunnen opleveren. Voor nu denk ik dat het gerommel in de marge is (zowel qua inkomsten als qua consequenties).
Via Zonneplan las ik dat ze bezig zijn met een pilot om de zonnepanelen automatisch uit te schakelen voor klanten die daarvoor willen betalen, lijkt me net even te veel van het goede maar dat toont wel een beetje aan dat een paar fanatiekelingen als wij niet direct de boel ontregelen, er zijn nog vele windmolens en zonneweides die ze kunnen laten leveren als pixal zijn zonnepanelen uit zet. Gisteren alleen al in dat uur van -33 cent wel mooi een euro verdiend door ze uit te zetten
Het uitzetten van zonnepanelen zou niet moeten lonen. We hebben 350.000 elektrische auto's in Nederland, als we die allemaal een uurtje laten laden met gemiddeld 5kwh is dat 1750 MWh. Ik weet niet wat het overschot vandaag was, maar de helft is denk ik al significant? Ik denk dat de overheid moet in gaan zien dat stabiliseren van het net nodig is. Stimuleren dat opladen van de elektrische vloot niet op piekmomenten gebeurt, bijvoorbeeld. Door uit te schakelen verkleinen we het probleem tijdelijk, maar om uiteindelijk ook op dit soort moment geld te krijgen voor onze energie is de enige optie het (massaal) verschuiven van het verbruik. En ja, ik snap dat een enkeling geen verschil maakt.Pixal schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:43:
[...]
Via Zonneplan las ik dat ze bezig zijn met een pilot om de zonnepanelen automatisch uit te schakelen voor klanten die daarvoor willen betalen, lijkt me net even te veel van het goede maar dat toont wel een beetje aan dat een paar fanatiekelingen als wij niet direct de boel ontregelen, er zijn nog vele windmolens en zonneweides die ze kunnen laten leveren als pixal zijn zonnepanelen uit zet. Gisteren alleen al in dat uur van -33 cent wel mooi een euro verdiend door ze uit te zetten
Als je alle tuuttuuts in Nederland in hetzelfde uur vol wilt pompen dan is er nog een hoop te doen voordat dat uberhaubt technisch mogelijk is.
En vervolgens heb je dan een net liggen wat voor pakweg 90% van de tijd op 10% van de capaciteit draait, lijkt mij onwenselijk.
Het afschakelen van productie (tegen vergoeding) is een normale gang van zaken en zou voor consumenten niet anders moeten zijn. Maar de wet schrijft momenteel voor dat 100% van wat de consument aanbied afgenomen moet worden.
Containers met accu's op key points zal binnen twee jaar wel gemeengoed zijn, bovenop de waterstofcentrales.
Ook niet ideaal, maar wellicht voldoende om de transitie te overbruggen.
- knip -
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Dat doe je door iedereen dynamisch te laten gaan. Daarmee stimuleer je laden in goedkope uren. Als veel mensen dat doen en het net daardoor stabiliseert, wordt het verschil in prijs over de dag natuurlijk minder waardoor mensen weer minder geprikkeld worden, echter is dat ook een zelf stabiliserend systeem.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:02:
[...]
Stimuleren dat opladen van de elektrische vloot niet op piekmomenten gebeurt, bijvoorbeeld.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Wat is dat hier toch met die clown emojis? Beetje jammer...Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:15:
Auto's zijn gemaakt om te rijden, niet om stil te staan zodat er op een gunstig moment kan worden opgeladen.
Als je alle tuuttuuts in Nederland in hetzelfde uur vol wilt pompen dan is er nog een hoop te doen voordat dat uberhaubt technisch mogelijk is.
En vervolgens heb je dan een net liggen wat voor pakweg 90% van de tijd op 10% van de capaciteit draait, lijkt mij onwenselijk.
Het afschakelen van productie (tegen vergoeding) is een normale gang van zaken en zou voor consumenten niet anders moeten zijn. Maar de wet schrijft momenteel voor dat 100% van wat de consument aanbied afgenomen moet worden.
Containers met accu's op key points zal binnen twee jaar wel gemeengoed zijn, bovenop de waterstofcentrales.
Het gaat me erom dat het merendeel van de elektrische auto's nu staat te laden als deze net bij de zaak geparkeerd staan, of als ze net thuis zijn aangekomen. Laat dat nu net het moment zijn dat de stroomprijs hoog is, en we dus een tekort hebben aan groene energie. Als we alleen maar zouden zorgen dat die laadpalen op dat moment niet of fors minder zouden leveren, en pas vanaf een uur of tien opschalen, en hetzelfde in de avond doen, zou dat al flink schelen. En we weten hier allemaal dat dat technisch helemaal niet zo moeilijk is.
Ik heb binnenkort accu's, dus zou er financieel baat bij hebben als dit probleem in stand blijft, maar ik blijf het toch zonde vinden dat we het ene moment groene energie afschakelen, om vervolgens later op de dag gascentrales bij te schakelen, omdat 90% van Nederland niet nadenkt over wanneer men energie verbruikt.
Ik denk eerder dat 90% niet weet dat er problemen kunnen ontstaan door verschillen in gebruik op de dag. Grote energiemaatschappijen adverteren nog steeds met hoog en laag tarief. Mijn slimme meter is ook zo dom. Die heeft ook een hoog en laag tarief aanduiding.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:29:
[...]
omdat 90% van Nederland niet nadenkt over wanneer men energie verbruikt.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Momenteel heeft nog maar een klein deel van de consumenten een dynamisch contract. Als dat percentage omhoog gaat (zeker na afloop salderingsregeling) krijg je een heel andere markt. 33 cent toe krijgen als je een föhn buiten neerlegt, is dan verleden tijd. Dan wordt het nuttig gebruikt.Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:17:
[...]
Dat doe je door iedereen dynamisch te laten gaan. Daarmee stimuleer je laden in goedkope uren. Als veel mensen dat doen en het net daardoor stabiliseert, wordt het verschil in prijs over de dag natuurlijk minder waardoor mensen weer minder geprikkeld worden, echter is dat ook een zelf stabiliserend systeem.
Ik zit het dynamische contract ook te overwegen na afloop van mijn antieke contract. De auto staat veel thuis en dan ben ik ook vaak thuis.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Als je er dan voor het gemak even van uit gaat dat de auto's die de hele dag stil staan allemaal altijd geladen moeten (/kunnen) worden loop je tegen issues aan. Als je gaat sturen naar de uurtjes waar het nodig zou zijn dan is er technische noodzaak om de infra van de wijk met PV naar kantoor capabel genoeg te maken.
Als je dat faciliteert is het onderliggende probleem (deels) weg, dan kun je elektrisch rijden stimuleren en heb je je issue weer terug.
Als je het probleem op regio niveau bekijkt dan wordt dat wel wat duidelijker. Ik geloof dat TenneT daar wel kaarten van heeft.
Wat ik er grappig aan vind is dat die auto's wielen hebben waardoor je oplossing voor het probleem zich continue verplaatst. En in mijn hoofd zie ik een trein. Daarbovenop is
En daarbovenop vind ik het
(fwiw, ik maak je dus niet uit voor clown)
- knip -
De clown smiley heeft hier voor zover ik weet een hele andere betekenis dan op de meeste social media.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Wat is dat hier toch met die clown emojis? Beetje jammer...
Het gaat me erom dat het merendeel van de elektrische auto's nu staat te laden als deze net bij de zaak geparkeerd staan, of als ze net thuis zijn aangekomen. Laat dat nu net het moment zijn dat de stroomprijs hoog is, en we dus een tekort hebben aan groene energie. Als we alleen maar zouden zorgen dat die laadpalen op dat moment niet of fors minder zouden leveren, en pas vanaf een uur of tien opschalen, en hetzelfde in de avond doen, zou dat al flink schelen. En we weten hier allemaal dat dat technisch helemaal niet zo moeilijk is.
Ik heb binnenkort accu's, dus zou er financieel baat bij hebben als dit probleem in stand blijft, maar ik blijf het toch zonde vinden dat we het ene moment groene energie afschakelen, om vervolgens later op de dag gascentrales bij te schakelen, omdat 90% van Nederland niet nadenkt over wanneer men energie verbruikt.
De transitie van ouderwets denken over energie naar dynamische prijzen gaat gestaag maar steeds sneller denk ik. En het is niet zonde om een gedeelte van de groene energie af te schakelen als het niet gebruikt wordt. Er is overcapaciteit, het is nu extra zonnig, er staat veel wind en men gebruikt weinig, ja dan moet er wat uit. Als je wil dat er bij weinig wind, weinig zon en veel vraag toch 100% groene energie is moet er dus nog veel meer overcapaciteit komen waardoor er op dit soort dagen alleen maar meer moet worden uitgeschakeld.
Dan kom je inderdaad bij het volgende probleem, waarom verbruikt niet iedereen die overcapaciteit? Dat loont nog niet voor de meeste mensen, daarom zou een massale overstap naar dynamische tarieven groener zijn en mensen bewuster maken. Maar je zal niet snel je filmavond naar overdag verplaatsen en wij koken (elektrisch) nu eenmaal altijd tijdens de piek, daar doe je niet zoveel aan. De auto laadt en de wasmachine wast wel al op het groenste en goedkoopste moment.
Vraag me alleen af, als iedereen zijn gebruik zou aanpassen, dan gaan de prijzen volgens mij veel minder fluctueren, waardoor mensen weer interesse verliezen om op het juiste moment energie te gebruiken.
Volgens mij las ik ook ergens iets dat overheid negatieve tarieven wil afschaffen? Heb niet heel goed onthouden dus kan het helemaal mis hebben.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:02:
[...]
Het uitzetten van zonnepanelen zou niet moeten lonen.
En nee, het zou niet moeten lonen. Energie die over is zou eigenlijk gwoon in grote buurtbatterijen moeten zodat je het 's avonds weer kan gebruiken natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Pixal op 29-05-2023 16:56 ]
Ik zeg ook niet dat elektrisch rijden de oplossing is voor alles, maar dat hebben we nu in ieder geval in de "toolbox" zitten om mee te balanceren. Ik hoop gewoon dat we met z'n allen, in plaats van groene stroom afschakelen, gaan investeren in manieren om deze slimmer te gebruiken of op te slaan. Ik doe dat straks in het klein met batterijen, maar hoop dat die overtollige energie op niet al te lange termijn omgezet wordt in bijvoorbeeld waterstof of welke technologie dan ook. Die mogen ze dan gratis van me hebben wat mij betreft. Afschakelen van gascentrales snap ik, maar zolang die gascentrales nog nodig zijn is afschakelen van groene energie wat mij betreft pijnlijk.Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:47:
@rogierrr <knip>
Wat ik er grappig aan vind is dat die auto's wielen hebben waardoor je oplossing voor het probleem zich continue verplaatst. En in mijn hoofd zie ik een trein. Daarbovenop isook gewoon mijn favoriet.
En daarbovenop vind ik hetdat elektrisch rijden altijd maar voor vanalles als oplossing wordt aangedragen terwijl massaal elektrisch rijden in Nederland gewoon totaal niet mogelijk is.
(fwiw, ik maak je dus niet uit voor clown)
Ja, dat is een plan van Omtzigt, maar dat is weer om de verkeerde reden.Pixal schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:48:
[...]
Volgens mij las ik ook ergens iets dat overheid negatieve tarieven wil afschaffen? Heb niet heel goed onthouden dus kan het helemaal mis hebben.
En nee, het zou niet moeten lonen. Energie die over is zou eigenlijk gwoon in grote buurtbatterijen moeten zodat je het 's avonds weer kan gebruiken natuurlijk.
Voor alle andere plekken zijn ditto investeringen nodig die na het doen van de investering de auto niet meer nodig hebben omdat het probleem er niet meer is.
Snap je dat deel?
- knip -
Dat snap ik, en ik snap ook dat het niet heel lastig is om een laadpaal te ontwerpen die dat op dat moment kan detecteren of een signaaltje kan ontvangen, als die er niet al zijn.Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:01:
@rogierrr Dat balanceren werkt dus enkel efficient als de auto op het moment van dreigende onbalans op de plek staat waar onbalans de oorsprong kent.
Voor alle andere plekken zijn ditto investeringen nodig die na het doen van de investering de auto niet meer nodig hebben omdat het probleem er niet meer is.
Snap je dat deel?
- knip -
Maar iedereen adviseren hun panelen uit te zetten bij negatieve prijzen "omdat ze daarmee het net stabiliseren" kan wel? Hoe weten we dat er bij iedereen op dit forum in de wijk een onbalans is?Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:06:
De draadloze kabel van die paal naar de wijk met PV is nog wel een dingetje.
Het gaat niet om onbalans in de wijk. Dat is waar die 253v beperking voor is.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Maar iedereen adviseren hun panelen uit te zetten bij negatieve prijzen "omdat ze daarmee het net stabiliseren" kan wel? Hoe weten we dat er bij iedereen op dit forum in de wijk een onbalans is?
negatieve beprijzing staat daar los van.
Daar had ik het vandaag ook met iemand over. De omvormer schakelt zelf toch al af als dat nodig is? Voor de balans in het netwerk hoeven we het dus niet zelf te doen dan? Of begrijp ik het niet?de Peer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:12:
[...]
Het gaat niet om onbalans in de wijk. Dat is waar die 253v beperking voor is.
negatieve beprijzing staat daar los van.
Landelijk kunnen ze snel schakelen en overschot in een bepaald gebied doorsturen naar een ander gebied die geen overschot heeft. Dus het maakt niet veel uit of je wel of niet weet waar overschot is. Er zijn daarbij wel 2 maren. Grote afstand betekend verlies, daarom sturen we geen zonnestroom naar de andere kant van de wereld waar het nacht is. En de netwerken zitten soms aan hun capaciteit waardoor stroom verdelen ook niet altijd mogelijk is.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Maar iedereen adviseren hun panelen uit te zetten bij negatieve prijzen "omdat ze daarmee het net stabiliseren" kan wel? Hoe weten we dat er bij iedereen op dit forum in de wijk een onbalans is?
Nee. Idealiter heeft gewoon de netbeheerder die teugels in handen.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:11:
[...]
Maar wil je het net een dienst doen dan zet je op zo'n moment je PV uit terwijl je je auto laadt.
- knip -
Volgens mij heeft het met totale beeld van vraag en aanbod te maken, en niet zo zeer lokaal.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Daar had ik het vandaag ook met iemand over. De omvormer schakelt zelf toch al af als dat nodig is? Voor de balans in het netwerk hoeven we het dus niet zelf te doen dan? Of begrijp ik het niet?
Als een hoop mensen hun omvormer uit zetten kunnen de netbeheerders de boel beter managen volgens mij, dan hebben ze wat knoppen om aan te draaien.
Maar ik weet het ook niet precies hoor.
de 253v heeft niet zo zeer met het landelijke aanbod te maken, maar is gewoon een simpele bescherming zodat we onze apparatuur en dat van de buren niet vernielen met het hoge voltage.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 29-05-2023 17:23 ]
De uitschakeling 253v is een 'veiligheidsingreep', omvormers schakelen zich uit omdat het moet.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Daar had ik het vandaag ook met iemand over. De omvormer schakelt zelf toch al af als dat nodig is? Voor de balans in het netwerk hoeven we het dus niet zelf te doen dan? Of begrijp ik het niet?
Beter zou zijn als je nooit boven dat limiet gaat, ook daarom zijn er proeven met zonnepanelen gestuurd door de energieleverancier, dan kan je ze 1 voor 1 uitschakelen ipv allemaal laten afslaan.
Afschakelen omdat de spanning te hoog wordt is een 'noodoplossing'. Je wil helemaal niet bij zo'n hoge spanning terecht komen op je netwerk. Ideaal zou zijn altijd 230 volt. Dat kan je alleen bereiken door overschot te 'verbranden'.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:15:
[...]
Het wordt niet voor niets overschot genoemd. Als je alles nuttig kan verbruiken is er geen overschot.
- knip -
Is heel simpel, uw mening en uw wens is niet die van de grote gemene delerrogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:29:
[...]
Wat is dat hier toch met die clown emojis? Beetje jammer...
Juist. Dus we schakelen nu onze zonnepanelen uit op basis van prijzen die een dag van tevoren zijn vastgesteld omdat men verwacht dat dan de zon schijnt, of de wind waait. Ik zou een systeem waarbij de netbeheerder aan mijn omvormer een seintje kan geven dat die het best nu even uitgeschakeld kan worden een veel mooiere oplossing vinden. En hetzelfde voor mijn laadpaal, nu even niet laden of nu juist wel.Rmg schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:23:
[...]
De uitschakeling 253v is een 'veiligheidsingreep', omvormers schakelen zich uit omdat het moet.
Beter zou zijn als je nooit boven dat limiet gaat, ook daarom zijn er proeven met zonnepanelen gestuurd door de energieleverancier, dan kan je ze 1 voor 1 uitschakelen ipv allemaal laten afslaan.
Ook niet die van u begrijp ik, waarom niet?Simpel360 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:36:
[...]
Is heel simpel, uw mening en uw wens is niet die van de grote gemene deler
Dat is mijn gedachten ook... de (max van ) marge is niet voor en moet niet gebruikt worden als regulier afschakelmoment. Doe dan hooguit 240V als afschakelmoment voor omvormers.Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:23:
[...]
Afschakelen omdat de spanning te hoog wordt is een 'noodoplossing'. Je wil helemaal niet bij zo'n hoge spanning terecht komen op je netwerk. Ideaal zou zijn altijd 230 volt. Dat kan je alleen bereiken door overschot te 'verbranden'.
Het wordt niet voor niets overschot genoemd. Als je alles nuttig kan verbruiken is er geen overschot.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Dat wil iedereen, maar zover is het nog niet. Dus tot het zover is verbruik ik soms energie die ik niet nuttig gebruik. Eigenlijk is het wel nuttig, omdat het helpt het energienetwewerk te stabiliseren.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:36:
[...]
Ik zou een systeem waarbij de netbeheerder aan mijn omvormer een seintje kan geven dat die het best nu even uitgeschakeld kan worden een veel mooiere oplossing vinden. En hetzelfde voor mijn laadpaal, nu even niet laden of nu juist wel.
Dat laatste is, als ik het goed begrijp, alleen van toepassing als ik zou sturen op voltage, en niet per se op prijs, toch?Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:42:
[...]
Dat wil iedereen, maar zover is het nog niet. Dus tot het zover is verbruik ik soms energie die ik niet nuttig gebruik. Eigenlijk is het wel nuttig, omdat het helpt het energienetwewerk te stabiliseren.
De laadpaal weet natuurlijk niet wanneer je wilt vertrekken. Een oplossing als Jedlix helpt daarbij, maar helaas niet geschikt voor elke auto.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:36:
[...]
En hetzelfde voor mijn laadpaal, nu even niet laden of nu juist wel.
Dat kan, maar dan moet je wel weten wat bij jou de gemiddelde spanning is als er geen overschot is. Dus van de week even een paar keer meten of aflezen van je slimme meter. Ik had gisteren bij mij op de 3 fasen een spanning van rond de 246 volt tijdens de overschoturen (Wormer) en mijn oom 25km noordelijker (Noord-Beemster) over de 250 volt. 1 van zijn omvormers schakelde ook uit. (Hij heeft 6 omvormers en 130 panelen).rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:44:
[...]
Dat laatste is, als ik het goed begrijp, alleen van toepassing als ik zou sturen op voltage, en niet per se op prijs, toch?
Ik doe dat nu met de Tibber app. Dat werkt perfect, maar is volledig prijs gestuurd, en zal ook vast in 90% van de gevallen het net ontlasten. Als ik morgen op een bepaalde tijd weg wil stel ik dat in en wordt slim laden overruled. Misschien moeten netbeheerders ook met zo'n app komen, dan kunnen die echt sturen op basis van capaciteit.knakworst schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:46:
[...]
De laadpaal weet natuurlijk niet wanneer je wilt vertrekken. Een oplossing als Jedlix helpt daarbij, maar helaas niet geschikt voor elke auto.
Bij mij nu drie keer 236 volt.Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:49:
[...]
Dat kan, maar dan moet je wel weten wat bij jou de gemiddelde spanning is als er geen overschot is. Dus van de week even een paar keer meten of aflezen van je slimme meter. Ik had gisteren bij mij op de 3 fasen een spanning van rond de 246 volt tijdens de overschoturen (Wormer) en mijn oom 25km noordelijker (Noord-Beemster) over de 250 volt. 1 van zijn omvormers schakelde ook uit. (Hij heeft 6 omvormers en 130 panelen).
Bij mij nu tussen de 224 en 230, afhankelijk van de fase. Iedereen kookt nu
Ik zie het hier niet zakken. Komt dat omdat ik in een nieuwbouwwijk vol met panelen woon?Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:19:
[...]
Bij mij nu tussen de 224 en 230, afhankelijk van de fase. Iedereen kookt nu
Dat kan zeker een oorzaak zijn. Wat ook kan is dat je ver van een transformator woont, wat voor verlies op de lange kabel zorgt waardoor de zonnepanelen extra de spanning opkrikken in je wijk. Maar meestal heeft een nieuwbouwwijk een eigen transformator. Dan zouden de zonnepanelen niet zoveel invloed moeten hebben. De zonkracht is nu ook laag. Een transformator zal ook wel iets hoger afgeregeld zijn dan 230 volt, om ook bij huizen ver weg nog redelijk in de buurt van 230 volt uit te komen. Het is erg lastig om te bepalen waar het aan ligt.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:32:
[...]
Ik zie het hier niet zakken. Komt dat omdat ik in een nieuwbouwwijk vol met panelen woon?
Is het in nieuwbouwwijken dan ook minder van belang om de panelen af te schakelen, of staat dat daar los van?Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:39:
[...]
Dat kan zeker een oorzaak zijn. Wat ook kan is dat je ver van een transformator woont, wat voor verlies op de lange kabel zorgt waardoor de zonnepanelen extra de spanning opkrikken in je wijk. Maar meestal heeft een nieuwbouwwijk een eigen transformator. Dan zouden de zonnepanelen niet zoveel invloed moeten hebben. De zonkracht is nu ook laag. Een transformator zal ook wel iets hoger afgeregeld zijn dan 230 volt, om ook bij huizen ver weg nog redelijk in de buurt van 230 volt uit te komen. Het is erg lastig om te bepalen waar het aan ligt.
Een shiny new extra transformatorhuisje heb ik op een steenworp afstand.
@rogierrr Vanuit die wijk moet er ook wat gebeuren met die productie. Als je voltage hoog op klimt op momenten zoals gisteren of vandaag dan weet je dat er ergens een bottleneck zit. Als je op zulke momenten niet teruglevert dan doe je het net een plezier.
Dat valt, niet geheel ongerelateerd (want vraag/aanbod), vaak samen met lage dynamische tarieven.
Er zijn een aantal knooppunten flink overbelast, daar is een (live) kaart van maar die kan ik niet meer vinden.
De meer generieke capaciteitskaart vind je wat makkelijker: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
- knip -
Thanks, ik ga die voltages eens goed in de gaten houden.Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:52:
Hier zakt het ook niet, maar hier is (ruim) voldoende afnamecapaciteit beschikbaar, invoeding is een ander verhaal.
Een shiny new extra transformatorhuisje heb ik op een steenworp afstand.
@rogierrr Vanuit die wijk moet er ook wat gebeuren met die productie. Als je voltage hoog op klimt op momenten zoals gisteren of vandaag dan weet je dat er ergens een bottleneck zit. Als je op zulke momenten niet teruglevert dan doe je het net een plezier.
Dat valt, niet geheel ongerelateerd (want vraag/aanbod), vaak samen met lage dynamische tarieven.
Er zijn een aantal knooppunten flink overbelast, daar is een (live) kaart van maar die kan ik niet meer vinden.
De meer generieke capaciteitskaart vind je wat makkelijker: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Het bestaan van het probleem zorgt uiteindelijk ook voor oplossingen, er is lang genoeg te weinig gedaan.
- knip -
Auto’s worden voornamelijk gebruikt voor van/naar werk te rijden. Wanneer gaat men opladen? Juist: als men thuis komt. En dan gaat men ook nog heerlijk electrisch koken!!! Dat ga je nooit veranderen, ergo het wordt alleen maar erger. Totdat we er allemaal echt last van hebben. Dat je omvormer nu uitschakelt en je niks verdient is geen last hebben..Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:15:
Auto's zijn gemaakt om te rijden, niet om stil te staan zodat er op een gunstig moment kan worden opgeladen.
Binnen nu en 2 jaar wat je voorstelt???? Dat gaat echt niet eerder gebeuren dan voor 2030. Wellicht die batterijen op kleine schaal
Uhh dacht het niet he. Kom ik thuis en wil de auto laden omdat ik weer een volgende afspraak heb die ik vervolgens niet ga halen omdat netbeheerder zegt dat ik mijn auto niet mag laden?rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:36:
[...]
En hetzelfde voor mijn laadpaal, nu even niet laden of nu juist wel.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ik zeg toch dat het te overrulen is?Jazsie schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:25:
[...]
Uhh dacht het niet he. Kom ik thuis en wil de auto laden omdat ik weer een volgende afspraak heb die ik vervolgens niet ga halen omdat netbeheerder zegt dat ik mijn auto niet mag laden?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()

Nou dat zou ik dus niet willen, dat een netbeheerder dat eventjes bij mij doet!!! Mompelt iets met verantwoordelijkheid, verzekering en risico’s..rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:36:
[...]
Ik zou een systeem waarbij de netbeheerder aan mijn omvormer een seintje kan geven dat die het best nu even uitgeschakeld kan worden een veel mooiere oplossing vinden. En hetzelfde voor mijn laadpaal, nu even niet laden of nu juist wel.
Ik plug mijn auto ook in als ik thuis kom. Maar hij gaat pas laden als de prijzen gezakt zijn. En 's ochtends is hij net zo vol. Deze onwetendheid is precies mijn punt.mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:21:
[...]
Auto’s worden voornamelijk gebruikt voor van/naar werk te rijden. Wanneer gaat men opladen? Juist: als men thuis komt. En dan gaat men ook nog heerlijk electrisch koken!!! Dat ga je nooit veranderen, ergo het wordt alleen maar erger. Totdat we er allemaal echt last van hebben. Dat je omvormer nu uitschakelt en je niks verdient is geen last hebben..
Binnen nu en 2 jaar wat je voorstelt???? Dat gaat echt niet eerder gebeuren dan voor 2030. Wellicht die batterijen op kleine schaal
Daar zijn door de netbeheerder al rekening mee gehouden en extra dikke kabels voor LDN en ODN. Evenals de kastjes, “shiny transformatorhuisjes” en de restrogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:45:
[...]
Is het in nieuwbouwwijken dan ook minder van belang om de panelen af te schakelen, of staat dat daar los van?
Doordeweeks gaat mijn lader oook pas om 00.00 aan. Om 05.45 ga ik rijden en dan is mijn accu net vol. In het weekend, vrij t/m zo, plan ik het laden en gok ik soms afhankelijk van de weersverwachting van het KNMI. Meestal is het een zaterdag en/of zondag. Ja, ik verdeel het laden soms over 2 dagen...rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Ik plug mijn auto ook in als ik thuis kom. Maar hij gaat pas laden als de prijzen gezakt zijn. En 's ochtends is hij net zo vol. Deze onwetendheid is precies mijn punt.
Omdat jij al deze prerequisites al in bezit hebt. Mijn ev en laadpaal is nog van de eerste generatie. Die kan ik helemaal niet sturen en werkt maar op 1 fase. Overigens zijn er nog best veel huizen met 1 fase. Woon je in een Liander gebied kun je 1,5 jaar wachten op uitbreiding naar 3x25arogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:30:
[...]
Ik plug mijn auto ook in als ik thuis kom. Maar hij gaat pas laden als de prijzen gezakt zijn. En 's ochtends is hij net zo vol. Deze onwetendheid is precies mijn punt.
Maar als je nu een dynamisch contract hebt, en meteen bij aankomst inprikt, ben je in ieder geval een dief van je eigen portemonnee. Juist voor EV rijders is een dynamisch contract zo interessant, omdat je door niet op de dure tijden te laden de gemiddelde prijs enorm naar beneden kunt krijgen.mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:34:
[...]
Omdat jij al deze prerequisites al in bezit hebt. Mijn ev en laadpaal is nog van de eerste generatie. Die kan ik helemaal niet sturen en werkt maar op 1 fase. Overigens zijn er nog best veel huizen met 1 fase. Woon je in een Liander gebied kun je 1,5 jaar wachten op uitbreiding naar 3x25a
Als het jouw eigen laadpaal is, dan maak je hem toch slim. Ik heb ook een domme lader, maar heb daar een 3-fase-relais tussen gezet die ik schakel met een HUA smart plug, waarbij ik een stekker met een snoer met het relais heb verbonden.mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:34:
[...]
Mijn ev en laadpaal is nog van de eerste generatie. Die kan ik helemaal niet sturen
Hue was voor mij op dat moment de makkelijkste en snelste oplossing omdat ik dat toch al in huis had. Hue kan je ook goed programmeren op tijden.
Je kunt die hele groep toch gewoon schakelen vanuit een domotica systeempje?mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:34:
Mijn ev en laadpaal is nog van de eerste generatie. Die kan ik helemaal niet sturen en werkt maar op 1 fase.
Ik stel bij Tibber alleen een vertrektijd in als ik de dag erna ook echt een flink stuk moet rijden. Soms laadt hij dan over nog wel meer dagen.Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:33:
[...]
Doordeweeks gaat mijn lader oook pas om 00.00 aan. Om 05.45 ga ik rijden en dan is mijn accu net vol. In het weekend, vrij t/m zo, plan ik het laden en gok ik soms afhankelijk van de weersverwachting van het KNMI. Meestal is het een zaterdag en/of zondag. Ja, ik verdeel het laden soms over 2 dagen...
Dat is deels mijn punt...mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:21:
[...]
Auto’s worden voornamelijk gebruikt voor van/naar werk te rijden. Wanneer gaat men opladen? Juist: als men thuis komt. En dan gaat men ook nog heerlijk electrisch koken!!! Dat ga je nooit veranderen, ergo het wordt alleen maar erger. Totdat we er allemaal echt last van hebben. Dat je omvormer nu uitschakelt en je niks verdient is geen last hebben..
HH1, de grootste waterstofcentrale van Europa (200MW) staat nog steeds gepland om 2025 operationeel te zijn (en ze zijn al bezig).Binnen nu en 2 jaar wat je voorstelt???? Dat gaat echt niet eerder gebeuren dan voor 2030. Wellicht die batterijen op kleine schaal
Initieel om de (over)capaciteit van een specifiek windmolenpark te benutten.
Daarnaast is Port of Rotterdam bezig een heel waterstofnetwerk aan te leggen om de grootste hub te worden. Het zal echt niet enkel bij die ene fabriek blijven.
De (kleine) containers met accu's worden nu ook al ingezet, grootschalig inzetten zal wel meer gaan gebeuren zodra ze (geen idee wie dat exact zijn) het eens zijn over wat wanneer mag en er duidelijk is hoeveel ermee verdiend kan worden.
- knip -
Ik moet nog een domoticasysteem maken. Nu is het nog simpel met de hand of tijdschema met Hue. Straks wil ik ook mijn warmtepompboiler die ik nu aan het plaatsen ben smart maken. En later dit jaar ook nog CV met warmtepomp.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Ik stel bij Tibber alleen een vertrektijd in als ik de dag erna ook echt een flink stuk moet rijden. Soms laadt hij dan over nog wel meer dagen.
Precies. En los van het netbeheer verhaal. Volgens mij is iedere kWh opgewekt door zonne-energie (of wind/kern) weer een niet-opgewekte kWh uit fossiele energie. Milieutechnisch is er toch geen argument om omvormers uit zetten? Of mis ik iets?Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:17:
Maak ook wel de som voor jezelf. Naar mijn mening moet je gewoon 100% terugleveren wat je kunt zolang je kunt salderen (al is het enkel heffingen).
Het bestaan van het probleem zorgt uiteindelijk ook voor oplossingen, er is lang genoeg te weinig gedaan.
Haha nice.. de tweakers gaan weer los. Bedankt voor de ideeen :-)EmHaKa schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Je kunt die hele groep toch gewoon schakelen vanuit een domotica systeempje?
Ja, je voegt groene energie toe, maar als de energie al meer dan 100% groen is, dan breng je alleen maar overschot toe die elders in warmte moet worden wegestookt.Gecko123 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:45:
[...]
Precies. En los van het netbeheer verhaal. Volgens mij is iedere kWh opgewekt door zonne-energie (of wind/kern) weer een niet-opgewekte kWh uit fossiele energie. Milieutechnisch is er toch geen argument om omvormers uit zetten? Of mis ik iets?
In de negatieve uren gaf Zonneplan ook iets van 150% groene energie. Veel teveel energie dus.
Dat valt nog wel mee.
Maar wat er nu gebeurt is het resultaat van politiek handelen uit het verleden.
(U weet wel het grote privatiseren)
Nu gaat het om grote sommen geld en tijd om dit op te lossen.
De ellende is nu en iemand moet dit bonnetje oppakken.
Het gaat dus nog wel even duren.
Door de EV's of ESS'en slim te laden is slechts een druppel op de gloeiende plaat.
De grote populariteit van PV en wentelwieken helpt daar ook niet bij.
De quick fix is terug in de tijd naar het moment van ontwerp van ons E-netwerk, dat zie ik alleen niet gebeuren

Ah wist ik niet, dankjewel voor de info. 200MW is natuurlijk niet echt heel veel.Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Dat is deels mijn punt...
[...]
HH1, de grootste waterstofcentrale van Europa (200MW) staat nog steeds gepland om 2025 operationeel te zijn (en ze zijn al bezig).
Initieel om de (over)capaciteit van een specifiek windmolenpark te benutten.
Daarnaast is Port of Rotterdam bezig een heel waterstofnetwerk aan te leggen om de grootste hub te worden. Het zal echt niet enkel bij die ene fabriek blijven.
De (kleine) containers met accu's worden nu ook al ingezet, grootschalig inzetten zal wel meer gaan gebeuren zodra ze (geen idee wie dat exact zijn) het eens zijn over wat wanneer mag en er duidelijk is hoeveel ermee verdiend kan worden.
Vooral je laatste zin is natuurlijk de grote bottleneck..
Maar moeten we dan focussen op technische oplossingen verzinnen voor het afschakelen van de panelen, of ons verbruik proberen te managen en mensen (zelfs hier op het forum) bewust maken dat ze hun verbruik ook kunnen verschuiven, zodat we minder van die overschotten hebben?Swerfer schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:50:
[...]
Ja, je voegt groene energie toe, maar als de energie al meer dan 100% groen is, dan breng je alleen maar overschot toe die elders in warmte moet worden wegestookt.
In de negatieve uren gaf Zonneplan ook iets van 150% groene energie. Veel teveel energie dus.
Brandveiligheid, herbouw huis.. Kapotte omvormers die vervangen moeten worden, productie van de dingen zijn natuurlijk ook niet milieu-neutraal.Gecko123 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:45:
[...]
Precies. En los van het netbeheer verhaal. Volgens mij is iedere kWh opgewekt door zonne-energie (of wind/kern) weer een niet-opgewekte kWh uit fossiele energie. Milieutechnisch is er toch geen argument om omvormers uit zetten? Of mis ik iets?
Dat privatiseren nooit had moeten gebeuren ben ik met u eens. Maar dynamisch is met de huidige situatie wel de "way to go", en zou wat mij betreft voor nieuwe (zakelijke?) contracten ook verplicht moeten zijn om mensen bewust te maken van de enorme verschillen gedurende de dagSimpel360 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Dat valt nog wel mee.
Maar wat er nu gebeurt is het resultaat van politiek handelen uit het verleden.
(U weet wel het grote privatiseren)
Nu gaat het om grote sommen geld en tijd om dit op te lossen.
De ellende is nu en iemand moet dit bonnetje oppakken.
Het gaat dus nog wel even duren.
Door de EV's of ESS'en slim te laden is slechts een druppel op de gloeiende plaat.
De grote populariteit van PV en wentelwieken helpt daar ook niet bij.
De quick fix is terug in de tijd naar het moment van ontwerp van ons E-netwerk, dat zie ik alleen niet gebeuren
Een generiek apparaat gaat langer mee op 225V dan op 252V.Gecko123 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:45:
[...]
Dus als de fossiele opwek al maximaal is teruggeschaald en er nog steeds te veel duurzame energie geproduceerd wordt dan kan dat (uiteindelijk) zeker wel het milieu belasten. Het ligt er maar net aan hoe ver je wilt kijken.
Wordt er echt te veel geproduceerd dan zijn er partijen die afnameplicht hebben. Dan gaan bijvoorbeeld de lampen aan in lege kassen. Direct geen issue, warme = warmte. Maar ook die meuk slijt bij gebruik wat indirect het milieu belast.
Als het netbeheer verhaal niet van toepassing was en er geen congestie was dan zou dat inderdaad niet hoeven.
@mierenfokker Het is in the grand scheme of things niet veel, maar een begin. Het is ook het laatste stukje kale Maasvlakte, dat zal vast ook mee hebben gewogen. Shell had ongetwijfeld een 10 keer zo grote neer willen zetten.
- knip -
Ik had begrepen dat dat een enorme oppervlakte is? Is voor waterstof zoveel ruimte nodig?Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:59:
[...]
@mierenfokker Het is in the grand scheme of things niet veel, maar een begin. Het is ook het laatste stukje kale Maasvlakte, dat zal vast ook mee hebben gewogen. Shell had ongetwijfeld een 10 keer zo grote neer willen zetten.
Hogedruk opslagtanks en een compressor nemen op zich niet veel ruimte in. Ik denk dat de installatie voor omzetting van elektriciteit naar waterstof de meeste ruimte in beslag neemt. Daarnaast zal er flink ruimte zijn om op te schalen.rogierrr schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:03:
[...]
Ik had begrepen dat dat een enorme oppervlakte is? Is voor waterstof zoveel ruimte nodig?
Hoeveel ruimte er nodig is? Geen idee. Het is een elektrolyse centrale dus ik ga ervan uit dat het zeewater eerst gedemineraliseerd zal moeten worden. Dat zal ongetwijfeld ruimte (opslag) in gebruik nemen.
- knip -
Die kun je heel mooi via modbus tcp aansturen. Dat kan vast ook wel vanuit HA.Pixal schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:55:
[...]
`
Ik kan mijn SMA Tripower inverter alleen uitschakelen via de web browser en zou dit ook via HA willen automatiseren. Ik was gisteren een beetje aan het Googlen en in de Developer tools aan het kijken maar heb gewoon geen idee waar ik moet beginnen. Kan jij adh van screenshot zien of zoiets ook met deze interface kan? Het gaat om de setting General Operation Mode die op "stop" moet worden gezet om de panelen uit te schakelen.
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een netbeheerder kan er net zo goed voor kiezen om een gascentrale af te schakelen of verkopen aan het buitenland wat daar weer zorgt voor minder gas of kolencentrales. Het is een beetje een theoretische discussie.Raymond P schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:59:
[...]
Een generiek apparaat gaat langer mee op 225V dan op 252V.
Dus als de fossiele opwek al maximaal is teruggeschaald en er nog steeds te veel duurzame energie geproduceerd wordt dan kan dat (uiteindelijk) zeker wel het milieu belasten. Het ligt er maar net aan hoe ver je wilt kijken.
Wordt er echt te veel geproduceerd dan zijn er partijen die afnameplicht hebben. Dan gaan bijvoorbeeld de lampen aan in lege kassen. Direct geen issue, warme = warmte. Maar ook die meuk slijt bij gebruik wat indirect het milieu belast.
Als het netbeheer verhaal niet van toepassing was en er geen congestie was dan zou dat inderdaad niet hoeven.
In praktijk is er wel netcongestie en doet dat hele netbeheerderverhaal wel mee.Gecko123 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 23:36:
[...]
Een netbeheerder kan er net zo goed voor kiezen om een gascentrale af te schakelen of verkopen aan het buitenland wat daar weer zorgt voor minder gas of kolencentrales. Het is een beetje een theoretische discussie.
Momenteel lukt het op sommige plekken dus niet om het uberhaubt de wijk uit te krijgen. Een knooppunt verder een centrale compleet stil leggen doet dan weinig op een overvolle middenspanningslijn dat niet ontworpen is voor teruglevering.
Je kunt hier teruglezen over het afslaan van omvormers, zo theoretisch is het dus niet. Sterker nog, in sommige wijken is het doodnormaal als de zon schijnt. M.a.w. >250V komt gewoon voor en is niet direct iets aan te doen (op terugleverbeperking na).
Wil je daar meer over lezen dan kan je dat ongetwijfeld vinden op de website van Liander.
Ik weet niet of er nog kleine gascentrales in/tegen zulke woonwijken in gebruik zijn, maar ga er maar van uit dat als dat het geval is die op zulke dagen echt niet draaien.
Het volledig afschakelen van centrales gaat overigens ook niet altijd, het kost een behoorlijke tijd om weer op rendement te komen. En duurzame energie wordt niet altijd stabiel opgewekt.
Hoe het aanbod exact samengesteld wordt ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik weet dat er een minimaal rendement/nood/reserve productie is maar niet of centrales gevraagd mag worden minder te produceren op basis van weersverwachtingen vóór de day-ahead veiling.
Het lijkt mij van wel. Het lijkt mij ook dat iemand met toegang tot knopjes gisteren en vandaag ze allemaal al ingedrukt had.
*Het hele landelijk prijzenconcept zal vast ook niet lang meer duren. Regionale dynamische tarieven zijn veel logischer.
- knip -
Niet bij teveel productie (waar je wel vanuit kunt gaan bij negatieve prijzen). Als jij je zonnepanelen dan niet uitzet moet er wel een windmolen uitgezet worden.Gecko123 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:45:
[...]
Het stroomnet kan geen (serieuze hoeveelheden) energie opslaan.
Signatures zijn voor boomers.
Dus moet je wat je opwekt op zo’n moment zelf gebruiken. En zinvol ook nog.Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:11:
[...]
Niet bij teveel productie (waar je wel vanuit kunt gaan bij negatieve prijzen). Als jij je zonnepanelen dan niet uitzet moet er wel een windmolen uitgezet worden.
Het stroomnet kan geen (serieuze hoeveelheden) energie opslaan.
Voor mij zijn PV, EV en dynamische tarieven ook principiële keuzes. Voor de energietransitie. Dus ik zorg dat ik een auto laad (we hebben er 2 dus valt wel te regelen), ik zet de vaatwasser aan en ik verzamel wasgoed. Maar ik ga niet een föhn aanzetten of mijn zonnepanelen uitzetten om wat extra centen te verdienen.
Men kan hier wel zo mooi zeggen dat te doen om het net te ontlasten maar het gaat natuurlijk om wat extra te kunnen verdienen. Zorg gewoon dat je verbruikt wat je opwekt, met zinvolle verbruikers. Zo moeilijk is dat niet.
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."
Hier een wijk van eind jaren '70 waar overduidelijk fluctuaties in spanning zijn en waar ik zover ik weet zelf nog geen uitval van PV heb gezien, maar het komt toch erg dicht bij. Zie hier een overzicht van voltages bij 3 apparaten welke op 3 verschillende fases zitten. Doordat ik veel energie gebruik op die momenten en mijn omvormers uit gaan, kan mijn buurman misschien wat langer doorgaan voor zijn PV systeem afschakelt door te hoge spanning.
/f/image/5vOD1pEsSvCuISsRCifOwJIP.png?f=fotoalbum_large)
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik zet mijn zonnepanelen wel uit, maar niet de hybride omvormer.marana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Dus moet je wat je opwekt op zo’n moment zelf gebruiken. En zinvol ook nog.
Voor mij zijn PV, EV en dynamische tarieven ook principiële keuzes. Voor de energietransitie. Dus ik zorg dat ik een auto laad (we hebben er 2 dus valt wel te regelen), ik zet de vaatwasser aan en ik verzamel wasgoed. Maar ik ga niet een föhn aanzetten of mijn zonnepanelen uitzetten om wat extra centen te verdienen.
Men kan hier wel zo mooi zeggen dat te doen om het net te ontlasten maar het gaat natuurlijk om wat extra te kunnen verdienen. Zorg gewoon dat je verbruikt wat je opwekt, met zinvolle verbruikers. Zo moeilijk is dat niet.
Waardoor ik ca 40-50kWh PV opwek mis in de negatieve uren (thuisaccu, buiten negatieve uren voedt ik nog wel 17-19kWh in ipv 30-45kWh), in plaats daarvan neem ik 43-44kWh van het net af (ipv gebruikelijk <1kWh/dag )
Vanuit het net gezien maakt het een verschil van 70-80kWh op een dag als 28 & 29 mei
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zo... Jij hebt hier de wijsheid in pacht?marana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:55:
Vind het nogal wat om te claimen dat het 'natuurlijk' gaat om wat extra te verdienen... Het is leuk om er mee te spelen imho maar het schiet echt niet op qua winst hoor, het lijkt me juist sterk dat er veel mensen zijn die het echt daar om gaat.
Gamertag: FinrazielNL
Dat zijn ook wel hoeveelheden waar je de panelen even voor wil uitzetten jaDomba schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Vanuit het net gezien maakt het een verschil van 70-80kWh op een dag als 28 & 29 mei
Signatures zijn voor boomers.
Het zal voor veel mensen die er mee bezig zijn vooral de combi zijn. Het is gewoon leuk om 3-5 euro te "verdienen" met stroom verbruiken, terwijl de meeste van ons beter 10 minuten aan het werk kunnen gaan, dat verdient beter. Voor mij is het gewoon de grap om te kijken wat lukt.Finraziel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Zo... Jij hebt hier de wijsheid in pacht?
Vind het nogal wat om te claimen dat het 'natuurlijk' gaat om wat extra te verdienen... Het is leuk om er mee te spelen imho maar het schiet echt niet op qua winst hoor, het lijkt me juist sterk dat er veel mensen zijn die het echt daar om gaat.
Oh dat is inderdaad nogal wat, aan zulke getallen dacht ik niet. Zoveel opwek in 2-3 uur tijd, poeh!Domba schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Ik zet mijn zonnepanelen wel uit, maar niet de hybride omvormer.
Waardoor ik ca 40-50kWh PV opwek mis in de negatieve uren (thuisaccu, buiten negatieve uren voedt ik nog wel 17-19kWh in ipv 30-45kWh), in plaats daarvan neem ik 43-44kWh van het net af (ipv gebruikelijk <1kWh/dag )
Het is vooral het aanzetten van zaken als een föhn, of wat iemand hier voorstelde aan een ander over het laten weglopen van warm water. Dat soort acties vind ik geen leuk spel meer, dat is gewoon niet goed voor de wereld.Finraziel schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Zo... Jij hebt hier de wijsheid in pacht?
Dat is gewoon onzin. Er zijn heel veel gebruikers van elektricitieit die geen PV hebben. Dus alle PV eigenaren precies verbruiken wat ze opwekken dan heeft een groot deel van het land geen PV.marana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:55:
Zorg gewoon dat je verbruikt wat je opwekt, met zinvolle verbruikers. Zo moeilijk is dat niet.
De anomalie die we nu hebben is dat de traditionele energieleveranciers verder niets doen met de day-ahead markt, maar wel de PV van hun klanten daar dumpen.
Maar het zijn natuurlijk ook de tranditionele leveranciers die de rekening als de prijzen negatief worden (afgezien van een kleine groep met PV die een dynamisch contract heeft). Dus daar hoeven we geen medelijden mee te hebben.
Op moment 15,2kWp (van 19,4 ivm opknap werk/ actief op moment 3kWp OZO/ 12,2kWp NWN )Maasluip schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:50:
[...]
Dat zijn ook wel hoeveelheden waar je de panelen even voor wil uitzetten jaWat is dat, 12 kWp of zo?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
2 auto's hebben is dat natuurlijk ook nietmarana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:02:
[...]
Dat soort acties vind ik geen leuk spel meer, dat is gewoon niet goed voor de wereld.
Domba schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 10:04:
[...]
Op moment 15,2kWp (van 19,4 ivm opknap werk/ actief op moment 3kWp OZO/ 12,2kWp NWN )
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik heb geen EV en na 3 dagen met negatieve prijzen ben ik wel door m'n was en vaat heen hoor.. 3kW aan zonnestroom direct nuttig kunnen gebruiken is dan echt niet zo vanzelfsprekendmarana schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:55:
[...]
Inmiddels op de omvormer RRDR Power control enabled, De bestanden in de map vervangen en de waarde DEFAULT_POWER_CONTROL = True in const.py aangepast.Daaniea schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:28:
[...]
Dat had ik eerst ook. Je kan even checken of je de laatste versie hebt van de integratie. De update heeft namelijk nog geen officiële release tag en staat voor nu alleen op de master branch. In de custom_components/solaredge_modbus folder kan je zoeken naar het gebruik van power_control om te checken of je de laatste versie hebt. Zo niet, kan je even de master branch downloaden als zip en de bestanden in de folder vervangen. Dit is workaround totdat er een release tag aan gehangen wordt.
Vervolgens kan je ook deze instructie van mijn post nog even controleren en Home Assistant herstarten:
[...]
Ik heb er nu een entiteit bij gekregen met een slider:
SEMODBUS (Active Power Limit)
:fill(white):strip_exif()/f/image/sjGR0d0R6whSycTMHEUaiV69.png?f=user_large)
Na wat verkeerde antwoorden toch nog een poging.Verzadigd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:46:
Ik heb een vraag. Ik zit bij Zonneplan en heb dat apparaatje van ze in de P1 poort in mijn garage geprikt. Het mooie is dat die 3G connectiviteit heeft want ik heb geen Wifi in mijn garage. Als ik wegga bij Zonneplan, dan wil ik zelf een energiemeter met 3G kopen. Ik kan die online echter niet vinden. Weet iemand er eentje?
Ik neem aan dat je bedoelt dat je geen internet in je garage hebt?
En dat je garage niet naast je huis staat?
Er zijn kastjes die doen wat jij wil, maar je hebt dan wel een server nodig waar je de data naar toe kan sturen en vanaf daar weer bekijken.
Voor zover ik kan vinden gaan alle cloudbased oplossingen er vanuit dat je lokale internet toegang hebt, via wired of wireless. De oplossing zou dan een 4G hotspot met wifi kunnen zijn.
Heb je al eens gekeken naar slimmemeterportal.nl? Daar zie je data niet live, maar je kan wel bijhouden wat je verbruik was.
Niet echt het juiste topic hier maar om je op weg te helpen:Verzadigd schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:46:
Ik heb een vraag. Ik zit bij Zonneplan en heb dat apparaatje van ze in de P1 poort in mijn garage geprikt. Het mooie is dat die 3G connectiviteit heeft want ik heb geen Wifi in mijn garage. Als ik wegga bij Zonneplan, dan wil ik zelf een energiemeter met 3G kopen. Ik kan die online echter niet vinden. Weet iemand er eentje?
- 4G LTE router zoals de TP-Link 300 Mbps 4G LTE router >>
https://www.amazon.nl/-/e...-TL-MR6400/dp/B07RM95YFC/
- RS485 naar Ethernet adapter >>
https://www.amazon.nl/Wav...Rail-Mount/dp/B09LQMH2S1/
- Din-rail energiemeter met RS485 zoals de Aastron SDM630 >>
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B08X911LWF/
Kan je via RS485 via 4G de boel uitlezen.
Eventueel als je niks anders wilt/gaat aansluiten kan je ook voor een complete RS485 naar 4G LTE gaan:
>> https://www.amazon.nl/SIM...pplications/dp/B0B9GP73TZ
Aangezien ik de kriebels krijg van zo'n wachtwoord heb ik het gauw aangepast:Gajescheren schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:46:
Username en password mag je op admin/admin laten staan; dat zijn de standaard username en password voor de ECU login pagina.
http://[IP-adres]/index.php/configuration/user_info
Met 4 posts en de vorm van de vraagstelling van @Verzadigd gok ik dat wat leesvoer ook wel op z'n plek is:
https://www.milieucentraa...energieverbruiksmanagers/
En als het daarna alsnog nog sexy moet dan zeker LoRa overwegen.
- knip -
Kijk eens naar een Zappi laadpaal, ook al heb je de 3-fasen uitvoering, dan kun je deze nog steeds aansluiten op 1-fase (en in de toekomst dan op 3-fasen). Deze paal is in staat om je PV opwek direct naar je auto te sturen.mierenfokker schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:34:Omdat jij al deze prerequisites al in bezit hebt. Mijn ev en laadpaal is nog van de eerste generatie. Die kan ik helemaal niet sturen en werkt maar op 1 fase. Overigens zijn er nog best veel huizen met 1 fase. Woon je in een Liander gebied kun je 1,5 jaar wachten op uitbreiding naar 3x25a
Keep rolling sixes!
Er werd om een 4G oplossing gevraagdRaymond P schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:26:
@Jazsie Een powerline adaptertje, des noods met ingebouwde AP, en een YouLess of Plugwise P1 module lijkt mij meer op z'n plek.
Met 4 posts en de vorm van de vraagstelling van @Verzadigd gok ik dat wat leesvoer ook wel op z'n plek is:
https://www.milieucentraa...energieverbruiksmanagers/
En als het daarna alsnog nog sexy moet dan zeker LoRa overwegen.
Powerline is zeker een optie om te overwegen.
En 'mijn' bakker doet de oven voor de sauzijnenbroodjes niet aan in de middag omdat de stroom te duur is. Geen dynamisch contract, maar die grote maarschappijen zitten de 'achterblijvers' een poot uit te draaien. En de ACM stelt vast dat ze niet graaien. Hoe dan
Waarom heeft de bakker geen dynamisch contract? Moeten we nu medelijden gaan hebben met bedrijven die dure leveranciers kiezen?knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:40:
En 'mijn' bakker doet de oven voor de sauzijnenbroodjes niet aan in de middag omdat de stroom te duur is. Geen dynamisch contract, maar die grote maarschappijen zitten de 'achterblijvers' een poot uit te draaien. En de ACM stelt vast dat ze niet graaien. Hoe dan
Bakkers verhogen gewoon de prijzen. Heeft althans mijn bakker wel gedaanphicoh schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:08:
[...]
Waarom heeft de bakker geen dynamisch contract? Moeten we nu medelijden gaan hebben met bedrijven die dure leveranciers kiezen?
Bij Tibber zakt hij niet verder dan €0,17 (voor de consument). Toegegeven, dat is niet duur, maar gratis wil ik het ook niet noemen....knakworst schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:40:
Morgen is de stroom gewoon weer gratis. Dat wordt in het weekend weer zwaar negatieve prijzen gezien het zonnetje 100% gaat schijnen.
Klopt, 17 cent belastingen. Maar de kale stroomprijs is toch echt 0,0 cent. Niet duur.ArPi75 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:15:
[...]
Bij Tibber zakt hij niet verder dan €0,17 (voor de consument). Toegegeven, dat is niet duur, maar gratis wil ik het ook niet noemen....
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels