anwb room het af de uurprijs net als in de supermarkt 58cent is 60 en dat een heel jaar kassa maal 10.000man
Hoe bedoel je?peppie1212 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
anwb room het af de uurprijs net als in de supermarkt 58cent is 60 en dat een heel jaar kassa maal 10.000man
Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.
Binnenkort staat mijn eerste EV voor de deur en wilde daarom overstappen naar tibber. Ik twijfel nu echter door de komende prijsverhoging. Ik vond hun oplossing met connectie naar de auto, laadpaal en zonnepanelen wel netjes. Ik geloof eerder in zo'n software oplossing dan een laadpaal met allerlei energie meters/klemmen.
Zijn er andere aanbieders met gelijke oplossing? Ik ken Jedlix, maar bij tibber gaat de integratie toch verder.
Zijn er andere aanbieders met gelijke oplossing? Ik ken Jedlix, maar bij tibber gaat de integratie toch verder.
GridIO. Ik probeer juist zoveel mogelijk zelf oplossingen te gebruiken zodat ik niet vast zit aan een aanbieder.bdruten schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:33:
Binnenkort staat mijn eerste EV voor de deur en wilde daarom overstappen naar tibber. Ik twijfel nu echter door de komende prijsverhoging. Ik vond hun oplossing met connectie naar de auto, laadpaal en zonnepanelen wel netjes. Ik geloof eerder in zo'n software oplossing dan een laadpaal met allerlei energie meters/klemmen.
Ik ga ondanks de goede integraties toch naar zonneplan. Ik hoef daarvoor niks aan mijn infrastructuur te veranderen op de P1 lezer na.
Je kunt het ook zo zien: die verhoging kost €0,02 per kWh extra. Stel je rijdt 20.000 km/jr met een verbruik van 200 Wh/km, dan kost het €80 extra op jaarbasis, oftewel 0,4 cent per km. OK voor de rest van je verbruik ben je natuurlijk ook nog wat extra kwijt.bdruten schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:33:
Maar als je daarvoor een (voor jou) fijnere app en integratie hebt, is dat het misschien gewoon waard.
Aan de andere kant: een eigen HA systeem maakt je onafhankelijk vam een specifieke leverancier.
Sinds 18 januari bij Zonneplan en sinds vorige week ook 11 panelen met 4950wp op het dak liggen.
Mijn meterkast is ook vervangen dus weer helemaal up to date 👍
Nu heb ik een elektrische boiler (itho daalerop 80L duo) die voorheen met met een toon frequentie en dag/nacht switch was aangesloten. Iemand een idee: hoe zou ik die nu moeten aansluiten om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven en mijn zonnepanelen?
Nu heb ik een elektrische boiler (itho daalerop 80L duo) die voorheen met met een toon frequentie en dag/nacht switch was aangesloten. Iemand een idee: hoe zou ik die nu moeten aansluiten om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven en mijn zonnepanelen?
Vervangen door een WPB met solar contact en die met je domotica aansturen.hansieb112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:
Sinds 18 januari bij Zonneplan en sinds vorige week ook 11 panelen met 4950wp op het dak liggen.
Tibber blijft een prima en voordelige keus. Mocht het niet bevallen kan je altijd na een maand overstappen.bdruten schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:33:
Zoals @bbbrumbrum ook al zei: een wp boiler. Als je het goed uitzoekt kost die nog minder dan de subsidie en scheelt minstens 60% in het energieverbruik, als je hem dan aanstuurt met domotica scheelt het 80% in de kosten.hansieb112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Zijn er meer mensen bij wie de zonneplan API in HA sinds kort af en toe steeds vaker even niet beschikbaar is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 2023-02-04 15:24:38.910 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/summary') 2023-02-04 16:01:31.294 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/gas') 2023-02-04 16:07:44.764 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me') 2023-02-04 16:28:03.373 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/gas') 2023-02-04 18:38:08.960 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/electricity-delivered') 2023-02-04 18:50:18.628 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/user-accounts/me') 2023-02-04 19:41:04.782 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/electricity-delivered') 2023-02-04 20:40:15.874 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/summary') 2023-02-04 21:04:51.432 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/gas') |
Ik probeer dit ook werkend te krijgen, maar bij mij geeft HA aan ‘unavailable’ bij de entity ‘electricity price’. Mijn contract is nog niet ingegaan, maar ik wilde vast even het laden van de auto plannen adhv de Tibber prijzen. Heb jij enig idee of ik moet wachten tot mijn contract loopt?worker schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:58:
Ik ben sinds kort klant van Tibber, en heb zoals het een Tweaker betaamd in Home Assistant een mooie grafiek met uurprijzen gemaakt.
Wat ik echt heel raar vind is dat Tibber dat niet in zijn app heeft ingebouwd, daar zie je alleen de momentane prijs. Of zie ik die over het hoofd?
In de Tibber zie ik die grafiek overigens wel.
Was bij mij ook, ging pas werken op de dag dat m'n contract begonPierz schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:31:
[...]
Ik probeer dit ook werkend te krijgen, maar bij mij geeft HA aan ‘unavailable’ bij de entity ‘electricity price’. Mijn contract is nog niet ingegaan, maar ik wilde vast even het laden van de auto plannen adhv de Tibber prijzen. Heb jij enig idee of ik moet wachten tot mijn contract loopt?
In de Tibber zie ik die grafiek overigens wel.
Dat klinkt best interessant. Inderdaad deze huidige boiler vreet stroom en kan vast anders. Heb je nog tips wat ik door kan lezen of goedkope te vinden zijn?KC27 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:18:
[...]
Zoals @bbbrumbrum ook al zei: een wp boiler. Als je het goed uitzoekt kost die nog minder dan de subsidie en scheelt minstens 60% in het energieverbruik, als je hem dan aanstuurt met domotica scheelt het 80% in de kosten.
Als tijdelijke oplossing zat ik te denken aan een nachtklok die in de meterkast kan en de boiler dan s’nachts en overdag tussen 12-15 bijvoorbeeld laat werken.
Sorry voor de wellicht suffe vraag. Maar ik heb bovenstaand bestand in een losse yaml (rest.yaml) gezet en dan een include hiervan in de configuration.yaml.trippelb schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:50:
...
Rest sensor voor het binnenhalen van de tarieven:
Let op dit is voor een include in een los bestand, in je configuration dus nog een rest: include! toevoegen
https://gist.github.com/t...efa97c0961593a019035c61ec
YAML:
1
| rest: !include rest.yaml |
Dan zou het toch moeten werken of zie ik iets over het hoofd? Ik ben de halve avond al aan het stoeien en kom er niet uit.
---
Opgelost. Wat herladen/herstarten verhielp het probleem
[ Voor 4% gewijzigd door Gummie op 07-02-2023 09:00 . Reden: Opgelost en oplossing toegevoegd. ]
En 54 cent?peppie1212 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Er is een apart topic over warmtepomp boilers. Lees je daar even in en overleg eventueel met je installateur:hansieb112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:43:
[...]
Dat klinkt best interessant. Inderdaad deze huidige boiler vreet stroom en kan vast anders. Heb je nog tips wat ik door kan lezen of goedkope te vinden zijn?
Als tijdelijke oplossing zat ik te denken aan een nachtklok die in de meterkast kan en de boiler dan s’nachts en overdag tussen 12-15 bijvoorbeeld laat werken.
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik ben het niet per definitie met je oneens @Gecko123. Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen..., en ook kritischer, en van meerdere kanten...Gecko123 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:49:
[...]
Met dynamische contracten hebben vergelijkingswebsites geen verdienmodel dus is het in hun belang om aan de vaste contracten vast te houden.
Er wordt geen woord gerept over de huidige torenhoge variabele tarieven die verre van uit te leggen zijn. Geen enkele kritische vraag hierover.
Laag niveau journalistiek dit.
Maar wat het ook is, het is in Friesland de meest gelezen krant. Een krant die qua inhoud veelal samenwerkt met NRC (zelfde (Belgische) Moeder-concern).
Het artikel is waarschijnlijk ge-triggerd door een contact van de redactie met Zonneplan, of door persberichten die Zonneplan heeft doen uitgaan (er stonden nog een 2-tal berichten in dezelfde krant waarin Zonneplan werd genoemd). Verder kwam dhr. Ferwerda weer langszij, als voorzitter vd dynamische leveranciers. En iemand van Pricewise (vergelijkingssite).
Dus tja, het is ook niet persé eenzijdig, en ook niet persé negatief over dynamische leveranciers.
Maar buiten dit alles, dit is een voorbeeld van een boodschap, die het grote publiek bereikt (die zitten niet op Tweakers...).
Een verwijzing naar dit topic had natuurlijk niet misstaan,,,
P.S. Zelf ben ik ±5 jaar dynamische klant (Easy-Energy/Mijn Domein, Tibber); All-Electric + EV, (nog) zonder panelen, >10k kWh.
Hoi Taro,Taro schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:36:
[.
Vind het spelen met Home Assistant echter té leuk, de Zappi laadpaal kan vanuit zichzelf al omgaan met dynamische tarieven en de wasmachine en droger zijn ook aan een upgrade toe, dus ondanks dat het niet de allerbeste keuze is overweeg ik toch om helemaal over te stappen op dynamisch. Met bijv. LG Thinq kunnen dan beide apparaten ook profiteren van dynamische tarieven. En als het zwembad weer is opgezet kunnen wamptepomp en filter ook op de juiste momenten draaien. Dan maar gewoon zorgen dat de meeste opgewekte energie in de auto gaat, salderen wordt toch steeds minder interessant de komende jaren.
Hoe laat jij de zappi laadpaal omgaan met de dynamische tarieven?
Ik kan hem hier alleen op boost, eco en eco+ zetten en daarbij bij eco+ een moment van boosten plannen. Jij nog iets slimmers?
Ik dacht tot enige tijd geleden ook dat dat de enige opties waren, totdat ik iemand een keer https://myaccount.myenergi.com in een browser zag gebruiken. De App is dus niet de enige manier van aansturen, maar via de website heb je vrij uitgebreide opties. Zo kan je dus ook je energieleverancier kiezen en aangeven wanneer je wil laden:Guidoweb55 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Hoi Taro,
Ik kan hem hier alleen op boost, eco en eco+ zetten en daarbij bij eco+ een moment van boosten plannen. Jij nog iets slimmers?
:fill(white):strip_exif()/f/image/2XTRhVRaXROOBalPjnFIDMAo.png?f=user_large)
Zonneplan en Tibber staan niet tussen de leveranciers, maar wel "Flexibel tariff" en als je dan NL kiest haalt hij de volgende prijzen voor vandaag op. Zo te zien wel excl. een aantal toeslagen, maar als je daar rekening mee houdt dan werkt het prima.
/f/image/CMD96Zso68RPtIGsQd4CyQtS.png?f=fotoalbum_large)
Mocht je hier meer over willen weten is het waarschijnlijk beter dat in het laadpalen topic voort te zetten om hier niet offtopic te gaan.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Je kan de eSense input gebruiken (doe ik ook). Zodra hier 230v op staat is het een signaal voor de zappi om een boost te doen (of drie andere mogelijkheden, zie manual bij eBoost mogelijkheden). Zet hier een sonoff of andere 230v wifi relais tussen en je kan op basis van je tarief de relais schakelen en zo de zappi in eBoost zetten (terwijl hij in eco+ staat).Guidoweb55 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:16:
[...]
Hoi Taro,
Persoonlijk blijf ik toch vinden dat - wanneer je een beetje uitkijkt bij het afsluiten van een energiecontract - het voordeel van een dynamisch contract tov een contract van onbepaalde duur, onder de huidige omstandigheden, een beetje overroepen vindt.
In de maand januari bedroeg (bij mijn verbruiksprofiel, PV het voordeel van een dynamisch contract tov standaardcontract een 2,5 euro. Maar dat voordeel verdwijnt onmiddellijk tijdens de maanden (het grootste deel van het jaar) dat er injectie is.
Komt daar nog de relatief hoge jaarlijkse kost voor een dynamisch contract bij (tot 100 € per jaar tov nul euro voor standaard) en het feit dat je bij bepaalde dynamische contracten (situatie Vlaanderen) niet maandelijks kan switchen tussen dynamisch en standaard en ik zie het voordeel op jaarbasis echt (nog) niet.
De gemiddelde prijs voor de maand januari (voor mijn verbruikersprofiel, dus gewoon afnemen en leveren volgens behoefte en niet gaan handelen op de goedkoopste en duurste uren via een accu) bedroeg voor een dynamisch contract een 22,54 c€ kWh en voor het standaardcontract 27,36 € (telkens all in prijs, dus niet de naakte stroomcomponent).
ps. voor afname elektriciteit, geen gas.
Ik zie nu ook al bijna iedere maand (tijdens de wintermaanden wanneer ik persoonlijk geen teruglevering genereer) dat bijna een gelijk deel van de maand de DA onder de vaste prijs van een standaard contract zit maar het andere deel er gewoon boven. Dat niveleert het verschil dus ook nog eens.
In de maand januari bedroeg (bij mijn verbruiksprofiel, PV het voordeel van een dynamisch contract tov standaardcontract een 2,5 euro. Maar dat voordeel verdwijnt onmiddellijk tijdens de maanden (het grootste deel van het jaar) dat er injectie is.
Komt daar nog de relatief hoge jaarlijkse kost voor een dynamisch contract bij (tot 100 € per jaar tov nul euro voor standaard) en het feit dat je bij bepaalde dynamische contracten (situatie Vlaanderen) niet maandelijks kan switchen tussen dynamisch en standaard en ik zie het voordeel op jaarbasis echt (nog) niet.
De gemiddelde prijs voor de maand januari (voor mijn verbruikersprofiel, dus gewoon afnemen en leveren volgens behoefte en niet gaan handelen op de goedkoopste en duurste uren via een accu) bedroeg voor een dynamisch contract een 22,54 c€ kWh en voor het standaardcontract 27,36 € (telkens all in prijs, dus niet de naakte stroomcomponent).
ps. voor afname elektriciteit, geen gas.
Ik zie nu ook al bijna iedere maand (tijdens de wintermaanden wanneer ik persoonlijk geen teruglevering genereer) dat bijna een gelijk deel van de maand de DA onder de vaste prijs van een standaard contract zit maar het andere deel er gewoon boven. Dat niveleert het verschil dus ook nog eens.
:strip_exif()/f/image/SkaRGLdrcWySxxpDyZ9so2kd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 10:08 ]
Zie hier de essentiële termen van dit hele onderwerp. Dat is tenslotte aan eenieder om voor zichzelf af te wegen. Maar het is evident welke vorm er wint bij de vaak voorkomende "variabele" tarieven van 60-100 cent per kWh, hoe weinig je het verbruik ook stuurt. Nu pas begint er mondjesmaat aanbod te komen voor maar liefst 1 cent onder het prijsplafond. Er zijn momenteel overigens geen vaste contracten.IvoB2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:59:
Persoonlijk [...] mijn verbruikersprofiel [...]
(wat is "c€" nou weer voor rare formulering. Gebruik gewoon €0,22 of 22 cent; dit is niet beter dan dingen als "€0,02 cent" die veel te vaak langskomen)
Het is eerder een licht bewerkt artikel van ANP en niet bijzonder scherp of helder ('n vergelijkingsite, welk voordeel heeft die om dynamisch aan te bieden?)(Limburger/avrotros/trouw etc)Simmersnie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 02:43:
[...]
Ik ben het niet per definitie met je oneens @Gecko123. Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen..., en ook kritischer, en van meerdere kanten...
Maar wat het ook is, het is in Friesland de meest gelezen krant. Een krant die qua inhoud veelal samenwerkt met NRC (zelfde (Belgische) Moeder-concern).
Het artikel is waarschijnlijk ge-triggerd door een contact van de redactie met Zonneplan, of door persberichten die Zonneplan heeft doen uitgaan (er stonden nog een 2-tal berichten in dezelfde krant waarin Zonneplan werd genoemd). Verder kwam dhr. Ferwerda weer langszij, als voorzitter vd dynamische leveranciers. En iemand van Pricewise (vergelijkingssite).
Dus tja, het is ook niet persé eenzijdig, en ook niet persé negatief over dynamische leveranciers.
<knip>
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Mmoo In Vlaanderen worden er terug vaste contracten afgesloten.
In pijn situatie bedoelde ik met een vast contract een energiecontract waar minstens iedere maand de prijs voor afname en injectie vast ligt.
Het was ook net mijn bedoeling om een ander geluid te laten horen en dat het niet automatisch zo is dat een dynamisch contract op jaarbasis voordeliger is dan een standaard afnamecontract. Veel hangt idd af van de prijs waar je tegen moet afnemen en kan terugleveren en hoeveel de verhouding terugleveren is tov eigen netafname.
Wanneer je gaat rekenen met (voor mij onrealistische) hoge afnameprijzen voor variabele contracten wint dynamisch uiteraard altijd. Maar dat moet niemand er van weerhouden op zoek te gaan naar een contract met lagere prijzen. Dan wordt, op jaarbasis, dynamisch al minder interresant.
In pijn situatie bedoelde ik met een vast contract een energiecontract waar minstens iedere maand de prijs voor afname en injectie vast ligt.
Het was ook net mijn bedoeling om een ander geluid te laten horen en dat het niet automatisch zo is dat een dynamisch contract op jaarbasis voordeliger is dan een standaard afnamecontract. Veel hangt idd af van de prijs waar je tegen moet afnemen en kan terugleveren en hoeveel de verhouding terugleveren is tov eigen netafname.
Wanneer je gaat rekenen met (voor mij onrealistische) hoge afnameprijzen voor variabele contracten wint dynamisch uiteraard altijd. Maar dat moet niemand er van weerhouden op zoek te gaan naar een contract met lagere prijzen. Dan wordt, op jaarbasis, dynamisch al minder interresant.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 10:35 ]
@IvoB2 Interessant om te lezen hoe dat in Vlaanderen verloopt.
Hier in Nederland betalen we ook aan reguliere leveranciers jaarlijkse (of eigenlijk maandelijkse) kosten die in bijna alle gevallen hoger liggen dan wat een dynamische leverancier rekent.
Ik kijk wel eens op vreg.be om een indruk te krijgen, ons (kale) tarief per kWh ligt minimaal een factor 3 hoger dan bij jullie.
Wat dat betreft hebben jullie/onze zuiderburen het allemaal best netjes geregeld. Dat dynamisch daardoor minder aantrekkelijk is is een logisch gevolg.
Hier in Nederland betalen we ook aan reguliere leveranciers jaarlijkse (of eigenlijk maandelijkse) kosten die in bijna alle gevallen hoger liggen dan wat een dynamische leverancier rekent.
Ik kijk wel eens op vreg.be om een indruk te krijgen, ons (kale) tarief per kWh ligt minimaal een factor 3 hoger dan bij jullie.
Wat dat betreft hebben jullie/onze zuiderburen het allemaal best netjes geregeld. Dat dynamisch daardoor minder aantrekkelijk is is een logisch gevolg.
- knip -
Meningen (bij eenzelfde toestand) verschillen.
Ik lees hier ook (en op fora in Vlaanderen) regelmatig dat ze in Vlaanderen gek geworden zijn inzake de energieregeling en kosten. In Vlaanderen wordt Nederland ook regelmatig als te volgen "gidsland" voorgesteld.
Bij het dynamisch contract dat ik toonde is de fee voor de leverancier 0,2 c€ kWh (bij het variabel contract is dit nul) en de heffingen, accijnzen, netvergoeding op verbruik en BTW zijn voor een dynamisch contract (afname) identiek dan voor een standaard contract, dus dat maakt nooit het verschil.
De vaste contractprijs vanwege de energieleverancier is voor beide contracten ook nul maar wanneer het breed wordt ingevoerd blijft dit voor een standaard contract op nul maar voor een dynamisch contract van één jaar (niet maandelijk opzegbaar) zal er wel een vaste kost aangerekend worden (bij de concurrentie schommelt deze nu al tussen de 70 en 100 € per jaar).
Ik lees hier ook (en op fora in Vlaanderen) regelmatig dat ze in Vlaanderen gek geworden zijn inzake de energieregeling en kosten. In Vlaanderen wordt Nederland ook regelmatig als te volgen "gidsland" voorgesteld.
Bij het dynamisch contract dat ik toonde is de fee voor de leverancier 0,2 c€ kWh (bij het variabel contract is dit nul) en de heffingen, accijnzen, netvergoeding op verbruik en BTW zijn voor een dynamisch contract (afname) identiek dan voor een standaard contract, dus dat maakt nooit het verschil.
De vaste contractprijs vanwege de energieleverancier is voor beide contracten ook nul maar wanneer het breed wordt ingevoerd blijft dit voor een standaard contract op nul maar voor een dynamisch contract van één jaar (niet maandelijk opzegbaar) zal er wel een vaste kost aangerekend worden (bij de concurrentie schommelt deze nu al tussen de 70 en 100 € per jaar).
[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 10:43 ]
Vanuit ons oogpunt zijn jullie terugleververgoedingen dan ook totaal van de pot gerukt.Raymond P schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:33:
@IvoB2 Interessant om te lezen hoe dat in Vlaanderen verloopt.
Misschien heeft dat er iets mee te maken? Het geld van die hoge terugleververgoedingen moet tenslotte ergens vandaan komen.
@IvoB2 Dat klopt. Ook hebben we momenteel praktisch 0 marktwerking door ons prijsplafond, een leverancier kan 'bijna' vragen wat ze willen.
- knip -
+10m00 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:24:
[...]
(wat is "c€" nou weer voor rare formulering. Gebruik gewoon €0,22 of 22 cent; dit is niet beter dan dingen als "€0,02 cent" die veel te vaak langskomen)
binnenkort krijg ik mijn stroom/gas van Zonneplan (overgestapt van tiber & Mijndomein)
daarbij hoort ook een p1 dongle, en heb ik een splitter mee besteld.
Aan de P1 poort van mijn meter hangt momenteel een splitter naar een P1 dongle voor HomeAssistant en naar een Alfen laadpaal.
kan ik de zonneplan splitter doorlussen vanaf mijn huidige splitter, of zijn er andere manieren om zometeen 3 aansluitingen te behouden vanaf de P1 poort ?
Aan de P1 poort van mijn meter hangt momenteel een splitter naar een P1 dongle voor HomeAssistant en naar een Alfen laadpaal.
kan ik de zonneplan splitter doorlussen vanaf mijn huidige splitter, of zijn er andere manieren om zometeen 3 aansluitingen te behouden vanaf de P1 poort ?
er zijn ook P1 splitters te koop met vier poorten. Ik heb er recent een aangeschaft, ivm overgang naar zonneplan en werkt prima. Ook met een Alfen laadpaal. Zoek eens op p1 splitter tech4u.ronjon schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:04:
binnenkort krijg ik mijn stroom/gas van Zonneplan (overgestapt van tiber & Mijndomein)
Same here:nl0pvm schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:21:
Zijn er meer mensen bij wie de zonneplan API in HA sinds kort af en toe steeds vaker even niet beschikbaar is?
code:
1 2023-02-04 15:24:38.910 ERROR (MainThread) [custom_components.zonneplan_one.coordinator] Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxxxxxx-xxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx/summary')
Logger: custom_components.zonneplan_one.coordinator
Source: helpers/update_coordinator.py:168
Integration: Zonneplan ONE (documentation, issues)
First occurred: January 28, 2023 at 3:41:08 PM (57 occurrences)
Last logged: 7:09:56 AM
Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxx/summary')
Is dit niet meer voor een HA forum topic??Markappelman schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:04:
[...]
Logger: custom_components.zonneplan_one.coordinator
Source: helpers/update_coordinator.py:168
Integration: Zonneplan ONE (documentation, issues)
First occurred: January 28, 2023 at 3:41:08 PM (57 occurrences)
Last logged: 7:09:56 AM
Error requesting zonneplan_one data: 503, message='Service Unavailable', url=URL('https://app-api.zonneplan.nl/connections/xxxx/summary')
Dit forum topic raakt steeds meer vervuild
Situatie: Zonnepanelen, thuisbatterij en dynamisch contract bij ANWB energie.
Vraag: in hoeverre wordt bij dynamische contracten ook echt naar de uurprijzen gekeken?
De bedoeling is om 's nachts in de daluren de accu's te laden en die overdag weer leeg te trekken. Als de zon weinig schijnt laat ik rond een uur of 1 's middags de accu nog een beetje bijladen voor de avond-piek. Soms kom ik nog een beetje tekort, dan gebruik ik laat op de avond wat uit het net voordat de accu's weer geladen worden.
Ik heb voor 1 februari het volgende gebruik uit het net, met de bijbehorende inkoopprijzen op de ANWB site:
00:00 - 02:00 0.4 kWh @ 0.11 = 0.05 (accu was leeg)
01:00 - 02:00 0.4 kWh @ 0.10 = 0.04 (accu was leeg)
02:00 - 04:00 13 kWh @ 0.08 = 1.04
04:00 - 04:30 2 kWh @ 0.11 = 0.22
13:00 - 14:00 7 kWh @ 0.12 = 0.84
Totaal €2.19
De ANWB site toont voor die dag 22kWh @ €5.54. Natuurlijk zitten er extra kosten in voor ODE, GVO, accijns etc, maar dit verschil vind ik een boel veel. Ik kan deze bedragen niet relateren. Iemand anders wel? Vraag is ook bij ANWB gelegd, maar antwoord laat nog op zich wachten.
Vraag: in hoeverre wordt bij dynamische contracten ook echt naar de uurprijzen gekeken?
De bedoeling is om 's nachts in de daluren de accu's te laden en die overdag weer leeg te trekken. Als de zon weinig schijnt laat ik rond een uur of 1 's middags de accu nog een beetje bijladen voor de avond-piek. Soms kom ik nog een beetje tekort, dan gebruik ik laat op de avond wat uit het net voordat de accu's weer geladen worden.
Ik heb voor 1 februari het volgende gebruik uit het net, met de bijbehorende inkoopprijzen op de ANWB site:
Totaal €2.19
De ANWB site toont voor die dag 22kWh @ €5.54. Natuurlijk zitten er extra kosten in voor ODE, GVO, accijns etc, maar dit verschil vind ik een boel veel. Ik kan deze bedragen niet relateren. Iemand anders wel? Vraag is ook bij ANWB gelegd, maar antwoord laat nog op zich wachten.
To terminate or not to terminate, that's the question...
Je vergeet alleen de energiebelasting boven op de kale inkoopprijs. 22 kWh * 0.152 ct (energiebelasting + btw) = €3.34 en daar moet je nog de €2.19 bij optellenscsirob schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:58:
Situatie: Zonnepanelen, thuisbatterij en dynamisch contract bij ANWB energie.
Totaal €2.19
AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x
Thanks! Zoiets vermoedde ik al, al had ik niet het idee dat het zoveel was. De inkoopprijs is al inclusief BTW, wordt er dan ook nog BTW over de energiebelasting geheven? Belasting over belasting? Hmm. Maar dank voor de uitleg.Je vergeet alleen de energiebelasting boven op de kale inkoopprijs. 22 kWh * 0.152 ct (energiebelasting + btw) = €3.34 en daar moet je nog de €2.19 bij optellen
To terminate or not to terminate, that's the question...
Volgens mij is dit over het algemeen een gemis in de ANWB app / portaal, waarbij de all-in prijs niet wordt getoond. (Ik ben zelf geen klant)scsirob schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:31:
[...]
Thanks! Zoiets vermoedde ik al, al had ik niet het idee dat het zoveel was. De inkoopprijs is al inclusief BTW, wordt er dan ook nog BTW over de energiebelasting geheven? Belasting over belasting? Hmm. Maar dank voor de uitleg.
Zowel energiebelasting (€ 0,03679 > € 0,12599 ) en BTW (9% > 21%) zijn gestegen voor energie in 2023: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
Ik heb dit even gepikt van een oudere post:
- Energiebelasting (vast): €0,12599
- Inkoopprijs EPEX day-ahead (variabel per uur): €0,10
- Handling fee: €0,0167322 (ANWB)
- Btw (vast): 21%
Kortom: (0,12599+0,10+0,0167322) x 1,21 = €0,293 per kWh (afgerond)
[ Voor 27% gewijzigd door Darkstylo op 05-02-2023 15:44 ]
AMD Ryzen 9 5900X • Asus X570 Crosshair VIII Dark Hero • G.Skill Trident-Z F4-3600C16D-32GTZR • EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra • WD Black SN850 1TB • Fractal Design Define 7 • Corsair RM750x
Mooi man. Je betaalt dus 10 cent voor de stroom (ca 1/3), en de rest (2/3) is belasting (en een beetje voor de ANWB). En dat door een regering die wil stimuleren dat iedereen all-electric gaat...Darkstylo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:37:
Kortom: (0,12599+0,10+0,0167322) x 1,21 = €0,293 per kWh (afgerond)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wellicht een degelijke switch via domotica? Zo doe ik het wel (ongeveer) met mijn boiler.hansieb112 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:43:
(Mijn boiler heeft een klok en vindt dat hij alleen bij dal tarieven mag verwarmen. Ik heb over de override knop(handmatig aan) een puls relais gesoldeerd. Als de boiler aan gaat krijgt het manual override circuit na 10 seconden een puls. Dit zou ook kunnen met zo'n kastje wat een knopje in kan drukken.)
Daarnaast een stap verder gegaan en in de buis met pt100 een eigen temperatuur sensor geschoven (op Raspberry Pi aangesloten die in de meterkast ernaast hangt). Daarmee wordt de temperatuur gemeten en berekent hoe lang de boiler moet opwarmen (10 oC/uur). Elk uur wordt dan berekend of de boiler aan moet om op gewenste tijd de gewenste temperatuur te halen.
Verwachtte dat gelaagdheid een ding zou zijn, maar bleek in de praktijk geen probleem. Eerst geprobeerd met verbruik loggen op buis uitgaande temperatuur, maar dat werd niets.
Er ook over gedacht om heel de PCB van de boiler maar af te koppelen. Uiteindelijk het nog iets van origineel gelaten, zodat ik makkelijk terug kan bouwen (huur appartement).
Wasmachine ook soortgelijk omgebouwd trouwens. Geef aan via een app welk wasprogramma klaar staat. Domotica rekent uit wanneer het programma moet starten. Beetje dubbel werk en slechts semi-smart dus nog maken dat als de knop verdraait wordt, dit gelijk uitgelezen wordt.
Weet je dat of heb je het van horen zeggen of ergens op Facebook gelezen?peppie1212 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
Als het daadwerkelijk zo is zou ik graag willen weten waar op de site of in de voorwaarden van de anwb staat dat de anwb dat zo doet. Lijkt mij onjuiste informatie.
Kom laten we het vriendelijk houden en geen Belgenmoppen vertellen.S91 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:47:
[...]
"c€" is een in België gangbaar alternatief voor "ct"
De Vlaamse toezichthouder bij onze zuiderburen gebruikt c€/kWh gewoon in zijn publicaties als ook energieleveranciers het gebruikenNietGiftig schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:59:
[...]
Kom laten we het vriendelijk houden en geen Belgenmoppen vertellen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
De woordenschat van Belgen en Nederlanders is verschillend.Domba schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:12:
[...]
De Vlaamse toezichthouder bij onze zuiderburen gebruikt c€/kWh gewoon in zijn publicaties als ook energieleveranciers het gebruiken
De ene groep gebruikt woorden die de andere niet kent.
Maar soms gebruiken ze ook hetzelfde woord op een andere manier, met een andere stilistische waarde óf met een andere betekenis.
Dat kan wel eens tot misverstanden leiden.
En daarom ben ik er een voorstander van om de internationale schrijfwijze aan te houden.
Het onderwerp in deze forum topic is al ingewikkeld genoeg.
Ik heb me na 7 jaar Eneco nu aangemeld voor ANWB Energie (per 1 april). De actuele tarieven pagina heeft daarbij de doorslag gegeven, vind ik heel mooi gedaan.
Ik kreeg vannacht om 12 uur een e-mail dat ik nog een paar stappen moet doorlopen om de aanvraag af te ronden, maar vervolgens krijg ik een wit scherm
Meer mensen die dit hebben gezien? Ik had bij het aanvragen al het idee dat de laatste stap niet goed liep, ik ga maar even contact opnemen zo.
Ik kreeg vannacht om 12 uur een e-mail dat ik nog een paar stappen moet doorlopen om de aanvraag af te ronden, maar vervolgens krijg ik een wit scherm
Heb je er wel rekening mee gehouden dat deze pagina de prijzen incl btw, maar zonder belasting laat zien ?user109731 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:24:
Ik heb me na 7 jaar Eneco nu aangemeld voor ANWB Energie (per 1 april). De actuele tarieven pagina heeft daarbij de doorslag gegeven, vind ik heel mooi gedaan.
Ik kreeg vannacht om 12 uur een e-mail dat ik nog een paar stappen moet doorlopen om de aanvraag af te ronden, maar vervolgens krijg ik een wit schermMeer mensen die dit hebben gezien? Ik had bij het aanvragen al het idee dat de laatste stap niet goed liep, ik ga maar even contact opnemen zo.
op https://enever.nl/ zie je de echte actuele uurprijs
Ja ik heb ze allebei bekeken, maar het gaat me vooral om de trend. Die zie je op de ANWB pagina heel mooi terug voor dagen/weken/maanden in het verleden.michelc85 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:46:
Heb je er wel rekening mee gehouden dat deze pagina de prijzen incl btw, maar zonder belasting laat zien ?
op https://enever.nl/ zie je de echte actuele uurprijs
Kan me nog herinneren dat ik de stappen in de aanmelding ook niet heel handig vond (technisch geen hoogstandje). Heb toen ook contact gehad met de helpdesk maar alles bleek bij mij wel goed te gaan.user109731 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:24:
Ik kreeg vannacht om 12 uur een e-mail dat ik nog een paar stappen moet doorlopen om de aanvraag af te ronden, maar vervolgens krijg ik een wit schermMeer mensen die dit hebben gezien? Ik had bij het aanvragen al het idee dat de laatste stap niet goed liep, ik ga maar even contact opnemen zo.
Even contact hebben lijkt me wel verstandig.
Volgens hun staat alles klaar om op 1 april aangesloten te worden en was die laatste e-mail onnodig. Wel snelle en behulpzame antwoorden via WhatsApp, dat is een goed teken iig.Bezzerk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:02:
Kan me nog herinneren dat ik de stappen in de aanmelding ook niet heel handig vond (technisch geen hoogstandje). Heb toen ook contact gehad met de helpdesk maar alles bleek bij mij wel goed te gaan.
Even contact hebben lijkt me wel verstandig.
Het ergste is nog dat je btw (belasting) betaald over/op de energiebelastingAndrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Mooi man. Je betaalt dus 10 cent voor de stroom (ca 1/3), en de rest (2/3) is belasting (en een beetje voor de ANWB). En dat door een regering die wil stimuleren dat iedereen all-electric gaat...

Of je nu € 0,12599 exclusief BTW betaalt of € 0,15245 en er wordt geen BTW gerekend maakt natuurlijk niets uit. Je hoeft je daar echt niet druk over te maken.
Signatures zijn voor boomers.
De energiebelasting op gas is vele malen hoger hoor.Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:09:
[...]
Mooi man. Je betaalt dus 10 cent voor de stroom (ca 1/3), en de rest (2/3) is belasting (en een beetje voor de ANWB). En dat door een regering die wil stimuleren dat iedereen all-electric gaat...
En vergeet niet dat je zo'n 500 euro energiebelasting-korting krijgt elk jaar. Daar kan je bijna 4000kWh elk jaar (exclusief gas) van verbruiken (een gemiddelde woning, zonder EV en zonder warmtepomp) voordat je energiebelasting gaat betalen. Daarom is de extra energiebeslasting daarboven gewoon een stimulans om niet te veel te gebruiken. Je kan dus stellen dat je alleen voor je EV en warmtepomp (etc) de belasting hoeft te betalen. Wat nog steeds vele malen goedkoper is dan de belasting op brandstof of op gasverbruik.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
In de openingspost staat dat met zonnepanelen op zuid je beter kan weg bewegen van dynamische prijzen.
Is dat met huidige variabele contract tarieven en het gedoe rondom onwettig salderen per tariefsperiode nog steeds het geval ?
Vorig jaar was misschien een bijzonder jaar, ook voor dynamische prijzen in de zomer maar wat is jullie ervaring met de vergoeding die je gemiddeld krijgt over de teruglevering in de zomer ?
Op dit moment heb ik mijn verwachte verbruik en opbrengst doorgerekend en is het met dynamische prijzen misschien zelfs iets duurder vanwege het prijsplafond. Dan is het wellicht wel pessimistisch ingeschat dus het kan ook zo de andere kant op gaan. Juist vanwege het prijsplafond lijkt het mij de perfecte kans om dynamisch een tijdje te proberen en kijken hoe het bevalt.
Is dat met huidige variabele contract tarieven en het gedoe rondom onwettig salderen per tariefsperiode nog steeds het geval ?
Vorig jaar was misschien een bijzonder jaar, ook voor dynamische prijzen in de zomer maar wat is jullie ervaring met de vergoeding die je gemiddeld krijgt over de teruglevering in de zomer ?
Op dit moment heb ik mijn verwachte verbruik en opbrengst doorgerekend en is het met dynamische prijzen misschien zelfs iets duurder vanwege het prijsplafond. Dan is het wellicht wel pessimistisch ingeschat dus het kan ook zo de andere kant op gaan. Juist vanwege het prijsplafond lijkt het mij de perfecte kans om dynamisch een tijdje te proberen en kijken hoe het bevalt.
Het is in mijn ogen afhankelijk van je gedrag.smaij schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:
In de openingspost staat dat met zonnepanelen op zuid je beter kan weg bewegen van dynamische prijzen.
Voorbeeld: Overdag krijg ik vandaag van 11:00 tot 12:00 35 cent voor elke kWh die ik teruglever. Afgelopen nacht betaalde ik tussen 04:00 en 05:00 32 cent voor elke kWh die ik uit het net haal. Mijn winst is op dat moment dus 3 cent.
Als je dit kan sturen met bijvoorbeeld een elektrische auto, warmtepomp etc. kan dit daadwerkelijk lonen. Ik heb de luxe met 2 elektrische auto's waarvan er op veel dagen altijd wel 1 voor de deur staat.
Let wel op in de zomer kunnen de prijzen anders zijn natuurlijk.
Ligt het aan mij, of klopt de variabele opslag voor stroom voor Zonneplan momenteel niet in de sheet?
Hij staat op 0,03 (3 cent) maar het moet 0,003 zijn (0,3 cent), toch?
Dat maakt namelijk wel een degelijk verschil in het vergelijken!
Hij staat op 0,03 (3 cent) maar het moet 0,003 zijn (0,3 cent), toch?
Dat maakt namelijk wel een degelijk verschil in het vergelijken!
Ik kan straks eigenlijk alleen sturen met de warmtepomp in de zomer voor de warm water voorziening, (nog) geen elektrische auto. Met zonnepanelen op O/W had ik minder panelen kunnen plaatsen en meer last van schaduw. Een accu zou in de toekomst natuurlijk de oplossing kunnen zijn maar is nu niet aan de orde.mr.DJ95 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:38:
[...]
Het is in mijn ogen afhankelijk van je gedrag.
Voorbeeld: Overdag krijg ik vandaag van 11:00 tot 12:00 35 cent voor elke kWh die ik teruglever. Afgelopen nacht betaalde ik tussen 04:00 en 05:00 32 cent voor elke kWh die ik uit het net haal. Mijn winst is op dat moment dus 3 cent.
Als je dit kan sturen met bijvoorbeeld een elektrische auto, warmtepomp etc. kan dit daadwerkelijk lonen. Ik heb de luxe met 2 elektrische auto's waarvan er op veel dagen altijd wel 1 voor de deur staat.
Let wel op in de zomer kunnen de prijzen anders zijn natuurlijk.
Heeft iemand inzichtelijk wat de afgelopen jaren gemiddeld de prijs is geweest voor terugleveren ?
Dus bijv: 2022 3000kwh teruggeleverd a x cent per kwh gemiddeld. En zo verder.
Zoals al meermaals gezegd, is afhankelijk van je persoonlijke situatie, gedrag en vooral van het energiecontract dat loopt.smaij schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:35:
Wanneer je een variabel contract hebt met een hoge afnameprijs en veel netafname zal het wel lonen om over te schakelen naar een dynamisch contract. Bij een variabel contract met lage kWh prijs en redelijk hoge terugleverprijs (in verhouding tot de afname) loont het al veel minder (of niet).
Ik heb bij een variabel contract (met een afnameprijs die vaststaat voor telkens een maand en een terugleververgoeding vast voor minstens drie maanden) en een relatief lage netafname momenteel alleen een klein financieel voordeel bij een dynamisch contract in de maanden december en januari. Omdat er dan geen of nauwelijks teruglevering aan het net is (lage afnameprijs = lage injectievergoeding). Alle andere maanden (en ik heb nu toch al vergelijkingsmateriaal sinds juli 2022) is het variabel contract voordeliger dan het dynamische (omdat er dan tegen een vaste prijs veel wordt teruggeleverd aan het net en niets wordt afgenomen).
Bij een dynamisch contract is de terugleverprijs gelijk aan de afnameprijs.smaij schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:11:
[...]
Heeft iemand inzichtelijk wat de afgelopen jaren gemiddeld de prijs is geweest voor terugleveren ?
Dus bijv: 2022 3000kwh teruggeleverd a x cent per kwh gemiddeld. En zo verder.
Alleen komt er bij de afnameprijs dan nog de kosten, leveranciersfee en BTW bij.
Bij de terugleververgoeding gaat (hier toch) de leveranciersfee van de DA-prijs af (maar verder geen kosten noch BTW te verrekenen).
Bij negatieve prijzen ontvang je voor terugleveren niets maar moet je juist betalen.
Dan is het wel aangewezen om te kunnen sturen en/of tijdelijk op te slaan en niet terug te leveren.
Bij een vast/variabel contract hangt de gemiddelde terugleverprijs gewoon af van het contract dat je met een bepaalde leverancier afsloot. Het ene contract is het andere niet, dat kan je zo maar niet van de ene gebruiker spiegelen naar een andere.
[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 11:28 ]
Ik vermoed dat de vraag meer is hoeveel mensen hier gemiddeld aan een terugleverprijs hebben gekregen met een dynamische leverancier. Ik snap de vraag heel goed, om zodoende dynamisch vs jaarlijks salderen wil vergelijken. Dan kan je zeggen, je hebt invloed door je gebruik. Maar los daarvan zal het gros van de kWh teruggeleverd worden/gesaldeerd worden.IvoB2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:17:
[...]
Bij een vast/variabel contract hangt de gemiddelde terugleverprijs gewoon af van het contract dat je met een bepaalde leverancier afsloot. Het ene contract is het andere niet, dat kan je zo maar niet van de ene gebruiker spiegelen naar een andere.
Ik persoonlijk ben alleen maar met gas naar een dynamische aanbieder gegaan. Ik hou nu mijn opbrengst beter bij en wellicht ga ik dan na mijn jaarrekening (oktober) over met elektra.
Ter verduidelijking, ik had het uitsluitend over elektrisch.
Ik heb nl. niets met gas en denk zelfs dat hier in Vlaanderen dynamische gascontracten niet aangeboden worden.
Dat van dynamiche contracten op gas begrijp ik ook niet zo goed. Bij elektrisch kan het aanbod en de vraag, o.a. afhankelijk van weesinvloeden, de prijs in verhouding tot de vraag bepalen. Bij gas speelt dat toch veel minder? De vraaguren zijn gekend en er moet ook niet in real time een netwerk op vraag- en aanbod in evenwicht gehouden worden. Gas kan je immers voor langere tijd in grote hoeveelheden opslaan.
Waar worden de DA prijzen op gas dan door bepaald?
Wat betreft een dynamisch elektriciteitscontract kan je voor een ander geen gemiddelde prijs opgeven over een langere periode. De prijs schommelt immers (zowel voor afname als injectie) 24/7 uur per uur. De gemiddelde prijs is dus gekoppeld aan de afname en injectie op die uren van de individuele klant. Je kan dan wel een gemiddelde opgeven voor klant x maar dat gaat niet op voor klant y met een ander afname- en injectieprofiel.
Een klant neemt en injecteert op dezelfde uren niet dezelfde hoeveelheden als zijn buren.
Hier zie je bv. de uurprijzen van injectie en afname (all in) voor de maand januari 2023.
Waarbij de groene grafiek de dynamische prijs op basis van de e-sport DA prijs weergeeft (incl. kosten en BTW) en de blauwe lijn respectievelijk de vaste maandprijs voor afname en injectie (eveneens all in).
:strip_exif()/f/image/drR62nn66eyFXEYYPPQPMWoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5q8NleF2C4vKeYRou4mQuyRs.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar daar kan je de gemiddelde prijs van een specifieke gebruiker niet uit afleiden.
Dan moet je het verbruik en de injectie van iedere uur afzetten tegen de dan geldende uurprijzen en dat is klantspecifiek:
Afgenomen vermogens en injectie (totalen per dag) volgens de gemeten waarden van de digitale meter:
:strip_exif()/f/image/34tA3VAkNQRIA5dKQfXA9atl.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgenomen kWh-waarden voor afname en injectie afgezet tegen de dan geldende uurprijs waarbij de groene balk de dynamische prijs weergeeft en de blauwe de vaste contractprijs (telkens dagtotalen).
:strip_exif()/f/image/WTk8UQygknLbjBwUh5crGYwM.jpg?f=fotoalbum_large)
ps. Bovenstaande waarden zijn telkens de dagtotalen. Uiteraard is de meten waarde per uur maar dat zou hier teveel ruimte vragen en doet ook niet terzake om het punt te maken.
Ik heb nl. niets met gas en denk zelfs dat hier in Vlaanderen dynamische gascontracten niet aangeboden worden.
Dat van dynamiche contracten op gas begrijp ik ook niet zo goed. Bij elektrisch kan het aanbod en de vraag, o.a. afhankelijk van weesinvloeden, de prijs in verhouding tot de vraag bepalen. Bij gas speelt dat toch veel minder? De vraaguren zijn gekend en er moet ook niet in real time een netwerk op vraag- en aanbod in evenwicht gehouden worden. Gas kan je immers voor langere tijd in grote hoeveelheden opslaan.
Wat betreft een dynamisch elektriciteitscontract kan je voor een ander geen gemiddelde prijs opgeven over een langere periode. De prijs schommelt immers (zowel voor afname als injectie) 24/7 uur per uur. De gemiddelde prijs is dus gekoppeld aan de afname en injectie op die uren van de individuele klant. Je kan dan wel een gemiddelde opgeven voor klant x maar dat gaat niet op voor klant y met een ander afname- en injectieprofiel.
Een klant neemt en injecteert op dezelfde uren niet dezelfde hoeveelheden als zijn buren.
Hier zie je bv. de uurprijzen van injectie en afname (all in) voor de maand januari 2023.
Waarbij de groene grafiek de dynamische prijs op basis van de e-sport DA prijs weergeeft (incl. kosten en BTW) en de blauwe lijn respectievelijk de vaste maandprijs voor afname en injectie (eveneens all in).
:strip_exif()/f/image/drR62nn66eyFXEYYPPQPMWoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5q8NleF2C4vKeYRou4mQuyRs.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar daar kan je de gemiddelde prijs van een specifieke gebruiker niet uit afleiden.
Dan moet je het verbruik en de injectie van iedere uur afzetten tegen de dan geldende uurprijzen en dat is klantspecifiek:
Afgenomen vermogens en injectie (totalen per dag) volgens de gemeten waarden van de digitale meter:
:strip_exif()/f/image/34tA3VAkNQRIA5dKQfXA9atl.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgenomen kWh-waarden voor afname en injectie afgezet tegen de dan geldende uurprijs waarbij de groene balk de dynamische prijs weergeeft en de blauwe de vaste contractprijs (telkens dagtotalen).
:strip_exif()/f/image/WTk8UQygknLbjBwUh5crGYwM.jpg?f=fotoalbum_large)
ps. Bovenstaande waarden zijn telkens de dagtotalen. Uiteraard is de meten waarde per uur maar dat zou hier teveel ruimte vragen en doet ook niet terzake om het punt te maken.
[ Voor 87% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 12:24 ]
Vraag en aanbod.IvoB2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:51:
[...]
[...]
Productie van stroom bestaat voor +/- 30% uit gas in België op dit moment (+/-47% NL). Dat percentage stijgt en daalt afhankelijk van andere productiebronnen.
Gasturbines schalen snel op en af, nucleair niet (België: 36%). Het tarief voor een uur kan x zijn, dat betekent niet noodzakelijk dat duurzaam geproduceerde stroom net zo fixed is als dat tarief.
Per dag wordt geschat hoeveel gas er nodig is, daar wordt de prijs voor 24 uur op bepaald.
Gas kan natuurlijk opgeslagen worden maar wisselt (ook in de pijpen) erg vaak van eigenaar, de speculatie en handel is waar de DA markt dus eigenlijk op gebaseerd is.
M.a.w. waar komt je stroom vandaan?
- knip -
Alleen doen ze dat niet. ANWB rekent exact de uurprijs per uur af. Nu is die uurprijs bijvoorbeeld €0,331 inclusief BTW.peppie1212 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:41:
Wow, toch aan de hoge kant (die kosten en BTW?).
Hier bedraagt de DA uurprijs momenteel een 9 cent minder per kWh en ligt zelfs de vaste maandprijs daar nog onder.
Hier bedraagt de DA uurprijs momenteel een 9 cent minder per kWh en ligt zelfs de vaste maandprijs daar nog onder.
:strip_exif()/f/image/OyaCjF6jdsAqjSUykUjpRghR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 13:13 ]
De kale prijs is in dit uur in NL 129.55 €/MWh en in BE 149.11 €/MWh.IvoB2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:10:
Wow, toch aan de hoge kant (die kosten en BTW?).
(Volgens EPEX https://www.epexspot.com/...eriod=&production_period=).
In NL wordt dat dan 331 €/MWh met belastingen.
Ik ga op 20 februari over van Greenchoice naar Zonneplan voor stroom. Nu is alles goedgekeurd en heb ik alles netjes binnen van Zonneplan, maar tot op heden heb ik nog niks gehoord of het opzeggen van Greenchoice goed is gegaan. Is dit normaal? Of hoor je alleen maar op de dag zelf (20 februari) hier iets over? Andere mensen met dezelfde ervaring?
@FlashHeaven Het is gebruikelijk om helemaal niets te horen totdat er een eindnota beschikbaar is.
Je kan maar 1 leverancier hebben in NL, zodra je oude leverancier door heeft dat zij dat niet meer zijn gaan ze beginnen aan een eindnota. Daar hebben ze officieel 6 weken voor. Soms wordt er daarvoor nog een incasso gedaan voor de komende maand.
In extreme gevallen moet je ze een handje helpen. In alle gevallen krijgt 'het systeem' dan de schuld.
Greenchoice specifiek heb ik geen ervaring.
De bevestiging start van levering van de nieuwe leverancier is vele malen belangrijker, daarmee kan je (indien nodig) recht afdwingen.
Je kan maar 1 leverancier hebben in NL, zodra je oude leverancier door heeft dat zij dat niet meer zijn gaan ze beginnen aan een eindnota. Daar hebben ze officieel 6 weken voor. Soms wordt er daarvoor nog een incasso gedaan voor de komende maand.
In extreme gevallen moet je ze een handje helpen. In alle gevallen krijgt 'het systeem' dan de schuld.
Greenchoice specifiek heb ik geen ervaring.
De bevestiging start van levering van de nieuwe leverancier is vele malen belangrijker, daarmee kan je (indien nodig) recht afdwingen.
- knip -
Ik kreeg dag voordat levering begon bij Zonneplan een mailtje dat ze morgen energie gingen leveren en daarin stond dat mijn oude contract was opgezegd (ook Greenchoice).FlashHeaven schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:40:
Ik ga op 20 februari over van Greenchoice naar Zonneplan voor stroom. Nu is alles goedgekeurd en heb ik alles netjes binnen van Zonneplan, maar tot op heden heb ik nog niks gehoord of het opzeggen van Greenchoice goed is gegaan. Is dit normaal? Of hoor je alleen maar op de dag zelf (20 februari) hier iets over? Andere mensen met dezelfde ervaring?
De Engie app?
Zowel DA voor BE, NL, D en GB.
Zowel DA voor BE, NL, D en GB.
[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 16:48 ]
De rekentool van Tibber is nu geüpdatet met de verhoging per maart naar 1,8 cent opslag per kWh. Ook daaruit blijkt dus dat de 1,8 cent toch echt zonder BTW is (reken de totaalprijs en de genoemde componenten maar na), en dat de opslag inclusief BTW dus inderdaad uitkomt op 2,178 cent. Hun communicatie rondom die opslag lijkt dus steevast bedragen zonder BTW te noemen.
Het lijkt erop alsof het een doelbewuste keuze is van de energie maatschappen
om vooral zo onduidelijk mogelijk te zijn.
kijk maar eens rond om je heen, hoeveel mensen zich suf rekenen en er toch niet uitkomen.
allemaal koffiedik kijken. Ik wordt er zelf een beetje moe van ook ik ben niet gelukkig met essent.
en overweeg om over te stappen... daarom niets meer leveren aan essent, de stroom gaat voortaan rechtstreeks de opslag in. zodat ik maar zoweinig mogelijk afneem van die geldwolven
sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor
kijk maar eens rond om je heen, hoeveel mensen zich suf rekenen en er toch niet uitkomen.
allemaal koffiedik kijken. Ik wordt er zelf een beetje moe van ook ik ben niet gelukkig met essent.
en overweeg om over te stappen... daarom niets meer leveren aan essent, de stroom gaat voortaan rechtstreeks de opslag in. zodat ik maar zoweinig mogelijk afneem van die geldwolven
sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor
Je moet ze nu ook weer niet allemaal over dezelfde kam scheren.
Ben al jaren meer dan tevreden over mijn energieleverancier.
Zowel op het gebied van herkomst elektriciteit, prijs en transparantie factuur.
En ook tevreden over hun app met betrekking tot de dynamische prijzen. Zeer overzichtelijk en transparant.
Zowel dag, week, maand, jaar overzicht en afweging dynamisch tov variabel tarief.
Meer moet dat toch niet zijn?
:strip_exif()/f/image/q1aciFsA21qIH0pCVcVH5tF6.jpg?f=fotoalbum_large)
En ook tevreden over hun app met betrekking tot de dynamische prijzen. Zeer overzichtelijk en transparant.
Zowel dag, week, maand, jaar overzicht en afweging dynamisch tov variabel tarief.
:strip_exif()/f/image/q1aciFsA21qIH0pCVcVH5tF6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/axzLMXRab5F2Wk35zs7gKbPU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door IvoB2 op 06-02-2023 17:54 ]
Welke energie leverancier is dit? Ben me aan het heroriënteren na Tibber-gate.IvoB2 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:40:
Je moet ze nu ook weer niet allemaal over dezelfde kam scheren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
100% groene energiecoöperatieve maar leveren niet in Nederland.
De opslagen, vaste en variabele kosten los van de tarieven voor het daadwerkelijke product zijn natuurlijk niet de keuze van de leveranciers, maar keuzes van de politiek.Omnicron1 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:17:
Het lijkt erop alsof het een doelbewuste keuze is van de energie maatschappen
allemaal koffiedik kijken.
Een puzzel voor menigeen wel, dat blijkt hier inderdaad.
Uiteindelijk is het niet moeilijk; je hebt alleen invloed op het contract en een aanbieder. Andere kosten zijn gelijk of in verhouding met de tarieven van je aanbieder.
[ Voor 12% gewijzigd door Bezzerk op 06-02-2023 18:22 ]
@Bezzerk ja maar ze dienen prijzen voor consumenten inclusief BTW te communiceren. Dus ook delen ervan.
Toevallig iemand een overzicht van de dynamische providers die ook netjes SAP ondersteunen als onderdeel van de aanvraag? Dus zorgen dat je een EAN kan selecteren?
Zonneplan snapt dat wel, maar die zijn dan weer zo strikt dat ze een meternummer nodig hebben, van een meter die er nog niet hangt
En zijn er ook nog specifieke leveranciers waar je op korte termijn terecht kunt? Wil voor gas eigenlijk alvast overstappen, maar alleen bij "verhuizing" gaat dat snel (genoeg).
Zonneplan snapt dat wel, maar die zijn dan weer zo strikt dat ze een meternummer nodig hebben, van een meter die er nog niet hangt
En zijn er ook nog specifieke leveranciers waar je op korte termijn terecht kunt? Wil voor gas eigenlijk alvast overstappen, maar alleen bij "verhuizing" gaat dat snel (genoeg).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Ik heb me op 1 januari aangemeld bij Zonneplan en op 2 januari een mail ontvangen van Vattenfall:FlashHeaven schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:40:
We hebben van Zonneplan Energie bericht gekregen dat u overstapt voor stroom en gas. Dat vinden we erg jammer, maar we willen u vooral bedanken. Voor de periode dat u klant was natuurlijk, maar ook voor het signaal dat u met uw vertrek geeft. Want we doen ons best, maar het kan altijd beter. Daar blijven we dus keihard aan werken, want we zien u graag terug.
Dat terugkomen zie ik niet zo snel gebeuren

Ik had van GC ook 0 meldingen over mijn vertrek (per 1jan). Zelfs een handvol dagen voordat ik over ging nog een mail met nieuwe variabele tarieven (voor feb).FlashHeaven schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:40:
Hier ook helemaal niks. Zit al ik weet niet hoe lang bij Greenchoice en daarvoor bij de voorganger. Wel weer een voorschot factuur van 900 euro ontvangen……..stok schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:15:
[...]
Ik had van GC ook 0 meldingen over mijn vertrek (per 1jan). Zelfs een handvol dagen voordat ik over ging nog een mail met nieuwe variabele tarieven (voor feb).
Alleen 1 dag van tevoren van Tibber een mail dat het 5 feb zou beginnen…..
Ik heb ook niks gehoord van GC. Maar weigeren een jaarnota te maken dus nu met gas ook maar overgestapt (0 gebruik) om de nota en absurde voorschot af te dwingen. 1034 euro terug. Ik vond Tibber ook niet echt heel duidelijk wanneer het inging. Het schema loopt achter.stok schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:15:
[...]
Ik had van GC ook 0 meldingen over mijn vertrek (per 1jan). Zelfs een handvol dagen voordat ik over ging nog een mail met nieuwe variabele tarieven (voor feb).
Ben 10 Jan bij Tibber maar had einde van de maand wel een afrekening verwacht maar deze komt dan waarschijnlijk 10feb.
In principe ondersteunen alle energieleveranciers ook alle SAP alleen zit dit niet altijd goed in de aanvraagtool verwerkt, idem bij traditionele leveranciers. Ook Tibber vereist dat administratief uitlezen aan staat. Hoewel ze dit pas kunnen checken op de dag dat het contract in gaat. Via de klantenservice van je netbeheerder kan je het administratief uitlezen aanzetten maar hier kunnen een paar dagen overheen gaan.Rimco schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:10:
Toevallig iemand een overzicht van de dynamische providers die ook netjes SAP ondersteunen als onderdeel van de aanvraag? Dus zorgen dat je een EAN kan selecteren?
Alle dynamische leveranciers vereisen wel voorafgaand van de aanvraag het meternummer echter dit weet je pas als de meter hangt. De oplossing is hier om een niet-dynamische leverancier te kiezen en na het hangen van de meter over te stappen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gecko123 op 07-02-2023 08:20 ]
Innova weigert een aansluiting op SAP, dat ze daar mee wegkomen is mij een raadsel.Gecko123 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:18:
[...]
In principe ondersteunen alle energieleveranciers ook alle SAP (zit overigens wel in hun aamvraagtool verwerkt, dat dan wel...)
Een aanvraagtool die dit niet verwerkt heeft is dan erg triest, omdat de EAN codes gewoon openbaar zijn, het is ook jaren mogenlijk om meerdere ean te hebben op 1 adres. Partij die dat nog niet op orde heeft is vast een trage organisatie...alleen zit dit niet altijd goed in de aanvraagtool verwerkt, idem bij traditionele leveranciers.
Die van mijn was wel van te voren bekend in het EAN registratie systeem.Alle dynamische leveranciers vereisen wel voorafgaand van de aanvraag het meternummer echter dit weet je pas als de meter hangt.
Ik had dus alle aanvragen en administratieve handelingen voor het plaatsen van de meter kunnen doen.
Als niemand erover klaagt bij de relevante toezichthouder (ACM, denk ik?), is er natuurlijk niemand die ze erop aanspreekt.mazzoop80 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:30:
[...]
Innova weigert een aansluiting op SAP, dat ze daar mee wegkomen is mij een raadsel.
SAP heeft een eigen topic. Ik snap de taakvlakken en qua leveranciersvragen prima. Maar bij voorkeur: Secundair allocatiepunt als verdienmodel? mocht dit verder gaan over de techniek.
Maak even schoon(aub) want nieuwe bezoekers willen graag de ervaringen en de kosten weten. Welke maatschappij nu de beste is zoals Zonneplan of de ANWB voor dynamische contracten.Señor Sjon schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:29:
[modbreak]Mensen, mensen, mensen. Maak er toch niet een allegaartje van hier. Eerder vanochtend nog een modbreak hierover.[/]
Maar het wordt steeds meer een slowchat en dan is het overzicht totaal verloren.
Bedankt.
Interview met Vattenfall in het AD vandaag.
Tja..
Energiemaatschappij Vattenfall duikt vanaf 1 april met het elektriciteitstarief voor zo’n 700.000 klanten ónder het prijsplafond. Ook kondigt het bedrijf weer vaste contracten aan. Volgens Vattenfall-directeur Cindy Kroon wordt de energiemarkt echter nooit meer zoals vroeger.
Vattenfall is daarmee de eerste van de drie grote energiemaatschappijen die met het elektriciteitstarief voor bestaande klanten onder het plafond duikt. ,,We gaan de tarieven halveren voor alle consumenten en mkb-klanten’’, zegt Cindy Kroon, commercieel directeur bij Vattenfall. Ze bedoelt halvering van de prijs zonder energiebelasting en btw.
Elektriciteit gaat van 84 cent naar 48 cent per kWh en gas van 3,22 euro naar 1,83 per kubieke meter, inclusief belastingen. Van de ruim 2 miljoen Vattenfall-klanten zijn er 700.000 die 25 procent korting krijgen op het kale elektriciteitstarief (zonder energiebelasting en btw) omdat zij al vijf jaar of langer klant zijn. Bij het elektriciteitstarief komen zij door de korting nipt onder het prijsplafond van 40 cent. Op gas geeft het bedrijf geen korting.
,,Deze tarieven gelden zeker drie maanden’’, zegt Kroon. ,,Dit is goed nieuws. We vergeten dat er ook heel veel mensen zijn die méér verbruiken dan de hoeveelheid energie die onder het prijsplafond valt. Zij gaan dit enorm merken. Deze daling is hard nodig. Die hoge prijzen gingen mensen niet heel lang meer volhouden. Een groot deel van de klanten kan het maandbedrag verlagen. We laten dat klanten altijd zelf doen, maar voor één keer doen wij het.’’
Klinkt mooi, maar mensen met een dynamisch contract - waarbij de prijzen schommelen per uur of per dag - betaalden vorige maand gemiddeld al minder dan het prijsplafond voor elektriciteit én gas.
,,Wij kunnen gezien de hoeveelheid energie die we nodig hebben niet in één maand alles inkopen. Zoveel is er gewoon niet op de markt. Die kleine aanbieders van dynamische contracten kunnen dat wel. Het voordeel van die dynamische tarieven is dat je nu sneller profiteert van de daling. Maar we vergeten - heel Hollands - dat als de prijzen stijgen je óók als eerste aan de beurt bent voor de stijging. En als je dan overstapt naar Vattenfall, krijg je een hoger tarief dan de bestaande klanten omdat we jouw energie nog moeten inkopen en we moeten inschatten hoe lang je klant zult blijven. Wie nu klant bij ons wordt betaalt 48 cent voor elektriciteit en 1,83 voor gas.’’
Bent u door de energiecrisis anders in gaan kopen?
,,Onze inkoopstrategie ga ik niet delen, dat vindt de concurrent ook interessant, maar we kopen nu wel meer voor de korte termijn in. Alle energieleveranciers zijn dat gaan doen. Want het wordt een grote gok om dat niet te doen. We zouden nu voor de rest van het jaar in kunnen kopen en heel het jaar onder het prijsplafond uit kunnen komen, maar wat als de inkoopprijzen nog een keer halveren?’’
Verliest Vattenfall klanten door de aanbieders van dynamische contracten?
,,We worden bestookt met verhalen dat dat dynamische contract zoveel goedkoper is. Ja, daar verliezen we klanten door. Het gaat niet om grote aantallen, maar we houden het wel in de gaten. Vattenfall heeft veel ervaring met dynamische prijzen bij Vattenfall in Zweden, waar dynamische contracten standaard zijn. Het is niet zo dat de Zweden daar hartstikke blij mee zijn. Ze hebben behoorlijk zware wintermaanden achter de rug, toen ze vol de prijs moesten betalen. Klanten in Zweden met betalingsproblemen is niet heel anders dan het verdriet in Nederland. Ik geloof er niet in dat de huidige dynamische contracten de oplossing voor alles zijn.’’
Dus Vattenfall komt niet met een dynamisch contract in Nederland?
,,We zoeken naar een tussenvorm die het beste is voor het grootste deel van onze klanten. Iets waarbij ze wel het zoet van dalende prijzen proeven, maar niet het risico op sterk stijgende prijzen lopen. Mensen willen zekerheid, dat vinden ze fijner dan de allerlaagste prijs. Wie al tien jaar klant bij ons is, is per saldo goedkoper uit dan bij veel andere energiebedrijven. Die kortingen geven we juist om overstappen te voorkomen. De energiemarkt wordt nooit meer zoals die was, maar ik wil niet dat mensen hier maandelijks mee bezig moeten zijn.’’
De elektriciteitsprijs schommelt gedurende de dag fors, waarom doet u daar niets mee?
,,Wij gaan klanten adviseren om op bepaalde tijden de auto te laden, tegen een ander tarief. We testen dit nu met een groep medewerkers. Ook in de app willen we laten zien hoeveel je dan bespaart. Binnenkort komt dat voor veel meer klanten beschikbaar. Dan is het bijvoorbeeld tussen 11.00 en 15.00 uur goedkoper om de auto te laden. Hoeveel weet ik nog niet, maar het moet wel zoveel minder zijn dat mensen het ook echt gaan doen. Een nieuwe variant van dag- en nachtstroom. Je zult vanwege de congestie (opeenhoping, red.) op het elektriciteitsnet en de kwetsbaarheid van zonnestroom, steeds meer variatie krijgen in tarieven. We beginnen met de auto laden. Goed voor de klant én goed om de druk van het elektriciteitsnet te halen. Dat is de toekomst. Bij de energietransitie kunnen we niet anders, om te voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt. Gezien het tempo van de netcongestie en gezien de huidige hoge prijzen zul je die verschillende tarieven gedurende de dag binnen een paar jaar overal zien.”
Is er in 2024 een prijsplafond nodig?
,,Ik vind dat we als sector en overheid samen moeten zeggen: als de prijzen niet terug zijn op het niveau waarbij mensen het zonder ondersteuning redden, dan moet er weer ondersteuning komen. Dus we moeten snel om tafel om te bespreken wat er in 2024 nodig is.’’
Tja..
Energiemaatschappij Vattenfall duikt vanaf 1 april met het elektriciteitstarief voor zo’n 700.000 klanten ónder het prijsplafond. Ook kondigt het bedrijf weer vaste contracten aan. Volgens Vattenfall-directeur Cindy Kroon wordt de energiemarkt echter nooit meer zoals vroeger.
Vattenfall is daarmee de eerste van de drie grote energiemaatschappijen die met het elektriciteitstarief voor bestaande klanten onder het plafond duikt. ,,We gaan de tarieven halveren voor alle consumenten en mkb-klanten’’, zegt Cindy Kroon, commercieel directeur bij Vattenfall. Ze bedoelt halvering van de prijs zonder energiebelasting en btw.
Elektriciteit gaat van 84 cent naar 48 cent per kWh en gas van 3,22 euro naar 1,83 per kubieke meter, inclusief belastingen. Van de ruim 2 miljoen Vattenfall-klanten zijn er 700.000 die 25 procent korting krijgen op het kale elektriciteitstarief (zonder energiebelasting en btw) omdat zij al vijf jaar of langer klant zijn. Bij het elektriciteitstarief komen zij door de korting nipt onder het prijsplafond van 40 cent. Op gas geeft het bedrijf geen korting.
,,Deze tarieven gelden zeker drie maanden’’, zegt Kroon. ,,Dit is goed nieuws. We vergeten dat er ook heel veel mensen zijn die méér verbruiken dan de hoeveelheid energie die onder het prijsplafond valt. Zij gaan dit enorm merken. Deze daling is hard nodig. Die hoge prijzen gingen mensen niet heel lang meer volhouden. Een groot deel van de klanten kan het maandbedrag verlagen. We laten dat klanten altijd zelf doen, maar voor één keer doen wij het.’’
Klinkt mooi, maar mensen met een dynamisch contract - waarbij de prijzen schommelen per uur of per dag - betaalden vorige maand gemiddeld al minder dan het prijsplafond voor elektriciteit én gas.
,,Wij kunnen gezien de hoeveelheid energie die we nodig hebben niet in één maand alles inkopen. Zoveel is er gewoon niet op de markt. Die kleine aanbieders van dynamische contracten kunnen dat wel. Het voordeel van die dynamische tarieven is dat je nu sneller profiteert van de daling. Maar we vergeten - heel Hollands - dat als de prijzen stijgen je óók als eerste aan de beurt bent voor de stijging. En als je dan overstapt naar Vattenfall, krijg je een hoger tarief dan de bestaande klanten omdat we jouw energie nog moeten inkopen en we moeten inschatten hoe lang je klant zult blijven. Wie nu klant bij ons wordt betaalt 48 cent voor elektriciteit en 1,83 voor gas.’’
Bent u door de energiecrisis anders in gaan kopen?
,,Onze inkoopstrategie ga ik niet delen, dat vindt de concurrent ook interessant, maar we kopen nu wel meer voor de korte termijn in. Alle energieleveranciers zijn dat gaan doen. Want het wordt een grote gok om dat niet te doen. We zouden nu voor de rest van het jaar in kunnen kopen en heel het jaar onder het prijsplafond uit kunnen komen, maar wat als de inkoopprijzen nog een keer halveren?’’
,,We worden bestookt met verhalen dat dat dynamische contract zoveel goedkoper is. Ja, daar verliezen we klanten door. Het gaat niet om grote aantallen, maar we houden het wel in de gaten. Vattenfall heeft veel ervaring met dynamische prijzen bij Vattenfall in Zweden, waar dynamische contracten standaard zijn. Het is niet zo dat de Zweden daar hartstikke blij mee zijn. Ze hebben behoorlijk zware wintermaanden achter de rug, toen ze vol de prijs moesten betalen. Klanten in Zweden met betalingsproblemen is niet heel anders dan het verdriet in Nederland. Ik geloof er niet in dat de huidige dynamische contracten de oplossing voor alles zijn.’’
Dus Vattenfall komt niet met een dynamisch contract in Nederland?
,,We zoeken naar een tussenvorm die het beste is voor het grootste deel van onze klanten. Iets waarbij ze wel het zoet van dalende prijzen proeven, maar niet het risico op sterk stijgende prijzen lopen. Mensen willen zekerheid, dat vinden ze fijner dan de allerlaagste prijs. Wie al tien jaar klant bij ons is, is per saldo goedkoper uit dan bij veel andere energiebedrijven. Die kortingen geven we juist om overstappen te voorkomen. De energiemarkt wordt nooit meer zoals die was, maar ik wil niet dat mensen hier maandelijks mee bezig moeten zijn.’’
De elektriciteitsprijs schommelt gedurende de dag fors, waarom doet u daar niets mee?
,,Wij gaan klanten adviseren om op bepaalde tijden de auto te laden, tegen een ander tarief. We testen dit nu met een groep medewerkers. Ook in de app willen we laten zien hoeveel je dan bespaart. Binnenkort komt dat voor veel meer klanten beschikbaar. Dan is het bijvoorbeeld tussen 11.00 en 15.00 uur goedkoper om de auto te laden. Hoeveel weet ik nog niet, maar het moet wel zoveel minder zijn dat mensen het ook echt gaan doen. Een nieuwe variant van dag- en nachtstroom. Je zult vanwege de congestie (opeenhoping, red.) op het elektriciteitsnet en de kwetsbaarheid van zonnestroom, steeds meer variatie krijgen in tarieven. We beginnen met de auto laden. Goed voor de klant én goed om de druk van het elektriciteitsnet te halen. Dat is de toekomst. Bij de energietransitie kunnen we niet anders, om te voorkomen dat het elektriciteitsnet overbelast raakt. Gezien het tempo van de netcongestie en gezien de huidige hoge prijzen zul je die verschillende tarieven gedurende de dag binnen een paar jaar overal zien.”
Is er in 2024 een prijsplafond nodig?
,,Ik vind dat we als sector en overheid samen moeten zeggen: als de prijzen niet terug zijn op het niveau waarbij mensen het zonder ondersteuning redden, dan moet er weer ondersteuning komen. Dus we moeten snel om tafel om te bespreken wat er in 2024 nodig is.’’
Vandaag een interessant verhaal van de Vattenfall directeur in het AD die het imago wat probeert op te poetsen door een forse tariefsverlaging per april. Zij debiteert over de dynamische tarieven in mijn ogen een hoop onzin en zegt dat het allemaal nogal meevalt met de overstappers en dat het in thuisland Zweden ook niet zo geweldig is met de dynamische tarieven. Ze wil een tussenvorm waarbij klanten “ wel het zoet krijgen bij een daling” hiermee de suggestie wekkend dat de klant niet het zuur krijgt bij een stijging. Ik zou zeggen ; Op naar Vattenfall met z’n allen als die “ zoete variant “ er is. Het wachten is nu op een oliemaatschappij die aan de pomp de benzine alleen maar in prijs laat dalen en dan komt alles goed ! ( PS: ik Kees tussen de regels door toch duidelijk de dreiging die men uit de dynamische hoek voelt )
Op geen enkel moment de afgelopen maanden zijn mijn dynamische prijzen ook maar in de buurt gekomen van die van Vattenfall. Het lijkt erop dat het risico van prijsstijgingen juist zit bij de traditionele leveranciers en niet bij de dynamische.
OK als de vlam écht in de pan slaat in de wereld en de prijzen van een kWh gaan naar 2 euro of iets geks dan zie je dat bij dynamisch het eerst, maar bij de vattenfall zijn ze 1 maand later dan 4 euro. Of 5. Of 6.
OK als de vlam écht in de pan slaat in de wereld en de prijzen van een kWh gaan naar 2 euro of iets geks dan zie je dat bij dynamisch het eerst, maar bij de vattenfall zijn ze 1 maand later dan 4 euro. Of 5. Of 6.
Tja, en als je in okt 2021 een vijfjarig contract had genomen, dan had je helemaal niets gemerkt. Het enige probleem nu is de boete op contractbreuk. Als dat naar een hypotheekachtig construct met bijbehorende vergoedingen gaat, dan kunnen energieleveranciers risicoloos langdurige contracten aangaan met producenten. Nu wil je die niet aangaan, omdat prijsdalingen flinke klappen zouden kunnen veroorzaken. Ik vraag me af als per 1 april de langdurige contracten voor bijvoorbeeld stroom 30ct de markt op komen, of niet een groot deel van de klanten van dynamische contracten weer heel snel veiligheid/zekerheid zoekt.Mfpower schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:21:
Op geen enkel moment de afgelopen maanden zijn mijn dynamische prijzen ook maar in de buurt gekomen van die van Vattenfall. Het lijkt erop dat het risico van prijsstijgingen juist zit bij de traditionele leveranciers en niet bij de dynamische.
- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id
Ik zou dat zeker gaan doen indien die 30 cent all in is. Dus met belastingen, toeslagen etc en dan voor 5 jaar...maar goed, dromen mag..Armada schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:32:
[...]
. Ik vraag me af als per 1 april de langdurige contracten voor bijvoorbeeld stroom 30ct de markt op komen, of niet een groot deel van de klanten van dynamische contracten weer heel snel veiligheid/zekerheid zoekt.
Die arme Zweden toch, zie https://www.statista.com/...lesale-electricity-price/ :g-unitsoldaat schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:14:
Afgelopen december hadden ze inderdaad een prijspiek van wel 23 cent per kWh. Ongeveer een kwart van wat Vattenfall in Nederland rekent.
Een kennis van mij heeft een huisje in Zweden en die houd ie elektrisch vorstvrij met COP 1. Die lacht zich een breuk want het kost hem zeer weinig.RemcoDelft schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Die arme Zweden toch, zie https://www.statista.com/...lesale-electricity-price/ :
Afgelopen december hadden ze inderdaad een prijspiek van wel 23 cent per kWh. Ongeveer een kwart van wat Vattenfall in Nederland rekent.
Het hangt geloof ik nog wel af waar je in Zweden zit maar hij betaald een heel laag tarief.
@RemcoDelft Heel zielig inderdaad. Ze hebben momenteel een cap van 10 cent voor de eerste 2900kWh en binnenkort wordt dat twee keer zo hoog!
In het noorden van Zweden wordt die cap niet eens bereikt.
In het noorden van Zweden wordt die cap niet eens bereikt.
- knip -
Sterker, geen enkele keer in 2022 zijn de prijzen van het dynamisch EN variabel tarief gehanteerd door mijn energieleverancier in de buurt gekomen van de gekke prijzen van Vattenfall.Mfpower schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:21:
Ruikt een beetje naar de strategie van de koopjesperiode: eerst de prijzen kunstmatig omhoog jagen en dan de daaropvolgende korting als een koopje voorstellen voor de klant.
Vanwege het grote aantal Home Assistant liefhebbers op dit forum, heb ik de code voor HA toegevoegd aan de handleiding van Spotswitch.net.
Een aardig stukje over Vattenfall die de prijzen laat zakken zodra het koude seizoen is afgelopen .
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels