• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
Simpel360 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:15:
[...]

We gaan denk ik niet tot consensus komen :X

Ik ga Tibberen, de prijs is nu relatief laag ondanks de salderings/subsidie toeslag :+
Ik ben ook klant, "tibberen" doe ik echter nooit.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:45
Nou eerste maand bij Zonneplan zit erop, balans op maken:

EV geladen met 25ct de kWh, totaal 333 kWh.
Huis voorzien van stroom met 30ct de kWh, totaal 457 kWh.

Totaal: 790 kWh met een gemiddelde prijs van 28ct de kWh.

Zonneplan: 224,--
GC als ik daar nog zat: 687,--

Besparing dus van 463,-- _/-\o_

Prima start als je het mij vraagt.
Benieuwd komende maand, tarieven zijn wel weer gezakt bij veel leveranciers dus of ik net zoveel bespaar is afhankelijk van de day ahead prijzen.

Daarnaast heeft EV laden op de dagen in begin van de maand tegen 16ct de kWh het gemiddelde goed omlaag gehouden/getrokken.
Je groot verbruikers naar de goedkoper uren verplaatsen heeft naar mijn mening toch wel wat impact.
mathijshooi schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:32:
[...]

Glazen bol heeft alleen helaas de lage prijzen op 2 feb doen verdwijnen (nu rond de 50 euro in de nacht).
Late reactie maar je had wederom gelijk... jouw glazen bol bevalt me wel (de uitkomst dat stroom duurder is wat minder) :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:41
Simpel360 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:15:
[...]

Ik ga Tibberen, de prijs is nu relatief laag ondanks de salderings/subsidie toeslag :+
Helaas, als je daar graag aan meebetaalt zit je dus verkeerd bij een dynamische leverancier.

- knip -

• RayDelft
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:16
Kogel schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:59:
[...]

Ik vind de discussies hier wel interessant. De vraag is natuurlijk of je per se voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. (KNIP) , I don't care. Het verdienmodel zal redelijk gelijk zijn. En zonder verdienmodel gaan ze allemaal kapot en moeten we allemaal weer terug (KNIP)
Helemaal mee eens . Ook ik ben sinds Eneco ruim gehalveerd in kosten ( ja ik snap het risico ) Niet helemaal voor niets heeft de ACM een onderzoek naar prijs van de grote drie bekend gemaakt . Het maakt me dus niet uit of in mijn geval de ANWB een eurootje meer of minder van mij nodig zou hebben .

Overigens; met veel plezier lees ik hier al het gepuzzel en gehobby en ik leer daar veel van . Het maakt duidelijk dat de markt zijn werk doet, welke kant het langzaam op gaat, en vooral dat de klant bepaald niet zo achterlijk is als de Eneco s etc lijken te denken .

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
Heeft iemand ervaring met het overstappen van Greenchoice naar Tibber en/of Groenestroom Lokaal, als het gaat over de duur van het omzetten van de verbruikersgegevens?
Enexis is mijn netbeheerder en ik heb de overstap half december geregeld, per 01-02-2023.

I know, het is pas dag 2, maar ik had verwacht dat mijn gegevens wel omgezet zouden zijn (Overstap van ~6 weken).

• Raymond P
@Keiran Bedoel je historische verbruiksgegevens?
Dat wordt helaas nog niet gedaan/getoond, al zou de netbeheerder dat vanaf november 2022 wel in detail moeten leveren.

Tibber stuurt je een mailtje op de dag dat je contract ingaat.
Andere leveranciers sturen meestal een bevestiging van levering per x datum, voordat levering start.
Als je geen bevestiging hebt gehad dus even aan de bel trekken.

De dag na overstap is er meestal niet direct data van je slimme meter. Toegang tot die data moet aangevraagd worden en dat gebeurt pas op de dag van start levering.
In de ochtend van dag 3 mag je wel verbruik data verwachten.

- knip -

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-11 00:34
de Peer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Het kan vast, maar dat zul je dan zelf moeten programmeren via domotica.

De ecoswitch is voor mensen die zelf niets willen/kunnen doen. En ja dat kost dan geld. Dat is hun verdienmodel.
Beste,
Dit is momenteel helaas niet mogelijk, echter zullen we de mogelijkheden hiertoe onderzoeken. Helaas kunnen we hier geen beloftes aan verbinden.

Aldus HomeWizard.

Ik weet nog niet wat ik ga doen dan..
Heb Zonneplan, en wil juist echt slim werken, zonder al te veel omkijken. Die energy sockets zijn leuk, maar nu is het alleen een monitor en niet meer dan dat.

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
Raymond P schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:46:
@Keiran Bedoel je historische verbruiksgegevens?
Dat wordt helaas nog niet gedaan/getoond, al zou de netbeheerder dat vanaf november 2022 wel in detail moeten leveren.

Tibber stuurt je een mailtje op de dag dat je contract ingaat.
Andere leveranciers sturen meestal een bevestiging van levering per x datum, voordat levering start.
Als je geen bevestiging hebt gehad dus even aan de bel trekken.

De dag na overstap is er meestal niet direct data van je slimme meter. Toegang tot die data moet aangevraagd worden en dat gebeurt pas op de dag van start levering.
In de ochtend van dag 3 mag je wel verbruik data verwachten.
Helder! Bedankt voor de uitleg :)

Van beide partijen netjes mail gekregen, alleen krijg inderdaad geen historische gegevens en (nog) geen data, maar dat laatste komt na morgen wel goed, ga ik vanuit 8)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bierautomaat schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:35:
Iemand al ervaring met Flexio van Lifepowr?

Zij bieden een box aan die de slimme sturing verzorgd van de thuisbatterij. Dus ontladen en opladen afhankelijk van het dynamisch tarief. Op hun website staat het mooi uitgelegd. https://www.lifepowr.io/ (Met de oprichter heb ik in de schooltijd nog biertjes gedronken, voor de rest heb ik geen aandeel in het bedrijf). Mijn eigen PV installatie + 10 kw batterij is sinds kort in gebruik dus daarom heb ik ze gecontacteerd. Ik heb zelf niet de kennis om eigen hardware/software hiervoor te ontwikkelen zoals een doorgewinterde tweaker, maar voor de "gewone" consument lijkt dit een mooie, zorgeloze, aanvulling om de hele (zonne)energie installatie beter te laten renderen.

Ik ben van België en heb een digitale meter en geniet dus enkel van een injectietarief. Indien je de volle pot terug krijgt van je zonnepanelen (de terugdraaiende teller) is deze optimalisatie minder van belang.

Iets gelijkaardigs wat hier wel is gepasseerd is Bliq. Iemand daar verdere ervaring mee?
Ik heb onlangs een simulatie op hun website gedaan met mijn cijfers. Het resultaat (aan voordeel) dat er uitrolde was totaal onrealistisch. Lijkt me dus meer een marketingtruc om te kunnen verkopen.
Ik draai, voor mijn verbruikersprofiel, al 7 maanden naast elkaar de all in DA-prijzen met de All in prijs van een standaard variabel contract van mijn leverancier (Ecopower).
Het voordeel van een dynamisch tarief (in Vlaanderen, met een digitale meter en mijn verbruikersprofiel => meer netinjectie dan netafname) is over een jaar gezien helemaal niet zo voordelig. Laat staan er nog eens een extra kost voor te doen voor die Flexio sturing.
De maanden dat je geen tot nauwelijks injectie hebt (van begin december tot begin februari) heeft het dynamisch tarief idd een klein voordeel (een tiental euro per maand) maar de maanden dat er meer injectie is (de overige maanden) heeft het vast contract met een vaste injectievergoeding weer meer voordeel.
Bovendien wordt het voordeel van de maanden zonder injectie al volledig teniet gedaan door de hoge vaste kost van een dynamisch contract (bij Engie 100 €) tov de lage vaste kost van een standaard contract (bij Ecopower nul euro).
De DA spotprijzen zijn ook niet de netto prijzen. Je moet er ook nog de leveranciersfee, netkosten, heffingen en BTW voor afname bijtellen. Dan is de prijs zelden negatief (zeg maar praktisch nooit).
In de maand januari was het voordeel voor dynamisch tarief tov standaardtarief bv. een 9 €. De all in prijs voor afname schommelde tussen de 8 en 36 c€/kWh met een maandgemiddelde (volgens mijn verbruikersprofiel) van 22 c€/kWh.

Wanneer je gaat rekenen met een lage dynamische prijs tov een gemiddeld zeer hoge prijs zoals de CREG hanteert kan je je uiteraard rijk rekenen. Het lijkt mee dan eenvoudiger om een goedkoper energiecontract voor afname af te sluiten met een billijke vaste vergoeding voor terugleveren.

Handelen via een thuisaccu is uiteraard ook niet altijd een 1 op 1 operatie. Zelden zijn de thuisaccu's welke de stroom die ze van het net laden tegen 100% terug op het net zetten. Dat verlies moet dus ook mee in rekening gebracht worden.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 02-02-2023 11:28 ]

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:32
sysiwan schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:52:
[...]

Tibber gaat per 1/3 naar €0,018 (was €0,0020)
Zonneplan blijft per 1/3 op €0,0025, maar voor hoe lang?
Ik heb de excel uit de startpost ingevuld met mijn verbruik. Ik verbruik ongeveer 5200kWh en lever 4200kWh terug. Dus een netto verbruik van 1000kWh per jaar. Met de nieuwe prijzen is Tibber dan nog steeds goedkoper dan Zonneplan. Zal denk ik komen door de hogere vaste maandprijs van Zonneplan.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11 21:54
Jazsie schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:31:
Nou eerste maand bij Zonneplan zit erop, balans op maken:

EV geladen met 25ct de kWh, totaal 333 kWh.
Huis voorzien van stroom met 30ct de kWh, totaal 457 kWh.

Totaal: 790 kWh met een gemiddelde prijs van 28ct de kWh.

Zonneplan: 224,--
GC als ik daar nog zat: 687,--

Besparing dus van 463,-- _/-\o_

Prima start als je het mij vraagt.
Benieuwd komende maand, tarieven zijn wel weer gezakt bij veel leveranciers dus of ik net zoveel bespaar is afhankelijk van de day ahead prijzen.

Daarnaast heeft EV laden op de dagen in begin van de maand tegen 16ct de kWh het gemiddelde goed omlaag gehouden/getrokken.
Je groot verbruikers naar de goedkoper uren verplaatsen heeft naar mijn mening toch wel wat impact.

[...]

Late reactie maar je had wederom gelijk... jouw glazen bol bevalt me wel (de uitkomst dat stroom duurder is wat minder) :+.
5 feb overdag staat nog steeds.

• Raymond P
Benieuwd of we de komende weken grotere verschillen gaan zien in gasprijs bij day-ahead.
De vraag zou moeten stijgen door weersverwachtingen en klaarblijkelijk zit er een flinke flaw in het Europees plafond:
https://www.foodbusiness....rijsplafond-voor-gas-heen

Onder andere EnergyZero levert LEBA gas...

- knip -

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11
@Raymond P Paywall artikel.

Overigens geldt het hele europese prijsplafond niet voor de spotmarkt.

• Raymond P
@earthman Klopt, de spotmarkt kan ongelimiteerd stijgen. Maar als month-ahead omhoog wordt gekrikt dan heeft dat natuurlijk bijna direct effect op day-ahead.

(Vandaar ook m'n nieuwsgierigheid)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond P op 02-02-2023 12:28 ]

- knip -

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:13
Raymond P schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:08:
Benieuwd of we de komende weken grotere verschillen gaan zien in gasprijs bij day-ahead.
De vraag zou moeten stijgen door weersverwachtingen en klaarblijkelijk zit er een flinke flaw in het Europees plafond:
https://www.foodbusiness....rijsplafond-voor-gas-heen

Onder andere EnergyZero levert LEBA gas...
Gezien de gigantische winsten die oliemaatschappijen hebben gemaakt over 2022 zoals b.v Shell met o.a zijn Lng, ondanks dat we massaal zuinig zijn gaan doen met stoken en begin vorig jaar nog een Corona periode was met gesloten bedrijven, mag je minimaal verwachten dat prijzen snel zullen gaan naar niveau 2020, want de prijzen nu zijn m.i allemaal kunstmatig hoog gehouden blijkt hieruit...

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:19

de Peer

under peer review

ZveenT schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:59:
[...]

Beste,
Dit is momenteel helaas niet mogelijk, echter zullen we de mogelijkheden hiertoe onderzoeken. Helaas kunnen we hier geen beloftes aan verbinden.

Aldus HomeWizard.

Ik weet nog niet wat ik ga doen dan..
Heb Zonneplan, en wil juist echt slim werken, zonder al te veel omkijken. Die energy sockets zijn leuk, maar nu is het alleen een monitor en niet meer dan dat.
ah ik dacht dat homewizard ook een domotica systeem was net als Domoticz en Home Assistant.
Als het alleen voor monitoren is dan zijn de mogelijkheden beperkt ja.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-11 22:08
Keiran schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:31:
Heeft iemand ervaring met het overstappen van Greenchoice naar Tibber en/of Groenestroom Lokaal, als het gaat over de duur van het omzetten van de verbruikersgegevens?
Enexis is mijn netbeheerder en ik heb de overstap half december geregeld, per 01-02-2023.

I know, het is pas dag 2, maar ik had verwacht dat mijn gegevens wel omgezet zouden zijn (Overstap van ~6 weken).
Per 12 januari van GC naar GSL (voor elektra). De verbruiksgegevens kwamen geloof ik na een dag of 8 in de website.

Dat ligt aan de netbeheerder die de meterdata moet aanleveren.

Het portal werkte wel gewoon en ik kon ook de uurprijzen al zien.

• tjberkhof
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-12-2024
Keiran schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:31:

Bij ons ging het super smooth, ondanks dat groene stroom lokaal niet bepaald responsive is.

Op 10 januari tibber en gsl aangevraagd voor 31 januari, verder niets hoeven doen (wel voor gsl een factuur moeten betalen). 31 januari was direct alles over en mijn oude leverancier stopgezet.

Zometeen op 21 februari naar zonneplan. 5 verschillende leveranciers in 4 maanden(rattenval, energyzero,tibvers&gsl, zonneplan). Voel me net een energieleverancier slet 😅.

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 23:17
tjberkhof schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:23:
[...]

Zometeen op 21 februari naar zonneplan. 5 verschillende leveranciers in 4 maanden(rattenval, energyzero,tibvers&gsl, zonneplan). Voel me net een energieleverancier slet 😅.
Dat is marktwerking :+

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
Raymond P schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:45:
@Frag1le Ben benieuwd hoe dat afloopt voor je. ;)
Update: mail gekregen van GSL:
Energiecapaciteit
Goed dat je hier over contact met ons opneemt. Ik zie inderdaad staan dat jij voor een grotere aansluiting betaald momenteel. Je daadwerkelijke verbruik staat los van de aansluiting. Wij rekenen als energieleverancier zijnde de netbeheerkosten door aan de klanten. In dit geval is het te adviseren om contact op te nemen met je netbeheerder om dubbel te checken of dat jij wel echt een kleine aansluiting hebt of dat er een grote aansluiting staat geregistreerd op jouw adres. Wij kunnen de netbeheerkosten helaas niet aanpassen aangezien wij dit alleen doorberekenen.
In mijn antwoord aan hen heb ik gebruik gemaakt van het antwoord van Stedin uit deze post van @Leon T

Leon T in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

Hierin wordt het tegendeel geschreven en dat SJV uitgaat van het werkelijke verbruik.
Het werkelijke verbruik hebben ze nu sowieso van januari, ~25 m3 (puur en alleen koken en SWW) en dit naar een jaarverbruik rekenen kan m'n dochter van 8 zelfs.

Ik ben benieuwd naar hun antwoord.

Vooralsnog kost het me niet heel veel tijd dus ga ik er verder mee, die paar tientjes daar gaat het me niet om.

• Bezzerk
@Frag1le De hamvraag hier is of je al een periode hebt gehad waarin het SJV berekend is waarbij je in de administratie van de netbeheerder in de categorie onder de 500m3 valt;
Berekening standaard jaarverbruik
Als we een nieuwe meterstand ontvangen van uw energieleverancier, berekenen we het standaard jaarverbruik opnieuw. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:

De periode tussen twee meterstanden moet minstens 300 dagen zijn.
In deze periode moeten de volledige maanden januari en februari vallen.
De meterstand mag niet geschat zijn.
En dan nog dit;
Geen aanpassing met terugwerkende kracht
Het standaard jaarverbruik is dus niet hetzelfde als het gasverbruik op een jaarnota. Het is een rekenmethode (getal) om het gasverbruik vooraf in te schatten. Dit getal passen we achteraf niet aan, omdat het voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. Uw netwerkkosten hangen af van uw standaard jaarverbruik en gaat in op de datum waarop het nieuwe standaard jaarverbruik is vastgesteld. De netwerkkosten worden achteraf NIET verrekend, ongeacht of het tarief te hoog of te laag is geweest.
Bron: https://www.liander.nl/co...ven/standaardjaarverbruik

• earthman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11
@Frag1le Je leverancier geeft de meterstanden aan de netbeheerder door (wat een beetje gek is omdat de leverancier deze juist weer van de beheerder ontvangt, maar goed), en de netbeheerder geeft dan weer aan de leverancier door wat het SJV is en wat de bijbehorende netbeheerskosten zijn, welke de leverancier namens de beheerder in rekening moet brengen.

En het SJV is ook nog eens niet precies je jaarverbruik maar het wordt gecorrigeerd variaties in temperatuur (denk milde winters zoals dit jaar), gasdruk, en energiegehalte van het gas.

En vanwege het januari-februari gebeuren wordt het SJV sowieso niet eerder aangepast dan maart.

Oh en je kan in ieder geval bij Liander op Mijn Liander zien wat jouw netwerkkosten zijn, al staat er niet bij wat je SJV is.

[ Voor 17% gewijzigd door earthman op 02-02-2023 19:31 ]

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-11 12:18
Inmiddels sinds begin dit jaar naar volle tevredenheid klant bij Zonneplan en direct de elektra prijzen geïntegreerd in Home Assistant via de ENTSO-e integratie. Ik kan nu erg mooi een maximale prijs instellen waarvoor ik mijn auto op wil laden en via de Volkswagen integratie wordt op basis van die prijs het laden automatisch gestopt en gestart. Super cool!

Nu had ik tot voor kort de Enever API (https://enever.nl/supporter-van-enever/) die ik via Rest in Home Assistant voor de gasprijs benaderde, alleen hebben ze sinds kort dat je met een token moet werken en er een max van 250 calls per maand is. Heeft iemand anders het al voor elkaar gekregen om dit op een andere manier te integreren? Ik krijg de kale marktprijs wel binnen maar heb geen idee welke formule ik hier op moet toepassen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:09
'Die energieleverancier verplicht bij wet (AMvB teruglevertarief 80% van kale levertarief) een jaarcontract aan te bieden (amendament)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:33
oliviertjah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:58:
Nu had ik tot voor kort de Enever API (https://enever.nl/supporter-van-enever/) die ik via Rest in Home Assistant voor de gasprijs benaderde, alleen hebben ze sinds kort dat je met een token moet werken en er een max van 250 calls per maand is. Heeft iemand anders het al voor elkaar gekregen om dit op een andere manier te integreren? Ik krijg de kale marktprijs wel binnen maar heb geen idee welke formule ik hier op moet toepassen.
Sinds de update van gisteren (2023.02) bestaat de EnergyZero integration voor Home Assistant. Die geeft je de marktprijs van gas inclusief BTW via de EnergyZero-api. Om dan de all-in prijs te krijgen, moet je nog wel een template-sensor bouwen, maar dat is gelukkig goed te doen :)

Na het toevoegen van bovenstaande integratie, is dit een template-sensor die voor mij werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
    - name: "Current gas price"
      device_class: monetary
      unit_of_measurement: "€/m³"
      state: >
        {% set marktprijs_incl_btw = states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | float(0) %}
        {% set belasting_per_m3_incl_btw = 0.592658 %}
        {% set opslag_incl_btw = 0.08275 %}
        {{ (marktprijs_incl_btw + belasting_per_m3_incl_btw + opslag_incl_btw) | round(3) }}
      availability: "{{ states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | is_number }}"

Dit geeft je een sensor.current_gas_price voor de huidige all-in gasprijs op de cent nauwkeurig. Nauwkeuriger kan helaas niet omdat de EnergyZero-api niet nauwkeuriger is volgens mij, maar dit is goed genoeg voor mij.

Die opslag klopt voor mij omdat ik bij een EnergyZero reseller zit, maar voor Zonneplan zou je 0.05 ipv 0.08275 kunnen gebruiken in de derde regel binnen 'state'. (Of zie de opslag voor gas in de tabel in de TS voor andere leveranciers.)

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:02
Inmiddels sinds begin dit jaar naar volle tevredenheid klant bij Zonneplan en direct de elektra prijzen geïntegreerd in Home Assistant via de ENTSO-e integratie. Ik kan nu erg mooi een maximale prijs instellen waarvoor ik mijn auto op wil laden en via de Volkswagen integratie wordt op basis van die prijs het laden automatisch gestopt en gestart. Super cool!

Al eens gekeken naar de Zonneplan One HACS? die geeft de juiste Zonneplan prijzen aan

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:38
Sicco92 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:33:
[...]

Sinds de update van gisteren (2023.02) bestaat de EnergyZero integration voor Home Assistant. Die geeft je de marktprijs van gas inclusief BTW via de EnergyZero-api. Om dan de all-in prijs te krijgen, moet je nog wel een template-sensor bouwen, maar dat is gelukkig goed te doen :)

Na het toevoegen van bovenstaande integratie, is dit een template-sensor die voor mij werkt:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
        {% set marktprijs_incl_btw = states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | float(0) %}
        {{ (marktprijs_incl_btw + belasting_per_m3_incl_btw + opslag_incl_btw) | round(3) }}
      availability: "{{ states('sensor.energyzero_today_gas_current_hour_price') | is_number }}"

Dit geeft je een sensor.current_gas_price voor de huidige all-in gasprijs op de cent nauwkeurig. Nauwkeuriger kan helaas niet omdat de EnergyZero-api niet nauwkeuriger is volgens mij, maar dit is goed genoeg voor mij.

Die opslag klopt voor mij omdat ik bij een EnergyZero reseller zit, maar voor Zonneplan zou je 0.05 ipv 0.08275 kunnen gebruiken in de derde regel binnen 'state'. (Of zie de opslag voor gas in de tabel in de TS voor andere leveranciers.)
Nordpool is en blijft de golden standard voor energie prijzen in HA.

YouTube: How to Track DYNAMIC ENERGY PRICES in Home Assistant NOW!

• Sicco92
Voor stroom blijf ik de nordpool-integratie gebruiken :). Ze bieden alleen geen data aan voor gas, dus daarvoor gebruik ik deze template-sensor.

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:34

De prijs van gas wijzigt hooguit tweemaal per dag. Dat zijn maximaal 62 calls per maand. Heb je er nog 188 over. Waarom zou je deze vaker op willen halen?

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:38
Sicco92 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Voor stroom blijf ik de nordpool-integratie gebruiken :). Ze bieden alleen geen data aan voor gas, dus daarvoor gebruik ik deze template-sensor.
Weet je of er een internationale partij is waar gasprijzen bijgehouden worden? Misschien kan die toegevoegd worden aan de nordpool sensor.

• Sicco92
AJediIAm schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:30:
[...]

Weet je of er een internationale partij is waar gasprijzen bijgehouden worden? Misschien kan die toegevoegd worden aan de nordpool sensor.
Geen idee, ik weet alleen dat de gasmarkt niet heel erg openbaar is, en dat je schijnbaar een (betaalde) licentie nodig hebt om de prijzen van verschillende gasmarkten te openbaren. Sowieso zijn er wat verschillende gasmarkten waar leveranciers van afnemen, en het is niet altijd duidelijk welke gasmarkt ze nu precies volgen.
Met andere woorden, het is lastig om 1 gasprijs te pinpointen die voor iedereen klopt en werkbaar gaat zijn.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:10
Inmiddels sinds begin dit jaar naar volle tevredenheid klant bij Zonneplan (...). Heeft iemand anders het al voor elkaar gekregen om dit op een andere manier te integreren? I
https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one

edit: oh, dat zei AWEF ook al:
AWEF schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Al eens gekeken naar de Zonneplan One HACS? die geeft de juiste Zonneplan prijzen aan

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2023 08:18 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:00
Sicco92 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:33:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:

Mis je in je berekening niet nog de inkoopkosten?

Bij ANWB energie is dat 0.07455 €/m³

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-10 10:02
Bezzerk schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:36:
@Frag1le De hamvraag hier is of je al een periode hebt gehad waarin het SJV berekend is waarbij je in de administratie van de netbeheerder in de categorie onder de 500m3 valt;
Eigenlijk zou je hier als klant helemaal geen rekening mee moeten hoeven te houden. Ik heb geen direct contact met de netbeheerder. Of er dus al periodes zijn geweest waar een SJV berekend kan worden zou er eigenlijk niet toe moeten doen. GSL zou de klant hierover dan moeten informeren als de aanvraag niet klopt t.o.v. hun informatie.

Als ik ervan uit ga dat ik <500 m3 ga verbruiken geef ik dit aan bij het afsluiten van het contract, dit wordt vervolgens indirect in twijfel getrokken, vervolgens niet doorgevoerd, en uiteindelijk op een hoger tarief afgesloten.

@earthman hoe de leverancier dit met de netbeheerder regelt zoeken ze maar lekker uit. Daarmee bedoel ik niet dat ik m'n kop in het zand steek maar dat dit iets is waar een klant zich niet mee bezig zou moeten houden.
Ik heb nu een kwartaal elke maand ± 25 m3 verbruik, lijkt mij een mooie periode om het capaciteitstarief op aan te passen, helemaal dit november/december en januari betreft en ik aangegeven heb bij het nieuwe contract van 1 januari <500 m3 te verbruiken.
Hoe GSL dit dan met Stedin regelt is part of their job, not mine.

Nogmaals voor die paar tientjes ga ik er vooralsnog niet meer werk van maken dan berichten hier en enkele berichten naar GSL omdat ik benieuwd ben hoe ze hierop reageren.

• Bezzerk
Frag1le schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:16:
[...]

Eigenlijk zou je hier als klant helemaal geen rekening mee moeten hoeven te houden. Ik heb geen direct contact met de netbeheerder. Of er dus al periodes zijn geweest waar een SJV berekend kan worden zou er eigenlijk niet toe moeten doen. GSL zou de klant hierover dan moeten informeren als de aanvraag niet klopt t.o.v. hun informatie.

Als ik ervan uit ga dat ik <500 m3 ga verbruiken geef ik dit aan bij het afsluiten van het contract, dit wordt vervolgens indirect in twijfel getrokken, vervolgens niet doorgevoerd, en uiteindelijk op een hoger tarief afgesloten.
Zo werkt het dus niet. Voor de netbeheerder ben je ook niet echt een klant, daar is ook geen alternatief. Ze leveren de infra en de gegevens die een leverancier nodig heeft voor een contract met jou.

De netbeheerder legt het SJV op op basis van het verleden. Dit standpunt wordt pas bijgewerkt als het gebruik binnen een andere categorie SJV valt en niet terugwerkende kracht. Zoals hierboven in mijn post door Liander beschreven.
Als GSL hier invloed op kan uitoefenen zou ik dat op zijn minst bijzonder vinden.

Begrijp me niet verkeerd; ik zou daar persoonlijk ook voordeel bij hebben. Ik ben bijna geheel over op stroom en zal volgende keer daarom ook naar de <500m3 gas SJV categorie gaan. Maar dat is nu eenmaal reactief en niet met terugwerkende kracht.

• Raymond P
@Bezzerk De leverancier heeft daar zeker invloed op. Daar heb ik ook persoonlijk (meer) ervaring mee. :)
Je leverancier moet wel willen.

- knip -

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48
Begin december overgestapt naar ANWB. Zojuist belt Essent waar ik voorheen gas van betrok, of ik interesse heb in een jaar vast voor €1,19 per kuub. Niet op ingegaan.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:10
dirks schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:27:
Begin december overgestapt naar ANWB. Zojuist belt Essent waar ik voorheen gas van betrok, of ik interesse heb in een jaar vast voor €1,19 per kuub. Niet op ingegaan.
Op zich een mooi aanbod, ik zou het zelf wel gedaan hebben.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Zouden ze dan zicht hebben op een snelle daling?
Ik betaalde over Januari €1,40 (vandaag €1,32)

De trend is inderdaad prima, in Augustus was de kale prijs incl. btw nog 2,50 nu 66 cent .
Ik zou dus inderdaad niet voor een jaar vastleggen, maar je weet het nooit.

Voor mensen die geen enkel risico willen lopen kan dit een goede keus zijn (zeker als je nu op €3,00+ zit).

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09
Was dat excl of incl belastingen?

• Bezzerk
Dat is all-in? Goedkoper dan dynamisch nu… d:)b

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Bezzerk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:11:
[...]

Dat is all-in? Goedkoper dan dynamisch nu… d:)b
Maar wel een jaar vast

• Sicco92
Xilion schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Mis je in je berekening niet nog de inkoopkosten?

Bij ANWB energie is dat 0.07455 €/m³
Nee, die 0.08275 zijn juist de inkoopkosten, inclusief 21% BTW. De 0.07455 waar jij mee rekent zijn nog de inkoopkosten voor EnergyZero en consorten (waar ANWB ook onder valt) inclusief 9% BTW. Die zou je juist naar 0.08275 moeten updaten om alles kloppend te krijgen.

• oliviertjah
Ah! Ik dacht dat deze puur was voor het uitlezen van de P1 data via de Zonneplan One, die ik nu met USB uitlees. Goede tips! Ik ga het proberen

• oliviertjah
ArieR schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:26:
[...]

De prijs van gas wijzigt hooguit tweemaal per dag. Dat zijn maximaal 62 calls per maand. Heb je er nog 188 over. Waarom zou je deze vaker op willen halen?
Daar zit wat in maar blijkbaar ben ik toch over het limiet heen gegaan. En daarbij, ik vind die Enever website een top initiatief, begrijp me niet verkeerd, maar het feit dat ze zomaar die API’s aanpassen komt bij mij niet heel betrouwbaar over dus gebruik liever een alternatief: hun API is nota bene ook maar een afgeleide van andere bronnen.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01
jusch schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:41:
[...]

Zouden ze dan zicht hebben op een snelle daling?
De grote 3 hebben volgens mij wel zicht op snelle daling van het aantal klanten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01-11 08:39
oliviertjah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:30:
[...]
En daarbij, ik vind die Enever website een top initiatief, begrijp me niet verkeerd, maar het feit dat ze zomaar die API’s aanpassen komt bij mij niet heel betrouwbaar over
Uiteraard is dat niet zomaar gebeurd, er waren meerdere redenen om dat enigzins 'geforceerd' te doen.
De huidige feeds blijven voorlopig zo als ze zijn. Mochten ze in de toekomst toch om wat voor redenen moeten wijzigen, dan zal er een zeer ruime overgangstijd van toepassing zijn.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:10
oliviertjah schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:28:
[...]

Ah! Ik dacht dat deze puur was voor het uitlezen van de P1 data via de Zonneplan One, die ik nu met USB uitlees. Goede tips! Ik ga het proberen
Nope, haalt rechtstreeks de prijs op die je ook in je app ziet. Ook de gasprijs trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy-iKeQ0RBkvYdo2U1SLs6hmh_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vb5yKxpu95TwTIq1u8zgx9L0.png?f=fotoalbum_large

Sometimes you need to plan for coincidence

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
joep03nl schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:38:
[...]

Uiteraard is dat niet zomaar gebeurd, er waren meerdere redenen om dat enigzins 'geforceerd' te doen.
De huidige feeds blijven voorlopig zo als ze zijn. Mochten ze in de toekomst toch om wat voor redenen moeten wijzigen, dan zal er een zeer ruime overgangstijd van toepassing zijn.
Nou, ik had blijkbaar nog in mijn config refresh rate op ieder uur staan. Begrijp dat men niet overbelast wilt raken door onnodige calls maar werd vrij snel geblokkeerd 8)7.

Zelfs na het aanpassen (las hier de melding op forum) was ik na een aantal dagen nog steeds geblokkeerd.

Top initiatief zoals @oliviertjah al zei, maar de API sla ik over.

Gelukkig leven we in een vrij land ;)

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Bezzerk
Ja precies, ze zien dus een dermate daling aankomen waar ‘wij’ met dynamisch nog niet eens aan zitten.

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:00
Sicco92 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Nee, die 0.08275 zijn juist de inkoopkosten, inclusief 21% BTW. De 0.07455 waar jij mee rekent zijn nog de inkoopkosten voor EnergyZero en consorten (waar ANWB ook onder valt) inclusief 9% BTW. Die zou je juist naar 0.08275 moeten updaten om alles kloppend te krijgen.
Je hebt inderdaad gelijk, ik reken nog met 9% ipv 21%.

Thanks voor de toelichting!

• Raymond P
Bezzerk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Ja precies, ze zien dus een dermate daling aankomen waar ‘wij’ met dynamisch nog niet eens aan zitten.
Onwaarschijnlijk. De huidige schatting (ING) voor Q4 gas is +/- 80 cent, ervanuitgaande dat het bijzonder brak blijft gaan in o.a. China en men in U.S. niet wakker wordt.
De futures liggen momenteel iets lager, dus het kan nu gewoon uit voor die prijs.

Wat volgens mij meer meespeelt is de aankomende verplichting van het aanbieden jaarcontract. Als je daar niet op tijd bij bent zal je klantenbestand flink leeg lopen.
M.i. is het nu wel vroeg om voor 1 jaar te tekenen, je contract loopt dan op een ongunstig moment weer af.

- knip -

• dirks
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:48
mdvmine schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Was dat excl of incl belastingen?
Vermoedelijk zonder. Ik ga uit principe niet in op telefonische colportage, ik heb beleefd de man zijn verhaal laten doen en met binnenpret op zijn vraag kunnen antwoorden dat ik naar dynamisch ben overgestapt.

Als ik een schriftelijk voorstel had gekregen zou ik het zeker bestuderen maar dan nog zou ik niet snel weer overstappen. Ik heb 45 jaar bij Essent en zijn voorgangers gezeten en heb na er goed over nagedacht te hebben voor dynamisch gekozen en dat wil een een wat langere tijd aankijken.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:27
Bezzerk schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Die €1,19 per kuub is ver onder de marktprijs dus gelijk afsluiten! Maar dit tarief klopt ogenschijnlijk niet.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09
Gecko123 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:14:
[...]
Die €1,19 per kuub is ver onder de marktprijs dus gelijk afsluiten! Maar dit tarief klopt ogenschijnlijk niet.
Ik gok zo dat het inclusief BTW is, maar exclusief gasbelasting. Dus effectief ongeveer 1,80 all-in. Maar dat is het probleem met die telefonische gesprekken inderdaad, het is vaak vaag wat je nou precies afspreekt. De reactie van dirks ben ik dan ook helemaal mee eens, schriftelijk kun je het rustig bestuderen. Aan de telefoon moet het snel snel.

• Hongy
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:12
mdvmine schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:32:
[...]

Ik gok zo dat het inclusief BTW is, maar exclusief gasbelasting. Dus effectief ongeveer 1,80 all-in. Maar dat is het probleem met die telefonische gesprekken inderdaad, het is vaak vaag wat je nou precies afspreekt. De reactie van dirks ben ik dan ook helemaal mee eens, schriftelijk kun je het rustig bestuderen. Aan de telefoon moet het snel snel.
Vergeet de 14 dagen bedenktijd niet die je dan nog hebt. Was wel de les van vorig jaar.

• icall5s
Raymond P schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Onwaarschijnlijk. De huidige schatting (ING) voor Q4 gas is +/- 80 cent, ervanuitgaande dat het bijzonder brak blijft gaan in o.a. China en men in U.S. niet wakker wordt.
De futures liggen momenteel iets lager, dus het kan nu gewoon uit voor die prijs.

Wat volgens mij meer meespeelt is de aankomende verplichting van het aanbieden jaarcontract. Als je daar niet op tijd bij bent zal je klantenbestand flink leeg lopen.
M.i. is het nu wel vroeg om voor 1 jaar te tekenen, je contract loopt dan op een ongunstig moment weer af.
Waar kan ik meer lezen over die aankomende verplichting? Als ik google krijg ik alleen maar informatie over contracten tussen een werknemer en werkgever. ;)

• Raymond P
@icall5s Dat is/was een randvoorwaarde voor het verhogen van de opzegvergoeding (boete).
Dat zou onderdeel moeten worden van de nieuwe energiewet. Zie ook:
(Amendement op bestaande weg als brug)
Domba in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2023 17:31 ]

- knip -

• Domba
Raymond P schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:45:
[...]
Over die verplichting is wel veel te doen, maar meest concrete wat ik heb gezien is amendament van Leijten SP van 2 februari, daar is nog niet over gestemd of dat die spoedig in 1e kamer wordt behandeld.

Waar regulieren op wachten is de opzegboete verandering, daarvan heb ik nog geen details van gezien die ACM volgende maand bekend maakt. Waarbij energieleverancier op basis van x schatting ingekocht aantal eenheden, welke niet gebruikt zijn bij voortijdige beeindiging, de energieleverancier deze in rekening mag brengen,
Waarbij de administratie van de energieleverancier de enige grondslag is, is wel heel erg gevoelig voor missers. (ACM)

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 03-02-2023 18:00 . Reden: link ACM toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Raymond P
@Domba Dat geldt voor zakelijke afnemers.
M.i. mag er voor de consument ook wel een fikse prijs zitten aan contractbreuk.

We zien wel wat ze ervan maken. :)

- knip -

• Bezzerk
Raymond P schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:57:

De huidige (tot voor kort) situatie bij contractbreuk was vooral door de energieleveranciers zelf ingegeven die vja colportage mensen overhaalden. Die boete werd dan nog betaald door de ontvangende partij ook. Kosten noch moeite werden gespaard.

De regeling die inderdaad voorstaat bij ondernemers is het verschil te betalen aan de partij om tegemoet te zien. Dat zien we in vele branches waar contractbreuk wordt gepleegd (of men elkaar wil afkopen).

Maargoed weer ontopic;
@icall5s hier staat iets geschreven over die wensen erover. https://nos.nl/artikel/24...rstapbonus-energiebedrijf

En de ACM heeft ook al wat op papier gezet over de inventarisatie van de marktpartijen die een paar weken geleden gedaan is, daar was dit dus een heet hangijzer blijkbaar. https://www.acm.nl/nl/pub...n-vaste-energiecontracten

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 19:20
Snap ik het niet, of doe ik iets verkeerd? (waarschijnlijk wel?)

Sinds medio januari zit ik bij Mijndomein voor gas.
Maar als ik de kosten in de tabel (zie screenshot hieronder) bekijk en ik vergelijk het verbruik met wat ze daarvoor rekenen kom ik op een prijs van € 3,56 per m².

1 / 0,0149999996647238 = 66,66666815678314
66,66666815678314 x 0.05342 = 3,561333412935356
Wat doe ik verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0OsNaGDUNLkDdr1_GmPcefmVLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KVe0KSjvO8tIgWKMkK64cN4b.png?f=fotoalbum_large

• icall5s
@Bezzerk Ik vind dat artikel en de bijbehorende uitspraken toch op zijn minst kortzichtig, en eerder zelfs misleidend van de overheid en de NOS. De doorsnee klant vindt het nu door het prijsplafond wel best, vast of variabel contract maakt dan niet uit. Zonder prijsplafond zou de concurrentie beter zijn, en zouden klanten heel hard wegrennen bij Vattenfall, Eneco en Essent, tenzij ze ook dynamische tarieven aan gaan bieden, zoals Vattenfall in Zweden wel doet. En het doen laten lijken alsof mensen overstappen vanwege een zeer bescheiden welkomstbonus en niet vanwege de hoge tarieven klopt ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door icall5s op 03-02-2023 20:24 ]

• KMvrtr
Een veel beter systeem zou zijn als ze iedereen een vaste korting per kWh zouden geven. Bijvoorbeeld (ik roep maar wat) € 0,50 per kWh
En dan kun je daarbij nog steeds een plafond hanteren.
Dan loont het direct weer om de prijzen van leveranciers te vergelijken. Heb je direct de marktwerking weer terug.

• Raymond P
@KMvrtr Dat is je totaalprijs per eenheid. Voor het berekenen van het tarief om te vergelijken reken je de vaste netbeheerkosten en leveringskosten niet mee.

En op je laatste post: dan ligt het tarief twee weken later gewoon 50 cent hoger. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond P op 03-02-2023 20:34 ]

- knip -

• KMvrtr
Raymond P schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:33:
@KMvrtr Dat is je totaalprijs per eenheid. Voor het berekenen van het tarief om te vergelijken reken je de vaste netbeheerkosten en leveringskosten niet mee.

En op je laatste post: dan ligt het tarief twee weken later gewoon 50 cent hoger. :+
Nou dacht ik toch al een boel ingelezen te hebben, maar dit kan ik niet helemaal volgen.
Ik snap dat voor goed onderling vergelijken van de kosten die niet meegerekend worden.
Maar dit is ook wat ik onder de streep betaal voor mijn gas.
Voor 500 m² gas betaal ik per maand nu ongeveer € 85,00 bij Mijndomein.
Daarmee kom ik dan aan een gasprijs van € 1,75 of zo.
Dat klopt aardig met mijn rekensom hierboven als ik inderdaad netbeheer en leveringskosten niet meetel.

Waarom vermelden ze die bedragen dan als ze niet meegerekend worden in de prijs die ik betaal?

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
Als die gasprijs all-in zou zijn zou ik hem gelijk vastzetten. Maar wsnlk is het ex btw
Als ik nu op een aanbod bekijk bij mijn ex leverancier Oxxio dan bieden ze €1,51 /m3 en €0,41 /kWh all-in voor 6 maanden vast
Dat is minder dan de helft van het aanbod in november maar nog steeds hoger tussen de 10-20% hoger dan dynamisch.

• Domba
Raymond P schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 18:57:

Dit is de huidige richtsnoer en dit is de ACM raadpleging

Het bezwaar dat ik hierin zie is de referentie overeenkomsten en resterende hoeveel kWh die energieleverancier nog in gedachten had te kunnen slijten.
Ik hoef alleen maar naar mij zelf te kijken, all electric maar wel met een SJV van 12000kWh terwijl ik in de praktijk op jaarbasis een netto terugleveraar ben in 2023 verwacht ik 4000-6000kWh terug te leveren.en van die SJV ben ik eerste paar jaar nog niet vanaf (was >16000kWh voor de aansluiting voor ik er naar verhuisde), Reden dat ik dynamisch ben gegaan, met rekening achteraf (ipv duizenden euro's voorschot achteraf terug krijgen) (edit SJV= SJA & SJI tegenwoordig)

Ik heb vorig jaar juli een discussie gehad met zowel energieleveren.nl als de netwerkbeheerder, waarom ik niet mijn volledige PV mocht registreren. (mijn registratie werd geweigerd, samengevat alleen PV direct verbonden is op net-aansluiting willen ze weten en dat is alleen de PV met eigen netgebonden type omvormer op de AUX op mijn hybride die ik wel direct gebonden kan schakelen, deze is geregisteerd & mijn thuisaccu),
De bedrijfsmode van mijn hybride verandert niet als net uit valt of de net-hoofdschakelaar wordt uitgeschakeld, dat wordt als off-grid gezien (op moment van die discussie was database ook nog niet volledig aangepast, dat ze mijn setup type konden invoeren)

• KMvrtr
Morales79 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is minder dan de helft van het aanbod in november maar nog steeds hoger tussen de 10-20% hoger dan dynamisch.
Nope. Ik ben nu duurder uit met dynamisch. Zie mijn reacties hierboven. Ik kom nu bij Mijndomein op iets van €1,75/m² uit.

• Raymond P
@KMvrtr Die kosten worden natuurlijk wel meegerekend.
Het zijn maandelijkse vaste kosten die niet stijgen of dalen met je verbruik. Netbeheerkosten betaal je altijd net zoals vastrecht (of vaste leveringskosten of abonnement, geef het een naam).

Mijndomein laat hier elk uur die kosten terugkomen om een totaalprijs te kunnen tonen. En dat is iets anders dan een tarief.

- knip -

• KMvrtr
Pfff, ik geloof dat ik koffie nodig heb. Nou snap ik het niet meer.
Dus de kosten van 0,014999999664723873 m² gas bedragen €0,05342?
Dan is de prijs per m² dus toch € 3,56??
Dat is meer een prijs die ik van Essent of zo verwacht...

Ik geloof direct dat je gelijk hebt.
Want anders zou mijn dynamisch contract totaal niet zinvol zijn.

Ik snap alleen even niet hoe dat dan nu werkt?
Daar begon ik ook mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0OsNaGDUNLkDdr1_GmPcefmVLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KVe0KSjvO8tIgWKMkK64cN4b.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door KMvrtr op 03-02-2023 21:05 ]

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38
KMvrtr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:03:

Daar begon ik ook mee.

[Afbeelding]
Nee, de prijs van 0,014999999664723873 m3 gas is €0,05342 - 0,0192 - 0,00849. En dan kom je ongeveer op 1,72 per kuub uit. Die 0,0192 en 0,00849 betaal je wel maar zijn niet afhankelijk van je verbruik. Dus je betaalt die 1,72 x hoeveel kuub je verbruikt hebt (even negerend dat die prijs kan fluctueren) plus dat vaste bedrag per uur (of per maand, maar bij jou staat het per uur vermeld).

Edit: volgens mij maak ik nog een rekenfout zelf hier en klopt die 1,72 niet, beetje lastig op mijn telefoon de hele tijd switchen tussen browser en rekenmachine... Maar hopelijk is het duidelijk waarom je die vaste kosten niet mee moet tellen voor je prijs per kuub.

Edit 2: ah ik zie mijn fout... Ik trek de vaste kosten (ex BTW) af van het totaal bedrag (incl BTW). Als je de individuele posten bij elkaar optelt behalve de vaste posten en daar dan los btw over telt kom je op ongeveer 1,33 en dat klinkt meer alsof het kan kloppen.
@Henry65 ja ik zie het ook net

[ Voor 19% gewijzigd door Finraziel op 03-02-2023 21:27 ]

Gamertag: FinrazielNL

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:29
Finraziel schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Nee, de prijs van 0,014999999664723873 m3 gas is €0,05342 - 0,0192 - 0,00849. En dan kom je ongeveer op 1,72 per kuub uit. Die 0,0192 en 0,00849 betaal je wel maar zijn niet afhankelijk van je verbruik. Dus je betaalt die 1,72 x hoeveel kuub je verbruikt hebt (even negerend dat die prijs kan fluctueren) plus dat vaste bedrag per uur (of per maand, maar bij jou staat het per uur vermeld).

Edit: volgens mij maak ik nog een rekenfout zelf hier en klopt die 1,72 niet, beetje lastig op mijn telefoon de hele tijd switchen tussen browser en rekenmachine... Maar hopelijk is het duidelijk waarom je die vaste kosten niet mee moet tellen voor je prijs per kuub.
Je verrekent de prijs inc. btw met de vaste kosten ex btw. Ik kom op 1.33 per kuub

• Raymond P
KMvrtr schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:03:

Daar begon ik ook mee.

[Afbeelding]
Als je naar de supermarkt gaat voor een kilo uien á 1 euro en je moet daar nog een tasje bij van 50 cent dan is de prijs van 1 kilo uien 1.50. Het tarief blijft echter 1 euro per kg.
Netbeheerkosten en vaste leveringskosten zijn het tasje.

Het tarief bij mijndomein voor dat uur kan je hier terugvinden: https://www.dynamische-en...nl/actuele-energieprijzen
Daar staat ook wat uitleg bij welke kosten er bij een kaal tarief komen.

- knip -

• Jeroen50
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 17:10
Voor de laagste tarieven voor electra en gas, maar ook voor transparantie, zit je het beste bij Zonneplan.
Is ook te zien bij vergelijkingssite www.enever.nl, scroll ff naar beneden.

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:12
Dat is natuurlijk gewoon 0,015 m³ maar dan met floating point imprecisie en gebrek aan afronding (of string formatting). Slordig van de softwareleverancier van Mijndomein.

Zie ook Wikipedia: Floating-point arithmetic

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:18

Hans1956

Pixel 8 Pro

Zojuist gebeld door Essent vanwege de overstap die ik eind vorig jaar heb gemaakt. Ze wilden weten waarom en naar welke maatschappij. Toen ik reageerde dat het vanwege kosten was en naar Zonneplan werd er meteen een einde gemaakt aan het gesprek. Gegeven reden: tegen die prijzen kunnen wij (Essent) niet leveren.

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

• icall5s
Hans1956 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:36:
Zojuist gebeld door Essent vanwege de overstap die ik eind vorig jaar heb gemaakt. Ze wilden weten waarom en naar welke maatschappij. Toen ik reageerde dat het vanwege kosten was en naar Zonneplan werd er meteen een einde gemaakt aan het gesprek. Gegeven reden: tegen die prijzen kunnen wij (Essent) niet leveren.
Dit is natuurlijk niet waar, ook Essent kan prima tegen die prijzen leveren als ze dynamische contracten aanbieden en dagelijks inkopen. Overbodig bedrijf momenteel. :P

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 17:41
icall5s schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Dit is natuurlijk niet waar, ook Essent kan prima tegen die prijzen leveren als ze dynamische contracten aanbieden en dagelijks inkopen. Overbodig bedrijf momenteel. :P
Ik denk dat ze het nu niet aandurven. Als ze dat gaan aanbieden en al hun bestaande en potentiele nieuwe klanten gaan voor dynamisch dan kunnen ze hun bulk-inkoop niet meer kwijt die ze maanden hiervoor al hebben ingekocht voor te hoge prijs.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:53
thehog schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat ze het nu niet aandurven. Als ze dat gaan aanbieden en al hun bestaande en potentiele nieuwe klanten gaan voor dynamisch dan kunnen ze hun bulk-inkoop niet meer kwijt die ze maanden hiervoor al hebben ingekocht voor te hoge prijs.
Ze kunnen het als bewijze van proef het een aantal klanten aanbieden totdat de bulk inkoop verwerkt is.

• NietGiftig
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
icall5s schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Stel de grote partijen gaan day-ahead aanbieden en de vraag is enorm.
Wat gaat er dan gebeuren met de day-ahead beurs prijzen.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:23
NietGiftig schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:08:
[...]

Stel de grote partijen gaan day-ahead aanbieden en de vraag is enorm.
Wat gaat er dan gebeuren met de day-ahead beurs prijzen.
Helemaal niks. Het verandert niks aan het totale vraag/aanbod plaatje.

• NietGiftig
  • Niet online
mat.hi.as schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Helemaal niks. Het verandert niks aan het totale vraag/aanbod plaatje.
Dat is nogal stellig.
Zeker weten?

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:23
NietGiftig schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Dat is nogal stellig.
Zeker weten?
Ja.

Je zou kunnen beargumenteren dat er dan meer mensen zijn die nadenken over hoe/wanneer ze apparaten aanzetten, zoals een vaatwasser of warmtepomp, maar dat heeft een marginaal effect op alle andere veranderingen in de energiemarkt.

• Raymond P
Je zou dan een periode ingaan waar de waarde van energie enorm volatiel kan zijn door gebrek aan stabiliteit c.q. zekerheid van afname.
Als je het enkel hebt over huishoudens zou de industrie wel een enorm dempende werking hebben.

Het huidige aanbod van energie op day-ahead is immers direct gekoppeld aan overschot/tekorten op de langetermijn aankopen en het weer.

- knip -

• NietGiftig
  • Niet online
Ben blij dat er tweakers zijn die weten wat beurzen doen bij veranderingen.
Waarschijnlijk zijn er ook dus ook rijke tweakers dus.
Maar dat wist ik al gezien de vele inventieve oplossingen op dit forum om geld te verdienen aan energie.

• Domba
NietGiftig schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:18:
[...]
Dat is nogal stellig.
Zeker weten?
De afname per dag verandert daarmee niet direct, alleen misschien dat meer nagedacht wordt over het moment van de dag.
De energieleverancier belooft een tarief te berekenen aan die gelijk is uurtarief van de day ahead, maar niet dat ook alles via day ahead in te kopen, zal wel meer van inkoop dienen te gaan verschuiven om rekening te houden met pieken en dalen op de day ahead markt om onbalans te beperken.

Energieleveranciers hebben vaak direct of via langlopende contracten afgesloten, zoals al die windmolens en zonnepanelen projecten voor SDE(+/++) die om business case rond te krijgen een PPA voor 10-15jaar hebben gesloten soms tegen een 5-8ct/kWh,
Als die flink produceren is ook day ahead over het algemeen laag, ook het moment waar de bewuste consument zijn verbruik naar verschuift.
Voor PV valt nu nog de meeste tijd dat zonschijnt in hoogste van de 2 tarieven,

Als ze wachten tot de afbouw van salderen gestart is, dan is hoge mate zeker zoals nu lijkt, dat het salderen per tariefperiode wordt met een mininium van 80% wat ze kwijt zijn aan de klant tegen 100% van de gecontracteerde PV via PPA gecontracteerde.

• mhr-zip
Mijn voorzichtige mening is dat in je in zulke gevallen altijd gebeld wordt door een parttime werkend iemand, die een tijdelijk baantje heeft bij een call center. 6 maanden geleden werkte hij/zij nog voor de GGD :+ . Ik las eerder in dit topic dat mensen in discussie gingen, maar in mijn ogen is dat redelijk zinloos. Er moeten gewoon targets gehaald worden, en er wordt echt geen diepgaande inhoudelijke feedback teruggegeven aan de grote 3 (anders dan x aantal klanten was argument "ergens anders goedkoper").
thehog schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Ik denk dat ze het nu niet aandurven.
Ik denk dat de winst marge in alle andere vormen (variabel/vast) veel aantrekkelijker is voor de aandeelhouders.

In dit topic is dynamisch al gemeengoed, maar bij de rest van de Nederlanders nog niet (en zal het ook zo 1-2-3 niet worden).

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 21:23

worker

2x Sessy thuisbatterij

mat.hi.as schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:29:
[...]

Ja.

Je zou kunnen beargumenteren dat er dan meer mensen zijn die nadenken over hoe/wanneer ze apparaten aanzetten, zoals een vaatwasser of warmtepomp, maar dat heeft een marginaal effect op alle andere veranderingen in de energiemarkt.
Ik weet het niet precies, maar als burgers en bedrijven financieel gestimuleerd worden om grote verbruikers te starten op goedkope uren kon het wel eens hard gaan. Waarom noem je dat marginaal? Zeker nu er steeds meer warmtepompen (hebben een beetje warmtebuffer, kun je dus mee schuiven) en auto’s op het net komen denk ik dat het een substantiële invloed kan hebben. Maar ik heb de getallen niet

• worker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-11 21:23

worker

2x Sessy thuisbatterij

Ik ben sinds kort klant van Tibber, en heb zoals het een Tweaker betaamd in Home Assistant een mooie grafiek met uurprijzen gemaakt.
Wat ik echt heel raar vind is dat Tibber dat niet in zijn app heeft ingebouwd, daar zie je alleen de momentane prijs. Of zie ik die over het hoofd?

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-11 23:06
Als je de Tibber app opent en op de huidige prijs klikt krijg je de grafiek te zien.

• Domba
worker schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:58:
Ik ben sinds kort klant van Tibber, en heb zoals het een Tweaker betaamd in Home Assistant een mooie grafiek met uurprijzen gemaakt.
Wat ik echt heel raar vind is dat Tibber dat niet in zijn app heeft ingebouwd, daar zie je alleen de momentane prijs. Of zie ik die over het hoofd?
Dat rondje met uurprijs is aan te klikken en dan zie je meer

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-11 19:18
Per 1 maart loopt mijn vaste contract af en halverwege maart ga ik van het gas af en komt er een warmtepomp. Na teruglevering dmv zonnepanelen hou ik ongeveer 3000kwh aan verbruik over.
Nu ben ik dus een dynamisch contract aan het overwegen bij 1 van aanbieders en vroeg me af of je verplicht bent de P1 meters te hanteren die je kan kopen (tibber) of die je in bruikleen krijgt (zonneplan) ? Ik heb namelijk al een Homewizard P1 meter en dergelijke en het voordeel van eigen apparatuur is dat je niet gebonden bent aan de leverancier.
BTW: Ik heb geen accu of EV laadpaal. In de toekomst zou ik dat los van de leverancier willen opzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door smaij op 04-02-2023 13:30 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

smaij schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:29:
Per 1 maart loopt mijn vaste contract af en halverwege maart ga ik van het gas af en komt er een warmtepomp. Na teruglevering dmv zonnepanelen hou ik ongeveer 3000kwh aan verbruik over.
Nu ben ik dus een dynamisch contract aan het overwegen bij 1 van aanbieders en vroeg me af of je verplicht bent de P1 meters te hanteren die je kan kopen (tibber) of die je in bruikleen krijgt (zonneplan) ? Ik heb namelijk al een Homewizard P1 meter en dergelijke en het voordeel van eigen apparatuur is dat je niet gebonden bent aan de leverancier.
BTW: Ik heb geen accu of EV laadpaal. In de toekomst zou ik dat los van de leverancier willen opzetten.
Nee is niet verplicht. Zijn optioneel.

• mhr-zip
worker schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik weet het niet precies, maar als burgers en bedrijven financieel gestimuleerd worden om grote verbruikers te starten op goedkope uren kon het wel eens hard gaan. Waarom noem je dat marginaal? Zeker nu er steeds meer warmtepompen (hebben een beetje warmtebuffer, kun je dus mee schuiven) en auto’s op het net komen denk ik dat het een substantiële invloed kan hebben. Maar ik heb de getallen niet
Het is ook best gek dat we in deze crisis allemaal tussen 17:00 en 18:00 thuis komen, en bijvoorbeeld de elektrische auto gaan opladen.

• de Peer

de Peer

under peer review

mhr-zip schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Het is ook best gek dat we in deze crisis allemaal tussen 17:00 en 18:00 thuis komen, en bijvoorbeeld de elektrische auto gaan opladen.
Waarom is dat gek?
Mensen met een EV zullen de huidige periode ook niet echt als crisis ervaren denk ik. Ik niet in ieder geval.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

smaij schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:29:
Je kunt natuurlijk altijd de P1 splitten en beide meters gebruiken.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

mhr-zip schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Zolang de werkgever het betaalt raakt het heel veel mensen niet.

Hier stap ik binnen enkele weken over van lease EV naar privé EV, waarvoor ik zelf de energie moet betalen. Ik ben dus nu ook aan het kijken naar welke optie hier slim is. Heb tot nu toe met piek/dal tarief gewerkt en tussen 0:00 en 7:00 geladen, maar dat kan nu ook niet meer uit. Wilde eerst een SAP laten plaatsen (1 punt met dynamisch, de ander met een niet-dynamisch contract), maar Liander kan pas in juli/augustus upgraden. De zonnepanelen wekken voldoende op voor het hele huishouden + klein overschot, maar met EV erbij zit ik boven de opbrengst.

Vind het spelen met Home Assistant echter té leuk, de Zappi laadpaal kan vanuit zichzelf al omgaan met dynamische tarieven en de wasmachine en droger zijn ook aan een upgrade toe, dus ondanks dat het niet de allerbeste keuze is overweeg ik toch om helemaal over te stappen op dynamisch. Met bijv. LG Thinq kunnen dan beide apparaten ook profiteren van dynamische tarieven. En als het zwembad weer is opgezet kunnen wamptepomp en filter ook op de juiste momenten draaien. Dan maar gewoon zorgen dat de meeste opgewekte energie in de auto gaat, salderen wordt toch steeds minder interessant de komende jaren.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-11 13:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcSaqS0A_41WPi5EObJvB3SGMWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8s80Ocs0xF8UTYNsJ1acm3Uq.jpg?f=fotoalbum_large

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:27
Met dynamische contracten hebben vergelijkingswebsites geen verdienmodel dus is het in hun belang om aan de vaste contracten vast te houden.

Er wordt geen woord gerept over de huidige torenhoge variabele tarieven die verre van uit te leggen zijn. Geen enkele kritische vraag hierover.

Laag niveau journalistiek dit.
Pagina: 1 ... 112 ... 306 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels