anboni schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:44:
Zo, eerste maand dynamische tarieven. Even de balans opgemaakt:
Verbruik totaal, volgens HA, 1314 kWh. Dat heeft, ook weer volgens HA, €369 gekost, dus €0,28/kWh gemiddeld. Volgens de app was het verbruik, bedrag en gemiddelde iets hoger (1326, €392, €0.295/kWh). Dit verschil komt (vermoedelijk) doordat mijn HA zich met enige onregelmaat ophangt en dus metingen mist en dan inhaalt in een ander tarief.
Als ik meteen even het rekensommetje maak van de toeslagverhoging van Tibber per 1 maart, dan zou ik zo'n €25 hoger uitkomen. Niet niks, maar valt me alsnog redelijk mee
Als ik bij Greenchoice was gebleven, was de rekening uitgekomen op €903 (rekening houdend met prijsplafond, waarbij ik het prijsplafond evenredig heb verdeeld over normaal en dal tarief en ook weer met de aantekening dat door het ophangen van HA een deel van het verbruik mogelijk in het verkeerde tarief zal zijn geregistreerd)
En wat hebben we precies gedaan om dit voordeel te behalen?
- We zijn overgestapt op Tibber.
Aan ons gedrag is niet significant gewijzigd:
- Auto opladen ging altijd automatisch op basis van een statische begintijd ingesteld in de auto (middernacht beginnen). Dat wordt nu aangestuurd door een app. Enige extra inspanning voor mij was/is het testen met en inregelen van verschillende apps (eerst via de Tibber app getest, dat beviel niet vanwege het vele wakkermaken van de auto; nu Jedlix, maar daar ben ik ook nog niet geheel tevreden over; binnenkort GridIO nog eens testen, of anders een stukje automation in HA bouwen)
- Bij het inplannen van vaatwasser en wasmachine kijken we nu even in HA naar de verwachte tarieven en vermijden we de duurste uren. Voorheen planden we dit tijdens daluren of tijdens (ingeschatte) tijden van veel eigen opwek.
Dus inderdaad,
[...]
En om het behoorlijk hoge verbruik nog een beetje te verantwoorden:
- EV
- Groot huis, all-electric
- Warmtepomp die geen externe aansturing ondersteunt (officieel volgens de installateur in ieder geval, er zit wel een Modbus/tcp interface op, maar die is erg slecht gedocumenteerd en heeft geen kant en klare integraties)
- Hobbies die aardig wat stroom verbruiken (meerdere terraria met tropische/woestijndieren en uiteraard het nodige aan computers die veel uren maken)
Heb het hier niet zo precies als jij, en ook niet voor de hele maand (overstap per 12/1), maar toch een recap:
Totaal verbruik:
570 kWh dynamisch en 208 kWh traditioneel = 778 kWh totaal.
Dit was vergeleken met 1013 kWh in december, waar we ook nog eens bijna 10 dagen weg waren. Januari vorig jaar verbruikten we 1043 kWh. Dus we hebben ongeveer 25% minder verbruikt.
Kosten:
Kosten dynamisch: €172 = €0,30 per kWh (totaal tarief inclusief alles).
Kosten van de traditionele leverancier heb ik nog niet gezien, maar zal logischerwijs ongeveer €83,20 zijn (prijsplafond). Tegen het gemiddelde dynamische tarief zou het €62,40 zijn geweest. En de totale maand dynamisch zou dan €235 zijn geweest.
Bij de oude leverancier had deze maand ongeveer €750 gekost zonder verminderd verbruik en tegen de €600 inclusief besparingen.
Bij het goedkoopste 'vaste' alternatief was het ongeveer €480 geweest inclusief besparingen.
Aanpassingen:
We zijn dus wel minder gaan verbruiken en proberen de grootverbruikers te sturen naar de lagere tarieven:
- EV laad ik alleen thuis als het tarief heel laag is in de nacht (kabel over de stoep), maar 2x opgeladen in januari is toch bij elkaar zo'n 100 kWh (in december maar 1x)
- warmtepomp sturen we nu meer naar de nacht en lage tarieven. Voorheen juist meer naar overdag ivm mogelijke geluidsoverlast voorkomen
- ik plan het verwarmen van de boiler nu ook op lage tarieven. Soms haal ik het iets naar voren om te profiteren van lagere tarieven.
- Vaatwasser, wasmachine, droger etc ook naar goedkope momenten, tenzij de huishoudlogistiek anders vereist.
- Op momenten dat het iets te koel wordt in de woonkamer, terwijl de tarieven nog erg hoog zijn, gaat de pelletkachel even aan. Dat warmt wat sneller op dan de warmtepomp. Dit deden we ook al in december.
Ben niet ontevreden over het resultaat. Ons maandbedrag is gebaseerd op 7000 kWh per jaar (wat we hiervoor ongeveer verbruikten), maar met dit tempo blijven we daar onder. Dan heb ik wel een probleem, want we hebben een postcoderoos die recht geeft om voor 2500-3000 kWh de energiebelasting terug te vragen en in de loop van het jaar krijgen we PV die ook ±4000 kWh per jaar zal opbrengen. Dan ga ik toch maar wat vaker de auto opladen tegen super lage tarieven denk ik...
Ik ben nog wel aan het kijken wat ik kan automatiseren in het aansturen van sommige zaken, maar dit scheelt al enorm.