Yucon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 07:30:
Ik constateer wel dat er binnen bepaalde kringen grote kritiek is op de vaccins omdat die nog geen goedkeuring hebben en daarom experimenteel genoemd worden. Het zou consequent zijn als diezelfde personen nu op de achterste poten zouden staan om dit eveneens experimentele gebruik in Tjechië keihard te veroordelen. Gek genoeg gebeurt het tegenovergestelde.
Ik ben voor vaccinatie tegen corona, dus het is wat lastig om te antwoorden voor die groep. Maar er zijn natuurlijk wel grote verschillen tussen Ivermectine en het coronavaccin. Ivermectine is eigenlijk altijd 100% vrijwillig, slik je het niet, dan krijg je het niet en heb je nog steeds overal toegang toe (tenzij je dood bent). Het beslismoment moet zo snel mogelijk zijn nadat corona is geconstateerd, dus dan kun je gewoon zelf beslissen. Het is iets dat je alleen gebruikt als je daadwerkelijk ziek bent en er dus al een probleem is. (Als je geen corona hebt gehad, dan is de kans wel groot dat je het alsnog krijgt natuurlijk, hoewel slechts 2% dat ernstig krijgt volgens de slides van het RIVM, zou ik zelf die kans niet nemen.)
Gek genoeg zijn er weinig mensen die Ivermectine niet geschikt achten voor scabiës, maar is het bij corona heel controversieel. Al kijken we voor scabiës naar de
cochrane analyse figuur 3, dan zien we een risk ratio van 0.65 [0.54, 0.78], op basis van 6 studies en een N van 324 patiënten. COVID-NMA is een internationaal onderzoeksinitiatief dat wordt ondersteund door de WHO en Cochrane, die maken in live reviews soortgelijke berekeningen.
Voor ivermectine doen ze dat dus ook. Ze komen voor mortaliteit uit op een risk ratio van 0.19 [0.07, 0.55] op basis van ook, jawel, 6 studies. 81% minder doden (gezien over 28 dagen). De risk ratio is een stuk beter ratio dan voor scabiës, toch wordt het bewijs van ivermectine ontkent.
We weten dus dat ivermectine zeer waarschijnlijk doden voorkomt. Voor het vaccin weten we dat niet, we weten niet zeker of het vaccin ernstige corona of doden voorkomt. Dit kwam tijdens de studies op tienduizenden mensen namelijk lang niet genoeg keer voor om statistisch significant te zijn.
De data van de live review heb ik zojuist opgehaald. Ik zie geen debunk. Doen deze door de WHO en Cochrane gesponsorde onderzoekers hun werk niet goed? Zijn dat ook "complotdenkers"?
Mijn vermoeden is dat je veel vertrouwen hebt gehad in Maarten Keulemans/Volkskrant en de overschrijf-journalistiek in Nederland. Die concludeerden op basis van 1 onderzoek uit Colombia dat het niet zou werken, ondanks dat er 100% minder doden vielen bij Ivermectine (1 in placebogroep, 0 bij ivermectine). Wat hadden ze dan gewild, dat er mensen waren opgestaan uit de dood?
81% minder doden is wellicht wat over-optimistisch, een onafhankelijke onderzoeker genaamd dr. Tess Lawrie komt
op 65% minder, zowel voor als na toevoeging van dat ene Colombiaanse onderzoek.
Wat was ook alweer een kenmerk van complotdenkers?