https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ
Opmerkelijk inderdaad. Ook in Libie wist Arnold Karskens uit handen van "de vijand" te blijven en zelf nog een blonde schone mee terug naar Nederland te smokkelen...pedorus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 00:30:
[...]
Valt me nog mee en dit gaat ook meer worden vrees ik. Als je wil dat er iets veranderd, dan kun je beter zelf wat anders doen in plaats van steeds hetzelfde. Ik vraag me af wat er gebeurd als de politie een keertje weg blijft. Geef de politie een keer vrij op zondag. Ook in het kader van een beter milieu begint bij jezelf:
[Twitter][Twitter]Toch typisch, dat is die man in Afghanistan dacht ik niet overkomen, en hij zat daar voordat het Nederlandse leger er was..
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Die is er niet. Maar we vinden het gewoon fantastisch om hier lekker spastisch te doen over iemand die naar een familiehuisje in Frankrijk te gaan.Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:47:
[...]
[...]
Er is geen reisverbod. Het is een advies. En anders graag een officiële bron die dat weerlegt.

Gelijk heeft hij, het virus kent geen grenzen dus of je nou van Zeeland naar Groningen rijdt en daar op vakantie gaat (volgens de regels) of van Maastricht naar de Dordogne (mag niet) maakt natuurlijk geen reet uit. Het gaat erom wat je ter plekke doet.
Mijn 2-jarige wordt zelfs chagrijn als ik het niet doe of 'm niet over m'n neus haal. 'Pappa neus! Pappa! Neus!'. Meneer wil er dan zelf ook een en dan wel dezelfde die pappa en mamma gebruiken. Niet 1ofander kinder ding.Lethalis schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:30:
[...]
Inderdaad... mijn dochter van 5 vindt het prachtig als ik zo'n ding opzet. Ben er zelf geen enorme fan van, maar doe hem uit beleefdheid wel braaf op. Hoef geen ruzie met mensen.
Ik beperk wel mijn tijd met zo'n ding op. Max 15 minuten. Langer hoef ik ergens meestal ook niet te zijn.
And it goes BRAAAAAPP!
Wellicht ook wat foto's toevoegen van de massa graven in Brazilie. De huilende zorgmedewerkers in Bergamo etc om het tenminste nog een beetje objectief te laten lijkenehtweak schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:19:
De wereld van nu in beeld:
https://photos.google.com...ia0VsV21Pc19Zdmt1MFF3UnFR
Ik blijf het altijd apart vinden dat er 1 maatregel uitgehaald wordt en daar dan zo'n uitspraak over komt. Het gaat om het geheel aan maatregelen. Want als je naar b.v. de avondklok kijkt kun je ook zeggen dat Nederland niet zo 'spastisch' doet als Frankrijk. Maar uiteindelijk worden overal de maatregelen aangepast aan het aantal besmettingen. En daardoor is soms het ene land meer 'spastisch' en de volgende keer een ander land. En als je alleen maar naar 1 maatregel kijkt is dat nog veel erger.Verwijderd schreef op zondag 28 maart 2021 @ 14:47:
[...]
Negatieve test is genoeg bij inreizen. Ik ga geregeld naar Frankrijk en nooit problemen gehad, nooit gecontroleerd. Nu met een aantal departementen in Frankrijk is het wat strenger maar ook daar geen problemen. Winkels zijn daar overigens allemaal open en doen ze ook niet zo spastisch als hier in Nederland.
Het kan inderdaad wel, maar er is veel meer voor nodig dan voor de andere corona-wetten. Het is niet zo simpel als even een nieuwe wet indienen.franssie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:40:
[...]
nope, niet in NL.
Dat is wel één van de 10 punten die Omtzigt wil aanpakken om de status dan de tweede kamer te versterken.
lees je eens in op wiki en verder in het Nederlands staatsrecht. Het is een veel voorkomende misvatting overigens, omdat we veel misdaad series kijken uit landen waar de grondwet wel een basis is. Nederland is een uitzondering.
Maar dat is ook wel een paar keer eerder voorbij gekomen dus de wiki link mag je zelf opzoeken (dan beklijft het waarschijnlijk ook beter).
[removed]
De live sessie over de modellen van het RIVM
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Hoezo?R.van.M schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:28:
[...]
Wellicht ook wat foto's toevoegen van de massa graven in Brazilie. De huilende zorgmedewerkers in Bergamo etc om het tenminste nog een beetje objectief te laten lijken
Vond je de getoonde beelden nog niet triest genoeg?
Het geeft imho toch aardig hoe er nu aan toe gaat...
Pinkpop ieder geval weer afgelast dit jaar. Dat zal nog wel met wat meer festivals gaan gebeuren. Ik hoop op wat kleinere festivals ik augustus die wel doorgang kunnen vinden
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik heb tickets voor een concert in de Ziggo Dome dat een jaar is verplaatst naar eind november en ik denk nu al dat dat concert niet doorgaat omdat het (weer) in de late herfst valt.Woy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:35:
https://www.nu.nl/muziek/...7-18-en-19-juni-2022.html
Pinkpop ieder geval weer afgelast dit jaar. Dat zal nog wel met wat meer festivals gaan gebeuren. Ik hoop op wat kleinere festivals ik augustus die wel doorgang kunnen vinden
Heb ook tickets staan voor een verschoven concert in de Melkweg eind augustus. Ik acht de kans dat dat doorgaat groter maar misschien komen er wel aanvullende eisen zoals testen etc. en ik weet nog niet of ik daaraan kan of wil voldoen.
Als ik dit soort berichten lees wordt ik helemaal niet vrolijk:
https://www.rtvutrecht.nl...in-parken-in-utrecht.html
Er zitten daar vast jonge mensen op studentenkamers zonder tuin of balkon die graag van de zon willen genieten een een gure winter en dan mag dat dus niet.
Tja, het is net wat je spastisch vindt. Ik vind een avondklok van 18:00 veel ingrijpender dan een winkel waar ik alleen in mag op afspraak/met een winkelwagentje. Ik ben blij dat ik momenteel in Nederland zit en niet in FrankrijkVerwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:36:
[...]
Frankrijk is verre van spastisch. Alle winkels zijn open en iedereen is welkom. Mits een metertje afstand en iets voor je mond. Geen gezeur over zoveel mensen per vierkante meter, geen verplichte winkelwagen of mandje. Dan s die avondklok van 18u of in sommige departementen iets later helemaal zo gek niet. Of een avondklok ook maar een beetje helpt verschillen de cijfers en meningen over. Nederland is enorm spastisch.
Ze kijken ook steeds meer naar het IC/ziekenhuizen en dat is ook al aangegeven. Alleen is dat wel iets van de laatste maanden. Voordat we aan het vaccineren waren, liepen de besmettingen en ziekenhuisbezetting duidelijk in 1 lijn. Wat maatregelen betreft kijken ze daar al langer naar. En met de huidige maatregelen zijn die cijfers stabiel, en dan kun je zelf wel bedenken wat er zou gebeuren met minder maatregelen.Overigens zou men moeten stoppen met naar de positief getesten kijken. Dat is nietszeggend omdat je zit met verschillende provincies, beroepsgroepen, leeftijden et cetera. Het cijfer van de IC en opnames is en zou leidend moeten zijn en die zijn al tijden stabiel.
De grondwet werkt weliswaar iets anders in Nederland, maar dat betekent nog niet dat die geen waarde heeft. Wil je de kerken echt verbieden open te gaan zijn er meer stappen nodig dan die gebruikt zijn voor de corona-spoedwet.[...]
Nieuwe wet indienen is hier zo gebeurt hoor. Zei iemand spoedwet Corona?
Tja, zo moet jij het juist niet bagetaliseren. Dankzij de maatregelen is het nog behapbaar maar als je kijkt naar het ziekteverzuim zie je wel dat er heel wat zorgmedewerkers problemen hebben met de aanhoudend hoge druk.[...]
Niet zo op de emotie spelen. Is nergens voor nodig. Sommige van mijn collega's janken ook om het minste geringste. En zo zwaar is het nu ook allemaal niet hoor. Een enkeling zal het druk hebben maar door constant te zeggen dat het 'oh zo druk is in de zorg' ga je er vanzelf in geloven.
[removed]
Dat is in Frankrijk net zo erg als in Nederland. En die impact is best groot ja, maar nog niet een fractie van de impact die er zou zijn als we het niet hadden gedaan.Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:28:
[...]
Het ingrijpende komt nog wel als je de rekening kan betalen. De voltaalge economie is naar de gallemiezen en we hebben het buitenland miljarden gegeven die we nooit terugkrijgen. Die rekening zal veel meer impact hebben en kosten dan een virus als Corona.
Er is ook niets mis met Frankrijk, maar ga niet zeggen dat we hier spastisch zijn als ze daar minstens net zo erg zijn, alleen gebruiken ze wat andere maatregelen.In Frankrijk kan je overigens prima zijn. Kom er zo goed als net vandaan en de volgende reis is alweer gepland en geboekt.
Tja, dat kun jij vinden. Maar b.v. Brazilië heeft al bewezen wat er gebeurt met te weinig maatregelen en zo zijn er wel meer regio's geweest. Dat ontkennen moet je zelf weten, maar het is allang bewezen dat de maatregelen goed werken. Dat niet van elke maatregel precies bekend is hoeveel het doet is iets anders als zeggen dat ze niets doen. Van een auto-gordel kun je ook niet zeggen hoeveel doden/gewonden die precies voorkomt, maar ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat hij zeker effectief is. Maar volgens jouw redenatie is hij onzinnig omdat je niet precies weet hoe effetief hij is.[...]
Weet je net en kan je niet zeggen. Ze weten niet eens welke maatregel wel of niet bijdraagt en het zijn schattingen die ze uitspreken. Leer er mee leven dat er Corona is en zie het maar als een seizoens terugkerend virus.
Als je kijkt naar de ziekenhuis/IC cijfers is het wel duidelijk dat het nut van het geheel aan maatregelen zeker niet discutabel is. Je kunt hooguit een discussie hebben of je een bep. maatregel weg wilt en vervangen door een andere (of een hogere stijging aan besmettingen/IC-bezoeken te accepteren)[...]
Die kerken boeien mij werkelijk helemaal niets. Het gaat mij om andere vrijheidsbeperkende maatregelen waarvan het nut in sommige gevallen zeker discutabel is.
Het belangrijkste is echter dat je pas sinds de afgelopen 2 maanden echt op deze manier kunt denken. Voor die tijd moesten de cijfers gewoon binnen de perken blijven om te voorkomen dat de ziekenhuizen echt overliepen. Nu weet je dat je ongeacht wat er gebeurt een demping krijgt door vaccineren en het betere weer. Het kan dus veel minder makkelijk echt uit de hand lopen en je hebt meer ruimte voor versoepelingen.
Vandaar ook dat ik kijk naar de ziektecijfers, die geven veelal veel beter aan hoe druk mensen het hebben. Daarnaast moet je er heel erg mee opletten met je eigen gevoel te projecteren op anderen. Ik heb collega's die ook overlopen, terwijl ik met hetzelfde werk nog fluitend rondloop. En dat is niet omdat ik minder werk heb, maar wel omdat mijn instelling anders is.[...]
Als iemand met handen direct aan het bed, en werkend in een verpleeghuis met een eigen Covid afdeling, kan ik oprecht zeggen dat er meer mensen/collega's zijn die jammeren dan dat ze daadwerkelijk 'overwerkt' zijn. Ditzelfde is ook terug te zien in andere huizen en ook in de ziekenhuizen. Overwerkt wordt vaak ook als riedeltje gebruikt om even niet te werken.
[removed]
Thuis aan de zuurstof en dan alsnog in het ziekenhuis terecht komen:
https://www.ed.nl/eindhov...elikopter-landt~a51275f5/
Die hele grote festivals gaan sowieso een deuk en duw krijgen denk ik. Weer even terug naar de basis, met kleinere festivals was al een trendje vóór corona, lokaler, goedkoper, gezelliger.Woy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:35:
Ik ben een aantal keer naar PinkPop en LowLands geweest maar dat werd ook steeds duurder (en niet per se het ticket maar de prijzen op de terreinen werden extreem en de service steeds slechter). Voor dat geld zit je all inclusive op een zon eiland met dezelfde vrienden maar dan een week in luxe ipv in een tent in de slijk. Zoek je een partner dan is dat natuurlijk anders
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vergeet niet je startkabel met daaraan een geslepen fietsstandaard mee te nemen!wildhagen schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Net als vorige week dat vuurwerk en die stenen waarmee deze vrijheidsstrijders (want zo hebben ze zich in het verleden al zelf (!) gedefinieerd) vorige week mee gooiden richting politie gooiden. Maargoed, die stenen en dat vuurwerk hadden ze natuurlijk "per ongeluk" meegenomen voor hun "Koffie drinken", zoals ze dat noemden.
Als ik ergens koffie ga drinken neem ik ook altijd vuurwerk en stenen mee, immers. Ofzoiets. Denk ik dan.
https://www.omroepwest.nl...len-samen-voor-de-rechter
WTFzacht schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:23:
[...]
Vergeet niet je startkabel met daaraan een geslepen fietsstandaard mee te nemen!
https://www.omroepwest.nl...len-samen-voor-de-rechter
ik heb denk ik de meeste afleveringen van The A-Team en Mc Gyver wel gezien maar deze is voor mij nieuw - hoe dan?
Een interessante video, jammer dat er veel meer mensen naar OP1 kijken dan naar zoiets. Diederik Jekel is gewoon erg slim en zou denk ik beter werk afleveren dan de mensen die hij interviewt. Eigenlijk is het tussen de regels door toch een beetje een zootje (wat verder niet uniek is ofzo):franssie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:02:
Nu live: YouTube: Coronavirus uitgelegd: rekenmodellen en het virus
De live sessie over de modellen van het RIVM
- Maar 10 mensen in het modelteam (heb veel grotere teams gezien als het over miljarden ging)
- Team is niet uitbreidbaar tenzij je de mensen kan klonen
- Berekeningen kunnen niet openbaar gemaakt worden vanwege de AVG/persoonsgegevens in de scripts zelf
- Er zijn handmatige stappen, de scripts zijn niet geheel automatisch uitvoerbaar
- Ik miste oa het seizoenseffect, negatieve feedbackloops en de splitsing tussen Britse en Zuid Afrikaanse variant (vooal omdat het vaccin slecht lijkt te werken tegen die laatste)
- "Kritiek is nooit leuk"? Dat is echt een hele verkeerde instelling, kritiek biedt vaak juist een kans om te leren of om te lachen
Door het consistent eenzijdig neerzetten van de "feiten" heeft OP1 met Ab Osterhaus die er vandaag ook weer was waarschijnlijk juist voor enorme problemen op de langere termijn in Nederland gezorgd. Ab Osterhaus pleitte als vanouds voor maatregelen, die moeten volgens hem tot eind van de zomer blijven, over hoeveel dat kost hebben ze het niet gehad..
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Er is op tweakers iemand die op basis van die info in staat is om meer dan prima mee te rekenen met her RIWM in het andere topic, eigen model.
En zijn model geeft ook gewoon aan dat met de data van nu we nog wel even met de beperkingen te maken zullen hebben omdat de R met de huidige maatregelen ook niet voor eind april onder de 1 gaat en dan nog een paar maanden uitzieken.
Dus geen idee over welke "feiten" en "kosten" jij schrijft maar daar zal je waarschijnlijk zo over uitweiden ( en dan hoop ik beter dan Haga -die maakte geen enkel punt helaas, wat een faal is die vent-)
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 31-03-2021 01:43 ]
De meest klassieke manier is aansluitingen insmeren met vaseline omdat ze bijvoorbeeld slecht draaien. Zuurstof en vaseline is een brandbare combinatie.franssie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:16:
[...]
WTF
offtopic:
ik heb denk ik de meeste afleveringen van The A-Team en Mc Gyver wel gezien maar deze is voor mij nieuw - hoe dan?
???????zacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 06:33:
[...]
De meest klassieke manier is aansluitingen insmeren met vaseline omdat ze bijvoorbeeld slecht draaien. Zuurstof en vaseline is een brandbare combinatie.
De startkabel insmeren met vaseline? Of de fietsstandaard? Of heb je het stiekem over een ander nieuwsbericht?
[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2021 06:58 ]
een sigaret opsteken als je aan de zuurstof hangt is ook een slechte combinatie..zacht schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 06:33:
[...]
De meest klassieke manier is aansluitingen insmeren met vaseline omdat ze bijvoorbeeld slecht draaien. Zuurstof en vaseline is een brandbare combinatie.
en geloof me, dat gebeurd
Dat hoeft blijkbaar niet als je 1,5m afstand houd.RemcoDelft schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:01:
Iemand enig idee waarom Ollongren vorige week gehaast naar huis ging toen ze een positieve testuitslag kreeg, i.p.v. de testuitslag in thuisquarantaine af te wachten, zoals iedereen geacht wordt te doen?
Omdat je uitspraak niet klopt dat iedereen geacht wordt dat te doen. Het is afhankelijk van de omstandigheden of dat wel of niet van je verwacht wordt.RemcoDelft schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:01:
Iemand enig idee waarom Ollongren vorige week gehaast naar huis ging toen ze een positieve testuitslag kreeg, i.p.v. de testuitslag in thuisquarantaine af te wachten, zoals iedereen geacht wordt te doen?
https://www.parool.nl/ned...ronarichtlijnen~bdd426ff/
[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 31-03-2021 10:18 ]
Verwijderd
Even gefikst, het is nl een groot verschil.TrailBlazer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:52:
Klein coronaleed mijn oudste had vanmorgen last van een snotneus dus mocht moest fijn langs de teststraat.
Je ziet hier heel duidelijk dat grote delen van Nederland totaal volgebouwd zijn, doodzonde.prOnorama2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Als ik dit soort berichten lees wordt ik helemaal niet vrolijk:
https://www.rtvutrecht.nl...in-parken-in-utrecht.html
Er zitten daar vast jonge mensen op studentenkamers zonder tuin of balkon die graag van de zon willen genieten een een gure winter en dan mag dat dus niet.
Ga in het weekend maar eens naar Meijendal, ook vaak alle parkeerplaatsen vol.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Hoezo? Je kiest er zelf voor. Quarantaine is ook een optie.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:59:
[...]
Even gefikst, het is nl een groot verschil.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Verwijderd
Weet je dat zeker? Als je kind kind ziek is en daarna weer naar school wil, wordt je eigenlijk gevraagd of je kind wel of niet is getest en wat de uitslag is. Impliciet wordt er op die manier sociale dwang uitgeoefend.Dennis1812 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:21:
[...]
Hoezo? Je kiest er zelf voor. Quarantaine is ook een optie.
Dezelfde sociale dwang is er in de zgn coronaregels 'heb je klachten, laat je testen'. Je bent al snel een wappie als je het niet doet.
Ik ben het overigens met je eens. Heb het zeker weten gehad, daar had ik geen test voor nodig (kende de bron). Ik heb me niet laten testen. Was te ziek, en het voegde niets toe.
Je kan antwoorden: nee, ik stuur dus mijn kind niet na 5 dagen naar school maar na 10 dagen zoals de richtlijnen dit aangeven.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:59:
[...]
Weet je dat zeker? Als je kind kind ziek is en daarna weer naar school wil, wordt je eigenlijk gevraagd of je kind wel of niet is getest en wat de uitslag is. Impliciet wordt er op die manier sociale dwang uitgeoefend.
Dezelfde sociale dwang is er in de zgn coronaregels 'heb je klachten, laat je testen'. Je bent al snel een wappie als je het niet doet.
Ik ben het overigens met je eens. Heb het zeker weten gehad, daar had ik geen test voor nodig (kende de bron). Ik heb me niet laten testen. Was te ziek, en het voegde niets toe.
Of zijn we ook al wappie als je je aan de richtlijnen houdt?
Ik ben pro testen en pro maatregelen. Maar het testen is altijd een keuze mijn inziens.
(Oke als je half bewusteloos op de SEH ligt en er diagnostiek uitgevoerd moet worden vind ik het een uitzondering)
Verwijderd
Het wordt steeds minder een vrije keuze met ontwikkelingen als corona testapp en verplichte testen om mee te mogen op vakantie of mee de kroeg in. De verborgen verplichtingen zeg maar.Dennis1812 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Je kan antwoorden: nee, ik stuur dus mijn kind niet na 5 dagen naar school maar na 10 dagen zoals de richtlijnen dit aangeven.
Of zijn we ook al wappie als je je aan de richtlijnen houdt?
Ik ben pro testen en pro maatregelen. Maar het testen is altijd een keuze mijn inziens.
(Oke als je half bewusteloos op de SEH ligt en er diagnostiek uitgevoerd moet worden vind ik het een uitzondering)
Daarvoor inderdaad testen of vaccineren.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:25:
[...]
Het wordt steeds minder een vrije keuze met ontwikkelingen als corona testapp en verplichte testen om mee te mogen op vakantie of mee de kroeg in. De verborgen verplichtingen zeg maar.
Keuze blijft natuurlijk aan jezelf. Je kan ook naar het park ipv de kroeg als je niet wil testen.
Ik zou sowieso een pot vaseline meenemen wanneer je daar gaat demonstreren, dat komt toch wat sympathieker over wanneer je de agent eerst vraagt te bukken voor je met die geslepen fietsstandaard aan de gang gaatFreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 06:56:
[...]
???????
De startkabel insmeren met vaseline? Of de fietsstandaard? Of heb je het stiekem over een ander nieuwsbericht?
Mocht de stemming omslaan kan je altijd nog vriendelijk vragen of zo'n ME-er eventjes zijn knuppeltje invet voordat je er zelf van langs krijgt met zo'n zwarte rubberen genotsknots.
Geen idee wat die man van plan was maar eindigen als vettig hondenvoer was duidelijk niet zijn intentie.
Sowieso vind ik de deelnemers aan dat soort uit de hand lopende demonstraties nogal masochistisch, lijkt er op dat velen het stiekem best wel lekker vinden om een paar meppen te krijgen.
Ik blijf mij verbazen over de hobby's en fetishes van sommige mensen.
Ik doe lekker mee aan de verwarring...
[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 31-03-2021 23:50 ]
Jekel had het nog zo goed en mooi uitgelegd: Je hebt inputdata->het model->outputdata, de outputdata zien we in de openbare slides van Van Dissel, de inputdata valt onder de AVG, maar kunnen we dan niet het model krijgen? Kan dat niet op github? En toen was het antwoord dat ook het model persoonsgebonden data zou bevatten (wat bijzonder is, omdat dit in principe niet zo netjes is).franssie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 01:36:
@pedorus het model is wel redelijk openbaar. De input data niet voor de volle 100% vanwege AVG (dat werd ook duidelijk uitgelegd in de sessie)
En er is wel een pagina die zo heet: Rekenmodellen openbaar en toegankelijk, maar dat is een misleidende titel. Er zijn wel voorbeelden inmiddels van hoe het moet. De modellen van Imperial College daar zijn 'echte developers' overheen geweest en die staan nu op github: er is een simulatiemodel en een terugrekenmodel. En dan blijkt zo'n model bijvoorbeeld 113 regels code aan stan te zijn. Toen anderen de simulaties opnieuw deden, kregen ze ook andere conclusies, er was waarschijnlijk een betere optimale strategie mogelijk met meer focus op risicogroepen en schoolsluitingen zouden anders bekeken moeten worden.
Een goed wetenschappelijk model is gewoon daadwerkelijk openbaar en bruikbaar door anderen, anders is het meer waarzeggerij dan wetenschap. Het RIVM IC-model heb ik bekeken, daar is geen github-code bij, maar het lijkt erop dat het een SEIR-model is met 5 leeftijdsklassen. SEIR staat voor 4 groepen: Besmetbaar, Besmet, Besmettelijk, en Beter. Zo'n 20 toestanden voor heel Nederland. Dit is nogal erg simpel. Het model houdt geen rekening met microinfecties, waarbij een persoon alvast zijn afweersysteem wat traint. Ook subgroepen met negatieve feedback loops bestaan niet (blijf nu toch maar even binnen, veel mensen in mijn dorp/omgeving besmet). Of seizoenen. Of met mate van slecht in je vel zitten door maatregelen. Of met angst waardoor meer mensen naar het ziekenhuis moeten. Ik begrijp ook niet waarom dit model niet makkelijk deelbaar zou zijn, er zitten geen persoonsgegeven in.
Het is daarmee een modelwerkelijkheid, zeker op de langere termijn is er geen enkele aanwijzing dat het daadwerkelijk een goed idee is om het model te gebruiken om miljardenbeslissingen op te nemen. Zeker niet als je alleen maar naar 1 virus kijkt en niet naar andere gezondheidsaspecten en levenskwaliteit (proxy: economie).
Dat heb ik ook gezien, maar dat lijkt me een ander model. Het mooie van modellen is dat er zoveel zijn om uit te kiezenEr is op tweakers iemand die op basis van die info in staat is om meer dan prima mee te rekenen met her RIWM in het andere topic, eigen model.
Ik denk dat hij belangrijke punten scoorde op oa Twitter, vooral omdat je zo duidelijk kon zien dat OP1 totaal niet objectief is en niet in staat is tegenstanders een volledige zin te laten uitspreken:Dus geen idee over welke "feiten" en "kosten" jij schrijft maar daar zal je waarschijnlijk zo over uitweiden ( en dan hoop ik beter dan Haga -die maakte geen enkel punt helaas, wat een faal is die vent-)
[Twitter: https://twitter.com/TimberGroen/status/1377013868355055619]
Dat model (1) vergelijkbare uitkomsten geeft als model (2) doet niets af aan de voorspellende waarde van beide modellen al lijk ik dat wel uit je tekst te lezen dat jij dat wel vindt? Ik begrijp je tekst niet goed genoeg ben ik bang.
Het gaat inderdaad over griep in 2009 en kennelijk gebruiken ze dit ook voor COVID-19 met andere, onbekende parameters. Wellicht begrijp je waarom ik dit zelf niet "openbaar en toegankelijk" vind.IC-bezetting
Artikel: leeftijdsgestructureerd SEIR-model
Ah ok, ik ben er nog niet in volle diepte ingedoken maar op zich lijkt dat model op basis van de uitleg van de YT video niet onbruikbaar. Het is een soort simulatie van interacties en dat zou ook bij Corona moeten werken.pedorus schreef op donderdag 1 april 2021 @ 00:43:
Ik verzin het niet, zo staat het op de site van het RIVM onder Home > COVID 19 > Hoe rekenmodellen bijdragen aan de bestrijding van COVID 19 > Rekenmodellen openbaar en toegankelijk
[...]
Het gaat inderdaad over griep in 2009 en kennelijk gebruiken ze dit ook voor COVID-19 met andere, onbekende parameters. Wellicht begrijp je waarom ik dit zelf niet "openbaar en toegankelijk" vind.
Blijft mijns inziens staan dat als het model van het RIVM en dat van @t_captain beide een goede fit geven op historische data ... beide modellen werken en een voorspellende waarde hebben.
Misschien moet ik ook weer eens op zoek naar de oude code van simula/demos en een eigen model bouwen maar ik denk dat dat weinig toevoegt.
Ga er maar van uit dat alle georganiseerde activiteiten voor deze zomer tot stand gekomen zijn om aanspraak te kunnen maken op de garantieregeling, niet vanwege een reële kans op doorgang.Woy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:35:

April: aanhoudend hoge besmettingscijfers. IC bezetting die naar de piek stijgt. Geen versoepeling te verwachten.
Mei: besmettingen dalend. IC instroom flink gereduceerd (mede doordat vaccinatie de groep 55-75 steeds meer beschermt) en bedbezetting dalend maar nog steeds best hoog. Voorzichtige heropening van winkels, terassen en restaurants. En versoepelingen met sport.
Juni: zowel in de besmettingen als de ziekenhuizen is de derde golf echt wel voorbij. Niemand heeft meer begrip voor lockdown dus het meeste zal open gaan. Grote publieksevenementen zijn waarschijnlijk nog niet toegestaan. En het negatief reisadvies, daar zal men ook huiverig zijn om te versoepelen.
Juli: reisadvies van veel landen naar geel.
September: publiek op de tribunes bij het nieuwe voetbalseizoen. Hoeveel, weet ik nog niet.
Dan ook geen kritiek hebben op de overheid omdat het zo stil is bij de vaccinatiestraten neem ik aan?BlackLabel01 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:52:
Mijn N = 1: partner, arts, laat AZ vaccin toch maar even voor wat het is. Ze weet dat de kans op bijwerkingen erg klein is, hell, ze heeft een PhD, dus onderzoek is haar niet onbekend. Maar de kans op veel last hebben van COVID is ook erg klein - en ze werkt toch niet met kwetsbaren.
Schiet tussen de palen en je scoort!
Met "niet bekend kwetsbaar" veronderstelde neem ik aan ?BlackLabel01 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:52:
Mijn N = 1: partner, arts, laat AZ vaccin toch maar even voor wat het is. Ze weet dat de kans op bijwerkingen erg klein is, hell, ze heeft een PhD, dus onderzoek is haar niet onbekend. Maar de kans op veel last hebben van COVID is ook erg klein - en ze werkt toch niet met kwetsbaren.
(kortom een gok, net als die gok voor haar zelf)
Genoeg mensen die maar al te graag AZ willen hoor, hele groepen jonge kwetsbaren die staan te popelen om gevaccineerd te worden.xzaz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:53:
[...]
Dan ook geen kritiek hebben op de overheid omdat het zo stil is bij de vaccinatiestraten neem ik aan?
Schrijnend dat die groepen nu moeten aanzien dat de prikhallen niets te doen hebbenraptorix schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:59:
[...]
Genoeg mensen die maar al te graag AZ willen hoor, hele groepen jonge kwetsbaren die staan te popelen om gevaccineerd te worden.

Ze blijven op de verkeerde manieren plannen. Bij de griepprik is dat trouwens niet anders hoor. Daar worden ook heel veel afspraken gemaakt maar komen uiteindelijk een hoop mensen niet opdagen. Precies daarom dat ze meer mensen uitnodigen dan er in een dag zouden passen.raptorix schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:59:
[...]
Genoeg mensen die maar al te graag AZ willen hoor, hele groepen jonge kwetsbaren die staan te popelen om gevaccineerd te worden.
En dat moeten ze met dit vaccineren ook doen, het is wel duidelijk dat een gedeelte niet op komt dagen, dus moet je ervoor zorgen dat er een andere groep klaar staat om die plekken in te nemen.
[removed]
Misschien voor niet mobiele huisarts klanten maar bij mij (en dus bij heel veel andere 70+-ers) ging dat op achternaam/alfabet en tijdsblok. Niks afspraak maken.redwing schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:03:
[...]
Ze blijven op de verkeerde manieren plannen. Bij de griepprik is dat trouwens niet anders hoor. Daar worden ook heel veel afspraken gemaakt maar komen uiteindelijk een hoop mensen niet opdagen. Precies daarom dat ze meer mensen uitnodigen dan er in een dag zouden passen.
En dat moeten ze met dit vaccineren ook doen, het is wel duidelijk dat een gedeelte niet op komt dagen, dus moet je ervoor zorgen dat er een andere groep klaar staat om die plekken in te nemen.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Precies wat ik eigenlijk bedoelhenkzelf schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:08:
[...]
Misschien voor niet mobiele huisarts klanten maar bij mij (en dus bij heel veel andere 70+-ers) ging dat op achternaam/alfabet en tijdsblok. Niks afspraak maken.
[removed]
Als dat stabiel is, dan is het oo vrij simpel te plannen. Afzeggen werd vlgs mij niet gevraagd in de betreffende brief.
https://www.volkskrant.nl...prik-af-te-zien~b07da4f5/
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Zo is hier in het dorp overigens ook met de corona-vaccinatie van de 63/64 jarigen omgegaan. Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen ze daadwerkelijk hebben uitgenodigd, maar mijn moeder heeft gewoon een brief gehad "Op datum x op tijdstip y kunt u uw vaccinatie krijgen.".redwing schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:10:
[...]
Precies wat ik eigenlijk bedoelVeelal wordt er puur ingeplanned en dan weet je dat er een gedeelte niet op komt dagen. Voor de griepprik krijg je ook een brief thuis met de melding op welke dag/tijd je er moet zijn. Als je dat niet afbelt of vergeet ontstaan er dus gaten. En om die op te vullen moet je voldoende mensen klaar hebben staan. Dus worden er meestal meer mensen uitgenodigd dan er in een tijdsslot passen.
[ Voor 12% gewijzigd door Woy op 01-04-2021 12:30 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik weet b.v. met de huisarts hier dat ie simpelweg een lijst met mensen heeft die hij kan bellen als er vaccins over zijn aan het einde van de dag. Op die manier zorg je er voor dat alle beschikbare vaccins gezet kunnen worden.Woy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:29:
[...]
Zo is hier in het dorp overigens ook met de corona-vaccinatie van de 63/64 jarigen omgegaan. Ik weet natuurlijk niet hoeveel mensen ze daadwerkelijk hebben uitgenodigd, maar mijn moeder heeft gewoon een brief gehad "Op datum x op tijdstip y kunt u uw vaccinatie krijgen.".
[removed]
https://nos.nl/artikel/23...r-dat-zij-besmet-was.html
Onverantwoord, en weer een voorbeeld van hoe individuen bij de overheid zitten te prutsen en geen besef lijken te hebben van wat nou wel en niet verstandig handelen is, terwijl ze wel verwachten dat "de burger" dit doet.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Shakes hands, hier na bijna 30 uur nog niks van de test mijn 5-jarige dochter. Zal wel morgen worden wat dan effectief 10 dagen thuis is met Pasen erbij. Dus dan had ik beter niet kunnen testenTrailBlazer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:09:
24 uur na de test van mijn zoontje nog geen uitslag.
[ Voor 18% gewijzigd door cvs79 op 01-04-2021 13:14 ]
Echt waardeloos dit want nu heb je dus ook een klas die niks weet van een mogelijke besmetting.cvs79 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:11:
[...]
Shakes hands, hier na bijna 30 uur nog niks van de test mijn 5-jarige dochter.
Uitslag binnen gelukkig negatief.
Stom belscript trouwens. Wordt er gezegd ik ga u zo de uitslag vertellen en daarna de gedragsregels. Ik vloekte al van binnen want dat doet mij vermoeden dat het positief is.
[ Voor 28% gewijzigd door TrailBlazer op 01-04-2021 15:06 ]
Heel vervelend dat het bij kinderen zo lang duurt en wellicht altijd als de ggd de uitslag per telefoon moet doorgeven. Procedure lijkt (al weer) ontworpen voor digitaal vaardigen en personen met DigiD (want wij hadden op die manier de uitslag 8 uur na het swabben en 10 1/2 uur na het maken van de afspraak per telefoon (omdat we samen wilden).TrailBlazer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:13:
[...]
Echt waardeloos dit want nu heb je dus ook een klas die niks weet van een mogelijke besmetting.
Uitslag binnen gelukkig negatief.
Stom belscript trouwens. Wordt er gezegd ik ga u zo de uitslag vertellen en daarna de gedragsregels. Ik vloekte al van binnen want dat doet mij vermoeden dat het positief is.
Noem je mij nu digitaal niet zo vaardighenkzelf schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:18:
[...]
Heel vervelend dat het bij kinderen zo lang duurt en wellicht altijd als de ggd de uitslag per telefoon moet doorgeven. Procedure lijkt (al weer) ontworpen voor digitaal vaardigen en personen met DigiD (want wij hadden op die manier de uitslag 8 uur na het swabben en 10 1/2 uur na het maken van de afspraak per telefoon (omdat we samen wilden).
Maar ik begrijp niet dat ze bij een kind onder de12 het niet gewoon op de digid van een ouder zetten.
En dan een positieve of negatieve uitslag koppelen aan jouw DigiD? Nee, procedure dekt gewoon niet het hele veld (en ik twijfel zeker niet aan jouw vaardigheden, op welk vlak dan ookTrailBlazer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:21:
[...]
Noem je mij nu digitaal niet zo vaardig
Maar ik begrijp niet dat ze bij een kind onder de 12 het niet gewoon op de digid van een ouder zetten.
[ Voor 46% gewijzigd door vhal op 01-04-2021 15:50 ]
Mag niet volgens de voorwaarden van digid die is strict persoonlijkvhal schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:48:
Daarom maak je een digid aan voor je kinderen en weet je binnen 3 uur de uitslag, er van uitgaande dat ze de sneltest gebruiken.
“Voor kinderen tot 14 jaar kunt u een DigiD aanvragen. Vul bij de aanvraag de gegevens in van uw kind. Kinderen van 14 jaar of ouder moeten zelf een DigiD aanvragen. DigiD is vanaf 14 jaar en ouder namelijk strikt persoonlijk. “TrailBlazer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:50:
[...]
Mag niet volgens de voorwaarden van digid die is strict persoonlijk
Aldus digid.nl
Voor mij zelf niet, wij zitten sowieso zeer royaal aan de veilige kant van de maatregelen. Hier in de buurt zie ik weinig verschil, anders dan dat men nu later vertrekt. Wel zie ik over de tijd heen steeds meer bezoekers.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:53:
Iets anders trouwens: ik merk dat die avondklok om 22:00 echt véél beter te doen is. Minder gedoe, minder stress. Lijkt er ook op dat men zich nu beter aan die grens houdt als ik op straat kijk.
Zijn er ook anderen hier voor wie het best veel uitmaakt? Ik ben er iig blij mee. Zo is het allemaal wel te doen de komende tijd.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat was ook mijn eerste reactie uit emotie. Tot ik me realiseerde dat ze op de heenweg ook samen in de auto gezeten hadden en het dus nauwelijks extra risico toevoegde.Sorcerer8472 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:45:
Ollongren zei pas tijdens de rit tegen haar chauffeur dat ze besmet was. Ik zou echt goed pissig zijn als ik die chauffeur was:
https://nos.nl/artikel/23...r-dat-zij-besmet-was.html
Onverantwoord, en weer een voorbeeld van hoe individuen bij de overheid zitten te prutsen en geen besef lijken te hebben van wat nou wel en niet verstandig handelen is, terwijl ze wel verwachten dat "de burger" dit doet.
Ik maakte sowieso vaak een latere avondwandeling, ook toen de dagen nog erg kort waren. Dus voor mij is dit een flinke verbetering. Veel beter te doen. Bijzonder dat het bij jou zo anders is dan hier, het lijkt wel echt alsof er minder druk op zit nu.ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:48:
[...]
Voor mij zelf niet, wij zitten sowieso zeer royaal aan de veilige kant van de maatregelen. Hier in de buurt zie ik weinig verschil, anders dan dat men nu later vertrekt. Wel zie ik over de tijd heen steeds meer bezoekers.
Oh ja, als het dezelfde is, dan zeker. Goed punt!Yucon schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:52:
[...]
Dat was ook mijn eerste reactie uit emotie. Tot ik me realiseerde dat ze op de heenweg ook samen in de auto gezeten hadden en het dus nauwelijks extra risico toevoegde.
Mensen komen gewoon bij elkaar over de vloer en gaan weer naar kantoor. Ik zie het bij vrienden, kennissen, familie. Het is alsof er geen sprake meer is van een lockdown.
Hier had uw reclame kunnen staan.
Hier merk ik dat al een hele tijd de avondklok en andere maatregelen keihard worden genegeerd. Kijk ik nu uit het raam dan zie ik hier op de Pleijroute (Arnhem) wat filevorming en is het eigenlijk niet eens zo heel veel rustiger dan op een 'normale' vrijdag middag. Gisteren en andere dagen stond er zelfs een ouderwetse avondspits.
Dat gezegd hebbende zie ik ook dat de avondklok alweer een hele tijd gewoon genegeerd lijkt te worden en er wordt ook niet meer ingegrepen. Waar je in het begin nog wel eens een politie auto rondjes zag maken is dat nu eigenlikj al niet meer het geval. Toont eigenlijk ook wel aan, wat mij betreft, dat het hele avondklok gebeuren dikke onzin is.
Ik heb me altijd aan de avondklok gehouden maar herken het wel. Dit weet het kabinet uiteraard ook, de rek is eruit.Webgnome schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:49:
@ericafterdark / @Sorcerer8472
Hier merk ik dat al een hele tijd de avondklok en andere maatregelen keihard worden genegeerd. Kijk in u uit het raam dan zie ik hier op de Pleijroute (Arnhem) wat filevorming en is het eigenlijk niet eens zo heel veel rustiger dan op een 'normale' vrijdag middag. Gisteren en andere dagen stond er zelfs een ouderwetse avondspits.
Dat gezegd hebbende zie ik ook dat de avondklok alweer een hele tijd gewoon genegeerd lijkt te worden en er wordt ook niet meer ingegrepen. Waar je in het begin nog wel eens een politie auto rondjes zag maken is dat nu eigenlikj al niet meer het geval. Toont eigenlijk ook wel aan, wat mij betreft, dat het hele avondklok gebeuren dikke onzin is.
Klopt. Dat triggerde mijn post ook een beetje. Gaat gewoon gebeuren.Webgnome schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:54:
En natuurlijk is de grote vraag wat er met pasen gaat gebeuren. Pasen is, net als Kerst zoiets dat er heel veel mensen bij elkaar over de vloer komen. Kan mij niet aan de indruk ontrekken dat heel veel mensen dat ook gewoon gaan doen ondanks alles.
Precies, als het toevallig zo uitkomt hou ik me er ook niet aan en mocht ik dan toevallig staande gehouden worden, dan meld ik wel dat ik geen actieve herinnering heb aan een avondklok.Eiríkr schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:51:
[...]
Ik heb me altijd aan de avondklok gehouden maar herken het wel. Dit weet het kabinet uiteraard ook, de rek is eruit.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Misschien nog een keer bellen? Als er nu weer een <60 stop is dan zijn er misschien veel plekken vrijgekomen.ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:02:
Wel weer opvallend. Mijn vader had vorige week de uitnodiging binnen, en heeft meteen een afspraak gemaakt (16/4). Mijn moeder heeft vandaag een afspraak gemaakt, en kan zondag a.s. al terecht. Nu heeft mijn pa de gave om eenvoudige dingen erg complex te maken, maar toch...
Tsja, bij ons komen mijn schoonouders inmiddels praktisch wekelijks langs om op mijn dochter te passen / ermee te spelen, omdat we beiden moeten werken (thuiswerken met een kind van 5 dat om je heen banjert werkt simpelweg nietSorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:42:
Net als de vorige Pasen gaat het in onze familie remote met een Skype-paasbrunch. Gewoon verstandig.

Hoeven we met de feestdagen ook niet meer moeilijk te doen.. what's the point inmiddels nog.
Ik kan ze ook niet voor altijd weghouden bij hun kleindochter... is wel meteen the most likely patient zero, maar goed (gaat immers naar school).
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 02-04-2021 17:28 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ja dat soort verhalen hoor je vaak. Het lijkt erg af te hangen van het moment waarop je belt ( of mogelijk welke telefoniste je krijgt? ). Dat het af en toe een keer gebeurt is niet vreemd, want er is natuurlijk niet exact te voorspellen hoeveel slots ze hebben, en mensen kunnen afzeggen e.d., dus het kan wel een beetje wijzigen, maar toch lijkt er iets niet helemaal soepel te lopen aangezien het toch gevoelsmatig wel vaak voorkomt ( Er zijn natuurlijk geen cijfers om het te onderbouwen, en op macro schaal haalt het ook niet zo veel uit, maar individueel is het toch wel vreemd )ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:02:
Wel weer opvallend. Mijn vader had vorige week de uitnodiging binnen, en heeft meteen een afspraak gemaakt (16/4). Mijn moeder heeft vandaag een afspraak gemaakt, en kan zondag a.s. al terecht. Nu heeft mijn pa de gave om eenvoudige dingen erg complex te maken, maar toch...
Als je dan hoort dat de vaccinatiestraten erg leeg zijn en men veel meer aan zou kunnen dan heb ik toch het vermoeden dat er iets misgaat, ofwel met planning ofwel met bevoorrading (uiteindelijk toch niet genoeg doses op een locatie).Woy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:32:
[...]
Ja dat soort verhalen hoor je vaak. Het lijkt erg af te hangen van het moment waarop je belt ( of mogelijk welke telefoniste je krijgt? ). Dat het af en toe een keer gebeurt is niet vreemd, want er is natuurlijk niet exact te voorspellen hoeveel slots ze hebben, en mensen kunnen afzeggen e.d., dus het kan wel een beetje wijzigen, maar toch lijkt er iets niet helemaal soepel te lopen aangezien het toch gevoelsmatig wel vaak voorkomt ( Er zijn natuurlijk geen cijfers om het te onderbouwen, en op macro schaal haalt het ook niet zo veel uit, maar individueel is het toch wel vreemd )
Nu <60 weer uitgesloten is (terwijl dat waarschijnlijk tot meer doden leidt) zal er weer wat meer ruimte komen in de schema's I guess. Ik hoop toch echt dat ze die gaten gelijk opvullen met de andere risicogroepen. Als dat niet gebeurt dan is dit zeer onverantwoord dom paniekvoetbal.
Dat heeft volgens mij grotendeels te maken met het feit dat de vaccinatiestraten geschaald zijn op de grotere leveringen die nog moeten komen. Dus er is nu gewoon overcapicteit qua prikken, maar niet qua daadwerkelijke vaccinatiesSorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:37:
[...]
Als je dan hoort dat de vaccinatiestraten erg leeg zijn en men veel meer aan zou kunnen dan heb ik toch het vermoeden dat er iets misgaat, ofwel met planning ofwel met bevoorrading (uiteindelijk toch niet genoeg doses op een locatie).
Ik mag inderdaad hopen dat ze dan ieder geval gewoon meteen doorgaan met de 65-70 jarigen om alsnog zo snel mogelijk de vaccins erdoorheen te jagen.Nu <60 weer uitgesloten is (terwijl dat waarschijnlijk tot meer doden leidt) zal er weer wat meer ruimte komen in de schema's I guess. Ik hoop toch echt dat ze die gaten gelijk opvullen met de andere risicogroepen. Als dat niet gebeurt dan is dit zeer onverantwoord dom paniekvoetbal.
Wellicht als je het statisch bekijkt, maar als 1 op de 50.000 een levensbedreigende trombose (en in Denemarken spreken ze zelfs van 1 op de 25.000) krijgt die anders gezond zou zijn lijkt me dat een zeer goede reden om te stoppen met het inenten van deze groep. Er zijn namelijk andere vaccins beschikbaar.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:37:
[...]
Nu <60 weer uitgesloten is (terwijl dat waarschijnlijk tot meer doden leidt) zal er weer wat meer ruimte komen in de schema's I guess. Ik hoop toch echt dat ze die gaten gelijk opvullen met de andere risicogroepen. Als dat niet gebeurt dan is dit zeer onverantwoord dom paniekvoetbal.
Daarnaast zjin de meesten onder 65 geen risicogroep voor corona en hebben ze dus meer te vrezen van het vaccin dan van de ziekte. Dat deze groep eventueel andere, wel risicogroepen kan besmetten is de reden dat ze het liefste ermee zouden willen doorgaan. Dit is echter geen reden om gezonde jonge mensen vragen hun leven te riskeren.
Hoe kom je bij 1 op de 50.000? Da's wel heel erg veel. Laat staan die 25.000. Getallen die ik las zijn anders.R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:05:
[...]
Wellicht als je het statisch bekijkt, maar als 1 op de 50.000 een levensbedreigende trombose (en in Denemarken spreken ze zelfs van 1 op de 25.000) krijgt die anders gezond zou zijn lijkt me dat een zeer goede reden om te stoppen met het inenten van deze groep. Er zijn namelijk andere vaccins beschikbaar.
Daarnaast zjin de meesten onder 65 geen risicogroep voor corona en hebben ze dus meer te vrezen van het vaccin dan van de ziekte. Dat deze groep eventueel andere, wel risicogroepen kan besmetten is de reden dat ze het liefste ermee zouden willen doorgaan. Dit is echter geen reden om gezonde jonge mensen vragen hun leven te riskeren.
Ik kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar het komt erop neer dat als je het risico binnen de groep 18-65 wil meten je natuurlijk ook alleen het aantal AZ vaccins die gegeven zijn binnen deze groep moet meetellen.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:23:
[...]
Hoe kom je bij 1 op de 50.000? Da's wel heel erg veel. Laat staan die 25.000. Getallen die ik las zijn anders.
In tot nu toe alle vergelijkingen tellen ze ook de vaccins mee die aan de 65+ groep gegeven zijn waardoor je op een veel lagere kans komt
Als je nog accurater wilt zijn moet je dat ook nog opsplitsen in mannen en vrouwen.R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:34:
[...]
Ik kan het artikel zo snel niet meer vinden, maar het komt erop neer dat als je het risico binnen de groep 18-65 wil meten je natuurlijk ook alleen het aantal AZ vaccins die gegeven zijn binnen deze groep moet meetellen.
In tot nu toe alle vergelijkingen tellen ze ook de vaccins mee die aan de 65+ groep gegeven zijn waardoor je op een veel lagere kans komt
Ik hoop dat je dat met enige cijfers kan onderbouwen, want dit is een zeer discutabele stelling.R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:05:
[...]
Daarnaast zjin de meesten onder 65 geen risicogroep voor corona en hebben ze dus meer te vrezen van het vaccin dan van de ziekte.
Dit lijkt mij ook pertinent onwaar.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Uh? Dat is toch wel zeer duidelijk ondertussen dat het risico voor jongere mensen zeer veel kleiner is dan voor oudere mensen. Het risico voor mensen onder de 60 is kleiner dan 1% CFR waarbij een groot deel van die 1% onderliggend lijden heeft. Hierbij is de aantekening ook nog eens dat we alleen de geregisteerde gevallen van coronabesmettingen meetellen. Zeker in het begin zijn er nog heel veel mensen geweest die besmet waren zonder dat ze het wisten en ook nu zijn er nog veel die geen klachten hebben.YakuzA schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:53:
[...]
Ik hoop dat je dat met enige cijfers kan onderbouwen, want dit is een zeer discutabele stelling.
Dit lijkt mij ook pertinent onwaar.
Als gezonde 60-minner is de kans dus extreem klein dat je aan corona komt te overlijden.
Ik raad je aan deze pagina eens door te lezen. Daar staat alles zeer goed uitgelegd https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
[ Voor 50% gewijzigd door R.van.M op 03-04-2021 16:26 ]
(Los of die specifieke cijfers kloppen, dit is volgens mij aan de hoge kant (edit: tussen mijn reactie en posten is de tabel weer verwijderd. Deze staat nog wel op de genoemde link. )
[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 03-04-2021 17:54 ]
Dit gaat hand in hand met de zorgcapaciteit.
Stel je bent 40 jaar oud en gezond. Je krijgt Corona, krijgt hoge koorts, voelt je dermate gaar dat je niet voldoende drinkt en je moet naar het ziekenhuis.
Als de capaciteit er is, word je opgenomen en krijg je vocht toegediend bijvoorbeeld. Bij een kennis van ons ging dit dan ook prima, na een paar dagen mocht ze weer naar huis.
Maar stel dat ziekenhuis ligt vol en je wordt niet geholpen. Wat dan? Misschien begeven jouw nieren het dan wel en val je van de ene complicatie in de andere en overlijd je alsnog. Terwijl het prima voorkomen had kunnen worden met de juiste behandeling.
Kortom, de IFR is geen hard cijfer, maar afhankelijk van de situatie. Dat verklaart ook deels de hogere sterfte van jongere mensen in Brazilië overigens.
PS
Vandaag weer ruim anderhalf uur gefietst, ondanks wind tegen soms
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 03-04-2021 19:18 ]
We should stress again that there is no single figure of CFR for any particular disease. The CFR varies by location, and is typically changing over time.
[ Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 03-04-2021 19:54 . Reden: typo ]
Je hebt gelijk, las er te snel overheen vrees ik. Het werkt allemaal ook niet echt lekker op mijn telefoonhenkzelf schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:18:
Dat was nou net de CFR (maar de IFR is vooral moeilijk vast e stellen):
We should stress again that there is no single figure of CFR for any particular disease. The CFR varies by location, and is typically changing over time.

Maar goed, uiteindelijk geldt het alsnog voor beide.
Van het AZ vaccin is het dus voor NL nu 1/400.000 (en wereldwijd waarschijnlijk nog kleiner)R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:23:
[...]
Uh? Dat is toch wel zeer duidelijk ondertussen dat het risico voor jongere mensen zeer veel kleiner is dan voor oudere mensen. Het risico voor mensen onder de 60 is kleiner dan 1% CFR waarbij een groot deel van die 1% onderliggend lijden heeft. Hierbij is de aantekening ook nog eens dat we alleen de geregisteerde gevallen van coronabesmettingen meetellen. Zeker in het begin zijn er nog heel veel mensen geweest die besmet waren zonder dat ze het wisten en ook nu zijn er nog veel die geen klachten hebben.
Als gezonde 60-minner is de kans dus extreem klein dat je aan corona komt te overlijden.
Ik raad je aan deze pagina eens door te lezen. Daar staat alles zeer goed uitgelegd https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid
Ook onder de 60 is de overlijdenskans door Covid vele malen groter. 1/10.000?
Ik raad je aan om gewoon eens de kansen uit te rekenen.
Kortom: nee, het risico van een Covid besmetting onder de 60 is nog steeds meer dan 40x gevaarlijker.R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:05:
[...]
Daarnaast zjin de meesten onder 65 geen risicogroep voor corona en hebben ze dus meer te vrezen van het vaccin dan van de ziekte.
En dat is nog zonder alle mogelijke andere ernstige complicaties van een echte infectie mee te rekenen.
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 03-04-2021 22:05 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hoe dan ook, met zulke risico's bij het vaccin moet er gewoon een ander vaccin ingezet worden voor deze risico groepen. Gebruik AZ dan op de groepen die dit risico niet lopen
De FT schrijft over Noorwegen:Sorcerer8472 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:23:
Hoe kom je bij 1 op de 50.000? Da's wel heel erg veel. Laat staan die 25.000. Getallen die ik las zijn anders.
Overzichtje uit dat artikel:In Norway, health officials have reported at least six such cases among 120,000 recipients of the jab, four of whom died.
* 30 gevallen, 7 doden op 18.1m gevaccineerden in het VK
* 6 gevallen, 4 doden op 120k gevaccineerden in Noorwegen
* 31 gevallen, 9 doden op 2.7m gevaccineerden in Duitsland
Grote verschillen dus: 1 dode per 2,5 miljoen in het VK, en 1 dode op 30k in Noorwegen; scheelt twee ordes van grootte.
Begrijpelijk dat ze in Noorwegen nog wat meer willen uitzoeken.
Als we niet vaccineren dan is de kans 100% dat je Corona krijgt. Mijn god wat een stupiditeit weer.R.van.M schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:14:
Je moet natuurlijk ook de kans meenemen dat je corona krjigt, die is geen 100%. Dus als de kans 1 op 10.000 is dat ik overlijd aan corona en de kans 5% is dat ik besmet raak dan is het nog altijd beter om dat risico te nemen.
Nee dat is het niet maar met zo'n toon ga ik niet met je in discussieEmgeebee schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 22:41:
[...]
Als we niet vaccineren dan is de kans 100% dat je Corona krijgt. Mijn god wat een stupiditeit weer.
Dit topic is gesloten.