Ardana schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:05:
[...]
Zwart-wit. It is not. Rechten en inperking van die rechten moeten recht doen aan ons rechtsgevoel: proportioneel en rechtvaardig zijn.
Dat ík 'n boete krijg als ik niet om 19:00 uur naar m'n auto loop om in m'n eentje 'n stuk te rijden, maar om 21:00 uur, terwijl er zát illegale feesten zijn opgerold waarbij hooguit de organisatoren een boete gekregen hebben, maar de deelnemers gewoon naar huis gestuurd werden, dat is voor mij inderdaad onverteerbaar. Onrechtvaardig. Buitenproportioneel. Nutteloos.
Dat anderen niet bestraft worden en jij wel is geen reden dat jij dan ook niet bestraft hoeft te worden. Sommige mensen die te hard rijden worden gepakt, terwijl anderen die te hard rijden er mee weg komen om wat voor reden dan ook. Life ain't fair... deal with it.
Mondkapjes: prima. Zo min mogelijk contacten: ik zie al maanden nauwelijks iemand meer. Kan ik allemaal het nut van in zien.
Maar corona kijkt geen klok hoor. En als je argument is: je kan nu tussen 4:30 en 21:00 uur hetzelfde doen als daarvoor of tijdens die tijdstippen zonder avondklok, dan is er dus écht daadwerkelijk geen enkel argument om die avondklok wél in te voeren.
Doorgaans werken mensen overdag. Wat men wil bereiken is dat mensen in de avond niet bij elkaar op bezoek gaan. En misschien iets minder mopperen op de avondklok zelf, maar meer op de mensen die de afgelopen maanden zich niet aan de adviezen hebben gehouden waardoor er steeds meer dwingende maatregelen nodig zijn.
Het gaat er juist om dat je níet (meer) hetzelfde doet. Maar als ik in m'n uppie een stukje ga rijden of lopen, is er NIEMAND die ik in gevaar breng. Niet om 19:00 uur, niet om 21:00 uur, niet om 23:00 uur.
Maar ik loop wel het risico op 'n zeer stevige boete.
Omdat, als jij een stukje gaat lopen een BOA of agent niet kan bepalen of jij een wandeling maakt of ergens naar onderweg bent om op bezoek te gaan. En dus is deze extreme maatregel nodig.
De kern is dat men het aantal contactmomenten tussen mensen zoveel mogelijk wil beperken. Zijn het de perfecte maatregelen? NEE, absoluut niet. Kan het anders? Ongetwijfeld, maar ik zie niet hoe.
Nogmaals: mopper niet op de overheid, RIVM of welke instantie of politicus dan ook. Mopper op de mensen die het de afgelopen maanden hebben laten afweten door lekker te gaan shoppen, op vakantie te gaan, met kerst bij elkaar hebben gezeten etc etc etc. DIE MENSEN zorgen er voor dat er dwingende maatregelen zijn.
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua