Ik snap je punt, maar ik deel je mening niet dat de mensen die hier zijn gaan rellen degene zijn die zo onevenredig hard geraakt worden. Hoewel er wellicht ook wel een klein deel van bij zit. Vergeet niet dat we allemaal geraakt worden, op verschillende manieren. Maar een zeer klein deel heeft besloten het leuk te vinden steden en dorpen af te breken.Sorcerer8472 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Snap ik, het enige wat ik daarover zeg is dat je deze rellen en zo wel heel erg kunt vinden, en kunt afkeuren, maar dat ze wel gebeuren omdat het té unfair is voor bepaalde mensen.
Ik ben overigens niet degene roept dat ze keihard aangepakt moeten worden, ook al zou ik er geen traan om laten. Veroordelen zeker, zoveel mogelijk arresteren, ja. Ook al is dat een utopie want de meesten komen er mee weg. En dat is waar ik ook slecht tegen kan maar het heb te accepteren. Het stoppen van die rellen is prio #1, het oppakken en berechten #2.Je kunt dan heel erg hard roepen dat je het zo erg vindt enzo (vind ik ook!), en dat het crimineel is (dat is het zeker!), maar het gebeurt toch. Dus: laat je het gebeuren, of grijp je in op een manier die het probleem écht oplost?
Wellicht nu al te laat hoor, wellicht is het nu alleen maar op te lossen door mensen langere tijd vast te zetten. Laat al die raddraaiers lekker in voorarrest zitten tot een zitting om plundering en/of terrorisme en/of mishandeling, maar dat is geen duurzame oplossing.
Nog een probleem trouwens is dat mensen een strafblad gaan krijgen nu, en dat ze daarmee mogelijk nog verder in een neerwaartse spiraal komen de rest van hun leven. "Terecht!!" kun je roepen, maar eigenlijk slaat het als een tang op een varken om een jongere opgejut door vrienden vol adrenaline een strafblad te geven waarmee de kans groot is dat diens leven nog verder zal afdalen en deze nog een groter probleem zal worden voor de maatschappij.
"Maar het is terecht!" kun je dan nogmaals zeggen. Maar je kunt je echt afvragen wie hiermee geholpen is. In het kort: we zijn gewoon fucked, en dit had allemaal voorkomen moeten worden en ook kunnen worden.
Er moet ook ergens een signaal komen dat je dit soort dingen niet onbestraft kunt doen, want daar zit het grootste deel van het probleem. De pakkans is bijzonder laag en dus ook de drempel om je op te laten jutten. Hoe weet ik overigens niet. Daarvoor heb ik niet gestudeerd.