wowly schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:44:
Hmm, te triest voor woorden dit gedrag. Ik denk dan wel waar komt dat dan vandaan?
Mijn kids hebben helemaal niet de neiging om savonds met vrienden rond te gaan hangen in de stad. en kids die ik ken die wel savonds naar buiten gaan hebben vrijwel allemaal een , hoe zal ik het zeggen, problematische thuissituatie. Onbegrip, onvermogen dat soort dingen.
En als er een coherente groep ontstaat ontstaat er automatisch groepsgedrag. kids met ouders van allochtone afkomst, wappies, hooligans, complotdenkers, je zag dat mooi bij de bestorming van het capitool. Nou denken die kiddo's die thuis niets hebben, maar wel samen met zijn vrinden op pad wil gaan, "wat is er leuker om met de ME te matten, en ook in het nieuws te komen staan!" "En of dat ik bestaansrecht heb, ik kom niet alleen in filmpjes op FB voorbij, maar ik haal zelfs het NOS!"
En als is dan de reacties zie, van bv een eigenaar welke lingeriezaak overhoop is gehaald "dit kost tonnen!" Dat zijn dan verekkens dure BH's en interieur...... Een ander zegt "het lijkt wel oorlog!". Tsja, dat kan alleen maar iemand zeggen die geen oorlog heeft meegemaakt. Moet dan meteen denken aan "Elisabeth from Knoxville Tennesee" die er van stond te kijken dat ze "gemaced" was toen ze het capitool binnen ging. Volledig los van de wereld noem ik dat. Stemmingmakerij. Al jaren wordt er bij iedere wedstrijd flink geknokt met de ME, maar nu is het opeens paniek in de tent.... zucht Ik snap de emotie wel, maar het helpt niet om het probleem op te lossen zeg ik maar.
Overigens heb ik het zeker te doen met die eigenaren van winkels, zij zijn de slachtoffers hier. Maar om nou de boel zo op punt te drijven... Ik weet het niet, maar ik zou zeggen dat je hiervoor je verzekering hebt? En als je die niet af wilde of kon afsluiten, moet je misschien niet aan het avontuur beginnen? Het avontuur van ondernemen? Iedereen doet het lijkt het wel, maar als het even niet lukt wat dan? Wat als je kiet wordt afgebroken? wat dan? verzekeren?
En wat dan met die jongelui? Ik vind het wel wat dat ze de kosten betalen van de schade. En bij voorkeur met fysiek werk. En zichtbaar voor anderen. Zodat ze merken dat de maatschappij het afkeurt wat ze doen. En daarna de helpende hand naar ze uitsteken om het "goede" pad te gaan belopen.
Moeten we weer jongeren centrums openen?
Een flinke inzet bij de onderwijsinstellingen waar lager geschoolden zijn zodat deze de extra aandacht die ze nodig hebben ook krijgen.
Een flinke boost voor de buurthulpverleners (die overigens niet mochten meehelpen deescaleren tijdens de rellen...vreemd) zou ook erg welkom zijn. dat zijn degene die die jongeren nog enigzins kunnen bereiken.
En zorgen dat sporten beschikbaar komt voor alle jongelui, niet alleen de gefortuneerden onder ons. Dan kunnen ze die puberbreinen tenminste op een fysieke manier belasten, ipv hun hormonen in straatstenen stoppen om daarmee te gaan lopen werpen naar de ME.
Veeg puntje trouwens, blijkbaar zijn er voetbalsupporters geweest die sommige ziekenhuizen wilden beschermen.... en de politie vond dat fantastisch...... Ik zou zeggen: geef NOOIT maar dan ook NOOIT het geweldswapen en laat dat ten aller tijden bij de politie en leger aub.
En wat met het recht op demonstreren. Ik zei vorig jaar al dat het vreemd is dat je NL mag demonstreren, maar dan wel met zoveel personen, op die plek, tussen de paaltjes....... zucht.... Nog even en ze gaan zeggen dat je best mag demonstreren hoor, maar dan wel in een weiland ergens in walcheren, of groningen of waar dan ook.
Die Bruls had het goed door, en weigerde het recht op demonstreren te verbinden aan deze rellen. Voor je het weet glijden we af naar een of andere totalitaire staat.