sorted.bits schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:46:
[...]
Wederom, daar gaat het bij een avondklok niet om (word je hier zelf ook niet moe van?). Het gaat niet om die ene persoon die in zijn eentje gaat fietsen (ok, waarom zou je in godsnaam de grenzen van de avondklok opzoeken? stoer?). Het gaat om de groepen mensen die alle adviezen negeren en s'avonds bij elkaar op bezoek gaan, toch ergens feestjes houden, etc. Die mensen zijn nu eenvoudig aan te houden.
Omdat je als overheid faalt om bestaande maatregelen te handhaven ga je iedereen maar straffen zodat je als overheid makkelijker kan handhaven. Dat is met het vuurwerkverbod gebeurd en dat gebeurd nu ook met de avondklok.
Het is net als vroeger op school als de leraar faalde in het achterhalen wie iets gedaan had, dan werd de hele klas maar gestraft.
Dat voelt niet alleen onrechtvaardig, dat is het ook.
En dan even mijn twee centjes over de rellen:
Ik veroordeel rellen, plunderen en vernielingen, echter soms is het nodig om idiote maatregelen terug te laten draaien die gewoon té ver gaan en het leven van mensen teveel inperken, zeker als ze ingevoerd zijn zonder enige vorm van onderbouwing.
In Frankrijk zagen we hetzelfde gebeuren met het plotseling verhogen van de dieselprijs. Dat had een forse impact op mensen daar omdat zo ongeveer iedereen daar diesel rijdt. Wat moet je dan als burger? Op een grasveldje gaan staan protesteren met een bordje? Er is geen politiek figuur te vinden die daar ook maar enige aandacht aan schenkt.
Soms moet je dus helaas wat duidelijker zijn en dan krijg je dus helaas rellen.
De rellen zijn echter het
gevolg van falend beleid en geen oorzaak die met alles wat je als overheid in huis hebt aangepakt moet worden.
Een beetje zelfreflectie over het
waarom van rellen zou de politiek goed doen in plaats van stoere taal uitslaan.
En laten we nu ook niet doen alsof dit alleen in Nederland gebeurd is, zo ongeveer elk land waar een avondklok is ingevoerd heeft rellen gehad. En vergeet ook niet dat in andere landen in ruil voor de avondklok ander maatrelen versoepeld zijn (winkels weer open bv) of dat de avondklok véél later ingaat zoals in België pas om middernacht.
Je kunt als overheid nu eenmaal niet onbeperkt de levens van miljoenen mensen maar negatief blijven beinvloeden en maatregel op maatregel nemen zonder enig perspectief te bieden en zonder iets te versoepelen ter compensatie.
Wat ook meespeelt zijn zaken die al lang vóór de coronacrisis speelden, de toeslagenaffaire, gebrek aan handhaving en dus een verlies in het vertrouwen in de politie (maar ze staan er wel als ik 1km te hard rij! ), groeiend verschil tussen arm en rijk, crony capitalism waar vooral de VVD zich behoorlijk schuldig aan maakt, referenda waar de uitslag keer op keer over genegeerd wordt, huizen tekort, onbeperkte immigratie, arbeidsmarkt verdringing door polen en bulgaren en ga zo maar door. Allemaal zaken waar de lagere klasse in de samenleving het meeste mee te maken heeft en waar een hoop tweakers volgens mij helemaal geen idee van hebben. Die krijgen elke maand een leuk salaris en denken dat alles lekker loopt. Maar die groep die er mee te maken heeft is er wel en is behoorlijk groot.
Het is gewoon een kruidvat dat een keer tot ontploffing gebracht worden.
Keur ik daarmee de rellen goed? Zeker niet. Begrijp ik dat het gebeurd? Absoluut.
Ik heb er een heel dubbel gevoel bij. Ik wil het niet kunnen goedkeuren maar een deel van me schreeuwt ook: Terecht. De overheid maakt er al jaren een puinhoop van en nu was die avondklok de laatste druppel.
[
Voor 4% gewijzigd door
Metro2002 op 26-01-2021 09:30
]