Ardana schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:22:
[...]
In mijn jaren als schuldhulpverlener heb ik de oorzaak meermaals zien verschuiven. Het aandeel compensatieschulden is vaak gelijk gebleven, maar de overige drie doen aan stuivertje wisselen, afhankelijk van de economie. Overigens hangen overlevingsschulden en aanpassingsschulden vaak met elkaar samen en zijn ze lastig te onderscheiden.
[...]
Ik kan dat niet terugvinden in de linkjes die je geeft, heb je daar een pagina-nummer bij?
Overigens, het Nibud schrijft:
[...]
Echter, als jij dit bedrag aan spaargeld hebt, kom je niet meer in aanmerking voor kwijtschelding, armoedevoorzieningen of bijzondere bijstand. Dus het hebben van spaargeld wordt, zacht gezegd, niet aangemoedigd, want dat is érg duur.
Nu heb ik lange tijd het " minimum" verdient en ook nu verdien ik niet veel, maar de enige die kwijtschelding kreeg, en krijgt, is een vriendin die bij de voedselbank loopt en wijlen mijn oma*.
Toen ik zelf eens keek moest je wel zo weinig hebben.
Inkomen
U komt in aanmerking voor kwijtschelding van de gemeentelijk belastingen als uw netto inkomen op of rond bijstandsniveau zit. Dit na aftrek van uw netto huur en ziektekostenpremie.
De bedragen hieronder gelden in 2021 als bijstandsniveau.
BIJSTANDSNORMEN per januari 2021 (jonger dan AOW-leeftijd)
Leefsituatie: personen jonger dan de AOW-leeftijd Hoogte inkomen (kwijtscheldingsnorm)
Echtpaar € 1.536,34 (netto per maand)
Eenoudergezin € 1.075,44 (netto per maand)
Alleenstaande € 1.075,44 (netto per maand)
BIJSTANDSNORMEN per januari 2021 (ouder dan AOW-leeftijd)
Leefsituatie: personen ouder dan AOW-leeftijd Hoogte inkomen (kwijtscheldingsnorm)
Echtpaar:
één persoon is even oud als, of ouder dan de AOW-leeftijd
één persoon is jonger dan de AOW-leeftijd
€ 1.631,92 (netto per maand)
Echtpaar: beiden zijn even oud of ouder dan de AOW-leeftijd € 1.643,10 (netto per maand)
Alleenstaande/Eenoudergezin € 1.207,15 (netto per maand)
Spaargeld
Voor kwijtschelding mag u niet meer geld op uw betaalrekening, spaarrekening of gezamenlijke rekening hebben dan:
het normbedrag voor kwijtschelding dat geldt voor uw leefsituatie.
1 maand kale huur binnen de huurtoeslag grens + een deel van de servicekosten of betaalde hypotheekrente minus de huurnorm woonlasten 2021:
- eenpersoonshuishouden of meerpersoonshuishouden: € 220,68
- eenpersoonshuishouden ouder dan 65 jaar: € 218,86
- meerpersoonshuishouden ouder dan 65 jaar: € 217,05
1 maand ziektekostenverzekering (zonder het bedrag van gespreide betaling eigen risico) minus de normpremie ziektekosten 2021:
- alleenstaande/eenoudergezin: € 34,-
- echtpaar: € 76,-
Bent u vóór 1 januari 1935 geboren? Dan mag u € 2.269,- extra vermogen hebben. Dit omdat u in het verleden geen uitvaartverzekering kon afsluiten.
Bron
*: Die had alleen AOW + een klein pensioen en die kreeg een soort van toeslag ipv kwijtschelding. Het hoe en waarom is mij nog steeds onduidelijk.
Helaas lijkt het er soms op dat je in nederland, althans in amsterdam, allerlei tegemoetkomingen of hulpmogelijkheden hebt als je je leven op een bepaalde manier leidt.
Zelfs tot op het punt dat je meer krijgt dmv zielig zijn tov gewoon werken voor je geld*
Dat was in het verleden soms zo en wellicht in extreme gevallen nog steeds zo
*: Een kennis/collega van mijn moeder had een ex bajesklant als man/vriend en zelf had ze ook een uitkering/bijstand/whatever + een zoon(tje).
Zij kregen dan sportgeld, geld voor schoenen kleding etc etc, kwijtschelding/korting hier en daar en weet ik het wat.
Prima natuurlijk, maar uiteindelijk hield ze onderaan de streep meer over dan mijn vader die een gewone 36uurs baan had bij de gemeente

.
Nu zal dit een extreem geval zijn en het zal ook best kloppen, maar ik heb wel het idee dat "wij werkenden" ergens geld laten liggen of dat er een geheim netwerk is met subsidiepotjes voor de minima die alleen bepaalde mensen weten te vinden.
[
Voor 15% gewijzigd door
Koos2009 op 02-02-2021 15:52
]