Natuurlijk lopen hier ook een paar discussies door elkaar, namelijk over armoede, een al dan niet onvoorwaardelijk basisinkomen, de inkomensongelijkheid, de verslechtering en slechte toegespitstheid van het onderwijs en het nodeloze pushen naar hoger onderwijs en het betwiste feit dat mensen inherent lui zijn. Ik denk wel dat jij en ik het grotendeels eens zijn, namelijk dat de meeste mensen willen werken en dat de meeste mensen hun werk relatief prima vinden.
Ik vond dat je in die reactie die ik parafraseerde goed op weg was:
Vervolgens vind ik dat je de plank volledig misslaat met de paragraaf erboven:
De meeste mensen werken volgens mij niet voor het geld maar voor de genoegdoening die ze uit hun werk halen. Ze willen er wel voor betaald worden om in hun onderhoud te voorzien uiteraard, maar vinden leuk werk met minder inkomen meestal beter dan vervelend werk met meer inkomen.
Halverwege die quote onderschrijf je nog het punt dat ik probeer te maken: de meeste mensen die ik ken zien werk als een noodzakelijk kwaad. Ik ontken niet dát werk voldoening geeft, in welke vorm van werk of voldoening dan ook. Het geeft invulling en structuur aan je leven, het zorgt voor sociaal contact, het laat je je nuttig voelen en het levert nog geld op in ruil voor je tijd ook. Ik denk alleen dat je de keuzevrijheid overschat. Zie ook:
Playa del C. schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:13:
Als voorbeeld: een timmerman vindt het prachtig om te timmeren. Maar omdat hij geld nodig heeft, timmert hij wat een ander wil dat hij maakt. Als hij een miljard heeft, timmert hij wat hij zelf wil en waarschijnlijk ook minder uren per week.
Dat kan ik namelijk onderschrijven met persoonlijke ervaring, en ervaringen uit mijn directe omgeving. Wederom: referentiekader. Ik heb geen formele bron voor mijn aannames, zoals de jouwe die zegt dat ruim 8 op de 10 mensen hun werk een 7 of hoger geven, omdat zo'n eenvoudig cijfer simpelweg geen enkele basis vormt voor een dermate complexe conclusie dat
"de meeste mensen werken [...] voor de genoegdoening die ze uit hun werk halen".
Nee, de meeste mensen werken omdat dat
moet, en doen het werk dat ze doen omdat het niet anders
kan.
Mij gaat het er echt om dat veel mensen die keuze, die jij ze (eveneens zonder bron) toeschrijft, helemaal niet hebben. Het is óf je gaat de nachtdienst in, zoals
1,3 miljoen mensen doen, óf je krijgt geen contract, of een met minder uren of minder onregelmatigheidstoeslagen waardoor je niet rondkomt en jij en/of je partner er nog een baan naast moeten aanhouden. Dat is geen keuze, dat is een zwaard van Damocles, dat net zo fragiel hangt boven de
2 miljoen werkenden zonder vast contract. Die mensen kiezen niet allemaal voor die onzekerheid omdat dat hen zoveel voldoening geeft.
Ruim de helft van de beroepsbevolking, 59% is gestopt met hun opleiding na hun 18
e. Ze hebben hooguit mbo niveau 4 of een middelbareschooldiploma. Vraag de gemiddelde puber wat 'ie wil doen met hun leven, en ze hebben geen flauw idee. Toch moeten ze op die leeftijd al een keuze maken voor de richting waarin ze zich willen ontwikkelen.
Omscholen doe je niet zomaar, zeker niet als je al even aan het werk bent en een huishouden hebt te onderhouden. De banen liggen voor deze lager opgeleiden niet voor het oprapen, en hoger opleiden is óók geen oplossing: er is al jaren een schreeuwend tekort aan vakmensen. Monteurs, bouwers, makers; mensen die met hun handen willen en kunnen werken.
Maar nee, laten we blijven pushen op taal en wiskunde. Ja, je moet werkinstructies en bouwtekeningen kunnen lezen, maar niet ieder basisschoolkind hoeft vanaf groep drie bijles te krijgen voor wiskunde om toch maar op dat havo/vwo-advies uit te komen op hun ... elfde.
Interessante serie hierover bij de NPO:
Klassen.