Glenn Hoddle schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:12:
Vraagje: stel ik wil wat BIFI kopen via pancakeswap... ik heb BNB in m'n Binance Wallet, en kan die dan ruilen voor BIFI. Dit snap ik. Maar die Binance Wallet lijkt vervolgens BIFI niet te ondersteunen. Weet iemand hoe dit gaat?
BIFI is gewoon een BEP20 token, aka BNB.
Gelijkaardig aan een ERC20 token op ETH, maar in dit geval dus op de Binance Smart Chain (BSC).
Veel mensen lijken niet te snappen wat er eigenlijk gebeurt op sites als beefy, pancake, sushi, etc, dus ik zal even een poging wagen om het duidelijker te maken. Ik laat hierbij de yield optimizing/liquidity pools/blablabla/... buiten beschouwing om het eenvoudig te houden.
Stel: ik heb CAKE gekocht op Binance en wil in de CAKE Smart vault stappen op beefy.finance.
Op het moment dat jij CAKE in de vault steekt, doe je in je Trust Wallet een transactie waarbij je jouw Pancakeswap tokens in een smart contract stopt. Als bewijs/onderpand daarvoor, krijg je een aantal mooCakeSmart tokens terug. Die tokens zijn het 'onderpand'/bewijs van wat jij in de vault gestoken hebt.
Je CAKE staat nu lekker te rijzen doordat het yield optimizing algoritme veel lastig werk voor jou doet en extra CAKEjes maakt. Maar je krijgt geen CAKE in je wallet, je krijgt de yield in de vorm van het onderpand, mooCakeSmart tokens.
Op het moment dat jij je CAKE wil afbakken en uit de vault wil halen, gebeurt de omgekeerde beweging als voorheen: a.d.h.v. het aantal mooCakeSmart tokens dat in jouw wallet zit, wordt teruggerekend hoeveel CAKE aan jou verschuldigd is. Er gebeurt vanuit je Trust Wallet een transactie waarbij je jouw mooCakeSmart tokens inlevert, en je krijgt er lekkere CAKE voor terug.
Op elk gegeven moment zit het onderpand, de mooCakeSmart token, dus in jouw wallet. Dat kan niemand afpakken. Het risico zit 'm in het smart contract waar jij je CAKE token in gestopt hebt. Als daar bugs inzitten (of iemand met slechte bedoelingen het zo opzet) kan iemand die het smart contract exploit aan de haal gaan met de assets. Misschien denk je dan: boeien, mijn mooCakeSmart zit lekker in mijn wallet, mij kan niks gebeuren. En dat klopt ook. Maar de mooCakeSmart token heeft op dat moment geen waarde meer. Je kan 'm niet meer inwisselen voor CAKE tokens, want er zijn er geen meer; de liquidity pool van het smart contract is leeg. Je mooCakeSmart tokens zijn waardeloos geworden, want niemand wil/kan er nog CAKE voor in ruil geven.
Hetzelfde principe geldt bij het instappen in liquidity pools en dergelijke. Je geeft bvb. 1000 euro aan waarde in 50% BNB en 50% CAKE tokens, en daarvoor krijg je BNB-CAKE LP tokens in ruil. Er kunnen ook gevallen zijn waarbij je aparte tokens krijgt voor je ingelegde BNB en CAKE om de impermanent loss tegen te gaan, maar goed, dat is weer een heel ander verhaal voor een andere keer