Ik ben zzp-er en: Nee, ik houd al mijn assets (ook gewoon geld) nog privé. Geld in je lopende bedrijf houden, betekent dat je een risico loopt dat het gevorderd gaat worden als je bedrijf verlies maakt/schulden heeft. Voor ZZP geldt dat als je stopt, dat alle assets waarover nog geen belasting betaald is (want valt onder bedrijf) opeens onder privé bezit vallen en dus opeens belast worden.
Als je zoiets wilt en je hebt meer dan 200k vermogen, dan is het wellicht verstandig om een persoonlijke BV op te richten om je assets in te managen. Je moet dan wel elk jaar een jaarverslag op laten maken door een accountant en betaalt op een andere manier belasting (maar geen vermogensbelasting), maar je kunt zo wel gemakkelijker je vermogen naar bijvoorbeeld je kinderen doorgeven door ze langzaam eigenaar te maken van de BV. Ook kun je ze 'in loondienst' elke maand wat meegeven.
Je kunt daar dan ook bruto winst naartoe doen, maar je betaalt dan natuurlijk wel gewoon belasting over alles wat je er uit haalt (als loon of als winstuitkering)
Ho wacht! Ga nu niet meteen zo'n BV aanvragen. Lees je er eerst eens op in, laat je adviseren en kijk of het iets voor jou is.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.