Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:45:
Dag allemaal,

Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:Ik ga de doppenset hobbymatig gebruiken op fieten, auto's, mechatronica projectjes etc. Dus ik hoef niet het beste van het beste (Stahlwille, Snap-On e.d.) maar ik zoek gewoon iets in het midden. Ik gebruik momenteel de steeksleutels en bitjes van m'n vader (heb zelf ook wat maar niet compleet). Dat is niet voor altijd dus in de toekomst zou een eigen complete set steeksleutels en bitjes wel handig zijn, maar die kan ik later ook los kopen.

De Proxxon lijkt me een fijne set maar ik mis wel wat soorten bitjes. Ik neig nu vooral naar een Gedore Red set. De Bahco rekt het budget wel op, maar daar weet ik wel van dat ik sowieso tevreden ben met de kwaliteit.

Ik heb nu eigenlijk nog twee vragen:
  1. Ik heb geen ervaring met Gedore Red, en op internet zie ik nogal wat verschillende meningen hierover, hoe is de kwaliteit in jullie ervaring? Met Bahco en Proxxon heb ik wel wat ervaring en daar weet ik eigenlijk wel zeker van dat die goed genoeg zijn voor wat ik zoek.
  2. Één Gedore Red set heeft een 3/8" ratel, de andere heeft steeksleutels en kniesleutels, net als de Bahco. De Proxxon is het kleinst zonder extra sleutels of een 3/8" ratel. Zouden jullie een 3/8" ratel aanraden of steek- en kniesleutels? Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel ik een 3/8" ratel zou gebruiken...
Naar mijn weten gaat Gedore Red meer naar de Chinesium kant toe.
In ieder geval geen "Duitse" makelij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Dag allemaal,

Ik zit te kijken naar een een dopsleutelset, na wat gelezen te hebben heb ik nu een paar opties:Ik ga de doppenset hobbymatig gebruiken op fieten, auto's, mechatronica projectjes etc. Dus ik hoef niet het beste van het beste (Stahlwille, Snap-On e.d.) maar ik zoek gewoon iets in het midden. Ik gebruik momenteel de steeksleutels en bitjes van m'n vader (heb zelf ook wat maar niet compleet). Dat is niet voor altijd dus in de toekomst zou een eigen complete set steeksleutels en bitjes wel handig zijn, maar die kan ik later ook los kopen.

De Proxxon lijkt me een fijne set maar ik mis wel wat soorten bitjes. Ik neig nu vooral naar een Gedore Red set. De Bahco rekt het budget wel op, maar daar weet ik wel van dat ik sowieso tevreden ben met de kwaliteit.

1. Ik heb geen ervaring met Gedore Red, en op internet zie ik nogal wat verschillende meningen hierover, hoe is de kwaliteit in jullie ervaring? Met Bahco en Proxxon heb ik wel wat ervaring en daar weet ik eigenlijk wel zeker van dat die goed genoeg zijn voor wat ik zoek.
  2. Één Gedore Red set heeft een 3/8" ratel, de andere heeft steeksleutels en kniesleutels, net als de Bahco. De Proxxon is het kleinst zonder extra sleutels of een 3/8" ratel. Zouden jullie een 3/8" ratel aanraden of steek- en kniesleutels? Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel ik een 3/8" ratel zou gebruiken...
Proxxon is in mijn beleving altijd prima prijs-kwaliteit.
Ik zou zelf altijd 1/4 en 1/2 aanraden. Daarmee kan je alles wel doen. 3/8 is zo'n tussen maatje die je niet echt nodig hebt als je genoeg verlengstukken en adapters hebt voor de andere twee maten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek db
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09-09 11:33
elektriekert schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:09:
[...]

Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan. Dat maakt voor mij niet echt uit. Bahco wordt ook deels in Taiwan gemaakt (kan het voor de doppenset even niet snel vinden, maar ik weet wel dat de goedkopere lijnen vaak uit Taiwan komen, de duurdere uit Zweden).
dragonhaertt schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:16:
[...]

Proxxon is in mijn beleving altijd prima prijs-kwaliteit.
Ik zou zelf altijd 1/4 en 1/2 aanraden. Daarmee kan je alles wel doen. 3/8 is zo'n tussen maatje die je niet echt nodig hebt als je genoeg verlengstukken en adapters hebt voor de andere twee maten.
Met 1/4 en 1/2 zou ik alles moeten kunnen doen ja. 3/8 lijkt me opzich wel handig zodat je alleen een grote 1/2" hoeft te pakken voor de grootste bouten. Maar met die sleutels kan je inderdaad wel dingen doen die met die ratel niet lukken.

De Proxxon set lijkt me wel goede prijs/kwaliteit ja, maar daar zitten dus geen steeksleutels bij. Die vind ik los altijd nog best duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:56
elektriekert schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:09:
[...]
Gedore Red ratel 1/4 en 1/2 in m'n Proxon set gedaan. Gaat gewoon stuk en schroefjes vallen er uit.
'k Had achteraf de echte Gedore moeten halen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
@Niek db Je hoeft natuurlijk niet alles van hetzelfde merk te kopen. Neem de set die aan je meeste wensen voldoet en vul aan naar behoefte van een ander merk.
In de loop der jaren ontkom je toch niet aan een mengelmoesje van merken, tenzij je elke x jaar een hele nieuwe set koopt.
Proxxon wekt bij mij associaties op met modelbouw, heel mooi om te zien, maar echt er op leunen om een roestige bout los te krijgen, dat betwijfel ik.

[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 06-09-2025 18:35 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dag allemaal,

Ik heb de bovenste Gedore Red set hier in de schuur staan. Jaren terug, had je veel van dit soort sets van Mannesman, welke ik zelf ook heb gehad En aanverwante klonen³. Ik zou Gedore Red daar net iets boven plaatsen. De afwerking en "feel" is net wat beter.
Een prima set voor mijn auto en fiets klus projecten.

Het grootste nadeel van deze set, zijn de handvaten van de ratels. Ze zijn erg gevoelig voor vuil, vet, olie. Dus goed ontvetten na de klus, is een must. Daarnaast verdraaien de handvaten soms, niet dat ze loskomen, maar toch een dingetje.

Ik ben iig erg tevreden met de zeer complete set in een handige koffer.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Al jaren gebruik inderdaad een vergelijkbare Mannesmann-set, gekregen van m'n toenmalige schoonvader. op zich zeer tevreden over en zeer veel gebruikt met brommer/motor/auto/huishoudelijk/trekker en al wat niet meer.
Helaas door de jaren zijn er enkele bits (die als 'dop' op de ratel klikken?) gebroken/versleten, en de plastic doos is natuurlijk aan alle kanten gebarsten en sluit niet meer.

De ratel zelf en de doppen en verlengstukken nog zeer tevreden over. En toch neig je weleens naar iets nieuws. Fris. Uitgebreider.

Vraag me wel af of die bitjes voor kruis/torx nu echt lekker werken op de ratel in zo'n alles-in-1 set. Misschien net een beetje soft vs echt kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:34
Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:07:
Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan.
Daar hebben ze ook deugdelijke smederijen. En lees evt ook dat draadje eens door. ;)
Ik geld niet als liefhebber van gereedschapssets die vooral grossieren in nog meer bitjes, maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Die ratels van de Proxxon-set zet je met zo'n draaikop in de andere richting: daar moet je van houden*, bij Stahlwille zijn dat de ratels met fijnvertanding, maar hier zie ik zo snel niets dat daarop wijst. De metalen kist en de sluitingen van de Proxxon zullen wel het langste mee gaan.
Bij de steekring en de knietjes in die ene Gedoreset ga je vroeg of laat misgrijpen; 't is het net niet. de maten zijn te beperkt (steekring) of een ratjetoe (knie). Knietjes zien er sexy uit , maar ze zijn relatief duur en ze zullen vooral dienst gaan doen als tegenhouder aan de andere kant van een bout omdat je er vroeg of laat een volledige steekringset zonder lacunes bij gaat kopen. Mark my words. :7

*Al is het niet zo erg als bij Beta, waarbij dat met een schuifknop gaat; onhandig als je met handschoenen werkt, en je kunt ook niet vooraf zien hoe die staat.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
Niek db schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:07:
[...]

Klopt, niet Duits, komt uit Taiwan. Dat maakt voor mij niet echt uit. Bahco wordt ook deels in Taiwan gemaakt (kan het voor de doppenset even niet snel vinden, maar ik weet wel dat de goedkopere lijnen vaak uit Taiwan komen, de duurdere uit Zweden).

[...]

Met 1/4 en 1/2 zou ik alles moeten kunnen doen ja. 3/8 lijkt me opzich wel handig zodat je alleen een grote 1/2" hoeft te pakken voor de grootste bouten. Maar met die sleutels kan je inderdaad wel dingen doen die met die ratel niet lukken.

De Proxxon set lijkt me wel goede prijs/kwaliteit ja, maar daar zitten dus geen steeksleutels bij. Die vind ik los altijd nog best duur.
ja, dat was het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:40
Ik heb mijn zoon vorige maand de gedore red set cadeau gedaan. Ben er zelf wel van onder de indruk moet ik zeggen. Zelf sleutel ik ook met Proxxon, gedore en Bahco en deze set door er niet voor onder.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek db
trabant schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:20:
[...]
Daar hebben ze ook deugdelijke smederijen. En lees evt ook dat draadje eens door. ;)
Ik geld niet als liefhebber van gereedschapssets die vooral grossieren in nog meer bitjes, maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Die ratels van de Proxxon-set zet je met zo'n draaikop in de andere richting: daar moet je van houden*, bij Stahlwille zijn dat de ratels met fijnvertanding, maar hier zie ik zo snel niets dat daarop wijst. De metalen kist en de sluitingen van de Proxxon zullen wel het langste mee gaan.
Bij de steekring en de knietjes in die ene Gedoreset ga je vroeg of laat misgrijpen; 't is het net niet. de maten zijn te beperkt (steekring) of een ratjetoe (knie). Knietjes zien er sexy uit , maar ze zijn relatief duur en ze zullen vooral dienst gaan doen als tegenhouder aan de andere kant van een bout omdat je er vroeg of laat een volledige steekringset zonder lacunes bij gaat kopen. Mark my words. :7

*Al is het niet zo erg als bij Beta, waarbij dat met een schuifknop gaat; onhandig als je met handschoenen werkt, en je kunt ook niet vooraf zien hoe die staat.
Ik heb ze inderdaad uitgezocht op zeskantige doppen. Zelf vond ik inderdaad ook de sleutel maten nogal beperkt. Knie sleutels heb ik niet, en ook nog nooit echt nodig gehad.

Misschien ga ik dan maar voor die van Proxxon en haal ik er later nog completere sets sleutels bij. Of de Gedore Red, dan heb ik er ook een 3/8 bij en alle bitjes die ik nodig heb (op korte termijn iig).

Nu weer in de reactie's op mij bericht veel verschillende ervaringen met Gedore Red. Lijkt wel overheersend positief te zijn dus ik denk dat het kwalitatief wel voldoet voor mij.

Keuzes, keuzes, keuzes... Ik ga er even een nachtje over slapen, bedankt voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 19:35
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede keer ingezonden ter reparatie.

Vanaf nieuw zakt het toerental af en toe flink in. Kreeg hem net terug met een briefje erbij dat de toerentalwisselingen normaal zijn.

Wat vinden jullie ervan? Duidelijkste dip is op 00:13
[Video: https://aquaplanning.org/media/video/stofzuiger_toerental.mp4]

Ik accepteer het maar, als het echt irritant wordt zet ik er zelf wel een toerenregeling in. Dan mis ik de auto-stand, maar die is op het moment vooral bruikbaar als toevalsgenerator.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
AquaPlanning schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:19:
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede ingezonden ter reparatie.

Vanaf nieuw zakt het toerental af en toe flink in. Kreeg hem net terug met een briefje erbij dat de toerentalwisselingen normaal zijn.

[Video]

Ik accepteer het maar, als het echt irritant wordt zet ik er zelf wel een toerenregeling in. Dan mis ik de auto-stand, maar die is op het moment vooral bruikbaar als toevalsgenerator.
Wat zou daar de reden erachter zijn.
Een briefje erbij doen zonder verdere uitleg klinkt ook alsof men zich het er makkelijk vanaf brengt.
Ik heb hier een gele Parkside bouwstof zuiger, met zo'n ronde RVS bak van 90€ destijds. Die blijft constant qua toerental

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54

copykat

Good copy isn't bad

@Niek db
Ik kan hoogst mijn ervaring er op los laten.
Ik heb een ratjetoe aan gereedschap in de sleutel en doppenset en bitjes.
Erg slechte doppenset meuk van chinesium de poorman. Tot Engels in een opscure blikken doosje van geen idee hoe oud. ( veel gekregen via via of zelf gekocht als handig en niet duur. Ik was ook aan getrokken door de gedore red "alles wat je nodig hebt in één koffer" aanbiedingen vooral op Amazone.
Uiteindelijk niks gekocht in een koffer vol spullen die ik dan dubbel heb. Gedore en een iets tussen troep en antiek top spul.
Wat ik wél gedaan heb is links en rechts geïnvesteerd in kwaliteit spul zoals een wera setje electra klings, een ratelsetje voor kleiner werk waar ja meestal naar toe gaat van ik weet niet wat ik nodig heb.
Knipex sleutelbektang. Enz.
Ik probeer alle troepgereedschap langzaam uit te filteren.
Dat gooi ik in een curverkist om te misbruiken. Met lijm en kit besmeuren hameren op een schroevendraaier wrikken slopen. ( * copykat heeft t gen van zn pa gekregen dat je niks weg gooit wat niet stuk is dus stuk maken is beter dan heel weggooien....) ( dat laatste deel heb ik zelf verzonnen om er toch van af te komen want mn pa gooide nooit iets weg.)

Lamg verhaal iets korter:
Heb je niks of bijna niks: korte route koop alles in keer duur en gebruik t je hele leven. ( de buy one , cry once principe)
Nadeel budget en de tijd die er overheen gaat als je niet alles in 1 keer kan ophoesten.
Langere route die je wel meteen opweg helpt is koop die koffer gedore red.
Gebruik t en en vervang t gereedschap dat niet bevalt, stuk gaat, niet werkt, enz. Voor duurder goed spul.
Omdat je nu weet wat je mist. Niet werkt weet je ook wat je wel wilt.
En alles wat heel blijft van je gedore of werkt is mee genomen.
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.)

Er is niks mis met medium kwaliteit gereedschap als in beter iets dan niets zolang het wel veilig is en niet je object waar je op klust beschadigd.
Ik kijk soms filmpjes op YT waar mensen in "derde wereldlanden" dingen maken met gereedschap waar wij gillend van weglopen, en dat is soms geniaal mooi. Om t zelfde te bereiken hebben wij dan een shitlood aan duur gereedschap nodig.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:14:
@Niek db
Erg slechte doppenset meuk van chinesium de poorman. Tot Engels in een opscure blikken doosje van geen idee hoe oud. ( veel gekregen via via of zelf gekocht als handig en niet duur. Ik was ook aan getrokken door de gedore red "alles wat je nodig hebt in één koffer" aanbiedingen vooral op Amazone.
Uiteindelijk niks gekocht in een koffer vol spullen die ik dan dubbel heb. Gedore en een iets tussen troep en antiek top spul.
Wat ik wél gedaan heb is links en rechts geïnvesteerd in kwaliteit spul zoals een wera setje electra klings, een ratelsetje voor kleiner werk waar ja meestal naar toe gaat van ik weet niet wat ik nodig heb.
Dat gooi ik in een curverkist om te misbruiken. Met lijm en kit besmeuren hameren op een schroevendraaier wrikken slopen. ( * copykat heeft t gen van zn pa gekregen dat je niks weg gooit wat niet stuk is dus stuk maken is beter dan heel weggooien....) ( dat laatste deel heb ik zelf verzonnen om er toch van af te komen want mn pa gooide nooit iets weg.)

Heb je niks of bijna niks: korte route koop alles in keer duur en gebruik t je hele leven. ( de buy one , cry once principe)
Nadeel budget en de tijd die er overheen gaat als je niet alles in 1 keer kan ophoesten.
Gebruik t en en vervang t gereedschap dat niet bevalt, stuk gaat, niet werkt, enz. Voor duurder goed spul.
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.)

Er is niks mis met medium kwaliteit gereedschap als in beter iets dan niets zolang het wel veilig is en niet je object waar je op klust beschadigd.
Ik kijk soms filmpjes op YT waar mensen in "derde wereldlanden" dingen maken met gereedschap waar wij gillend van weglopen, en dat is soms geniaal mooi. Om t zelfde te bereiken hebben wij dan een shitlood aan duur gereedschap nodig.
Dat zijn mooie filmpjes ja.
Gaat men een motorblok die gescheurd is opnieuw lassen.

Vuurtje maken in/onder motorblok met gedroogde koeienmest schijven.
Kersenrood stoken en dan met een acetyleen brander waarvan ze zelf gas creëren door een stof met wat anders in en cylinder te doen zodat er gas ontstaat.

Of een achteras van een auto met achterwiel aandrijving in een draaibank laten draaien die compleet uit balans is.
Kan daar allemaal :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heb net mijn Parkside bouwstofzuiger https://www.lidl.nl/p/par...fzuiger-1300-w/p100384665 voor de tweede keer ingezonden ter reparatie.

[Video]

Ah, ik heb dit euvel precies hetzelfde meegemaakt!

Wat het voor mij opvallend maakt, is dat ik het thuis totaal niet heb. Maar toen ik de stofzuiger meenam naar een vriend en hem daar wilde gebruiken, had ik ook last van deze toerental dips. Ik dacht dat hij kapot aan het gaan was, maar eenmaal thuis had ik er weer helemaal geen last van? 8)7

De afstandsbediening reageerde tegelijkertijd ook heel slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JukeboxBill schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:31:
@Niek db Je hoeft natuurlijk niet alles van hetzelfde merk te kopen. Neem de set die aan je meeste wensen voldoet en vul aan naar behoefte van een ander merk.
In de loop der jaren ontkom je toch niet aan een mengelmoesje van merken, tenzij je elke x jaar een hele nieuwe set koopt.
Proxxon wekt bij mij associaties op met modelbouw, heel mooi om te zien, maar echt er op leunen om een roestige bout los te krijgen, dat betwijfel ik.
Ik heb die vibe ook bij proxxon; dat lijkt te komen doordat ze ook veel klein-formaat machines hebben (zaagtafeltje, stationaire schuurmachine etc).
Wat op zich niets over de kwaliteit staal/doppen zegt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
...
( let wel op met doppen die heel veel kracht moeten krijgen en steek sleutels die uitbuigen als je kracht zet. Dus met vast zittende moeren ( auto's) enzo is denk ik goed gereedschap een must. ( verkloten moer/bout of je arm en of handen door wegschieten, breuk vh chinesium.) ...
Er is in dit of in het autogereedschapsdraadje eens gelinkt naar een Duitse test van tientallen steekringsleutels SW13. Wat ik me ervan herinner is dat de kracht nodig om die sleutels te verbuigen ver boven wat met een mensenarm mogelijk is ligt.
De pasvorm was een ander verhaal. Slecht passend gereedschap zal eerder losschieten met alle narigheid van dien. Nu kan dat ook aan de moer liggen die los moet, maar met gereedschap kunnen omgaan is ook een kwestie van zorgen dat je geen kracht zet buiten je macht (want dan val je om) en dat je bedenkt waar je kracht heen gaat, wat die allemaal kan raken en waar die op moet houden.
Een voorbeeld van dat laatste: bij een karate-training gaat de vuist van de aanvaller naar de neus van de tegenstander, maar als die niet goed afweert zal de vuist de neus raken. Dat wil je natuurlijk niet, dus oefent de aanvaller er ook in dat hij vlak voor die neus stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Nu moet ik zeggen dat toen ik vroeger nog wel eens aan mijn auto kluste ik af en toe best wel dingen met doppen en ring en steeksleutels deed die ver boven mijn arm kracht uitgingen. Dan ben je wel blij als je een redelijke of goede sleutel of dop hebt.

Verder zou ik zeggen, YT advies is leuk, maar pas er wel mee op. Die 3e wereld oplossingen zie je nooit hoe lang dat werkt (of uberhaupt). Ook de reviews van sommige sites heb ik weinig vertrouwen in vanwege ofwel sponsoring, ofwel het verdien model (bv die vol staan met amazon link/refferals. denk je echt dat die spullen aanbevelen die niet via amazon te koop zijn.).

Wil je goed advies, vraag het aan degene die het veel hobbymatig of beroeps gericht gebruikt. YT is leuk ,en soms goed, maar lang niet altijd en vervuidl met clickbait en verdien modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Lankman schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:17:
Nu moet ik zeggen dat toen ik vroeger nog wel eens aan mijn auto kluste ik af en toe best wel dingen met doppen en ring en steeksleutels deed die ver boven mijn arm kracht uitgingen. Dan ben je wel blij als je een redelijke of goede sleutel of dop hebt.

Verder zou ik zeggen, YT advies is leuk, maar pas er wel mee op. Die 3e wereld oplossingen zie je nooit hoe lang dat werkt (of uberhaupt). Ook de reviews van sommige sites heb ik weinig vertrouwen in vanwege ofwel sponsoring, ofwel het verdien model (bv die vol staan met amazon link/refferals. denk je echt dat die spullen aanbevelen die niet via amazon te koop zijn.).

Wil je goed advies, vraag het aan degene die het veel hobbymatig of beroeps gericht gebruikt. YT is leuk ,en soms goed, maar lang niet altijd en vervuidl met clickbait en verdien modellen.
Wat ik bedoelde met TY filmpjes is die dames en heren die met weinig middelen prachtige dingen maken. Of t arbo technisch mag is 2.
Dit is toevallig een mooi meisje maar ik heb ook de lelijke sigaret rokende bouwvakker, stratenmaker, metselaar enz. gezien die met een simpele truc/skil prachtig resultaat heeft.
YouTube: The Beautiful Girl Repairs The Scrapped Motor, Which Is Better Than ...

Het zet in perspectief of gereedschap belangrijk is of de skilles om t gebruiken.
* copykat heeft meer gereedschap dan skils in vergelijking met dat meisje...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
Ik denk dan eerder aan straatbeelden uit zuidoost Azië waar ambachtslieden op teenslippers versleten onderdelen in een nog net niet lek vat met enge chemie laten zakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Kleine opmerking: Maak t niet onbruikbaar maar breng het voor jou niet langer waardevolle gereedschap naar de kringloop of naar Stichting Gered Gereedschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:51:
[...]

Kleine opmerking: Maak t niet onbruikbaar maar breng het voor jou niet langer waardevolle gereedschap naar de kringloop of naar Stichting Gered Gereedschap.
Niet met al het gereedschap, maar sommige gereedschap verdiend geen tweede leven, als het gereedschap blijkbaar een doel te hebben om je het leven zo moeilijk mogelijk te maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek db
@Niek db

Bedankt voor het uitgebreide bericht. Ik ben begonnen met sleutelen met het gereedschap van m'n vader. Dat is een beetje het standaard gereedschap voor klusjes rond het huis, over het algemeen aan de goedkope kant.
Nu weet ik dus wel een beetje waar ik liever wat extra geld besteed voor goed spul. En ik ben nu inderdaad links en rechts wat beter gereedschap aan het aanschaffen voor de dingen die ik veel gebruik.

Ik wil nu wel het liefst een doppenset kopen die zeker wel een jaartje of tien mee kan. Dat is ook de voornaamste reden dat ik twijfel over de Gedore Red sets. Opzich zou ik het niet erg vinden om iets te moeten vervangen, maar dan wordt het toch snel duurder dan nu gelijk een betere set te kopen.

Ik heb er ook geen probleem mee als het wat langer duurt om het gereedschap dat ik wil te verzamelen (dat stopt toch nooit :p). Maar ik was nu vooral naar "complete" sets aan het kijken omdat die over het algemeen goedkoper zijn dan losse, kleinere setjes (of heb ik dat mis?). Kwa doppen, ratels en sleutels heb ik nu zelf ook nog niks (op wat 1/4" doppen na), dus het lijkt mij in mijn situatie wel logisch om voor een uitgebreidere set te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
elektriekert schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:45:
[...]

Niet met al het gereedschap, maar sommige gereedschap verdiend geen tweede leven, als het gereedschap blijkbaar een doel te hebben om je het leven zo moeilijk mogelijk te maken :+
Hmm, is dat dan het gereedschap wat het moeilijk maakt of is het dat jij het niet goed gebruikt? Er is vast een joetoep filmpje over hoe het moet ;) Er was "iemand" die het snapte, anders was het niet gemaakt.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:12:
[...]

Hmm, is dat dan het gereedschap wat het moeilijk maakt of is het dat jij het niet goed gebruikt? Er is vast een joetoep filmpje over hoe het moet ;) Er was "iemand" die het snapte, anders was het niet gemaakt.....
Als het gereedschap van dermate slechte kwaliteit is dat het je tegenwerkt.

Mijn vader heeft bijvoorbeeld eoa oud 18V accuschroefmachine die met een 10mm boor in vurenhout al begint te kreunen omdat de accu eigenlijk te bagger is gecombineerd met gewoon een elektromotor erin met te weinig koppel.

Niks is zo frustrerend als je bij de start van het werk eigenlijk al loopt te klootviolen

Overigens vond mijn vader het ook zonde dat ik bij de aankoop van ons huis een degelijke schroefmachine en slagtol kocht. (Bosch blauw). Dat vond ie zonde, terwijl ie nu vraagt of ik mijn spullen meeneemt als we wat bij hem gaan klussen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

DjoeC schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:12:
[...]

_O-
Het is gemaakt om geld te verdienen.... van de verkopers oog punt niet dat de koper dit kan.....

@Niek db uitgebreidere sets zijn vaak goedkoper omdat er veel "langzaam lopend" spul in terechtkomt. Zoals die klauwhamer of die schroevendraaierset die net niet goed is.
Of een zooitje bitjes die je uiteindelijk zelden of nooit gebruikt.
Als je persee niet iets in compacte grab en go koffer wilt is losse sets van bijv steeksleutels en tangen en inbussleutel, torx enz altijd goedkoper in goede kwaliteit. ( je kan selectiever kopen) Deze wijsheid heb ik hier geleerd en door gereedschap te kopen die naderhand middelmatig is bevonden als je het echt wilt gebruiken...
Mijn eerstvolgende aankoop is een steeksleutel set ( mn huidige grabbelbak is echt meuk van verschillende standing) probleem is : ik gebruik t niet veel maar als ik t gebruik merk ik pas probleem of ruimte in de bek. En dan denk ik hmm ik verdien beter spul.. :P
En dan heb ik t weer weken/maanden niet nodig. En vergeet mn idee.
Wera ratel steek zijn erg mooi maar oef duur.
Ik vind steek en ratelring ook mooi genoeg.
En dan tel ik een setje op en denk hmm later is ook goed.

@DjoeC veel van mn rommel gaat naar t goed. Mn vrouw brengt daar veel heen onder t moto " ik gooi het niet weg maar maak er iemand anders blij mee....." * copykat weet bijna zeker dat het een excuus is om nieuwe dingen te kopen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek db
Ik denk dat ik maar voor de Proxxon set ga. Dan kan ik extra's zoals diepe doppen, steeksleutels e.d. kopen wanneer ik ze nodig heb.

Bij de Gedore Red twijfel ik toch een beetje aan de kwaliteit. Vooral slijtage en pasvorm, als ik dan de meestgebruikte dingen zou vervangen ben je uiteindelijk toch meer geld kwijt dan bijvoorbeeld de Bahco.

Bij de Bahco en één Gedore Red set vind ik het jammer dat de knie- en steeksleutels niet alle maten hebben. Kniesleutels heb ik ook bijna nooit nodig.

De 3/8" ratel van de andere Gedore Red set zou wel fijn kunnen zijn, maar ook niet echt nodig; Dan koop ik liever een set zonder 3/8" ratel die kwalitatief beter is.

Ik zie nu wel dat de Proxxon set iets duurder is geworden (€94, i.p.v. ~€82 op Amazon). Dus nog even rondkijken of ik hem ergens voor rond de €80 kan vinden (er zou een pricewatch-website moeten zijn voor (hand)gereedschap).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
copykat schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:48:
@Niek db uitgebreidere sets zijn vaak goedkoper omdat er veel "langzaam lopend" spul in terechtkomt. Zoals die klauwhamer of die schroevendraaierset die net niet goed is.
Of een zooitje bitjes die je uiteindelijk zelden of nooit gebruikt.
Als je persee niet iets in compacte grab en go koffer wilt is losse sets van bijv steeksleutels en tangen en inbussleutel, torx enz altijd goedkoper in goede kwaliteit. ( je kan selectiever kopen) Deze wijsheid heb ik hier geleerd en door gereedschap te kopen die naderhand middelmatig is bevonden als je het echt wilt gebruiken...
Mijn eerstvolgende aankoop is een steeksleutel set ( mn huidige grabbelbak is echt meuk van verschillende standing) probleem is : ik gebruik t niet veel maar als ik t gebruik merk ik pas probleem of ruimte in de bek. En dan denk ik hmm ik verdien beter spul.. :P
En dan heb ik t weer weken/maanden niet nodig. En vergeet mn idee.
Wera ratel steek zijn erg mooi maar oef duur.
Ik vind steek en ratelring ook mooi genoeg.
En dan tel ik een setje op en denk hmm later is ook goed.
Als je een betere kwaliteit ring / steeksleutels zoekt, zou ik die eerst aanschaffen. Met ratel is leuk, maar niet altijd even handig en aanzienlijk duurder. Bv. een moertje fixeren is een stuk eenvoudiger als het niet ratelt. En een volledige set van bv. 6-22 is moeilijk te vinden met ratels (de prijs even buiten beschouwing latend), maar een volledige range hebben is wel handig voor als je een keer wat incourante maten tegenkomt.

En zeker met gewone ring-steeksleutels, die gaan een leven lang mee, dus die eenmalige investering is per jaar niet zoveel, uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Heb ooit voor werk het zustermerk van Gedore , Rahsol gekocht. Heb ze nog steeds. leuke set van 6-22 als ik het mij goed herinner.
Werkte toen veel op jachthavens en als ik er een zou laten vallen dan was het minder pijnlijk in de portemonnee dan een Gedore of Stahlwille, Hazet oid.
Toch even gaan zoeken naar ring steeksleutels met ratel en kwam deze tegen https://www.amazon.nl/Rat...&psc=1&smid=ANLS5O61B474L
Leuk voor erbij, maar niet voor mij.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik twijfel ook een beetje , dat setje van @Sepp14 is netjes en in koffertje enz.
Maar maatje 6 in ratel? Hmm.
En praktisch gezien is de dikkere kop ook soms een probleem met ruimte om de moer heen.)
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar steek ring normaal, twijfel tussen vlak lichte hoek en knievorm aan de ring zijde.
En dan die wera ratel steek ring
Wera 05073290001 6000 Joker 4 Set 1, steeksleutelset, metrisch, 4-delig
Maarre, usecase conflict, gebruik ligt lager dan 1x in de maand.
Dus ik neig naar een midrange kwaliteit.
Goede pasvorm ( dus niet alleen hoeken maar ook zijvlakken)
Ergonomische greep. ( niks zo irritant als pijn in je handen door de sleutel vorm.als je kracht zet.)
Hoger dan maatje 22.
In een tas, houder, opberg case.
( zodat t niet los en een kist geflikkert word en een grabbel naar je maat ervaring word.)
(Dat doe ik dan wel met mn huidige set 😉)

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 09-09-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
copykat schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:49:
Ik twijfel ook een beetje , dat setje van @Sepp14 is netjes en in koffertje enz.
Maar maatje 6 in ratel? Hmm.
En praktisch gezien is de dikkere kop ook soms een probleem met ruimte om de moer heen.)
Mijn voorkeur gaat denk ik uit naar steek ring normaal, twijfel tussen vlak lichte hoek en knievorm aan de ring zijde.
En dan die wera ratel steek ring
Wera 05073290001 6000 Joker 4 Set 1, steeksleutelset, metrisch, 4-delig
Maarre, usecase conflict, gebruik ligt lager dan 1x in de maand.
Dus ik neig naar een midrange kwaliteit.
Goede pasvorm ( dus niet alleen hoeken maar ook zijvlakken)
Ergonomische greep. ( niks zo irritant als pijn in je handen door de sleutel vorm.als je kracht zet.)
Hoger dan maatje 22.
In een tas, houder, opberg case.
( zodat t niet los en een kist geflikkert word en een grabbel naar je maat ervaring word.)
(Dat doe ik dan wel met mn huidige set 😉)
Setje Proxxon 23821? Top midrange voor zachte prijs.
Voor diepgetrokken ring, zou ik eerder een dop pakken, maar weet niet of je dat hebt liggen thuis. Dus als je doppen hebt thuis, zou ik zeker met lichte hoek pakken.

Weet niet hoe de Proxxon qua ergonomie is, heb ze zelf niet thuis liggen, maar de ring-steeksleutels van Gamma huismerk, Hazet, Gedore, en Stahlwille die ik heb zijn allemaal ongeveer gelijk qua ergonomie, denk ik. Geen van allen last mee gehad, in ieder geval (zolang de randjes een beetje bijgewerkt zijn op de gamma sleutels...)

Gaat helaas maar tot 21, moet je nog losse sleutels of verstelbare moersleutel of sleuteltang halen voor groter, vrees ik.

Die set met 4 sleutels van Wera is aardig, maar wielen van de fiets kun je er niet mee loshalen, bv. M4 of M5 boutjes / moertjes ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
Houdt er ook rekening mee dat je met 1 set sleutels niet klaar bent. Bout en moer hebben gewoonlijk dezelfde sleutelwijdte dus je moet er altijd nog een set bij hebben voor tegenkracht.
Kan je zeggen, dat doe ik met de dopsleutel, maar die moet je dan ook wel kwijt kunnen.

Als ik nu nog zou moeten beginnen met mijn verzameling dan zou ik 2 sets ring-steek sleutels kopen. Zit je ook nooit te etteren met net het verkeerde eind naar voren houden ;)

[ Voor 24% gewijzigd door JukeboxBill op 09-09-2025 14:29 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Of een setje steeksleutels of (duurder) al dan niet gekropte ringsleutels. Dan heb je met half zoveel sleutels evenveel maten om tegen te houden.
Het voordeel van een steekring is dat -mocht het niet lekker passen- dezelfde maat in een andere vorm aan het andere eind van de sleutel zit. En het nadeel -als je geen dubbele sleutels hebt- is dat de enige andere bek in die maat aan dezelfde sleutel zit...
En zo ben ik geëindigd met een la vol inlays met gekropte ring- en steekring-sleutels met de populairste maten dubbel of doorgezaagd en in elke oldtimer ook nog eens een basissetje voor onderweg. De doppen hebben in de kar een andere la.

[ Voor 15% gewijzigd door trabant op 09-09-2025 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

trabant schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:20:
[...]
.......... maar ze hebben wel alle vier als pluspunt dat de doppen zeskantig zijn. Dan grijpen ze op de vlakken ipv op de hoeken.
Volgens mij is dit niet correct. Waarom niet, er zit altijd spel tussen je dop en de bout/moer. Oké bij het ene merk meer/minder maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer. In het verleden heeft Stahlwille er een stuk over geschreven met (zoals dat bij Deutsche gründlichkeit hoort) een mooie tekening en krachtberekening in het geval van de verschillende soorten doppen die men heeft, dus niet alleen 6 en 12 kant met rechte hoeken maar ook die met "ronde" hoeken (Spline drive enz).
Kan helaas het stuk niet meer (snel) vinden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ollie1965 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
[...]

Volgens mij is dit niet correct. Waarom niet, er zit altijd spel tussen je dop en de bout/moer. Oké bij het ene merk meer/minder maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer. In het verleden heeft Stahlwille er een stuk over geschreven met (zoals dat bij Deutsche gründlichkeit hoort) een mooie tekening en krachtberekening in het geval van de verschillende soorten doppen die men heeft, dus niet alleen 6 en 12 kant met rechte hoeken maar ook die met "ronde" hoeken (Spline drive enz).
Ik ga er altijd vanuit dat het niet uitmaakt totdat de hoek het begeeft omdat je bout rot is en dan heb je in theorie iets meer kans met een 6 kant. ik denk dat je in de praktijk gewoon de kop af knakt aangezien je bout al rot moet zijn voordat de hoeken het begeven. zelf heb ik ze beide en enorme momenten met 6 en 12 kant gezet een goede bout blijft bij beide echt heel. maar als ik aan de auto bezig was pakte ik eigenlijk altijd wel de 6 kant just in case het uit zou maken. Zelfs 1 keer minder tobben is winst. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
... maar er zal altijd spel zijn dus gaat de kracht echt naar de hoek van de draairichting op de kop van de bout/moer.
Niet als de binnenwand van de zeshoek een minieme bolling heeft. En dan is het een kwestie van net genoeg, maar niet teveel speling hebben. Impactdoppen zijn ook vrijwel altijd zeskantig.
Zo heb ik een Trabant-naaftrekker met een bout 36 waar de zeskantige Stahlwille-dop niet op past. De zeskantige Oost-Duitse Smalcalda-dop heeft meer speling en past wel, maar die danst weer om de asmoeren heen.
Uiteindelijk eindigen ze met Pasen allebei op tafel als eierdop. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:02

sphere

Debian abuser

Die 23821 set van proxxon zijn smakelijk met een €10 bon van Amazon. Verder zijn ze voor incidenteel gebruik prima. Meen dat trabant wel een keer een opmerking maakte over de breedte van de sleutel en dat die Slimline als nadeel heeft dat het zou kunnen vreten op de moer of de kop.

Heb daar nog geen last van gehad maar kan het me voorstellen als iets mega vast zit.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
Onlangs moest ik met dochter en paard en trailer op weg en wilde ik even de banden van trailer oppompen,
geen probleem en even langs het benzinestation. Bandenpomp moesten muntjes in en laat ik behalve een winkelwagen muntje die nou net niet hebben. Dochter geen muntjes, vriendin van dochter ook geen muntjes.
Dan maar wachten tot ik de trailer een keer mee naar huis neem en daar de compressor aan het werk zet.

Manege waar trailer staat en huis zijn niet dicht bij elkaar; hoe kan ik dit in het vervolg doen?
- Muntjes in me zak; heb al jaren geen contant geld.
- De 12 volt compressor die ik nog heb is zwaar astmatisch en voordat daar een band mee is opgepompt is de auto accu leeg.
- Voetpomp; heb nog nare herinnering aan zo'n ding wat wegschiet/omvalt.
- Handpomp; me rug is al niet best meer.
- Compressor in de auto meenemen; waar de trailer staat is geen 230V in de buurt.

Ik las een artikel over de Xiaomi electric air compressor 2 waar men zeer enthousiast over was en dat leek me wel wat dus ik zo'n ding aangeschaft. Thuis gelijk geprobeerd en een fietsband is sneller opgepompt dan je het slangetje kan aansluiten.
Banden van de auto opgepompt van 2.2 naar 2.6 bar en doet daar per band zo'n 30 seconden over. Een stuk langer duurde het reservewiel/thuiskomertje maar die moest dan van minder dan 2 bar naar 4.2 bar (goed dat ik nog nooit een lekke band hebt gehad).

Kortom ik ben ook enthousiast; sorry voor het lange verhaal en tenslotte een plaatje bij het praatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tywunq7nvI9PFz1oGAYmEQerbHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAGVlwr4OBIrj7A3zzMSNG5C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Heeft die manege geen compressor of bandenpomp? Of schrikken de paarden daarvan?

ow wacht...
- Compressor in de auto meenemen; waar de trailer staat is geen 230V in de buurt.
Maar met een volle tank moet het bijpompen van twee banden haalbaar zijn. Enfin, je hebt nu al een oplossing.

[ Voor 59% gewijzigd door trabant op 09-09-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

* copykat heeft twee skoda octavia banden pompen op 12V sigarettenaanstekersocket. 1 in de auto en 1 in de schuur/gereedschapgarage.
https://www.bol.com/nl/nl...lity-kit/9300000023499320
offtopic: nu ik zie hoeveel geld ze er voor vragen ben ik blij dat ik ze geregeld heb bij de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

trabant schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:26:
[...]
Niet als de binnenwand van de zeshoek een minieme bolling heeft. En dan is het een kwestie van net genoeg, maar niet teveel speling hebben. Impactdoppen zijn ook vrijwel altijd zeskantig.
Zo heb ik een Trabant-naaftrekker met een bout 36 waar de zeskantige Stahlwille-dop niet op past. De zeskantige Oost-Duitse Smalcalda-dop heeft meer speling en past wel, maar die danst weer om de asmoeren heen.
Uiteindelijk eindigen ze met Pasen allebei op tafel als eierdop. :+
Maatje 36 dop maar, Ollie heeft nog een Beta steeksleutel maat 70 liggen …… ergens. Ja soms heb je vreemde maten en toch een oplossing nodig 8)7

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@DasNieNix je had natuurlijk ook gewoon even ergens een paar euro kunnen wisselen en de muntjes in je auto mikken. Zal vast wel een munt houder in die Volvo van je zitten ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:50
trabant schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:59:
Heeft die manege geen compressor of bandenpomp? Of schrikken de paarden daarvan?

ow wacht...

[...]
Maar met een volle tank moet het bijpompen van twee banden haalbaar zijn. Enfin, je hebt nu al een oplossing.
Trailer heeft 4 wielen en een reservewiel; dat redt ik niet met mijn 25 liter compressor.
The Eagle schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:18:
@DasNieNix je had natuurlijk ook gewoon even ergens een paar euro kunnen wisselen en de muntjes in je auto mikken. Zal vast wel een munt houder in die Volvo van je zitten ;)
Heb ik eindelijk een goede reden om wat te kopen kom jij weer met zo'n vrouwen oplossing aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
DasNieNix schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:49:
Onlangs moest ik met dochter en paard en trailer op weg en wilde ik even de banden van trailer oppompen,
geen probleem en even langs het benzinestation. Bandenpomp moesten muntjes in en laat ik behalve een winkelwagen muntje die nou net niet hebben. Dochter geen muntjes, vriendin van dochter ook geen muntjes.
Dan maar wachten tot ik de trailer een keer mee naar huis neem en daar de compressor aan het werk zet.

Manege waar trailer staat en huis zijn niet dicht bij elkaar; hoe kan ik dit in het vervolg doen?
- Muntjes in me zak; heb al jaren geen contant geld.
- De 12 volt compressor die ik nog heb is zwaar astmatisch en voordat daar een band mee is opgepompt is de auto accu leeg.
- Voetpomp; heb nog nare herinnering aan zo'n ding wat wegschiet/omvalt.
- Handpomp; me rug is al niet best meer.

Ik las een artikel over de Xiaomi electric air compressor 2 waar men zeer enthousiast over was en dat leek me wel wat dus ik zo'n ding aangeschaft. Thuis gelijk geprobeerd en een fietsband is sneller opgepompt dan je het slangetje kan aansluiten.
Banden van de auto opgepompt van 2.2 naar 2.6 bar en doet daar per band zo'n 30 seconden over. Een stuk langer duurde het reservewiel/thuiskomertje maar die moest dan van minder dan 2 bar naar 4.2 bar (goed dat ik nog nooit een lekke band hebt gehad).

Kortom ik ben ook enthousiast; sorry voor het lange verhaal en tenslotte een plaatje bij het praatje.

[Afbeelding]
Ja ik heb pas ook zo een ding gekocht van Makita, super handig! Kruiwagenbandje, fietsbandje, auto, etc. ipv eerst 80l compressor op druk brengen en een enorme slang uitrollen etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat zou een mooie onderbouwing zijn van waarom hun lange doppen eigenlijk alleen maar 12-kant zijn, buiten een paar uitzonderingen. Ik heb zelf ook wel opgemerkt dat bij het losdraaien van de wielbouten een 12-kant of 6-kant dop hetzelfde aangrijpvlak laat zien op de bout. Als de bout eenmaal zou gaan vervormen, zou je verwachten dat je met een 6-kant dop meer kracht op de bout kunt blijven uitoefenen zonder de boel helemaal dol te draaien, maar net zo goed kans dat je dan de kop eraf draait.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Welke tools heeft teacher nu weer gekocht:

djr183 recipro
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DJR183_C1L0.jpg
Compacte recipro voor kortzagen van pallets, of dikke takken.
dur192 grastrimmer
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DUR192L_C1C0.jpg
De gemeente bezuinigd hier op groenonderhoud dus overal onkruid langs het huis... zoomzoom alles weg.

Dub186 blazertje
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DUB186ZX1_C2L0.jpg
Want al die onkruidjes moet ook weggeblazen kunnen worden natuurlijk.

Echt, wat een fijn platform is lxt. Echt elk denkbaar apparaat is er in 18v.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 09-09-2025 22:36 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 18:22
teacher schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:32:

djr183 recipro
[Afbeelding]
dur192 grastrimmer
[Afbeelding]
De gemeente bezuinigd hier op groenonderhoud dus overal onkruid langs het huis... zoomzoom alles weg.

Dub186 blazertje
[Afbeelding]
Want al die onkruidjes moet ook weggeblazen kunnen worden natuurlijk.

Als je met die dur192 wat meters gemaakt hebt ben ik wel benieuwd hoe hij bevalt. Ik betwijfel vooral of hij sterk genoeg is voor hoger gras/onkruid, of dat ik beter voor de 2x18V kan gaan. Is alleen nogal een sprong in prijs, dus weet nog niet of ik dat de centen waard vind...

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

teacher schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:32:

djr183 recipro
[Afbeelding]

Ik heb die recipro ook :)

als je echt sloopwerk gaat doen dan merk je wel dat die wat tekort schiet in vergelijk met grotere recipro's heb ik gemerkt.
Uiteindelijk wel voor deze de keuze gemaakt want het is een handzaam dingetje en werkt ook prima in de tuin voor wat snoeiwerk zoals je zegt. Een grote recipro is voor mijn vrouw te zwaar in en om huis.

Dus als je wel verwacht nog zwaardere klussen te moeten gaan uitvoeren dan weet je alvast wat je volgende aankoop zal zijn :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Fraggert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:12:
als je echt sloopwerk gaat doen dan merk je wel dat die wat tekort schiet in vergelijk met grotere recipro's heb ik gemerkt.
Uiteindelijk wel voor deze de keuze gemaakt want het is een handzaam dingetje en werkt ook prima in de tuin voor wat snoeiwerk zoals je zegt. Een grote recipro is voor mijn vrouw te zwaar in en om huis.

Dus als je wel verwacht nog zwaardere klussen te moeten gaan uitvoeren dan weet je alvast wat je volgende aankoop zal zijn :+
Mwa, ik heb deze (of zijn voorganger) al een jaar of 7 denk ik. Als hij tekort schiet, is het meestal omdat de zaag bot is, dat is snel verholpen :) Maar goed, ik doe er ook geen al te gekke dingen mee. Het systeem met de 2 trekkers (waarbij je 'm dus korter bij de kop vast kan houden) is geweldig, al veel dankbaar gebruik van gemaakt.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
dunedanh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 23:27:
[...]

Als je met die dur192 wat meters gemaakt hebt ben ik wel benieuwd hoe hij bevalt. Ik betwijfel vooral of hij sterk genoeg is voor hoger gras/onkruid, of dat ik beter voor de 2x18V kan gaan. Is alleen nogal een sprong in prijs, dus weet nog niet of ik dat de centen waard vind...
Ik heb hem ook maar voor hoog dicht gras zou ik hem niet aanbevelen. Als gazon trimmer prima maar ik heb wat plekken waar het hoger is in de wadi en daar heeft hij moeite mee. Kan ook user error zijn echter, ik heb hem nog niet zo lang.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:25:
[...]

Ik heb hem ook maar voor hoog dicht gras zou ik hem niet aanbevelen. Als gazon trimmer prima maar ik heb wat plekken waar het hoger is in de wadi en daar heeft hij moeite mee. Kan ook user error zijn echter, ik heb hem nog niet zo lang.
Dat kan wel kloppen, Makita maakt duidelijk onderscheid tussen bosmaaiers en trimmers. Trimmers is voor ene stukje onkruid langs de rand van je gazon en bosmaaiers zijn voor het grove werk, dik hoog gras, bermen, onkruidvelden en beginnend bomen en struiken enzo. Dus ook 2x18V of nog zwaarder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Voor hoog gras en onkruid gebruik je een bosmaaier. Een trimmer is voor het bijhouden van de randjes van een onderhouden gazon. (En daarvoor gebruik ik 'm ook nog steeds; een flinke bosmaaier is daarvoor juist weer erg lomp. - Geen van beide apparaten van Makita.)

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36

[Video]

Ben zelf aan het kijken voor deze stofzuiger. Lijkt me een mooi betaalbaar festool alternatief voor een klus amateur. 3,5m nylon slang en afstandsbediening vooral als grootste voordeel. Zeker handig met accu invalzaag.

maar dit soort berichten houden me dan toch wel een beetje tegen om toch behoorlijk wat geld uit te geven voor misschien een inferieur product 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:57:
[...]

Mwa, ik heb deze (of zijn voorganger) al een jaar of 7 denk ik. Als hij tekort schiet, is het meestal omdat de zaag bot is, dat is snel verholpen :) Maar goed, ik doe er ook geen al te gekke dingen mee. Het systeem met de 2 trekkers (waarbij je 'm dus korter bij de kop vast kan houden) is geweldig, al veel dankbaar gebruik van gemaakt.
Ik snap je terechte opmerking, ik heb het dan ook wel over wat dikkere stalen profielen/kokers tbv lassen etc. Ik heb ooit met deze en een simpelere groene Bosch een stalen en alu brandweeropbouw van een oude vrachtwagen gesloopt….had niks te maken met botte zaagjes.

De kleine accu recipro maakt nu eenmaal een kortere slag dan veel van zijn 220V broers.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die dur192 is inderdaad een trimmertje. Ik gebruik hem voor onkruid langs mn huis en garage en parkeerplaats. Dikkere takjes heeft hij duidelijk moeite mee, maar lukt met wat geduld. Het is geen bosmaaier en er kunnen ook geen messen oid op, maar gewoon 2mm maaidraad.

Die recipro heb ik ook gekocht als licht model, voor het zware grovere werk is het niet echt een geschikt apparaat, maar ik sloop geen keukens of kozijnen als beroep. Iets snel kortzagen, wat dikkere takken in de tuin, echt geen enkel probleem. Dikkere balken lukt ook, maar kost wat meer tijd en de machine trilt iets meer dan een zware jongen.

Wise enough to play the fool

• henkie196
  • Niet online
Nog even los van de kracht, als je brandnetels of andere, dikkere planten wilt gaan maaien, neem iets waar ook messen op kunnen. Met niet eens al te dikke brandnetels ga je echt razend snel door een spoeltje draad heen, tenzij je toevallig iets hebt waar > 3mm draad in past, maar dat is onwaarschijnlijk voor een trimmer. Mijne kan 2.4mm draad maximaal hebben, en krijgt hem ook wel door de brandnetels en dikker heen (is met stekker), maar die draad vliegt er doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
Als je bij brandnetels alleen het bovengrondse verwijdert, maar de wortelstok laat zitten is het vechten tegen de bierkaai.

En denken we met al dat mechanische geweld ook even aan de egels? Die zijn nu jonkies aan het zogen en moeten op krachten komen voor de winterslaap.

[ Voor 38% gewijzigd door trabant op 10-09-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik moet mn hondenhok( sinds onze vleesetende cavia een kat tegenkwam in zn hok is ie met geen stok in dat hok te krijgen) Toen werd t nacht hok van onze kat. ( die is overleden en onze nieuwe vind de overkappingen met hun buitenbanken in de buurt véél aangenamer dan t kattehok Dus ik denk dat ik hem ga inzetten als egel hok....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:51
copykat schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:30:
Ik moet mn hondenhok( sinds onze vleesetende cavia een kat tegenkwam in zn hok is ie met geen stok in dat hok te krijgen) Toen werd t nacht hok van onze kat. ( die is overleden en onze nieuwe vind de overkappingen met hun buitenbanken in de buurt véél aangenamer dan t kattehok Dus ik denk dat ik hem ga inzetten als egel hok....
Sir, this is a Wendy's

(...)

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:37:
En denken we met al dat mechanische geweld ook even aan de egels? Die zijn nu jonkies aan het zogen en moeten op krachten komen voor de winterslaap.
Daarom toch juist terwijl ze nog wakker zijn? Een egel vind het bijzonder vervelend uit winterslaap gewekt te worden. Ik heb begrepen dat als 't twee maal in één winter gebeurd, ze dat doorgaans niet overleven. (En misschien wordt hij zelfs niet tijdig wakker bij zo'n actie, nog naarder?) Maar zo in deze periode zie je er wellicht 'ns ruim van je weg eentje je werkgebied uit lopen en dat was het dan wel weer :).

[Nou ja.. ik heb er een keertje één uit een hek moeten knippen. Die was kennelijk van ons geschrokken, zonder motorgereedschappen trouwens, en probeerde een onhandige exit. No worries, ik heb het knippen alléén in het hekwerk gedaan.]

En wat die messen voor bosmaaiers betreft: dat zal vooral over kunststof messen gaan. Dat werkt prima op gras en brandnetel. Stalen messen zijn voor het zwaardere werk en de zwaardere bosmaaiers. Waar ze een optie zijn, oftewel als je echt op zachte ondergrond werkt (dus geen onkruid tussen de tegels weg maaien), zijn zulke kunststof messen ook milieuvriendelijker dan draad verslijten.

• trabant
't Is niet alleen de winterslaap: https://www.bnnvara.nl/vr...-door-een-robotgrasmaaier
De (robot) grasmaaier (met of zonder deugdelijke egeldetectie) alleen bij daglicht gebruiken zou al een boel schelen.
Eigenlijk moet je elke hoop bladeren vooraf op die beesten inspecteren.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 10-09-2025 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:16:
Voor wat? Hoe?

Een robotmaaier maait geen blad. En inspecteren voor je ze verstoort klinkt als verstoren om te voorkomen dat je ze verstoort. Ben je helemaal kwijt, helaas...

(Geniet wel volop van de egels in de tuin. Zeker een van de leuke kanten van blad (waar dat prima kan) laten liggen en ook niet verstoren tijdens hun winterslaap. Kan nog wel tips gebruiken hoe ze ervan te overtuigen dat er niets lekkerder is dan een naaktslak ;).)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ah dus ik moet nog even een drivethroughpadje in de tuin aanleggen? :+

Overigens ik had een keertje hitsige egels in de tuin.
( hoe post ik een videootje?)

[ Voor 48% gewijzigd door copykat op 10-09-2025 21:54 ]

• trabant
Gwaihir schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:46:
[...]

Voor wat? Hoe?

Een robotmaaier maait geen blad. En inspecteren voor je ze verstoort klinkt als verstoren om te voorkomen dat je ze verstoort. Ben je helemaal kwijt, helaas...
Je kunt ze beter verstoren dan ongezien verwonden. De opvang zit al zo vol. Het zijn aandoenlijke, maar erg luddiete wezens die weinig snappen van de moderne tijd. Het concept auto snappen ze bijv. ook niet.

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:21:
Je kunt ze beter verstoren dan ongezien verwonden.
Eens, maar
trabant schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:21:
ik wordt nu wel steeds nieuwsgieriger hoe jij blad te lijf gaat!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• trabant
Met een heksenbezem* veeg ik de bladeren van het pad af. Klaar.
Ik heb zelfs eens van de overbuur een paar zakken bladeren gekregen om onder de laurierkers te leggen. En zie: het is nu een egelwalhalla. Vannacht had ik er twee tegelijk op de wildcam. Die deden van alles. Vechten om het voederhuis; een (onsmakelijke) naaktslak uitkotsen...

.
offtopic:
*ik had die heksenbezem eens naast de voordeur laten staan. Er klopte iemand aan, die moest de vrouw hebben. Met een scheve blik naar die bezem zei ik: "O, die moet thuis zijn."
Een mengeling van vrees en verbazing verscheen in dat gezicht...

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 19:35
dikkiedik schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:45:
[...]

Ben zelf aan het kijken voor deze stofzuiger. Lijkt me een mooi betaalbaar festool alternatief voor een klus amateur. 3,5m nylon slang en afstandsbediening vooral als grootste voordeel. Zeker handig met accu invalzaag.

maar dit soort berichten houden me dan toch wel een beetje tegen om toch behoorlijk wat geld uit te geven voor misschien een inferieur product 8)7
Ik gok er op dit moment op dat het een matig gefilterde toerenregeling is. Awoodentree postte onlangs dat de stofzuiger er op het ene adres wel en op een ander adres geen last van had.
Verder is het een prima ding, hoewel ik nog wat twijfel aan de automatische filterreiniging. Die lijkt weinig te doen. Ik ga maar eens wat klusjes uitvoeren, en dan eens kijken wat hij doet.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:36
AquaPlanning schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:31:
[...]

Ik gok er op dit moment op dat het een matig gefilterde toerenregeling is. Awoodentree postte onlangs dat de stofzuiger er op het ene adres wel en op een ander adres geen last van had.
Verder is het een prima ding, hoewel ik nog wat twijfel aan de automatische filterreiniging. Die lijkt weinig te doen. Ik ga maar eens wat klusjes uitvoeren, en dan eens kijken wat hij doet.
hij is nu te koop voor 199 euro. ik ga 'm denk ik bestellen, voor dit geld is het een veelzijdige machine. Vooral afstandsbediening en 3,5m nylon slang trekken me aan t.o.v. mijn huidige karcher WD5.

en als het adres afhankelijk is, dan gaat het om de stroom kwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door dikkiedik op 12-09-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:06
dikkiedik schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:45:
[...]

Parkside is geen Festool alternatief maar een budget optie met prima(?) garantie en nul service...
Pagina: 1 ... 260 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).