Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Sinds een paar weken de Makita DJV182ZJ decoupeerzaag in huis en echt enorm tevreden mee, maar die softstart... Vaak heb je er geen last van, maar soms bij dunne planken/platen blijft hij in de softstartmodus hangen waardoor hij erg traag blijft zagen.
Gelukkig attendeerde iemand op Facebook mij op het volgende filmpje met de uitleg hoe je dit kan uitschakelen. Dus voor ieder die een DJV182ZJ of soortgelijke decoupeerzaag van Makita heeft en de softstart ook niet fijn vind, bij deze:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
barry86 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Je ziet in het filmpje dat bij de scheppach de zaag bij de overgang geleiderdeel hapert, tegen het 2e deel stoot.
Ook is hij wiebeliger.
Mensen ervaring daarmee? De prijs is wel erg interessant, maar niet als die geleider niet lekker loopt....

Ze klagen ook over rafelende zaagsnede en ruw zaag oppervlak. Maar is dat niet eenvoudig op te lossen door een ander zaagblad?
Ik heb ook een scheppach invalzaag en verlenglinialen gekocht. Wat heb ik een spijt, mijn zaag staat op 2 graden en is niet verder haaks te zetten, springt en stoot bij overgangen van linialen en is over het algemeen gewoon niet van geweldige kwaliteit. Ik had gewoon het dubbele moeten uitgeven voor een Makita.

Ik heb er twee keukenbladen mee gezaagd en verlijmd maar de moeite die het heeft gekost om na het zagen alles acceptabel te krijgen is niet goed te praten. Het is nog steeds niet 100% strak.

Er zullen vast mensen blij mee zijn die alleen een stuk spaanplaat inkorten maar ik gooi hem maar op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:46
Boudewijn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:14:
[...]

Prima klemmen, maar je mist wat grotere modellen. Ik zou zelf liever 4 grote en 4 kleine hebben (heb nu 4 echt kleine voor plaatmateriaal, 2 mediums en 2 van 60cm... en wil dus nu nog een stapje groter :X )

Dus vraag is wat wil je ermee? Die systainer is handig. De kleinere klemmen heb ik hier in een gereedschapskist liggen, maar de grote jongens liggen los (passen ook niet in een systainer).
Goede vraag,
Ik heb 2 grote klemmen en merk vaak bij het klemmen van platen dat ik klemmen tekort kom.
Wat ik nu doe is beide platen met schroeven vastzetten, lijm laten drogen, schreven verwijderen en de gaten dichtsmeren.
Waarom schroeven verwijderen? omdat ik vaak daarna nog de platen op maat moet zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Remy!!!! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:25:
Sinds een paar weken de Makita DJV182ZJ decoupeerzaag in huis en echt enorm tevreden mee, maar die softstart... Vaak heb je er geen last van, maar soms bij dunne planken/platen blijft hij in de softstartmodus hangen waardoor hij erg traag blijft zagen.
Gelukkig attendeerde iemand op Facebook mij op het volgende filmpje met de uitleg hoe je dit kan uitschakelen. Dus voor ieder die een DJV182ZJ of soortgelijke decoupeerzaag van Makita heeft en de softstart ook niet fijn vind, bij deze:
[YouTube: Soft no load op de decoupeerzaag uitschakelen]
Is al vaker voorbij gekomen, werkt helaas niet bij oudere modellen (zoals ook die van mezelf)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
akatar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:46:
Zijn er hier ook gebruikers van de Bessey systainer met 16 lijmklemmen?
https://www.mastertools.n...-lijmklemmen-set-in-t-loc

Ik ben zo iemand, dat als het niet in een systainer oid zit, het overal ligt en het dus een chaos wordt.

Voor de gebruikers: zijn deze klemmen goed of kan ik beter naar iets anders kijken?
Laat ik eens tegen de rest ingaan, heb 2 van deze klemmen (40cm) maar gebruik ze eigenlijk nooit. Werkt niet erg prettig en de klemkracht is erg beperkt imo. Vind de EZS klemmen veel fijner in gebruik en heb eigenlijk nooit een situatie dat ik de KliKlamp klemmen nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18
Remy!!!! schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:25:
[YouTube: Soft no load op de decoupeerzaag uitschakelen]
Goeie tip, maar het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing ;)
(ja die lees ik altijd omdat er regelmatig zaken in staan die je niet verzint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:31:
[...]

Is al vaker voorbij gekomen, werkt helaas niet bij oudere modellen (zoals ook die van mezelf)....
Ik had al even in dit topic gezocht, maar ik was even vergeten dat dit een redelijk nieuw topic is...
Wel balen dat het bij de oudere modellen niet werkt.
Rob Z schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Goeie tip, maar het staat gewoon in de gebruiksaanwijzing ;)
(ja die lees ik altijd omdat er regelmatig zaken in staan die je niet verzint)
Haha meen je niet :X

[ Voor 28% gewijzigd door Remy!!!! op 14-01-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 22:04
NoepZor schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Thanks voor je antwoord. Is dat ding net zo betrouwbaar als een laser van een bekend merk?
Heb er ook een binnen gehad vorige week.
Korte test gedaan, paar lijnen uitgezet en lazer gecontroleerd met stabila water was, resultaat was prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31

MAZZA

Barbie is er weer!

Bij Nijhof Baarn is allerlei (Dewalt) gereedschap in de aanbieding. Die aanbiedingen zijn niet goed, maar ze hebben nu een kortingscode voor 20% extra korting op alles vanaf 100,- en dan wordt het wel interessant. Dus mocht je nog iets nodig hebben zit er wellicht wat tussen.

Kortingscode is KORTINGPAKKEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:24
MAZZA schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:00:
Bij Nijhof Baarn is allerlei (Dewalt) gereedschap in de aanbieding. Die aanbiedingen zijn niet goed, maar ze hebben nu een kortingscode voor 20% extra korting op alles vanaf 100,- en dan wordt het wel interessant. Dus mocht je nog iets nodig hebben zit er wellicht wat tussen.

Tip:
(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:48

bonzz.netninja

Niente baffi

MAZZA schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:00:

Fijne filters ook :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2kyaFKCtkv5qQfglNK23HUQHZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubie5cTfycJgmIvj7iBzQ8dI.png?f=fotoalbum_large

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31

MAZZA

Barbie is er weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:44

JT

VETAK y0

Bosch GAS 25L aangeschaft na wikken en wegen of ik nu weer en substantieel bedrag uit moest geven aan gereedschap :+ Toch gedaan. Mogeljk een erg goede deal, dat wacht ik even af en dan post ik hem.

Maar fijn ding! Wel iets forser dan ik dacht. Maar zuigt als een motherfucker zonder erg lawaaierig te zijn (kwam in reviews vaak naar voren als positief punt), degelijk. Functionaliteit om je gereedchap erop aan te sluiten werkt erg goed, blijft ook even nazuigen (seconde of 10 denk ik). Bovenkant is plat, kun je makkelijk je l-boxx of wat anders op kwijt. Sluit probleemloos aan op mijn GCM8 (@Fraggert , weet niet of je nog afzuiging zocht? :P ) en op de schuurafzuigadapter van mijn multitool. Cirkelzaag en bovenfrees moet ik nog proberen. Hout zuigt deze supergoed af. Aluminium wat minder, zal te maken hebben met het gewicht van de stukjes waardoor het moeilijker weg te zuigen is. Van de grond af zuigen is geen probleem.

Nadelen zijn de goedkope plastic stofzuigerstang (maar volgens mij is dat een beetje standaard) en geen duidelijke plek voor je slang, kabel en een van de zuigmonden.

Ik heb gekeken naar alternatieven en in deze prijsklasse vond ik niks met zulke positieve opmerkingen over de zuigkracht. Als je goed zocht kon je iets vinden dat automatische filterreiniging leek te hebben maar dat bleek een farce te zijn. Ook kun je iets vinden met een anti-statische slag maar ook niet van Bosch. Los van dat je dan waarschijnlijk inlevert op zuigkracht moet je ook gaan pielen om alles goed aan te sluiten. Nu is het neerzetten en met 3 seconden is het goed aangesloten.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:25
Ik ben aan het kijken naar één laser afstandsmeter en dus ook naar reviews hiervan. Om deze moest ik toch wel lachen want het geeft echt zo goed aan waarom dat imperial stelsel dus totaal niet handig is :D
Purchased the tool last week and love everything about it except one thing. A common tape measure measures to a 16th, this tool measure to a 32nd with no option to change it. This may sound like a small issue but the purpose of the tool is to increase the speed of measuring accurately and most likely use the measurement with a tape measure to measure and cut lumber. Having to think about 32nds when using a 1/16 graduated tape measure is a pain, slows down what could be a fast measurement,and increases the likelihood of errors. An option to measure in 16ths would be an improvement. I find myself trying to manipulate the tool to get a measurement that is not in 32nds
https://www.boschtools.co...asures-glm-50-c-128522-p/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

decipherer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:48:
Ik ben aan het kijken naar één laser afstandsmeter en dus ook naar reviews hiervan. Om deze moest ik toch wel lachen want het geeft echt zo goed aan waarom dat imperial stelsel dus totaal niet handig is :D

[...]

https://www.boschtools.co...asures-glm-50-c-128522-p/
Ik heb de DT10 van Dtape / mileseey. Meteen rolmaat. robuust ding, prima display. Met afstand en oppervlakte, dus geen abc of inhoud, geen history. (B3 heeft dat wel)
Maar ik vind het superhandzaam om een rolmaat en laser ineen te hebben.

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Ohja. M’n punt was dat naast cm op het lint dus ook inches foot 16th en 32nd staan :+

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 15-01-2021 00:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:34

Pixeltje

Woo-woohoo!

Vraagje.. ik ben in de markt voor een lucht-tacker. Nu is de grote vraag; 16ga of 18ga? Een tijdje terug kwam hier een Senco voorbij (deze dacht ik), en nu is bij Ibood een Makita in de ramsch (en voor een goede prijs voorzover ik kan vinden). De Senco is 18ga, de Makita 16ga.

Ik wil 'm vooral gebruiken om het verlijmen van onderdelen wat makkelijker te maken; denk hierbij aan 18 tot 25mm mdf platen op elkaar gelijmd en bij de constructie van mijn volgende zelfbouwspeakers (ook 25mm mdf maar dan haaks verlijmd). Op basis van mijn doorgaans wat lompere werkstukken neig ik naar de 16ga tacker, maar ik heb die dingen nog nooit in het wild naast elkaar gezien dus heb eigenlijk geen idee wat het echte verschil is.. hier iemand die kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 15-01-2021 07:36 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:44
NoepZor schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:42:
Iemand nog aanraders voor een goede kruislijnlaser voor liefst niet te veel geld (50~80 euro)? Doel is om een verlaagd plafond te maken op zolder en het uitzetten van een wand op zolder.

Zelf gevonden:
Ali Expresso Deko https://nl.aliexpress.com...269583.0.0.279658eaER8hes
Bosch GLL 30 G via Ali https://nl.aliexpress.com/item/33056120224.html
Of toch op veilig een halen via Amazon (Bosch GLL 2-10)

Voordeel van de ali opties is groene laser. Nadeel is levertijd (Bosch) of bekendheid merk (Deko).

Zijn er verder nog aanraders? Ik heb genoemde opties gevonden in het vorige topicdeel.
Ik heb de Deko, zeer tevreden over. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jv7o5QTRtU-n5_p-jpqqixzvVQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4bgGY8MWUIPASg6RrJ8xg13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Deze lente betrekken wij ons nieuwe huis en daar zullen we wel wat moeten gaan klussen.
Ik vind het een mooi moment om eindelijk eens iets serieuzer gereedschap aan te schaffen.

Ik neig zelf naar een gereedschapkist omdat mij het wel heel handig lijkt om alles lekker opgeruimd op 1 plaats te hebben.
Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen: https://www.gereedschapce...4-3-8-en-1-2-3300063.html

Die zit dan wel direct aan de max van mijn budget.

Mijn vraag is nu of het overdreven is om zon gereedschap kist met heel veel onderdelen te kopen. Straks gebruik ik er bijna niets van.

Daarnaast is het mij niet duidelijk of in bovenstaande gereedschap kist een ratelschroeven draaier zit. Dat is namelijk eigenlijk ook wel een must.

Zouden jullie mij aanraden om voor een kant en klare kist te gaan of is dat zonde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ebborazor schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:56:
Deze lente betrekken wij ons nieuwe huis en daar zullen we wel wat moeten gaan klussen.
Ik vind het een mooi moment om eindelijk eens iets serieuzer gereedschap aan te schaffen.

Ik neig zelf naar een gereedschapkist omdat mij het wel heel handig lijkt om alles lekker opgeruimd op 1 plaats te hebben.
Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen: https://www.gereedschapce...4-3-8-en-1-2-3300063.html

Die zit dan wel direct aan de max van mijn budget.

Mijn vraag is nu of het overdreven is om zon gereedschap kist met heel veel onderdelen te kopen. Straks gebruik ik er bijna niets van.

Daarnaast is het mij niet duidelijk of in bovenstaande gereedschap kist een ratelschroeven draaier zit. Dat is namelijk eigenlijk ook wel een must.

Zouden jullie mij aanraden om voor een kant en klare kist te gaan of is dat zonde?
Als ik op het plaatje hier kijk, dan zie ik niks in deze set wat een ratelschroevendraaier voorstelt.

Voor dit budget zou ik voor wat anders kiezen. Zo'n 1/2" ratel en doppen is voor in en om het huis maar vrij beperkt bruikbaar. Voor klussen aan de auto onmisbaar, maar als je dat deed, had je al zo'n set, neem ik aan. Ik zou dan eerder naar een set kijken die focust op schroevendraaiers, of beter nog, bits. Een bitset van Wera (als vb) helpt je al een heel eind op weg. Dan kan je er nog een losse ratelschroevendraaier bij nemen, dat dekt een boel van het huiselijk gebruik al aardig af.

Doe je nog een aardige set tangen bij, en nog een klauwhamer ofzo.

Een setje ring-steeksleutels komt ook best vaak van pas, zou je naar zoiets kunnen kijken.

Als je het in een kist wil doen, heb je daar nog budget voor over.

En als je dan toch nog wat te kort komt (zal met zo'n complete koffer ook gebeuren), kun je dan later daar nog eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:31

Tjark

DON'T PANIC

@ebborazor hier ooit lang geleden deze set gekocht (ergens anders). Niet duur, wat extra ruimte om meer spul onderin op te bergen, en zit redelijk wat in zonder de bank te breken. 't Is geen Gedore, maar niks ervan is ooit kapot gegaan bij me.

Deze is nog wat uitgebreider

[ Voor 70% gewijzigd door Tjark op 15-01-2021 11:35 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tjark schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:29:
@ebborazor hier ooit lang geleden deze set gekocht (ergens anders). Niet duur, wat extra ruimte om meer spul onderin op te bergen, en zit redelijk wat in zonder de bank te breken. 't Is geen Gedore, maar niks ervan is ooit kapot gegaan bij me.
dat setje hierboven is ook geen Gedore, maar Gedore Red. Belangrijk (kwaliteitsverschil).

Ik vind de suggestie hierboven erg goed: zoek uit wat je echt nodig hebt en koop dat ipv een halve doos die je niet gebruikt. Krijg je per stuk gereedschap ook meer kwaliteit voor, bijvoorbeeld met zo'n wera setje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tjark schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:29:

Deze is nog wat uitgebreider
Wat een berg loos plastic zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
Die 2e van Mannesmann lijkt mij dan inderdaad ook een heel stuk beter. Daar zitten o.a. nog een schuifmaat, ijzerzaagje, stanleymes, vijl etc. in. Dingen die je in en om huis allemaal vaker gebruikt dan een complete 1/2" doppenset. Kwalitatief is het om het even met Gedore Red.

Als je op de route van losse spullen gaat ben je toch snel duurder uit. Dan denk ik aan een:
- Ring-steeksleutelset (ca. €60-120)
- 1/4" dop en ratelset (ca. €80-150)
- Tangenset (combi, zijsnij, langbek, waterpomp) Knipex (ca. €80)
- Inbussleutels (ca. €25)
- Hamer, schuifmaat, mesje (ca. €25)
- Gereedschapskist (ca. €20)

Dan eventueel nog wat schroevendraaiers of een ratelschroevendraaier+bits (ca. €40). Een 1/2" doppenset koop je wel zodra je die nodig hebt en anders kun je waarschijnlijk heel lang zonder.

Zo'n Mannesmann set zal op zich ook wel prima volstaan (m'n vader heeft er al jaren plezier van en doet grotere klussen dan ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:28:
Die 2e van Mannesmann lijkt mij dan inderdaad ook een heel stuk beter. Daar zitten o.a. nog een schuifmaat, ijzerzaagje, stanleymes, vijl etc. in. Dingen die je in en om huis allemaal vaker gebruikt dan een complete 1/2" doppenset. Kwalitatief is het om het even met Gedore Red.

Als je op de route van losse spullen gaat ben je toch snel duurder uit. Dan denk ik aan een:
- Ring-steeksleutelset (ca. €60-120)
- 1/4" dop en ratelset (ca. €80-150)
- Tangenset (combi, zijsnij, langbek, waterpomp) Knipex (ca. €80)
- Inbussleutels (ca. €25)
- Hamer, schuifmaat, mesje (ca. €25)
- Gereedschapskist (ca. €20)

Dan eventueel nog wat schroevendraaiers of een ratelschroevendraaier+bits (ca. €40). Een 1/2" doppenset koop je wel zodra je die nodig hebt en anders kun je waarschijnlijk heel lang zonder.

Zo'n Mannesmann set zal op zich ook wel prima volstaan (m'n vader heeft er al jaren plezier van en doet grotere klussen dan ik).
Als je iets haalt dat richting Gedore blauw gaat qua prijs, ben je inderdaad duurder uit ;)

Maar goed, zo'n bitsetje van Wera dat ik linkte vinkt in ieder geval de bits, inbussleutels en 1/4" doppenset af (voor zo'n €60). Tangenset en sleutels die ik linkte (zonder verder te zoeken, gewoon min of meer de eerste hit) ben je nog eens €45 en €30 kwijt, ongeveer.

Ik voel me altijd wat slecht gekwalificeerd om advies in deze prijsrange te geven :P zijn totale budget is voor mij nog niet eens een ring-steeksleutelset, bv :+ Het is wat wel vaker hier voorbij komt, kan je het op de lange termijn zien, en het (hand)gereedschap als een investering zien waar je de rest van je leven niet meer naar om hoeft te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@henkie196 Je hebt mij althans goed geholpen de afgelopen maanden met m'n gereedschapsupgrade. Ik ben dan wel helemaal los gegaan op de A-merken en dat was inderdaad met €200 niet klaar. Heb er in ieder geval geen spijt van.

Een aantal gereedschappen zijn zeker wel wat overkill voor mijn gebruik; de 1/2" doppenset van Facom die ik slechts incidenteel gebruik bijvoorbeeld (al was die nieuw 2e hands maar een paar tientjes duurder dan een losse ratel) of ring-steeksleutelset van Stahlwille hadden wel iets goedkoper gekund. De momentsleutel van Stahlwille en Wera 1/4" ratelset daarentegen heb ik nu al vaker gebruikt dan vooraf gedacht, en uit automatisme pak ik nog regelmatig de L-sleutels, maar in de praktijk werkt zo'n PB Swiss ratelschroevendraaier een heel stuk handiger kom ik nu achter.

Wat dat betreft zal zo'n set wel volstaan voor incidenteel gebruik en kom je er langzamerhand ook wel achter wat je veelvuldig gebruikt of niet. Steeksleutels kun je bijvoorbeeld ook prima vervangen voor een sleuteltang van Knipex die an sich best duur is, maar t.o.v. een complete set sleutels een goedkope oplossing die je ook nog eens makkelijk voor het grijpen ligt. Samen met die bitcheck set van Wera en een tangenset van Knipex kom je inderdaad al een heel end.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 15-01-2021 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Ik las laatst ergens een advies over een set bovenfrezen: goedkope set kopen en dan de frezen die je het meest gebruikt vervangen voor betere exemplaren. Zo kan je met zo'n gereedschapsset ook beginnen.

Steek-/ringsleutels kan je je qua kwaliteit niet echt een buil aan vallen, tenzij je er bovengemiddeld veel kracht op zet. Een goede dopsleutelset met ratel is dan wel weer aan te raden. Maar ook in sets zitten vaak maten die je zelden/nooit gebruikt in/rond huis. Tenzij je zoals mijn vader Engelse auto's opknapt, dan kan je niet genoeg exotische maten sleutels/doppen hebben.

Tangen merk ik vaak dat een duurdere tang beter werkt. Heb een paar supergoedkope, maar daar heb ik of mijn duim weer ergens thuis als ik hem dichtknijp of flext de hele tang gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:23:
@henkie196 Je hebt mij althans goed geholpen de afgelopen maanden met m'n gereedschapsupgrade. Ik ben dan wel helemaal los gegaan op de A-merken en dat was inderdaad met €200 niet klaar. Heb er in ieder geval geen spijt van.

Een aantal gereedschappen zijn zeker wel wat overkill voor mijn gebruik; de 1/2" doppenset van Facom die ik slechts incidenteel gebruik bijvoorbeeld (al was die nieuw 2e hands maar een paar tientjes duurder dan een losse ratel) of ring-steeksleutelset van Stahlwille hadden wel iets goedkoper gekund. De momentsleutel van Stahlwille en Wera 1/4" ratelset daarentegen heb ik nu al vaker gebruikt dan vooraf gedacht, en uit automatisme pak ik nog regelmatig de L-sleutels, maar in de praktijk werkt zo'n PB Swiss ratelschroevendraaier een heel stuk handiger kom ik nu achter.

Wat dat betreft zal zo'n set wel volstaan voor incidenteel gebruik en kom je er langzamerhand ook wel achter wat je veelvuldig gebruikt of niet. Steeksleutels kun je bijvoorbeeld ook prima vervangen voor een sleuteltang van Knipex die an sich best duur is, maar t.o.v. een complete set sleutels een goedkope oplossing die je ook nog eens makkelijk voor het grijpen ligt. Samen met die bitcheck set van Wera en een tangenset van Knipex kom je inderdaad al een heel end.
Tja, voor mijn gebruik is het hoofdzakelijk ook overkill. Er zijn wel altijd nog de voordelen van betere passing, waar naar mijn idee iedereen voordeel van heeft.

Qua sleuteltang, kan een vervanging zijn, maar als je zo'n Proxxon setje ring-steeksleutels neemt, is het voordeel zeer marginaal, als er al een voordeel is. Gewone ringsteeksleutels hebben wel voordelen, zoals dat je beter er bij kan bij weinig ruimte, je kan meer kracht zetten, een ringsleutel is ook supermakkelijk om een een moertje te fixeren als je een bout in een moer draait, bv. Vanuit dat opzicht is er wel een goede case om de sleuteltang erbij te nemen, gebeurt immers best vaak dat je een moertje moet fixeren om de bout aan te draaien (of andersom).
loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:35:
Ik las laatst ergens een advies over een set bovenfrezen: goedkope set kopen en dan de frezen die je het meest gebruikt vervangen voor betere exemplaren. Zo kan je met zo'n gereedschapsset ook beginnen.

Steek-/ringsleutels kan je je qua kwaliteit niet echt een buil aan vallen, tenzij je er bovengemiddeld veel kracht op zet. Een goede dopsleutelset met ratel is dan wel weer aan te raden. Maar ook in sets zitten vaak maten die je zelden/nooit gebruikt in/rond huis. Tenzij je zoals mijn vader Engelse auto's opknapt, dan kan je niet genoeg exotische maten sleutels/doppen hebben.

Tangen merk ik vaak dat een duurdere tang beter werkt. Heb een paar supergoedkope, maar daar heb ik of mijn duim weer ergens thuis als ik hem dichtknijp of flext de hele tang gewoon.
Heb wel eens een goedkope steeksleutel gebroken, niet echt een aan te raden ervaring. Die hele goedkope zijn ook tamelijk slecht qua passing, als ik de vorm van een goedkope ringsleutel naast m'n Gedore leg, zie je echt duidelijk verschil.

En ja, veel maten zijn niet standaard hier en kom je niet vaak tegen. Maar het is wel fijn als je dan wel een geschikte sleutel hebt om het toch aan te kunnen draaien.

Qua tangen is het inderdaad beter merkbaar, ik vind zelf vooral bij snijtangen het verschil in passing en toleranties goed merkbaar.

/edit
De vergelijking met een set bovenfrezen gaat m.i. ook niet helemaal op, want frezen zijn gebruiksartikelen, die ruil je in de loop van tijd toch in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:47
barry86 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:51:
[...]

Ik heb de Deko, zeer tevreden over. [Afbeelding]
Hoe bevalt dat statief? De 1.2m die bij de ali advertentie genoemd wordt is zeker de maximale hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebborazor
  • Laatst online: 10-09-2022
Ik snap het punt dat apart bestellen uiteindelijk betere kwaliteit is maar ga toch voor de set omdat ik dan in ieder geval de meeste dingen in huis zal hebben.
Naast deze Mannes Man (voor echte mannen):

https://www.amazon.de/-/n...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Neem ik daar los deze ratelschroevendraaier bij:

https://www.amazon.de/-/n...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Iedereen reuze bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:37:
Sluit probleemloos aan op mijn GCM8 (@Fraggert , weet niet of je nog afzuiging zocht? :P ) en op de schuurafzuigadapter van mijn multitool. Cirkelzaag en bovenfrees moet ik nog proberen. Hout zuigt deze supergoed af. Aluminium wat minder, zal te maken hebben met het gewicht van de stukjes waardoor het moeilijker weg te zuigen is. Van de grond af zuigen is geen probleem.
Olah! Stofafzuiging is hier geen probleem, staat hier een CTL26E

Moet daar eigenlijk hoognodig eens naar de filters van checken :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Fraggert schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:09:
[...]

Olah! Stofafzuiging is hier geen probleem, staat hier een CTL26E

Moet daar eigenlijk hoognodig eens naar de filters van checken :P
Bij mijn keke Bosch doe je gewoon even de reiniging aan en verder! Doe dat CTL-ding ofzo maar gewoon de deur uit. You know you want it!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Bij mijn keke Bosch doe je gewoon even de reiniging aan en verder! Doe dat CTL-ding ofzo maar gewoon de deur uit. You know you want it!
"Dat CTL-ding" _O- _O- _O-

Ik weet niet hoe lang zulke automatische systemen al bestaan, maar ik heb dit beestje al heel wat jaren staan :) die gaat er pas uit als die economisch getotalled is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dr. Donald schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:24:
[...]

Hoe bevalt dat statief? De 1.2m die bij de ali advertentie genoemd wordt is zeker de maximale hoogte?
De statief doet wat hij moet doen maar verwacht geen kwaliteit. Maar dat kun je ook niet verwachten voor enkele euro’s. Bij af en toe gebruik goed te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 16:10:
Op dat CTL ding hoef je de reiniging niet aan te zetten, dat doet ie automatisch ;) Maar filters hebben niet het eeuwige leven, die moet je op een gegeven moment toch vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

henkie196 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:11:
[...]

Op dat CTL ding hoef je de reiniging niet aan te zetten, dat doet ie automatisch ;) Maar filters hebben niet het eeuwige leven, die moet je op een gegeven moment toch vervangen.
Ja klopt en ik zat ook gewoon even een grote mond te hebben, had al zo een vermoeden dat het een peperdure Festool was :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:12:
[...]

Ja klopt en ik zat ook gewoon even een grote mond te hebben, had al zo een vermoeden dat het een peperdure Festool was :+
Ah juist, gloeiende _O- :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:12:
Peperduur valt nog wel mee, een Bosch GAS 35 is net zo duur, als niet duurder, en een Starmix 1635 is nog weer een tikkie duurder ;) Alles is relatief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:40
henkie196 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:42:
[...]

Peperduur valt nog wel mee, een Bosch GAS 35 is net zo duur, als niet duurder, en een Starmix 1635 is nog weer een tikkie duurder ;) Alles is relatief :P
En zoals een voormalig collega van mij ooit eens tegen een klant zei toen die weer eens over onze prijzen klaagde; "Beter duur dan nie te koop"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Pixeltje schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:35:
Vraagje.. ik ben in de markt voor een lucht-tacker. Nu is de grote vraag; 16ga of 18ga? Een tijdje terug kwam hier een Senco voorbij (deze dacht ik), en nu is bij Ibood een Makita in de ramsch (en voor een goede prijs voorzover ik kan vinden). De Senco is 18ga, de Makita 16ga.

Ik wil 'm vooral gebruiken om het verlijmen van onderdelen wat makkelijker te maken; denk hierbij aan 18 tot 25mm mdf platen op elkaar gelijmd en bij de constructie van mijn volgende zelfbouwspeakers (ook 25mm mdf maar dan haaks verlijmd). Op basis van mijn doorgaans wat lompere werkstukken neig ik naar de 16ga tacker, maar ik heb die dingen nog nooit in het wild naast elkaar gezien dus heb eigenlijk geen idee wat het echte verschil is.. hier iemand die kan helpen?
Even een schaamteloze bump van mijn vraag.. hoe meer ik zoek hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie tussen verschillende types nagels en de bijbehorende machine..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-06 22:36
Ik heb deze vraag ook al tweemaal eerder gesteld, maar kwam qua tackers op tweakers niet veel verder.

Ik heb zelf na me een beetje in te lezen een DA bradtacker voor meer constructieve doelen. (rabatdelen, rachels, etc) en een 18Ga machine meer voor latten en plinten, plankjes, etc. Ik heb ze overigens beide van ecotools. Het is voor mij incidenteel dat ik tack.
Een DA bradtacker kan je vergelijken met een 15/16GA tacker, maar dan schuin. Voordeel dat je makkelijker in een hoekje kan. Nadeel: duurdere brads.

Qua speakers zou ik echt geen 16Ga tacker pakken. Dat is echt geen 'finish nailer'. Veel te grof in mijn optiek.

Als het je puur om lijmen te doen gaat, zou ik een pinnailer pakken. Die laat namelijk een heel kleine gaatje van de kop achter. Je hebt namelijk geen zin om alle gaten straks weer dicht te moeten plamuren. Gebruik het zelf niet, dus zou niet kunnen zeggen of dat gek is bij 18/25mm mdf. Maar zoals gezegd, als het alleen is om qua lijm de boel op zijn plek te houden heb je geen constructieve sterkte nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

djjvb schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 11:18:
Ik heb deze vraag ook al tweemaal eerder gesteld, maar kwam qua tackers op tweakers niet veel verder.

Ik heb zelf na me een beetje in te lezen een DA bradtacker voor meer constructieve doelen. (rabatdelen, rachels, etc) en een 18Ga machine meer voor latten en plinten, plankjes, etc. Ik heb ze overigens beide van ecotools. Het is voor mij incidenteel dat ik tack.
Een DA bradtacker kan je vergelijken met een 15/16GA tacker, maar dan schuin. Voordeel dat je makkelijker in een hoekje kan. Nadeel: duurdere brads.

Qua speakers zou ik echt geen 16Ga tacker pakken. Dat is echt geen 'finish nailer'. Veel te grof in mijn optiek.

Als het je puur om lijmen te doen gaat, zou ik een pinnailer pakken. Die laat namelijk een heel kleine gaatje van de kop achter. Je hebt namelijk geen zin om alle gaten straks weer dicht te moeten plamuren. Gebruik het zelf niet, dus zou niet kunnen zeggen of dat gek is bij 18/25mm mdf. Maar zoals gezegd, als het alleen is om qua lijm de boel op zijn plek te houden heb je geen constructieve sterkte nodig denk ik.
Thanks! Ik zal eens kijken naar die DA dingen..
Die pinnailers heb ik ook voorbij zien komen. Ook berichten dat pins of 18ga niet sterk genoeg zouden zijn om door dikker (18mm bijv) plaatmateriaal te schieten, vandaar mijn twijfels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik vind zelf de combinatie MDF en tacker niet geweldig. Normaal MDF is net te slap om er op los te kunnen tacken. Je moet behoorlijk ver van de randen wegblijven bijvoorbeeld. 18ga krijg je gemakkelijk door 25mm MDF. Het gaat zelfs gemakkelijk door 30mm eiken of door 20mm hardhout. De brads blijven niet helemaal recht, maar je trekt het echt niet meer los. Dit is tenminste mijn ervaring met een EcoTools tacker.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Allea wat gespijkerd zit kun je relatief makkelijk lostrekken. Wil je dat niet, moet je schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

kabeltjekabel schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:14:
Allea wat gespijkerd zit kun je relatief makkelijk lostrekken. Wil je dat niet, moet je schroeven.
Het gaat om tijdelijke verbindingen, tijdens het lijmen. Zo hoef ik niet te wachten tot de lijm droogt voor ik verder kan. Is vaak wat efficiënter.

Bedankt voor de hulp, ik ga voor een 18ga. Als die niet sterk genoeg is kan ik voor groter werk altijd een andere halen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:27

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook ik meld mij maar eens in dit topic.
Door de jaren heen ben ik ook wat beter gereedschap gaan verzamelen, voor mezelf maar ook voor klusjes mij vrienden/kenissen. En mijn pa kan ze ook gebruiken, dus het hoeft geen super budget spul te zijn.

Nu wil ik een multitool aanschaffen. Nu liet ik mijn ook vallen op deze Bosch. Compleet met koffer, accu en extra handvat.

Nu wil ik wel wat extra opzetstukjes er bij hebben (zaagjes), want standaard zit er nogal weinig bij.
Maar... Het aanbod is groot, de merknamen zijn raar. En ik heb dus géén idee wat de kwaliteit is van al die setjes. Wie kan mij op weg helpen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Pixeltje voor verlijmen van speakers kan je beter naar een lamello kijken. Heb je meer aan.

Spijkers aan de randen van je speakers is alleen maar lastig bij schuren en frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:13
Nyarlathotep schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:46:
Nu wil ik een multitool aanschaffen. Nu liet ik mijn ook vallen op deze Bosch. Compleet met koffer, accu en extra handvat.

Nu wil ik wel wat extra opzetstukjes er bij hebben (zaagjes), want standaard zit er nogal weinig bij.
Maar... Het aanbod is groot, de merknamen zijn raar. En ik heb dus géén idee wat de kwaliteit is van al die setjes. Wie kan mij op weg helpen?
Ik koop deze vaak: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dt4RyOx
(4e plaatje van de advertentie laat vrij duidelijk zien op welke merken dit zaagje past, @ydr )

Kwaliteitszaagjes zijn beter maar ook 5 keer zo duur dan alieexpress

[ Voor 5% gewijzigd door bazzzzzz op 16-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydr
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 21:38

ydr

bazzzzzz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Ik koop deze vaak: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dt4RyOx

Kwaliteitszaagjes zijn beter maar ook 5 keer zo duur dan alieexpress
Die gaan daar niet op passen, die bosch heeft een starlock aansluiting ;)

Edit: in het vierde plaatje staat heel duidelijk dat ze niet passen op een starlock systeem ;) @bazzzzzz

[ Voor 12% gewijzigd door ydr op 16-01-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:15

dragonhaertt

@_'.'

Pixeltje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Het gaat om tijdelijke verbindingen, tijdens het lijmen. Zo hoef ik niet te wachten tot de lijm droogt voor ik verder kan. Is vaak wat efficiënter.

Bedankt voor de hulp, ik ga voor een 18ga. Als die niet sterk genoeg is kan ik voor groter werk altijd een andere halen tzt.
Ik heb zelf een DFN350ZJ, 18ga accu brad nailer.
Met 1 tack is de verbinding niet zo sterk, maar 2-3 keer schieten en het zit muurvast. Ruim voldoende voor lijmverbindingen op zijn plek houden, en mooie kleine kop waardoor het er zelfs onafgewerkt prima uit kan zien.
Gaat zonder al te veel moeite door 18mm hardhouten multiplex, ook met 35mm brads prima te gebruiken.
Ik vind het een geweldig ding, alleen een beetje oppassen met verbuiding bij langere brads. Als je goed let op welke richting je de tacker houd, is daar prima mee te werken. (ze buigen vooral haaks naar links of rechts)
En als je een keer een foutje maakt zijn de brads dun genoeg om met een paar keer buigen net onder het oppervlak af te breken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Raymond schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:59:
@Pixeltje voor verlijmen van speakers kan je beter naar een lamello kijken. Heb je meer aan.

Spijkers aan de randen van je speakers is alleen maar lastig bij schuren en frezen.
Dat zou dan die van Makita moeten zijn.. Bosch (daar heb ik accu’s van) maakt m niet en festool is buiten budget.. (met een goede 600-900 voor de lamello ook wel fors buiten budget overigens). Van makita heb ik ook twee accu's en een lader dus dat kan goed, maar dat zijn biscuits en geen lamello’s, of maakt dat niet uit? Andere merken die een lamello- achtig ding voeren ken ik eigenlijk niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 16-01-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Pixeltje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Dat zou dan die van Makita moeten zijn.. Bosch (daar heb ik accu’s van) maakt m niet en festool is buiten budget.. (met een goede 600-900 voor de lamello ook wel fors buiten budget overigens). Van makita heb ik ook twee accu's en een lader dus dat kan goed, maar dat zijn biscuits en geen lamello’s, of maakt dat niet uit? Andere merken die een lamello- achtig ding voeren ken ik eigenlijk niet.
Biscuits is hoe ze in amerika lamello's noemen.
Vrijwel alle merken hebben zo'n ding in het assortiment. Van ferm met eentje van een paar tientjes, tot een originele lamello van 1000+ euro.
Ik heb een Makita accumachine en die bevalt me goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:22:
De lamellenfrees van Bosch is ook tamelijk aan de prijs. Er was eerder zo'n video in het vorige topic die liet zien dat de Bosch en Makita aanzet stukken min of meer gelijk waren, alleen de motor was anders, geloof ik. Een echte (maar basic) Lamello kost nauwelijks meer dan die Bosch. Als je op accu zoekt, daar ben ik minder bekend mee, weet niet in hoeverre die te vinden zijn.

Maar goed, zoals @Raymond zegt, er zijn goedkopere opties voor lamellenfrezen, van allerlei merken. Precisie en gebruiksgemak zijn navenant, uiteraard.

Als het voor dit ene project is, is een lamellenfrees waarschijnlijk niet een goede keus, want die gebruik je dan nu één keer en dan nooit meer. Misschien kan je een tacker hierbuiten ook nog gebruiken, dan is dat waarschijnlijk een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Ben op zoek naar een 6mm en 8mm inbusdop voor een 1/2" ratel. Is er nog voorkeur voor een bepaald merk?
- Gedore
- Wera
- Hazet

Prijs is om het even. Kan eventueel ook losse doppen nemen, maar dan ben je al snel €15 p/s kwijt. Een niveautje lager mag eventueel ook (Proxxon o.i.d).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hmmm
Ik wil mn oude getrouwe karcher bouwzuiger vervangen, die met papieren stofzakken werkt (en dus na 100gram stof, de helft van zn kracht kwijt is).

Ik twijfel tussen een karcher wd5 premium en de bekende makita vc2512L.

Voordeel karcher: zelfde stofzakken als mn wd6.
Voordeel makita: stopcontact. (En L-klasse, maar da's niet zo belangrijk, aangezien ik al een ctl midi heb).

Ik neig naar de karcher. Kan ik maandag ophalen bij de praxis en ik heb er al een setje stofzakken voor.

Als iemand ervaring met die machines heeft en deze met me wil delen, dan hoor ik het graag!

Ik zie voor die 135 euro niet echt andere machines die me aanspreken.

Edit: toch wel. De karcher wd5 p (non-premium).
125 euro, filerreiniging, regelbare zuigkracht, stopcontact.
Denk dat hem dat gaat worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 16-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:34:
Ben op zoek naar een 6mm en 8mm inbusdop voor een 1/2" ratel. Is er nog voorkeur voor een bepaald merk?
- Gedore
- Wera
- Hazet

Prijs is om het even. Kan eventueel ook losse doppen nemen, maar dan ben je al snel €15 p/s kwijt. Een niveautje lager mag eventueel ook (Proxxon o.i.d).
Ik heb zelf dit setje van Proxxon. Zelfde prijsklasse, maar ook met binnen en buiten torx. Gebruik ze niet zo vaak, meestal gebruik ik een bitratel en bits voor die maten. Maar ik geloof dat @deepbass909 dezelfde set ook heeft, en die al jaren gebruikt om aan z'n auto's te sleutelen, dus kwalitatief is het wel in orde, naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Raymond schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:01:
Hmmm
Ik wil mn oude getrouwe karcher bouwzuiger vervangen, die met papieren stofzakken werkt (en dus na 100gram stof, de helft van zn kracht kwijt is).

Ik twijfel tussen een karcher wd5 premium en de bekende makita vc2512L.

Voordeel karcher: zelfde stofzakken als mn wd6.
Voordeel makita: stopcontact. (En L-klasse, maar da's niet zo belangrijk, aangezien ik al een ctl midi heb).

Ik neig naar de karcher. Kan ik maandag ophalen bij de praxis en ik heb er al een setje stofzakken voor.

Als iemand ervaring met die machines heeft en deze met me wil delen, dan hoor ik het graag!

Ik zie voor die 135 euro niet echt andere machines die me aanspreken.

Bosch advanced vac20 wellicht interessant voor je budget?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Die set heeft nogal veel overlap met mijn 1/4" ratelset van Wera, dus dat is een beetje zonde. Daar zit ook wel een 6mm en 8mm dop in, maar ik moet af en toe iets vastzetten op 47-54 Nm. Is dat niet teveel voor een 1/4" kop?

Verder heb ik een 1/2" ratel en momentsleutel, dus misschien handiger om daar een setje 1/2" doppen voor aan te schaffen? Vaak heb ik ze niet nodig, ik gok 4-5x per jaar 3-4 bouten. Misschien iets vaker als je het spul hebt liggen.

Als je het stuk draait kost wel direct €200+ en mijn ervaring met goedkope inbussen daarin zijn niet goed, maar iets als Proxxon zou prima moeten volstaan.

Edit: Zie nu dat Proxxon ook wel iets simpelere sets heeft wat weer net een paar tientjes scheelt.

[ Voor 20% gewijzigd door Ypuh op 16-01-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 18-06 23:42
- Gedore
- Wera
- Hazet

Ik heb zelf een setje huismerk inbusdoppen van Autogereedschap.com. Voldoen op zich prima, en ik weet niet of voor inbus een A-merk veel toevoegt. Daarnaast heb ik een setje inbus slagdoppen van Rodac.
Met die laatste kan je ze ook gelijk op een slagmoersleutel gebruiken.

Als je voor A-merk wilt gaan, die Wera doppen hebben een vasthoud functie, waardoor je boutjes er op vast blijven zitten. Dat is handig als je in een kleine ruimte inbusbouten wilt plaatsen, dan kun je ze op de dop steken en zo in het gat manouvreren. Ik heb zelf een setje inbussleutels van Wera die dat ook hebben.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
- Gedore
- Wera
- Hazet

Ik heb dat setje van Gedore wat je noemt en dat zal ik in dit leven niet meer verslijten maar dat zal ook voor de andere 2 sets gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Als je 't zo weinig gebruikt zou ik gewoon voor het 10 delige Proxxon setje bij de HBM gaan voor € 14,99. Dit zijn toch al wat dikkere inbus stiften, daar draai je ook met een goedkoper merk niet zomaar een wokkel van. Ik heb een aantal proxxon inbusdoppen met 1/4 drive en die zijn goed gebruikt maar geven nog geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Martinusz schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:30:
[...]

Bosch advanced vac20 wellicht interessant voor je budget?
Zo te zien heeft die papieren stofzakken. Daardoor valt'ie voor mij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:31:
Die set heeft nogal veel overlap met mijn 1/4" ratelset van Wera, dus dat is een beetje zonde. Daar zit ook wel een 6mm en 8mm dop in, maar ik moet af en toe iets vastzetten op 47-54 Nm. Is dat niet teveel voor een 1/4" kop?

Verder heb ik een 1/2" ratel en momentsleutel, dus misschien handiger om daar een setje 1/2" doppen voor aan te schaffen? Vaak heb ik ze niet nodig, ik gok 4-5x per jaar 3-4 bouten. Misschien iets vaker als je het spul hebt liggen.

Als je het stuk draait kost wel direct €200+ en mijn ervaring met goedkope inbussen daarin zijn niet goed, maar iets als Proxxon zou prima moeten volstaan.

Edit: Zie nu dat Proxxon ook wel iets simpelere sets heeft wat weer net een paar tientjes scheelt.
Ja, er zit inderdaad veel extra in waar je niet om vraagt. Dat kleinere setje is dan wellicht een betere keus. Zit ook een lange en een korte inbus 6 in, ipv alleen een lange inbus 6 in de set die ik linkte, is dus wat meer veelzijdig voor jouw gebruik.

Zo'n 50 Nm is inderdaad meer kracht dan je normaalgesproken op een 1/4" dop zou willen zetten, goede kans dat er dan iets niet goed gaat. Is meer het gebied van een 3/8", maar als je genoeg ruimte hebt, kun je dat zeker ook met een 1/2" doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:52
ydr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Die gaan daar niet op passen, die bosch heeft een starlock aansluiting ;)

Edit: in het vierde plaatje staat heel duidelijk dat ze niet passen op een starlock systeem ;) @bazzzzzz
Newone heeft er nog een hele hoop andere.
Ik heb deze gekocht. Werken perfect bij de Fein / Starlock

https://a.aliexpress.com/_BUkw6r

[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 16-01-2021 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Bedankt voor de tips. Dat ik de dop omtover tot een wokkel ben ik niet zo bang voor, maar ik zoek wel iets met een goede passing zodat ik geen dingen dol draai of uitschiet wat met L-sleutels wel eens gebeurd is. Ik verwacht er nog minimaal 35 jaar gebruik van te mogen maken en geef dan liever nu een paar tientjes extra uit dat je zeker bent van een goede passing en er op die manier ook plezier van hebt.

Zie zo snel geen goedkopere opties dan die Proxxon (wil geen huismerk), maar hou Marktplaats ook wel even in de gaten. Stond zo'n Gedore setje die helaas al weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Er is wat budget vrijgekomen voor wat goed gereedschap, nu ik telkens misgrijp bij klussen omdat ik net het gereedschap niet bij de hand heb. Levert frustratie en irritatie op. Dus tijd om dat op te lossen.

Zojuist al een haakse slijper gekocht (Makita DGA513ZJ)

Volgende op de lijst is een decoupeerzaag. Aangezien ik al een hoop van Makita heb en in dit topic van veel mensen begrijp dat eentje op accu wel erg handig is, wil ik voor een Makita accu versie gaan.

Op de website staan eigenlijk maar twee modellen, voor zover ik kan zien is het enige verschil de greep. De DJV182ZJ heeft een D-greep en de DJV181ZJ een T-Greep.

Maar kan eigenlijk niet vinden wat het verschil tussen beide is. Wat zijn de verschillen en wat is fijner? Het D-model is natuurlijk het 'standaard' model, dus daar ben ik mee bekend.

De DJV182 is met de LPG nu zo'n 191 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door rens-br op 16-01-2021 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:31:
[...]

Ja, er zit inderdaad veel extra in waar je niet om vraagt. Dat kleinere setje is dan wellicht een betere keus. Zit ook een lange en een korte inbus 6 in, ipv alleen een lange inbus 6 in de set die ik linkte, is dus wat meer veelzijdig voor jouw gebruik.

Zo'n 50 Nm is inderdaad meer kracht dan je normaalgesproken op een 1/4" dop zou willen zetten, goede kans dat er dan iets niet goed gaat. Is meer het gebied van een 3/8", maar als je genoeg ruimte hebt, kun je dat zeker ook met een 1/2" doen.
50Nm is inderdaad teveel voor 1/4", dat is voor 3/8" of 1/2" bereik.

Ik heb de Proxxon-kist inderdaad al meerdere jaren en bevalt goed, samen met de kisten uit dezelfde serie met diepe doppen, 3/8" doppenset en 1/2" - 1/4" doppenset kan ik inmiddels zonder overdrijven zeggen dat ik er een complete auto mee uit elkaar heb gehaald.

Maar als je de Torx-doppen niet nodig hebt en je sowieso bereidt bent dit bedrag uit te geven, dan zijn de Wera, Facom en Gedore hoe dan ook superieur. Pasvorm zal niet eens zoveel verschil maken (daar heb ik de Proxxon nooit problemen mee gehad), maar de oppervlakte behandeling/afwerking van de andere merken is aanzienlijk beter en is wel het zwakke punt van Proxxon.
Proxxon-doppen hebben de neiging te gaan roesten, waarvan ik aanneem dat de A-merken dat niet doen. Ik heb bijv. een losse Gedore-dop liggen en die is compleet ongevoelig voor roest.

@rens-br
Ik ben daar ook naar opzoek geweest en kwam deze video tegen die het eigenlijk het beste uitlegt:

Samengevat, het is afhankelijk van de use-case, maar de T-greep is vooral voor meubelbouwers e.d. die vaak onder lastige hoeken en krappe plekken moeten zagen. Voor traditioneel gebruik, waar je de zaag bovenop de plaat kan leggen, is een D-greep doorgaans fijner.

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 16-01-2021 23:28 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:01:
En idd besteld. Komt in de plaats van mn oude kleine bouwzuiger. Die staat in de meterkast en gebruik ik voor de auto en als ik geen zin heb om een echte bouwzuiger uit de kelder te halen.
Ellende vind ik met m'n huidige, dat zodra je er wat boorstof of vergelijkbaar mee hebt opgezogen, de zuigkracht duidelijk merkbaar afneemt met die papieren zakjes die erin zitten.

Nu voor 125 euro dus een mooie vervanger, met dezelfde fleece-zakken als mn MV6 en eigenlijk ook dezelfde functionaliteit. Enige verschil is dat alles van plastic is (ook de buis) en hij iets kleiner is met wat minder vermogen. Maar verder gewoon zuigkrachtregeling, filterreiniging en stopcontact.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• forto
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 00:25
rens-br schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:25:

Op de website staan eigenlijk maar twee modellen, voor zover ik kan zien is het enige verschil de greep. De DJV182ZJ heeft een D-greep en de DJV181ZJ een T-Greep.

Maar kan eigenlijk niet vinden wat het verschil tussen beide is. Wat zijn de verschillen en wat is fijner? Het D-model is natuurlijk het 'standaard' model, dus daar ben ik mee bekend.
De aangehaalde modellen zijn allebei D-greep.
Maar voor mij is de T-greep meer het standaard model. Ik meen meer controle te ervaren over de zaag en meer gevoel van de weerstand van het materiaal op de zaag. Dan met een D-greep model.
Misschien omdat het punt waar je aanduwt/stuurt op ongeveer gelijke horizontale hoogte ligt als waar de zaag aangedreven wordt. Maargoed, het blijft persoonlijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:58
bottom line schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:43:
[...]

Newone heeft er nog een hele hoop andere.
Ik heb deze gekocht. Werken perfect bij de Fein / Starlock

https://a.aliexpress.com/_BUkw6r
Maar geen starlock plus, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:52
Geneuzel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 07:04:
[...]

Maar geen starlock plus, toch?
Jawel ;)
Heb de meest uitgebreide Starlock aansluiting op de Fein zitten (is dat Starlock plus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ypuh schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 22:46:
Bedankt voor de tips. Dat ik de dop omtover tot een wokkel ben ik niet zo bang voor, maar ik zoek wel iets met een goede passing zodat ik geen dingen dol draai of uitschiet wat met L-sleutels wel eens gebeurd is. Ik verwacht er nog minimaal 35 jaar gebruik van te mogen maken en geef dan liever nu een paar tientjes extra uit dat je zeker bent van een goede passing en er op die manier ook plezier van hebt.

Zie zo snel geen goedkopere opties dan die Proxxon (wil geen huismerk), maar hou Marktplaats ook wel even in de gaten. Stond zo'n Gedore setje die helaas al weg was.
Met die insteek zou ik gewoon voor de Gedore set gaan. Wera is niet echt een doppen merk (alhoewel deze doppen meer bits met vaste bithouder zijn). Hazet is wel goed, maar alleen het spul dat in Duitsland gemaakt is, de rest is, in mijn ervaring, tamelijk hit and miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:58
bottom line schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:17:
[...]

Jawel ;)
Heb de meest uitgebreide Starlock aansluiting op de Fein zitten (is dat Starlock plus?)
Dat is volgens mij de starlock max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
henkie196 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Met die insteek zou ik gewoon voor de Gedore set gaan. Wera is niet echt een doppen merk (alhoewel deze doppen meer bits met vaste bithouder zijn). Hazet is wel goed, maar alleen het spul dat in Duitsland gemaakt is, de rest is, in mijn ervaring, tamelijk hit and miss.
Heb er nog een paar gevonden van Force en Sonic. Scheelt zo'n €25 met Gedore.

- Force €42,95
- Proxxon €47,74 (incl. 6-tal lange doppen)
- Sonic €44,79
- Gedore €67,95
- Force €69,95 (10x kort + 10x lang)

Stahlwille, Facom, Hazet etc. gaan over de €100,- voor een 10-delige set. Ander (budget?) merk wat ik nog regelmatig tegenkom is BGS, maar het ontloopt elkaar allemaal niet zoveel qua prijs.

Denk er nog even over na, maar verwacht dat het dan die van Gedore wordt voor 2-3 tientjes meer dan de B-merken. Bedankt voor de hulp weer :) !

[ Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 17-01-2021 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

rens-br schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:25:
Er is wat budget vrijgekomen voor wat goed gereedschap, nu ik telkens misgrijp bij klussen omdat ik net het gereedschap niet bij de hand heb. Levert frustratie en irritatie op. Dus tijd om dat op te lossen.

Zojuist al een haakse slijper gekocht (Makita DGA513ZJ)

Volgende op de lijst is een decoupeerzaag. Aangezien ik al een hoop van Makita heb en in dit topic van veel mensen begrijp dat eentje op accu wel erg handig is, wil ik voor een Makita accu versie gaan.

De DJV182 is met de LPG nu zo'n 191 euro.
Fijner is puur persoonlijke voorkeur:
Bij de d greep zit je wat verder weg van de zaag met je hand en heb je iets minder controle: de hoek van je pols staat bij een d greep meer onder spanning. Bij de t greep pak je de machine zelf beet en die is vrij breed. Dus de 182 houdt makkelijker vast, maar is meer voor recht toe recht aan zaagwerk, de 181 houdt wat lastigter vast, en is geschikter voor bochtjes, vormpjes, etc.

Ik heb zelf een tijdje geleden voor dezelfde keus gestaan en ik ben voor de 181 gegaan.
Waar je wel rekening mee moet houden: de 181 heeft geen trigger maar zet je aan en uit met de knopjes op de kop.

Soms hik je al een tijdje tegen een aankoop aan. Veel te duur, zo vaak heb ik het niet nodig, etc.
Als je hem dan uiteindelijk wel koopt, denk je "had ik dit maar eerder gedaan!".

Dus na de 18v invalzaag is er een nieuwe incoming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO3m8Lj4rr7kqzT0CwgxIhRX2Kc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rPmHY77Uif2I8XzQW2BjVZbx.jpg?f=user_large
18v kantenfrees!!!

En even een "waar koop ik" vraag:
Waar koop ik een vriendelijk geprijsde railsquare?

[ Voor 60% gewijzigd door teacher op 17-01-2021 13:20 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:07:
Soms hik je al een tijdje tegen een aankoop aan. Veel te duur, zo vaak heb ik het niet nodig, etc.
Als je hem dan uiteindelijk wel koopt, denk je "had ik dit maar eerder gedaan!".

Dus na de 18v invalzaag is er een nieuwe incoming:
[Afbeelding]
18v kantenfrees!!!

En even een "waar koop ik" vraag:
Waar koop ik een vriendelijk geprijsde railsquare?
Dus de voordelen van een kantenfrees gecombineerd met de nadelen waar je juist vanaf wilde door een kantenfrees te kopen? Ding zit er nogal topzwaar uit.

Festool FS-WA/90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Welke nadelen wilde ik volgens jou vanaf? ;)
En ik bedoelde dus geen aanslaghoek van 140 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:16:
Welke nadelen wilde ik volgens jou vanaf? ;)
En ik bedoelde dus geen aanslaghoek van 140 euro...
Naja, redenen om een kantenfreesmachine te kopen is meestal toch het gebrekkige steunvlak en het te veel aan hooggeplaatst gewicht van een gewone freesmachine.

Die Festool FS-WA kun je ook uit Duitsland halen voor een hap minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mn gewone frees (eoa lompe bosch) heeft nu eenmaal een ander inzetgebied. Hij is voornamelijk groot, dat wel. Wellicht dat ik daar eens een freestafel van maak.

Mijn afwegingen:
op accu vind ik heerlijk; tool pakken en gaan.
Ik zit nu eenmaal in het 18v ecosysteem
Ik ben geen poweruser, frees niet uren achter elkaar dus heb geen eindeloze energie nodig
Geen draad welke altijd in de weg zit.

Die fs-wa90 heb ik ook niet onder de 100 gezien in der heimat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:27:
Mn gewone frees (eoa lompe bosch) heeft nu eenmaal een ander inzetgebied. Hij is voornamelijk groot, dat wel. Wellicht dat ik daar eens een freestafel van maak.

Mijn afwegingen:
Ik ben geen poweruser, frees niet uren achter elkaar dus heb geen eindeloze energie nodig

Tool pakken en stof maken? Nou weet ik niet hoe effectief stof afzuiging op een kantenfrees is, maar tool pakken en daarna alles stofzuigen is misschien makkelijk bij het begin, maar meer werk erna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Ha! Ik heb weer een hele goede reden om een machine aan te schaffen. Niet zo een hele leuke reden. Maar nu ben ik er klaar mee. Mijn vrouw is weer van de trap gegleden.... Lekkere blauwe plek erbij, maar nu ben ik dat wel zat.
Door de vorige bewoners is op de standaard treden een houten parket gelegd, dat is gelakt en ziet er strak uit. Maar ook spiegelglad. Met name in de winter wanneer we dikkere sokken dragen is het bijna niet te doen. De beneden trap heb ik jaren geleden al eens antisliptape opgedaan van de Ikea. Maar na een 4 jaar ziet dat er niet meer uit. Op de tweede trap is nooit iets gedaan.
Rubbere strips zijn de kosten niet. En op internet weet ik al hoe ik het moet doen. Een bovenfrees en 10cm vanaf de kanten en 3cm van de voorkant infrezen.
Maarja ik heb geen frees :D

Wat is handig? Ik zie schacht maten 6mm en 8mm.
Ik zoek er een op een snoer, aangezien ik niet met accu's wil klooien en zo vaak gebruik ik ze niet.
Liefst eentje van Makita, dat past beter bij de rest. Maar Makita heeft nogal wat soorten en maten. Iemand iets aan te raden?
En hij moet in een box zitten. Een losapparaat in de schuur gaat het niet jaren overleven in ons huishouden...
Tweedehands is trouwens ook een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door Xavier op 17-01-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 09:37
Xavier schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:14:
Ik zoek er een op een snoer, aangezien ik niet met accu's wil klooien en zo vaak gebruik ik ze niet.
Liefst eentje van Makita, dat past beter bij de rest. Maar Makita heeft nogal wat soorten en maten. Iemand iets aan te raden?
En hij moet in een box zitten. Een losapparaat in de schuur gaat het niet jaren overleven in ons huishouden...
Goede reden. 8) Maar de RT0700CX3J of 2J al bekeken? Ook direct voor andere toepassingen (oa kanten) en zit in een MBox.

Maar verder is het fijne compacte frees die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Die strips hoeven niet heel diep denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Melmer op 17-01-2021 14:26 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rob Z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6M_w_HAuMvb6UWEhWnPf6AU3rsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmgLJD3JsGS3WE7BrWpIkVkD.jpg?f=fotoalbum_large

Nostalgie voor de liefhebbers...
Dit komt uit de Nineties. Deze heb ik al ruim 10 jaar niet meer gebruikt en weer tevoorschijn gehaald om af te voeren. De NiCd accu's hebben het nog aardig doorstaan lijkt het.
Bij wat schroefwerk weer even erbij gepakt en wat een verschil met een hedendaagse DTD154!
De oude is nu relatief zwaar, luidruchtig en traag (loopt lang na bij gas loslaten), maar was desondanks destijds wél een fijn apparaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Melmer schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:18:
[...]

Goede reden. 8) Maar de RT0700CX3J of 2J al bekeken? Ook direct voor andere toepassingen (oa kanten) en zit in een MBox.

Maar verder is het fijne compacte frees die je hiervoor zou kunnen gebruiken. Die strips hoeven niet heel diep denk ik?
Ik heb net de CX3J gekocht bij Hornbach met LPG. Was iets van €200 en dan heb je kanten- en bovenfrees, allerlei hulpstukken en een grote koffer. Eerste indrukken zijn heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

deepbass909 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:25:
@rens-br
Ik ben daar ook naar opzoek geweest en kwam deze video tegen die het eigenlijk het beste uitlegt:
[YouTube: Tool Review - Makita LXT Brushless Jigsaws - 18V Cordless]

Samengevat, het is afhankelijk van de use-case, maar de T-greep is vooral voor meubelbouwers e.d. die vaak onder lastige hoeken en krappe plekken moeten zagen. Voor traditioneel gebruik, waar je de zaag bovenop de plaat kan leggen, is een D-greep doorgaans fijner.
forto schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:39:
De aangehaalde modellen zijn allebei D-greep.
Had een foutje gemaakt met linken naar het product, stond 2x hetzelfde product.
Fijner is puur persoonlijke voorkeur:
Bij de d greep zit je wat verder weg van de zaag met je hand en heb je iets minder controle: de hoek van je pols staat bij een d greep meer onder spanning. Bij de t greep pak je de machine zelf beet en die is vrij breed. Dus de 182 houdt makkelijker vast, maar is meer voor recht toe recht aan zaagwerk, de 181 houdt wat lastigter vast, en is geschikter voor bochtjes, vormpjes, etc.

Ik heb zelf een tijdje geleden voor dezelfde keus gestaan en ik ben voor de 181 gegaan.
Waar je wel rekening mee moet houden: de 181 heeft geen trigger maar zet je aan en uit met de knopjes op de kop.
Bedankt voor de adviezen. Aangezien ik een D-Greep gewend ben, het feit dat deze een trigger heeft, en hij 30 euro goedkoper was dan de T-greep, wilde ik voor de DJV182ZJ gaan. Hij was te koop bij de Hornbach met LPG, waardoor de prijs uitkomt op 191 euro. Echter gisteren was hij te bestellen, maar vandaag helaas niet. Niet meer op voorraad, toch te lang gewacht. Nu maar even kijken hoelang het duurt voordat hij weer op voorraad is.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 17-01-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:27:

Mijn afwegingen:

Tool pakken, accu opzoeken, accu opladen...

En dan een hele berg stof maken? Of gebruik je wel de stofzuiger? Hint; dat snoer boeit dan niet echt meer.

Klopt, de FS-WA/90 is in Dld ook iets van 110 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Xavier schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:14:

Tweedehands is trouwens ook een optie.
Idd het bedrade zusje van mijn aanschaf. De rt0700.
3709 of 3710 kan ook, maar (meestal) niet in mbox en geschikter voor het lichtere werk.
kabeltjekabel schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Tool pakken, accu opzoeken, accu opladen...

En dan een hele berg stof maken? Of gebruik je wel de stofzuiger? Hint; dat snoer boeit dan niet echt meer.

Klopt, de FS-WA/90 is in Dld ook iets van 110 euro.
Garagedeur open, schragen uitklappen, tool pakken (met geladen accu, wie zet ze nou leeg weg? :? ), met de wind mee gaan staan en gaan met die banaan... :Y

* teacher kijkt naar de achtertuin en ziet dat die mooi schoongeregend is... :*)

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 17-01-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Idd het bedrade zusje van mijn aanschaf. De rt0700.
3709 of 3710 kan ook, maar (meestal) niet in mbox en geschikter voor het lichtere werk.

[...]

Garagedeur open, schragen uitklappen, tool pakken (met geladen accu, wie zet ze nou leeg weg? :? ), met de wind mee gaan staan en gaan met die banaan... :Y

* teacher kijkt naar de achtertuin en ziet dat die mooi schoongeregend is... :*)
Sowieso is het bij Makita niet echt aan te raden om lege accu's in een schuur of garage te bewaren waar het koud kan worden. De beveiliging in de accu's, die normaal heel goed werkt, kan dan namelijk in blokkering schieten omdat door de lage temperatuur de accuspanning onder de ondergrens komt en de accu geblokkeerd wordt.

Daarnaast is het voor Lithium-ion slecht om ze ontladen te bewaren.

Hier gaan de accu's direct op de lader zodra ze leeg beginnen te raken (1 à 2 blokjes over na een klus).

En anders is de snellader van Makita rap zat om in de tijd dat je de spullen aan het pakken bent, de accu weer grotendeels vol te krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
^^ inderdaad, en het verhaal geldt voor alle Lithium-Ion batterijen (nooit bevroren opladen ook!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paladin
  • Laatst online: 16-06 22:35

Paladin

Play Ball!

rens-br schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Bedankt voor de adviezen. Aangezien ik een D-Greep gewend ben, het feit dat deze een trigger heeft, en hij 30 euro goedkoper was dan de T-greep, wilde ik voor de DJV182ZJ gaan. Hij was te koop bij de Hornbach met LPG, waardoor de prijs uitkomt op 191 euro. Echter gisteren was hij te bestellen, maar vandaag helaas niet. Niet meer op voorraad, toch te lang gewacht. Nu maar even kijken hoelang het duurt voordat hij weer op voorraad is.
Ik zou persoonlijk als je nu toch nog tijd hebt nog even heroverwegen, mijn eerste 2 deco's waren een D greep nadat ik van iemand een t greep te leen kreeg ben ik over gestapt het voelt zoveel stabieler aan.

Zeker als je wat rare hoeken of capriolen uit moet halen is de T greep echt fijner, op platte platen ook trouwens maar dat is mijn persoonlijke mening.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Paladin schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:27:
Ik zou persoonlijk als je nu toch nog tijd hebt nog even heroverwegen, mijn eerste 2 deco's waren een D greep nadat ik van iemand een t greep te leen kreeg ben ik over gestapt het voelt zoveel stabieler aan.
Nu begin ik dan toch te twijfelen. Het is jammer dat er geen winkels open zijn, anders was ik even gaan voelen. Ik twijfel nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:03

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

[...]

...
Ik sta ook open voor een nieuwe decoupeerzaag: mijn huidige Bosch zaagt alleen nog maar rechtdoor als ik het apparaat schuin op de te zagen plank zet :X

Maar juist het feit dat je zo'n T-model echt aan moet zetten, en weer uit moet zetten klinkt mij als een nadeel. Nu laat ik vaak de zaag uitlopen (trigger los) op het laatste stukje, varieer ik in zaagsnelheid door de trigger even los te laten etc.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:47
Wat zij zo de goede merken voor een waterpas die ook nog wat betaalbaar zijn? Voor een lengte tussen 1m en 2m.

Stanley?
Stabilo?
Anderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 08:03

Asteroid9

General Failure

Sola? Ik heb er gisteren een Sola Red 150cm gekocht voor ca. 50 Euro, vond ik best netjes.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:00
Tarkin schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:
Wat zij zo de goede merken voor een waterpas die ook nog wat betaalbaar zijn? Voor een lengte tussen 1m en 2m.

Stanley?
Stabilo?
Anderen?
Sola en Stabila zijn eigenlijk die enige merken die je echt wilt een de AS80 serie van Stabila is nog prima betaalbaar. 40 euro 1m, 90 euro voor 2m en de 1,5m ziet er tussenin.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tarkin schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:06:

Stanley?
Stabilo?
Anderen?
Sola en Stabila zijn goede merken voor waterpassen (zie ook TS). Voor beide merken zijn goedkopere reeksen die nog wel goed betaalbaar zijn. Tot zeer duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Oscar the Grouch schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Ik sta ook open voor een nieuwe decoupeerzaag: mijn huidige Bosch zaagt alleen nog maar rechtdoor als ik het apparaat schuin op de te zagen plank zet :X

Maar juist het feit dat je zo'n T-model echt aan moet zetten, en weer uit moet zetten klinkt mij als een nadeel. Nu laat ik vaak de zaag uitlopen (trigger los) op het laatste stukje, varieer ik in zaagsnelheid door de trigger even los te laten etc.
ik heb een T greep model en wil nooit meer een D. Financieel maakt dat ook niet uit bij mijn merk .

Ik kan met mijn duim hem aan en uit zetten als ik hand op de behuizing leg. Snelheid zit achterop maar die stel je 1x in nav dikte/zaagje/materiaal.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 18 januari 2021 @ 02:02:
ik heb een T greep model en wil nooit meer een D. Financieel maakt dat ook niet uit bij mijn merk .

Ik kan met mijn duim hem aan en uit zetten als ik hand op de behuizing leg. Snelheid zit achterop maar die stel je 1x in nav dikte/zaagje/materiaal.
Als de D-greep een knop heeft waarmee je variabel je snelheid kunt regelen, zoals met de meeste boren, dan zie ik daar wel een duidelijk voordeel in. Voor mijn gevoel kun je met een T-greep de zaag makkelijker controleren, en dus preciezer werken, maar kan me ook voorstellen dat dit persoonlijk is.
teacher schreef op zondag 17 januari 2021 @ 15:38:

Hangt af van de persoonlijke situatie, maar ik hoef geen oprit vol met stof. Of stof dat bij de buren de tuin in waait. Ik heb ook geen zin om alles van de garage het huis rond te sjouwen om het in de achtertuin neer te zetten ;)

Qua stof kun je beter de wind van opzij hebben, wind in je rug en je creeert wervels en al het stof waait in je gezicht, en daar helpt een veiligheidsbril ook maar beperkt tegen.

[ Voor 36% gewijzigd door henkie196 op 18-01-2021 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:01
henkie196 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 07:34:
[...]

Als de D-greep een knop heeft waarmee je variabel je snelheid kunt regelen, zoals met de meeste boren, dan zie ik daar wel een duidelijk voordeel in. Voor mijn gevoel kun je met een T-greep de zaag makkelijker controleren, en dus preciezer werken, maar kan me ook voorstellen dat dit persoonlijk is.
De knop van de D-greep is (bij Makita) alleen een aan en uit schakelaar. Het wieltje om de snelheid te regelen zit op vrijwel de zelfde plek als bij de T greep. Ik ben een aantal jaar geleden ook van een D-greep overgestapt op een T greep, en ik wil niet meer terug. De knoppen aan de zijkant zijn niet ideaal. Maar de manier van vasthouden en sturen is zó veel fijner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:49
ik wil een rekje maken om mijn tape etc. op te hangen, hiervoor wil ik repeteerbaar gaten onder een hoek boren dmv een kolomboor

De Bosch pbd 40 kolomboor heeft echter helaas geen kanteltafel.
Heeft iemand wellicht ervaring met een dergelijk boorklem icm met een kolomboor, werkt dat een beetje?

https://www.hbm-machines....qCgfJiBYtU_EaAvhHEALw_wcB

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fyKFb67V/hbm-259-1-jpg-1200x600-e6c0debc88.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-0U8-JA6ImODx23vq4pxbfcJJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4RZ4YUf0P16FsMvfP2O1Yw7u.png?f=fotoalbum_large

Mensen ervaring met een slijp afzuigkap voor de slijptol?
ik ga er vanuit dat het 10x beter is dan niets. Maar ik vind het nog een hoop geld!
Pagina: 1 ... 5 ... 251 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).