Ypuh schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:23:
@
henkie196 Je hebt mij althans goed geholpen de afgelopen maanden met m'n
gereedschapsupgrade. Ik ben dan wel helemaal los gegaan op de A-merken en dat was inderdaad met €200 niet klaar. Heb er in ieder geval geen spijt van.
Een aantal gereedschappen zijn zeker wel wat overkill voor mijn gebruik; de 1/2" doppenset van Facom die ik slechts incidenteel gebruik bijvoorbeeld (al was die nieuw 2e hands maar een paar tientjes duurder dan een losse ratel) of ring-steeksleutelset van Stahlwille hadden wel iets goedkoper gekund. De momentsleutel van Stahlwille en Wera 1/4" ratelset daarentegen heb ik nu al vaker gebruikt dan vooraf gedacht, en uit automatisme pak ik nog regelmatig de L-sleutels, maar in de praktijk werkt zo'n PB Swiss ratelschroevendraaier een heel stuk handiger kom ik nu achter.
Wat dat betreft zal zo'n set wel volstaan voor incidenteel gebruik en kom je er langzamerhand ook wel achter wat je veelvuldig gebruikt of niet. Steeksleutels kun je bijvoorbeeld ook prima vervangen voor een
sleuteltang van Knipex die an sich best duur is, maar t.o.v. een complete set sleutels een goedkope oplossing die je ook nog eens makkelijk voor het grijpen ligt. Samen met die bitcheck set van Wera en een tangenset van Knipex kom je inderdaad al een heel end.
Tja, voor mijn gebruik is het hoofdzakelijk ook overkill. Er zijn wel altijd nog de voordelen van betere passing, waar naar mijn idee iedereen voordeel van heeft.
Qua sleuteltang, kan een vervanging zijn, maar als je zo'n Proxxon setje ring-steeksleutels neemt, is het voordeel zeer marginaal, als er al een voordeel is. Gewone ringsteeksleutels hebben wel voordelen, zoals dat je beter er bij kan bij weinig ruimte, je kan meer kracht zetten, een ringsleutel is ook supermakkelijk om een een moertje te fixeren als je een bout in een moer draait, bv. Vanuit dat opzicht is er wel een goede case om de sleuteltang erbij te nemen, gebeurt immers best vaak dat je een moertje moet fixeren om de bout aan te draaien (of andersom).
loeberce schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 14:35:
Ik las laatst ergens een advies over een set bovenfrezen: goedkope set kopen en dan de frezen die je het meest gebruikt vervangen voor betere exemplaren. Zo kan je met zo'n gereedschapsset ook beginnen.
Steek-/ringsleutels kan je je qua kwaliteit niet echt een buil aan vallen, tenzij je er bovengemiddeld veel kracht op zet. Een goede dopsleutelset met ratel is dan wel weer aan te raden. Maar ook in sets zitten vaak maten die je zelden/nooit gebruikt in/rond huis. Tenzij je zoals mijn vader Engelse auto's opknapt, dan kan je niet genoeg exotische maten sleutels/doppen hebben.
Tangen merk ik vaak dat een duurdere tang beter werkt. Heb een paar supergoedkope, maar daar heb ik of mijn duim weer ergens thuis als ik hem dichtknijp of flext de hele tang gewoon.
Heb wel eens een goedkope steeksleutel gebroken, niet echt een aan te raden ervaring. Die hele goedkope zijn ook tamelijk slecht qua passing, als ik de vorm van een goedkope ringsleutel naast m'n Gedore leg, zie je echt duidelijk verschil.
En ja, veel maten zijn niet standaard hier en kom je niet vaak tegen. Maar het is wel fijn als je dan wel een geschikte sleutel hebt om het toch aan te kunnen draaien.
Qua tangen is het inderdaad beter merkbaar, ik vind zelf vooral bij snijtangen het verschil in passing en toleranties goed merkbaar.
/edit
De vergelijking met een set bovenfrezen gaat m.i. ook niet helemaal op, want frezen zijn gebruiksartikelen, die ruil je in de loop van tijd toch in.