Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jordyyyys schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:36:
Voor een klus die eraan zit te komen wil ik de Parkside Performance multitool aanschaffen. Nu wil ik er wat extra accesoires bij kopen maar ik zie twee setjes en heb niet het idee welke nou past op de multitool die ik ga bestellen.

Set 1
Set 2

Kan iemand mij op weg helpen?
Doe jezelf een lol:
https://www.ibood.com/nl/...ltitool-613089850/2779237
Plus
https://www.ibood.com/nl/...er-sc36-685300000/2779337

Onder de streep net zo duur, wel wat beter spul.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:45
FabianGTI schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:54:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, bij Baptist zelf ook meermaals geweest maar het blijft wel een typische Amerikaanse zaag.
Het voelt allemaal wel degelijk aan.

[...]

Klopt, de K3 Winner (Comfort) is met zijn 6000 euro inclusief levering niet bepaald goedkoop, die laat ik dan ook afvallen.
De SCM zagen zijn natuurlijk ook niet bepaald goedkoop en ik moet zeggen dat ik er ook niet heel erg over te spreken ben, op het werk hebben we er eentje staan en wat een onderhoud moet dat ding elke keer hebben.

[...]

Hier ben ik me ook eens meer in gaan verdiepen, maar voor de CS70 en TKS80 zijn natuurlijk wel de ST TKS 80 of ST 840 TKS 80, uiteraard wel tegen de heerlijke Festool prijs maar hierdoor wel een formaatzaag van te maken, en in delen, komt de klap ook niet in één keer aan.

De CS70 is wel iets beter geprijsd maar het treksysteem zal ik niet snel gebruiken (daarvoor heb ik een Kapex 60) en de TKS heeft natuurlijk wel meteen Sawstop erin zitten.

[...]

Mja, ik heb al jaren Festool maar ik ben dan ook werkzaam in de interieurbouw, voor de grotere platen heb ik gelukkig nog een opdeelzaag op het werk staan.

Ik heb overigens nog niets aangeschaft, zit nog een beetje te kijken tussen de CS70 en TKS80 dus. :P
Mafell Zaagtafel.
Bieden
https://link.marktplaats.nl/m2317476433

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooie zaag, maar die gaat never nooit niet voor 1200E weg ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:40
Gwaihir schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:26:
Inmiddels m'n verlanglijstje voor die rolsteiger aardig compleet en dus winkel sites aan het afspeuren geweest. Dat Panthera (PRO serie) blijft eruit springen voor me. Lijkt een aantrekkelijk huismerk, vanaf die allemaal aan elkaar gelieerde winkelsites. Maar ja, dat hoort natuurlijk zo op een verkoopsite ;)...

Dus: iemand concreet ervaring met die Panthera steigers (vs. materiaal van andere merken)?
Bijna allemaal komen deze " Nederlands fabrikaat " steigers bij Altrex vandaan volgens mij. Ik heb een Skyworks Primus gekocht en deze werd geleverd vanaf Altrex. Volgens mij was deze een paar tientjes duurder dan een Panthera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-10 16:03

valluik

Probeert ook maar wat

jordyyyys schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:36:
Voor een klus die eraan zit te komen wil ik de Parkside Performance multitool aanschaffen. Nu wil ik er wat extra accesoires bij kopen maar ik zie twee setjes en heb niet het idee welke nou past op de multitool die ik ga bestellen.

Set 1
Set 2

Kan iemand mij op weg helpen?
Hierboven raadt iemand een Metabo aan, ga daar voor. Ik heb geen ervaring met de Metabo, maar wel met exact die Parkside en ik vind het een matig ding. Kon hem een keer voor €15 bestellen door een foutje op de site van Lidl, maar voor dit geld (€ 50) zou ik hem zeker niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

cj1 schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:17:
Lidl Parkside (Kompernass H. GmbH), 1 van 3 stuks "PAPK 12 C" X12V 2.5Ah accu's (IAN 391276_2201) heeft na 2 jaar en 1 maand (augustus 2023) de geest gegeven (wel garantie nalevering van een nieuw exemplaar)
De 12V accu garantie afwikkeling van Lidl/Kompernass is als volgt:

Je hebt een 12V 2.5Ah accu uit 2022 defect.
Het met UPS toegezonden vervangexemplaar is een 4.0Ah accu uit 2019.

Zelfs mijn twee Parkside 12V 4.0Ah accu's die ik al had komen uit productiejaar 2022. Kompernass heeft schijnbaar nog ergens wat oude voorraad liggen waar ze vanaf moeten. :-(

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:06
Vraag. Ik heb eindelijk een berging waardoor ik wat gereedschap wat nu in huis staat kan gaan opslaan in de berging. Maar in huis is het natuurlijk wel lekker warm en droog geweest. Hoe kan ik het gereedschap het beste de winter door laten komen. Schuur is passief geventileerd met 2 roosters op 2 verschillende wanden.

Elektrisch gereedschap zit voor het grootste deel in koffers. Ik was van plan daar een 60gr zakje silica gel in te plaatsen en die halverwege de winter te controleren/opnieuw te activeren.
Lijmklemmen, zaagtafel en afkortzaag zou ik in de schuur willen plaatsen maar gaat dat goed of moet ik die van een laagje olie voorzien en zo ja wat voor olie?
Meeste handgereedschap laat ik toch binnen staan in de gereedschapstas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

walletje-w schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:23:
Lijmklemmen, zaagtafel en afkortzaag zou ik in de schuur willen plaatsen maar gaat dat goed of moet ik die van een laagje olie voorzien en zo ja wat voor olie?
Je kunt daar camelia-olie voor gebruiken, bijvoorbeeld deze: https://baptist.nl/houtve...-olie-voor-gereedschappen

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik weet dat die Ballistol olie vaak wordt aangeraden voor metalen oppervlakten te beschermen. Persoonlijk moet ik zeggen, in mijn garage heb ik ook geen verwarming (of beter, ik gebruik m niet), en doe ik niets, en heb geen last van roest. Garagage is heeft goed geisoleerde wanden, ook dubbele ventialtie EN een ongeisoleerde garagedeur met een ruime kier eronder. Nu heb ik geen heel fijn gereedschap daar hangen, anders zou ik dat ook beschermen met olie (Ballistol of Camelia zoals 8088 aanraad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
@walletje-w Het tuingereedschap ligt hier in een ladekastje onder de open veranda en dat wordt na elk gebruik braaf met Ballistol Gunex ingewreven en het houdt zich goed. Maar de universele olie van Ballistol doet het ook. Van het typische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder. Daar kun je minder op instellen, en dat blijkt in de praktijk geen tekortkoming.
En Theo zeurt tenminste niet om nieuw koolstoffilters.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Vraag. Ik heb eindelijk een berging waardoor ik wat gereedschap wat nu in huis staat kan gaan opslaan in de berging. Maar in huis is het natuurlijk wel lekker warm en droog geweest. Hoe kan ik het gereedschap het beste de winter door laten komen. Schuur is passief geventileerd met 2 roosters op 2 verschillende wanden.

[..]

Bij je smarthome? (Ik zie je in het KNX-topic, toch?)

Ik heb sinds eerder dit jaar ook een schuurtje met gereedschap, als werkplaatsje. Zo te horen minder groot dan het jouwe of ik wil meer ruimte over houden om er ook te klussen. Maar bij mij hangt er dus met name het handgereedschap. Net als bij jou heeft het een behoorlijke natuurlijke ventilatie. (Die was iets te, dus één van de twee gaten die het schuurtje had zit nu dicht.)

Voor verf / batterijen e.d. in de winter staat er een kleine elektrische kachel. Die zet ik inmiddels ook in voor dit roestprobleem. Op basis van weervoorspelling, meting van temperatuur en luchtvochtigheid, en een inschatting hoe traag al dat metaal opwarmt, wordt alles boven dauwpunt gehouden. (En nu snap je dus waarom ik naar de integratie met je smarthome vraag ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
trabant schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:16:
ische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder.
Je kelder is wellicht nog (net) warm genoeg daarvoor? Een compressor-gebaseerde ontvochtiger leent zich niet zo voor een onverwarmde schuur. Ze worden, als ik me niet vergis, pas boven de 18 graden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:37
Toevallig van de week priegel klusje gehad waar een multitool goed van pas was geweest. Heb al Metabo 12v accu's en lader dus gelijk maar besteld.
Voor die 30 euro kan het nooit een miskoop zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

trabant schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:16:
@walletje-w Het tuingereedschap ligt hier in een ladekastje onder de open veranda en dat wordt na elk gebruik braaf met Ballistol Gunex ingewreven en het houdt zich goed. Maar de universele olie van Ballistol doet het ook. Van het typische aroma moet je houden. Ballistol claimt een natuurlijke samenstelling, het is niet agressief voor de huid.
Je kunt de stal natuurlijk ook vochtvrij houden met een elektrische luchtdroger. Na een paar Zibro's (heten nu Qlima) versleten te hebben (die telkens weer jammerden om nieuwe filters, wat ook met koolstoffilters voor een kattenbak in de papieren ging lopen en bovenal een gedoe was) staat er nu alweer de tweede Stadler Form, model Theo, in de kelder. Daar kun je minder op instellen, en dat blijkt in de praktijk geen tekortkoming.
En Theo zeurt tenminste niet om nieuw koolstoffilters.
Ballistol (universele olie) is prima spul hiervoor ja. Ik smeer het primair op wapens maar ook op gereedschap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42

copykat

Good copy isn't bad

Elektrisch gereedschap zit voor het grootste deel in koffers. Ik was van plan daar een 60gr zakje silica gel in te plaatsen en die halverwege de winter te controleren/opnieuw te activeren.
Je probleem is dauwpunt in je schuur.
Hoe vochtiger des te hoger t dauwpunt en dus vocht condenserend op je materiaal.
Metaal is kouder dan plastic dus daar slaat condens eerst op.
Wat je kan proberen zijn van die piepschuim thermoboxen https://www.xxlhoreca.com...BrvWh3Uss-nBoCNGMQAvD_BwE
Die zijn enigzins lucht dicht en vertragen de warmte afname in de nacht.
Dus alles wat daar in ligt heeft minder condens problemen dus minder roest.
Accu's wil je niet tegen t nulpunt hebben. Gaan ze stuk van. Electronica wil je vooral geen dauwslag op hebben.
Grote Zipzakken werken ook met wat action vochtvreter spul om je schroeftol op te bergen en de accu leg je binnen in je trapkast of zo.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

copykat schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 00:01:
[...]
Accu's wil je niet tegen t nulpunt hebben. Gaan ze stuk van.
Is het met Li-ion accu’s niet juist zo dat je ze eigenlijk zo koel mogelijk wilt bewaren omdat ze dan minder snel verouderen? Voornaamste voordeel van ze binnen bewaren is dat je geen last hebt van het lagere vermogen wanneer ze koud zijn, maar dat is evt. ook op te lossen door ze voor gebruik even binnen te leggen om op te warmen.

Elektrische auto’s staan ook gewoon buiten bij vrieskou.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Orion84 Ik kocht voor de weersensoren inderdaad ook Li-Ion AA batterijen. Je mag ze niet bij al te lage temperaturen laden, maar verder is het bij lagere temperaturen de best presterende accu.

'Staat buiten' zegt me dan weer niet zoveel. Mijn huis staat ook buiten ;). Oftewel: dat los je op met verwarming en dat heeft het accupakket van een EV dan ook, evenals verschillende thuisaccu's voor buitenopstelling. In hoeverre de EV die ook in stilstand inschakelt, geen idee.

Mijn robotmaaier (Husqvarna) is aan een nieuwe accu toe. In de info daarover werd expliciet genoemd dat hij verwarmd opgeslagen moet worden in de winter, als je veroudering wil voorkomen. Stihl heeft een infopagina waarop meermaals -10 C als ondergrens wordt genoemd, maar tegelijkertijd ook vorstvrij.

En droog wordt veel genoemd. Ook hier, ondanks dat ze best afgesloten zijn, wordt condensatie duidelijk als risico aangemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ja, koud gebruik en koud laden is inderdaad niet ideaal en vocht wil je inderdaad ook vermijden.

Dus vanuit dat oogpunt is het op zich handiger om ze gewoon binnen te bewaren.

Die robotmaaier hangt natuurlijk ook aan zijn lader terwijl hij buiten staat? Dus wellicht dat dat dan inderdaad niet ideaal is voor de levensduur.

Maar een li-ion accu met voldoende lading in een koude omgeving bewaren zou an sich geen probleem moeten zijn voor zover ik weet?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:52:
Die robotmaaier hangt natuurlijk ook aan zijn lader terwijl hij buiten staat? Dus wellicht dat dat dan inderdaad niet ideaal is voor de levensduur.
Dat lijkt me te simpel gedacht. Wanneer de fabrikant slechts wil dat de stekker eruit gaat voor de winter, zou die dat wel schrijven; zo'n eenvoudige instructie verhoogt ook de kans op opvolging :).

Verder denk ik dat we niet alle vormen van 'een li-ion accu' over één kam kunnen scheren. Dus ik blijf maar binnen wat de specifieke fabrikant aangeeft. En waar die info ontbreekt, heb ik niet de indruk met een fabrikant te maken te hebben die er diep in zit, en zal ik dus vast aan de voorzichtige kant moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 17:17
Gwaihir schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:00:
[...]
Verder denk ik dat we niet alle vormen van 'een li-ion accu' over één kam kunnen scheren. Dus ik blijf maar binnen wat de specifieke fabrikant aangeeft. En waar die info ontbreekt, heb ik niet de indruk met een fabrikant te maken te hebben die er diep in zit, en zal ik dus vast aan de voorzichtige kant moeten zitten.
^^Dat is het inderdaad.

lfp baterijen mag je niet onder 0graden opladen, voor nmc is het geen probleem. (gaat puur over laden, niet over gebruiken)
Beide zijn li-ion batterijen, maar je kunt ze niet zo maar uitwisselen.

zie bv https://diysolarforum.com...th-newer-chemistry.74737/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@canonball Nou maak je 't extra ingewikkeld! We hebben het over opslaan (en misschien 'n klein beetje over gebruiken).

Maar LiFePO vs. nmc dekt dat bij lange na niet. In in je link duiken ze meteen véél diepere details in, zoals specifieke coating op de kathode. Dat is voor ons als consument niet per accu te achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een Metabo 18v gras en struikschaar. Hier heb ik deze op: https://www.metabo.com/nl...haar-20-cm-628425000.html

Nu noem ik geen namen, maar deze is na het vorige gebruik terug gedaan in de koffer zonder dat die schoon en/of droog. Hierdoor zit er nu best wat roest op. Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NfQtX31GnMYZp3ryf6WTwWpseY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aX38sszAcHEV2FPC3EwkS3NB.png?f=fotoalbum_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:15
True schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:38:
Ik heb een Metabo 18v gras en struikschaar. Hier heb ik deze op: https://www.metabo.com/nl...haar-20-cm-628425000.html

Nu noem ik geen namen, maar deze is na het vorige gebruik terug gedaan in de koffer zonder dat die schoon en/of droog. Hierdoor zit er nu best wat roest op. Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen?

[Afbeelding]
Ik gebruik iets als 3-in-one multi-purpose, (volgens mij niet meer in NL te krijgen), Kroon poetsolie (fietsenzaak) of gewoon vaseline. Trouwens, ook bouten in weer en wind voorzie ik "ruim" van vaseline. Er zal vast beter spul zijn maar maar mij werkt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10 19:39

inhico

pw

Waarschijnlijk verwijder je belangrijkste roest door 'm gewoon even een tijdje te laten lopen. Mijn heggeschaar spray ik altijd na gebruik in met een heggeschaarspray. Niet zozeer om roest te voorkomen, maar vooral om hars op te lossen. Als ik dat niet doe aan het einde van het seizoen, dan kost het wat moeite om 'm het jaar daarna weer gangbaar te krijgen (maar dat lukt uiteindelijk toch wel).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:43

orf

Ik heb een kleine Rotex gekocht voor m’n kozijnen. Wat een beest, die neemt lekker hard af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ9bvLgZmIbxMFSMf88cL1AML84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okXPBJngE0PPuyByuHNrNrEN.jpg?f=fotoalbum_large

Van Parkside Performance ook de bouwzuiger gekocht. Helemaal geen verkeerd ding. Met bluetooth, inschakelautomaat en relatief stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2EyjulfeAO2OBtxxibNjCuoi-fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJzyGzgfE7py5u9PNkf6m1Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
...
Ik lees hierboven dat Ballistol veel gebruikt wordt om mee in te smeren, kan dat ook voor elektrische scharen? ...
Zolang het apparaat tijdens het insmeren uit staat... En dat geldt voor alle onderhoudsmiddelen. :*)

Vaseline wordt na verloop van tijd wel wat dikker.
offtopic:
Maar het kan nooit zo erg worden als mijn eerste avontuur met een elektrische heggenschaar, bijna een halve eeuw geleden. De oude weduwe tegenover had een verwilderde appelboomgaard, van het huis gescheiden door een heg. Die snoeien was wel een klusje voor mij, vond mijn vader. De heggeschaar was verpakt in wel honderd plastic zakken en evenveel elastieken. En hij zat letterlijk dik in het vet. Er was ooit doodleuk frituurvet overheen geschonken en gestold. Bij de eerste poging de schaar in beweging te krijgen raakte die oververhit, dus ik kon eerst het hier en daar al groen uitgeslagen spul eraf peuteren. Eenmaal in actie brak ik telkens bijna mijn nek omdat ik voortdurend struikelde over de gevallen appels. Ik had er graag al halverwege de brui aan gegeven, maar ja, als zoon wil je je vader niet teleurstellen. Achteraf is het nog een wonder dat het snoer niet in de schaar terecht was gekomen. Eenmaal aan het andere einde van de heg aangekomen, bleek die inderdaad een stuk smaller te zijn geworden, strak was uiteraard een ander verhaal. En ik kon intussen geen appel meer zien.
Toen ik de heggeschaar weer aan de weduwe teruggaf, zei ze met een stralend gezicht: "Estebleef jong, dit is veur dich!"
En ik kreeg vijf wormstekige appelen in de handen geduwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
inhico schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:57:
Waarschijnlijk verwijder je belangrijkste roest door 'm gewoon even een tijdje te laten lopen. Mijn heggeschaar spray ik altijd na gebruik in met een heggeschaarspray. Niet zozeer om roest te voorkomen, maar vooral om hars op te lossen. Als ik dat niet doe aan het einde van het seizoen, dan kost het wat moeite om 'm het jaar daarna weer gangbaar te krijgen (maar dat lukt uiteindelijk toch wel).
Ook daar hebben Ballistol en andere fabrikanten iets voor: https://www.ballistol-shop.nl/ballistol-harsverwijderaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:42

copykat

Good copy isn't bad

Als je met een accu condensatie hebt op de contacten is een sluipstroom snel een "puntlasstroom" batterijen zwellen op en klaar. Kou opzich is meestal niet je probleem. ( ok sommige accu's onder vriespunt gaan problemen geven anders dan vermogen verlies) condens is je probleem. Denk maar aan de weathersealed lenzen die mistig worden van binnen omdat je ze iets te enthousiast naar binnen haalt in je 20graden woonkamer of te snel in de vrieskou gebruikt na een warme auto. Niks is volledig droog van binnen.
* copykat heeft de electrische kachel weer aangezet in de garage. Kost wat kwh maar ach. Beter dan vergeten dat de accu's en zo naar binnen moeten in de trapkast.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kan ik dit nog een beetje netjes verwijderen en waarmee moet ik het mes dan insmeren voor onderhoud?
Inspuiten met heggenschaar spray. Met als belangrijkste bijzonderheid dat 't ook hars oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:26
dikkiedik schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:03:
[...]

en heb je dit niet met andere inductieve belasting? dus ook andere stofzuigers zullen het zelfde probleem geven?
Nee, verder werkt alles feilloos. Ook regelbare apparatuur.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:26
dikkiedik schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:03:
[...]

en heb je dit niet met andere inductieve belasting? dus ook andere stofzuigers zullen het zelfde probleem geven?
De huishoudstofzuiger doet het probleemloos. Daarnaast veel toerengeregeld gereedschap en alles werkt prima.
Alleen de lader van mijn elektrische motorfiets overleed vrij plotseling maar dat komt helaas meer voor. Ik moet er maar mee leren leven.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]
zal prima gaan

Komt hiervoor niet zo kritisch ;)

Pagina: 1 ... 262 263 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).