PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Dit is uit je koopcontract en een kettingbeding?WillemSuper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:59:
Ik probeer even de exacte tekst boven water te krijgen. Bedankt voor alle ideeën tot zo ver!
[Afbeelding]
Staat er ook een definitie bij van “bijstookelement”?
[ Voor 16% gewijzigd door WillemSuper op 26-07-2022 08:48 ]
Ik vermoed dat dit inderdaad een gevalletje is van denken dat je iets goeds doet zonder de consequenties te overzien. Waarschijnlijk door een gebrek aan kennis.Andrehj schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:17:
[...]
En mag je dan ook geen Quookers plaatsen? Of waterkokers gebruiken? En hoe verwarmt je wasmachine dan?![]()
Dat je geen COP=1 oplossing mag gebruiken als hoofdverwarming snap ik en vind ik ook erg begrijpelijk, maar een verwarmingselement wat alleen tijdens de legionellacyclus wordt gebruikt zou geen enkel probleem moeten zijn. Stelletje wereldvreemde ambtenaren daar in Groningen.
Zelfde geldt voor de installateur die een installatie geplaatst heeft met een veel te zware warmtepomp om te zorgen dat het zonder element kan.
Reden dat dit nu een onderwerp is doordat ik na uren lezen en het zelf een warmtepomp (samen met koevlaas) heb geplaatst. Heb toen samen met mijn maat de warmtepomp bij hem ingeregeld om het aantal starts van 5500 per jaar naar 2 a 3 per dag te krijgen. Toen vroeg ik me ging af hoe het mogelijk was dat ze met een r410 warmtepomp zonder element boven de 60 graden in een sww vat konden komen.
Daarom een dikke thumps up voor iedereen die bijdraagt op de fora hier zodat we samen sterker staan.
[ Voor 4% gewijzigd door WillemSuper op 26-07-2022 08:47 ]
Daar staat alleen maar dat de warmtepomp zelf geen bijstookelement mag hebben. Wat ook prima is (de mijne staat ook uit). Er staat niks over een dompelelement in het SWW-vat, wat in principe geen onderdeel is van de warmtepomp.WillemSuper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:59:
Ik probeer even de exacte tekst boven water te krijgen. Bedankt voor alle ideeën tot zo ver!
[Afbeelding]
Kortom, dat element er gewoon inschroeven en klaar. Bovendien, zoals al gezegd, zelfs al zou het (volgens sommige wereldvreemde ambtenaren) wel binnen die definitie vallen, dan nog komen ze het a. niet controleren en b. snappen ze toch niet wat ze zien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De bal ligt weer bij de aannemer, kijken waar hij mee komt.Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Daar staat alleen maar dat de warmtepomp zelf geen bijstookelement mag hebben. Wat ook prima is (de mijne staat ook uit). Er staat niks over een dompelelement in het SWW-vat, wat in principe geen onderdeel is van de warmtepomp.
Kortom, dat element er gewoon inschroeven en klaar. Bovendien, zoals al gezegd, zelfs al zou het (volgens sommige wereldvreemde ambtenaren) wel binnen die definitie vallen, dan nog komen ze het a. niet controleren en b. snappen ze toch niet wat ze zien.
[ Voor 7% gewijzigd door WillemSuper op 26-07-2022 09:29 ]
Om het belang maar even aan te geven, het staat op pagina 3. Dus niet ergens achteraf in het tweede katern.
Achter betaalmuur waarschijnlijk.
https://www.trouw.nl/nieu...maatverandering~b4175c55/
https://www.trouw.nl/binn...as-niet-ver-weg~b780987e/
[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 22-08-2022 09:47 ]
A'dam PVOutput
Als je dan niet het artikel plaatst (er zijn hier maar erg weinig mensen met een abo op Trouw), vermeld dan op zijn minst even de conclusies. Ik ben bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de bron van de besmettingen en dan vooral of er ook SWW-vaten als bron gevonden zijn (want dat is tenslotte het onderwerp van dit topic).ericplan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:57:
Vandaag in Trouw een hele pagina over Legionnella, dat er dit jaar meer meldingen dan ooit zijn en een interview met iemand die vorig jaar Legionella had.
Om het belang maar even aan te geven, het staat op pagina 3. Dus niet ergens achteraf in het tweede katern.
Achter betaalmuur waarschijnlijk.
https://www.trouw.nl/nieu...maatverandering~b4175c55/
https://www.trouw.nl/binn...as-niet-ver-weg~b780987e/
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:59:
[...]
Als je dan niet het artikel plaatst (er zijn hier maar erg weinig mensen met een abo op Trouw), vermeld dan op zijn minst even de conclusies. Ik ben bijvoorbeeld erg nieuwsgierig naar de bron van de besmettingen en dan vooral of er ook SWW-vaten als bron gevonden zijn (want dat is tenslotte het onderwerp van dit topic).
Voor de toename van het aantal infecties is niet één verklaring te geven, zegt Petra Brandsema, epidemioloog bij het RIVM. “Een van de redenen is het veranderende weer, en dan met name de temperatuurstijging in combinatie met stortregens. Door opspattend water in het verkeer, maar ook door verkoeling van kantoorgebouwen komt de bacterie vaker in de lucht terecht. Door de warmte kan die bovendien langer overleven en zich makkelijker verspreiden. Na plensbuien zien we soms een enorme stijging van het aantal besmettingen.” Artsen en laboratoria moeten elke infectie melden aan de GGD.
Andere oorzaken liggen dichter bij huis. Brandsema: “De laatste jaren is een op de 25 besmettingen te herleiden tot het gebruik van bubbelbaden, die steeds populairder zijn geworden. Legionella gedijt goed in zo’n warm bad, daarom moet je jacuzzi’s of hot tubs regelmatig schoonmaken en ontsmetten volgens de gebruiksaanwijzing. Ook apneu-apparaten blijken steeds vaker een haard van infecties, en ook hierbij is onderhoud cruciaal.”
In het algemeen lopen ouderen het meeste risico. Dat is ook terug te zien in de stijging van het aantal meldingen. Bovendien zitten meer mannen dan vrouwen in de gevarenzone, en in het bijzonder rokers.
Nouja, er staat niets over SWV vaten maar ze noemen maar 1 van de 25 oorzaken van besmettingen dicht bij huis (ok twee als je die apneu dingen meetelt) dus of er helemaal geen sprake van is weten we niet.Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:03:
Dankjewel! Nog geen enkele besmetting in een SWW-vat gevonden dus, waarschijnlijk omdat die genoeg ververst worden.
Wellicht is er een onderliggend rapport ergens beschikbaar?
Ik deel je (optimistische) conclusie niet. Ten eerste wordt een besmetting vaak niet herkend, ten tweede is het brononderzoek enorm lastig.Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:03:
Dankjewel! Nog geen enkele besmetting in een SWW-vat gevonden dus, waarschijnlijk omdat die genoeg ververst worden.
A'dam PVOutput
Ik schrijf toch niet dat er geen besmetting uit een SWW-vat afkomstig was? Ik schrijf alleen maar dat dat niet aangetoond is, en dat mag je uit dat artikel wel opmaken.ericplan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:07:
Ik deel je (optimistische) conclusie niet. Ten eerste wordt een besmetting vaak niet herkend, ten tweede is het brononderzoek enorm lastig.
Het begon op de dag dat ze de hortensia's water gaf in haar tuin. Vanwege een slijmbeursontsteking deed ze dat niet zoals gewoonlijk met haar gieter, maar met de tuinslang, op de sproeistand. De volgende dag werd Bout wakker met koorts en hoofdpijn, die snel verergerde. "Ik hield het niet meer uit. Het was alsof een mannetje op drie plaatsen met een mes in m'n hoofd stak. En dat elke minuut."
De huisarts wuifde de klachten weg als een alledaagse coronabesmetting, maar de test bij de GGD bleek negatief. Er volgde een bloedtest in het ziekenhuis en een dag later hing de huisarts aan de lijn. "'Nu meteen naar de spoedeisende hulp', zei die. 'De ontstekingswaarden in het bloed zijn ontzettend hoog.'"
A'dam PVOutput
tuinslang is een klassieker ja. Ik laat hem altijd eerst even een paar minuten zachtjes lopen voordat ik met volle kracht het water alle kanten op laat spuiten.ericplan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:28:
De patiënt uit het artikel kreeg legionella bij het sproeien van de tuin:
Het begon op de dag dat ze de hortensia's water gaf in haar tuin. Vanwege een slijmbeursontsteking deed ze dat niet zoals gewoonlijk met haar gieter, maar met de tuinslang, op de sproeistand. De volgende dag werd Bout wakker met koorts en hoofdpijn, die snel verergerde. "Ik hield het niet meer uit. Het was alsof een mannetje op drie plaatsen met een mes in m'n hoofd stak. En dat elke minuut."
De huisarts wuifde de klachten weg als een alledaagse coronabesmetting, maar de test bij de GGD bleek negatief. Er volgde een bloedtest in het ziekenhuis en een dag later hing de huisarts aan de lijn. "'Nu meteen naar de spoedeisende hulp', zei die. 'De ontstekingswaarden in het bloed zijn ontzettend hoog.'"
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Of omdat de meeste mensen een legionella-run uitvoeren?Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:03:
Of bedoel je dat er wellicht veel mensen zijn die dit niet (correct) doen?
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
Ik denk ook dat het aantal huishoudens in NL met een boiler nog veel te klein is om op te vallen in de besmettingen. Daarnaast moet je actief instellingen op installateursniveau gaan aanpassen om een legionellarun uit te zetten, of temperatuur aan te passen. En weten dat dat wat energie bespaart.de Peer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:46:
[...]
Of omdat de meeste mensen een legionella-run uitvoeren?
Of bedoel je dat er wellicht veel mensen zijn die dit niet (correct) doen?
Vandaag teruggekomen van vakantie. De vakantiestand heeft er voor gezorgd dat gedurende lange tijd de temperatuur van het vat op kamertemperatuur is gekomen/geweest.Tetsuo55 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:14:
Ik heb naar aanleiding van dit topic mijn instellingen veranderd naar:
Alpha Innotec zws60HK
doel 53c
Behaald; 55,2c
Wekelijks TDI: 60c
Geeft nen ook aan wat de hysterese op die 55c moet zijn? Als we douchen kan het water wel dalen tot 40c
De pomp heeft een ingebouwd circulatie programma maar die doet niks, ik heb hem wel aangekregen met ontluchtingsprogramma ,maar dat is zonder verwarming en na een uur was het water 30c geworden
Ik denk dat de warmtepomp een halve dag zou moeten draaien om het gehele vat van 180 liter te verwarmen
Ik zet ik in mijn WZSV 92K3M de TDI aan? Of is het gewoon handmatig de temperatuur ophogen?
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
In de handleiding staat dat de anti legionella cyclus automatisch plaatsvind bij de eerste opwarming na de vakantiemodus. Zou impliceren dat je niks hoeft te doen behalve de vakantie modus uitzetten.Matis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Vandaag teruggekomen van vakantie. De vakantiestand heeft er voor gezorgd dat gedurende lange tijd de temperatuur van het vat op kamertemperatuur is gekomen/geweest.
Ik zet ik in mijn WZSV 92K3M de TDI aan? Of is het gewoon handmatig de temperatuur ophogen?
Bedankt voor je reactie, toch wil ik nog een keer extra (just in case).B-lex schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:42:
In de handleiding staat dat de anti legionella cyclus automatisch plaatsvind bij de eerste opwarming na de vakantiemodus. Zou impliceren dat je niks hoeft te doen behalve de vakantie modus uitzetten.
Ik kan daarnaast het nergens terugvinden in de handleiding online: https://www.alpha-innotec...tailseite/wzsv-92k3m.html
Onderaan pagina 13 en vervolg op pagina 14 van de deel 1 regelaar handleiding.Matis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:50:
[...]
Bedankt voor je reactie, toch wil ik nog een keer extra (just in case).
Ik kan daarnaast het nergens terugvinden in de handleiding online: https://www.alpha-innotec...tailseite/wzsv-92k3m.html
Ik interpreteer die regel zodanig dat als je TDI hebt ingesteld, deze niet draait gedurende de vakantie. Maar pas weer zijn eerste run doet na de vakantie.B-lex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:00:
Onderaan pagina 13 en vervolg op pagina 14 van de deel 1 regelaar handleiding.
Maar ik heb geen TDI geconfigureerd in mijn WP, die wil ik nu juist handmatig inschakelen.
Zodoende heeft er ook geen TDI plaatsgevonden na de vakantie.
Aha, je zit in dat kamp…Matis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:05:
[...]
Ik interpreteer die regel zodanig dat als je TDI hebt ingesteld, deze niet draait gedurende de vakantie. Maar pas weer zijn eerste run doet na de vakantie.
Maar ik heb geen TDI geconfigureerd in mijn WP, die wil ik nu juist handmatig inschakelen.
Zodoende heeft er ook geen TDI plaatsgevonden na de vakantie.
Als je weet hoe je het uit moest zetten, dan zou je TDI toch ook aan moeten kunnen zetten? Als het afhankelijk is van een niet instelbaar klokprogramma dan zou je de systeemtijd en datum van je WP wellicht even kunnen aanpassen om eea tijdelijk te forceren.
Ja, nog wel
Ik kan me niet meer herinneren dat ik het heb uitgezet. Volgens mij stond de SWW eerst op 60 of zelfs 65 graden. Toen bleef telkens de WP in storing vallen. Zodoende heb ik het blijven verlagen totdat ik op een temperatuur kwam waarbij dat niet meer voorkwam.Als je weet hoe je het uit moest zetten, dan zou je TDI toch ook aan moeten kunnen zetten? Als het afhankelijk is van een niet instelbaar klokprogramma dan zou je de systeemtijd en datum van je WP wellicht even kunnen aanpassen om eea tijdelijk te forceren.
Nogmaals, ik kan me niet heugen (neemt niet weg dat het niet gebeurd is) dat ik de TDI heb uitgezet.
En als je nu de vakantie modus uit zet, en gewoon eens even afwacht wat er gebeurd? Of is dat inmiddels al gebeurd?Matis schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:29:
[...]
Ja, nog wel
[...]
Ik kan me niet meer herinneren dat ik het heb uitgezet. Volgens mij stond de SWW eerst op 60 of zelfs 65 graden. Toen bleef telkens de WP in storing vallen. Zodoende heb ik het blijven verlagen totdat ik op een temperatuur kwam waarbij dat niet meer voorkwam.
Nogmaals, ik kan me niet heugen (neemt niet weg dat het niet gebeurd is) dat ik de TDI heb uitgezet.
Waar komt je boilertemp dan op uit?
Ik ben nu ingelogd op mijn PC en vind ineens wel de instelling voor TDI: https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0330/83055200.pdf onderaan pagina 24.B-lex schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:30:
En als je nu de vakantie modus uit zet, en gewoon eens even afwacht wat er gebeurd? Of is dat inmiddels al gebeurd?
Waar komt je boilertemp dan op uit?
Ik moet dus de tweede warmteopwekker (electrisch element) activeren, dan pas komt TDI tevoorschijn in de menu's. Even testen
Als je de dag van tdi wijzigt naar een random andere dag dan vandaag en dat opslaat.Matis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
Vandaag teruggekomen van vakantie. De vakantiestand heeft er voor gezorgd dat gedurende lange tijd de temperatuur van het vat op kamertemperatuur is gekomen/geweest.
En dan terug zet op vandaag dan start er gelijk een tdi
Ik wil nog een tdi voorloop schema maken in home assistant zodat het water al voorverwarmd is boven de 57 voordat het electrisch element inschakeld
[ Voor 12% gewijzigd door Tetsuo55 op 25-08-2022 09:40 ]
Vanochtend aan het pielen geweest, maar ik kreeg de TDI-instellingen niet in het overzicht.Tetsuo55 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:38:
Als je de dag van tdi wijzigt naar een random andere dag dan vandaag en dat opslaat.
En dan terug zet op vandaag dan start er gelijk een tdi
Ik wil nog een tdi voorloop schema maken in home assistant zodat het water al voorverwarmd is boven de 57 voordat het electrisch element inschakeld
Wel kan ik de tweede warmteopwekker selecteren, maar dat houdt in dat de SWW voortaan alleen via de spiraal gaat en niet meer via de compressor. Dat wil ik natuurlijk niet.
Ik had handmatig de setpoint voor SWW naar 60 graden gezet maar dan stopt de WP op ongeveer 58 graden tapwater.
Volgens de richtlijnen is een keer per week voldoende. Zorg er bij voorkeur wel voor dat hij van boven tot onder boven de 60 graden komt, bijvoorbeeld met een circulatiepompje.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:23:
Als ik iedere nacht de boiler tussen 1.00u en 7.30u laat opwarmen tot 60 graden. Dan hoef ik toch geen legionella run te doen? De rest van de dag staat hij op 40 graden.
Strikt genomen voldoe je dan net niet. Je moet minimaal 60 graden halen volgens mij. En dan bij voorkeur dus overal in de boiler.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:23:
Als ik iedere nacht de boiler tussen 1.00u en 7.30u laat opwarmen tot 60 graden. Dan hoef ik toch geen legionella run te doen? De rest van de dag staat hij op 40 graden.
Ik zou hem dan dus eerder op 62 graden instellen.
Of je doet wel 55 of 60 maar dan 1 x per 4 weken op 62 bijvoorbeeld.
Nee. Maar (even uitgaande van een warmtepomp) je rendement wordt dan wel extreem slecht. Vooral ook omdat een warmtepomp (excl R290 modellen) het water in je SWW-vat op de compressor tot maar zo'n 55 graden krijgt. De rest gaat dan met een elektrisch element.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:23:
Overdag zal dat dan met een paar douchebeurten van 61 naar 55 graden zakken, waarnaar de WP het de volgende nacht niet eens meer op de compressor probeert en gelijk het elektrisch element aan zet.
Als je dus dit regiem overweegt kun je beter een ouderwetse elektrische boiler kopen. Geeft je dezelfde energiekosten, tegen een veel lagere investering.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Gekke is dat Ariston er dit over zegt op haar website:de Peer schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:00:
[...]
Strikt genomen voldoe je dan net niet. Je moet minimaal 60 graden halen volgens mij. En dan bij voorkeur dus overal in de boiler.
Ik zou hem dan dus eerder op 62 graden instellen.
Of je doet wel 55 of 60 maar dan 1 x per 4 weken op 62 bijvoorbeeld.
Zij lijken dus 60 graden prima te vinden.At Ariston, our own, electric water heaters, including the Andris Lux Eco and Pro1 Eco ranges, include a function that, automatically increases the water temperature up to 65°C for sixty minutes once a month. This eliminates legionella bacteria inside the tank to ensure healthier water. Our software will automatically perform its anti-legionella cycle if the unit hasn’t reached 60°C in 30 days. However, if the water temperature has reached 60°C during this period, the cycle is not activated; instead, it ‘resets’ and begins a fresh count.
is verder niet relevant. In Nederland gaat het om Nederlandse richtlijnen en wetgeving.fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:50:
[...]
Gekke is dat Ariston er dit over zegt op haar website:
[...]
Zij lijken dus 60 graden prima te vinden.
Het technische aspect staat daar eigenlijk los van.
zie mijn eerdere post.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 01-09-2022 19:29 ]
Ik heb mss een beetje een ingewikkelde vraag.
Ik huur een huis met zonneboiler.
Dat is een vat dat verwarmd wordt via 2 panelen op het dak.
Het vat kan niet extra verwarmd worden. Het opgewarmde water loopt langs een doorstromer om verder op te warmen tot 60 graden.
Toen ik in het huis kwam stond het al 2 weken leeg en stond de temperatuur op 40 graden.
Op mijn vraag werd de zonneboiler uitgeschakeld door een loodgieter die ik nog nooit heb gezien en die niet antwoordt op mijn vragen.
Nu vraag ik me af of het water dat ik gebruik nog steeds door het vat loopt.
Momenteel staat de temperatuur daarin op 20 graden.
Wanneer het stadswater gemengd wordt met het water in de zonneboiler kan het dus -indien het vatwater besmet was- met legionella uit de douchekop komen.
Of ben ik verkeerd?
Ik las ergens dat het water uit het vat niet eens in contact komt met het kraantjeswater? Dus dat dit vers water gewoon in buisjes door het opgewarmde boilerwater stroomt? Dat zou al veel twijfels wegnemen.
Hopelijk is duidelijk genoeg wat mijn zorg is.
Gewoon bij douchen het water eerst heel heet laten doorlopen lijkt me niet de oplossing, gezien het daarna weer rond de 40 graden uit de douchekop komt…
Bedankt alvast.
Ik denk dat dit onjuist is.Ep Woody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:54:
@Vinejo, als het water door een doorstromer loopt, wordt het altijd verwarmd tot 60 graden en heeft legionella volgens de richtlijnen geen kans. Waarom heb je de zonneboiler laten uitschakelen? Als hij er toch is is dat toch zonde van het "gratis" warm water?
Als die zonneboiler een broeinest van Legionella is geworden, dan kun je dat niet even afdoden met een doorstromer. Bovendien blijft je bron (boiler) dan besmet.
het water moet gedurende enkele minuten 60 graden zijn, dat lukt niet met de doorstromer lijkt mij. Als jij dan staat te douchen wordt je alsnog blootgesteld aan een nevel van niet volledig afgedode Legionella.
Alternatief is inderdaad een wekelijkse legionellarun.Er dient rekening te worden gehouden met de contacttijd en het thermisch desinfecteren door de naverwarmer.
Het is inderdaad mijn zorg dat het collectorvat een broeihaard blijft voor legionella.
Wanneer ik een wekelijkse run doe is het probleem volgens mij niet opgelost aangezien de dag erop alweer besmet water uit de boiler kan komen.
@Zwartoog ik vermoed dat de vorige huurders (die het pand verlieten 2 weken vóór ik erin kon) de boiler hadden afgeschakeld?
Ik weet niet hoe warm zo n boiler wordt op een zonnige dag? Indien hij bij volle zon zou opwarmen tot 65 graden is mijn probleem op zich tijdelijk opgelost.
Wel kan het dan zijn dat in de winter de temperatuur weer een stuk onder 60 graden komt en ik dus met hetzelfde probleem zit.
Wanneer het klopt wat ik hier zeg is het toch ongelooflijk dat zo n systeem bestaat..?
Een zonneboiler haalt zeker in de zomer enorm hoge temperaturen, denk aan 90 graden. Ook buiten het seizoen zijn hoge temperaturen mogelijk.
In de winter wordt het lastiger, dan draai je veel op de naverwarmer.
Vraag is vooral: waaorm was het vat zo koud na 2 weken.
MAAR…wat ik wellicht verkeerd had en nu misschien wel begrijp:
Ik dacht namelijk het volgende:
Zonneboiler warmt op tot (in de winter bvb) 29 graden.
Ik douche me en vraag slechts 38 graden.
Ik dacht dat de doorstromer in dat geval slechts tot die temperatuur opwarmt.
Nu denk ik dat het zo is:
Zonneboiler verwarmt het water tot bvb 29 graden
Water stroomt door gasketel (doorstromer) die ingesteld staat op 60 graden.
Al het warm water verlaat de gasketel aan 60 graden.
Bij de douche wordt het gemengd met koud water tot de gevraagde 38 graden.
Als dit klopt is het voldoende om elke week eens een paar minuten heet water door de douchekop te laten stromen en is de kans op legionella minimaal.
@Ep Woody Is dit wat je bedoelde..?
@Zwartoog Mogelijks hadden de vorige bewoners de stekker al uit de zonneboiler getrokken..
Thx!
Snel weer lekker inschakelen dat systeem. Zonde om de warmte die van de zon afkomt niet te gebruiken. Dan kun je zien of je de boiler nu nog snel opwarmt tot lekkere temperaturen. Als dat onvoldoende blijkt dan kun je alsnog kijken of er misschien een element in te (laten) plaatsen is.
Als huurder is het moeilijk om de eigenaar te overtuigen een element in de boiler te laten plaatsen.
Voorlopig laat ik de boiler buiten gebruik, nu de zon minder schijnt zal hij wellicht toch de 60 graden niet halen. En aan 20 graden vermenigvuldigt legionella zich niet.
Misschien kan ik best vóór het douchen elders eerst warm water vragen (bvb in de keuken) om aldus het eerste, minder opgewarmde water niet in de badkamer te hebben..?
@Ep WoodyEp Woody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:44:
@Vinejo, dat is inderdaad wat ik bedoel. De vraag is of de CV ketel voldoende lang verhit tot boven de 60 graden om de legionella echt af te doden. Mocht
Snel weer lekker inschakelen dat systeem. Zonde om de warmte die van de zon afkomt niet te gebruiken. Dan kun je zien of je de boiler nu nog snel opwarmt tot lekkere temperaturen. Als dat onvoldoende blijkt dan kun je alsnog kijken of er misschien een element in te (laten) plaatsen is.
Ik vraag me nog steeds af wat er eigenlijk ging volgen na Mocht…?
Weet jij het nog..? ;-)
Ondertussen weet ik dat de boiler niet kan bijverwarmd worden. Ik vraag me af of dit wel nog wettelijk is..?
Iemand die daarvan op de hoogte,is?
Hij is nu uitgeschakeld en heeft 20 graden.
Ik kan alleen maar hopen dat eventuele legionella gedood wordt in de doorstromer, die staat op 60 graden…
Wat voor boilervat heb je/systeem heb je? Wellicht is het vrij simpel om het te regelen. Zeker omdat je nu wel een stilstaande watervoorraad hebt die nog best wel wat op kan warmen op warme dagen en je kan niet garanderen dat het water nu volledig legionellavrij is.
Wij hebben een gelaagd buffervat met hygiëne spiraal. Deze spiraal loopt door een buffervat van 500 liter, en wordt opgewarmd met een temperatuur van 60°C. We hebben nog geen zonnecollectoren, maar zit nu in offerte. Met de stijgende gasprijzen ben ik hier eens komen kijken naar het risico op legionella wanneer ik de temperatuur van het buffervat zou verlagen.
Vooreerst, na het lezen van de vele opmerkingen hier stel ik vast dat we met 60°C sowieso eerder aan de lage kant zitten voor het afdoden van legionella. Het tapwater stroomt in ruimschoots minder dan 2 minuten door de spiraal, waardoor de afdoding betwijfelbaar is.
Ten tweede kan dan de vraag gesteld worden in welke mate er wel een risico is op aangroei van legionella bij frequent gebruik van de tappunten? Op die enkele seconden dat het water doorheen de hygiënespiraal stroomt is aangroei niet mogelijk. Wat wel mogelijk is, is dat het water dat langere tijd bovenaan in de spiraal zit bron kan vormen voor legionella.
Wat is jullie mening over volgende plan:
- Idee zou zijn om het buffervat in temperatuur te verlagen naar 40-45°C, ten behoeve van de vloerverwarming. Of misschien zelfs lager?
- Na langdurige afwezigheid (vakantie etc…) het vat op te stoken tot >60°C om legionella af te doden alvorens te douchen OF telkens gedurende enkele minuten te laten doorstromen.
@Ep WoodyEp Woody schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:16:
@Vinejo, zal wel iets met de verhuurder aanspreken zijn geweest.
Wat voor boilervat heb je/systeem heb je? Wellicht is het vrij simpel om het te regelen. Zeker omdat je nu wel een stilstaande watervoorraad hebt die nog best wel wat op kan warmen op warme dagen en je kan niet garanderen dat het water nu volledig legionellavrij is.
Inderdaad, dat is dus mijn zorg…
Het is een Rivusol zonneboiler, die je dus niet extra kan opwarmen.
Die firma is ondertussen failliet.
Het door de zon opgewarmde water gaat vanuit de boiler naar een doorstromer waar het tot 60 graden wordt opgewarmd.
Misschien wel een rare (en niet zo milieubewuste) mogelijke oplossing: Mocht ik het water nu eens twee uur laten lopen,op warm (maar de ketel afzetten natuurlijk, zodat het niet echt wordt opgewarmd), zou de eventuele legionella dan genoeg verdunnen om ongevaarlijk te zijn..?
Energetisch is het gunstig ja.Jimmy 1 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:25:
Wat is jullie mening over volgende plan:
[list=1]
• Idee zou zijn om het buffervat in temperatuur te verlagen naar 40-45°C, ten behoeve van de vloerverwarming. Of misschien zelfs lager?
Maar dan wordt de temperatuur van je tapwater dus rond de 30 graden. Is dat wenselijk?
in principe is het genoeg om ergens even een warmwaterkraan open te zetten zodat het stilstaande water uit de spiraal loopt. Water zachtjes het putje in laten lopen zonder een nevel te laten ontstaan.• Na langdurige afwezigheid (vakantie etc…) het vat op te stoken tot >60°C om legionella af te doden alvorens te douchen OF telkens gedurende enkele minuten te laten doorstromen.
[/list]
Vat opstoken is nergens voor nodig volgens mij.
@Jimmy 1 schrijft nergens hoe dat vat verwarmd wordt. Ik denk daarbij tegenwoordig automatisch aan een warmtepomp, maar kan me dat hier niet voorstellen. Dat zou een waanzinnige energieverspilling zijn.de Peer schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:18:
[...]
Energetisch is het gunstig ja.
Maar dan wordt de temperatuur van je tapwater dus rond de 30 graden. Is dat wenselijk?
[...]
in principe is het genoeg om ergens even een warmwaterkraan open te zetten zodat het stilstaande water uit de spiraal loopt. Water zachtjes het putje in laten lopen zonder een nevel te laten ontstaan.
Vat opstoken is nergens voor nodig volgens mij.
Ik ga er dus maar even van uit dat die hygieneboiler met een gewone CV-ketel wordt verwarmd, en dat het doel is om zo de zonnewarmte voor de vloerverwarming te kunnen gebruiken. Bij gebruik van een CV-ketel is het rendementsverlies van die hogere temperatuur ook veel kleiner (maar nog wel steeds aanwezig).
Ja klopt. Met 'energetisch is het gunstiger' doelde ik ook op minder stilstandsverliezen.Andrehj schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:54:
[...]
@Jimmy 1 schrijft nergens hoe dat vat verwarmd wordt. Ik denk daarbij tegenwoordig automatisch aan een warmtepomp, maar kan me dat hier niet voorstellen. Dat zou een waanzinnige energieverspilling zijn.
Ik ga er dus maar even van uit dat die hygieneboiler met een gewone CV-ketel wordt verwarmd, en dat het doel is om zo de zonnewarmte voor de vloerverwarming te kunnen gebruiken. Bij gebruik van een CV-ketel is het rendementsverlies van die hogere temperatuur ook veel kleiner (maar nog wel steeds aanwezig).
De douche staat vlak onder het vat, dus ik hoop dat we nog iets meer dan 30°C uit de douchekop krijgen. Zoniet zal het douchen sneller gedaan zijn en besparen we daar ook nog eens op

Het vat is goed geïsoleerd, maar verliest toch tot 2°C per dag, dus ook in de zomermaanden wordt er gestookt. Elke m³ die we kunnen uitsparen is meegenomen, althans, zonder gezondheidsrisico's te nemen!
Dat is dus totaal oninteressant. Reken maar even mee:Jimmy 1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:08:
We verwarmen nu het vat met een gasketel. Deze wordt enkel gebruikt om het vat op temperatuur te houden. Maar we hebben nu een offerte om het vat ook voor te verwarmen met zonnecollectoren: €10.000. Pittig, maar wellicht interessant met de huidige gasprijzen.
Ik heb ook een SWW-vat staan, daar is het afgelopen jaar 1140 kWh thermisch in gegaan (gezin, 2 ouders en 2 puberdochters). Stel dat je gasketel een (beroerd) rendement van slechts 7 kWh/m³ haalt, dan kost je dat dus 163 m³ gas. Stel dat je gasprijs 2 euro is, dan kost je dat dus € 325.
Daarmee is de terugverdientijd van je zonneboiler met 100% gasbesparing meer dan 30 jaar....
In de praktijk nog veel meer, want
- ik heb het stroomverbruik van het pompje niet meegenomen.
- in de winter werkt ie niet, dus moet je alsnog met gas stoken
- en voor die 30 jaar om is heb je al lang een warmtepomp, die het water veel goedkoper verwarmt.
Ik zou dat veel te dure zonnecollectorsysteem mooi laten zitten en die 10k investeren in een WP waar je je hele huis mee kan verwarmen. Dat rendeert een stuk beter en bespaart vele malen meer gas.
Onze vloerverwarming komt ook uit dat vat, dus ik denk dat de situatie anders is. Bij ons wordt er jaarlijks zo'n 17.000 kW gas in dat vat gestoken voor verwarming en sww...Andrehj schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:03:toon volledige bericht
[...]
Dat is dus totaal oninteressant. Reken maar even mee:
Ik heb ook een SWW-vat staan, daar is het afgelopen jaar 1140 kWh thermisch in gegaan (gezin, 2 ouders en 2 puberdochters). Stel dat je gasketel een (beroerd) rendement van slechts 7 kWh/m³ haalt, dan kost je dat dus 163 m³ gas. Stel dat je gasprijs 2 euro is, dan kost je dat dus € 325.
Daarmee is de terugverdientijd van je zonneboiler met 100% gasbesparing meer dan 30 jaar....
In de praktijk nog veel meer, want(Hier verwarm ik het vat met de warmtepomp. Gemiddelde COP voor SWW is tot nu toe 3.39. Kost dus 336 kWh elektrisch + 54 kWh voor het dompelelement = 380 kWh. Stel de stroomprijs even op 50 cent, dan kost dat dus € 190).
- ik heb het stroomverbruik van het pompje niet meegenomen.
- in de winter werkt ie niet, dus moet je alsnog met gas stoken
- en voor die 30 jaar om is heb je al lang een warmtepomp, die het water veel goedkoper verwarmt.
Ik zou dat veel te dure zonnecollectorsysteem mooi laten zitten en die 10k investeren in een WP waar je je hele huis mee kan verwarmen. Dat rendeert een stuk beter en bespaart vele malen meer gas.
Maar een warmtepomp is toch veel interessanter?Jimmy 1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:42:
[...]
Onze vloerverwarming komt ook uit dat vat, dus ik denk dat de situatie anders is. Bij ons wordt er jaarlijks zo'n 17.000 kW gas in dat vat gestoken voor verwarming en sww...
We zijn dat nu aan het berekenen, en het is inderdaad de bedoeling om op termijn onze gasketel weg te doen en te vervangen door een warmtepomp. Het probleem is dat we te weinig dak hebben voor zonnepanelen die zowel ons huishoudelijk elektriciteitsverbruik dekken als een warmtepomp. Die zonnecollectoren op dat vat zullen er hopelijk ook voor zorgen dat de toekomstige warmtepomp iets minder hard moet werken.de Peer schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:08:
[...]
Maar een warmtepomp is toch veel interessanter?
De huidige situatie is: dak leeg, gasketel. De eerst volgende stap is wellicht: dak met collectoren, gasketel. De finale stap is dan: dak met collectoren en zonnepanelen, warmtepomp.
Afhankelijk van de berekening en de kostprijs staat plan B ook open: geen collectoren, maar dak vol zonnepanelen en warmtepomp.
Als je weinig dak hebt, zou ik juist geen collector aanleggen. zonde van de ruimte. Beter gebruik je die ruimte voor panelen zodat je goedkopere stroom hebt voor je warmtepomp.Jimmy 1 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:
[...]
We zijn dat nu aan het berekenen, en het is inderdaad de bedoeling om op termijn onze gasketel weg te doen en te vervangen door een warmtepomp. Het probleem is dat we te weinig dak hebben voor zonnepanelen die zowel ons huishoudelijk elektriciteitsverbruik dekken als een warmtepomp. Die zonnecollectoren op dat vat zullen er hopelijk ook voor zorgen dat de toekomstige warmtepomp iets minder hard moet werken.
De huidige situatie is: dak leeg, gasketel. De eerst volgende stap is wellicht: dak met collectoren, gasketel. De finale stap is dan: dak met collectoren en zonnepanelen, warmtepomp.
Afhankelijk van de berekening en de kostprijs staat plan B ook open: geen collectoren, maar dak vol zonnepanelen en warmtepomp.
Het is niet logisch om grote investeringen te doen met als doel een warmtepomp te ontlasten. Want juist die warmtepomp is zeer efficient en is al zeer aantrekkelijk qua verbruikskosten. Bespaar je de kosten en moeite van een collector en koop gewoon net als iedereen een goede warmtepomp.
Ik zie dat dit het Legionella topic is, dus het gaat off topic. Als je verder wilt dan moet het even in een ander topic.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-09-2022 11:11 ]
Dat is sowieso een gekke constructie. Voor je VVW heb je een hele andere temperatuur nodig dan voor SWW. Ik begrijp niet hoe je dat kunt combineren in 1 vat.Jimmy 1 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:42:
Onze vloerverwarming komt ook uit dat vat, dus ik denk dat de situatie anders is. Bij ons wordt er jaarlijks zo'n 17.000 kW gas in dat vat gestoken voor verwarming en sww...
Verder wordt er in de zonneboilerfora altijd geklaagd (of geconstateerd) dat een zonneboiler in de winter niet lekker werkt (en dus met gas of wp bijverwarmd moet worden) omdat er gewoonweg onvoldoende zonneinstraling is. En dat terwijl je SWW in de winter maar een paar % van de verwarmingsbehoefte is.
Hoe jij dan precies in die maanden je huis mee wilt verwarmen (waarvoor je ordegroottes meer warmte nodig hebt) is mij een raadsel. Zo'n systeem heeft daarvoor namelijk totaal onvoldoende vermogen, vooral ook omdat onze "winters" de laatste jaren worden gekenmerkt door mistig, koud en grijs weer.
Heb je een idee hoeveel m² die collector wordt? Dan kan ik je aan de hand van mijn PV-opbrengst in de wintermaanden wel eens uitrekenen wat het theoretisch maximum is wat je uit zo'n systeem kan halen.
Ik zou voor je bovengenoemde plan B gaan.
- Ja, ik weet daar dus niet veel van. Ik dacht dat de temperatuur van de vloerverwarming en SWW juist wel dichter bij elkaar kon gebracht worden doordat er geen risico meer is op legionella. Dus wanneer dat vat naar 40-45°C kan, dan is het juist wel interessant. Ons SWW moet toch maar 38°C zijn.Andrehj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:00:
[...]
Dat is sowieso een gekke constructie. Voor je VVW heb je een hele andere temperatuur nodig dan voor SWW. Ik begrijp niet hoe je dat kunt combineren in 1 vat.
Verder wordt er in de zonneboilerfora altijd geklaagd (of geconstateerd) dat een zonneboiler in de winter niet lekker werkt (en dus met gas of wp bijverwarmd moet worden) omdat er gewoonweg onvoldoende zonneinstraling is. En dat terwijl je SWW in de winter maar een paar % van de verwarmingsbehoefte is.
Hoe jij dan precies in die maanden je huis mee wilt verwarmen (waarvoor je ordegroottes meer warmte nodig hebt) is mij een raadsel. Zo'n systeem heeft daarvoor namelijk totaal onvoldoende vermogen, vooral ook omdat onze "winters" de laatste jaren worden gekenmerkt door mistig, koud en grijs weer.
Heb je een idee hoeveel m² die collector wordt? Dan kan ik je aan de hand van mijn PV-opbrengst in de wintermaanden wel eens uitrekenen wat het theoretisch maximum is wat je uit zo'n systeem kan halen.
Ik zou voor je bovengenoemde plan B gaan.
- Het voorstel is nu voor iets meer dan 8 m² collectoren.
- Plan B is sowieso dak vol panelen (ongeveer 5 kWp), en een warmtepomp (voorstel Atag Energion Hybrid Zone, 5 kw), maar dat komt op bijna 20k €...
Lekker voor plan B gaan. Je hebt in de winter warmte nodig, niet in de zomer. In de winter heb je meer aan een warmteproductie die onafhankelijk van de zon werkt. Of je aan zo'n kleine warmtepomp genoeg heb betwijfel ik. Kijk maar eens in Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie (niet dat je per se dat merk moet gebruiken).Jimmy 1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:26:
[...]
- Ja, ik weet daar dus niet veel van. Ik dacht dat de temperatuur van de vloerverwarming en SWW juist wel dichter bij elkaar kon gebracht worden doordat er geen risico meer is op legionella. Dus wanneer dat vat naar 40-45°C kan, dan is het juist wel interessant. Ons SWW moet toch maar 38°C zijn.
- Plan B is sowieso dak vol panelen (ongeveer 5 kWp), en een warmtepomp (voorstel Atag Energion Hybrid Zone, 5 kw), maar dat komt op bijna 20k €...
Mijn PV beslaat een oppervlak van 44*1*1.7= 75 m² en levert van november t/m februari in totaal zo'n 1200 kWh stroom op. Rendement van die panelen is ca 17%. Dus de warmteinstraling is ca 7000 kWh.Jimmy 1 schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:26:
Dat is dus ca 95 kWh/m².
Op slechts 8 m² valt dus in de vier wintermaanden ca 760 kWh te "oogsten". Maar zo'n collector heeft ook een rendement. Stel dat dat 50% is (lijkt me al erg hoog), dan kun je dus max 380 kWh warmte van je dak halen in de winter.
Dat is ongeveer de warmte die je (met vloerverwarming) uit 42 m³ gas kunt halen..... En dan heb ik het stroomverbruik van het pompje nog niet eens meegenomen.
Prutsers die je zo'n systeem voor € 10.000 willen verkopen en om stookkosten te besparen moet je met een ontzettende rotschop je huis uit trappen, want het slaat gewoon nergens op.
De conclusie blijft: Investeer dat bedrag maar in een WP (al staat het rendement daarvan door de recente energieplannen ook weer helemaal op de kop).
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 27-09-2022 18:21 ]
Een weet je wat de COP was en dus mogelijke opgewekte thermische kWh over die periode?Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:17:
[...]
Mijn PV beslaat een oppervlak van 44*1*1.7= 75 m² en levert van november t/m februari in totaal zo'n 1200 kWh stroom op.
@The Lord, heel exact is het niet, maar rekenen met een COP van 3 tot 3.5 lijkt me vrij redelijk. Met een warmtepomp zou je dan met die 128 kWh 384-448 kWh aan warmte kunnen genereren in diezelfde periode. Beetje afhankelijk van hoe warm/koud het buiten is. Oftwel, met de combinatie warmtepomp en zonnepanelen heb je ongeveer dezelfde opbrengst als met een zonneboiler.
Maar dat is hier niet relevant. Want met dat budget van € 10.000 zou je een vele malen groter oppervlak aan PV hebben neergelegd dan die 8m², wat maar een stuk of 5 panelen zijn.Ep Woody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:47:
@Andrehj, dan zou je eigenlijk de berekening ook even af moeten maken. Als je 8 m2 aan PV zou nemen dan zou je 128 kWh aan stroom hebben opgewekt in die periode.
Het ging er gewoon om dat een zonneboiler in de winter nauwelijks werkt, en al helemaal ordegroottes te klein is om je huis te verwarmen.
COP 3 is voor in de winter uiterst beroerd. Met vvw kun je makkelijk 4 à 5 halen. Ik haal (met ultralage Ta) zelfs 6.@The Lord, heel exact is het niet, maar rekenen met een COP van 3 tot 3.5 lijkt me vrij redelijk. Met een warmtepomp zou je dan met die 128 kWh 384-448 kWh aan warmte kunnen genereren in diezelfde periode. Beetje afhankelijk van hoe warm/koud het buiten is. Oftwel, met de combinatie warmtepomp en zonnepanelen heb je ongeveer dezelfde opbrengst als met een zonneboiler.
Sure, maar een warmtepomp is ook niet gratis. Maar voor 10k kun je een leuk oppervlakte met zonnepanelen en een serieuze warmtepomp plaatsen (als ze weer leverbaar zijn).Andrehj schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:56:
[...]
Maar dat is hier niet relevant. Want met dat budget van € 10.000 zou je een vele malen groter oppervlak aan PV hebben neergelegd dan die 8m², wat maar een stuk of 5 panelen zijn.
Het ging er gewoon om dat een zonneboiler in de winter nauwelijks werkt, en al helemaal ordegroottes te klein is om je huis te verwarmen.
Maar SWW maken lukt je niet met een goede COP, dan ben je blij als je al 3 haalt en als het echt koud is valt je COP ook naar beneden, maar lekker conservatief rekenen is wel fijn in dit soort sigarendoosberekeningen.COP 3 is voor in de winter uiterst beroerd. Met vvw kun je makkelijk 4 à 5 halen. Ik haal (met ultralage Ta) zelfs 6.
Even korte vraag, heb helaas niet de kans gehad om de berichten snel te scannen of ik een antwoord kan vinden;
Mijn moeder heeft een electrische boiler - 80 liter (staat op 60 graden) heeft al die tijd aan gestaan en is 3 maanden bij mij in huis geweest. Ze gaat morgen naar huis.
Wat is wijsheid? Wat zou ze met de boiler moeten doen voordat ze bijvoorbeeld gaat douchen?
Niks. Als dat water boven de 55 graden is gebleven kun je er nog steeds prima onder douchen.peerke1987 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:16:
Wat is wijsheid? Wat zou ze met de boiler moeten doen voordat ze bijvoorbeeld gaat douchen?
(Maar had je die boiler niet beter die 3 maanden uit kunnen zetten? Dat had een hoop stroom bespaard)
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 28-09-2022 10:09 ]
Even de leidingen goed doorspoelen, zeker waar kans op nevelvorming is. Dus even de douche in de WC of een gevulde emmer hangen oid en goed doorspoelen.peerke1987 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:16:
Allen,
Even korte vraag, heb helaas niet de kans gehad om de berichten snel te scannen of ik een antwoord kan vinden;
Mijn moeder heeft een electrische boiler - 80 liter (staat op 60 graden) heeft al die tijd aan gestaan en is 3 maanden bij mij in huis geweest. Ze gaat morgen naar huis.
Boiler uitzetten was inderdaad niet onverstandig geweest. Nu toch zo'n 80 kWh gebruikt om de boiler om temperatuur te houden.
Dank voor de feedback en meedenken! Dat worden dus zonnepanelen en een WP!Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:17:toon volledige bericht
[...]
Mijn PV beslaat een oppervlak van 44*1*1.7= 75 m² en levert van november t/m februari in totaal zo'n 1200 kWh stroom op. Rendement van die panelen is ca 17%. Dus de warmteinstraling is ca 7000 kWh.
Dat is dus ca 95 kWh/m².
Op slechts 8 m² valt dus in de vier wintermaanden ca 760 kWh te "oogsten". Maar zo'n collector heeft ook een rendement. Stel dat dat 50% is (lijkt me al erg hoog), dan kun je dus max 380 kWh warmte van je dak halen in de winter.
Dat is ongeveer de warmte die je (met vloerverwarming) uit 42 m³ gas kunt halen..... En dan heb ik het stroomverbruik van het pompje nog niet eens meegenomen.
Prutsers die je zo'n systeem voor € 10.000 willen verkopen en om stookkosten te besparen moet je met een ontzettende rotschop je huis uit trappen, want het slaat gewoon nergens op.
De conclusie blijft: Investeer dat bedrag maar in een WP (al staat het rendement daarvan door de recente energieplannen ook weer helemaal op de kop).
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeMet name dit grafiekje vat de discussie en dimensies denk ik goed samen:
:strip_exif()/f/image/Io5Oa5zXde70bUDhed81kB8q.jpg?f=fotoalbum_large)
*ALC=Anti Legionella Cycle
Om het ook even op mijn persoonlijke situatie te betrekken, ik krijg steeds meer spijt van de keuze voor een 300L tank. Ik had hiervoor een 100L COP=1 boiler die we regelmatig leegtrokken. Aangezien we regelmatig slapers over de vloer hebben en ik dit echt niet meer wilde zijn we in het nieuwe huis voor een 300L gegaan. Echter hebben we hier ook een douche-WTW en ecosmart regendouchekoppen toegepast, waardoor we nu eigenlijk veel te groot zitten tov het verbruik.
We kunnen bij een vat temperatuur van 45-50 graden nu ongeveer 75min douchen. Daardoor hebben we eigenlijk veel te weinig doorstroming en moet ik nu een hogere temperatuur, voor een veel groter volume, aanhouden dan nodig.
Binnenkort krijgen we een waterontharder met flow-meter, dan maar eens goed meten wat we nu echt aan water verbruiken en dan eens overleggen met de installateur of we het vat kunnen vervangen door een kleinere.
All-electric.
Waarom zet je deze niet op 40 graden dan? Beter voor je COP.We kunnen bij een vat temperatuur van 45-50 graden nu ongeveer 75min douchen.
En die legionella run kun je gewoon enkele dagen van douchen dan
1. Omdat we in de praktijk op een doordeweekse dag maar zo'n 10-15min douchen. Bij zo'n 3-4L/min uit de boiler (je kan nooit de volledige 300L gebruiken) is dat 45-60 liter warm water = 15-20% daily turnover. Laat het bij min. 40 graden (wil ik niet ivm WTW, zie #2) vattemp en de kraan vol open zo'n 90 liter zijn = 30% turnover. Dan heb ik dus te weinig doorstroming door het vat om zo laag in temperatuur te gaan. Iig wel volgens deze tabel.Timple schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:52:
Ik heb juist bewust voor een groter vat gekozen.
[...]
Waarom zet je deze niet op 40 graden dan? Beter voor je COP.
En die legionella run kun je gewoon enkele dagen van douchen dan
2. We douchen op 37 resp. 40 graden via de thermostatische kraan. In combinatie met een douche-WTW wil je juist niet alleen maar heet water uit de boiler verbruiken, maar juist ook wat (door de WTW voorverwarmd) koud water gebruiken. Anders doet de WTW niks en ben je juist meer energie aan het verbruiken. Vandaar dat ik ~45 als ondergrens aangehouden heb. Bij een setpoint van 50 graden en hysterese van 5K begint m'n warmtepomp te verwarmen zodra de vattemperatuur 44 graden meet. Dus vandaar dat minimale setpoint.
All-electric.
Bij mij gaat de WTW ook terug de boiler in. Scheelt 10-15 graden minder opwarmen. Wel goedkope graden, maar toch.RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
2. We douchen op 37 resp. 40 graden via de thermostatische kraan. In combinatie met een douche-WTW wil je juist niet alleen maar heet water uit de boiler verbruiken, maar juist ook wat (door de WTW voorverwarmd) koud water gebruiken. Anders doet de WTW niks en ben je juist meer energie aan het verbruiken. Vandaar dat ik ~45 als ondergrens aangehouden heb. Bij een setpoint van 50 graden en hysterese van 5K begint m'n warmtepomp te verwarmen zodra de vattemperatuur 44 graden meet. Dus vandaar dat minimale setpoint.
Dat is natuurlijk helemaal mooi, maar dat was hier om praktische redenen niet (meer) mogelijk. Moet zeggen dat ie zo ook erg goed werkt, ik heb er een bypass opgezet (die te drainen is) en het grof gemeten verschil is zo'n 50-60% warmwaterverbruik. Daar staat dan dus wel een wat hoger setpoint tegenover.Zwartoog schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:53:
[...]
Bij mij gaat de WTW ook terug de boiler in. Scheelt 10-15 graden minder opwarmen. Wel goedkope graden, maar toch.
All-electric.
Doordat je je WP al zo vroeg weer warm water laat maken, kost je dat extra energie. Hiermee gooi je een (groot) deel van de winst van je douche-WTW weer weg....RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
Ik neem toch aan dat de boiler gevuld wordt met water wat uit de doucheWTW komt? Dan heb je dat niet nodig. Dan gaat het voorverwarmde water gewoon naar de boiler en niet naar de douche, aangezien je dat niet nodig hebt.RonJ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:45:
[...]
1. Omdat we in de praktijk op een doordeweekse dag maar zo'n 10-15min douchen. Bij zo'n 3-4L/min uit de boiler (je kan nooit de volledige 300L gebruiken) is dat 45-60 liter warm water = 15-20% daily turnover. Laat het bij min. 40 graden (wil ik niet ivm WTW, zie #2) vattemp en de kraan vol open zo'n 90 liter zijn = 30% turnover. Dan heb ik dus te weinig doorstroming door het vat om zo laag in temperatuur te gaan. Iig wel volgens deze tabel.
Ik zou dus de hysterese nog wat moeten verhogen? Ik zal dat eens proberen en testen wat dat scheelt.Andrehj schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:29:
[...]
Doordat je je WP al zo vroeg weer warm water laat maken, kost je dat extra energie. Hiermee gooi je een (groot) deel van de winst van je douche-WTW weer weg....
Dat is dus niet het geval, de WTW is direct aangesloten op de themostatische mengkraan van de badkamer. Vooral zo gedaan omdat de boiler zo'n 15 meter bij de WTW vandaan staat. Als ik het echt zou willen is het overigens wel mogelijk dit alsnog om te bouwen, maar dan moet ik met een extra waterleiding door de mantelbuis die bedoeld is voor netwerkkabels gaan, liever niet.Ep Woody schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:04:
[...]
Ik neem toch aan dat de boiler gevuld wordt met water wat uit de doucheWTW komt? Dan heb je dat niet nodig. Dan gaat het voorverwarmde water gewoon naar de boiler en niet naar de douche, aangezien je dat niet nodig hebt.
All-electric.
Bovenstaand bericht is van 2020. Zijn er inmiddels cijfers bekend over het aantal legionella besmettingen veroorzaakte door (warmtepomp) boilers?ericplan schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:05:
Nog een link die hier wel op z’n plaats is:
https://www.rivm.nl/legionella[Afbeelding]
Niet bekend, maar ook niet waarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren. Legionella heeft klinisch dezelfde verschijnselen als een longontsteking met meestal 5-6 dagen incubatietijd.MajaMestreech schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:18:
[...]
Bovenstaand bericht is van 2020. Zijn er inmiddels cijfers bekend over het aantal legionella besmettingen veroorzaakte door (warmtepomp) boilers?
Plat gezegd, de besmettingshaard is al lang niet meer te vinden. Dat kan de tuinslang geweest zijn, of iets anders.
Wat je wel ziet is een constante stijging van het aantal legionella-meldingen. Er is dus iets aan de hand. Grafiek uit bijgaande link.
:fill(white):strip_exif()/f/image/P4joqnN9jX2Q88JsZa36i4Ga.png?f=user_large)
https://vzinfo.nl/infecti...jd-en-geslacht/legionella
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/legionellose
A'dam PVOutput
Correlatie met stijgende gemiddelde temperatuur?ericplan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:31:
[...]
Niet bekend, maar ook niet waarschijnlijk dat dit ooit zal gebeuren. Legionella heeft klinisch dezelfde verschijnselen als een longontsteking met meestal 5-6 dagen incubatietijd.
Plat gezegd, de besmettingshaard is al lang niet meer te vinden. Dat kan de tuinslang geweest zijn, of iets anders.
Wat je wel ziet is een constante stijging van het aantal legionella-meldingen. Er is dus iets aan de hand. Grafiek uit bijgaande link.
[Afbeelding]
https://vzinfo.nl/infecti...jd-en-geslacht/legionella
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/legionellose
Correlatie met vergrijzende bevolking?
Correlatie met minder gebruik van koper?
Kan inderdaad van alles zijn.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Er zit nu een wasmachinekraan tussen drinkwaterafvoer en de boiler, deze kan ik eenvoudig losdraaien en de pomp ertussen plaatsen met 2 eenvoudige afsluiters. Hij pompt het warmste water dan beneden de tank weer in.
Het lijkt zo eenvoudig, is het dat ook?
:fill(white):strip_exif()/f/image/BI7fAwOr5Heg6RRI0KRYh7kK.png?f=user_large)
Als circulatiepomp zelf kom ik uit op onderstaand, lijkt mij een prima pompje voor een fatsoenlijke prijs?
https://www.sanitairwebsh...-12-vermogen-25---8-watt/
Bedankt voor het meedenken alvast
Er moet een terugslagklep geplaatst worden. Soms zit die in de pomp, soms moet je die er los bijbestellen. Doe je dat niet, dan neemt het koude water de weg van de minste weerstand als er warmwatervraag is.
En vanwege drinkwatereisen moet de pomp uitneembaar zijn. Dus tussen twee afsluiters en zodanig dat de pomp er tussenuit gehaald kan worden voor inspectie zonder dat het water afgesloten moet worden.
A'dam PVOutput
Als het goed is heb je een inlaatcombinatie, daar zit een terugslagklep in. En ik neem aan dat de wasmachinekraan ná de inlaatcombinatie zit.Aikon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:02:
@ericplan Ah ja, goed punt, dank je. Moet er dan ook geen terugslagklep in de aanvoerleiding vh drinkwater?
A'dam PVOutput
Jup, klopt helemaal. Mooi dan kan ik aan de slagericplan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:04:
[...]
Als het goed is heb je een inlaatcombinatie, daar zit een terugslagklep in. En ik neem aan dat de wasmachinekraan ná de inlaatcombinatie zit.
Hoe vaak moet ik de boiler nou opwarmen om legionella te voorkomen? Ik lees hier dat 1 keer per week in principe al genoeg is? Ik heb dynamische stroom dus ik zou het wel 3-4 keer per week moeten kunnen doen als de stroom goedkoop is.
Een andere oplossing waar ik aan dacht is om de boiler alleen aan te zetten als ik ga douchen, dus ongeveer 5 tot 10 minuten per dag. Of loop ik dan het risico dat hij nooit volledig opwarmt en er zich toch legionella vormt?
1 keer per week boven de 60 graden ja.HarryHaver schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:14:
Ik heb een boiler die ik op de laagste stand heb staan, volgens mij 65 graden, en die ik vrijwel alleen gebruik om te douchen. Vanwege het hoge verbruik van de boiler heb ik hem achter een slimme schakelaar gezet die ik via de Google Home kan bedienen. Ik merk dat de boiler ook na een dag uitgeschakeld te zijn geweest nog voldoende warm is om 5 minuten te douchen. Ik zie ook nu al de enorme besparing die dit oplevert (schat ong. 3 tot 4 kwh per dag).
Hoe vaak moet ik de boiler nou opwarmen om legionella te voorkomen? Ik lees hier dat 1 keer per week in principe al genoeg is? Ik heb dynamische stroom dus ik zou het wel 3-4 keer per week moeten kunnen doen als de stroom goedkoop is.
Een andere oplossing waar ik aan dacht is om de boiler alleen aan te zetten als ik ga douchen, dus ongeveer 5 tot 10 minuten per dag. Of loop ik dan het risico dat hij nooit volledig opwarmt en er zich toch legionella vormt?
Als je telkens 10 min doet loop je mogelijk risico ja.
Mijn Wpb verbruikt in de zomer 0,6 kWh per dag. Dat is 2x 10 min douchen.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 18-05-2023 14:23 ]
Ok. Meer dan 1 keer per week zou ook makkelijk moeten lukken en is waarsch. ook wel nodig als ik nog regelmatig warm wil douchen.de Peer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:22:
[...]
1 keer per week boven de 60 graden ja.
Als je telkens 10 min doet loop je mogelijk risico ja.
Mijn Wpb verbruikt in de zomer 0,6 kWh per dag. Dat is 2x 10 min douchen.
Ik heb een vrij oude elektrische Itho Daalderop boiler die per dag zo'n 3 à 4 kWh verbruikt, ook als hij niet wordt gebruikt, dus daarom is zo'n tijdschakelaar wel echt noodzakelijk, hoewel ik hem uiteraard veel te laat heb aangeschaft
Als je de medische wereld een meldingsplicht oplegt:Erwin_83 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:12:
Of het was er altijd al en wordt er nu meer op gelet. Wellicht kijkt men bij een ziektebeeld nu verder naar de mogelijke oorzaak.
Meldingsplicht
Legionellapneumonie is een meldingsplichtige ziekte groep C. Het laboratorium en de arts melden een geval van legionellapneumonie binnen 1 werkdag aan de GGD. De GGD meldt anoniem conform de Wet publieke gezondheid binnen 3 dagen aan het CIb en levert gegevens voor de landelijke surveillance van meldingsplichtige ziekten. Zie de Vragenlijst legionellose (bijlage 1a - pdf).
Melding bij:
een persoon met een passend klinisch beeld
in combinatie met
bevestiging van de infectie in het laboratorium.
Gaan altijd de aantallen omhoog....
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Wat ik zelf doe is altijd setpoint op 35 (zomer) of 40-45(winter) maar 1x per week naar 62 graden. Dat is het meest zuinig.HarryHaver schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:34:
[...]
Ok. Meer dan 1 keer per week zou ook makkelijk moeten lukken en is waarsch. ook wel nodig als ik nog regelmatig warm wil douchen.
Ik heb een vrij oude elektrische Itho Daalderop boiler die per dag zo'n 3 à 4 kWh verbruikt, ook als hij niet wordt gebruikt, dus daarom is zo'n tijdschakelaar wel echt noodzakelijk, hoewel ik hem uiteraard veel te laat heb aangeschaft
Je zal het ongetwijfeld al eens gepost hebben, maar wat gebruik je precies om die v3 zo te sturen?de Peer schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:51:
[...]
Wat ik zelf doe is altijd setpoint op 35 (zomer) of 40-45(winter) maar 1x per week naar 62 graden. Dat is het meest zuinig.
Ben nl wel onder de indruk van die 0,6kWh per dag.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 18-05-2023 14:53 ]
Ja is lekker zuinig.Wolly schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:52:
[...]
Je zal het ongetwijfeld al eens gepost hebben, maar wat gebruik je precies om die v3 zo te sturen?
Ben nl wel onder de indruk van die 0,6kWh per dag.
Een smart switch (sonoff TH, met sensor) aangesloten op het PV contact.
De V3 staat hier altijd in de afwezigheidsmodus en wordt alleen via PV contact aangestuurd.
Ik zuig lucht aan van binnen. Op warme dagen zou het nog wat zuiniger zijn denk ik als ik de lucht van buiten zou halen. Maargoed huidige verbruik is al bijna niets.
Ik tap elke dag relatief veel warm water, waarbij de buitenunit meerdere keren in actie komt (met andere woorden: het buffervat gaat elke keer leeg als ik het goed begrijp?). Is het dan niet zo dat legionella dan weinig kans heeft om te vormen? Hoe komt legionella überhaupt in de warmtepomp? In Nederland is leidingwater toch sowieso steriel?
Hier een rapport van het Het Waterlaboratorium die oa metingen voor PWN uitvoert.Blaze85 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:24:
Beste Tweakers, ik wil even weten of dit legionella-probleem ook geldt voor een "gewone" luchtwarmtepomp (in dit geval de Alpha Innotec Hydrauliektower Duaal HTD)? Mijn opstelling bevat verder geen externe extra boiler of iets dergelijks. Ik heb zelf de temperatuur van het tapwater verlaagt van 59 naar 45 graden i.v.m. energiezuinigheid en mindere geluidsproductie.
Ik tap elke dag relatief veel warm water, waarbij de buitenunit meerdere keren in actie komt (met andere woorden: het buffervat gaat elke keer leeg als ik het goed begrijp?). Is het dan niet zo dat legionella dan weinig kans heeft om te vormen? Hoe komt legionella überhaupt in de warmtepomp? In Nederland is leidingwater toch sowieso steriel?
https://www.pwn.nl/sites/..._kw_2022_internet_pwn.pdf in de linker kolom staat onderaan de Legios.( kve/l kolonie vormende eenheden.)
Het water is dus niet steriel maar voldoend aan de gestelde eisen/voorwaarden.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik laat mijn boiler wekelijks naar de max gaan van 75 graden gedurende een aantal uur en het idee hierachter is dat als er dan heet water gebruikt wordt, dat ook direct de leidingen ‘gesteriliseerd’ worden. Ik vraag me af of je dit ook bereikt als je slechts tot 62 graden gaat bovenin het vat.
Nuttig of zinloos?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hangt van het materiaal van je leidingen af. Hier is dat grotendeels koper dus al legionella dodend.Glashelder schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:05:
Denken jullie eigenlijk ook wel eens aan de leidingen?
[...]
Nuttig of zinloos?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer