Ik denk niet dat het geschikt is voor gebruik met een boiler. Dat zou alleen het geval zijn als je 100% afdoding bereikt en dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Vaak gaat het om 99.99% afdoding. Deze lamp zelfs maar 99.9%. Dat is niet veel. Ze hebben het zelfs over 'disinfect' wat over het algemeen geen afdoding betekent.
Dat is genoeg voor tapwater dat direct verbruikt wordt, maar niet voor het vullen van een boiler.
Dit betekent dat er dus nog (zeer kleine hoeveelheden) legionella in de boiler belanden. en in de loop der tijd kan dat prima alsnog tot een broeinest leiden, zeker als deze UV lamp andere afdodingsmechanismen (zoals verhitting) vervangt.
Je past zelfs selectiedruk toe. eenmaal voorbij de UV lamp gekomen zullen alleen legio's overleven (in de boiler) die zich aan de wand vastkleven. In de loop der tijd kun je dus een broeinest krijgen.
Als
extra maatregel, omdat bijvoorbeeld je boiler maar tot 55 graden kan verwarmen, is het van toegevoegde waarde en beter dan niets doen.
Maargoed, ik zou het alsnog afraden aangezien het volgens mij niet is toegestaan voor huishoudens in Nederland bij een boiler.
Het is dus juist belangrijk om het broeinest (de biofilm
in de boiler) aan te vallen. In Nederland door middel van verhitting.
[
Voor 3% gewijzigd door
de Peer op 01-12-2021 23:03
]