PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Is dat wel een RVS pomp geschikt voor drinkwater?de Peer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:40:
[...]
Ja ik was 85 euro kwijt voor een Wilo circulatiepomp
Of vraag ik iets overbodigs, dat kan ook.
Of je daadwerkelijk een legionella risico hebt is zeer de vraag lijkt mij.jeroenst schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:10:
Na het zoeken op legionella onderin boiler op google kwam ik hier terecht. Wij hebben een lg therma v 9kw warmtepomp met 300 liter boiler met 3kW element op 60 cm. In de recirculatie poort onderin op 20cm heb ik een thermometer ntc zitten.
Als de Warmtepomp de boiler opwarmt naar 55 graden blijft het onderin 51 graden. Bij legionella run springt het element bij een wordt het 65 graden maar onderin blijft het 51 graden.
Dus ik denk de enige oplossing is een circulatiepomp installeren op de recirculatie aansluitingen en als het element aan gaat deze pomp ook aan laten gaan.
Jammer dat die pompjes zo ontzettend duur zijn.
51 graden is al 6 graden boven de groei temp van legionella, vanaf 50 graden sterft 90% van de legionella binnen 2 uur.
Mocht dat nou onverhoopt niet het geval zijn, je tapt water boven uit het vat waar het warmer is. Je zult zeer waarschijnlijk niet 300 liter in 1x opmaken, dus mocht er al iets van legionella groei zijn geweest dan is dat na de eerst volgende opwarmronde van je boiler dus al lang afgestorven in de hogere delen van je vat.
Edit:
bronvermelding voor bovenstaand:
https://legionellacontrol...060%20degrees%20Celsius.q
Edit 2:
en uiteraard deze, al eerder vermeld in dit topic:
YouTube: What Temperature Should Hot Water Be? | LEGIONELLA Explained
[ Voor 13% gewijzigd door arjenhiemstra op 23-04-2026 20:44 ]
Nee zo werkt het (totaal) niet.arjenhiemstra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:30:
[...]
Of je daadwerkelijk een legionella risico hebt is zeer de vraag lijkt mij.
51 graden is al 6 graden boven de groei temp van legionella, vanaf 50 graden sterft 90% van de legionella binnen 2 uur.
Mocht dat nou onverhoopt niet het geval zijn, je tapt water boven uit het vat waar het warmer is. Je zult zeer waarschijnlijk niet 300 liter in 1x opmaken, dus mocht er al iets van legionella groei zijn geweest dan is dat na de eerst volgende opwarmronde van je boiler dus al lang afgestorven in de hogere delen van je vat.
* Stratificatie creëert lokale groeizones onderin het vat.
* Door tapstroming, convectie en diffusie migreren bacteriën naar de bovenlaag en uitgaand warmwater.
* Recirculatieleidingen en dode einden functioneren als distributie- en reservoirnetwerk. Zoals de doucheslang.
* Biofilm maakt het systeem persistent: overleving + continue herbesmetting.
* Zonder volledige thermische desinfectie (≥60–65 °C, voldoende tijd, volledige dekking) blijft de installatie chronisch besmet.
zie post waar de reactie op was:Technician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:52:
[...]
* Stratificatie creëert lokale groeizones onderin het vat.
* Door tapstroming, convectie en diffusie migreren bacteriën naar de bovenlaag en uitgaand warmwater.
* Recirculatieleidingen en dode einden functioneren als distributie- en reservoirnetwerk. Zoals de doucheslang.
* Biofilm maakt het systeem persistent: overleving + continue herbesmetting.
* Zonder volledige thermische desinfectie (≥60–65 °C, voldoende tijd, volledige dekking) blijft de installatie chronisch besmet.
vanaf 50 graden sterft 90% van de legionella binnen 2 uur (okok, tussen 80–124 minuten afhankelijk van de legionella stam), 100% na 6 uur.Als de Warmtepomp de boiler opwarmt naar 55 graden blijft het onderin 51 graden. Bij legionella run springt het element bij een wordt het 65 graden maar onderin blijft het 51 graden.
your point being?
Legionalla zit gewoon in het binnenkomende verse leidingwater, in een gelukkig kleine hoeveelheid. Van volledige ontsmetting kan dus nooit sprake zijn.Technician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:52:
[...]
Ooh ik dacht een vat op 50C zonder desinfectie en dat jij dacht dat de legionella dan bovenin kwam en dan wel dood zou gaan.arjenhiemstra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:59:
[...]
zie post waar de reactie op was:
[...]
vanaf 50 graden sterft 90% van de legionella binnen 2 uur (okok, tussen 80–124 minuten afhankelijk van de legionella stam), 100% na 6 uur.
your point being?
zeker wel. Het is een combi van temp en tijd. Boven de 50 graden gaan alle stammen van legionella dood (niet zo gek ook als je bedenk dat de host = mens die temp nooit gaat halen)Meteen schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:02:
[...]
Legionalla zit gewoon in het binnenkomende verse leidingwater, in een gelukkig kleine hoeveelheid. Van volledige ontsmetting kan dus nooit sprake zijn.
Hoe hoger de temp boven de 50 graden, hoe korter de tijd tot ontsmetting.
zolang het vat boven de 50 graden is gaat legionella dood, tijd is dan nog de enige factorTechnician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:08:
[...]
Ooh ik dacht een vat op 50C zonder desinfectie en dat jij dacht dat de legionella dan bovenin kwam en dan wel dood zou gaan.
https://wilo.com/nl/nl/Pr...o-star-z-nova/star-z-novaTechnician- schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:13:
[...]
Is dat wel een RVS pomp geschikt voor drinkwater?
Of vraag ik iets overbodigs, dat kan ook.
Wordt Veel gebruikt voor tapwater
Uiteraard. Maar er is een reden dat de richtlijnen 60 adviseren. Veiligheidsmarge.arjenhiemstra schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:30:
[...]
Of je daadwerkelijk een legionella risico hebt is zeer de vraag lijkt mij.
Die 51 is wel. Op het randje, en mogelijk ook niet lang genoeg 51 graden.
Ik zou dus zeker wel een circulatiepomp aanraden om het kleine risico verder te verlagen.
Dat is uiteraard zo, precies om de reden natuurlijk die de poster laat zien. Je stelt je boiler in op 65 graden en toch blijkt het onderin de boiler maar 51 graden te zijn.de Peer schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:48:
[...]
Uiteraard. Maar er is een reden dat de richtlijnen 60 adviseren. Veiligheidsmarge.
Of je water ververst snel genoeg (binnen 6 uur, dat is zijn max 3 dubbelingen van de bacterie onder optimale groei condities) of je water is lang genoeg op 50+ graden. Het rest risico is gewoon nihil.Die 51 is wel. Op het randje, en mogelijk ook niet lang genoeg 51 graden.
Ik zou dus zeker wel een circulatiepomp aanraden om het kleine risico verder te verlagen.
Als je dan nog een serieus risico wilt terugdringen kun je beter je douchekoppen e.d. 1x in de zoveel tijd eens doorspoelen met gloeiend heet water.
[ Voor 11% gewijzigd door arjenhiemstra op 23-04-2026 21:58 ]