Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-05 20:00
Wij gebruiken momenteel ongeveer 4000m3 aan gas per jaar (gebaseerd op een paar maanden verbruik + inschatting netbeheerder). Gebaseerd op het verbruik in de zomer denk ik dat 500 tot 1000m3 daarvan aan warm water op gaat. Deels is/was dat zoveel omdat er 2 pompen 24 uur per dag warm tapwater door de leidingen liet stromen om snel warm water te krijgen (hier zijn al tijdsloten op gezet).

Het is een groot huis van zo'n 360m2 (ca 60m2 is kelder en wordt amper verwarmt) uit de jaren 80. Wij gaan nog wat isoleren (deel van de vloer, deel van de spouw en 18cm isovlas op zolder). Als ik het een en ander zo uitreken dan moet het mi te doen zijn om het huis met een zware wp te verwarmen en zelfs van het gas af te kunnen. Water zal wel naar 50 graden moeten, vloerverwarming hebben we niet en gaat er voorlopig niet komen. Daarmee krijgen we het wel warm, cv ketel staat hier al sinds begin december ingesteld op max 50 graden aanvoer en het is prima warm in huis.

Nu kreeg ik van een folder van een installateur voor een Solvis Max. Klinkt als een heel mooi product (meerdere bronnen aansluiten, 1 vat voor tapwater en cv etc), maar tot mijn verbazing kon ik hier en elders op het net weinig ervaringen vinden van mensen ermee. Kent iemand het, is het betrouwbaar? In de kelder hier is waarschijnlijk genoeg ruimte voor de 750 liter versie. Kent iemand eventueel alternatieven?

Nog een vraag, gezien het vermogen dat nodig is, kom ik uit op een stevige wp. Uiteraard zou ik ook kunnen kiezen voor een hybride opstelling, maar is het niet ook een idee om voor 2 wp's te gaan? Een lichtere voor de efficientie als het kan, een zwaardere die juist bij koud weer nog een redelijk rendement heeft?

Benieuwd naar jullie inzicht en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Via je link lees ik dat de Solvis Max een verbrandingskamer heeft voor gas of oliestook... in welke tijd leeft Solvis Max eigenlijk?
Niet doen dus.

Welke wp geschikt en hoeveel KW benodigd is laat ik mij niet over uit, wel dat je het elektrisch verbruik van de warmtepomp(en) (zou) moeten dekken met zonnepanelen.

[ Voor 36% gewijzigd door frisianstar op 09-01-2022 09:50 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:56
frisianstar schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:26:
...
wel dat je het elektrisch verbruik van de warmtepomp(en) moet dekken met zonnepanelen.
Hoewel eigen opwek natuurlijk het beste is, is een warmtepomp ook zonder zonnepanelen naar alle waarschijnlijkheid goedkoper dan stoken op gas. Dus dit is zeker niet verplicht om het financieel rendabel te maken.

Uitgaande van 500 m3 voor SWW met de koevlaas formule kom je op 17 kW. Dat is een vrij stevig monster voor een huis. Ik zou daarom eerst kijken wat voor effect de isolatiemaatregelen hebben op je gasverbruik. Voor hetzelfde geld klopt de inschatting niet en zit je met een veel te zware warmtepomp.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
@frisianstar zonnepanelen komt goed: Zonnepanelen op groot dak (oost/west)
De aansluiting zal tot het gaatje vol gaan ;)

Het is op zich enigszins positief dat het op 50 graden lukt te verwarmen, maar het is eigenlijk te hoog. hoe warmer het water, hoe slechter het rendement. Door alles op een hoop te gooien dwing je het CV water altijd naar 50-55 graden en zelfs in je bestaande afgifte systeem is dat onnodig. De Solvis lijkt dus een rare oplossing.

Maak een lijst van alle radiatoren: afmetingen en type.

Afgifte van T22 en T33 is vrij goed te verbeteren bij lagere temperatuur met ventilatoren. LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
T10, T20, T30 is minder mee te bereiken en T21 ook minder.
Waar je tekort komt kun je vervangen met Jaga tempo/strada.

Je kunt rekenen aan de radiateuren met de tools van Radson en Jaga.

Als je veel werk moet doen aan radiatoren wordt vloerverwarming voordeliger. De vraag is hoe gehecht je bent aan de vloer.

Een bivalente oplossing is hier misschien wel heel goed, maar dat laat ik uitleggen door @migjes
De kosten van behouden van de gasaansluiting op zoveel vraag is wat minder erg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:55
4000m3 gas is enorm, maar 360m² woonoppervlak is dat ook.

Desondanks denk ik dat die 4000 m³ nog wel wat omlaag kan. En nu je weet dat een aanvoertemperatuur vanuit de ketel van 50 graden volstaat: zet de ketel onmiddellijk op 40 graden aanvoer. 50 graden is bij 'normale' wintertemperaturen die we tot nu toe gehad hebben voor een warmtepomp veel te hoog. De warmtepomp werkt dan niet erg efficiënt en dat resulteert er in dat je ook weinig tot geen besparing op de energiekosten zult realiseren met zo'n overwerkte warmtepomp.

Door nu voor de rest van de winter de cv op 40 graden te zetten, zul je ontdekken in welke ruimten je huidige verwarmingssysteem en/of isolatie tekort schiet. Pak dat eerst aan. Bijvoorbeeld door oud jaren '80 dubbel glas te vervangen voor triple glas. Of als dat niet in de kozijnen past: HR++ glas. Maar ook het toepassen van "boosters" op de radiatoren kan helpen om met een lagere temperatuur cv-water toch uit de voeten te kunnen.

Hoe dan ook: 50 graden aanvoertemperatuur vanuit de warmtepomp is te hoog. Het is fijn om te weten dat je warmtepomp dat eventueel kan halen op een 'horror-winterdag' met temperaturen van - 15 overdag, maar zolang het overdag niet kouder is dan - 5 moet je het eigenlijk af kunnen met een aanvoertemperatuur van maximaal 40 graden om het rendabel te houden.

Een cascade-opstelling van 2 warmtepompen kan in deze situatie nog wel eens goed werken. In voor- en naseizoen kan een warmtepomp maar tot een bepaald niveau terugmoduleren, waardoor deze gaat pendelen. Zeg ca 30% van z'n maximale vermogen. Als je bijvoorbeeld een twee warmtepompen hebt, bijv één van 6kW en één van 12 kW, dan kan bij geringe warmtevraag de grote warmtepomp uit blijven en de kleine warmtepomp in deellast draaien zonder dat deze gaat pendelen.

Een nadeel van twee apparaten is natuurlijk wel dat er twee keer zoveel kans is dat er iets stuk gaat, wat op langere termijn voor hogere onderhoudskosten kan zorgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 09-01-2022 10:09 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Met lage temperatuur radiatoren (bijvoorbeeld Jaga) kun je met een daarvoor geschikte wp ook effectief koelen, verwarmen met lager dan 40°C aanvoer is voor de wp ook veel gunstiger.
Ik zou zeggen 'er uit met die oude radiatoren'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaspier
Ik heb het waarschijnlijk niet goed verwoord, maar de SolvisMax gooit niet per se alles op een hoop. Het is een gelaagd systeem, met lauw water onderin en heet water bovenin. Je kunt ook verschillende afgifte systemen eraan koppelen met een verschil in aanvoertemperatuur. Die olie en gas stook optie is hier uiteraard niet nodig. Bedrijf komt overigens uit Duitsland, wellicht dat dergelijke opties daar relevanter waren dan hier de afgelopen jaren?

Over de aanvoer temperatuur, met 50 graden aanvoer bleef het hier ook tijdens de vrij koude dagen die we in december hadden goed warm. En als het goed is gaat de isolatie met de maatregelen die gepland staan nog behoorlijk omhoog. Dus het plan is zeker om een WP het gros van de tijd tot een lagere temperatuur te laten verwarmen.

Onze radiatoren zijn trouwens veelal T33, had inderdaad ook gelezen dat we daar boosters voor kunnen inzetten. De ruiten zijn gelukkig grotendeels al vervangen,

Voor wat betreft de cascade opstelling, een groot voorraadvat kan het pendelen ook goed voorkomen nietwaar? Mijn ideaal zou zijn om in de herfst en lente de WP vooral te laten werken overdag (vanwege de zonneenergie) en de buffer in te zetten in de avond/ochtend. Cascade opstelling leek mij vooral handig omdat ik er vanuit ging dat kleine warmtepompen efficienter zijn dan warmtepompen met een groot vermogen.

Ik zal de aanvoertemp inderdaad even op 40 zetten en nauwkeurig bijhouden waar het behaaglijk blijft en niet.

Dank voor alle reacties en het inzicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een warmtepomp wordt gedimensioneerd op 24/7 bedrijf als het echt koud is.

Als het minder koud is: in deellast zijn ze efficiënter (meer warmte voor zelfde stroom): je wil nog steeds 24/7 bedrijf: efficiëntie-winst vs het iets hogere warmteverlies bij gemiddeld hogere temperatuur.

Met een warmtepomp breng je een woning niet op temperatuur, je houdt deze op temperatuur.

Pendelen gebeurd dus pas als de warmtevraag onder het minimum van de pomp komt. Mede
omdat warmtepompen zoveel kleiner gedimensioneerd worden dan CV's is het minimum wat een pomp kan leveren veel lager.

Of een buffer voor de verwarming nodig is is niet een gegeven. De SolvisMax ziet er wel uit als een complex, duur systeem.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
Ronald schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:29:
Een warmtepomp wordt gedimensioneerd op 24/7 bedrijf als het echt koud is.

Als het minder koud is: in deellast zijn ze efficiënter (meer warmte voor zelfde stroom): je wil nog steeds 24/7 bedrijf: efficiëntie-winst vs het iets hogere warmteverlies bij gemiddeld hogere temperatuur.

Met een warmtepomp breng je een woning niet op temperatuur, je houdt deze op temperatuur.
Ok, helder. Ik had dat iets anders voor ogen. 's nachts is het wel kouder, maar dat efficientie verlies is over het algemeen dus kleiner dan het harder moeten werken overdag?
Een buffer zou alsnog kunnen zorgen dat de WP 24/7 kan werken zonder dat je dat hogere warmteverlies hebt?
Of een buffer voor de verwarming nodig is is niet een gegeven. De SolvisMax ziet er wel uit als een complex, duur systeem.
Ja, ik kan me voorstellen dat een dergelijk complexiteit overbodig is. In essentie vind ik het een elegant gegeven, verschilllende bronnen die een voorraad warmte bijhouden waar je met verschillende systemen gebruik van kunt maken. Ik had ook het plan om ook warmtecollectoren te plaatsten, maar inmiddels begrijp ik ook dat PV's samen met een WP efficienter en zeker simpeler zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Klaaspier schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:19:
[...]

Ok, helder. Ik had dat iets anders voor ogen. 's nachts is het wel kouder, maar dat efficientie verlies is over het algemeen dus kleiner dan het harder moeten werken overdag?
Een buffer zou alsnog kunnen zorgen dat de WP 24/7 kan werken zonder dat je dat hogere warmteverlies hebt?

[...]
Stel dat je de pomp op gedurende nacht 8 uur op 3kWh laat draaien (Dat is misschien wel te laag voor een 17kW pomp). Dan kom ik op 24kWh warmte, ofwel 86,4MJ. Soortelijke warmte water: 4,18J/kg·°C
En wat rekenmachine verder breng ik 950l water 21 graden in temperatuur omhoog.

Gaat dus niet werken, efficiëntie van de warmtepomp gaat heel veel sneller omlaag dat de procentpunten extra verlies van doorverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
Kortom, voor een representatieve 40 graden test houdt ik de thermostaat 's nachts ook op ca 19/20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja. Eigenlijk wel.

Er is een reden dat er vaak gehamerd wordt op vloerverwarming. Het werkt en als enorm goed afgiftesysteem bij erg lage temperatuur en als buffer.

Daarom hamer ik op het in kaart brengen van de radiatoren. Warmte maken met een warmtepomp is het makkelijke deel. Ze zijn waanzinnig goed in get maken van lauw water. Bij 35 graden en gematigde buiten temperatuur gebruiken ze 1kWh stroom voor 5kWh warmte (COP5). 45 graden met mazzel COP4 en 55 mag je blij zijn als je COP3 haalt.
Wordt het zo koud dat ze in Friesland (en de rest van Nederland) massaal "koorts" ontwikkelen : dan mag er rustig een COP punt af.

Het afgeven van warmte op basis van lauw water is een uitdaging.

Waar een T33 van 180x60 bij 70/50/20 (70 aanvoer, 50 afvoer, 20 ruimte) eenvoudig 3500W doet... Blijft er bij 45/40/20 maar 1600W over. En met 35/30/20 houdt je zo goed als niets over: 750W.

De 45/40/20 moet je dus als worst case zien.

De som van de afgiftecapaciteiten moet even hoog zijn als de warmtevraag. Hoeveel fans doen op een Jaga is te berekenen met hun Selectietool. Voor T22/T33 is voor zover ik geen model die je helpt.

Je bestaande radiatoren kun je berekenen met https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Met tolerantie op -100-+100 werkt het makkelijker ;-)

Werk aan de radiatoren is snel duurder dan aan de vloer (ja het een lijkt simpeler dan het andere...). Dus tenzij je een echt bijzondere vloer hebt is het iets wat in de overweging mee zou moeten als er onvoldoende afgifte is via de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Heb je de gas meterstanden van een week stoken in de winter? Dan kun je met graaddagen aan de gang.

Als je weinig of geen thermostaatkranen of slimme thermostaatkranen hebt zou ik het simpel houden met een grote warmtepomp en zonder buffer.

Wil je die ringleiding overigens houden? En zo ja, waar gaat die allemaal langs en hoe lang is die?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaspier
Antwoorden op enkele gestelde vragen:

We hebben nu nog gewone thermostaatknoppen op alle radiatoren en een ATAG one op 1 plek. Dat wordt binnenkort vervangen door een Evo Home systeem. Hoewel ik me nu wel een beetje afvraag hoeveel toegevoegde waarde dat nog heeft als je straks continu met een zo laag mogelijk temperatuur verwarmt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1XVDGcgEtssBWVyfUpZtnuCLHQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EkdZRYYIITjzRlRsOomIvWrh.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de wattages volgens die site bij onze huidige radiatoren. Alleen van de convectorput kan ik niets terugvinden, weet iemand hoe ik dat in moet schatten? De aanvoertemperatuur staat nu zo'n 24 uur op 40 graden en het blijft makkelijk warm binnen. Er is natuurlijk bijna geen wind, dus even afwachten of het ook zo blijft.

Ik heb de verbruikcijfers per uur en dag via een plugwise smile en bij greenchoice, dus ik kan inderdaad met graagdagen aan de slag. Lijkt mij het meest zinvol om te doen als alle isolatie geplaatst is?

Wat dat betreft, nav de opmerking van @Ivow85 toch nog even naar het glas gekeken, ik denk dat er nog zo'n 19m2 aan gewoon dubbel glas aanwezig is in de woonkamers beneden. Ik ga een offerte vragen om dat te vervangen.

Die ringleidingen gaan naar 2 badkamers boven en de keuken. Zonder voorverwarmen kan het wel meer dan 5 minuten duren voor het water daar warm is, dus die wil ik eigenlijk wel houden, maar dan wel slechts tijdens spitsuur.

Wederom dank voor alle info en suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Klaaspier schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:24:
Antwoorden op enkele gestelde vragen:

We hebben nu nog gewone thermostaatknoppen op alle radiatoren en een ATAG one op 1 plek. Dat wordt binnenkort vervangen door een Evo Home systeem. Hoewel ik me nu wel een beetje afvraag hoeveel toegevoegde waarde dat nog heeft als je straks continu met een zo laag mogelijk temperatuur verwarmt?
Ik heb zelf bijna overal simpele kranen (niet thermostaat), icm WAR werkt dat het best om de warmtepomp stabiel en met zo laag mogelijke aanvoertemperatuur te laten draaien. Met Evo Home kun je icm een CV ketel denk ik vrij snel een slaapkamer opwarmen om te studeren oid, met een warmtepomp schiet dat niet echt op.
Als je veel naregeling hebt zul je moeten stoken via een buffer, ik meen dat je aanvoertemperatuur dan minstens 2 graden hoger moet zijn dus het kost je wel een stukje COP.
Ik ben hier dermate tevreden over de domme kranen dat ik geen meerwaarde zie in iets actiefs.
Evo Home in de woonkamer snap ik al helemaal niet.

Welke convectorput lijkt het meest op die van jou?
https://www.cvkoopjes.nl/...ijslijst-convectorputten/
Dan even omrekenen naar 40/35-20.
Ik heb de verbruikcijfers per uur en dag via een plugwise smile en bij greenchoice, dus ik kan inderdaad met graagdagen aan de slag. Lijkt mij het meest zinvol om te doen als alle isolatie geplaatst is?
Ja daarna is het meer zinvol maar wanneer is de isolatie klaar? Je gasmeter standen zeggen immers niet meer zoveel als de buitentemperatuur boven 10 graden is.
Die ringleidingen gaan naar 2 badkamers boven en de keuken. Zonder voorverwarmen kan het wel meer dan 5 minuten duren voor het water daar warm is, dus die wil ik eigenlijk wel houden, maar dan wel slechts tijdens spitsuur.
Zover ik weet mag een ringleiding niet afkoelen om legionellagroei te voorkomen? Dat spitsuur verhaal gaat dan wellicht niet veilig. Bespreek dit anders even in het grote Legionalle topic.
Voorkomen legionella in boilers
En daarnaast moet de retourtemperatuur van de ringleiding altijd boven 60 graden zijn ofzo? Lukt dat wel met een warmtepomp?

In de keuken kan ook een 5 liter elektrische boiler, gewoon aangesloten op koud water. Die verbruikt minder energie dan een ringleiding, en misschien kan die leiding dan een stuk korter.
Ik weet overigens niet hoe makkelijk het is om de ringleiding aan te passen, let er ook op dat er geen dode stukken in komen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaspier
Dank voor de reactie, @busscherski Ja, ik deel je logica wel een beetje over het evohome systeem. Was er in ons vorige huis super blij mee, maar daar zaten we op een warmtenet van 70 graden aanvoer, dan was het heerlijk om de verwarming in de badkamer aan te zetten vlak voor de kinderen in bad gingen. In het huidige huis is het met de ketel echt wel een must, maar ja. Moet maar even nadenken hoe ik deze uitgave voor mezelf blijf rechtvaardigen.

Ik denk dat deze convectorput het meest op de onze lijkt
https://www.cvkoopjes.nl/...-convector-2151-watt.html

Half februari is de dakisolatie gelegd, daarna komt eventueel alleen nog vervanging van glas. Dus dat lijkt me nog een prima moment om naar graaddagen te kijken. En anders, ik heb de data.

Klopt, die ringleidingen moeten meen ik minstens 1 keer per week iets van 20 minuten boven de 60 graden zijn? Een elektrische boiler is inderdaad voor de keuken een goed idee. Wel al aan gedacht, misschien daar maar eens serieus induiken. Hoe dan ook, het aanpassen zal ik laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O de website die ik linkte is niet duidelijk over het vermogen...
Afgifte bij 75/65/20°C = 3514 watt - Afgifte bij 75/65/20°C = 2741 watt
Kun je een andere zoeken?
Klopt, die ringleidingen moeten meen ik minstens 1 keer per week iets van 20 minuten boven de 60 graden zijn? Een elektrische boiler is inderdaad voor de keuken een goed idee. Wel al aan gedacht, misschien daar maar eens serieus induiken. Hoe dan ook, het aanpassen zal ik laten doen.
Vraag even in dat topic. Ik denk dat een ringleiding niet elke dag mag afkoelen. Dat je constant water van 62 graden moet aanvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaaspier
Een update van mijn kant, en wat vragen waar ik mee zit. Wellicht dat jullie goede inzichten hebben.

Inmiddels is het dak geisoleerd en het glas op de begaande vloer volledig vervangen. In schatte eerder een jaarverbruik van 4000m3 in op basis van de historische gegevens van de netbeheerder (vorige bewoners). Dat is nu een stuk lager. De afgelopen 12 maanden was het verbruik 3080, grootste deel was zonder verdere isolatie, maar het was een warm jaar natuurlijk. Ik reken nu zelf op een gemiddeld jaarverbruik van 2500.

Wij hebben 2 ringleidingen (badkamers en keuken), een installateur gaat kijken of we die naar de keuken we kunnen halen en daar een quooker kunnen plaatsten.

Qua afgiftesysteem: Op onze begane grond hebben we zo'n 4400 watt (bij 40/35/20 graden) aan reguliere radiatoren staan. Op de bovenverdieping nog eens iets van 1500 watt. Vrijwel overal zitten inmiddels Evohome radiatorknoppen. Ik ben eigenlijk niet voornemens om de vloer eruit te halen en overal vloerverwarming te laten leggen. Ik zou het wel prima vinden om op enkele plekken radiator ventilatoren te plaatsen om het vermogen te vergroten. Ik zou verwachten dat we het daar warm mee moeten kunnen krijgen, ook op lage temperatuur. Afgelopen winter was dat geen probleem, maar echt koud is het toen niet geweest.

Qua warmtebron: Heb een offerte gekregen van het Solvis Max systeem. Dat ging over meer dan 50k (was wel inlcusief WP en zonnecollectoren), dat wordt het zeker niet. Ook heb ik een offerte voor een reguliere WP ontvangen, de PUHZ-SHW112YAA+ERST30C-VM2ED 12, dit is inclusief een 300 liter boiler voor de warmwater voorziening. Totale kosten zijn dan iets meer dan 20K, als ik daar aan reken (best lastig met de onzekerheid over gas en electra prijzen) dan is het het best onzeker of die investering zich in 10 jaar terug verdient. Ik twijfel dan ook over grofweg de volgende 3 opties:

Voor deze of een vergelijkbare WP gaan (eigenlijk heb ik liever een met R32, bv de PUD-SWM120YAA, maar die is wellicht niet leverbaar ofzo, ik vind hem bv niet op de NL site van Alklima).

Een of twee jaar wachten. Markt wellicht iets stablieren met meer aanbod van WP, hopelijk iets betere rendementen en beter inzicht in het daadwerkelijke verbruik.

Een offerte vragen voor een relatief kleine WP in hybride configuratie. Dit wilde ik eigenlijk niet, omdat ik gewoon het lieftst van het gas af ga, maar ik bedenk me dat er wellicht toch het een en ander voor te zeggen is. Ik heb nog een vrij nieuwe gasketel (ATAG Q60SR van 2 jaar oud) met daarbij een boilervat van 160 liter voor het warme water. Een kleinere WP vergt natuurlijk een stuk kleinere investering en voor die investering krijg je relatief natuurlijk veel meer gas besparing.

Voor wat betreft de electra, er liggen inmiddels 83 panelen op het dak en ik heb zo'n 7000kwh per jaar 'over'. Inmiddels kunnen we natuurlijk niet mee zo simpel rekenen aangezien het salderen binnenkort echt voorbij is, maar een deel wordt natuulrijk wel direct gebruikt door de WP.

Hebben jullie nog advies? Wat is wijsheid? Dank alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je afgifte bij warmtepompvriendelijke temperaturen moet verdubbelen, ik ben bang dat je dat niet redt met wat fans.

Hybride met een kleinere unit zal vast goedkoper zijn, maar omdat je dan alsnog warm moet stoken is het lang niet zo efficiënt als het kan zijn.
Dan kun je beter een airco (lucht/lucht warmtepomp) ophangen: dat levert meer afgifte op. Later kan je dan gasloos met een 7 kW unit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De fans verhogen de afgifte met uit mijn hoofd 30%, en als je daarnaast bijvoorbeeld water van 50 graden gaat aanvoeren op de koudste dagen dan zul je er ongeveer zijn. Het grootste deel van de winter zal aanvoer van 40 graden voldoende zijn.

Zuinig stookt het natuurlijk niet. De afgifte verhogen is veel beter. Zo uit mijn hoofd zul je met vloerverwarming al snel 30% zuiniger kunnen stoken dan met een warmtepomp en gemiddelde winteraanvoer van 40 graden.

Bijstoken met een (multi)split airco is op zich wel een oplossing qua afgifte. Als je toch al naregeling hebt zal het de regeling niet teveel in de war schoppen.
Vanwege die naregeling zou ik dan wel kiezen voor een groot parallel buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaspier
busscherski schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:20:
De fans verhogen de afgifte met uit mijn hoofd 30%, en als je daarnaast bijvoorbeeld water van 50 graden gaat aanvoeren op de koudste dagen dan zul je er ongeveer zijn. Het grootste deel van de winter zal aanvoer van 40 graden voldoende zijn.
30% is inderdaad niet genoeg (ik ga ook niet overal nieuwe radiatoren hangen), mijn installateur sprak over een veel groter effect (grofweg 100%).
Bijstoken met een (multi)split airco is op zich wel een oplossing qua afgifte. Als je toch al naregeling hebt zal het de regeling niet teveel in de war schoppen.
Vanwege die naregeling zou ik dan wel kiezen voor een groot parallel buffervat.
Hier had ik nog niet aan gedacht als oplossing, ook omdat ik die dingen niet mooi vind aan de muur. Maar is het ook mogelijk/effectief om ze laag (hoogte radiator) te plaatsen in een kamer? En ik neem aan dat zo'n airco voor een kamer ook meteen een oplossing is voor ventilatie daar? Dat zou nog interessant kunnen zijn omdat het ook lastig is een ventilatiekanaal aan te leggen naar de woonkamer voor een wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt ook airco vloermodellen.

Een airco ventileert niet. Als je ventilatie wilt kun je kijken naar een decentrale wtw zoals een Climarad oid.

Vloerverwarming aanleggen is een boel gedoe, maar als het eenmaal achter de rug is heb je er jarenlang veel plezier van. Dan is alle pijn en moeite alweer heel snel vergeten.

Alle mogelijkheden zijn inmiddels wel langsgekomen.

Pagina: 1