Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
De totale beschikbare ruimte is ca 220m2. De helling is ongeveer 30 graden.Schaduw
Er is een schoorsteen die schaduw geeft en de bomen rondom geven afhankelijk van de tijd van het jaar, schaduw. Top van het dak (ca 40m2) heeft daar weinig last van, maar hoe lager op het dak hoe meer.Jaarverbruik
nu ca 9-10 duizend kwh. Goede kans dat er de komende tijd nog een warmtepomp met een behoorlijk verbruik bij komt.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
De doelen zijn is besparing en verduurzaming. Qua budget is het vooral de keus tussen hypotheek verder aflossen of onze energiekosten omlaag brengen, gezien de huidige rente en energie prijzen valt dat kwartje duidelijk de kant op van investeren in zonnepanelen. Echt maximaal moet het wel zo'n beetje onder de 40k blijven. Verder wil ik niet te precies op arbitraire grenzen, exact het eigen gebruik of onder een bepaald btw bedrag uitkomen. Het liefst leg ik het dak helemaal vol, mits het paneel zijn eigen energiekosten in een redelijke tijd terug verdient heeft natuurlijk.Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het geheel laten doen.Bijhouden van data
Qua functionaliteit voldoet alle standaardsoftware waarschijnlijk. Ik heb wel een voorkeur voor software die gewoon lokaal uit te lezen is ipv gebruikt maakt van externe servers.Reeds verkregen offertes
2 in mijn ogen serieuze offertes, voorkeur voor de eerstePanelen: LG380N1K-E6 Neon Black x 44
Power optimizers: Solaredge P401 x 44
Omvormer: SolaredgeSE12,5K 1x
Montage materiaal: Niet gespecificeerd
Kabels & connectoren: Draka
Kosten: 25.379,02 inclusief btw
extra kosten per paneel 480 euro inclusief btw
offerte 2:
Panelen: SunPower 375 WP Full Black x 55
Micro omvormers: Enphase IQ7+
Montage materiaal: clickfit/Solfix
Kabels & connectoren: Merk niet gespecificeerd
Kosten: 28.223 inclusief btw
Regio
VeluweIk heb een voorkeur voor de eerste offerte. Van een bedrijf uit de regio, werkt samen met een installateur die met een offerte voor warmte collectoren en WP komt. Maar ik wil natuurlijk wel waar voor ons geld.
Ben heel benieuwd naar inzichten die jullie nog hebben, alvast bedankt!
ben heel benieuwd naar jullie inzichten.
Edit: Verkeerd bedrag bij offerte 2.