Toon posts:

Zonnepanelen op groot dak (oost/west)

Pagina: 1
Acties:

• Klaaspier
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:04
Foto's
Beschikbare (dak)ruimte
De totale beschikbare ruimte is ca 220m2. De helling is ongeveer 30 graden.
Schaduw
Er is een schoorsteen die schaduw geeft en de bomen rondom geven afhankelijk van de tijd van het jaar, schaduw. Top van het dak (ca 40m2) heeft daar weinig last van, maar hoe lager op het dak hoe meer.
Jaarverbruik
nu ca 9-10 duizend kwh. Goede kans dat er de komende tijd nog een warmtepomp met een behoorlijk verbruik bij komt.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
De doelen zijn is besparing en verduurzaming. Qua budget is het vooral de keus tussen hypotheek verder aflossen of onze energiekosten omlaag brengen, gezien de huidige rente en energie prijzen valt dat kwartje duidelijk de kant op van investeren in zonnepanelen. Echt maximaal moet het wel zo'n beetje onder de 40k blijven. Verder wil ik niet te precies op arbitraire grenzen, exact het eigen gebruik of onder een bepaald btw bedrag uitkomen. Het liefst leg ik het dak helemaal vol, mits het paneel zijn eigen energiekosten in een redelijke tijd terug verdient heeft natuurlijk.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik wil het geheel laten doen.
Bijhouden van data
Qua functionaliteit voldoet alle standaardsoftware waarschijnlijk. Ik heb wel een voorkeur voor software die gewoon lokaal uit te lezen is ipv gebruikt maakt van externe servers.
Reeds verkregen offertes
2 in mijn ogen serieuze offertes, voorkeur voor de eerste
Panelen: LG380N1K-E6 Neon Black x 44
Power optimizers: Solaredge P401 x 44
Omvormer: SolaredgeSE12,5K 1x
Montage materiaal: Niet gespecificeerd
Kabels & connectoren: Draka
Kosten: 25.379,02 inclusief btw
extra kosten per paneel 480 euro inclusief btw

offerte 2:

Panelen: SunPower 375 WP Full Black x 55
Micro omvormers: Enphase IQ7+
Montage materiaal: clickfit/Solfix
Kabels & connectoren: Merk niet gespecificeerd
Kosten: 28.223 inclusief btw
Regio
Veluwe

Ik heb een voorkeur voor de eerste offerte. Van een bedrijf uit de regio, werkt samen met een installateur die met een offerte voor warmte collectoren en WP komt. Maar ik wil natuurlijk wel waar voor ons geld.
Ben heel benieuwd naar inzichten die jullie nog hebben, alvast bedankt!

ben heel benieuwd naar jullie inzichten.

Edit: Verkeerd bedrag bij offerte 2.

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:35
@Klaaspier Andere forumleden zullen jou veel beter technisch kunnen informeren wat de beste oplossing is. Heb je zelf al een ontwerp gemaakt in sunnydesignerweb en de solaredge designer? Daarnaast vind ik het stevig aan de prijs, zo heb ik eerder een eerste offerte gekregen van 57 370Wp panelen met SE 17 omvormer en 29 optimizers voor €18,500 exl. BTW. Misschien is het handig om eerst een design te maken en de adviezen hier af te wachten voordat je nieuwe offertes op gaat vragen zodat je een gericht aanbod krijgt. Rond €1 per Wp zou denk ik wel mogelijk moeten zijn.

• Klaaspier
@_Uploader_ Dank voor je reactie. Ik heb zelf geen legplan gemaakt, heb wel bij de offertes legplannen gekregen. Kort gezegd komt het er op neer om eerste 3 rijen aan de nok op zowel oost als west te leggen. Daarna het oostelijke deel van de garage, en als laatste het oostelijke dakvlak helemaal volleggen.

Qua kosten per wat piek moet het zeker goedkoper kunnen. Maar ik wil wel graag ook panelen met een lange levensduur en garantie. Moet het dan ook nog goedkoper kunnen?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:15
Ik denk dat dit echt wel goedkoper moet kunnen. Zeker bij deze aantallen van panelen moet je toch echt minimaal onder de euro/wp kunnen komen en met solaredge max rond de 1 euro.

Goede indicatie van te hoge kosten zijn bijvoorbeeld de meerkosten van een extra paneel van 480 euro. Paneel zelf kost 280 euro, dus een marge van 200 euro vragen is ronduit belachelijk.

Dus ga voor lagere kosten per wp en ga dan voor maximaal vol leggen. Hier heb je in de toekomst veel meer profijt van. En mocht je dan ook voor dit jaar het Eneco energie contract afsluiten waarbij je 45 cent/kwh terugleververgoeding krijgt dan kan je de helft van de kosten al bijna in 1 jaar terug verdienen!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:28
Als je panelen met knappe garantie wil, en nog redelijk voordelig ook: REC Twinpeak 4. De garantievoorwaarden zijn voor zover ik weet zelfs beter dan LG en SunPower.

Ik reken hieronder ex.btw omdat iedereen op het forum dit gewend is. Met een systeem van deze grootte zijn er wat haken en ogen aan BTW teruggave, maar daar heb ik onvoldoende kennis van.

Offerte 1 is €1,25/Wp ex.btw en dat is op deze schaal duur. 480 per extra paneel is €1,26/Wp ex.btw wat schandalig is. Marginale kosten van een extra paneel zouden lager dan het gemiddelde moeten zijn.

Offerte 2 is veel ambitieuzer: ruim 4kW extra vermogen en een kwart lagere prijs: €0,98/Wp
Dat is voor wat er geboden wordt is echt scherp: Het zijn vrij dure panelen gecombineerd met de vrij dure Enphase micro omvormers. De offerte is dus stiekem scherper dan die van @_Uploader_
Dat gezegd: Met Twinpeak 4 zou er rond de 2000 euro af kunnen. Ik ben eigenlijk geen fan van Enphase, de IQ7+ is maar 295VA - wat krap is voor de 375W panelen. Kost dat veel? Nee... 1, maximaal 2%... maar ik vind het zonde om extra geld uit te geven aan eigenlijk een suboptimale oplossing.

Op deze schaal zou Solaredge voordeliger moeten zijn in combinatie met de commerciële optimizer serie. Dan wil je idealiter naar 28 panelen (of meer) per dakvlak: Dit omdat het een onhandige systeemgrootte is voor Solaredge in combinatie met commerciële optimizer: Te zwaar voor 1 string, heel licht voor 2 strings.
Dit moet op een 30 graden oost-west met gemak op een SE17K kunnen.

Er was in het topic van @_Uploader_ een opmerking over deze combinatie die ik zonder toegang tot de genoemde documenten niet kan beoordelen. Als de oplossing een SE20K is is dat misschien een goede optie.

Bespreek dit met de installateur van offerte 2, wellicht kan het voordeliger of kunnen er voor vergelijkbaar geld meer panelen geplaatst worden.

Met >40ct per kWh kun je een systeem in 3 jaar terugverdienen. Ook zonder eigen verbruik. De grens is de 17kW aansluiting, maar met 28+28x375 zit je pas op 16kW gerealiseerd piekvermogen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Klaaspier
Voor wat betreft de btw, als ik het goed begrepen heb (heb er enkele keren voor moeten bellen met de belastingtelefoon), dan is die situatie als volgt. Ik moet me registreren als ondernemer en kan in de KOR gaan. Ik moet ook de btw terug vragen, het eerste jaar moet ik vervolgens btw over de opbrengst betalen (met >40 cent per kwh is dat aanzienlijk ;)) en de volgende 4 jaar moet ik 20% van de teruggevraagde btw gaan betalen. Komt bij salderen denk ik ongeveer uit op gewoon btw betalen, al zorgen de huidge tarieven er zelfs voor dat je uiteindelijk waarschijnlijk meer kwijt bent. Maar goed, op de totale business case heeft dat weinig impact.

Het offerte bedrag bij de 2e offerte klopte trouwens niet! had ik verkeerd van de offerte overgenomen (offerte blonk ook niet uit in duidelijkheid met btw weer op een andere pagina..)
Die 480 per paneel is wel inclusief btw, dus ex btw is het 396 per paneel is 1.04 euro/Wp. Dus daarmee zijn beide offertes meer in lijn met elkaar, al begrijp ik uit julie reacties dat ze duur zijn.

Als ik die panelen vergelijk dan lijkt de LG wel iets beter, bv betere garantie na 25 jaar (87.2 vs 90.6) of mis ik iets anders?

Voor wat betreft het aanpassen van offerte 2 naar Solaredge, dan bedoel je in combinatie met optimizers zoals in offerte 1 en de SE17K als omvormer? De 28 panelen per dakdeel zou geen probleem moeten zijn in mijn ogen.

Die 17 kW, daar had ik eerder nog niet over nagedacht. Is dat technisch nog een grote uitdaging, kan je dat gewoon "aftoppen", of moet je dan nadenken over opslag? gezien de oost west orientatie verwacht ik dat zelfs als het dak wel vol ligt dit maar zelden gehaald wordt?

Dank voor de reacties allemaal!

[Voor 9% gewijzigd door Klaaspier op 08-01-2022 14:15]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Klaaspier schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:06:
Die 17 kW, daar had ik eerder nog niet over nagedacht. Is dat technisch nog een grote uitdaging, kan je dat gewoon "aftoppen", of moet je dan nadenken over opslag? gezien de oost west orientatie verwacht ik dat zelfs als het dak wel vol ligt dit maar zelden gehaald wordt?
De omvormers mogen (samen) een max AC vermogen van 17 kW hebben. Ook als je daar 30 kWp op aansluit zal er nooit meer dan 17 kW door je hoofdzekering gaan.
20 kW gaat overigens ook nog wel goed, je hoofdzekering gaat er niet zomaar uit.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-02 22:12

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens mij zie ik in de offertes het dak niet helemaal vol liggen toch? Waarom zou je dan extra betalen voor SE / Enphase als je ook gewoon meer panelen kan leggen en dezelfde opbrengst of zelfs hoger zou hebben? Ja dan heb je iets schaduw af en toe maar de string omvomers kunnen daar prima mee omgaan. Immers zelfs SE / Enphase maken van schaduw geen zon. En de bypass diodes in de panelen doen zowiezo goed hun werk, welke omvormer dan ook. Als je wel voldoende string voltage hebt per string maar dat moet wel lukken met deze aantallen.

Ik zou zelf het hele dak volleggen met economische panelen en een gewone string omvormer per kant. Dan betaal je veel minder voor het systeem en heb je waarschijnlijk meer jaar opbrengst. Dat heb ik hier ook en bevalt heel goed! Ik heb E0.85/Wp betaald voor mijn systeem begin vorig jaar.

De lange garantie van LG klinkt leuk, maar wat is nou 20 of 25 jaar? Met een heel economisch systeem en de huidige energie tarieven heb je in 5 jaar je geld terug, in 10 jaar dik verdiend, en in 15 jaar kan je een compleet nieuw (economisch!) systeem leggen met nog hogere opbrengst.

Ja gewoon het dak max volleggen, en de omvormers kiezen op max 17 kw of 20 kw. Maar inderdaad met oost / west kan je hoger gaan want de zon staat nooit aan beide kanten van het dak tegelijk ;) Ik heb hier 16,17 kwp op ZO en NW samen en heb nog nooit hoger dan 12 kw gezien voor continu piekvermogen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Klaaspier
Ik geloof niet dat ik je punt rond bypass diodes en string voltage helemaal begrijp @Gerco-M ? Afhankelijk van de tijd van het jaar gaan er zeker grote delen van het dak in de schaduw liggen. Als ik het goed begrijp gaan dan alle panelen in die orientatie beperkt worden door die die schaduw delen? Of is het zo dat die bypass diodes een heel paneel ook "uit de string halen" als die in de schaduw zou komen te liggen? En dus de delen die wel in de zon liggen optimaal laten werken?

Voor wat betreft de garantie, ik snap de economische business case van het gebruiken van mindere kwaliteit, maar dat voelt weer weinig duurzaam aan.

@busscherski Helder, en mochten je panelen tijdelijk toch meer dan 17kw genereren, dan klapt je omvormer? Of worden enkele panelen 'afgekoppeld' oid?

Wederom dank voor de reacties.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:02
Klaaspier schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:02:
@busscherski Helder, en mochten je panelen tijdelijk toch meer dan 17kw genereren, dan klapt je omvormer? Of worden enkele panelen 'afgekoppeld' oid?
Als er een fractie meer dan 17 kW DC binnenkomt regelt de omvormer dat het DC voltage verhoogt wordt zodat het precies op 17 kW blijft.

Uitleg hoe diodes helpen je string omvormer aan schaduwmanagement te doen.
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Ronald
Ronald schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:32:
De grens is de 17kW aansluiting, maar met 28+28x375 zit je pas op 16kW gerealiseerd piekvermogen ;-)
Wat ik hier schreef is denk ik niet heel duidelijk geweest.

28+28 panelen geven een piekvermogen van net boven de 16kW; een 17kW omvormer is dus 'te ruim'

Aan de andere regulieren: Dit is precies de 'sweetspot' waarbij Solaredge in combinatie met de commerciële optimizers voordeliger is dan SMA. GoodWe en Growatt zijn nog voordeliger... Maar TS moet zich ook prettig voelen bij de systeem keuze.

@Klaaspier Kijk hier eens voor een installateur die met REC werkt; en vraag om Twinpeak 4: https://www.recgroup.com/en/installers/search

Dat is weinig compromis op de kwaliteit, maar als het goed is voordeliger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

@Klaaspier
De bypass diodes werken dus inderdaad zodat een paneel dat in de schaduw ligt zichzelf “doorschakelt” en in principe zegt “ik doe even niet mee” zodat de rest van de sting er geen last van heeft en dan een volledig lagere opbrengst zou hebben.
De genoemde video legt het denk ik duidelijk uit.

Schaduw is ook een zeer relatief begrip. Er is alleen absolute schaduw als er directe zon is. Maar veel delen van het jaar en van de dag is er bewolking en dan geven alle panelen evenveel opbrengst, of die nou links of rechts of onder of boven liggen. Dus panelen die eigenlijk in de schaduw liggen hebben wel degelijk een nette jaaropbrengst. Want altijd als er bewolking is, en ook afhankelijk van locatie, sochtends of savonds als de zon er wel op schijnt.

Verder goed bezig en succes met de installatie! Fijn dat er zoveel panelen op het dak komen! :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 23:59

Zenix

BOE!

Naast Sunpower LG en REC kan je ook Hyundai overwegen. Ook 25 jaar garantie.

Bijvoorbeeld:
https://www.solar-bouwmar...ie-s400vg-full-black.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Klaaspier
Ok, ik ging er vanuit dat de optimizers of micro omvormers nodig waren om de opbrengst van de delen die wel de volle zon pakken te garanderen op ieder moment, maar het is dus eigenlijk alleen om de opbrengst van het paneel dat op dat moment niet in de volle zon ligt nog iets te laten leveren ipv niets. Dan lijkt het voordeel mij inderdaad een stuk kleiner. Belangrijkste is dat in de donkere maanden de panelen boven op het dak nog optimaal opwekken.
Het is wel zo dat ik de totale jaaropbrengst niet per se het belangrijkste vind, ik geef liever iets meer uit om de productie wat uit te spreiden over de dag en het jaar. Maar wellicht is het dan het verstandigst om eerst het dak maximaal vol te leggen met panelen tot de 17kW en dan kijken of er nog budget over is om aan optimizers/micro omvormers te denken?

Wederom dank voor alle reacties, ben er mee aan de slag.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ronald
Helemaal correct.

Kwantiteit voor kwaliteit is, in zekere zin helaas, een ding bij zonnepanelen.

Met je grote oost-west dak kun je rustig 22 á 23 kW aan panelen leggen op een 17kW omvormer.
Meer kan ook, op gegeven moment ga je wat aftop verlies krijgen, maar dat is minder kostbaar dan de aansluiting verzwaren. Aftop verlies gaat pas echt spelen richting 25kW aan panelen in oost west opstelling en meer zou acceptabel kunnen zijn.

Alles is te berekenen met Sunny design. Ik gebruik als ik woningen teken liever Solaredge designer, maar dat betekent niet dat Solaredge ook de ook de geïnstalleerde omvormer wordt.

[Voor 10% gewijzigd door Ronald op 09-01-2022 11:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:22
Door veel te veel panelen te leggen met een 17 kW omvormer zul je inderdaad in de hoogtijdagen wat opbrengst laten liggen, maar dat is helemaal niet erg, het gaat ook om de rest van het jaar, neem bijvoorbeeld nu in de winter, er is toch nog wat zoninstraling, vandaag hier zo'n 150 watt/m2 (dat is niet wat je panelen opbrengen hoor, puur de instraling), het is dan lekker als je gewoon heel veel m2 hebt liggen.

Overigens is een standaard huisaansluiting 3x25A, das inderdaad zo'n 17250 watt, maar je gebruikt zelf ook iets, dus een 20 kW omvormer zou moeten kunnen, zeker gezien de oost/west opstelling, lang niet alle panelen doen dan tegelijkertijd goed mee.

Ben zelf ook bezig met zo'n setup:
Help mij met een grote solar installatie

Eigen gebruik zal bij mij wel een grote rol spelen, in de winter het huis verwarmen met de warmtepomp en in de zomer koelen via airco.

[Voor 46% gewijzigd door Navi op 09-01-2022 13:13]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-02 23:59

Zenix

BOE!

Met Oost-west heb je inderdaad een kleinere omvormer nodig. Ik heb ook 10080Wp op een 6kW omvormer Oost-West en dat al prima, bijna geen aftopping. https://pvoutput.org/list.jsp?userid=90060

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:24
Ik zou voor 25kWp panelen gaan. Dus ca. 30 -32 panelen per kant (3 rijen van 10?). Dan 17kW omvormercapaciteit met b.v. 3 omvormers van SMA. Dan heb je 6 mppt's en kan je per "hoogtelaag" een optimalisatie. de schaduw op lagere rijen heeft dan weinig impact.
En dit voor ruim onder de 1 eur/wp excl. BTW.

Opbrengstverlies door kleinere omvormer is er dan nauwelijks. Je hebt genoeg stroom voor je eigen verbruik (ook na kopen EV en warmtepomp) en kan wellicht nog wat verkopen.

Mocht je minder willen doen: laat dan nog 1 dakvlak leeg. anders heb je bij toekomstige uitbreiding 2 soorten panelen (met andere maten en kleurnuances) op 1 dakvlak

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Navi
Ik denk als je voor 3 losse SMA omvormers moet gaan gewoon Solaredge met optimizers voordeliger is.

• Ronald
@Navi En niet een beetje ook.

3x SB6kW: €1.359,00 = €4.077 incl. btw
1x SE17K: €1.349,00 + 30x P801: 30x€59,00 incl. btw = €3.119 Incl. btw

• Klaaspier
Nieuwe offertes:

Aanbieder 1 heeft hem iets scherper gemaakt.

Panelen: LG380N1K-E6 Neon Black x 70 (26600 WP)
Power optimizers: Solaredge P850 x 35
Omvormer: SolaredgeSE17K 1x
Montage materiaal: Esdec
Kabels & connectoren: Draka
Kosten: 29300 ex btw

Maar een derde lokale aanbieder komt met het volgende:
Panelen: SunPower P3 380-BL x82 (31160 WP)
Power optimizers: Solaredge P730 x 41
Omvormer: SolaredgeSE17K 1x
Montage materiaal: Niet gespecificeerd
Kabels & connectoren: SOLARFLEX DC kabels en Staubli MC4 Connectoren
kosten 28025 ex btw

Duidelijk verschil in kosten per WP. Ik denk dat deze laatste offerte meer in lijn is met wat volgens jullie redelijk is (<1 euro per WP ex btw)? Mij lijken de Sunpower panelen ook minstens even goed als de LG's, al zijn de opbrengstgarantie van de LG panelen iets beter (91% vs 87,2% an 25 jaar). Ik weet ook niet waarom de eerste aanbieder voor de P850 optimizers is gegaan ipv goedkopere, maar het maakt het verschil in de offerte alsnog niet goed als dat aangepast wordt.

Benieuwd of jullie er nog iets van vinden?

Edit: omvormer in 2e offerte naar 17k (kopiefout)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:01
Die laatste omvormer is te klein.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

De tweede offerte, echt maar een omvormer van 12,5 Kw? Op een PV vermogen van 31,1 kwp is dat toch wel heeeel veeeel aftopping denk ik hoor. Dus dat lijkt me niet de bedoeling, en zijn er vast 2 stuks? Dan is met het 25 / 31,1 kw(p) wel een nette verhouding en valt de aftopping erg mee.
Als je de 25 kw piekvermogen te hoog lijkt voor je 3x25A zou je die eventueel nog iets kunnen “cappen” op iets van 10kw per stuk. Dan gaat het zeker goed.

Verder nette prijzen denk ik ja! En een mooi grote opstelling die zeker een flinke opbrengst zal geven _/-\o_

En ik denk ook dat de Sunpower panelen heel netjes zijn en niet onder doen voor de LG. En ga jij die 3.8% opbrengst verschil over 25 jaar maar eens meten… ;)

• Ronald
p730 (en alle andere 2op1 optimziers) kan niet gebruikt worden met SE12.5K (Vanaf SE16K)

Ik krijg in Solaredge designer niet meer dan 77x 380W zonder foutmeldingen aangesloten (Teveel DC vermogen, Zowel SE12.5K als SE17K)

SE17K is goedkoper dan SE12.5K.

Terug naar de tekentafel dus.

Positieve: slechts 0,21% aftop met 77x380 op SE17K, dat is een fantastisch resultaat en je haalt echt het maximale uit de mogelijkheden van de aansluiting.

• Klaaspier
Pardon, fout van mijn kant. Ook in de tweede offerte zat gewoon een SE17K als omvormer.

• Ronald
Okay dat is prima dan... Maar het blijft teveel vermogen volgens Designer.

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Okee, dat verklaard een boel ja!
Alsnog lijkt het enorm veel aftopping met een 17K omvormer op 31,1 kwp maar als dit oost en west is dan hebben die op verschillende tijden hun pieken natuurlijk en gaat de werkelijke aftopping vast meevallen, zoals @Ronald ook zegt.

Dus dat is ook heel mooi en haal je inderdaad het maximale uit je aansluiting!

• Klaaspier
Verwachte opbrengst volgens de scan is bijna 20Mwh, daar zou ik eerlijk gezegd behoorlijk blij mee zijn, mocht dat vanwege die aftopping toch tegen vallen dan is het nog zo erg niet. Met deze hoeveelheid pak ik hopelijk wel een significant deel van mijn eigen gebruik ook in de lente en herfst. Vast genoeg om de Zappi zinvol te gebruiken ;)

• Ronald
ik heb geen 'volledige' simulatie gedaan, maar Piek DC is slechts 22kW met 77 panelen evenwichtig verdeeld. Het verlies aan aftop is iets van 40-50kWh op jaarbasis. Peanuts op de 24300kWh die het systeem kan generen in de (schaduwloze) simulatie.

• mathijshooi
Ronald schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:04:
ik heb geen 'volledige' simulatie gedaan, maar Piek DC is slechts 22kW met 77 panelen evenwichtig verdeeld. Het verlies aan aftop is iets van 40-50kWh op jaarbasis. Peanuts op de 24300kWh die het systeem kan generen in de (schaduwloze) simulatie.
Idd, gewoon lekker laten zo. En mochten de panelen door de tijd daadwerkelijk vermogen verliezen door efficiency verlies of gewoon doordat bij warm weer de panelen ook minder presteren dan heb je zo nog wat marge achter de hand.

• Navi
Had nog niet eerder gezien dat er 1 optimizer per 2 panelen gebruikt wordt, opzich is dat wel een aardige oplossing. Werkt dat goed?

Sunpower staat volgens mij bekend als een van de beste panelen dus lijkt me prima.

[Voor 24% gewijzigd door Navi op 11-01-2022 23:29]

• Klaaspier
Nou, offerte geaccepteerd. Eind maart moet het geïnstalleerd worden (dakkapel moet er eerst nog af). Dank voor het advies allen!

• Navi
Welke offerte is het geworden?

• Ronald
@Klaaspier Foto's na installatie worden gewaardeerd :-)

• Klaaspier
Navi schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:33:
Welke offerte is het geworden?
Die met de 82 Sunpower panelen.

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-02 12:52
Heb je straks meer productie dan je zelf gebruikt? Zo ja, ook nieuw stroomcontract afgesloten?

• Klaaspier
Ja, zeker het eerste jaar. Ik ben nu aan het kijken om of mijn tarief bij Greenchoice aan te laten passen (voor nieuwe klanten is het best gunstig) of over te stappen naar bv Eneco.

• mathijshooi
Klaaspier schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:20:
Ja, zeker het eerste jaar. Ik ben nu aan het kijken om of mijn tarief bij Greenchoice aan te laten passen (voor nieuwe klanten is het best gunstig) of over te stappen naar bv Eneco.
Check ook Engie

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Klaaspier
Nou medio april zijn de panelen geïnstalleerd en aangesloten. Dat ging nog wel met de nodige problemen, zo duurde het leggen een stuk langer dan verwacht en is dat niet 100% geoptimaliseerd, was men de energie manager die het vermogen moet aftoppen vergeten en heeft men die daarna zelfs verkeerd aangesloten. Als ik niet zelf aan de bel had getrokken was de hoofdzekering er hier twee keer uitgegaan.
Enfin, het ligt en het werkt, en met de huidige terugleververgoedingen is het financiële rendement van de installatie onwerkelijk.

Hier nog wat data en foto's.

Wel opvallend dat het piekvermogen eigenlijk een stuk hoger ligt dan wat de installateur berekend heeft. Hoewel de energiemanager voor de zekerheid nodig was gingen ze ervan uit dat er vrijwel niets afgetopt zou worden. Nou ik heb met de auto aangesloten al een vermogen van 20kw gezien, dus een beetje slim met verbruik omgaan loont behoorlijk, want terugleveren staat ingesteld op maximaal 15kw.

Dank nogmaals voor alle adviezen!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathijshooi
Ziet er heel erg netjes uit op het dak. Gefeliciteerd.

Waren de piekvermogens op halfbewolkte dagen? Waarom eigenlijk Max 15kw teruglevering, vanwege de aansluiting?

Welk tlv tarief heb je nog afgesloten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klaaspier
Thanks. Dat piekvermogen was op 14 mei, idd halfbewolkt gedurende de dag.
De max 15 kw is inderdaad vanwege de aansluiting van 3x25a. Om veiligheidswege moeten ze die ook op 15 ip 16,5 kw limiteren volgens de installateur.

Ik heb bij Oxxio een flexibel contract afgesloten 50 cent teruglever tarief. 69 cent lever tarief, maar dat doet er niet toe in de praktijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathijshooi
Klaaspier schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:28:
Thanks. Dat piekvermogen was op 14 mei, idd halfbewolkt gedurende de dag.
De max 15 kw is inderdaad vanwege de aansluiting van 3x25a. Om veiligheidswege moeten ze die ook op 15 ip 16,5 kw limiteren volgens de installateur.

Ik heb bij Oxxio een flexibel contract afgesloten 50 cent teruglever tarief. 69 cent lever tarief, maar dat doet er niet toe in de praktijk.
Ok, helemaal top. Die extreme pieken zien we idd op halfbewolkte dagen.

Geniet er van verder. Houdt wel even in juni de tlv tarieven voor juli in de gaten.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ronald
@Klaaspier Dat is keurig geworden, maar ben benieuwd waar de installateur die 15kW vandaan haalt... Dat is wel heel ver van 17,25kW af.

En als je bijvoorbeeld 240V netspanning hebt, niet erg ongebruikelijk tegenwoordig, dan beperk je de teruglevering op slechts 3x21A...

Bij 240V is 3x25A 18kW ;-)

Houdt even in de gaten hoe 1.0.1 - 1.0.5 het blijven doen; als ze achter blijven op de rij er onder dan zouden de optimizers op hun max kunnen zitten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Dat is een mooi vol PV dak geworden zeg! Ziet er heel netjes uit _/-\o_

Wel zou inderdaad die teruglevering iets hoger kunnen, maar ik begrijp de veiligheids marge ook wel weer.

Natuurlijk is het wel verstandig om het eigen gebruik te maximaliseren om op de piektijden toch het maximaal vermogen te gebruiken om de PV opbrengst toch maximaal te houden.
Afwas draaien, elektrische boiler, EV laden, verwarming aanzetten (WP) en andere dingen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee